Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:01
vrielink schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:51:
Vanochtend voor het eerst geprobeerd te laden met de granny charger. Het moest allemaal snel snel voor het werk, maar het lukte me niet. Iemand enig idee wat er verkeerd zou kunnen gaan?

[Afbeelding]
Aangesloten op een slecht of geen geaard stopcontact?

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:46
Rdestructo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Aangesloten op een slecht of geen geaard stopcontact?
Zal ik zo thuis even moeten bekijken. Kan deze foutmelding daar aan liggen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:57
Vanochtend voor het eerst geprobeerd te laden met de granny charger. Het moest allemaal snel snel voor het werk, maar het lukte me niet. Iemand enig idee wat er verkeerd zou kunnen gaan?

[Afbeelding]
Stopcontact zonder of slecht geaard. Ander stopcontact proberen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:54

[Afbeelding]
Aardweerstand te hoog.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrielink
Een ander stopcontact gaf inderdaad geen problemen met de granny.

Nu ander vraagje... Wanneer de auto binnen bereik komt en gestart is, wordt automatisch Apple kaarten geopend en krijg ik een melding op mijn Apple Watch met een suggestie om naartoe te navigeren. Ik heb zelf niks ingesteld bij 'opdrachten' o.i.d.

Dit gebeurt zowel als mijn vriendin weer komt rijden met de auto en de auto onder de carport parkeert als wanneer ik de auto zelf start. Mijn mobiel verbindt wel automatisch met de bluetooth van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Dat is standaard carplay/iOS functionaliteit, heeft niks met de auto te maken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
RonJ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:00:
Dat is standaard carplay/iOS functionaliteit, heeft niks met de auto te maken.
Enig idee hoe uit te schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
vrielink schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

Enig idee hoe uit te schakelen?
LMGTFY. Vind dit zelf juist erg handig en één van mn favoriete features in een Tesla, maar ieder z'n voorkeur natuurlijk.

Edit: Daar heb je echter niet het probleem dat je een melding krijgt als een andere berijder de auto start, omdat het via de app en een persoonlijk bestuurdersprofiel en agenda werkt.

Sowieso gaat de bluetooth van de golf erg ver buiten de auto, heb ik ook al eens gemerkt. Kan me voorstellen dat dat heel irritant is bij gedeeld gebruik.

[ Voor 40% gewijzigd door RonJ op 08-10-2024 13:35 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-08 20:50
nvm -knip-

[ Voor 98% gewijzigd door Xhomas op 11-10-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-08 21:40
Mbt een thuislader (socket), wat is de aanbevolen volgorde: eerst in de laadpaal, dan de auto? Of maakt dit niet uit? Idem eigenlijk voor 'ontstekkeren'; eerst uit de laadpaal dan de auto?
Kan dit nou niet echt lekker uit de handleiding halen.
De auto stoppen met laden, of ontgrendelen als deze klaar is, is toch gewoon een kwestie van ontgrendelen op je remote?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Mijn methode bij opladen:
- Lader insteken in stopcontact
- Laadkabel in de auto steken (uiteraard eerst "tank klep" openen).
- Kiezen of je direct wilt laden of vertrekplanner door de juiste knop in te drukken.

Mijn methode bij ontkoppelen:
- Auto ontgrendelen.
- Laadkabel loshalen ("tank klep" sluiten).
- Lader uit stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Jazsie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:25:
Mijn methode bij opladen:
- Lader insteken in stopcontact
- Laadkabel in de auto steken (uiteraard eerst "tank klep" openen).
- Kiezen of je direct wilt laden of vertrekplanner door de juiste knop in te drukken.

Mijn methode bij ontkoppelen:
- Auto ontgrendelen.
- Laadkabel loshalen ("tank klep" sluiten).
- Lader uit stopcontact.
Thnx! Ik maak ook gebruik van een (dummy) vertrektijd, zodat er tot max 80% wordt geladen. Zodra 80 is bereikt geeft de laadpaal ook aan dat het laden door de ev wordt tegengehouden (delayed). Hoe stop je in dit geval het laadproces? Brand geen lampje bij de tankklep, en zodra ik de auto ontgrendel springt de laadpaal weer op charging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Wanneer -in dit geval- de 80% bereikt is dan stopt het laden al, dus begrijp niet helemaal wat je dan wilt stoppen?

Wanneer je de auto ontgrendeld dan wordt automatisch ook het laden gestopt, dit omdat je laadkabel ook ontgrendeld wordt. Hij gaat dan inderdaad weer terug naar "laden" maar laad infeite niet bij zolang je vertrekplanner nog actief is. Hij zou na een minuut of 2-3 weer terug moeten gaan naar "standby", dit komt omdat de auto net als bij het in steken van de laadkabel weer opnieuw gaat initialiseren.

Mijn ervaring leert dat als de laadkabel is ingestoken en je de auto doet ontgrendelen (je moet iets uit de auto halen) en vervolgens weer doet vergrendelen dit wel eens mis wilt gaan en dus helemaal niet meer oplaad met gevolg dat bij vertrek als nog niet geladen is (is mij in het begin vaker gebeurd).
Dit is dan bij gebruik van vertrekplanner, bij direct laden heb ik dit dan weer niet.

Advies is dan ook dat wanneer je de auto doet ontgrendelen (maar daarna verder wilt laden) de laadkabel los te halen en opnieuw in te steken (en de knop in te drukken voor direct laden of laden via planner) voor dat je de auto weer doet vergrendelen.

Dit heuvel heb ik overigens enkel bij volledig ontgrendelen, bij enkel kofferbak heb ik dit niet.

Ik laad ook dagelijks altijd tot 80% via vertrekplanner, dat werkt inmiddels feilloos eenmaal je de methode en "quirks" kent :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Jazsie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:57:
Wanneer -in dit geval- de 80% bereikt is dan stopt het laden al, dus begrijp niet helemaal wat je dan wilt stoppen?

Wanneer je de auto ontgrendeld dan wordt automatisch ook het laden gestopt, dit omdat je laadkabel ook ontgrendeld wordt. Hij gaat dan inderdaad weer terug naar "laden" maar laad infeite niet bij zolang je vertrekplanner nog actief is. Hij zou na een minuut of 2-3 weer terug moeten gaan naar "standby", dit komt omdat de auto net als bij het in steken van de laadkabel weer opnieuw gaat initialiseren.

Mijn ervaring leert dat als de laadkabel is ingestoken en je de auto doet ontgrendelen (je moet iets uit de auto halen) en vervolgens weer doet vergrendelen dit wel eens mis wilt gaan en dus helemaal niet meer oplaad met gevolg dat bij vertrek als nog niet geladen is (is mij in het begin vaker gebeurd).
Dit is dan bij gebruik van vertrekplanner, bij direct laden heb ik dit dan weer niet.

Advies is dan ook dat wanneer je de auto doet ontgrendelen (maar daarna verder wilt laden) de laadkabel los te halen en opnieuw in te steken (en de knop in te drukken voor direct laden of laden via planner) voor dat je de auto weer doet vergrendelen.

Dit heuvel heb ik overigens enkel bij volledig ontgrendelen, bij enkel kofferbak heb ik dit niet.

Ik laad ook dagelijks altijd tot 80% via vertrekplanner, dat werkt inmiddels feilloos eenmaal je de methode en "quirks" kent :+.
Ja ik vind het af en toe wel een beetje onduidelijk.

Als de auto tot de max van 80% is geladen, dan kan ik de kabel er niet meteen uit halen toch? Zoals aangegeven, als ik dan ontgrendel gaat die idd weer heel even laden. Maar kan ik na het ontgrendelen meteen die stekker er veilig uit halen? Of moet ik wacht tot die vervolgens weer in standby gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
De kabel kan je inderdaad niet zomaar eruit halen want is vergrendeld, je moet eerst ontgrendelen. Ongeacht of de auto nog bezig is met laden of klaar is of aan het wachten met laden.

Na ontgrendelen kan je direct eruit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-08 08:19
Ik laad mijn wagen altijd tot 100% op.
Het accupakket zal zelf nooit 100% opladen daar zorgt de auto zelf voor met het BMS.
Je kan de auto ook niet leeg rijden tot 0% bij c.a. 20% stop je auto vanzelf.

Dit is wat de ANWB hierover zegt:

https://www.anwb.nl/exper...laden-tot-welk-percentage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-08 22:46
FrankVolt schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:33:
Het accupakket zal zelf nooit 100% opladen daar zorgt de auto zelf voor met het BMS.

Ik laad altijd tot 80% omdat men zegt dat dit beter is voor de accu :? Nu beweerd ANWB iets anders.
Heb je de staat van de accu al eens uitgelezen? Afname in range gemerkt? Voor nu kom ik wel uit met 80%, maar richting de winter moet ik ook gaan opladen tot 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
FrankVolt schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:33:

Iedereen roept wat anders, heb ook een aantal vw dealers hierover gebeld; de een zegt 100, de ander zegt 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
Ik laad altijd langzaam op, 3 fase x 8 A (de Golf laad maar op twee fases) op mijn eigen oprit. Dit ivm de andere apparatuur in huis (b.v. wasmachine/ warmtepomp/ oven/ enz.)
Heb ook nog een Opel Ampera (2012) voor de grote afstanden en als ik onderweg niet wil opladen. Die heeft 16 kWh accu maar daar kan je max 10 kWh in laden, schakelt bij lege accu automatisch over op de benzinegenerator.

Vind het laden bij laadpalen nogal duur gemiddeld 50ct/kWh. Thuis 24ct kWh of 0 op mijn zonnepanelen (gebeurt de laatste tijd niet zoveel :| ).

[ Voor 4% gewijzigd door FrankVolt op 19-10-2024 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Klopt dat de auto anders weergeeft dan je BMS.

HV accu van de eGolf heeft het minst degradatie bij 50%, in de praktijk is dit natuurlijk erg lastig om daar in de buurt te blijven.

Dagen lang volgeladen of -bijna- leeg is het meest slechte wat je kan doen.

Omdat je een buffer hebt (~35kWh bruto en ~32kWh netto) merk je weinig van degradatie, dit zal pas gaan spelen wanneer de auto stuk ouder is.

Ondanks de buffer is laden tot 80% bij dagelijks gebruik het beste. Maar ook tot 100% laden vlak voor vertrek is geen probleem.

Als je in de winter die 100% nodig hebt moet je dat gewoon doen. Zeker als de auto dagelijks gebruikt wordt en dus niet dagen lang op 100% (of bijna leeg) blijft hangen is dat helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
Ik laad hem altijd op tot 100% en rijdt er dan mee totdat hij onder de 50km (begint ie ook te piepen en wil naar eco overschakelen) komt of iets eerder afhankelijk van aankomende rit(ten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:09
roy.van.geel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Iedereen roept wat anders, heb ook een aantal vw dealers hierover gebeld; de een zegt 100, de ander zegt 80.
Ik verwacht dat het fout gaat op batterij chemistry, LiFePO4 wil je namelijk wel soms helemaal tot 100% opladen want anders word je estimated charge% inaccuraat. Bij Li-ion en andere soortgelijke chemistries wil je eigenlijk de batterij het liefste op 30-50% houden. Nu is dit natuurlijk onrealistisch (je wil ook nog kunnen rijden met je auto), dus je moet een afweging maken hoe veel je er vandaan wil gaan zitten. 10-90% is al vrij prima bijvoorbeeld. 20-80% nog beter etc.

Nogmaals dit is puur alleen foor Li-ion en soortgelijk, LiFePO4 moet je inderdaad wel echt soms naar 100% laden.

Soms je batterij naar 100% of 0% trekken is niet het einde van de wereld trouwens, zoals iemand anders al opmerkte zit er een buffer in de auto, de laatste 10% en bovenste 10% zijn namelijk het zwaarste op je accu en die willen ze voorkomen (waardoor je hier geen toegang tot heb)

[ Voor 14% gewijzigd door smiba op 19-10-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-08 23:42
En wat voor batterij zit er in een e-golf? Die van mij staat geregeld dagenlang stil. Ik probeer hem dan onder de 80 te houden maar dat is soms lastig, omdat ik hem ook graag overdag wil opladen voor het milieu en ik niet altijd thuis ben. Ik laad met de granny en daar durf ik geen tijdschakelklok tussen te zetten. Dus hij staat ook wel eens een week op 100 procent.

Edit: Een litium-ion. Maar het gekke is, dat dat ook voor de besproken Peugeot 2008-e geldt.

[ Voor 11% gewijzigd door DDDikkiedik op 19-10-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Geen LiFePO4 maar Lithium-ion (NCM333).

Als ie dagen lang stil staat kan je het beter op 80% houden.
Dit geld inderdaad ook voor de Peugeot 2008-e met Lithium-ion.

Wellicht vertrekplanner gebruiken oid om het op 80% te beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Jazsie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:50:
Wellicht vertrekplanner gebruiken oid om het op 80% te beperken?
Het mooie trouwens aan het gebruiken van de vertrekplanner, is dat ie dan ook gewoon de batterij balanceert. Het balanceren gebeurt wanneer de batterij "vol" is (als in, opgeladen tot aan het geconfigureerde maximum), dus ook bij een lagere maximale batterijlading :)
(sidenote: Hier ga ik vanuit te minste, want zo werkt iedere li-ion battery charger ooit. Lijkt me niet dat VW hier van afwijkt gezien er geen voordelen zijn om het niet te doen)

Ik moet wel zeggen dat zelfs op vakantie na een combinatie van 4 keer maar half laden, en 4 snelladers gebruiken zonder ook maar een keertje naar 100% te komen, de voltages van mijn cellen nog steeds niet meer dan 12mV maximaal uit elkaar lagen, dus volgens mij valt het allemaal best wel mee.

[ Voor 11% gewijzigd door smiba op 20-10-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:14
Gisteren stond de e-golf met een lege 12v accu. Ik bedacht me dat ik het laden van de hoofdaccu voortijdig had gestopt, omdat thuis iemand onder de douche sprong. Dus vroeg ik me af, wanneer laad de e-golf de 12v accu?

In ieder geval kan die ook tijdens het rijden geladen worden, want na dat ik die 12v accu een paar uur geladen had ben ik toch maar naar het werk gereden en de grote foutmelding verdween na een half uur op de snelweg. Maar wordt die 12v accu ook aan de laadpaal geladen? En zo ja, wanneer de accu 100% is? En tijdens het rijden op eco+ wordt bijladen van de 12v accu dan uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:17
Hoe oud is die accu? Dikke kans dat deze aan vervanging toe is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:52
Ik had een tijd geleden elke keer, bij een bepaald type laadpaal, een lege 12v accu als ik daar langer dan 6 uur stond.

Kennelijk hield de laadpaal de boordcomputer ‘wakker’ waardoor de 12v accu leegliep.

Na een software update bij de dealer is het probleem verholpen.

Hier in dit forum staan wel meer verhalen over lege 12v accu’s nadat de auto werd geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbabwe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-04 23:26
Wat kost zo'n Software update eigenlijk. Of is dat service?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
wimbabwe schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:38:
Geen idee, is inbegrepen bij de jaarlijkse inspectieservice om de 8 jaar accugarantie te behouden. Ze rekenen bij de dealer 25 euro voor een navi update, dus misschien hetzelfde tarief?

Mbt het aanblijven en de accu leegtrekken, ik heb dat wel eens als ik de auto van binnen schoonmaak. Dan doe je continu deuren open en dicht en op een gegeven moment blijft het cockpit display gewoon aanstaan. Dan moet ik echt even starten met de sleutel en deze er weer uittrekken voordat de auto weer goed in slaap wil gaan (en dus niet nadat je wegloopt de 12v accu helemaal leegtrekt). Ik heb wel eens van anderen gehoord dat bepaalde laadpalen dit ook kunnen doen idd.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
haaibaa2 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:45:
Gisteren stond de e-golf met een lege 12v accu. Ik bedacht me dat ik het laden van de hoofdaccu voortijdig had gestopt, omdat thuis iemand onder de douche sprong. Dus vroeg ik me af, wanneer laad de e-golf de 12v accu?

In ieder geval kan die ook tijdens het rijden geladen worden, want na dat ik die 12v accu een paar uur geladen had ben ik toch maar naar het werk gereden en de grote foutmelding verdween na een half uur op de snelweg. Maar wordt die 12v accu ook aan de laadpaal geladen? En zo ja, wanneer de accu 100% is? En tijdens het rijden op eco+ wordt bijladen van de 12v accu dan uitgezet?
De 12V accu wordt geladen wanneer je de auto aan het laden is en wanneer auto op contact staat en/of aan het rijden bent ongeacht welke mode je rijd.

Hoe oud is je 12V accu? Persoonlijk zou ik als deze al wat op leeftijd is preventief vervangen. Je krijgt gekke foutmeldingen namelijk als je 12V accu niet meer goed is.

Mocht het blijven dan inderdaad zoals @I-Lynx al zei checken bij een dealer voor mogelijke software update.

Er zijn meerdere gevallen dat dit gebeurde bij een bepaald type laadpaal.

Je auto uren aan de laadpaal aangesloten laten zou geen probleem moeten zijn.
wimbabwe schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:38:
Ligt erg aan je dealer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
Over het algemeen is zo’n update gratis.

Je 12v accu laad alleen tijdens het rijden. Niet tijdens het laden van de hoogvolt accu.

Volgens mij is dat een veiligheids dingetje, dat het hele HV gedeelte wordt uitgeschakeld als de auto uit staat (behalve je laad systeem natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Neen hoor, je 12V accu wordt ook geladen wanneer je auto aan het laden is en niet enkel wanneer je auto op contact staat en/of aan het rijden bent.

Gemeten op mijn 1ste gen eGolf, verwacht dat dit niet anders is voor de nieuwere modellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 28-10-2024 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:45
Jazsie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:36:
Neen hoor, je 12V accu wordt ook geladen wanneer je auto aan het laden is en niet enkel wanneer je auto op contact staat en/of aan het rijden bent.

Gemeten op mijn 1ste gen eGolf, verwacht dat dit niet anders is voor de nieuwere modellen.
Geen idee, mijne is leeggelopen aan de paal. Uiteindelijk zo leeg dat ik niet meer kon starten en dat zelfs het alarm af ging. Midden in de nacht 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-Lynx
Jazsie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:36:

Die van mij was al 3x compleet leeg gelopen tijdens het laden. Dus de 12v accu werd niet opgeladen.
Ook een keer gemeten: auto aan de lader - 12 v accu meten en die gaf 12v aan. En geen 14v wat normaal is voor laden van een 12v accu.

Zal als ik eens tijd heb nog een keer meten nu ik de software update heb gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Er is een bug waarbij de 12V accu inderdaad leeg liep wanneer er bij een bepaalde type laadpaal werd geladen.

Software update lost dit heuvel op zoals al is aangegeven.

Maar inderdaad meten is weten, zal het nog eens doen maar dan op de nieuwere model.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 28-10-2024 23:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:51
Gisteren van Hilvarenbeek naar Alkmaar gereden 166 km buiten temperatuur 13C windkracht 4 en regen met tweede generatie E-golf (36 kWh) en warmtepomp
Airco uit, in eco stand hele rit radio aan en navigatie via CarPlay. Overal maximale snelheid gereden 100 km/h met 100% accu vertrokken en met 35 km range thuis aangekomen, rit van 2 uur. Best tevreden 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Hoeveel inch velgen?
Zomer bandjes?
100kkm/u op GPS of op de teller?

Ik zou dat niet halen met mijn 4 seizoensbandjes :+. Ofja heel misschien wel maar zou niet de gok erop wagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
Jazsie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:13:
Hoeveel inch velgen?
Zomer bandjes?

Ik zou dat niet halen met mijn 4 seizoensbandjes :+. Ofja heel misschien wel maar zou niet de gok erop wagen...
R16 vredestein sneeuwsloffen, 100 op GPS (Flitsmeister 😍)

138K gelopen uit eind 2018 laad meestal thuis op 1 fase tot 80%

[ Voor 4% gewijzigd door E.D. op 30-10-2024 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:13:
Hoeveel inch velgen?
Zomer bandjes?

Met een warmtepomp moet dat toch makkelijk haalbaar zijn bij die temperaturen? Pas onder de 10 graden begint het bereik echt minder te worden, maar dan zou je het nog steeds wel moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Helaas haal ik dat sinds ik 4 seizoenen banden heb niet. Heb warmtepomp...

Misschien op ECO+ en 90km/u op de teller, maar zou de gok niet wagen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Daarom is het heel belangrijk bij een auto met beperkte range zoals een eGolf om de juiste banden te kopen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:59:
Helaas haal ik dat sinds ik 4 seizoenen banden heb niet. Heb warmtepomp...

Misschien op ECO+ en 90km/u op de teller, maar zou de gok niet wagen :).
Hm opvallend, want ik heb crossclimates en dat zijn ook vier seizoenen banden. Heb ook een tijdje met turanza's gereden (zomerbanden) en zie daar weinig verschil qua verbruik. 180-190km snelweg gaat vrij probleemloos zonder kou te lijden :P Heb wel 16" en ze staan op 2.8 bar. Maar heb echt weinig klachten over de range en we zitten momenteel op 18000km per jaar, dus weinig rijden we er niet mee.

Na ruim 40000km gaan de crossclimates eraf trouwens en gaan er hankook all seasons onder volgende week.

[ Voor 7% gewijzigd door J0YR1D3R op 30-10-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Ik zag vandaag onderstaand artikel, maar volgens mijn berekening ben ik nog steeds voordeliger uit volgend jaar met mijn e-golf tov een benzine auto. Wat vinden jullie?

https://www.hartvannederl...met-laadpaal-en-zonnepane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
Bedankt voor jullie tips voor de 12V accu. Zo te zien wordt de accu niet opgeladen als mijn E-Golf aan de laadpaal staat. Ik meet maar 12V, en geen 14V zoals hiervoor aangegeven. De accu is nu goed volgeladen. Als het weer een probleem oplevert ga ik ermee naar de dealer. Die hebben bij de laatste beurt sowieso niet zo veel gedaan volgens mij. De band lijkt ook niet voldoende profiel te hebben (Hebben ze niks van gezegd) en de ruitenwisser voor doet het ook niet goed.

Voor wat betreft die range discussie. Het maakt bij mij echt heel veel uit wat voor bandenspanning ik hanteer, met 3 bar red ik wel meer dan 200 km. Met 2.5 bar (uit de handleiding), red ik ongeveer 160 km. Gisteren nog 170 km gereden, en ik had volgens de boordcomputer nog 65 km over. Maar mijn bandenspanning staat nu ook op 3 bar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.D.
Untouchablezz20 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:39:
Ik zag vandaag onderstaand artikel, maar volgens mijn berekening ben ik nog steeds voordeliger uit volgend jaar met mijn e-golf tov een benzine auto. Wat vinden jullie?

Ja allemaal stemming makerij, met thuis laden rijd ik met dynamisch energie contract 100 km voor 3,60€ zou je dat met benzine golf doen dan kun je er wel 10€ bij optellen dus 14€ voor 100 km.
Wat mij betreft dus ook geen paniek om beetje wegenbelasting te gaan betalen…
Laatste keer straatladen in Adam kosten 33 ct/kwh, dus bijna 5€ om 100 km te rijden… snelladen dat is vrijwel net zo duur als tanken, maargoed dat is in mijn geval ook bijna nooit nodig…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Untouchablezz20 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:39:

Laat die rekenwonders in de media vooral lekker doorgaan met FUD verspreiden en vraaguitval voor wie niet zelf kan/wil rekenen veroorzaken.

* Moi wil in het voorjaar een 2e occasion EV kopen, dus druk vooral verder door op de prijzen :)

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
haaibaa2 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:45:
Bedankt voor jullie tips voor de 12V accu. Zo te zien wordt de accu niet opgeladen als mijn E-Golf aan de laadpaal staat. Ik meet maar 12V, en geen 14V zoals hiervoor aangegeven. De accu is nu goed volgeladen. Als het weer een probleem oplevert ga ik ermee naar de dealer. Die hebben bij de laatste beurt sowieso niet zo veel gedaan volgens mij. De band lijkt ook niet voldoende profiel te hebben (Hebben ze niks van gezegd) en de ruitenwisser voor doet het ook niet goed.

Voor wat betreft die range discussie. Het maakt bij mij echt heel veel uit wat voor bandenspanning ik hanteer, met 3 bar red ik wel meer dan 200 km. Met 2.5 bar (uit de handleiding), red ik ongeveer 160 km. Gisteren nog 170 km gereden, en ik had volgens de boordcomputer nog 65 km over. Maar mijn bandenspanning staat nu ook op 3 bar.
12V is sowieso te laag voor een volgeladen accu, ook als ie niet geladen wordt. Ik zou 'm preventief vervangen voordat het koud wordt als ik jou was.

En idd bandenspanning maakt echt heel veel uit, ik rij zelf ook altijd rond de 2.8 bar (bovengrens op de sticker bij je deur). Maar je moet ook weer niet TE hoog gaan zitten, 3 bar vind ik wel op de grens. Bij een te hoge spanning gaat de band heel snel in het midden afslijten (en bij een te lage juist weer aan de zijkanten). Ik zou dat dus wel even goed in de gaten houden qua slijtagepatroon als je altijd op 3 rijdt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaatje
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-11-2024
Hey leden,

Sinds deze week een e-golf uit 2019. Maar op een of andere manier laad hij niet verder op dan een actie radius van 140 km op mijn digitale display. Dit zou toch zeker op 220 moeten komen?

Hopelijk kan iemand me helpen en zie ik iets zwaar over het hoofd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:44
Het is best koud en dan gaat het hard naar beneden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:43
Kaatje schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:05:
Hey leden,

Sinds deze week een e-golf uit 2019. Maar op een of andere manier laad hij niet verder op dan een actie radius van 140 km op mijn digitale display. Dit zou toch zeker op 220 moeten komen?

Ben je zeker dat hij wel naar 100% opladen ingesteld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaatje
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-11-2024
Nee eerlijk gezegd niet.. is dat een kwestie van de instellingen via het scherm aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-08 14:11
Hey leden,

Bij ons hielp de overstap van 17 naar 16* inch enorm, daar kwam zo 40-60km actieradius bij. Daarnaast heb je met dit weer nu eenmaal minder, wij zitten tussen de 160km (snelweg) en 200km (binnen de stad).

*ik bedoelde 16" uiteraard, geen 17".

[ Voor 3% gewijzigd door Destynx op 11-11-2024 12:08 ]

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Laatst online: 27-08 01:06
Hey leden,

220 km actieradius met een e-golf is wel erg optimistisch om eerlijk te zijn. In de zomer, met veel 60-80 km/u wegen en een rustige rijstijl is dat wellicht mogelijk. Bij een realistischer gebruik (lees: met het verkeer meerijden op de snelweg en koudere temperaturen nu) gaat het eerder richting de 150 km actieradius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-Lynx
Ik haal met mijn 2019 e-golf met warmtepomp ook niet veel meer dan 160 - 180km in deze tijd. Zeker niet met ritjes op de snelweg en de kachel + stoelverwarming aan.
Ik rij wel veel in de B-Stand en ik laat de auto vaak rustig uitrollen.

Ik zal nog wel eens m'n bandenspanning checken. Misschien dat dat nog iets uit maakt.
Aan de andere kant boeit het mij ook niet veel. Ik kan met deze actieradius prima uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Hey leden,

140km is wat ik zou verwachten als je met de verwarming aan 120km/h rijd op het moment met de huidige temperaturen. 220km red je alleen in de zomer... of all year als je er voor kiest om met een hele dikke jas in de auto te zitten op 80km/h weggetjes :)

Houd er ook rekening mee dat als je een beetje sportief rijd dit ook impact heeft op je gebruik, dus voorkom meer dan 45% engine power en probeer altijd compleet regeneratief uit te remmen.
Let op: Als je accu >90% vol zit kan je niet je hele regeneratieve range gebruiken, houd hier evt. ook rekening mee met betreft afremmen voor stoplichten etc.
ZXRY schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:32:
[...]

220 km actieradius met een e-golf is wel erg optimistisch om eerlijk te zijn. In de zomer, met veel 60-80 km/u wegen en een rustige rijstijl is dat wellicht mogelijk. Bij een realistischer gebruik (lees: met het verkeer meerijden op de snelweg en koudere temperaturen nu) gaat het eerder richting de 150 km actieradius.
220km haalde ik regelmatig in de zomer, >200km was eigenlijk wel de hele zomer mijn verwachte range en ik reed gewoon (dan wel 100km/h) op de snelweg.
Koude temperaturen en de verwarming nekken je range wel heftig dus op het moment is mijn range ook maar iets van 155km

[ Voor 26% gewijzigd door smiba op 11-11-2024 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-Lynx
I-Lynx schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:59:
Ik zal nog wel eens m'n bandenspanning checken. Misschien dat dat nog iets uit maakt.
Aan de andere kant boeit het mij ook niet veel. Ik kan met deze actieradius prima uit de voeten.
2.10 bar..... dat is wat aan de lage kant 8)7 . Nu op 2.9 gezet. Kijken of dat iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
2.9 is weer iets te veel van het goede. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
S_Chief schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:29:
2.9 is weer iets te veel van het goede. :+
Ik rij gewoon op 3 bar met de Golf, lekker zuinig :P

Uiteraard hou ik wel de bandenslijtage in de gaten. Zonde als de banden veel sneller slijten hierdoor.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Het zal om en om zijn... als in of je kan 20km minder ver komen per lading maar je banden slijten normaal.
Of je komt 20km verder per lading en je bespaard op laadkosten echter zal je banden sneller slijten.

Dan kies ik wel voor het laatste, 20km verder komen per lading is meer comfort en de besparing daar van stop ik wel liever in sneller je banden vervangen door hoger slijtage...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Destynx schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:25:
[...]

Bij ons hielp de overstap van 17 naar 16* inch enorm, daar kwam zo 40-60km actieradius bij. Daarnaast heb je met dit weer nu eenmaal minder, wij zitten tussen de 160km (snelweg) en 200km (binnen de stad).

*ik bedoelde 16" uiteraard, geen 17".
De overstap van zomerbandjes naar all seasons is ook killing... ging van 220km naar 180km >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Jazsie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:32:
Het zal om en om zijn... als in of je kan 20km minder ver komen per lading maar je banden slijten normaal.
Of je komt 20km verder per lading en je bespaard op laadkosten echter zal je banden sneller slijten.

Dan kies ik wel voor het laatste, 20km verder komen per lading is meer comfort en de besparing daar van stop ik wel liever in sneller je banden vervangen door hoger slijtage...
Ja tot nu toe ervaar ik het ook zo, grotere actieradius is toch wel fijn gezien de accu al niet heel groot is.

Wij hebben eventjes op de (goed versleten) zomerbandjes gereden die om de 16" velgen zaten, daarmee haalde ik 109 Wh/km met woonwerk (30km snelweg op 95 km/h en 10km N-weg met 80 km/h) in de zomer. Dat steeg naar 119 Wh/km zodra we de banden hadden gewisseld voor all-season (Continental AllSeasonContact 2 EV). Ik had nog de hoop dat een specifieke EV band het verbruik ten goede kwam, maar dat mocht niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-08 23:42
Ik ben niet zo technisch, maar ik begrijp dat je met een hogere bandenspanning dan aanbevolen, zuiniger rijdt. Heeft dat dan ook gevolgen voor de remweg? Dat lijkt me logisch, maar ik weet het niet.

Zo niet, dan lijkt het mij ook wel een goede manier om net wat verder te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Nu heb ik hier niet voor gestudeerd, maar alles in me zegt dat des te minder frictie je hebt, de zuiniger je rijd.. Maar je dus ook minder goed contact met de weg hebt, wat je weer een langere remweg geeft.

De vraag is hoe dit schaalt, word je remweg 5% langer maar krijg je 10% range er bij? Want daar wil ik wel voor tekenen, maar als me remweg 25% langer word en ik 5% meer range heb trek ik mijn twijfels.

Snap alleen niet helemaal hoe harder opgepompte banden sneller slijten, want als je minder frictie hebt zou je denken dat je ook minder slijtage hebt? Maar goed vast iemand die hier meer van weet

[ Voor 19% gewijzigd door smiba op 13-11-2024 00:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:02
smiba schreef op woensdag 13 november 2024 @ 00:15:
Nu heb ik hier niet voor gestudeerd, maar alles in me zegt dat des te minder frictie je hebt, de zuiniger je rijd.. Maar je dus ook minder goed contact met de weg hebt, wat je weer een langere remweg geeft.

De vraag is hoe dit schaalt, word je remweg 5% langer maar krijg je 10% range er bij? Want daar wil ik wel voor tekenen, maar als me remweg 25% langer word en ik 5% meer range heb trek ik mijn twijfels.

Snap alleen niet helemaal hoe harder opgepompte banden sneller slijten, want als je minder frictie hebt zou je denken dat je ook minder slijtage hebt? Maar goed vast iemand die hier meer van weet
Je frictie is niet verdeelt over je gehele band. Te hoge bandenspanning betekent dat je band in een soort van punt gaat staan tijdens het rijden waardoor je band in het midden het meeste en snelst slijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Hoe ervaren jullie de B stand? Ik vind het fijn rijden, maar heb wel het idee dat de auto wat ‘langzamer’ reageert op het gaspedaal dan in de D stand. De acceleratie in D stand is gevoelsmatig sneller.

Herkennen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Is mij niet opgevallen, moet wel zeggen dat ik vrijwel altijd in stand B rijd.

Wil je het verst komen per lading dan is Hypermilen in stand D het beste.... maar ik ben "lui" :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
Verwacht dat in B stand zodra de auto aan het terugleveren is het iets langer kan duren tot ie van power opnemen, naar power leveren gaat. Tenslotte moet ie de juiste apparatuur omswitchen

Rijd zelf echt nooit in B, idd lekker hypermilen in D, al ver van te voren uitrollen, voorkomen dat ik te hard rem :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Daar stond ik dan vanmorgen met een laadklep die niet open wilde gaan. Uiteindelijk de auto in de garage gezet en de föhn erop. Duurde even maar hij is los.

Is het advies nog steeds wd-40, siliconenspray op het motortje? Ik lees ook dat vaseline wordt aangeraden. Wat doen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerod86
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-08 10:53
Heb een tijdje door dit topic lopen bladeren, maar kom nog niet helemaal op het antwoord. Wij kijken op dit moment naar een tweedehands E-golf vanaf bouwjaar 2019, maar komen bij de SOH metingen (drie auto's tot zo ver) steeds rond de 78-80%. Is dat een goede waarde voor een auto rond die leeftijd met rond de 80k op de teller? Het 'voelt' nogal laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Xerod86 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:28:
Heb een tijdje door dit topic lopen bladeren, maar kom nog niet helemaal op het antwoord. Wij kijken op dit moment naar een tweedehands E-golf vanaf bouwjaar 2019, maar komen bij de SOH metingen (drie auto's tot zo ver) steeds rond de 78-80%. Is dat een goede waarde voor een auto rond die leeftijd met rond de 80k op de teller? Het 'voelt' nogal laag.
Is inderdaad aan de lage kant. Hoe doe je de metingen? Ik zou eerder tussen 85-90% verwachten met zo’n kmstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xerod86
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-08 10:53
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:39:
[...]

Is inderdaad aan de lage kant. Hoe doe je de metingen? Ik zou eerder tussen 85-90% verwachten met zo’n kmstand.
Laat het door de betreffende dealer doen. Die sluiten hem aan op de computer en voeren vervolgens de meting uit. Krijg ik dit soort mooie plaatjes terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBm5VawgRMKw8Kt8GALtLvsPvoc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2syrdsmgP7TBnTx0OnUg2jQt.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Xerod86 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:43:
[...]

Laat het door de betreffende dealer doen. Die sluiten hem aan op de computer en voeren vervolgens de meting uit. Krijg ik dit soort mooie plaatjes terug:

[Afbeelding]
Dat is geen betrouwbare meting, die kan je echt alleen doen door te ontladen (rijden/verwarmen). Een ijskoude accu naar binnen rijden met 0 graden buiten geeft ook een lagere spanning, zeker bij een egolf accu want die heeft geen verwarming of koeling.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
Sinds 2 weken werkt de app niet meer goed.
Ik kan niet klimatiseren en het instellen van vertrektijden doet ie ook niet.

De rest van de gegevens die in de app staan zoals accu percentage en rit gegevens worden wel goed gesynchroniseerd.

Ik heb in het verleden wel meer problemen met de app gehad maar dat kwam door m'n integratie met Home Assistant.
Die stond elke 30 seconden data op te vragen waardoor de server van WV mij elke keer blokkeerde.
Dit toen aangepast naar 5 minuten en vanaf toen nooit meer problemen gehad. Tot ongeveer 2 weken geleden.
Ik heb de koppeling met Home Assistant nu zelfs uitgezet maar helaas... geen werkende app.

In de app blijft ook continu boven in het scherm een draaiend 'Loading' rondje.

Nog meer mensen last van?
Ik heb uiteraard al een mailtje gestuurd naar de klantenservice maar nog geen reactie helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AKZWdUUvwIGJzWbLMNrN8DSqJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ekkMcWlnHdteh3haSpZrV803.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
I-Lynx schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:05:

De rest van de gegevens die in de app staan zoals accu percentage en rit gegevens worden wel goed gesynchroniseerd.

Ik heb in het verleden wel meer problemen met de app gehad maar dat kwam door m'n integratie met Home Assistant.
Die stond elke 30 seconden data op te vragen waardoor de server van WV mij elke keer blokkeerde.
Dit toen aangepast naar 5 minuten en vanaf toen nooit meer problemen gehad. Tot ongeveer 2 weken geleden.
Ik heb de koppeling met Home Assistant nu zelfs uitgezet maar helaas... geen werkende app.

Ik heb uiteraard al een mailtje gestuurd naar de klantenservice maar nog geen reactie helaas.

[Afbeelding]
Eerder deze week ook gehad, maar heeft zichzelf opgelost. Nu werkt alles weer inclusief klimatiseren en vertrektijden instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
I-Lynx schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:05:

[Afbeelding]
Toen ik dit een paar dagen had bleek mijn 12V accu plat te staan. Met een nieuwe accu werkt het wel weer. Maar ik denk dat het bij jou misschien iets anders is. Heb je de auto op een plek gezet waar 2g bereik misschien niet zo goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-08 00:38
Ook wij zijn sinds 2 weken in het bezit van een e-Golf, productiejaar 2020. Bij de dealer gekocht die hem vorige maand zelf geïmporteerd heeft. Erg blij mee. Een kleine 35K op de teller, accu-percentage ook nog erg goed en ziet er spic en span uit.

Nu zaten we er aan te denken om een abonnement op WeConnect/Volkswagenapp te nemen (of hoe het nu ook mag heten) echter kregen we van de dealer te horen dat dit niet meer mogelijk is omdat het abonnement blijkbaar door de vorige eigenaar niet verlengd is. (Ze hebben het opgevraagd) Zijn er meerdere mensen die hier tegenaan gelopen zijn? Bijzonder klantonvriendelijk voor een auto van 4 jaar oud, lijkt mij :X

(Al hoewel ik me afvraag, gelet op de reacties die ik lees, of we het überhaubt wel moeten afsluiten 8)7 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaibaa2
Op mijn auto zat het ook niet toen ik hem kocht. Kun je gewoon zelf afsluiten toch, dat hoeft niet via de dealer? Onder je vooruit staat een lange code, die heb je nodig geloof ik. Gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:50
JerryJerryJerry schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:13:
Ook wij zijn sinds 2 weken in het bezit van een e-Golf, productiejaar 2020. Bij de dealer gekocht die hem vorige maand zelf geïmporteerd heeft. Erg blij mee. Een kleine 35K op de teller, accu-percentage ook nog erg goed en ziet er spic en span uit.

Nu zaten we er aan te denken om een abonnement op WeConnect/Volkswagenapp te nemen (of hoe het nu ook mag heten) echter kregen we van de dealer te horen dat dit niet meer mogelijk is omdat het abonnement blijkbaar door de vorige eigenaar niet verlengd is. (Ze hebben het opgevraagd) Zijn er meerdere mensen die hier tegenaan gelopen zijn? Bijzonder klantonvriendelijk voor een auto van 4 jaar oud, lijkt mij :X

(Al hoewel ik me afvraag, gelet op de reacties die ik lees, of we het überhaubt wel moeten afsluiten 8)7 )
Als het niet werkt kan het ook zijn omdat de sim kaart opnieuw geactiveerd moet worden, hadden wij met onze import e-up ook. Via support van we-connect kun je dat aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ienepien40
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 02-12-2024
Boertje schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:35:
[...]

Als het niet werkt kan het ook zijn omdat de sim kaart opnieuw geactiveerd moet worden, hadden wij met onze import e-up ook. Via support van we-connect kun je dat aanvragen.
Volgens de handleiding die ik online heb gevonden zijn er 4 stappen te nemen in het activeren:
1. App installeren (Dit is nu de Volkswagen conncect app, de We Connect is niet meer beschikbaar)
2. De auto verbinden middels een simkaart (dongle) in de auto of via hotspot telefoon
3. De auto aanmelden gebruik maken van QR-code of chassisnummer, daarop zou je een code krijgen
4. Middels verkregen code de auto registreren

Stappen 1 en 2 gedaan, maar bij stap 3 gaat het mis. Wanneer ik via beide methode's de auto probeer aan te melden, krijgen we bij beide de melding "Oeps, er ging iets mis. Probeer het nog een keer". Maar deze melding blijven we na herhaalde pogingen krijgen. Ook na trouble shooting zoals auto uit app verwijderen en weer opnieuw toevoegen of zelfs de app van de telefoon verwijderen een opnieuw installeren.

We hebben hierop hulp gevraagd van onze dealer. Zij zeggen een ticket te hebben aangemaakt bij de fabriek en zei te horen hebben gekregen dat car-net / we connect niet mogelijk is voor onze auto...

Ik vraag mij af of dit wellicht het gevolg is dat VW in juli van dit jaar is overgestapt op de nieuwe app. Ik heb ergens gelezen dat bestaande we connect licenties behouden blijven en ook verlengd kunnen worden. Maar houdt dit dan in dat er geen nieuwe licenties voor We Connect meer worden uitgegeven?

Gisteravond nog weer een e-mail gestuurd naar connect-support@volkswagen.de. Maar aan het feit dat de (verouderde) automatische reply die wij ontvingen een niet werkende link bevat, biedt dit weinig hoop.

Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:44
Mijn ervaring met connect-support is dat ze soms een paar dagen nodig hebben om te reageren. En dan ze links sturen die niet meer werken of in andere talen zoals Duits. Maar kan me niet voorstellen dat deze auto uit 2020 niet meer te activeren is (2e gen eGolf, de 1e gen zou kunnen want Car-Net is vanaf 2025 niet meer ondersteund begreep ik). Zelf ben ik wel eens telefonisch geholpen via 0800-0200453. Ik had de eGolf na 1 jaar overgenomen van iemand en moest mijzelf aanmelden/verifieren als Hoofdgebruiker met video-verificatie. Snap ook dat de dealer in dat soort zaken geen zin heeft en gewoon zegt het kan niet.

Ik heb even mijn email van hen teruggezocht en kom onderstaande contactgegevens tegen.

0800 865 579 243
0800 - 0 200 453
connect-support@volkswagen-we.com
customercare@volkswagen.de
contract-support@volkswagen.de

Ook kun je inloggen/registreren via https://www.vwbedrijfswag...en-apps/myvolkswagen.html een beetje vreemde URL maar dat is al vanaf het begin.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ienepien40
Nou, in een laatste ultieme poging met mijn VW account gewist en weer opnieuw aangemaakt. En warempel, het is gelukt car-net via hotspot telefoon te activeren. Echter wacht ik nog even met het abbo afsluiten, omdat de auto geen data verstuurt naar het lijkt. Ik kan geen rapport van de autostatus opvragen. We gaan morgen bellen om te kijken of de sim opnieuw geactiveerd moet/kan worden.

[ Voor 46% gewijzigd door Ienepien40 op 02-12-2024 00:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rdestructo
Ienepien40 schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:56:
Nou, in een laatste ultieme poging met mijn VW account gewist en weer opnieuw aangemaakt. En warempel, het is gelukt car-net via hotspot telefoon te activeren. Echter wacht ik nog even met het abbo afsluiten, omdat de auto geen data verstuurt naar het lijkt. Ik kan geen rapport van de autostatus opvragen. We gaan morgen bellen om te kijken of de sim opnieuw geactiveerd moet/kan worden.
Ook autostatus/rapport zitten volgens mij onder de betaalde functie (security & service plus1).

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ienepien40
Rdestructo schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:23:
[...]

Ook autostatus/rapport zitten volgens mij onder de betaalde functie (security & service plus1).
Ik krijg in de VW app de melding "Functie gedeactiveerd: om de functie weer te kunnen gebruiken, activeert u haar in de privacyinstellingen voor de mobiele online diensten in het infotainmentsysteem van uw auto." Maar in de auto heb ik de prive modus van car-net uitgevinkt.

Volgens onderstaande website hoort de voertuigenstatus tot het basispakket: https://www.volkswagen.be...security-and-service.html

[ Voor 14% gewijzigd door Ienepien40 op 02-12-2024 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaibaa2
Ienepien40 schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:47:
[...]

Ik krijg in de VW app de melding "Functie gedeactiveerd: om de functie weer te kunnen gebruiken, activeert u haar in de privacyinstellingen voor de mobiele online diensten in het infotainmentsysteem van uw auto." Maar in de auto heb ik de prive modus van car-net uitgevinkt.

Volgens onderstaande website hoort de voertuigenstatus tot het basispakket: https://www.volkswagen.be...security-and-service.html
Dat laatste had ik ook gelezen, maar zonder abonnement werkte er bij mij helemaal niks. Ook niet de functies die ‘gratis’ zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
Ienepien40 schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:47:
[...]

Inderdaad de privémodus uitschakelen en Security & service Plus1 aanschaffen (y)
Daarna heb je toegang tot wagenstatusrapport, vertrektijden rijgegevens en meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Rdestructo op 03-12-2024 07:29 ]

VW egolf 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
En neem 'm voor 1 jaar, want eind 2025 gaat het 2G netwerk uit en stopt het allemaal sowieso met werken (via de sim, dus zonder wifi hotspot). Vooralsnog is er ook geen teken dat VAG een vervangend modem gaat maken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
RonJ schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:27:
Vooralsnog is er ook geen teken dat VAG een vervangend modem gaat maken.
Vraag me af hoe dit eigenlijk zit legaal gezien, tenslotte stopt ook je SOS call met werken hierdoor. Is vind er toch wel wat van dat een 5-6 jaar oude auto nu al geen netwerk meer heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
smiba schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:08:
[...]

Vraag me af hoe dit eigenlijk zit legaal gezien, tenslotte stopt ook je SOS call met werken hierdoor. Is vind er toch wel wat van dat een 5-6 jaar oude auto nu al geen netwerk meer heeft.
Ik opperde v/d week ook al dat iemand hier een rechtszaak van zou moeten maken. Het is toch wel redelijk essentiële functionaliteit bij een EV en het is eigenlijk bizar dat ze dit nu al gewoon laten vallen (en in Amerika zelfs al 2 jaar geleden oid). Maar wel weer typisch VAG, einde garantie? zoek het maar lekker uit.

Waarschijnlijk blijven ze straks gewoon dezelfde bizar hoge prijs voor deze nauwelijks werkende baggerdiensten vragen, maar mag je dan zelf de connectiviteit regelen met een hotspot of 4G routertje.

Meanwhile kan ik bij Tesla voor 8 jaar oude auto's een hele rits hardware upgrades bestellen, waaronder een 4G/LTE modem.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
RonJ schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:27:
En neem 'm voor 1 jaar, want eind 2025 gaat het 2G netwerk uit en stopt het allemaal sowieso met werken (via de sim, dus zonder wifi hotspot). Vooralsnog is er ook geen teken dat VAG een vervangend modem gaat maken.
Voor zover ik had begrepen werkt de OCU op 2 en 3G geen idee wanneer 3G eruit gaat?

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:31
februari dit jaar: https://fleetgo.nl/kb/tac...-3g-wat-gaat-er-gebeuren/
Wanneer verdwijnt 2G?
T-Mobile: stopt op 1 juni 2023
KPN: ondersteuning tot minstens april 2025, daarna stopt 2G of volgt er een nieuwe datum
Vodafone: stopt waarschijnlijk in 2025
Wanneer verdwijnt 3G?
T-Mobile: ondersteunt nog voor onbepaalde tijd 3G
KPN: gestopt op 31 maart 2022
Vodafone: Gestopt in februari 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:56
Houd dit in dat de app dan stopt met werken voor voorverwarmen e.d. ?

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
Phyt_ schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:04:
Houd dit in dat de app dan stopt met werken voor voorverwarmen e.d. ?
De app stopt als de auto geen 2G/3G kan krijgen met het werken voor alles, de hele auto kan je hier dan niet meer mee uitlezen of besturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:31
Zijn er meer bezitters van een E-UP die hier meelezen? Bij gebrek aan tijd om een nieuw topic te onderhouden lees ik hier mee ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-08 14:20
Sinds gister bezitter van een E-golf uit 2020. Het valt me toch erg tegen hoe eea werkt met de app, alles is echt mega onduidelijk aangegeven. Ik heb via de VW app verbinding met mijn auto maar er staat nergens duidelijk aangegeven wat je moet aanschaffen om toegang te krijgen tot alle functies van de auto. Ik zie in de auto de optie app-connect maar dan krijg ik de melding dat ik contact op moet nemen met de service partner om te activeren, en bij de optie car-net staat dat ik diensten moet aanschaffen. Als ik dan door het menu van de VW app scroll kom ik uiteindelijk bij mobiele online diensten. Maar dan zijn er twee abonnementen mogelijk, Guide & Inform basic a 79 euro per jaar of Security & Service plus a 60 euro per jaar.
Maar bij allebei de pakketten zie ik bijvoorbeeld niet of ik daarmee de auto kan voorverwarmen of dat ik de oplaadstatus kan zien e.d.

Echt allemaal zeer onduidelijk. Als ik zo teruglees in dit forum zijn er kennelijk nogal wat wijzigingen geweest en bestaat dus ook de optie dat het straks allemaal niet meer werkt.

Iemand die advies kan geven welk pakket ik nodig heb en wat ik doen om Android Auto te activeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
ronniedokkie schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:38:
Sinds gister bezitter van een E-golf uit 2020. Het valt me toch erg tegen hoe eea werkt met de app, alles is echt mega onduidelijk aangegeven. Ik heb via de VW app verbinding met mijn auto maar er staat nergens duidelijk aangegeven wat je moet aanschaffen om toegang te krijgen tot alle functies van de auto. Ik zie in de auto de optie app-connect maar dan krijg ik de melding dat ik contact op moet nemen met de service partner om te activeren, en bij de optie car-net staat dat ik diensten moet aanschaffen. Als ik dan door het menu van de VW app scroll kom ik uiteindelijk bij mobiele online diensten. Maar dan zijn er twee abonnementen mogelijk, Guide & Inform basic a 79 euro per jaar of Security & Service plus a 60 euro per jaar.
Maar bij allebei de pakketten zie ik bijvoorbeeld niet of ik daarmee de auto kan voorverwarmen of dat ik de oplaadstatus kan zien e.d.

Echt allemaal zeer onduidelijk. Als ik zo teruglees in dit forum zijn er kennelijk nogal wat wijzigingen geweest en bestaat dus ook de optie dat het straks allemaal niet meer werkt.

Iemand die advies kan geven welk pakket ik nodig heb en wat ik doen om Android Auto te activeren?
Android auto lekker via Marktplaats laten doen, bij mij heeft een jongen uit Leiden die ik via Marktplaats vond het gedaan.

Daarna de Security & Service aangeschaft a la 60 euro per jaar, daarmee kan je voorverwarmen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Destynx schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:49:
[...]

Android auto lekker via Marktplaats laten doen, bij mij heeft een jongen uit Leiden die ik via Marktplaats vond het gedaan.

Daarna de Security & Service aangeschaft a la 60 euro per jaar, daarmee kan je voorverwarmen etc.
Top dankje, zal ik daar naar kijken. Waar zoek ik dan op op MP?

En wat is het verschil tussen het abonnement van 60 en die van 79?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destynx
Carplay/Android Auto Golf 7.5 tik ik in. Dan vind je wat advertenties van CarCodingSpecialist ofzo. Die heb ik niet gebruikt maar ze leveren volgens mij allemaal dezelfde diensten.

Volgens mij kan je met die duurdere iets met de ingebouwde navigatie doen en vanuit de app bestemmingen naar je auto sturen. Ik vond dat het geld niet waard.

Met de goedkope kan je de auto op slot zetten, climate aan/uit zetten, toeter en richtingaanwijzers af laten gaan, ritgegevens uitlezen, vertrektijden instellen en het laden aan/uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Destynx schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:43:
Carplay/Android Auto Golf 7.5 tik ik in. Dan vind je wat advertenties van CarCodingSpecialist ofzo. Die heb ik niet gebruikt maar ze leveren volgens mij allemaal dezelfde diensten.

Volgens mij kan je met die duurdere iets met de ingebouwde navigatie doen en vanuit de app bestemmingen naar je auto sturen. Ik vond dat het geld niet waard.

Met de goedkope kan je de auto op slot zetten, climate aan/uit zetten, toeter en richtingaanwijzers af laten gaan, ritgegevens uitlezen, vertrektijden instellen en het laden aan/uit zetten.
Helder, bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Mijn PL loopt ten einde en de eGolf gaat - ondanks aanbod om nogmaals te verlengen voor een zesde jaar - retour naar Volkswagen. Hebben mensen hier ervaring met de kosten voor beschadigingen bij inleveren?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Pagina: 1 ... 57 ... 65 Laatste