Sinds ik mijn 2020 M3 RWD heb gekocht in april 25 heb ik de regeneration op minimaal.
De normale stand is perfect voor one pedal drive en geeft veel energie terug, maar dan gebruik ik mijn rem niet regelmatig genoeg.
Ik wil er zeker van zijn dat mijn hydraulische remmen in goede staat zijn -geen corrosie noch hydraulisch lek- in geval van een noodstop.
Mijn rijgedrag heb ik iets aangepast: ga iets eerder van mijn gas waardoor ik effectief bijna net zoveel terugwin.
En oudere weggebruikers schrikken niet zo van al die
ghost brakende Tesla's...
Bijkomend voordeel is dat een koude accu geen grote stromen te verwerken krijgt.
Met ScanMyTesla zie ik waarden groter dan 70kW voor de regen vanaf 100kmu, bij de minimale regen stand is dat max 35kW.
Dat lijkt redelijk te kloppen met de beperkte laadstroom die een SuperCharger toelaat, zie plaatje hieronder:
Je ziet dat de 250kW SuC het laden beperkt tot -32kW om de accubelasting te minimaliseren; die waarde deed hij al toen ik met koude accu en 12% SoC aankoppelde.
Maar met een dergelijke koude accu laat hij dus wel hard optrekken toe en >70kW regenereren...
De huidige data van accudegeneratie waar superchargen nu een minder grote rol lijkt te hebben dan veroudering en stilstaan met hoge SoC, is dit wellicht ook een reden waarom mijn accu sinds de aankoop nauwelijks slechter is geworden...
De dipjes in de grafiek/SoH zijn momenten dat ik veel (circuit)testen heb gedaan.
Mooi te zien in het eerste plaatje dat bovenop de 39MWh toegevoegde energie er nog zo:n ~20% (8,8MWh) bij komt uit de regen.
Regen zoveel mogelijk laten 'remmen' i.c.m. veel slipstreamen leidt tot mijn lage gemiddelde verbruik van 127Wh/km over de laatste 16 maanden (excl circuit).
Wanneer krijgen EV's eindelijk DRS voor lange snelwegritten?
[
Voor 12% gewijzigd door
emmerx op 04-09-2026 14:18
]