Dat staat in het artikel, maar niet in de voorwaarden. We zullen het zienKju schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:41:
max 15 kWh. Dat is de moeite niet waard. Of je moet het echt zo leuk vinden om gratis te laden en voldoende tijd beschikbaar hebben...
ik heb een verandering in mijn mail adres, best een drama o dit bij sommige laadapps te wijzigen omdat je mail ID je login is (Maingau/Enelx) - iemand tips ? Gewoon nieuw ac aanmaken?
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Je kunt het via de helpdesk proberen om die te laten wijzigen.4v4t4r schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:07:
ik heb een verandering in mijn mail adres, best een drama o dit bij sommige laadapps te wijzigen omdat je mail ID je login is (Maingau/Enelx) - iemand tips ? Gewoon nieuw ac aanmaken?
Heb Bonnet er ook maar eens opgezet, en FULLYCHARGED ingevoerd. Voor één maandabbo gratis.
Maar er was ook een code voor een starttegoed?
Of moest je iets anders invoeren voor die 200 kWh?
EDIT, dat is dus FIRSTCHARGE.. Maar ik zie het niet in het overzicht staan? Of werkt dit pas als je daadwerkelijk een sessie start?
EDIT, dat is dus FIRSTCHARGE.. Maar ik zie het niet in het overzicht staan? Of werkt dit pas als je daadwerkelijk een sessie start?
[ Voor 46% gewijzigd door greatgonzo op 10-03-2022 11:19 ]
Op deze ** knip, deze website komt hier wel heel vaak langs. ** staat een mooi overzichtje van de verschillende promocodesgreatgonzo schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:10:
Heb Bonnet er ook maar eens opgezet, en FULLYCHARGED ingevoerd. Voor één maandabbo gratis.
[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 16-03-2022 21:29 ]
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]
Dat is dan toch allleen de inlog? Voor communicatie met die bedrijven kun je dan toch gewoon je nieuwe mailadres gaan gebruiken, nadat je dat gewijzigd hebt in je account/profiel.4v4t4r schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:07:
En misschien kun je in je profiel zelfs een andere inlognaam kiezen??
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Nu met de hoge brandstof prijzen was gister elke laadpaal in de buurt van mijn huis bezet door een PHEV
Het was 21:00 en die auto's waren allemaal vol maar blijven wel heel de nacht staan. De laadpalen zijn voor iedereen en vind het helemaal top dat iedereen electrisch rijd. Maar hoe ga je om met mensen die de laadpalen dus eigenlijk blokkeren en niet de moeite nemen om de auto weg te halen als deze vol is?
Want ik kwam aan met 10% (BEV) en kon nu niet opladen.
[ Voor 6% gewijzigd door mitchdc op 10-03-2022 14:50 ]
In eerste instantie misschien aanbellen bij de eigenaren die je kent van die autos. En anders briefjes onder de ruitenwissers. Vooral PHEV rijders houden daar volgens mij weinig rekening mee.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
banden lekprikkenmitchdc schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:49:
Nu met de hoge brandstof prijzen was gister elke laadpaal in de buurt van mijn huis bezet door een PHEVHet was 21:00 en die auto's waren allemaal vol maar blijven wel heel de nacht staan. De laadpalen zijn voor iedereen en vind het helemaal top dat iedereen electrisch rijd. Maar hoe ga je om met mensen die de laadpalen dus eigenlijk blokkeren en niet de moeite nemen om de auto weg te halen als deze vol is?
Nee, briefje onder de ruitenwisser ofzo, om vriendelijk te vragen of ze de paal vrij willen maken als ze klaar zijn met laden, voor een volgende keer.
Veel meer kan je momenteel niet denk ik.
Lek prikken... (ik snap je sarcasme...DjMark schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:08:
[...]
banden lekprikken![]()
Nee, briefje onder de ruitenwisser ofzo, om vriendelijk te vragen of ze de paal vrij willen maken als ze klaar zijn met laden, voor een volgende keer.
Veel meer kan je momenteel niet denk ik.
Maar lucifer in z'n ventiel... mwahh...

Kijk, nagenoeg álle BEV PHIV PIH of wat dan ook hebben een pompje aan boord zodat ze de band weer kunnen opblazen, het kost ze slechts 5 min. of zo.
De BEV / PIH rijder etc is veel méér tijd kwijt met een andere plek zoeken,
dus naar mijn idee gerechtigde handeling.
Snelste manier van opvoeden. Kans klein dat ze het een 2e keer doen...
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Maar dat zal die persoon, of anderen, op ideeën brengen denk ik.....Hansieo schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:18:
Lek prikken... (ik snap je sarcasme...)
Maar lucifer in z'n ventiel... mwahh...![]()
Kijk, nagenoeg álle BEV PHIV PIH of wat dan ook hebben een pompje aan boord zodat ze de band weer kunnen opblazen, het kost ze slechts 5 min. of zo.
De BEV / PIH rijder etc is veel méér tijd kwijt met een andere plek zoeken,
dus naar mijn idee gerechtigde handeling.
Snelste manier van opvoeden. Kans klein dat ze het een 2e keer doen...
En dat pompje werkt niet om een band die van de velg af ligt er weer op te krijgen, dus dan pomp je 'm niet op.
[ Voor 8% gewijzigd door Peter-036 op 10-03-2022 16:22 ]
Hoi, nieuwe EV-rijder hier. Vandaag m'n lease-auto ontvangen, een Kia E-soul.
Heb 'm uiteraard meteen aan een laadpaal hangen: SOC is nu 57% en hij laadt op 4,4 kW. De laadpaal zou 11 kW aan moeten kunnen. In de auto staat de charging current op normaal (niet op reduced). Wat zou de reden kunnen zijn dat ie niet gewoon naar 11 gaat? De 2e aansluiting van de laadpaal is leeg.
Heb 'm uiteraard meteen aan een laadpaal hangen: SOC is nu 57% en hij laadt op 4,4 kW. De laadpaal zou 11 kW aan moeten kunnen. In de auto staat de charging current op normaal (niet op reduced). Wat zou de reden kunnen zijn dat ie niet gewoon naar 11 gaat? De 2e aansluiting van de laadpaal is leeg.
Mogelijk een 1 fase lader? Mijn E-Soul heeft (ook?) geen 3 fasen boordlader en haalt maximaal 7 tot 7,4 kW, en hier thuis achter een 20 A zekering/automaat slechts 4,5 kW.
[ Voor 4% gewijzigd door Peter-036 op 10-03-2022 16:25 ]
Dan zou het toch 3,7 kW moeten zijn op een 11 kW-laadpaal, of klopt de informatie die ik daarover gevonden heb niet?
Of de auto een 3-fase-lader heeft, weet ik niet zeker. Het is een occasion uit eind 2020 en voor zover ik heb kunnen vinden zouden die al wel een 3-fase-lader moeten hebben. De kabel die er bij zit is 5G6, dus geschikt voor 3 fasen.
Of de auto een 3-fase-lader heeft, weet ik niet zeker. Het is een occasion uit eind 2020 en voor zover ik heb kunnen vinden zouden die al wel een 3-fase-lader moeten hebben. De kabel die er bij zit is 5G6, dus geschikt voor 3 fasen.
Oei wel gelijk een tip voor nieuwe EV rijders: check altijd of je nieuwe auto 3 fase kan laden. Je gaat geheid spijt krijgen als je dat graag wilde maar niet aan gedacht hebt en met 1 fase zit.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Kans dat de band van de velg loopt (indien je gaat rijden, ik zou een voorwiel nemen..) is nihil.Peter-036 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:21:
[...]
Maar dat zal die persoon, of anderen, op ideeën brengen denk ik.....
En dat pompje werkt niet om een band die van de velg af ligt er weer op te krijgen, dus dan pomp je 'm niet op.
Je ziet en voelt het gelijk. En ik denk dat ie snapt waaróm..... nog sneller.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Volgens EV-database is de 11 kW boordlader (de 3-fase lader) optioneel voor het model vanaf juli 2020, en heb je standaard een 7,2 kW (1-fase lader):Juerd schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:26:
Dan zou het toch 3,7 kW moeten zijn op een 11 kW-laadpaal, of klopt de informatie die ik daarover gevonden heb niet?
https://ev-database.nl/auto/1288/Kia-e-Soul-64-kWh
https://ev-database.nl/auto/1289/Kia-e-Soul-39-kWh
Dus ik vrees dat jouw e-Soul de optionele 3-fase lader dan niet heeft.... Dit zou je misschien kunnen zien in de aansluiting, dan zijn niet alle contacten aangesloten.
Laadpalen geven soms een hogere laadstroom dan aangegeven bij één aangesloten auto, dan zijn ze bv. op 17 kW (3 x 25 A) afgezekerd. Bij twee aangesloten auto's geven ze dan een lagere laadstroom.
Opel Ampera-e (2020)
Ik had gevonden dat deze uitvoering ("DynamicLine") de 11 kW-lader zou moeten hebben. Heb eigenlijk niet stilgestaan bij dat dat misschien anders zou kunnen zijn. Zal straks eens kijken of ie alle contacten heeft.Wesco schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:48:
[...]
Volgens EV-database is de 11 kW boordlader (de 3-fase lader) optioneel voor het model vanaf juli 2020, en heb je standaard een 7,2 kW (1-fase lader)
Maar hoe zit het met het vermogen? Ik dacht dat 11 / 3 = 3,7 het maximum zou zijn bij 1-fase laden op een 11 kW-laadpaal, maar hij haalt 4,4.
Nog even teruggezocht in de oude prijslijsten, de versie vanaf januari 2020 heeft alleen nog 1-fase laden:Juerd schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:53:
[...]
Ik had gevonden dat deze uitvoering ("DynamicLine") de 11 kW-lader zou moeten hebben. Heb eigenlijk niet stilgestaan bij dat dat misschien anders zou kunnen zijn. Zal straks eens kijken of ie alle contacten heeft.
Maar hoe zit het met het vermogen? Ik dacht dat 11 / 3 = 3,7 het maximum zou zijn bij 1-fase laden op een 11 kW-laadpaal, maar hij haalt 4,4.
https://www.kia.com/conte...-prijslijst-januari20.pdf
De versie vanaf juli 2020 heeft standaard 3-fase laden:
https://www.kia.com/conte...ief-prijslijst-july20.pdf
Maar het kan natuurlijk best zijn dat er eind 2020 nog een (voorraad-)model van begin 2020 met 1-fase laden is geleverd.
Ik denk dat die laadpaal op 3x20 A is afgezekerd, dan krijg je max. 13,8 kW stroom, dus max. 4,6 kW bij 1-fase, zoals @Peter-036 ook aangeeft.
Heel vaak wordt er alleen onderscheid gemaakt tussen 11 en 22 kW bij laadpalen (bijv. ook in de verschillende laadapps) maar tussenliggende waarden zijn dus ook mogelijk.
Opel Ampera-e (2020)
bijna alle palen zijn 3x25a = rond de 17kwJuerd schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:26:
dus als 1 fase kun je meestal 5 kw laden als er niemand naast je ook zit te laden
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Ik roep hem weer. Kleef boetemitchdc schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:49:
Nu met de hoge brandstof prijzen was gister elke laadpaal in de buurt van mijn huis bezet door een PHEVHet was 21:00 en die auto's waren allemaal vol maar blijven wel heel de nacht staan. De laadpalen zijn voor iedereen en vind het helemaal top dat iedereen electrisch rijd. Maar hoe ga je om met mensen die de laadpalen dus eigenlijk blokkeren en niet de moeite nemen om de auto weg te halen als deze vol is?

Ai, met die mogelijkheid had ik geen rekening gehouden. De auto is in december 2020 op kenteken gezet maar dat ie ouder zou kunnen zijn dat dan, had ik niet beseft. Wat je omschrijft klinkt logisch.Wesco schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:09:
Maar het kan natuurlijk best zijn dat er eind 2020 nog een (voorraad-)model van begin 2020 met 1-fase laden is geleverd.
Nou ja, jammer. Over 'n paar jaar een nieuwe kans. Gelukkig ga ik in het algemeen maar eens in de 2 a 3 dagen verder dan de supermarkt, en zijn de meeste van mijn ritjes 100 km heen plus terug.
Ah, dus wat als 11 staat aangegeven zou ook meer kunnen zijn. Weer wat geleerd, bedankt!Wesco schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:09:
Ik denk dat die laadpaal op 3x20 A is afgezekerd, dan krijg je max. 13,8 kW stroom, dus max. 4,6 kW bij 1-fase, zoals @Peter-036 ook aangeeft. Heel vaak wordt er alleen onderscheid gemaakt tussen 11 en 22 kW bij laadpalen (bijv. ook in de verschillende laadapps) maar tussenliggende waarden zijn dus ook mogelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 10-03-2022 17:57 ]
Hm, ik heb die prijslijsten die je linkte eens nauwkeuriger bekeken, en het lijkt er toch op dat er begin 2020 nog geen 39,2 kWh-versie bestond. Dan zou het dus toch van eind 2020 moeten zijn, want dit is de 39,2... Mysterieus dit
[ Voor 19% gewijzigd door Juerd op 10-03-2022 18:05 ]
Nou inderdaad! Als je een 39 kWh-versie hebt dan zou het inderdaad een MY2021 moeten zijn (volgens de prijslijst van juli 2020), en dus met 3-fase lader.Juerd schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:04:
Hm, ik heb die prijslijsten die je linkte eens nauwkeuriger bekeken, en het lijkt er toch op dat er begin 2020 nog geen 39,2 kWh-versie bestond. Dan zou het dus toch van eind 2020 moeten zijn, want dit is de 39,2... Mysterieus dit
Het zou ook nog kunnen zijn dat het een vroeg uitgeleverde versie (of voor de lease-bijtelling nog net in 2020 op kenteken gezet misschien) van 2021 kunnen zijn, maar in de twee prijslijsten van 2021 zie ik dat alleen de Comfortline-uitvoering standaard 1 fase-laden heeft (en 3-fasen als optie), de Dynamicline en hogere modellen hebben allemaal standaard 3-fase laden.
Mogelijk vertellen de prijslijsten niet alle details en zijn er eind 2020 toch Dynamicline versies geleverd met een 1-fase lader, bijvoorbeeld bij een gebrek aan 3-fase laders (de on-board chargers).
Of de laadpaal is toch flink afgeknepen. Het beste is denk ik om als hij vol is maar eens te kijken naar de laadaansluiting op de auto...
Opel Ampera-e (2020)
Laadpalen throttlen ook wel eens als er niet genoeg energie beschikbaar is op het net. Geen idee waar deze laadpaal staat, maar sommige oude stadsbuurten hebben wat last van veroudering...
Misschien iets of topic, maar toch een vraag:
Ik ben een beetje de reis naar Frankrijk van de zomer aan het bepalen met ABRP. We hebben een kleuter en peuter op de achterbank en zouden sowieso om de 2u willen stoppen voor sanitaire stop en wat luchthappen.
Ik zie alleen vaak dat er bij verschillende laadpunten zoals Fastned niks omhanden is.
Hoe doen jullie dat? combineren jullie de noodzakelijke stops met een laadsessie en kies je dan dus voor een laadpunt met voorzieningen. Of kan ik de noodzakelijke stops ook meer los zien van de noodzakelijke sanitaire/luchthap stops en het meer op beloop laten? Dus Even pauzeren als dat nodig is + laden als het kan en daarnaast natuurlijk even laden als het moet.
Ik ben een beetje de reis naar Frankrijk van de zomer aan het bepalen met ABRP. We hebben een kleuter en peuter op de achterbank en zouden sowieso om de 2u willen stoppen voor sanitaire stop en wat luchthappen.
Ik zie alleen vaak dat er bij verschillende laadpunten zoals Fastned niks omhanden is.
Hoe doen jullie dat? combineren jullie de noodzakelijke stops met een laadsessie en kies je dan dus voor een laadpunt met voorzieningen. Of kan ik de noodzakelijke stops ook meer los zien van de noodzakelijke sanitaire/luchthap stops en het meer op beloop laten? Dus Even pauzeren als dat nodig is + laden als het kan en daarnaast natuurlijk even laden als het moet.
Ik heb (helaas of gelukkig, net op welk moment je t aan me vraagtFJP84 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:05:
Sowieso, ook al zijn er weinig voorzieningen bij een laadstop, de benen strekken en wat eten (zelf meenemen) kan altijd wel. Als je dan ergens anders nog even moet stoppen voor een snelle sanitaire onderbreking, dan is dat wel te overzien. Maar ik zou echt niet een half uur gaan staan laden en dan even later weer een half uur gaan stoppen om te pauzeren...
[ Voor 14% gewijzigd door Prullenbak84 op 11-03-2022 08:37 ]
@FJP84 Stoepkrijt, bal (al dan niet opblaasbaar), springtouw of iets anders wat jouw kinderen leuk vinden en niet enorm veel plek in beslag neemt mee nemen. Tijdens het laden kunnen ze daar dan mee spelen. Natuurlijk dan wel die zaken niet als eerste in de auto doen, maar als laatste of op een plek waar je er makkelijk bij kan. Denk ook aan zonnebrand etc.
Ik weet niet hoe het zit in Frankrijk qua sanitaire voorzieningen bij snellaadplekken.
Ik weet niet hoe het zit in Frankrijk qua sanitaire voorzieningen bij snellaadplekken.
@Juerd Wanneer je de kunststofplaat van de motor/boordlader afhaalt kun je daaronder een klein rood(? 't is al enige tijd terug) typeplaatje zien waarop te lezen is wat voor lader er in zit, in mijn E-Soul van april 2020 dus een 7,2kW.
@FJP84 Voor de laadstop waar je weet dat er weinig of niets aan faciliteiten zijn, even een broodje oid meenemen bij de laatste gelegenheid daarvóór, en daar ook het sanitair benutten voor je verder rijdt.
Maak er verderop tijdens het laden een picnic van.
Overeenkomend met wat @JeroenE hierboven schreef.
Maak er verderop tijdens het laden een picnic van.
Overeenkomend met wat @JeroenE hierboven schreef.
[ Voor 9% gewijzigd door Peter-036 op 11-03-2022 09:03 ]
Ik rij sinds kort elektrisch en heb al veel voordeel opgedaan met alle handige tips en tricks op dit forum. Zo laad ik spotgoedkoop met Freshmile en Bonnet (dankzij de promotiecodes). Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat Bonnet alleen werkt op Allego AC-palen en bij Fastned, maar momenteel laadt onze auto bij een EV-box laadpaal met de Bonnet-app. Of was het al wel bekend dat dit mogelijk is? :-)
Hmm, zie nu dat hier al eens eerder is genoemd dat de app ook bij EV-box werkt
Hmm, zie nu dat hier al eens eerder is genoemd dat de app ook bij EV-box werkt
[ Voor 9% gewijzigd door Tuby op 11-03-2022 09:55 ]
Chargemap geeft ook redelijk goed aan of er faciliteiten zijnFJP84 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:05:
Introduceer de idle fee op zulke palen, net zoals op Tesla superchargers. Of reken af per minuut in plaats van per kWh. Dan halen ze de auto heus wel weg als ze klaar zijn met laden.Dartlink schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:16:
[...]
Ik roep hem weer. Kleef boeteen nog wel hoger dan de brandstof prijzen
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
ja heel leuk en aardig maar sommige duitse laadpasaanbieders hebben dus zo'n kleefboete na 4 uur ac laden (maingau en enbw). enbw capt het af na 2 uur idlen maar maingau gaat oneindig door met 10 cent per minuut af te rekenen.Venomer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:47:
[...]
Introduceer de idle fee op zulke palen, net zoals op Tesla superchargers. Of reken af per minuut in plaats van per kWh. Dan halen ze de auto heus wel weg als ze klaar zijn met laden.
leuk om (ph)ev's af te weren om hele dagen te hangen bij een laadpaal maar wat als je een ev rijd met 1 fase lader en groot accu? denk nissan leaf e+/opel ampera e/hyundai kona/kia niro/soul met 62kwh of de ipaces met 90kwh oid. zulke auto;s laden dan meestal met 4.6kw en een ipace is dan letterlijk een hele dag bezig met laden...
enige oplossing hiervoor is om gewoon meer oplaadpunten te plaatsen/aanvragen zodat het normaal wordt om een oplaadpunt als parkeerplek te gebruiken
Bij een Tesla Supercharger betaal je de kWh-prijs zolang je aan het laden bent. Als de accu vol is en je laat de auto aan de paal staan, dan betaal je de idle fee per minuut. Dat zou voor langzaam ladende auto's ook eerlijk zijn.Coasterfreak schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:58:
[...]
ja heel leuk en aardig maar sommige duitse laadpasaanbieders hebben dus zo'n kleefboete na 4 uur ac laden (maingau en enbw). enbw capt het af na 2 uur idlen maar maingau gaat oneindig door met 10 cent per minuut af te rekenen.
leuk om (ph)ev's af te weren om hele dagen te hangen bij een laadpaal maar wat als je een ev rijd met 1 fase lader en groot accu? denk nissan leaf e+/opel ampera e/hyundai kona/kia niro/soul met 62kwh of de ipaces met 90kwh oid. zulke auto;s laden dan meestal met 4.6kw en een ipace is dan letterlijk een hele dag bezig met laden...
enige oplossing hiervoor is om gewoon meer oplaadpunten te plaatsen/aanvragen zodat het normaal wordt om een oplaadpunt als parkeerplek te gebruiken
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
In Frankrijk nog wel nodig om de planning van de stops aan te passen aan de laadmogelijkheden.FJP84 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:05:
In veel andere landen is dat andersom. Als je aan een stop toe bent rijdt je naar de eerstvolgende laadmogelijkheid die je meestal binnen ca. 10-20minuten aantreft.
In beide gevallen combineer je het rusten met het laden. Op zo'n lange rit beide onafhankelijk plannen is niet heel praktisch, tenzij je een EV hebt die supersnel laadt waardoor je in een kwartiertje van bijna leeg naar 80% kan.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
ja, als de accu vol is dan ben ik er ook wel voor, maar niet dat je om middernacht de auto mag loskoppelenVenomer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:16:
[...]
Bij een Tesla Supercharger betaal je de kWh-prijs zolang je aan het laden bent. Als de accu vol is en je laat de auto aan de paal staan, dan betaal je de idle fee per minuut. Dat zou voor langzaam ladende auto's ook eerlijk zijn.
Dat hoeft ook niet, als je de idle fee maar betaaltCoasterfreak schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:38:
[...]
ja, als de accu vol is dan ben ik er ook wel voor, maar niet dat je om middernacht de auto mag loskoppelen
Voor AC lijkt het mij overigens wel logisch om tarief enigszins te variëren. Bijvoorbeeld eerste 1 of 2uur nihil of nagenoeg nihil. En ook een laag tarief in de nacht als de volstand na een bepaald tijdstip (12u?) is bereikt.
Het moet laadpaalklevers voldoende afschrikken en normale mensen niet teveel in de weg zitten c.q. op kosten jagen.
En als je pas laat vol bent, maar dat eigenlijk de volgende dag niet nodig hebt, dan kun je de auto natuurlijk ook gewoon op een normale tijd in de avond al weghalen.
Dat was een goede tip, en het mysterie wordt er alleen maar groter van!Peter-036 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:58:
@Juerd Wanneer je de kunststofplaat van de motor/boordlader afhaalt kun je daaronder een klein rood(? 't is al enige tijd terug) typeplaatje zien waarop te lezen is wat voor lader er in zit, in mijn E-Soul van april 2020 dus een 7,2kW.
:fill(white):strip_exif()/f/image/RUWPrpO53HsPI7QqpNVH7UNW.png?f=user_large)
Zou dit een... 1 fase 11 kW OBC zijn?!
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 11-03-2022 23:29 ]
Zou dit aan de belasting van het netwerk (eventueel lokaal, ik weet niet hoe slim die systemen zijn) kunnen liggen?Juerd schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:43:
Samenvattend:
- Kabel kan 3-fase (5G6)
- Type-2-aansluiting in de auto heeft de 2 extra fase-pennen
- De OBC zegt 11 kW te zijn
- De laadpalen (inmiddels 2 getest, beide Allego in dezelfde wijk) zeggen 11 kW te zijn
- Toch laadt het maar op ~4,5 kW...
ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red
Volgens deze reactie kan dat:
Dan zou ik wel 2x achter elkaar, 1x overdag en 1x 's nachts, dezelfde pech hebben gehad.stylezzz schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:47:
Laadpalen throttlen ook wel eens als er niet genoeg energie beschikbaar is op het net. Geen idee waar deze laadpaal staat, maar sommige oude stadsbuurten hebben wat last van veroudering...
Is de oplaadsnelheid voor langere tijd? Of enkel als je aansluit? Mijn EV6 start ook altijd ergens tussen de 7 of 8 kW. Om na circa een kwartier over te schakelen naar 11kW (mits er geen andere auto aangesloten is).Juerd schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:03:
[...]
Dan zou ik wel 2x achter elkaar, 1x overdag en 1x 's nachts, dezelfde pech hebben gehad.
niet echt een mysterie dan, gewoon de paal die aan loadbalancing doet en op de momenten dat je kijkt begint met laden met een sterk lager vermogen.Juerd schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:26:
[...]
Dat was een goede tip, en het mysterie wordt er alleen maar groter van!
[Afbeelding]
Zou dit een... 1 fase 11 kW OBC zijn?!
of iets mis met de kabel
rij naar een DC50AC43 triple lader ergens in de buurt en probeer te laden op ac om te kijken of je echt 11kw ac krijgt.
[ Voor 9% gewijzigd door Coasterfreak op 12-03-2022 09:44 ]
Doorgaans komt dat alleen voor op de piek laadtijden. Kortom, als iedereen tussen 17 en 18h thuiskomt en zijn auto aan de laadpaal hangt en vervolgens thuis de was gaat draaien en zijn potje gaat koken op de inductieplaat. Midden in de nacht zou echt geen beperking moeten zijn....Juerd schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:03:
[...]
Dan zou ik wel 2x achter elkaar, 1x overdag en 1x 's nachts, dezelfde pech hebben gehad.
Gisterenmiddag bij een test geweest van elaad.nl op de zinzendorflaan in Zeist (bij het kasteel).
40 laadpunten op 1 250A aansluiting.
minimaal dus 6A /3fase beschikbaar per laadpunt, maximaal 32A/3fase (22 kW) denk ik.
Er werd gisteren getest of de loadbalancing software goed werkte (b.v. 1fase auto's meer A geven als er nog amperage beschikbaar is).
Er zijn blijkbaar een aantal modellen die niet netjes aan de OCPP standaard voldoen. En die kunnen b.v.
- niet op 6A laden (minimaal 8A)
- niet op 8A starten met laden
- etc.
Dit wordt door elaad.nl op verzoek van fabrikanten getest en aan hen teruggekoppeld.
Software van de laadpaal fabrikanten/operators moet hier dus mee omgaan en de afweging maken of men puur OCPP ondersteunt of ook de afwijkingen van de verschillende autofabrikanten.
minimaal dus 6A /3fase beschikbaar per laadpunt, maximaal 32A/3fase (22 kW) denk ik.
Er werd gisteren getest of de loadbalancing software goed werkte (b.v. 1fase auto's meer A geven als er nog amperage beschikbaar is).
Er zijn blijkbaar een aantal modellen die niet netjes aan de OCPP standaard voldoen. En die kunnen b.v.
- etc.
Dit wordt door elaad.nl op verzoek van fabrikanten getest en aan hen teruggekoppeld.
Software van de laadpaal fabrikanten/operators moet hier dus mee omgaan en de afweging maken of men puur OCPP ondersteunt of ook de afwijkingen van de verschillende autofabrikanten.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je haalt twee zaken door elkaar.. de IEC 61851 definieert het laadprotocol (tussen auto en paal), OCPP communicatie tussen laadpaal en backoffice (CPO). De IEC-61851 standaard definieert dat de laadstroom minimaal 8A is op 1-fase ladende auto's, 11A voor 3-fase ladende auto's. Helaas een veelvoorkomend probleem dat niet elk apparaat zich aan de standaard houdt.. want een implementatie van een standaard kan alleen als alle deelnemers zich daaraan conformeren.BarryH schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:21:
Gisterenmiddag bij een test geweest van elaad.nl op de zinzendorflaan in Zeist (bij het kasteel).
- etc.
@Asclepius8 Ok, maar bij IEC-61851: weet je zeker dat 8A het minimum is? ik zie in diverse artikelen 6A, en de norm zelf is natuurlijk niet openbaar
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Even checken of ik DC50AC43 goed ontcijfer: bedoel je een snellaad-station dat ook AC kan laden?Coasterfreak schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:44:
[...]
rij naar een DC50AC43 triple lader ergens in de buurt en probeer te laden op ac om te kijken of je echt 11kw ac krijgt.
Langdurig.Dartlink schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:43:
[...]
Is de oplaadsnelheid voor langere tijd? Of enkel als je aansluit? Mijn EV6 start ook altijd ergens tussen de 7 of 8 kW. Om na circa een kwartier over te schakelen naar 11kW (mits er geen andere auto aangesloten is).
Bonnet blijft toch fijn bij Allego en FastNed, ook na de eerste gratis maand. Ik kreeg een pushbericht met de melding dat ze me mistten. Ik had een week niet geladen met Bonnet => 25% korting eerstvolgende lading.
Stapelt lekker op zo al die kortingen. Als je trouwens terug gaat van het 200kWh bundel naar 50kWh bundel dan hou je je credit van de vorige maand.
https://www.joinbonnet.com/
Vouchercodes: FULLYCHARGED, FIRSTCHARGE & ** Knip, waarschijnlijk persoonlijke referral? **(Stapelbaar). Op die manier kun je minstens 250kWh gratis laden.
Stapelt lekker op zo al die kortingen. Als je trouwens terug gaat van het 200kWh bundel naar 50kWh bundel dan hou je je credit van de vorige maand.
Vouchercodes: FULLYCHARGED, FIRSTCHARGE & ** Knip, waarschijnlijk persoonlijke referral? **(Stapelbaar). Op die manier kun je minstens 250kWh gratis laden.
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 12-03-2022 18:35 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Ja zijn triplechargers zoals die bijvoorbeeld als gratis voorziening bij aantal lidl's staan.Juerd schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:43:
[...]
Even checken of ik DC50AC43 goed ontcijfer: bedoel je een snellaad-station dat ook AC kan laden?
de triple slaat op 3 verschillende aansluitingen:
- AC 43kW
- DC CCS (50kW)
- DC Chademo (voor Nissan Leaf) (50kW)
Hier en daar in het land staan er ook nog een aantal van met name Allego
[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 12-03-2022 18:40 ]
Bedankt voor de tip! Ik ben even naar zo'n ding van Allego gereden, en jawel hoor: begon meteen op een ruime 8 en klom na een minuut of zo naar 11 kW:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IXV6VRqEPtf86lLuqxc2RDEZ.jpg?f=user_large)
Oftewel het waren inderdaad de lokale laadpalen die stom deden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IXV6VRqEPtf86lLuqxc2RDEZ.jpg?f=user_large)
Goed bezig.. Dinsdag eens proberen. Die first charge, is dat echt één sessie, of een xx kWh die je kan verdelen?RaymondD schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:50:
Bonnet blijft toch fijn bij Allego en FastNed, ook na de eerste gratis maand. Ik kreeg een pushbericht met de melding dat ze me mistten. Ik had een week niet geladen met Bonnet => 25% korting eerstvolgende lading.
Vouchercodes: FULLYCHARGED, FIRSTCHARGE & [mbr]** Knip, waarschijnlijk persoonlijke referral? **[/mbr](Stapelbaar). Op die manier kun je minstens 250kWh gratis laden.
Want dinsdag wil ik voor een lange rit op de heenweg 15 kWh snelladen en op de terugweg zoveel mogelijk.
Misschien eerste sessie met maingau en dan de tweede met bonnet, als die toch gratis is.
Maar als je bijvoorbeeld de eerste keer gewoon 50 kWh starttegoed krijgt oid, kan ik het gewoon splitsen natuurlijk.
Dan idd ff een kwartiertje maingau en dan vlak voor huis een uurtje allego met bonnet
Beste Raymond, vandaag tweemaal met mijn ID3 bij fastned gestaan en de bonnet app gebruikt. Echter na aantikken in de plattegrond van de lader en vervolgens het landnummer gebeurt er niets. Wat doe ik fout? Alvast dank voor je reactie.RaymondD schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:50:
Vouchercodes: FULLYCHARGED, FIRSTCHARGE & [mbr]** Knip, waarschijnlijk persoonlijke referral? **[/mbr](Stapelbaar). Op die manier kun je minstens 250kWh gratis laden.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Geen idee. Ik heb tot nu in totaal ongeveer 250kWh geladen, vooral bij Allego maar ook één keer bij Fastned en dat ging toen soepel. Na op Start charge geklikt te hebben startte het laden vrijwel direct.mcmiles schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:01:
[...]
Beste Raymond, vandaag tweemaal met mijn ID3 bij fastned gestaan en de bonnet app gebruikt. Echter na aantikken in de plattegrond van de lader en vervolgens het landnummer gebeurt er niets. Wat doe ik fout? Alvast dank voor je reactie.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Heb je gewacht met de stekker in je auto steken totdat je op "start laden" hebt getikt? Anders geeft-ie aan dat de lader bezet is.mcmiles schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:01:
[...]
Beste Raymond, vandaag tweemaal met mijn ID3 bij fastned gestaan en de bonnet app gebruikt. Echter na aantikken in de plattegrond van de lader en vervolgens het landnummer gebeurt er niets. Wat doe ik fout? Alvast dank voor je reactie.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Dat zal het zijn, ik ga het morgen proberen als ik verder reis in Duitsland. Dank voor de tip en laat weten.pmiddeld schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:05:
[...]
Heb je gewacht met de stekker in je auto steken totdat je op "start laden" hebt getikt? Anders geeft-ie aan dat de lader bezet is.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Ik heb laatst bij een Allego 50kW paal de laadcyclus willen stoppen, wat gelukt is in de bonnet app maar niet op de lader en dan was het wachten tot de wagen de ingestelde DC limiet bereikte.
Ik heb ook de bonnet app geinstalleerd en wilde gebruik maken van de actie eerste laadsessie gratis. Nu hebben we hier op het werk in de parkeer garage 4 van die blauwe EVboxen hangen waar dus 2 autos per box aan kunnen. Hoe weet ik nou welke, welke is? De app geeft een charger ID maar die kan ik op die units zelf niet vinden of mis ik iets?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ah dat dacht ik al. Ik was er vroeg bij dus alle plekken waren leeg. Ik heb met mijn Athlon pas de sessie gestart en gekeken welke er gebruikt werd. Nu weet ik welke nr de paal heeft. Ik kreeg alleen de sessie niet gestart met Bonnet. Dat is wel jammer, ik had hem als een echte hollander helemaal leeg gereden om zo maximaal van de gratis sessie gebruik te kunnen maken.
Zijn er nog mensen hier die met de Ev naar Turkije zijn gereisd ? Ik vraag me af hoe moeilijk dit is geweest. Vooral Hongarije, Servie, Bulgarije en Turkijje. Ik ben in afwachinting van min Ev en wil dit jaar naar Turkije met de auto.
Welke BEV? Zal ook nogal een verschil maken. Verder zou ik gewoon op ABRP kijken.Mainuser X schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:54:
Zijn er nog mensen hier die met de Ev naar Turkije zijn gereisd ? Ik vraag me af hoe moeilijk dit is geweest. Vooral Hongarije, Servie, Bulgarije en Turkijje. Ik ben in afwachinting van min Ev en wil dit jaar naar Turkije met de auto.
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 14-03-2022 11:05 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Heb ABPR op mijn telefoon maar welke laadpassen ik nodig heb staat daar niet toch ? Kan fout zittenInspired schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:59:
[...]
Welke BEV? Zal ook nogal een verschil maken. Verder zou ik gewoon op ABRP kijken.
Dat vroeg je toch ook niet?Mainuser X schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:19:
[...]
Heb ABPR op mijn telefoon maar welke laadpassen ik nodig heb staat daar niet toch ? Kan fout zitten. Ik ga met de Kia EV6.
Welke EV6?
Nee klopt
Deed even zoeken in dit topic, ik kan mij ergens een topic herinneren van iemand die met een zoë naar turkije is geweest, echter dat blog kan ik zo 123 even niet vinden (was wel entertaining). hoe dan ook :Mainuser X schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:19:
[...]
Heb ABPR op mijn telefoon maar welke laadpassen ik nodig heb staat daar niet toch ? Kan fout zitten. Ik ga met de Kia EV6.
Turkije:
ZES
ESARJ
Voltrun (App)
SHARZ (App)
Daarbij moet wel opgemerkt worden dat de vrienden geen passen naar t buitenland sturen maak ik uit de topics op, even een bekende vragen of die t door kunnen sturen
@Coasterfreak is vorig jaar met een Renaul Zoe naar Turkije gereden, en volgens mij zonder veel problemen.Mainuser X schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:54:
Even zoeken in dit topic met de zoekbalk bovenin op 'Turkije' geeft je een heleboel informatie.
Opel Ampera-e (2020)
En hier zijn zeer uitgebreide reisverslag: Coasterfreak in "Elektrische auto's - deel 5"Mainuser X schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:49:
@Wesco @Nl-jeff thx ik ga het topic zoeken dank je!
Opel Ampera-e (2020)
zie dat mensen al mn avontuur hebben gepostMainuser X schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:54:
met een kia ev6 hoort het geen gezeik op te leveren in vergelijking met een renault zoe. hoort ook heel wat sneller te gaan. ik heb geen enkele stukke laadpaal meegemaakt in de heen en terugreis (10000km), dus dat zit wel goed.
van nederland tot en met hongarije kun je hoofdzakelijk ionity gebruiken. voor hongarije kun je als backupkaart mobiliti gebruiken of de app MOL plugee. hebben paar 175kw laders liggen langs de snelweg maar voornamelijk 50kw
ik raad servië af sinds het daar wat dunnetjes is qua laadpalen en afwijkmogelijkheden, maar als je toch die kant op gaat heb je een pas van VIRTA nodig. kun je gratis bestellen bij helen: https://rekisteroidy.lataus.helen.fi/register
als je via roemenië gaat wordt je leven qua laadinfrastructuur wat makkelijker. daar kun je op het renovatio laadnetwerk gebruik maken van plugsurfing en shell recharge laadpas. vaak 50kw snelladers bij supermarkten en winkelcentra met af en toe een afgelegen 300kw snellader bij VW dealers. MOL plugee is hier ook te gebruiken.
bulgarije maak je gebruik van eldrive (app of kaart) of FINES charging (app). in jouw geval raad ik FINES aan want die hebben 150kw+ laders liggen terwijl eldrive alleen 50kw. als je geen fan bent van apps, bestel een eldrive rfid kaart, en geef de serienummer door aan de mensen van FINES, dit koppelen ze dan door in hun systeem (ze zijn vrienden van elkaar) en kun je met je eldrive kaartje laden bij FINES.
turkije kun je gebruik maken van ZES (app of kaart) of Esarj (kaart of bellen). regel via via bij een kennis oid een kaart en laat het bij je bezorgen. deze mensen bezorgen niet buiten turkije om.
als je geen kaart kunt regelen ben je het beste af bij ZES sinds je de app kunt gebruiken en die vaker 120kw laders hebben liggen terwijl esarj alleen 50kw aanbied.
stel je eindigt bij een esarj laadpaal en je wilt het gebruiken ZONDER laadpas, kun je ze bellen, geef je aan hoeveel minuten je wilt laden (want je betaalt per minuut), krijg je een betaallink in je e-mail inbox, betaal je dat, bel je ze terug en activeren ze remote de sessie voor je

protip: boek hotels waar je overnacht auto vol kunt laden aan een laadpaal, zoals in Sofia Ibis hotel dichtbij het vliegveld of de Family hotel in Hongarije dicht bij de Servische grens. ZES heeft veel laadpunten staan bij hotels in Turkije.
Dankje voor de uitgebreide verslagCoasterfreak schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:06:
[...]
zie dat mensen al mn avontuur hebben gepost![]()
met een kia ev6 hoort het geen gezeik op te leveren in vergelijking met een renault zoe. hoort ook heel wat sneller te gaan. ik heb geen enkele stukke laadpaal meegemaakt in de heen en terugreis (10000km), dus dat zit wel goed.
van nederland tot en met hongarije kun je hoofdzakelijk ionity gebruiken. voor hongarije kun je als backupkaart mobiliti gebruiken of de app MOL plugee. hebben paar 175kw laders liggen langs de snelweg maar voornamelijk 50kw
ik raad servië af sinds het daar wat dunnetjes is qua laadpalen en afwijkmogelijkheden, maar als je toch die kant op gaat heb je een pas van VIRTA nodig. kun je gratis bestellen bij helen: https://rekisteroidy.lataus.helen.fi/register
als je via roemenië gaat wordt je leven qua laadinfrastructuur wat makkelijker. daar kun je op het renovatio laadnetwerk gebruik maken van plugsurfing en shell recharge laadpas. vaak 50kw snelladers bij supermarkten en winkelcentra met af en toe een afgelegen 300kw snellader bij VW dealers. MOL plugee is hier ook te gebruiken.
bulgarije maak je gebruik van eldrive (app of kaart) of FINES charging (app). in jouw geval raad ik FINES aan want die hebben 150kw+ laders liggen terwijl eldrive alleen 50kw. als je geen fan bent van apps, bestel een eldrive rfid kaart, en geef de serienummer door aan de mensen van FINES, dit koppelen ze dan door in hun systeem (ze zijn vrienden van elkaar) en kun je met je eldrive kaartje laden bij FINES.
turkije kun je gebruik maken van ZES (app of kaart) of Esarj (kaart of bellen). regel via via bij een kennis oid een kaart en laat het bij je bezorgen. deze mensen bezorgen niet buiten turkije om.
als je geen kaart kunt regelen ben je het beste af bij ZES sinds je de app kunt gebruiken en die vaker 120kw laders hebben liggen terwijl esarj alleen 50kw aanbied.
stel je eindigt bij een esarj laadpaal en je wilt het gebruiken ZONDER laadpas, kun je ze bellen, geef je aan hoeveel minuten je wilt laden (want je betaalt per minuut), krijg je een betaallink in je e-mail inbox, betaal je dat, bel je ze terug en activeren ze remote de sessie voor je![]()
protip: boek hotels waar je overnacht auto vol kunt laden aan een laadpaal, zoals in Sofia Ibis hotel dichtbij het vliegveld of de Family hotel in Hongarije dicht bij de Servische grens. ZES heeft veel laadpunten staan bij hotels in Turkije.
Vanochtend mijn EV ook even geladen bij een EV Box paal, waarbij ik mijzelf hetzelfde afvroeg toen ik de Bonnet app gebruikte. Ik vond de nummers (IDs) uiteindelijk aan de binnenkant van het klepje dat voor de socket zit.Magnat schreef op maandag 14 maart 2022 @ 07:08:
Ik heb ook de bonnet app geinstalleerd en wilde gebruik maken van de actie eerste laadsessie gratis. Nu hebben we hier op het werk in de parkeer garage 4 van die blauwe EVboxen hangen waar dus 2 autos per box aan kunnen. Hoe weet ik nou welke, welke is? De app geeft een charger ID maar die kan ik op die units zelf niet vinden of mis ik iets?
(blijkbaar ben ik niet de enige die zit te kijken naar een vakantie in Frankrijk, maar deze viel me op van vorig jaar)unex154 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:04:
Ik wil morgen onderweg naar Frankrijk opladen bij Total in Nazareth, dit punt: https://chargemap.com/tot...17-richting-kortrijk.html
Ik heb een Shell Recharge pas, maar in de app van Shell staat deze snellader niet goed volgens mij. Er staat
namelijk dat de Total lader daar max 50 kW is. Zal dat dezelfde lader zijn? dus werkt die 320 kW lader wel met mijn pas? Bij Chargemap staat dat hij "New Motion" ondersteunt, dat is de Shell pas toch? Vind het aardig verwarrend op dit moment 😅
Er zit ook een Allego paal op die plek, maar wil liever niet op 50 kW laden.
M'n vraag is eigenlijk; hoe was je ervaring met de shell pas bij een Total EV laadpunt?
Poeh al even geleden, volgens mij werkte het prima. Je kunt ook deze Total pakken 25 km eerder, dan kan je die ander als backup gebruiken. Daarna zit er een tijdje niks direct langs de snelweg geloof ik.RodeStabilo schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:16:
[...]
(blijkbaar ben ik niet de enige die zit te kijken naar een vakantie in Frankrijk, maar deze viel me op van vorig jaar)
M'n vraag is eigenlijk; hoe was je ervaring met de shell pas bij een Total EV laadpunt?
Ik weet niet hoe het in de Europese norm zit, ik ging er eerlijk gezegd altijd vanuit dat die hetzelfde was als de Amerikaanse. Daar is het minimum 6A, zie hier.BarryH schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:45:
@Asclepius8 Ok, maar bij IEC-61851: weet je zeker dat 8A het minimum is? ik zie in diverse artikelen 6A, en de norm zelf is natuurlijk niet openbaar
Maar dat de laadpaal minimaal 6A kan aanbieden hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de auto dan ook daadwerkelijk gaat laden. De auto kan natuurlijk zelf besluiten om pas te gaan laden als er minimaal 10A wordt aangeboden.
Net zoals een auto ook met 4A kan laden als er 16A wordt aangeboden, bijvoorbeeld.
Technisch kan het natuurlijk nog steeds aan je laadkabel liggen. Bij de Allego heb je de vaste kabel van de snellader gebruikt en bij de laadpalen gebruik je je eigen kabel.Juerd schreef op zondag 13 maart 2022 @ 03:05:
Hi!
Net zoals veel anderen wil ik met m'n elektrische auto (Ioniq 5) richting zuid Frankrijk van de zomer. Voorheen altijd met een dieselauto dus dit zien we als extra avontuur
. 2 Dames van 3 en 7 op de achterbank. We rijden op een maandag (25 juli). We hebben een hotelovernachting nabij Lyon voor de eerste dag. Ik heb m'n eigen New Motion pas en ik heb een Kiwhi pas besteld. Mij lijkt dat voldoende zo, of denken jullie dat er nog een extra pas bij moet? Zo ja, welke?
Zie hier het ABRP advies. Ik vind het lastig om te zien in ABRP of er, mochten er problemen zijn bij deze laadpunten, alternatieven zijn een stukje verderop.
Volgens mij zijn er weinig faciliteiten bij de stops. Op zich geen ramp. Maar hebben jullie extra tips om te stoppen op plekken waar snel geladen kan worden en ff gegeten kan worden of wellicht een speeltuin voor de kids is? Misschien hebben jullie nog extra tips
.
Net zoals veel anderen wil ik met m'n elektrische auto (Ioniq 5) richting zuid Frankrijk van de zomer. Voorheen altijd met een dieselauto dus dit zien we als extra avontuur
Zie hier het ABRP advies. Ik vind het lastig om te zien in ABRP of er, mochten er problemen zijn bij deze laadpunten, alternatieven zijn een stukje verderop.
Volgens mij zijn er weinig faciliteiten bij de stops. Op zich geen ramp. Maar hebben jullie extra tips om te stoppen op plekken waar snel geladen kan worden en ff gegeten kan worden of wellicht een speeltuin voor de kids is? Misschien hebben jullie nog extra tips
/f/image/ImUti0MJXnq9JywnrhbAQKfR.png?f=fotoalbum_large)
Ik neem aan dat je de grote batterij hebt?roelvandew schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:53:
Hi!
Net zoals veel anderen wil ik met m'n elektrische auto (Ioniq 5) richting zuid Frankrijk van de zomer. Er zijn al wat Voorheen altijd met een dieselauto dus dit zien we als extra avontuur. 2 Dames van 3 en 7 op de achterbank. We rijden op een maandag (25 juli). We hebben een hotelovernachting nabij Lyon voor de eerste dag. Ik heb m'n eigen New Motion pas en ik heb een Kiwhi pas besteld. Mij lijkt dat voldoende zo, of denken jullie dat er nog een extra pas bij moet? Zo ja, welke?
Volgens mij zijn er weinig faciliteiten bij de stops. Op zich geen ramp. Maar hebben jullie extra tips om te stoppen op plekken waar snel geladen kan worden en ff gegeten kan worden of wellicht een speeltuin voor de kids is? Misschien hebben jullie nog extra tips.
[Afbeelding]
Mij valt op dat ABRP veel korte stops voorstelt van rond de 10 minuten. Zou er zelf een paar overslaan en dan ca. half uur laden en gelijk wat eten en/of drinken.
Als je de drukke dagen weet te mijden komt het wel goed.
twee laadpassen is niet al te veel, maar qua dekking zou het voldoende moeten zijn.
Klopt idd. Grote batterij. Ik ben alleen 'bang' dat als ik een stop over sla, dat ik daarna niet op tijd een andere goede stop vind. Bijvoorbeeld tussen Luik en Luxemburg zijn volgens chargemap geen snelladers te vinden. Of ik kijk verkeerd natuurlijkeltron schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:18:
[...]
Ik neem aan dat je de grote batterij hebt?
Mij valt op dat ABRP veel korte stops voorstelt van rond de 10 minuten. Zou er zelf een paar overslaan en dan ca. half uur laden en gelijk wat eten en/of drinken.
Als je de drukke dagen weet te mijden komt het wel goed.
twee laadpassen is niet al te veel, maar qua dekking zou het voldoende moeten zijn.
Ionity Hauconcourt is altijd druk bezet, omdat er maar 4 stations staan voor beide richtingen, inclusief lokaal verkeer. Iets verder, bij Nancy, is een laadplein van Tesla met ik dacht 28 laadpalen, en vrijgegeven voor niet-Tesla. Ik zou dat zeker overwegen, en dan ook een 1 maand abonnement nemen. In een flinke laadbeurt is het abonnement eruit.roelvandew schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:53:
Hi!
Net zoals veel anderen wil ik met m'n elektrische auto (Ioniq 5) richting zuid Frankrijk van de zomer. Voorheen altijd met een dieselauto dus dit zien we als extra avontuur. 2 Dames van 3 en 7 op de achterbank. We rijden op een maandag (25 juli). We hebben een hotelovernachting nabij Lyon voor de eerste dag. Ik heb m'n eigen New Motion pas en ik heb een Kiwhi pas besteld. Mij lijkt dat voldoende zo, of denken jullie dat er nog een extra pas bij moet? Zo ja, welke?
Volgens mij zijn er weinig faciliteiten bij de stops. Op zich geen ramp. Maar hebben jullie extra tips om te stoppen op plekken waar snel geladen kan worden en ff gegeten kan worden of wellicht een speeltuin voor de kids is? Misschien hebben jullie nog extra tips.
[Afbeelding]
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Als je een beetje rustig rijdt heb je in de zomer zeker 400km range, als het een beetje mee zit nog wel meer. WLTP is tenslotte 485km. Dan kun je Luxemburg makkelijk in één keer halen.roelvandew schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:33:
[...]
Klopt idd. Grote batterij. Ik ben alleen 'bang' dat als ik een stop over sla, dat ik daarna niet op tijd een andere goede stop vind. Bijvoorbeeld tussen Luik en Luxemburg zijn volgens chargemap geen snelladers te vinden. Of ik kijk verkeerd natuurlijk.
Bij mij is de WLTP 455km, maar ik zie de GOM 's zomers ook regelmatig ver daarboven staan.
En als je op zeker wilt gaan kun je ook de alternatieve route via Duitsland doen, waar wat meer laders staan.
Als ik het goed zie laat ABRB dat ook als alternatief zien(?).
Ionity Luik en daarna Ionity Metz (Hauconcourt) is altijd een uitdaging.
Ik was mooi over keulen gegaan, en dan in Schengen langs het gloedjenieuw HPC station van Esso/Bestcharge en zo verder Frankrijk in, misschien nog even langs Tesla bij Nancy.
Nog even over Turkije, Virta als Eldrive zijn inmiddels ook aan het roamen met NL laadpassen. Ik geloof dat Virta inmiddels werkt met Eneco en ANWB en de usual suspects zoals TNM en LMS. Eldrive werkt in elk geval met TNM/Shell.
Ik was mooi over keulen gegaan, en dan in Schengen langs het gloedjenieuw HPC station van Esso/Bestcharge en zo verder Frankrijk in, misschien nog even langs Tesla bij Nancy.
Nog even over Turkije, Virta als Eldrive zijn inmiddels ook aan het roamen met NL laadpassen. Ik geloof dat Virta inmiddels werkt met Eneco en ANWB en de usual suspects zoals TNM en LMS. Eldrive werkt in elk geval met TNM/Shell.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Heeft je gemeente een app voor meldingen openbare ruimte? Mbt te krappe parkeeeplek is wel iets wat de gemeente moet oplossen. Ik zou het risico op mogelijke schade benoemenRdestructo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:52:
EVBOX
Misschien dat hier iemand de juiste weg weet.
De openbare laadpaal bij mij in de buurt is druk bezocht.
Er zijn 2 laadpunten en maar 1 parkeervak.
Het huidige parkeervak is ook te klein waardoor deze regelmatig "klem" word gezet door ICE en ik er echt niet meer tussen pas.
De gemeente aanschrijven bied geen oplossing aangezien die mij doorverwijzen naar de laadpaal exploitant.
De gemeente beweerd dat het een Engie laadpaal is maar het is toch echt een EVbox.
Hoe krijg ik EVbox zover dat ze actie ondernemen? (gemeente verzoeken tot uitbreiding parkeervakken).
Ze zijn niet te bereiken voor deze klachten/verzoeken.
Ook kan je wellicht het verzoek doen voor het reserveren van 2 plekken ( vaak extra pijl op bord)
Wellicht een klein beetje offtopic, maar ik zie veel mensen hun vakantie routes plannen met ABRP. Mag ik een aantal alternatieven noemen?
https://go.chargetrip.com/plan-trip
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/
https://planner.electricroutes.com/
[ Voor 1% gewijzigd door Impstoker op 15-03-2022 09:17 . Reden: Foutje bedankt ]
Ik heb chargetrip geprobeerd voor een fictief ritje naar Denemarken maar die wil me laten laden bij McDonald's laders waar maar 2 plugs uberhaupt staan, of anders bij een Allego laadpaal met 1 CCS, 1 CHAdeMO en 1 AC punt. Niet de plekken waar ik tijdens een roadtrip afhankelijk van wil zijn. Ik kan ook geen opties vinden om dat te veranderen dus ik vraag me af waarom je deze zou willen gebruiken in plaats van ABRP.Impstoker schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:17:
Wellicht een klein beetje offtopic, maar ik zie veel mensen hun vakantie routes plannen met ABRP. Mag ik een aantal alternatieven noemen?
Ter vergelijk: ABRP laat me 3 x stoppen, 2 x bij een Shell Recharge en 1 x Aral.
[ Voor 4% gewijzigd door Arfman op 15-03-2022 09:47 ]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Waarom zou je ze niet allemaal checken voor vertrek( #voorpret) en er meerdere op je telefoon zetten?Impstoker schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:17:
Inmiddels geven diverse laad-apps, evenals bijvoorbeeld de ANWB, ook al de mogelijkheid om een route te plannen, en niet alleen via hun eigen laadpalen.
Zou niet weten waarom wel. ABRP is volgens mij gewoon prima en heeft de meeste features. Ik checkte ook niet elke routeplanner in de ICE tijd. Het is allemaal meer van hetzelfde.Peter-036 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:24:
[...]
Waarom zou je ze niet allemaal checken voor vertrek( #voorpret) en er meerdere op je telefoon zetten?
Inmiddels geven diverse laad-apps, evenals bijvoorbeeld de ANWB, ook al de mogelijkheid om een route te plannen, en niet alleen via hun eigen laadpalen.
ABRP is de enige EV-routeplanner die je kan aanpassen aan jouw rijstijl zodat het een beetje klopt. Alle andere routeplanners laten je by default veel te vaak stoppen om te laden naar mijn smaak. En dat is niet aan te passen.Impstoker schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:17:
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Waarschijnlijk al eerder langsgekomen maar ik heb nog geen eenduidig antwoord kunnen vinden in dit topic. En gezien mensen het leuk vinden te helpen plannen hierbij de vraag 
Ik vertrek in de zomer in de ochtend vroeg (05:00 oid) van Noordwijk richting Montpellier met een overnachting bij Macon (boven Lyon). Ik rij een Enyaq 80 met dan een dakkoffer en 3 kids op de achterbank (2 - 2,5 uur stop) Nu heb ik nooit eerder zo'n trip lange gemaakt in de zomervakantie dus maak ik me wat zorgen over de laadpunten.
Via ABPR kom ik op twee routes;
1 Via Brussel en Reims (bij beide plaatsen laden). (849, 10.03 uur, 3 keer stoppen)
2. Via Maasstricht, Luik naar Metz/Nancy. (880km, 10.17 uur, 3 keer stoppen)
3. Via Luik, Wellin, Nancy (849, 9:37, 3 keer stoppen)
Route 1 is het snelst, maar verwaarloosbaar. Hoe zit het echter met de drukte bij de laadpunten?
Route 2 laden bij Nancy (26 Tesla punten die open zijn), heeft ook als voordeel dat ik nog een keertje gratis in NL kan laden.
Route 3: Via Wellin, daar las ik alleen maar horrorverhalen over omdat het de enige lader in de buurt is.
Suggesties?
Ik vertrek in de zomer in de ochtend vroeg (05:00 oid) van Noordwijk richting Montpellier met een overnachting bij Macon (boven Lyon). Ik rij een Enyaq 80 met dan een dakkoffer en 3 kids op de achterbank (2 - 2,5 uur stop) Nu heb ik nooit eerder zo'n trip lange gemaakt in de zomervakantie dus maak ik me wat zorgen over de laadpunten.
1 Via Brussel en Reims (bij beide plaatsen laden). (849, 10.03 uur, 3 keer stoppen)
Route 1 is het snelst, maar verwaarloosbaar. Hoe zit het echter met de drukte bij de laadpunten?
Route 2 laden bij Nancy (26 Tesla punten die open zijn), heeft ook als voordeel dat ik nog een keertje gratis in NL kan laden.
Route 3: Via Wellin, daar las ik alleen maar horrorverhalen over omdat het de enige lader in de buurt is.
Suggesties?
[ Voor 9% gewijzigd door Kris op 15-03-2022 11:11 ]
Misschien het handigst om voor alle drie routes even de precieze laadstops op te sommen, want het is door de vele instelopties van ABRP lastig om jouw routes precies te zien.Kris schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:05:
Waarschijnlijk al eerder langsgekomen maar ik heb nog geen eenduidig antwoord kunnen vinden in dit topic. En gezien mensen het leuk vinden te helpen plannen hierbij de vraag
...
Opel Ampera-e (2020)
Geen suggesties @Kris , maar weet je al hoeveel die dakkoffer van je bereik gaat 'opvreten'?
CarWOW heeft dat getest, en in dit youtubefilmpje staan.
YouTube: Living with an electric car? The TRUTH!
CarWOW heeft dat getest, en in dit youtubefilmpje staan.
YouTube: Living with an electric car? The TRUTH!
ABRP heeft het voordeel dat icm Tronity of een OBD-dongel hij precies weet wat je verbruik is tijdens de rit, actueel. Als er dus tijdens de rit veranderingen optreden, het gaat bv plots regenen, zal ABRP daar rekening mee kunnen houden.Impstoker schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:17:
Nogal afhankelijk van dag. Ga je op een drukke vrijdag/zaterdag/zondag of op een rustigere dag? Op vrijdag/zaterdag/zondag in de zomervakantie kun je wel laadfiles verwachten dit jaar denk ik.Kris schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:05:
Suggesties?
Weg op vrijdagochtend vroeg (de dag voor zwarte zaterdag)Inspired schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:15:
[...]
Nogal afhankelijk van dag. Ga je op een drukke vrijdag/zaterdag/zondag of op een rustigere dag? Op vrijdag/zaterdag/zondag in de zomervakantie kun je wel laadfiles verwachten dit jaar denk ik.
Dan is de vrijdag waarschijnlijk ook zeer druk aldus de ANWB. In voorgaande jaren vond ik het op vrijdag al flink druk. Maar goed, zal ook een kwestie van afwachten zijn. Er zullen nu meer mensen weer op vakantie gaan en er zijn flink wat BEVs bij gekomen de afgelopen jaren. Zou de route pakken met de meeste laders en instellen op af en toe wat wachten. Met 900km moet dat op zich ook niet zozeer een issue zijn.Kris schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:31:
[...]
Weg op vrijdagochtend vroeg (de dag voor zwarte zaterdag)
Neem Brussel / Reims. Als je echt zo vroeg vertrekt zou ik me qua drukte geen zorgen maken.Kris schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:05:
Suggesties?
Als er 1 dikke file ontstaat of een ongeluk ergens gebeurt wijkt je route al af.
Een paar goeie apps meenemen om de snelladers te raadplegen heb je denk ik daarom meer aan. Het bereik + snellaadvermogen zit bij de Enyaq wel goed dus 50kW alternatieven genoeg bij problemen. Als je iOS gebruikt kijk dan eens naar de app 'Pump' voor een á la minute planning als je route afwijkt.
Je kunt de door jouw gemaakte route met ABRP hier delen, dan kan de rest ook even neuzen in al je settings :-)
[ Voor 15% gewijzigd door Hachy op 15-03-2022 13:14 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.