Kan ik me wel in vinden, dus direct besteldPeterZ(on) schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:26:
Ik zou ook altijd voor een pas gaan
Ik ga het volgend jaar ook doen, sowieso op chargemap de community helpen (foto's / comments) maar ook wel leuk om bij te houden voor andere (nieuwe) EV'ers. waar loop je tegenaan, hoe heb je het opgelost, welke pasjes fijn, welke apps fijn/ruk etcda_Mastah schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:48:
[...]
Ik ga het wel proberen. Hoop dat ik er aan toe kom
Ik heb laatste week best wat filmpjes gekeken van Bjørn Nyland op Youtube. Vooral de EU roadtrip met zn Tesla. Hoewel het meeste bekend is, zitten er soms toch best goede tips tussen - zeker voor mensen die nooit EV hebben gereden. Kreeg er tevens een serieus vakantiegevoel van - ook wel fijn wetende dat zomervakantie dit jaar helaas niet doorgaat..
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ik probeer een KiWhi pas te bestellen, accountje aangemaakt, maar ik loop vast op mijn adres invullen. Bij Postal Code pakt het formulier automatisch 999999 met het volgende veld automatisch ingevuld op Etranger (buitenlands). Als ik probeer op te slaan krijg ik Unknown value
Nederlands postcode werkt ook niet.
Iemand recent nog succesvol een pas aangevraagd, of andere tips?
Heb het ook al een paar keer geprobeerd, maar het lukt nietNarc schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:06:
Ik probeer een KiWhi pas te bestellen, accountje aangemaakt, maar ik loop vast op mijn adres invullen. Bij Postal Code pakt het formulier automatisch 999999 met het volgende veld automatisch ingevuld op Etranger (buitenlands). Als ik probeer op te slaan krijg ik Unknown valueNederlands postcode werkt ook niet.

Bij mij loopt het vast op dit veld:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7rQIA56f0wMyjjM4G6d4oePv.jpg?f=user_large)
Correct. Dank je.Wescobar schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:39:
Even een newbie vraag.
Ik krijg donderdag mijn e-Golf, maar wil niet met idioot veel pasjes lopen. Zal ook voornamelijk bij dezelfde Allego laadpaal laden.
Als ik voor snelladen Maingau aanhoud en e-FLux voor regulier laden heb, dan ben ik toch wel redelijk goedkoop "gedekt"?
(Ik heb die Shell NewMotion pas als backup).
Sowieso respect voor mensen die ver gaan met een electrische auto en helemaal uitzoeken hoe of wat. ik moet daar niet aan denken... Maar misschien komt dat nog.
Ik heb juist andersom een paar keer meegemaakt. Geen bereik, of alleen GPRS maar niet genoeg om met any app de laadsessie te starten. RFID kaartlezer is wat mij betreft toch altijd nog het makkelijkst en betrouwbaarst.Z___Z schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:33:
[...]
Sterker nog, ben vaak genoeg bij IONITY geweest, waar RFID niet werkt en dus alleen met app te starten was.
[ Voor 30% gewijzigd door Hachy op 22-06-2020 16:23 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Ja, ik heb beide meegemaakt. Heb altijd RFID van NewMotion bij me, die werkt vrijwel overal. Ionity werkte een paar keer niet met RFID. Eerst een account aangemaakt bij Ionity en via CC geprobeerd, maar wat een slechte app is dat. Later kwam ik erachter dat ik ook gewoon de app van NewMotion kan gebruiken om de sessie te starten.Hachy schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:20:
[...]
Correct. Dank je.
[...]
Ik heb juist andersom een paar keer meegemaakt. Geen bereik, of alleen GPRS maar niet genoeg om met any app de laadsessie te starten. RFID kaartlezer is wat mij betreft toch altijd nog het makkelijkst en betrouwbaarst.
In Italie gehad dat er geen 4G was, sta je dan met je JuicePass app. Kan je inmiddels een RFID krijgen van Enel X?
Ja, vanuit die app zelf. Kost wel eenmalig €16,-.
Weet iemand waarom de Vattenfall/Nuon-palen in Brabant en Limburg zo goedkoop zijn? Aan de paal kost het 23 cent, terwijl ik thuis 23, 7 cent betaal. Andere aanbieders doen dit niet. neem aan dat de kosten voor het bedrijf niet heel erg zullen verschillen van in de rest van NL.
Moet electrisch rijden extra gestimuleerd worden in deze provincies ofzo? Is het realistisch dat dit voordelige tarief lang blijft bestaan?
Moet electrisch rijden extra gestimuleerd worden in deze provincies ofzo? Is het realistisch dat dit voordelige tarief lang blijft bestaan?
Ik heb m ook een paar keer via de app geprobeerd te bestellen maar geen bevestiging gekregen. Er werd ook geen geld van mijn rekening afgeschreven. Nou had ik ook nog een Italiaans adres in de app staan omdat mijn zoon eind 2018 in Turijn studeerde en ik toen ook een pas aangevraagd heb op zijn adres (en weer kwijtgeraakt ben...da_Mastah schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:40:
[...]
Ik heb hem ook geprobeerd via de app te bestellen, maar geen bevestiging of invoice van ontvangen.
Heb jij die wel iets teruggehoord?
Ga namelijk ook met de pas, maakt onze reis naar Bulgarije met de Renault Zoe (over spannend gesproken...) een stuk goedkoper, maar weet niet hoe goed overal het internet zal zijn langs de route.

Vrijdag een mailtje gestuurd dat het aanvragen niet lukte. Vandaag werd ik gebeld door EnelX maar het Engels was abominabel. Gelukkig kwam mijn vrouw net thuis, die Italiaanse is, dus heb ik haar met hem laten praten. Bleek dat hun systeem op tilt sloeg van mijn aanvraag. Ze gingen zelf mijn adres aanpassen en dan moet ik het nog eens proberen. Ze zouden een mail sturen als ik het weer kan proberen. Wordt vervolgd.....
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Dankjewel voor de informatie, ik kon idd ook een alternatief shipping-adres opgeven (en had gedaan tov het factuuradres).pmiddeld schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:37:
[...]
Ik heb m ook een paar keer via de app geprobeerd te bestellen maar geen bevestiging gekregen. Er werd ook geen geld van mijn rekening afgeschreven. Nou had ik ook nog een Italiaans adres in de app staan omdat mijn zoon eind 2018 in Turijn studeerde en ik toen ook een pas aangevraagd heb op zijn adres (en weer kwijtgeraakt ben...). Was niet zelf te veranderen. Maar je kon toch een alternatief shipping adres opgeven dus dat heb ik gedaan.
Vrijdag een mailtje gestuurd dat het aanvragen niet lukte. Vandaag werd ik gebeld door EnelX maar het Engels was abominabel. Gelukkig kwam mijn vrouw net thuis, die Italiaanse is, dus heb ik haar met hem laten praten. Bleek dat hun systeem op tilt sloeg van mijn aanvraag. Ze gingen zelf mijn adres aanpassen en dan moet ik het nog eens proberen. Ze zouden een mail sturen als ik het weer kan proberen. Wordt vervolgd.....
Hoor het graag zodra je meer informatie hebt; wil echt graag die pas zelf hebben, voordat ik midden in een bergdal sta zonder bereik en met een lege accu...
Juice.
Is 4G een vereiste voor het starten van een sessie via de app? Ik heb een flutabbonnement van Tele2 en die hebben vrijwel nergens in het buitenland 4G dekking. Vaak 3G of zelfs lager (schijnt iets met korte reikwijdte van 3G te maken te hebben en dan val je terug naar 2G).
Ik neig dus ook naar de RFID pas, maar hoe snel heb je die in huis? #vakantiestress
Is 4G een vereiste voor het starten van een sessie via de app? Ik heb een flutabbonnement van Tele2 en die hebben vrijwel nergens in het buitenland 4G dekking. Vaak 3G of zelfs lager (schijnt iets met korte reikwijdte van 3G te maken te hebben en dan val je terug naar 2G).
Ik neig dus ook naar de RFID pas, maar hoe snel heb je die in huis? #vakantiestress
Je hebt het vast al gemerkt maar de app is zwaar en 'sloppy' 3G zou ik dan ook zeker niet vertrouwen. Alhoewel, ja het hangt ook erg van je bestemming af. Wat echt fijn is als je de app op alle telefoons in de auto installeert, dan heb je wat eigen redundancy ingebouwd ;-] Maargoed ik hoop de pas te ontvangen, updates volgen.joepie de p schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:40:
Juice.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Dat volgt uit de aanbesteding die door deze provincies is uitgeschreven:marvel27 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:08:
Weet iemand waarom de Vattenfall/Nuon-palen in Brabant en Limburg zo goedkoop zijn? Aan de paal kost het 23 cent, terwijl ik thuis 23, 7 cent betaal. Andere aanbieders doen dit niet. neem aan dat de kosten voor het bedrijf niet heel erg zullen verschillen van in de rest van NL.
https://www.heijmans.nl/n...palen-limburg-en-brabant/
Nissan Leaf 2017 30 kWh
Ik weet de exacte gegevens niet, maar volgens mij hebben Brabant en Limburg betaald om de laadpalen aangelegd te krijgen terwijl in andere provincies de aanbieder dit vaak zelf moet betalen en dus meer moet terug verdienen.marvel27 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:08:
Andere aanbieders doen dit niet. neem aan dat de kosten voor het bedrijf niet heel erg zullen verschillen van in de rest van NL.
Een vergelijking met thuis is ook niet helemaal eerlijk, voor netaansluitingen voor een laadpaal betalen bedrijven ook ongeveer 5 cent minder energiebelasting per kWh dan je als consument moet betalen.
Het is ook lastiger vergelijken, maar als ik wat gegevens op gaslicht.com invul zijn er al aanbieders voor 20,56/19,46 of 21,13/19,84 cent dus wellicht kan jij ook nog een goedkoper tarief per kWh vinden.
nog even over Chargepoint icm met het 'oude' Ionity tarief dat nog steeds zou gelden (volgens henzelf); met de app werkt het in ieder geval niet, error bij Q code scannen. De RFID kaart heb ik nog niet en zal dat ook proberen, maar ik heb het idee dat het niet gaat werken...
Waarschuwing voor Normandië/Bretagne gangers; kijk uit op de route Abbeville-Rouen-Caen-Rennes, hou chargemap goed in de gaten want Beuzeville is nu ook kapot. Komende vanaf Ionity Baie de Somme is de eerste werkende paal die je tegenkomt die van Guilberville op 300km, en dat is ook een e-Totem dus kan morgen wel weer een paar maand buiten gebruik zijn.
Waarschuwing voor Normandië/Bretagne gangers; kijk uit op de route Abbeville-Rouen-Caen-Rennes, hou chargemap goed in de gaten want Beuzeville is nu ook kapot. Komende vanaf Ionity Baie de Somme is de eerste werkende paal die je tegenkomt die van Guilberville op 300km, en dat is ook een e-Totem dus kan morgen wel weer een paar maand buiten gebruik zijn.
Okay, het is gelukt, als je het land op Frankrijk laat staan en de postcode 999999 en de plaats op Etranger, kan je in de andere velden je complete adres invullen. Na de checkout van de betaling krijg ik een foutmelding, maar in mijn dashboard staat dat ik twee keer 19 euro betaald heb! Op mijn creditcardoverzicht gelukkig maar een keer. Haha, ik ben heel benieuwd of er ooit een pas op de mat landt. Voor de zekerheid ook maar een Chargepass besteld.Bula schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:15:
[...]
Heb het ook al een paar keer geprobeerd, maar het lukt niet![]()
Bij mij loopt het vast op dit veld:
[Afbeelding]
Top! hoop dat je hem snel binnen krijgt.Narc schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:07:
[...]
Okay, het is gelukt, als je het land op Frankrijk laat staan en de postcode 999999 en de plaats op Etranger, kan je in de andere velden je complete adres invullen. Na de checkout van de betaling krijg ik een foutmelding, maar in mijn dashboard staat dat ik twee keer 19 euro betaald heb! Op mijn creditcardoverzicht gelukkig maar een keer. Haha, ik ben heel benieuwd of er ooit een pas op de mat land. Voor de zekerheid ook maar een Chargepass besteld.
Ik denk dat ik het maar zonder KiWhi ga proberen.
Heb Juicepass, Chargemap, Chargepoint, Freshmile, Izivia, Newmotion, Eins, E-flux, ANWB, Vattenfal, Maingau dus ga niet met lege zakken op pad
Dat zou genoeg moeten zijnBula schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:37:
[...]
Top! hoop dat je hem snel binnen krijgt.
Ik denk dat ik het maar zonder KiWhi ga proberen.
Heb Juicepass, Chargemap, Chargepoint, Freshmile, Izivia, Newmotion, Eins, E-flux, ANWB, Vattenfal, Maingau dus ga niet met lege zakken op pad
Onze bestemming is iets te zuidoosten van Bordeaux. Flinke uitdaging met een E-Golf, maar voorbereiding is het halve werk. We rijden langs Le Mans.Dat zou genoeg moeten zijnWaar in Frankrijk ga je ongeveer heen? Wij gaan richting Le Mans. Wel balen dat het Corri-Door netwerk zo goed als plat ligt.
Denk ook leuk om voor de andere frankrijk gangers te zien wat je voorbereiding is & of je feitelijk ook zo uitkomt (of issues hebt gehad onderwegBula schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:49:
[...]
Onze bestemming is iets te zuidoosten van Bordeaux. Flinke uitdaging met een E-Golf, maar voorbereiding is het halve werk. We rijden langs Le Mans.
Vrijdag voor 2 weken een Zoe50 ophalen als trial. Planning is om vanuit Maastricht naar Harlingen te gaan met een overnachting in 't Gooi.
Nu lekker aan het spelen op ABRP omdat zowel de tussenstop als de autostalling (waar de auto 5 nachten staat) in Harlingen geen laadpunt hebben. Dit omdat we geen grannycharger mee krijgen.
Nu lekker aan het spelen op ABRP omdat zowel de tussenstop als de autostalling (waar de auto 5 nachten staat) in Harlingen geen laadpunt hebben. Dit omdat we geen grannycharger mee krijgen.
Joh, die nieuwe Zoe heeft 52kWh, combo-aansluiting en in NL barst het van de snelladers!Basekid schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:38:
Vrijdag voor 2 weken een Zoe50 ophalen als trial. Planning is om vanuit Maastricht naar Harlingen te gaan met een overnachting in 't Gooi.
Afhankelijk van de mate van krenterigheid, kun je zowel zowel op heen- als terugweg met iets omrijden gratis snelladen bij foodcourt Harderwijk.
En/of plan stops bij de Lidl, ook gratis snelladen.de telegraaf schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:56:
[...]
Joh, die nieuwe Zoe heeft 52kWh, combo-aansluiting en in NL barst het van de snelladers!
Afhankelijk van de mate van krenterigheid, kun je zowel zowel op heen- als terugweg met iets omrijden gratis snelladen bij foodcourt Harderwijk.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Kom er net vandaan en bij de Tango lader de Ioniq gratis tot 94% volgeladen.de telegraaf schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:56:
[...]
Joh, die nieuwe Zoe heeft 52kWh, combo-aansluiting en in NL barst het van de snelladers!
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik lees juist in de link van de poster erboven dat dit de eerste laadpaalaanbesteding buiten de Randstad was waarvoor geen overheidssteun nodig was. Ik neem aan dat dit dan ook een normale concessie is geweest. Ben benieuwd hoe lang deze prijzen gehandhaafd zullen blijven. Kijkende naar de publicatie van Ecorys die ik een paar dagen geleden heb gedeeld denk ik niet dat die palen op langere termijn rendabel zijn met zo'n lage prijs.JeroenE schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 05:02:
[...]
Ik weet de exacte gegevens niet, maar volgens mij hebben Brabant en Limburg betaald om de laadpalen aangelegd te krijgen terwijl in andere provincies de aanbieder dit vaak zelf moet betalen en dus meer moet terug verdienen.
Een vergelijking met thuis is ook niet helemaal eerlijk, voor netaansluitingen voor een laadpaal betalen bedrijven ook ongeveer 5 cent minder energiebelasting per kWh dan je als consument moet betalen.
Het is ook lastiger vergelijken, maar als ik wat gegevens op gaslicht.com invul zijn er al aanbieders voor 20,56/19,46 of 21,13/19,84 cent dus wellicht kan jij ook nog een goedkoper tarief per kWh vinden.
Over elektriciteitscontract: zal bij aflopen van het huidige contract goed rondkijken, maar uiteindelijk gaat het om het totale plaatje inclusief welkomstbonus etc. Maar goede tip!
[ Voor 11% gewijzigd door marvel27 op 23-06-2020 15:31 ]
Waren ze allebei weer in bedrijf? Eentje was pas rood aan de combo kant.PeterZ(on) schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:58:
[...]
Kom er net vandaan en bij de Tango lader de Ioniq gratis tot 94% volgeladen.Er stond op een papieren info geschreven dat je voor het vrijgeven de app moet gebruiken maar niet getest want de Ioniq ontgrendeld automatisch.
Ik denk dat ze het alle twee doen, ik had de voorste zodat ik weer in de rijrichting stond. De achterste was groen dus die zal het ook wel doen.de telegraaf schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:26:
[...]
Waren ze allebei weer in bedrijf? Eentje was pas rood aan de combo kant.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Aha, maar wat betekent dat precies? Ik bedoel: als het zo gunstig is voor bedrijven om laadpalen aan te leggen zou heel Nederland er mee bezaaid zijn en bovendien zou de overheid dan niet eens een aanbesteding hoeven te doen om dit voor elkaar te krijgen. Er zullen vast andere voordelen aan hebben gezeten. Ik noem maar wat: geen leges kosten bij het aanvragen van de vergunningen. Dan heb je als overheid geen geld gegeven aan het bedrijf maar heeft het bedrijf wel geld uitgespaard. Of dat andere bedrijven zijn uitgesloten van plaatsing etc.marvel27 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:11:
Ik lees juist in de link van de poster erboven dat dit de eerste laadpaalaanbesteding buiten de Randstad was waarvoor geen overheidssteun nodig was.
Voor jou kan het natuurlijk heel gunstig zijn om een aanbieder te hebben met een hoge kWh-prijs maar bijvoorbeeld ook een hele hoge welkomstbonus of juist hele lage vaste kosten etc. Of juist andersom: torenhoge vaste kosten en een lage kWh-prijs. Maar in beide gevallen moet je er niet van uit gaan dat iedereen die 'dure' of 'goedkope' kWh-prijs betaald.Over elektriciteitscontract: zal bij aflopen van het huidige contract goed rondkijken, maar uiteindelijk gaat het om het totale plaatje inclusief welkomstbonus etc. Maar goede tip!
Precies - lokken met lage kWh prijs - maar flinke leveringskosten - of alleen in koppelverkoop met gas wat weer een paar cent duurder isJeroenE schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:49:
[...]
Aha, maar wat betekent dat precies? Ik bedoel: als het zo gunstig is voor bedrijven om laadpalen aan te leggen zou heel Nederland er mee bezaaid zijn en bovendien zou de overheid dan niet eens een aanbesteding hoeven te doen om dit voor elkaar te krijgen. Er zullen vast andere voordelen aan hebben gezeten. Ik noem maar wat: geen leges kosten bij het aanvragen van de vergunningen. Dan heb je als overheid geen geld gegeven aan het bedrijf maar heeft het bedrijf wel geld uitgespaard. Of dat andere bedrijven zijn uitgesloten van plaatsing etc.
[...]
Voor jou kan het natuurlijk heel gunstig zijn om een aanbieder te hebben met een hoge kWh-prijs maar bijvoorbeeld ook een hele hoge welkomstbonus of juist hele lage vaste kosten etc. Of juist andersom: torenhoge vaste kosten en een lage kWh-prijs. Maar in beide gevallen moet je er niet van uit gaan dat iedereen die 'dure' of 'goedkope' kWh-prijs betaald.
Nou, je mag als bedrijf niet zomaar laadpalen plaatsen op gemeentegrond, dus je werkt altijd in het kader van een publieke aanbesteding of concessie voor laadpalen. Maar goed punt, ik weet niet welke 'sweetener' aan Nuon/Vattenfall/Heijmans is gegeven om die goedkope prijs te kunnen aanbieden. Heb wat zitten zoeken: hier kun je de documenten van de aanbesteding terugvinden. Ik heb de beschrijving en de presentatie diagonaal doorgenomen, maar het stukje informatie over de 'voordelen' heb ik nog niet teruggevonden.JeroenE schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:49:
[...]
Aha, maar wat betekent dat precies? Ik bedoel: als het zo gunstig is voor bedrijven om laadpalen aan te leggen zou heel Nederland er mee bezaaid zijn en bovendien zou de overheid dan niet eens een aanbesteding hoeven te doen om dit voor elkaar te krijgen. Er zullen vast andere voordelen aan hebben gezeten. Ik noem maar wat: geen leges kosten bij het aanvragen van de vergunningen. Dan heb je als overheid geen geld gegeven aan het bedrijf maar heeft het bedrijf wel geld uitgespaard. Of dat andere bedrijven zijn uitgesloten van plaatsing etc.
Wel een andere vraag overigens: de exploitatie vindt plaats voor 10 jaar. Wat gebeurt er na deze 10 jaar? Wordt de gemeente eigenaar van de laadpalen? Wordt een ander bedrijf exploitant, met zijn eigen fees? Misschien is het een vraag die niet heel relevant is, omdat het waarschijnlijk uberhaupt onrealistisch dat laadpalen langer dan 10 jaar blijven staan, kijkende naar de snelle evoluties in de sector
Ik lees dat veel mensen binnenkort richting Frankrijk gaan. Nu heb ik me proberen in te lezen in welke laadpas ik daarvoor nodig heb, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb zelf een laadpas van TNM, en het hoeft niet super goedkoop te zijn (kosten worden ook betaald door mijn werkgever). Maar ik vind het wel belangrijk dat ik bij het gros van de laadpalen kan laden.
Nu lees ik vaak dat men met meer dan 5 passen op weg gaan, wat ik probeer te vermijden, zeker omdat blijkbaar TNM al het overgrote gedeelte van de palen ondersteund in Belgie/Frankrijk. Daarnaast heb ik nu de Chargemap app, en Maingau (welke niet veel toevoegd in Frankrijk).
Mis ik dan nog een belangrijke aanbieder? Want de meeste overzichten gaan om hier en daar kosten te besparen, maar ik dat maakt het veel te complex in mijn ogen.
Ik heb zelf een laadpas van TNM, en het hoeft niet super goedkoop te zijn (kosten worden ook betaald door mijn werkgever). Maar ik vind het wel belangrijk dat ik bij het gros van de laadpalen kan laden.
Nu lees ik vaak dat men met meer dan 5 passen op weg gaan, wat ik probeer te vermijden, zeker omdat blijkbaar TNM al het overgrote gedeelte van de palen ondersteund in Belgie/Frankrijk. Daarnaast heb ik nu de Chargemap app, en Maingau (welke niet veel toevoegd in Frankrijk).
Mis ik dan nog een belangrijke aanbieder? Want de meeste overzichten gaan om hier en daar kosten te besparen, maar ik dat maakt het veel te complex in mijn ogen.
ik ben geen frankrijk expert - maar persoonlijk neem ik geen 10 pasjes mee ivm kosten (baas betaald in princiepe) maar ik wil voorkomen dat de basis pasjes niet werken en ik geen optie tot laden heb.. leg ze in je auto ergens - ze liggen niet in de weg ! Frankrijk is niet zo goed voorzien nog van palen.. je slaat jezelf voor de kop als je 3 pasjes het niet doen. ( my 2 cents) Maar wellicht dat fewips of Hachy je beter kunnen helpen als Frankrijk gangerssavagenld schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:07:
Ik lees dat veel mensen binnenkort richting Frankrijk gaan. Nu heb ik me proberen in te lezen in welke laadpas ik daarvoor nodig heb, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
[ Voor 7% gewijzigd door 4v4t4r op 23-06-2020 17:13 ]
Ik zou zeggen de KiWhi pas, naast Chargemap. Het is Frankrijk dus je moet een beetje redundant zijn.savagenld schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:07:
Maingau natuurlijk voor de Ionity stations, je TNM wanneer niks anders werkt.
Dat kon nog best eens meevallen. Ook bij die lage prijs is er een marge van ca. 50% tov de variabele kosten. Als het dan ook nog eens goedkoper is dan thuisladen...!marvel27 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:11:
[...]
...Kijkende naar de publicatie van Ecorys die ik een paar dagen geleden heb gedeeld denk ik niet dat die palen op langere termijn rendabel zijn met zo'n lage prijs....
Als je aantal laadpalen rustig laat meegroeien met aantal EV en per laadpaal gemiddeld tussen de 10 en 15kWh doet dan kom je een heel eind.
Als ik dat hier voor de deur zie met een stuk of 8 auto's op één laadpaal die bijna 24/7 bezet is, dan moet daar fors op verdiend worden.
(en ja de extra laadpaal die eind maart zou worden geïnstalleerd volgens voorlopige planning aannemer, is er nog steeds niet terwijl het aantal EV steeds verder toeneemt, bij de aanvraag extra paal waren het er 6, nu 8 en binnenkort 10).
Gelukkig kan ik zelf ook op mijn oprit laden.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik heb naast Shell Recharge ook Plugsurfing als back up.savagenld schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:07:
maar Frankrijk heb ik voorlopig van mijn lijstje geschrapt. Ik wacht wel tot ze op dit punt een beetje volwassener zijn. Gelukkig is er ook buiten Frankrijk veel moois te zien en beleven.
Begin in elk geval met de EV gids voor Frankrijk. Heb je daarna nog vragen dan horen we je wel weer. Stranden is een optie in Frankrijk, laadpasjes mee het devies!savagenld schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:07:
Je zou normaal een mail gekregen hebben met een link voor activatieNarc schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:07:
[...]
Okay, het is gelukt, als je het land op Frankrijk laat staan en de postcode 999999 en de plaats op Etranger, kan je in de andere velden je complete adres invullen. Na de checkout van de betaling krijg ik een foutmelding, maar in mijn dashboard staat dat ik twee keer 19 euro betaald heb! Op mijn creditcardoverzicht gelukkig maar een keer. Haha, ik ben heel benieuwd of er ooit een pas op de mat landt. Voor de zekerheid ook maar een Chargepass besteld.
Op die mail moet je wel reageren met je coördinaten incl adres en gsm nummer
Hier nog een inlezende Frankrijk ganger, het lijkt een behoorlijk uitdagend tripje te worden. Gelukkig wel met een Kona met ruim 400 km range.
In dat kader, ik zie veel laadpalen die zo'n aansluiting hebben:
Type 2 - AC snelladen met 3*63A*230V = 43kW = ~ 180km/h
Heb je daar wat aan of beperkt de capaciteit van in dit geval de Kona het tot 7,2 kW laden, ook op deze optie?
Als ik het zo lees tot nu toe is de enige echte zekerheid Ionity richting Normandie. Ben benieuwd hoe druk het daar dan half juli gaat worden.....
Heb je daar wat aan of beperkt de capaciteit van in dit geval de Kona het tot 7,2 kW laden, ook op deze optie?
Als ik het zo lees tot nu toe is de enige echte zekerheid Ionity richting Normandie. Ben benieuwd hoe druk het daar dan half juli gaat worden.....
Je kunt tot de max van de auto met AC laden. Bij de 1 fase versie inderdaad tot max 7.2kW.Marko72 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:59:
Hier nog een inlezende Frankrijk ganger, het lijkt een behoorlijk uitdagend tripje te worden. Gelukkig wel met een Kona met ruim 400 km range.
Vraag me inderdaad ook af hoe druk het gaat zijn in de vakantie nu zo met COVID. Zullen toch ook genoeg niet gaan in de vakantie dit jaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 24-06-2020 09:09 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
AC-laden heb je helemaal niets aan met een Kona onderweg. Tenzij je een driefase-model hebt, maar zelfs dan is daar maar 11kW te halen en dus ook bepaald niet de moeite als je kilometers wilt maken. Je leeft van DC-lader naar DC-lader en als je die 400km aantikt doe je het goed! Besef wel dat bij Ionity laden tot je weer 400km kunt met Maingau al tot een boete zou leiden. (Sta je langer dan een uur).Marko72 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:59:
Sinds mijn latente plannen om later dit jaar met de Ioniq naar Spanje te gaan volg ik de site van Ionity vwb de laders in Frankrijk en zie dat er toch wel regelmatig nieuwe locaties bijkomen. Alleen het noordoosten en zuidoosten blijven witte vlekken op de kaart.
Misschien ter verduidelijking: die 43kW AC wordt gebruikt (en alleen maar) door Renault Zoe's die inderdaad 3 fasen 63A AC kunnen laden. Gegeven de deplorabele staat van onderhoud van de DC snelladers in Frankrijk is dit helemaal niet zo'n gekke optie; net als je lader thuis doet dat het gewoon altijd. Het gevaar in Frankrijk is dat dit veel groene (=succesvolle) laadbeurten in Chargemap geeft, terwijl 'jouw' DC deel van de lader gewoon maandenlang buiten gebruik is. Let dus op dat je alleen naar succesvolle combo comments kijkt.fewips schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:29:
[...]
AC-laden heb je helemaal niets aan met een Kona onderweg. Tenzij je een driefase-model hebt, maar zelfs dan is daar maar 11kW te halen en dus ook bepaald niet de moeite als je kilometers wilt maken. Je leeft van DC-lader naar DC-lader en als je die 400km aantikt doe je het goed! Besef wel dat bij Ionity laden tot je weer 400km kunt met Maingau al tot een boete zou leiden. (Sta je langer dan een uur).
Langer dan een uur bij Maingau gaat prima, gewoon even op 55min stoppen en opnieuw de pas er langs, de stekker kun je in je auto laten zitten. Richting Normandië he-le-maal vol tappen bij Ionity Baie de Somme, dan kom je met je Kona een heel eind Normandië in. Moet ook wel want de eerste werkende lader is momenteel die van Guilberville op 300km (eergister geconstateerd), en dat kan iedere dag weer afgelopen zijn. Die van Avranches (dat zou de volgende zijn) heb ik nog nooit werkend gezien, maar kennelijk is ie OK nu volgens Chargemap dus dat ga ik vanavond op de terugreis even proberen.
Goede reis!
[ Voor 5% gewijzigd door de telegraaf op 24-06-2020 12:06 ]
Voor @Marko72 even een uitleg en aanvulling:de telegraaf schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:44:
[...]
Misschien ter verduidelijking: die 43kW AC wordt gebruikt (en alleen maar) door Renault Zoe's die inderdaad 3 fasen 63A AC kunnen laden. Gegeven de deplorabele staat van onderhoud van de DC snelladers in Frankrijk is dit helemaal niet zo'n gekke optie; net als je lader thuis doet dat het gewoon altijd. Het gevaar in Frankrijk is dat dit veel groene (=succesvolle) laadbeurten in Chargemap geeft, terwijl 'jouw' DC deel van de lader gewoon maandenlang buiten gebruik is. Let dus op dat je alleen naar succesvolle combo comments kijkt.
Combo CCS EU vinkje aan:

Hier lijkt dus alsof die CorriDoor lader het gewoon doet, maar bezet is (rood puntje):

Maar als je 'm dan opent, krijg je bovenaan reeds de melding "ALLE CORRIDOORS ZIJN KAPUT SORRY", ook al staat er "In Service" bij het veld. Maar de Stations zijn allemaal "Out of service":

Er zijn nog een paar CorriDoors wel werkzaam [totaal 25 stuks], waaronder deze bij Aire de Wancourt aan de A1 met nieuwere DBT CEV laders:
https://chargemap.com/corri-door-aire-de-wancourt-est.html
[ Voor 8% gewijzigd door nannoe op 24-06-2020 13:08 ]
Tof als je ons laat weten hoe het gaat.de telegraaf schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:44:
[...]
Misschien ter verduidelijking: die 43kW AC wordt gebruikt (en alleen maar) door Renault Zoe's die inderdaad 3 fasen 63A AC kunnen laden. Gegeven de deplorabele staat van onderhoud van de DC snelladers in Frankrijk is dit helemaal niet zo'n gekke optie; net als je lader thuis doet dat het gewoon altijd. Het gevaar in Frankrijk is dat dit veel groene (=succesvolle) laadbeurten in Chargemap geeft, terwijl 'jouw' DC deel van de lader gewoon maandenlang buiten gebruik is. Let dus op dat je alleen naar succesvolle combo comments kijkt.
Langer dan een uur bij Maingau gaat prima, gewoon even op 55min stoppen en opnieuw de pas er langs, de stekker kun je in je auto laten zitten. Richting Normandië he-le-maal vol tappen bij Ionity Baie de Somme, dan kom je met je Kona een heel eind Normandië in. Moet ook wel want de eerste werkende lader is momenteel die van Guilberville op 300km (eergister geconstateerd), en dat kan iedere dag weer afgelopen zijn. Die van Avranches (dat zou de volgende zijn) heb ik nog nooit werkend gezien, maar kennelijk is ie OK nu volgens Chargemap dus dat ga ik vanavond op de terugreis even proberen.
Goede reis!
Zoals ik het nu zie is het laden rondom Kortrijk (daar zijn er voldoende), dan Ionity Rely (voor de zekerheid) en dan Somme. Daarna wordt het spannend, ik zag op Chargemap een aantal mogelijkheden bij Caen, maar daar staat idd elke keer de CCS op "Not in service". Wat een ontwikkelingsland zeg.
Denk er nu toch steeds meer over om maar gewoon een ICE te huren, stuk relaxter!
Goed om te weten, thanks! We krijgen er een laadpas twv 2000km bij dus dat zit wel goed.de telegraaf schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:56:
[...]
Ben van plan om morgen even boodschappen te halen bij de Lidl in de Heyhoefpromenade Tilburg, in de tussentijd (hopelijk) de auto even bijladen aan de snellader daar. Nu zag ik op foto's in Chargemap een laadpas-icoon op de betreffende lader staan. Weet iemand of je per se een laadpas nodig hebt om bij (deze specifieke) Lidl te laden? Of kan dit ook middels een app en/of via NFC chip in je telefoon?
Edit: aanvullende vraag: als je op een plek laadt waar je gratis kunt laden, zoals bovenstaand voorbeeld, maar je gebruikt een laadpas waarbij je per transactie bijvoorbeeld 0,35 euro betaalt, wordt er dan ook voor het gratis laden 35 cent in rekening gebracht?
Edit: aanvullende vraag: als je op een plek laadt waar je gratis kunt laden, zoals bovenstaand voorbeeld, maar je gebruikt een laadpas waarbij je per transactie bijvoorbeeld 0,35 euro betaalt, wordt er dan ook voor het gratis laden 35 cent in rekening gebracht?
[ Voor 24% gewijzigd door NoticeNL op 24-06-2020 21:14 ]
Een laadpas voor een Lidl snellader is niet nodig. Die in Tilburg is wel veel in gebruik.
Kans is groot dat je lang moet wachten.
Ik heb Ecotap dan betaal je geen transactie kosten, bij andere kan dat wel zo zijn al is de laadpaal gratis.
Kans is groot dat je lang moet wachten.
Ik heb Ecotap dan betaal je geen transactie kosten, bij andere kan dat wel zo zijn al is de laadpaal gratis.
Update van de klantenservice van EnelX over de bestelling van de pas: ondanks dat ik die in de app gedaan heb, is die niet doorgekomen in het systeem :-/da_Mastah schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:40:
[...]
Dankjewel voor de informatie, ik kon idd ook een alternatief shipping-adres opgeven (en had gedaan tov het factuuradres).
Hoor het graag zodra je meer informatie hebt; wil echt graag die pas zelf hebben, voordat ik midden in een bergdal sta zonder bereik en met een lege accu...
Nog een keer geprobeerd, maar vrees dat het nog steeds niet werkt voor mij.
Is het bij iemand wel goed gegaan (en dat die bijvoorbeeld het bedrag vermeld ziet op een invoice?)
Ik heb geen pas van Enel maar vorig jaar wel de app gebruikt om te laden in Italië. Kreeg per laadbeurt een invoice in mijn mailbox.
Bij mij precies hetzelfde. Ook twee keer geprobeerd zonder resultaat. Dus nog even een berichtje naar ze gestuurd, maar geen enkele reactie terug gehad.Is het bij iemand wel goed gegaan (en dat die bijvoorbeeld het bedrag vermeld ziet op een invoice?)
Dan maar via de app
Klopt het dat EV Company als aanbieder niet terug te vinden is in dit topic?
Op mijn werk staan laadpalen van The Last Mile solution (waar Vandebron niet mee overweg kan lijkt het), welke ik sporadisch zal gebruiken. Gelukkig heeft EV Company geen maandelijkse kosten. Kan ik goed uit de voeten met een combinatie van EV Company + Vandebron (alhoewel deze dan overbodig gaat worden?) + Maingau?
Gaat om een Ioniq MY2017
Op mijn werk staan laadpalen van The Last Mile solution (waar Vandebron niet mee overweg kan lijkt het), welke ik sporadisch zal gebruiken. Gelukkig heeft EV Company geen maandelijkse kosten. Kan ik goed uit de voeten met een combinatie van EV Company + Vandebron (alhoewel deze dan overbodig gaat worden?) + Maingau?
Gaat om een Ioniq MY2017
Inmiddels een "standaard" mailtje gehad waarin vermeld staat dat er geen bestelling bekend is, en een instructie om te bestellen. Dus nog een keer geprobeerd, zelfde resultaatBula schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:46:
[...]
Bij mij precies hetzelfde. Ook twee keer geprobeerd zonder resultaat. Dus nog even een berichtje naar ze gestuurd, maar geen enkele reactie terug gehad.
Dan maar via de app

Met wie mail je ? enelxitalia.mobility@enel.com ?Bula schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:18:
[...]
Inmiddels een "standaard" mailtje gehad waarin vermeld staat dat er geen bestelling bekend is, en een instructie om te bestellen. Dus nog een keer geprobeerd, zelfde resultaat
Als dat geen resultaat boekt - even mailen met info_enelx@enel.com - daar kreeg ik netjes in goed engels redelijk vlot (lees - 48 uur ) antwoord
Bij het woord aanbesteding heb ik toch altijd het gevoel dat een gemeente iets wil en dat bedrijven dat (tegen een prijs) willen oplossen. Een concessie is een vergunning waarbij anderen worden buitengesloten. In principe een (lokale) monopoliepositie dus. Dat is voor veel bedrijven natuurlijk geweldig want dan hebben ze ineens geen last van concurrentie. Dat is dus ook al een extra voordeel (zonder dat de gemeente geld betaald).marvel27 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:57:
Nou, je mag als bedrijf niet zomaar laadpalen plaatsen op gemeentegrond, dus je werkt altijd in het kader van een publieke aanbesteding of concessie voor laadpalen.
Wat ik bedoel is dat wanneer dit echt zo lucratief zou zijn er bedrijven zouden staan te springen om vergunningen bij de gemeente aan te vragen om overal en nergens laadpalen te mogen plaatsen. Dat gebeurd nu helemaal niet, dus ik heb niet het idee dat je hier "slapend rijk" mee kan worden.
Het wordt natuurlijk pas echt interessant als gemeentes de vraag niet meer aankunnen en ze veilingen kunnen gaan organiseren, net zoals de rijksoverheid frequenties veilt of het recht om een tankstation langs de snelweg te zetten etc.
Ik wil best meekijken, maar ik zie geen linkje.Heb wat zitten zoeken: hier kun je de documenten van de aanbesteding terugvinden. Ik heb de beschrijving en de presentatie diagonaal doorgenomen, maar het stukje informatie over de 'voordelen' heb ik nog niet teruggevonden.
Ik denk dat dit wel meevalt. Een standaard laadpaal is geweldig omdat het een standaard is en je dus overal dezelfde vind. Het enige verschil hier en daar is hoeveel stroom je precies kan krijgen (en de kosten die je moet betalen natuurlijk). Ik zie dit nog niet zo snel veranderen naar andere aansluitingen of andere aansluitwaardes. Als dat toch zou gebeuren kan je de laadpaal natuurlijk ook "upgraden" naar iets beters.Misschien is het een vraag die niet heel relevant is, omdat het waarschijnlijk uberhaupt onrealistisch dat laadpalen langer dan 10 jaar blijven staan, kijkende naar de snelle evoluties in de sector
Onder het mom better safe than sorry heb ik een pas via de app besteld. Dit was een dag nadat ik het juli-abonnement had betaald. In beide gevallen met de masterkaart. Nu blijkt dat de €16 niet op het afschrift van mastercard heb staan. Heb ook geen invoice gehad; van de €30,00 wel. Maar ik weet toch eigenlijk zeker dat de betaling was geluktda_Mastah schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:38:
[...]
Update van de klantenservice van EnelX over de bestelling van de pas: ondanks dat ik die in de app gedaan heb, is die niet doorgekomen in het systeem :-/
Is het bij iemand wel goed gegaan (en dat die bijvoorbeeld het bedrag vermeld ziet op een invoice?)

Nu staan er op het afschrift € 30,00 en een reservering van € 0,01
Inderdaad enelxitalia.mobility@enel.com.Met wie mail je ? enelxitalia.mobility@enel.com ?
Als dat geen resultaat boekt - even mailen met info_enelx@enel.com - daar kreeg ik netjes in goed engels redelijk vlot (lees - 48 uur ) antwoord
Ik wacht even af wat er gaat komen
In theorie en aan de telefoon met je MSP: JaEdit: aanvullende vraag: als je op een plek laadt waar je gratis kunt laden, zoals bovenstaand voorbeeld, maar je gebruikt een laadpas waarbij je per transactie bijvoorbeeld 0,35 euro betaalt, wordt er dan ook voor het gratis laden 35 cent in rekening gebracht?
In de praktijk: nee.
Bij het snellaadpunt van de Lidl in Tilburg heb je overigens helemaal geen laadpas nodig, gewoon aansluiten en op het display op start drukken.
[ Voor 17% gewijzigd door Hachy op 25-06-2020 13:38 ]
Monopoliepositie, maar de overheid kan natuurlijk voorwaarden koppelen aan de concessie, zoals bv aan de maximale prijs die gevraagd mag worden voor de dienst. Hoeft niet negatief te zijn. Je ziet dat gemeenten heel erg een aanpak hebben van 'paal volgt auto', waardoor ze eerst goed in kaart willen krijgen waar de meeste vraag is, en dan op/rond die plekken palen willen plaatsen. Lucratief lijkt het mij zeker niet, Ecorys heeft laatst een studie gepubliceerd waaruit blijkt dat de business case voor palen die geen sterke bezetting hebben meestal niet sluitend is.JeroenE schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:04:
Bij het woord aanbesteding heb ik toch altijd het gevoel dat een gemeente iets wil en dat bedrijven dat (tegen een prijs) willen oplossen. Een concessie is een vergunning waarbij anderen worden buitengesloten. In principe een (lokale) monopoliepositie dus. Dat is voor veel bedrijven natuurlijk geweldig want dan hebben ze ineens geen last van concurrentie. Dat is dus ook al een extra voordeel (zonder dat de gemeente geld betaald).
Wat ik bedoel is dat wanneer dit echt zo lucratief zou zijn er bedrijven zouden staan te springen om vergunningen bij de gemeente aan te vragen om overal en nergens laadpalen te mogen plaatsen. Dat gebeurd nu helemaal niet, dus ik heb niet het idee dat je hier "slapend rijk" mee kan worden.
Fijn dat je wil meekijken! Ik ben het linkje inderdaad vergeten. Ik heb mijn post aangepast. Hier kun je alle documenten van de aanbesteding terugvinden. Nummer 2 is het beschrijvend document. Ik heb toch echt ook een presentatie doorgenomen, maar die vind ik even niet terug[...]
Ik wil best meekijken, maar ik zie geen linkje.
Ik zie in sectie 4.3.3. van het beschrijvend document dat de aanbesteders in de beoordelingscriteria een maximumprijs hebben opgenomen: "Energieprijs per kWh en installatievergoeding per kWh mag samen niet hoger zijn dan 0,29€ exclusief BTW." Corrigeer mij vooral als ik het fout heb, maar dit bepaalt volgens de maximumprijs aan de paal. Maar dit verklaart nog steeds niet waarom de prijs uiteindelijk slechts 0,23€ is geworden.
Marktwerking. Partijen bepalen hun inschrijfprijs over het gehele volume en de gehele contractsduur. Dat mag best een deel van de tijd verlieslatend zijn. Het kan best zijn dat elders in het land met historische marginale kosten wordt gerekend (met een vrij laag gebruik per paal) en dat in het geval van deze aanbesteding men er op gokt dat het gebruik in de komende jaren flink gaat stijgen. Daarmee dalen de marginale kosten op langere termijn en men sorteert hier dan op voor.marvel27 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:43:
[...]
Ik zie in sectie 4.3.3. van het beschrijvend document dat de aanbesteders in de beoordelingscriteria een maximumprijs hebben opgenomen: "Energieprijs per kWh en installatievergoeding per kWh mag samen niet hoger zijn dan 0,29€ exclusief BTW." Corrigeer mij vooral als ik het fout heb, maar dit bepaalt volgens de maximumprijs aan de paal. Maar dit verklaart nog steeds niet waarom de prijs uiteindelijk slechts 0,23€ is geworden.
Ze hebben mijn adres in de app nog steeds niet veranderd....da_Mastah schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:38:
[...]
Update van de klantenservice van EnelX over de bestelling van de pas: ondanks dat ik die in de app gedaan heb, is die niet doorgekomen in het systeem :-/
Dan zou ik een Elbizz pas nemen. Die is ook van LMS en heeft de laagste transactiekosten (€0,07 per sessie)WhySoSerious schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:49:
Klopt het dat EV Company als aanbieder niet terug te vinden is in dit topic?
Gaat om een Ioniq MY2017
De Provincie Gelderland heeft een stappenplan voor het plaatsen van (meer) snelladers in Oost-Nederland gemaakt, dat aansluit bij de Nationale Agenda Laadinfrastructuur:
https://www.gelderland.nl...appenplan-voor-snelladers
PDF met Stappenplan: https://www.gelderland.nl...Stappenplan_snelladen.pdf
https://www.gelderland.nl...appenplan-voor-snelladers
PDF met Stappenplan: https://www.gelderland.nl...Stappenplan_snelladen.pdf
Capaciteit elektriciteitsnetwerk
Ook gemeenten hebben veel vragen over snelladers. Vragen zoals: wie is de eigenaar, waar ligt behoefte en ruimte, wat moet er juridisch worden geregeld en is er voldoende netcapaciteit? Voor snelladers is een netaansluiting met een hoog vermogen en voldoende capaciteit nodig. Het kost veel tijd en geld om een dergelijke netaansluiting te realiseren. Gemeenten willen vaak wel stimuleren of faciliteren, maar gebrek aan ervaring, beleid, capaciteit en een centraal aanspreekpunt maken dit soms lastig.
Meer laadpalen in Oost-Nederland
Dit stappenplan geeft overheden handvatten om samen met de markt de ontwikkeling van snelladers te versnellen. We maakten afspraken met het Rijk om sneller te zorgen voor meer laadpalen. Zodat elektrische auto’s ook snel en makkelijk kunnen laden in Oost-Nederland en een tekort aan laadpalen de groei van elektrisch vervoer niet in de weg zit. We werken hiervoor samen met provincie Overijssel.
[ Voor 71% gewijzigd door nannoe op 25-06-2020 16:20 . Reden: insert quote ]
Ik vind wel grappig dat de beelden zo uiteen kunnen lopen. Mijn beeld, vanuit mijn lokale situatie, is juist dat het buitengewoon lucratief is voor de laadpaal aanbieder met concessie. Niet zozeer om eindeloos veel laadpalen te plaatsen, maar wel om de concessie te hebben om dus zonder concurrentie, in een rustig tempo het aantal palen (vertraagd) te laten meegroeien met de vraag. Met andere woorden, pas als je bestaande paal overbelast is en dus maximaal rendeert, plaats je er een paal bij, die dan vanwege de sterke groei van aantal EV ook vrij snel weer maximaal belast is. enzovoort enzovoort enzovoort.JeroenE schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:04:
.....Wat ik bedoel is dat wanneer dit echt zo lucratief zou zijn er bedrijven zouden staan te springen om vergunningen bij de gemeente aan te vragen om overal en nergens laadpalen te mogen plaatsen. Dat gebeurd nu helemaal niet, dus ik heb niet het idee dat je hier "slapend rijk" mee kan worden.....
Als je dat spelletje handig speelt zijn vrijwel al je geplaatste palen op voorhand rendabel.
De beperking zit natuurlijk in de voorwaarden van de concessie waarbij je bijvoorbeeld moet zorgen voor voldoende laadpalen op loopafstand voor iemand die een EV heeft. Maar de praktijk is dan toch vrij geduldig de doorlooptijd voor een aangevraagde laadpaal bedraagt al snel een half tot een heel jaar terwijl in die periode de vraag alweer is toegenomen.
(in mijn wijk zou de in oktober 2019 aangevraagde laadpaal in maart worden geplaatst maar is nog in geen velden of wegen te zien.)
De feiten volgens het rapport van Ecorys over de business case van laadpalen:
/f/image/37AcqJY8dO4X4FkyyErmN1Ch.png?f=fotoalbum_large)
Essentieel voor laadpaalexploitanten is dus ervoor zorgen dat er een zo hoog mogelijke bezetting is. Het verbaast mij dan een beetje dat het 'laadpaalklevertarief' nog niet veralgemeend is.
Wat de prijzen betreft: laag is 0,20€, midden 0,25€ en hoog 0,30€ per kWh, exclusief BTW. Over het gebruik: laag is 2000, midden 4000 en hoog 8000kWh per jaar. Een gemiddelde paal over heel NL doet 3915kWh per jaar over heel NL.
Ecorys voorziet overigens een stijging van de laadprijzen in de komende jaren:
Hier een typologie van de rendabiliteit van laadpalen met het huidige beleid:De businesscase wordt bovenal bepaald door de omvang van de geleverde stroom. Zo heeft een laadpaal op een locatie met een hoog gebruik een zeer positieve business case, ongeacht de laadprijs. Dit is niet geval voor een laadpaal op een locatie met een laag gebruik. Ongeacht de laadprijs (in de hier gekozen prijsscenario’s) kan voor deze laadpalen geen positieve businesscase worden behaald. De laadprijs is wel discriminerend bij gemiddeld gebruik. Bij een lage laadprijs komt hier geen businesscase tot stand.
Kijken we naar een gemiddelde laadpaal in heel Nederland (volgens NAL), dan is ook hier niet in alle gevallen sprake van een positieve businesscase. Enkel met een hoge laadprijs kan een (reëel) rendement van 5% op de investering behaald worden. Omdat het hier een gemiddelde laadpaal betreft, suggereert dit dat alleen bij een hoog prijsscenario kansen zijn voor een dusdanige verevening tussen rendabele en niet-rendabele laadpalen dat de businesscase voor publieke laadinfra sluitend kan worden gemaakt.
/f/image/37AcqJY8dO4X4FkyyErmN1Ch.png?f=fotoalbum_large)
Essentieel voor laadpaalexploitanten is dus ervoor zorgen dat er een zo hoog mogelijke bezetting is. Het verbaast mij dan een beetje dat het 'laadpaalklevertarief' nog niet veralgemeend is.
Wat de prijzen betreft: laag is 0,20€, midden 0,25€ en hoog 0,30€ per kWh, exclusief BTW. Over het gebruik: laag is 2000, midden 4000 en hoog 8000kWh per jaar. Een gemiddelde paal over heel NL doet 3915kWh per jaar over heel NL.
Maatschappelijk gezien is het (vanuit het gelijkheidsbeginsel) is het wenselijk dat de laadprijs voor publiek laden niet teveel afwijkt van thuisladen. De laadprijs wordt daarom vaak begrensd door de concessieverlener en soms wordt deze ook opgelegd in het vergunningenmodel. De prijzen lopen sterk uiteen van € 0,15 per kWh tot € 0,29 per kWh excl. btw, eventueel opgehoogd met een tijdstarief (om paalkleven te ontmoedigen), zie bijlage VI voor een actueel overzicht.
In concessies wordt ook bepaald hoe lang deze prijzen vastliggen. Of daarmee de kosten van laadinfra gedekt kunnen worden hangt af van de hoeveelheid stroom die wordt geleverd (en de duur van de concessie). De meeste concessies hebben een looptijd van 8-10 jaar waarin een vaste prijs wordt afgesproken voor een periode van 2-4 jaar. Hoe de laadprijs zich zal ontwikkelen is onduidelijk. We zien op dit moment een stijgende trend in de laadprijs bij zowel regulier laden als snelladen. Er zijn marktsignalen dat de laadprijs eerder gaat stijgen dan dalen. Wij verwachten dat tot 2030 de gemiddelde laadprijs licht zal stijgen. Dit is ook afhankelijk van ontwikkelingen in de energiebelasting.
In het model gaan we uit van drie verschillende laadprijzen excl. btw: laag (€0,20/kWh), midden (€ 0,25/kWh) en hoog (€ 0,30/kWh). Hierdoor kunnen we bekijken hoe verschillende laadprijzen effect hebben op de business case. We gaan ervan uit dat de prijzen tussen 2020 en 2025 en tussen 2025 en 2030 met (€ 0,05/kWh) toenemen.
[ Voor 58% gewijzigd door marvel27 op 25-06-2020 23:15 ]
Nadat ik ze had gemaild, en in de mail had aangegeven naar welk adres het mocht en of ze het handmatig voor mij zouden kunnen doen, en mogen incasseren van paypal danwel creditcard, heb ik nu een invoice ontvangen voor €16.Bula schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:29:
[...]
Inderdaad enelxitalia.mobility@enel.com.
Ik wacht even af wat er gaat komen
Het is nog niet afgeschreven van Paypal of CC, maar dat zal dan vast nog wel gebeuren, ik hoop dat de pas onderweg is :-)
UPDATE:
Deze ochtend is het afgeschreven van mijn Paypal :-)
[ Voor 6% gewijzigd door da_Mastah op 26-06-2020 08:30 ]
Toch heb ik dus mijn twijfels over de validiteit van deze uitgangspunten. Ik kan mij voorstellen dat de indeling van gebruik hoog/midden/laag, de afgelopen jaren redelijk was als uitgangspunt.marvel27 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:54:
Echter de afgelopen jaren is veel van de infrastructuur opgebouwd op basis van PHEV met beperkte accucapaciteit en daardoor ook beperkte laadomvang. Iemand bestelde een Outlander, vroeg een laadpaal aan en laadde vervolgens bij die paal gemiddeld 200 nachten 12kWh = 2400kWh/jaar.
we zitten nu middenin een transitie naar BEV. Wat ik hier voor de deur zie gebeuren is dat de situatie inmiddels is veranderd van 1 PHEV naar 7 BEV (met batterijen> 60kWh) en 1 PHEV met 12kWh. en de paal nagenoeg 24/7 bezet is. Stel dat de BEV gemiddeld ook 2400kWh laden (waarschijnlijk dus meer), dan kom je voor deze paal al rond de 20.000 kWh uit. Kassa.
En rustig aan doen met bijplaatsen extra palen.
Nieuwe paal zal nu over het algemeen worden aangevraagd door een nieuwe BEV die op jaarbasis al snel tussen de 2000 en 4000 kWh op de thuisbasis staat te laden. Dan zit je al in de midden categorie van Ecorys. Zodra er een BEV bijkomt verdubbelt dit en ga je richting hoog en dus kassa.
Verder speelt mogelijk nog een rol dat sommige mensen de luxe hebben om te kiezen voor de eigen laadpaal of de publieke laadpaal, afhankelijk welke het voordeligst is. Als de publieke paal voordeliger is kan dit een flinke aanzuigende werking hebben terwijl er toch nog 50% marge op de variable stroomkosten zit.
In dit opzicht deel ik dus ook de analyse dat bij een hoog gebruik de prijs niet meer zo relevant is omdat de paal dan sowieso rendabel is. Sterker nog bij een lage prijs wordt het nog rendabeler als het volume daardoor relatief harder stijgt dan het prijsverschil.
[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 26-06-2020 00:47 ]
Een paal heeft vaste kosten en variabele kosten. De vaste kosten zijn (schat ik zo in) afschrijving, rente, mogelijk precario, abonnement voor data, vastrecht voor de e-aansluiting. Die kosten zijn niet (nauwelijks) afhankelijk van het gebruik. 0 of 100.000 kWh, deze kosten zijn er.
De variabele kosten zijn de inkoop van stroom ( en wellicht wat onderhoud). 0 kWh inkoop is 0 kosten. De variabele kosten worden gedekt met een opslag op het inkooptarief.
De kWh-prijs aan de paal is ter dekking van beide soorten kosten. Als het gebruik van de paal stijgt, dan verbetert de dekking op de vaste kosten. Je kunt immers de vaste kosten over meer kW uurtjes verdelen. Daar zit de 'winst' voor de exploitanten. Naarmate het verbruik van een paal stijgt, kan het prijsdeel voor vaste kosten in de verkoopprijs (prijs aan de paal) omlaag. In een competitieve omgeving dan.
De variabele kosten zijn de inkoop van stroom ( en wellicht wat onderhoud). 0 kWh inkoop is 0 kosten. De variabele kosten worden gedekt met een opslag op het inkooptarief.
De kWh-prijs aan de paal is ter dekking van beide soorten kosten. Als het gebruik van de paal stijgt, dan verbetert de dekking op de vaste kosten. Je kunt immers de vaste kosten over meer kW uurtjes verdelen. Daar zit de 'winst' voor de exploitanten. Naarmate het verbruik van een paal stijgt, kan het prijsdeel voor vaste kosten in de verkoopprijs (prijs aan de paal) omlaag. In een competitieve omgeving dan.
En daar bovenop, als je een grote hoeveelheid palen kan exploiteren, dan kan je ook flink besparen op die vaste kosten dmv schaalvoordeel. Je betaalt natuurlijk stuk minder voor zo'n paal als je een groot aantal afneemt, dataverbinding is ook mooie korting als je er veel inkoopt en zelfs rente zal waarschijnlijk gunstiger zijn omdat je gunstigere financiering kan krijgen als je al behoorlijk wat palen en gewonnen concessies op de balans hebt. Massa = Kassajoepie de p schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:17:
Een paal heeft vaste kosten en variabele kosten. De vaste kosten zijn (schat ik zo in) afschrijving, rente, mogelijk precario, abonnement voor data, vastrecht voor de e-aansluiting. Die kosten zijn niet (nauwelijks) afhankelijk van het gebruik. 0 of 100.000 kWh, deze kosten zijn er.
Ikzelf hebt het vermoeden dat icm met het sommetje van de tweaker hierboven over nu BEVs flink zijn toegenomen tov PHEVs de sommetjes een stuk gunstiger zijn geworden, en zeker de palen in stedelijk gebied goed uit de kosten kunnen komen.
[ Voor 14% gewijzigd door da_Mastah op 26-06-2020 11:02 ]
Ik heb een nieuw artikel geschreven over reizen naar Zuid-Frankrijk zonder Corri-Door.
https://evxperts.nl/plann...r-zuid-frankrijk-in-2020/
Altijd welkom zo'n lijst met laders naar Zuid-Frankrijk, waarvoor dank, alleen het echte probleem is dat zo'n lijst misschien niet voldoende is om er ook echt te geraken. Want wat te doen als de lader is uitgevallen wat is dan je back-up. Of wat als je met een wegomlegging te maken hebt.Hachy schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:58:
Ik heb een nieuw artikel geschreven over reizen naar Zuid-Frankrijk zonder Corri-Door.
Dus alleen met deze lijst op pad gaan is m.i. niet zo'n goed idee. Voor de zekerheid zou ik, en zeker in Frankrijk, voor elke lader tenminste een back-up willen hebben. Nog beter is bijvoorbeeld op een gratis ANWB routekaart alle laders markeren waar de route langs komt. Hoef in zo'n geval niet onderweg te gaan zoeken en tijd te verspelen.
Je kunt er donder op zeggen dat minimaal één van de getipte DBT-laders het een tijdje niet zal doen deze zomer. Al is het maar puur op basis van statistiek afgelopen jaren. Frankrijk en EV's deze zomer, een spannend avontuur! Er is simpelweg niet altijd backup. Succes!PeterZ(on) schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:00:
[...]
Altijd welkom zo'n lijst met laders naar Zuid-Frankrijk, waarvoor dank, alleen het echte probleem is dat zo'n lijst misschien niet voldoende is om er ook echt te geraken. Want wat te doen als de lader is uitgevallen wat is dan je back-up. Of wat als je met een wegomlegging te maken hebt.
Dus alleen met deze lijst op pad gaan is m.i. niet zo'n goed idee. Voor de zekerheid zou ik, en zeker in Frankrijk, voor elke lader tenminste een back-up willen hebben. Nog beter is bijvoorbeeld op een gratis ANWB routekaart alle laders markeren waar de route langs komt. Hoef in zo'n geval niet onderweg te gaan zoeken en tijd te verspelen.
@PeterZ(on) @fewipsPeterZ(on) schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:00:
[...]
Altijd welkom zo'n lijst met laders naar Zuid-Frankrijk, waarvoor dank, alleen het echte probleem is dat zo'n lijst misschien niet voldoende is om er ook echt te geraken. Want wat te doen als de lader is uitgevallen wat is dan je back-up. Of wat als je met een wegomlegging te maken hebt.
Dat is dan ook precies de reden dat ik er zoveel gepland heb, soms na 100km al. Dan hoef je in het geval van grote problemen zélfs op 7,4kW AC maximaal een paar uurtjes vertraging op te lopen om de volgende te bereiken.
Misschien wel een goeie sidenote; laadt altijd tot minimaal 80% of misschien zelfs wel meer bij deze laders.
De ANWB routekaart is zeker handig; al is dat technisch natuurlijk hetzelfde als Chargemap raadplegen waarbij je minder info ziet (bijv bezet ja/nee).
@Hachy Mijn ervaring met Chargemap is dat het niet altijd correct is of de lader al dan niet bezet is, ik zou daar niet 100% op vertrouwen. Pas nog tijdens een livestream van Bjorn Nyland, je ziet dat hij aan het laden is maar Chargemap geeft aan dat de lader vrij is.
Chargemap bij meneer Nyland in .no is écht niet te vergelijken met Chargemap in Frankrijk. Daar zijn de 'roamingovereenkomsten' te verschillend voor, van héél veel Franse palen weet Chargemap 24/7 hoe het ervoor staat.PeterZ(on) schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:56:
@Hachy Mijn ervaring met Chargemap is dat het niet altijd correct is of de lader al dan niet bezet is, ik zou daar niet 100% op vertrouwen. Pas nog tijdens een livestream van Bjorn Nyland, je ziet dat hij aan het laden is maar Chargemap geeft aan dat de lader vrij is.
Hoe dat in Frankrijk is weet ik niet maar ook hier in NL heb ik zelf verschillende keren gehad dat ik stond te laden en Chargemap toch vrij gaf. Eigenlijk vind ik het nut toch maar beperkt. Stel je ziet dat de lader vrij is en voor dat jij daar aankomt is er inmiddels iemand gearriveerd en staat te laden.fewips schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:57:
[...]
Chargemap bij meneer Nyland in .no is écht niet te vergelijken met Chargemap in Frankrijk. Daar zijn de 'roamingovereenkomsten' te verschillend voor, van héél veel Franse palen weet Chargemap 24/7 hoe het ervoor staat.
Aangezien ik nog geen eigen laadpaal heb, had ik vandaag geladen bij een publieke paal met mijn newmotion pas. Het was geen paal van newmotion.
Ik zie die laadsessie niet in de historie staan. Ik had de laadsessie beëindigd via de sleutel en niet via het menu van de auto.
Nu zag ik in de app van newmotion de laadsessie doorlopen na een paar uur. Die heb ik beeindigd.
Maar nu zie ik die sessie dus niet in de historie staan.
Komt dat doordat het een andere aanbieder is? Of komt het door de manier van beëindigen van de sessie? Wellicht heeft iemand een idee.
Ik zie die laadsessie niet in de historie staan. Ik had de laadsessie beëindigd via de sleutel en niet via het menu van de auto.
Nu zag ik in de app van newmotion de laadsessie doorlopen na een paar uur. Die heb ik beeindigd.
Maar nu zie ik die sessie dus niet in de historie staan.
Komt dat doordat het een andere aanbieder is? Of komt het door de manier van beëindigen van de sessie? Wellicht heeft iemand een idee.
Sessie beeindigen via je pas/druppel is de standaard manier in Nederland. Newmotion afrekeningen volgen na een maand (!), ook dat is standaard. Niets om je ongerust over te maken.
Ik zit met vraagje, heb nu bij laadpaal al paar keer gehad dat de laadkabel niet ontkoppeld zowel aan de laadpaal als de auto. Ik hou altijd eerst de laadpas tegen de laadpaal en deze geeft dan ook signaal af, maar de laadkabel blijft vergrendeld aan de laadpaal. De kleuren op de laadpaal gaan van lichtblauw naar donkerblauw naar rood en vervolgens weer donkerblauw.
Na paar keer de laadpas aan te bieden middels RFID lukt het ineens wel om de laadkabel los te krijgen. Soms wel 3-4x nodig om te ontgrendelen. Gaat om laadpaal van pitpoint/greenflux. Herkennen jullie dit? ben ik misschien te ongeduldig na het aanbieden van de laadpas bij de RFID om vervolgens de laadkabel te ontkoppelen.
Na paar keer de laadpas aan te bieden middels RFID lukt het ineens wel om de laadkabel los te krijgen. Soms wel 3-4x nodig om te ontgrendelen. Gaat om laadpaal van pitpoint/greenflux. Herkennen jullie dit? ben ik misschien te ongeduldig na het aanbieden van de laadpas bij de RFID om vervolgens de laadkabel te ontkoppelen.
Ik zie de sessie er vandaag wel bij staan. Het lijkt erop dat de sessie van een andere aanbieder vertraagd in je historie komt.daemonix schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:22:
Sessie beeindigen via je pas/druppel is de standaard manier in Nederland. Newmotion afrekeningen volgen na een maand (!), ook dat is standaard. Niets om je ongerust over te maken.
Ik heb ook nog een laadpas van vattenfall aangevraagd.
Ik probeer in de eins app mij te registreren maar de registratie mislukt telkens zonder aanwijsbare reden.
Iemand dit ook gemerkt? Is er een andere manier bijvoorbeeld via de website? Ik heb al gekeken maar kon het niet vinden daar.
Iemand dit ook gemerkt? Is er een andere manier bijvoorbeeld via de website? Ik heb al gekeken maar kon het niet vinden daar.
Spatie tussen de cijfers en letters van je postcode zettenBrainZz schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:43:
Ik probeer in de eins app mij te registreren maar de registratie mislukt telkens zonder aanwijsbare reden.
Misschien werkt het motortje van de vergrendeling niet meer helemaal lekker, of is er te veel wrijving bij het uittrekken van het palletje. Helpt het als je de kabel eerst goed in de paal drukt voor je hem probeert te ontgrendelen?Boogie88 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:06:
Wat wel vreemd is dat de kabel ook bij de auto vast blijft zitten. Als de laadsessie afgelopen is dan moet je hem daar gewoon los kunnen maken. Bij nieuwere auto's moet je dan vaak eerst de auto van slot halen voordat dit kan.
Vraagje:
Weet iemand of Maingau "werkt" met de Revolut Card??
of heeft iemand ervaring met Revolut in níet Euro landen??
tia
tia
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Speciaal voor de ooms en tantes die denken dat elektrisch kom je toch nergens mee? Nu kun je terugslaan met €30,- retour naar Budapest.
Sinds vorige week heb ik een Hyundai Ionity. Gekocht op vakantie, en had dus niet de mogelijkheid om een laadpas te bemachtigen (moest minimaal 1x bijladen om thuis te komen).
Dus eerst de fastned app geinstalleerd; prima voor 1 keer maar waarom 0.59 betalen als 0.35 kan. Dus voor de 2e etappe Smoov (Allego) en Maingau geïnstalleerd en een andere CCS paal proberen; eentje van Allego. Ik zie een Smoov logo; dus start de sessie met Smoov; maar kom er na een paar minuten achter dat ook deze een hoog tarief heeft (0.69), en dat het goedkoper is met Maingau (zou er minder dan een uur staan). Laadsessie gestopt, opnieuw gestekkert en probeerde te sessie te starten met Maingau. Die geeft een foutmelding; maar warempel de paal begint te blazen en de auto laad. Auto volgeladen, maar kon de sessie niet stoppen, want geen rfid kaart en geen enkele app die de sessie registreerde; dus rooie noodknop ingedrukt (en netjes re-reset).
Ik zie op geen enkele app een registratie van laadsessie, heb ik nu stroom voor niets
?
Dus eerst de fastned app geinstalleerd; prima voor 1 keer maar waarom 0.59 betalen als 0.35 kan. Dus voor de 2e etappe Smoov (Allego) en Maingau geïnstalleerd en een andere CCS paal proberen; eentje van Allego. Ik zie een Smoov logo; dus start de sessie met Smoov; maar kom er na een paar minuten achter dat ook deze een hoog tarief heeft (0.69), en dat het goedkoper is met Maingau (zou er minder dan een uur staan). Laadsessie gestopt, opnieuw gestekkert en probeerde te sessie te starten met Maingau. Die geeft een foutmelding; maar warempel de paal begint te blazen en de auto laad. Auto volgeladen, maar kon de sessie niet stoppen, want geen rfid kaart en geen enkele app die de sessie registreerde; dus rooie noodknop ingedrukt (en netjes re-reset).
Ik zie op geen enkele app een registratie van laadsessie, heb ik nu stroom voor niets
De Maingau app accepteert Eurocard/Mastercard en VISA. De Revolut Card lijkt me verder een normale Eurocard/Mastercard dus ik denk dat dit prima werkt.Hansieo schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:39:
Vraagje:
tia
Maar Maingau werkt ook met je normale bankpas hoor, al noemen zij dat 'SEPA Lastschrift'.
Is een bekende bug. Meestal komt de juiste sessie wel in de lijst te staan, maar je kunt geluk hebben. Persoonlijk zou ik het niet prettig vinden om geen enkele RFID bij me te hebben, gelukkig heb je dan die apps nog.houthakker schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:52:
Sinds vorige week heb ik een Hyundai Ionity. Gekocht op vakantie, en had dus niet de mogelijkheid om een laadpas te bemachtigen (moest minimaal 1x bijladen om thuis te komen).
Ik zie op geen enkele app een registratie van laadsessie, heb ik nu stroom voor niets?
Wat voor auto is het? Bij Kia en Hyundai ontgrendelt hij gedurende 15 seconden na van slot halen van de portieren, als je de switch op LOCK hebt staan. Of nadat hij vol is, als je de switch op AUTO hebt staan.Boogie88 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:06:
Ik zit met vraagje, heb nu bij laadpaal al paar keer gehad dat de laadkabel niet ontkoppeld zowel aan de laadpaal als de auto. Ik hou altijd eerst de laadpas tegen de laadpaal en deze geeft dan ook signaal af, maar de laadkabel blijft vergrendeld aan de laadpaal. De kleuren op de laadpaal gaan van lichtblauw naar donkerblauw naar rood en vervolgens weer donkerblauw.
Bedankt voor de input.Hachy schreef op zondag 28 juni 2020 @ 23:42:
[...]
De Maingau app accepteert Eurocard/Mastercard en VISA. De Revolut Card lijkt me verder een normale Eurocard/Mastercard dus ik denk dat dit prima werkt.
Maar Maingau werkt ook met je normale bankpas hoor, al noemen zij dat 'SEPA Lastschrift'.
Klopt dat het een visa/ of mastercard is, maar het verschil zit 'm in het feit dat het een DEBET card is en geen CREDIT card.
Ik denk dat ik 'm gewoon maar eens ga proberen met Maingau, en dan een vrijwilliger zoeken die er geen probleem mee heeft dat ik zijn sessie ga betalen.. als test

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Naar zuid-Frankrijk deze zomer met een (non-Tesla) EV is gewoon een behoorlijk risico. Ikzelf wil, zéker met gezin, gewoon vlot reizen zonder gezeur dus zou een ICE nemen, maar wanneer je het echt proberen wil; bereid je voor op tegenvallers, weet van elk station dat je bezoeken wil wat je gaat doen wanneer ie het niet doet, en plan voor de meest onzekere stukken (bv Normandië, Limoges, Metz/Nancy) een hotel met lader in. Dat heeft een groot voordeel dat je de volgende dag met 100% start. Ik doe dat zelf nu ook meestal. In booking kun je dit aanvinken, wel even van tevoren bellen welke aansluiting het is (type 3 komt nog best veel voor en heb ik daarom altijd bij me) en of ie werkelijk op eigen terrein staat (ipv eentje in de buurt waar ze wel eens van gehoord hebben).Hachy schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:06:
[...]
@PeterZ(on) @fewips
Dat is dan ook precies de reden dat ik er zoveel gepland heb, soms na 100km al. Dan hoef je in het geval van grote problemen zélfs op 7,4kW AC maximaal een paar uurtjes vertraging op te lopen om de volgende te bereiken.
Misschien wel een goeie sidenote; laadt altijd tot minimaal 80% of misschien zelfs wel meer bij deze laders.
De ANWB routekaart is zeker handig; al is dat technisch natuurlijk hetzelfde als Chargemap raadplegen waarbij je minder info ziet (bijv bezet ja/nee).
Chargemap blijft natuurlijk je onmisbare vriend en eigenlijk moet je minimaal 300 echte snelweg km's range hebben.
Of met adaptive cruisecontrol met 80 slipstreamen achter een camionde telegraaf schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:12:
[...]
Naar zuid-Frankrijk deze zomer met een (non-Tesla) EV is gewoon een behoorlijk risico. Ikzelf wil, zéker met gezin, gewoon vlot reizen zonder gezeur dus zou een ICE nemen, maar wanneer je het echt proberen wil; bereid je voor op tegenvallers, weet van elk station dat je bezoeken wil wat je gaat doen wanneer ie het niet doet, en plan voor de meest onzekere stukken (bv Normandië, Limoges, Metz/Nancy) een hotel met lader in. Dat heeft een groot voordeel dat je de volgende dag met 100% start. Ik doe dat zelf nu ook meestal. In booking kun je dit aanvinken, wel even van tevoren bellen welke aansluiting het is (type 3 komt nog best veel voor en heb ik daarom altijd bij me) en of ie werkelijk op eigen terrein staat (ipv eentje in de buurt waar ze wel eens van gehoord hebben).
Chargemap blijft natuurlijk je onmisbare vriend en eigenlijk moet je minimaal 300 echte snelweg km's range hebben.
Zeker weten. Eigenlijk kan dat alleen met een Tesla comfortabel of met 400-ish km aan range.de telegraaf schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:12:
[...]
Naar zuid-Frankrijk deze zomer met een (non-Tesla) EV is gewoon een behoorlijk risico. Ikzelf wil, zéker met gezin, gewoon vlot reizen zonder gezeur dus zou een ICE nemen, maar wanneer je het echt proberen wil; bereid je voor op tegenvallers, weet van elk station dat je bezoeken wil wat je gaat doen wanneer ie het niet doet, en plan voor de meest onzekere stukken (bv Normandië, Limoges, Metz/Nancy) een hotel met lader in. Dat heeft een groot voordeel dat je de volgende dag met 100% start. Ik doe dat zelf nu ook meestal. In booking kun je dit aanvinken, wel even van tevoren bellen welke aansluiting het is (type 3 komt nog best veel voor en heb ik daarom altijd bij me) en of ie werkelijk op eigen terrein staat (ipv eentje in de buurt waar ze wel eens van gehoord hebben).
Als je op AC 22kW kan laden is het nog wel te doen, dan heb je behoorlijk wat fallback mogelijkheden. Ook met ChaDeMo is er veel meer aanbod dan CCS. Alle andere opties met CCS zijn eigenlijk niet te doen tot aan Lyon. In het echte zuiden is het overigens wel redelijk goed voor elkaar. (Zeg maar grofweg alles onder de lijn Bordeaux - Genève) vandaar dat de aanbevolen route toch via Duitsland en Zwitserland loopt, dat is in veel gevallen een prima optie, behalve als je bijv. van Goes naar Bordeaux moet, dan is het wel érg omrijden.
Ik gebruik mijn N26 (debit) creditcard met Maingau, dat werkt prima dus ik denk dat ze de Revolut kaart ook vast accepteren.Hansieo schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:23:
[...]
Bedankt voor de input.
Klopt dat het een visa/ of mastercard is, maar het verschil zit 'm in het feit dat het een DEBET card is en geen CREDIT card.
Ik denk dat ik 'm gewoon maar eens ga proberen met Maingau, en dan een vrijwilliger zoeken die er geen probleem mee heeft dat ik zijn sessie ga betalen.. als test
Hartelijk dank voor de infocyntax schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:17:
[...]
Ik gebruik mijn N26 (debit) creditcard met Maingau, dat werkt prima dus ik denk dat ze de Revolut kaart ook vast accepteren.
Als je geen keus hebt - heb je geen keusHachy schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:49:
[...]
Zeker weten. Eigenlijk kan dat alleen met een Tesla comfortabel of met 400-ish km aan range.
Als je op AC 22kW kan laden is het nog wel te doen, dan heb je behoorlijk wat fallback mogelijkheden. Ook met ChaDeMo is er veel meer aanbod dan CCS. Alle andere opties met CCS zijn eigenlijk niet te doen tot aan Lyon. In het echte zuiden is het overigens wel redelijk goed voor elkaar. (Zeg maar grofweg alles onder de lijn Bordeaux - Genève) vandaar dat de aanbevolen route toch via Duitsland en Zwitserland loopt, dat is in veel gevallen een prima optie, behalve als je bijv. van Goes naar Bordeaux moet, dan is het wel érg omrijden.
Kan je niet via Ant-Brux-Lux- grens over duitsland in, naar Geneve en dan weer terug franrijk in naar het zuiden? Dan valt het volgens mij nog redelijk mee ?
Ik dacht altijd dat er richtlijnen waren dat er geen nieuwe publieke laadpaal geplaatst zou worden als er binnen 300 meter al eentje beschikbaar was, maar ik heb het mis...
Die linksboven is er net geplaatst, mist de borden "alleen voor EV's" nog maar ik vind het bijzonder.
Vanaf mijn adres is er juist geen laadpaal binnen 300 meter te bereiken, als je simpel kijkt op de kaart is zo'n gebrek duidelijk te zien... Maar goed, ik heb een verplichte parkeerplaats op eigen terrein waar binnenkort een eigen laadpaal komt.
:strip_exif()/f/image/7TBlDRwogGWZfC7t4S68196C.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je het nog leuker wil zien, ik laad mijn auto op ietsjes verderop (links) waar er 3 zitten ook enorm dicht bij elkaar. Aan laadpalen geen gebrek hier in Arnhem.
Die linksboven is er net geplaatst, mist de borden "alleen voor EV's" nog maar ik vind het bijzonder.
Vanaf mijn adres is er juist geen laadpaal binnen 300 meter te bereiken, als je simpel kijkt op de kaart is zo'n gebrek duidelijk te zien... Maar goed, ik heb een verplichte parkeerplaats op eigen terrein waar binnenkort een eigen laadpaal komt.
:strip_exif()/f/image/7TBlDRwogGWZfC7t4S68196C.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je het nog leuker wil zien, ik laad mijn auto op ietsjes verderop (links) waar er 3 zitten ook enorm dicht bij elkaar. Aan laadpalen geen gebrek hier in Arnhem.
:strip_exif()/f/image/0265qiTvMoSbuzLgor42M7Y8.jpg?f=fotoalbum_large)
Bambu Lab P1S Combo
Het hangt helemaal van de bezettingsgraad van de laadpalen af. Als die hoog is dan zal er snel bijgeplaatst worden.
De richtlijn is anders: als er niet binnen 300 m een laadpaal is dan wordt er (tenminste) 1 geplaatst. Dat is iets anders dan wat jij schrijft.
De richtlijn is anders: als er niet binnen 300 m een laadpaal is dan wordt er (tenminste) 1 geplaatst. Dat is iets anders dan wat jij schrijft.
Hier in Gemeente Rotterdam zijn ze ook niet zo moeilijk. Er stond een paal 200m van mijn huis af (die door niemand werd gebruikt) en je mag een paal aanvragen als de dichtstbijzijnde meer dan 250 meter ver is.
Maar heb toch een paal gekregen.
Je moet wel geduld hebben. Had hem in november aangevraagd, 2 weken geleden is hij geplaatst en vandaag gekeurd voor gebruik. Dus zo'n 8 maanden zonder paal moeten leven.
Maar heb toch een paal gekregen.
Je moet wel geduld hebben. Had hem in november aangevraagd, 2 weken geleden is hij geplaatst en vandaag gekeurd voor gebruik. Dus zo'n 8 maanden zonder paal moeten leven.
Noem het maar meevallen. Goes - Bordeaux via Duitsland is toch zo'n 700km omrijden. Kun je heel wat uurtjes AC laden om een net buiten bereik liggende werkende DC lader te halen.4v4t4r schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:09:
[...]
Als je geen keus hebt - heb je geen keus
Kan je niet via Ant-Brux-Lux- grens over duitsland in, naar Geneve en dan weer terug franrijk in naar het zuiden? Dan valt het volgens mij nog redelijk mee ?
Haha @Psycho_Mantis 8 maanden lang 400m per dag extra gelopen bedoel je dus ;-)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.