bottom line schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 01:07:
[...]
Dus?
Dit verhaaltje hoor je al sinds het begin van Tesla. Altijd organisaties/mensen/mediaan/onderzoeken die commentaar hebben op de werkwijze. Of 100 artikels wanneer er iets gebeurt waar eventueel Autopilot mee betrokken is.
Grappig dat je haat naar Tesla terug komt bovendrijven. Is je Polestar / ander merk bestelt als opvolger?
“Je haat naar Tesla komt bovendrijven”. De auto heeft inderdaad erg teleurgesteld. Maar om dat nou haat te noemen, gaat wat ver.
Ik denk dat de laatste tijd “dit verhaaltje” juist niet van altijd is, de onderzoeken en slechte scores komen nu van grotere en gerenommeerde organisaties als NCAP, NHTS, S&P. In plaats van mom en pop shops en wat journalisten die zich belangrijk willen voelen.
Wat goed voor een discussie zou zijn is als je met tegen argumenten komt, bijv. waaruit blijkt uit nieuwe functies en informatie dat het wel goed werkt bijvoorbeeld. Ipv. Met een paar persoonlijke aanvallen en drogredenen. Maakt het hier ook weer een stuk leuker om nieuwe dingen te leren
EDIT: Excuus, was hier nog vergeten op te reageren.
Jeroenneman schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:19:
[...]
[...]
Volgens mij praten we langs elkaar heen.
@
Tweak_ers
Geen enkel systeem is perfect, en dat beweert ook niemand. Maar er is nogal een verschil tussen af en toe een phantom brake (overigens niet voorbehouden aan Tesla, een Volvo/Polestar/Audi doet het ook, alleen hoor je daar minder over), en simpelweg situaties in tests gewoon niet kunnen resolven.
@
Jovanbff
Het gaat me niet om de score per categorie, maar hoe zwaar je elke categorie weegt. Prima als de NCAP graag de naam van het beestje wil meenemen in de beoordeling, maar is dat een categorie die 25 punten waard moet zijn?
Voelt een beetje alsof je een proefwerk maakt, waarbij je naam en de datum correct invullen 66% van de punten waard is, en waarbij de leerling die de gehele stof juist invult, maar de datum fout invult en alleen zijn voornaam alsnog slechts een 3 krijgt.
Zie hier een overzicht van de NCAP scoring, en beweer dan nog eens dat dit een nuttige test is voor consumenten, en dat de eindscore niet vertekend is door de manier van categoriseren en punten toekennen per categorie:
[Afbeelding]
Een simpele namechange zou blijkbaar voor de NCAP evenveel waard zijn als in de laatste categorie bij 3 van de 6 simulaties falen of excelleren. Dat alleen al zou genoeg waarschuwing moeten zijn om de NCAP niet meer echt serieus te kunnen nemen.
Ik begrijp je punten, maar je lijkt een zeer technische benadering te hebben wat betreft "driving assistance" en safety.
Fail safe / back-up methodes zijn daar maar een klein onderdeel van, want het grootste probleem ligt bij mensen. Juist daarom was deze NCAP test geloof ik ook ontwikkelt, omdat dit helemaal mis ging bij de AEB focus van 2018. NCAP gooit het nu op "overreliance", maar waar in de industrie vaak meer wordt gekeken naar "complacency", ook wel "safety's worst enemy" genoemd daarom.
Mede daarom legt NCAP dus ook zoveel druk op de mens / "driver engagement". Dat kun je afdoen als "een beetje kutten" maar dan mis je dus het punt. (Vind ik dat NCAP misschien TE veel waarde hecht aan de naam, zeker. Maar zelfs de Duitse rechter kon zich daar toen druk om maken. Mensen doen gewoon verdomd weinig onderzoek helaas)
In sommige van je comments lijk je ook de functie van de ACC te verwaren met de functie van de AEB (dat is weer een andere test). Getuige ook je comment: "
krijgt een VW die tegen een invoeger aan zou knallen het predikaat "beste uit de test". Hij knalt niet tegen een voorganger, alleen is het de AEB die (kennelijk) ingrijpt, niet de ACC. (ja, de plaatjes zijn verdomd onduidelijk!). Getuige ook de comment in de NCAP test: "T
he ID.5 responds to avoid a collision in most of the ACC test scenarios and requires AEB interventions in the more critical stopped vehicle, cut-in and cut-out tests"
Daarnaast lijkt je interpretatie van de kleuren niet helemaal juist. Geel = correct / adequaat uitgevoerd.
Monitoring is nu een OTA geweest inderdaad, dus dat is top!
[Voor 61% gewijzigd door Jovanbff op 19-05-2022 12:32]