PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Tja, als dat het is, dan zijn er al genoeg apps die precies hetzelfde doen. Slechts een aantal voorbeelden:Go-Charge geeft op haar site juist het volgende aan: "Go-Charge is jouw digitale wallet"bartgoes schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:49:
[...]
Ik gok, maar dat weet ik dus niet, dat je enkel hoeft aan te geven welke passen je hebt en niet alle gegevens van die pas zelf. De app geeft dan een advies en dan moet je zelf nog de lading starten met die pas.
Vandaar dat ik er vanuit ging, dat dit écht een andersoortig initiatief was, maar des te meer ik er over nadenk, des te meer ik denk dat het gewoon weer een nieuwe ChargePrice o.i.d. is.
Mazda MX-30
Mijn vraag met dit soort apps(https://www.go-charge.io) is altijd waar zit het verdienmodel. Of zijn het filantropen.nathalia schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:39:
[...]
Tja, als dat het is, dan zijn er al genoeg apps die precies hetzelfde doen. Slechts een aantal voorbeelden:Go-Charge geeft op haar site juist het volgende aan: "Go-Charge is jouw digitale wallet"
Vandaar dat ik er vanuit ging, dat dit écht een andersoortig initiatief was, maar des te meer ik er over nadenk, des te meer ik denk dat het gewoon weer een nieuwe ChargePrice o.i.d. is.
Gelukkig woon ik vlakbij en heb ik de andere kant van de kabel weer in de auto gestoken om net te doen alsof ik aan het laden ben
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Hoe laat was dat?pmiddeld schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:45:
Sinds vanmiddag een netwerkstoring bij Allego op het hele netwerk. Aanbevolen wordt om niet via apps te laden maar met RFID kaart. Ik had begin van de middag met de Bonnet app geladen. Nu kan de laadkabel niet meer worden vrijgegeven ook niet door de klantenservice![]()
Gelukkig woon ik vlakbij en heb ik de andere kant van de kabel weer in de auto gestoken om net te doen alsof ik aan het laden ben
Pas drie uur geleden hebben ze het op Twitter geplaatst. Geen enkele update sindsdien.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Ikzelf had rond 16.30 al issues ermee.fewips schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:09:
[...]
Hoe laat was dat?
Pas drie uur geleden hebben ze het op Twitter geplaatst. Geen enkele update sindsdien.
Rond 18.30u. Heb via Twitter zojuist nog contact gehad. Ze weten nog steeds niet wanneer het is opgelost.fewips schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:09:
[...]
Hoe laat was dat?
ANWB kan ook de kabels ontkoppelen, ik neem aan dat Allego die kan aansturen?pmiddeld schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:45:
Sinds vanmiddag een netwerkstoring bij Allego op het hele netwerk. Aanbevolen wordt om niet via apps te laden maar met RFID kaart. Ik had begin van de middag met de Bonnet app geladen. Nu kan de laadkabel niet meer worden vrijgegeven ook niet door de klantenservice![]()
Hi Goed om jullie reacties te zien! Ik ben Dennis (de oprichter van Go-Charge en zelf groot fan van Elektrische auto's). Ik heb zelf gemerkt hoe irritant het is om er achter te komen wat je gaat betalen voor een laadsessie en welke pas het goedkoopste is. Daarom ben ik de app aan het bouwen.bartgoes schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:49:
[...]
Klinkt als een super app. Als ik geen laadpas van m'n werk had zou ik hem gelijk uitproberen.
Ik gok, maar dat weet ik dus niet, dat je enkel hoeft aan te geven welke passen je hebt en niet alle gegevens van die pas zelf. De app geeft dan een advies en dan moet je zelf nog de lading starten met die pas.
Maar hopelijk kan een beta tester dit bevestigen voor ons.
Ik zie dat er wat opmerkingen over veiligheid en het verdien model zijn. Die beantwoord ik graag:
1. Veiligheid
Ik ben zelf e-mail marketeer van beroep en weet dat data security en AVG van enorm belang zijn. Ik garandeer daarom dat alle data die wordt opgeslagen in de app van jou blijft. Wel zal ik de pas data die je toevoegt gebruiken om prijs indicaties te geven en om eventueel goedkopere passen te adviseren. Mochten jullie vragen hebben over veiligheid neem dan gerust contact met me op.
2. Verdien model
Momenteel betaal ik alle kosten voor het ontwikkelen van de app zelf. Één van de opties om te verdienen aan deze app is de boven genoemde pas adviezen. dmv zo genaamde referrals verdienen we hopelijk straks ook genoeg aan de app om iig de kosten te kunnen dekken. Mocht dit niet voldoende zijn dan zullen we ook andere verdien modellen moeten bekijken.
Beta versie
Momenteel zijn we alleen live voor een beta test. We hebben in korte tijd een behoorlijke lijst aan testers binnen gekregen en die geven ook veel nuttige feedback. Die feedback zijn we nu aan het verzamelen en gaan we verwerken in de eerste live versie. Ik zal hier ook een berichtje plaatsen als jullie allemaal kunnen downloaden.
Momenteel zijn er overigens een paar kleine issues waardoor prijs info niet goed binnenkomt. Zodra dat weer goed gaat zal ik de nieuwe beta test aanmeldingen doorlopen en jullie toevoegen. Wellicht hebben jullie ook weer hele nuttige feedback. Ik kan momenteel in ieder geval alle hulp erg goed gebruiken.
Ioniq Electric 2020 (38kWh)
Ik zit dat er wel wat laders in de stad zijn, maar moet je daar ook voor het parkeren betalen bijvoorbeeld?
https://www.prisedenice.fr/portal/#/
Iemand deze "provider" al geprobeerd?
Ik ben van plan zoveel mogelijk langs de snelweg bij Ionity te laden, maar hoop toch stiekem wel op wat laadmogelijkheden in de buurt van ons verblijf.
En daarnaast iemand ervaring in Noord-Italie?
[ Voor 8% gewijzigd door gustaveau op 31-03-2022 10:11 ]
Wat ik mezelf nog wel afvraag: Moet je als gebruiker aangeven welke passen je hebt, of moet je ook daadwerkelijk pas-informatie invoeren zoals nummer enzo?Go-Charge schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:33:
[...]
Hi Goed om jullie reacties te zien! Ik ben Dennis (de oprichter van Go-Charge en zelf groot fan van Elektrische auto's). Ik heb zelf gemerkt hoe irritant het is om er achter te komen wat je gaat betalen voor een laadsessie en welke pas het goedkoopste is. Daarom ben ik de app aan het bouwen.
Ik zie dat er wat opmerkingen over veiligheid en het verdien model zijn. Die beantwoord ik graag:
1. Veiligheid
Ik ben zelf e-mail marketeer van beroep en weet dat data security en AVG van enorm belang zijn. Ik garandeer daarom dat alle data die wordt opgeslagen in de app van jou blijft. Wel zal ik de pas data die je toevoegt gebruiken om prijs indicaties te geven en om eventueel goedkopere passen te adviseren. Mochten jullie vragen hebben over veiligheid neem dan gerust contact met me op.
2. Verdien model
Momenteel betaal ik alle kosten voor het ontwikkelen van de app zelf. Één van de opties om te verdienen aan deze app is de boven genoemde pas adviezen. dmv zo genaamde referrals verdienen we hopelijk straks ook genoeg aan de app om iig de kosten te kunnen dekken. Mocht dit niet voldoende zijn dan zullen we ook andere verdien modellen moeten bekijken.
Beta versie
Momenteel zijn we alleen live voor een beta test. We hebben in korte tijd een behoorlijke lijst aan testers binnen gekregen en die geven ook veel nuttige feedback. Die feedback zijn we nu aan het verzamelen en gaan we verwerken in de eerste live versie. Ik zal hier ook een berichtje plaatsen als jullie allemaal kunnen downloaden.
Momenteel zijn er overigens een paar kleine issues waardoor prijs info niet goed binnenkomt. Zodra dat weer goed gaat zal ik de nieuwe beta test aanmeldingen doorlopen en jullie toevoegen. Wellicht hebben jullie ook weer hele nuttige feedback. Ik kan momenteel in ieder geval alle hulp erg goed gebruiken.
In het laatste geval ga ik namelijk vrij snel beta-tester-af zijn
Bedankt voor je feedback! Helemaal mee eens ik zal daar dit weekend eens wat tijd voor maken.Floris112 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:47:
@Go-Charge, dank voor de info! Ik mis op jouw website echter wel een "Over ons" pagina met wat achtergrondinformatie/storytelling over het project. Daarmee zou de website een betrouwbare uitstraling krijgen. En eventueel zou een FAQ pagina met de hierboven genoemde vragen en antwoorden ook waardevol kunnen zijn.
Momenteel geef je alleen aan welke passen je in je bezit hebt en kan je ook het pasnummer invullen. Wellicht is er voor latere functionaliteiten die we willen gaan toevoegen wel meer pas informatie nodig. Overigens kan je zeer waarschijnlijk nog niet al je passen toevoegen, hier werken we uiteraard hard aan!Prullenbak84 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:16:
[...]
Wat ik mezelf nog wel afvraag: Moet je als gebruiker aangeven welke passen je hebt, of moet je ook daadwerkelijk pas-informatie invoeren zoals nummer enzo?
In het laatste geval ga ik namelijk vrij snel beta-tester-af zijn
/f/image/nIyMbElppQEODSxew4ephv42.png?f=fotoalbum_large)
Misschien handig om bij te vermelden voor de niet-door-klikkers
Nu alleen nog die Ionity in Saint-Witz die maar niet af lijkt te komen.More specifically, the locations concerned are the following:
On A1 : Vémars Ouest, Vémars Est, Saint Léger et Wancourt Est;
On A4 : Changis sur Marne, Ussy sur Marne, Valmy Le Moulin, Valmy Orbeval et Keskastel Ouest;
On A13 : Rosny sur Seine Sud et Bosgouet Sud;
On A26 : Saint Hilaire Cottes;
On A29 : Villers Bretonneux, Quetteville Est et Quetteville Ouest;
On A31 : L'Obrion, Loisy et La Maxe.
PSN: Kjujay
Saint-Witz wordt Sint Juttemis: foto's van @nannoe vorige week. Bouw begon in 2021. Geen Tesla-tempo daar. (Of Fastned).Kju schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:58:
@fewips dat is goed nieuws.
[...]
Nu alleen nog die Ionity in Saint-Witz die maar niet af lijkt te komen.
:strip_exif()/f/image/by2rSspBFZ5jDSiDkHfSbFwy.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij waren vorig jaar een week in Nice en hebben daar inderdaad een aantal laadpalen van Prise de Nice gezien. Er zijn verschillende types, deels ook met gewone Schuko-aansluitingen achter een deurtje waar je dan je granny charger op moet aansluiten, en deels met een vast krulsnoer met een gammele type 2-stekker. Betaling leek alleen te kunnen via een eigen pas van Prise de Nice of via een QR-code op de paal, waarmee je via een creditcard zou kunnen betalen.gustaveau schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:05:
Ik ga binnenkort richting de Cote D'azur, Nice en vroeg me af of iemand al ervaring heeft met het laden in dat gebied?
Ik zit dat er wel wat laders in de stad zijn, maar moet je daar ook voor het parkeren betalen bijvoorbeeld?
https://www.prisedenice.fr/portal/#/
Iemand deze "provider" al geprobeerd?
...
Verder viel op dat veel plekken bezet werden gehouden door EV's die niet stonden te laden, en incidenteel ook een ICE die het nog helemaal niet begreep. Het zag er allemaal niet heel robuust en makkelijk uit, en omdat wij in en rondom Nice niet veel met de auto gedaan hebben, hebben we er verder geen gebruik van gemaakt.
Dus ik zou adviseren om ergens voor aankomst langs de snelweg vol te laden, en niet te vertrouwen op de laadpalen in Nice zelf. Maar als je zin en tijd hebt kun je het altijd proberen natuurlijk!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lSxPFjxANt7hHKK3yqbFX1mu.jpg?f=user_large)
Opel Ampera-e (2020)
Dankje!Wesco schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:31:
[...]
Wij waren vorig jaar een week in Nice en hebben daar inderdaad een aantal laadpalen van Prise de Nice gezien. Er zijn verschillende types, deels ook met gewone Schuko-aansluitingen achter een deurtje waar je dan je granny charger op moet aansluiten, en deels met een vast krulsnoer met een gammele type 2-stekker. Betaling leek alleen te kunnen via een eigen pas van Prise de Nice of via een QR-code op de paal, waarmee je via een creditcard zou kunnen betalen.
Verder viel op dat veel plekken bezet werden gehouden door EV's die niet stonden te laden, en incidenteel ook een ICE die het nog helemaal niet begreep. Het zag er allemaal niet heel robuust en makkelijk uit, en omdat wij in en rondom Nice niet veel met de auto gedaan hebben, hebben we er verder geen gebruik van gemaakt.
Dus ik zou adviseren om ergens voor aankomst langs de snelweg vol te laden, en niet te vertrouwen op de laadpalen in Nice zelf. Maar als je zin en tijd hebt kun je het altijd proberen natuurlijk!
[Afbeelding]
En ja, mijn plan was om zoveel mogelijk aan de snelweg te snelladen zodat ik voor de korte stukjes vooruit kan.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Het is me nog niet helemaal duidelijk.... Bouwen jullie nou een nieuwe app à la ChargePrice, EVMap of Moovility? Of gaat jullie app iets totaal anders doen?Go-Charge schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:33:
[...]
Hi Goed om jullie reacties te zien! Ik ben Dennis (de oprichter van Go-Charge en zelf groot fan van Elektrische auto's). Ik heb zelf gemerkt hoe irritant het is om er achter te komen wat je gaat betalen voor een laadsessie en welke pas het goedkoopste is. Daarom ben ik de app aan het bouwen.
1. Veiligheid
2. Verdien model
Beta versie
In het eerste geval hoop ik dat jullie app alle goede punten van ChargePrice, EVMap en Moovility bij elkaar raapt en dat jullie daar een betere app van maken dan deze drie los. Liever één goede app, dan 3 of 4 apps die het allemaal nét niet zijn.
In het tweede geval hoop ik dat je wilt uitleggen wat jullie app nu doet. Op de site hebben jullie het over "Go-Charge is jouw digitale wallet". Wat wordt daar nu mee bedoeld?
Mazda MX-30
Ik sprak te vroeg, de eerste lader staat. Moet nog zien of ie deze maand aan gaat, maar het begin is er.Kju schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:58:
@fewips dat is goed nieuws.
[...]
Nu alleen nog die Ionity in Saint-Witz die maar niet af lijkt te komen.
:strip_exif()/f/image/j1X7G2PsN7rwSj7dIZQa76IT.jpg?f=fotoalbum_large)
Het kan heel snel gaan. Ik moet er de 15e weer heen dus fingers crossedfewips schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:33:
[...]
Ik sprak te vroeg, de eerste lader staat. Moet nog zien of ie deze maand aan gaat, maar het begin is er.
[Afbeelding]

PSN: Kjujay
50% off for next charge! Geldig t/m 4-4-2022
Werkt ook als je een bundel hebt. Dan wordt gewoon de helft van de hoeveel geladen kWh's afgetrokken van je tegoed!cnsmr schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:17:
Bonnet.
***members only***
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Veel van de laadpalen in de dorpjes zijn van Siceco, vaak een per dorp op het dorpspleintje. Als je in verschillende apps zoekt naar de beschikbaarheid zie je dat er nogal wat verschillende rapportages zijn. Zeker een goede 1/4 tot 1/3 wordt zo ie zo als defect gerapporteerd.
Ik heb ook gelezen dat er aan die laadpalen een aansluiting zit die met een klep wordt afgesloten, en dat er nogal eens problemen zijn, dus kabel blijft vastzitten.
In zo’n dorpje laden, tijdens bijvoorbeeld de lunch is aantrekkelijk, dus wil ik dit zeker overwegen, i.p.v. omrijden om langs de snelwegen te gaan laden.
Heeft iemand ervaring met dit merk, Siceco, laadpalen?
Dank voor het delen van jullie ervaringen.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Dank, ik zie het echter niet in de app staan onder ‘promotions’. Wel mijn eerder gebruikte redeem code.cnsmr schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:17:
Bonnet.
***members only***
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Volgens de verschillende apps, (enbw, shellrecharge, Plugsurfing) schijn je daar mee te kunnen laden. Alleen de laders (2 verschillende sites nu geprobeerd) accepteren met geen mogelijkheid een van de bovengenoemde passen. Enkel via de JuicePass app heb ik success gehad. Was benieuwd of ik nou wat mis, of dat er iets stuk is.
Overigens wel een mooie trip gehad. Alkmaar-garda meer met 5 chargestops (voornamelijk ionity en allego(bonnet))
:strip_exif()/f/image/quD6iRhr8HwJH7TAxwsT8i37.jpg?f=fotoalbum_large)
Uit e-mail van de ANWB / Eneco laadpas over gewijzigd beleid in Oostenrijk en Duitsland. Daar komt een zgn blokkeer tarief. Dit moet voorkomen dat je onnodig een laadpaal bezet houdt. Ergens lijkt me dit een goede ontwikkeling, want niks is frustrerender dan een bezette laadpaal met een vol geladen auto (of bezet door een ICE) 😉 - zou dit in Nederland ook goed zijn?
/Edit: Lijkt echt te zijn zoals het er staat, in dat geval is het dus gewoon een verkapte forse prijsverhoging

[ Voor 19% gewijzigd door ik222 op 02-04-2022 08:58 ]
Als jij in je auto in stelt dat hij tot 80% moet laden dan redt je dit toch wel binnen 3 uur tijd / 1 uur tijd in geval van snel lader?ik222 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 08:54:
Op zich een goede zaak maar de formulering vind ik wel vreemd, ik neem aan dat ze bedoelen dat je meer dan 180 minuten niet aan het laden bent. Want langer dan 180 minuten laden is namelijk niet zo bijzonder als je zoals ik een 77kWh accu moet opladen…
/Edit: Lijkt echt te zijn zoals het er staat, in dat geval is het dus gewoon een verkapte forse prijsverhoging
Het zijn toch de laatste 20% om naar 100% te komen, die in verhouding het langst duren qua laadtijd toch?
Ik denk dat ze dit blokkeertarief invoeren om laadfiles te voorkomen, betere doorstroming bij de laadpalen stimuleren
Het gaat mij om het boetetarief bij AC laadpalen wat al vanaf 180 minuten gaat gelden, daar kan ik met mijn ID.4 zoals bij de meeste EV’s met 11kW laden. In 3 uur tijd is dat dus maximaal 33kWh erbij (in de praktijk iets minder vanwege laadverliezen). Dat is dus maximaal zo’n 42% SoC erbij.
En juist bij een normale AC paal laad je vaak naar 90 of op vakantie / bij lange ritten zelfs 100%. De 11kW blijft overigens ook wel echt beschikbaar van 0 tot 100% bij mijn ID.4. Zelfs al ga je dan al bij 20 of 30% SoC laden dan is een forse boete simpelweg onvermijdelijk met deze regeling.
Als er niemand staat te wachten gewoon weer uit/in pluggen??ik222 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:38:
Vanaf 60 minuten bij snelladers is prima, daar gaat het niet om.
Het gaat mij om het boetetarief bij AC laadpalen wat al vanaf 180 minuten gaat gelden, daar kan ik met mijn ID.4 zoals bij de meeste EV’s met 11kW laden. In 3 uur tijd is dat dus maximaal 33kWh erbij (in de praktijk iets minder vanwege laadverliezen). Dat is dus maximaal zo’n 42% SoC erbij.
En juist bij een normale AC paal laad je vaak naar 90 of op vakantie / bij lange ritten zelfs 100%. De 11kW blijft overigens ook wel echt beschikbaar van 0 tot 100% bij mijn ID.4. Zelfs al ga je dan al bij 20 of 30% SoC laden dan is een forse boete simpelweg onvermijdelijk met deze regeling.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dan is de lol wel eraf. Ik betaal nu 34c per kwh op de straat. Volle tank is hooguit 30 euro. Dat is dus straks 42 euro / 84 kwh = 50c.
Tja ik denk dat dit soort dingen de perfecte methode zijn om mensen terug een ICE in te jagen.Hansieo schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:10:
[...]
Als er niemand staat te wachten gewoon weer uit/in pluggen??
Nogmaals ik vind een boetetarief tegen klevers een heel goede zaak maar dat moet dan pas ingaan als de auto vol is en je blijft staan. En ook rekening houdend met het feit dat mensen ‘s nachts slapen.
Maar gaan we dan ook boete krijgen voor EV's die bij een paal staan en niet eens aan het laden zijn ( dat is een nieuwe trend mensen denken dat het privé parkeerplaatsen zijn )
Maar de manier waarop zal voor diverse lokaties zeer verschillend moeten zijn.
Bij een laadpaal in een woonwijk moet je gewoon 8u kunnen staan om te kunnen slapen, op welk moment van de dag dat ook is. Niet iedereen werkt overdag.
Op lokaties met wat meer doorstroming (bv parkeerplaats bij een winkelcentrum) mag het zeker wel wat aggresiever.
En bij snellaadpalen vind ik het helemaal niet vreemd om na 1 tot 2 uur kosten in rekening te brengen, en na 2 uur gratis koffie voor de wachtenden, betaald door de snellaadpaalklever.
@Gekke henk die boete zou dan toch terecht zijn? Er moet dan dus een koppeling met een camera komen om het kenteken te registreren van de niet aangesloten auto.
[ Voor 10% gewijzigd door guido66 op 02-04-2022 11:00 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
"Pas ingaan als de auto vol is". Dan krijg je dus mensen die de laadsnelheid op 50% zetten zodat ze kunnen timen wanneer de auto vol is en het hun uitkomt.ik222 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:42:
[...]
Tja ik denk dat dit soort dingen de perfecte methode zijn om mensen terug een ICE in te jagen.
Nogmaals ik vind een boetetarief tegen klevers een heel goede zaak maar dat moet dan pas ingaan als de auto vol is en je blijft staan. En ook rekening houdend met het feit dat mensen ‘s nachts slapen.
Ik vind het wel een prima maatregel, de laadpalen zijn een schaars goed en een hogere roulatie zorgt ervoor dat meer mensen kunnen laden. Zeker in NL waar de gemiddelde afstanden per dag laag zijn is dit goed te beargumenteren, er zullen weinig mensen zijn die dagelijks op een openbare laadpaal meer dan 3 uur hoeven te laden.
Nogmaals een boetetarief is op zich prima en ik geef toe dat de perfecte invulling ervan verre van eenvoudig is. Maar 10 cent per minuut na 180 minuten op een normale paal is absurd.
Wanneer je een auto hebt die geen 11kW per uur kan laden zie ik je punt, wellicht kunnen ze bij het tarief ook rekening houden met oudere auto's al is het natuurlijk beter als die vervangen worden door modernere exemplaren.ik222 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:29:
Hufters die dan bewust hun auto traag gaan laten laden zul je helaas altijd houden. Maar dat vind ik nog geen rechtvaardiging om goedwillende mensen die gewoon netjes op de maximale snelheid hun auto willen laden en hem daarna meteen weghalen dan maar een prijsverhoging van soms wel meer dan 50% op te leggen onder hem mom van een boetetarief.
Nogmaals een boetetarief is op zich prima en ik geef toe dat de perfecte invulling ervan verre van eenvoudig is. Maar 10 cent per minuut na 180 minuten op een normale paal is absurd.
Maar met 33kWh zonder kleeftarief per laadbeurt voor alle andere auto's dek je prima het verbruik af.
Bij de school van m’n zoontje stond vorige week minimaal 3 dagen een Kia Sorento plug in aan de laadpaal. Ronduit asociaal, vooral in die wijk, want weinig eigen plekken. En die persoon weet dat dondersgoed want woont daar.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
[ Voor 12% gewijzigd door guido66 op 02-04-2022 11:53 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Dus niet, zeker niet voor iedereen. Als ik met mijn ID.4 300km gereden heb (retourtje Amsterdam bijvoorbeeld) dan is 3 uur volstrekt onvoldoende om die range weer bij te laden. Immers 3 uur laden op 11 kW is slechts 33kWh, ofwel 42% SoC en dan heb ik nog geen rekening gehouden met laadverliezen.Wolly schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:38:
[...]
Wanneer je een auto hebt die geen 11kW per uur kan laden zie ik je punt, wellicht kunnen ze bij het tarief ook rekening houden met oudere auto's al is het natuurlijk beter als die vervangen worden door modernere exemplaren.
Maar met 33kWh zonder kleeftarief per laadbeurt voor alle andere auto's dek je prima het verbruik af.
Overigens kan ik zelf thuis laden en reken bovendien in heel Europa af met mijn zakelijke laadpas, dus het maakt voor mij persoonlijk allemaal niets uit. Alleen als we elektrisch rijden willen stimuleren dan lijken mij dit soort maatregelen bepaald niet handig. Ik geloof eerder dat als een boetetarief vanaf vol niet voldoende is er simpelweg te weinig laadpunten zijn.
Gemiddeld legt men in NL 36km per dag af, die 300km is dus een grote uitzondering. Daarnaast kan je natuurlijk onderweg laden en in Amsterdamik222 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:58:
[...]
Dus niet, zeker niet voor iedereen. Als ik met mijn ID.4 300km gereden heb (retourtje Amsterdam bijvoorbeeld) dan is 3 uur volstrekt onvoldoende om die range weer bij te laden. Immers 3 uur laden op 11 kW is slechts 33kWh, ofwel 42% SoC en dan heb ik nog geen rekening gehouden met laadverliezen.
Ik denk dat het zeker helpt in de transitie als laadpalen beter beschikbaar zijn voor mensen die niet thuis kunnen laden. Die betere beschikbaarheid kan je bereiken door meer palen te plaatsen maar ook door het verlies aan laadpalen door klevers tegen te gaan.Overigens kan ik zelf thuis laden en reken bovendien in heel Europa af met mijn zakelijke laadpas, dus het maakt voor mij persoonlijk allemaal niets uit. Alleen als we elektrisch rijden willen stimuleren dan lijken mij dit soort maatregelen bepaald niet handig. Ik geloof eerder dat als een boetetarief vanaf vol niet voldoende is er simpelweg te weinig laadpunten zijn.
Mijn Niro met 1 fase en 64 kw accu. Van 10 % naar 100% duurt bij mij 20 uren.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
En hoe vaak laad jij in Oostenrijk of Duitsland op van 10 naar 100%?driel24 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:53:
Leuk deze nieuwe regel......
Voorlopig is het hier in Nederland (nog) niet aan de orde.
Overigens was er bij diverse laadpaalexploitanten al sprake van een 'kleeftarief'.
[ Voor 10% gewijzigd door Peter-036 op 02-04-2022 12:58 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Nooit... maar er zullen best meer mensen zijn met een niro met 1 fase in Duitsland.Peter-036 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:56:
[...]
En hoe vaak laad jij in Oostenrijk of Duitsland op van 10 naar 100%?
Voorlopig is het hier in Nederland (nog) niet aan de orde.
Overigens was er bij diverse laadpaalexploitanten al sprake van een 'kleeftarief'.
Het gaat, zoals eerder gezegd, natuurlijk over de Ac palen. Ik laad alles aan publieke palen met 40000 per jaar. Dat gaat voor de mensen daar een uitdaging worden.
[ Voor 9% gewijzigd door driel24 op 02-04-2022 13:04 ]
Dat het voor Duitsers en Oostenrijkers vooreerst een uitdaging zal zijn, betwijfel ik niet.
En wanneer ik daar ooit de E-Soul (1 fase 64 kWh) moet laden, wellicht voor mij ook.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Mijn dagelijkse verplaatsing met hetzelfde type wagen is 110km retourdriel24 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:53:
Leuk deze nieuwe regel......
Wat betekent op max laadstroom, een echte 22kW paal, tussen de 2u20 en 2u30 laden.
Op een 11kW paal het dubbele dus, 5 dagen in een week, kwestie dat dat in t weekend niet zomaar inhaalbaar is per 3u max want dan is de accu leeg.
En voor iedereen, zolang ze tijdens uw laadsessie de paal niet knijpen, want dan is het misschien echt maar een 36km retourtje
Echter vandaag weer geladen en zie in een keer op de factuur een prijs van 0.26 staan.. Dat kan uiteraard aangezien de energie prijzen hoog zijn.
Echter als ik in de Vattenfall app kijk dan blijken alle palen in de omgeving nog gewoon 0.21 te zijn en is alleen deze paal 0.26 ?
Heeft iemand die al eens een keer meegemaakt?
ik heb al contact gezocht met Vattenfall maar in het weekend uiteraard niemand beschikbaar... Ben toch wel benieuwd of dit te maken heeft met de prijsstijgingen of dat ze willekeurig de prijs aanpassen ?? Zou wel raar zijn dan kan ik dus beter 400 meter verderop laden dat is goedkoper...
Verschil lijkt me in de groote orde van de BTWGekke henk schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:01:
Vandaag een interessante issue gehad... Wij hebben in de straat een Vattenfall paal en aangezien we in Brabant wonen is dat best interessant aangezien de prijs slechts 0,21 is...
Echter vandaag weer geladen en zie in een keer op de factuur een prijs van 0.26 staan.. Dat kan uiteraard aangezien de energie prijzen hoog zijn.
Echter als ik in de Vattenfall app kijk dan blijken alle palen in de omgeving nog gewoon 0.21 te zijn en is alleen deze paal 0.26 ?
ik heb al contact gezocht met Vattenfall maar in het weekend uiteraard niemand beschikbaar... Ben toch wel benieuwd of dit te maken heeft met de prijsstijgingen of dat ze willekeurig de prijs aanpassen ?? Zou wel raar zijn dan kan ik dus beter 400 meter verderop laden dat is goedkoper...
bruneelm schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:08:
[...]
Verschil lijkt me in de groote orde van de BTW
:strip_exif()/f/image/yR30wOenq6hTyT6wWWsW43St.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ufZmmNyfLBUg8AUc8E5WdsWH.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb ik ook nog naar gekeken maar daar zit het m niet... Zal maandag Vattenfall eens bellen en vragen hoe dit zit... tenzij dit de eerste paal is die update ontvangen heeft en de rest stap voor stap volgt... Geen idee of dat het geval is
Wellicht deze paal van een andere aanbesteding?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
110km retour? Dat is +- 20 kwh.bruneelm schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:54:
[...]
Mijn dagelijkse verplaatsing met hetzelfde type wagen is 110km retour
Wat betekent op max laadstroom, een echte 22kW paal, tussen de 2u20 en 2u30 laden.
Op een 11kW paal het dubbele dus, 5 dagen in een week, kwestie dat dat in t weekend niet zomaar inhaalbaar is per 3u max want dan is de accu leeg.
En voor iedereen, zolang ze tijdens uw laadsessie de paal niet knijpen, want dan is het misschien echt maar een 36km retourtje
Met een 1 fase Niro duurt het toch echt bijna 7 uur om deze 20 er weer in te krijgen.
7,2kW * 2u30 = 18kWhdriel24 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:48:
[...]
110km retour? Dat is +- 20 kwh.
Met een 1 fase Niro duurt het toch echt bijna 7 uur om deze 20 er weer in te krijgen.
betreffende je wekelijkse laadbeurten (range Anxienty)
Uitgaande van 60kWh batterij
5x per week 110km (á 20kWh)
laadmogelijkheid/dag 3uur á 5kWh (aan de lage kant ja..)
dan ziet de week er als volgt uit:
ma : 60-20=40 +(3x5)=55kWh einde dag
di :55-20=35 +(3x5)=50kWh einde dag
wo :50-20=30 +(3x5)=45kWh einde dag
do :45-20=25 +(3x5)=40kWh einde dag
vr :40-20=20 +(3x5)=35kWh einde dag
za +(3x5)=50kWh einde dag
zo +(3x5)=60+kWh einde dag
Kortom, zelfs met deze láge laadstromen nog prima te doen.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Hoe krijg jij 5kW 1f uit een 3f11kW paal?Hansieo schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:10:
Ik zie dat sommige EV rijders nog steeds denkfouten maken,
En zo'n 11kW paal levert zelden zijn max vermogen
Welke auto heb jij, met welke gegevens?bruneelm schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:29:
[...]
Hoe krijg jij 5kW 1f uit een 3f11kW paal?
En zo'n 11kW paal levert zelden zijn max vermogen
Dan zal ik een "op maat" gemaakt overzicht voor je maken.
simpele oplossing, gebruik plugsurfing of een andere aanbieder die niet een boetetarief hanteert voor meeste palen in duitsland voor je traag ladende auto...GoodPeople schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 07:17:
[Afbeelding]
Uit e-mail van de ANWB / Eneco laadpas over gewijzigd beleid in Oostenrijk en Duitsland. Daar komt een zgn blokkeer tarief. Dit moet voorkomen dat je onnodig een laadpaal bezet houdt. Ergens lijkt me dit een goede ontwikkeling, want niks is frustrerender dan een bezette laadpaal met een vol geladen auto (of bezet door een ICE) 😉 - zou dit in Nederland ook goed zijn?
smart fortwo electric drive 17.6kWh
We zijn nu in Duitsland. Letterlijk één laadpaal in het dorp. Mijn Nissan Leaf is na 240 minuten nog niet vol.
Ik heb overigens nog niemand anders die paal zien gebruiken
[ Voor 16% gewijzigd door Peejeehuu op 02-04-2022 19:49 ]
Oh, wij gaan in juni ook naar Italië en heb diverse filmpjes bekeken waar de Enwb laadpas altijd werkte. Dat is dan wel vervelend dat deze dus niet werkt. Voor de zekerheid zal ik dan ook de JuicePass app installeren. Hopelijk hebben andere mensen betere ervaringen in Italië.Nl-jeff schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:50:
Iemand hier ervaring met de enel x chargers in italie?
Volgens de verschillende apps, (enbw, shellrecharge, Plugsurfing) schijn je daar mee te kunnen laden. Alleen de laders (2 verschillende sites nu geprobeerd) accepteren met geen mogelijkheid een van de bovengenoemde passen. Enkel via de JuicePass app heb ik success gehad. Was benieuwd of ik nou wat mis, of dat er iets stuk is.
Overigens wel een mooie trip gehad. Alkmaar-garda meer met 5 chargestops (voornamelijk ionity en allego(bonnet))
DC is snelladen, traag laden bij een normale paal is AC. Meer dan 240 minuten snelladen lijkt me ook bizar langPeejeehuu schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:45:
Maingau en EnBW hebben al lang een boetetarief na 240 minuten laden DC. Weet iemand wat er gebeurt als ik mijn auto afkoppel en 5 minuten later weer een nieuw sessie start? Tellen ze dan weer opnieuw tot 240 minuten, of tellen ze door? Hoeveel moet er minimaal tussen zitten?
We zijn nu in Duitsland. Letterlijk één laadpaal in het dorp. Mijn Nissan Leaf is na 240 minuten nog niet vol.
Ik heb overigens nog niemand anders die paal zien gebruiken
Yes net ook geladen bij Vattenfall € 0,26. Kan dus beter weer thuis laden (paal staat 50 m verder)Gekke henk schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:01:
Vandaag een interessante issue gehad... Wij hebben in de straat een Vattenfall paal en aangezien we in Brabant wonen is dat best interessant aangezien de prijs slechts 0,21 is...
En doe dat eens met 200km per dag, of met 2 dagen dat de laadpaal bezet is.. Tuurlijk zijn er genoeg voor wie het wel kan, maar er zijn er ook legio die er niet mee uitkomen.Hansieo schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:10:
Ik zie dat sommige EV rijders nog steeds denkfouten maken,
Prima maatregel, zouden ze hier ook moeten doen. Dat voorkomt hopelijk dat men te lang onnodig aan de paal staat.GoodPeople schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 07:17:
[Afbeelding]
En boete tarief is het nauwelijks. Als je langer dan 3u AC staat te laden betaal je gewoon iets meer. Tot max € 18. Dat overleven we nog wel. Zeker als het niet naar extra marge gaat maar de basisprijs wordt verlaagd.
Stel je betaalt € 0,25/kWh + na 3u € 0,10/minuut tot max € 18. Dan komt 60kWh laden op € 33 ofwel 0,55/kWh. Niet goedkoop, maar wel te doen. Vaak heb je niet zoveel nodig en kan je met een 3F auto in 3-4u ook genoeg laden. Stel 40kWh in 4u. Ben je € 16 kwijt ofwel € 0,4/kWh.
Voor de snelladers vind ik overigens 60 minuten te lang. Ik heb nog nooit zo lang bij een snellader gestaan. 30min zou beter zijn.
Ik kwam overigens in Zwitserland ook zo'n model tegen voor de snelladers, maar dan gewoon vanaf begin. Prima, dan kap je er ook wel mee als de laadsnelheid aan het eind veel te laag wordt.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Nl-jeff schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:50:
Ik gebruik altijd de Juicepass app met de flatrate optie, veruit de goedkoopste manier om te laden op het moment.hitgew schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:46:
Oh, wij gaan in juni ook naar Italië en heb diverse filmpjes bekeken waar de Enwb laadpas altijd werkte. Dat is dan wel vervelend dat deze dus niet werkt. Voor de zekerheid zal ik dan ook de JuicePass app installeren. Hopelijk hebben andere mensen betere ervaringen in Italië.
Voor €25,- koop je 70kWh met een maand geldigheid, of voor €45,- koop je 145 kWh met een maand geldigheid.
Het abonnement is op elk willekeurig moment weer om te zetten naar het pay per use tarief.
[ Voor 17% gewijzigd door SpongeRob op 02-04-2022 22:31 ]
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Foutje. AC bedoel ik.4 uur snelladen is inderdaad best lang.ik222 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:10:
[...]
DC is snelladen, traag laden bij een normale paal is AC. Meer dan 240 minuten snelladen lijkt me ook bizar lang
Maakt voor de vraag niet uit: hoeveel tijd moet er tussen twee laadsessies bij Maingau of EnBW zitten?
Overigens is het in het geval van de Enel-X HPC laders zo dat deze echt alleen maar met de Juicepass app schijnen te werken. Het voordeel is dat je ook daar de flatrate kunt gebruiken.Nl-jeff schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:50:
Er is momenteel ook een €20,- kortingscode bij het gebruik van de BeCharge app, deze is geldig t/m 31-05-2022 en geeft je een eenmalige korting van €20,-.
