Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 99 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:01
n00bs schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:46:
[...]
Misschien moeten beide kampen wat nader tot elkaar komen en accepteren dat de waarheid ook in het midden kan liggen :+
Dus het monster van Loch Ness bestaat ook, een beetje, al is het misschien niet zo groot als sommigen denken?

Dat elfenkabels geen hoorbaar verschil geven is gewoon een wetenschappelijk feit, dat is bewezen en staat onomstotelijk vast.

En dat je verschil *kunt ervaren* via beinvloeding via je hersenen, dat is ook een feit en is perfect verklaarbaar.

Dus voor mij is er geen waarheid in het midden... Sorry, in Loch Ness zwemmen enkel visjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 22:31
florizla schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:24:
[...]

Dus het monster van Loch Ness bestaat ook, een beetje, al is het misschien niet zo groot als sommigen denken?

Dat elfenkabels geen hoorbaar verschil geven is gewoon een wetenschappelijk feit, dat is bewezen en staat onomstotelijk vast.

En dat je verschil *kunt ervaren* via beinvloeding via je hersenen, dat is ook een feit en is perfect verklaarbaar.

Dus voor mij is er geen waarheid in het midden... Sorry, in Loch Ness zwemmen enkel visjes.
Maar dit topic gaat al lang niet meer enkel over belachelijk overprijsde, met belachelijke verhalen omhangen koperen kabeltjes. Net zoals de zoektocht naar onontdekte dieren zich enkel naar monsters in Loch Ness richt. En als iemand stelt dat er mogelijk onontdekte dieren bestaan in Loch Ness, dan is dat best aannemelijk toch?

Oh, en neem dit alsjeblief niet te serieus. Er zit ontzettend veel lol in luisteren naar nieuwe/andere hifi, ook als dat soms niet zo rationeel is. Het moet alleen geen oplichterij worden.

[ Voor 9% gewijzigd door blissard op 13-07-2023 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
blissard schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:53:
[...]

Maar dit topic gaat al lang niet meer enkel over belachelijk overprijsde, met belachelijke verhalen omhangen koperen kabeltjes. Net zoals de zoektocht naar onontdekte dieren zich enkel naar monsters in Loch Ness richt. En als iemand stelt dat er mogelijk onontdekte dieren bestaan in Loch Ness, dan is dat best aannemelijk toch?

Oh, en neem dit alsjeblief niet te serieus. Er zit ontzettend veel lol in luisteren naar nieuwe/andere hifi, ook als dat soms niet zo rationeel is. Het moet alleen geen oplichterij worden.
Neem het maar wel 'te serieus'. Er zijn legio forums wereldwijd waar een nieuwe, geinteresseerde, liefhebber van goed geluid de vraag stelt 'wat kan ik het beste upgraden in mijn geluidsset?'. Vervolgens volgt er een opsomming van de betreffende set en dan zijn er altijd toverdokters die aanraden om als eerste de bekabeling te doen. Daarna volgt vaak de voeding.

Dus nee, neem het wel serieus en geef gedegen advies!

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 22:31
j-phone schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:59:
[...]

Neem het maar wel 'te serieus'. Er zijn legio forums wereldwijd waar een nieuwe, geinteresseerde, liefhebber van goed geluid de vraag stelt 'wat kan ik het beste upgraden in mijn geluidsset?'. Vervolgens volgt er een opsomming van de betreffende set en dan zijn er altijd toverdokters die aanraden om als eerste de bekabeling te doen. Daarna volgt vaak de voeding.

Er zijn tegenwoordig meer mensen die nog nooit goede hifi hebben gehoord omdat ze muziek luisteren van tiktok op hun mobiele telefoon. De meeste die dan wel iets fatsoenlijks kopen, gaan heus niet naar de eerste de beste magiër luisteren.
En dat er toverdokters zijn die slecht advies geven, maak je je daar nou echt druk om? https://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

En nee, dat wil natuurlijk niet zeggen dat je zelf onzin moet verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
blissard schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:09:
[...]

Er zijn tegenwoordig meer mensen die nog nooit goede hifi hebben gehoord omdat ze muziek luisteren van tiktok op hun mobiele telefoon. De meeste die dan wel iets fatsoenlijks kopen, gaan heus niet naar de eerste de beste magiër luisteren.
En dat er toverdokters zijn die slecht advies geven, maak je je daar nou echt druk om? https://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Je draait het leuk om, maar 6 delen van dit onderwerp vertelt toch echt dat je inderdaad geen onzin moet verkopen. Dus moedig dat dan ook niet aan.

Dat je er tiktok mensen bijhaalt om je argument kracht bij te zetten is wel bedenkelijk. Ik had het over hele andere mensen.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:11

n00bs

Het is weer Zomer!

j-phone schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:59:
[...]

En dus ga je nu elke keer net als nog een aantal "drammen" dat mensen idioot zijn etc. Prima dat jouw wetenschap (en genoeg onderzoeken gezien) aantoont dat je net zo goed 2 fibers dun koper kan gebruiken voor je Yoko versterker van 2x80W, immers net zo goed als bv een fatsoenlijke NAD of Marantz amp met hetzelfde vermogen op specifieke speakers met bepaalde muziek.

Ik deel jouw mening niet en heb ik genoeg "wetenschap" gezien dat anders aantoont. Ik zeg nergens dat ik in diamanten kabels geloof. Maar fatsoenlijke kabels van tientallen tot misschien een paar 100 Euro maakt wel degelijk verschil net als een een versterker dat opgebouwd is uit betere componenten.
Ik word werkelijk naar van de extremisten in dit topic die met alle macht proberen te ontkrachten (zonder enige bewijs) dat kwaliteitskabels en versterkers net zo goed/slecht zijn als bouwmarkt materiaal. Er is ook geen discussie op deze manier mogelijk. Het is enkel wat ik zie bij mensen zoals jij een touwtrek wedstrijd.

En wat ik al eerder zei: de waarheid ligt in het midden. Maar succes aan de extremistische kant... my god zeg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:02
Er zijn meer dan genoeg onderzoeken gedaan, en gequote hier, die aantonen dat, boven een zeer lage minimumstandaard, kabels geen hoorbaar én meetbaar verschil maken, mits die testen op een wetenschappelijk verantwoorde manier worden uitgevoerd.

Als mensen meer geld willen betalen omdat een kabel stevige degelijke pluggen heeft i.p.v. plastic omhulde coax plugjes, of een mooie braided sleave er cool uit vinden zien, prima. Daar is een argument voor te maken dat het bijdraagt aan de ervaring van het hebben van een mooi audio installatie. Maar blijven volhouden dat er meer tussen hemel en aarde is dan dat... tja. Zoals Carl Sagan zei, 'Extraordinary claims require extraordinary evidence' :) Tot die tijd ligt de waarheid pertinent niét in het midden.

[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Strangelove op 14-07-2023 12:27 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:01

inhico

pw

@n00bs De waarheid ligt nooit in het midden. Niet in een serieuze/wetenschappelijke discussie. Vermoedelijk heb je dit draadje en de voorgangers ervan niet of zeer selectief doorgenomen, want het staat vol met (verwijzingen naar) wetenschappelijke bewijzen.
Onder andere voor het feit dat een bepaalde minimumkwaliteit voor kabels voldoende is en dat dat veelal ook al wordt bereikt door kabels die niet specifiek zijn ontworpen voor dit doel, verkrijgbaar zijn in de bouwmarkt en weinig kosten.
Er is nog niemand geweest die het tegendeel heeft kunnen aantonen of zelfs maar aannemelijk kunnen maken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
n00bs schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 00:08:
[...]

En dus ga je nu elke keer net als nog een aantal "drammen" dat mensen idioot zijn etc. Prima dat jouw wetenschap (en genoeg onderzoeken gezien) aantoont dat je net zo goed 2 fibers dun koper kan gebruiken voor je Yoko versterker van 2x80W, immers net zo goed als bv een fatsoenlijke NAD of Marantz amp met hetzelfde vermogen op specifieke speakers met bepaalde muziek.

Ik deel jouw mening niet en heb ik genoeg "wetenschap" gezien dat anders aantoont. Ik zeg nergens dat ik in diamanten kabels geloof. Maar fatsoenlijke kabels van tientallen tot misschien een paar 100 Euro maakt wel degelijk verschil net als een een versterker dat opgebouwd is uit betere componenten.
Ik word werkelijk naar van de extremisten in dit topic die met alle macht proberen te ontkrachten (zonder enige bewijs) dat kwaliteitskabels en versterkers net zo goed/slecht zijn als bouwmarkt materiaal. Er is ook geen discussie op deze manier mogelijk. Het is enkel wat ik zie bij mensen zoals jij een touwtrek wedstrijd.

En wat ik al eerder zei: de waarheid ligt in het midden. Maar succes aan de extremistische kant... my god zeg.
Ik beweer nergens dat de mensen die de dure kabels kopen een idioot zijn. Sterker, als zij daar tevreden mee zijn wie ben ik dan om daar wat van te vinden.

Echter, wanneer diegene gaat beweren dat de kwaliteit van de set met dag en nacht is verandert (en zijn vrouw hoorde het ook vanuit de keuken / gang / whatever) dan mag je met bewijs komen.

Het is namelijk duidelijk dat koper gelijk staat aan koper en we weten ondertussen ook dat bij wetenschappelijke dubbelblinde testen er geen verschillen aangetoond worden tussen kabels. Sterker, tussen versterkers ook niet mits ze binnen hun werkgebied zitten en qua volume gelijk staan afgesteld.

Overigens hoeven wij niets te ontkrachten, degene die wél verschil ervaart is aan zet. Tot nog toe is een verschil nooit aangetoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mooi topic om deze vraag eens te droppen:

Op TV zie je wel eens een skater vallen op een leuning. Levert je soms letterlijk spontaan plaatsvervangende pijn aan je ballen op, terwijl je toch echt gewoon op de bank zit. Zal de meesten van ons wel bekend zijn denk ik zo.
Of dat je zin hebt in een frikandel speciaal, en je hem haast echt ruikt, ook al sta je kilometers van de dichtstbijzijnde snackbar.

Zou dat met een elfenkabel en je oren ook zo werken? Dus psychoakoestiek, waarbij je oren daadwerkelijk iets anders horen als gevolg van een beeld wat je ziet? Bedoel, als het ene zintuig (zien) invloed kan hebben op het andere (voelen), of denken aan op ruiken, dan zou ik zeggen dat het ook zeker invloed kan hebben op je gehoor.

Eigenlijk wel benieuwd of er ergens (medische wereld vermoedelijk) onderzoek naar is gedaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• j-phone
@The Eagle Je oren horen niets anders, maar je hersenen maken er een hele andere ervaring van. In die zin is de verandering in waargenomen geluidskwaliteit ook echt (voor die persoon!). Let erop dat de kwaliteit er altijd op vooruit gaat.

De argumentatie is dan: 'Ik hoor het toch? Dan is het toch waar dat kabel x mijn geluidsset verbetert'. Terwijl de kabel aantoonbaar en meetbaar geen verschil kan maken (hier is onderzoek naar gedaan, zie de delen van dit topic).. De verandering vind dus plaats bij het persoon zelf.

Er vinden een aantal processen plaats:
  • De koper van de kabel kan niet / gaat niet aan zichzelf toegeven dat de kabel eigenlijk niets doet.
  • Bij onderzoek naar het effect door de koper gaat confirmation bias meespelen.
Dus, ja de ervaring is reeel, maar komt niet door die 3000 euro / meter kostende kabel.

Het grappige is dat de illusionist James Randi ooit eens een miloen heeft uitgelooft om te bewijzen dat (bijvoorbeeld) kabels verschil uitmaken in een dubbelblinde test. Je raadt het waarschijnlijk al, niemand van de grote aanhangers in de forums of audio 'journalisten' van de grote bladen kwam opdagen om dat miljoen te incasseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

The Eagle schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:10:
Mooi topic om deze vraag eens te droppen:

Op TV zie je wel eens een skater vallen op een leuning. Levert je soms letterlijk spontaan plaatsvervangende pijn aan je ballen op, terwijl je toch echt gewoon op de bank zit. Zal de meesten van ons wel bekend zijn denk ik zo.
Of dat je zin hebt in een frikandel speciaal, en je hem haast echt ruikt, ook al sta je kilometers van de dichtstbijzijnde snackbar.

Zou dat met een elfenkabel en je oren ook zo werken? Dus psychoakoestiek, waarbij je oren daadwerkelijk iets anders horen als gevolg van een beeld wat je ziet? Bedoel, als het ene zintuig (zien) invloed kan hebben op het andere (voelen), of denken aan op ruiken, dan zou ik zeggen dat het ook zeker invloed kan hebben op je gehoor.

Eigenlijk wel benieuwd of er ergens (medische wereld vermoedelijk) onderzoek naar is gedaan.
Dat zal ongetwijfeld meespelen net als jij op een bepaalde dag euforisch voelt, waar een ander drugs voor nodig heeft. Er gebeurt een hoop meer in ons brein dan wij tot nu toe snappen. En juist daarom snap ik de discussie ook niet goed, buiten feiten, kan het nog zo zijn dat voor de ene een Sony TV mooier beeld en voor de ander zweert bij een goedkoop crap ding, idem voor Sonos troep, sommigen vinden het fantastisch klinken en ik vind het echt horror. Persoonlijke smaak en minimale verschillen dan wel gestimuleerd door psycho factoren zal zeker. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat wat voor de ene mooi of goed is, voor de ander niet hoeft te zijn. In zoverre zou het mooi zijn wat meer respect te hebben voor anderen die wel dat geld voor diamanten kabels wil uitgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j-phone
n00bs schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:07:
[...]

In zoverre zou het mooi zijn wat meer respect te hebben voor anderen die wel dat geld voor diamanten kabels wil uitgeven.
Zolang diegene niet het evangelie van die kabel gaat verkondigen is er niets aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

j-phone schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:09:
[...]

Zolang diegene niet het evangelie van die kabel gaat verkondigen is er niets aan de hand.
Zoals jij aan de andere kant van het spectrum doet? 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• j-phone
n00bs schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:13:
[...]

Zoals jij aan de andere kant van het spectrum doet? 8)7
Tja, er is geen wetenschappelijk bewijs door de believers gelevert. Er is dus maar 1 kant.

Edit: je kan ad hominems maken en 'leuke' smileys plaatsen wat je wilt, maar je bewijst er niets mee. Toon in dit topic 1 correct uitgevoerde dubbelblind test die bewijst dat kabels iets doen, dan kijken we wel verder.

[ Voor 30% gewijzigd door j-phone op 14-07-2023 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
j-phone schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:05:

Dus, ja de ervaring is reeel, maar komt niet door die 3000 euro / meter kostende kabel.
Maar wel door het €3000 per meter kosten van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Sissors schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:26:
[...]

Maar wel door het €3000 per meter kosten van de kabel.
Juist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:04
The Eagle schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:10:
De beïnvloeding van wat je ziet of weet op de beleving van wat je hoort is iets wat een bekend fenomeen is en er is zeker ook onderzoek naar gedaan. Het McGurk-effect is hier een mooi voorbeeld van.

Eigenlijk zijn optische illusies of 'The dress' ook prima voorbeelden van hoe je hersens de ervaring van een zintuiglijke waarneming kunnen beïnvloeden.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:07:
[...]

Dat zal ongetwijfeld meespelen net als jij op een bepaalde dag euforisch voelt, waar een ander drugs voor nodig heeft. Er gebeurt een hoop meer in ons brein dan wij tot nu toe snappen. En juist daarom snap ik de discussie ook niet goed, buiten feiten, kan het nog zo zijn dat voor de ene een Sony TV mooier beeld en voor de ander zweert bij een goedkoop crap ding, idem voor Sonos troep, sommigen vinden het fantastisch klinken en ik vind het echt horror. Persoonlijke smaak en minimale verschillen dan wel gestimuleerd door psycho factoren zal zeker. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat wat voor de ene mooi of goed is, voor de ander niet hoeft te zijn. In zoverre zou het mooi zijn wat meer respect te hebben voor anderen die wel dat geld voor diamanten kabels wil uitgeven.
Nou, ik kan je vertellen dat Harman veel onderzoek heeft gedaan en er zeker een algemene geluidsvoorkeur bestaat voor de afstelling van speakers. Natuurlijk zit daar wat bandbreedte omheen, maar praktisch niemand prefereert geluid met veel meer hoog dan bas bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

blissard schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:09:
[...]

Die gaan dus naar de audiospecialist waar ze mooie speakers kopen én en passant kabels van vele honderden euro's (of nog veel meer) aangesmeerd krijgen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:57
Ik lees hier nu al een tijd heel geïnteresseerd mee en kan aardig meegaan in wat er allemaal wordt beschreven, maar de laatste tijd begin ik toch wat de draad kwijt te raken.

Ik had altijd een Denon DF-101 setje met een Raumfeld Connector en Mission M70 speakers, aan elkaar geknoopt met simpele (koperachtige) speakerkabel van de Gamma. Nooit wat over te klagen gehad, klonk als een klok en ik was een blij mens. Nu heeft een tijdje geleden mijn receiver het begeven en ben ik aan het ombouwen gegaan, waardoor ik nu het volgende heb staan:

- Cambridge Audio CXA60 versterker
- Denon DCD-F101 cd speler
- RPi met Volumio als streamer
- Mission M70 speakers

Een en ander zit aan elkaar met optische kabels en Kabeldirect 1,5mm koperkabel en ik heb de speakers nu op standaards staan.

Ik vind dat het nu anders/beter klinkt dan in de oude samenstelling en meen zelfs kleine verschillen tussen de dacs in de cd-speler, Hifiberry en versterker te horen. Maar als ik het in de recente discussie zo lees dan is dat dus eigenlijk psychisch en had ik net zo goed een el-cheapo versterkertje op Marktplaats kunnen scoren in plaats van dik 300€ aan een gebruikte CXA60 uit te geven?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Aziraphale schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:24:
Ik lees hier nu al een tijd heel geïnteresseerd mee en kan aardig meegaan in wat er allemaal wordt beschreven, maar de laatste tijd begin ik toch wat de draad kwijt te raken.

Ik had altijd een Denon DF-101 setje met een Raumfeld Connector en Mission M70 speakers, aan elkaar geknoopt met simpele (koperachtige) speakerkabel van de Gamma. Nooit wat over te klagen gehad, klonk als een klok en ik was een blij mens. Nu heeft een tijdje geleden mijn receiver het begeven en ben ik aan het ombouwen gegaan, waardoor ik nu het volgende heb staan:

- Cambridge Audio CXA60 versterker
- Denon DCD-F101 cd speler
- RPi met Volumio als streamer
- Mission M70 speakers

Een en ander zit aan elkaar met optische kabels en Kabeldirect 1,5mm koperkabel en ik heb de speakers nu op standaards staan.

Ik vind dat het nu anders/beter klinkt dan in de oude samenstelling en meen zelfs kleine verschillen tussen de dacs in de cd-speler, Hifiberry en versterker te horen. Maar als ik het in de recente discussie zo lees dan is dat dus eigenlijk psychisch en had ik net zo goed een el-cheapo versterkertje op Marktplaats kunnen scoren in plaats van dik 300€ aan een gebruikte CXA60 uit te geven?
Ja volgens sommige wetenschappers hier, had je net zo goed een Yoko installatie kunnen halen 8) .
Maar fijn dat jij blij bent met je set! uiteindelijk gaat het erom dat jij lekker van jouw HiFi apparatuur kan genieten. Ik probeer al het ochtendazijn maar weer opnieuw links te laten liggen ;)
Ik geniet zelf ook erg van mijn stampertjes (had vermoedelijk beter speakers van 3 euro kunnen kopen), nog steeds op zoek nog een degelijke kabel die er leuk uit ziet en een nieuwe goede Amp. Maar ook die adviezen ga ik hier niet meer op GOT vragen. Het is naar mijn idee 1 grote touwtrek wedstrijd, alsof je uitgaat tussen 16 jarige haantjes 8)7 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
n00bs schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:29:
[...]

Ja volgens sommige wetenschappers hier, had je net zo goed een Yoko installatie kunnen halen 8) .
Maar fijn dat jij blij bent met je set! uiteindelijk gaat het erom dat jij lekker van jouw HiFi apparatuur kan genieten. Ik probeer al het ochtendazijn maar weer opnieuw links te laten liggen ;)
Ik geniet zelf ook erg van mijn stampertjes (had vermoedelijk beter speakers van 3 euro kunnen kopen), nog steeds op zoek nog een degelijke kabel die er leuk uit ziet en een nieuwe goede Amp. Maar ook die adviezen ga ik hier niet meer op GOT vragen. Het is naar mijn idee 1 grote touwtrek wedstrijd, alsof je uitgaat tussen 16 jarige haantjes 8)7 :+
Nou ja, ik probeer het te begrijpen. Als ik op Audiosciencereview kijk dan is er namelijk wel degelijk een meetbaar verschil tussen dacs en versterkers, al kun je er uiteraard over discussiëren of meetbaar hoorbaar is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[b]Aziraphale in "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6"

Nou, nee, zo erg is het nou ook weer niet. Een el-cheapo versterker gaat gewoon niet baseline goed zijn. Maar een versterker hoeft ook geen 10.000 euro te kosten.
Daarnaast heeft een versterker een bepaald design van electronica. Er kunnen werkelijk verschillen in zitten afhankelijk van hoe het is ontworpen en welke componenten zijn gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
[...]
Ik geniet zelf ook erg van mijn stampertjes (had vermoedelijk beter speakers van 3 euro kunnen kopen),
Je speakers zijn waarschijnlijk (naast acoustiek) het meest relevant om te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik heb net mijn Yamaha R-N303D vervangen door een Yamaha WXA50 en ook dat klinkt ook niet hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Aziraphale schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:37:
[...]

Nou ja, ik probeer het te begrijpen. Als ik op Audiosciencereview kijk dan is er namelijk wel degelijk een meetbaar verschil tussen dacs en versterkers, al kun je er uiteraard over discussiëren of meetbaar hoorbaar is.
Tja ik heb ook vele websites gezien met uitgebreide metingen, diverse blinde en niet blinde testen en grotendeels zie ik op die sites wel verschillen en vaak verschillende mensen dezelfde voorkeur voor een combinatie met bepaalde speakerkabels en ook mbt versterker keuze bij bepaalde speakers. Dit betekent niet dat men de duurste dingen het mooiste vind klinken en per muziekstyle zie je daar ook afwijkingen in. Wat mij wel opvalt dat men nooit de goedkoopste spullen mooi vindt klinken. Maar goed, er zijn hier ook hele stellige mensen die beweren dat niks er toe doet.
Ik blijf erbij dat de waarheid in het midden ligt, in de zin 1000en euro's voor een kabel met carbon etc, daar geloof ik dus echt niet in. Wel wil je minimale weerstand en inductie en daarbij moet je rekening houden met de muziekkeuze (frequenties en piekstromen). In vele blinde testen is een duidelijk verschil te zien in de keuze tussen zilver en koper (behalve dus voor een deel van de mensen hier op GOT). Ook een eindversterker van 3000 of 20.000 Euro. De verschillen zullen voor een normale woonkamer echt minimaal zijn. En face it, ik zou ook eerder een Cupra Born kopen (als ik t geld had) dan een VW ID3 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

koelpasta schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:43:
[...]

Je speakers zijn waarschijnlijk (naast acoustiek) het meest relevant om te upgraden.
Daar ben ik het 200% mee eens. De speakers heb ik dus al, de akoestiek is een dingetje natuurlijk en daar kan je eindeloos mee experimenteren. Ik hoop dit eigenlijk simpler op te kunnen lossen straks met een versterker met Dirac Live.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

hjs schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:43:
Ik heb net mijn Yamaha R-N303D vervangen door een Yamaha WXA50 en ook dat klinkt ook niet hetzelfde ;)
Op exact hetzelfde volume en op pure direct per definitie wel dus.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:01
n00bs schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:48:
[...]
Wel wil je minimale weerstand en inductie
Daarom kies je dus voor koper, en een draad die dikker is dan een mensenhaar. Net zoals de bekabeling en de spoel in de speaker en net zoals de baantjes op de printplaat in je versterker.

Er is geen 'beter koper' dan gewoon koper.
en daarbij moet je rekening houden met de muziekkeuze (frequenties en piekstromen)
Klopt niet.
Een minimaal deftige kabel heeft geen invloed op de frequentiekarakteristiek.

Er is geen 'techno' speakerkabel of 'strijkinstrument' koper.
In vele blinde testen is een duidelijk verschil te zien in de keuze tussen zilver en koper (behalve dus voor een deel van de mensen hier op GOT). Ook een eindversterker van 3000 of 20.000 Euro.
Laat me raden: die testen zijn uitgevoerd door high-end hifi magazines? Of door eigenaars van een >20.000 Euro setup?

Ik zie graag bewijs dat ze correct *dubbel*blind zijn uitgevoerd in elk geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Ik geniet zelf ook erg van mijn stampertjes (had vermoedelijk beter speakers van 3 euro kunnen kopen),
Jij leest duidelijk niet genoeg dit topic. Juist speakers en akoestiek zijn belangrijk. Daarna krijg je dingen als room correctie wat uiteraard grote impact kan hebben, versterker kan iets, maar bij de gemiddelde setup waar die eerste al goed zijn, vermoed ik dat er al een prima versterker staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
n00bs schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:49:
[...]

Daar ben ik het 200% mee eens. De speakers heb ik dus al, de akoestiek is een dingetje natuurlijk en daar kan je eindeloos mee experimenteren. Ik hoop dit eigenlijk simpler op te kunnen lossen straks met een versterker met Dirac Live.
Nu heb ik zelf weinig kennis van hoe effectief die systemen zijn bij verschillende situaties. Maar ik heb wel genoeg ervaring met in zijn algemeenheid dingen oplossen door calibratie: Stap 1 is altijd beginnen met een zo goed mogelijke situatie, voor je de calibratie erop los laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
[...]

Het is naar mijn idee 1 grote touwtrek wedstrijd, alsof je uitgaat tussen 16 jarige haantjes 8)7 :+
Wat goed dat jij in elk geval je daar boven verheven voelt :)

Ik zou wensen dat ik nog 16 was ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:01
Waarom houden jullie hier zelf niet blindtestjes?

