• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:34:
[...]

Je dode hoeken zijn echter bij achteruit uit parkeren vele mate groter dan wanneer je vooruit wegrijdt
Omdat de achteruitrijcamera helemaal achterop zit ziet die veel eerder de omgeving dan wanneer ik vooruit rij en eerst met de motorkap de weg op moet rijden. Ook weer van toepassing bij mijn oprit, waar ik de weg links/rechts pas goed kan zien als ik er al half op sta als ik vooruit eruit zou rijden. Tip: je kunt de achteruitrijcamera ook op wide-view (fisheye) zetten door op het rastertje linksboven te klikken. Dan heb je met 1 camera 180 graden. De knipperlichtcamera's maken het in totaal dan ongeveer 270 graden view

[ Voor 19% gewijzigd door pdidi op 17-08-2026 15:09 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
gjcvro schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:56:
[...]

Ik denk aan de zijkant van mijn auto. Als ik hem met de rechterkant strak langs de struiken op kantoor zet met de neus naar voren heeft de persoon naast me (en ikzelf ook) meer ruimte om in/uit te stappen, dus minder kans op een deur in mijn portier.
Ik vertrouw mijzelf meer dan een willekeurige andere automobilist met kinderzitjes 😉 Dus ik vind het minder erg dat ik minder ruimte heb zolang de ander maar makkelijk kan instappen. En aangezien ik simpelweg (vrijwel) altijd achteruit inparkeer is dat soms de consequentie.

Maar eerlijk gezegd kan ik nu beter stoppen anders ga ik alsnog los met hoe parkeren in mijn brein werkt en dat is een heel stroomschema op zichzelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Roenie op 17-08-2026 15:26 ]

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:53:
[...]

De enige correcte reden om vooruit te parkeren. Verder is het ook een leuke inzage in iemands persoonlijkheid of ze nadenken over de toekomst. Achteruit inparkeren is zoveel makkelijker dan achteruit uitparkeren.
Voor sommigen is vooruit uit parkeren ook erg lastig... pjot1 in "Het grote Tesla topic - deel 3"

Dik 6k schade en auto pas in september terug. :'(

@Roenie
Ik snap je wel hoor! Hier in de straat zet ik hem bijvoorbeeld nooit op een hoek want daar zit een voetpad langs; mensen met honden laten de lijn vieren, hondje loopt voor en de riem gaat langs de auto. Verder kijk ik naar de staat van andere auto's, gewassen of niet, kinderzitjes en voetpaden dus. En nog wel meer! ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
pdidi schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:03:
[...]

Omdat de achteruitrijcamera helemaal achterop zit ziet die veel eerder de omgeving dan wanneer ik vooruit rij en eerst met de motorkap de weg op moet rijden. Ook weer van toepassing bij mijn oprit, waar ik de weg links/rechts pas goed kan zien als ik er al half op sta als ik vooruit eruit zou rijden. Tip: je kunt de achteruitrijcamera ook op wide-view (fisheye) zetten door op het rastertje linksboven te klikken. Dan heb je met 1 camera 180 graden. De knipperlichtcamera's maken het in totaal dan ongeveer 270 graden view
Onze oprit is aan een doorlopend fietspad, daar vertrouw ik een fisheye camera (voor of achter) echt niet mee. Gelukkig hebben wij vooruit wel fatsoenlijk zicht.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
pjot1 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:44:
[...]

Voor sommigen is vooruit uit parkeren ook erg lastig... pjot1 in "Het grote Tesla topic - deel 3"

Dik 6k schade en auto pas in september terug. :'(

@Roenie
Ik snap je wel hoor! Hier in de straat zet ik hem bijvoorbeeld nooit op een hoek want daar zit een voetpad langs; mensen met honden laten de lijn vieren, hondje loopt voor en de riem gaat langs de auto. Verder kijk ik naar de staat van andere auto's, gewassen of niet, kinderzitjes en voetpaden dus. En nog wel meer! ;)
offtopic:
Type en staat van andere auto, wat er in die andere auto’s ligt en/of zit, parkeerplaats aan het eind of halverwege, voetpad versus bosjes, plek gescheiden door paal, verdieping van de parkeergarage, verschil in breedte van parkeervakken, type winkels en huizen in de buurt, fileparkeren/parallel/schuin, breedte weg en tegenoverliggende vakken, et cetera.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:46
_Anvil_ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:22:
[...]

Snap die vooruit inparkeer rommelaars niet bij supermarkten, altijd heel lastig om met het slechte zicht dan weer uit het vak te komen.. skill issue zeker :9
Wellicht is het met een S anders maar ik parkeer met mijn 3 altijd vooruit omdat Sentry anders de nummerborden van de deurtje-tikkers (en eventuele nog grotere schaderijders) niet goed op beeld heeft. Dat gebeurt je een keer, daarna nooit meer 😉

• pdidi
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:14:
[...]

Onze oprit is aan een doorlopend fietspad, daar vertrouw ik een fisheye camera (voor of achter) echt niet mee. Gelukkig hebben wij vooruit wel fatsoenlijk zicht.
Wat dat betreft werkt de Rear Cross Traffic Alert perfect. Die gebruikt overigens ook de zijcamera's

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:33
Zo heb ik een hele kleine schade aan de motorkap omdat er in een parkeergarage tussen knie en dijbeenhoogte een stalen stang zat die niet herkend werd door de parkeersensoren.

De camera die onder de vooruit zit en die stang natuurlijk 100% perfect in beeld had dacht “zoek het zelf maar uit”.

Ofwel ik rij het vak in, “60cm, 50cm, - PATS”.

|:(

• pdidi
  • Niet online
Tesla Semi komt naar Europa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DO7IgAvh9wRP7sQOpOmClEsfbdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2RJrfMgUH3mUXW84R7C8MQ5.jpg?f=fotoalbum_large

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

World Citizen schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:11:
Zo heb ik een hele kleine schade aan de motorkap omdat er in een parkeergarage tussen knie en dijbeenhoogte een stalen stang zat die niet herkend werd door de parkeersensoren.

De camera die onder de vooruit zit en die stang natuurlijk 100% perfect in beeld had dacht “zoek het zelf maar uit”.

Ofwel ik rij het vak in, “60cm, 50cm, - PATS”.

|:(
Op een enkel bouwmarkt bezoek na, parkeer ik standaard achteruit in. Het gemis aan betrouwbare parkeersensoren voor is jammerlijk.
Voordeel is ook dat ik beter overzicht heb bij het wegrijden.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:18
Update https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2026.26.6.1/release-notes

vandaag binnen en geïnstalleerd op mijn Y LR van 2023

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:13
Ik wil alleen laden op momenten dat er voldoende energie is zodat
  • ik mee kan helpen netcongestie te reduceren
  • mensen hun zonnepanelen niet uit hoeven schakelen
  • ik minder betaal voor laden
Ik weet dat er laadpalen zijn die met dynamische tarieven kunnen werken en het laden/ de laadstroom kunnen aansturen.

Gridio en Jedlix kunnen het, maar dat zijn betaalde platforms.
Het zou toch veel eenvoudiger/ voor iedereen moeten kunnen: met alleen de/een 'Tesla' app?

Hoeft -nog- niet per minuut, maar o.b.v. kwartier-/uurprijzen met de wind- en/of zonverwachting

Zou eenvoudig moeten kunnen met de Tesla Fleet API, maar dat kost geld bij veel transacties.
Met Tessie en die API kan ik het laden helaas niet regelen.

Iemand die zo'n koppeling/ oplossing kent of er aan werkt?

[ Voor 29% gewijzigd door emmerx op 21-08-2026 12:51 ]

Draadloos laden op onze Zon

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
emmerx schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 01:00:
Ik weet dat er laadpalen zijn die met dynamische tarieven kunnen werken en het laden/ de laadstroom kunnen aansturen.

Gridio en Jedlix kunnen het, maar dat *ijn betaalde platforms.
Maar dat zou toch veel eenvoudiger/ voor iedereen moeten kunnen: met alleen de/een Tesla app?

Hoeft -nu nog- niet per minuut, maar bv o.b.v. kwartierprijzen of per uur met de wind- en/of zonverwachting

Zou eenvoudig moeten kunnen met de Tesla Fleet API, maar dat kost geld.

Overstappen naar Tibber en slim laden gebruiken? Dat werkt hier prima.

Tibber Slim laden

[ Voor 20% gewijzigd door RF1000 op 21-08-2026 07:11 ]

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-09 11:30
emmerx schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 01:00:

Gridio en Jedlix kunnen het, maar dat *ijn betaalde platforms.
Maar dat zou toch veel eenvoudiger/ voor iedereen moeten kunnen: met alleen de/een Tesla app?

Hoeft -nu nog- niet per minuut, maar bv o.b.v. kwartierprijzen of per uur met de wind- en/of zonverwachting

Zou eenvoudig moeten kunnen met de Tesla Fleet API, maar dat kost geld.

Naar mijn weten is de tesla api gewoon gratis te gebruiken. Het laden kun je regelen via Home Assistant. Heb het zelf nog niet goed staan, maar staat voor het eind van het jaar wel op de planning. Tot nu toe gebruik ik Gridio als app (betaald) en daar ben ik heel tevreden over

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:41
basto11 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:27:
[...]

Naar mijn weten is de tesla api gewoon gratis te gebruiken. Het laden kun je regelen via Home Assistant. Heb het zelf nog niet goed staan, maar staat voor het eind van het jaar wel op de planning. Tot nu toe gebruik ik Gridio als app (betaald) en daar ben ik heel tevreden over
Je kan maar een beperkt aantal gratis API calls doen met de Tesla API. Dat is veel te weinig om dynamisch te laden.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• emmerx
RF1000 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:10:
[...]
Overstappen naar Tibber en slim laden gebruiken? Dat werkt hier prima.
Dat werkt idd prima -net als Gridio- op 1 lokatie.
Maar ik doe het niet voor het geld, maar voor het ontlasten van het net.
Dus ik wil overal zorgen dat de laadstroom van mijn auto zich aanpast aan het aanbod: op een bewolkte windstille dag aan elke laadpaal (danwel granny in stopcontact).
Autoaccu is groot genoeg, kan evt een dag zonder bijladen mits het weerbericht voor de volgende dag dan beter is.

• RF1000
emmerx schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:47:
[...]

Dat werkt idd prima -net als Gridio- op 1 lokatie.
Maar ik doe het niet voor het geld, maar voor het ontlasten van het net.
Dus ik wil overal zorgen dat de laadstroom van mijn auto zich aanpast aan het aanbod: op een bewolkte windstille dag aan elke laadpaal (danwel granny in stopcontact).
Autoaccu is groot genoeg, kan evt een dag zonder bijladen mits het weerbericht voor de volgende dag dan beter is.
Dan moet je op eoa manier wel weten of er op dat moment een probleem is op het net op de locatie waar jij dan staat. Weet even niet of je als particulier daar realtime inzicht in kan krijgen.

• emmerx
RF1000 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:30:
[...]
Dan moet je op eoa manier wel weten of er op dat moment een probleem is op het net op de locatie waar jij dan staat. Weet even niet of je als particulier daar realtime inzicht in kan krijgen.
Dat hoef ik niet te weten; kans daarop is miniem.

Ik wil dus alleen dat ik zoveel mogelijk laad wanneer er in NL -te- veel elektriciteit wordt geproduceerd en de uur-/kwartierprijs daarom laag is, als indicatie voor het laden.
En ik wil dus i.i.g. niet meer tussen 16 en 21u laden.

Hoeveel zou dat de BV NL/Wereld helpen, als dat heel eenvoudig zou zijn.
Kan de kudde nog steeds gewoon de laadpaal inpluggen bij thuiskomst van 'kantoor', krijgt zijn financiële douceurtje en heeft de volgende ochtend voldoende SOC ...

Ik gebruik nu Gridio om functionaliteiten 'af te kijken' en werkt goed;
eigenlijk mis ik tot nu alleen:
  • meerdere lokaties; Gridio ondersteunt maar 1 adres...
  • energieverwachting komende dagen; geruststellende feature op een zonloze dag...

[ Voor 17% gewijzigd door emmerx op 21-08-2026 19:10 ]

• pdidi
  • Niet online
emmerx schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:34:
[...]

En ik wil dus i.i.g. niet meer tussen 16 en 21u laden
Ook dan kan er juist teveel stroomopwek zijn door harde wind. Heel simpel dus: als de prijs laag is, is er het meeste stroomoverschot

• RF1000
emmerx schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:34:
[...]

Dat hoef ik niet te weten; kans daarop is miniem.

Ik wil dus alleen dat ik zoveel mogelijk laad wanneer er in NL -te- veel elektriciteit wordt geproduceerd en de uur-/kwartierprijs daarom laag is, als indicatie voor het laden.
En ik wil dus i.i.g. niet meer tussen 16 en 21u laden.

Hoeveel zou dat de BV NL/Wereld helpen, als dat heel eenvoudig zou zijn.
Kan de kudde nog steeds gewoon de laadpaal inpluggen bij thuiskomst van 'kantoor', krijgt zijn financiële douceurtje en heeft de volgende ochtend voldoende SOC ...
Via Homey is er een integratie/app om je Tesla aan te sturen vwb laden starten/stoppen. Middels een flow kan je obv actuele kwartierprijzen dan je Tesla aansturen.

Zoiets zal ongetwijfeld ook via Home Assistant mogelijk zijn.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:02
RF1000 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:57:
[...]

Via Homey is er een integratie/app om je Tesla aan te sturen vwb laden starten/stoppen. Middels een flow kan je obv actuele kwartierprijzen dan je Tesla aansturen.

Zoiets zal ongetwijfeld ook via Home Assistant mogelijk zijn.
Wil je geen last hebben van de API calls dan kan je ook een connectie maken met bluetooth.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• emmerx
Daniel. schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:03:
[...]
Wil je geen last hebben van de API calls dan kan je ook een connectie maken met bluetooth.
Ik wil juist een App vinden of bouwen die geen andere hardware nodig heeft,
alleen de al in de cloud beschikbare data als energieprijzen, zon- en windverwachting
en een API naar de lader in de auto(s).
Daarmee wordt je laadgedrag minder lokatieafhankelijk en hopelijk beter handelbaar door service providers bij hogere volumes (meer deugers).

Gridio is best een mooi startpunt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udvPKJKplCpfzqsMuJgWKLASeOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hbo9IkGEP9hd1QvOwgcw91nO.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst je device specs ingeven:
  • bruikbare accu capaciteit
  • tijdstip dat accu 'vol' moet ziin
  • maximale prijs die je wil betalen c.q. hoe groen je wil zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7LEvQ476x4wVMTFBC5D-awikhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KsO9cYGXxNLmKI54kYr1xzrI.jpg?f=fotoalbum_large
Bij die price limit kun je dan ook nog aangeven wat je minimale SoC moet zijn op het ingestelde tijdstip :-)

Morgen wordt smullen ben ik weer goed bezig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFVkvYGQbPyDt0K-2eUhexpLcVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNlPTT6oTP7KsgFebVAG9QZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen zal mijn auto gaan laden 10-18u en 12-16u tegen 0,0 ct per kWh
Mijn grote autorit zal ik morgen al om 9u gaan doen i.p.v. 12u, want dan moet mijn thuisbatterij weer aan het werk.

Als elke EV dat toch eens zelf zou snappen, dan wordt elektrisch rijden van probleem de oplossing. En dat kan dus zo simpel..

[ Voor 8% gewijzigd door emmerx op 21-08-2026 23:49 ]

• pdidi
  • Niet online
emmerx schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 23:29:
[...]

Morgen zal mijn auto gaan laden 10-18u en 12-16u tegen 0,0 ct per kWh
Dat is wel exclusief energiebelasting en btw

• emmerx
pdidi schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:15:
[...]

Dat is wel exclusief energiebelasting en btw
Het feest is inmiddels begonnen!

Btw 21% over 0,0ct ;-)
en dan ERE er nog af ...

Zit jij misschien in de beren?
Op de weg...

[edit]
Hartverwarmende reacties hieronder.
Het gaat mij om iets te doen aan de netcongestie, lokatieonafhankelijk.
De gemiddelde Excelistische EV-rijder focust op de centen; ook een goed recht.

[ Voor 46% gewijzigd door emmerx op 22-08-2026 12:58 ]

• pdidi
  • Niet online
emmerx schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:07:
[...]

Btw 21% over 0,0ct ;-)

Op de weg...
Ja ik hou van beren. Ik zou je er toch maar iets verder in verdiepen. Btw 21% over € 0,09161

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
[...]

Btw 21% over 0,0ct ;-)
en dan ERE er nog af ...

Op de weg...
Dit is de situatie in Nederland in ieder geval: belastingen zijn 12,9 cent per kilowattuur als e marktprijs 0,0 cent is.
edit:
dit is inclusief de opslag van mijn energieleverancier a 1,5 cent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMVuVpbxpKhxQVB9nvPqUdycP2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JszQKhOkhNvWr1LvTLBhOEe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LX8OHenZg-F9U9wIizv0jifQpzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wc39dNLjvx0Ncg4elsl9pnrv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door GekkeRipper op 22-08-2026 12:40 ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:59
[...]

Btw 21% over 0,0ct ;-)
en dan ERE er nog af ...
Nja, ik neem al grofweg 5 maanden nauwelijks stroom af van het net, en wat je niet afneemt hoef je niet te betalen. Op dit moment is er een balanceer spelletje gaande tussen welke accu wordt opgeladen zodat de opbrengst van de zonnepanelen maximaal benut wordt.

• emmerx
Fantastisch.
Dat is natuurlijk het mooiste en leukste scenario.

Voor het grootste deel van de EV-rijders zijn een eigen dak en parkeerplaats helaas onhaalbaar.
Geen eigen laadpaal, onvoldoende zonne Wp en 9tot5 weg van huis.
En het gaat in deze om het creëren van massa.
Noodzaak dus voor incentives; meestal korting danwel 'gratis'

• gjcvro
emmerx schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:04:
Fantastisch.
Dat is natuurlijk het mooiste en leukste scenario.

Voor het grootste deel van de EV-rijders eigen dak en parkeerplaats helaas onhaalbaar.
Geen eigen laadpaal, onvoldoende zonne Wp en 9tot5 weg van huis.
En het gaat in deze om het creëren van massa.
Noodzaak dus voor incentives; meestal korting danwel 'gratis'
Tot nog toe kan ik meestal in het weekend alleen wel bijladen. Alleen vandaag krijg ik de accu niet vol, dat wordt morgen. Prognose voor morgen (opbrengst zonnepanelen) is ook iets hoger.

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:30
pdidi schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:03:
[...]

Welk raster bedoel je? Ik wilde dit vandaag doen, maar het is me niet gelukt een mee fish eye achtig beeld te krijgen (of jouw raster te vinden). MY premium 2026

• pdidi
  • Niet online
DutchJudge schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:17:
[...]

Welk raster bedoel je? Ik wilde dit vandaag doen, maar het is me niet gelukt een mee fish eye achtig beeld te krijgen (of jouw raster te vinden). MY premium 2026
Zie dit filmpje of dit NaTA artikel

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:30
Interessant, ik zie dat niet...

• rdb91
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:44
Vanmiddag in Marche en Famenne (België), Citroën diesel met aanhanger blokkeert 5 van de 12 laadpalen…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTrP81ePpcfFAi0JimOFpYcopm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ad2u7g3of9sBJJdzFpvCnx11.jpg?f=fotoalbum_large

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:24
@rdb91 zijn andere topics voor dacht ik maar geen probleem wat mij betreft zolang er nog vrije laders zijn en geen wachtenden.

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09 11:26
_Anvil_ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:22:
[...]
---------------

Ander vraagje: net een nieuwe telefoon (zie alle berichten elders over de Galaxy Fold 8 voor <800 euro 8) ) en de geschiedenis met het koppelen van mn vorige telefoon aan mn 2018 model S herhaalt zich:
- 1e keer koppelen werkt alles perfect
- 2e keer en daarna geeft hij alleen nog audio van bellen en een sms toon door, alle andere apps blijven stil. Verdomd listig als je daar na een uurtje flink te hard rijden achter komt :| Flitsmeister maar weer op "gebruik telefoonspeaker forceren" gezet.

Hoe kan dit toch?
En jawel, ook met mn nieuwe Samsung fold 8 werkt het niet meer vanaf de 2e keer connecteren: hij geeft alleen geluid door van bellen en sms, voor de rest blijft het stil. Flitsmeister staat weer op "forceer gebruik telefoon speaker" en dat werkt, automatisch starten bij BT connectie met de Tesla gelukkig ook!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:10

sanzut

It's always christmas time

Gisteren avond gaf mijn 2025-MY me een jumpscare. Stond savonds laat bij werk geparkeerd, bij het naar huis gaan wilde de aurot niet via mobile key unlocken, vroeg om een keycard. Via de app auto geopend, dat werkte gelukkig wel.

Eenmaal ingestapt kon ik niet starten, vage foutmelding over de mobile key. Suggestie in de app was sleutels resetten. Spannend, als ik mezelf zou buitensluiten had ik nog een pittige wandeling van 7 km te gaan naar huis.

Uiteraard stapel foutmeldingen. App kon niet met de auto communiceren. App herstart, geen succes. Bluetooth herstart, geen succes. Wanhoopspoging: telefoon herstart, geen succes.

intussen lichtelijk paniek, want vrouwlief was thuis met de kids op bed. Die durfde niet ff van huis om een keycard te brengen.

Laatste poging wifi van de auto gedisconnect. Grote blij, want toen pas kon ik de mobile key toch toevoegen.

Overweeg nu dus toch maar een keycard in mn auto of portemonnee te doen. Hoe hebben jullie dit aangevlogen?

• gjcvro
sanzut schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:55:
Gisteren avond gaf mijn 2025-MY me een jumpscare. Stond savonds laat bij werk geparkeerd, bij het naar huis gaan wilde de aurot niet via mobile key unlocken, vroeg om een keycard. Via de app auto geopend, dat werkte gelukkig wel.

Eenmaal ingestapt kon ik niet starten, vage foutmelding over de mobile key. Suggestie in de app was sleutels resetten. Spannend, als ik mezelf zou buitensluiten had ik nog een pittige wandeling van 7 km te gaan naar huis.

Uiteraard stapel foutmeldingen. App kon niet met de auto communiceren. App herstart, geen succes. Bluetooth herstart, geen succes. Wanhoopspoging: telefoon herstart, geen succes.

intussen lichtelijk paniek, want vrouwlief was thuis met de kids op bed. Die durfde niet ff van huis om een keycard te brengen.

Laatste poging wifi van de auto gedisconnect. Grote blij, want toen pas kon ik de mobile key toch toevoegen.

Overweeg nu dus toch maar een keycard in mn auto of portemonnee te doen. Hoe hebben jullie dit aangevlogen?
Keycard bij mijn rijbewijs gestoken, die moet je toch bij je hebben.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-09 15:19

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Zo dus, altijd de zwarte keycard bij me, net als m'n rijbewijs. In 7 jaar tijd 2x nodig gehad, dus handig gebleken.

[ Voor 4% gewijzigd door mkrmr op 27-08-2026 20:02 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Pasje gesloopt, antennes dubbel gevouwen, in een airtag-houder gepropt en dat is nu m'n sleutelhanger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MidhasDoFbw9hZMVOBDjNza-SY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fwfMcQZVzHpniI0bEXFPaAaI.png?f=user_large

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-09 09:12
Ik heb ook een keycard bij mij. Alternatief is dat je hem in je dashboard-kastje legt en dan pin-to-drive en pin voor het dashboardkastje aanzet (niet zelfde pin dan).

• emmerx
Sinds ik mijn 2020 M3 RWD heb gekocht in april 25 heb ik de regeneration op minimaal.
De normale stand is perfect voor one pedal drive en geeft veel energie terug, maar dan gebruik ik mijn rem niet regelmatig genoeg.
Ik wil er zeker van zijn dat mijn hydraulische remmen in goede staat zijn -geen corrosie noch hydraulisch lek- in geval van een noodstop.
Mijn rijgedrag heb ik iets aangepast: ga iets eerder van mijn gas waardoor ik effectief bijna net zoveel terugwin.
En oudere weggebruikers schrikken niet zo van al die ghost brakende Tesla's...

Bijkomend voordeel is dat een koude accu geen grote stromen te verwerken krijgt.
Met ScanMyTesla zie ik waarden groter dan 70kW voor de regen vanaf 100kmu, bij de minimale regen stand is dat max 35kW.

Dat lijkt redelijk te kloppen met de beperkte laadstroom die een SuperCharger toelaat, zie plaatje hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pU9Qq6FWtuvTPIDtpo8SYMtnmDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNNiqw1No9xnbtLXRN77fitF.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de 250kW SuC het laden beperkt tot -32kW om de accubelasting te minimaliseren; die waarde deed hij al toen ik met koude accu en 12% SoC aankoppelde.
Maar met een dergelijke koude accu laat hij dus wel hard optrekken toe en >70kW regenereren...

De huidige data van accudegeneratie waar superchargen nu een minder grote rol lijkt te hebben dan veroudering en stilstaan met hoge SoC, is dit wellicht ook een reden waarom mijn accu sinds de aankoop nauwelijks slechter is geworden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9hyPd081MtpZg1CYutOSRbOF0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNgBz3lpTThjrv6H1YfEgC2B.jpg?f=fotoalbum_large

De dipjes in de grafiek/SoH zijn momenten dat ik veel (circuit)testen heb gedaan.

Mooi te zien in het eerste plaatje dat bovenop de 39MWh toegevoegde energie er nog zo:n ~20% (8,8MWh) bij komt uit de regen.
Regen zoveel mogelijk laten 'remmen' i.c.m. veel slipstreamen leidt tot mijn lage gemiddelde verbruik van 127Wh/km over de laatste 16 maanden (excl circuit).

Wanneer krijgen EV's eindelijk DRS voor lange snelwegritten?

[ Voor 12% gewijzigd door emmerx op 04-09-2026 14:18 ]

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:31
emmerx schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:39:
[..]

[..]
Wat heeft regeneratie met ghost brakes?

• emmerx
Inspired schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:57:
[...]

Wat heeft regeneratie met ghost brakes?
Helemaal niks!

Uniek dat je precies dat micro-stukje haalt uit mijn hele verhaal; gooi het er uit ...

Ik refereerde aan klagende weggebruikers over onvoorspelbaar gedrag van Tesla's.
Algemeniseringen als "aso's die vroeger in witte bestelbusjes (zijn er gewoon het meest...) en BMW's reden".
En ik heb zelf ook last van mijn Emergency Braking System dat soms om onverklaarbare redenen gevaarlijk ingrijpt, terwijl dat ingrijpen uitblijft als ik precies die situatie reconstrueer ...

[ Voor 6% gewijzigd door emmerx op 04-09-2026 15:34 ]

• pdidi
  • Niet online
emmerx schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:39:
Sinds ik mijn 2020 M3 RWD heb gekocht in april 25 heb ik de regeneration op minimaal.
De normale stand is perfect voor one pedal drive en geeft veel energie terug, maar dan gebruik ik mijn rem niet regelmatig genoeg.
Ik wil er zeker van zijn dat mijn hydraulische remmen in goede staat zijn -geen corrosie noch hydraulisch lek- in geval van een noodstop.
Mijn rijgedrag heb ik iets aangepast: ga iets eerder van mijn gas waardoor ik effectief bijna net zoveel terugwin.

Bijkomend voordeel is dat een koude accu geen grote stromen te verwerken krijgt.
Met ScanMyTesla zie ik waarden groter dan 70kW voor de regen vanaf 100kmu, bij de minimale regen stand is dat max 35kW.

Dat lijkt redelijk te kloppen met de beperkte laadstroom die een SuperCharger toelaat, zie plaatje hieronder:
[Afbeelding]

Je ziet dat de 250kW SuC het laden beperkt tot -32kW om de accubelasting te minimaliseren; die waarde deed hij al toen ik met koude accu en 12% SoC aankoppelde.
Maar met een dergelijke koude accu laat hij dus wel hard optrekken toe en >70kW regenereren...

De huidige data van accudegeneratie waar superchargen nu een minder grote rol lijkt te hebben dan veroudering en stilstaan met hoge SoC, is dit wellicht ook een reden waarom mijn accu sinds de aankoop nauwelijks slechter is geworden...

[Afbeelding]

De dipjes in de grafiek/SoH zijn momenten dat ik veel (circuit)testen heb gedaan.

Mooi te zien in het eerste plaatje dat bovenop de 39MWh toegevoegde energie er nog zo:n ~20% (8,8MWh) bij komt uit de regen.
Regen zoveel mogelijk laten 'remmen' i.c.m. veel slipstreamen leidt tot mijn lage gemiddelde verbruik van 127Wh/km over de laatste 16 maanden (excl circuit).

Wanneer krijgen EV's eindelijk DRS voor lange snelwegritten?
SoH 81,5% bij 260607 km en 6 jaar oud is goed idd. Rated Range nog 315km?
Pagina: 1 ... 71 72 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic