[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 144 Laatste
Acties:
  • 983.617 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-06 19:24
@eltron De SuC bij Amiens is (nog) niet open voor niet-Tesla’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-06 22:24
Franciesco schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:46:
@eltron De SuC bij Amiens is (nog) niet open voor niet-Tesla’s.
Dat is dan weer jammer, juist in zo'n situatie als @driel24 kan het een uitkomst zijn.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:12
eltron schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:34:
[...]

Drama.
Is er op dat traject ook geen mogelijkheid om bij Tesla te laden?
Sinds kort ook in Frankrijk aantal superchargers beschikbaar voor andere merken.
Ik heb de enige tesla in de regio gebruikt. Rouvignies. Amiens zou idd een uitkomst zijn. Maar nu dus nog niet.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-06 19:24
Ja, inderdaad. Helaas zijn er nog steeds behoorlijk veel gaten in het Franse snellaadnetwerk.

Ik zie ook niet dat Ionity of Fastned daar ergens een HPC voorzien heeft. Al weet ik niet of hun websites helemaal up to date zijn.
Is er überhaupt een website die alle toekomstige plannen voor HPCs verzameld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-06 18:41

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja, kan je nagaan toen er nog geen Ionity, Fastned, Allego en Tesla was. De niet-tesla rijders moesten het met de gare Corri-Door laders doen met op +/- 35kW, altijd enkel uitgevoerd, op gewilde parkeerplekken vlakbij de shops van brandstofstations.

Inmiddels zijn er wel meerdere HPC sites, ik gebruik zelf de laatste tijd vaak https://www.schnellladepark.app/ die ik aardig up to date vind.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:19
HyperBart schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:44:
[...]

Sinds kort heb ik een laadpaal in dienst gesteld en in beheer genomen via E-Flux voor een familielid. Reuze interessant om "de achterkant van laadpalen" eens te zien. Die laadpaal staat publiek gemarkeerd. Per toeval zag ik op de laadkaart van mijn werkgever dat de laadpaal zichtbaar was (en dat was echt pakweg 5 min na het aanmaken van het laadpunt in E-Flux) maar op heel veel andere maps komt ie nog niet tevoorschijn.

Ik zie op sommige maps (zoals ChargeMap) dat je ook manueel kan aanmaken, maar dat lijkt me nie echt elegant. Weet iemand hoe snel zo een laadpunt "ontstaat" op kaarten?
Niemand?
Zelfs na een tijdje komt de paal niet op bv. NewMotion tevoorschijn. Op Chargemap heb ik de plek aangemaakt maar die ziet er ook echt anders uit dan een paal van Allego.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:12
driel24 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:03:

Echt bizar dat er van Lille naar Le Havre niet één snellader langs de snelweg staat.
Zit nu te denken.... dit is gewoon de afstand van Rotterdam naar Groningen. Hoeveel snelladers hebben wij wel niet op zo'n afstand?
:)F

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 09-06 23:01
Hachy schreef op zondag 20 februari 2022 @ 00:10:
Ja, kan je nagaan toen er nog geen Ionity, Fastned, Allego en Tesla was. De niet-tesla rijders moesten het met de gare Corri-Door laders doen met op +/- 35kW, altijd enkel uitgevoerd, op gewilde parkeerplekken vlakbij de shops van brandstofstations.

Inmiddels zijn er wel meerdere HPC sites, ik gebruik zelf de laatste tijd vaak https://www.schnellladepark.app/ die ik aardig up to date vind.
Weet niet of er ook een app is, maar ik vind het wat gek dat hij alleen locaties laat zien waar er minimaal 4 laders zijn. Waarom is dit niet aan te passen naar 2 of zelfs 1? Verder lijkt het bij Frankrijk ook wel te stoppen met de laders. Tot nu toe zie ik dus weinig meerwaarde tov ABRP.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

driel24 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:14:
[...]

Zit nu te denken.... dit is gewoon de afstand van Rotterdam naar Groningen. Hoeveel snelladers hebben wij wel niet op zo'n afstand?
:)F
Volg nu een facebook groep over de E208, vooral Engelsen, maar daar ook een hoop gedoe altijd over laders en laden onderweg. Hebben we het in dit "klote" landje toch wel weer aardig voor elkaar is mijn indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
hjs schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:16:
[...]

Volg nu een facebook groep over de E208, vooral Engelsen, maar daar ook een hoop gedoe altijd over laders en laden onderweg. Hebben we het in dit "klote" landje toch wel weer aardig voor elkaar is mijn indruk.
Pas op dat je niet te vroeg juicht... als "ze" het elektriciteitsnet niet Fu#$#@% snel aanpassen loopt alles straks in het honderd.
En daarbij nog de lakse houding tov ice/ laadpaal aso's

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-06 15:40
Inspired schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:15:
[...]

Weet niet of er ook een app is, maar ik vind het wat gek dat hij alleen locaties laat zien waar er minimaal 4 laders zijn. Waarom is dit niet aan te passen naar 2 of zelfs 1? Verder lijkt het bij Frankrijk ook wel te stoppen met de laders. Tot nu toe zie ik dus weinig meerwaarde tov ABRP.
omdat het doel van deze site "snellaadparks/plein" is en niet "snellader". je wilt dus plekken bezoeken met meer dan een snellader, wat in deze tijd niet een onreële eis is, vooral niet in frankrijk.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-06 19:41
Inspired schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:15:
[...]

Het is een kaart met data die hij uit goingelectric.de haalt, geen eigen data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Hansieo schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:55:
[...]
Pas op dat je niet te vroeg juicht... als "ze" het elektriciteitsnet niet Fu#$#@% snel aanpassen loopt alles straks in het honderd.
Ja, we hebben in dit landje regelmatig last van verkeerde zuinigheid. De engelsen noemen dat "Penny wise, pound fullish."
Het stroomnet piept en kraakt nu al, op zonnige dagen kan het net de productie niet meer aan en als de infra niet snel wordt verbeterd dan zullen we nog wat beleven t.a.v. de (on)beschikbaarheid van stroom.
De komende 10 jaar van het gas af, all electric wonen en all electric mobiliteit, met infra uit de vorige eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
eltron schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:28:
[...]

Ja, we hebben in dit landje regelmatig last van verkeerde zuinigheid. De engelsen noemen dat "Penny wise, pound fullish."
Het stroomnet piept en kraakt nu al, op zonnige dagen kan het net de productie niet meer aan en als de infra niet snel wordt verbeterd dan zullen we nog wat beleven t.a.v. de (on)beschikbaarheid van stroom.
de komende 10 jaar van het gas af, all electric wonen en all electric mobiliteit, met infra uit de vorige eeuw.
_/-\o_ _/-\o_

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 06:03
Ik krijg begin maart mijn Audi Q4 40.

In eerste instantie wilde ik niet geheel overstappen van benzine naar EV maar toch de stap gezet omdat ik voornamelijk in Nederland rij en wij het in Nederland imho toch aardig voor elkaar hebben.

Dus mijn inschatting is dat ik in Nederland mijn mindset zal moeten aanpassen t.o.v. tanken/laden.

Ik heb 6 maanden om er een gevoel bij te krijgen dus dat komt wel goed.

Nu ga ik altijd naar Zuid Frankrijk op vakantie (Grimaud) met op heenreis 1 overnachting in Macon en op de terugreis 1 overnachting in Laxou (Nancy). De normale route loopt altijd via Luxemburg.

Mijn grootste angst is dat ik ergens stil kom te staan 😱 dus zal hierop zeker willen/moeten plannen. Als ik de route invoer in ABRP zie ik dat bij aankomst bij een laadpunt er dan 10% resteert. Als er dan een probleem (b.v. Out of order) is dan is de vraag of je met die 10% nog genoeg speling hebt.

Ik heb dit nl. al eens meegemaakt in Frankrijk richting Nancy (waar het aanbod tankstations al iets kleiner is) maar gelukkig had ik net genoeg😅.

Ik weet dat je die 10% kan aanpassen maar over de defaultwaarde is, lijkt mij, nagedacht.

Frankrijk is qua dekking geen Nederland! Hoe het in Luxemburg/België is weet ik niet.

Zijn er ervaringsdeskundigen die al eens naar Zuid Frankrijk zijn gereisd die iets over hun ervaring kunnen zeggen? B.v. welke passen, uitval van laadpalen etc., capaciteit (aantal beschikbare laadpalen) etc.

Ik heb de blog “Met CCS op vakantie” gelezen maar die dateert van januari 2020. Zeker leerzaam maar ik ga er vanuit dat ook daar de ontwikkelingen niet stil hebben gestaan.

Is de TomTom als backup voor de laadpalen nog een echter aanvulling?

[ Voor 7% gewijzigd door wimbre op 20-02-2022 12:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-06 15:23

Kju

Ik ben van mening dat je met een goede planning echt geen laadstress moet hebben voor zo'n reis. In mijn ervaring rekent ABRP in de zomer met een hoger verbruik dan je in de praktijk haalt. Probeer met ABRP ook de datum aan te passen naar de periode waarin je daadwerkelijk reist. Daarnaast kan je nog eventueel je snelheid op max 100 km/u zetten om te kijken hoeveel invloed dat heeft.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coasterfreak
wimbre schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:59:

In eerste instantie wilde ik niet geheel overstappen van benzine naar EV maar toch de stap gezet omdat ik voornamelijk in Nederland rij en wij het in Nederland imho toch aardig voor elkaar hebben.

Dus mijn inschatting is dat ik in Nederland mijn mindset zal moeten aanpassen t.o.v. tanken/laden.

Nu ga ik altijd naar Zuid Frankrijk op vakantie (Grimaud) met op heenreis 1 overnachting in Macon en op de terugreis 1 overnachting in Laxou (Nancy). De normale route loopt altijd via Luxemburg.

Mijn grootste angst is dat ik ergens stil kom te staan 😱 dus zal hierop zeker willen/moeten plannen. Als ik de route invoer in ABRP zie ik dat bij aankomst bij een laadpunt er dan 10% resteert. Als er dan een probleem (b.v. Out of order) is dan is de vraag of je met die 10% nog genoeg speling hebt.

Ik heb dit nl. al eens meegemaakt in Frankrijk richting Nancy (waar het aanbod tankstations al iets kleiner is) maar gelukkig had ik net genoeg😅.

Ik weet dat je die 10% kan aanpassen maar over de defaultwaarde is, lijkt mij, nagedacht.

Frankrijk is qua dekking geen Nederland! Hoe het in Luxemburg/België is weet ik niet.

Zijn er ervaringsdeskundigen die al eens naar Zuid Frankrijk zijn gereisd die iets over hun ervaring kunnen zeggen? B.v. welke passen, uitval van laadpalen etc., capaciteit (aantal beschikbare laadpalen) etc.

Ik heb de blog “Met CCS op vakantie” gelezen maar die dateert van januari 2020. Zeker leerzaam maar ik ga er vanuit dat ook daar de ontwikkelingen niet stil hebben gestaan.

een beetje omhoog kijken en je kunt het een en ander zien qua laadinfra in omringende landen..

Hachy in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"

geen zorgen maken, er zijn genoeg snelladers beschikbaar op sommige belangrijke locaties mede dankzij tesla superchargers die open zijn voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:16

greatgonzo

schit-te-rend!

Mijn vrouw komt nog wel eens bij een winkelcentrum waar deze paal staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGg2OEHwWhhu15ywp2nu4T9LdNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7Tphn3Z9quNDbHFffPVOHHr.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens plugshare is hij gratis, maar er staat toch kaart voorhouden.

Wie kent deze palen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
greatgonzo schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:14:
Mijn vrouw komt nog wel eens bij een winkelcentrum waar deze paal staat.

[Afbeelding]

Volgens plugshare is hij gratis, maar er staat toch kaart voorhouden.

Wie kent deze palen?
Bij mij zegt Chargemap unknown als tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Ik goede moed naar tesla supercharger gisteren. Thuis de app gedownload account gemaakt betaalmiddel toegevoegd en adresgegevens. Daarna lid willen worden zodat ik op laag tarief kan laden. Ik dacht dat hij dat ook gedaan had maar blijkbaar niet. Dat wist ik gisteren nog niet. Aangekomen bij de superchargers was er volle bak op een na . Gelukje toch ? Maar ik kreeg hem niet aan de gang .komt er een nieuwe tesla aan rijden heb ik deze man mijn plek gegeven maar ook bij hem lukte het niet laten bleek er ook een andere het niet te doen . Ben daar blijven wachten tot er een plek vrij kwam waar dus net was geladen ik de stekker erin in de app op de stal knop gedrukt maar er gebeurde niets ook de balk begin te laden was niet actief. Een Tesla meneer probeerde mij nog te helpen maar we kregen het niet aan de gang. Daarna was de stal waar ik stond ook buiten gebruik. Er heb 5 stalls getest maar kreeg het niet aan de gang later in de app zag ik dat er meerdere stalls buiten werking waren en daar had ik ook gestaan. Oeps toch niet door mij ......
Ik totaal ben ik er bijna 2 uur geweest toen maar naar huis gegaan. Thuis heb ik nog wat youtube filmpjes bekeken zoals die van Fewips (laden bij supercharger met een non tesla) kom ik er dus achter dat je na de stall nummer ook de startknop moet indrukken. En het gekke is bij mij staat er geen start maar begin met opladen maar die niet niet actief was. Ik mijn adres gegevens onder account-accountgegevens ingevuld toen bleek de begin met laden link nu wel actief was. Daarna zag ik ook op de filmpjes dat als je een lidmaatschap heb voor het goedkopere tarief dat bij de prijs dan aangepast was en dat het ook in de account-laden-lidmaatschap zal staan. Maar bij mij staat er niets. Nu vraag ik hierbij even de hulp van jullie. Wat gaat er verkeerd ik krijg dat lidmaatschap niet aan het werk. Je kunt er mee beginnen op verschillende manieren maar hoe ik het doe ik kom uit op de pagina zoals de foto hieronder waar ik niet kan bevestigen maar alleen maar de adresgegevens aanpassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiBrjwJdr2NaU9ymCPCNiN9OhgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p10pGPfcAkU6fLyUFENn8wu4.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb ook een andere betaalmiddel toegevoegd maar ook dat heeft geen invloed. Ik beb vandaag nog wel even terug gegaan om te kijken of ik wel kon laden bij de superchargers en nu lukte dat in een keer en ook afgeschreven af de visa kaart. Maar wel met de hoge kosten (69ct/kWh) en dat is juist wat ik niet wil. Als iemand mij kan helpen/tips met dit app probleem . Graag .

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron

Frankrijk wordt ook steeds beter. En als je de zwarte zaterdagen weet te mijden hoef je je niet heel veel zorgen te maken.
Als je bestemming aan de oostkant van Frankrijk ligt, zoals Grimaud, is het ook prima om via Duitsland en Zwitserland te rijden en eventueel via Italië, iets om, maar wel meer laadmogelijkheden en minder tol, mooie route en minder stress. Bij een tussenstop overnachten aan het meer van Geneve bij bijvoorbeeld Montreux, Lausanne of Geneve danwel bij Annecy aan het meer van Annecy is altijd mooi.

[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 20-02-2022 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-06 12:56
Kju schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:10:
Ik ben van mening dat je met een goede planning echt geen laadstress moet hebben voor zo'n reis. In mijn ervaring rekent ABRP in de zomer met een hoger verbruik dan je in de praktijk haalt. Probeer met ABRP ook de datum aan te passen naar de periode waarin je daadwerkelijk reist. Daarnaast kan je nog eventueel je snelheid op max 100 km/u zetten om te kijken hoeveel invloed dat heeft.
Je kan in ABRP ook gewoon de verwachte temperatuur ingeven.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hansieo schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:55:
[...]

Mwah je mag best trots zijn op wat wij hier in NL doen hoor. 35-40% van alle Europese laadpalen staan hier. Voor bijv. Engelsen is het hier echt een walhalla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Hachy schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Mwah je mag best trots zijn op wat wij hier in NL doen hoor. 35-40% van alle Europese laadpalen staan hier. Voor bijv. Engelsen is het hier echt een walhalla.
Dat is precies wat ik bedoel.
Als deze palen straks allemaal bezet gaan zijn... meerdere uren/dag, dan gaan we wat meemaken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Er zullen nieuwe problemen ontstaan. Het is tenslotte per land weer verschillend wat het beste werkt en er zijn nog maar weinig voorbeeldlanden met 100% elektrisch en relatief weinig eigen opritten.

Maar ondanks dat vooruitzicht mag je nog steeds best trots zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:09

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hachy schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:08:
Er zullen nieuwe problemen ontstaan. Het is tenslotte per land weer verschillend wat het beste werkt en er zijn nog maar weinig voorbeeldlanden met 100% elektrisch en relatief weinig eigen opritten.

Maar ondanks dat vooruitzicht mag je nog steeds best trots zijn :)
Als wij hier geen mogelijkheid hadden voor het plaatsen van een eigen laadpaal. Dan was een EV rijden geen optie.Thuis kunnen laden zonder gedoe was wel vereiste. Eerste publieke paal is kilometer of 6 verderop. Iets met achteraf wonen. Denk dat er nog nodige mag veranderen voor men 100% EV kan/gaat rijden....

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 21-02-2022 13:37 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Als er geen mogelijkheid was dan had je gewoon een publieke laadpaal aan kunnen vragen. In de meeste gemeentes komt die dan op maximaal 250m afstand (maar vaak dichterbij) van je woning te staan.

Maar gelukkig heb jij die niet nodig :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sceppi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-06-2022
Graag even jullie hulp voor volgende (noot: ik ben van België).
Ik heb thuis een laadpaal (keba P30 x-series) waar ik heel tevreden van ben. Is gekoppeld met mijn domotica/PV/slimme meter, waardoor ik slim kan laden (> dus maximaal laden wanneer de zon schijnt wat automatisch wordt geregeld door de laadpaal en Openhab). Dit werkt zeer goed

Mijn vrouw is zelfstandige en wil op eenvoudige manier een afrekening krijgen van haar verbruik. Tot nu deden we dat manueel: verbruik exporteren in excel en aangeven bij onze boekhouder. Dit willen we graag wat meer automatiseren, daarom dacht ik een koppeling met een backoffice systeem. Ik zag het systeem van E-flux.nl, wat toelaat om via OCPP een backoffice koppeling te maken met mijn Keba laadpaal.

Bijkomstige moeilijkheid is dat ik mijn laadpaal ook graag 'publiek' zou willen zetten, zodat anderen tegen betaling kunnen komen laden. De laadpaal staat op mijn oprit, maar deze is vrij toegankelijk. Reden hiervoor is dat er vanuit vennootschappen in België een 200% aftrekbaarheid van de kosten wordt toegestaan op voorwaarde dat de laadpaal publiek toegankelijk is. Bovendien laat het mij ook toe om nog iets bij te verdienen aangezien ik een marge kan nemen op de kosten, zeker omdat ik zonnepanelen heb.

Ik zit met volgende vragen:
1/ Zijn er naast E-flux nog andere providers van laadpassen die toelaten om zelf je eigen (Keba) laadpaal te koppelen? Ik zie héél veel providers van laadpassen, maar meestal zijn deze ofwel i/ beperkt tot enkel publieke laadpalen ofwel ii/ laten ze een koppeling enkel toe indien zij hun eigen paal en eigen merk mogen installeren. Keba zit daar quasi nooit bij...

2/ Stel dat ik mijn laadpaal 'publiek' wil zetten, hoe ga ik daarmee aan de slag? Mijn laadpaal heeft RFID en ondersteunt OCPP, hij lijkt dus wel alles te hebben om dit mogelijk te laten. Ik heb gebeld naar E-flux, maar daar kon men zo niet direct zeggen of deze publiek kan worden gesteld. Het is mij niet duidelijk welke stappen ik moet zetten om mijn laadpaal publiek toegankelijk te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hachy schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:01:
Als er geen mogelijkheid was dan had je gewoon een publieke laadpaal aan kunnen vragen. In de meeste gemeentes komt die dan op maximaal 250m afstand (maar vaak dichterbij) van je woning te staan.

Maar gelukkig heb jij die niet nodig :-)
Was dat maar zo makkelijk. Dit zal vast zo werken als je in een stad of groter dorp woont. Weet dat hier van twee mensen de aanvraag voor publieke laadpaal is afgewezen. Met als reden niet rendabel in een dorp met +/- 800 inwoners. Waar gros van de inwoners een eigen oprit heeft. Die paar die dat niet hebben. Die hebben pech of moeten kabel over stoep gaan werken met een matje erover.

Edit: deze aanvragen waren van ander half jaar geleden. Maar tot op heden geen publieke laadpaal in het dorp. Er is er nog wel één op aanvraag/beoordeling.

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 21-02-2022 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
De exploitant van de aanbesteding neemt doorgaans de kosten en het risico, rendabel of niet is dus echt een relevant argument voor een lokale overheid om een verkeersbesluit af te keuren.

In diverse andere landen heb je het 'Right to Charge', dit komt er in Nederland ook aan. Bij nieuwbouw is laadinfrastructuur nu al verplicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:25
@Daan_ Wellicht kan je een verlengde huisaansluiting aanvragen? Dus een publieke paal op je eigen aansluiting.

En verder gewoon wat lawaai hierover maken. Locale gemeenteraadsleden, journalist, etc.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

BarryH schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:47:
@Daan_ Wellicht kan je een verlengde huisaansluiting aanvragen? Dus een publieke paal op je eigen aansluiting.

En verder gewoon wat lawaai hierover maken. Locale gemeenteraadsleden, journalist, etc.
Voor mij persoonlijk was het geen probleem. Wij wonen vrij. De LM heeft laadstation geplaatst. Ging meer om dorpsbewoners hier die deze luxe niet hebben.

Anderhalf jaar geleden zijn aantal aanvragen geweigerd van dorpsbewoners die geen mogelijkheid hebben om eigen laadvoorziening te plaatsen. Er zijn zover bij mij bekend nu wel gesproken voor publieke laadvoorzieningen in de dorpskern. Publieke laadpaal aanvragen is niet in elke gemeente even makkelijk/ van zelf sprekend. Al lijkt het erop dat beleid wel aan veranderen is.

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 21-02-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutjes87
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-04 12:18

Ik rij sinds juni 2021 een ID.3 en Ik ben afgelopen zomer naar grimaud gereden maar heb toen nog wel de brandstofauto gepakt. Had de auto pas 1,5mnd dus vond het te veel "gedoe" om dat nog op zo'n korte termijn te plannen.

Nu gaan we deze zomer opnieuw deze regio bezoeken. Iets verderop oostelijker naar Fréjus.
Ik twijfel nog om dit jaar met de EV te gaan of toch met de benzineauto. Met de berichten dat er rond de route meer laadmogelijkheden komen begint het wel te kriebelen maar ik vind het ook een hele fijne gedachten dat de rit met brandstof gewoon in ca. 13 uur gedaan kan worden en slechts 1x hoef te tanken onderweg. Bezetting is met vrouw en 2 kinderen.

Heb de route al een paar keer gereden en loopt via NL - België - Luxemburg en dan naar beneden via Nancy en Lyon. De start is vanuit de regio Rotterdam/Den Haag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 06:03
Rutjes87 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:28:
[...]

Ik rij sinds juni 2021 een ID.3 en Ik ben afgelopen zomer naar grimaud gereden maar heb toen nog wel de brandstofauto gepakt. Had de auto pas 1,5mnd dus vond het te veel "gedoe" om dat nog op zo'n korte termijn te plannen.

Nu gaan we deze zomer opnieuw deze regio bezoeken. Iets verderop oostelijker naar Fréjus.
Ik twijfel nog om dit jaar met de EV te gaan of toch met de benzineauto. Met de berichten dat er rond de route meer laadmogelijkheden komen begint het wel te kriebelen maar ik vind het ook een hele fijne gedachten dat de rit met brandstof gewoon in ca. 13 uur gedaan kan worden en slechts 1x hoef te tanken onderweg. Bezetting is met vrouw en 2 kinderen.

Heb de route al een paar keer gereden en loopt via NL - België - Luxemburg en dan naar beneden via Nancy en Lyon. De start is vanuit de regio Rotterdam/Den Haag.
Ik rij dezelfde route als jij en ik ga het in ieder geval gewoon doen. Met mijn huidige benzineauto rij ik tot Macon en na een overnachting rij ik de rest. Dat ga ik komende zomer dus ook met de Q4 doen. De mindset moet anders en ik ga het ook niet vergelijken met mijn benzineauto anders word ik gek. Vakantie betekent relaxen en niet stressen. Dan er maar 1 1/2 uur langer over doen🍷🌞. Heb gelijk zin🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
wimbre schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:28:
[...]

Ik rij dezelfde route als jij en ik ga het in ieder geval gewoon doen. Met mijn huidige benzineauto rij ik tot Macon en na een overnachting rij ik de rest. Dat ga ik komende zomer dus ook met de Q4 doen. De mindset moet anders en ik ga het ook niet vergelijken met mijn benzineauto anders word ik gek. Vakantie betekent relaxen en niet stressen. Dan er maar 1 1/2 uur langer over doen🍷🌞. Heb gelijk zin🤓
Ja 1,5u meer vakantie onderweg. oOo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju

Kju

Doe je er nou echt 1,5 uur langer over? Als roker stopte ik altijd ongeveer elke 2 uur, zoals ‘aanbevolen’. Als ex-roker doe ik dat nog steeds. Ik heb niet het idee dat ik er heel veel langer over doe, zeker niet met kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Kju schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 07:49:
Doe je er nou echt 1,5 uur langer over? Als roker stopte ik altijd ongeveer elke 2 uur, zoals ‘aanbevolen’. Als ex-roker doe ik dat nog steeds. Ik heb niet het idee dat ik er heel veel langer over doe, zeker niet met kinderen.
Denk dat je gemiddeld genomen er zo 10% langer over doet. Er zijn zeker uitzonderingen, maar om de ±2 uur een half uur stil staan deed ik met een ICE niet. Ik klaag niet, is eigenlijk gewoon relaxter en je komt veel minder brak aan na een lange rit. Maar met een BEV kost je het gemiddeld genomen gewoon meer tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:58
Als je de overnachting een beetje goed plant, kun je 's nachts ook nog laden, zodat je de volgende etappe met 100% begint.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Peter-036 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:02:
Als je de overnachting een beetje goed plant, kun je 's nachts ook nog laden, zodat je de volgende etappe met 100% begint.
Zeker. Al is het (vind ik) nog best lastig om een goede locatie met fatsoenlijke infrastructuur te vinden in bijvoorbeeld Frankrijk. Daarom overnacht ik doorgaans bij een Supercharger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ugene78
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-02 14:34
wimbre schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:28:
[...]

In juli/augustus 2020 zijn we (gezin van 4) met onze i3 ook naar de Var regio gegaan. Destijds in de nacht gereden waarbij we telkens de enige waren die aan het laden waren bij de Ionity stations. Nu was het vanwege Covid-19 waarschijnlijk wel rustiger dan vermoedelijk komende zomer maar de reis was prima te doen. Om de 2 uur stoppen en direct laden. Terug vanuit de Dordogne was wel een ander verhaal en een aardige uitdaging soms..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:21

cooper_s1

MINI's rule

Inspired schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:40:
[...]

Denk dat je gemiddeld genomen er zo 10% langer over doet. Er zijn zeker uitzonderingen, maar om de ±2 uur een half uur stil staan deed ik met een ICE niet. Ik klaag niet, is eigenlijk gewoon relaxter en je komt veel minder brak aan na een lange rit. Maar met een BEV kost je het gemiddeld genomen gewoon meer tijd.
Eigenlijk blijkt dus dat je te lang doorreed met een ICE?
Na zo'n 2 uur sturen neemt je concentratie toch echt behoorlijk af...
Ergo, EV rijden heeft dus weer een voordeel erbij, je stopt na 2 á 2,5 uur om te laden en even de benen te strekken. Je bent op vakantie en niet aan het racen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

[...]

Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt hoor maar mijn ervaring (=niet algemeen) is toch echt dat ik al lang en breed klaar was met laden tegen de tijd dat iedereen geplast en gepoept had en de stops voor lunch en avondeten echt twee keer langer duurden dan het laden zelf. Vertraging die ik afgelopen zomer had was de file voor de Gotthardtunnel. Maar laden duurde bij mij doorgaans 20-25 min, het ligt er dus wel aan wat voor auto je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-05 07:49
Sinds een tijdje worden er bij mij in de wijk een "nieuwe versie" laadpalen gebouwd. Volgens de app zijn deze van LastMileSolutions. Het zijn versies waar geen "ring" meer rond de stekker zit, maar een lampje erboven en de sensor is een "zonnetje".

Zijn er meerdere die echt slechte ervaringen hebben met deze laadpalen? Gister ging ik er laden en alhoewel er geen auto laadde, brandde het lampje blauw. Ik dacht er niks van en stak mijn stekker in. Meteen begon mijn auto met laden zonder dat ik mijn tag ervoor gehouden had. Ik bellen, 22:00 's avonds wil je echt niet nog met zo'n laadpaal klantenservice staan.

"Ja meneer hier staat dat deze sessie al uren actief is en stroom levert, ik kan de paal niet zomaar vrij geven. " "Meneer, ik sta hier twee minuten en die vorige sessie moet gewoon worden beeindigd" "Ja dat kan ik niet zomaar doen, misschien is het wel niet uw auto. Dan moet er iemand langskomen om te bevestigen dat het uw auto is die er staat"

Nou daar heb je echt geen zin in om 22:00 in de avond. Na vijf minuten in de wacht kreeg ik te horen dat ik de stekker uit de auto moest halen zodat hij kon bevestigen dat het inderdaad mijn auto was. Of ik daarna nog even wilden blijven om wat dingetjes te proberen. "Nou nee meneer, ik wil naar huis, ik zoek wel een andere plek"

Overigens al de zoveelste keer met die paal en elke keer komt er een monteur kijken. Vorige keren deed ie 't helemaal niet, andere keren lockte die meteen mijn kabel en ging ie direct rood branden... om gek van te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Wie weet of je een CHAdeMO laadkabel via een verloop op een (CCS)type2-combo auto kunt/mag aansluiten?
Is de handshaking compleet anders?

tia

[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 22-02-2022 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:15
[...]

Tikkie off topic hier met zijn allen, maar toch ook even reageren :)

mwa, met een ice kan je inderdaad wat langer doorrijden, maar daarmee worden de pauzes ook automatisch langer, is mijn ervaring. Een stop om te tanken + betalen + sanitair + een kop koffie duurt gewoon langer dan laadkabel aansluiten + koffie. Dus of je nou iedere twee uur een half uur stopt, of iedere drie uur drie kwartier, maakt uiteindelijk geen fluit uit.
Maar, groot voordeel van de ice is wel, dat je lekker zelf kan bepalen wanneer je stopt. Ga je nog lekker fris en fruitig, is de tank nog vol en heb je gewoon een fles drinken bij de hand? Kan je nog een half uurtje tot een uur door. Die vrijheid is ook gewoon wat waard natuurlijk.

Ik heb zelf nog geen lange vakantierit met mijn EV hoeven doen en hoe langer ik het uit kan stellen, hoe beter. Alhoewel ik ook wel nieuwsgierig ben, dus wie weet wat het komende jaar allemaal brengt.

[ Voor 8% gewijzigd door Prullenbak84 op 22-02-2022 12:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hansieo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:57:
Wie weet of je een CHAdeMO laadkabel via een verloop op een (CCS)type2-combo auto kunt/mag aansluiten?
Is de handshaking compleet anders?
Ik denk wel dat het mag, maar het werkt anders dus je adapter moet wel zelf een vertaling doen. Voor zover ik weet bestaan die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 11:38
the-hyrax schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:27:
Sinds een tijdje worden er bij mij in de wijk een "nieuwe versie" laadpalen gebouwd. Volgens de app zijn deze van LastMileSolutions. Het zijn versies waar geen "ring" meer rond de stekker zit, maar een lampje erboven en de sensor is een "zonnetje".

Zijn er meerdere die echt slechte ervaringen hebben met deze laadpalen? Gister ging ik er laden en alhoewel er geen auto laadde, brandde het lampje blauw. Ik dacht er niks van en stak mijn stekker in. Meteen begon mijn auto met laden zonder dat ik mijn tag ervoor gehouden had. Ik bellen, 22:00 's avonds wil je echt niet nog met zo'n laadpaal klantenservice staan.

"Ja meneer hier staat dat deze sessie al uren actief is en stroom levert, ik kan de paal niet zomaar vrij geven. " "Meneer, ik sta hier twee minuten en die vorige sessie moet gewoon worden beeindigd" "Ja dat kan ik niet zomaar doen, misschien is het wel niet uw auto. Dan moet er iemand langskomen om te bevestigen dat het uw auto is die er staat"

Nou daar heb je echt geen zin in om 22:00 in de avond. Na vijf minuten in de wacht kreeg ik te horen dat ik de stekker uit de auto moest halen zodat hij kon bevestigen dat het inderdaad mijn auto was. Of ik daarna nog even wilden blijven om wat dingetjes te proberen. "Nou nee meneer, ik wil naar huis, ik zoek wel een andere plek"

Overigens al de zoveelste keer met die paal en elke keer komt er een monteur kijken. Vorige keren deed ie 't helemaal niet, andere keren lockte die meteen mijn kabel en ging ie direct rood branden... om gek van te worden.
Wij hebben zo'n paal. Eigenlijk nooit issues mee, wel relaxed is dat als je de kabel uit de auto trekt deze automatisch los komt van de paal.

Dat is in de regen echt super chill, hoef je niet opzoek naar je pas/druppel :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:41
Is het echt noodzakelijk om meerdere laadpassen van verschillende aanbieders te hebben? Ik heb inmiddels de Shell pas en de app van Vattenfall, dat lijkt me wat betreft basis toch genoeg? Als ik zie hoeveel laadpunten daar al in staan?

Zoveel onderweg ga ik namelijk niet laden.

[ Voor 9% gewijzigd door aschja op 22-02-2022 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Een paar 'gratis' passen erbij kan geen kwaad, als er eens een paal buiten gebruik is, zijn ze toch wel makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:44
aschja schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:34:
Is het echt noodzakelijk om meerdere laadpassen van verschillende aanbieders te hebben? Ik heb inmiddels de Shell pas en de app van Vattenfall, dat lijkt me wat betreft basis toch genoeg? Als ik zie hoeveel laadpunten daar al in staan?

In Nederland heb je in principe aan één (Nederlandse) laadpas genoeg. Starten via een app is niet altijd even stabiel en zou ik niet 100% op vertrouwen, het werkt ook niet bij alle laadpalen.

Meerdere passen is vooral handig als je zo goedkoop mogelijk wilt laden, je kunt soms een paar cent per kWh besparen door de laadpas van de laadpaal-beheerder zelf te gebruiken, of een laadpas die het zogenaamde CPO-tarief doorberekend met een kleine opslag per laadbeurt (CPO-tarief is wat de laadpaal-beheerder in rekening brengt aan de laadpas-aanbieder).
Maar dan moet je er wel een studie van maken om uit te zoeken welke laadpas het goedkoopste is bij welke laadpaal. Voor incidentele laadbeurten is dat dan nauwelijks de moeite.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:00
aschja schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:34:

Noodzakelijk niet, zeker in nld werken die 2 prima, alleen voor de prijsbewuste rijder kan het wel handig zijn een aparte pas voor een bepaalde situatie te hebben (bv pass/app X voor fastned, pas/app Y voor Amsterdam etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
Peter-036 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:36:
Een paar 'gratis' passen erbij kan geen kwaad, als er eens een paal buiten gebruik is, zijn ze toch wel makkelijk.
Hoe gaat een extra pas helpen als een paal buiten gebruik is? :?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco

Zijn er meerdere die echt slechte ervaringen hebben met deze laadpalen?
...
Dit zijn denk ik de laadpalen van We Drive Solar in Utrecht?

Er staat er hier één in de straat en die doet het prima, met 22 kW ook sneller dan de Vattenfall laadpaal die maar max. 11 kW levert.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Oké, als je eerste pasje het niet doet had ik beter kunnen schrijven.....
Hoewel er af en toe ook wel laadpalen van meerdere aanbieders bij elkaar staan, en dan is het ook wel prettig wanneer je niet op 1 aanbieder/laadpas aangewezen bent.
Zo beter verwoord? @Wesco
Edit: Ik heb recent in Duitsland toch wel met 3 verschillende pasjes moeten proberen, voor er eentje werkte.

[ Voor 16% gewijzigd door Peter-036 op 22-02-2022 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
@Peter-036
Alle aanbieders van laadpalen en laadpassen in Nederland hebben een roaming-overeenkomst via eViolin, dus zolang je (Nederlandse) pas niet kapot is werkt die op alle laadpalen in Nederland. eViolin werkt in de hele Benelux maar ik weet niet zeker of die roaming ook altijd in de hele Benelux werkt.

Ga je naar het buitenland, bv. naar Duitsland, dan wordt het een ander verhaal en ben je afhankelijk van eventuele roaming-overeenkomsten tussen jouw pasaanbieder(s) en de laadpaalbeheerder(s) ter plekke. Dan is de kans op succes groter met een grote internationale laadpasaanbieder zoals Shell Recharge/NewMotion dan met een kleine lokale partij.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Een van de pasjes die niet (niet vlug genoeg? Ik kan vrij ongeduldig zijn.) werkte was die van Shell Recharge, ik heb daar toen geladen met een Eneco E-Mobility pas.
Enfin, het zal in de toekomst ongetwijfeld beter worden, maar voor vakanties en dergelijke neem ik ze toch weer allemaal mee. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-06 21:45

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Wat is tegenwoordig de beste laadpas voor Spanje? Ik zie op laadpastop10 dat Evway en Electromaps als eersten genoteerd staan. Evway werkt per minuut. Dat is voor mijn Kia met 1 fase boordlader en max snelladen rond de 80 kw niet echt handig lijkt me.
Iemand ervaring met Electromaps en of Evway?

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
mm.kool schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:42:
Wat is tegenwoordig de beste laadpas voor Spanje? Ik zie op laadpastop10 dat Evway en Electromaps als eersten genoteerd staan. Evway werkt per minuut. Dat is voor mijn Kia met 1 fase boordlader en max snelladen rond de 80 kw niet echt handig lijkt me.
Iemand ervaring met Electromaps en of Evway?
Electromaps is meer een app dacht ik? Hangt er ook een beetje vanaf waar je naar toe gaat. Rond Benidorm zijn er veel Iberdrola palen. Die werken bijvoorbeel ook met de Shell pas. Ik heb er verder zelf geen pas gebruikt. Gewoon de Iberdrola app, al is het wat lastig om een account te maken.. :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:15
Inspired schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:54:
[...]

Electromaps is meer een app dacht ik? Hangt er ook een beetje vanaf waar je naar toe gaat. Rond Benidorm zijn er veel Iberdrola palen. Die werken bijvoorbeel ook met de Shell pas. Ik heb er verder zelf geen pas gebruik. Gewoon de Iberdrola app, al is het wat lastig om een account te maken.. :|
Ik heb van Electromaps naast de app ook een druppel. Goed om weten dat je met de Shellpas ook bij Iberdrola terecht kunt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

DM me even, misschien kan ik hier iets in betekenen voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-06 13:00

Blonde Tux

Advertentieboer

Dingen zijn inderdaad een kriem. Totale willekeur of ie ooit wil werken.
Hebben er in Leidsche Rijn een boel, maar i.c.m. Zoe is het vaak een schietgebedje of ie wil werken. Het maffe is wel, bij de oude veemarkt staan er ook een paar en lijken altijd perfect te werken bij me.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cedje
  • Laatst online: 26-05 22:34
scifoflux schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:10:
[...]

Denk niet dat veel Belgen & NL langs Reims rijden.
Is nieuw stukje snelweg dat pas open is van 2018.
Is 1 van de snelwegen waar ik altijd braaf 130km/h cruise control rij en soms moeite heb om niet in slaap te vallen.
Omdat er echt niemand is & puur velden zijn rondom.

Als ik snel kijk dan zou ik mee doen tot Langres. En dan scheiden onze wegen om terug naar huis te gaan van Zuid frankrijk.
Daarna laad ik op in Troyes Sud (Ionity) , Gueux (Ionity).
En kan je perfect ook naar laadstation Peutie in BE & ben je zo in NL.
Vandaag bericht gezien van Ionity dat het laadstation in Baralla (FR, 6 laders) open is gegaan. Ideaal om van Gent naar Reims te rijden. Binnenkort even checken op ABRP voor de eventuele route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

uFx

Cedje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Vandaag bericht gezien van Ionity dat het laadstation in Baralla (FR, 6 laders) open is gegaan. Ideaal om van Gent naar Reims te rijden. Binnenkort even checken op ABRP voor de eventuele route.
Niet specifiek voor deze route maar ik denk dat dit ook wel een belangrijke Ionity gaat worden:

https://ionity.ev-info.eu/location/saint-witz

Ik had hem graag nog iets noordelijker gezien maar op die route is dus ook wel een redelijk tekort aan snelladers. Geen idee hoe lang het echter nog duurt voordat die klaar is.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Cedje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Volgens Ionity zijn het maar twee laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cedje
Inspired schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:18:
[...]

Volgens Ionity zijn het maar twee laders.
Net gekeken en blijkbaar zijn er 2 snelladers nog niet in dienst en is de laatste een 50KW-lader. Op update op sociale media alleszins bericht dat er 6 zullen zijn. Zullen weldra geactiveerd worden hoop ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Cedje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:13:
[...]

Net gekeken en blijkbaar zijn er 2 snelladers nog niet in dienst en is de laatste een 50KW-lader. Op update op sociale media alleszins bericht dat er 6 zullen zijn. Zullen weldra geactiveerd worden hoop ik
Wat ik zo zie zijn het twee 350kW laders en een 50kW Tripple-tje. Ze zullen we niet super veel laders verwachten daar dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cedje
Inspired schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:21:
[...]

Wat ik zo zie zijn het twee 350kW laders en een 50kW Tripple-tje. Ze zullen we niet super veel laders verwachten daar dan.
Geen goede communicatie van Ionity blijkbaar. Op sociale media zeggen ze 6 laders, op de website staan er 2 aangeduid die actief zijn en op de pagina van de ‘werf’ staat dat er in totaal 5 zullen zijn, waarvan er nu 2 nog op non-actief staan (https://ionity.ev-info.eu/location/baralle). Er zal wel een foto weldra verschijnen van iemand die daar staat op te laden, kunnen dan checken of de stalls er effectief staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Cedje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Geen goede communicatie van Ionity blijkbaar. Op sociale media zeggen ze 6 laders, op de website staan er 2 aangeduid die actief zijn en op de pagina van de ‘werf’ staat dat er in totaal 5 zullen zijn, waarvan er nu 2 nog op non-actief staan (https://ionity.ev-info.eu/location/baralle). Er zal wel een foto weldra verschijnen van iemand die daar staat op te laden, kunnen dan checken of de stalls er effectief staan.
Ja, foutje in de graphic. Blijft lastig natuurlijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cedje
Inspired schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:34:
[...]

Ja, foutje in de graphic. Blijft lastig natuurlijk. :)
Hebben nieuwe communicatie gedaan - Komen slechts 2 snelladers. Wat dan weer een echte teleurstelling is, 6 zou het minimum moeten zijn, zeker in een gebied waar er niet echt veel aanbod is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wij gaan van de zomer op vakantie naar Normandië. Is een kiwhi laadpas nog steeds een must in Frankrijk, of kan je ook gewoon uit de voeten met een pas van Shell Recharge + chargepoint + enbw?

We gaan met een Ioniq 28kwh en zullen dus een aantal keren moeten snel laden en bij openbare laadpalen staan. Onder ander bij een hotel op de heen en terug reis.

[ Voor 30% gewijzigd door jhead22 op 24-02-2022 21:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
En we zijn weer onderweg! Met de Ioniq5 naar de Franse Alpen.

Zoals gewoonlijk alles op de blog en Polarsteps! Reis je mee? Link hieronder!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hachy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:44:
En we zijn weer onderweg! Met de Ioniq5 naar de Franse Alpen.

Zoals gewoonlijk alles op de blog en Polarsteps! Reis je mee? Link hieronder!
Ik ga je zeker volgen, maar nu met je nieuwe auto is allemaal een stuk minder spannend / relaxter dan met de Zoe. Dit is feitelijk niet veel anders meer dan naar de wintersport rijden met een ICE, dat geeft wel aan hoeveel progressie er inmiddels gemaakt is met EV's en laadinfra :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
jhead22 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:37:
Wij gaan van de zomer op vakantie naar Normandië. Is een kiwhi laadpas nog steeds een must in Frankrijk, of kan je ook gewoon uit de voeten met een pas van Shell Recharge + chargepoint + enbw?

We gaan met een Ioniq 28kwh en zullen dus een aantal keren moeten snel laden en bij openbare laadpalen staan. Onder ander bij een hotel op de heen en terug reis.
Zou persoonlijk even in de buurt kijken waar je denkt te moeten laden. Volgens mij kom je met je passen al een heel eind. DC laders zijn sowieso dacht ik wel zonder Kiwhi pas te gebruiken. Aan de andere kan, volgens mij kun je de pas nog aanvragen voor 1 EUR. Dus in dat geval zou ik het gewoon lekker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

ik222 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:26:
[...]

Ik ga je zeker volgen, maar nu met je nieuwe auto is allemaal een stuk minder spannend / relaxter dan met de Zoe. Dit is feitelijk niet veel anders meer dan naar de wintersport rijden met een ICE, dat geeft wel aan hoeveel progressie er inmiddels gemaakt is met EV's en laadinfra :)
Haha heb je ook maar één IONITY op de route naar Oostenrijk bekeken? Goed ik deel er één, live.
Ben heel benieuwd waar Maarten tegenaan loopt. Koude accu, wordt nog wat!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4vmETvKKtgmdN38S2wX6b3fI8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZYVDDTBO11EgR9PvybCZhxJ0.png?f=fotoalbum_large

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eltron
fewips schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:30:
[...]

Haha heb je ook maar één IONITY op de route naar Oostenrijk bekeken? Goed ik deel er één, live.
[Afbeelding]
vooral dat charging 91%, 93% en 97% en dan tergend langzaam naar de 100% nog een kopje koffie en toiletbezoek en @Hachy maar wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

eltron schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:33:
[...]

vooral dat charging 91%, 93% en 97% en dan tergend langzaam naar de 100% nog een kopje koffie en toiletbezoek en @ Hachy maar wachten.
Ja EV's worden mainstream, en dat heeft gevolgen als niemand ergens wat doet aan opvoeding en uitbreiding van infra (dit station zag er twee jaar geleden precies zo uit en had precies dezelfde capaciteit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:27:
[...]

Zou persoonlijk even in de buurt kijken waar je denkt te moeten laden. Volgens mij kom je met je passen al een heel eind. DC laders zijn sowieso dacht ik wel zonder Kiwhi pas te gebruiken. Aan de andere kan, volgens mij kun je de pas nog aanvragen voor 1 EUR. Dus in dat geval zou ik het gewoon lekker doen.
Als ik op laadpastop10 kijk zie ik dat het 19 euro kost om de pas aanbrengen vragen. Voor 1 euro zou ik hem direct bestellen. 😎

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
jhead22 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:38:
[...]

Als ik op laadpastop10 kijk zie ik dat het 19 euro kost om de pas aanbrengen vragen. Voor 1 euro zou ik hem direct bestellen. 😎
Met wat geluk doet de kortingscode het nog;

EVdriver in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
eltron schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:33:
[...]

vooral dat charging 91%, 93% en 97% en dan tergend langzaam naar de 100% nog een kopje koffie en toiletbezoek en @ Hachy maar wachten.
Zou een afslag eerder pakken en naar Fastned gaan. 5 van de 12 nog vrij op dit moment. Maar goed, meeste zullen gewoon lekker de navi volgen en wachten. En als je dan toch gewacht hebt dan maar een uur staan en vol jassen naar 100%. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Inspired schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:43:
[...]

Zou een afslag eerder pakken en naar Fastned gaan. 5 van de 12 nog vrij op dit moment. Maar goed, meeste zullen gewoon lekker de navi volgen en wachten. En als je dan toch gewacht hebt dan maar een uur staan en vol jassen naar 100%. 8)7
Dat weet jij, dat weet ik. Hoeveel navi's zijn op dit moment goed genoeg onwetende bestuurders te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Specifiek die komt alleen ook totaal niet overeen met de data die ik uit de Ionity app zelf haal, volgens die app zijn er momenteel 3 van de 4 beschikbaar. Op Chargefinder blijven de SoC en bezetting ook al een hele tijd hetzelfde nu, ondanks refreshen. Dus ergens zit er ook een data probleempje denk ik.

Maar goed er zijn in Duitsland zoveel alternatieven, ik filter daar al op locaties met minimaal 6 maar liefst 10+ stalls...

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 25-02-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

ik222 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:00:
[...]

Specifiek die komt alleen ook totaal niet overeen met de data die ik uit de Ionity app zelf haal, volgens die app zijn er momenteel 3 van de 4 beschikbaar. Op Chargefinder blijven de SoC en bezetting ook al een hele tijd hetzelfde nu, ondanks refreshen. Dus ergens zit er ook een data probleempje denk ik.

Maar goed er zijn in Duitsland zoveel alternatieven, ik filter daar al op locaties met minimaal 6 maar liefst 10+ stalls...
IONITY app: Ohligser Heide 0/4 (ja natuurlijk gaat een slimmerik naar Fastned Hilden)
IONITY app: Bad Camberg 0/4 (één al weken(!) defect) (ja natuurlijk gaat een slimmerik naar Fastned Limburg: 150kW beschikbaar).
Zo kan ik nog wel even doorgaan. 4 stalls zijn niet goed genoeg in 2022. En veel succes met filteren op 10+ stalls, Duitsland heeft schitterende hubs maar wie weten die te vinden? Staan ze op een bord? Is je navi up-to-date?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
fewips schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:04:
[...]

IONITY app: Ohligser Heide 0/4 (ja natuurlijk gaat een slimmerik naar Fastned Hilden)
IONITY app: Bad Camberg 0/4 (één al weken(!) defect) (ja natuurlijk gaat een slimmerik naar Fastned Limburg: 150kW beschikbaar).
Zo kan ik nog wel even doorgaan. 4 stalls zijn niet goed genoeg in 2022. En veel succes met filteren op 10+ stalls, Duitsland heeft schitterende hubs maar wie weten die te vinden? Staan ze op een bord? Is je navi up-to-date?
Tja als je nergens naar kijkt en simpelweg bij Ionity bij de Rastatte stopt dan zul je soms even moeten wachten in deze piek weken met veel Nederlanders onderweg. Maar met iets meer voorbereiding zijn er echt genoeg alternatieven hoor, vooral als je in een EV rijdt met een grote accu...

Neemt niet weg dat Ionity inmiddels best eens mag gaan nadenken over uitbreidingen natuurlijk :)

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 25-02-2022 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-06 12:56
[...]

[Afbeelding]
Er is meer in de wereld dan Ionity. Misschien niet zo supersnel, maar in the end toch sneller...
En @Hachy gaat niet naar Oostenrijk ;) .

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:41:
[...]

Met wat geluk doet de kortingscode het nog;
Thx! De code werkt nog. Direct de pas besteld.

[ Voor 3% gewijzigd door jhead22 op 25-02-2022 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

pmiddeld schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:00:
[...]

Er is meer in de wereld dan Ionity. Misschien niet zo supersnel, maar in the end toch sneller...
En @Hachy gaat niet naar Oostenrijk ;) .
Ja maar veel mensen betalen rustig 200 p/j om een goede prijs bij IONITY te krijgen. Om dan elke vakantie te gaan filerijden is toch... Matig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 09:53
Niet zo’n beste ervaring gehad bij Allego triple charger bij de vd Valk in Almere.
Er staan twee bordjes bij de lader met: ‘Maximaal een half uur laden’

Bij aankomst staat er een Tesla te laden aan de ccs kabel. Op de display van de laadpaal zie ik dat ‘ie er al 47 minuten staat en de accu al 85% oid vol is.
Ik kan de AC stekker wel pakken maar op het display kan ik helemaal niets selecteren om mijn sessie te starten. Ccs en AC tegelijk wil deze paal dus schijnbaar niet.
Dan maar naar de Triple paal bij de McD verderop. 10 minuten rijden. Maar daar staat een Mercedes al 40 minuten te laden en een ID.3 te wachten aan andere kabel tot er genoeg stroom beschikbaar is. Ik wacht 5 minuten en besluit dan weer naar de Tesla te gaan.
Die staat er helaas nog steeds. Door mijn heen en weer geschuif langs de Tesla en de laadzuil (is allemaal erg krap geplaatst daar) stopt de Tesla eigenaar remote het laden denk ik. Ik kan eindelijk de AC laadsessie beginnen.
Maar helaas wil mijn Zoë niet starten met laden op deze lader. Van alles geprobeerd.

Gelukkig waren er nog wat 22kW laders op de parkeerplekken er naast. Dan maar die ingeprikt. Ik deel een zuil met iemand anders en krijg zo’n 7kW. Kopje thee gaan drinken en gewacht tot ik genoeg stroom had om naar mijn bestemming te komen.
Half uur later plug ik uit. De Tesla staat er nog steeds. Er komt ook een andere Tesla aan die graag wil laden, ik vertel dat de geparkeerde Tesla er al vet lang staat, met de kabel er in.

Met zo’n kleine accu als in mijn Zoe is het toch echt heel vervelend als een EV rijder zo’n laadpaal claimt. En nog vervelender al het lader niet wil starten. Voortaan toch maar wat meer speling overhouden als er geen andere laders in de buurt zijn.

Gek genoeg staat deze vd Valk triple paal ook niet op Chargemap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FJPD2BQ4X069Un6LEAU7Bqdvxs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdBddcUw08HEKN11fqgI3awS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h189qoQR4L1zUkRhENfi8m3u1i8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3uvat7KFVCyPJdiRGOjycaX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
bij zo'n lader kun je ten alle tijden ac/dc laden tegelijk. zoals te zien in je foto een groene streep aan de bovenkant van de paslezer wat duid op ac laden beschikbaar (en blauwe streep eronder, dc niet beschikbaar).

is ook vreemd dat je uberhaupt de sessie kunt zien van teslameneer, normaal kun je niks zien en moet je een pasje scannen wil je een keuzemenu krijgen met welke stekker je wilt gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja Ionity mag zeker uitbreiden. Stond bij Forst (DE) en had het laatste plekje. Naast mij 3 Nederlandse Audi E-Tron's. Kwam een EV6 nog in de wacht en nog 2 E-trons bij.

De doorloopsnelheid is gelukkig hoog, maar 4 is echt volstrekt onvoldoende langs zo'n verkeersader als de A3, ik vrees dat het afgelopen zaterdag nog veel drukker was.

Al met al is de reis overigens prima verlopen, stelt weinig meer voor met een Ioniq5.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 21:39
In Rusland kan er even niet geladen worden :+

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 11:54
Tom Paris schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:00:
In Rusland kan er even niet geladen worden :+

[Twitter]

[Twitter]
Even afgezien van hoe dit nu ingezet is: ik word bepaald niet vrolijk van hoe kwetsbaar deze nieuwe infrastructuur dus eigelijk is. De bevolking van Moskou is nu de klos, maar dit kan dus ook zomaar hier gebeuren...

That's very scary :X

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Dutchess_Nicole schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:11:
Even afgezien van hoe dit nu ingezet is: ik word bepaald niet vrolijk van hoe kwetsbaar deze nieuwe infrastructuur dus eigelijk is. De bevolking van Moskou is nu de klos, maar dit kan dus ook zomaar hier gebeuren...
Betrekkelijk 'scary', hier zullen (veel?) meer laadpaaloperators gehackt moeten worden om echt alles lam te leggen, en dan kun je thuis de grannycharger nog inpluggen....als het stroomnet nog werkt.
Maar dit is vergelijkbaar (vind ik) met RARA die ooit de slangen van Shell-stations doorsneed.

[ Voor 0% gewijzigd door Peter-036 op 28-02-2022 16:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Laatst online: 08:21

cooper_s1

MINI's rule

Dutchess_Nicole schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:11:
[...]

Vergis je niet hoe kwetsbaar allerlei infra is, zeker niet al die nieuwe dingen zoals laadpalen, maar ook oudere spullen, en heel zeker al die IOT dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 11:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Wij zijn een tripje België aan het plannen met onze MG ZS en dat is nog best een uitdaging zo'n eerste keer met maar 200KM range.

De rit gaat naar Sun parcs Oostduinkerke waar een royale 2 22Kw 11kW laders beschikbaar zijn, en gelukkig nog 2 binnen 1 km. Dan nog een dagje naar Plopsaland (jeeej :| ) waar ze er wel 14 hebben.

Nou moeten we volgens de ANWB planner minimaal 1x bijladen als we nog 20% over willen houden op plek van aankomst. Nou zat ik wat laadplekken te bekijken en het valt me op dat ondanks dat de Streetview's van die plekken redelijk recent zijn (vaak oktober 2021) ik nergens de laatpalen kan ontdekken:?
Klopt dit gewoon niet of zijn er afgelopen maanden aardig wat bij geplaatst in België :?

Ik heb adressen/namen voor de liefhebbers?

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
sapphire schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:57:
Wij zijn een tripje België aan het plannen met onze MG ZS en dat is nog best een uitdaging zo'n eerste keer met maar 200KM range.
...
Nou moeten we volgens de ANWB planner minimaal 1x bijladen als we nog 20% over willen houden op plek van aankomst. Nou zat ik wat laadplekken te bekijken en het valt me op dat ondanks dat de Streetview's van die plekken redelijk recent zijn (vaak oktober 2021) ik nergens de laadpalen kan ontdekken:?
Klopt dit gewoon niet of zijn er afgelopen maanden aardig wat bij geplaatst in België :?

De ANWB planner rekent over het algemeen vrij pessimistisch en komt vaak met meer laadstops dan nodig. A Better Routeplanner (ABRP) wordt veel gebruikt en heeft veel settings om zelf je laadvoorkeuren in te stellen.

Er worden regelmatig snelladers bijgeplaatst, ook in België, dus het kan best zijn dat ze nog niet op Streetview te vinden zijn. In Chargemap (wel even een gratis account aanmaken) vind je veel info over laadplekken, meestal inclusief foto's en laadervaringen.

Voor beide zijn ook apps voor onderweg. Maar als je locaties met ons deelt kunnen we ook even meekijken!

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron

De rit gaat naar Sun parcs Oostduinkerke waar een royale 2 22Kw 11kW laders beschikbaar zijn, en gelukkig nog 2 binnen 1 km. Dan nog een dagje naar Plopsaland (jeeej :| ) waar ze er wel 14 hebben.

Nou moeten we volgens de ANWB planner minimaal 1x bijladen als we nog 20% over willen houden op plek van aankomst. Nou zat ik wat laadplekken te bekijken en het valt me op dat ondanks dat de Streetview's van die plekken redelijk recent zijn (vaak oktober 2021) ik nergens de laatpalen kan ontdekken:?

Waarom zou je met 20% SOC willen aankomen als je op bestemming kunt laden? 10% lijkt mij dan ook voldoende, of desnoods 5%, maar beetje marge is natuurlijk wel fijn.

Met 20% als uitgangspunt maak je het jezel niet makkelijk en DC-laden vanaf 20% gaat waarschijnlijk ook niet optimaal (afhankelijk van laadcurve MG).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
@eltron 20% bij een range van max 200 km komt op 40 km, dat lijkt me, wanneer je in een onbekende omgeving moet 'gaan gokken' of de laders er zijn, en vrij zijn, niet heel overdreven.
Wanneer je zeker weet dat je binnen 20 km diverse mogelijkheden heb voor het laden wordt het al anders....
Ik hanteer nu ook ongeveer die 40 km, maar da's 10% of minder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
Peter-036 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:32:
@eltron 20% bij een range van max 200 km komt op 40 km, dat lijkt me, wanneer je in een onbekende omgeving moet 'gaan gokken' of de laders er zijn, en vrij zijn, niet heel overdreven.
Wanneer je zeker weet dat je binnen 20 km diverse mogelijkheden heb voor het laden wordt het al anders....
Ik hanteer nu ook ongeveer die 40 km, maar da's 10% of minder.
Ik denk dat het wel iets meevalt met die range. De MG ZS standard range heeft een WLTP van 320km en volgens EV-database komt dat neer op 270km in de praktijk.
Maar zelfs als het 200km is dan hoef je toch niet op je vakantiebestemming aan te komen met 40km over als je al hebt vastgesteld dat je daar kunt laden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06 22:04

In Aalter, net na de afrit heb je toch Fastned 4*300kW laders en een eind verder op in Jabbeke een 50kW lader op de totalenergie parking (met sanitair & co)
Kan je gebruiken mocht je ervaren dat je moet bukken knijpen.
Wat ik doe naarmate de SOC daalt: vanaf 100km (heb 450km range in de zomer 380 in de winter) is kijken hoeveel km het nog rijden is en dit vergelijken met de km dat de GOM zegt dat ik nog kan rijden en hou idd 40km reserve aan. Ik merk dat naarmate de SOC daalt de GOM iets sneller daalt en go op zoek naar een DC paal indien ik die 40km niet meer haal.
Op plaatsen zoals de Ardennen is het meer uitkijken want de DC palen zijn op 1 hand te tellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06 22:04
eltron schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:33:
[...]

Ik denk dat het wel iets meevalt met die range. De MG ZS standard range heeft een WLTP van 320km en volgens EV-database komt dat neer op 270km in de praktijk.
Maar zelfs als het 200km is dan hoef je toch niet op je vakantiebestemming aan te komen met 40km over als je al hebt vastgesteld dat je daar kunt laden?
Wat je nog 'laden' noemt, het zijn 11kW laders (2) voor een groot vakantiepark. Als je al geluk hebt is er een vrij, anders een km verder op is een 22kW en aan t strand zijn er ook een paar.
Echter op verlof gaan mag toch niet een 'zoek naar een paal' inhouden?
Pagina: 1 ... 105 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.