EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Dat zou je zeggen, maar nee, je mag flink dokken voor die bagger.IMWhizzle schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 05:44:
Hoe krijgen jullie die Volkswagen app werkend? Ik zou toch op zijn minst het percentage van de accu moeten kunnen zien zonder abonnement?
Hier staat de range nu op 236 op 100% lading, met 16" winterbanden.
All-electric.
Vandaag is de auto naar de garage geweest. Het bleek dat de nieuwe 12V accu die op als op 12 feb was geplaatst, nauwelijks capaciteit had. Bij belasting daalde de spanning tot <9V. Vandaar dat spanning ook alle kanten op ging (met een multimeter direct op de accupolen heb ik in de tussentijd van alles gezien tussen de 10.9 en 14.9 V!).WackoH schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:44:
[...]
OK. Goed om te weten.
Vanochtend was de spanning over ongeveer 12 uur gedaald van 11.7 naar 11.5 V. Kan ook komen doordat na van slot af halen even extra stroom wordt verbruikt (zoals spiegels uitklappen).
Na een klein uur rijden was de accuspanning direct na uitzetten 13V.
Dus laden lijkt wel goed, accu is vermoedelijk ook wel goed, maar verbruiker die verband houdt met laden blijft te lang actief. Hiermee kom ik de periode tot aan het garagebezoek over 2 weken wel door.
Onder garantie is weer een nieuwe geplaatst.
Zou het dan toch kloppen wat ik op meerdere Youtube kanalen hoor, nl. dat de kwaliteit van vervangende onderdelen de laatste paar jaar zo veel slechter is geworden?
Kan toch een keer gebeuren? We hebben het ook een keer gehad: binnen een een half jaar na vervanging van de accu weer problemen met starten. Die accu bleek ook niet goed te zijn en is onder garantie opnieuw vervangen. De accu die er toen in is gekomen doet na alweer een jaar of vijf prima zijn werk.DDDikkiedik schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:48:
Nou, niet echt prima. Alleen al vanwege de overlast en het gedoe wat je ervan hebt. En de vraag is ook of de gemiddelde accu dan ook niet veel slechter is geworden, zodat je daar allemaal last van hebt, misschien dan buiten de garantieperiode, nog los van de milieubelasting.
Ja, maar ik reageerde op:dennisfr schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:06:
[...]
Kan toch een keer gebeuren? We hebben het ook een keer gehad: binnen een een half jaar na vervanging van de accu weer problemen met starten. Die accu bleek ook niet goed te zijn en is onder garantie opnieuw vervangen. De accu die er toen in is gekomen doet na alweer een jaar of vijf prima zijn werk.
Zou het dan toch kloppen wat ik op meerdere Youtube kanalen hoor, nl. dat de kwaliteit van vervangende onderdelen de laatste paar jaar zo veel slechter is geworden?
Er zijn geen directe kosten voor mij, maar wel indirecte (tijd=geld).
En verder om de reden die de DDDikkiedik schreef.
Ja, maar gaat ie stuk buiten de garantie ben je die tijd ook kwijt en kost het euro's.WackoH schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:50:
Nou, ik vind eigenlijk dat zo'n simpel onderdeel van 160 jaar oude technologie niet af-fabriek al defect mag zijn, en zeker niet van een A-merk (?) via de dealer. Dan heeft de fabrikant al dan niet bewust (kostenreductie) z'n kwaliteitscontrole niet op orde.
Er zijn geen directe kosten voor mij, maar wel indirecte (tijd=geld).
En verder om de reden die de DDDikkiedik schreef.
Dealer heeft het toch opgelost.
Het ging me om de (kwaliteitscontrole door de) producent van de accu.
De verwachting is dat dit in de loop van 2025 gaat gebeuren. Wij hebben de koop van de E-Golf geannuleerd, helaas..
Bedoel je dat het 2/3G netwerk uit zou gaan? Dat is uitgesteld naar december 2027. Ik zou niet weten waarom VW je tot die tijd niet zou willen uitmelken voor de app? En ook daarna zal het nog werken, maar dan alleen via wifi (voor de modellen met discover pro).turkeyhakan schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 05:20:
Car-Net gaat binnenkort offline, ter info. Jullie auto’s zijn dan niet meer via de app te bedienen.
De verwachting is dat dit in de loop van 2025 gaat gebeuren. Wij hebben de koop van de E-Golf geannuleerd, helaas..
[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 25-03-2025 08:46 ]
All-electric.
nieuws: KPN gaat 2G-netwerk twee jaar langer online houden
KPN houdt zijn 2G-netwerk twee jaar langer dan gepland in de lucht. De provider was aanvankelijk van plan om het netwerk op 1 december 2025 offline te halen, maar heeft de datum opgeschoven naar 1 december 2027.
All-electric.
Ja dat is prima, maar weet jij welke provider VW gebruikt?RonJ schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:32:
[...]
nieuws: KPN gaat 2G-netwerk twee jaar langer online houden
KPN houdt zijn 2G-netwerk twee jaar langer dan gepland in de lucht. De provider was aanvankelijk van plan om het netwerk op 1 december 2025 offline te halen, maar heeft de datum opgeschoven naar 1 december 2027.
2G via Vodafone blijft beschikbaar tot eind 2026.
Dat zijn de providers die het nu nog in Nederland aanbieden. Odido (T-Mobile) is er een tijdje geleden mee gestopt.
We kunnen dus denk ik wel stellen dat het in ieder geval tot eind 2026 beschikbaar blijft en mogelijk zelfs tot eind 2027. Je ziet vaak bij dit soort dingen dat er simkaarten worden gebruikt die roamen tussen netwerken. Met een beetje geluk hebben we dus tot eind 2027 verbinding met de auto.
Daarnaast is het natuurlijk ook de vraag hoe lang Volkswagen het blijft ondersteunen.
[ Voor 8% gewijzigd door samir1440 op 25-03-2025 12:51 ]
Die van ons KPN, maar dat is een Duitse import, dus het kan zijn dat die roamt c.q. een andere SIM heeft dan NL auto's.turkeyhakan schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:47:
[...]
Ja dat is prima, maar weet jij welke provider VW gebruikt?
All-electric.
Geen idee!dennisfr schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:47:
@turkeyhakan dat zou flink balen zijn. Weet jij wel welke provider gebruikt wordt? Aangezien je vrij stellig beweert dat het in de loop van 2025 offline gaat zal het niet KPN zijn?
Weet je zeker dat Car-Net 2G gebruikt?samir1440 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:51:
2G via KPN blijft beschikbaar tot eind 2027.
2G via Vodafone blijft beschikbaar tot eind 2026.
Dat zijn de providers die het nu nog in Nederland aanbieden. Odido (T-Mobile) is er een tijdje geleden mee gestopt.
We kunnen dus denk ik wel stellen dat het in ieder geval tot eind 2026 beschikbaar blijft en mogelijk zelfs tot eind 2027. Je ziet vaak bij dit soort dingen dat er simkaarten worden gebruikt die roamen tussen netwerken. Met een beetje geluk hebben we dus tot eind 2027 verbinding met de auto.
Daarnaast is het natuurlijk ook de vraag hoe lang Volkswagen het blijft ondersteunen.
Volgens deze pagina maakt de e-Golf gebruik van Car-Net. Vervolgens staat er: "De mobiele onlinediensten voor Car-Net zijn technisch gebaseerd op de 2G-/3G-mobiele netwerken" op een andere VW pagina. Het kan dus 2G of 3G zijn.
Als ik zo snel kijk blijft 3G tot 1 augustus 2026 online. 2G dus iets langer.
Tuurlijk wel te bedienen via VW connect (+) appturkeyhakan schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 05:20:
Car-Net gaat binnenkort offline, ter info. Jullie auto’s zijn dan niet meer via de app te bedienen.
Hoe als je geen internetverbinding hebt?201WD schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:18:
[...]
Tuurlijk wel te bedienen via VW connect (+) app
[ Voor 8% gewijzigd door 201WD op 25-03-2025 20:37 ]
Met andere woorden het blijft gewoon in de lucht.
Zoals ze uitleggen werkt het op 2G 3G en LTE zolang dat beschikbaar is zal je de auto gewoon via de app kunnen bedienen
VW egolf 2020
Mijn zoon had gisteren accu stuk , e-Golf uit 2018, dus accu bijna 7jr oud.
Nu een goedkope accu er in van 69 euro.
Werkt weer prima.
Goed lezen "In enkele landen" en "In deze landen"
Nederland is daar dus geen deel van, want wij behouden 2G/3G nog tot minimaal eind 2027.
De realiteit blijft trouwens ongeacht wat Volkswagen zegt, niemand weet het echt. Logisch gezien zolang 2G/3G hier bestaat zouden ze het vast proberen te blijven aanbieden, want de infrastructuur is er toch verder al/nog aan hun kant. Het is bijna een passief inkomen voor ze
[ Voor 76% gewijzigd door smiba op 26-03-2025 15:45 ]
Netjes! Is dit met de verwarming uit?201WD schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:03:
Vanmiddag auto weer geladen.
100% = 249km
Stroomprijzen wederom lekker laag vandaag .
[Afbeelding]
Blijft netjes: die van mij was vanochtend bij 210km leeg (nog 6km resterend).201WD schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:18:
nee hoor gewoon rijden en ook niet in eco stand, wel rustig omgaan met je rechtervoet
Dat was grotendeels met climate control uit.
Het is een beetje verontrustend dat het totaal (dus afgelegd + range) steeds rond de 230km lag, tot aan de laatste 50 a 60 km. Dar ben ik zonder aanwijsbare reden toch ergens 15 kilometer verloren.
[ Voor 23% gewijzigd door dennisfr op 27-03-2025 11:27 ]
Was deze ochtend koud, nachtvorst, dus dat scheelt ook weer of dat het buiten 20 graden isdennisfr schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:24:
[...]
Blijft netjes: die van mij was vanochtend bij 210km leeg (nog 6km resterend).
Dat was grotendeels met climate control uit.
En mijn auto heeft een warmtepomp, plus ik rij nu met de 16 inch 205 banden, leg ik de 17 225 er onder dat is ook wat meer verbruik
[ Voor 16% gewijzigd door 201WD op 27-03-2025 11:29 ]
Welk merk/type?
En tevreden over het geluid?
Moet binnenkort mijn banden vervangen
Ik dacht Michelin morgen even kijken.Schwarz schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:55:
[...]
Welk merk/type?
En tevreden over het geluid?
Moet binnenkort mijn banden vervangen
Ja maken wat meer geluid volgens mij.
Mijn zoon heeft er Bridgestone zomerbanden onder loopt ook erg zuinig en naar mijn mening stiller.
Zoals ik het zie:
Golf 7,5 weegt 1115 kosten wb pj 560
E-golf weegt 1515 kosten wb pj 972
Verschil wegenbelasting 432 eu.
Verbruik golf 7,5 1.0 gemiddeld 6 liter per 100km a 1,85 = € 1,10 oftewel 11 cent per km
Verbruik e golf gemiddeld 16kwh per 100 km a 0,30 = €4,80 oftewel 0,05 cent per km.
€432/1,85=234 liter benzine x 17 = 4000 kmter.
En dan reken ik met de wb zonder de korting die geld tot 2030.
Bijkomend voordeel zijn de lagere onderhoudskosten, verbruik van eigen opwek vanaf 2026.
Oftewel er wordt best negatief gedaan over elektrisch rijden, maar het is eigenlijk toch nog steeds voordelig ten opzichte van een benzine auto?
Of zie ik nu iets over het hoofd?
[ Voor 4% gewijzigd door sjurres op 30-03-2025 06:16 ]
Belangrijk en heel groot verschil is het Rijcomfort en de luxe van de e-golf tov de normale golf.sjurres schreef op zondag 30 maart 2025 @ 06:06:
Ik heb eigenlijk zo goed als besloten een e-golf aan te schaffen, maar gezien alle belasting voordelen eraf zijn danwel eraf gaan slaat toch de twijfel toe.
Zoals ik het zie:
Verbruik golf 7,5 1.0 gemiddeld 6 liter per 100km a 1,85 = € 1,10 oftewel 11 cent per km
Verbruik e golf gemiddeld 16kwh per 100 km a 0,30 = €4,80 oftewel 0,05 cent per km.
Bijkomend voordeel zijn de lagere onderhoudskosten, verbruik van eigen opwek vanaf 2026.
Oftewel er wordt best negatief gedaan over elektrisch rijden, maar het is eigenlijk toch nog steeds voordelig ten opzichte van een benzine auto?
Zometeen gaat die van ons weer aan de lader, stroomprijzen zijn direct zelfs een paar uur negatief. -3 cent kale prijs is ong. 14 a 15 eurocent per kwh.
@sjurres precies dit. Het rijdt echt subliem. Ik rij nu twee maanden een e-golf als opvolger van een benzine Fiat Grande Punto. Het enige nadeel is de beperkte range en de langere 'tankduur'. Met name als 2e auto is het een perfecte oplosing.201WD schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:35:
[...]
Belangrijk en heel groot verschil is het Rijcomfort en de luxe van de e-golf tov de normale golf.
Je moet een beetje plannen en vooruitdenken met betrekking tot het laden, tenzij je de auto iedere dag wilt bijladen. Laatst was er hier een kleine crisis waarbij ik plots een grotere afstand moest rijden terwijl ik nog 25 km range had. Dan is het even snel schakelen, maar het heeft me ook geleerd dat snelladen met CCS / DC ook werkt (wel duur) en dat een half uurtje snelladen je weer een heel eind brengt.
Voor een paar euro kun je nu weer ruim 200km rijden.
Comfort is wel een ding ja, kom van een Toyota rav4 uit 2004 haha.201WD schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:05:
@sjurres
En 30 cent per kwh is veel dat kan goedkoper.
Plus je verbruik kan ook omlaag.
Prijs stroom kan lager, we hebben panelen, alleen nu dekkend voor het verbruik met salderen, straks in de zomer overdag laden.
Is echt een tweede auto, ga grotendeels op de fiets naar het werk a 15km
Met de benzine auto was dat duur omdat ie niet warm wordt en dus minder zuinig rijdt.
Vwb het verbruik, ik neem hem over en het gecombineerde verbruik staat op 16kwh dus zomer en winter
In aanschaf is een e-golf goedkoper dan een benzine variant. En vaak dan ook rijker uitgevoerd qua opties.sjurres schreef op zondag 30 maart 2025 @ 06:06:
Ik heb eigenlijk zo goed als besloten een e-golf aan te schaffen, maar gezien alle belasting voordelen eraf zijn danwel eraf gaan slaat toch de twijfel toe.
Zoals ik het zie:
Qua onderhoudskosten zou je bij een e-golf lager uit moeten komen. En mogelijk ook qua betrouwbaarheid beter.
Afschrijving van e-golf gaat mogelijk wel harder. Over een jaar of 5 is de range wel echt gedateerd met 200-250km en ook de laadsnelheid.
Verschil wegenbelasting 432 eu.sjurres schreef op zondag 30 maart 2025 @ 06:06:
Verbruik golf 7,5 1.0 gemiddeld 6 liter per 100km a 1,85 = € 11,10 per 100 km oftewel 11 cent per km
Verbruik e golf gemiddeld 16kwh per 100 km a 0,30 = €4,80 oftewel 4,8 cent per km.
Verschil 6,30 per 100 km (6,3 cent per km).
€ 432/0,063 = 6.857 km op basis van verschil MRB en brandstof. Daar komen de andere argumenten nog bij.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack
Schwarz schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:25:
[...]
In aanschaf is een e-golf goedkoper dan een benzine variant. En vaak dan ook rijker uitgevoerd qua opties.
Qua onderhoudskosten zou je bij een e-golf lager uit moeten komen. En mogelijk ook qua betrouwbaarheid beter.
Afschrijving van e-golf gaat mogelijk wel harder. Over een jaar of 5 is de range wel echt gedateerd met 200-250km en ook de laadsnelheid.
Bereik is idd niet groot.
Maar als je niet elke dag die afstanden rijdt is het prima.
Laadsnelheid is oké hoor. Thuis met 2 fasen laden en onderweg een half uurtje laden isctoch ook te doen.
Ga dus eerdaags wel een 3x25a aansluiting aanvragen zodat ik een paal neer kan zetten.
Voor nu prima, ik rij weinig auto, dus al doet ie er de hele dag over als ik te werk ben ook prima.
Ik laad de auto met 3-fase in ongeveer 4 uurtjes vol. Dus valt nog wel mee.sjurres schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:05:
Ik laad thuis 1 fase, heb nog een oude aansluiting.
Ga dus eerdaags wel een 3x25a aansluiting aanvragen zodat ik een paal neer kan zetten.
Voor nu prima, ik rij weinig auto, dus al doet ie er de hele dag over als ik te werk ben ook prima.
Nope, kan alleen met betaald abonnement.IMWhizzle schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:57:
Heb de app gekoppeld, maar vind het vreemd dat je moet betalen om het bereik op afstand in te kunnen zien. Of zie ik iets over het hoofd?
All-electric.
Of is het alleen de verwarming aanzetten?
Dan bedoel ik het praktisch nut ervan. Even kijken wat het bereik is, is handig maar ook dat nou het bedrag waard te vinden dat je betaald…
Ik heb het gedaan. Soms doen laadpalen het niet en dan wil ik het op tijd weten. Ook vind ik het fijn om het laadpercentage en de range te zien. Weet alleen niet hoe je de auto moet vergrendelen met de app. Ik heb begrepen dat je de wizard in de auto moet doorlopen met een hotspot, maar hij ziet m’n iPhone niet. Tips?sjurres schreef op woensdag 9 april 2025 @ 05:56:
Is dat abonnement de moeite waard?
Of is het alleen de verwarming aanzetten?
Dan bedoel ik het praktisch nut ervan. Even kijken wat het bereik is, is handig maar ook dat nou het bedrag waard te vinden dat je betaald…
Om je iPhone zichtbaar te maken voor andere clients dien je altijd in het venster van je hotspot instellingen te blijven. En mogelijk moet je de comptabiliteitsmodus aanzetten in je hotspot instellingen, omdat de E-Golf wat oudere tech heeft en mogelijk geen gebruik maakt van 5 GHz Wi-Fi. Wellicht helpt dit?IMWhizzle schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:29:
[...]
Ik heb het gedaan. Soms doen laadpalen het niet en dan wil ik het op tijd weten. Ook vind ik het fijn om het laadpercentage en de range te zien. Weet alleen niet hoe je de auto moet vergrendelen met de app. Ik heb begrepen dat je de wizard in de auto moet doorlopen met een hotspot, maar hij ziet m’n iPhone niet. Tips?
[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 09-04-2025 07:58 ]
Hier ook weer uitgelogd in de app, wordt er niet goed van. Alle problemen met de app of digitale functies neigt mij steeds meer om over te stappen naar een andere automerkhaaibaa2 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:42:
Snap er niks van, er lijkt iets met de Volkswagen app te zijn. Ik moet op al mijn devices opnieuw inloggen en nieuwe voorwaarden accepteren. Eenmaal ingelogd staat er geen plaatje van de e-golf meer. Bovendien is er al 2 dagen geen verbinding meer. Zijn er meer die er problemen mee hebben?
[ Voor 11% gewijzigd door Soppyscroll op 09-04-2025 18:41 ]
Dat was voor mij dé reden om de koop van de E-Golf te annuleren. De fanaten zullen mij tegenspreken maar wij hebben nu een Inster gekocht met veel actuelere tech!Soppyscroll schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:38:
[...]
Hier ook weer uitgelogd in de app, wordt er niet goed van. Alle problemen met de app of digitale functies neigt mij steeds meer om over te stappen naar een andere automerk
Nee joh, je werd tegengesproken omdat je onwaarheden verkondigde over het stoppen van de online functies 😉. Overigens zou ik dat niet eens heel erg vinden: het gaat om een auto en niet om een telefoon. De beperkte range is voor mij een groter issue en zelfs daar kan ik goed mee leven. (En fanaat/fanboy ben ik niet hoor)turkeyhakan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:10:
[...]
Dat was voor mij dé reden om de koop van de E-Golf te annuleren. De fanaten zullen mij tegenspreken maar wij hebben nu een Inster gekocht met veel actuelere tech!
Gefeliciteerd met je aankoop.
Dat de verbinding met de auto niet meer gaat werken is een feit. Of dit nou in 2025 of 2028 is, is een raadsel. Het is maar net wanneer VW de stekker eruit trekt ;-) Maar deze discussie hebben we al gevoerd.dennisfr schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:32:
[...]
Nee joh, je werd tegengesproken omdat je onwaarheden verkondigde over het stoppen van de online functies 😉. Overigens zou ik dat niet eens heel erg vinden: het gaat om een auto en niet om een telefoon. De beperkte range is voor mij een groter issue en zelfs daar kan ik goed mee leven. (En fanaat/fanboy ben ik niet hoor)
Gefeliciteerd met je aankoop.
Desalniettemin blijf ik dit topic volgen. De E-Golf is nog steeds een prachtige auto. Als die nieuw werd gemaakt, wist ik het wel! Wij hebben recent nog naar een exemplaar gekeken met het Discover Pro systeem. Die voldeed ook aan onze eisen en was erg compleet (zelfs met leren bekleding). Maar toen kwam Hyundai met een 0,99% financieringsoptie…
Er is een update en de voorwaarden zijn gewijzigd.Soppyscroll schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:38:
[...]
Hier ook weer uitgelogd in de app, wordt er niet goed van. Alle problemen met de app of digitale functies neigt mij steeds meer om over te stappen naar een andere automerk
Daar is vorige week ook al over gemaild door Vw.
Thanks, ga ik morgen proberen. Ik houd jullie op de hoogte. Ook ik moest opnieuw inloggen en zie geen afbeelding meer van de auto. We gaan het beleven.turkeyhakan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:57:
[...]
Om je iPhone zichtbaar te maken voor andere clients dien je altijd in het venster van je hotspot instellingen te blijven. En mogelijk moet je de comptabiliteitsmodus aanzetten in je hotspot instellingen, omdat de E-Golf wat oudere tech heeft en mogelijk geen gebruik maakt van 5 GHz Wi-Fi. Wellicht helpt dit?
Misschien was dat wel mijn autoturkeyhakan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:43:
[...]
Wij hebben recent nog naar een exemplaar gekeken met het Discover Pro systeem. Die voldeed ook aan onze eisen en was erg compleet (zelfs met leren bekleding)...
[ Voor 50% gewijzigd door dennisfr op 09-04-2025 21:53 ]
Alleen in de laatste bouwjaren. Als je die knop niet ziet kan jouw auto dat niet.IMWhizzle schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:38:
Weet iemand of het mogelijk is de auto te vergrendelen via de app? Ik kan wel zien of het vergrendeld is, maar zie nergens meer een button om het te vergrendelen.
All-electric.
Dat zal dan in het 'security&service plus' deel van de app zitten neem ik aan (die heb ik namelijk), want bij mij staat naast de tekst 'vergrendeld' een pijltje en als ik daarop klik verschijnt een pop-up met een schuifje om te ver/ontgrendelen.IMWhizzle schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:38:
Weet iemand of het mogelijk is de auto te vergrendelen via de app? Ik kan wel zien of het vergrendeld is, maar zie nergens meer een button om het te vergrendelen.
EDIT: dat wat @201WD laat zien dus.
[ Voor 3% gewijzigd door dennisfr op 17-04-2025 09:54 ]
Vreemd, ik heb ook datzelfde pakket, maar zie nergens een schuifje.dennisfr schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:52:
[...]
Dat zal dan in het 'security&service plus' deel van de app zitten neem ik aan (die heb ik namelijk), want bij mij staat naast de tekst 'vergrendeld' een pijltje en als ik daarop klik verschijnt een pop-up met een schuifje om te ver/ontgrendelen.
EDIT: dat wat @201WD laat zien dus.
:strip_exif()/f/image/KsY1eSxErzncTRQhg2H34zWM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door IMWhizzle op 17-04-2025 10:11 ]
Uit welk bouwjaar is je auto? Dit is volgens mij enkel een functie op auto's uit >2019 of 2020.IMWhizzle schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:09:
[...]
Vreemd, ik heb ook datzelfde pakket, maar zie nergens een schuifje.[Afbeelding]
Mijn zoon heeft er een uit oktober 2018.
Op beiden is het aanwezig.
Wij hebben het vw connect abonnement niet het security en services.
Bouwjaar is 2019.samir1440 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:58:
[...]
Uit welk bouwjaar is je auto? Dit is volgens mij enkel een functie op auto's uit >2019 of 2020.
Nadeel is dat er geen cruise op zit, die kan ik in laten bouwen voor 500/600 euro, is dit een must voor een lager verbruik?
Bij een brandstofmotor helpt de relatie tussen snelheid en de toonhoogte van de motor om de snelheid constant te houden.
In een elektrische auto heb je alleen het banden- en windgeruis. Dit is geen afgebakende frequentie maar een breed spectrum en daardoor veel lastiger om snelheidsveranderingen te horen.
Ik rijd ~95% v/d tijd met (adaptieve) cruise control.
Toevallig allebei met keyless? Mijne (zonder keyless) uit November 2018 heeft het iig niet. Kon bij navraag ook niet iets voor vervangen of toegevoegd worden, maar dat soort uitspraken van de dealer kloppen ook niet altijd.201WD schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:41:
Die van mij is van juni 2020 .
Mijn zoon heeft er een uit oktober 2018.
Op beiden is het aanwezig.
Wij hebben het vw connect abonnement niet het security en services.
All-electric.
Nee die uit 2018 niet.RonJ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:31:
[...]
Toevallig allebei met keyless? Mijne (zonder keyless) uit November 2018 heeft het iig niet. Kon bij navraag ook niet iets voor vervangen of toegevoegd worden, maar dat soort uitspraken van de dealer kloppen ook niet altijd.
Die uit 2020 wel.
Auto zonder keyless.
Heb het security&service plus abbonement, kon geen andere kiezen.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Maar qua verbruik dus niet echt een meerwaarde?WackoH schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:03:
Cruise control helpt bij mij vooral om boetes (te snel rijden) en ergernis bij anderen (te langzaam rijden) te voorkomen![]()
Bij een brandstofmotor helpt de relatie tussen snelheid en de toonhoogte van de motor om de snelheid constant te houden.
In een elektrische auto heb je alleen het banden- en windgeruis. Dit is geen afgebakende frequentie maar een breed spectrum en daardoor veel lastiger om snelheidsveranderingen te horen.
Ik rijd ~95% v/d tijd met (adaptieve) cruise control.
Ik begreep ook dat hier veel de regeneratie stand veel gebruikt wordt, is dat veel zuiniger?
Wat is hier het verbruik gemiddeld ongeveer? Met name de warmere periode, want de winter periode hebben we nu wel achter ons gelaten naar mijn idee.
Ik had al begrepen dat stoelverwarming handiger is dan de hele auto te verwarmen middels de airco.
Het verbruik gaat bij mij alle kanten op, van 12.5 tot meer dan 20 kWh/100 km. Hangt af van temperatuur, wind, belading, regen of niet, airco, en natuurlijk vooral snelheid.
Ik rijd standaard op maximale regeneratie (B-stand). Dan kun je bijna 'one-pedal' rijden. Hoeveel dat uitmaakt hangt ook weer helemaal af van waar je rijdt (stad is weer heel anders dan snelweg), maar verwacht er geen wonderen van.
Ik heb ook keyless.RonJ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:31:
[...]
Toevallig allebei met keyless? Mijne (zonder keyless) uit November 2018 heeft het iig niet. Kon bij navraag ook niet iets voor vervangen of toegevoegd worden, maar dat soort uitspraken van de dealer kloppen ook niet altijd.
En met dit weer verbruik tussen 11 en 13kw. En goedkoop laden vandaag met stroomprijs die nu al 0 cent is en naar -6 cent (excl) gaat.
Plus met vcds/ vcp etc kun je ook nog diverse dingen aanpassen.
[ Voor 14% gewijzigd door 201WD op 20-04-2025 10:09 ]
Ik heb even gekeken. Gemiddeld 14.7 kWh/100 km over de laatste ruim 3000 km met gemiddeld 69 km/h. Daarbij rijd ik in deze auto als een opaatje (voor wat betreft maximum snelheid om thuis te komen...).
Behalve dan na stoplichten (al kom ik die niet vaak tegen)
Het blijft leuk om weg te rijden om te zien dat tegen de tijd dat ik 80 rijd, de anderen ver achter me te zien.
(moderne EV die ik de laatste tijd heb gereden, hebben dat helaas niet; die trekken voor m'n gevoel op als een oude diesel
[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 20-04-2025 22:33 ]
Nou, je zou bijvoorbeeld naar Emmeloord kunnen gaan. Van der Heide kan het voor je doen. Als je het onderhoud bij een officiële dealer laat uitvoeren heb je ook meer kans op coulance als je accu toch niet goed blijkt te zijn.IMWhizzle schreef op maandag 21 april 2025 @ 06:34:
Is er een specialist of een betrouwbare plek waar ik mijn servicebeurten kan laten uitvoeren die jullie kunnen aanraden? Misschien iemand hier op het forum? Regio Flevoland.
Ik heb zelf niet super goede ervaring met Pouw (maar dat zit in Harderwijk), omdat ze 2 keer mijn oude vergeten waren. maar dat is misschien pech en n=2, want die staan verder wel goed bekend.
Het lijkt erop dat de knop minstens een halve seconde of zo moet zijn ingedrukt.
Zal eens proberen of dat verschil maaktWackoH schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:47:
Ja, maar alleen als ik de knop (te) kort heb gedrukt.
Het lijkt erop dat de knop minstens een halve seconde of zo moet zijn ingedrukt.
knop eens eruit halen en schoonmaken.roy.van.geel schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:36:
[...]
Zal eens proberen of dat verschil maakt
Hebben we onlangs gedaan bij een Skoda Octavia.
Geen last van, voordeel van geen start/stop knop hebbenroy.van.geel schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:04:
Hi, hebben jullie ook weleens dat je vaker op de start/stop knop moet drukken voordat er iets gebeurd? Zowel bij inschakelen als uitschakelen.
Zoals vermeld knop langer ingedrukt houden, en anders knop los halen en schoonmaken wil ook wonderen doen.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ze waren twee keer je oude vergeten?haaibaa2 schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:24:
[...]
Nou, je zou bijvoorbeeld naar Emmeloord kunnen gaan. Van der Heide kan het voor je doen. Als je het onderhoud bij een officiële dealer laat uitvoeren heb je ook meer kans op coulance als je accu toch niet goed blijkt te zijn.
Ik heb zelf niet super goede ervaring met Pouw (maar dat zit in Harderwijk), omdat ze 2 keer mijn oude vergeten waren. maar dat is misschien pech en n=2, want die staan verder wel goed bekend.
thnx voor de tip. Ik heb nog garantie bij de garage, dus zal zeker zelf niet gaan rommelen201WD schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:15:
[...]
knop eens eruit halen en schoonmaken.
Hebben we onlangs gedaan bij een Skoda Octavia.
Ik bedoelde: “Mijn auto”. Autocorrect en niet goed mijn bericht nalezen.
Mij valt op dat het gemiddelde verbruik zoals die in het display staat, in het begin hoog is (>20 kWh/100km), dan het langzaam begint terug te vallen, om na een kilometer 30 of 40 constant te worden met bv. 14 kWh/100km.
Achtergrond:
- Ik woon ~2km van de op de snelweg. Onderweg op de 50 km weg alleen drie rotondes en de helft van een viaduct. (en ik ga niet driftend de rotondes over)
- Het is volgens mij niet de verwarming, want ook met klimaatsysteem op 'Off' gebeurt het
Is het verbruik echt zo hoog, en waarom dan?
Ja is normaal, auto is dan nog koud m'n de accu, daarna loopt het verbruik terug .WackoH schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:01:
Ik rijd vaak lange stukken op de snelweg met een 105 km/h op de cruise control (eGolf uit 2020) .
Mij valt op dat het gemiddelde verbruik zoals die in het display staat, in het begin hoog is (>20 kWh/100km), dan het langzaam begint terug te vallen, om na een kilometer 30 of 40 constant te worden met bv. 14 kWh/100km.
Achtergrond:Herkent iemand dit?
- Ik woon ~2km van de op de snelweg. Onderweg op de 50 km weg alleen drie rotondes en de helft van een viaduct. (en ik ga niet driftend de rotondes over)
- Het is volgens mij niet de verwarming, want ook met klimaatsysteem op 'Off' gebeurt het
Is het verbruik echt zo hoog, en waarom dan?
We hebben sinds deze week zo'n OBDII scanner waarmee je o.a. de spanning van iedere van de 88 (?) clusters van 3 (?) parallelle cellen kunt uitlezen, en ook tientallen temperatuur sensoren. Ik zal die eens voor tijdens en na een rit bekijken.
Wat bv. wel aardig is, is dat het rendement van de omvormer en het verlies tijdens laden op 230V zichtbaar is:
:strip_exif()/f/image/S7pMjcsv9xJPP48Xf399xszd.png?f=user_large)
(Voor de omvormer werden temperaturen van 47oC en 66oC gerapporteerd).
Daarnaast zal er ook nog energie door de weerstand in de accu verloren gaan, neem ik aan.
Weet iemand met welke stroom het meest efficient AC wordt geladen? Ik meen dat ik ooit gelezen heb dat dat met de maximale stroom is, maar intuïtief zou ik eerder een lage stroom verwachten.
Vaak dan ook nog verlichting aan, verwarming , etc.
Je merkt al verschil in verbruik in de vroege ochtend als het kouder is en het verbruik bijvoorbeeld in de middag als temperatuur wat gestegen is.
Maar ook de rechtervoet heeft veel invloed op het verbruik...
Nu net terug van een rit . Veel 60/80 km wegen.
Gemiddeld verbruik was 11.9kwh.
Het rijdt fijn en goedkoop "tanken".
Vanmiddag stroomprijzen ook weer negatief..
Meestal staat het op de banden of even googlen .
In je digitale handleiding staat het ook en of op de sticker in je auto.