Zo heb ik laatst deze code gebruikt om een flatrate van 100kWh te kopen voor slechts €18,- (38-20=18), dus slechts €0,18 per kWh!
Met de BeCharge app kun je ook bij laders van Enel-X laden en viceversa!
[ Voor 3% gewijzigd door SpongeRob op 02-04-2022 22:43 ]
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Kan jij confirmen dat je met een KIA of BMW pas ook andere merken auto's kan laden?da_Mastah schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:22:
Nu KIA per 5 september over gaat van Plugsurfing naar Digital Charging Solutions keek ik ook eens naar de andere opties daar. Want voor KIA betaal je een tientje in de maand voor €0.25/kWh AC en €0,58/kWh voor DC.
BWM is de helft van de prijs per maand, en dan betaal je 2ct meer voor AC (€0,27) maar verrassend is hun DC tarief flink lager met €0,41. Ook het Ionity-tarief is lager.
Ik laad vooral AC (een ZOE die op straat moet laden), en die 2 cent verschil voor €5 per maand verdien ik niet terug. Dus is dat BWM abonnement is waarschijnlijk nog gunstiger. Heeft iemand hier ervaring met hun abonnement? (Ik zie op Laadpastop10 trouwens alleen de "Flex" vermeld en niet "Active")
Dat zou voor mij ideaal zijn. AC laden voor 27c ipc 34c nu. Die 5 euro haal ik er per maand wel uit!
En is het legaal?
400km per dag met een autoverbruik van 125kWh op deze rit, met een WLTP van 125kmgjcvro schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:55:
[...]
En doe dat eens met 200km per dag, of met 2 dagen dat de laadpaal bezet is.. Tuurlijk zijn er genoeg voor wie het wel kan, maar er zijn er ook legio die er niet mee uitkomen.
en 7 dagen per week palen bezet en géén DC laders op 100km afstand....
gaat problemen geven, dan heb je een verkeerde "auto" keuze gemaakt .

Je kan áltijd situaties vinden die NIET kunnen (is het makkelijkst)
Je kan váák situaties bedenken die tóch kunnen mits...
oplossingsgericht denken is een kunst, en vele EV rijders kunnen dat prima,
en er zijn op tweakersnet VELE eigenaren die hier graag bij helpen.
Dat er mensen tussen wal en sloot terecht komen hou je altijd,
daar kun je niet álle EV rijders mee opzadelen.
1e sessie starten met card-1Peejeehuu schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:28:
[...]
Foutje. AC bedoel ik.4 uur snelladen is inderdaad best lang.
Maakt voor de vraag niet uit: hoeveel tijd moet er tussen twee laadsessies bij Maingau of EnBW zitten?
2e sessie starten met card-2 ??
Maar de 26c is incl btw, dus 20/21c excl.niki_lauda schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:23:
[...]
Yes net ook geladen bij Vattenfall € 0,26. Kan dus beter weer thuis laden (paal staat 50 m verder)
Als je zakelijk laadt kan dat alsnog voordeliger zijn dan thuis. Thuis mag je namelijk geen btw eraf trekken.
Ik lees op laadpastop10 dat je bij aanvraag van een Kia pas je het chassisnummer van ja Kia moet doorgeven.kx22 schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:09:
[...]
Kan jij confirmen dat je met een KIA of BMW pas ook andere merken auto's kan laden?
Dat zou voor mij ideaal zijn. AC laden voor 27c ipc 34c nu. Die 5 euro haal ik er per maand wel uit!
En is het legaal?
Aanvraagprocedure voor bmw pas kan ik zo gauw niet vinden
Ja hoor dit werkt prima. Abonnement is ook legaal want je overeenkomst met de laadpasaanbieder is niet gekoppeld aan een voertuig/VIN.kx22 schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:09:
[...]
Kan jij confirmen dat je met een KIA of BMW pas ook andere merken auto's kan laden?
En is het legaal?
Voor het maken van de BMW account die je nodig hebt is wel nodig een VIN van een BMW te hebben.
Voor beiden heb je een VIN nodig voor het maken van de online account.Supershiva schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:34:
Ik lees op laadpastop10 dat je bij aanvraag van een Kia pas je het chassisnummer van ja Kia moet doorgeven.
Aanvraagprocedure voor bmw pas kan ik zo gauw niet vinden
Weet jij hoe de facturatie gaat van de BMW app? Is dit per maand of per laadsessie?da_Mastah schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:46:
[...]
Ja hoor dit werkt prima. Abonnement is ook legaal want je overeenkomst met de laadpasaanbieder is niet gekoppeld aan een voertuig/VIN.
Voor het maken van de BMW account die je nodig hebt is wel nodig een VIN van een BMW te hebben.
[...]
Voor beiden heb je een VIN nodig voor het maken van de online account.
Bij KIA is het per maand een eindfactuur.
Ik heb een BMW i3 en zojuist een Active aangevraagd.
Net als bij KIA krijg je iedere maand een eindfactuur.kx22 schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:54:
[...]
Weet jij hoe de facturatie gaat van de BMW app? Is dit per maand of per laadsessie?
Bij KIA is het per maand een eindfactuur.
En nog een vraag, aangezien het een Duits bedrijf erachter zit. Hoe zit het met de BTW? Staat die ook op de factuur of wordt het verrekend?da_Mastah schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:55:
[...]
Net als bij KIA krijg je iedere maand een eindfactuur.
Je kan aangeven dat je zakelijke klant bent en een BTW nummer opgeven. Dan wordt de BTW volgens de Europese regels verlegt en dus als 0% gefactureerd.kx22 schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:05:
[...]
En nog een vraag, aangezien het een Duits bedrijf erachter zit. Hoe zit het met de BTW? Staat die ook op de factuur of wordt het verrekend?
Nou dan heb ik mijn BMW i3 snel terugverdient! haha, wat een geweldige vondstda_Mastah schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:08:
[...]
Je kan aangeven dat je zakelijke klant bent en een BTW nummer opgeven. Dan wordt de BTW volgens de Europese regels verlegt en dus als 0% gefactureerd.
gaat om sessieduur, dus na 4 uur sessie opnieuw starten, geen puntPeejeehuu schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:28:
[...]
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Moet de VIN van een EV zijn?da_Mastah schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:46:
[...]
Ja hoor dit werkt prima. Abonnement is ook legaal want je overeenkomst met de laadpasaanbieder is niet gekoppeld aan een voertuig/VIN.
[...]
Voor beiden heb je een VIN nodig voor het maken van de online account.
Mijn vrouw rijdt een Kia Picanto… zal je met de VIN hiervan ook een account aan kunnen maken of zal er een check zijn?
Maingau gebruik ik al even niet meer maar uit de tijd dat ik dat wel deed. Ik stopte het laden (op afstand met auto app) Wachtte een minuutje en startte weer. Begon de tijd weer op 0 minutenPeejeehuu schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:28:
[...]
Ik zou zeggen: probeer het!
In het ergste(?) geval lukt het niet.
Bron?kx22 schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:31:
[...]
Maar de 26c is incl btw, dus 20/21c excl.
Als je zakelijk laadt kan dat alsnog voordeliger zijn dan thuis. Thuis mag je namelijk geen btw eraf trekken.
Als je heel veel km per maand maakt valt het mee maar ik zal zelf Max 1000km per maand rijden
Ik heb zelf een Citroën e-C4 in bestelling staan. Ik kan helaas zo gauw niet vinden of Citroën ook een voordelige laadpaal aanbiedt
[ Voor 13% gewijzigd door Supershiva op 03-04-2022 16:27 ]
En Audi, maar die zijn zo duur (en worden per 19 april nog duurder) dat je beter af bent met een gewoon vd Bron laadpas.Supershiva schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:18:
Zijn BMW en Kia de enige merken die een laadpaal aanbieden tegen scherpe laad tarieven? Alhoewel ik dat tientje per maand bij Kia aardig aan de prijs vindt tov die 5 euro bij BMW.
Ik heb zelf een Citroën e-C4 in bestelling staan. Ik kan helaas zo gauw niet vinden of Citroën ook een voordelige laadpaal aanbiedt
Skoda ook hoor, de zgn Powerpass, op de achtergrond geregeld door Elli die ook de passen van VW en Audi levert. Is best interessant, komende dagen een tripje naar Denemarken en bij Ionity laden voor 0,31 en bij andere snelladers (in Duitsland) voor 0,39. Helaas hebben ze in NL geen overeenkomst met Fastned.kx22 schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:26:
[...]
En Audi, maar die zijn zo duur (en worden per 19 april nog duurder) dat je beter af bent met een gewoon vd Bron laadpas.
[ Voor 5% gewijzigd door RandomNick op 03-04-2022 16:45 ]
En als je zzp'er bent en de auto staat op de zaak? Maar goed dat is verder offtopic, en ik ben niet bekend met de situatie van @niki_laudakx22 schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:21:
[...]
Omdat je als prive persoon geen BTW bon kan factureren?
Edit: ik zie dat deze discussie al eerder is gevoerd.
[ Voor 19% gewijzigd door Deewop op 03-04-2022 18:28 ]
Als je woning/pand prive is, dan mag je geen BTW eraf trekken.Deewop schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:09:
[...]
En als je zzp'er bent en de auto staat op de zaak? Maar goed dat is verder offtopic, en ik ben niet bekend met de situatie van @niki_lauda
Vrijdag nog 21c betaald INCLUSIEF BTW.kx22 schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:31:
[...]
Maar de 26c is incl btw, dus 20/21c excl.
Ik ben een priverijder
[ Voor 3% gewijzigd door niki_lauda op 03-04-2022 17:43 ]
PriverijderDeewop schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:09:
[...]
En als je zzp'er bent en de auto staat op de zaak? Maar goed dat is verder offtopic, en ik ben niet bekend met de situatie van @niki_lauda
En Charge my Hyundai is er voor HyundaiRandomNick schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:45:
[...]
Skoda ook hoor, de zgn Powerpass, op de achtergrond geregeld door Elli die ook de passen van VW en Audi levert. Is best interessant, komende dagen een tripje naar Denemarken en bij Ionity laden voor 0,31 en bij andere snelladers (in Duitsland) voor 0,39. Helaas hebben ze in NL geen overeenkomst met Fastned.
Sta nu in Antwerpen bij Van der Valk. Twee EV's die hier rustig allebei aan de 80kW kant van de oplader staan. Beide al vol, want beide in beeld dat kabel ontkoppeld dient te worden. En beide hebben aan de autokant de ccs connector nog gelockt... Allego kan de kabel niet unlocken. Dus nu maar pruttelen aan 50kW want de 320kW kant is niet te gebruiken nu...
Waardeloos.Dartlink schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:46:
Tijd voor de kleef boete...
Sta nu in Antwerpen bij Van der Valk. Twee EV's die hier rustig allebei aan de 80kW kant van de oplader staan. Beide al vol, want beide in beeld dat kabel ontkoppeld dient te worden. En beide hebben aan de autokant de ccs connector nog gelockt... Allego kan de kabel niet unlocken. Dus nu maar pruttelen aan 50kW want de 320kW kant is niet te gebruiken nu...
En voor zoiets zou best een echte serieuze kleefboete mogen zijn. Niet een paar cent extra per minuut of zo. Maar gewoon een echte boete wegens fout gedrag.
Die paar cent boete per minuut zou wat mij betreft mogen gelden voor het snelladen boven 80%, bijvoorbeeld of laden beneden x% van de gezonde verhouding tussen de mogelijkheden van de auto en het vermogen van de paal. Oftewel als de laadcurve sterk inzakt. Het percentage waarbij dat gebeurt verschilt enigszins per auto; ergens tussen de 70 en 90% of zo.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik denk voor AC opladen als je onder de 2kW zakt om de eenfase rijders tegemoet te komen. En wellicht onder de 30kW snelheid zit. Vind ik mooie getallen dacht ik zo!eltron schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:58:
[...]
Waardeloos.
En voor zoiets zou best een echte serieuze kleefboete mogen zijn. Niet een paar cent extra per minuut of zo. Maar gewoon een echte boete wegens fout gedrag.
Die paar cent boete per minuut zou wat mij betreft mogen gelden voor het snelladen boven 80%, bijvoorbeeld of laden beneden x% van de gezonde verhouding tussen de mogelijkheden van de auto en het vermogen van de paal. Oftewel als de laadcurve sterk inzakt. Het percentage waarbij dat gebeurt verschilt enigszins per auto; ergens tussen de 70 en 90% of zo.
Nvm. al gevonden belachelijk dat audi zo duur is met laden, terwijl kia en bmw veel betere prijzen geven.kx22 schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:26:
[...]
En Audi, maar die zijn zo duur (en worden per 19 april nog duurder) dat je beter af bent met een gewoon vd Bron laadpas.
[ Voor 15% gewijzigd door syntesia op 04-04-2022 11:19 ]
Dit topic is gesloten.
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.