dennisfr schreef op donderdag 3 september 2026 @ 07:43:
Mijn auto is 2 dagen bij de garage geweest voor het zoemende geluid bij het insturen. (ik had al aangegeven dat ze de versnellingsbak/differentieel olie moesten vervangen, maar toch hadden ze die niet besteld en bleek die ook niet op voorraad).
Er is blijkbaar een service bulletin met precies deze klacht en het advies om de olie te wisselen. (iets met een kunststofring en stick/slip effect in het differentieel) Daarnaast is er nog een 2e service bulletin omtrent een krakend/knarsend geluid bij volledige stuuruitslag. De oplossing daarvoor is het invetten van de aandrijfashoezen. Dat hebben ze ook gelijk gedaan.
Bij mijn e-Golf (12-2019 met 88000km) is het geluid in ieder geval weg nu.
Alles onder garantie of moest je afrekenen?
Ik heb de 1ste generatie eGolf ook gehad en die heb ik toch maar gauw de deur uit gedaan. Geen spijt van gehad, wel dat ik niet meteen de nieuwere met grotere accu genomen heb.engelbertus schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:37:
[...]
Als je echt alleen binnen decstad blijft, en laden is niet ingewikkeld en elke paar dagen te doen dan kan je het wel doen, maar een ieys nieuwere met grotere accu scheelt echt een grote slok op een borrel.als de actieradius 80% van 133 km op een accu is dan kun je de auto minder makkelijk gebruiken voor een ritje naar familie als die verder dan 40 km uit de buurt wonen, terwijl dat met de grotere accu ook orima kan. De golf is een degelijke best ruime geschikte auto, dus daar hief je hem niet voor te laten staan en je tesla te gebruiken. De kwh/km is dan best een stuk gunstiger dan de tesla denk ik.zekf werknik in almere en woon in lelystad. Met de gokf kan ik bijna drie keer heen enterug met de accu van 35 kwh, maar we rijden er in de stad en het weekend mee in de stad. Ons voordeel is dat we op eigen erf kunnen laden, met de thuislader. De meer oks heb je niet nodig denk ik. Maar de actieradius scheelt veel, al is het alleen voor het aantal keer dat je hieft te laden. En je kunt makkelijker besluiten om tot 80 of 90% te laden als je meer over hebt. Onze golf is van 2020, en weinig km. Dus zelfs nog een paar jaar garantie op de accu. Is wat duurder, maar ben ook blij met dynaudio, grote display, leren stoelen en voorruitverwarming. Maar denk dat dan het orijsverschil wel ook in de papieren loopt tov een 2015 model. Maar ik gok erop dat er door de opties wat meer restwaarde overblijft, ongeacht wat de regering tegen die tijd heeft verzonnen voor wegenbelasting em stroomkosten of accijzen.
Je rijd met gemak meer, rijd je vrijwel nooit je accu helemaal leeg en dus blijft er van die 90-100km (ja, zoveel kon ik ermee rijden op 100% laden) echt gewoon te weinig over.
Het verschil tussen de oude en nieuwe generatie is zijn geld absoluut waard.
Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh
Sinds vrijdag eindelijk eigenaar van een E-golf. Een van juli 2020 met 65K op de teller. We waren sinds mei aan het kijken maar steeds werden ze voor onze neus weggekaapt. Heb het idee dat ze ook langzaam in prijs aan het stijgen zijn. Maar goed, eindelijk gelukt.
Wel een kort vraagje waar jullie waarschijnlijk wel een goed antwoord op hebben. Welke dongle raden jullie aan voor CarPlay/Android auto? Heb zelf een IPhone maar mijn vrouw een Android. Ben dus op zoek naar een dongle die eenvoudig schakelt tussen de twee devices. Iemand suggesties?
Verder blijkt onze versie, omdat het van oorsprong een Duitse is niet te zijn voorzien van het zicht en lichtpakket. Kan ik opzich wel mee leven maar mis wel de coming home en leaving home functie. Nu heb ik begrepen dat dit via een omweg alsnog is aan te passen met een Odbeleven. Meer mensen die dit al hebben geprobeerd?
Wel een kort vraagje waar jullie waarschijnlijk wel een goed antwoord op hebben. Welke dongle raden jullie aan voor CarPlay/Android auto? Heb zelf een IPhone maar mijn vrouw een Android. Ben dus op zoek naar een dongle die eenvoudig schakelt tussen de twee devices. Iemand suggesties?
Verder blijkt onze versie, omdat het van oorsprong een Duitse is niet te zijn voorzien van het zicht en lichtpakket. Kan ik opzich wel mee leven maar mis wel de coming home en leaving home functie. Nu heb ik begrepen dat dit via een omweg alsnog is aan te passen met een Odbeleven. Meer mensen die dit al hebben geprobeerd?
@alarma2nd wij hebben de AAWireless TWO+, redelijk prijzig maar heel tevreden over.
Gefeliciteert met je aanwinst, fijne wagen. Zult er geen spijt van kijgenalarma2nd schreef op zondag 13 september 2026 @ 18:51:
Sinds vrijdag eindelijk eigenaar van een E-golf. Een van juli 2020 met 65K op de teller. We waren sinds mei aan het kijken maar steeds werden ze voor onze neus weggekaapt. Heb het idee dat ze ook langzaam in prijs aan het stijgen zijn. Maar goed, eindelijk gelukt.
CH en LH kan je inderdaad via ODBeleven aanpassen of gewoon via VCDS.
Ik heb deze (2in1) wireless dongle voor Carplay/Android:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007498201058.html
Werkt hier prima.
Ik heb sinds kort een e-Golf uit 2020 (35,8 kWh bruto) en ben eens wat dieper in de batterijdata gedoken. Ik kwam de tool 'OBD Amigos' (https://obd-amigos.linuxtech.net/) tegen en vond het opvallend dat ik in dit topic eigenlijk weinig/geen ervaringen met deze tool zie.
Bij aanschaf stond de auto op 77.697 km. De eerste OBD-meting gaf ongeveer:
Dat vond ik op zich prima, maar daarna ben ik de batterij zelf wat uitgebreider gaan volgen.
Ik heb inmiddels meerdere grote AC-laadsessies volledig gelogd, waarbij ik zowel de laadpaal als OBD Amigos heb bijgehouden.
De belangrijkste sessies:
Interessanter is dat OBD Amigos ook de cumulatieve HV battery total in weergeeft. Daardoor kan ik de energie die door de auto als HV-batterij-invoer wordt geregistreerd vergelijken met de verandering in netto SoC.
Bijvoorbeeld:
51,65 -> 100,00%
HV Total In:
16.246,28 - 16.231,84 = 14,44 kWh
Dat is bij 48,35 procentpunt SoC ongeveer 29,9 kWh als je de geregistreerde HV-energie lineair naar 100% extrapoleert.
Een andere test:
80,21 -> 99,98%
HV Total In: 5,78 kWh
Dat komt uit op ongeveer 29,2 kWh.
En:
70,98 -> 89,26%
HV Total In: 5,32 kWh
Dat komt uit op ongeveer 29,1 kWh.
Die laatste twee metingen vind ik vooral interessant omdat ze, ondanks dat het geen volledige laadcycli zijn, onafhankelijk van elkaar vrijwel hetzelfde resultaat geven.
Daarnaast blijkt OBD Amigos ook twee verschillende HV-EM-energiewaarden te tonen onder "HV-EM nrg inf". De eerste komt overeen met de normale Remaining Energy, de tweede is een aparte HV-EM-waarde.
Bijvoorbeeld bij 51,65% SoC:
- Remaining Energy / HV-EM: 14,7 kWh
- tweede HV-EM-waarde: 13,8 kWh
Bij 100% SoC:
- 28,6 kWh
- 27,7 kWh
En bij 70,98% SoC:
- 19,9 kWh
- 19,1 kWh
Volgens informatie die ik hierover heb gevonden, wordt de HV-EM Energy Information ook gebruikt om op basis van de actuele SoC een maximale bruikbare capaciteit te schatten. Als ik de hoogste van deze waarden door de netto SoC deel, krijg ik bijvoorbeeld:
14,7 / 0,5165 = 28,46 kWh
28,6 / 1,00 = 28,6 kWh
19,9 / 0,7098 = 28,03 kWh
Dit lijkt dus meer in de buurt te liggen van de door de BMS gerapporteerde capaciteit dan de ~29,1-29,3 kWh die ik uit de langere laadtrajecten haal. Ik weet niet precies wat het interne verschil tussen de twee HV-EM-waarden is, dus ik zie dit vooral als een extra interessante BMS-indicatie en niet als een onafhankelijke capaciteitsmeting.
Daarnaast heb ik nog oudere Car Scanner-data van vóór de aankoop teruggevonden. Op 25 juni stond de auto rond 79% SoC en rapporteerde de auto ongeveer 23,4 kWh batterij-energie. Als je dat simpelweg lineair extrapoleert, kom je eveneens in de buurt van 29,7 kWh.
Dat is natuurlijk geen echte capaciteitstest, omdat zowel de energie-informatie als de SoC uit de auto/BMS komen, maar het past wel bij de latere metingen.
De celdata zien er ondertussen ook goed uit. Bij de recente metingen zit het verschil tussen de hoogste en laagste cel meestal rond 7-12 mV. Ik zie geen duidelijke zwakke cel/module.
Wat ik dus interessant vind:
De BMS Max Capacity heeft inmiddels een waarde van 27,8 kWh, terwijl meerdere laadtrajecten waarbij ik SoC en HV battery total in combineer rond 29,1-29,3 kWh uitkomen.
De verschillende BMS-energievelden zitten daar tussenin of iets daaronder. Dat maakt het voor mij vooral interessant om te zien hoe deze waarden zich de komende tijd verder ontwikkelen.
Mijn voorlopige conclusie is daarom niet dat mijn accu "91% SOH" heeft, maar eerder:
De praktisch beschikbare capaciteit lijkt rond 29 kWh te liggen, terwijl de BMS-gebaseerde SOH rond 88% ligt.
Als je 32 kWh als oorspronkelijke bruikbare capaciteit gebruikt, zou 29,1 kWh ongeveer 91% zijn. Gebruik je 31,5 kWh als referentie, dan kom je rond 92% uit.
Ik vind vooral het verschil tussen de BMS-SOH en de capaciteit die je uit meerdere laadtrajecten kunt afleiden interessant.
Zijn er hier meer mensen die OBD Amigos gebruiken en dit soort data hebben? Vooral een laadtraject waarbij zowel netto SoC als HV battery total in van begin en einde zijn gelogd, zou interessant zijn om naast elkaar te leggen.
Afbeelding 1 - OBD Amigos bij 51,65% SoC, start van de laadtest
Afbeelding 2 - OBD Amigos bij 100% SoC, einde van dezelfde laadtest
Afbeelding 3 - Cell Pair Capacities bij 70,98% SoC
Bij aanschaf stond de auto op 77.697 km. De eerste OBD-meting gaf ongeveer:
- netto SoC: 99,32%
- Remaining Energy: 28,2 kWh
- Max Capacity: 28,6 kWh
- BMS SOH: ongeveer 88,5%
- celspanningsverschil: 12 mV
Dat vond ik op zich prima, maar daarna ben ik de batterij zelf wat uitgebreider gaan volgen.
Ik heb inmiddels meerdere grote AC-laadsessies volledig gelogd, waarbij ik zowel de laadpaal als OBD Amigos heb bijgehouden.
De belangrijkste sessies:
- 14,08% -> 99,87%: 27,971 kWh via de laadpaal
- 51,65% -> 100,00%: 15,813 kWh via de laadpaal
- 13,65% -> 80,21%: 21,090 kWh via de laadpaal
- 80,21% -> 99,60%: 6,380 kWh via de laadpaal
Interessanter is dat OBD Amigos ook de cumulatieve HV battery total in weergeeft. Daardoor kan ik de energie die door de auto als HV-batterij-invoer wordt geregistreerd vergelijken met de verandering in netto SoC.
Bijvoorbeeld:
51,65 -> 100,00%
HV Total In:
Dat is bij 48,35 procentpunt SoC ongeveer 29,9 kWh als je de geregistreerde HV-energie lineair naar 100% extrapoleert.
Een andere test:
80,21 -> 99,98%
En:
70,98 -> 89,26%
Die laatste twee metingen vind ik vooral interessant omdat ze, ondanks dat het geen volledige laadcycli zijn, onafhankelijk van elkaar vrijwel hetzelfde resultaat geven.
Daarnaast blijkt OBD Amigos ook twee verschillende HV-EM-energiewaarden te tonen onder "HV-EM nrg inf". De eerste komt overeen met de normale Remaining Energy, de tweede is een aparte HV-EM-waarde.
Bij 100% SoC:
- 28,6 kWh
- 27,7 kWh
En bij 70,98% SoC:
- 19,9 kWh
- 19,1 kWh
Volgens informatie die ik hierover heb gevonden, wordt de HV-EM Energy Information ook gebruikt om op basis van de actuele SoC een maximale bruikbare capaciteit te schatten. Als ik de hoogste van deze waarden door de netto SoC deel, krijg ik bijvoorbeeld:
28,6 / 1,00 = 28,6 kWh
Dit lijkt dus meer in de buurt te liggen van de door de BMS gerapporteerde capaciteit dan de ~29,1-29,3 kWh die ik uit de langere laadtrajecten haal. Ik weet niet precies wat het interne verschil tussen de twee HV-EM-waarden is, dus ik zie dit vooral als een extra interessante BMS-indicatie en niet als een onafhankelijke capaciteitsmeting.
Daarnaast heb ik nog oudere Car Scanner-data van vóór de aankoop teruggevonden. Op 25 juni stond de auto rond 79% SoC en rapporteerde de auto ongeveer 23,4 kWh batterij-energie. Als je dat simpelweg lineair extrapoleert, kom je eveneens in de buurt van 29,7 kWh.
Dat is natuurlijk geen echte capaciteitstest, omdat zowel de energie-informatie als de SoC uit de auto/BMS komen, maar het past wel bij de latere metingen.
De celdata zien er ondertussen ook goed uit. Bij de recente metingen zit het verschil tussen de hoogste en laagste cel meestal rond 7-12 mV. Ik zie geen duidelijke zwakke cel/module.
De BMS Max Capacity heeft inmiddels een waarde van 27,8 kWh, terwijl meerdere laadtrajecten waarbij ik SoC en HV battery total in combineer rond 29,1-29,3 kWh uitkomen.
De verschillende BMS-energievelden zitten daar tussenin of iets daaronder. Dat maakt het voor mij vooral interessant om te zien hoe deze waarden zich de komende tijd verder ontwikkelen.
Mijn voorlopige conclusie is daarom niet dat mijn accu "91% SOH" heeft, maar eerder:
De praktisch beschikbare capaciteit lijkt rond 29 kWh te liggen, terwijl de BMS-gebaseerde SOH rond 88% ligt.
Als je 32 kWh als oorspronkelijke bruikbare capaciteit gebruikt, zou 29,1 kWh ongeveer 91% zijn. Gebruik je 31,5 kWh als referentie, dan kom je rond 92% uit.
Ik vind vooral het verschil tussen de BMS-SOH en de capaciteit die je uit meerdere laadtrajecten kunt afleiden interessant.
Zijn er hier meer mensen die OBD Amigos gebruiken en dit soort data hebben? Vooral een laadtraject waarbij zowel netto SoC als HV battery total in van begin en einde zijn gelogd, zou interessant zijn om naast elkaar te leggen.
[ Voor 12% gewijzigd door HandigeHarrie op 20-09-2026 21:28 ]
Ik had eerst een goedkope AliExpress-dongel en deze werkte op zich prima. Daar liep ik wel tegen een irritant probleem aan. De USB-poort in mijn auto blijft ook na het uitschakelen van de auto spanning leveren, waardoor de dongel continu aan bleef en zijn Bluetooth actief bleef. Mijn telefoon maakte daardoor vanuit de woonkamer al verbinding met de auto.alarma2nd schreef op zondag 13 september 2026 @ 18:51:
Uiteindelijk heb ik de dongel vervangen door een AAWireless. Die bevalt me een stuk beter en sindsdien heb ik dat probleem niet meer.
Uiteindelijk ben ik voor de Ottocast mini gegaan. Stukje voordeliger dan de AAwireless. Volgens reviews was het enige grote verschil de tijd die nodig was om te schakelen tussen IOS en Android. Hij zit er nu sinds donderdag in en werkt tot op heden prima.
Na 3jr eGolf te rijden als enige auto is er nu toch een 2de auto bij gekomen.
eGolf blijft nog voor woon-werk verkeer (80-100km per dag), maar voor lange ritten / meer ruimte niet meer. Hoewel ik het geen probleem vond om bij een rit van 400km (retour) 3x 40min te moeten laden zal ik het ook niet gaan missen.
Laden langs de snelweg is prijzig, tel daarbij op dat je vaak nog even wat erbij gaat eten en je zit zo boven de "benzine prijs".
.
Benieuwd wat daar uit komt.
eGolf blijft nog voor woon-werk verkeer (80-100km per dag), maar voor lange ritten / meer ruimte niet meer. Hoewel ik het geen probleem vond om bij een rit van 400km (retour) 3x 40min te moeten laden zal ik het ook niet gaan missen.
Laden langs de snelweg is prijzig, tel daarbij op dat je vaak nog even wat erbij gaat eten en je zit zo boven de "benzine prijs".
Interessant, wil die wel eens proberen op mijn eGolfHandigeHarrie schreef op zondag 20 september 2026 @ 21:06:
Ik heb sinds kort een e-Golf uit 2020 (35,8 kWh bruto) en ben eens wat dieper in de batterijdata gedoken. Ik kwam de tool 'OBD Amigos' (https://obd-amigos.linuxtech.net/) tegen en vond het opvallend dat ik in dit topic eigenlijk weinig/geen ervaringen met deze tool zie.
Bij aanschaf stond de auto op 77.697 km. De eerste OBD-meting gaf ongeveer:Daarnaast heb ik een MOBA-rapport van dezelfde auto: 87,86% SOH / 28,12 kWh. MOBA vermeldt daarbij zelf dat deze SOH uit de voertuigdata wordt gegenereerd en geen onafhankelijke capaciteitstest is.
- netto SoC: 99,32%
- Remaining Energy: 28,2 kWh
- Max Capacity: 28,6 kWh
- BMS SOH: ongeveer 88,5%
- celspanningsverschil: 12 mV
De belangrijkste sessies:De laatste twee zijn feitelijk één laadtraject dat ik tussentijds heb onderbroken/uitgelezen. Die beschouw ik daarom niet als twee afzonderlijke capaciteitstesten.
- 14,08% -> 99,87%: 27,971 kWh via de laadpaal
- 51,65% -> 100,00%: 15,813 kWh via de laadpaal
- 13,65% -> 80,21%: 21,090 kWh via de laadpaal
- 80,21% -> 99,60%: 6,380 kWh via de laadpaal
Bijvoorbeeld:
51,65 -> 100,00%
HV Total In:
Een andere test:
80,21 -> 99,98%
En:
70,98 -> 89,26%
Bij 100% SoC:
- 28,6 kWh
- 27,7 kWh
En bij 70,98% SoC:
- 19,9 kWh
- 19,1 kWh
28,6 / 1,00 = 28,6 kWh
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Benieuwd wat daar uit komt.