Zo moeilijk is het volgens mij niet om hier wat flacjes te maken en te plaatsen waarbij de bron door een goedkope en de ander door een dure kabel gestuurd zijn.

Ik bedoel, als je overtuigd bent van dat kabels verschil uit maken, is de krachtigste overtuiging om het mensen te laten horen. Vice versa ook overigens.

Vooralsnog is het een wellus nietus discussie.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[....]

Als dat is wat je uit dit topic haalt dan lees je het anders dan ik.
Elke voldoende transparante DAC zal voldoen voor de technische omzetting van digitaal naar analoog, maar de verdere features moet je natuurlijk ook meewegen.
Elke voldoende transparante en krachtige versterker zal voldoen voor de signaalversterking, maar de verdere features moet je natuurlijk ook meewegen.
Elke voldoende transparante kabel zal voldoen, in de meeste gevallen zijn dit praktisch alle kabels. Voor platenspelers gelden wel wat strakkere eisen.
Speakers en akoestiek zijn een heel ander beest, maar ook daarvoor ligt een stevige basis van metingen die vertellen wat wel of niet een goede speaker is.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2023 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
mr_petit schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:36:

Zo moeilijk is het volgens mij niet om hier wat flacjes te maken en te plaatsen waarbij de bron door een goedkope en de ander door een dure kabel gestuurd zijn.

Ik bedoel, als je overtuigd bent van dat kabels verschil uit maken, is de krachtigste overtuiging om het mensen te laten horen. Vice versa ook overigens.

Gedaan. Met een maat drie sets kabels vergeleken, ene keer switchte hij de kabels, andere keer ik. Beiden konden we er met verschillende stukken muziek geen ranking van maken. Gemiddeld rond de 30% correct.

Edit: Vergeten er bij te zeggen dat we allebei geen échte dure kabels hadden :P Duurste was AudioQuest Slate, dat had me toen een slordige 200 euro gekocht voor een meter of 6. Ik heb dat spul een paar jaar later voor goed geld doorverkocht en gebruik nu veel simpeler bi-wire kabel.

Dus tja, test invalidated. Geen écht goede kabel gebruikt ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Dr. Strangelove op 15-07-2023 22:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
mr_petit schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:36:

Ohhhhhhhhhhh toe nou! Je snapt toch wel dat een microfoon zulke nuances nooit op kan vangen!
hjs schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:43:
Je brein wil die vervanging graag horen. Of je het écht hoort, waarschijnlijk niet.

[ Voor 19% gewijzigd door rodie83 op 15-07-2023 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:32:
[...]

Als dat is wat je uit dit topic haalt dan lees je het anders dan ik.
Elke voldoende transparante DAC zal voldoen voor de technische omzetting van digitaal naar analoog, maar de verdere features moet je natuurlijk ook meewegen.
Elke voldoende transparante en krachtige versterker zal voldoen voor de signaalversterking, maar de verdere features moet je natuurlijk ook meewegen.
Elke voldoende transparante kabel zal voldoen, in de meeste gevallen zijn dit praktisch alle kabels. Voor platenspelers gelden wel wat strakkere eisen.
Speakers en akoestiek zijn een heel ander beest, maar ook daarvoor ligt een stevige basis van metingen die vertellen wat wel of niet een goede speaker is.
Transparant is natuurlijk eigenlijk al subjectief, want is transparantie wel meetbaar? En features (op aansluitingen op een versterker na) boeien me niet zo bar veel. Ik zet hem op 'source direct' en that's it.

Het valt me alleen op dat bij Audiosciencereview men wel meetbare verschillen ziet tussen apparatuur, al is het hoorbare natuurlijk vraag 2. Daar zit zeker ook een psychologische component bij, maar ik denk dat het verschil tussen mijn oude Denon (die ook heel goed klonk) en mijn huidige versterker niet alleen tussen de oren kan zitten. Misschien is het hogere vermogen van de CXA (2 x 60 tov 2 x 30) daar debet aan, maar ik vind hem helderder en gedetailleerder klinken.

Qua DAC vind ik ook de Wolfson uit de CXA prettiger klinken dan de DACs in de HifiBerry en mijn cd speler. Dat komt zeker niet doordat de versterker nieuw of duur is, want van mij had die DAC er helemaal niet in hoeven zitten. Ik heb hem alleen eens geprobeerd omdat ik toch nog een optisch kabeltje had liggen en wel benieuwd was. En de Wolfson vond ik toch wat warmer klinken, wat natuurlijk door firmware best zou kunnen.

Voor wat betreft de kabels volg ik volledig de strekking van dit topic, ik hoor namelijk geen verschil tussen de oude kabels (geen full koper) en de nieuwe. En de nieuwe zijn dikker, mooier en misschien ook nog wel een paar cent duurder.

Wat me trouwens ook erg verbaasde (omdat dat volgens mij ook niet kan) is dat ik Tidal HiFi beter vind klinken dan Spotify. En de enige reden dat ik naar Tidal wou is dat ik steeds gedoe had met Spotify Connect en niet de geluidskwaliteit. En toch vind ik Tidal net iets sprankelender dan Spotify. Voer voor psychologen.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
rodie83 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:36:
[...]
Ohhhhhhhhhhh toe nou! Je snapt toch wel dat een microfoon zulke nuances nooit op kan vangen!
Er zijn vast wel manieren om die microfoon te omzeilen.
Ten eerste heb je natuurlijk gewoon een test met interlinks, en het is vast en zeker ook wel mogelijk een signaal van een luidsprekerkabel af te snoepen, desnoods met de luidspreker eraan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Aziraphale Transparantie is een gebrek aan hoorbare ruis en vervorming in het signaal dat naar de speakers gaat, dat is zeker heel goed meetbaar. Daar kun je op ASR veel info over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Sommige kabels meten een flink hogere capaciteit bv kimber (of look a like). Men heeft het over oscillatie in versterkers bij hogere capaciteits kabels. Kan iemand uitleggen of laten horen wat dit effect zou zijn?
Gezien we het meer over meetbaarheid hebben, zoek ik dus een kabel met lage weerstand, weinig tot geen skin effect en lage capaciteit en niet een kabel die na 10 jaar naar de klote is door bagger kwaliteit :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:08
n00bs schreef op zondag 16 juli 2023 @ 00:23:
Sommige kabels meten een flink hogere capaciteit bv kimber (of look a like). Men heeft het over oscillatie in versterkers bij hogere capaciteits kabels. Kan iemand uitleggen of laten horen wat dit effect zou zijn?
Gezien we het meer over meetbaarheid hebben, zoek ik dus een kabel met lage weerstand, weinig tot geen skin effect en lage capaciteit en niet een kabel die na 10 jaar naar de klote is door bagger kwaliteit :-D
jij zoekt een kapstokhaak, lage weerstand, zolang je er geen kledingstuk over hebt hangen weinig skineffect en hij gaat zeker een leven lang mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j-phone
Aziraphale schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:22:
[...]

Wat me trouwens ook erg verbaasde (omdat dat volgens mij ook niet kan) is dat ik Tidal HiFi beter vind klinken dan Spotify. En de enige reden dat ik naar Tidal wou is dat ik steeds gedoe had met Spotify Connect en niet de geluidskwaliteit. En toch vind ik Tidal net iets sprankelender dan Spotify. Voer voor psychologen.... :+
De bron kan wel degelijk uitmaken in je set. Vroegah hadden we netjes opgenomen cd's en ineens was daar de Loudness War. Dit maakte de geluidskwaliteit er niet beter op. De remastered versies van het origineel had daar last van.

Maar tadaa, ineens had de muziekindustrie de 'High Resolution' audio uitgevonden met een dynamiek die je oren kan laten bloeden en een frequentiebereik waar alleen vleermuizen van kunnen genieten. De boel is wel beter afgemixt.

Dus nee, geen voer voor psychologen, eerder voor de afdeling financien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

j-phone schreef op zondag 16 juli 2023 @ 01:55:
[...]

De bron kan wel degelijk uitmaken in je set. Vroegah hadden we netjes opgenomen cd's en ineens was daar de Loudness War. Dit maakte de geluidskwaliteit er niet beter op. De remastered versies van het origineel had daar last van.

Maar tadaa, ineens had de muziekindustrie de 'High Resolution' audio uitgevonden met een dynamiek die je oren kan laten bloeden en een frequentiebereik waar alleen vleermuizen van kunnen genieten. De boel is wel beter afgemixt.

Spotify klinkt overigens met elke track die ik tot nu toe heb geluisterd op betere kwaliteit in-ear, over ear, auto, hifi set gewoon 3x niks. Ja ik heb een abbo omdat het makkelijk is, maar ik heb geen idee hoe Spotify het doet, zelfs als je op zoek gaat vind je van dezelfde tracks op youtube beter gecomprimeerd geluid. Laat staan Tidal en Deezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://abx.digitalfeed.net/
Met bovenstaande kan iedereen zijn/haar apparatuur (incl. oren) testen. :P
Los daarvan kan de gebruikte master natuurlijk wel voor verschillen zorgen, dat maakt aanbieders onderling vergelijken soms wel lastig.
Daar is gelukkig al een eigen topic voor:
Spotify vs Deezer vs Tidal

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nee, zolang je dat niet dubbel blind in een gecontroleerde omgeving doet, test je alleen je hersenen (wat je denkt waar te nemen) en niet je oren. Maar ja, dat komt elke keer terug.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is er met deze test dan niet gecontroleerd of niet dubbel blind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
j-phone schreef op zondag 16 juli 2023 @ 01:55:
[...]

Dat laatste snap ik wanneer mensen kiezen voor HiRes audio, maar ik luister 'gewoon' Tidal HiFi en dat is voor mij nog goedkoper dan Spotify ook... Het beter afmixen zou nog wel een kwaliteitsverbetering kunnen betekenen, maar van HiRes audio en MQA etc ben ik nog nooit onder de indruk geweest.

Maar met "voer voor psychologen" bedoel ik dat het interessant is hoe het brein hiermee omgaat. Ik ben mijn CXA60 braaf gaan beluisteren voordat ik hem kocht en de hifi zaak (klein zaakje, doet ook graag in Elvenspul) had hem opgesteld in hun luisterruimte met een Linn streamer (vast met Qobuzz oid) en een paar Dynaudio boekenplank speakers, want die zouden het meest in de buurt van mijn Missions komen.

Klonk allemaal best leuk, maar ik vond daar dat mijn oude Denon (door hen omschreven als speelgoed...) thuis beter klonk. Maar goed, die was beyond repair en de Cambridge was prijstechnisch interessant en ik kon hem rustig thuis nog even verder testen. En met mijn >25 jaar oude Missions klinkt hij stukken mooier en ookwel beter dan de Denon. Dat zal tussen de oren zitten, want de plek waar mijn spul thuis staat is verre van akoestisch ideaal, maar wel mijn plek en het zijn wel de speakers die ik ken. En nieuw speelgoed is natuurlijk altijd leuk. :Y

@Verwijderd Ah, dan snap ik wat je bedoelt met transparantie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

In de hele discussie over het ervaren van kwaliteit(sverbetering) kunnen we voor de context nog even meenemen dat mensen identieke wijn (uit dezelfde fles) hoger waarderen, als ze verteld wordt dat het duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:15
Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:54:
In de hele discussie over het ervaren van kwaliteit(sverbetering) kunnen we voor de context nog even meenemen dat mensen identieke wijn (uit dezelfde fles) hoger waarderen, als ze verteld wordt dat het duur is.
Ja, want stel je voor dat mensen het verschil in prijs niet zouden horen. Toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Ik denk dat je het belang van skin effect overschat.
https://www.audioholics.c...-in-speaker-cables-page-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Thanks, weet jij of heb jij een mooi artikel over de effecten van hoge capaciteit van sommige kabels (braided). Het enige wat ik dus lees is oscillaties in sommige versterkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je ook voor ons delen waar je hebt gelezen over die oscillaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan mij niet voorstellen dat wat capaciteit van een kabel genoeg is om een versterker instabiel te krijgen.

In theorie zorgt grotere capaciteit voor minder hoge frequenties. In de praktijk bij een speaker kabel? Lijkt mij zo goed als onmogelijk, zelfs bij een belabberde Audioquest kabel die zowel hoge inductie als hoge capaciteit weet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Gewoon een simpele vraag

Wat zou volgens jullie een schappelijke prijs zijn voor kabels, is dat een vaste prijs per kabel of een percentage van de geluidset?

Ik had zelf altijd vernomen op diverse website dat ze het over 10% hadden, is dat een goede maatstaf?

Zelf heb ik gewoon normale speakerskabels wel biwire aangesloten 4x4mm per speaker en een Audioquest interlink met custom stroomkabels weet niet of het echt verschil maakt maar kosten toch haast niks, denk misschien 8 tientjes totaal en zijn mooi afgeschermd waardoor het als het goed is geen interfentie kan afgeven aan de speakerkabel die er naast lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb kabels verlengd met kroonsteentjes en dat gaat perfect. Dat is vast wel voldoende antwoord op je vraag. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:39
@NicoHF Wat je het zelf waard vindt. Ik heb zelf gewoon kabel van een rol ergens (karwei ofzo), gaat al 12 jaar prima.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ze in het zicht liggen, en je vindt bepaalde kabels mooi plus kosten acceptabel tov je totale kosten: Go for it. Maar je gaat simpelweg geen andere geluidskwaliteit krijgen als de kabels voldoende dik zijn en liefst van koper. (En ook daar moet je wel je best doen voor het echt impact gaat hebben).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
NicoHF schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:54:
Gewoon een simpele vraag

Wat zou volgens jullie een schappelijke prijs zijn voor kabels, is dat een vaste prijs per kabel of een percentage van de geluidset?

Ik had zelf altijd vernomen op diverse website dat ze het over 10% hadden, is dat een goede maatstaf?
Dat is je reinste BS en m.i. een handige truc van hifi dealers omdat je in je budget nooit rekening houdt met kabels als je een set koopt en zeker niet als je bij een winkel apparatuur aan het uitzoeken bent. Als je dan nl. voor 3 mille aan spullen hebt gekocht is het dan een makkelijk argument om je nog eens 300 euro voor enige tientallen grammen koper met wat plastic eromheen te verkopen.
Zelf heb ik gewoon normale speakerskabels wel biwire aangesloten 4x4mm per speaker en een Audioquest interlink met custom stroomkabels weet niet of het echt verschil maakt maar kosten toch haast niks, denk misschien 8 tientjes totaal en zijn mooi afgeschermd waardoor het als het goed is geen interfentie kan afgeven aan de speakerkabel die er naast lopen.
Volgens mij heb je alles wat je nodig hebt om optimaal van je muziek te genieten. Ik zou er geen cent extra aan uitgeven. Dat van iemand die voor krap duizend euro aan allerlei kabels in zijn set heeft gehad en het licht heeft gezien :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 23:17

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Dat moet ieder helemaal voor zich weten. 10% van de installatie is denk ik bij een normale huis-tuin-en-keuken installatie al snel bereikt (Receiver van 300 euro, speakers van 150 euro stuk, maybe een blue-ray speler of playstation 4 van 100 euro - dan kom je uit op 7 tientjes en daar zit je stiekem ook zó aan). Maar zo'n stelregel impliceert ook dat je voor een luxe versie (zeg 1000 euro reciever, 1000 per speaker enz) ineens heel veel geld aan kabels uit moet geven en dat is een beetje waar de schoen knelt, want dat gaat helemaal geen meerwaarde bieden.

En zelfs dan, prima als je in zo'n situatie 300 euro aan kabels wilt wegooien, alleen wordt het pas kwalijk als de persoon in kwestie gaat beweren dat je 'ie verschil hoort, danwel dat het echt noodzakelijk is om 10% van je totale kosten in kabels te steken omdat je er anders niet het maximale uithaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:03

servies

Veni Vidi Servici

...

en ik heb de speakers nu op standaards staan.
Hier zit waarschijnlijk het grote verschil. Je hebt de speakers anders geplaatst.
Mogelijk zit er ook wel een verschilletje in de versterker , maar of dat werkelijk hoorbaar is kan ik niet zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
DominoNL schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:45:
Dat moet ieder helemaal voor zich weten. 10% van de installatie is denk ik bij een normale huis-tuin-en-keuken installatie al snel bereikt (Receiver van 300 euro, speakers van 150 euro stuk, maybe een blue-ray speler of playstation 4 van 100 euro - dan kom je uit op 7 tientjes en daar zit je stiekem ook zó aan). Maar zo'n stelregel impliceert ook dat je voor een luxe versie (zeg 1000 euro reciever, 1000 per speaker enz) ineens heel veel geld aan kabels uit moet geven en dat is een beetje waar de schoen knelt, want dat gaat helemaal geen meerwaarde bieden.

En zelfs dan, prima als je in zo'n situatie 300 euro aan kabels wilt wegooien, alleen wordt het pas kwalijk als de persoon in kwestie gaat beweren dat je 'ie verschil hoort, danwel dat het echt noodzakelijk is om 10% van je totale kosten in kabels te steken omdat je er anders niet het maximale uithaalt.
Dat is dus mijn punt. 10% is een BS argument want het suggereert dat de toegevoegde waarde van kabels meeschaalt met die van de apparatuur wat gewoon dikke onzin is.

Op zich is al discutabel voor mij in hoeverre de toegevoegde waarde van apparatuur meeschaalt met kosten, ik heb nooit dubbelblinde tests gedaan tussen versterkers maar ik waag te betwijfelen of ik veel verschil hoor op normaal luisterniveau tussen een amp van 1000 euro en eentje van 5000. Zelfde voor CD-spelers en DACs. Wat mij betreft moet je je centen primair aan de luidsprekers uitgeven en, als je oudere hifi-apparatuur gebruikt, mechanisch degelijk in elkaar stekende apparaten t.o.v. plastic fantastic troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:51
Dr. Strangelove schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:02:
[...]

Dat is dus mijn punt. 10% is een BS argument want het suggereert dat de toegevoegde waarde van kabels meeschaalt met die van de apparatuur wat gewoon dikke onzin is.

Op zich is al discutabel voor mij in hoeverre de toegevoegde waarde van apparatuur meeschaalt met kosten, ik heb nooit dubbelblinde tests gedaan tussen versterkers maar ik waag te betwijfelen of ik veel verschil hoor op normaal luisterniveau tussen een amp van 1000 euro en eentje van 5000. Zelfde voor CD-spelers en DACs. Wat mij betreft moet je je centen primair aan de luidsprekers uitgeven en, als je oudere hifi-apparatuur gebruikt, mechanisch degelijk in elkaar stekende apparaten t.o.v. plastic fantastic troep.
Ik ben het hier mee eens. als ze niet in het zicht liggen (of wel en het boeit je gewoon niet) lekker rood/zwart koperkapel kopen van 2x1,50 / 2x2.5 mm en klaar ben je. dat hoeft maar een fractie te kosten van het totaal plaatje.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Maar dan nog;

Iemand die 300 euro aan speakerkabels uitgeeft: Moet je zelf weten.
Iemand die claimt dat 300 euro aan speakerkabels noodzakelijk is voor het beste geluid etc.: Aan de hoogtste boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

NicoHF schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:54:
Gewoon een simpele vraag

Ik heb al 25 jaar dikke puur zilveren kabels liggen die ik ooit bijna gratis kreeg. Tegenwoordig niet te betalen.
Als ik nu nieuwe kabels zou kopen (en ja ik ben nog zoekende) met mijn speakers van 2K per stuk en nog een goede amp in aantocht, gooi ik er persoonlijk geen bouwmarkt kabels op. Ik zelf kijk naar fake Kimber cables voor ~200 Euro en onderstaand (vooral amazon)

Audioquest FLX SLIP 14/4
Blue Jeans 10AWG Speaker Cable 5T00UP
Canara 4s11
Oehlbach SP-60
KabelDirekt 6mm2

Het liefst heb ik de braided cables omdat een deel van de kabel zichtbaar is. Mag er dus ook wel nice uitzien naast mijn speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

DominoNL schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:23:
Maar dan nog;

Iemand die 300 euro aan speakerkabels uitgeeft: Moet je zelf weten.
Iemand die claimt dat 300 euro aan speakerkabels noodzakelijk is voor het beste geluid etc.: Aan de hoogtste boom.
Nou nou, dat mag best wel wat minder. Wat als mensen dit zeggen over andere personen waar jij voor opkomt. Ik ben geen woke, maar die laatste zin mag je van mij wel even herschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Dr. Strangelove schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:02:
[...]

De stappen bij normaal luisterniveau van geld vs geluidskwaliteit neemt naar mate de prijs stijgt, ernstig af.
Echter een versterker van <500 vs die van 5000 ga je duidelijk horen. Maar goed een stap lager hoor je dat ook wel.

Overigens heb ik mijn versterker met muziek en films vaak wel een tandje hoger, dus ik vraag "ietsjes" meer van mijn versterker :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

n00bs schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:14:
[...]
Nou nou, dat mag best wel wat minder. Wat als mensen dit zeggen over andere personen waar jij voor opkomt. Ik ben geen woke, maar die laatste zin mag je van mij wel even herschrijven.
Zolang er herhaaldelijk is aangetoond dat het onzin is en zolang er vanuit kamp "echt wel" geen degelijk onderzoek en/of bewijs komt ga ik helemaal niets herschrijven.

En voor de zekerheid; ik bedoel dus niet letterlijk dat er mensen aan (al dan niet de hoogste) bomen gehangen of opgeknoopt moeten worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

n00bs schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:16:
[...]
De stappen bij normaal luisterniveau van geld vs geluidskwaliteit neemt naar mate de prijs stijgt, ernstig af.
Echter een versterker van <500 vs die van 5000 ga je duidelijk horen. Maar goed een stap lager hoor je dat ook wel.
Wat een klinkklare onzin. Als er verschil tussen die 2 zit zijn er 2 opties: 1 van de 2 is kapot of 1 van de 2 beinvloed bewust en actief het geluid (wat ik alsnog als kapot zou omschrijven).

Daarnaast gebruik je, zelfs bij een flink volume, zelden meer dan 10W voor thuisgebruik, dus ook dat deel van je verhaal is heel discutabel.

En voordat je weer met je "yoko" versterker komt - hoewel striktgenomen correct (want ook die kost minder dan 500 euro), je snapt zelf ook dat dat een lullige dooddoener zou zijn om die er weer bij te halen.

[ Voor 24% gewijzigd door DominoNL op 19-07-2023 11:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

n00bs schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:12:
[...]
Ik zelf kijk naar fake Kimber cables voor ~200 Euro en onderstaand (vooral amazon)

Het liefst heb ik de braided cables omdat een deel van de kabel zichtbaar is. Mag er dus ook wel nice uitzien naast mijn speakers
Dat moet je dus helemaal zelf weten, maar voor de geluidskwaliteit maakt het dus niet uit. Voor iedereen die een verschil van 200 euro op z'n bankrekening opvalt is het dus wel een zekere vorm van "zonde".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
n00bs schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:12:
[...]

Ik heb al 25 jaar dikke puur zilveren kabels liggen die ik ooit bijna gratis kreeg. Tegenwoordig niet te betalen.
Als ik nu nieuwe kabels zou kopen (en ja ik ben nog zoekende) met mijn speakers van 2K per stuk en nog een goede amp in aantocht, gooi ik er persoonlijk geen bouwmarkt kabels op. Ik zelf kijk naar fake Kimber cables voor ~200 Euro en onderstaand (vooral amazon)

Audioquest FLX SLIP 14/4
Blue Jeans 10AWG Speaker Cable 5T00UP
Canara 4s11
Oehlbach SP-60
KabelDirekt 6mm2

Zelf wil ik me speakerkabels ook gaan upgraden maar dat is meer voor de looks.
Zal eens kijken naar de suggesties.

Qua klank weet niet of er verschil tussen zit geloof er niet zoveel in maar wel qua looks en neig toch wel naar audioquest omdat m'n interlink ook van audioquest is.

M'n setup is een aantal keer duurder dan die van jou maar om nou kabels te gaan halen die een aantal x zo duurder zijn weet niet, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

NicoHF schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:34:
[...]

Qua klank weet niet of er verschil tussen zit geloof er niet zoveel in maar wel qua looks en neig toch wel naar audioquest omdat m'n interlink ook van audioquest is.

M'n setup is een aantal keer duurder dan die van jou maar om nou kabels te gaan halen die een aantal x zo duurder zijn weet niet, vandaar de vraag.
Qua looks zit ik dus hier naar te kijken: https://www.google.com/se...firefox-b-d&q=kimber+12tc
En natuurlijk kan je online ook cheap sleeves kopen om elke kleur eroverheen te gooien als je braided niet mooi vindt.

Ik vind persoonlijk maar dat is voor een ieder hier totaal anders. 50-200 Euro niet veel geld voor echt koperen kabels met een goede isolatie. Die snoeiharde PVC coatings vind ik zelf niks en vind het ook niet mooi ;) . Natuurlijk als ik een een plastic sonos setje zou hebben, zou ik dat niet kopen, dan zou ik dus wel lekker a la bouwmarkt materiaal halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:30:
[...]

Wat een klinkklare onzin. Als er verschil tussen die 2 zit zijn er 2 opties: 1 van de 2 is kapot of 1 van de 2 beinvloed bewust en actief het geluid (wat ik alsnog als kapot zou omschrijven).

Daarnaast gebruik je, zelfs bij een flink volume, zelden meer dan 10W voor thuisgebruik, dus ook dat deel van je verhaal is heel discutabel.

En voordat je weer met je "yoko" versterker komt - hoewel striktgenomen correct (want ook die kost minder dan 500 euro), je snapt zelf ook dat dat een lullige dooddoener zou zijn om die er weer bij te halen.
Hey verschil tussen de versterkers zit voornamelijk in het hoog en dat is vooral te horen bij aluminium tweeters.
Toen ik nog m'n oude B&W cm9 speakers had toen had ik een Marantz versterker erop zitten wat gewoon niet strak klonk, daarna een Pioneer versterker, daarna een custom made Hypex Eindversterker met UCD modulen het hoog bleef schel, had ook van een kennis een Rotel geleend ook daar zelfde probleem wat vooral bij hoge vrouwenstemmen waarneembaar was zoals Mariah Carey.
Naderhand had ik op de gok na gok had hem al uitvoerig beluisterd bij een kennis een NAD M22 gekocht omdat ik klasse D mooi vind ivm de strakke laagweergave en het hoog probleem was verdwenen, de versterker had ik ook gekocht met oog op een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

NicoHF schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:43:
[...]

Hey verschil tussen de versterkers zit voornamelijk in het hoog en dat is vooral te horen bij aluminium tweeters.
Toen ik nog m'n oude B&W cm9 speakers had toen had ik een Marantz versterker erop zitten wat gewoon niet strak klonk, daarna een Pioneer versterker, daarna een custom made Hypex Eindversterker met UCD modulen het hoog bleef schel, had ook van een kennis een Rotel geleend ook daar zelfde probleem wat vooral bij hoge vrouwenstemmen waarneembaar was zoals Mariah Carey.
Naderhand had ik op de gok na gok had hem al uitvoerig beluisterd bij een kennis een NAD M22 gekocht omdat ik klasse D mooi vind ivm de strakke laagweergave en het hoog probleem was verdwenen, de versterker had ik ook gekocht met oog op een upgrade.
Ik heb dus nu ook met mijn Magnat speakers dat akoestisch materiaal, jazz zelfs op mn oude low/medium end receiver fantastisch klinkt, zoveel balans en detail. Maar sommige vrouwenstemmen te schel, inc. sommige elektronische hedendaagse muziek, vooral waar weinig dynamiek in zit.

Dit hoop ik dus te fixen met een nieuwe amp + "de juiste kabel", aangezien ik dit met EQ niet gefixed krijg, zoals sommigen hier dus wel denken. Dat zal vast in bepaalde gevallen wel werken

[ Voor 5% gewijzigd door n00bs op 19-07-2023 12:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
[...]

Vergeet dan niet de firmware van je interlink te updaten want anders heb je kans dat je ze niet compatible zijn met je LS kabels en dat is zeker hoorbaar.
[...]

Well there's your problem :+

[ Voor 42% gewijzigd door Dr. Strangelove op 19-07-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
n00bs schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:43:
50-200 Euro niet veel geld voor echt koperen kabels met een goede isolatie.
'Echte' koper kost minder dan 10 euro per kilo...
En met 1 kilo koper kun je schat ik zo tientallen meters speakerkabel maken. Of honderden inteconnects.
Goede isolatie kost vermoedelijk minder per volume dan koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

koelpasta schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:24:
[...]

'Echte' koper kost minder dan 10 euro per kilo...
En met 1 kilo koper kun je schat ik zo tientallen meters speakerkabel maken. Of honderden inteconnects.
Goede isolatie kost vermoedelijk minder per volume dan koper.
En jij naait ook je eigen kleding want grondstoffen zijn goedkoop en bouwt je eigen huis :+.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
n00bs schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:25:
[...]

En jij naait ook je eigen kleding want grondstoffen zijn goedkoop en bouwt je eigen huis :+.
Ik probeer je uit te leggen dat 'goed koper' en 'goed isolatiemateriaal' bij de prijzen die je noemt een vrij kleine factor zijn. Voor die prijs koop je vooral een 'goed gevoel' over de kabels.

Daarnaast, ik wist niet dat huizen uit machines kwamen rollen met snelheden van meters per seconde. :+

[ Voor 11% gewijzigd door koelpasta op 19-07-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
[...]

Maar als die speakers met veel verschilleden versterkers schel klinken, denk je dan niet dat het aan de speakers kan liggen?
Ik bedoel, kan het niet zijn dat die NAD het hoog gewoon wat afkapt waardoor het overdreven hoog van je speakers wordt gecompenseert?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

n00bs schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Nouja, daar haal je wel een serieus probleem aan hoor. Ik heb pas een hele dure spijkerbroek gekocht, maar die stond echt voor geen meter. Veel de veel ruimte in de hogere regionen en de pijpen veel te strak. Na wat zoeken op verschillende fora bleek dat mijn zeeman onderbroek het probleem was. Dus ik een nieuwe boxershort gekocht van ongeveer 10% van de waarde van mn spijkerbroek en wat denk je? Ik heb geen riem meer nodig, de spijkerbroek zit als gegoten. Bij het zitten leek het voorheen altijd alsof ik vastgeplakt zat aan m'n stoel met een gordijn eroverheen, maar ik kom nu helemaal los van m'n stoel.

[ Voor 12% gewijzigd door DominoNL op 19-07-2023 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:46:
[...]

Ik heb dus nu ook met mijn Magnat speakers dat akoestisch materiaal, jazz zelfs op mn oude low/medium end receiver fantastisch klinkt, zoveel balans en detail. Maar sommige vrouwenstemmen te schel, inc. sommige elektronische hedendaagse muziek, vooral waar weinig dynamiek in zit.

Dit hoop ik dus te fixen met een nieuwe amp + "de juiste kabel", aangezien ik dit met EQ niet gefixed krijg, zoals sommigen hier dus wel denken. Dat zal vast in bepaalde gevallen wel werken
Als een EQ het niet fixed dan gaan andere kabel en/of versterker het zeer waarschijnlijk ook niet fixen. De kans is veel groter dat je dan te maken heb met resonantie en/of harmonische vervorming in de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:48:
[...]

Als een EQ het niet fixed dan gaan andere kabel en/of versterker het zeer waarschijnlijk ook niet fixen. De kans is veel groter dat je dan te maken heb met resonantie en/of harmonische vervorming in de speakers.
Ajoh, de hele discussie is alweer subjectief afgezwaaid. Waar het een paar post geleden nog ging over versterkers die het wel of niet goed doen zitten we alweer op de "mijn speakers X met versterker Y klinkt met vrouwenstemmen van persoon Z net niet lekker bij kabel Q". Ik haak een beetje af hoor. Fora zat waar dit soort dingen lekker met andere believers te bespreken zijn en waar ze elkaar lekker wijs gaan zitten maken dat kabels van 200 euro ook maar so-so zijn als je ze vergelijkt met kabels van 2000, laat staan 20.000.

Ik ga ook niet willens en wetens naar de landelijke atheisme dag om me daar dan te gaan irriteren aan mensen die niet in god geloven en zonder bewijs roepen dat ze het niet bij het juiste eind hebben. oOo

[ Voor 7% gewijzigd door DominoNL op 19-07-2023 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
n00bs schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:03:
[...]
Thanks, weet jij of heb jij een mooi artikel over de effecten van hoge capaciteit van sommige kabels (braided). Het enige wat ik dus lees is oscillaties in sommige versterkers.
Ik zou graag een experiment of meting willen zien die aantoont dat de versterkers gaan oscilleren door een paar picofarad aan capaciteit in de kabels.

Ik bedoel, elke luidspreker (99,9% iig) heeft een luidspreker filter met een wirwar van condensatoren, zowel in serie als parallel, en spoelen, allemaal minimaal 1000x zo groot als de capaciteit van de luidsprekerkabel zelf, en daar gebeurt niks mee.
Die paar extra picofarad zie ik dus niet snel iets doen.

Maar als je die capaciteit belangrijk vindt, dan zou ik zeker niet die kimber kable kopen. Daarbij geven ze op dat de specifieke capaciteit 494pF/m is, en dat is denk ik de allerhoogste waarde die ik ooit gezien heb.
Meestal zit een simpele luidsprekerkabel ruim onder de 100pF/m, dus minimaal 5x zo laag.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 19-07-2023 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:20:
[...]

Vergeet dan niet de firmware van je interlink te updaten want anders heb je kans dat je ze niet compatible zijn met je LS kabels en dat is zeker hoorbaar.

[...]

Well there's your problem :+
😂😂😂😂😂

Ik zal bij volle maan buitenleggen voor instraling van kwijlende weervolven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
n00bs schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:46:
[...]

Als je een goede kabel hebt dan denk ik niet dat je verschil zal gaan horen maar met een betere versterker zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
koelpasta schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:43:
[...]

Maar als die speakers met veel verschilleden versterkers schel klinken, denk je dan niet dat het aan de speakers kan liggen?
Ik bedoel, kan het niet zijn dat die NAD het hoog gewoon wat afkapt waardoor het overdreven hoog van je speakers wordt gecompenseert?
Lijkt mij van niet maar sluit het niet uit.
Misschien dat die daarom beter past bij de speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Maar terugkomend bij de oorspronkelijke vraag wat zijn normale uitgavens voor kabels?

Bii een set van laten we zeggen 10k zijn dan speakerskabels van rond de €500 a €700 nog geoorloofd of moet je dan ook kabels van 5 tientjes nemen volgens jullie, zo ja welke zijn dan goed met goede looks?

[ Voor 7% gewijzigd door NicoHF op 19-07-2023 14:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
NicoHF schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:18:
Maar terugkomend bij de oorspronkelijke vraag wat zijn normale uitgavens voor kabels?

Bii een set van laten we zeggen 10k zijn dan speakerskabels van rond de €500 a €700 nog geoorloofd of moet je dan ook kabels van 5 tientjes nemen volgens jullie, zo ja welke zijn dan goed met goede looks?
Je moet niks. Het punt is dat die van 500 qua prestaties niet beter gaan zijn dan die van 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

koelpasta schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:23:
[...]

Je moet niks. Het punt is dat die van 500 qua prestaties niet beter gaan zijn dan die van 50.
Niet bij speakers van 50 euro, niet bij speakers van 500.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
De audioquest DBS systeem zou ook geen verschil maken? Iemand dat toevallig al getest?

Lees uiteraard allemaal positieve verhalen op de audio websites

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:44
Zelfs in de Hornbach betaal je nu al €2,85 per meter voor een dik snoertje en dat is zelfs nog CCA.
Als je dus een nette kabel (voor het geval hij in het zicht ligt) wilt, met een paar degelijke stekkertjes, dan mag je tegenwoordig best rekening houden met 50-100 euro voor een setje kabels van een meter of 5 lengte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
NicoHF schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:32:
De audioquest DBS systeem zou ook geen verschil maken? Iemand dat toevallig al getest?

Dat DBS systeem maakt wel degelijk een verschil!
Voordat je het koopt heb je honderden euro's op je bank staan en nadat je het gekocht hebt staan er honderden euro's op de bank bij audioquest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
koelpasta schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:02:
[...]

Dat DBS systeem maakt wel degelijk een verschil!
Voordat je het koopt heb je honderden euro's op je bank staan en nadat je het gekocht hebt staan er honderden euro's op de bank bij audioquest.
Ach als je een setje haalt via MP heb je de meeste afschrijving al gehad. De rente is ook niet zo hoog en aangezien het geld op de bank staat zit het niet in beleggingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Raymond schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:33:
Zelfs in de Hornbach betaal je nu al €2,85 per meter voor een dik snoertje en dat is zelfs nog CCA.
Bouwmarkten zijn schandalig duur met alles wat ze verkopen, maar met name 'hardware' (dus schroefjes, moertjes en installatiemateriaal, dus ook speakerkabel).

Je koopt op Amazon 20M 2x2,5mm² transparant voor €30, dus €1,5/meter. (en er zijn vast nog wel goedkopere aanbiedingen, dit is met 5sec zoeken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:33:
Als je dus een nette kabel (voor het geval hij in het zicht ligt) wilt, met een paar degelijke stekkertjes, dan mag je tegenwoordig best rekening houden met 50-100 euro voor een setje kabels van een meter of 5 lengte.
Dan is dit met een kabelgootje wel een beter idee:
https://www.amazon.nl/Kab...2c-404c-ae6e-16ef63349c57

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:53
[...]

Als je een beetje zelf wil hobbyen kan je kijken naar de Tasker C276 kabel, nette mantel er omheen en een stel knappe pluggen en je hebt een kabel die de rest van je leven mee gaat, net zo goed klinkt als alle andere degelijke kabels en er goed uit ziet (je kan het uiterlijk immers zelf bepalen) voor een fractie van de elfenprijzen die zelfs de set Kimbers op Amazon kosten.
NicoHF schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:18:

Er is geen realistische verklaring/ schaal welke aangeeft speakers van €xxx moeten kabels van €yyy hebben

Misschien voelt het krom om speakers van €10K van kabels van €50,- te voorzien, dan is het tijd om je af te vragen of je niet gewoon te dure speakers gekocht hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door douwe.nl op 19-07-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:44
mr_petit schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:22:
[...]

Bouwmarkten zijn schandalig duur met alles wat ze verkopen, maar met name 'hardware' (dus schroefjes, moertjes en installatiemateriaal, dus ook speakerkabel).

Je koopt op Amazon 20M 2x2,5mm² transparant voor €30, dus €1,5/meter. (en er zijn vast nog wel goedkopere aanbiedingen, dit is met 5sec zoeken)
Dat klopt. En je bewijst gelijk mn punt :D

Dat is dus al €30 aan kabel. 8 stekkertjes erbij van een paar euro het stuk en je gaat al hard richting de €50.

Natuurlijk kan het ook voor veel minder en dat werkt ook. Maar stel dat je het beetje netjes wilt, dus een niet-lelijke kabel en een setje degelijke pluggen (dan hebben we het puur over functionele dingen, niks elfjes-achtig aan) en dan zit je toch wel aan dat bedrag.
En dat was ook de vraag, volgens mij: Hoeveel mag het kosten? Nou, mijn antwoord erop is: Voor een setje nette kabels mag je rekenen op 50-100 euro. Meer dan dat en je gaat het wmb twijfelachtige gebied in, waar je je zelfs moet gaan afvragen of die kabels niet minder van kwaliteit zijn (met ingbouwde filters die je geluid vernaggelen enzo).

edit:
Helemaal prima, Maar ook daarvan is de 10m versie alweer €19. Kabelgootje erbij, stekkertjes erbij en je gaat ook richting die 5 tientjes.

En volgens mij is daar niets mis mee, toch? Het oog wil ook wat, lijkt me?

[ Voor 32% gewijzigd door Raymond op 19-07-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

NicoHF schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:32:

Misschien dat die kabels wel verschil maken (er zitten immers actieve componenten op), maar het punt van kabels ook is juist dat ze géén verschil zoueten moeten maken - als in; het geluid niet actief aanpassen/beinvloeden.

Als je vraag is of die kabel beter is dan gewoone en goeie rol koper? Dan 100% nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik heb Audioquest Slates gehad en een van de redenen dat ik ze verkocht heb (naast de realisatie dat die dingen veel te duur waren voor wat ze deden en ik leukere dingen met dat geld kon doen) was dat het een bedrijf is dat enorm veel audio waffle verkoopt:
There is the widely accepted version of directionality: In most audio-grade shielded interconnects, as compared to standard coax, negative has its own internal conductor and the metal shield is attached to ground at only one end, thus defining the cable’s directionality. Many cable manufacturers end their exploration of directionality there, going only as far as to mark their cables for directionality based on the relationship of shield to ground, but altogether neglecting conductor directionality. Because we believe in directing noise to where it can do the least harm, we, too, believe in the advantages of controlling for the attachment of the shield. In fact, long before we controlled for conductor directionality, AudioQuest interconnects were also controlled for direction based on the relationship of shield to ground.

Over the years, our understanding of conductor directionality and its effect on audio performance has steadily evolved, growing stronger and more complete. While we’ve always been keenly aware that directionality plays a significant role in the overall sound of any hi-fi system, we couldn’t completely explain it. This was okay: We trust our own ears and encourage listeners to do the same. The test is easy enough: Simply listen, then reverse the direction of the cable, and listen again.

In one direction, music will sound relatively flat and a little grainy, as though being forced through a screen door. In the opposite direction, the obstruction is removed and music will be communicated with a natural ease, depth, and an open invitation to pleasure. When presented with a cable whose conductors have been controlled for the correct low-noise directionality, a listener feels a sense of comfort and relief: Ahh…Music!
Vergelijk met dit stukje van de site van hun concurrent IXOS (waar ik nu nog steeds kabels van in mijn systeem heb).
Arguments For High-End Speaker Wires

Proponents of high-end speaker wires claim that these provide an incomparably better sound quality due to their innovative design and the use of high-end, and sometimes exotic materials. In addition to claiming that speaker wires from the upper price range are better because being made from better materials, they also use various electrical properties as an argument. Examples include characteristic impedance, skin effect and resonance, to mention only a few.

We won’t get into what is what and how it impacts sound quality because it won’t make things much clearer. In fact, most consumers including those who know more about these things don’t really understand the importance of the mentioned electrical properties. With the exception of a few such as resistance, most of the arguments based on electrical properties have been rejected by most experts.

Arguments Against High-End Speaker Wires

In addition to rejecting most electrical properties as an argument, the opponents of high-end speaker wires also claim that the use of exotic materials and advanced design don’t have much influence on sound quality considering that the distance is only a few feet. They may be right about the commonly cited electrical properties but they are not exactly right about materials and design. If you want quality sound, you need a quality wire and features that minimise interference. Also, thickness or gauge will have a major influence on sound as well because thicker wires have lower resistance. But there is no need to buy the thickest wire available.

How thick the wire should be depends on distance. Obviously, as the distance increases the thickness should increase as well. Keep in mind, however, that the lower the gauge the greater the thickness. Therefore a wire with gauge of 10 or 12 that is most commonly used for home systems will be considerable thicker than a cable with gauge of 14 or 16.

Bottom Line

As you can see, not every speaker wire is the same although this doesn’t necessarily mean that those from the upper price range are superior. If you’re not sure which speaker wire to choose, we recommend you to compare sound quality of an inexpensive and high-end wire and get advise from a reputable company. If you can’t hear any difference, choose the less expensive option.
Uiteindelijk is het een vrije markt en als je het geld hebt en het ervoor over hebt, go nuts. Maar realiseer je dat het, in de basis, allemaal simpele natuurkunde is en dat een groot deel van de beleving van muziek zich in je hoofd afspeelt.

Pagina: 1 ... 99 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic