Ik moest in Roubaix-Tourcoing zijn en heb daar (toevallig) een hotelletje geboekt waar laadpalen waren. Die staan NIET op de Numobi-app. Dus altijd spannend als je die pas dan voor het toestel door zwaait... Maar het werkte !! Ik heb dus probleemloos kunnen laden aan het hotel. Maar zeer prijzig en dat weet je helaas niet op voorhand als ze niet op de app staan. Het waren 22 kW AC laders (volgens ChargeMap) en dus kon ik laden aan 11 kW hetgeen het maximum is dat mijn auto aankan op AC. Bleek nu achteraf dat de afrekening per tijdseenheid was, niet per geladen kWh. Dat kwam omgerekend uit op 0,71 €/kWh (incl 20% BTW) en mijn wagen is continu blijven laden (dus niet ingestoken blijven staan terwijl het laden al beëindigd was). De zeldzame auto's die wel aan 22 kW kunnen laden, laden daar dus aan een heel schappelijke prijs en de modale burger die zich zo'n auto niet kan aanschaffen betaalt het gelag. Ik heb de dag nadien ook nog even moeten snelladen (Fastned in België) om thuis te geraken en daar zelfs net iets minder betaald per kWh dan aan dat hotel.
Maar het is wel positief dat die laadpas dus op meer laadpalen werkt dan de app doet vermoeden.
Ik heb me over die onduidelijkheid ook bij Numobi ingelicht. Zij hebben me een bestand opgestuurd van de netwerken waarmee zij een verbintenis hebben, inclusief de prijzen. Maar dat is een lijst van 2020 en die lijst, laat staan de prijzen, is dus totaal niet actueel, bovendien staat daar voor dit netwerk (Virta) een prijs per kWh opgelijst wat dus uiteindelijk een prijs per geconnecteerde tijdseenheid bleek te zijn. Het klopt dus allemaal van geen kanten en je ziet het pas bij de afrekening wat het kost. Zou niet mogen bestaan.... Zie je het al gebeuren dat aan een gewoon tankstation geen prijs, noch liters op de tanktoestellen zouden staan en dat ze je nadien een rekening zouden presenteren die je totaal niet kan verifiëren? Klinkt absurd, maar dat is wel de realiteit bij veel van die publieke laadpalen.
Op hun website houdt Numobi die lijst niet bij, ook niet in de klantenzone waar je op kan aanloggen. Ik heb die suggestie gedaan en 'dat vonden ze een goed idee'... Kortom, het staat allemaal echt nog niet op punt. En dat op de vooravond van een reusachtige toename van EV's die er staat aan te komen in de komende jaren. Als je het mij vraagt is het echt tijd dat de (Europese) overheid zich daar eens deftig mee moeit en richtlijnen opstelt.
PS: je vraagt je misschien af waarom ik naar die prijs kijk aangezien ik een leasing wagen met laadpas heb. Dat is omdat ik een contract heb op basis van een geschat aantal km/jaar en daar staat een provisie tegenover voor het verbruik. Als die provisie op is moet ik dus bijbetalen en in die zin heb ik er belang bij toch wel op de prijzen te letten.