VW egolf 2020
Ja ik heb hier om gevraagd bij jaarlijkse onderhoud beurtsjurres schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:20:
[...]
Moet je hierom vragen?
Mijne loopt ook richting de 160.000 ben ook benieuwd naar soh namelijk vanuit vw
We hebben nu een half jaar een E-golf. Zeer tevreden mee. Rijdt super mooi en degelijk! Maar we hebben af en toe laad problemen. Ik vraag mij af of jullie daar ook wel eens last van hebben.
We hebben een easee charger lite als laadpaal. We laden de auto doormiddel van slim laden via tibber. Maar eens per week blokkeert de E-golf de laadstroom waardoor de auto niet wordt geladen. Door de stekker er op nieuw in te doen of soms de auto van het slot te halen wil nog wel eens helpen. Aangezien je ook nergens logs/status terug kunt vinden van de E-golf weet ik niet wat er aan de hand is. Op internet zoeken helpt ook niet echt mee.
Heeft iemand van jullie een zelfde ervaring en kan mij vertellen wat ik hier mee moet?
Edit: Destynx in "Het grote Volkswagen e-Golf topic"
18x blijkbaar
[ Voor 17% gewijzigd door J0YR1D3R op 21-09-2025 12:40 ]
Probeer het eens zonder slim laden van Tibber.JH Veenstra schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:34:
Beste mede E-golfers,
We hebben nu een half jaar een E-golf. Zeer tevreden mee. Rijdt super mooi en degelijk! Maar we hebben af en toe laad problemen. Ik vraag mij af of jullie daar ook wel eens last van hebben.
We hebben een easee charger lite als laadpaal. We laden de auto doormiddel van slim laden via tibber. Maar eens per week blokkeert de E-golf de laadstroom waardoor de auto niet wordt geladen. Door de stekker er op nieuw in te doen of soms de auto van het slot te halen wil nog wel eens helpen. Aangezien je ook nergens logs/status terug kunt vinden van de E-golf weet ik niet wat er aan de hand is. Op internet zoeken helpt ook niet echt mee.
Heeft iemand van jullie een zelfde ervaring en kan mij vertellen wat ik hier mee moet?
Kijk eens wat hij dan doet.
Ik heb hier ook last van met Tibber. Ben al begonnen met een Dummy te maken ipv de e-Golf aan te melden. Hierin de accu percentage aan te geven hoe vol deze nog is.JH Veenstra schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:34:
Beste mede E-golfers,
Hiermee laadt hij wel goed met slim laden. Daarbij zet ik slim laden zoiezo uit als de prijs onder de 0,20 cent per kWh komt.
Zoals @J0YR1D3R al heeft aangegeven accepteert de eGolf na x aantal keer geen opdrachten meer mbt verhogen/verlagen van de laadstroom.JH Veenstra schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:34:
Beste mede E-golfers,
Ook het compleet stoppen met laden en later weer starten is niet aan te raden. Wanneer je het laden namelijk stopt/pauzeert dan schakelt de eGolf de relais van de HV accu uit.
Doe je dit vaak genoeg per laadsessie (ivm wachten op genoeg zonnestroom) dan gaat je HV relais levensduur heel snel achteruit. Vervangen is niet goedkoop...
Heb zelf aardig wat getest ermee en ben uit eindelijk gekomen op laden in grotere blokken zodat er veel minder gewisselt wordt van vermogen en doe nooit pauzeren maar blijf op het minimum laden zodat de HV relais actief blijft.
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Heb ook de test van aviloo overwogen, maar vind 100,- te duur.
Als ik de fotos zie mist de infotainment module weernrg schreef op donderdag 25 september 2025 @ 06:23:
@Stijnbdj jeetje, niet normaal zeg hoe vaak..! Had je nu de NaviRem erin zitten? Hebben ze iets meegenomen?
Heel frustrerend dat je al 3 keer dit mee hebt gemaakt, ben inderdaad wel benieuwd of je nu een navirem of niet.
Hadden inderdaad NaviRem er op zitten. Rammen nog steeds echter gewoon het scherm eruit, maar de computer zelf zit dan dusdanig vast. Desalniettemin werken ze zo hardhandig, dat ze de boel er om heen zo erg beschadigen dat dit ook alsnog vervangen moet worden.nrg schreef op donderdag 25 september 2025 @ 06:23:
@Stijnbdj jeetje, niet normaal zeg hoe vaak..! Had je nu de NaviRem erin zitten? Hebben ze iets meegenomen?
Buit is net als vorige keren Discover pro scherm. Dit keer ook de airco onderdelen en wat ander klein spul.
Blijf met je poten van andermans rotzooi af.
Ik zou er helemaal klaar mee zijn iig. Hoe lekker de golf ook rijdt, dit slaat nergens meer op
Wat ontzettend vervelend. Dat geldt naar mijn idee vooral voor de extra luxe versie. Maar dat maakt het niet minder erg.Stijnbdj schreef op donderdag 25 september 2025 @ 05:58:
[Afbeelding]
Oei... Here we go again. 3e keer in 8 weken. Na vorige keer tegen het kinderslot aan te lopen, dit keer maar de hele ruit er uit geknalt.
Na 3 maanden de golf in bezit te hebben en 3 inbraken te hebben, toch maar aan het twijfelen om deze fijne auto van de hand te doen door die bizarre gedrag
In welke omgeving is dit? Ik verbaas me er over dat ze steeds terugkomen. Bij een eigen auto is dit een heel dure aangelegenheid, denk ik zo. Sterkte.
Ik was onlangs bij mijn garage en ik vroeg daar naar de mogelijkheden om een navirem in te bouwen:DDDikkiedik schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:06:
[...]
Wat ontzettend vervelend. Dat geldt naar mijn idee vooral voor de extra luxe versie. Maar dat maakt het niet minder erg.
In welke omgeving is dit? Ik verbaas me er over dat ze steeds terugkomen. Bij een eigen auto is dit een heel dure aangelegenheid, denk ik zo. Sterkte.
de eigenaar adviseerde mij om dat niet te doen, omdat ze het toch wel proberen als ze de unit willen hebben en je alleen maar meer schade hebt aan je dashboard.
Ook zei hij dat ze juist vaak terugkomen als ze weten waar een auto staat met die unit. (Gewoon even een tijdje wachten tot een nieuwe unit is ingebouwd).
Als laatste: het schijnt (in mijn regio) niet zo vaak voor te komen. ‘Vroeger’ in de tijd van de Golf V moesten ze geregeld units vervangen na een inbraak, maar een Discovery (Pro) scherm vervangen na inbraak doen ze nauwelijks.
Specifiek dan ook dat het niet je schadevrije jaren opeist. Ik kan het echt lastig vinden in mijn polisvoorwaarden (WA Plus OHRA) en de telefonische support was vrij nutteloos in de bevestiging hier van
Bij mij was het vorig jaar gedekt zonder aanpassing van de schadevrije jaren. Nu hebben ze een nieuwe clausule dat accessoires maar tot 5000 euro gedekt zijn, dus nu is het niet meer volledig gedekt. Die inbraak reparatie kostte alles bij elkaar bijna 10.000 euro.smiba schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:00:
Weet iemand eigenlijk of een verzekering met diefstal module de schade volledig dekt als je infotainment systeem gejat word? Word toch wel een beetje nerveus van het aantal posts in dit topic.
Specifiek dan ook dat het niet je schadevrije jaren opeist. Ik kan het echt lastig vinden in mijn polisvoorwaarden (WA Plus OHRA) en de telefonische support was vrij nutteloos in de bevestiging hier van
Lijkt me dat het lastig zo te bestempelen is, het is niet alsof ze zoals vroeger je radio er uitklikte en je geen muziek meer had
[ Voor 20% gewijzigd door smiba op 27-09-2025 14:48 ]
Sterkte met de afhandeling, zou zelf voor de non pro versie gaan. Die zijn toch een heel stuk minder gewild...Stijnbdj schreef op donderdag 25 september 2025 @ 05:58:
[Afbeelding]
Oei... Here we go again. 3e keer in 8 weken. Na vorige keer tegen het kinderslot aan te lopen, dit keer maar de hele ruit er uit geknalt.
Na 3 maanden de golf in bezit te hebben en 3 inbraken te hebben, toch maar aan het twijfelen om deze fijne auto van de hand te doen door die bizarre gedrag
Heb je alarm erop zitten?
Hij kan maar 18x wisselen van amperage, dus als je lader lekker aan de slag gaat en blijft wisselen ben je op een gegeven moment wel klaar ja.
Dank voor het antwoord. En wat zou ik daaraan dan kunnen doen. Ik heb een Change Amps luna lader en laad op 1 fase met 32 ampère.J0YR1D3R schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:33:
@Bart-sss ZIe mijn post hier: J0YR1D3R in "Het grote Volkswagen e-Golf topic"
Hij kan maar 18x wisselen van amperage, dus als je lader lekker aan de slag gaat en blijft wisselen ben je op een gegeven moment wel klaar ja.
Niks. De e-golf niet meer slim laden. Ik heb er al eens met VW over gemaild, die gaan dit (software)probleem niet oplossen.Bart-sss schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:32:
[...]
Dank voor het antwoord. En wat zou ik daaraan dan kunnen doen. Ik heb een Change Amps luna lader en laad op 1 fase met 32 ampère.
All-electric.
Het betreft inderdaad de 'luxe' versie met het Discover Pro scherm. Hier hoor je het, het vaakst over. En inderdaad, het betreft een eigen auto - waardoor het een duur grapje is. De officiële schade is zo tussen de 5k en 10k.DDDikkiedik schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:06:
[...]
Wat ontzettend vervelend. Dat geldt naar mijn idee vooral voor de extra luxe versie. Maar dat maakt het niet minder erg.
Dit is in Utrecht. Het gaat vrij zeker om dezelfde inbrekers. Na de eerste 2 inbraken hebben we de achterdeuren op gefixeerd kinderslot gezet. De 3e keer hebben ze het achterruitje ingeslagen, maar kregen ze de deur niet open en is het mislukt. Dit maal zijn ze meteen voor het grote raam gegaan (wat meer lawaai maakt), waardoor ik denk dat het dezelfde zijn.
We hebben wel dit keer scherpe camerabeelden waar alles op te zien is (volgens mij is het niet toegestaan om deze te delen online?) Ondanks de navirem, zijn ze binnen 8 seconde weer uit de auto.
We hebben een alarm er op zitten (waar we ook steeds wakker van worden), maar op de beelden zie je dat ze hier niet echt van onder de indruk zijn.Jazsie schreef op zondag 28 september 2025 @ 01:18:
[...]
Sterkte met de afhandeling, zou zelf voor de non pro versie gaan. Die zijn toch een heel stuk minder gewild...
Heb je alarm erop zitten?
Hoewel de NaviRem wél echt werkt, maakt het meer kapot dan het oplevert. Dit keer zitten er meer krassen op het dashboard, stuurwiel en stoelen door al het getrek, waardoor de 'echte' schade groter is. De verzekering heeft weinig boodschap aan krassen in het leer van je stoel, echter hadden die er nooit gezeten als de navirem er niet was geweest (dan is het namelijk een vrij simpel proces). Het beschermt dus wel je boordcomputer, maar de schade eromheen wordt groter.dennisfr schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 05:08:
[...]
Ik was onlangs bij mijn garage en ik vroeg daar naar de mogelijkheden om een navirem in te bouwen:
de eigenaar adviseerde mij om dat niet te doen, omdat ze het toch wel proberen als ze de unit willen hebben en je alleen maar meer schade hebt aan je dashboard.
Ook zei hij dat ze juist vaak terugkomen als ze weten waar een auto staat met die unit. (Gewoon even een tijdje wachten tot een nieuwe unit is ingebouwd).
Als laatste: het schijnt (in mijn regio) niet zo vaak voor te komen. ‘Vroeger’ in de tijd van de Golf V moesten ze geregeld units vervangen na een inbraak, maar een Discovery (Pro) scherm vervangen na inbraak doen ze nauwelijks.
Ondertussen zit er voor 25k aan inbraakreparaties op de golf, waardoor ik er wel van overtuigd ben dat dit de duurste e-golf van Nederland is😉
[ Voor 30% gewijzigd door Stijnbdj op 01-10-2025 12:16 ]
Ligt aan je verzekeraar en daarmee de polisvoorwaarden. Diefstal van (onderdelen van) de auto heeft in de regel geen invloed op je schadevrije jaren. Echter, kunnen er dus wel beperkende voorwaarden zijn (bijv. gedekt bedrag), zoals door @haaibaa2 wordt aangegeven. Dergelijke discussies met een lastige verzekeraar kunnen niet zo leuk zijn...smiba schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:00:
Weet iemand eigenlijk of een verzekering met diefstal module de schade volledig dekt als je infotainment systeem gejat word? Word toch wel een beetje nerveus van het aantal posts in dit topic.
Ja hier ongeveer hetzelfde maar dan vanmiddag.Bart-sss schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:22:
Gisteren en vannacht weer. Slim laden ingesteld bij Tibber en in de avond ging het goed met laden. Tot hij vannacht helemaal op zou laden en krijg dan melding laden geblokkeerd. Lijkt erop dat de e Golf er niet tegen kan dat er elke keer met beetjes geladen wordt en steeds met een andere ampère. Nu was de auto maar met 4,6kwh meer opgeladen. Meer mensen hier last van?
Kreeg de melding via Tibber dat het laadplan gereed stond maar dat de lader geblokkeerd was.
Dat ga ik voorlopig niet meer gebruiken.
Ik doe het weer gewoon via Vw app en de Elli laadbox. Dan geen probleem.
Ik zal eens een mail naar Tibber sturen.
Ik kijk zelf wel wanneer het gunstig is om te laden.
Wat afgrijselijk. Wat doet de politie hier eigenlijk aan? Overigens zou ik mij niets van een verbod om beelden te publiceren aantrekken hoor. Misschien zou ik wel een hoogvoltdraad laten inbouwen, als ik dat voor elkaar kreeg.Stijnbdj schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:10:
[...]
Het betreft inderdaad de 'luxe' versie met het Discover Pro scherm. Hier hoor je het, het vaakst over. En inderdaad, het betreft een eigen auto - waardoor het een duur grapje is. De officiële schade is zo tussen de 5k en 10k.
Dit is in Utrecht. Het gaat vrij zeker om dezelfde inbrekers. Na de eerste 2 inbraken hebben we de achterdeuren op gefixeerd kinderslot gezet. De 3e keer hebben ze het achterruitje ingeslagen, maar kregen ze de deur niet open en is het mislukt. Dit maal zijn ze meteen voor het grote raam gegaan (wat meer lawaai maakt), waardoor ik denk dat het dezelfde zijn.
We hebben wel dit keer scherpe camerabeelden waar alles op te zien is (volgens mij is het niet toegestaan om deze te delen online?) Ondanks de navirem, zijn ze binnen 8 seconde weer uit de auto.
[...]
We hebben een alarm er op zitten (waar we ook steeds wakker van worden), maar op de beelden zie je dat ze hier niet echt van onder de indruk zijn.
[...]
Hoewel de NaviRem wél echt werkt, maakt het meer kapot dan het oplevert. Dit keer zitten er meer krassen op het dashboard, stuurwiel en stoelen door al het getrek, waardoor de 'echte' schade groter is. De verzekering heeft weinig boodschap aan krassen in het leer van je stoel, echter hadden die er nooit gezeten als de navirem er niet was geweest (dan is het namelijk een vrij simpel proces). Het beschermt dus wel je boordcomputer, maar de schade eromheen wordt groter.
Ondertussen zit er voor 25k aan inbraakreparaties op de golf, waardoor ik er wel van overtuigd ben dat dit de duurste e-golf van Nederland is😉
Je kunt via de VW app het laadvermogen aanpassen, en dat kan ook via de integratie in Home Assistant. Ik weet niet of je het Tibber laadplan ook op een of andere manier in HA kunt importeren, maar als dat kan, dan kun je het op die manier automatiseren: waarschijnlijk blijft het dan wel werken omdat niet de lader, maar de auto zelf het laadvermogen aanpast.201WD schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:23:
[...]
Ja hier ongeveer hetzelfde maar dan vanmiddag.
Kreeg de melding via Tibber dat het laadplan gereed stond maar dat de lader geblokkeerd was.
Dat ga ik voorlopig niet meer gebruiken.
Ik doe het weer gewoon via Vw app en de Elli laadbox. Dan geen probleem.
Ik zal eens een mail naar Tibber sturen.
Ik kijk zelf wel wanneer het gunstig is om te laden.
Ik heb geen dynamisch energiecontract, maar ik laad wel op ongeveer die manier mijn auto met zoveel mogelijk nul op de (energie)meter.
100% is nog niet echt vol..
Langere tijd als in dagen of uren? Vanmorgen vertrektijd 08:15 maar om 06:45 stond die al op 100%.201WD schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:28:
Je kunt gewoon tot 100% laden maar dan wel gaan rijden en niet voor langere tijd laten staan of lange tijd aan de lader.
100% is nog niet echt vol..
Nee dat is geen probleem.Untouchablezz20 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:58:
[...]
Langere tijd als in dagen of uren? Vanmorgen vertrektijd 08:15 maar om 06:45 stond die al op 100%.
Maar dagen lang en bijvoorbeeld in de zomerdag in de hitte.
Hier ook 2018 en 157k gelopenUntouchablezz20 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:05:
[Afbeelding]
Niet geweldig, maar is van 2018 en waarschijnlijk vaak tot 100% geladen. Ikzelf laad tot 80% maar vraag me af of het nog nut heeft na 16,5% degradatie.
Regelmatig laden tot 100%? Vanaf welke km-stand was de auto in jouw bezit?sjurres schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 07:48:
[...]
Hier ook 2018 en 157k gelopen [Afbeelding]
[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 27-10-2025 09:17 ]
Uhm, werd altijd met 3fasen geladen, tot 100%Untouchablezz20 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:21:
[...]
Regelmatig laden tot 100%? Vanaf welke km-stand was de auto in jouw bezit?
Nu laatste 4K bij mij tot 100% met 220v 1fase
Doe je veel DC laden? Dat heeft meer impact dan langzaam (AC) laden op de accu degredatie.
Persoonlijk zou ik gewoon indien mogelijk altijd tot 80% laden voor de dagelijkse ritten en 100% wanneer nodig is.
DC laden uiteraard enkel bij lange ritten wanneer nodig is...
Vorige eigenaar (een kameraad) heeft hem altijd thuis geladen.Jazsie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:31:
eGolf kan max 2-fasen laden ofwel 7.2 kW@sjurres.
Doe je veel DC laden? Dat heeft meer impact dan langzaam (AC) laden op de accu degredatie.
Persoonlijk zou ik gewoon indien mogelijk altijd tot 80% laden voor de dagelijkse ritten en 100% wanneer nodig is.
DC laden uiteraard enkel bij lange ritten wanneer nodig is...
Op de 2 fasen dan, praktisch nooit aan de snellader.
Dat is vanaf februari 2022 tot nu geweest, daarvoor reed ie in Duitsland, geen idee hoe die daar opgeladen is.
Ik laad hem gewoon tot 100% anders zit ik op 180km ofzo dat vind ik tekort.
Ik rij hem praktisch nooit leeg, probeer boven de 20% te blijven.
Als ik dan ook nog eens tot 80% zou laden, dan heb ik maar 140 km rij bereik, dat vind ik tekort
Of het te weinig is of niet ligt aan je gebruik.
Zelf rijd ik dagelijks 100km en soms wat meer en kan daarmee prima uit de voeten met 80% laden.
Op lange termijn heeft dagelijks tot 100% (okok, op je BMS zal dit iets van 95% zijn ivm buffer) laden invloed op je accu, mocht je de auto niet op gaan rijden dan is dat iets waar je geen zorgen om hoef te maken
Onderin de accu zit een grotere buffer dan bovenin, dus 10% - 80% is beter voor je accu dan 30% - 100%.
In de perfecte wereld houd je de accu op 50%, daar slijt je accu het minst maar dat is natuurlijk niet te doen
Ik zit bijna op 160.000 km en nog ff meer dan 80% soh
Ik rij vooral korte stukjes a 15km heen en terug of ff snel boodschappen.
Laad dat apparaat op en als die 20% is weer opnieuw.
Hangt mijn inziens erg af van het gebruik van de auto. Korte stukjes als 2e auto, ik laat de zomerbanden gewoon lekker zitten. Mede omdat ik als een oud omaatje rij sinds de elektrische autoIMWhizzle schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 06:25:
Welke banden adviseren jullie voor de maat 225/45/r17? Ik heb nu winterbanden erop zitten, maar overweeg over te stappen naar een EV variant. Weet alleen niet of vier seizoenen banden aan te raden zijn, gezien het Nederlandse klimaat. De laatste keer dat we sneeuw hebben gezien kan ik mij niet eens meer herinneren.
Rij je veel/meer, niet het verbruik kijken, alleen naar naar de veiligheid.
Heeft iemand daar wel eens van gehoord? In de regen is het geen ideale manier, dus we rijden eerst even naar een ELectra-lader. Anderen kunnen wel gewoon laden bij de IE, het ligt dus in ieder geval aan de e-golf.
Ik heb dit eens gehad, en de oplossing was om de kabel tijdens het initialiseren vast te houden en er beter in te duwen. Daarna kon ik m gewoon loslaten.DDDikkiedik schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:47:
Mijn auto laadt soms niet via een snellader. Ik stond net bij een IE charge. Het lampje op de auto knippert rood. De mobiliteitsservice stelt een soft reset voor door alle opladers, autosleutels, tablets en telefoons etc uit de auto te halen en vervolgens 50 meter verderop te gaan staan.
Heeft iemand daar wel eens van gehoord? In de regen is het geen ideale manier, dus we rijden eerst even naar een ELectra-lader. Anderen kunnen wel gewoon laden bij de IE, het ligt dus in ieder geval aan de e-golf.
Waarom dit is weet ik niet, vast iets met dat de kabel net niet helemaal geniaal doormeet qua contact tijdens de initialisatie
Ik zal het ook nog even in het draadje Lange reizen in Europa aan de orde stellen, misschien hebben andere mensen het ook.
Hoor je dat de laadstekker "op slot" gaat bij het insteken?DDDikkiedik schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:47:
Mijn auto laadt soms niet via een snellader. Ik stond net bij een IE charge. Het lampje op de auto knippert rood. De mobiliteitsservice stelt een soft reset voor door alle opladers, autosleutels, tablets en telefoons etc uit de auto te halen en vervolgens 50 meter verderop te gaan staan.
Dat is wel een aparte soft reset, ben van mening dat, dat onzin is.
Overstappen naar 16 inch 205 breed.IMWhizzle schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 06:25:
Welke banden adviseren jullie voor de maat 225/45/r17? Ik heb nu winterbanden erop zitten, maar overweeg over te stappen naar een EV variant. Weet alleen niet of vier seizoenen banden aan te raden zijn, gezien het Nederlandse klimaat. De laatste keer dat we sneeuw hebben gezien kan ik mij niet eens meer herinneren.
Dat rijdt stukken zuiniger dan 17 Inch 225-45
Bridgestone banden bevallen hier goed
[ Voor 3% gewijzigd door 201WD op 27-10-2025 23:17 ]
Ik vond op internet wel interferenties met elektrische apparatuur als oorzaak van storingen. Maar ik ben niet technisch. En het klinkt niet als een reset.Jazsie schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:47:
[...]
Hoor je dat de laadstekker "op slot" gaat bij het insteken?
Dat is wel een aparte soft reset, ben van mening dat, dat onzin is.
Interferenties met elektrische apparatuur kan altijd, echter durf ik wel te zeggen dat dit hier niet aan de orde is.
Zou eerder checken of de laadstekker ook echt "op slot" gaat wanneer je deze insteekt.
Laadstekker moet goed erin zitten en vergrendeld zijn, check dit dus als eerst na of dit wel gebeurt.
All-electric.
Nog steeds blijft de vraag of je zeker weet dat de laadstekker "op slot" gaat.DDDikkiedik schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:30:
Ik heb hem aangeduwd, rechtgehouden, weet ik wat allemaal. Maar goed, dan nog blijft de vraag over waarom dat alleen bij deze aanbieder scheelt en of dat bij andere mensen ook zo is of dat het aan mij(n auto) ligt.
Begin hier eens mee, als dit al niet gebeurd dan zal laden niet starten ongeacht wat de oorzaak is.
Verder sluit ik mij aan bij @RonJ.
Hier had m'n vriendin v/d week de stekker er niet helemaal ingestopt. Daarna bleef de vergrendelingspin in de gesloten stand staan, waardoor je er geen stekker meer in kreeg. Na enig zoeken kwam ik hier achter: Je moet dan het bovenste "direct laden" knopje bij de laadpoort ingedrukt houden en daarna terwijl je die ingedrukt houdt op de sleutel 3x op ontgrendelen drukken. Dan ontgrendeld de sluitpin direct en kan je weer laden.
Ik was al even bang dat het een nieuwe laadpoort oid ging worden, maar viel mee dus.
All-electric.
Dat kan ik nu niet meer proberen. In ieder geval maken ze contact, want na een kort contact en een oplaadsignaal in het dashbord word het led-lampje bij de aansluiting rood. Als andere e-Golfs dit niet hebben, ligt het vast niet aan de e-Golf in het algemeen.Jazsie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:21:
[...]
Nog steeds blijft de vraag of je zeker weet dat de laadstekker "op slot" gaat.
Begin hier eens mee, als dit al niet gebeurd dan zal laden niet starten ongeacht wat de oorzaak is.
Verder sluit ik mij aan bij @RonJ.
Wat je beschrijft lijkt sterk erop dat de laadstekker niet "op slot" kan/is. Maar dat blijft gissen momenteel
Ik ben benieuwd naar het echte antwoord. Zo onbekend is de Golf toch niet, zou ik denken.Dear,
Your message has been received and we apologize for the inconvenience.
However, we would like to inform that IECharge stations are designed to charge electric cars and use charging protocols and connectors that do not meet the specific needs of golf carts. There are three main reasons for that:
Voltage differences: Most golf carts run on 36- or 48-volt batteries, while electric vehicles use higher voltages. Using a charger with an unsuitable voltage could seriously damage the battery or charger.
Specific connectors: Golf carts have dedicated charging sockets that are different from the standard sockets used on electric car charging stations (such as Type 2, for example).
Charging protocols: Public charging stations such as those from IECharge communicate with the vehicle to adjust the charge. Golf carts are not equipped with the same communication systems, which prevents the charging process from starting.
We hope that these information could help.
Wanneer je al ingestuurd bent bij een bocht hoor je het zoemen voorin, wanneer je daarna weer rechtuit rijdt is het geluid weg.
Een enigszins zoemend/trillend geluid tijdens het sturen is iig normaal, als je gekraak of geschuur hoort kunnen je stuurkogels versleten zijn, maar dat komt niet heel veel voor op deze leeftijden.
All-electric.
Waarom is dat normaal? Je hoort alleen de banden op het asfalt te horen, meer niet.RonJ schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:35:
Een enigszins zoemend/trillend geluid tijdens het sturen is iig normaal
Omdat elektromechanische systemen nou eenmaal geluid maken en de eGolf ook niet echt geweldig geïsoleerd is qua geluid. Het is immers geen Rolls Royce.S_Chief schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:02:
[...]
Waarom is dat normaal? Je hoort alleen de banden op het asfalt te horen, meer niet.
Maar geluiden blijven natuurlijk altijd lastig te vertalen naar een forum. Ik kan alleen bevestigen dat een EPS systeem wat zoemend geluid maakt tijdens het sturen, zowel bij de Golf als de Tesla hier. Een ouderwets hydraulisch PS-systeem maakt overigens wel meer geluid.
All-electric.
Rij nu een Elroq en ook daar hoor je niets.
Nee, maar volgens het nieuwe antwoord zou er geen probleem moeten zijn en kan ik bellen als dat er wel is. Dat was me al duidelijk, maar met vier pogingen bij vier laders, wordt zoiets een patroon.
Dus ik ben benieuwd of anderen met een e-Golf wel positieve ervaringen hebben met IE-Charge.
De transmissieolie moet ververst worden. Daarmee verdwijnt het zoem geluid 😉FabianGTI schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:35:
Wij hebben bij de egolf een bijgeluid met sturen, Is dit een bekend euvel of een product eigenschap?![]()
Wanneer je al ingestuurd bent bij een bocht hoor je het zoemen voorin, wanneer je daarna weer rechtuit rijdt is het geluid weg.
Is een bekend onderhoudsdingetje bij de e-Golf die overigens niet door de dealer wordt erkend. Maar feit is dat er af fabriek nog geen 0,5l olie in de transmissie zit welke naar verloop van tijd ververst en tot bijna 1l gevuld moet worden.
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Zodra ik probeer te laden aan een publieke AC-lader, gaat de lader in storing. Ik heb dit inmiddels bij meerdere laadpalen geprobeerd, allemaal met hetzelfde resultaat.
Ook thuisladen via 220V (granny charger) werkt niet de auto reageert niet of stopt meteen.
De auto geeft geen storingen aan.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn of waar ik het beste kan laten controleren?
Alvast bedankt voor het meedenken!
[ Voor 3% gewijzigd door aleelee op 05-11-2025 15:05 ]
Heb je wel het bovenste knopje naast de laadpoort ingedrukt (voor direct opladen)?aleelee schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:01:
Ik heb een probleem met mijn e-Golf uit 2019. De auto laadt alleen via snelladers (DC).
Zodra ik probeer te laden aan een publieke AC-lader, gaat de lader in storing. Ik heb dit inmiddels bij meerdere laadpalen geprobeerd, allemaal met hetzelfde resultaat.
Ook thuisladen via 220V (granny charger) werkt niet de auto reageert niet of stopt meteen.
De auto geeft geen storingen aan.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn of waar ik het beste kan laten controleren?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Dan is 99% zeker je (boord)lader defect. Dat kan een hele simpele smeltzekering daarbinnenin zijn, tot aan een hele nieuwe/andere lader die erin moet. Daarvoor zal je gezien de hoge DC-spanningen toch naar een garage moeten (dealer of waarschijnlijk goedkoper, een EV-specialist).
Een AC-lader laadt (als in, omzetting naar DC en je accuvoltage) namelijk niet, die beveiligd alleen. De daadwerkelijke "lader" zit in je auto zelf. Bij een DC-lader zit er wel een "echte lader" in, dat gaat dan direct je accu in zonder tussenkomst van de boordlader.
All-electric.
Ik ben benieuwd hoe duur dat gaat worden voor de e-Golf. Kennelijk niet heel duur.
+-100km erbij zou niet mis zijn voor de eGolf
Met een steady 300 km range zou het inderdaad een fantastische auto zijn. (Ik klaag nu ook niet, maar het is nu een auto voor een specifieke doelgroep)Jazsie schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:31:
Ben benieuwd, leuk/makkelijker (zover ik uit het filmpje kan halen) alternatief dan bestaande accu cellen vervangen met hogere capaciteit cellen.
+-100km erbij zou niet mis zijn voor de eGolf.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat was lastig geworden: Voor zover ik weet staan de Golf 7 en 8 beide op (grotendeels) hetzelfde MQB platform en dat is gewoon niet bedoeld/geschikt voor een dermate groot accupaket.revolution-nl schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:14:
Volkswagen had gewoon een 50-60kWh e-Golf 8 moeten lanceren. Dat was echt een verkoopknaller geweest.
Daarnaast zouden ze dan concurreren met hun eigen ID.3 en ID.4 model.
Het 36kWh pack stamt uit 2017, dus ik denk dat 50kWh met de huidige technologie best mogelijk zou moeten kunnen zijn. Maar inderdaad, wie koopt er dan nog zo'n lullige ID.3dennisfr schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:45:
[...]
Dat was lastig geworden: Voor zover ik weet staan de Golf 7 en 8 beide op (grotendeels) hetzelfde MQB platform en dat is gewoon niet bedoeld/geschikt voor een dermate groot accupaket.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Wil je meer range zijn er zat alternatieven toch?
VW zelf had jaren geleden al een prototype MK7.5 met >50kW rondrijden. De duitse firma Kreisel had er ook één in 2016 met 57kWh. Maar het moest en zou toen dat ID3 gedrocht worden dus die ontwikkeling is geschrapt.dennisfr schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:45:
[...]
Dat was lastig geworden: Voor zover ik weet staan de Golf 7 en 8 beide op (grotendeels) hetzelfde MQB platform en dat is gewoon niet bedoeld/geschikt voor een dermate groot accupaket.
All-electric.
Interessant.RonJ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:26:
[...]
VW zelf had jaren geleden al een prototype MK7.5 met >50kW rondrijden. De duitse firma Kreisel had er ook één in 2016 met 57kWh. Maar het moest en zou toen dat ID3 gedrocht worden dus die ontwikkeling is geschrapt.
@sjurres ik ben op zich ook wel tevreden, voor woon/werkverkeer is het prima, maar bij incidentele langere ritten moet je gewoon meer plannen en vooruitdenken. Mijn broer woont bijvoorbeeld zo’n 95 kilometer verderop. Dat redt ik in de zomer prima, maar onlangs werd het toch best spannend.
Snap ik, daarom hebben wij hem als 2e auto.dennisfr schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:46:
[...]
Interessant.
@sjurres ik ben op zich ook wel tevreden, voor woon/werkverkeer is het prima, maar bij incidentele langere ritten moet je gewoon meer plannen en vooruitdenken. Mijn broer woont bijvoorbeeld zo’n 95 kilometer verderop. Dat redt ik in de zomer prima, maar onlangs werd het toch best spannend.
Voor dat soort ritten pakken we de Kia Niro hybride, dan denk je nergens over na.
Aan de andere kant, zoek een paal op, en hij laadt bij totdat je weer vertrekt
Oh en die ev-clinic zou ik wel willen, maar dan moet de golf wel uit de garantie zijn. Bereik is op zich prima voor wat ik ermee doe. Ik heb trouwens een Leaf gehad met een Muxsan extender, ik was daar de eerste klant van. Maar toen er issues met de auto waren zei Nissan dat komt door die extender. En toen het uiteindelijk de 12v accu bleek waren we toch mooi 2 maanden verder. Dus ik weet niet of ik het zo weer zou doen.
[ Voor 43% gewijzigd door haaibaa2 op 07-11-2025 20:27 ]
Moet deze tijd toch makkelijk lukken heen en weer, wel rustig en constant rijden.dennisfr schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:46:
[...]
Interessant.
Geen 130.
Nu rijden we hier nog rond de 245 km met een lading.
Wel met 16inch velgen/banden.
Met 17 inch gaat dat lastig worden.
Als het echt plug & play is, dan kun je het waarschijnlijk ook makkelijk loshalen voor garantie? Maar dat is nog wel iets wat ik zou moeten achterhalen.haaibaa2 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:24:
Volgende golf is gewoon elektrisch verkrijgbaar. Dat was de auto die eerst bekend stond als de id 2-all. Prototypes zijn al gedemonstreerd. En de volgende polo wordt ook elektrisch. Dat was de id-every1. Die stond al op de ev-experience, maar daar kon je nog niet in rijden.
Oh en die ev-clinic zou ik wel willen, maar dan moet de golf wel uit de garantie zijn. Bereik is op zich prima voor wat ik ermee doe. Ik heb trouwens een Leaf gehad met een Muxsan extender, ik was daar de eerste klant van. Maar toen er issues met de auto waren zei Nissan dat komt door die extender. En toen het uiteindelijk de 12v accu bleek waren we toch mooi 2 maanden verder. Dus ik weet niet of ik het zo weer zou doen.
Bij 190 km op alleen maar 80 en 100 km/h wegen is mijn accu gewoon leeg als het rond de 10 graden is buiten. Ik heb niet het idee dat dat heel uitzonderlijk is.201WD schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:13:
[...]
Moet deze tijd toch makkelijk lukken heen en weer, wel rustig en constant rijden.
Geen 130.
Nu rijden we hier nog rond de 245 km met een lading.
Wel met 16inch velgen/banden.
Met 17 inch gaat dat lastig worden.
Wat betreft mijn woon/werk ritten: dat is 46km/dag waarbij ik niet kan laden op het werk. Dat komt niet altijd optimaal uit met de resterende range. Ik moet dus wel degelijk goed plannen wanneer ik ga laden. (Ik heb geen eigen oprit). Thuisladen kan wel via een granny charger en een laadgoot, maar dat is wat omslachtiger.
Begrijp me niet verkeerd: ik vind het een heerlijke auto en ik heb absoluut geen spijt maar het is niet voor iedereen. Mijn vrouw bijvoorbeeld wil gewoon instappen en rijden. Als de tank bijna leeg is, tanken en binnen 5 minuten weer verder. Zij wil niet vooraf nadenken over wanneer ze de auto nodig heeft en hoever ze dan moet rijden en of dat lukt met de resterende acculading.
Mijn range is ook maar maximaal 200 km op de snelweg in deze tijd van het jaar. En bij 50 km resterend gaat de auto al inhouden en bij 30 km kun je er niet harder dan 95 (gps 90) km/h mee rijden. Dus in de praktijk haal je maar 170 km. 245 km bereik haal ik echt nooit. Misschien hartje zomer. Maar verder niet.dennisfr schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:32:
[...]
Bij 190 km op alleen maar 80 en 100 km/h wegen is mijn accu gewoon leeg als het rond de 10 graden is buiten. Ik heb niet het idee dat dat heel uitzonderlijk is.
Wat betreft mijn woon/werk ritten: dat is 46km/dag waarbij ik niet kan laden op het werk. Dat komt niet altijd optimaal uit met de resterende range. Ik moet dus wel degelijk goed plannen wanneer ik ga laden. (Ik heb geen eigen oprit). Thuisladen kan wel via een granny charger en een laadgoot, maar dat is wat omslachtiger.
Begrijp me niet verkeerd: ik vind het een heerlijke auto en ik heb absoluut geen spijt maar het is niet voor iedereen. Mijn vrouw bijvoorbeeld wil gewoon instappen en rijden. Als de tank bijna leeg is, tanken en binnen 5 minuten weer verder. Zij wil niet vooraf nadenken over wanneer ze de auto nodig heeft en hoever ze dan moet rijden en of dat lukt met de resterende acculading.
16 of 17 inch velgen ?dennisfr schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:32:
[...]
Bij 190 km op alleen maar 80 en 100 km/h wegen is mijn accu gewoon leeg als het rond de 10 graden is buiten. Ik heb niet het idee dat dat heel uitzonderlijk is.
16 of 17 inch ?haaibaa2 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:47:
[...]
Mijn range is ook maar maximaal 200 km op de snelweg in deze tijd van het jaar. En bij 50 km resterend gaat de auto al inhouden en bij 30 km kun je er niet harder dan 95 (gps 90) km/h mee rijden. Dus in de praktijk haal je maar 170 km. 245 km bereik haal ik echt nooit. Misschien hartje zomer. Maar verder niet.
16 inch met de speciale e-golf velgen. Ik pomp mijn banden ook altijd maximaal op. Dus dat is het niet. Of denk je dat ik met 17 inch Milano velgen verder kan komen?
Hier idem, maar dan wel met all seasons. Met 17” wordt de range nog minder. 200 kilometer is ook gewoon de range die je zou verwachten bij een auto met WLTP verbruik van 13.5 kWh/100km, van deze leeftijd en met deze accucapaciteit.haaibaa2 schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:07:
[...]
16 inch met de speciale e-golf velgen. Ik pomp mijn banden ook altijd maximaal op. Dus dat is het niet. Of denk je dat ik met 17 inch Milano velgen verder kan komen?
@201WD heeft of een ‘golden sample’ accu of een extreem zuinige rijstijl en een traject wat zich daar ook voor leent.
Bij het voorbeeld dat ik onlangs noemde (Accu leeg na 190 km op een dag met alleen maar 80 en 100 km/h wegen) zou ik heel zien hoe hij/zij dan nog 50 km range overheeft zonder ruzie te krijgen met de medeweggebruikers.
:strip_exif()/f/image/99x4CJkZ4a7gYAqc4VyrgpGN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N8OjbmqSET5iUIJoVwXLmfn6.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/tLAqmFgkGSvxnO8TSRz0KoBu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/05iKuGqyw7wkvd1Gvdvc6Hxb.png?f=fotoalbum_large)