Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IGC058
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 10:27
Iemand interesse om nog 11 maand voor 360 per maand in een e-golf te rijden? i.v.m. derde gezinslid op komst voor ons helaas niet meer de meest geschikte auto:

https://leaseovernemen.nl/listing/volkswagen-e-golf-2020/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-08 17:05
Untouchablezz20 schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:56:
[...]

Inmiddels 90%. Blijf het toch raar vinden, hoor. [Afbeelding]
Ik denk niet dat je hier te zwaar aan moet tillen, 90% is een prima score. Accu degradatie is niet linear.
Het is een moment opname en er zijn diverse factoren die invloed erop hebben. Dit kan dus variaties hebben.
1x per maand opmeten als je het bij wilt houden, heb je een mooie indicatie.

Helaas ben ik vergeten die van mij te meten afgelopen weekend voor vertrek, tracht het deze week te doen.
IGC058 schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:11:
Iemand interesse om nog 11 maand voor 360 per maand in een e-golf te rijden? i.v.m. derde gezinslid op komst voor ons helaas niet meer de meest geschikte auto:

https://leaseovernemen.nl/listing/volkswagen-e-golf-2020/
Wat is de praktijk actieradius met die 17" velgen? Haal je ook echt ~250KM in eco mode? en in normal mode?

Ik haal met mijn standaard 16" velgen ~200KM in eco mode, dus ben nieuwsgierig.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IGC058
  • Laatst online: 22-08 10:27
Heb vorige zomer een rit gemaakt van Sneek tot Münster Duitsland, kwam wel aan met zo goed als lege accu maar met ecomode en max 95 rijden kom je wel aan de 250. Bij wintertemp is dat wel iets anders.
Jazsie schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:31:
[...]

Ik denk niet dat je hier te zwaar aan moet tillen, 90% is een prima score. Accu degradatie is niet linear.
Het is een moment opname en er zijn diverse factoren die invloed erop hebben. Dit kan dus variaties hebben.
1x per maand opmeten als je het bij wilt houden, heb je een mooie indicatie.

Helaas ben ik vergeten die van mij te meten afgelopen weekend voor vertrek, tracht het deze week te doen.

[...]

Wat is de praktijk actieradius met die 17" velgen? Haal je ook echt ~250KM in eco mode? en in normal mode?

Ik haal met mijn standaard 16" velgen ~200KM in eco mode, dus ben nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-08 14:55
IGC058 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:31:
Heb vorige zomer een rit gemaakt van Sneek tot Münster Duitsland, kwam wel aan met zo goed als lege accu maar met ecomode en max 95 rijden kom je wel aan de 250. Bij wintertemp is dat wel iets anders.

[...]
Ik deel dit niet hoor, max 200 in de zomer als je 95% snelweg haalt.

GOM geeft 220-230 aan bij wegrijden. Wel op 4seasons, crossclimate 2. Heb het idee dat de banden nog van meeste invloed zijn. (na rijstijl natuurlijk). De meeste golfjes zitten tussen de 87-93% als ik rondkijk.

2019, 75k kilometers.

[ Voor 24% gewijzigd door -Bas op 04-09-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 10:44
Voor onze 2e auto zijn we aan het oriënteren op een e-Golf, aangezien m'n vriendin niet zoveel km's rijdt en we nog wel een beetje overproductie hebben met de zonnepanelen. Wat is qua bouwjaar verstandig te doen? Vanaf ~2019 pakken en de eerste productiejaren overslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-08 22:46
3p0x schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:40:
Voor onze 2e auto zijn we aan het oriënteren op een e-Golf, aangezien m'n vriendin niet zoveel km's rijdt en we nog wel een beetje overproductie hebben met de zonnepanelen. Wat is qua bouwjaar verstandig te doen? Vanaf ~2019 pakken en de eerste productiejaren overslaan?
Wat is er mis met het 2018 model? Hebben die bepaalde gebreken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
3p0x schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:40:
Als je warmtepomp neemt heb je kans dat de bekende blokeerklep stuk gaat, helaas dure reparatie.
In 2020 is dit aangepast, onder het zelfde onderdeelnummer.
Dus wil je zeker weten zou je voor bj 2021 of jonger moeten gaan of eentje waarbij dit onderdeel na 2020 is vervangen.

Ik heb overigens ook een 2019 met warmtepomp en tja, ik vertrouw erop dat het bij mij niet gebeurd. En anders is het 1500-3000 EUR aftikken voor de reparatie.

Warmtepomp scheelt je in de winter iets van 20-30km per volle lading. Dat is voor mij genoeg reden om voor warmtepomp te kiezen ook gezien de hoeveelheid km's die ik rijd.

Rijd je veel korte stukken en niet veel km's op een jaar, dan kan je infeite prima af zonder warmtepomp.

Verder HV accu checken met OBDEleven voor een indicatie van de status van de HV accu is geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genfried
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:02
Vanmorgen tijdens een het wegrijden bij een stoplicht (+/- 25 minuten al onderweg), reed de e-golf niet weg bij een stoplicht. 2 maal de gaspedaal ingetrapt en er gebeurde niets.

Daarna de auto in P stand gezet en weer terug naar de B stand, daarna was het probleem er verdwenen. Daarna tijdens de rit niet meer meegemaakt.

Iemand een idee wat het kan zijn, het lijkt me iets met de auto hold die blokkeerde maar ik zag de foutcodes die eerder in het topic geplaatst zijn niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Zit er verschil tussen de voorruitverwarming in een 2018 en 2020 model? Ik rij momenteel het 2018 model en zie geen lijnen in de voorruit, maar het 2020 model zag ik wel overduidelijk de lijnen lopen. Vandaar mijn vraag of er verschil zit tussen de bouwjaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:01
Untouchablezz20 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:55:
Zit er verschil tussen de voorruitverwarming in een 2018 en 2020 model? Ik rij momenteel het 2018 model en zie geen lijnen in de voorruit, maar het 2020 model zag ik wel overduidelijk de lijnen lopen. Vandaar mijn vraag of er verschil zit tussen de bouwjaren.
Er zijn 2 type, 1 met de draadjes en het ander type infrarood.
Mijn 2020 Egolf heeft infrarood volgens mij was het een optie maar dat weet ik niet zeker.

VW egolf 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankVolt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-08 08:19
Rdestructo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:22:
[...]

Er zijn 2 type, 1 met de draadjes en het ander type infrarood.
Mijn 2020 Egolf heeft infrarood volgens mij was het een optie maar dat weet ik niet zeker.
Is idd een optie, heb ik destijds speciaal besteld (2020) werkt top.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Ik heb de "draadjes" versie. Werkt ook prima.

Heb zelf geen last van de draadjes in het raam maar dat is persoonlijk.
Ik zie ze wel zitten als ik erop let.

Vooruitverwarming is wel een optie waar ik niet meer zonder wil, heerlijk niet meer krabben _/-\o_.

Als je kan kiezen, ga dan voor de infrarood versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Ik heb de e-manager ingesteld en werkt redelijk goed. Ik heb hem ingesteld dat om 08:00 de accu 80% moet zijn. Maar de laatste paar dagen is de auto pas om 08:45 klaar met laden. Ik laad momenteel via het stopcontact. Herkennen jullie dit ook, dat de auto op vertrektijd nog niet het gewenste accu niveau heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ik maak er dagelijks gebruik van, wel met een wallbox.

Bij het insteken checkt de auto hoe snel hij kan/mag laden en daarop wordt de tijd op gebaseerd wanneer hij moet starten.

Ik heb wel eens gehad dat mijn wallbox lager laad vermogen gaf tijdens het laden (ivm load balancing). Dan kan het gebeuren dat het laden niet optijd klaar is.

Met een granny lader is het wat lastiger controleren of het laad vermogen constant is.

Wellicht een uur eerder instellen dat ie klaar moet zijn?

Meest logische verklaring is dat het laden niet met constante vermogen gaat, dan krijg je dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Ik heb jullie advies nodig. Ik ben in dubio of ik de lease e-golf moet overnemen. Komt uit 2018 en heeft nu 73k gelopen. Redelijk uitgevoerd, waaronder WP, stoelverwarming, camera etc. Ik vrees alleen voor de actieradius. Vooral omdat ik nog geen winter heb meegemaakt met de e-golf. In principe kom ik voor nu uit met de actieradius van de e-golf. Soms denk ik, waarom haal ik niet gewoon een benzine, want dan kan ik wel harder rijden op de snelweg en hoef ik niet te plannen, maar dan mis ik de souplesse en het goedkopere rijden, want het is echt veel goedkoper rijden. Ik worstel hier dus mee en weet niet zo goed wat te doen. De e-golf kan ik vrij gunstig overnemen voor 10.750.

[ Voor 6% gewijzigd door Untouchablezz20 op 15-09-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 23:01
Untouchablezz20 schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:44:
Ik heb jullie advies nodig. Ik ben in dubio of ik de lease e-golf moet overnemen. Komt uit 2018 en heeft nu 73k gelopen. Redelijk uitgevoerd, waaronder WP, stoelverwarming, camera etc. Ik vrees alleen voor de actieradius. Vooral omdat ik nog geen winter heb meegemaakt met de e-golf. In principe kom ik voor nu uit met de actieradius van de e-golf. Soms denk ik, waarom haal ik niet gewoon een benzine, want dan kan ik wel harder rijden op de snelweg en hoef ik niet te plannen, maar dan mis ik de souplesse en het goedkopere rijden, want het is echt veel goedkoper rijden. Ik worstel hier dus mee en weet niet zo goed wat te doen. De e-golf kan ik vrij gunstig overnemen voor 10.750.
Lastig, e-golf is volgens mij een prima auto maar die actieradius.... zou me echt tegenstaan.
Zou daarom eerder een kona of niro overwegen, al zul je dan wel wat meer moeten neerleggen.
Heb je een eigen laadpunt?
Zou je er ook lange (vakantie-)ritten mee willen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
ASW1 schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:27:
[...]

Lastig, e-golf is volgens mij een prima auto maar die actieradius.... zou me echt tegenstaan.
Zou daarom eerder een kona of niro overwegen, al zul je dan wel wat meer moeten neerleggen.
Heb je een eigen laadpunt?
Zou je er ook lange (vakantie-)ritten mee willen maken?
Eigen laadpunt is mogelijk. Hebben nog een ice voor lange ritten. Dus dat is wel ideaal, maar toch blijft de actieradius een ding. Kona of e-Niro inderdaad een beter keuze, maar ook gelijk 9k duurder dan de e-golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:03
Wat heb je nodig aan praktijkactieradius?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
RonJ schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:55:
[...]

Wat heb je nodig aan praktijkactieradius?
160km is wel de max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Dat redt je wel in de winter met 130kmh. Maar dan rij je m wel écht helemaal leeg, dus het laatste stukje heb je geen pk’s en verwarming meer. Dus ja het kan als dat sporadisch voorkomt, maar als je dat dagdagelijks gaat doen zou ik toch even verder kijken/sparen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Laatst online: 27-08 01:06
Untouchablezz20 schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:51:
[...]

Eigen laadpunt is mogelijk. Hebben nog een ice voor lange ritten. Dus dat is wel ideaal, maar toch blijft de actieradius een ding. Kona of e-Niro inderdaad een beter keuze, maar ook gelijk 9k duurder dan de e-golf.
Heb je al SEPP gebruikt? Want veel e-Niro's uit 2019 staan voor net onder de 45k geregistreerd qua cataloguswaarde en vallen daarmee binnen de subsidieregeling. Volgens mij geldt voor veel Kona's hetzelfde.
Dan zijn ze al weer beter betaalbaar.

Verder wel eens met je standpunt. Het is jammer dat Volkswagen de e-Golf niet heeft ontwikkeld met 300-350 km realitische range. Dan zou je in de winter ook nog dik boven de 200 km actieradius overhouden. Dan was het imo echt een geweldige auto. Echter, zou dat de ID3 weer een beetje de markt uit prijzen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
ZXRY schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:03:
[...]

Het is jammer dat Volkswagen de e-Golf niet heeft ontwikkeld met 300-350 km realitische range. Dan zou je in de winter ook nog dik boven de 200 km actieradius overhouden. Dan was het imo echt een geweldige auto. Echter, zou dat de ID3 weer een beetje de markt uit prijzen :P
Er reed zelfs al een productierijp prototype van de golf 8 rond met 58kWh accu! Helaas hebben ze die uitvoering geschrapt omdat anders niemand dat halfbakken gedrocht van een ID3 wilde kopen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik vind de 8 qua interieur ook geen vooruitgang ten opzichte van de 7.5.

Ik moet nu ook gaan kijken wat ik wil doen.. Overnemen of iets anders uitkiezen. Dat gaat nog een lastige keuze worden. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
S_Chief schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:22:
Ik vind de 8 qua interieur ook geen vooruitgang ten opzichte van de 7.5.

Ik moet nu ook gaan kijken wat ik wil doen.. Overnemen of iets anders uitkiezen. Dat gaat nog een lastige keuze worden. :p
Iets anders als in elektrisch of benzine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Elektrisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaNarNi
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-08 08:32
Je use case komt ongeveer overeen met de mijne. ICE als backup en maar af en toe een rit > 150km. Dan kan je eens 10 minuten snelladen of je neemt de ICE eens. Vaak kan ik laden op de eindbestemming om dan vol terug te keren.

Ik rij 350 dagen per jaar vlot rond zonder zorgen over range en die paar keer is het iets meer plannen.

Je koopt een auto met gekende historiek. Voor 11k zou ik niet twijfelen als ik jou verhaal lees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarten34
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-06 20:37
Bereik in de winter ligt bij mij rond de 150km, in de zomer rond de 190-200km. Maar ik heb niet de standaard velgen erop zitten.

Mijn laadkabel hebben ze deze zomer doorgeknipt! En dat terwijl hij nog aan het laden was, want toen ik de auto aan zette zat hij nog maar op 90%.. wat een risico heeft die dader genomen. Aangifte gedaan, maar natuurlijk gaat daar niks mee gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMPejChyXMxb9HxRedFygGIEb-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZJbfuKnjPc5dos05t7s7FWK.jpg?f=fotoalbum_large

Verder de auto nu ruim 4 jaar in bezit, laatste lease jaar is ingegaan. De tellerstand net onder 50.000km. Vrijwel probleemloos verlopen, los van de inbraak in het eerste jaar.

Oja, ik moest ook het tank-klep mechanisme laten vervangen, aangezien deze soms vast ging zitten. Dit is ook een veel voorkomend probleem.

[ Voor 23% gewijzigd door maarten34 op 17-09-2024 22:29 ]

• roy.van.geel
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:40
Aantal vragen met betrekking tot aankoop Egolf:

- ik zie best wat schommelingen in de cataloguswaarde, soms kan ik die niet helemaal plaatsen op basis van de opties. Hoe kan dat?
- is leder een meerwaarde?
- is dynaudio een meerwaarde? Heb het gisteren gehoord, klinkt wel goed. Kost dat van je accu? Aan de ene kant denk ik; die versterker en sub kan alleen maar kapot gaan.
- meerwaarde virtuele cockpit? persoonlijk vind ik het wel een toffe feature, oogt wel modern
- idem voor keyless, vond het ‘starten’ van een ev maar vreemd 😀
- media cover pro, wat mis je nou daadwerkelijk als je dat niet hebt
- is een aviloo score van 92 voor een 2019’er met 90k op de teller een goede score?

Tot slot; kan ik ergens de volle optielijst achterhalen? Op basis van kenteken of chassisnummer
Thanks!

[ Voor 12% gewijzigd door roy.van.geel op 18-09-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten34
roy.van.geel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:15:

- ik zie best wat schommelingen in de cataloguswaarde, soms kan ik die niet helemaal plaatsen op basis van de opties. Hoe kan dat?
- is dynaudio een meerwaarde? Heb het gisteren gehoord, klinkt wel goed. Kost dat van je accu? Aan de ene kant denk ik; die versterker en sub kan alleen maar kapot gaan.
- meerwaarde virtuele cockpit? persoonlijk vind ik het wel een toffe feature, oogt wel modern
- is een aviloo score van 92 voor een 2019’er met 90k op de teller een goede score?

Tot slot; kan ik ergens de volle optielijst achterhalen? Op basis van kenteken of chassisnummer
Thanks!
Dynaudio vind ik zelf persoonlijk wat tegenvallen, had er meer van verwacht. Het hele interieur gaat rammelen als je de bass hoog zet, dus ik doe dat eigenlijk nooit.

Het digitale display is heel fijn! Veel kan je er echter niet aan veranderen qua instellingen. Het belangrijkste: het is altijd goed zichtbaar.

De catalogus waarde kan uiteraard flink schommelen omdat er aardig veel opties waren. Denk aan spiegelpakket, winterpakket, warmte pomp, andere velgen, etc.

Keyless zou ik zelf niet nemen, zie de meerwaarde er niet van in.

Zelfde met leren bekleding. Verbrande reet in de zomer, en bevroren reet in de winter. Vroeger wel gehad, hoeft niet meer van mij.

• S_Chief
  • Niet online
maarten34 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:10:
Bereik in de winter ligt bij mij rond de 150km, in de zomer rond de 190-200km. Maar ik heb niet de standaard velgen erop zitten.

Mijn laadkabel hebben ze deze zomer doorgeknipt! En dat terwijl hij nog aan het laden was, want toen ik de auto aan zette zat hij nog maar op 90%.. wat een risico heeft die dader genomen. Aangifte gedaan, maar natuurlijk gaat daar niks mee gebeuren.

[Afbeelding]

Verder de auto nu ruim 4 jaar in bezit, laatste lease jaar is ingegaan. De tellerstand net onder 50.000km. Vrijwel probleemloos verlopen, los van de inbraak in het eerste jaar.

Oja, ik moest ook het tank-klep mechanisme laten vervangen, aangezien deze soms vast ging zitten. Dit is ook een veel voorkomend probleem.
Dat moet toch wel een wtf-moment zijn geweest.. Hoe halen ze het in hun hoofd. 8)7

• RonJ
Veel uitvoeringen en actiemodellen geweest. En los van de cataloguswaarde, vraagprijs != verkoopprijs, de een zet ze een stuk scherper in de markt dan de ander, de onderhandelingsruimte is navenant. Let er iig op dat ie altijd dealeronderhouden is geweest ivm de 8 jaar garantie op de aandrijflijn.

Voor mij wel, maar dat is heel persoonlijk. Stoel is verder hetzelfde, de highline/comfortstoelen uit de andere golfjes waren niet leverbaar voor de eGolf.

Vind ik wel, expliciet naar gezocht. Maar is ook lang weer niet zo goed als andere premium audio systemen. Als je 'm écht hard zet, komt de versterker vermogen tekort en knalt ineens het volume omlaag als de bas dropt, bijzonder irritant. Verbruik is nihil, denk aan 1-2km bereik per uur.

Als je toch graag meer bass wilt dan het standaard systeem, Pioneer maakt voor 299 een aftermarket subwoofer voor plaatsing in het reservewiel(-ruimte), die kost je dan geen extra ruimte in de kofferbak.

@maarten34 Als je de bass instelling van de overige/deurspeakers omlaag zet en de subwoofer omhoog (is een aparte schuif) is het gerammel vrijwel weg.

Oogt idd een stukje moderner, functioneel voegt het vrij weinig toe verder, zeker als je zoals ik altijd carplay gebruikt als navigatiesysteem, dan staat er alleen "carplay is in use" oid in het scherm en kan je niet meer de navigatiekaart tussen de tellers tonen. Zal de CPU/GPU wel niet trekken.

Je moet nog steeds op start drukken en je deuren sluiten aan het handvat, het is dus niet echt keyless zoals bij een Tesla.

Weinig, je mist vooral inbraken. ;) Zijn echter in de latere jaren altijd standaard geweest op de eGolf. Icm dynaudio en/of virtual cockpit krijg je dacht ik altijd de pro.

Ja.

https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do

of google "volkswagen vin decoder" of "-build sheet". Je hebt wel altijd de volledige VIN nodig, kenteken is niet genoeg.

All-electric.

• roy.van.geel
RonJ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:02:
[...]

Veel uitvoeringen en actiemodellen geweest. En los van de cataloguswaarde, vraagprijs != verkoopprijs, de een zet ze een stuk scherper in de markt dan de ander, de onderhandelingsruimte is navenant. Let er iig op dat ie altijd dealeronderhouden is geweest ivm de 8 jaar garantie op de aandrijflijn.

Voor mij wel, maar dat is heel persoonlijk. Stoel is verder hetzelfde, de highline/comfortstoelen uit de andere golfjes waren niet leverbaar voor de eGolf.

Vind ik wel, expliciet naar gezocht. Maar is ook lang weer niet zo goed als andere premium audio systemen. Als je 'm écht hard zet, komt de versterker vermogen tekort en knalt ineens het volume omlaag als de bas dropt, bijzonder irritant. Verbruik is nihil, denk aan 1-2km bereik per uur.

Als je toch graag meer bass wilt dan het standaard systeem, Pioneer maakt voor 299 een aftermarket subwoofer voor plaatsing in het reservewiel(-ruimte), die kost je dan geen extra ruimte in de kofferbak.

@maarten34 Als je de bass instelling van de overige/deurspeakers omlaag zet en de subwoofer omhoog (is een aparte schuif) is het gerammel vrijwel weg.

Oogt idd een stukje moderner, functioneel voegt het vrij weinig toe verder, zeker als je zoals ik altijd carplay gebruikt als navigatiesysteem, dan staat er alleen "carplay is in use" oid in het scherm en kan je niet meer de navigatiekaart tussen de tellers tonen. Zal de CPU/GPU wel niet trekken.

Je moet nog steeds op start drukken en je deuren sluiten aan het handvat, het is dus niet echt keyless zoals bij een Tesla.

Weinig, je mist vooral inbraken. ;) Zijn echter in de latere jaren altijd standaard geweest op de eGolf. Icm dynaudio en/of virtual cockpit krijg je dacht ik altijd de pro.

Ja.

https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do

of google "volkswagen vin decoder" of "-build sheet". Je hebt wel altijd de volledige VIN nodig, kenteken is niet genoeg.
Ik kwam er nog eentje tegen uit 2019, 50k op teller met score 96, alleen geen dynaudio. Weegt die score hoger op dan dynaudio, ik kan niet uit de test opmaken wanneer de alarmbellen af gaan.

Dynaudio is idd voor zover ik weet altijd pro.

Zijn die inbraken nog steeds zo actueel ja? Zit daar niet echt op te wachten.

Ik denk dat je in de praktijk altijd carplay gebruikt? Ik weet niet in hoeverre die navi van VW up-to-date is en fijn werkt?

Gisteren idd bij die erwin gekeken, maar daat stond expliciet 'Aanwijzing voor particuliere klanten: Het oproepen van voertuiggegevens (PR-nummers en uitrusting) is niet beschikbaar.' Die pr-codes zijn je opties toch?

• RonJ
roy.van.geel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:28:
[...]

Ik kwam er nog eentje tegen uit 2019, 50k op teller met score 96, alleen geen dynaudio. Weegt die score hoger op dan dynaudio, ik kan niet uit de test opmaken wanneer de alarmbellen af gaan.
Hangt er een beetje vanaf of je heel erg op het randje van de benodigde range zit. score 96 bij 50k of 92 bij 90k klopt wel aardig als dat %van de originele capaciteit weergeeft. Dat is beide een volkomen normale capaciteitsafname curve voor een first-gen lithium autoaccu. Pas onder de 85 zou ik 'm ervoor laten staan.

Ik zou ook zeggen, als die 4% capaciteit echt zoveel uitmaakt heb je sowieso de verkeerde auto op het oog. Het zou voor mij geen dealbreaker zijn iig, mensen hechten sowieso veel teveel waarde aan een lage km-stand.
Dynaudio is idd voor zover ik weet altijd pro.

Zijn die inbraken nog steeds zo actueel ja? Zit daar niet echt op te wachten.
Geen idee eigenlijk, lees er hier niet zoveel meer over, maar er rijdt nu ook een andere doelgroep in de eGolf dan enkele jaren terug. Ik probeer er zelf wel op te letten dat ik 'm het liefst op drukkere of bewaakte plekken parkeer, dan verlaag je iig de kans op dat soort gezeik.
Ik denk dat je in de praktijk altijd carplay gebruikt? Ik weet niet in hoeverre die navi van VW up-to-date is en fijn werkt?
Opzich werkt de navi prima en wordt gratis geupdate bij een beurt (of is gratis te downloaden). Maar gebruik zelf toch liever carplay.
Gisteren idd bij die erwin gekeken, maar daat stond expliciet 'Aanwijzing voor particuliere klanten: Het oproepen van voertuiggegevens (PR-nummers en uitrusting) is niet beschikbaar.' Die pr-codes zijn je opties toch?
Ja klopt, ze zijn momenteel van alles aan het verbouwen bij VAG aan de IT, misschien is het tijdelijk? Of kan je met een kvk een zakelijk account aanmaken? Ik zou dan voor nu even een andere vin-decoder proberen. Of vraag het gewoon aan de verkoper, die optiecodes staan ook in het onderhoudsboekje.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 18-09-2024 15:30 ]

All-electric.

• maarten34
S_Chief schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:48:
[...]

Dat moet toch wel een wtf-moment zijn geweest.. Hoe halen ze het in hun hoofd. 8)7
Zeg dat wel! Uiteindelijk ook nog vrij lang moeten wachten op een nieuwe laadkabel doordat de dealer niet zo snel werkt...
RonJ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:02:
[...]

Dankje, ik ga daar even naar kijken!

• roy.van.geel
RonJ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:29:
[...]

Hangt er een beetje vanaf of je heel erg op het randje van de benodigde range zit. score 96 bij 50k of 92 bij 90k klopt wel aardig als dat %van de originele capaciteit weergeeft. Dat is beide een volkomen normale capaciteitsafname curve voor een first-gen lithium autoaccu. Pas onder de 85 zou ik 'm ervoor laten staan.

Ik zou ook zeggen, als die 4% capaciteit echt zoveel uitmaakt heb je sowieso de verkeerde auto op het oog. Het zou voor mij geen dealbreaker zijn iig, mensen hechten sowieso veel teveel waarde aan een lage km-stand.

[...]

Geen idee eigenlijk, lees er hier niet zoveel meer over, maar er rijdt nu ook een andere doelgroep in de eGolf dan enkele jaren terug. Ik probeer er zelf wel op te letten dat ik 'm het liefst op drukkere of bewaakte plekken parkeer, dan verlaag je iig de kans op dat soort gezeik.

[...]

Opzich werkt de navi prima en wordt gratis geupdate bij een beurt (of is gratis te downloaden). Maar gebruik zelf toch liever carplay.

[...]

Ja klopt, ze zijn momenteel van alles aan het verbouwen bij VAG aan de IT, misschien is het tijdelijk? Of kan je met een kvk een zakelijk account aanmaken? Ik zou dan voor nu even een andere vin-decoder proberen. Of vraag het gewoon aan de verkoper, die optiecodes staan ook in het onderhoudsboekje.
Naja ik staar me niet helemaal blind op de km-stand, maar hoe meer km’s hoe vaker er geladen is. Maar dan is de manier van laden (snelladen, naar 100%) wel van invloed op de accu toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:16

nrg

Als je een mooie vindt zonder Dynaudio, kun je ook altijd nog kijken naar de Helix-upgrade. Dat is een eindversterker+subwoofer onder de vloer in je achterbak. Verbetert het geluid uit je bestaande speakers (ivm die eindversterker) en doordat die sub erbij komt. Ik ben er erg blij mee.

De VW-dealer kan 'm leveren en installeren, maar je kan 'm ook goedkoper van eBay halen en zelf inbouwen. Ik was er +/- een uurtje mee bezig, dus viel erg mee. Ze noemen het plug & play geloof ik; dat is het niet helemaal. Staan ook filmpjes op Youtube met uitleg.

• roy.van.geel
nrg schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:18:
Als je een mooie vindt zonder Dynaudio, kun je ook altijd nog kijken naar de Helix-upgrade. Dat is een eindversterker+subwoofer onder de vloer in je achterbak. Verbetert het geluid uit je bestaande speakers (ivm die eindversterker) en doordat die sub erbij komt. Ik ben er erg blij mee.

De VW-dealer kan 'm leveren en installeren, maar je kan 'm ook goedkoper van eBay halen en zelf inbouwen. Ik was er +/- een uurtje mee bezig, dus viel erg mee. Ze noemen het plug & play geloof ik; dat is het niet helemaal. Staan ook filmpjes op Youtube met uitleg.
Das nog altijd het overwegen waard, thanks voor de tip.
Nog een vraagje over die discover media, zitten er zonder de pro nog beperkingen op opties mbt telefoon; zoals draadloze carplay, draadloos opladen heb ik ook ergens voorbij zien komen. Gezien het feit dat ze nog erg in trek zijn voor diefstal neig ik toch meer naar de standaard versie, daarbij vervalt meteen dynaudio.

• RonJ
roy.van.geel schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:14:
[...]

Nog een vraagje over die discover media, zitten er zonder de pro nog beperkingen op opties mbt telefoon; zoals draadloze carplay, draadloos opladen heb ik ook ergens voorbij zien komen. Gezien het feit dat ze nog erg in trek zijn voor diefstal neig ik toch meer naar de standaard versie, daarbij vervalt meteen dynaudio.
Draadloos laden is een aparte optie. Anders heb je voor een paar tientjes een aftermarket Qi-ladertje, die werken ook nog eens veel beter dan de originele is mijn ervaring en heb je in een half uurtje ingebouwd.

Draadloze carplay is er nooit geweest (toen de eGolfs gebouwd werden had BMW hier nog het exclusieve recht op bij Apple). Ik heb hiervoor een carlinkit adapter gekocht, werkt prima. Je telefoon wordt wel ontzettend heet bij draadloos laden + wireless carplay, ik gebruik het dan ook alsnog liever bekabeld op lange ritten.

Mbt snelladen: Af en toe snelladen kan niet zoveel kwaad voor de accu, mede omdat de max 40kW "snel"-laden niet zo heel veel is voor een 32kWh accupakket. Het gaat pas tot overmatige slijtage leiden als je het dagelijks gaat doen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TulipTony
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-09-2024
Is het ook mogelijk om de laadamperes te veranderen via HA in je Egolf ?
Ik kan dit namelijk. niet doen via mijn wallbox.
Op deze manier kan ik toch enigsinds de hoeveelheid kWh laadsnelheid instellen… bv minder zon langzamer laden. Meer zon sneller laden.

• vrielink
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-08 13:41
Hallo allemaal,

Graag jullie advies. Ik sta op het punt een E-Golf aan te schaffen na lang wikken en wegen.

Op dit moment 2 opties. Beide hebben een warmtepomp en een digitale cockpit.

Optie 1
144.000km op de teller. €12.950 vraagprijs. Bouwjaar 2017
Heeft stoelverwarming en die standaard E-golf velgen. Vind ik persoonlijk niet mooi. Zal ik die gaan vervangen.

Optie 2
88.000km op de teller. €14.950 vraagprijs. Bouwjaar 2019
Heeft geen stoelverwarming. Heeft wel erg gave velgen. Auto is afkomstig van de 1e eigenaar. Volgens mij is stoelverwarming voor zo’n €450 in te bouwen. Dat zal ik dan ook zeker doen.

Wat is in dezen wijsheid? Ik weet het echt niet. Auto wordt zo’n 10.000-15.000 km per jaar gebruikt voor voornamelijk woon werk (20km enkel) en korte stads ritjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:16

nrg

Krijg je in beide gevallen wel/niet SEPP-subsidie? Misschien kan dat nog een doorslaggevende factor zijn.

Velgen zijn makkelijk te wisselen. Hebben wel impact op het verbruik. Overigens kun je ook nog de standaard E-Golf velgen voorzien van wat stickertjes waardoor ze er mijns inziens wat beter uit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgjL90N5GpABH9E_7T8-2Z2VH2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1SmUTM7qcn8NP5aYWR8KNPK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
Beide auto’s hebben de subsidie. Dus dat gaat het hem niet bepalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19

AJM

vrielink schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:27:
Hallo allemaal,

Graag jullie advies. Ik sta op het punt een E-Golf aan te schaffen na lang wikken en wegen.

Optie 1
Heeft stoelverwarming en die standaard E-golf velgen. Vind ik persoonlijk niet mooi. Zal ik die gaan vervangen.

Optie 2
Heeft geen stoelverwarming. Heeft wel erg gave velgen. Auto is afkomstig van de 1e eigenaar. Volgens mij is stoelverwarming voor zo’n €450 in te bouwen. Dat zal ik dan ook zeker doen.

Wat is in dezen wijsheid? Ik weet het echt niet. Auto wordt zo’n 10.000-15.000 km per jaar gebruikt voor voornamelijk woon werk (20km enkel) en korte stads ritjes.
Ik zou voor optie 2 gaan met minder kilometers op de teller, actieradius zou misschien net wat meer zijn dan optie 1 die 56k meer heeft gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:27
TulipTony schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:52:
Op deze manier kan ik toch enigsinds de hoeveelheid kWh laadsnelheid instellen… bv minder zon langzamer laden. Meer zon sneller laden.
Of het met Home assistent kan weet ik niet, met de e-manager in de golf zelf kun je het wel instellen. Mijne staat standaard op 13 ampère.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Je hebt een ICE voor lange ritten, ik zie het probleem niet.

Ik heb geen ICE auto naast de eGolf en gaat prima. Ligt natuurlijk aan de hoeveelheid km die je rijd.
Ik rijd 100km per dag en paar keer per maand lange ritten.
RonJ schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:19:
[...]

Dat redt je wel in de winter met 130kmh. Maar dan rij je m wel écht helemaal leeg, dus het laatste stukje heb je geen pk’s en verwarming meer. Dus ja het kan als dat sporadisch voorkomt, maar als je dat dagdagelijks gaat doen zou ik toch even verder kijken/sparen.
160km haal ik in de zomer niet eens met 130 km/h. Benieuwd hoe jij hier aan komt.
200km is nog te halen met 100km/h, wel met warmtepomp.

Alleen is het haast onmogelijk om precies leeg te rijden dus je zal vaker moeten -snel- laden bij >150km rit.
Niet dat ik dat een probleem vind, effe rust nemen doet goed. Merk dat ik nu veel relaxer/uitgerust bij bestemming aan kom sinds ik EV rijd.

Thanks!
- Geen idee.
- Voor mij niet, maar dat is persoonlijk.
- Heb het niet, mis het ook niet.
- VC is wel nice, heb ik ook en zou niet zonder willen.
- Express geen keyless genomen want diefstal gevoelig en de auto's die deze optie hadden (toen ik kocht) kwamen niet in aanmerking voor subsidie.
- Express de non pro gekozen want de pro versies zijn -nog steeds- diefstal gevoelig.
- Niet bekend mee.
TulipTony schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:52:
Ik kan de optie niet vinden in HA, in de VW App kan je dit wel instellen.

Overigens kan de eGolf niet wisselen van laadsnelheid tijdens het laden. Na 18x wijzigen stopt ie ermee.
Bekend "probleem", ik heb dit met de SmartEVSE zelfbouw laadpaal die ook enkel op PV laden ondersteund.
vrielink schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:27:
Hallo allemaal,

Optie 1

Optie 2

Optie 3:
Een kiezen die gelijk alle opties heeft die je wilt :).
Dat achteraf inbouwen kost je meer tijd dan dat het waard is ;).
Ok velgen zou nog achteraf kunnen maar dingen inbouwen zoals stoelverwarming zou ik niet aan beginnen.
Ook aangedacht, gelukkig niet gedaan. Iets meer betaald bij aanschaf maar wel gelijk meer opties erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Jazsie schreef op zondag 22 september 2024 @ 23:42:
160km haal ik in de zomer niet eens met 130 km/h. Benieuwd hoe jij hier aan komt.
200km is nog te halen met 100km/h, wel met warmtepomp.
16" velgen en de juiste banden (met een lage rolweerstand) helpen enorm. En de auto aan de paal opwarmen voordat je gaat rijden en de kachel wat lager houden icm stoelverwarming. Je rijdt hem dan idd wel echt volledig leeg, dus het laatste stuk is wel behoorlijk behelpen in ECO+, dat moet je eigenlijk niet te vaak willen. Gelukkig kan ik vrijwel altijd wat bijladen op de werkbestemming (85km enkele reis).

[ Voor 26% gewijzigd door RonJ op 23-09-2024 08:52 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Heb ook 16" velgen, wel all seasons banden. Dus daar zal het aan liggen. Zomerbanden scheelt je inderdaad wel km's.

Maar ook toen haalde ik de 160km niet met 130km/h... zelfs niet wanneer je geen verwarming aan hebt staan.

Mijn verbruik op 130km/h zit op 24 kWh / 100 km, dus met 30kWh accu capaciteit wat ik heb zit je op 125 km.
Dat lijkt meer in lijn te zijn met de praktijk :).

Moet wel zeggen dat rijden in ECO stand helpt wanneer je zware voet hebt >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Jazsie schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:22:
Heb ook 16" velgen, wel all seasons banden. Dus daar zal het aan liggen. Zomerbanden scheelt je inderdaad wel km's.

Maar ook toen haalde ik de 160km niet met 130km/h... zelfs niet wanneer je geen verwarming aan hebt staan.

Mijn verbruik op 130km/h zit op 24 kWh / 100 km, dus met 30kWh accu capaciteit wat ik heb zit je op 125 km.

Ik heb vanochtend, niet bepaald winterse omstandigheden natuurlijk maar wel met 2 regenbuien, zoveel mogelijk 124 op de ACC gereden (rit gemiddelde 92km/h), verbruik was dan 14,4kWh/100km.

Afgelopen 1054km, sinds uitlijnen en iets daarvoor 4 nieuwe zomerbanden (GY Efficientgrip Performance 2) 15kWh/100km bij gemiddeld 72km/h.

Misschien is het ook dat je in de randstad en (pre)spits onmogelijk ver boven de 100km/h gemiddeld uitkomt, dat zou het verbruik nog wel eens aardig kunnen drukken in de praktijk vergeleken met écht alleen maar 130, dat komt bij mij maar heel zelden voor op een nachtelijk ritje.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:45
15kWh/100km is wel echt veel hoor met gemiddeld 72km/h tenzij je de auto goed vol hebt geladen of goed wind tegen hebt

Vorige maand tijdens de hoge temperaturen met 4 personen + hele kofferbak vol met koffers naar Duitsland gereden en dat was 13.9kWh/100km met gemiddeld 68.1km/h.
Airco was hard aan het loeien (temperatuur op "LO" en blower op bijna vol).

Reden wel netjes maximaal 100km/h (109km op de teller --> 104km/h op de GPS) met hier en daar even een uitschieter t/m 125km/h om iemand in te halen.

EDIT:

Moet wel zeggen dat ik op "Eco" reed, maar dat doe ik eigenlijk voornamelijk omdat het pedaal dan wat minder gevoelig word in de lagere kW's. Wat dat opleverde werd vast weer teniet gedaan door iemand die factorio op de achterbank zat te spelen ingeplugd in de 12V :+

[ Voor 23% gewijzigd door smiba op 23-09-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Het zit 'm denk ik echt in die max 109 vs 124, dat scheelt toch best veel. En file's drukken je gemiddelde snelheid, maar dat betekend ook meer minuten dat de warmtepomp, electronica e.d. verbruiken terwijl je nagenoeg stilstaat. Gemiddeld is toch een beetje lastig te vergelijken zo, de spread kan veel groter zijn en daarmee het verbruik voor hetzelfde gemiddelde.

En ik rij echt nooit in Eco zolang ie het niet forceert, vind 'm normaliter al vrij traag en ongevoelig vergeleken met bijv. een Tesla of een ICE met enig vermogen. Bij Eco krijg ik het gevoel dat ik met een a-segment automaat met 50-60pk onderweg ben. Het is maar net wat je gewend bent denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 23-09-2024 13:48 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Phoe ik moet moeite doen om 15 kWh / 100 km te halen zeg :D...

Mijn rit vanmorgen (90% snelweg) met 108 km op de teller (102 km GPS) zit ik op 17.5 kWh / 100 km.
En dat in ECO stand.

Volgeladen geeft GOM 180km aan :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Laatst online: 25-08 14:11
Jazsie schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:22:

16” met net nieuwe EV allseason banden redden we 200km met dit weer met 100 op de teller. Met 110 gaan we dat ook niet redden.

Ik merkte wel dat de 16” bijna versleten zomerbanden toch zo’n 10/15% zuiniger waren dan de allseason banden. Daar heb je dat verschil al te pakken.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Dat ervaar ik dus ook precies zo @Destynx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
Ik zie echt hele grote verschillen.

Als ik wil kan ik heel zuinig rijden, dan zet ik de auto op eco+ en dan gaat hij niet harder dan 95. Niet echt comfortabel op de Nederlandse snelwegen hoor. Dan haal ik soms zomers wel 115 Wh / 100 km. En dan heb ik de bandenspanning op 2.5 Bar gezet. Dan kan ik dus wel 250 km rijden, maar na 175 is het echt schrikken, want als je nog 50 km over hebt krijg je de zoveelste waarschuwing dat je toch echt moet gaan laden, want de batterij is echt heel leeg.

En aan de andere kant heb ik in de winter soms niet eens genoeg om 180 km te rijden (en dat is dus in de praktijk maar 130, want die laatste 50 is niet echt fijn). Dan rijd ik met warmtepomp aan. En soms in de zomer als ik eens lekker door rij (130 doe ik kleine stukjes wel, maar 110 op de teller vind ik ook al fijn),dan is het verbruik dus ook hoger. Dus het ligt echt aan, hoe je de auto gebruikt en hoe koud het buiten is. Tegenwind helpt ook niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roy.van.geel
Kunnen jullie een merk/type laadpaal aanraden? Wallbox zie ik vaak voorbijkomen, maar ook zappi (houdt fabriekaf rekening met zonnepanelen). Heb overigens 3x25a en panelen.
Mocht je overigens goede ervaringen hebben met een bedrijf die de installatie doet, hoor ik dat ook graag!

[ Voor 34% gewijzigd door roy.van.geel op 23-09-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
roy.van.geel schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:24:
Kunnen jullie een merk/type laadpaal aanraden? Wallbox zie ik vaak voorbijkomen, maar ook zappi (houdt fabriekaf rekening met zonnepanelen)
Voor simpel, een Tesla Wall Charger van Marktplaats voor 300 euro.

Als je wil laden op je zonnepanelen, Easy Charge Lite, 500 euro.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
haaibaa2 schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:08:
Ik zie echt hele grote verschillen.

Als ik wil kan ik heel zuinig rijden, dan zet ik de auto op eco+ en dan gaat hij niet harder dan 95. Niet echt comfortabel op de Nederlandse snelwegen hoor. Dan haal ik soms zomers wel 115 Wh / 100 km. En dan heb ik de bandenspanning op 2.5 Bar gezet. Dan kan ik dus wel 250 km rijden, maar na 175 is het echt schrikken, want als je nog 50 km over hebt krijg je de zoveelste waarschuwing dat je toch echt moet gaan laden, want de batterij is echt heel leeg.

En aan de andere kant heb ik in de winter soms niet eens genoeg om 180 km te rijden (en dat is dus in de praktijk maar 130, want die laatste 50 is niet echt fijn). Dan rijd ik met warmtepomp aan. En soms in de zomer als ik eens lekker door rij (130 doe ik kleine stukjes wel, maar 110 op de teller vind ik ook al fijn),dan is het verbruik dus ook hoger. Dus het ligt echt aan, hoe je de auto gebruikt en hoe koud het buiten is. Tegenwind helpt ook niet echt.
De zuinigste trip op de oude 16" eco zomerbanden haalde ik op de eco-stand over 39km (74km/h gemiddeld) 109Wh/km. Buitentemperatuur 22,5 graden
diezelfde trip koste mij na de swap naar de 16" all-season banden 129 Wh/km (40km, 71 km/h gemiddeld). Buitentemperatuur 19 graden. Beide sets op 3 bar.

Toch echt een flink verschil Op de 17" set ervoor kwam ik niet eens onder de 150 Wh/km bij 95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
roy.van.geel schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:24:
Kunnen jullie een merk/type laadpaal aanraden? Wallbox zie ik vaak voorbijkomen, maar ook zappi (houdt fabriekaf rekening met zonnepanelen). Heb overigens 3x25a en panelen.
Mocht je overigens goede ervaringen hebben met een bedrijf die de installatie doet, hoor ik dat ook graag!
Naast de laadpalen die @Destynx noemt kan je ook voor een simpele 2de handse lowmotion paal gaan. Ben je voor 100-150 EUR klaar. Ok, dan wel nog zelf installeren.

Houd rekening dat je niet op zonnestroom kan laden, althans niet wanneer het laad vermogen door je laadpaal constant wordt aangepast.
Na de 18de wijziging stopt de auto met laden of blijft daarna doorladen maar accepteert geen wijzigen meer, helaas bekend iets waar geen oplossing voor is. Ligt aan de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
De E-Golf die het waarschijnlijk gaat worden beschikt alleen over de laadkabel voor een laadpaal (type 2 is dat dacht ik?).

Thuis wil ik hem graag laden via het stopcontact onder de carport. Ik zit met een aantal vragen. Hieronder zet ik het maar even per vraag apart. Verdere tips zijn natuurlijk altijd welkom, ik ben toch een beetje een leek op dit gebied :).

- Welke kabel moet ik hiervoor hebben? Welke is betrouwbaar?
- Kan ik hier mee instellen dat de auto laad tot 80%? Dit is beter voor de accu toch?
- Wordt de kabel niet veel te warm?
- Moet dit stopcontact op een aparte groep in de meterkast zitten?
- Hoelang duurt het voordat de auto 80% is en hoelang voordat de auto 100% is? Ik verwacht zo'n 1 keer per week te moeten laden, de auto wordt niet iedere dag gebruikt dus het is geen probleem als hij er een hele dag aan moet staan.

p.s. is het aan te raden garantie bij te kopen bij de verkopende partij?

[ Voor 4% gewijzigd door vrielink op 24-09-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@vrielink:
- Je hebt een "granny lader" ofwel mobiele lader nodig met Type 2 laadstekker.

- Instellen tot hoeveel % je wilt laden stel je in via vertrekplanner in de auto of in de VW app (als je abo hebt).
Ik laad iedere dag tot 80%, enkel vol wanneer ik lange rit moet maken.

- Welke kabel bedoel je precies? Van de lader zelf of? Die is er voor gemaakt.
- Neen, maar zorg wel dat het een een goed aangelegde stopcontact is. Houd rekening dat die desbetreffende groep lange tijd op 10A (2.3 kW) vermogen zit, daar moet je dus niet samen de frituurpan op aansluiten ;).

- Met de "granny lader", ofwel mobiele lader via normaal stopcontact kan je 10A laden ofwel 2,3 kWh per uur.
Accu capaciteit van de eGolf is pak en beet 30 kWh (nieuw 32kWh bruikbaar). Dus stel je auto zou letterlijk compleet leeg zijn (dat is ie nooit) dan zou je er 30 / 2.3 = ~14u over doen.
(dit is een biervilt berekening waarbij ik geen rekening houd met stroom verliezen etc.)

Heb nog een originele VW oem granny lader liggen mocht je interesse hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Jazsie op 24-09-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Ik heb een beetje vergelijkbare vraag; ik heb een groep van de schuur waarop alleen een amerikaanse koelkast zit, kan dat icm de granny lader? Kun je het laadvermogen via de e-manager verlagen als je oplaad via het stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-08 07:45
roy.van.geel schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:35:
Ik heb een beetje vergelijkbare vraag; ik heb een groep van de schuur waarop alleen een amerikaanse koelkast zit, kan dat icm de granny lader? Kun je het laadvermogen via de e-manager verlagen als je oplaad via het stopcontact?
Hoelang staat de schuur al, hoe oud is de kabel in de grond? Want gaat wel best veel vermogen doorheen, ik heb er zelf voor gekozen om hem met nieuwe kabel rechtstreeks in meterkast aangesloten, op een eigen groep.

Mijn ouders hebben grondkabel uit jaren 60 in grond naar schuur, daar heb ik gelijk gezegd van not gone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Soppyscroll schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:20:
[...]

Hoelang staat de schuur al, hoe oud is de kabel in de grond? Want gaat wel best veel vermogen doorheen, ik heb er zelf voor gekozen om hem met nieuwe kabel rechtstreeks in meterkast aangesloten, op een eigen groep.

Mijn ouders hebben grondkabel uit jaren 60 in grond naar schuur, daar heb ik gelijk gezegd van not gone
Huis is van 2016, schuur is niet veel later aan gezet (was carport).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Lijkt mij niet dat het een probleem gaat vormen mits het toen der tijd goed is aangelegd :).

Laadvermogen kan je inderdaad via e-manager lager zetten, volgens mij heb je niet veel opties omdat een standaard granny lader met max 10A doet laden. Uit mijn hoofd kan je nog een stap lager naar 6A gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Jazsie schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:04:
[...]

Naast de laadpalen die @Destynx noemt kan je ook voor een simpele 2de handse lowmotion paal gaan. Ben je voor 100-150 EUR klaar. Ok, dan wel nog zelf installeren.
Hou er rekening mee dat die 2e hands palen van newmotion en evbox e.d. vanaf volgende zomer niet meer configureerbaar zijn (en ook geen backoffice meer hebben). Die hebben alleen 2G connectiviteit en dat netwerk gaat volgend jaar uit. Maar het kan wel een leuke start zijn qua componenten om daarna met een smartevse (of phoenix contact, openevse, etc.) controller om te bouwen.

All-electric.

• ChauffeurVB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 12:24
Afschrijving is erg veel!

Wij kochten in mei 2022 onze eGolf met inmiddels 88.000 km erop voor ruim € 23.000,-, en omdat we terug een caravan gekocht hebben kochten we opnieuw een benzineslurper.
Maar twee auto’s houden wordt voor ons als gepensioneerden te duur.
Dus wilden we de eGolf de deur uit doen….
Maar wat voor een armzalige prijzen worden er nu voor geboden?

Wat zijn jullie ervaringen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDmM5jBlioCCYH9iUIvNw3JMajs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ITts48dZKIAYVPWGtgN9cZK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
RonJ schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:47:
[...]
Hou er rekening mee dat die 2e hands palen van newmotion en evbox e.d. vanaf volgende zomer niet meer configureerbaar zijn (en ook geen backoffice meer hebben). Die hebben alleen 2G connectiviteit en dat netwerk gaat volgend jaar uit. Maar het kan wel een leuke start zijn qua componenten om daarna met een smartevse (of phoenix contact, openevse, etc.) controller om te bouwen.
Je kan ze ook gebruiken in "standalone" mode dus zonder backoffice.
Anders inderdaad beter niet doen of de inhoud vervangen met een (smart)EVSE module.
ChauffeurVB schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:57:

Wij kochten in mei 2022 onze eGolf met inmiddels 88.000 km erop voor ruim € 23.000,-, en omdat we terug een caravan gekocht hebben kochten we opnieuw een benzineslurper.

Wat zijn jullie ervaringen?[Afbeelding]
2022 was het hoogste punt mbt prijzen. Een 1ste generatie eGolf ging toen voor 20k weg.... krijg je nu nog geen 10k voor terug.

En aangezien subsidie potje is aangevuld zullen veel mensen niet particulier kopen.

Persoonlijk zou ik de auto schorsen en volgend jaar wanneer er geen subsidie is verkopen.
Heb je al meer kans dat je het voor een betere prijs verkocht krijgt.

Mogelijk dat subsidiepotje eerder leeg is :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaibaa2
Ja de egolf schrijft erg snel af helaas. Elektrische auto’s in het algemeen hoor. Maar onze egolf in het bijzonder denk ik, omdat andere auto’s uit dezelfde periode een veel groter bereik hebben (bv de e-Niro 400 km) en veel sneller kunnen laden (70 kW).

Wij hebben ook een benzine gekocht en die is maar heel weinig minder waard geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destynx

Wij hebben op onze in oktober tweedehands gekochte Model 3 ook dik 10k afgeschreven in nog geen jaar tijd. Alle EV prijzen zijn rap gedaald het afgelopen jaar. Gelukkig hebben wij onze E-Golf dit jaar pas gekocht en die is nog niet veel kwijt geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-08 16:36
Klopt, gaat als een speer naar beneden. Ik heb hem particulier voor 15k gekocht en toch subsidie kunnen pakken. Voor 13k klaar afgelopen februari.
Als de subsidie pot verleden tijd is, zal dat voor de particulier gunstiger worden. Momenteel zit er nog garantie op de accu bij de meeste qua bouwjaar en kmstand.
Ik weet niet wat ik van de toekomst moet verwachten. De technische ontwikkelingen gaan hard, wat de golf minder interresant maakt, maar ook de overheid maakt het steeds minder interessant.

Ik rijd hem maar gewoon op. Het is een 2e auto voor ons en momenteel 'gratis' stroom uit de zonnepanelen. Die situatie gaan komende jaren met wegenbelasting, terugleverkosten, verdwijnen salderen etc veranderen. We zien het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrielink
Vandaag de klap erop gegeven en wordt onze E-Golf klaar gemaakt door de garage. We kunnen niet wachten om erin te gaan rijden!

Maar nu het volgende dilemma... Laadpaal...

We beschikken over een eigen oprit en hebben zelf zonnepanelen (7 stuks á 430wp) en verbruiken zelf zo'n 2700kwH op dit moment. Ons energiecontract loopt volgende maand af, dus hier kunnen we nu rekening mee houden. Van onze huidige energieleverancier heb ik een aanbod voor €0,29 voor 1 kwh. Is het niet handiger om over te stappen op een variabel contract? Deze prijzen liggen over het algemeen (ruim) lager en de auto hoeft (naar verwachting) maar zo'n 2 keer per week te worden geladen. Hierin zijn we dus flexibel.

Ik zat zelf te denken aan een Easee Charge Lite. We kennen zelf een installateur die de installatie kan doen. Zijn er goede (/betaalbare) alternatieven? Kun je met deze laadpaal instellen dat er wordt geladen bij een laag stroomtarief? Voor mij is dit echt nieuw allemaal haha

• roy.van.geel
vrielink schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:32:
Vandaag de klap erop gegeven en wordt onze E-Golf klaar gemaakt door de garage. We kunnen niet wachten om erin te gaan rijden!

We beschikken over een eigen oprit en hebben zelf zonnepanelen (7 stuks á 430wp) en verbruiken zelf zo'n 2700kwH op dit moment. Ons energiecontract loopt volgende maand af, dus hier kunnen we nu rekening mee houden. Van onze huidige energieleverancier heb ik een aanbod voor €0,29 voor 1 kwh. Is het niet handiger om over te stappen op een variabel contract? Deze prijzen liggen over het algemeen (ruim) lager en de auto hoeft (naar verwachting) maar zo'n 2 keer per week te worden geladen. Hierin zijn we dus flexibel.

Ik zat zelf te denken aan een Easee Charge Lite. We kennen zelf een installateur die de installatie kan doen. Zijn er goede (/betaalbare) alternatieven? Kun je met deze laadpaal instellen dat er wordt geladen bij een laag stroomtarief? Voor mij is dit echt nieuw allemaal haha
Ik heb ook een aantal offertes uitgezet, heb nu Zaptec Go, Ratio Solar, Peblar en Wallbox geoffreerd gehad. Geen idee waar je goed aan doet….mijn gevoel zegt Zaptec.

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-08 20:50
vrielink schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:32:

V.w.b. je energiecontract, is dynamisch beter als je een beetje rekening houdt met wanneer je de auto laadt (of dit slim doet via een slim laden app, dan moet de laadpaal wel ook communiceren). Dit is beter, omdat je verbruik hoger wordt (ga ik even van uit) dan wat je teruglevert. Neem anders een kijkje in het Day ahead dynamische energie contract topic.

• vrielink
Xhomas schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:16:
[...]

V.w.b. je energiecontract, is dynamisch beter als je een beetje rekening houdt met wanneer je de auto laadt (of dit slim doet via een slim laden app, dan moet de laadpaal wel ook communiceren). Dit is beter, omdat je verbruik hoger wordt (ga ik even van uit) dan wat je teruglevert. Neem anders een kijkje in het Day ahead dynamische energie contract topic.
Bedankt voor je reactie. Ik zal eens kijken op dat forum.

Weet jij of de Easee Charge Lite een laadpaal is die communiceert?

• Xhomas
vrielink schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:21:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik zal eens kijken op dat forum.

Weet jij of de Easee Charge Lite een laadpaal is die communiceert?
Jazeker, die kan dat heel goed i.c.m. een dynamische energieleverancier zoals bijv. Tibber, waarbij Tibber een eigen P1 load balancer heeft (Tibber Pulse) die de laadpaal ook nog eens kan laten switchen tussen fasen of stroomsterkte, afhankelijk van hoeveel stroom je in huis verbruikt (zodat je niet meer dan 16/25A over één fase laat lopen, als je bijvoorbeeld ook een warmtepomp/inductiekookplaat/wasmachine aan heb staan). Als je niet bij Tibber wil, dan heeft de Easee ook hun eigen load balancer: de Equalizer.

De Easee lijkt erg geliefd in de Thuisladen van je EV deel 2 topic. Ik zelf heb sinds juni een e-Golf, en laadt tot nu toe op met de Granny charger. Maar ben ook nu aan het voorbereiden om de Easee te kopen en (zelf) te installeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Xhomas op 26-09-2024 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Xhomas schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:47:
[...]

Jazeker, die kan dat heel goed i.c.m. een dynamische energieleverancier zoals bijv. Tibber, waarbij Tibber een eigen P1 load balancer heeft (Tibber Pulse) die de laadpaal ook nog eens kan laten switchen tussen fasen of stroomsterkte, afhankelijk van hoeveel stroom je in huis verbruikt (zodat je niet meer dan 16/25A over één fase laat lopen, als je bijvoorbeeld ook een warmtepomp/inductiekookplaat/wasmachine aan heb staan). Als je niet bij Tibber wil, dan heeft de Easee ook hun eigen load balancer: de Equalizer.

De Easee lijkt erg geliefd in de Thuisladen van je EV deel 2 topic. Ik zelf heb sinds juni een e-Golf, en laadt tot nu toe op met de Granny charger. Maar ben ook nu aan het voorbereiden om de Easee te kopen en (zelf) te installeren.
Wel opmerkelijk dat ik die na een x aantal offertes nog niet voorbij heb zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 23:01
roy.van.geel schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:22:
[...]

Wel opmerkelijk dat ik die na een x aantal offertes nog niet voorbij heb zien komen.
Omdat die optie alleen werkt wanneer je Tibber ook als back-office hebt ingesteld.
Aangezien de meeste mensen geen of een andere back-office willen of op zijn minst de vrijheid willen 9m evt een andere te kiezen wordt dat niet aangeboden.
Ik zou er ook niet aan beginnen tenzij je 100% zeker bent dat je alleen Tibber als back-office wilt gaan gebruiken in de komende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
Xhomas schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:47:
[...]

Ik heb gelezen dat de E-Golf na 18 keer wisselen van amperage door de laadpaal ophoudt met laden. Dat is natuurlijk funest als je op zonnestroom wilt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xhomas
Destynx schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:44:
[...]
Ik heb gelezen dat de E-Golf na 18 keer wisselen van amperage door de laadpaal ophoudt met laden. Dat is natuurlijk funest als je op zonnestroom wilt laden.
Daar was ik niet van op de hoogte, thanks.
Ik heb het even zitten Googlen, maar kon niets er over vinden.
Daarom heb ik het ook in ChatGPT gegooid om te zoeken op internet, dit zijn zijn antwoorden (aangezien ik het zelf niet kon vinden):
Ja, dit klopt voor bepaalde bouwjaren van de e-Golf, met name de eerdere modellen. De e-Golf kan stoppen met laden wanneer de laadstroomfrequentie te vaak wordt gewijzigd, zoals bij dynamische laadpalen die het amperage aanpassen op basis van de beschikbare zonnestroom. Bij ongeveer 18 keer veranderen van de stroomsterkte kan de auto stoppen met laden, omdat het systeem dit mogelijk interpreteert als een fout.

Dit is zeker iets om rekening mee te houden als je dynamisch wilt laden met zonnestroom. Een mogelijke oplossing kan zijn om een laadpaal te gebruiken die grotere stappen in de laadstroom maakt en minder vaak schakelt, om te voorkomen dat de e-Golf stopt met laden.
Dit probleem is voornamelijk gerapporteerd bij de e-Golf modellen van 2014 tot en met 2017. Deze modellen kunnen inderdaad gevoelig zijn voor frequente veranderingen in het amperage van de laadpaal, wat kan resulteren in het stoppen van de laadsessie.

Latere modellen, zoals die vanaf 2018, hebben doorgaans verbeterde software en hardware die beter omgaan met dynamische laadstromen. Aangezien jouw e-Golf uit 2019 is, is de kans kleiner dat je dit probleem zult ondervinden. Toch kan het nuttig zijn om de laadinstellingen van je laadpaal te monitoren en, indien nodig, het aantal wijzigingen in amperage te beperken.
Wanneer ik ChatGPT vraag om bronnen, krijg ik echter alleen deze:
https://www.speakev.com/t...ps-about-half-way.146091/
https://github.com/OpenEVSE/OpenEVSE_PLUS/issues/13
https://www.evchargepedia...e-golf-charging-problems/
https://www.chargepoint.c...home/troubleshooting/flex

Waar eigenlijk opnieuw niets concreets in staat, dus ik ben wel benieuwd of jij het misschien nog kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
Xhomas schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:33:
[...]

Daar was ik niet van op de hoogte, thanks.
Ik heb het even zitten Googlen, maar kon niets er over vinden.
Daarom heb ik het ook in ChatGPT gegooid om te zoeken op internet, dit zijn zijn antwoorden (aangezien ik het zelf niet kon vinden):

[...]

[...]

Wanneer ik ChatGPT vraag om bronnen, krijg ik echter alleen deze:
https://www.speakev.com/t...ps-about-half-way.146091/
https://github.com/OpenEVSE/OpenEVSE_PLUS/issues/13
https://www.evchargepedia...e-golf-charging-problems/
https://www.chargepoint.c...home/troubleshooting/flex

Waar eigenlijk opnieuw niets concreets in staat, dus ik ben wel benieuwd of jij het misschien nog kan vinden.
Ik kan ook lastig bronnen vinden, maar ik baseer mij ook weer op deze opmerking van een mede-Tweaker: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80212798

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Yep, ik heb de 2019 model en die heeft het ook. Mijn oude 2014 eGolf had het ook.
Het is een beetje hit en miss... enige wat je kan doen is proberen.

[ Voor 21% gewijzigd door Jazsie op 01-10-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Jazsie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:56:
Yep, ik heb de 2019 model en die heeft het ook. Mijn oude 2014 eGolf had het ook.
Het is een beetje hit en miss... enige wat je kan doen is proberen.
Dat kan dus optreden gedurende load balancing of wanneer je bijvoorbeeld alleen via zonnepanelen laad? In die gevallen treden die wisselingen op toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De Citigo-EV gaat uit de lease dus wij zijn aan het oriënteren naar een vervanger (tweede auto), de e-Golf staat hoog op de shortlist ivm betrouwbaarheid en eenvoudige opzet qua techniek (wat er niet op zit kan ook niet kapot), passieve accu-koeling, lage degradatie en goede bouwkwaliteit

Het probleem met de regelklep voor de airco/verwarming is dat alleen van toepassing op modellen met warmtepomp. In dat geval ga ik zoeken naar een model met PTC heater.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
roy.van.geel schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:04:
[...]
Dat kan dus optreden gedurende load balancing of wanneer je bijvoorbeeld alleen via zonnepanelen laad? In die gevallen treden die wisselingen op toch?
Bij loadbalancing geen last van gehad, kan natuurlijk ook komen omdat in een laad sessie het niet zo vaak is voorgekomen. Dit jaar maar een paar keer.

Via enkel PV panelen gaat het heel snel, vooral als je eentje hebt die vaak in kleine stappen doet regelen (zoals mijn DIY SmartEVSE).

Ik laad gewoon op een vaste snelleid, in de goedkoopste uren in de nacht (overdag ben ik werken).
Soms doe ik wel eens de laadsnelheid tijdens het laden aanpassen, dat gaat prima zolang het dus niet te vaak is.

Wanneer je overigens de auto weer "wakker" maakt met je sleutel gaat het laden weer verder 8)7.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
revolution-nl schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:07:
De Citigo-EV gaat uit de lease dus wij zijn aan het oriënteren naar een vervanger (tweede auto), de e-Golf staat hoog op de shortlist ivm betrouwbaarheid en eenvoudige opzet qua techniek (wat er niet op zit kan ook niet kapot), passieve accu-koeling, lage degradatie en goede bouwkwaliteit

Het probleem met de regelklep voor de airco/verwarming is dat alleen van toepassing op modellen met warmtepomp. In dat geval ga ik zoeken naar een model met PTC heater.
Is enkel bij de warmtepomp versie, de non warmtepomp versie heeft dit niet erop zitten.

Je kan ook voor bj >2020 gaan, in 2020 is het aangepast (helaas wel met het zelfde onderdeel nummer).
Of eentje vinden waar dit na 2020 is aangepast/vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Wanneer je een egolf hebt overgenomen, kun je dan het beste een reset naar fabrieksinstellingen doen oid? Ik krijg bijv bij het verlaten van de auto ook de naan vd vorige eigenaar te zien. Zoja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
bij Car setup even alle online diensten (carnet) resetten.
Eventueel kan je in het zelfde menu ook een complete reset uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Gisteren gebruik gemaakt van het voorverwarmen, met het idee dat dit gunstig is voor de range. Bij het instappen gaf de auto 220km aan en na vertrek, dus met de airco aan op 21 graden gaf die 190 aan. Nog steeds een groot verschil ondanks voorverwarmen. Herkennen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roy.van.geel
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:06:
Gisteren gebruik gemaakt van het voorverwarmen, met het idee dat dit gunstig is voor de range. Bij het instappen gaf de auto 220km aan en na vertrek, dus met de airco aan op 21 graden gaf die 190 aan. Nog steeds een groot verschil ondanks voorverwarmen. Herkennen jullie dit?
Voorverwarmen terwijl deze aan de laadpasl hangt neem ik aan? Zelf nog niet geprobeerd hoor, zou wel verwachten dat dat werkt.

Tip op vw site is om je airco lager te zetten en, mits je dat hebt, stoelverwarming aan te zetten. Dat is efficienter dan je gehele cabine te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
roy.van.geel schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Voorverwarmen terwijl deze aan de laadpasl hangt neem ik aan? Zelf nog niet geprobeerd hoor, zou wel verwachten dat dat werkt.

Tip op vw site is om je airco lager te zetten en, mits je dat hebt, stoelverwarming aan te zetten. Dat is efficienter dan je gehele cabine te verwarmen.
Aan de laadpaal inderdaad. Had gehoopt dat de airco, door voor te verwarmen, minder van de accu zou snoepen.

Tip ga ik proberen, dankjewel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankVolt
  • Laatst online: 22-08 08:19
De GOM gaat uit van de instelling met airco/verwarming aan en zal dan de GOM lager weergeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:58:
[...]

Aan de laadpaal inderdaad. Had gehoopt dat de airco, door voor te verwarmen, minder van de accu zou snoepen.

Je kan nog het ventilatievolume op laag zetten. Dat zit rechts bovenin het klimaatmenu.

En vergeet niet je banden op te pompen nu het ineens >10 graden kouder is ‘s-ochtends.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Net even aan een publieke laadpaal gehangen, ik heb in de app via vertrektijden - tandwieltje de instelling ‘direct opladen tot’ op 80% gezet. Publieke laadpaal laad gewoon door, ook na 80%. Hoe kan ik die 80% forceren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:58:
[...]

Als je dit al groot verschil vind dan moet je maar eens proberen zonder voor te verwarmen, gaat nog harder dan.

Ik doe altijd voorverwarmen, hoe kouder het is hoe meer het scheelt.
Echter omdat het kouder is kost het meer energie om de auto warm te houden.
Als je geen warmtepomp versie hebt dan gaat het echt nog een stukkie sneller met het verbruik.

Zet je info scherm maar eens op huidig verbruik, zonder voorverwarmen is deze in het begin best fors.
roy.van.geel schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:42:
Net even aan een publieke laadpaal gehangen, ik heb in de app via vertrektijden - tandwieltje de instelling ‘direct opladen tot’ op 80% gezet. Publieke laadpaal laad gewoon door, ook na 80%. Hoe kan ik die 80% forceren?
Instelling wat jij noemt betekent dat de auto direct tot 80% gaat laden ipv te wachten met laden.
(bijv. om 18u sluit je de laadkabel aan en je hebt ingesteld om, om 6u in de ochtend te vertrekken. Normaal zou het laden pas in de nacht starten zodat ie om 6u vol is. Met direct laden tot 80% gaat ie meteen laden tot 80% indien de auto <80% vol is). Maar dit werkt enkel bij gebruikt van uitgesteld laden (vertrekplanner) en niet bij gewoon direct laden.

Kort gezegd: maak een "dummy" vertrekplan en gebruik die icm eventueel direct laden tot xx %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Jazsie schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:38:
[...]

Als je dit al groot verschil vind dan moet je maar eens proberen zonder voor te verwarmen, gaat nog harder dan.

Ik doe altijd voorverwarmen, hoe kouder het is hoe meer het scheelt.
Echter omdat het kouder is kost het meer energie om de auto warm te houden.
Als je geen warmtepomp versie hebt dan gaat het echt nog een stukkie sneller met het verbruik.

Zet je info scherm maar eens op huidig verbruik, zonder voorverwarmen is deze in het begin best fors.

[...]

Instelling wat jij noemt betekent dat de auto direct tot 80% gaat laden ipv te wachten met laden.
(bijv. om 18u sluit je de laadkabel aan en je hebt ingesteld om, om 6u in de ochtend te vertrekken. Normaal zou het laden pas in de nacht starten zodat ie om 6u vol is. Met direct laden tot 80% gaat ie meteen laden tot 80% indien de auto <80% vol is). Maar dit werkt enkel bij gebruikt van uitgesteld laden (vertrekplanner) en niet bij gewoon direct laden.

Kort gezegd: maak een "dummy" vertrekplan en gebruik die icm eventueel direct laden tot xx %.
Oke, dan zullen we dat eens proberen. Wel vreemd dat je niet gewoon een max kan opgeven, zeker ook omdat er gezegd wordt dat dat beter is voor de accu.
Nou heb ik om te proberen dat betaalde pakketje voor een jaar afgenomen, dan kun je iig het accu percentage zien. Maar hoe doe je dat normaliter wanneer je die niet hebt? Want in de vattenfall app zie je ook geen resterende tijd oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Het was inderdaad veel handiger geweest als je gewoon een max kon instellen, ook bij direct laden via AC zonder vertrekplanner actief. Helaas loopt de eGolf beetje achter mbt techniek wat dat betreft :P.

Als je geen betaald pakketje hebt dan is het jammer maar helaas, dan kan je nergens aflezen hoeveel % de accu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Jazsie schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:56:
Het was inderdaad veel handiger geweest als je gewoon een max kon instellen, ook bij direct laden via AC zonder vertrekplanner actief. Helaas loopt de eGolf beetje achter mbt techniek wat dat betreft :P.

Als je geen betaald pakketje hebt dan is het jammer maar helaas, dan kan je nergens aflezen hoeveel % de accu is.
Gewoon een vertrekplannertje om 07:00 instellen en inschakelen? Als ik em dan om bijv 16:00 erin doe, dan gaat tie tot 80? Stopt die publieke laadpaal dan ook op 80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
roy.van.geel schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:06:
[...]

Oke, dan zullen we dat eens proberen. Wel vreemd dat je niet gewoon een max kan opgeven, zeker ook omdat er gezegd wordt dat dat beter is voor de accu.
Nou heb ik om te proberen dat betaalde pakketje voor een jaar afgenomen, dan kun je iig het accu percentage zien. Maar hoe doe je dat normaliter wanneer je die niet hebt? Want in de vattenfall app zie je ook geen resterende tijd oid.
Timer op je telefoon. :p Heb zelf nooit het abonnement verlengd en in de praktijk mis ik het helemaal niet. Alleen bij storingen aan de laadpaal kan het handig zijn, maar gelukkig heb ik daar bijna nooit last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
roy.van.geel schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:29:
[...]

Gewoon een vertrekplannertje om 07:00 instellen en inschakelen? Als ik em dan om bijv 16:00 erin doe, dan gaat tie tot 80? Stopt die publieke laadpaal dan ook op 80?
Correct, wel bij beiden (direct laden en in je vertrekplan) instellen op 80%.
Doe je dit niet en direct laden staat bv op 20% en je accu is >20% dan gaat ie pas midden in de nacht laden omdat ie verwacht dat je pas om 7u gaat vertrekken.

Vergeet ook niet bij het insteken van de laadkabel op de onderste knop te drukken (laden volgens vertrekplanner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
Vanochtend voor het eerst geprobeerd te laden met de granny charger. Het moest allemaal snel snel voor het werk, maar het lukte me niet. Iemand enig idee wat er verkeerd zou kunnen gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRZjAD-jsekqVxOI6d2AQdWAics=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pzP5jmOU0E07L7ikXBVQ2hF.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 56 ... 65 Laatste