• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
Voorruitverwarming heb je 2 uitvoeringen van,
Infrarood of met draadjes.
Daar zal ook wel prijsverschil in zitten
Met of zonder camera?

  • joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:58:
[...]

Vorige maand is ie bij mij vervangen bij Carglass (moest daar ivm verzekering).
Kosten totaal 1700,--, is met vooruitverwarming.

Geen eigen risico en geen schade vrije jaren kwijt.
Morgen wordt de mijne goedgekeurd voor de apk bij kwikfit. De vw dealer was aan ‘t zeiken over een oppervlakkige kras die ze al jaren goedkeuren. Autoruiten met krassen worden niet altijd vergoed zonder no claim kwijt te raken.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L


  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:32
Een oppervlakkige kras is geen APK afkeur. Of het moet zo erg zijn en in gezichtsbeeld zitten maar dan wordt het ook gewoon vergoed.

Enkel oppervlakkige kras en dan ruit vervangen wordt inderdaad niet zomaar vergoed.
Was niet vermeld dat het om een oppervlakkige kras ging...

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh


  • dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:08
joezzt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:23:
[...]

Morgen wordt de mijne goedgekeurd voor de apk bij kwikfit. De vw dealer was aan ‘t zeiken over een oppervlakkige kras die ze al jaren goedkeuren. Autoruiten met krassen worden niet altijd vergoed zonder no claim kwijt te raken.
Het één zou eigenlijk niet zonder het ander moeten kunnen:
Als de auto apk afgekeurd wordt vanwege ruitschade, zou herstel ook onder de ruitschade verzekering moeten vallen. Het is gek dat je nog als consument nog steeds overgeleverd bent aan een persoonlijk oordeel van je APK keurmeester, en de taxateur van je verzekering.

  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
joezzt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:23:
[...]

Morgen wordt de mijne goedgekeurd voor de apk bij kwikfit. De vw dealer was aan ‘t zeiken over een oppervlakkige kras die ze al jaren goedkeuren. Autoruiten met krassen worden niet altijd vergoed zonder no claim kwijt te raken.
Gewoon laten keuren.
en je zou eens moeten kijken of de kras verwijderd kan worden door het glas te (laten) polijsten

  • joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
dennisfr schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Het één zou eigenlijk niet zonder het ander moeten kunnen:
Als de auto apk afgekeurd wordt vanwege ruitschade, zou herstel ook onder de ruitschade verzekering moeten vallen. Het is gek dat je nog als consument nog steeds overgeleverd bent aan een persoonlijk oordeel van je APK keurmeester, en de taxateur van je verzekering.
Groot gelijk hebben ze wat mij betreft. De verzekering wordt al teveel opgelicht. De apk keuring van VW was gewoon niet goed. Is vandaag alsnog goedgekeurd door kwikfit incl kras.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L


  • dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:08
joezzt schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Groot gelijk hebben ze wat mij betreft. De verzekering wordt al teveel opgelicht. De apk keuring van VW was gewoon niet goed. Is vandaag alsnog goedgekeurd door kwikfit incl kras.
Dat is de richting waarin de auto ten onrechte wordt afgekeurd om de verzekering op te lichten. Ik doelde meer op de andere kant: de auto wordt objectief (en terecht?) afgekeurd op ruitschade, maar de verzekering weigert dit te erkennen.
Dan zit je als klant wel plotseling met een rekening van 1700,-

  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
dennisfr schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:40:
[...]


Dat is de richting waarin de auto ten onrechte wordt afgekeurd om de verzekering op te lichten. Ik doelde meer op de andere kant: de auto wordt objectief (en terecht?) afgekeurd op ruitschade, maar de verzekering weigert dit te erkennen.
Dan zit je als klant wel plotseling met een rekening van 1700,-
Een APK en (ruit)schade staan toch helemaal los van elkaar!
Het ligt aan je verzekering !
Stel je auto wordt afgekeurd op kale banden, dat kun je toch ook niet verhalen op je verzekering.

  • dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:08
201WD schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:25:
[...]

Een APK en (ruit)schade staan toch helemaal los van elkaar!
Het ligt aan je verzekering !
Stel je auto wordt afgekeurd op kale banden, dat kun je toch ook niet verhalen op je verzekering.
Klopt, maar je bent over het algemeen ook niet verzekerd tegen gladde banden, maar (meestal) wel tegen ruitschade.
Ik vind het vreemd dat je in een soort twilight zone kunt belanden waarbij een apk keurmeester oordeelt dat de ruitschade te serieus is om mee door te rijden, en de verzekering het niet serieus genoeg vindt om de ruit te laten vervangen. Als eigenaar van het voertuig heb je geen andere keuze dan de ruit te laten repareren/vervangen en de rekening mag je zelf betalen, ondanks de ruitschade dekking.
En het wordt nog vreemder als je je realiseert dat een ruit met een flinke barst, maar niet in het zichtveld, wel gewoon door de APK komt EN wel wordt vervangen en betaald door de verzekering (dat was mijn situatie).

  • joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Was wel weer fijn om in de egolf te rijden die ik uitleen. Ik heb al 2 jaar een ioniq 5 en vind de egolf nog steeds erg fijn. Alleen al het scherm dat in het dashboard wegvalt en de 2 klokken ipv de geforceerde moderniteiten van nu.
Ik had wel een demo auto gekocht met alles erop en eraan.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L


  • DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:15
Zou de onderstaande berekening van Copilot kloppen?

Ik vraag het omdat ik deze week een keer zoveel mogelijk 140 op de teller heb gereden, nadat ik eerst bij de MacDonalds op eenderde van de rit even had gegeten en volgeladen. Ik had het idee dat -als je meerrekent dat je tijdens het laden wat anders kan doen, zoals werken of de krant lezen- het ook voor een e-Golf nog helemaal niet zo gek is om wat harder door te rijden.

Leuke vraag, dit is precies waar “gevoel” en “rekenwerk” vaak uit elkaar lopen.

[size=150]Voorbeeld: lange rit van ongeveer 600 km[/size]

Laten we twee scenario’s vergelijken met grove maar realistische aannames voor een e-Golf (32 kWh bruikbaar, max ~40 kW DC, 10–80% laden in ~40 minuten).

Aannames:

- Scenario A (rustig):
Snelheid: 100 km/u
Verbruik: 16 kWh/100 km

- Scenario B (doorrijden):
Snelheid: 120 km/u
Verbruik: 20 kWh/100 km

- Accu bruikbaar: 32 kWh
- We rijden tussen 10–80% SOC:
0,7 × 32 = 22,4 kWh per laadcyclus

[size=120]Bereik per laadcyclus[/size]

- Scenario A:
Bereik = 22,4 / 0,16 ≈ 140 km

- Scenario B:
Bereik = 22,4 / 0,20 ≈ 112 km

Voor een rit van ~600 km kom je dan grofweg uit op:

- Scenario A:
Start op 100%, eerste stuk iets langer, daarna 10–80% blokken
→ ongeveer 3 laadstops.

- Scenario B:
Kortere stukken per lading
→ ongeveer 4 laadstops.

[size=120]Laadtijd[/size]

Per 10–80%:
t_laden ≈ 40 minuten

- Scenario A: 3 × 40 = 120 minuten → [b]2 uur---

### Wat betekent dit als je “toch de krant leest” tijdens laden?

Als je laadtijd niet als “verloren tijd” voelt (je leest, eet, loopt even), dan:

- **Rij-inspanning:**
Je zit **een uur korter actief achter het stuur** bij 120 km/u.
- **Totale aankomsttijd:**
Je wint maar **een minuut of 20** op zo’n lange rit.

Dus in de praktijk:

- **Harder rijden levert verrassend weinig tijdwinst op**, zeker met een kleine accu en 40 kW laden.
- Het is vooral een keuze tussen **rustiger rijden met minder stops** of **iets sneller rijden met wat meer laadmomenten**, met maar een klein verschil in aankomsttijd.

Als ik dit zo bekijk (en ik heb een hekel aan autorijden) dan zou het zo zijn dat ook bij een e-Golf het helemaal niet gek is om de maximumsnelheid aan te houden, behalve dan als je dan te veel snellaadt, waardoor dat niet meer goed werkt. Dat speelt in de winter niet zozeer, heb ik het idee.

[ Voor 22% gewijzigd door DDDikkiedik op 22-01-2026 18:37 ]


  • dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:08
@DDDikkiedik ik weet of je de opmaak zo hebt bedoeld, maar ik vind het erg moeilijk leesbaar.

Mijn persoonlijke gevoel zegt dat een hogere snelheid leuk is, maar onpraktisch: je gaat er in je rekenvoorbeeld van uit dat je de accu tot 10% leeg rijdt en dan direct kunt laden. In de praktijk kan er langs de snelweg zo maar 20 km of meer tussen de laadstations zitten en dan heb je aan 10% resterende accucapaciteit niet genoeg.

Overigens ben ik er na een jaar e-Golf rijden ook achter dat dat ook het grootste issue is: 200 en een beetje kilometers range klinkt best redelijk, maar in mijn geval kom ik vaak niet verder dan 160km, omdat ik dan al te weinig over heb om nog een dag heen en weer te rijden naar werk. Ik vind het een heerlijke auto, maar je moet eigenlijk wel over een eigen oprit en laadpaal beschikken om er helemaal stressvrij mee te kunnen rijden. Ik heb geen eigen oprit, maar kan wel met een grannycharger (10m kabel) een aantal parkeerplaatsen bereiken vanaf mijn schuur. Dat werkt voor mij ook, maar is voor mijn vrouw bijvoorbeeld al te omslachtig.

  • DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:15
Nee sorry. Ik heb het van Copilot gekopieerd. Ik weet niet hoe dat anders moet. Ik snap ook niet waarom dit er dan zo uitkomt, aangezien ik de 'knop' voor kopie heb aangeklikt.

Het klopt dat deze berekening alleen opgaat als je met weinig omrijden een geschikte laadpaal hebt. Maar bij een route die je wat vaker doet, zou dat wel een oplossing kunnen zijn. En inderdaad is een langer rijbereik fijner, maar de (tweedehands) prijs is daar dan ook naar. Dus ik vind het al met al een heel prima auto. Ook als ik in Nederland 200 km moet rijden, dan zoek ik dus een plek om even bij te laden en wat anders te doen, om dan vervolgens zo snel mogelijk door te rijden. Tot op heden reed ik dan 90, maar dat kost ontzettend veel tijd (al kun je dan ook bellen of een podcast luisteren).

  • smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-06 10:08
DDDikkiedik schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:18:
Nee sorry. Ik heb het van Copilot gekopieerd. Ik weet niet hoe dat anders moet. Ik snap ook niet waarom dit er dan zo uitkomt, aangezien ik de 'knop' voor kopie heb aangeklikt.
Offtopic, maar dat komt omdat dit in Markdown is, terwijl GoT een variant van BB-code gebruikt. Dit rendered hier dus niet

Mogelijk kan je je AI vragen om dit in BB-code te zetten, maar ik vind het persoonlijk niet heel netjes dat je om hulp vraagt maar niet zelf even te moeite kan doen om de formatting zelf wat leesbaarder te maken voor de mensen aan wie je de hulp vraagt :P

  • DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:15
smiba schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:31:
[...]


Offtopic, maar dat komt omdat dit in Markdown is, terwijl GoT een variant van BB-code gebruikt. Dit rendered hier dus niet

Mogelijk kan je je AI vragen om dit in BB-code te zetten, maar ik vind het persoonlijk niet heel netjes dat je om hulp vraagt maar niet zelf even te moeite kan doen om de formatting zelf wat leesbaarder te maken voor de mensen aan wie je de hulp vraagt :P
Ik had niet echt het idee dat ik om hulp vroeg, maar ik leverde gewoon een bijdrage aan het gesprek. Maar goed. Het is een goed idee om gelijk aan CoPilot te vragen om dit in BB-code te zetten. Op dat idee was ik nog helemaal niet gekomen, maar dat zou ik moeten kunnen als leek. Ik had helemaal niet gecontroleerd of de tekst duidelijk was. Nog nooit meegemaakt dat ik een tekst kopieerde en dat deze dan ineens onleesbaar werd.

Dat is dan bij dezen gebeurd.

  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
DDDikkiedik schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:16:
Zou de onderstaande berekening van Copilot kloppen?

Ik vraag het omdat ik deze week een keer zoveel mogelijk 140 op de teller heb gereden, nadat ik eerst bij de MacDonalds op eenderde van de rit even had gegeten en volgeladen. Ik had het idee dat -als je meerrekent dat je tijdens het laden wat anders kan doen, zoals werken of de krant lezen- het ook voor een e-Golf nog helemaal niet zo gek is om wat harder door te rijden.

Leuke vraag, dit is precies waar “gevoel” en “rekenwerk” vaak uit elkaar lopen.

[size=150]Voorbeeld: lange rit van ongeveer 600 km[/size]

Laten we twee scenario’s vergelijken met grove maar realistische aannames voor een e-Golf (32 kWh bruikbaar, max ~40 kW DC, 10–80% laden in ~40 minuten).

Aannames:

- Scenario A (rustig):
Snelheid: 100 km/u
Verbruik: 16 kWh/100 km

- Scenario B (doorrijden):
Snelheid: 120 km/u
Verbruik: 20 kWh/100 km

- Accu bruikbaar: 32 kWh
- We rijden tussen 10–80% SOC:
0,7 × 32 = 22,4 kWh per laadcyclus

[size=120]Bereik per laadcyclus[/size]

- Scenario A:
Bereik = 22,4 / 0,16 ≈ 140 km

- Scenario B:
Bereik = 22,4 / 0,20 ≈ 112 km

Voor een rit van ~600 km kom je dan grofweg uit op:

- Scenario A:
Start op 100%, eerste stuk iets langer, daarna 10–80% blokken
→ ongeveer 3 laadstops.

- Scenario B:
Kortere stukken per lading
→ ongeveer 4 laadstops.

[size=120]Laadtijd[/size]

Per 10–80%:
t_laden ≈ 40 minuten

- Scenario A: 3 × 40 = 120 minuten → [b]2 uur---

### Wat betekent dit als je “toch de krant leest” tijdens laden?

Als je laadtijd niet als “verloren tijd” voelt (je leest, eet, loopt even), dan:

- **Rij-inspanning:**
Je zit **een uur korter actief achter het stuur** bij 120 km/u.
- **Totale aankomsttijd:**
Je wint maar **een minuut of 20** op zo’n lange rit.

Dus in de praktijk:

- **Harder rijden levert verrassend weinig tijdwinst op**, zeker met een kleine accu en 40 kW laden.
- Het is vooral een keuze tussen **rustiger rijden met minder stops** of **iets sneller rijden met wat meer laadmomenten**, met maar een klein verschil in aankomsttijd.

Als ik dit zo bekijk (en ik heb een hekel aan autorijden) dan zou het zo zijn dat ook bij een e-Golf het helemaal niet gek is om de maximumsnelheid aan te houden, behalve dan als je dan te veel snellaadt, waardoor dat niet meer goed werkt. Dat speelt in de winter niet zozeer, heb ik het idee.
Heb je de krant zitten lezen terwijl je bovenstaande bedacht

  • DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:15
Nee, gewerkt.;-)

  • E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-06 02:03
RonJ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:56:
Ze zouden toch op z'n minst een goedkopere versie kunnen aanbieden die via wifi blijft werken (thuis of met een eigen LTE routertje). Vooral ook omdat ik er laatst achter kwam (eerste winter zonder app abo) dat je de auto gewoon helemaal niet kan verwarmen/ontdooien met de kabel erin zonder app commando of een planning in de "e-manager". :')
Is dit iemand gelukt de auto verbinden met wifi? ik heb slecht netwerk signaal dus krijg hem niet verbonden. En als je dan wifi verbinding hebt kun je dan ook wat zien in de app zonder abonnement?

  • turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:31
E.D. schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:47:
[...]


Is dit iemand gelukt de auto verbinden met wifi? ik heb slecht netwerk signaal dus krijg hem niet verbonden. En als je dan wifi verbinding hebt kun je dan ook wat zien in de app zonder abonnement?
Zo ver ik weet staat het kunnen verbinden van je auto met Wifi los van de communicatie met de app, want die gaat over de automodem (2G/3G).

  • joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Kijk, avonturen toen ik nog een egolf had en naar st tropez reed in 2019. Ik was voorbereid op het ergste met een heeeele lange dikke kabel en kon ‘m in een hotel ipv de tv insteken en de auto laden met 2.5 kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAlxatS1HiLeKtqxMP9JmPfmXOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6ch3AodmE8D2L3M9dF43mRp.jpg?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L


  • smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-06 10:08
Heeft iemand al zijn connectivity kunnen fixen door zijn regio tijdelijk op Duitsland te zetten en het abonnement weer af te sluiten?

Die van mij verloopt later deze maand en ik ben benieuwd of dat een beetje werkt

  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
smiba schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:11:
Heeft iemand al zijn connectivity kunnen fixen door zijn regio tijdelijk op Duitsland te zetten en het abonnement weer af te sluiten?

Die van mij verloopt later deze maand en ik ben benieuwd of dat een beetje werkt
Kun je zelf doen , zoals ik gemeld heb even je land op Duitsland zetten.
Dan zie je of het mogelijk is om te verlengen.
Verlenging gaat in op datum dat het huidige contract afloopt.
Dus even testen.

  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
Ik heb vanmiddag nog gekeken.
In mijn vw app kreeg ik vandaag een paars bolletje te zien bij digitale extras.
Ik kon gewoon het Guide Inform plus abonnement aktiveren als ik dat zou willen.

  • haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:02
Nou zeg, is er weer ingebroken bij mijn E-Golf. En ik had nog wel een Navi rem laten plaatsen. Ik had hem bij een auto bedrijf gezet zodat zij hem voor me konden verkopen. Hij stond naast een aantal duurdere auto’s en toch komen ze specifiek voor de e-golf. Wat waardeloos is dat zeg.

  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
Echt triest,

  • sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-06 23:41
haaibaa2 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:00:
Nou zeg, is er weer ingebroken bij mijn E-Golf. En ik had nog wel een Navi rem laten plaatsen. Ik had hem bij een auto bedrijf gezet zodat zij hem voor me konden verkopen. Hij stond naast een aantal duurdere auto’s en toch komen ze specifiek voor de e-golf. Wat waardeloos is dat zeg.
Wat een geklooi, ongelooflijk zeg!

3e keer nu?

  • haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:02
sjurres schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:43:
[...]


Wat een geklooi, ongelooflijk zeg!

3e keer nu?
2e keer, maar inderdaad wat een geklooi.

  • GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:46
Omdat carnet toch wel een aflopende zaak is, is het misschien tijd om eens vooruit te kijken. Er bestaat zoiets als OVMS. de e-up is gesupported en ik zie dat het met de e-Golf net even anders werkt en dat iemand ermee aan het reverse-engineeren is.

Ik wil me daar eigenlijk ook wel eens in verdiepen. Nu vroeg ik me af of iemand hier in het forum ook al mee begonnen was.

  • Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
sjurres schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:16:
Vandaag een setje 16" originele velgen opgehaald, 1 setje zomerbanden en 1 setje winterbanden.

Ben benieuwd, moet de set met winterbanden even voorzien van 2 nieuwe bandjes, dan kan het testen beginnen
En, heb je al resultaten die je kunt delen?

  • sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-06 23:41
Untouchablezz20 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:51:
[...]


En, heb je al resultaten die je kunt delen?
Nee, heb banden ervoor. Die moet ik er nog om laten leggen

  • Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:46
Zag zo juist in de VW app dat het nu mogelijk is om je actieve security and service abonnement kunt verlengen met 1 of 3 maanden.

  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
Even op Duitskand,zetten dan kun je voor 1jr verlengen.

  • dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:08
201WD schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:48:
Even op Duitskand,zetten dan kun je voor 1jr verlengen.
Grappig, dit werkt nog steeds. Met Nederland als landkeuze is verlengen niet meer mogelijk.

  • smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-06 10:08
dennisfr schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:52:
[...]

Grappig, dit werkt nog steeds. Met Nederland als landkeuze is verlengen niet meer mogelijk.
Is mij niet gelukt destijds, waar doen jullie dit? Ik heb die van mij in het Nederlands wel nog kunnen verlengen voor 3 maanden vorige maand. Dit was ook de enige optie die ik in het Duits kreeg

[ Voor 7% gewijzigd door smiba op 14-04-2026 16:22 ]


  • dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:08
smiba schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:22:
[...]


Is mij niet gelukt destijds, waar doen jullie dit? Ik heb die van mij in het Nederlands wel nog kunnen verlengen voor 3 maanden vorige maand. Dit was ook de enige optie die ik in het Duits kreeg
Gewoon in de VW connect webshop. Daar de landkeuze aanpassen en vervolgens kon ik voor €60 een jaar verlengen.

  • t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:06

t3q

Say yes to teq

Hi, heeft iemand verder advies om zelf de SOH uit te lezen ipv bij een specialist?

Met een app zoals evnotify zou het moeten kunnen maar dan heb je een OBD2 nodig.

Iemand in de buurt van Capelle aan den IJssel met een OBD2 dingle en bereidheid om eventueel tijd vrij te maken?

Life goes as it goes.


  • sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-06 23:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MV96yaMAirZKspveMZ3RrocVRZw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ywgEfurN3wntMPdQj8wwpc2I.png?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik er met mijn ob2 lezer uit haal.

26,5/98*100= 27,04
27,04/31,5=85,8%


Opzich ben je van harte welkom, maar woon in Noord Holland nabij Alkmaar, dus dat is best een stukje rijden.

  • Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:28
Dag allen, dit is geloof ik niet zo'n actief topic, maar vroeg me af of het anno 2026 nog interessant is om een tweedehands e-golf te kopen? Ik lees dat hij veel meer als een auto voelt dan bijv. een ioniq en dat hij relatief betrouwbaar zou zijn. Alleen de range van 200-180 km in de zomer is natuurlijk niet heel veel. Hoe kijken jullie er tegenaan? Is de auto inmiddels obsoleet gezien de range en het ontbreken van 3 fase laden of? Qua accudegradatie schijnt hij het wel oke te doen?

  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
200-180 is voor de koude maanden, nu weer rond de 270km met volle lading

  • haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:02
Ik baal er nog steeds van dat wij geen e-golf meer hebben. Ik vond het een super auto, maar was die inbraken wel zat.

  • revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-06 10:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

201WD schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:09:
200-180 is voor de koude maanden, nu weer rond de 270km met volle lading
Berg af kroeg in zicht ?
270km klinkt erg ongeloofwaardig en zeker niet representatief. Wat is rijprofiel en je gemiddelde verbruik ?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler


  • Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-06 22:57
Atomius schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:33:
Dag allen, dit is geloof ik niet zo'n actief topic, maar vroeg me af of het anno 2026 nog interessant is om een tweedehands e-golf te kopen? Ik lees dat hij veel meer als een auto voelt dan bijv. een ioniq en dat hij relatief betrouwbaar zou zijn. Alleen de range van 200-180 km in de zomer is natuurlijk niet heel veel. Hoe kijken jullie er tegenaan? Is de auto inmiddels obsoleet gezien de range en het ontbreken van 3 fase laden of? Qua accudegradatie schijnt hij het wel oke te doen?
Heb er 2 en ben erg blij mee. De app is/was kloten maar die gebruik ik al zeker 3 jaar niet meer.

  • t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:06

t3q

Say yes to teq

sjurres schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:04:
[Afbeelding]

Dit is wat ik er met mijn ob2 lezer uit haal.

26,5/98*100= 27,04
27,04/31,5=85,8%


Opzich ben je van harte welkom, maar woon in Noord Holland nabij Alkmaar, dus dat is best een stukje rijden.
Thanks

Life goes as it goes.


  • dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:08
Atomius schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:33:
Dag allen, dit is geloof ik niet zo'n actief topic, maar vroeg me af of het anno 2026 nog interessant is om een tweedehands e-golf te kopen? Ik lees dat hij veel meer als een auto voelt dan bijv. een ioniq en dat hij relatief betrouwbaar zou zijn. Alleen de range van 200-180 km in de zomer is natuurlijk niet heel veel. Hoe kijken jullie er tegenaan? Is de auto inmiddels obsoleet gezien de range en het ontbreken van 3 fase laden of? Qua accudegradatie schijnt hij het wel oke te doen?
De punten die je noemt zijn terechte minpunten die bij modernere EVs beter zijn. Of de eGolf daarmee obsolete is ligt aan jezelf. Voor mijn gebruikers scenario voldoet ie prima.
Als je veel lange afstanden rijdt en niet voor de deur kunt laden zijn er betere alternatieven (maar daar betaal je dan ook voor)

  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
revolution-nl schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:33:
[...]


Berg af kroeg in zicht ?
270km klinkt erg ongeloofwaardig en zeker niet representatief. Wat is rijprofiel en je gemiddelde verbruik ?
In de maand april 11,6 /100km , 1046km gereden.
Ik rij meestal in het normale profiel, met airco/warmtepomp aan.
Dit alles met een rustige rijstijl, 16 inch velgen, altijd laden tot 100%.

  • DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:15
Atomius schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:33:
Dag allen, dit is geloof ik niet zo'n actief topic, maar vroeg me af of het anno 2026 nog interessant is om een tweedehands e-golf te kopen? Ik lees dat hij veel meer als een auto voelt dan bijv. een ioniq en dat hij relatief betrouwbaar zou zijn. Alleen de range van 200-180 km in de zomer is natuurlijk niet heel veel. Hoe kijken jullie er tegenaan? Is de auto inmiddels obsoleet gezien de range en het ontbreken van 3 fase laden of? Qua accudegradatie schijnt hij het wel oke te doen?
Ik vind het een geweldige auto. Heb er vijf jaar in lease in gereden en heb er vorig jaar zelf een gekocht.

Natuurlijk laadt hij niet snel, dus je moet bij grote ritten geen haast hebben. Maar in allerlei plaatsen zijn 20/30 Kw-laders en na een uurtje kan je dan ook weer weg. Zolang je niet meer dan 800 km op een dag doet, kun je er heel ontspannen mee weg. De extra overnachtingen verdien je ruimschoots terug met de nu lage aanschafkosten.

  • DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:15
revolution-nl schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:33:
[...]


Berg af kroeg in zicht ?
270km klinkt erg ongeloofwaardig en zeker niet representatief. Wat is rijprofiel en je gemiddelde verbruik ?
Als je 90 rijdt op de snelweg, dan haal je dat wel. En ik heb geen warmtepomp. Dat scheelt ook nog een stukje.

[ Voor 8% gewijzigd door DDDikkiedik op 03-05-2026 22:48 ]


  • Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:28
Bedankt voor de reacties.

De range lijkt dan mee te vallen.

Het is/was zeker een kanshebber voor een woon-werkauto voor zo'n 50k km per dag, maar als ik zoek op "inbraak" in dit topic word ik toch wel flink afgeschrikt.

  • dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:08
Atomius schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:21:
Bedankt voor de reacties.

De range lijkt dan mee te vallen.

Het is/was zeker een kanshebber voor een woon-werkauto voor zo'n 50k km per dag, maar als ik zoek op "inbraak" in dit topic word ik toch wel flink afgeschrikt.
Oh, daar zou ik me niet door laten afschrikken. Ten eerste is dat niet specifiek een e-Golf ding, maar meer een algemeen VW probleem. De Discover Pro is erg gewild, en die is in veel meer modellen gebruikt dan alleen de e-Golf.
Ik denk dat het ook een plaatselijk iets is. Sommige mensen hebben al meerdere inbraken gehad, mijn garage (VAG specialist) komt dit probleem niet bekend voor.

  • joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Atomius schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:21:
Bedankt voor de reacties.

De range lijkt dan mee te vallen.

Het is/was zeker een kanshebber voor een woon-werkauto voor zo'n 50k km per dag, maar als ik zoek op "inbraak" in dit topic word ik toch wel flink afgeschrikt.
Kijk hier eens
https://inleaseautos.nl/auto-inbraken-2025

Daarnaast kun je de premie van de autoverzekering van je huidige adres vergelijken met andere adressen. Daaruit haal je zeker ook een reeële kans. Mijn egolf verzekering was 30% goedkoper op een adres 4 km buiten de stad.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L


  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:32
Atomius schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:21:
Bedankt voor de reacties.

De range lijkt dan mee te vallen.

Het is/was zeker een kanshebber voor een woon-werkauto voor zo'n 50k km per dag, maar als ik zoek op "inbraak" in dit topic word ik toch wel flink afgeschrikt.
Houd rekening met ~200km in de zomer, je zal nooit precies helemaal leeg rijden (bij langere ritten).
We hebben veel DC laders in NL maar ook weer niet zo veel >:).

mbt inbraak; neem een eGolf die de normale "Discovery" erin heeft zitten en niet de Pro (dus met 2 draaiknoppen). Deze is zo goed als niet gewild.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh


  • dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:08
Jazsie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:30:
[...]


Houd rekening met ~200km in de zomer, je zal nooit precies helemaal leeg rijden (bij langere ritten).
We hebben veel DC laders in NL maar ook weer niet zo veel >:).

mbt inbraak; neem een eGolf die de normale "Discovery" erin heeft zitten en niet de Pro (dus met 2 draaiknoppen). Deze is zo goed als niet gewild.
Het is al vaker gezegd, 200km is een reprentatieve/gemiddelde waarde.
Ik zat daar toevallig net nog over na te denken onderweg naar werk: Het is nu 9 graden, ik rij 15 km lang, 85km/h constant op cruise control zonder overig verkeer. Geen verwarming/airco, waarbij ik 1x moet stoppen voor een verkeerslicht. Mijn banden zijn goed op spanning en ik rij op de originele 16" Astana velgen. Mijn verbruik op dat traject is dan 14.8 kW/100km. Dat is gewoon wat het is, mijn auto kan de wetten van de natuurkunde niet verslaan.

  • IMWhizzle
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-06 15:58
Ik heb de app kunnen verlengen via de Duitse webshop voor 12 maanden.

  • Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:01
Iemand nog een recente Aliexpress link voor een vervangende VW logo voor (zwart).

Heb nu al 2x bij ome Ali besteld en 2x de verkeerde maat :(

[ Voor 9% gewijzigd door Rdestructo op 07-05-2026 09:08 ]

VW egolf 2020


  • IMWhizzle
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-06 15:58
Vandaag laat ik er Continental AllSeasonContact 2 banden onder monteren (op de 17 inch Madrid-velgen). Ik ben heel benieuwd wat voor impact dit gaat hebben; de auto werd vorig jaar namelijk geleverd met winterbanden van Goodyear.

Daarnaast tik ik bijna de 200.000 km aan. De auto rijdt nog steeds als een zonnetje en heeft netjes al zijn servicebeurten gehad. Sinds 1 maart 2025 heb ik er inmiddels 90.000 km mee gereden, voornamelijk op de snelweg. Zijn er specifieke zaken waar ik qua onderhoud de komende tijd extra aandacht aan moet besteden?

  • Niels284
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-06 14:47
IMWhizzle schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:41:
Ik heb de app kunnen verlengen via de Duitse webshop voor 12 maanden.
Jo, is dat goedkoper dan via VW NL?

  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
Via duitsland kun je wel verlengen, via NL wil dat bij de meesten niet meer lukken

  • smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-06 10:08
IMWhizzle schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 06:29:
Vandaag laat ik er Continental AllSeasonContact 2 banden onder monteren (op de 17 inch Madrid-velgen). Ik ben heel benieuwd wat voor impact dit gaat hebben; de auto werd vorig jaar namelijk geleverd met winterbanden van Goodyear.
Ben heel benieuwd, ik heb er zelf paar dagen geleden Michelin Primacy 5 Energy (zomerbanden) onder laten monteren. Rijd een stuk stiller, maar hopelijk ook zuiniger

  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:32
Ik heb de Continental AllSeasonContact 2 eronder hangen en die zijn totaal niet zuinig...

Ben van ~240km (zomerbandjes) naar ~200km gegaan... per volle lading met 16" velgjes.

Heb geen ervaring met andere all seasons bandjes dus kan best zijn dat dit normaal is maar vergleken met zomer bandjes lever je wel wat KM's in.

Geluid kan ik weinig over zeggen, vind de Golf sowieso op de snelweg veel geluid maken :9.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh


  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
Met de 16 inch Bridgestone bandjes rijdt de E Golf lekker stil en zuinig

  • Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:46
Iemand nog wel gegevens in de Volkswagen app? Krijg sinds vandaag geen data meer terug.

  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:32
Werkt prima hier, net nog laden gestart via de app :)

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh


  • Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:46
Jazsie schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:13:
Werkt prima hier, net nog laden gestart via de app :)
Abonnement was verlopen … zucht 😅 werkt weer naar behoren

  • sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-06 23:41
Ik zal wel weer gek zijn, maar ik zie nergens waar ik mijn abonnement kan verlengen...

  • Boertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:34
sjurres schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:31:
Ik zal wel weer gek zijn, maar ik zie nergens waar ik mijn abonnement kan verlengen...
Dat is altijd weer zoeken ja, maar in de vw connect shop volgens mij https://connect-shop.volkswagen.com/articleOverview

  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
Via je VW account , ik zou het via de Duitse site doen.

  • Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-06 22:13
Ik heb op de 17 inch salvador velgen nu Vredestein ultrac satin eronder liggen. Bij vol heeft hij ergens tussen 224 en 239 aan. In praktijk iets van 180. Nu zag ik al dat dit niet de meest zuinige banden zijn.

Zag de bridgestones al voorbij komen. Dit is neem ik aan de turanza 005? Is er ook iemand die met e.primacy rijdt? Ben zeer benieuwd naar het verschil op die band.

  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
Maartinho schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:16:
Ik heb op de 17 inch salvador velgen nu Vredestein ultrac satin eronder liggen. Bij vol heeft hij ergens tussen 224 en 239 aan. In praktijk iets van 180. Nu zag ik al dat dit niet de meest zuinige banden zijn.

Zag de bridgestones al voorbij komen. Dit is neem ik aan de turanza 005? Is er ook iemand die met e.primacy rijdt? Ben zeer benieuwd naar het verschil op die band.
En ga je naar 16 inch 205 breed, dan is ie nog wat zuiniger !

  • Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-06 22:13
201WD schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:31:
[...]

En ga je naar 16 inch 205 breed, dan is ie nog wat zuiniger !
Dat past helaas niet op 16" :P

  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
Maartinho schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:22:
[...]

Dat past helaas niet op 16" :P
17inch met 225 is mooier maar minder zuinig, scheelt toch 4cm meer per as.

  • DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:15
Vandaag bij VAGDiagnose in Breukelen geweest voor installatie Android Auto etc en voor een update van mijn navigatie. Erg tevreden over de service.

  • Kruiwagen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 18:41
even komen kijken in dit draadje. Wij zijn op zoek naar een eGolf om de overstap naar EV te maken. We rijden nu een Octavia en ben me terdege bewust dat we op ruimte gaan inleveren. Helaas kan ik voor ons budget geen leuke geschikte EV vinden met genoeg ruimte, range, looks en comfort.

We rijden tussen de 20-25K per jaar, maar vooral kleine stukjes. Vakanties doen we praktisch nooit met de auto en die enkele keer dat we een verre reis maken, overleven we wel aan de lader. Ik wil dan alsnog het liefst een Golf met warmtepomp.
Wat zijn volgens jullie nog 'must-have' opties voor de golf? We hebben 2 kleine kinderen en ik heb slechts 2 golfjes tot nu toe gezien met zij-airbags achter. Dit lijkt een zeldzame optie te zijn.

  • DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:15
Volgens mij is de e-Golf standaard al van veel gemakken voorzien. Een navi-rem is misschien een ding en wel of niet gekleurd glas. Warmtepomp is een optie inderdaad, die verder ook kapot kan gaan, dus niet alleen maar voordelen heeft.

Als je in de winter geen grote reizen maakt, vraag ik mij af of een extra warmtepomp nu zoveel toegevoegde waarde heeft.

  • dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:08
@Kruiwagen kun je thuis laden? Anders zou ik er niet aan beginnen. 25k/jaar komt neer op 500 km/week, wat dus minimaal 3x per week laden betekent, en dan ga ik er nog van uit dat de range redelijk goed kunt benutten. In de praktijk zal het neer komen op 4x per week laden.

Het is een heel fijne auto, maar met een gezin (ik praat uit ervaring) vooral als 2e auto erg geschikt.

Eens met @DDDikkiedik voor de rest. Warmtepomp is fijn, maar niet essentieel. Als je tegen een exemplaar met stoelverwarming aanloopt, is het veel efficienter om die te gebruiken ipv de kachel/warmtepomp.

  • Kruiwagen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 18:41
dennisfr schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:14:
@Kruiwagen kun je thuis laden? Anders zou ik er niet aan beginnen. 25k/jaar komt neer op 500 km/week, wat dus minimaal 3x per week laden betekent, en dan ga ik er nog van uit dat de range redelijk goed kunt benutten. In de praktijk zal het neer komen op 4x per week laden.

Het is een heel fijne auto, maar met een gezin (ik praat uit ervaring) vooral als 2e auto erg geschikt.

Eens met @DDDikkiedik voor de rest. Warmtepomp is fijn, maar niet essentieel. Als je tegen een exemplaar met stoelverwarming aanloopt, is het veel efficienter om die te gebruiken ipv de kachel/warmtepomp.
Ja ik kan thuis laden (zonnepanelen en dynamisch contract). Hij zal voornamelijk door mijn vrouw gebruikt worden voor woon/werk verkeer (80-90km per dag).
Langere afstanden worden maar sporadisch gereden.

  • alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door alarma2nd op 16-06-2026 13:31 ]


  • alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ter vervanging van onze huidige auto zijn we ons aan het oriënteren op een eerste elektrische auto (gezin van 3). Naast de originele Ionic staat de E-Golf hoog op ons lijstje. We rijden per jaar max 13.000km en nooit echt heel ver weg. Beide auto’s zouden dus prima voldoen.

Op dit moment neig ik iets meer naar de Golf omdat ik toch het idee dat die iets betrouwbaarder is. Wat me alleen opvalt is dat er veel modellen echt lang te koop staan. Soms wel meer dan 2 jaar. Is er echt zo weinig vraag naar de E-golf? Wat mogelijk dus perspectief biedt voor een scherpere prijs. 😃

Als voorbeeld: https://www.autotrack.nl/...al&utm_campaign=gaspedaal

6 jaar oud maar staat al sinds de zomer van 24 bij deze handelaar.

[ Voor 10% gewijzigd door alarma2nd op 16-06-2026 14:40 ]


  • DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:15
Stoelverwarming is inderdaad een goede optie om nog mee te wegen.

Wat betreft de prijs: ik denk dat de auto een jaar geleden gewoon veel te hoog geprijsd was. Ik kocht voor hetzelfde bedrag er een met 50.000 km, een jaar geleden. Maar zo langzamerhand is hij kennelijk marktconform geprijsd, want de prijzen lijken wat te stijgen.

  • Kruiwagen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 18:41
alarma2nd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:28:
Ter vervanging van onze huidige auto zijn we ons aan het oriënteren op een eerste elektrische auto (gezin van 3). Naast de originele Ionic staat de E-Golf hoog op ons lijstje. We rijden per jaar max 13.000km en nooit echt heel ver weg. Beide auto’s zouden dus prima voldoen.

Op dit moment neig ik iets meer naar de Golf omdat ik toch het idee dat die iets betrouwbaarder is. Wat me alleen opvalt is dat er veel modellen echt lang te koop staan. Soms wel meer dan 2 jaar. Is er echt zo weinig vraag naar de E-golf? Wat mogelijk dus perspectief biedt voor een scherpere prijs. 😃

Als voorbeeld: https://www.autotrack.nl/...al&utm_campaign=gaspedaal

6 jaar oud maar staat al sinds de zomer van 24 bij deze handelaar.
Lijkt me op het eerste oog geen heel verkeerde prijs. Maar als je vervolgens ziet dat het een vrij kaal model is, heb je wel wat weinig opties voor dat bedrag bij dit model.

[ Voor 90% gewijzigd door Kruiwagen op 16-06-2026 15:30 ]


  • alarma2nd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kruiwagen schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:03:
[...]

Lijkt me op het eerste oog geen heel verkeerde prijs. Maar als je vervolgens ziet dat het een vrij kaal model is, heb je wel wat weinig opties voor dat bedrag bij dit model.
Valt mee toch? Enige wat ik misschien echt zou missen is de stoelverwarming. Over de warmptepomp en discovery pro twijfel ik nog. Onze ritjes zijn kort dus vermoed dat de extra range geen gemis is. De discovery pro is gaaf maar wel erg diefstalgevoelig. Voor de rest zou ik eerlijk gezegd niet weten wat er nog op moet.

Daarbij kom ik van een Clio IV dus elke E-golf is al een upgrade. 😆

  • ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-06 23:02
alarma2nd schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:28:
Ter vervanging van onze huidige auto zijn we ons aan het oriënteren op een eerste elektrische auto (gezin van 3). Naast de originele Ionic staat de E-Golf hoog op ons lijstje. We rijden per jaar max 13.000km en nooit echt heel ver weg. Beide auto’s zouden dus prima voldoen.

Op dit moment neig ik iets meer naar de Golf omdat ik toch het idee dat die iets betrouwbaarder is. Wat me alleen opvalt is dat er veel modellen echt lang te koop staan. Soms wel meer dan 2 jaar. Is er echt zo weinig vraag naar de E-golf? Wat mogelijk dus perspectief biedt voor een scherpere prijs. 😃

Als voorbeeld: https://www.autotrack.nl/...al&utm_campaign=gaspedaal

6 jaar oud maar staat al sinds de zomer van 24 bij deze handelaar.
N.m.m. kun je voor dergelijke bedragen veel beter doorsparen voor een Model 3, e-Niro of een Kona. Modernere EV’s die voor dagelijks gebruik een stuk bruikbaarder zijn, ook al zijn die auto’s door de brandstofprijzen best gestegen in tweedehands prijs. Een e-Golf is een fijne auto maar toch behoorlijk beperkt door de actieradius.

Met andere woorden: ik snap wel dat ze voor zulke prijzen lang te koop zullen staan.

  • Kruiwagen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 18:41
ZXRY schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:45:
[...]

N.m.m. kun je voor dergelijke bedragen veel beter doorsparen voor een Model 3, e-Niro of een Kona. Modernere EV’s die voor dagelijks gebruik een stuk bruikbaarder zijn, ook al zijn die auto’s door de brandstofprijzen best gestegen in tweedehands prijs. Een e-Golf is een fijne auto maar toch behoorlijk beperkt door de actieradius.

Met andere woorden: ik snap wel dat ze voor zulke prijzen lang te koop zullen staan.
Maar waarom een duurdere auto en ditto afschrijving nemen als je die extra range of laadsnelheid wellicht niet of nauwelijks nodig hebt?

  • ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-06 23:02
Kruiwagen schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:01:
[...]

Maar waarom een duurdere auto en ditto afschrijving nemen als je die extra range of laadsnelheid wellicht niet of nauwelijks nodig hebt?
Ik beantwoordde jouw vraag m.b.t. het lange te koop staan. Over jouw individuele situatie kan/wil ik niet oordelen. Jij kent jouw eigen situatie en wensen beter dan ik.

Overigens denk ik dat de afschrijving van een e-Golf juist harder zal gaan t.o.v. een e-Niro, Kona of een Model 3. Voor de afschrijving maakt het uit wat de markt denkt, en de markt voor auto’s met een realistisch bereik van <200 km is niet heel groot.

Veel Nederlanders zijn nog huiverig m.b.t. range anxiety en voornoemde auto’s zijn véél bruikbaarder als dagelijks vervoer. Zie bijv. ook het feit dat de occasion prijzen van voornoemde auto’s zijn gestegen terwijl bij de e-Golf, voor zover ik nu snel kan zien, dat niet is gebeurd.

  • joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heeft volgens mij ook met de motorrijtuigenbelasting te maken. Toendertijd was de situatie onduidelijk en waren de ev’s relatief te duur. Ik kreeg zelf toen ook het advies van de dealer om niet te verkopen of in te ruilen totdat al het stof neergedaald was. Dus ik heb nu 2 ev’s waarbij ik de egolf permanent uitleen. Ik denk ook niet dat ik ‘m snel ga verkopen, rijdt als een zonnetje en laat de berijder, tot nu toe, niet in de steek.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L


  • Kruiwagen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 18:41
ZXRY schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:51:
[...]

Ik beantwoordde jouw vraag m.b.t. het lange te koop staan. Over jouw individuele situatie kan/wil ik niet oordelen. Jij kent jouw eigen situatie en wensen beter dan ik.

Overigens denk ik dat de afschrijving van een e-Golf juist harder zal gaan t.o.v. een e-Niro, Kona of een Model 3. Voor de afschrijving maakt het uit wat de markt denkt, en de markt voor auto’s met een realistisch bereik van <200 km is niet heel groot.

Veel Nederlanders zijn nog huiverig m.b.t. range anxiety en voornoemde auto’s zijn véél bruikbaarder als dagelijks vervoer. Zie bijv. ook het feit dat de occasion prijzen van voornoemde auto’s zijn gestegen terwijl bij de e-Golf, voor zover ik nu snel kan zien, dat niet is gebeurd.
Oh maar die opmerking over lang te koop staan kwam niet van mij.
Ja, range anxiety is wel een ding. Maar accu-SoH-anxiety is ook een ding. eGolfjes lijken best een goede SoH te hebben, zelfs met hoge km stand. Daarnaast heeft de eGolf inmiddels wel zijn grootste percentage afschrijving gehad. Zijn er betere ev's? Zeker, maar die hebben ook hun prijs.

  • ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-06 23:02
Kruiwagen schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:47:
[...]

Oh maar die opmerking over lang te koop staan kwam niet van mij.
Ja, range anxiety is wel een ding. Maar accu-SoH-anxiety is ook een ding. eGolfjes lijken best een goede SoH te hebben, zelfs met hoge km stand. Daarnaast heeft de eGolf inmiddels wel zijn grootste percentage afschrijving gehad. Zijn er betere ev's? Zeker, maar die hebben ook hun prijs.
Ah, fair. Qua afschrijving zie ik het persoonlijk anders, maar dat is afwachten. En ook bij een hoge afschrijving valt de ‘schade’ in absolute zin mee en gaat het om een paar duizend euro. Het zal in ieder geval niet hetzelfde zijn als de persoon die een gloednieuwe EV van €100.000 heeft gekocht die in een paar jaar 70% van de waarde is verloren.

Ik vond de e-Golf een erg fijne auto maar het is jammer dat VW geen versie met een 50-60 kWh accu heeft gemaakt. En m.b.t. jouw laatste zin, de prijzen zijn echt hard gestegen laatste tijd, dus het verschil is nu groter.

Zo kocht ik eind 2024 een Model 3 uit december 2019 voor €16.400. Nu zou diezelfde auto 1,5 jaar later en met 25.000 extra kilometers minstens € 1.500 duurder zijn. Bij de e-Niro’s zag je als ik het goed herinner 1,5 jaar geleden ook redelijk wat exemplaren voor 16-19k.

  • Kruiwagen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 18:41
sinds kort ook eigenaar van een eGolf. BJ2018 met leuke km stand, warmtepomp en active info display. Ben er heel blij mee.

Wat ik alleen nog niet begrijp, wat is nu het verschil tussen Carnet en We Connect? Is dit hetzelfde platform maar met een nieuw naampje? Ik zie dat ik geen We Connect abbo's kan afsluiten. Wel het Carnet Security & Servive Plus.

  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
Ik heb Security & Service Plus. kost iets van 60 euro per jaar. Kun je via de duitse inlog aanvragen of verlengen. Guide & Inform Plus heb ik niet omdat ik ook Android auto gebruik etc

  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:32
Ben toe aan nieuwe velgen, heb het volgende op het oog maar weet niet of ze passen:

Naaf: 57.1
Steek: 5x112
ET: 50
Afmeting: 6J x 17 inch
Bandenmaat: 205/50 R17

Iemand die dit weet? :)

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh


  • 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 16:05
Jazsie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:12:
Ben toe aan nieuwe velgen, heb het volgende op het oog maar weet niet of ze passen:

Naaf: 57.1
Steek: 5x112
ET: 50
Afmeting: 6J x 17 inch
Bandenmaat: 205/50 R17

Iemand die dit weet? :)
Waarom niet gewoon de originele egolf velgen

  • sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-06 23:41
Ik heb nog een setje originele die eventueel overgenomen kunnen worden, pb maar bij interesse

  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:32
201WD schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Waarom niet gewoon de originele egolf velgen
Zijn OEM VW Madrid velgen... voor o.a. Golf, blijkbaar zijn ze onderling wisselbaar met de eGolf... alleen dat wist ik niet zodoende de vraag :).

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh


  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:32
sjurres schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:28:
Ik heb nog een setje originele die eventueel overgenomen kunnen worden, pb maar bij interesse
Jammer, net te laat. Gisteren de velgen opgehaald, toch bedankt _/-\o_.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste