Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47
Nooit meer een Tesla voor mij; ik ben blij als ik later dit jaar van't ding af ben.

Blijkbaar is het een bekend euvel dat bij model Sjes uit 2017/18 de LED strip voor stadslicht-voor heel, heel snel kapot gaat. Bij mij is één helf van links-voor inderdaad niet meer werkzaam.

APK afgekeurd. De koplamp fixen bestaat uit het vervangen van de hele unit, a €1400-1600.

Wat was er fijn aan m'n S?
* Het rijcomfort
* De accu
* Het uitstekende laad-netwerk door heel Europa

Wat was er ruk?
* De logistiek bij Tesla als je ook maar iets moet laten repareren.
* Lange wachttijden voor reparaties.
* Onderdelen die veel en veel te snel kapot gaan (bij mij koplamp LED strip, handgreep deur, knoppen+menu op het stuur, sluiting van de frunk)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Liegebeest schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:44:
Nooit meer een Tesla voor mij; ik ben blij als ik later dit jaar van't ding af ben.

Blijkbaar is het een bekend euvel dat bij model Sjes uit 2017/18 de LED strip voor stadslicht-voor heel, heel snel kapot gaat. Bij mij is één helf van links-voor inderdaad niet meer werkzaam.

APK afgekeurd. De koplamp fixen bestaat uit het vervangen van de hele unit, a €1400-1600.

Wat was er fijn aan m'n S?
* Het rijcomfort
* De accu
* Het uitstekende laad-netwerk door heel Europa

Wat was er ruk?
* De logistiek bij Tesla als je ook maar iets moet laten repareren.
* Lange wachttijden voor reparaties.
* Onderdelen die veel en veel te snel kapot gaan (bij mij koplamp LED strip, handgreep deur, knoppen+menu op het stuur, sluiting van de frunk)
Altijd jammer als er iets kapot gaat, maar wat denk je dat een licht-unit bij de andere merken kost?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Jeroenneman schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:47:
[...]
Altijd jammer als er iets kapot gaat, maar wat denk je dat een licht-unit bij de andere merken kost?
Ik denk dat je bij andere merken een LED strip hebt die niet binnen vier jaar kapot gaat en dat je die bovendien kan repareren. De verspilling van materialen bij Tesla is om gestoord van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Liegebeest schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:52:
[...]

Ik denk dat je bij andere merken een LED strip hebt die niet binnen vier jaar kapot gaat en dat je die bovendien kan repareren. De verspilling van materialen bij Tesla is om gestoord van te worden.
Sorry hoor, maar ik zie genoeg nieuwe Mercedes bakken rondrijden met half verotte LED strips achter, dus dit is echt niet alleen een Tesla issue.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Liegebeest schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:52:
[...]

https://www.autoweek.nl/a...lampen-schrikbarend-duur/

Ik vrees dat dit bij alle premium merken speelt. Over de levensduur van de LED's kan ik niet oordelen, maar reken er maar op dat als de lamp APK afkeur is bij BMW/Audi of Merc dat je dan ook makkelijk 1000+ euro kwijt bent.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Jeroenneman schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:56:
[...]

https://www.autoweek.nl/a...lampen-schrikbarend-duur/

Ik vrees dat dit bij alle premium merken speelt. Over de levensduur van de LED's kan ik niet oordelen, maar reken er maar op dat als de lamp APK afkeur is bij BMW/Audi of Merc dat je dan ook makkelijk 1000+ euro kwijt bent.
Dankjewel voor de link naar het artikel. :) Dan zal ik mijn eerdere stelling aanpassen: voor mij nooit meer een premium auto.

Neemt niet weg dat mijn mening over Tesla als bedrijf sowieso alsnog is gekelderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 11:25
Ik denk dat voor Tesla een hoop mensen nog nooit rond hebben gereden met een auto van bijna een ton en er nu achter komen dat hun vrij degelijke auto van rond de 30-40k waar er veel meer van gemaakt worden over het algemeen beter in elkaar zitten en makkelijker te repareren zijn.

1.400 euro voor een koplamp reparatie van een auto van 100.000 tja, in verhouding zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Dat is een uitstekende inschatting @Strykeforce, dat schetst heel correct onze situatie. Ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Strykeforce schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:02:
Ik denk dat voor Tesla een hoop mensen nog nooit rond hebben gereden met een auto van bijna een ton en er nu achter komen dat hun vrij degelijke auto van rond de 30-40k waar er veel meer van gemaakt worden over het algemeen beter in elkaar zitten en makkelijker te repareren zijn.

1.400 euro voor een koplamp reparatie van een auto van 100.000 tja, in verhouding zou ik zeggen.
Mooi verwoord voor vele Tesla rijders (Model 3 rijders zijn ex-spaardiesel rijders in Polo, Megane etc.).

Overigens zijn sommige reparaties absurd bij Tesla, wat er ook voor zorgt dat bv de Model S in de zakelijke lease helemaal uit de markt is geprijsd.

In mijn geval is de hele koplampunit al 3x vervangen (dus lamp 4 en 5 zitten er nu in), a €2k per keer. Alle draagarmen, aandrijfassen, stuur, kofferbaksluiting, etc. Deze zaken zijn vervelend, maar nog geen dealbreaker. Wat dat wel zijn, is phantom breaking, regensensor en TACC (in NL).

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17
Liegebeest schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:44:

[...]
Bij mij zijn beide koplampen met hetzelfde euvel onder garantie vervangen. Kon dat bij jou niet?

Ik herken je andere kritiekpunten ook niet. Ik ben altijd goed en snel geholpen door SeC Den Haag en Rotterdam. Ik kom daar niet vaker dan mij de dealer van andere merken.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strykeforce
RichieB schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:11:
[...]

Bij mij zijn beide koplampen met hetzelfde euvel onder garantie vervangen. Kon dat bij jou niet?

Ik herken je andere kritiekpunten ook niet. Ik ben altijd goed en snel geholpen door SeC Den Haag en Rotterdam. Ik kom daar niet vaker dan mij de dealer van andere merken.
Het is een beetje zo'n ding van

Of je hebt 0,0 problemen (ik zelf ook, vond het alleen vervelend dat ik terug moest komen voor een airco pomp vervanging maar dat was binnen 2 weken dus ok dan).

Of een hoop gezeur, verloren tijd en simpelweg frustratie over de rigide houding en 0,0 effort voor coulance of verbetering van de relatie. Genoeg situaties te noemen/lezen waar je denkt: zo ga je toch niet met je klanten om.

Dan is het heel fijn dat je dat extreem irritante gedoe met de verkoper niet hebt en het allemaal erg duidelijk is dat de prijs de prijs is, maar diezelfde rigide houding tijdens aftersales is gewoon erg onprettig, zeker met de kosten die vaak erg snel erg hoog op lopen zonder alternatieven.

Het zijn dan dat soort situaties waar ik toch wel even twee keer na denk om zo'n auto prive aan te schaffen. Want het feest van de goedkope lease komt denk ik niet zo maar weer voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
RichieB schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:11:
[...]

Ik ga't nog horen, die lampen. Ik bid dat ze wel onder garantie gaan, maar ik heb ook genoeg anekdotes voorbij zien komen die het tegendeel doen vrezen.
wimpie schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:09:
[...]

In mijn geval is de hele koplampunit al 3x vervangen (dus lamp 4 en 5 zitten er nu in), a €2k per keer. Alle draagarmen, aandrijfassen, stuur, kofferbaksluiting, etc. Deze zaken zijn vervelend, maar nog geen dealbreaker.
Allemachtig man. Allemachtig. Ik had'm al drie keer de Rijn in gereden.

Oh en dat "phantom breaking" dat je noemt hebben we inderdaad ook geregeld last van.

[ Voor 49% gewijzigd door Liegebeest op 20-01-2022 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Liegebeest schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:04:
[...]
Ik ga't nog horen, die lampen. Ik bid dat ze wel onder garantie gaan, maar ik heb ook genoeg anekdotes voorbij zien komen die het tegendeel doen vrezen.
[...]
Je weet toch wel of je nog in de garantie zit? Voor een Model S is die 4 jaar of 80.000 km, wat het eerst van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubcaek
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:10
Hi allemaal, ik heb een tesla model 3 met winterbanden 245/45/R18.

Ik dacht aan de Pewag Servo 9 RS9 77, maar in verband met de brede band heb ik geen idee of het past.

Heeft iemand hier ervaring mee, of meer informatie over ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
RichieB schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:16:
[...]

Je weet toch wel of je nog in de garantie zit? Voor een Model S is die 4 jaar of 80.000 km, wat het eerst van toepassing is.
Onder het motto "full disclosure" en "mijn eigen pet opeten": Tesla geeft inderdaad aan dat deze koplamp-unit vervangen kostenloos gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:39
nubcaek schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:45:
Hi allemaal, ik heb een tesla model 3 met winterbanden 245/45/R18.

Ik dacht aan de Pewag Servo 9 RS9 77, maar in verband met de brede band heb ik geen idee of het past.

Heeft iemand hier ervaring mee, of meer informatie over ?
Waarom niet gewoon via Tesla?

https://shop.tesla.com/nl...wkettingen-model-3-18_19_

Tesla verkoopt in de US deze voor 18 inch;

Pewag Servo Sport RSS 76

Qua bandenmaat zou de RS9 77 ook moeten passen maar zou zelf iets pakken wat Tesla zelf ook verkoopt.

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 25-01-2022 20:07 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:08

Freak187

geen

Strykeforce schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:02:

Ik moest dit even 3x lezen. Komt een beetje verwaand over. Een premium auto van een ton die kwalitatief minder is dan een versie van 30K.. volgens mij ben je dan genaaid en ben je in een marketing machine getrapt die je laat geloven dat je een premium auto rijdt terwijl het middelmaat is. En dan moet je een dure reparatie ook nog eens in perspectief zien.. haha.. nou ja.. makkelijke klant ben je.

Of praat je vanuit een lease perspectief? Waarbij ik vermoed dat auto producent en lease maatschappijen weinig incentive hebben om kosten omlaag te brengen, want de lessee’s worden verblind door de glimmende heilige koe die bij het arbeidscontract zit. Waarbij een leasemaatschappij al het onderhoud uitvoert om restwaarde te behouden en je als lessee trots moet zijn (en indirect betaald) op goldplating van je auto.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Freak187 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:15:
[...]

Ik moest dit even 3x lezen. Komt een beetje verwaand over. Een premium auto van een ton die kwalitatief minder is dan een versie van 30K.. volgens mij ben je dan genaaid en ben je in een marketing machine getrapt die je laat geloven dat je een premium auto rijdt terwijl het middelmaat is. En dan moet je een dure reparatie ook nog eens in perspectief zien.. haha.. nou ja.. makkelijke klant ben je.

Of praat je vanuit een lease perspectief? Waarbij ik vermoed dat auto producent en lease maatschappijen weinig incentive hebben om kosten omlaag te brengen, want de lessee’s worden verblind door de glimmende heilige koe die bij het arbeidscontract zit. Waarbij een leasemaatschappij al het onderhoud uitvoert om restwaarde te behouden en je als lessee trots moet zijn (en indirect betaald) op goldplating van je auto.
Het is nu eenmaal een feit dat reparaties aan dure auto's vaak evenredig duurder zijn. Probeer maar eens een andere premium auto bij de garage achter te laten.

En moderne LED lichtunits worden nu eenmaal vaak niet meer gerepareerd, maar simpelweg vervangen.

Had je verder nog steekhoudende argumenten, of moest je even afgeven op lease?

Op een positieve noot:
Echte concurrentie die Tesla hopelijk gaat dwingen tot de Plaid+ in de vorm van de Lucid Air.
Recent getest op 70mph (112km/u), en dan schopt die het 800(!) km ver op één lading.
https://insideevs.com/rev...id-air-range-test-record/
https://insideevs.com/rev...id-air-range-test-record/

Range anxiety? What's that?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubcaek
Inspired schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:01:
[...]

Waarom niet gewoon via Tesla?

https://shop.tesla.com/nl...wkettingen-model-3-18_19_

Tesla verkoopt in de US deze voor 18 inch;

Pewag Servo Sport RSS 76

Qua bandenmaat zou de RS9 77 ook moeten passen maar zou zelf iets pakken wat Tesla zelf ook verkoopt.
Dit model is volgens mij enkel geschikt voor een 235/45/R18, vandaar mijn vraag :).

Ah ik zie online dat dit model ook geschikt is voor een 245/45R18.

Vraag is alleen of de breedte geen issue is met veerkast beschadigen ?

[ Voor 12% gewijzigd door nubcaek op 25-01-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
nubcaek schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:45:
[...]

Dit model is volgens mij enkel geschikt voor een 235/45/R18, vandaar mijn vraag :).

Ah ik zie online dat dit model ook geschikt is voor een 245/45R18.

Vraag is alleen of de breedte geen issue is met veerkast beschadigen ?
Welke bedoel je? De Pewag Servo 9 RS9 77? Volgens de spec zou die ook moeten passen op 245/45. Maar goed, ik zou iets pakken waar Tesla zelf mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubcaek
Inspired schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:51:
[...]

Welke bedoel je? De Pewag Servo 9 RS9 77? Volgens de spec zou die ook moeten passen op 245/45. Maar goed, ik zou iets pakken waar Tesla zelf mee komt.
Het model wat jij voorstelde: Pewag Servo Sport RSS 76.

Enig idee om welke reden tesla suggereert dat er schade kan ontstaan bij deze kettingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
nubcaek schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:03:
[...]

Het model wat jij voorstelde: Pewag Servo Sport RSS 76.

Enig idee om welke reden tesla suggereert dat er schade kan ontstaan bij deze kettingen ?
De Pewag Servo Sport RSS 76 zijn ook getest en goed volgens Tesla. Andere kettingen zullen niet meteen schade geven als ze passen maar gezien het geringe prijsverschil zou ik gewoon één van de geadviseerde kettingen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubcaek
Inspired schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:22:
[...]

De Pewag Servo Sport RSS 76 zijn ook getest en goed volgens Tesla. Andere kettingen zullen niet meteen schade geven als ze passen maar gezien het geringe prijsverschil zou ik gewoon één van de geadviseerde kettingen bestellen.
Oke, dank voor je suggestie. Gaat mij voornamelijk ook om de ruimte in de wielkast natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strykeforce
[...]

Als je een auto rijd die 3 keer zo duur is als er 1 van 30k en er worden er ook nog eens een stuk minder van gemaakt ja dan kan je er van uit gaan dat reparaties/onderdelen ook duur zijn, omdat (he wat gek zeg) de auto toevallig opgemaakt is uit alle onderdelen die de auto bevat en er maar weinig schaal voordeel is.

Waarom hoor je er nu zo veel over? Simpel, de mensen die het geld nooit/niet (over) hebben voor een auto van een ton rijden er nu in een prikkie voor (ja voornamelijk lease) en komen er achter dat je niet perse voor een ton alleen maar kwaliteit krijgt. Combineer dat met een dure auto van een fabrikant met nog maar weinig ervaring tja, wat verwacht je dan?

Is het dan fijn? Nee. Maar ik denk dat men voornamelijk verkeerde verwachtingen heeft. Dat is niks goeds praten of "verwaand" zijn en ja 3x koplampen vervangen is ook gewoon extreem, maar genoeg gevallen waarbij iemand 1 reparatie een keer heeft moeten doen en dan al schrikt van hoe hoog de kosten zijn, DAAR reageer ik op.

Het liefst zou ik m'n S overnemen aan het einde van de lease periode maar wat mij simpelweg tegen houd zijn de hoge kosten die er mee gemoeid zijn (voornamelijk onverwachte kosten zoals reparaties), dan heb ik liever een 3 of een Y die in de basis al een lagere prijs heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:51

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

(jarig!)
[...]

Maar het is kwalitatief niet minder dan een auto van 30k (I know, heb er in meerdere gereden namelijk van dat laatste segment en rij nu een Model Y van 69k :+)
Vervelend dat je dermate slechte ervaringen hebt en dat je de te vervangen onderdelen blijkbaar onevenredig duur vindt, maar de stelling blijft; dure auto's hebben duurdere reparatiekosten. Of dat eerlijk is, dat is een ander verhaal (het zou mooi zijn als er 3rd party alternatieven werden toegelaten bijv.)

Er is een foto opgedoken van een yoke stuur (van een S of X refresh) waarop staat dat ze de toeter weer gaan verplaatsen naar de airbag ipv de knop op het stuur *O*

Zal mij benieuwen of de refresh S en X, die geplanned staan voor de 2de helft van 2022 (ik denk eerder begin 2023, maar ok :') :+ ) nog meer nuttige veranderingen gaan krijgen. Ik twijfel nog steeds het meeste over de knoppen voor de RAW icm rotondes. Stille hoop dat er tóch een pook voor komt, want ik kan mij in geen één scenario voorstellen dat het makkelijk gaat om adequaat richting aan te geven op een rotonde.

En om nou het gedrag van en BMW of Audi rijder over te nemen is ook weer zoiets (grapje :> )

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 26-01-2022 08:47 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
Strykeforce schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:38:
[...]

Als je een auto rijd die 3 keer zo duur is als er 1 van 30k en er worden er ook nog eens een stuk minder van gemaakt ja dan kan je er van uit gaan dat reparaties/onderdelen ook duur zijn, omdat (he wat gek zeg) de auto toevallig opgemaakt is uit alle onderdelen die de auto bevat en er maar weinig schaal voordeel is.

Waarom hoor je er nu zo veel over? Simpel, de mensen die het geld nooit/niet (over) hebben voor een auto van een ton rijden er nu in een prikkie voor (ja voornamelijk lease) en komen er achter dat je niet perse voor een ton alleen maar kwaliteit krijgt. Combineer dat met een dure auto van een fabrikant met nog maar weinig ervaring tja, wat verwacht je dan?

Is het dan fijn? Nee. Maar ik denk dat men voornamelijk verkeerde verwachtingen heeft. Dat is niks goeds praten of "verwaand" zijn en ja 3x koplampen vervangen is ook gewoon extreem, maar genoeg gevallen waarbij iemand 1 reparatie een keer heeft moeten doen en dan al schrikt van hoe hoog de kosten zijn, DAAR reageer ik op.

Het liefst zou ik m'n S overnemen aan het einde van de lease periode maar wat mij simpelweg tegen houd zijn de hoge kosten die er mee gemoeid zijn (voornamelijk onverwachte kosten zoals reparaties), dan heb ik liever een 3 of een Y die in de basis al een lagere prijs heeft.
Een vriend van mij heeft een porsche 911, die hoor ik ook regelmatig klagen over de hoge onderhoudskosten en slijtage. Als de auto 3x duurder is, is onderhoud ook 3x duurder, dat zijn veel model S rijders denk ik niet gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:46
The_Woesh schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:13:
[...]

Een vriend van mij heeft een porsche 911, die hoor ik ook regelmatig klagen over de hoge onderhoudskosten en slijtage. Als de auto 3x duurder is, is onderhoud ook 3x duurder, dat zijn veel model S rijders denk ik niet gewend.
Het gaat hier over een defecte koplamp unit. Specifiek de led-strip. Daar betaal je bij ieder ander merk ook gewoon dik voor. Minstens 1000euro per stuk. Waarschijnlijk nog ex. inbouwen. Maar goed, ook die kan je dan de rijn in rijden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
STIMPPYYY schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:16:
[...]

Het gaat hier over een defecte koplamp unit. Specifiek de led-strip. Daar betaal je bij ieder ander merk ook gewoon dik voor. Minstens 1000euro per stuk. Waarschijnlijk nog ex. inbouwen. Maar goed, ook die kan je dan de rijn in rijden natuurlijk.
Niet alleen lampen zijn duur.
een paar punten:
Een geblokeerde rem op de snelweg: volgens mij rond € 5000 betaald
Bluetooth deed het niet: € 3000, volgens mij hele unit vervangen. Heeft hij overigens niet gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strykeforce
The_Woesh schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:22:
[...]

Niet alleen lampen zijn duur.
een paar punten:
Een geblokeerde rem op de snelweg: volgens mij rond € 5000 betaald
Bluetooth deed het niet: € 3000, volgens mij hele unit vervangen. Heeft hij overigens niet gedaan.
Mja dit dus, ik wou porsche en/of andere merken niet noemen anders werd daar wel weer op geschoten door mensen die het gewoon niet snappen ;)

Duur is bij auto's over het algemeen niet gelijk aan degelijk, dan was de auto niet zo duur omdat er van off the shelf componenten gebruik gemaakt wordt die al 5 revisies hebben gehad, 5 keer verbeterd zijn en 100.000'en van gemaakt zijn. Maar dat is niet luxe, nieuw, hip.

Overigens vind ik wel dat Tesla steeds beter wordt, laatst nog ergens een teardown gezien van de handgrepen van de S van toen vs nu en hoe veel beter en simpeler het ontwerp is geworden. Dit laat wel de meerwaarde van het iteratieve karakter zien van Tesla, alsmede de reden dat je moet oppassen met bijvoorbeeld een tweedehands model 3 te kopen uit 2019: vroege modellen = meer problemen.

Het gaat alleen ontzettend traag, want de investeringen betalen zich niet snel terug aangezien de aantallen van de S tegenover de 3 of Y simpelweg veel lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
STIMPPYYY schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:16:
[...]

Ik blijf het gestoord vinden... de unit die ze d'r bij mij uittrekken, ik mag aannemen dat ze die reviseren en hergebruiken. Anders is het nog veel erger gesteld met de wegwerp-maatschappij, dan ik had gevreesd.

Aan de andere kant: als ze mijn kapotte unit gaan reviseren en her-verkopen, dan verwacht ik eigenlijk ook dikke korting.
Waarom hoor je er nu zo veel over? Simpel, de mensen die het geld nooit/niet (over) hebben voor een auto van een ton rijden er nu in een prikkie voor (ja voornamelijk lease) en komen er achter dat je niet perse voor een ton alleen maar kwaliteit krijgt.
Bold nadruk door mij.

Ik had inderdaad al eerder aangegeven dat ik in deze valkuil ben getrapt. Maar kom nu toch, als je zo'n enorme schep geld neerlegt, dan zou een weldenkend mens verwachten dat je geen spul koopt dat kwalitatief nou niet zo super is. Zou ik ook bij een huis kwaad om worden, achteraf.

[ Voor 29% gewijzigd door Liegebeest op 26-01-2022 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187
  • Laatst online: 20:08

Freak187

geen

Jeroenneman schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:01:
[...]

Het is nu eenmaal een feit dat reparaties aan dure auto's vaak evenredig duurder zijn. Probeer maar eens een andere premium auto bij de garage achter te laten.

En moderne LED lichtunits worden nu eenmaal vaak niet meer gerepareerd, maar simpelweg vervangen.

Had je verder nog steekhoudende argumenten, of moest je even afgeven op lease?
Het is jammer dat lease constructies de hele incentive om kosten te drukken weghalen. Je zegt het zelf, onderdelen zijn niet meer te repareren alleen nog maar te vervangen. Is niet duurzaam. Waarom wordt het zo gedaan? Omdat niemand meer geinteresseerd is in repareren, alle kosten voor vervanging worden klakkeloos geaccepteerd in lease constructies. Alle kosten op de grote hoop en de eindgebruiker vind het wel prima.

Is geen afgeven, is denk ik een feitelijke constatering.

En ik denk dat premium merken (enigzins) misbruik maken van het feit dat de betreffende koper van het product de centen heeft, om ook duur onderhoud te rechtvaardigen. Ik merk aan het aantal gepikeerde reacties dat ik maar moet accepteren dat het zo is.... nogmaals... makkelijke klanten zijn jullie. Als je zo'n dure auto hebt, ben je gebonden aan de OEM voor onderhoud. Nogmaals.. handige marketing.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
Freak187 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:46:
[...]

Het is jammer dat lease constructies de hele incentive om kosten te drukken weghalen. Je zegt het zelf, onderdelen zijn niet meer te repareren alleen nog maar te vervangen. Is niet duurzaam. Waarom wordt het zo gedaan? Omdat niemand meer geinteresseerd is in repareren, alle kosten voor vervanging worden klakkeloos geaccepteerd in lease constructies. Alle kosten op de grote hoop en de eindgebruiker vind het wel prima.

En ik denk dat premium merken (enigzins) misbruik maken van het feit dat de betreffende koper van het product de centen heeft, om ook duur onderhoud te rechtvaardigen. Ik merk aan het aantal gepikeerde reacties dat ik maar moet accepteren dat het zo is.... nogmaals... makkelijke klanten zijn jullie. Als je zo'n dure auto hebt, ben je gebonden aan de OEM voor onderhoud. Nogmaals.. handige marketing.
Kom dan ook met enige realistische onderbouwing waarom de lease hier voor verantwoordelijk is? Als er 1 partij is die wel moeilijk doet dan is het de lease wel omdat men juist geld verliest op een auto als er constant reparaties nodig zijn.

Je snapt volgens mij nog steeds niet dat een auto van 100.000 zo veel kost omdat voornamelijk de kosten om het beestje te maken zo hoog zijn. Oftewel de onderdelen zijn ook gewoon duur en wegen niet op tegen een monteur tegen uurtarief een ledstrip in een dicht gesealde koplamp te vervangen en weer opnieuw te sealen op fabriekskwaliteit niveau. Strip het voor onderdelen en klaar, het wordt juist NOG duurder omdat dan de kosten verschuiven van materiaal naar uurtarief waar kundig vakmanschap of ontbreekt of vele malen duurder is.

Dure auto = duur onderhoud.

Goedkope auto = goedkoop onderhoud.

Lease of geen lease, je maakt geen enkele zinvolle case om je "feit" te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Freak187 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:46:
[...]

Alleen zou dat gereflecteerd moeten worden in de leaseprijs. Als Tesla's echt aan de lopende band uit elkaar vielen, dan berekent elke leasemaatschappij dat gewoon door in de maandelijkse kosten. En daarmee zou dus Tesla zich indirect uit de markt prijzen.

Geloof me, in een ideale wereld zou ik ook willen dat je bij iedere auto zelf mag sleutelen, dat je onderdelen voor een prikkie aftermarket haalt, en dat alles met elkaar werkt.

Maar het feit dat ik besef dat mijn ideale wereld en de realiteit uit elkaar liggen maakt me geen "makkelijke klant" gewoon iemand die weet dat het geen nut heeft je er druk over te maken.
Als je je er wel druk over wil maken, dan moet je Dacia of Toyota gaan rijden, maar dan moet je de Duitse drie, Tesla, en Tata (Land Rover & Jaguar) vooral mijden.

En natuurlijk maken die premium merken daar lekker misbruik van. Of heb je gemist dat BMW en Mercedes letterlijk hebben toegegeven dat ze het wel lekker vinden dat klanten nu een half jaar of langer moeten wachten op een auto? Ze hebben namelijk goed door dat klanten van deze merken zelfs met wachttijden van een jaar of meer weigeren te switchen naar een ander merk. Het doel van die merken is dus nog méér dan tevoren om minder te verkopen, tegen hogere marges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Ik vind de m3 geen goedkope auto, onderhoud is dat wel. Voor S kan dat natuurlijk ook. Juist omdat het hele gezeik met brandstofmotoren wegvalt en onderhoud daarvan.

Als ik kijk hoeveel vermogen mijn. M3P op de weg zet en dat vergelijk met het verwaarloosbare onderhoud…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Jeroenneman schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:46:
[...]

Alleen zou dat gereflecteerd moeten worden in de leaseprijs. Als Tesla's echt aan de lopende band uit elkaar vielen, dan berekent elke leasemaatschappij dat gewoon door in de maandelijkse kosten. En daarmee zou dus Tesla zich indirect uit de markt prijzen.
Dat is toch ook zo? Een Q4 en Model 3 van gelijke fiscale waarde, is bij mijn leasemaatschappij (Alphabet) de Q4 zo’n 6% (~60 EUR) goedkoper per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
JohanB schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:33:
[...]

Dat is toch ook zo? Een Q4 en Model 3 van gelijke fiscale waarde, is bij mijn leasemaatschappij (Alphabet) de Q4 zo’n 6% (~60 EUR) goedkoper per maand
Bedoel je de cataloguswaarde en kan je bij de dealer geen korting krijgen op een Q4? Dat zou namelijk wel de lagere leaseprijs kunnen verklaren. Al speelt restwaarde en lange reparatietijden van Tesla vast ook een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

JohanB schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:33:
[...]

Gezien hoe een Tesla volgens sommigen iedere maand uit elkaar zou trillen zou ik zeker meer dan een 6% meerprijs verwachten.

Ook geeft Tesla geen enkele korting aan leasemaatschappijen, want alles wordt toch wel verkocht, terwijl VAG vaak aantrekkelijke aanbiedingen heeft voor leasemaatschappijen.

Nog even gecheckt, bij directlease is de Model 3 weer flink gunstiger dan een gelijke Q4.
Basisprijs voor de SR+ is daar 649 per maand, terwijl je met de Q4 daar alleen onder duikt met een edition uitvoering. Ga je kijken naar gelijke uitrusting, dan is een Q4 héél snel duurder dan een model 3.

[ Voor 20% gewijzigd door Jeroenneman op 28-01-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:29
Jeroenneman schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:46:
[...]
Alleen zou dat gereflecteerd moeten worden in de leaseprijs. Als Tesla's echt aan de lopende band uit elkaar vielen, dan berekent elke leasemaatschappij dat gewoon door in de maandelijkse kosten. En daarmee zou dus Tesla zich indirect uit de markt prijzen.[...]
Halverwege 2019 had ik deze auto kunnen nemen voor 900E/maand. Rond die tijd kwamen er ook wat issues aan het licht waar de LMs niet zo heel blij mee waren. In December 2019 was dit 960.
En volgens mij is het nooit meer gezakt sinds die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:54
Telegraaf: De winstmarge van Tesla blijft ongeevenaard

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strykeforce
offtopic:
mocht ook gewoon een quote zijn ;)

Als ze nou eens ook geld zouden dumpen in het verbeteren van de infotainment/connectiviteit in al die auto's. Dit is voor mij het grootste gemis als ik kijk naar andere fabrikanten: De app is rete traag en bevat bar weinig informatie of mogelijkheden. Ze plakken er apple carplay/android auto in en klaar denken ze.

Duw er nou eens een echte processor in en een simkaart en onderhoud je systeem nu eens langer dan een jaar. Verkoop een abbo voor 10 euro in de maand voor de connectiviteit en je hebt meteen een manier om het te financieren.

Om nog maar niet te beginnen over het snel laden wat hun grootste concurrent nu gaat oplossen (als ze doorzetten met het open maken van de SUC's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:54
Strykeforce schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:05:
[...]

offtopic:
mocht ook gewoon een quote zijn ;)
offtopic:
premium artikel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Net bij de Tesla dealer auto afgegeven voor APK. Nee, wij doen geen APK, moet u ergens anders zijn. :F

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Tesla doet geen APK want als je APK doet moet je dat voor alle merken doen. Je mag niet alleen een APK keuring doen voor je "eigen" merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:23:
Tesla doet geen APK want als je APK doet moet je dat voor alle merken doen. Je mag niet alleen een APK keuring doen voor je "eigen" merk.
Ja dat zei ze, maar dan maak je toch met een andere garage in de buurt een afspraak dat ze daar hun Tesla's heen brengen?

Op zich logisch, dat ze geen andere auto's willen. Maar het hele serviceniveau blijkt maar weer eens het niveau van de app niet te ontstijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door wimpie op 28-01-2022 10:32 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:15
wimpie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:30:
[...]

Ja dat zei ze, maar dan maak je toch met een andere garage in de buurt een afspraak dat ze daar hun Tesla's heen brengen?

Op zich logisch, dat ze geen andere auto's willen. Maar het hele serviceniveau blijkt maar weer eens het niveau van de app niet te ontstijgen.
Of je keurt het service-verzoek af voordat je iemand die kant op laat rijden in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:33

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Goed, allen, hier een uitgebreide post, en een lang verhaal /vraag

Ik wil graag prive een Tesla gaan rijden, en wel een model S :)
  • Rijd nu een Volvo V70 T4 benzine
  • Rijd ongeveer 25K km per jaar.
  • Dagelijks woonwerk verkeer is 2x 25km; wordt ook aantal keer per weerk per E-bike afgelegd.
  • Ik heb geen eigen oprit, wel parkeerplaatsen voor het huis, maar lang niet altijd plek
  • Model 3 vind ik te klein (zeker achterin, en qua laadruimte), model X vind ik niet mooi
  • Budget 50K, 2e hands dus
  • Woon in Rijswijk, in de buurt van de oprit vd A13, waar de superchargers zitten
  • Heb zowel in een M3 als in een S gereden.
  • Het wordt een auto voor zowel nut, als voor plezier. 400PK is het minimum waar ik naar op zoek ben :D
Waar ik nu mee worstel zijn een aantal vragen:
Een aantal 2ehands tesla's heeft het gratis superchargen. Weet iemand of dit levenslang blijft gelden voor de auto? Zeker omdat ik niet altijd thuis kan laden, is dat volgens mij wel een goed alternatief.

Ook wil ik graag een auto met sunroof, maar als ik het goed heb, zijn daar 2 verschillende varianten van, 1 die wel open kan, en 1 die niet open kan. Iemand daar een mening over wat ik moet hebben?

Ik begrijp ook dat de laadconnector van de Tesla Model S anders is dan de connector die gebruikt wordt bij de M3 en de snellader in Rijswijk. Je kan dat volgens mij laten ombouwen bij Tesla. Gaat de navigatie dat dan ook snappen dat ik daar (en bij andere nieuwe superchargers) kan laden ?

Dan nog 3 zaken die ik zelf niet goed heb kunnen vinden
Zijn er verschillende soorten stoelen in de Tesla geleverd? Welke versie van de autopilot is aan te bevelen? Zie ik nog andere belangrijke zaken over het hoofd?

Oftewel, ik ben flink aan het zoeken en puzzelen, en ervaring en input van mensen die al een model S rijden wordt erg gewaardeerd. _/-\o_

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Sparhawk schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:13:
[...]
Waar ik nu mee worstel zijn een aantal vragen:
Een aantal 2ehands tesla's heeft het gratis superchargen. Weet iemand of dit levenslang blijft gelden voor de auto?
Alleen de oudere Telsa's (ouder dan 2017?) hebben levenslang superchargen op de auto zelf zitten. Daarna werd het gratis superchargen verbonden aan de eerste eigenaar..
Zeker omdat ik niet altijd thuis kan laden, is dat volgens mij wel een goed alternatief.
Als je het gratis superchargen nodig hebt om je business case rond te krijgen is er iets mis met je business case. ;)
Ook wil ik graag een auto met sunroof, maar als ik het goed heb, zijn daar 2 verschillende varianten van, 1 die wel open kan, en 1 die niet open kan. Iemand daar een mening over wat ik moet hebben?
Ik ken alleen de variant in de Model S die open kan. In andere modellen (Model Y) zit een glazen dak in dat niet open kan.
Ik begrijp ook dat de laadconnector van de Tesla Model S anders is dan de connector die gebruikt wordt bij de M3 en de snellader in Rijswijk. Je kan dat volgens mij laten ombouwen bij Tesla. Gaat de navigatie dat dan ook snappen dat ik daar (en bij andere nieuwe superchargers) kan laden ?
Jazeker. Als je in een Model S de CCS mogelijkheid laat inbouwen gaat je navigatie dat ook herkennen en aangeven.
Dan nog 3 zaken die ik zelf niet goed heb kunnen vinden
Zijn er verschillende soorten stoelen in de Tesla geleverd?
Jazeker: de classic, next gen en huidige stoelen. Zie bijv https://sites.google.com/...e/model-s/options-by-year
Welke versie van de autopilot is aan te bevelen?
Ik zou minimaal voor Enhanced Autopilot (EAP) gaan. Die heeft Autosteer (automatic lane change) en Navigate on Autopilot (stelt nog niet veel voor). FSD heeft momenteel in Nederland alleen als extra stoplichtherkenning. En veel beloftes voor de toekomst, maar niemand weet wanneer ze in Nederland worden toegestaan.
Zie ik nog andere belangrijke zaken over het hoofd?
Controleer de degradatie (inbalance) van de accucellen met een kabel en app. Daarmee kan je ook zien hoeveel kWh er via DC (=snelladen) is gedaan. Hoe meer, hoe sneller de accu achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

RichieB schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Alleen de oudere Telsa's (ouder dan 2017?) hebben levenslang superchargen op de auto zelf zitten. Daarna werd het gratis superchargen verbonden aan de eerste eigenaar..
Ok, nog even specifiek nazoeken dus
Als je het gratis superchargen nodig hebt om je business case rond te krijgen is er iets mis met je business case. ;)
Haha, nee zo zit het niet. Ik kan (en ga) een laadpaal in mijn tuin neerzetten, maar ik verwacht niet altijd de auto voor de deur te kunnen parkeren (en dus laden). Worst case scenario zal ik (met alleen woon werkverkeer) 1x / week bij de snellader staan. Vandaar de vraag of het gratis snelladen echt zo;n voordeel gaat zijn. Ik vind dat lastig inschatten, dus vandaar de vraag.
Ik ken alleen de variant in de Model S die open kan. In andere modellen (Model Y) zit een glazen dak in dat niet open kan.
Ok
Jazeker. Als je in een Model S de CCS mogelijkheid laat inbouwen gaat je navigatie dat ook herkennen en aangeven.

[...]
ok, tnx
Jazeker: de classic, next gen en huidige stoelen. Zie bijv https://sites.google.com/...e/model-s/options-by-year
Dank!. Vervolgvraag; wat is aan te raden? Ik ben zelf verwend met goede stoelen (Volvo) en vind dat wel een belangrijke feature.
[...]

Ik zou minimaal voor Enhanced Autopilot (EAP) gaan. Die heeft Autosteer (automatic lane change) en Navigate on Autopilot (stelt nog niet veel voor). FSD heeft momenteel in Nederland alleen als extra stoplichtherkenning. En veel beloftes voor de toekomst, maar niemand weet wanneer ze in Nederland worden toegestaan.
Duidelijk, tnx
Controleer de degradatie (inbalance) van de accucellen met een kabel en app. Daarmee kan je ook zien hoeveel kWh er via DC (=snelladen) is gedaan. Hoe meer, hoe sneller de accu achteruit gaat.
Ik weet dat snelladen de accu-capaciteit negatief beinvloed. Ik weet ook dat als je de tesla app hebt, je inzicht kan krijgen in de batterijstatus (alleen als de auto gekoppeld is neem ik aan). Hoe bedoel je dat ik ook een kabel nodig heb dan?

Tnx zover voor alle antwoorden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEPPI
  • Laatst online: 16-09 10:27

PEPPI

Informatiemanager

@Sparhawk
RichieB schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:31:

[...]

[...]
Ik kon eind 2019 geen bewegend dakraam meer kiezen. In een bepaalde periode is het een optie geweest:
Which years of the Tesla Model S had the sunroof option?
The sliding roof was optionally available from 2012 to November 2018. In mid-June 2015, Tesla introduced a new Panoramic roof design. The older design has the roof rack mounting straps on the outer edge of the side panels of the Panoramic roof. The new design has the mounting flaps more in the middle of the side parts of the Panoramic roof. In addition, the rear edge of the weather protection strip on the Panoramic roof has a more rounded and therefore more adapted appearance. Apart from these two visual clues, the roof looks the same to the untrained eye.

From November 2016 Tesla started offering the fixed glass roof without moving parts, which cannot be opened. The fixed glass roof cost about $500 less than the panoramic roof (whose cost at the time had risen from $1,500 to $2,000).

As of November 2018, panoramic roof and painted metal roof were no longer offered. Since then, a Model S is only available with the fixed glass roof, which cannot be opened. Reasons are probably more and more frequently occurring technical problems with the sliding roof of older vehicles and the simplification of the vehicle production.

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

(jarig!)
Sparhawk schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:22:
[...]

[...]

Haha, nee zo zit het niet. Ik kan (en ga) een laadpaal in mijn tuin neerzetten, maar ik verwacht niet altijd de auto voor de deur te kunnen parkeren (en dus laden). Worst case scenario zal ik (met alleen woon werkverkeer) 1x / week bij de snellader staan. Vandaar de vraag of het gratis snelladen echt zo;n voordeel gaat zijn. Ik vind dat lastig inschatten, dus vandaar de vraag.

[...]

Ok

[...]

ok, tnx

[...]

Dank!. Vervolgvraag; wat is aan te raden? Ik ben zelf verwend met goede stoelen (Volvo) en vind dat wel een belangrijke feature.

[...]

Duidelijk, tnx

[...]

Ik weet dat snelladen de accu-capaciteit negatief beinvloed. Ik weet ook dat als je de tesla app hebt, je inzicht kan krijgen in de batterijstatus (alleen als de auto gekoppeld is neem ik aan). Hoe bedoel je dat ik ook een kabel nodig heb dan?

Houd je er rekening mee dat, afhankelijk van waar je woont, een laadkabel over de stoep laten lopen niet gedoogd wordt? Voorbeeld is dat het in Almere zelfs verboden is en je er een boete voor kunt krijgen. Kijk het dus even goed na in je gemeente.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
Notna schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:37:
[...]
Houd je er rekening mee dat, afhankelijk van waar je woont, een laadkabel over de stoep laten lopen niet gedoogd wordt? Voorbeeld is dat het in Almere zelfs verboden is en je er een boete voor kunt krijgen. Kijk het dus even goed na in je gemeente.
Nog erger. Hier in de gemeente wordt nog nadrukkelijk gemeld door de gemeente dat je niet een laadpaal in de tuin mag zetten en dan de auto op de openbare weg en laden. Het is ofwel volledig op eigen grond ofwel aan een publieke laadpaal. Geen tussenweg mogelijk.

Er is overigens 1 iemand hier in de wijk die het wel heeft gedaan. Blijkbaar heeft nog niemand die daar in de buurt woont zin gehad de gemeente er op te wijzen :D

[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 08-02-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 14:34
[...]

[...]

[...]

Ok

[...]

ok, tnx

[...]

[...]

Duidelijk, tnx

[...]

In de app kan je zien hoe vol de batterij is, maar niet de kwaliteit van de batterij (hoeveel slechter ten opzichte van nieuw, degradatie).

De model S is in de loop der jaren behoorlijk verbeterd, volgens mij is het goed om echt uit te vogelen wat in welk jaar veranderd is en hoe je dat kan zien. Zeker bij een privé aanschaf zou dat mijn hoogste prio zijn…
Dat gratis snelladen is vooral een recept voor veel gebruik van snelladers en dus degradatie van de accu. Geen plus punt dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Notna schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:37:
[...]

Caelorum schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:19:
[...]

Nog erger. Hier in de gemeente wordt nog nadrukkelijk gemeld door de gemeente dat je niet een laadpaal in de tuin mag zetten en dan de auto op de openbare weg en laden. Het is ofwel volledig op eigen grond ofwel aan een publieke laadpaal. Geen tussenweg mogelijk.

Er is overigens 1 iemand hier in de wijk die het wel heeft gedaan. Blijkbaar heeft nog niemand die daar in de buurt woont zin gehad de gemeente er op te wijzen :D
Dat is een goede zeg! Nagezocht, en in Den Haag mag het niet; in Rijswijk heb ik er niks over kunnen vinden. Ik weet dat 200 meter verderop een aantal mensen wel op die manier de auto oplaad (dus laadpaal in de tuin, en kabel over de stoep)
Smobbo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:20:
[...]

In de app kan je zien hoe vol de batterij is, maar niet de kwaliteit van de batterij (hoeveel slechter ten opzichte van nieuw, degradatie).

De model S is in de loop der jaren behoorlijk verbeterd, volgens mij is het goed om echt uit te vogelen wat in welk jaar veranderd is en hoe je dat kan zien. Zeker bij een privé aanschaf zou dat mijn hoogste prio zijn…
Dat gratis snelladen is vooral een recept voor veel gebruik van snelladers en dus degradatie van de accu. Geen plus punt dus!
Ik weet dat de model S al de nodige verbeteringen gehad heeft, dat maakt het ook zo'n puzzel :). Dat gratis snelladen leek mij nou juist erg handig, om 1x week de auto vol te laden zonder kosten :) (uiteraard zit die feature gewoon verrekend in de aanschafprijs, dat snap ik). Het is voor mij alleen lastig in te schatten hoe dit in de praktijk nu gaat zijn met thuisladen (kan niet altijd) / snelladen (kost toch tijd, en minder goed voor de accu), en mogelijk laden op het werk (is onhandig, want kan alleen bij het hoofdkantoor, en niet bij de dependance 500 meter verderop waar ik zit)....

Ook wel interessant hoeveel accudegradatie je nou echt krijgt van dat snelladen; dat beinvloed de keuze ook wel...

Blijft lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

(jarig!)
Sparhawk schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:43:
[...]

[...]

Dat is een goede zeg! Nagezocht, en in Den Haag mag het niet; in Rijswijk heb ik er niks over kunnen vinden. Ik weet dat 200 meter verderop een aantal mensen wel op die manier de auto oplaad (dus laadpaal in de tuin, en kabel over de stoep)

[...]

Ik weet dat de model S al de nodige verbeteringen gehad heeft, dat maakt het ook zo'n puzzel :). Dat gratis snelladen leek mij nou juist erg handig, om 1x week de auto vol te laden zonder kosten :) (uiteraard zit die feature gewoon verrekend in de aanschafprijs, dat snap ik). Het is voor mij alleen lastig in te schatten hoe dit in de praktijk nu gaat zijn met thuisladen (kan niet altijd) / snelladen (kost toch tijd, en minder goed voor de accu), en mogelijk laden op het werk (is onhandig, want kan alleen bij het hoofdkantoor, en niet bij de dependance 500 meter verderop waar ik zit)....

Ook wel interessant hoeveel accudegradatie je nou echt krijgt van dat snelladen; dat beinvloed de keuze ook wel...

Blijft lastig.
Ik zou, hoe dan ook als je het er toch op gaat wagen, wel een goot bestellen voor de kabel. Beter voor de levensduur van de kabel én voor overlast mbt kinderwagens etc.

Je hebt goten die je in de stoep kan verwerken, maar ook van die goten die op de stoep liggen, zoals deze: https://www.laadpaal24.nl/Kabeldrempel-type-A-1KG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
[...]

Ik had voor mijn Telsa's 2x een V70 en 1x een V60. De stoelen van Volvo waren beter. Ik denk dat Volvo daar nog steeds in voorop loopt. De Tesla "classic" stoelen wil je niet. Is gewoon Amerikaanse rotzooi. De "next-gen" stoelen geven betere steun en zijn prima, geen klachten over. Volgens mij zijn de stoelen recent weer wat verbeterd. Mijn huidige Model S uit 2018 heeft volgens mij de "next gen" stoelen die in 2015 zijn geïntroduceerd.
[...]
Ik weet ook dat als je de tesla app hebt, je inzicht kan krijgen in de batterijstatus (alleen als de auto gekoppeld is neem ik aan). Hoe bedoel je dat ik ook een kabel nodig heb dan?
Nee, de accu status (als in de gezondheid van de cellen) kan je alleen uitlezen met een speciale kabel die je aansluit onder het grote scherm (eerst het bakje dat daar zit verwijderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

RichieB schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:55:
[...]

Ik had voor mijn Telsa's 2x een V70 en 1x een V60. De stoelen van Volvo waren beter. Ik denk dat Volvo daar nog steeds in voorop loopt. De Tesla "classic" stoelen wil je niet. Is gewoon Amerikaanse rotzooi. De "next-gen" stoelen geven betere steun en zijn prima, geen klachten over. Volgens mij zijn de stoelen recent weer wat verbeterd. Mijn huidige Model S uit 2018 heeft volgens mij de "next gen" stoelen die in 2015 zijn geïntroduceerd.

[...]

Nee, de accu status (als in de gezondheid van de cellen) kan je alleen uitlezen met een speciale kabel die je aansluit onder het grote scherm (eerst het bakje dat daar zit verwijderen).
Wederom dank. Toen ik een testrit maakte in een model S (via snappcar) liet de eignaar mij zien dat hij in de app op zijn telefoon kon zien hoeveel batterij-capaciteit hij verloren had. Praten we nu over hetzelfde, of praten we vakkundig langs elkaar heen :X ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Sparhawk schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Wederom dank. Toen ik een testrit maakte in een model S (via snappcar) liet de eignaar mij zien dat hij in de app op zijn telefoon kon zien hoeveel batterij-capaciteit hij verloren had. Praten we nu over hetzelfde, of praten we vakkundig langs elkaar heen :X ?
Op de officiële app van Tesla kan je zien hoe vol je accu is. Hoe verder je rijdt, hoe leger hij raakt.
Met een speciale OBD-II kabel, een bluetooth dongle en een speciale app kan je de voltages, temperatuur, etc van de accu cellen uitlezen. Ook kan je daarmee zien hoeveel kWh er via DC is geladen.

Dit zijn echt heel verschillende zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Caelorum schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:19:
[...]

Wat belachelijk van de gemeente. Ze zouden toch duurzaamheid willen promoten? Naast CO2 is fijnstof in de steden een probleem dat ook gemeentelijk aangepakt moet worden. Ik snap dat je voor de veiligheid geen struikelkabels wilt, maar stel dan richtlijnen op voor een goot, in of op de stoep. Somige gemeenten hebben trouwens een loket waar je terecht kan met onzinnige regels of is er een wethouder milieu die een goed woordje kan doen. Soms is er ook een soort wijk vertegenwoordiging. Als de wijk het OK vind, is er voor een gemeente weinig reden om iets te verbieden op grond van mogelijke overlast. (toe eigenen van publieke parkeerplek ivm met laadpaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 22:18
Het gaat oa onderhoud aan zo'n tegelgoot en eventueel gedrag dat mensen parkeerplaatsen bij hun huis gaan claimen.

Jij gaat je parkeerplek wellicht niet claimen, maar er zijn altijd wel mensen die dat dan wel gaan doen en ruzie gaan zoeken.

Ik snap het wel, maar ik vind het wel jammer dat er nog niet genoeg gas wordt gegeven op oplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
The_Woesh schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:08:
[...]
Wat belachelijk van de gemeente. Ze zouden toch duurzaamheid willen promoten? Naast CO2 is fijnstof in de steden een probleem dat ook gemeentelijk aangepakt moet worden. [...]
Tegelijkertijd staan hier bovengemiddeld aantal publieke laadpalen en is het eenvoudig er 1 aan te vragen. Ze zijn ook pro-actief in het detecteren van drukke plekken en er een tweede laadpaal neerzetten (bij mij vorige woning zat tussen informeren en plaatsing 3 maanden van een extra laadpaal). En tevens hebben ze een fatsoenlijk plan waardoor je nooit ver dan een laadpaal afzit.

Zo erg is het dus niet. De filosofie is gewoon: eigen laadpaal? prima, op je eigen grond en met je eigen laadplek. En anders kan je 1 van de vele laadpalen rondom je huis gebruiken die 90% van de tijd in de avond toch al niet worden gebruik.

Je kan hier overigens precies de layout zien: https://geo.ede.nl/?@Openbare_laadpalen . tot een half jaar geleden kon je gewoon lijnen langs de laadpalen leggen en een heel grid tekenen. Zelfs in de wijken waar de mensen gemiddeld gezien een te laag loon hebben om überhaupt een BEV te kunnen veroorloven.

Kortom: wees niet te snel met oordelen over het beleid. Ik vind het een goed iets dat je niet zomaar een kabel over een stoep legt of een parkeerplek toe-eigent. Een aanpassing doen aan de openbare stoep is ook niet de bedoeling IMO, de gemeente is daar nog steeds verantwoordelijk voor.

• Notna

Notna

Where are you?®

(jarig!)
Ik weet nog steeds niet of die yoke voor mijn Model X wat gaat zijn, maar goed om te zien dat er iig opties zijn of aankomen(die ook nog eens heel makkelijk te installeren zijn)

Pittige prijs alleen (aan de andere kant; ik heb geen idee of dit standaard is of niet voor een stuur)

https://tsportline.com/co...eels-october-2021-present

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Een F1 stuurtje is duurder om het te relativeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-09 22:42
Notna schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:51:
[...]

Je hebt goten die je in de stoep kan verwerken, maar ook van die goten die op de stoep liggen, zoals deze: https://www.laadpaal24.nl/Kabeldrempel-type-A-1KG
Ik heb het thuis niet nodig omdat ik een eigen parkeerplaats heb, maar ik heb 2 van deze gekocht voor op vakantie (1 keer nodig gehad). Wel een stuk goedkoper.

https://www.bax-shop.nl/k...-kabelbrug#productreviews

SR+ sept 2019 wit

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 22:00
De opbouw van een Tesla Supercharger
8 dagen _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://driveteslacanada.ca/wp-content/uploads/2022/03/brooksville.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 07:34

TNJ

Frugalite

bottom line schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:43:
De opbouw van een Tesla Supercharger
8 dagen _/-\o_
(timelapse)
Deze dus? : https://www.tesla.com/nl_...brooksvilleflsupercharger
Links (Oostelijk) van Orlando,Florida en boven Tampa.

[EDIT]
Streetview

[ Voor 35% gewijzigd door TNJ op 02-03-2022 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@Notna een beetje Multifunctioneel (sport)stuurwiel bij een VAG model kost tussen de €1200 en €2500,- afhankelijk van de opties. Dat lijkt dus redelijk in lijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Ook ik ben om :)
P90D ludicrous, 80K gelopen, AP1, free supercharging...
Nu wennen aan het vele laden :)

Aangezien dit een semi- dubbelpost is , maar even een linkje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Ik zie net dat Tesla de prijzen verhoogd. https://www.teslarati.com...updated-price-march-2022/

Wie heeft ervaring met reserveringen en prijsverhogingen? Ik heb een Model X plaid besteld toen de configurator dat nog toe liet in NL . Wel een 5 zitter, maar nu worden alleen maar 6 zitters verkocht.

De prijs blijft zoals vastgesteld volgens Tesla alleen ben ik bang dat ik dan op een soort eeuwige wachtlijst blijf zolang de 5 zitters niet gemaakt worden en als ik wel een 6 zitter neem dan betaal ik de nieuwe prijs.
Zijn hier mensen die succesvol een aanpassing weten te onderhandelen tegen de oude prijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

(jarig!)
The_Woesh schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:33:
Ik zie net dat Tesla de prijzen verhoogd. https://www.teslarati.com...updated-price-march-2022/

Wie heeft ervaring met reserveringen en prijsverhogingen? Ik heb een Model X plaid besteld toen de configurator dat nog toe liet in NL . Wel een 5 zitter, maar nu worden alleen maar 6 zitters verkocht.

De prijs blijft zoals vastgesteld volgens Tesla alleen ben ik bang dat ik dan op een soort eeuwige wachtlijst blijf zolang de 5 zitters niet gemaakt worden en als ik wel een 6 zitter neem dan betaal ik de nieuwe prijs.
Zijn hier mensen die succesvol een aanpassing weten te onderhandelen tegen de oude prijzen?
In de US zijn al die reserveringen omgezet naar 6 zits en de mensen die pro-actief werden gebeld konden dit doen zonder prijsverhoging. Degen die het hebben laten zitten moesten bijbetalen afaik omdat ze anders gewoon de order zouden kwijtraken.

Ik zou je salesrep (als je die hebt, anders de lokale Tesla SeC ) even aanschieten en er naar vragen. We kregen uiteraard enige tijd terug wel een email van Tesla dat de prijzen onveranderd zouden blijven zolang je de reservering al had gedaan, maar dat er nu een stop zit op reserveringen buiten Amerika en dat de prijs onbekend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
@Notna : Die email kreeg ik ook en daarom ook geen actie gedaan. Ik had ook rekening gehouden met Elon time dus heel vroeg besteld. Ik heb de auto pas echt nodig rond augustus 2023 dus vooralsnog maak ik mij weinig zorgen. Mar ik zal inderdaad bellen.

Ik was vooral benieuwd wat de ervaring van anderen, gezien Tesla vaak prijzen en configuraties veranderd. Maar ik zal in ieder geval mijn bevinden posten.

edit: gebeld, maar eigenlijk valt er niks te melden. De prijs staat vast maar de configuratie was conform de Amerikaanse configuraties. Gezien de Europese configuratie nog niet bekend is kan hij er niks over zeggen.
Hij gaf wel aan dat zodra de productie gestart is voor Europa hij wel kan kijken welke configuraties nu gemaakt worden en mee denken over kosten/rollen.

Het zou best kunnen dat ik daarvoor al gebeld wordt als ze hetzelfde als USA gaan doen en alleen 6 zitters gaan maken in eerste instantie.

[ Voor 38% gewijzigd door The_Woesh op 15-03-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:58
Ik heb een vraagje over de Tesla Wall Connector Gen3, die iemand van jullie ongetwijfeld heeft :) Misschien kan diegene mijn vraag beantwoorden.

De Gen3 wordt gekoppeld aan het wifi netwerk, en daarna is het mogelijk om oa het energieverbruik van de paal te bekijken.
Echter... Is het ook mogelijk om het maximale aantal ampère wat de paal trekt, in de webinterface aan te passen?

Het idee is dat ik op die manier een vorm van loadbalancing middels Home Assistant ga integreren op basis van de rest van het stroomverbruik in huis.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Richh schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:55:
Ik heb een vraagje over de Tesla Wall Connector Gen3, die iemand van jullie ongetwijfeld heeft :) Misschien kan diegene mijn vraag beantwoorden.

De Gen3 wordt gekoppeld aan het wifi netwerk, en daarna is het mogelijk om oa het energieverbruik van de paal te bekijken.
Echter... Is het ook mogelijk om het maximale aantal ampère wat de paal trekt, in de webinterface aan te passen?

Het idee is dat ik op die manier een vorm van loadbalancing middels Home Assistant ga integreren op basis van de rest van het stroomverbruik in huis.
Nee, dit is voor de Gen3 helemaal niet mogelijk.
Hij kan alleen loadbalancen in combinatie met een tweede Gen3 maar houd dan ook geen rekening met het verbruik in huis hij deelt alleen zijn eigen maximale vermogen door 2 ( of 3 of 4, afhankelijk van hoeveel Gen3 je ernaast hebt hangen, kan tot max 4).

Je kan wel permanent een max configureren voor de paal maar dat is natuurlijk net niet wat je wilt.

Loadbalancen met Gen2 is trouwens ook niet zonder slag of stoot. Of een RPI nodig of middels Tesla zelf dacht ik en niet alle auto's kunnen ermee overweg want als hij dan zijn vermogen aanpast dan stopt het laden en moet de sessie opnieuw gestart worden. Niet alle EV's doen dat en in het slechtste geval is dus het laden gestopt totdat je zelf actie onderneemt.

Geen idee wat voor huisaansluiting je hebt maar met 3x25A en een klein beetje opletten gaat het hier al dik 2 jaar goed.

[ Voor 23% gewijzigd door GeeMoney op 18-03-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
GeeMoney schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:07:
[...]

Nee, dit is voor de Gen3 helemaal niet mogelijk.
Hij kan alleen loadbalancen in combinatie met een tweede Gen3 maar houd dan ook geen rekening met het verbruik in huis hij deelt alleen zijn eigen maximale vermogen door 2 ( of 3 of 4, afhankelijk van hoeveel Gen3 je ernaast hebt hangen, kan tot max 4).

Je kan wel permanent een max configureren voor de paal maar dat is natuurlijk net niet wat je wilt.
Waar ik op doel is in deze video: YouTube: How to Commission Tesla Wall Charger Gen 3 op 0:54 :)
Ik ben benieuwd of deze setting tijdens het laden aan te passen is. Of is dat wellicht helemaal niet mogelijk?

Ik weet dat een Wallbox dit wel kan.

Da's namelijk alles wat ik eigenlijk nodig heb :P hij hoeft alleen maar even 'uit' of op een lager vermogen, als de inductiekookplaat gebruikt wordt, als zekerheidje.
Loadbalancen met Gen2 is trouwens ook niet zonder slag of stoot. Of een RPI nodig of middels Tesla zelf dacht ik en niet alle auto's kunnen ermee overweg want als hij dan zijn vermogen aanpast dan stopt het laden en moet de sessie opnieuw gestart worden. Niet alle EV's doen dat en in het slechtste geval is dus het laden gestopt totdat je zelf actie onderneemt.
Bij de Gen2 heb ik én een losse aardlekschakelaar nodig (=duur, gen3 heeft die ingebouwd) en die is niet instelbaar zonder het ding open te maken. Eigenlijk valt de gen2 laadpaal voor mij volledig af.
Geen idee wat voor huisaansluiting je hebt maar met 3x25A en een klein beetje opletten gaat het hier al dik 2 jaar goed.
1x 35A, maar er komt ook een auto aan te zitten die maar op 1 fase kan (geen Tesla). Ben van plan een zekering met max 25A te plaatsen, dat komt relatief dicht tegen het maximale kunnen van mijn auto aan.

Punt is dat Tesla laadpalen relatief goedkoop zijn... bij andere merken ben je minstens zoveel geld kwijt, maar dan voor 1 fase, waarbij loadbalancing ook hetzelfde gezeik oplevert. Met een Gen3 laadpaal ben je én klaar voor de toekomst (als er ooit een andere EV komt en we dan de meterkast verzwaren), en had ik gehoopt zo het loadbalancing probleem te tackelen. Want ik ben handiger met Home Assistant dan met DIN modules :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf laad ik meestal ‘s nachts de auto vol en hoef ik mij geen zorgen te maken om andere verbruikers. Dankzij de zonnepanelen en salderen betaal ik toch geen piektarief. Mijn huidige eGolf trekt wat minder dan mijn Tesla deed maar begreep van de laadpaal installateur dat met een moderne meterkast (zoals onze) het geen probleem moet zijn om 10 min boven de 25A uit te komen. De meeste grootverbruikers gebruiken maar een paar minuten meer dan 10A om op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Richh schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:30:
[...]

Waar ik op doel is in deze video: YouTube: How to Commission Tesla Wall Charger Gen 3 op 0:54 :)
Ik ben benieuwd of deze setting tijdens het laden aan te passen is. Of is dat wellicht helemaal niet mogelijk?

Ik weet dat een Wallbox dit wel kan.

Da's namelijk alles wat ik eigenlijk nodig heb :P hij hoeft alleen maar even 'uit' of op een lager vermogen, als de inductiekookplaat gebruikt wordt, als zekerheidje.

[...]

Bij de Gen2 heb ik én een losse aardlekschakelaar nodig (=duur, gen3 heeft die ingebouwd) en die is niet instelbaar zonder het ding open te maken. Eigenlijk valt de gen2 laadpaal voor mij volledig af.

[...]

1x 35A, maar er komt ook een auto aan te zitten die maar op 1 fase kan (geen Tesla). Ben van plan een zekering met max 25A te plaatsen, dat komt relatief dicht tegen het maximale kunnen van mijn auto aan.

Punt is dat Tesla laadpalen relatief goedkoop zijn... bij andere merken ben je minstens zoveel geld kwijt, maar dan voor 1 fase, waarbij loadbalancing ook hetzelfde gezeik oplevert. Met een Gen3 laadpaal ben je én klaar voor de toekomst (als er ooit een andere EV komt en we dan de meterkast verzwaren), en had ik gehoopt zo het loadbalancing probleem te tackelen. Want ik ben handiger met Home Assistant dan met DIN modules :+
Die setting is niet aan te passen tussentijds en de paal moet ook rebooten na het wijzigen.
En ik heb ook een TWC Gen3 hangen maar ook geen Tesla :). Prijs is echt heel scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
GeeMoney schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:01:
[...]

Die setting is niet aan te passen tussentijds en de paal moet ook rebooten na het wijzigen.
En ik heb ook een TWC Gen3 hangen maar ook geen Tesla :). Prijs is echt heel scherp.
Mooi ruk :P eigenlijk heel stom dat ik dan puur hierom een €100 duurdere Wallbox overweeg. Die kan dat namelijk wel.

Is de paal dan wellicht volledig uit te schakelen, middels de webinterface?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Richh schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:03:
[...]

Mooi ruk :P eigenlijk heel stom dat ik dan puur hierom een €100 duurdere Wallbox overweeg. Die kan dat namelijk wel.

Is de paal dan wellicht volledig uit te schakelen, middels de webinterface?
Nee, alleen door in je meterkast de stroom eraf te rammen.

De WiFi interface is ook alleen kort beschikbaar nadat je de stroom op de paal zet. Na 20min ofzo gooit hij zijn interface dicht en kijkt hij alleen nog maar voor updates en is hij met een Api uit te vragen dacht ik.
Om weer toegang tot de interface en settings te krijgen heeft hij dus een power cycle nodig.

[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 18-03-2022 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
GeeMoney schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:55:
[...]

Nee, alleen door in je meterkast de stroom eraf te rammen.

De WiFi interface is ook alleen kort beschikbaar nadat je de stroom op de paal zet. Na 20min ofzo gooit hij zijn interface dicht en kijkt hij alleen nog maar voor updates en is hij met een Api uit te vragen dacht ik.
Om weer toegang tot de interface en settings te krijgen heeft hij dus een power cycle nodig.
Heb er recent eentje geïnstalleerd bij een klant: Je kan ook het “Tesla” knopje 5(?) seconden ingedrukt houden geloof ik.

Daarna met QR codes via portal vrij gemakkelijk te installeren.

De laadpaal kan wel vermogen delen tussen een eventueel tweede Tesla gen.3 lader.

Master-slave opstellen en dan 16A (of minder) delen. Je hoeft ze niet meer bedraad met een datakabel door te lussen. (Was meen ik bij Gen2 wel)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Richh Je kan ook prima loadbalancen via de Tesla API. Gebruik het nu een half jaar en werkt echt perfect.
https://github.com/RichieB2B/tesla-loadbalancer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
@GeeMoney super bedankt voor je antwoorden! Heb er heel veel aan :)
Heel erg jammer dat er niet mogelijk is wat ik wil, het klinkt als iets wat technisch zou moeten kunnen met de hardware, maar in software niet voorzien is.
Het is gewoon erg jammer dat er geen API overzicht oid te vinden is.
RichieB schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:34:
@Richh Je kan ook prima loadbalancen via de Tesla API. Gebruik het nu een half jaar en werkt echt perfect.
https://github.com/RichieB2B/tesla-loadbalancer
Dat is ook hoe ik het mensen op YouTube zie doen: door het opladen in de Tesla zelf uit te zetten. En dat werkt ongetwijfeld prima :)

Punt is dat ik een Hyundai Ioniq heb, welke ik niet op afstand kan vertellen het laden uit te schakelen... :( het afschalen of uitschakelen moet daarom in de laadpaal zitten.

Wellicht is dit ook de reden waarom een Tesla Wall Connector zo'n mooie prijs heeft :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Richh schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 23:26:
Wellicht is dit ook de reden waarom een Tesla Wall Connector zo'n mooie prijs heeft :P
Het is een domme laadpaal, met als groot voordeel dat er een aardlekschakelaar type B inzit. die verplicht schijnt te zijn volgens NEN. Als je die los erbij moet kopen (zie ook het laadpalen topic Thuisladen van je EV deel 2) ben je nog veel duurder uit dan met een TWC v3.

En even simpel gerekend: met een Tesla, op max. vermogen 16A en 3 fase, laadt je 10 kW per uur en kun je tijdens daluren van 23:00 tot 7:00 dus 80 kWh laden op nachttarief, dus elke 3 of Y helemaal vol of een S of X 100 van 10 tot 90% SoC. Meer is toch bijna nooit nodig? Met 1 fase een ander verhaal, dat snap ik, maar ik ga uit van de mogelijkheden van de TWC.

De functionaliteit die je zoekt is dus weinig gevraagd, en dus daarom niet aanwezig lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Richh schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 23:26:
@GeeMoney super bedankt voor je antwoorden! Heb er heel veel aan :)
Heel erg jammer dat er niet mogelijk is wat ik wil, het klinkt als iets wat technisch zou moeten kunnen met de hardware, maar in software niet voorzien is.
Het is gewoon erg jammer dat er geen API overzicht oid te vinden is.

[...]

Dat is ook hoe ik het mensen op YouTube zie doen: door het opladen in de Tesla zelf uit te zetten. En dat werkt ongetwijfeld prima :)

Punt is dat ik een Hyundai Ioniq heb, welke ik niet op afstand kan vertellen het laden uit te schakelen... :( het afschalen of uitschakelen moet daarom in de laadpaal zitten.

Kan je niet gewoon een tweede TWC faken als je verbruik in huis hoog is :? Daan gaat de lader dus met half vermogen laden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
ybos schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:25:
[...]

Kan je niet gewoon een tweede TWC faken als je verbruik in huis hoog is :? Daan gaat de lader dus met half vermogen laden :?
Dan heb je dus de printplaat en elektrische circuit nodig van een Gen3, oftewel, een tweede Gen3 en daar dan op faken dat hij ook X vermogen vraagt want dan pas gaat de eerste paal het totale vermogen delen.

Nee dus, niet te faken :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Het probleem is dat het Gen3 protocol (over ip) niet bekend is. Het seriële protocol van de Gen2 TWC is wel bekend en met software zoals TWCManager kan je inderdaad een 2e Gen2 faken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Whelp... volgende week een dikke betaling van zo'n €1100... steenslag gehad op het dak van onze model S en nu dus een ster die ook meerdere barsten heeft gemaakt. Hele dag mag d'r af :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
'kGa zometeen m'n eigen bak weer terughalen even dat dikke bedrag afrekenen. Ze hadden me d'r niet voor gewaarschuwd, maar het was een over-night job, dus ik kon er niet op wachten.

Ik heb voor twee dagen een huur-85D mee gekregen en het is goed te zien hoeveel er nog over is van de batterij na een jaar of 8 intensief gebruik: ik heb'm bij Naarden aan de super-charger volgegooid omdat ik'm bijna leeg meekreeg. De batterij-indicator gaf weer 350km aan, maar na heen-en-terug naar Amersfoort, plus een boodschappenritje of twee (totaal <100km) en twee nachtjes stilstaan staat de indicator weer op 115km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ

TNJ

Frugalite

Huh, het aandeel sprong ineens met 5% omhoog. Zou dat door het nieuws komen, dat de NHTSA weer hoge(re) boetes uit gaat delen voor het niet halen van de CAFE-standaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNNoZeLe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 07:36
TNJ schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:40:
Huh, het aandeel sprong ineens met 5% omhoog. Zou dat door het nieuws komen, dat de NHTSA weer hoge(re) boetes uit gaat delen voor het niet halen van de CAFE-standaard?
Dat of de aangekondigde stock split vote, daarnaast leek er ook een stijging in te zitten na de opening van giga Berlin.

Weet even niet in welk timeframe je ‘ineens’ zit.. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNJ

TNJ

Frugalite

oNNoZeLe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:06:
[...]

Dat of de aangekondigde stock split vote, daarnaast leek er ook een stijging in te zitten na de opening van giga Berlin.

Weet even niet in welk timeframe je ‘ineens’ zit.. ;-)
Vanaf 12:01 vandaag. :P Tot 12:00 was het de afgelopen week een nogal vlakke lijn.

[EDIT] Het tijdstip komt overeen met het nieuws over de stock split.

[ Voor 8% gewijzigd door TNJ op 28-03-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Ik heb van de week een Google Nest Hub gekregen, om eens mee te rommelen.

Nu leek het mij leuk om een paar simpele knoppen of stemcommandos te kunnen geven om de auto voor te verwarmen, laadpoort te ontgrendelen, etc.

Ik ben dus ineens in de wereld van Tasker, IFTTT en Google Assistant gestort. Vooralsnog lukt het me niet om alles aan elkaar te knopen…
Ik kan via een Tasker plug-in wel contact maken met de auto en via m’n reserve android telefoon eea aansturen, maar ik krijg de link naar de Google Nest Hub met geen mogelijkheid gemaakt.

Heeft iemand hier eerder al mee geworsteld en de juiste website/YouTube uitleg/oid voor mij om mij op weg te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Smobbo Je kan beter een Google Nest draadje zoeken omdat je probleem niet Tesla specifiek is. Sterker nog, het Tesla gedeelte van je project werkt al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
RichieB schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:50:
@Smobbo Je kan beter een Google Nest draadje zoeken omdat je probleem niet Tesla specifiek is. Sterker nog, het Tesla gedeelte van je project werkt al.
Ik ga ook zeker even in die hoek buurten, maar ik kan me voorstellen dat juist tesla rijders dit soort gadget gehannes leuk vinden om te doen ;) , de kans dat iemand dit al gedaan heeft leek me vrij groot :)

Kleine update: het werkt!
Voor de liefhebber:

De benodigdheden:
Google Nest Hub
Android telefoon die altijd bereikbaar is binnen het netwerk
Tasker
AutoVoice
Tesla plug-in for tasker

Het is daarna een hoop gedoe, maar de kern:
In de tesla plug-in voor tasker maak je verbinding met je auto. In tasker maak je een taak aan en een profiel per taak om iets gedaan te krijgen (auto voorverwarmen bijvoorbeeld).
In Google assistant maak je een routine aan waarbij je een handige zin (in allerlei varianten) maakt die leidt tot het aanroepen van AutoVoice. Bijvoorbeeld: ‘Tesla voorverwarmen’ leidt naar de zin ‘Vraag AutoVoice om TW’. Waarbij TW voor tesla voorverwarmen staat, in de gratis versie mag het commando Max 2 tekens zijn. In tasker maak je tot slot een koppeling, via de autovoice plug-in, tussen je taak om iets gedaan te krijgen en de autovoice vraag.

Nu roep ik dus naar m’n Google Nest Hub: ‘Tesla voorverwarmen’ of een variant daarop en dan reageert hij met de bevestiging dat dat gelukt is. Het daadwerkelijke werk wordt dan voornamelijk op je android telefoon gedaan. Mijn oude LG G2 die in de la lag kan dit nog net aan, maar een iets moderner toestel is volgens mij wel handig.

[ Voor 56% gewijzigd door Smobbo op 02-04-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 21:00

matroosoft

Lone Christian

.

[ Voor 99% gewijzigd door matroosoft op 03-04-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Smobbo je hebt geen smart watch? Wat een ellende om even voorverwarming aan te zetten joh. Plus dat er nog een telefoon aan moet blijven ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
GeeMoney schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:36:
@Smobbo je hebt geen smart watch? Wat een ellende om even voorverwarming aan te zetten joh. Plus dat er nog een telefoon aan moet blijven ook.
Haha, dit is meer extra rommel voor de lol ;) .
Ik heb een Apple Watch waarmee het gemakkelijk gaat, daarnaast nog een Flic knopje om op te klikken.
Het leek me alleen geinig om dit ook met de Nest Hub te kunnen doen en dat blijkt te werken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Liegebeest schreef op maandag 28 maart 2022 @ 06:50:
'kGa zometeen m'n eigen bak weer terughalen even dat dikke bedrag afrekenen. Ze hadden me d'r niet voor gewaarschuwd, maar het was een over-night job, dus ik kon er niet op wachten.
Ik had het nog niet genoemd, maar nog niet een week nadat ik m'n S terug had van de garage, mag ik weer een reparatie inplannen.

Tijdens de paar keer nachtvorst was blijkbaar de handgreep van de bestuurders-deur vastgevroren. Bij het ontgrendelen van de auto draaide de stappenmotor in de handgreep zich kapot en nu kom ik dus m'n eigen deur niet meer in.

Ze hadden drie weken nodig om het onderdeel te regelen en nu krijg ik de melding dat het nog langer duurt. Pas begin Mei wordt m'n handgreep vervangen. Tot die tijd steeds via de bijrijder naar binnen, bestuurdersraam openen, omlopen en van binnen uit weer open wippen.

Jullie hadden gelijk eerder dit jaar: ik moet gewoon geen premium auto's meer kopen. Alleen maar low tech spul waar weinig aan kapot kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Liegebeest zou Tesla ook niet als "premium" betitelen. Qua infotainment misschien nog wel maar mbt bouwkwaliteit, gebruikte materialen en service niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
Inspired schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:15:
@Liegebeest zou Tesla ook niet als "premium" betitelen. Qua infotainment misschien nog wel maar mbt bouwkwaliteit, gebruikte materialen en service niet.
Dat botst met de stelling van anderen in deze thread toen ik klaagde over 1000+ euro voor het vervangen van een koplamp unit. :) "Tja, wat verwacht je met een premium auto?" En voor zeker een ton aan auto onder mijn reet mag je bidden dat ie "premium" is.

Maar ik ben het met je eens: de service-logistiek is ruk en ook de bouwkwaliteit valt mij vies tegen.

[ Voor 16% gewijzigd door Liegebeest op 17-04-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Is maar net wat je onder “premium” verstaat. Net zoals de andere onderwerpen die worden benoemt.
Pagina: 1 ... 36 ... 66 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic