Toon posts:

Het grote Tesla topic - deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 37 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:16
Tja. Andere merken doen het ook. Dus waarom niet wat extra marge pakken. En anders kun je het altijd op duurzaamheid gooien. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PEPPI
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:43

PEPPI

Informatiemanager

Liegebeest schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:09:
[...]

Tijdens de paar keer nachtvorst was blijkbaar de handgreep van de bestuurders-deur vastgevroren. Bij het ontgrendelen van de auto draaide de stappenmotor in de handgreep zich kapot en nu kom ik dus m'n eigen deur niet meer in.

Ze hadden drie weken nodig om het onderdeel te regelen en nu krijg ik de melding dat het nog langer duurt. Pas begin Mei wordt m'n handgreep vervangen. Tot die tijd steeds via de bijrijder naar binnen, bestuurdersraam openen, omlopen en van binnen uit weer open wippen.
Wat is het bouwjaar van jouw Model S? (Oh, ik lees net dat het een >2020 model is)

Zelf heb ik met mijn 2015 model S regelmatig problemen met de handgrepen gehad. Een bepaald tandwieletje was de zwakke schakel en dit was prima te repareren. (oor door een derde als Tesland.nl)
De handgreep kwam dan niet naar buiten, maar kon nog prima functioneren met de volgende truuk:

There's no place like 127.0.0.1

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:30
PEPPI schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 06:47:
[...]

Wat is het bouwjaar van jouw Model S? (Oh, ik lees net dat het een >2020 model is)

Zelf heb ik met mijn 2015 model S regelmatig problemen met de handgrepen gehad. Een bepaald tandwieletje was de zwakke schakel en dit was prima te repareren. (oor door een derde als Tesland.nl)
De handgreep kwam dan niet naar buiten, maar kon nog prima functioneren met de volgende truuk:
[YouTube: Faulty Tesla Model S Door Handle Quick Fix | Tesla Tom]
Nee, het is een 2018.

De handgreep komt wel naar buiten, maar niet ver genoeg om de deur te triggeren. Ik kan trekken, maar hij raakt de schakelaar niet aan. Kan er dus bijv eens een goede ruk aan geven, in de hoop dat ie dan verder naar buiten komt, maar dan sloop ik'm mogelijk nog verder.

Liege, liege, liegebeest!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Netjes :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-01 14:04
Zijn er meer mensen die Premium Activity opeens niet meer hebben? Merkte het vanochtend op 2022.12.3.1 - Heb een leaseauto en al die tijd gewoon spotify kunnen luisteren tot deze laatste update. Ik krijg de melding dat Premium Activity verlopen is maar kan het nergens meer bestellen ook..

[ Tesla Model 3 AWD Base Performance | 19" | Pearl White | White Interior | Trekhaak ]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
Cyw00d schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:39:
Zijn er meer mensen die Premium Activity opeens niet meer hebben? Merkte het vanochtend op 2022.12.3.1 - Heb een leaseauto en al die tijd gewoon spotify kunnen luisteren tot deze laatste update. Ik krijg de melding dat Premium Activity verlopen is maar kan het nergens meer bestellen ook..
Is per 1/5 afgelopen idd. Je moet nu betalen. Probleem is dat dit nog niet bij alle LMs kan. Leaseplan is er ook nog mee bezig. Ik kan het ook nog niet afsluiten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:44

MrScratch

I am rubber, you are glue

Cyw00d schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:39:
Tesla heeft het inderdaad voor heel veel (alle?) leaserijders op 1 mei 2022 laten aflopen. Ik heb daar vanuit Leaseplan (mijn leasemaatschappij) een mail over gehad. Het is de bedoeling dat via de app dit los is te bestellen/activeren voor een 10tje per maand.

Via Upgrades > software upgrades > Abonneren zou dit beschikbaar moeten zijn. Echter lijkt dit bij sommigen wel en bij sommigen niet te werken.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:17
MrScratch schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:42:
[...]
Tesla heeft het inderdaad voor heel veel (alle?) leaserijders op 1 mei 2022 laten aflopen.[...]
Tesla had het in overleg met de LMs aangezet voor alle leaseauto's, maar berekende het wel door aan de LMs. Die moesten het tot nu toe dus ophoesten.
Kan zijn dat jouw LM daarmee gestopt is. Zelf kreeg ik de melding vanuit Tesla ook (auto bij Arval), maar staat in de auto nog dat het pakket meegeleverd is (zelfde als AP). Het werkt hier ook nog steeds, dus ik zie het wel.
Totdat Tesla/Arval het mogelijk maakt om dit zelf aan en uit te zetten + te betalen zoeken ze het maar uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 19:43
Weet iemand hoe Alphabet met het vervallen van Premium Connectivity omgaat? Ik heb daar geen enkel bericht over gehad van hen, of Tesla, en kwam vandaag voor een onaangename verrassing te staan. 😕

Metal up your ass

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:05

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MrScratch schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:42:
[...]

Tesla heeft het inderdaad voor heel veel (alle?) leaserijders op 1 mei 2022 laten aflopen. Ik heb daar vanuit Leaseplan (mijn leasemaatschappij) een mail over gehad. Het is de bedoeling dat via de app dit los is te bestellen/activeren voor een 10tje per maand.

Via Upgrades > software upgrades > Abonneren zou dit beschikbaar moeten zijn. Echter lijkt dit bij sommigen wel en bij sommigen niet te werken.
Aan de ene kant vind ik het ergerlijk dat ik dus gewoon nergens dat hele Upgrades>Software updates kan vinden, aan de andere kant vind ik het wel weer typisch Tesla. We verzinnen iets, en vervolgens werkt het voor ongeveer de helft. ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyw00d
  • Laatst online: 30-01 14:04
Als je een lease auto hebt heeft de leasemaatschappij beperkte rechten ingesteld voor de rijder. Dit was in ieder geval bij mij zo.

Hiltermann Lease heeft binnen 2 uur ervoor gezorgd dat ik de upgrade optie in de app had, heb nu de premium activity aan kunnen zetten in de app! 😎

[Voor 3% gewijzigd door Cyw00d op 03-05-2022 19:51]

[ Tesla Model 3 AWD Base Performance | 19" | Pearl White | White Interior | Trekhaak ]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SMLDK
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:14
JaymzHetfield schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:04:
Weet iemand hoe Alphabet met het vervallen van Premium Connectivity omgaat? Ik heb daar geen enkel bericht over gehad van hen, of Tesla, en kwam vandaag voor een onaangename verrassing te staan. 😕
Ik heb de afgelopen tijd ook niets van Alphabet ontvangen. Ik heb ze een mail gestuurd nav de berichten In dit topic. Het antwoord is precies wat er in dit topic staat: je moet het vanaf 1 Mei zelf betalen.

Sinds deze week heb ik dus geen premium connectivity meer. Ik kan nog geen premium aanvragen want die optie staat nog niet in de app onder Upgrades.

En natuurlijk twee dagen achter elkaar in een mega file terecht gekomen die ik had kunnen ontwijken als ik de live verkeersinformatie had kunnen zien 🤣

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JaymzHetfield
SMLDK schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:51:
[...]

Ik heb de afgelopen tijd ook niets van Alphabet ontvangen. Ik heb ze een mail gestuurd nav de berichten In dit topic. Het antwoord is precies wat er in dit topic staat: je moet het vanaf 1 Mei zelf betalen.

Sinds deze week heb ik dus geen premium connectivity meer. Ik kan nog geen premium aanvragen want die optie staat nog niet in de app onder Upgrades.

En natuurlijk twee dagen achter elkaar in een mega file terecht gekomen die ik had kunnen ontwijken als ik de live verkeersinformatie had kunnen zien 🤣
Ik blijf het vreemd vinden dat functionaliteit (in mijn geval) na bijna 3 jaar verdwijnt en ik er opeens extra voor zou moeten betalen. Ze komen toch ook niet halverwege het leasecontract plots een stoel verwijderen?

Metal up your ass

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:27
JaymzHetfield schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:57:
[...]

Ik blijf het vreemd vinden dat functionaliteit (in mijn geval) na bijna 3 jaar verdwijnt en ik er opeens extra voor zou moeten betalen. Ze komen toch ook niet halverwege het leasecontract plots een stoel verwijderen?
Je ziet het verkeerd: het is functionaliteit waar je normaal voor had moeten betalen maar doordat dat technisch nog niet mogelijk was, je er 3 jaar gratis van hebt kunnen genieten en er nu pas voor gaat betalen als je het wilt behouden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
Caelorum schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Tesla had het in overleg met de LMs aangezet voor alle leaseauto's, maar berekende het wel door aan de LMs. Die moesten het tot nu toe dus ophoesten.
Kan zijn dat jouw LM daarmee gestopt is. Zelf kreeg ik de melding vanuit Tesla ook (auto bij Arval), maar staat in de auto nog dat het pakket meegeleverd is (zelfde als AP). Het werkt hier ook nog steeds, dus ik zie het wel.
Totdat Tesla/Arval het mogelijk maakt om dit zelf aan en uit te zetten + te betalen zoeken ze het maar uit.
Inmiddels ook melding van de LM dat het per 1 mei gestopt zou moeten zijn, alleen is het momenteel nog steeds meegeleverd volgens de auto. Ik ga maar geen slapende honden wakker maken hier :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JaymzHetfield
Myrdhin schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:44:
[...]

Je ziet het verkeerd: het is functionaliteit waar je normaal voor had moeten betalen maar doordat dat technisch nog niet mogelijk was, je er 3 jaar gratis van hebt kunnen genieten en er nu pas voor gaat betalen als je het wilt behouden.
'Normaal' voor had moeten betalen? Je bestelt een auto. Hij wordt geleverd met een berg functionaliteit. Niemand (Tesla/leasemaatschappij) vertelt je ooit dat iets daarvan tijdelijk is. Niet verteld bij aflevering, geen mailjes, geen berichten, niks. De leasemaatschappij wordt elke maand betaald. Het werkt bijna 3 jaar prima. Je hoort nooit wat over dat het op zou kunnen houden. En dan plots werkt het niet meer en mag ik blij zijn dat ik ergens van heb kunnen genieten?
Dat is toch de wereld op zijn kop? De leasemaatschappij krijgt maandelijks hetzelfde bedrag betaald maar wat ik er voor terug krijg is opeens minder. Dat is toch gek? Stopt volgende maand de verwarming?

Metal up your ass

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 20:25
JaymzHetfield schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:22:
[...]

'Normaal' voor had moeten betalen? Je bestelt een auto. Hij wordt geleverd met een berg functionaliteit. Niemand (Tesla/leasemaatschappij) vertelt je ooit dat iets daarvan tijdelijk is. Niet verteld bij aflevering, geen mailjes, geen berichten, niks. Het werkt bijna 3 jaar prima. Je hoort nooit wat over dat het op zou kunnen houden. En dan plots werkt het niet meer en mag ik blij zijn dat ik ergens van heb kunnen genieten?
Dat is toch de wereld op zijn kop? De leasemaatschappij krijgt maandelijks hetzelfde bedrag betaald maar wat ik er voor terug krijg is opeens minder. Dat is toch gek? Stopt volgende maand de verwarming?
Ugh niet hier ook dezelfde discussie als in het Model 3/Y topic he.

Maar wat je zegt klopt feitelijk niet. Op de Tesla site staat gewoon hoe lang je Premium Connectivity "gratis" krijgt. Bij een Model 3 LR en Perf kreeg/krijg(?) je 1 jaar en bij een Model 3 RWD krijg je 1 maand. Daarna moet je dokken.

Kijk op de Tesla site: kies een auto, configureer hem en klik onder Interieur op "kenmerken". Scroll naar het laatste plaatje. Daar staat het. En daar stond het ook al toen ik er eentje bestelde (juli 2021), dus ik vermoed dat het er al heel lang staat.

[Voor 10% gewijzigd door Sluuz op 04-05-2022 16:27]

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
[...]

'Normaal' voor had moeten betalen? Je bestelt een auto. Hij wordt geleverd met een berg functionaliteit. Niemand (Tesla/leasemaatschappij) vertelt je ooit dat iets daarvan tijdelijk is. Niet verteld bij aflevering, geen mailjes, geen berichten, niks. De leasemaatschappij wordt elke maand betaald. Het werkt bijna 3 jaar prima. Je hoort nooit wat over dat het op zou kunnen houden. En dan plots werkt het niet meer en mag ik blij zijn dat ik ergens van heb kunnen genieten?
Zo gek is het niet. Bij menig ander merk moet je ook betalen voor bepaalde connectivity na x maand/jaar. Tesla heeft het netjes vermeld. Wellicht heb je dit niet gezien, dat kan. Leasers hebben geluk gehad, nu moet je gewoon dokken. Of genoegen nemen met standaard. Zoveel mis je niet. Ik had recht op 1 jaar (LR) en heb nu ook bijna drie jaar premium gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Hetzelfde geld toch al jaren voor data abonnementen en nog langer voor navigatie updates? Bij aanschaf krijg je 1/2/3 jaar en daarna moet je betalen. Wees blij dat je niet zoals bij Volkswagen (2016 GTE) langs de dealer moet om het te activeren en het gewoon vanuit een app kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Myrdhin
  • Laatst online: 13:27
[...]

Sorry hoor maar er staat duidelijk op de website van Tesla bij de auto dat Premium Connectivity een abonnement is wat je eerst een tijdje gratis krijgt en daarna geld kost. Dat jij niet de moeite hebt genomen om alle relevante informatie te lezen is niet het probleem van Tesla of de leasemij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JaymzHetfield
Stond dat er 3 jaar geleden ook?

Metal up your ass

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
Ja, sinds in ieder geval september 2019.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JaymzHetfield
Had ook net het antwoord op mijn vraag gevonden. Maart 2019 stond het er kennelijk ook al.
https://web.archive.org/w...NL/model3/design#interior
Compleet gemist dan.

Metal up your ass

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jovanbff
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:22
SMLDK schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:51:
[...]

Maar is het dan niet makkelijker om gewoon even je navigatie aan te zetten ipv handmatig naar rode streepjes te zoeken?
JaymzHetfield schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:13:
Had ook net het antwoord op mijn vraag gevonden. Maart 2019 stond het er kennelijk ook al.
https://web.archive.org/w...NL/model3/design#interior
Compleet gemist dan.
Netjes dat je hier op terug komt!

940 Wp | gasloos | Tesla M3P

Acties:
  • +5Henk 'm!

• JaymzHetfield
Ja tuurlijk. Ik had het gewoon fout. Zo heeft iemand anders er misschien nog wat aan.

Metal up your ass

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SMLDK
  • Laatst online: 11:14
Jovanbff schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:26:
[...]

Maar is het dan niet makkelijker om gewoon even je navigatie aan te zetten ipv handmatig naar rode streepjes te zoeken?
[...]
Dat is zeker makkelijker en zelfs heel slim. Ik neem mij elke keer voor om voordat ik mijn laptop dichtklap eerst naar het verkeer op de route te kijken 😁

Vandaag upgrade 2022.12.3.2 geïnstalleerd en in de app zie ik nu de optie om Premium Connectivity te verlengen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Liegebeest
Liegebeest schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:43:
[...]
De handgreep komt wel naar buiten, maar niet ver genoeg om de deur te triggeren. Ik kan trekken, maar hij raakt de schakelaar niet aan. Kan er dus bijv eens een goede ruk aan geven, in de hoop dat ie dan verder naar buiten komt, maar dan sloop ik'm mogelijk nog verder.
Gisteren vervangen, mocht €340 aftikken.

Nou ja, in Oktober ben ik d'r vanaf. Ben geneigd te kijken of ik'm niet nu al kan verkopen om zo de lease af te handelen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jovanbff
SMLDK schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:20:
[...]

Dat is zeker makkelijker en zelfs heel slim. Ik neem mij elke keer voor om voordat ik mijn laptop dichtklap eerst naar het verkeer op de route te kijken 😁

Vandaag upgrade 2022.12.3.2 geïnstalleerd en in de app zie ik nu de optie om Premium Connectivity te verlengen.
To be sure: je weet dat de auto nog wel verkeersinformatie krijgt en dus je route aanpast mocht er file zijn. Alleen geen verkeervisualisatie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:06
Jovanbff schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:35:
[...]

To be sure: je weet dat de auto nog wel verkeersinformatie krijgt en dus je route aanpast mocht er file zijn. Alleen geen verkeervisualisatie
Ik gebruik die streepjes ook wel met enige regelmaat vluchtig. Zeker op AP en plekken waarvan ik weet waar het druk kan zijn. Alternatieve routes zoals je die zelf kent worden nooit voorgesteld (ook niet door andere routeplanners)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Card Nox
  • Laatst online: 13:49
Zijn er hier mensen die de neus van de pré facelift MS hebben laten wrappen of spuiten of anders gemodificeerd hebben? Zo ja, wat, waar en voor hoeveel 😁?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-02 16:27
Gisteren de upgrade naar 2022.12.3.2 gedaan met mijn 2021 Model 3.
Los van de release notes merk ik in autopilot het volgende verschil:
Normaal als je je stuur niet vast hebt krijg je eerst melding 'handen aan het stuur', daarna langzaam blauw knipperen, daarna snel blauw knipperen en dáárna pas een piep.
Na drie keer piep is het dan definitief over voor de rest van de rit.

Nu...
Als je gewoon op zit te letten lijkt er weinig veranderd te zijn.
Als ik niet op zit te letten... Dan is de eerste melding al een piep, gaat daarna pas langzaam blauw knipperen. Die piep kan dan ook vaker dan drie keer voorkomen.
Anderen hier ook al ervaring mee? Ik heb vanmorgen 40km gereden dus geen uitgebreide praktijk test, maar het lijkt echt alsof de cabine camera gebruikt wordt om dit aan te sturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Laadtarief Duitsland is weer verhoogd, nu ongeveer gelijk met NL met 58 cent/kWh.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
Wolly schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:45:
Laadtarief Duitsland is weer verhoogd, nu ongeveer gelijk met NL met 58 cent/kWh.

[Twitter]
Nederland ook hoger zo te zien?

Gisteren was het voor niet Tesla rijders in NL 69 cent zonder abonnement of 43 cent met abonnement. Nu 70c vs 52c. Zit niet in de auto dus weet ff niet wat wij betalen maar gok ook de 52c.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:08:
[...]

Nederland ook hoger zo te zien?

Gisteren was het voor niet Tesla rijders in NL 69 cent zonder abonnement of 43 cent met abonnement. Nu 70c vs 52c. Zit niet in de auto dus weet ff niet wat wij betalen maar gok ook de 52c.
60 cent voor Tesla rijders in SC Sassenheim zag ik, 58 cent in Schiedam.

Paar andere zaten nog op 52 cent inderdaad, best grote verschillen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vulcan
  • Laatst online: 07-02 10:04
Gisteren in Zwolle geladen (Model 3) voor € 0.54, gaat rap omhoog idd.

[Voor 7% gewijzigd door vulcan op 13-05-2022 12:03]

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:02
jmderonde schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:37:
Gisteren de upgrade naar 2022.12.3.2 gedaan met mijn 2021 Model 3.
Los van de release notes merk ik in autopilot het volgende verschil:
Normaal als je je stuur niet vast hebt krijg je eerst melding 'handen aan het stuur', daarna langzaam blauw knipperen, daarna snel blauw knipperen en dáárna pas een piep.
Na drie keer piep is het dan definitief over voor de rest van de rit.

Nu...
Als je gewoon op zit te letten lijkt er weinig veranderd te zijn.
Als ik niet op zit te letten... Dan is de eerste melding al een piep, gaat daarna pas langzaam blauw knipperen. Die piep kan dan ook vaker dan drie keer voorkomen.
Anderen hier ook al ervaring mee? Ik heb vanmorgen 40km gereden dus geen uitgebreide praktijk test, maar het lijkt echt alsof de cabine camera gebruikt wordt om dit aan te sturen.
Heb ik ook gemerkt. Plus, na de eerste piep moet je ook veel meer aan je stuur trekken voordat de melding weggaat. Ook veel sneller inderdaad dat autopilot niet meer beschikbaar is tot einde rit (tankstation -> in park en direct weer door).
Het is een knap lastige aanpassing. Van de week even de camera afgedekt en lijkt dan volgens oude patroon te werken (voor zolang als dat duurt).

Toevallig een drukke week, 360km per dag (180 heen en weer), maar ondanks deze aanpassing nog steeds erg blij met AP. Dat scheelt zoveel :Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
vulcan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:02:
Gisteren in Zwolle geladen (Model 3) voor € 0.54, gaat rap omhoog idd.
Bijna een verdubbeling in prijs, niet best...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TNJ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02 20:05

TNJ

Frugalite

ybos schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:17:
[...]... Plus, na de eerste piep moet je ook veel meer aan je stuur trekken ...
Ik heb er nog geen (ben wachtende), maar ik weet zeker dat ik 99% van de tijd de truuk met het scrollwiel zal gebruiken... de AP snelheid even een klik omhoog/omlaag en meteen een klik terug.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
TNJ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:05:
[...]

Ik heb er nog geen (ben wachtende), maar ik weet zeker dat ik 99% van de tijd de truuk met het scrollwiel zal gebruiken... de AP snelheid even een klik omhoog/omlaag en meteen een klik terug.
Dat ga ik straks direct proberen maar werk volgens mij niet.
Tenminste, volume harder zetten (ook een actieve handeling) of andere handelingen reset de boel niet, misschien dat snelheid aanpassen wel een trigger is. .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jmderonde
TNJ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:05:
[...]

Werkt niet. Zoals ybos zegt moet je ook echt serieus aan je stuur zitten om de melding weg te krijgen. Een nudge met je knie is niet meer voldoende.
Inderdaad eens proberen de camera af te plakken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TNJ

TNJ

Frugalite

jmderonde schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:27:
[...]

Werkt niet. Zoals ybos zegt moet je ook echt serieus aan je stuur zitten om de melding weg te krijgen.
Is dat in Europa verwijderd (in uodate xx.x van datum?), of was het hier nooit een optie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 13:40
TNJ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:59:
[...]

Is dat in Europa verwijderd (in uodate xx.x van datum?), of was het hier nooit een optie?
Heeft zover ik weet nooit zo gewerkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:19

Domih

Domih.

Hi! Ik meld me hier ook even. Sinds anderhalve week trotse eigenaar van een Tesla Model S uit 2014. Binnenkort bij meer tijd het topique doorlezen voor interessante tips :)
Bij aanschaf was één van de deurhendels kapot, dit heb ik zelf gerepareerd. Ook zijn de tpms batterijtjes leeg, heb 3 juni een afspraak bij Tesla Service Center Eindhoven. Of is dit ook goed zelf te doen?

Wil ook de MCU upgraden naar versie 2 voor Netfix/yt tijdens superchargen. Heb nu ook geregeld dat mijn scherm niet opstart met de foutmelding ‘middendisplay niet beschikbaar’. De chip is wel al vervangen dus dat vind ik raar..
Omdat foto’s meer zeggen dan 1000 woorden:

Edit: Zag dat er een model 3/y topic is. Is er een model S topic?

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

• Jeroenneman

Jeroenneman

Domih schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:16:
Hi! Ik meld me hier ook even. Sinds anderhalve week trotse eigenaar van een Tesla Model S uit 2014. Binnenkort bij meer tijd het topique doorlezen voor interessante tips :)
Bij aanschaf was één van de deurhendels kapot, dit heb ik zelf gerepareerd. Ook zijn de tpms batterijtjes leeg, heb 3 juni een afspraak bij Tesla Service Center Eindhoven. Of is dit ook goed zelf te doen?

Wil ook de MCU upgraden naar versie 2 voor Netfix/yt tijdens superchargen. Heb nu ook geregeld dat mijn scherm niet opstart met de foutmelding ‘middendisplay niet beschikbaar’. De chip is wel al vervangen dus dat vind ik raar..
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Blijft een mooie verschijning. Heb je nog geen gele randen om het scherm heen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Domih

Domih

Domih.

Jeroenneman schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:20:
[...]

Blijft een mooie verschijning. Heb je nog geen gele randen om het scherm heen?
Dank je!
Nee geen gele randen om het scherm gelukkig.
Mijn wifi lijkt het ook niet/heel slecht te doen. Er staat dat de navigatieinformatie 2019.xx.xx is. Is dit de algehele software of alleen de kaart? Wifi verbinding lukt me maar niet. Alleen via mobiele hotspot en dat is 250KB/s

[Voor 31% gewijzigd door Domih op 14-05-2022 09:59]

• ybos
Domih schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:16:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Brutale vraag, wil je delen wat je daar nou nog voor betaald icm km stand :? En waarom de keuze voor een "oude" S en niet bijvoorbeeld een gebruikte 3? Zal qua prijs niet heel ver uit elkaar liggen?

• Inspired
Domih schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:35:
[...]

Dank je!
Mijn wifi lijkt het ook niet/heel slecht te doen. Er staat dat de navigatieinformatie 2019.xx.xx is. Is dit de algehele software of alleen de kaart? Wifi verbinding lukt me maar niet. Alleen via mobiele hotspot en dat is 250KB/s
2019.xx zal de firmware van de auto zijn. De navi kaart is iets met EU-20xx.x-xxxx. Zal nog wel een update voor de firmware zijn. Welke release is afhankelijk van MCU versie.

[Voor 8% gewijzigd door Inspired op 14-05-2022 11:58]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Domih

Domih

Domih.

Inspired schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 11:56:
[...]

2019.xx zal de firmware van de auto zijn. De navi kaart is iets met EU-20xx.x-xxxx. Zal nog wel een update voor de firmware zijn. Welke release is afhankelijk van MCU versie.
Updaten gaat dus echt heel slecht. Blijft nu op 0B/s hangen met m’n mobiele hotspot. Andere wifipunten verbinden lukt niet eens.

Heb er €31.000,- voor betaald. Reden voor oude model S is vooral beschikbaar budget en gratis superchargen(kan niet thuisladen). Zal ook niet superveel meer afschrijven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domih

Domih

Domih.

Liegebeest schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:43:
[...]

Nee, het is een 2018.

Zal er niet een harde ruk aan geven. Waarschijnlijk zit de sensor fout(in de weg, zie foto) of de wedge die je linksonder op de foto ziet is afgebroken. Hoe dan ook is lomp trekken nooit een goede optie.

• Inspired
Domih schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:05:
[...]

Updaten gaat dus echt heel slecht. Blijft nu op 0B/s hangen met m’n mobiele hotspot. Andere wifipunten verbinden lukt niet eens.

[Afbeelding]

Heb er €31.000,- voor betaald. Reden voor oude model S is vooral beschikbaar budget en gratis superchargen(kan niet thuisladen). Zal ook niet superveel meer afschrijven.
Ah ja. De laatste firmware staat er wel op. Weet je of de storage vervangen is bij deze? Al zal hij bij issues wel een melding geven.

Je mobiele bundel is er nog niet door? Navi update is flink groot. :)

[Voor 4% gewijzigd door Inspired op 14-05-2022 12:43]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Toch leuk om te lezen hoe de Euro NCAP het weet voor elkaar krijgt om een compleet debiele ranking/score te verzinnen:

Ik presenteer de Euro NCAP driver assistance grading. Waarbij de ID.5 blijkbaar de volle score krijgt, en een Model 3 op "Moderate" uitkomt.

Vervolgens even de daadwerkelijke PDF rapporten gelezen, want ik heb met een Enyaq gereden, en dat was toch echt niet beter dan Tesla:

https://euroncap.blob.cor...022-vw-id_5-datasheet.pdf

https://euroncap.blob.cor...sla-model-3-datasheet.pdf

En zie hier hoe de NCAP de score bepaalt: ondanks dat Tesla op daadwerkelijk functioneren van het systeem duidelijk beter scoort, en eigenlijk in iedereen geteste situatie adequaat in kan grijpen, krijg je enorm veel aftrek omdat het systeem uitschakelt bij een ingreep door de bestuurder (niet meer dan logisch lijkt mij?), en veel aftrek omdat je geen schermpje voor je hebt waarop je continu kunt kijken (lijkt mij juist onveilig, maar soit).

En zo krijgt een auto die in iedere situatie juist ingreep dus de score "Moderate" ,en krijgt een VW die tegen een invoeger aan zou knallen het predikaat "beste uit de test"...

Prik mij maar lek.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jovanbff
Jeroenneman schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:58:
Toch leuk om te lezen hoe de Euro NCAP het weet voor elkaar krijgt om een compleet debiele ranking/score te verzinnen:

Ik presenteer de Euro NCAP driver assistance grading. Waarbij de ID.5 blijkbaar de volle score krijgt, en een Model 3 op "Moderate" uitkomt.

Vervolgens even de daadwerkelijke PDF rapporten gelezen, want ik heb met een Enyaq gereden, en dat was toch echt niet beter dan Tesla:

En zie hier hoe de NCAP de score bepaalt: ondanks dat Tesla op daadwerkelijk functioneren van het systeem duidelijk beter scoort, en eigenlijk in iedereen geteste situatie adequaat in kan grijpen, krijg je enorm veel aftrek omdat het systeem uitschakelt bij een ingreep door de bestuurder (niet meer dan logisch lijkt mij?), en veel aftrek omdat je geen schermpje voor je hebt waarop je continu kunt kijken (lijkt mij juist onveilig, maar soit).

En zo krijgt een auto die in iedere situatie juist ingreep dus de score "Moderate" ,en krijgt een VW die tegen een invoeger aan zou knallen het predikaat "beste uit de test"...

Prik mij maar lek.
Dit is vrij stevige cherry picking. Op 5 categorien scoort de Tesla ronduit belabberd, waar de VW dat op 2 doet. En je systeem is helaas maar zo goed als je zwakste schakel inderdaad.

EDIT: Driving collaboration heeft dan ook een hele logische uitleg:
Driver Assist systems should offer steering support while the driver maintains full control and work with the driver’s intentions, not against it. The steering input applied to the steering-wheel to override the system should not feel like fighting against the vehicle. When the driver steers away from the middle of the lane, for any reason, the system should stay engaged but always overridable, to ensure the feeling of co-operation, not a hand-over of control

[Voor 15% gewijzigd door Jovanbff op 14-05-2022 15:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Jovanbff schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 13:47:
[...]

Dit is vrij stevige cherry picking. Op 4 categories scoort de Tesla ronduit belabberd. En je systeem is helaas maar zo goed als je zwakste schakel inderdaad.

[...]
Dat ligt er helemaal aan hoeveel waarde je hecht aan welke categorie. Als je ziet dat de Volkswagen in tig scenario's eigenlijk tekort schiet, dan snap ik de score echt niet.

• Jovanbff
Jeroenneman schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:30:
[...]

Dat ligt er helemaal aan hoeveel waarde je hecht aan welke categorie. Als je ziet dat de Volkswagen in tig scenario's eigenlijk tekort schiet, dan snap ik de score echt niet.
Ik weet even niet wat je met “tig” bedoeld hier. Alleen ACC en Driver monitoring maken ze echt missers

En zelfs over ACC (waar hij het laagst scoort, staat er):
The ID.5 responds to avoid a collision in most of the ACC test scenarios
Dus “tig scenarios” kan ik even niet plaatsen

[Voor 25% gewijzigd door Jovanbff op 14-05-2022 15:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Jovanbff schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 15:12:
[...]

Ik weet even niet wat je met “tig” bedoeld hier. Alleen ACC en Driver monitoring maken ze echt missers

En zelfs over ACC (waar hij het laagst scoort, staat er):

[...]

Dus “tig scenarios” kan ik even niet plaatsen
Tja, jij kijkt naar categorieën, ik kijk naar daadwerkelijk functioneren.

Het hele punt van de post was juist dat de NCAP willekeurige categorieën creëert.
Ik heb nog een categorie verzonnen: het is super onveilig als je op de weg stil komt te staan zonder stroom, dus vanaf nemen we laadsnelheden en laadnetwerk mee in de score ...
Om maar aan te geven hoe debiel de categorieën van de NCAP zijn. Wat boeit het nu of je volgens hen kunt zien of een systeem ingeschakeld is, voor je neus, of op een 15" scherm in het midden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PEPPI
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:43

PEPPI

Informatiemanager

Domih schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:35:
[...]

Dank je!
Welkom!
Doet mij terugdenken aan mijn vorige Tesla, een zwarte P85D uit 2015. Prima auto, op dat stukje in de handgrepen na.
Wifi is bij mij altijd een ramp geweest, zowel de model S van 2015 als die van 2020. Op een of andere manier wil dat niet met unifi wifi werken. Een tefoon met mijn thuis wifi verbinden en dan als hotsopt opzetten werkt meestal het beste. Ik heb hem ook wel eens op een parkeerplaats van een service centre geparkeerd, dan verbind de auto met het Wifi van Tesla.

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
PEPPI schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:52:
[...]
Wifi is bij mij altijd een ramp geweest, zowel de model S van 2015 als die van 2020. Op een of andere manier wil dat niet met unifi wifi werken.
[…]
Het bereik van de WiFi is erg slecht maar als ik mijn Model S uit 2018 dicht genoeg parkeer dan verbindt hij prima met mijn UniFi AP.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jovanbff
Jeroenneman schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 17:35:
[...]

Tja, jij kijkt naar categorieën, ik kijk naar daadwerkelijk functioneren.

Het hele punt van de post was juist dat de NCAP willekeurige categorieën creëert.
Ik heb nog een categorie verzonnen: het is super onveilig als je op de weg stil komt te staan zonder stroom, dus vanaf nemen we laadsnelheden en laadnetwerk mee in de score ...
Om maar aan te geven hoe debiel de categorieën van de NCAP zijn. Wat boeit het nu of je volgens hen kunt zien of een systeem ingeschakeld is, voor je neus, of op een 15" scherm in het midden?
Welke categorie vind je niet juist?

Overigens doen ze vrijwel geen aftrek voor dat schermpje waar je het steeds over hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Liegebeest
Domih schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:05:
[...]
Was het gratis superchargen niet gelimiteerd tot de eerste eigenaar? Is daar een manier omheen dan?
Domih schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:08:
[...]

Zal er niet een harde ruk aan geven. Waarschijnlijk zit de sensor fout(in de weg, zie foto) of de wedge die je linksonder op de foto ziet is afgebroken. Hoe dan ook is lomp trekken nooit een goede optie.
Dat heb ik dan ook niet gedaan. Ze hebben dat hele ding vervangen, a €340 :|

[Voor 34% gewijzigd door Liegebeest op 15-05-2022 08:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
Liegebeest schreef op zondag 15 mei 2022 @ 08:04:
[...]

Was het gratis superchargen niet gelimiteerd tot de eerste eigenaar? Is daar een manier omheen dan?
Bij auto's van 2016 of ouder blijft het op de auto zitten. Bij latere modellen is het alleen voor de eerste owner.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Card Nox
  • Laatst online: 13:49
Liegebeest schreef op zondag 15 mei 2022 @ 08:04:
[...]

Is overdraagbaar, maar enkel als het via Tesla wordt gekocht / verkocht oid, ben me 5,76% zeker 😬. Er is in ieder geval een manier waarop de auto het verliest. Altijd even Tesla bellen als je een auto wilt kopen om het te laten controleren om zeker te zijn. Genoeg verhalen gelezen van mensen die dachten het gratis te hebben omdat de verkoper dat aangaf maar het laterna toch niet zo was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
[...]

Dit is vrij stevige cherry picking. Op 5 categorien scoort de Tesla ronduit belabberd, waar de VW dat op 2 doet. En je systeem is helaas maar zo goed als je zwakste schakel inderdaad.

[...]
Als het even kan, kies ik volgende keer idd een auto met sensoren in het stuur, dat continu tegensturen voelt niet heel veilig aan.

Maar wat ik het gevaarlijkst vind van AP is dat hij in flauwe bochten de buiten kant opzoekt ipv de binnenkant. In Italië op AP op bochterige snelwegen houdt de auto maar mét binnen de lijntjes. Heel onnatuurlijk en op sommige punten gevaarlijk.

Geen idee hoe VW dit doet overigens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweak_ers
Jeroenneman schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:58:

Prik mij maar lek.
Laten we niet overdrijven, als je op AP een lange rit maakt moet je minimaal 5 keer ingrijpen om een ongeluk te voorkomen.

Ik raak altijd zwaar opstandig van die marketing prietpraat van Musk dat AP veiliger is dan zelf rijden.

Ik wil het best een keer proberen om niet in te grijpen als hij garant staat voor de vervolgschade.

Oh maar dan natuurlijk niet, want in de voorwaarden staat dat je zelf moet kunnen ingrijpen.

Dan is het ook lekker makkelijk roepen, wanneer het geen consequenties heeft.

Één van de redenen dat het voor mij hierna geen Tesla meer wordt. Iedereen die alles maar geweldig vindt, terwijl het niet objectief wordt bekeken door velen. Het lijkt soms wel een sekte.

Mijn Tesla heeft naast velen voordelen ook erg veel nadelen. De “best car ever” tendens distantieer ik mij van.

[Voor 7% gewijzigd door Tweak_ers op 15-05-2022 08:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
Tweak_ers schreef op zondag 15 mei 2022 @ 08:27:
[...]
Laten we niet overdrijven, als je op AP een lange rit maakt moet je minimaal 5 keer ingrijpen om een ongeluk te voorkomen.

Ik raak altijd zwaar opstandig van die marketing prietpraat van Musk dat AP veiliger is dan zelf rijden.
[...]
Het is veiliger, juist omdat het je in staat stelt met andere dingen in het verkeer bezig te zijn en je daardoor sneller voor dat soort situaties kan ingrijpen. Het moeten ingrijpen is juist onderdeel van waarom het veiliger is om met AP te rijden dan zonder.
Het is ook niet voor niets een rijassistent. En wat dat betreft is de naam AP ook goed gekozen, want het ondersteund net zoals in een vliegtuig.
Voor het publiek dan weer een uitermate slechte naam, zoals jouw post weer laat zien.

Die bochten zijn overigens inderdaad best gevaarlijk. Ik zou er niet mee in de bergen in Italië willen rijden, maar ook hier reed de auto, model 3, eind 2019 beter op de afritten. Maarja, toen moesten ze beperkingen in g-krachten gaan invoeren en ging het merkbaar slechter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jovanbff
[...]

Ik wil het best een keer proberen om niet in te grijpen als hij garant staat voor de vervolgschade.

Oh maar dan natuurlijk niet, want in de voorwaarden staat dat je zelf moet kunnen ingrijpen.

Één van de redenen dat het voor mij hierna geen Tesla meer wordt. Iedereen die alles maar geweldig vindt, terwijl het niet objectief wordt bekeken door velen. Het lijkt soms wel een sekte.

Mijn Tesla heeft naast velen voordelen ook erg veel nadelen. De “best car ever” tendens distantieer ik mij van.
Phantom brakes e.d. zijn gelukkig geen onderdeel van de test en gebeuren ook weinig in een perfecte test omgeving. Dan zou de Tesla denk ik niet voorbij de 1 ster zijn gekomen. Wat mij betreft een categorie die ze zouden kunnen toevoegen. Het lastige is dat je dat niet makkelijk objectief kunt testen.

In principe test de NCAP alleen de true positives, waar momenteel Tesla zwaar in het voordeel is, omdat er veilig ingestelde systemen hebben. De false positives als phantom brakes e.d. Worden dan niet meegenomen. Terwijl ze toch onderdeel van de veiligheid zijn

@Caelorum ik vind het wat ver gaan om te zeggen dat het moeten ingrijpen voor phantom brakes juist veiliger is, omdat je dan blijft opletten

[Voor 13% gewijzigd door Jovanbff op 15-05-2022 09:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
[...]

"Grappige" eerste zin :+ en vervolgens overdrijf je zelf stevig.
Afgelopen week dagelijks 360km gereden. 99% op AP, niet 1 keer hoeven ingrijpen om een ongeluk te voorkomen. Sterker nog, ik kom veel uitgeruster aan :Y
Ik vloek ook weleens hardop als de auto soms bijremt voor niets (portaal over de weg met laagstaande zon), maar desondanks zou ik niet meer zonder AP willen :N

Enige wat ik me voor kan stellen dat tesla een ongeluk veroorzaakt (en misschien zelfs wel eens gezien):
Smal polderweggetje, je wijkt uit voor een tegenligger, gaat over de (doorgetrokken) streep, en de auto stuurt terug omdat hij denkt dat je de rijbaan verlaat, dat is nog wel tricky. Maar dat bij mijn vader in zijn auto ook (non-tesla) en heeft t uitgezet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweak_ers
ybos schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:40:
[...]

Afgelopen week dagelijks 360km gereden. 99% op AP, niet 1 keer hoeven ingrijpen om een ongeluk te voorkomen. Sterker nog, ik kom veel uitgeruster aan :Y
Ik vloek ook weleens hardop als de auto soms bijremt voor niets (portaal over de weg met laagstaande zon), maar desondanks zou ik niet meer zonder AP willen :N

Enige wat ik me voor kan stellen dat tesla een ongeluk veroorzaakt (en misschien zelfs wel eens gezien):
Smal polderweggetje, je wijkt uit voor een tegenligger, gaat over de (doorgetrokken) streep, en de auto stuurt terug omdat hij denkt dat je de rijbaan verlaat, dat is nog wel tricky. Maar dat hij mijn vader in zijn auto ook (non-tesla) en heeft t uitgezet.
Ik noem bewust vakantierit, in Nederland hoef ik zelden in te grijpen en gaat het op zich prima. In Duitsland en Italië is dat écht ander koek en stuurt de auto in sommige situaties zelfs gewoon de vangrail in. Weg belijning in landen als Duitsland is soms erg slecht.

AP is blijkbaar nog lang niet op het niveau om de weg te lezen, maar volgt gewoon simpel een paar lijntjes. Ik had er meer van verwacht na stellingen als een “neural network”, “machine learning” en andere termen.

Hetzelfde met de bochten, op Tesla de positie in de bocht toch gewoon kunnen afleiden uit alle rij data en dat opnemen in het algoritme? De auto ziet de bocht aankomen en kan de positie op de weg toch anticiperen? Nu reageert de auto niet, waardoor hij op voorhand al aan de buitenkant van een bocht begint, stuurt te laat in om het natuurlijk te kunne laten verlopen (zoals je zelf zou sturen).

Het komt toch als redelijk dom over, voor een systeem wat met neural networks geleerd zou worden.

Op een vakantierit naar Italie, moet ik echt minimaal 5 keer ingrijpen om een aanrijding te voorkomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jovanbff
ybos schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:40:
[...]

Smal polderweggetje, je wijkt uit voor een tegenligger, gaat over de (doorgetrokken) streep, en de auto stuurt terug omdat hij denkt dat je de rijbaan verlaat, dat is nog wel tricky. Maar dat bij mijn vader in zijn auto ook (non-tesla) en heeft t uitgezet.
Dan heb je intens veel geluk. Bij de meeste mensen die ik ken gaat ie grofweg om de 50-100km vol in de ankers. Ik vin die 5x op een lange rit van Tweak_ers niet zo overdreven (en ik denk dat ie met lang, meer vakantie ritten bedoelt)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
Tweak_ers schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:46:
[...]

Ik noem bewust vakantierit, in Nederland hoef ik zelden in te grijpen en gaat het op zich prima. In Duitsland en Italië is dat écht ander koek en stuurt de auto in sommige situaties zelfs gewoon de vangrail in. Weg belijning in landen als Duitsland is soms erg slecht.

AP is blijkbaar nog lang niet op het niveau om de weg te lezen, maar volgt gewoon simpel een paar lijntjes. Ik had er meer van verwacht na stellingen als een “neural network”, “machine learning” en andere termen.

Hetzelfde met de bochten, op Tesla de positie in de bocht toch gewoon kunnen afleiden uit alle rij data en dat opnemen in het algoritme? De auto ziet de bocht aankomen en kan de positie op de weg toch anticiperen? Nu reageert de auto niet, waardoor hij op voorhand al aan de buitenkant van een bocht begint, stuurt te laat in om het natuurlijk te kunne laten verlopen (zoals je zelf zou sturen).

Het komt toch als redelijk dom over, voor een systeem wat met neural networks geleerd zou worden.
Je zei lange rit, maar vooruit ;)
Met sommige delen kan ik zeker met je mee gaan, spitsstrook kan serieus link zijn. Omdat bij een afrit er naast de rechte lijn ook ineens een afbuigende lijn is voor de afrit en die lijnen kruisen elkaar.
Dat is inderdaad wel een dingetje, en zou niet mogen.
Lijkt mij relatief simpel op te lossen:
navigatie zegt rechtdoor, lijnen lopen ook rechtdoor, negeer afbuigende lijn op de rijstrook (alhoewel dat met wegwerkzaamheden weer issues kan geven).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweak_ers
Jovanbff schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:48:
[...]

Dan heb je intens veel geluk. Bij de meeste mensen die ik ken gaat ie grofweg om de 50 vol in de ankers. Ik vin die 5x op een lange rit van Tweak_ers niet zo overdreven (en ik denk dat ie met lang, meer vakantie ritten bedoelt)
Zeker, kilometertje of 1600.
En dan is 5 keer echt het voorkomen dat je een vrachtwagen instuurt, een vangrail instuurt, of de bocht veel te ruim gaat nemen, waardoor je of een andere auto raakt, of wederom de vangrail.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
[...]

Dan heb je intens veel geluk. Bij de meeste mensen die ik ken gaat ie grofweg om de 50 vol in de ankers. Ik vin die 5x op een lange rit van Tweak_ers niet zo overdreven (en ik denk dat ie met lang, meer vakantie ritten bedoelt)
Ach, hou toch op, intens veel geluk. _O- Als het echt zo'n drama was, waren er allang groepen rijders opgestaan die met claims kwamen, of was er minimaal veel meer geklaag over AP.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tweak_ers
ybos schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:50:
[...]

Je zei lange rit, maar vooruit ;)
Met sommige delen kan ik zeker met je mee gaan, spitsstrook kan serieus link zijn. Omdat bij een afrit er naast de rechte lijn ook ineens een afbuigende lijn is voor de afrit en die lijnen kruisen elkaar.
Dat is inderdaad wel een dingetje, en zou niet mogen.
Lijkt mij relatief simpel op te lossen:
navigatie zegt rechtdoor, lijnen lopen ook rechtdoor, negeer afbuigende lijn op de rijstrook (alhoewel dat met wegwerkzaamheden weer issues kan geven).
Sorry, mijn hoofd dacht aan een vakantierit, mijn handen tikte iets anders 😉

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweak_ers
ybos schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:51:
[...]

Ach, hou toch op, intens veel geluk. _O- Als het echt zo'n drama was, waren er allang groepen rijders opgestaan die met claims kwamen, of was er minimaal veel meer geklaag over AP.
Ik vind AP nog steeds prettig, ik klaag over die overdreven Musk stellingen die het halve internet napraat 😅

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
Tweak_ers schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:50:
[...]

Zeker, kilometertje of 1600.
En dan is 5 keer echt het voorkomen dat je een vrachtwagen instuurt, een vangrail instuurt, of de bocht veel te ruim gaat nemen, waardoor je of een andere auto raakt, of wederom de vangrail.
Dit heb ik écht nog nooit meegemaakt (ga komende week over de 100.000km heen). Lijkt me dat er dan misschien iets met de sensoren (afstelling?) niet lekker is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jovanbff
[...]

Ach, hou toch op, het werkt. _O- Als het echt zo goed was, dan had ik wel een keer iemand gesproken die er positief over was

Zo werkt een discussie niet echt eh? Dat jij het geluk hebt dat het bij jou werkt, betekent niet dat dat de norm is he.

Er staan hele fora vol over hoe slecht AP is en bijv. hoeveel phantom brakes er zijn. Laten we niet doen alsof dat niet zo is.

En daar zijn er dus ook claims/onderzoeken, bijv. : https://www.bbc.com/news/technology-60432351.amp

[Voor 7% gewijzigd door Jovanbff op 15-05-2022 09:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
Jovanbff schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:31:
[...]

@Caelorum ik vind het wat ver gaan om te zeggen dat het moeten ingrijpen voor phantom brakes juist veiliger is, omdat je dan blijft opletten
Ahja daar had ik in het begin last van, maar al heel lang niet meer echt. Ja eens in de 10000km ofzo als ze weer een afrit hebben verplaatst.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Caelorum
Jovanbff schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:55:
[...]
Ach, hou toch op, het werkt. _O- Als het echt zo goed was, dan had ik wel een keer iemand gesproken die er positief over was [...]
Eens in het echt afspreken dan. Kan je die ook weer afstrepen.

Want zo ken ik er ook nog wel 1: als het echt zo erg is zou niemand een tweede Tesla kopen. Of: als het echt zo erg is hadden alle eigenaren wel op de forums lopen klagen en niet alleen die paar honderd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• revolution-nl
  • Laatst online: 06-02 16:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Ach, hou toch op, het werkt. _O- Als het echt zo goed was, dan had ik wel een keer iemand gesproken die er positief over was

Zo werkt een discussie niet echt eh? Dat jij het geluk hebt dat het bij jou werkt, betekent niet dat dat de norm is he.

Er staan hele fora vol over hoe slecht AP is en bijv. hoeveel phantom brakes er zijn. Laten we niet doen alsof dat niet zo is.

En daar zijn er dus ook claims/onderzoeken, bijv. : https://www.bbc.com/news/technology-60432351.amp
Phantom brakes zijn nauwelijks meer een issue, ik heb ze echt zelden, ik kan mij de laatste niet eens herinneren, dit was voorheen inderdaad anders, het enige irritatie punt wat ik heb is het gedrag bij stop and go traffic. Verder werkt het prima ik rij merendeel van de snelweg kilometers op AP

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweak_ers
revolution-nl schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:04:
[...]

Phantom brakes zijn nauwelijks meer een issue, ik heb ze echt zelden, ik kan mij de laatste niet eens herinneren, dit was voorheen inderdaad anders, het enige irritatie punt wat ik heb is het gedrag bij stop and go traffic. Verder werkt het prima ik rij merendeel van de snelweg kilometers op AP
Op snelwegen is het meestal prima idd. Het aanpassen van snelheden is nog wel een dingetje. De ene keer past hij het aan, de andere keer niet.

Vooral in Zwitserland met de hoge boetes een probleem.

Verder in Nederland zijn 80km wegen een drama. Heenweg ziet hij als 50, waarom? Geen idee. Terugweg wél als 80…

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

[...]
[...]

Volgens mij praten we langs elkaar heen.

@Tweak_ers
Geen enkel systeem is perfect, en dat beweert ook niemand. Maar er is nogal een verschil tussen af en toe een phantom brake (overigens niet voorbehouden aan Tesla, een Volvo/Polestar/Audi doet het ook, alleen hoor je daar minder over), en simpelweg situaties in tests gewoon niet kunnen resolven.

@Jovanbff
Het gaat me niet om de score per categorie, maar hoe zwaar je elke categorie weegt. Prima als de NCAP graag de naam van het beestje wil meenemen in de beoordeling, maar is dat een categorie die 25 punten waard moet zijn?
Voelt een beetje alsof je een proefwerk maakt, waarbij je naam en de datum correct invullen 66% van de punten waard is, en waarbij de leerling die de gehele stof juist invult, maar de datum fout invult en alleen zijn voornaam alsnog slechts een 3 krijgt.

Zie hier een overzicht van de NCAP scoring, en beweer dan nog eens dat dit een nuttige test is voor consumenten, en dat de eindscore niet vertekend is door de manier van categoriseren en punten toekennen per categorie:

Een simpele namechange zou blijkbaar voor de NCAP evenveel waard zijn als in de laatste categorie bij 3 van de 6 simulaties falen of excelleren. Dat alleen al zou genoeg waarschuwing moeten zijn om de NCAP niet meer echt serieus te kunnen nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
[...]

@ybos Ik heb ook zulke ervaringen. Fantoomremmen, vangrail insturen. Plots uitschakelen AP. Ingrijpen zonder geluid,

Vaak? Nee, maar wel regelmatig “genoeg”. Vakantierit 5x ingrijpen op 1600km komt aardig overheen met wat ik zou verwachten.

P.s. Mijn vriendin durft om die reden dan ook geen AP te gebruiken. Geef haar groot gelijk.

(Ik ben het wel “gewend” om maar zo te zeggen..)

[Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 15-05-2022 12:16]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Tweak_ers schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:51:
[...]
Sorry, mijn hoofd dacht aan een vakantierit, mijn handen tikte iets anders 😉
Tsja, met zo’n hoofd-hand coördinatie heb je vast andere uitdagingen tijdens het rijden dan een falende AP. :>

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 13:40
Heren, kunnen we deze eindeloze discussie (met grotendeels ook dezelfde 10-20 tweakers…) weer naar een ander topic verplaatsen? Bijvoorbeeld het model 3/Y topic, die heb ik bewust uit m’n bookmarks gehaald vanwege dit gedoe…

Graag dit topic weer met nieuwe interessante dingen vullen ipv een eindeloze herhaling van zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jmderonde
[...]

Dan heb je intens veel geluk. Bij de meeste mensen die ik ken gaat ie grofweg om de 50-100km vol in de ankers. Ik vin die 5x op een lange rit van Tweak_ers niet zo overdreven (en ik denk dat ie met lang, meer vakantie ritten bedoelt)
Ow wauw! Hoe dan... Ik heb het in de afgelopen 35.000km 1 of 2x gehad en dan rij ik dagelijks 80 km waarvan 70 snelweg voornamelijk op AP

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zijn er hier mensen met een model S bij de de wel eens MCU uitvalt (zwart scherm) bij superchargen? Uiteindelijk is het met een reboot/reset wel op te lossen maar het is mega irritant en het laden wordt ook afgebroken. Ik begreep dat er recent een recall is geweest voor de nieuwere versies wegens oververhitting. Ik heb er echter ook regelmatig last van op mijn 2013 model S met de oude (atom) MCU.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jovanbff
[...]

Lijkt dus nu dat ze zelfs uit redelijk belangrijk indices worden gegooid om AP problemen. Ik denk toch dat het probleem wat groter is dan je kinderachtige “ach hou toch op”

Naast het onderzoek van de overheid zelf, nu dus ook dit

https://www.reuters.com/b...tion-concerns-2022-05-18/

[Voor 11% gewijzigd door Jovanbff op 18-05-2022 18:16]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:22
Jovanbff schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:14:
[...]

Lijkt dus nu dat ze zelfs uit redelijk belangrijk indices worden gegooid om AP problemen. Ik denk toch dat het probleem wat groter is dan je kinderachtige “ach hou toch op”

Dus?
Dit verhaaltje hoor je al sinds het begin van Tesla. Altijd organisaties/mensen/mediaan/onderzoeken die commentaar hebben op de werkwijze. Of 100 artikels wanneer er iets gebeurt waar eventueel Autopilot mee betrokken is.

Grappig dat je haat naar Tesla terug komt bovendrijven. Is je Polestar / ander merk bestelt als opvolger?

• Jovanbff
bottom line schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 01:07:
[...]

Dus?
Dit verhaaltje hoor je al sinds het begin van Tesla. Altijd organisaties/mensen/mediaan/onderzoeken die commentaar hebben op de werkwijze. Of 100 artikels wanneer er iets gebeurt waar eventueel Autopilot mee betrokken is.

Grappig dat je haat naar Tesla terug komt bovendrijven. Is je Polestar / ander merk bestelt als opvolger?
“Je haat naar Tesla komt bovendrijven”. De auto heeft inderdaad erg teleurgesteld. Maar om dat nou haat te noemen, gaat wat ver.

Ik denk dat de laatste tijd “dit verhaaltje” juist niet van altijd is, de onderzoeken en slechte scores komen nu van grotere en gerenommeerde organisaties als NCAP, NHTS, S&P. In plaats van mom en pop shops en wat journalisten die zich belangrijk willen voelen.

Wat goed voor een discussie zou zijn is als je met tegen argumenten komt, bijv. waaruit blijkt uit nieuwe functies en informatie dat het wel goed werkt bijvoorbeeld. Ipv. Met een paar persoonlijke aanvallen en drogredenen. Maakt het hier ook weer een stuk leuker om nieuwe dingen te leren

EDIT: Excuus, was hier nog vergeten op te reageren.
Jeroenneman schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:19:
[...]

[...]

Volgens mij praten we langs elkaar heen.

@Tweak_ers
Geen enkel systeem is perfect, en dat beweert ook niemand. Maar er is nogal een verschil tussen af en toe een phantom brake (overigens niet voorbehouden aan Tesla, een Volvo/Polestar/Audi doet het ook, alleen hoor je daar minder over), en simpelweg situaties in tests gewoon niet kunnen resolven.

@Jovanbff
Het gaat me niet om de score per categorie, maar hoe zwaar je elke categorie weegt. Prima als de NCAP graag de naam van het beestje wil meenemen in de beoordeling, maar is dat een categorie die 25 punten waard moet zijn?
Voelt een beetje alsof je een proefwerk maakt, waarbij je naam en de datum correct invullen 66% van de punten waard is, en waarbij de leerling die de gehele stof juist invult, maar de datum fout invult en alleen zijn voornaam alsnog slechts een 3 krijgt.

Zie hier een overzicht van de NCAP scoring, en beweer dan nog eens dat dit een nuttige test is voor consumenten, en dat de eindscore niet vertekend is door de manier van categoriseren en punten toekennen per categorie:
[Afbeelding]

Een simpele namechange zou blijkbaar voor de NCAP evenveel waard zijn als in de laatste categorie bij 3 van de 6 simulaties falen of excelleren. Dat alleen al zou genoeg waarschuwing moeten zijn om de NCAP niet meer echt serieus te kunnen nemen.
Ik begrijp je punten, maar je lijkt een zeer technische benadering te hebben wat betreft "driving assistance" en safety.

Fail safe / back-up methodes zijn daar maar een klein onderdeel van, want het grootste probleem ligt bij mensen. Juist daarom was deze NCAP test geloof ik ook ontwikkelt, omdat dit helemaal mis ging bij de AEB focus van 2018. NCAP gooit het nu op "overreliance", maar waar in de industrie vaak meer wordt gekeken naar "complacency", ook wel "safety's worst enemy" genoemd daarom.

Mede daarom legt NCAP dus ook zoveel druk op de mens / "driver engagement". Dat kun je afdoen als "een beetje kutten" maar dan mis je dus het punt. (Vind ik dat NCAP misschien TE veel waarde hecht aan de naam, zeker. Maar zelfs de Duitse rechter kon zich daar toen druk om maken. Mensen doen gewoon verdomd weinig onderzoek helaas)

In sommige van je comments lijk je ook de functie van de ACC te verwaren met de functie van de AEB (dat is weer een andere test). Getuige ook je comment: "krijgt een VW die tegen een invoeger aan zou knallen het predikaat "beste uit de test". Hij knalt niet tegen een voorganger, alleen is het de AEB die (kennelijk) ingrijpt, niet de ACC. (ja, de plaatjes zijn verdomd onduidelijk!). Getuige ook de comment in de NCAP test: "The ID.5 responds to avoid a collision in most of the ACC test scenarios and requires AEB interventions in the more critical stopped vehicle, cut-in and cut-out tests"

Daarnaast lijkt je interpretatie van de kleuren niet helemaal juist. Geel = correct / adequaat uitgevoerd.

Monitoring is nu een OTA geweest inderdaad, dus dat is top!

[Voor 61% gewijzigd door Jovanbff op 19-05-2022 12:32]

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
SqnLdr schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:59:
Zijn er hier mensen met een model S bij de de wel eens MCU uitvalt (zwart scherm) bij superchargen? Uiteindelijk is het met een reboot/reset wel op te lossen maar het is mega irritant en het laden wordt ook afgebroken. Ik begreep dat er recent een recall is geweest voor de nieuwere versies wegens oververhitting. Ik heb er echter ook regelmatig last van op mijn 2013 model S met de oude (atom) MCU.
Klinkt meer als het EMMC probleem. Is de terugroepactie al uitgevoerd?

Divide and conquer.

• Domih

Domih

Domih.

Ik heb wel eens dat het middelste scherm niet opstart. Heb het nu 4-5 keer gehad in 3 weken. Afgelopen weekend de laatste updates uitgevoerd en heb het niet meer gehad.
Bij mij is wel al de chip vervangen.
Hoop dat het dus opgelost is. Zou als eerste checken of de terugroepactie al uitgevoerd is, en anders zorgen dat je de laatste updates hebt uitgevoerd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jmderonde
Jovanbff schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:14:
[...]

Dit is wel een interessant verhaal, maar om een andere reden dan wat jij zegt.
Tesla wordt namelijk uit de index gegooit omdat ze niet genoeg anti-co2 maatregelen nemen, terwijl het hele bedrijf hier al om draait:
ESG doesn’t really take into account the fact that Tesla’s entire business is about transitioning the world to sustainable energy but rather looks at strategies to decarbonize operations.
Elonmusk tweet hierover:
Stop the outrageous false ESG assessments, where Tesla gets a bad grade, but an oil company can get a good grade. Total gaming of the system!
Ergens wordt ook genoemd dat onderzoeken door de NHTSA meegenomen worden, maar dat is niet de hoofd oorzaak.

Check het hele electrec artikel hier: https://electrek.co/2022/...-index-elon-musk-trashes/

• Caelorum
Van wat ik heb begrepen wordt Tesla uit de ESG gegooid omdat ze bij de onderste kwartiel van hun sector horen qua "decarbonize operations". Dus de andere fabrikanten zouden het in ieder geval op papier beter moeten doen. Nou ben ik wel benieuwd welke autofabrikanten het beter doen, want allen produceren ze nog massa's brandstofauto's.
Verder is die ESG index natuurlijk eentje die breed de markt pakt en er dus meerdere sectoren moeten bevatten, waaronder dus de olie&gas industrie. En daar zullen vast ook wel betere en slechtere ondernemingen zijn. Dat letterlijk elke speler in die markt slechter is voor het milieu dan Tesla ooit zal zijn wordt dan even vergeten, want het is een economische index, niet meer, niet minder.

[Voor 37% gewijzigd door Caelorum op 19-05-2022 13:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
Caelorum schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:30:
Van wat ik heb begrepen wordt Tesla uit de ESG gegooid omdat ze bij de onderste kwartiel van hun sector horen qua "decarbonize operations". Dus de andere fabrikanten zouden het in ieder geval op papier beter moeten doen. Nou ben ik wel benieuwd welke autofabrikanten het beter doen, want allen produceren ze nog massa's brandstofauto's.
Verder is die ESG index natuurlijk eentje die breed de markt pakt en er dus meerdere sectoren moeten bevatten, waaronder dus de olie&gas industrie. En daar zullen vast ook wel betere en slechtere ondernemingen zijn. Dat letterlijk elke speler in die markt slechter is voor het milieu dan Tesla ooit zal zijn wordt dan even vergeten, want het is een economische index, niet meer, niet minder.
Het is zo te zien niet alleen ivm decarbonize. Ook andere zaken spelen mee.
It said that Tesla’s “lack of a low-carbon strategy” and “codes of business conduct,” along with racism and poor working conditions reported at Tesla’s factory in Fremont, California, affected the score. Tesla’s handling of an investigation by the National Highway Transportation Safety Administration also weighed on its score.

• Jovanbff
jmderonde schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Dit is wel een interessant verhaal, maar om een andere reden dan wat jij zegt.
Tesla wordt namelijk uit de index gegooit omdat ze niet genoeg anti-co2 maatregelen nemen, terwijl het hele bedrijf hier al om draait:

[...]

Elonmusk tweet hierover:

[...]

Ergens wordt ook genoemd dat onderzoeken door de NHTSA meegenomen worden, maar dat is niet de hoofd oorzaak.

Check het hele electrec artikel hier: https://electrek.co/2022/...-index-elon-musk-trashes/
Niet helemaal zoals ik het lees. S&P geeft aan: "While Tesla may be playing its part in taking fuel-powered cars off the road, it has fallen behind its peers when examined through a wider ESG lens"

Het is ESG, niet alleen E

Het Reuters artikel was trouwens significant uitgebreid nadat ik gepost had zag ik. In de S&P verklaring wordt de NHTS handling over AP als 1 van de 2 core redenen gegeven voor een lagere score in G
Analysis, a process that seeks to identify a company’s current and potential future exposure to risks stemming from its involvement in a controversial incident, identified two separate events centered around claims of racial discrimination and poor working conditions at Tesla’s Fremont factory, as well as its handling of the NHTSA investigation after multiple deaths and injuries were linked to its autopilot vehicles. Both of these events had a negative impact on the company’s S&P DJI ESG Score at the criteria level, and subsequently its overall score
Having said that, is het natuurlijk hartstikke raar aangezien ze zo'n grote impact hebben op E, maar dat terzijde. (en dat het relatief in elke sector is)

EDIT: bron: https://www.indexologyblo...-of-the-sp-500-esg-index/

[Voor 37% gewijzigd door Jovanbff op 19-05-2022 15:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TNJ

TNJ

Frugalite

Caelorum schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:30:
Het gaat ook om 'decarbonizing'. Je moet eerst goed vervuilend zijn geweest, om te kunnen gaan 'decarbonizen'. :P Daarom doen Exxon en Shell het zo goed in de ESG ranking.

• Caelorum
TNJ schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:37:
[...]

Het gaat ook om 'decarbonizing'. Je moet eerst goed vervuilend zijn geweest, om te kunnen gaan 'decarbonizen'. :P Daarom doen Exxon en Shell het zo goed in de ESG ranking.
Nouja, het staat iedereen vrij om ook voor anderen te decarbonizen. Gewoon carbon scrubbers installeren op alle fabrieken van Tesla.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TNJ

TNJ

Frugalite

Caelorum schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:06:
[...]

Nouja, het staat iedereen vrij om ook voor anderen te decarbonizen. Gewoon carbon scrubbers installeren op alle fabrieken van Tesla.
Of zoals anderen het doen (bijv. Microsoft) een bedrijf inhuren om een lap oerwoud/bos te claimen om op de CO2 rekening te kunnen zetten. Alleen pech dat deze de laatste tijd vaak in brand vliegen in Californie, Australie en andre landen.

"Figures don’t lie, but liars figure." (Carroll D. Wright) en "Lies, damned lies, and statistics." (Mark Twain)

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
wimpie schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:56:
[...]

Klinkt meer als het EMMC probleem. Is de terugroepactie al uitgevoerd?
Ja dat is al gedaan. Ik had ook gehoopt dat het daarmee verleden tijd zou zijn. Gisteren stond ik geparkeerd en bij wegrijden beide schermen op zwart. De display met snelheidsmeter kwam met een minuut opgestart weer in beeld. De MCU pas na 5 minuten rijden.

Dat leek echter meer op een complete reboot, maar ook irritant. Het probleem bij het laden beperkt zich echt tot de MCU. Ik krijg in de andere display dan ook melding "center screen not available". De auto is inmiddels ook uit de garantie voor de accu en ik voel er weinig voor om er nog een paar duizend tegenaan te gooien voor een MCU upgrade "op de gok".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Nou ja, zo’n upgrade is natuurlijk niet “op de gok”. Daar krijg je gewoon garantie op. Wettelijk gezien een jaar of 5 denk ik met na het 1e jaar een glijdende schaal van 0 - 100% eigen bijdrage bij reparatiekosten. Maar goed, Tesla is vrij goed in het wegwuiven van problemen. Wettelijke garantie hebben is niet hetzelfde als hem krijgen.

• Domih

Domih

Domih.

SqnLdr schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 07:48:
[...]

Ja dat is al gedaan. Ik had ook gehoopt dat het daarmee verleden tijd zou zijn. Gisteren stond ik geparkeerd en bij wegrijden beide schermen op zwart. De display met snelheidsmeter kwam met een minuut opgestart weer in beeld. De MCU pas na 5 minuten rijden.

Dat leek echter meer op een complete reboot, maar ook irritant. Het probleem bij het laden beperkt zich echt tot de MCU. Ik krijg in de andere display dan ook melding "center screen not available". De auto is inmiddels ook uit de garantie voor de accu en ik voel er weinig voor om er nog een paar duizend tegenaan te gooien voor een MCU upgrade "op de gok".
Bij mij stond energiebesparing aan bij instellingen van het scherm. Heb het nu uitgezet en hoop dat het opgelost is. (Stond standaard aan)

Heb dit weekend voor het eerst een roadtrip, en het valt me op dat er op veel plekken een max laadtijd is, soms slechts 30min terwijl ik 50min nodig heb om mijn rit te vervolgen…

[Voor 18% gewijzigd door Domih op 28-05-2022 21:53]

Pagina: 1 ... 37 ... 42 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3, dan kan je naar dit topic: Het grote Tesla Model 3 topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee