Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh
Abonnement was verlopen … zucht 😅 werkt weer naar behoren
Dat is altijd weer zoeken ja, maar in de vw connect shop volgens mij https://connect-shop.volkswagen.com/articleOverviewsjurres schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:31:
Ik zal wel weer gek zijn, maar ik zie nergens waar ik mijn abonnement kan verlengen...
Zag de bridgestones al voorbij komen. Dit is neem ik aan de turanza 005? Is er ook iemand die met e.primacy rijdt? Ben zeer benieuwd naar het verschil op die band.
En ga je naar 16 inch 205 breed, dan is ie nog wat zuiniger !Maartinho schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:16:
Ik heb op de 17 inch salvador velgen nu Vredestein ultrac satin eronder liggen. Bij vol heeft hij ergens tussen 224 en 239 aan. In praktijk iets van 180. Nu zag ik al dat dit niet de meest zuinige banden zijn.
Zag de bridgestones al voorbij komen. Dit is neem ik aan de turanza 005? Is er ook iemand die met e.primacy rijdt? Ben zeer benieuwd naar het verschil op die band.
Dat past helaas niet op 16"201WD schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:31:
[...]
En ga je naar 16 inch 205 breed, dan is ie nog wat zuiniger !
We rijden tussen de 20-25K per jaar, maar vooral kleine stukjes. Vakanties doen we praktisch nooit met de auto en die enkele keer dat we een verre reis maken, overleven we wel aan de lader. Ik wil dan alsnog het liefst een Golf met warmtepomp.
Wat zijn volgens jullie nog 'must-have' opties voor de golf? We hebben 2 kleine kinderen en ik heb slechts 2 golfjes tot nu toe gezien met zij-airbags achter. Dit lijkt een zeldzame optie te zijn.
Als je in de winter geen grote reizen maakt, vraag ik mij af of een extra warmtepomp nu zoveel toegevoegde waarde heeft.
Het is een heel fijne auto, maar met een gezin (ik praat uit ervaring) vooral als 2e auto erg geschikt.
Eens met @DDDikkiedik voor de rest. Warmtepomp is fijn, maar niet essentieel. Als je tegen een exemplaar met stoelverwarming aanloopt, is het veel efficienter om die te gebruiken ipv de kachel/warmtepomp.
Ja ik kan thuis laden (zonnepanelen en dynamisch contract). Hij zal voornamelijk door mijn vrouw gebruikt worden voor woon/werk verkeer (80-90km per dag).dennisfr schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:14:
@Kruiwagen kun je thuis laden? Anders zou ik er niet aan beginnen. 25k/jaar komt neer op 500 km/week, wat dus minimaal 3x per week laden betekent, en dan ga ik er nog van uit dat de range redelijk goed kunt benutten. In de praktijk zal het neer komen op 4x per week laden.
Het is een heel fijne auto, maar met een gezin (ik praat uit ervaring) vooral als 2e auto erg geschikt.
Eens met @DDDikkiedik voor de rest. Warmtepomp is fijn, maar niet essentieel. Als je tegen een exemplaar met stoelverwarming aanloopt, is het veel efficienter om die te gebruiken ipv de kachel/warmtepomp.
Langere afstanden worden maar sporadisch gereden.
[ Voor 99% gewijzigd door alarma2nd op 16-06-2026 13:31 ]
Op dit moment neig ik iets meer naar de Golf omdat ik toch het idee dat die iets betrouwbaarder is. Wat me alleen opvalt is dat er veel modellen echt lang te koop staan. Soms wel meer dan 2 jaar. Is er echt zo weinig vraag naar de E-golf? Wat mogelijk dus perspectief biedt voor een scherpere prijs. 😃
Als voorbeeld: https://www.autotrack.nl/...al&utm_campaign=gaspedaal
6 jaar oud maar staat al sinds de zomer van 24 bij deze handelaar.
[ Voor 10% gewijzigd door alarma2nd op 16-06-2026 14:40 ]
Wat betreft de prijs: ik denk dat de auto een jaar geleden gewoon veel te hoog geprijsd was. Ik kocht voor hetzelfde bedrag er een met 50.000 km, een jaar geleden. Maar zo langzamerhand is hij kennelijk marktconform geprijsd, want de prijzen lijken wat te stijgen.
Lijkt me op het eerste oog geen heel verkeerde prijs. Maar als je vervolgens ziet dat het een vrij kaal model is, heb je wel wat weinig opties voor dat bedrag bij dit model.alarma2nd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:28:
Ter vervanging van onze huidige auto zijn we ons aan het oriënteren op een eerste elektrische auto (gezin van 3). Naast de originele Ionic staat de E-Golf hoog op ons lijstje. We rijden per jaar max 13.000km en nooit echt heel ver weg. Beide auto’s zouden dus prima voldoen.
Op dit moment neig ik iets meer naar de Golf omdat ik toch het idee dat die iets betrouwbaarder is. Wat me alleen opvalt is dat er veel modellen echt lang te koop staan. Soms wel meer dan 2 jaar. Is er echt zo weinig vraag naar de E-golf? Wat mogelijk dus perspectief biedt voor een scherpere prijs. 😃
[ Voor 90% gewijzigd door Kruiwagen op 16-06-2026 15:30 ]
Valt mee toch? Enige wat ik misschien echt zou missen is de stoelverwarming. Over de warmptepomp en discovery pro twijfel ik nog. Onze ritjes zijn kort dus vermoed dat de extra range geen gemis is. De discovery pro is gaaf maar wel erg diefstalgevoelig. Voor de rest zou ik eerlijk gezegd niet weten wat er nog op moet.Kruiwagen schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:03:
[...]
Lijkt me op het eerste oog geen heel verkeerde prijs. Maar als je vervolgens ziet dat het een vrij kaal model is, heb je wel wat weinig opties voor dat bedrag bij dit model.
Daarbij kom ik van een Clio IV dus elke E-golf is al een upgrade. 😆
N.m.m. kun je voor dergelijke bedragen veel beter doorsparen voor een Model 3, e-Niro of een Kona. Modernere EV’s die voor dagelijks gebruik een stuk bruikbaarder zijn, ook al zijn die auto’s door de brandstofprijzen best gestegen in tweedehands prijs. Een e-Golf is een fijne auto maar toch behoorlijk beperkt door de actieradius.alarma2nd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:28:
Ter vervanging van onze huidige auto zijn we ons aan het oriënteren op een eerste elektrische auto (gezin van 3). Naast de originele Ionic staat de E-Golf hoog op ons lijstje. We rijden per jaar max 13.000km en nooit echt heel ver weg. Beide auto’s zouden dus prima voldoen.
Met andere woorden: ik snap wel dat ze voor zulke prijzen lang te koop zullen staan.
Maar waarom een duurdere auto en ditto afschrijving nemen als je die extra range of laadsnelheid wellicht niet of nauwelijks nodig hebt?ZXRY schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:45:
[...]
N.m.m. kun je voor dergelijke bedragen veel beter doorsparen voor een Model 3, e-Niro of een Kona. Modernere EV’s die voor dagelijks gebruik een stuk bruikbaarder zijn, ook al zijn die auto’s door de brandstofprijzen best gestegen in tweedehands prijs. Een e-Golf is een fijne auto maar toch behoorlijk beperkt door de actieradius.
Met andere woorden: ik snap wel dat ze voor zulke prijzen lang te koop zullen staan.
Ik beantwoordde jouw vraag m.b.t. het lange te koop staan. Over jouw individuele situatie kan/wil ik niet oordelen. Jij kent jouw eigen situatie en wensen beter dan ik.Kruiwagen schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:01:
[...]
Maar waarom een duurdere auto en ditto afschrijving nemen als je die extra range of laadsnelheid wellicht niet of nauwelijks nodig hebt?
Overigens denk ik dat de afschrijving van een e-Golf juist harder zal gaan t.o.v. een e-Niro, Kona of een Model 3. Voor de afschrijving maakt het uit wat de markt denkt, en de markt voor auto’s met een realistisch bereik van <200 km is niet heel groot.
Veel Nederlanders zijn nog huiverig m.b.t. range anxiety en voornoemde auto’s zijn véél bruikbaarder als dagelijks vervoer. Zie bijv. ook het feit dat de occasion prijzen van voornoemde auto’s zijn gestegen terwijl bij de e-Golf, voor zover ik nu snel kan zien, dat niet is gebeurd.
Heeft volgens mij ook met de motorrijtuigenbelasting te maken. Toendertijd was de situatie onduidelijk en waren de ev’s relatief te duur. Ik kreeg zelf toen ook het advies van de dealer om niet te verkopen of in te ruilen totdat al het stof neergedaald was. Dus ik heb nu 2 ev’s waarbij ik de egolf permanent uitleen. Ik denk ook niet dat ik ‘m snel ga verkopen, rijdt als een zonnetje en laat de berijder, tot nu toe, niet in de steek.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Oh maar die opmerking over lang te koop staan kwam niet van mij.ZXRY schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:51:
[...]
Ik beantwoordde jouw vraag m.b.t. het lange te koop staan. Over jouw individuele situatie kan/wil ik niet oordelen. Jij kent jouw eigen situatie en wensen beter dan ik.
Overigens denk ik dat de afschrijving van een e-Golf juist harder zal gaan t.o.v. een e-Niro, Kona of een Model 3. Voor de afschrijving maakt het uit wat de markt denkt, en de markt voor auto’s met een realistisch bereik van <200 km is niet heel groot.
Veel Nederlanders zijn nog huiverig m.b.t. range anxiety en voornoemde auto’s zijn véél bruikbaarder als dagelijks vervoer. Zie bijv. ook het feit dat de occasion prijzen van voornoemde auto’s zijn gestegen terwijl bij de e-Golf, voor zover ik nu snel kan zien, dat niet is gebeurd.
Ja, range anxiety is wel een ding. Maar accu-SoH-anxiety is ook een ding. eGolfjes lijken best een goede SoH te hebben, zelfs met hoge km stand. Daarnaast heeft de eGolf inmiddels wel zijn grootste percentage afschrijving gehad. Zijn er betere ev's? Zeker, maar die hebben ook hun prijs.
Ah, fair. Qua afschrijving zie ik het persoonlijk anders, maar dat is afwachten. En ook bij een hoge afschrijving valt de ‘schade’ in absolute zin mee en gaat het om een paar duizend euro. Het zal in ieder geval niet hetzelfde zijn als de persoon die een gloednieuwe EV van €100.000 heeft gekocht die in een paar jaar 70% van de waarde is verloren.Kruiwagen schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:47:
[...]
Oh maar die opmerking over lang te koop staan kwam niet van mij.
Ja, range anxiety is wel een ding. Maar accu-SoH-anxiety is ook een ding. eGolfjes lijken best een goede SoH te hebben, zelfs met hoge km stand. Daarnaast heeft de eGolf inmiddels wel zijn grootste percentage afschrijving gehad. Zijn er betere ev's? Zeker, maar die hebben ook hun prijs.
Ik vond de e-Golf een erg fijne auto maar het is jammer dat VW geen versie met een 50-60 kWh accu heeft gemaakt. En m.b.t. jouw laatste zin, de prijzen zijn echt hard gestegen laatste tijd, dus het verschil is nu groter.
Zo kocht ik eind 2024 een Model 3 uit december 2019 voor €16.400. Nu zou diezelfde auto 1,5 jaar later en met 25.000 extra kilometers minstens € 1.500 duurder zijn. Bij de e-Niro’s zag je als ik het goed herinner 1,5 jaar geleden ook redelijk wat exemplaren voor 16-19k.
Wat ik alleen nog niet begrijp, wat is nu het verschil tussen Carnet en We Connect? Is dit hetzelfde platform maar met een nieuw naampje? Ik zie dat ik geen We Connect abbo's kan afsluiten. Wel het Carnet Security & Servive Plus.
Naaf: 57.1
Steek: 5x112
ET: 50
Afmeting: 6J x 17 inch
Bandenmaat: 205/50 R17
Iemand die dit weet?
Waarom niet gewoon de originele egolf velgenJazsie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:12:
Ben toe aan nieuwe velgen, heb het volgende op het oog maar weet niet of ze passen:
Naaf: 57.1
Steek: 5x112
ET: 50
Afmeting: 6J x 17 inch
Bandenmaat: 205/50 R17
Iemand die dit weet?
Zijn OEM VW Madrid velgen... voor o.a. Golf, blijkbaar zijn ze onderling wisselbaar met de eGolf... alleen dat wist ik niet zodoende de vraag
Jammer, net te laat. Gisteren de velgen opgehaald, toch bedanktsjurres schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:28:
Ik heb nog een setje originele die eventueel overgenomen kunnen worden, pb maar bij interesse
https://mtgbattery.com/volkswagen-e-golf-battery-upgrade/
Om maar meteen met het belangrijkste te beginnen: het is een Golf, en hij rijdt ook gewoon als een “normale” Golf. Dat bedoel ik absoluut positief, en dat zeg ik als iemand die nooit echt een uitgesproken Golf-fan is geweest. De Golf is misschien wel de meest gemiddelde auto van het Europese wagenpark, maar je merkt aan alles dat dit model al veertig tot vijftig jaar wordt doorontwikkeld. Hij rijdt gewoon erg goed: stil, stabiel en comfortabel. In het interieur zit alles op de juiste plek. Het straalt rust uit.
Ik denk bovendien dat de bouwkwaliteit van de Mk7 en de Mk7.5 in het bijzonder op een hoogtepunt lag. De Golf 8 scoort op dat vlak naar mijn idee toch duidelijk minder. Het interieur van de e-Golf is, op een paar details na, vrijwel gelijk aan dat van een gewone Golf. Prima wat mij betreft: dat overdreven futuristische dat veel elektrische auto’s uitstralen, hoeft voor mij niet zo nodig.
Ook qua rijeigenschappen doet de e-Golf het erg goed. Ik durf zelfs te stellen dat hij prettiger rijdt dan vergelijkbare brandstofmodellen, met GTI’s en R’s uiteraard buiten beschouwing gelaten. Je krijgt een automaat met een bijzonder vloeiende aandrijving, direct veel koppel en geen motorgeluid. Tegelijkertijd profiteer je wel van de goede geluidsisolatie van de Golf, waardoor het heerlijk rustig is aan boord. Daarbij zijn e-Golfs vaak ook wat rijker uitgerust dan de gemiddelde TSI-uitvoering.
Dan de kosten, want daar zit misschien wel een van de grootste pluspunten. Elektrisch rijden is niet een beetje goedkoper dan benzine rijden, maar echt veel goedkoper, tenminste wanneer je thuis kunt laden. Met een dynamisch energiecontract en een beetje slim laden, dus laden wanneer de stroomprijs laag is, kun je regelmatig uitkomen op ongeveer 10 tot 15 cent per kWh, nog exclusief een eventuele ERE-korting. Natuurlijk rijd je niet evenveel kilometers op één kWh als op een liter benzine, maar onder de streep blijft het verschil enorm. Ook onderhoud is veel goedkoper: geen motorolie, luchtfilter, oliefilter of bougies. Dat zijn allemaal terugkerende kosten die je bij een EV simpelweg niet hebt.
Eigenlijk is de e-Golf dus een topauto en zou ik hem bijna iedereen kunnen aanraden. Op één groot punt na: het bereik. Dat is natuurlijk de olifant in de kamer. Met ongeveer 200 kilometer in de zomer en nog minder in de winter is het bereik gewoon niet geweldig.
Wij gebruiken de e-Golf als tweede auto, en daarvoor is hij perfect. Als eerste auto zou ik hem persoonlijk echter niet snel aanraden, tenzij je echt een heel specifiek gebruiksprofiel hebt en vrijwel alleen korte ritten rijdt. Een voorbeeld uit de praktijk: afgelopen winter reed ik van Eindhoven naar Nijmegen met een vrijwel volle accu. Bij aankomst was er nog ongeveer 60 procent over. Op de terugweg, later op de avond, daalde de temperatuur flink en zag ik het bereik ineens hard teruglopen. Uiteindelijk moest ik onderweg toch stoppen om bij te laden.
Een auto die met een volle “tank” niet eens zonder nadenken heen en terug tussen Eindhoven en Nijmegen kan rijden: daar had ik een paar jaar geleden waarschijnlijk om gelachen. Natuurlijk had ik in Nijmegen kunnen laden, en achteraf gezien had ik dat ook moeten doen, maar comfortabel voelt het niet echt. Je zou het bereik dus gerust zwaar ondermaats kunnen noemen.
Een vakantie naar Spanje is al helemaal geen aantrekkelijke gedachte. Alleen op de heenweg zou je dan ongeveer dertien keer moeten laden, je kunt immers nooit van 100 naar 0 procent rijden. Dit gaat gewoon niet werken. (Kofferruimte in een e-Golf is ook kleiner dan een gewone Golf, ook niet ideaal voor vakanties).
Maar nogmaals: als tweede auto, wanneer je thuis kunt laden en je het beperkte bereik accepteert, hoeft dit helemaal geen nadeel te zijn. Zo gebruiken wij hem ook en daarvoor is hij ideaal. Gemiddeld laden we ongeveer één keer per week tot 80 procent, meestal in het weekend wanneer de prijzen vaak gunstig zijn.
Qua betrouwbaarheid heeft de auto ons in de afgelopen driekwart jaar eigenlijk nauwelijks iets gekost. Het enige typische EV-kwaaltje dat we hadden, waren vastzittende remklauwen aan de achterzijde. Die remmen worden door regeneratief remmen natuurlijk nauwelijks gebruikt. Ik heb er daarom voor gekozen om meteen ook de schijven en blokken te vervangen vanwege corrosie, samen met het schoonmaken en gangbaar maken van de klauwen. Ik heb daarbij gekozen voor een Brembo EV-kit, omdat die volgens Brembo beter tegen roest beschermd zou zijn. Of dat op lange termijn echt verschil maakt, moet natuurlijk nog blijken.
Oja en ik heb nog de 12V accu vervangen, bij uitlezen van de auto gaf deze aan dat die slecht aan het worden is. Ik merkte nog niks, maar voor 70 euro voor een nieuwe exemplaar ga ik het risico niet lopen. Wist je dat een e-Golf een standaard 12V accu heeft i.t.t. de duurdere EFB/AGM accu’s in brandstof VW’s. Op zich logisch bij gebrek aan een start-stop systeem.
Daarnaast heb ik preventief de olie in de versnellingsbak laten verversen. Bij ongeveer een ton op de teller leek mij dat geen overbodige luxe, ook al schrijft Volkswagen dat volgens mij niet standaard voor. Als laatste heb ik de originele 16-inch Astana-velgen vervangen door 17-inch Madrid-velgen, puur voor de looks. Houd er wel rekening mee dat dit iets extra verbruik kost. Overigens: iemand interesse in een mooie set Astana-velgen met verse Bridgestone EV-banden?
Dan nog een paar tips voor potentiële kopers. Ga absoluut voor een Mk7.5 facelift. Die heeft de grotere accucapaciteit, en die is eigenlijk al niet bijzonder ruim. Een warmtepomp is ook zeker de moeite waard. Mijn exemplaar heeft er een en is in de winter snel warm en in de zomer snel koel, terwijl het ook gunstiger is voor het verbruik.
Kies daarnaast liever een rijk uitgerust exemplaar. Waarom zou je een kale versie nemen als er voldoende aanbod is? ACC is bijvoorbeeld een erg fijne optie op de e-Golf, omdat de auto de snelheid heel nauwkeurig en soepel kan regelen. Thuisladen vind ik eigenlijk een must: niet alleen omdat je altijd kunt laden wanneer het jou uitkomt, maar vooral omdat je dan ook echt goedkoop kunt rijden. Een dynamisch energiecontract maakt daarbij een groot verschil.
Mijn conclusie: neem een e-Golf als tweede auto, bij voorkeur wanneer je ongeveer 10.000 kilometer per jaar rijdt. Dan laad je ongeveer één keer per week en past het bereik prima bij het gebruik. Voor 20.000 tot 30.000 kilometer per jaar zou ik hem persoonlijk niet aanraden, hetzelfde geldt voor (lange) buitenlandse vakantieritten.
(PS gemiddeld rijd ik 14.5kWh/100km voor wie dat interessant vindt.)
Rijd vaker 400km per dag, dat is zeker inplannen maar dat ben ik inmiddels wel gewend en is nog prima te doen vind ik zelf.
Ooit eens bijna 700km gereden op een dag maar dat was inderdaad niet te doen, helaas gaat het snelladen bij de 3-4de keer aardig omlaag.
Qua techniek is de eGolf wel achterhaalt, kan nog zeker vooruit echter als ik nu een EV zou kopen dan zou het zeker niet meer de eGolf zijn tenzij zoals je aangeeft het een 2de auto is.
Er zijn betere opties voor de zelfde of iets hogere prijs dan de eGolf. Met name sneller DC laden en hogere accu capaciteit cq actieradius.
Toen ik de eGolf kocht waren de prijzen minimaal 2x hoger en de betere EV's waren "onbetaalbaar".
Kortom; goed kijken wat je zoekt en wensen/eisen zijn, maar dat doe je als goed is sowieso bij aanschaf van een auto
Dat is bij ons exact het geval, wij hebben de E-Golf als tweede auto voor woon-werk verkeer.jmamac schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 01:08:
Mijn conclusie: neem een e-Golf als tweede auto, bij voorkeur wanneer je ongeveer 10.000 kilometer per jaar rijdt. Dan laad je ongeveer één keer per week en past het bereik prima bij het gebruik. Voor 20.000 tot 30.000 kilometer per jaar zou ik hem persoonlijk niet aanraden, hetzelfde geldt voor (lange) buitenlandse vakantieritten.
Doordat mijn vriendin en ik op hetzelfde industrieterrein werken kunnen we ook nog eens vaak carpoolen.
Ik denk dat we 10k km nog niet eens redden maar in de zomermaanden kunnen we vaak met één acculading een week rijden (thuisladen met dynamisch contract en zonnepanelen).
Voor de langere ritten in het weekend hebben we een PHEV (A3 Etron), dat vind ik in die gevallen weer een stuk fijner.
Ik ben zelf geen fan van de ID modellen met hun futuristische look, juist daarom voor een 'normale' Golf gegaan.
We hebben de E-Golf inmiddels een jaartje en tot nu toe erg tevreden over, qua opties zit die van ons aardig vol.
Ik volg het met smart. De prijs vind ik eigenlijk nog best hoog. Er staat een filmpje van op youtube met praktijktests. Hele aantrekkelijke upgrade, maar voor die prijs had ik ook wel aanpassingen verwacht in het BMS. Je rijbereik wordt bijvoorbeeld niet aangepast dus het blijft gokken wanneer hij echt leeg gaat zijn (althans als ik het filmpje moet geloven). Ook de laadsnelheid verhogen zou een welkome upgrade zijn.
Wij hebben de egolf als enige auto. Met 1 kind en een 2e op komst. We rijden ongeveer 25.000 per jaar. Veel kilometers, maar eigenlijk alleen maar korte stukken. Met de auto op vakantie gaan we eigenlijk nooit, afgezien van de sporadische citytrip. Dagje naar het strand, dan hang ik hem wel aan de lader. Je kunt vaak met minder afjmamac schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 01:08:
https://evplusetech.com/product/e-golf-150ah/DDDikkiedik schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:00:
Wat is dan de prijs? Ik kan het niet vinden.
$6300
[ Voor 26% gewijzigd door Kruiwagen op 30-06-2026 16:28 ]
Ik vind het moedig van je, maar als ik dit topic even teruglees heb je de auto pas 1 of 2 weekjes? Dus ik lees graag je ervaring na tijdje (en na de winter)Kruiwagen schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:55:
Wij hebben de egolf als enige auto. Met 1 kind en een 2e op komst. We rijden ongeveer 25.000 per jaar. Veel kilometers, maar eigenlijk alleen maar korte stukken. Met de auto op vakantie gaan we eigenlijk nooit, afgezien van de sporadische citytrip. Dagje naar het strand, dan hang ik hem wel aan de lader. Je kunt vaak met minder af
https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijden/steenmarters-zijn-dol-op-elektrische-autos/
Bij lidl heb je voor 13 euro ook een apparaatje maar de vraag is of dat volstaat.
https://www.lidl.nl/p/ultimate-speed-ultrasone-marterverjager-auto/p100398799?utm_source=lidlplus&utm_medium=app&utm_campaign=sit-dom_other_others_prd-share_ao_omc_omc_nf_tr_ao
Ook bij mij is de eGolf als enige auto. Inmiddels meer dan 3jr in bezig. Rijd 25-30k per jaar.jmamac schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:33:
[...]
Ik vind het moedig van je, maar als ik dit topic even teruglees heb je de auto pas 1 of 2 weekjes? Dus ik lees graag je ervaring na tijdje (en na de winter). Uiteindelijk is natuurlijk alles mogelijk, maar ik vind dat wel zonder problemen 200km moet kunnen rijden, al is het maar om iemand op te pikken van de luchthaven of om iets op te halen op Marktplaats. Dan wil je niet ook nog eens aan de lader hoeven. Maar goed, dat is een stukje comfort en dat is voor iedereen persoonlijk. Niet iedereen wilt/kan ook twee auto's hebben, en als een auto voldoet voor 95-99% van de tijd, ja moet je dan een andere auto kopen voor die ene 1%? (Dan zou je er ook eentje kunnen huren in dat geval). Dat was trouwens ook het verkoopargument van de elektrisch Mazda MX30 (en die is gigantisch geflopt... blijkbaar denkt de meerderheid daar toch anders over). Maar opnieuw, als de e-Golf gebruikt binnen zijn mogelijkheden, dan krijg je heel veel auto voor je geld. Begrijp me niet verkeerd... ik ben echt positief over de e-Golf!
Woon/werk verkeer is 80km, rijd gemiddeld 100km per dag icm boodschapjes etc.
Laad standaard tot 80% en kom daar prima weer weg.
100% laden wanneer ik dagje weg ga, 1 a 2x per maand maak ik een ritje van 400-450km en dat gaat ook prima.
Zou wel een 2de auto willen (is toch handig op sommige momenten wanneer je een gezin hebt) maar dan zou ik die hebben voor die paar keren... Kan je inderdaad beter huren.
Overigens heb ik 1x op een dag bijna 700km gereden, dat was wel pittig en zie je mij niet gauw meer doen. Dan leen ik wel de benzine auto van ouders
Na de 3de keer snelladen gaat het laden stuk minder snel en dan moet je wel serieus gaan wachten voordat je verder kan
Ik heb mijn e-Golf uit 2019 nu iets meer dan een jaar en heb er inmiddels ongeveer 40.000 km mee gereden.
Sinds kort hoor ik bij langzaam rijden en sturen een zoemend geluid aan de voorkant, ter hoogte van de voorwielen. Het is vooral merkbaar tijdens het insturen of manoeuvreren. Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn of herkent iemand dit probleem?
Daarnaast ben ik benieuwd welk onderhoud een e-Golf in het algemeen nodig heeft. Zijn er specifieke onderdelen of aandachtspunten waar ik op moet letten bij deze kilometerstand?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Voor onderhoud breng ik mijn auto’s al jaren naar een VAG specialist. Ik volg gewoon hun schema en adviezen.
VW dealer kan het niet nadoen bij testrit en zegt dat er niks aan de hand is.
Dus tja, hoe verder
Veel voorkomende klacht ook ik had het, dus olie vervangen en nooit meer last gehad.
Word nu elke 40k vervangen
[ Voor 3% gewijzigd door Rdestructo op 17-07-2026 12:11 ]
VW egolf 2020
@DDDikkiedik bij de tweede aanbieder: incl. shipping & tax: $5770 (€5050). Vermoedelijk komen hier wel nog invoerrechten bij. Best een interessante prijs.
Daar zou ik ook wel voor tekenen denk ik. Maar verwacht geen hogere laadsnelheid, ook deze packs zijn passief gekoeld.DDDikkiedik schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:33:
Inderdaad. Als het nog wat goedkoper wordt, zeg 5000 inclusief inbouwen en dat je dan ook een hogere laadsnelheid krijgt (bijvoorbeeld 80, allebei 40) dan zou ik dat nog helemaal niet zo gek vinden. Want ik vind het een geweldige auto alleen de actieradius is wat klein. Ik neem aan dat inbouwen ook nog wel even werk is, maar misschien valt dat mee.
All-electric.
Juist en als ik het goed herinner staan er filmpjes van op internet hoe het moetRdestructo schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:13:
Voor alle mensen met het zoemende geluid bij vooral insturen, differentieel olie vervangen.
Veel voorkomende klacht ook ik had het, dus olie vervangen en nooit meer last gehad.
Word nu elke 40k vervangen
[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 22-07-2026 14:05 . Reden: referal/tracking verwijderd ]
Ja, ik denk niet da je zonder verdere aanpassingen grotere laadsnelheden krijgt. En idd ook de rapidgate zal waarschijnlijk een probleem blijven.RonJ schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:28:
[...]
Daar zou ik ook wel voor tekenen denk ik. Maar verwacht geen hogere laadsnelheid, ook deze packs zijn passief gekoeld.
Daarnaast blijft het een 'dirty' upgrade. Puur een hardware swap. Het zou netjes zijn als de software ook aangepast zou worden zodat je nog iets van inzicht in je resterende range zou kunnen zien.
Ze spreken wel over het aanpassen van de software parameters na de swap. En "compatible with original BMS". Dat klopt ook wel, want alleen de Ah spec is anders, voltage en cell-aantal is precies gelijk. Benieuwd hoe ze dat nou precies voor zich zien, maar dat is ook iets voor een inbouwer om op te lossen natuurlijk. Volgens AI moet er een speciale hardwaremodule, bijv. van EVclinic tussen BMS en de auto gezet worden om zonder foutmeldingen te kunnen werken, maar de onderbouwing daarvoor vind ik niet echt. Ik weet nog wel dat VW zelf ook een prototype (afkomstig van Kreisel) had rondrijden met 58kWh, maar dat (test)project is geschrapt voor de ID.3Kruiwagen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:55:
[...]
Ja, ik denk niet da je zonder verdere aanpassingen grotere laadsnelheden krijgt. En idd ook de rapidgate zal waarschijnlijk een probleem blijven.
Daarnaast blijft het een 'dirty' upgrade. Puur een hardware swap. Het zou netjes zijn als de software ook aangepast zou worden zodat je nog iets van inzicht in je resterende range zou kunnen zien.
All-electric.
Dan snap ik het niet helemaal misschien. Maar als je een pack hebt dat je met 40 kw/uur kunt laden, en je voegt eenzelfde pack toe, dan kun je twee packs toch samen met 80 kw/uur laden? Of is dit een duidelijk voorbeeld dat ik niet zo technisch ben?RonJ schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:28:
[...]
Daar zou ik ook wel voor tekenen denk ik. Maar verwacht geen hogere laadsnelheid, ook deze packs zijn passief gekoeld.
Ehm, ja?DDDikkiedik schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:44:
[...]
Dan snap ik het niet helemaal misschien. Maar als je een pack hebt dat je met 40 kw/uur kunt laden, en je voegt eenzelfde pack toe, dan kun je twee packs toch samen met 80 kw/uur laden? Of is dit een duidelijk voorbeeld dat ik niet zo technisch ben?
All-electric.
BMS communiceert met de laadpaal waarna de DC lader de batterij doet laden aan de hand van de BMS gegevens.
Dus als je de BMS aanpast dan zou het zeker kunnen mits je binnen de grenzen zit zoals temperatuur zoals @RonJ aankaart.
Er zijn genoeg EV's die passief gekoelt zijn die +100kW kunnen laden, het kan dus prima.
Het zelfde verhaal met dat je na het vervangen van de cellen maar geen software update de "auto" niet weet dat er meer capaciteit is en dus klopt in veel gevallen de berekening niet mbt resterende actieradius.
Daarnaast bieden ze ook dit nog aan (een range extender die je op de HV bekabeling aansluit en in je kofferbak plaatst):
Range extender kit

Vreemd genoeg lijkt de battery pack voor onder de auto niet meer op hun website te staan.
[ Voor 10% gewijzigd door Kruiwagen op 23-07-2026 11:22 ]
Klopt, heb exact deze kit eerder dit jaar gebruikt bij mij auto. Best makkelijk. Ong. 0.7L erin gekregen. Betreft VAICO EXPERT KITS + Art.-Nr.: V10-7674 . Gekocht via Daparto.nl
Let op dat je de juiste Torx maat hebt in huis heb. Ik had 'm net niet, maar met een kleiner maatje kwam het toch nog los.
Aangezien het tijd is voor onderhoud (geeft de auto aan), eens een offerte opgevraagd bij de dealer. Inspectie + remvloeistof + interieurfilter 420 euro. Hmm ik vind het toch wel duur, op de remvloeistof en interieurfilter na 'krijg' je niks. Ja een heel duur betaalde APK (nu snap ik waarom je die er dan vaak gratis bij krijgt). Ik weet niet hoe jullie hiernaar kijken.
[ Voor 24% gewijzigd door jmamac op 23-07-2026 13:11 ]
ik doe het kleine onderhoud aan mijn auto's al een paar jaar zelf. Het is niet heel ingewikkeld, soms vergt het wel een kleine investering in gereedschap.jmamac schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:04:
[...]
Klopt, heb exact deze kit eerder dit jaar gebruikt bij mij auto. Best makkelijk. Ong. 0.7L erin gekregen. Betreft VAICO EXPERT KITS + Art.-Nr.: V10-7674 . Gekocht via Daparto.nl
Let op dat je de juiste Torx maat hebt in huis heb. Ik had 'm net niet, maar met een kleiner maatje kwam het toch nog los.
Aangezien het tijd is voor onderhoud (geeft de auto aan), eens een offerte opgevraagd bij de dealer. Inspectie + remvloeistof + interieurfilter 420 euro. Hmm ik vind het toch wel duur, op de remvloeistof en interieurfilter na 'krijg' je niks. Ja een heel duur betaalde APK (nu snap ik waarom je die er dan vaak gratis bij krijgt). Ik weet niet hoe jullie hiernaar kijken.
Remvloeistof is ook goed zelf te doen, het kost wel wat tijd als je het op je eigen oprit doet. Krik, en twee vloeistofpompjes (eentje om de oude vloeistof eruit te halen, een andere om het remvloeistofreservoir onder druk te zetten) is wat je zelf nodig hebt, daarna per wiel het systeem 'flushen'.
Een interieurfilter is heel erg simpel zelf te vervangen en kost nog geen tientje.
Je zou ook een offerte bij een onafhankelijke garage kunnen opvragen; vaak goedkoper dan de stealer dealer.
[ Voor 37% gewijzigd door Kruiwagen op 23-07-2026 13:41 ]
Die Kreisel e-Golf kan ik jammer genoeg heel weinig over vinden. Die had 55.7kWh, maar een gelijk gewicht als het originele pakket, kon 150kW laden ÉN actief (vloeistof) gekoeld. Wellicht dat die techniek voor de ID3 is gebruikt.RonJ schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:08:
[...]
Ze spreken wel over het aanpassen van de software parameters na de swap. En "compatible with original BMS". Dat klopt ook wel, want alleen de Ah spec is anders, voltage en cell-aantal is precies gelijk. Benieuwd hoe ze dat nou precies voor zich zien, maar dat is ook iets voor een inbouwer om op te lossen natuurlijk. Volgens AI moet er een speciale hardwaremodule, bijv. van EVclinic tussen BMS en de auto gezet worden om zonder foutmeldingen te kunnen werken, maar de onderbouwing daarvoor vind ik niet echt. Ik weet nog wel dat VW zelf ook een prototype (afkomstig van Kreisel) had rondrijden met 58kWh, maar dat (test)project is geschrapt voor de ID.3. Dus misschien is die capaciteit wel niet helemaal random gekozen en zit dat nog ergens in de software.
Nee,Untouchablezz20 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:12:
Iemand dit al eens geprobeerd?
[Afbeelding]
Ik heb keyless entry er op zitten. We hebben hier ook de tools om het te activeren. Dit weekend even kijken of het lukt om te activeren
Nope, voldoe niet aan de eis "keyless entry system required"Untouchablezz20 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:12:
[Afbeelding]
Blijf dit heel interessant vinden, als mijn accu echt te ver weg is zou ik dit nog best wel overwegen. Stukken minder dan een nieuwe auto tenminste!
Echt? Dat heb ik totaal niet eigenlijk. Ik vind het een erg fijne auto (met de beperkte range als minpunt natuurlijk), maar ik ga er van uit dat als de originele batterij versleten is, de rest van de auto zijn beste tijd ook wel heeft gehad.smiba schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:13:
[...]
Blijf dit heel interessant vinden, als mijn accu echt te ver weg is zou ik dit nog best wel overwegen. Stukken minder dan een nieuwe auto tenminste!
Ja, altijd (toen ik de e-Golf nog had). Sleutel in de broekzak en hand even langs de buitenzijde van de handgreep vegen om de boel op slot te doen. Mijn huidige ID.3 heef trouwens dezelfde functionaliteit.Untouchablezz20 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:12:
[Afbeelding]
Openen door de binnenzijde aan te raken.
Hij bedoelt volgens mij deur dicht en op slot , zonder de sensor aan te raken in de deurgreep.WackoH schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:32:
[...]
Ja, altijd (toen ik de e-Golf nog had). Sleutel in de broekzak en hand even langs de buitenzijde van de handgreep vegen om de boel op slot te doen. Mijn huidige ID.3 heef trouwens dezelfde functionaliteit.
Openen door de binnenzijde aan te raken.
Laat je weten als het gelukt is? Ben wel benieuwd!201WD schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:17:
[...]
Hij bedoelt volgens mij deur dicht en op slot , zonder de sensor aan te raken in de deurgreep.
Gezien de SOH van de accu inderdaad tot heden zich goed houd en als dat zo blijft dan zal denk ik de accu de auto wel overleven ja.dennisfr schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:30:
[...]
Echt? Dat heb ik totaal niet eigenlijk. Ik vind het een erg fijne auto (met de beperkte range als minpunt natuurlijk), maar ik ga er van uit dat als de originele batterij versleten is, de rest van de auto zijn beste tijd ook wel heeft gehad.
Zal per situatie verschillen. Fijne auto inderdaad met als minpunt de actieradius en traag "snelladen".
Een accu vervangen in plaats van een nieuwe auto aanschaffen is natuurlijk wel duurzamer en meer tweaker waardigdennisfr schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:30:
[...]
Echt? Dat heb ik totaal niet eigenlijk. Ik vind het een erg fijne auto (met de beperkte range als minpunt natuurlijk), maar ik ga er van uit dat als de originele batterij versleten is, de rest van de auto zijn beste tijd ook wel heeft gehad.
Over de levensduur van de rest van de auto maak ik me bij ev veel minder zorgen.
Dat is denk ik onterecht. Het onderstel slijt bij een BEV net zo hard, zo niet harder door het hogere gewicht. Daarbij worden ice’s vaak afgedankt omdat de koets op is, niet omdat het motorblok op is.Kruiwagen schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:02:
[...]
Over de levensduur van de rest van de auto maak ik me bij ev veel minder zorgen.
hij is van 2020 en heeft 70.000 km gereden. als opties heeft hij bochtverlichting, led koplampen, en als het goed is ook automatische grootlicht of groot licht assistent. achteruitrijcamera, en parkeersensoren, keyless entry, lederen bekleding stoelverwarming, discover pro, carplay, en dynaudio.
Ik loop tegen een aantal dingen aan waar ik vragen over heb:
ik heb de auto gekoppeld aan de app, maar niet alles doet het helemaal goed, zoals deuren op slot doen bijvoorbeeld. Als ik op de knop voor carnet in de auto klik, geeft hij aan "carnet: storing." en het wereldbolletje is grijs. waar kan dit door komen? is dit weer te herstellen?
Hoe kun je carplay makkelijk draadloos maken? ik denk aan een dongle, maar dan is je usb poort altijd in gebruik? wat is de toegevoegde waarde van een carplaybox?
In de discover pro bij wagen of systeeminformatie zitten 2 knoppen onderaan het scherm voor updates. die doen niet echt iets als ik er op klik.
De firmware en kaarten zijn nog van toen de auto geleverd is. wat is de makkelijkste manier om deze te updaten? de kaarten kan als het goed is met een willekeurige sd kaart van 32 GB. Maar hoe update je de firmware?
De keyless entry werkt perfect, maar gaat niet automatisch op slot. onze andere auto doet dat wel, waar we aan gewend zijn. nu vergeten we dat bij de golf snel.. kan erg onhandig zijn zeg maar.. is dat aan te passen?
Ik begrijp dat je bij VAG e.e.a. anders kun programmeren, is dat met de opties die wij hebben ook aan de orde? als het goed is is er wel een camera in de voorruit, maar. de opties voor lane assist, en dodhoekbewaking zullen er niet in te programmeren zijn gok ik? dan blijven er niet veel schokkende dingen over om te herprgrammeren? of zie ik dat verkeerd?
En de laatste vraag: hoe werkt het bij de egolf op het moment dat de 2g/3g wordt uitgezet? ik begrijp dat daar een software update voor komt, maar dat er daarmee de functionaliteit van koppeling met de app of SOS niet terugkomt?
vooralsng ben ik weer erg blij met de auto want je krijgt best veel auto, het enige dat als nadeel kan worden beschouwd is de actieradius, maar in ons geval is die alsnog ruim genoeg voor 90% van onze ritten...
Als ik voor 5000 euro naar 100 Kw snelladen en een actieradius van 500 kilometer kon gaan, dan zou ik dat denk ik toch wel doen. Al moet ik zeggen dat ik er zelf eigenlijk nauwelijks last van heb, omdat ik lange afstanden met de trein of camper doe.Jazsie schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:21:
[...]
Gezien de SOH van de accu inderdaad tot heden zich goed houd en als dat zo blijft dan zal denk ik de accu de auto wel overleven ja.
Zal per situatie verschillen. Fijne auto inderdaad met als minpunt de actieradius en traag "snelladen".
Voor dat geld zou ik het ook doen
Denk alleen dat het niet zal komen voor die prijs, zou wel mooi zijn ja.
Maar wie weet in de toekomst...
Gelukkig kom ik tot heden momenteel nog prima uit te voeten met 80% dagelijks laden.
En dat met de eGolf als enigste auto.
(okok, stiekem als ik echt ver moet rijden of niet wil snelladen neem ik de Polo van ouders).
Voor een BMW i3 kost zo'n ingreep 12.500 euro en dan ga je van 130km naar 260kmJazsie schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:39:
Ohh zeker @DDDikkiedik !
Voor dat geld zou ik het ook doen.
Denk alleen dat het niet zal komen voor die prijs, zou wel mooi zijn ja.
Maar wie weet in de toekomst...
Gelukkig kom ik tot heden momenteel nog prima uit te voeten met 80% dagelijks laden.
En dat met de eGolf als enigste auto.
(okok, stiekem als ik echt ver moet rijden of niet wil snelladen neem ik de Polo van ouders).
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/zo-komt-een-oude-bmw-i3-twee-keer-zo-ver/
is daar een oplossing voor?
Dat is wel raar. Staat bij de uitrusting van jouw auto wel 'Discover Pro' als navigatiesysteem? Ik heb zelf via myVolkswagen van mijn Discover Pro, zonder probleem de kaarten ge-update.engelbertus schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 23:38:
via de myvolkswagen app krijg ik de verkeerde kaartupdates aangeboden, voor de discover media, ik heb een discover pro. k kan nergens vinden hoe ik die dan kan downloaden.. vw stuurt me elke keer via myvolkswagen, die de verkeerde downloads geeft..
is daar een oplossing voor?
Gefelicitaart met je eGolfengelbertus schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:48:
HAllo! ik heb afgelopen week een 2e hnds egolf gekocht. we hebben er eerder een geleasd, en die beviel goed. daarom de keuze voor deze.
hij is van 2020 en heeft 70.000 km gereden. als opties heeft hij bochtverlichting, led koplampen, en als het goed is ook automatische grootlicht of groot licht assistent. achteruitrijcamera, en parkeersensoren, keyless entry, lederen bekleding stoelverwarming, discover pro, carplay, en dynaudio.
Je hebt actief abbonement? Zonder kan je vrij weinig namelijk...engelbertus schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:48:
ik heb de auto gekoppeld aan de app, maar niet alles doet het helemaal goed, zoals deuren op slot doen bijvoorbeeld. Als ik op de knop voor carnet in de auto klik, geeft hij aan "carnet: storing." en het wereldbolletje is grijs. waar kan dit door komen? is dit weer te herstellen?
Ik heb een draadloos USB dongle, werkt perfect. Klopt dat USB poort altijd in gebruik is maar zie daar geen probleem in. Wat wil je anders erin steken?engelbertus schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:48:
Hoe kun je carplay makkelijk draadloos maken? ik denk aan een dongle, maar dan is je usb poort altijd in gebruik? wat is de toegevoegde waarde van een carplaybox?
Geen idee, ik heb de non Pro versie.engelbertus schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:48:
In de discover pro bij wagen of systeeminformatie zitten 2 knoppen onderaan het scherm voor updates. die doen niet echt iets als ik er op klik.
Nieuwe map downloaden en op de SD kaart zetten via PC. Meen dat je voor de mappen wel moet betalen maar weet niet zeker. Ik gebruik Android Auto/Carplay en dus Google maps ipv de standaard navigatie.engelbertus schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:48:
De firmware en kaarten zijn nog van toen de auto geleverd is. wat is de makkelijkste manier om deze te updaten? de kaarten kan als het goed is met een willekeurige sd kaart van 32 GB. Maar hoe update je de firmware?
Is inderdaad een VCDS instelling.engelbertus schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:48:
De keyless entry werkt perfect, maar gaat niet automatisch op slot. onze andere auto doet dat wel, waar we aan gewend zijn. nu vergeten we dat bij de golf snel.. kan erg onhandig zijn zeg maar.. is dat aan te passen?
Ik begrijp dat je bij VAG e.e.a. anders kun programmeren, is dat met de opties die wij hebben ook aan de orde? als het goed is is er wel een camera in de voorruit, maar. de opties voor lane assist, en dodhoekbewaking zullen er niet in te programmeren zijn gok ik? dan blijven er niet veel schokkende dingen over om te herprgrammeren? of zie ik dat verkeerd?
Voor lane assist etc moet je ook wel de juiste hardware aan boord hebben, is meestal niet het geval als je het niet hebt. Zonder juiste hardware heeft programeren weinig nut
Dan hebben we helaas pech, voor de eGolf komt er geen software update want de modem zelf is 2G/3G en dus te oud. Er is voor als nog geen planning vanuit VW om een 4G modem uit te brengen voor de eGolf.engelbertus schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:48:
En de laatste vraag: hoe werkt het bij de egolf op het moment dat de 2g/3g wordt uitgezet? ik begrijp dat daar een software update voor komt, maar dat er daarmee de functionaliteit van koppeling met de app of SOS niet terugkomt?
De wetgever was er te laat bij om dit verplicht te stellen... 🥜🧀Jazsie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:10:
[...]
voor de eGolf komt er geen software update want de modem zelf is 2G/3G en dus te oud. Er is voor als nog geen planning vanuit VW om een 4G modem uit te brengen voor de eGolf.
Ik heb inmiddels via mib-helper.com een download gevonden. die heb ik op een nieuwe 128 GB SD kaart gezet. In de auto geeft hij dan aan dat er iets mis is met de bestanden.dennisfr schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:09:
[...]
Dat is wel raar. Staat bij de uitrusting van jouw auto wel 'Discover Pro' als navigatiesysteem? Ik heb zelf via myVolkswagen van mijn Discover Pro, zonder probleem de kaarten ge-update.
Ik ga dat nog eens proberen. of kan het zijn dat de SD kaart te groot is? hij leest hem wel zo te zien.
Als ik het via systeeminfo wil updaten vindt hij niks na een tijdje zoeken. als ik via engineeringmenu wil updaten geeft hij bij de pakketten die er op moeten staan volgens de metainfo, geen N/A, of beschikbaar of zoiets, maar ERR...
Bij de dealer langsgaan zal wel een rekening betekenen, terwijl de kaarten beschikbaar zouden moeten zijn. Ik wil ook liever carplay gebruiken, maar kaarten up to date is ook wel handig als je dat tussen de klokken op de virtual cockpit wilt tonen. Ik ben nog aan het kijken hoe ik carplay wil gaan doen, met een dongle met een telefoonhouder die ook snel kan opladen, of met een gewoon usb kabeltje, en dan maar langzaam laden. als laatste optie is die telefoonhouder met de app op de telefoon..
Ik heb wel gevonden dat je zenderlogos kunt aanpassen ( via de radio / zenderlijst)
voor Joe is dat wel leuk ipv een zwart vlakje. je hebt er een png afbeelding van het logo voor nodig in formaat 400x240, bij voorkeur. dat ga ik ook eens proberen.
Dankje!Jazsie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:10:
[...]
Gefelicitaart met je eGolf.
[...]
Je hebt actief abbonement? Zonder kan je vrij weinig namelijk...
[...]
Ik heb een draadloos USB dongle, werkt perfect. Klopt dat USB poort altijd in gebruik is maar zie daar geen probleem in. Wat wil je anders erin steken?
[...]
Geen idee, ik heb de non Pro versie.
[...]
Nieuwe map downloaden en op de SD kaart zetten via PC. Meen dat je voor de mappen wel moet betalen maar weet niet zeker. Ik gebruik Android Auto/Carplay en dus Google maps ipv de standaard navigatie.
[...]
Is inderdaad een VCDS instelling.
Voor lane assist etc moet je ook wel de juiste hardware aan boord hebben, is meestal niet het geval als je het niet hebt. Zonder juiste hardware heeft programeren weinig nut.
[...]
Dan hebben we helaas pech, voor de eGolf komt er geen software update want de modem zelf is 2G/3G en dus te oud. Er is voor als nog geen planning vanuit VW om een 4G modem uit te brengen voor de eGolf.
Voor de verbinding met de app heb ik sommige abonnementen nog een paar maand geloof ik, maar daar kun je niet veel mee. Ik zie in de app wel de laadstatus, deurstatus en kan claxonneren en lichten laten knipperen, en klimatiseren aanzetten.
Navigatie van de app naar de auto sturen is een betaald abonnement volgens mij, dat ik niet heb. het zou leuk zijn als ik dat wel kan gebruiken, totdat 2G3G echt weg is.
Ik heb wel begrepen dat er een update zou moeten komen die zorgt dat de auto niet eindeloos blijft zoeken naar een verbinding, wat dan de accu leegtrekt. maar geen idee wat de status daarvan is en of dat ook echt komt.. de bron blijft ergens op internet... werkt een draadloze dongle goed? welke kun je aanraden als er 2 mensen zijn die carplay willen gebruiken met hun eigen telefoon als ze erin rijden?
er schijnt wel een soort omweg te zijn met een project dat ik tegenkwam op internet: ovms. maar dat heeft een erg hoog tweakers gehalte mijns.
Je hebt wel de installatiehulp gevolgd? De SD card formatteren naar exFAT of NTFS en uiteraard eerst de zip file uitgepakt en de contents (1 map) naar de SD card gekopieerd.engelbertus schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:54:
[...]
Ik heb inmiddels via mib-helper.com een download gevonden. die heb ik op een nieuwe 128 GB SD kaart gezet. In de auto geeft hij dan aan dat er iets mis is met de bestanden.
Ik ga dat nog eens proberen. of kan het zijn dat de SD kaart te groot is? hij leest hem wel zo te zien.
Als ik het via systeeminfo wil updaten vindt hij niks na een tijdje zoeken. als ik via engineeringmenu wil updaten geeft hij bij de pakketten die er op moeten staan volgens de metainfo, geen N/A, of beschikbaar of zoiets, maar ERR...
Bij de dealer langsgaan zal wel een rekening betekenen, terwijl de kaarten beschikbaar zouden moeten zijn. Ik wil ook liever carplay gebruiken, maar kaarten up to date is ook wel handig als je dat tussen de klokken op de virtual cockpit wilt tonen. Ik ben nog aan het kijken hoe ik carplay wil gaan doen, met een dongle met een telefoonhouder die ook snel kan opladen, of met een gewoon usb kabeltje, en dan maar langzaam laden. als laatste optie is die telefoonhouder met de app op de telefoon..
Dat zei ik inderdaad verkeerd. Het BEV gedeelte is juist betrouwbaar en vergt weinig onderhoud. Hoewel de remmen van een BEV natuurlijk ook minder slijten dan bij een ICE.Naafkap schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:10:
[...]
Dat is denk ik onterecht. Het onderstel slijt bij een BEV net zo hard, zo niet harder door het hogere gewicht. Daarbij worden ice’s vaak afgedankt omdat de koets op is, niet omdat het motorblok op is.
Zo te lezen heb je idd wel actief abbonement om "alles" te doen.engelbertus schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:05:
[...]
Dankje!
Voor de verbinding met de app heb ik sommige abonnementen nog een paar maand geloof ik, maar daar kun je niet veel mee. Ik zie in de app wel de laadstatus, deurstatus en kan claxonneren en lichten laten knipperen, en klimatiseren aanzetten.
Navigatie van de app naar de auto sturen is een betaald abonnement volgens mij, dat ik niet heb. het zou leuk zijn als ik dat wel kan gebruiken, totdat 2G3G echt weg is.
Ik heb wel begrepen dat er een update zou moeten komen die zorgt dat de auto niet eindeloos blijft zoeken naar een verbinding, wat dan de accu leegtrekt. maar geen idee wat de status daarvan is en of dat ook echt komt.. de bron blijft ergens op internet... werkt een draadloze dongle goed? welke kun je aanraden als er 2 mensen zijn die carplay willen gebruiken met hun eigen telefoon als ze erin rijden?
er schijnt wel een soort omweg te zijn met een project dat ik tegenkwam op internet: ovms. maar dat heeft een erg hoog tweakers gehalte mijns.
Ahh zou inderdaad kunnen dat er wel een update komt om te voorkomen dat de accu leeg getrokken wordt.
Maar er komt zo ver bekend geen nieuwe 4G modem uit.
Draadloos donlge werkt top, is net als bekabeld maar dan draadloos
Link naar de donlge is hier in de topic te vinden.
OVMS ben ik nu aan het kijken, ondertussen is de eGolf toegevoegd als ondersteund alleen nog niet met alle functie maar wel de meest belangrijke (SOC, klimatiseren).
Dat zou wel een mooie alternatief maar kost ook wel wat.
Iets verder terug in dit draadje heb ik een leverancier voor de eGolf gelinkt die een upgrade aanbied voor iets meer dan €5000. Het is dan wel een vrij 'domme' upgrade als in; je krijgt de accucellen op je stoep en zoek het verder maar uit. Ook zonder softwareaanpassing dus je nieuwe range is niet zichtbaar.MLLL schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:46:
[...]
Voor een BMW i3 kost zo'n ingreep 12.500 euro en dan ga je van 130km naar 260km
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/zo-komt-een-oude-bmw-i3-twee-keer-zo-ver/
Ideaal zou een upgrade zijn zoals Kreisel heeft ontwikkeld:
- - 50+ kWh
- - actief/vloeistof gekoeld
- - hogere DC laadsnelheid
Klinkt als een mooie upgrade. Ik vraag me het alleen wel af hoe het dan zit met de dagwaarde? Stel je krijgt een ongeluk en je krijgt dan alleen de dagwaarde terug dan ben je het geld van de batterij upgrade sowieso kwijt? En ook met inruil etc lijkt me het een lastig verhaal, weet ook niet of ik zelf een auto zou willen kopen waarbij de batterij door een niet originele is vervangen.Kruiwagen schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:01:
[...]
Iets verder terug in dit draadje heb ik een leverancier voor de eGolf gelinkt die een upgrade aanbied voor iets meer dan €5000. Het is dan wel een vrij 'domme' upgrade als in; je krijgt de accucellen op je stoep en zoek het verder maar uit. Ook zonder softwareaanpassing dus je nieuwe range is niet zichtbaar.
- - 50+ kWh
Kruiwagen schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:01:
[...]
Iets verder terug in dit draadje heb ik een leverancier voor de eGolf gelinkt die een upgrade aanbied voor iets meer dan €5000. Het is dan wel een vrij 'domme' upgrade als in; je krijgt de accucellen op je stoep en zoek het verder maar uit. Ook zonder softwareaanpassing dus je nieuwe range is niet zichtbaar.
- - 50+ kWh
Maar de € 5000,- is volgens mij niet met arbeidskosten.
:strip_exif()/f/image/yXNpb8kan7aH69bUf0oA8lLF.jpg?f=fotoalbum_large)