Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 100 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:17

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Raymond schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:28:
[...]
Helemaal prima, Maar ook daarvan is de 10m versie alweer €19. Kabelgootje erbij, stekkertjes erbij en je gaat ook richting die 5 tientjes.

En volgens mij is daar niets mis mee, toch? Het oog wil ook wat, lijkt me?
Nee, 5 tientjes voor wat kabel zit je zo aan en is helemaal prima. De vraag/claim was dat dit voor een systeem van 500 euro prima is (10%), maar dat je voor een systeem van 5000 euro toch minimaal 500 euro aan kabel uit moet geven. Dat laatste is onzin, ook daar is die "onontkoombare" 50 euro aan kabel prima geschikt.

En nogmaals; helemaal prima als je wél 500 euro aan kabel uit wil geven, hoef je nieteens een verklaring voor af te geven. Al geef je miljoenen uit aan een massief stuk goud als speakerkabel, wat jij wil. Alleen moet je (zeker specifiek op dit forumtopic) niet met een verhaal komen dat het een stuk beter klinkt.

[ Voor 20% gewijzigd door DominoNL op 19-07-2023 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 22:17
Dr. Strangelove schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:31:
Ik heb Audioquest Slates gehad en een van de redenen dat ik ze verkocht heb (naast de realisatie dat die dingen veel te duur waren voor wat ze deden en ik leukere dingen met dat geld kon doen) was dat het een bedrijf is dat enorm veel audio waffle verkoopt
Ik moet dan altijd denken aan de AudioQuest HDMI en USB A naar B kabels.
Mooie teksten, garant voor Humor.

:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:27
Raymond schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:28:
[...]

8 stekkertjes erbij van een paar euro het stuk en je gaat al hard richting de €50.

Natuurlijk kan het ook voor veel minder en dat werkt ook. Maar stel dat je het beetje netjes wilt, dus een niet-lelijke kabel en een setje degelijke pluggen (dan hebben we het puur over functionele dingen, niks elfjes-achtig aan) en dan zit je toch wel aan dat bedrag.
En dat was ook de vraag, volgens mij: Hoeveel mag het kosten? Nou, mijn antwoord erop is: Voor een setje nette kabels mag je rekenen op 50-100 euro. Meer dan dat en je gaat het wmb twijfelachtige gebied in, waar je je zelfs moet gaan afvragen of die kabels niet minder van kwaliteit zijn (met ingbouwde filters die je geluid vernaggelen enzo).
Welke stekkertjes van een paar euro per stuk?
Sowieso zijn die niet echt nodig (elke speaker en versterker hebben terminals die ook kunnen klemmen, stekkertjes is vooral handig als je vaak wisselt), en die kosten een paar euro per stuk?
Deze kosten €3,33 per 4, dus €6,66 per 8. Samen met die €30 is dat dus €36,66.
https://nl.aliexpress.com/item/1005005642686260.html
(was weer 5sec zoeken, dus er is vast wel een nóg betere deal)
En waar gaat het dan van 50 naar 100 euro? (een verdubbeling)

Een setje nette luidsprekerkabels van 10 meter kost €30 en €36,66 met stekkers als je dat wilt. Geen 100.
Als je €100 daarvoor uitgeeft, prima, maar dat is dus wel ca 3x zoveel. (en we hebben het hier over 2x 10 meter, wat echt lang is)
Iedereen mag voor zichzelf uitmaken of 300% prijsverschil veel is.
Je praat eroverheen dat van 50 naar 100 euro niets is omdat het maar 50 euro is, maar het is gewoon 2x zoveel, en 3x zoveel als dat het werkelijk kost.
Zo kan je ook over een versterker heenpraten die €2250 kost terwijl ie werkelijk €750 kost. Dat zijn dezelfde procentuele verschillen.
Als je dergelijke precisie aanhoudt voor een complete installatie dan kan het snel echt duur worden als je alles optelt.

Misschien speel ik hier teveel een accountant, maar toch.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 19-07-2023 15:47 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

mr_petit schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:43:
[...]

Sowieso zijn die niet echt nodig (elke speaker en versterker hebben terminals die ook kunnen klemmen, stekkertjes is vooral handig als je vaak wisselt), en die kosten een paar euro per stuk?

Een setje nette luidsprekerkabels van 10 meter kost €30 en €36,66 met stekkers als je dat wilt. Geen 100.
Als je €100 daarvoor uitgeeft, prima, maar dat is dus wel ca 3x zoveel.
Je praat eroverheen dat van 50 naar 100 euro niets is omdat het maar 50 euro is, maar het is gewoon 2x zoveel, en 3x zoveel als dat het werkelijk kost.
Zo kan je ook over een versterker heenpraten die €2250 kost terwijl ie werkelijk €750 kost. Dat zijn dezelfde procentuele verschillen.
Ja, euh... het punt is dat alles tussen de 0-100 euro (servetberekening afgerond omhoog, afhankelijk van lengte, looks, wel/geen stekkers, etc) in een relatief acceptabel gebied zit. Dat iemand ergens 50 euro voor uittrekt wat strikgenomen ook voor 36 kan is dan geneuzel in de marge, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
DominoNL schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:48:
[...]

Ja, euh... het punt is dat alles tussen de 0-100 euro (afhankelijk van lengte, looks, wel/geen stekkers, etc) in een relatief acceptabel gebied zit. Dat iemand ergens 50 euro voor uittrekt wat strikgenomen ook voor 36 kan is dan geneuzel in de marge, toch?
Ja geneuzel in de marge.

Maar ik zou toch erg graag die marge op mijn bankrekening gestort willen zien voor iedereen die luidsprekerkabels koopt :+
Zo is die marge ook wel weer :P

€100 voor een kabel voor aan een huiskamersetje vind ik snel duur.
Als het een lange kabel voor een PA systeem is in dubbele rubbermantel dan is het natuurlijk een ander geval.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 19-07-2023 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

mr_petit schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:49:
[...]

Ja geneuzel in de marge.

Maar ik zou toch erg graag die marge op mijn bankrekening gestort willen hebben zien voor iedereen die luidsprekerkabels koopt :+ :P
Ja, tuurlijk. Maar dat dachten audioquest en consorten in extremis ook en hebben daar handig op geacteerd... :+

Ben wel van mening dat dit topic vooral moet gaan over het stukje "heeft meer dan 100 euro uitgeven aan speakerskabels nut" en minder over "was er voor deze kabel van 50 euro ook een alternatief van 35 euro met dezelfde resultaten" als je begrijpt wat ik bedoel.

[ Voor 5% gewijzigd door DominoNL op 19-07-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Ja ik begrijp ook wel dat er merken en kabels te koop zijn die €100 doen verbleken en dat 1 van de speerpunten van dit topic is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:00
mr_petit schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:43:
[...]

(was weer 5sec zoeken, dus er is vast wel een nóg betere deal)

Als je €100 daarvoor uitgeeft, prima, maar dat is dus wel ca 3x zoveel. (en we hebben het hier over 2x 10 meter, wat echt lang is)
Als je dergelijke precisie aanhoudt voor een complete installatie dan kan het snel echt duur worden als je alles optelt.

Misschien speel ik hier teveel een accountant, maar toch.
Toevallig gebruik ik zelf die stekkers ook. En ze zijn idd prima. Maar echt goed zijn ze niet, ik heb er al meer dan één gesloopt.
En zoals DominoNL al aangeeft, van mij hoeft het niet een wedstrijdje te zijn wie de boel het goedkoopst bij elkaar kan klikken en daarmee voor €30 klaar kan zijn, ipv €75. Als je er zo naar kijkt, dan kan je net zo goed uit de doos met ongebruikte kabels een oud netsnoertje pakken en die als speakersnoer gebruiken. Werkt functioneel net zo goed. Maar ik vind dat er niet uitzien, om eerlijk te zijn.
Als de boel in het zicht staat en je hebt alles netjes in een mooi meubeltje staan, dan vind ik er helemaal niets mis mee om wat geld uit te geven aan dat laatste beetje afwerking en dus een fraai kabeltje eraan knopen. Dat is gewoon een rationele keuze en geen geldverspilling en al helemaal geen geloof in elfenstof.

Ik ben niet met je eens dat je dit procentueel (2x zo'n dure kabel, in verhouding met 2x zo dure versterker) moet bekijken. Dit mag je gewoon absoluut bekijken: Je bent vrij snel een paar tientjes kwijt en als je een leuk setje WBT's of vergelijkbaar op je kabels schroeft, dan ben je ook zo 100 euro verder. En dan ben je gewoon klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Raymond schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:03:
[...]

Toevallig gebruik ik zelf die stekkers ook. En ze zijn idd prima. Maar echt goed zijn ze niet, ik heb er al meer dan één gesloopt.
Nou ja, er zijn heel veel soorten stekkers in die klasse, mijn link heeft al meerdere soorten.
Dit mag je gewoon absoluut bekijken: Je bent vrij snel een paar tientjes kwijt en als je een leuk setje WBT's of vergelijkbaar op je kabels schroeft, dan ben je ook zo 100 euro verder. En dan ben je gewoon klaar.
WBT? volgens mij ben je niet helemaal thuis in de huidige prijzen. De goedkoopste banaanstekkers van WBT kosten ongeveer €125 per 4 stuks, dus die 8 stuks waar je het over had kosten dan al €250.
Dat zijn dan denk ik ook zo ongeveer de duurste banaanstekkers die je kan krijgen.
Mooi spul hoor, daar niet van, maar in mijn ogen RE-TE-DUUR!
Echt, je zou eens moeten kijken hoe luidsprekersets tot pak-m-beet €5k/paar intern in elkaar zitten, en hoeveel je bijv. het filter zou kunnen verbeteren met €250 aan componenten. Ik heb zelfs luidsprekers in die klasse gezien met filters waar nog bipolaire elco's in zaten!
Dus die €250 kan je echt veel beter besteden. Tenzij je luistert met je ogen natuurlijk.

Dat je snel een paar tientjes kwijt bent ben ik met je eens. Maar in mijn portemonnaie worden een paar tientjes gewoon geen honderd euro. In jouw verhaal is een prijsstijging gelijk een factor twee.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 19-07-2023 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Nou, duidelijk. @mr_petit vind 50 euro voor speakerkabels veel, bij @Raymond mag het een paar tientjes meer kosten. Allemaal niet het punt toch? Allebei werkt en jullie zijn er allebei van op de hoogte dat het voor de geluidskwaliteit niet uit gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
€250 voor WBT stekkers noem ik niet een paar tientjes.
Dat zijn 25 tientjes.

Het liefst gebruik ik zelf van die korte 4mm bullet connectoren, die ook in de RC wereld gebruikt worden, als ik kabels nodig heb waar stekkers aan zitten. Die kosten denk ik iets van €0,50 per stuk of nog minder.
Ik maak daar testsnoeren van om gelijkrichters te kalibreren voor mijn werk (met 2,5mm² siliconensnoer).
Daar gaat dan voor langere tijd 40A doorheen zonder dat ze warm worden (zowel snoer als stekker).
Da's bij 4 ohm al 6400 watt geloof ik. Ruim voldoende dunkt me.

[ Voor 81% gewijzigd door mr_petit op 19-07-2023 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Ik heb liever dat hij 2500 tientjes uitgeeft aan z'n stekkers met de volledige wetenschap dat het voor de geluidskwaliteit niet uit maakt, dan andersom. Ik kan niet in zijn portemonnee kijken en/of een waardeoordeel geven over wat hij met de inhoud van zn portemonnee wilt doen.

[ Voor 30% gewijzigd door DominoNL op 19-07-2023 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
NicoHF schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:32:
De audioquest DBS systeem zou ook geen verschil maken? Iemand dat toevallig al getest?

Lees uiteraard allemaal positieve verhalen op de audio websites
Audioquest DBS is wel een klasse apart, dat moet ik toegeven. Normaal heb je bij kabels een keuze als fabrikant tussen minder capaciteit (de twee aders verder bij elkaar vandaan) of minder inductie (de twee aders dichter bij elkaar). Audioquest is het gelukt een kabel te maken die zowel veel capaciteit als veel inductie heeft!

Dat is indrukwekkend (en niet op een positieve manier). Is het hoorbaar? Neu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Ik heb met dat DBS systeem geen capaciteitmetingen gezien bij hun interlinks.
Dat is m.i. de enige toepassing waarbij het hoorbaar uit zou kunnen maken in bepaalde gevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:37:
Ik heb met dat DBS systeem geen capaciteitmetingen gezien bij hun interlinks.
Dat is m.i. de enige toepassing waarbij het hoorbaar uit zou kunnen maken in bepaalde gevallen.
YouTube: Audioquest Thunderbird Zero Speaker Cable Review: 72V DBS Legit Scie...

12:30 voor inductance, 16:00 voor capaciteit. Het maakt de capaciteit slechter (groter). De aders liggen ver genoeg bij elkaar vandaan dat inductantie wat slechter is dan de referentie, en dat hele DBS systeem voegt genoeg capaciteit toe, dat ook de capaciteit slechter is dan de referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Sissors schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:48:
[...]

YouTube: Audioquest Thunderbird Zero Speaker Cable Review: 72V DBS Legit Scie...

12:30 voor inductance, 16:00 voor capaciteit. Het maakt de capaciteit slechter (groter). De aders liggen ver genoeg bij elkaar vandaan dat inductantie wat slechter is dan de referentie, en dat hele DBS systeem voegt genoeg capaciteit toe, dat ook de capaciteit slechter is dan de referentie.
Dat gaat toch over speakerkabel en niet (zoals @mr_petit aangeeft) interlinks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Voor de speakers kabels heb ik nog over nagedacht en vind het toch wel veel geld om audioquest kabels te halen maar de afwerking vind ik wel heel mooi.
Kan je die afwerking met banaanpluggen ook zelf maken een audioquest look a like?

Iemand tips?

Om trouwens wat in perspectief te zetten met een voorbeeldje van wat ik eerder maakte.

Heb een 0.75cm audioquest mackenzie XLR kabel vorig jaar gekocht op MP voor €110, die zelfde kabel kan ik wss nu voor meer verkopen dan de inkoopprijs.
Waardoor het in principe niks kost.

[ Voor 36% gewijzigd door NicoHF op 19-07-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DominoNL schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:16:
[...]

Ja, maar maakt dat uit? Ik verwacht niet dat het DBS systeem fundamenteel anders is bij speaker kabel als bij een interlink. Als je inductie metingen hebt van DBS interlink dan is dat mooi, maar ik ben blij dat ik er één ken van een DBS systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:41:
[...]

Ja, maar maakt dat uit? Ik verwacht niet dat het DBS systeem fundamenteel anders is bij speaker kabel als bij een interlink.
Dat weet je niet. Een interlink is heel anders opgebouwd (doorgaans coaxiaal) dan een luidsprekerkabel (doorgaans 2 parallelle aders), en het is maar raden waar dat dbs draadje loopt.
En doordat niet elke spike en elke waarde vanuit een theoretisch model worden verklaard, is het nameten eigenlijk de enige optie om te kijken of dit bij een ander type kabel dezelfde invloed heeft of niet.

Het meten van capaciteit van luidsprekerkabels is totaal onbelangrijk, tenzij het heel extreem wordt (maar dan praten we over minimaal een factor 1000 wat het meer moet zijn dan wat normaal gemeten wordt), dus wat dat betreft is dat deel van die video leuk voor het onderzoeken voor the sake of investigating, maar ze hadden dat deel van hun onderzoek en hun moeite/tijd/kosten beter kunnen richten op de interlinks. Want dan hadden we de dingen geweten die wèl wat kunnen uitmaken in het hoorbare spectrum in een aantal gevallen. Ik had ze dat op voorhand al kunnen vertellen, dus dat maakt die video eigenlijk overbodig.

Maar uiteindelijk zou een goede fabrikant zelf dit soort data moeten publiceren, gezien ook het bedrag wat je ervoor neertelt. Maar dat is dan ook grosso modo het verschil tussen kabelfabrikanten die actief zijn in professionele audio en kabelfabrikanten die zich alleen richten op consumenten.
Bij professionele audio heb je doorgaans te maken met klanten die gewoon een stuk kundiger zijn en weten waar ze op moeten letten, en dat terwijl de kabels vaak goedkoper zijn (in dit geval helemaal, ik ben niet thuis in hun assortiment, maar de goedkoopste dbs interlink die ik kon vinden was boven de €1000....) :P

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 19-07-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:11

n00bs

Het is weer Zomer!

douwe.nl schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:28:
[...]

Als je een beetje zelf wil hobbyen kan je kijken naar de Tasker C276 kabel, nette mantel er omheen en een stel knappe pluggen en je hebt een kabel die de rest van je leven mee gaat, net zo goed klinkt als alle andere degelijke kabels en er goed uit ziet (je kan het uiterlijk immers zelf bepalen) voor een fractie van de elfenprijzen die zelfs de set Kimbers op Amazon kosten.

[...]

Er is geen realistische verklaring/ schaal welke aangeeft speakers van €xxx moeten kabels van €yyy hebben

Misschien voelt het krom om speakers van €10K van kabels van €50,- te voorzien, dan is het tijd om je af te vragen of je niet gewoon te dure speakers gekocht hebt.
Ik zie zelf veel analogie met een duur restaurant (5 sterren, michelin, etc), ik proef ook geen verschil met goedkoper eten. Het is niet mijn ding... smaak in de mond is net zo iets als met geluid of een extreem duur geurtje. De ander koopt een speciale videokaart en clocked hem over 0,1% sneller, tja heeft het zin? ieder zijn ding denk ik dan maar en ik vind het dan zelf onzinnig om iemand daarop aan/af te vallen. Als het jouw hobby is, jij wordt er gelukkig van? GO NUTS!, je leeft 1x en dat geld kan je niet meenemen naar een volgend leven. Ik merk ook soms idiote timings met licht, muis/keyboard. Anderen merken niks, reactietijd stuk sneller dan een gemiddeld mens. Ik merk het, velen geloven het niet. Ik zie het met geluid net zo en natuurlijk zou in de perfecte wereld een speakerkabel dus 0 effect mogen hebben idd simpele wetenschap, geen weerstand, geen inductie, geen capaciteit. En in hoeverre iemand (niet ik) dat merkt met zijn super dure set met natuurlijk veel variabelen, geen idee, maar I don't care. Als je er gelukkig van wordt, koop het lekker. En ja overal wordt reclame gemaakt voor van alles, ook de dingen die jij koopt, veel is gebakken lucht; Ook de hele groen, bio, vluchtelingen, medicatie, vitamine-industrie en ga zo maar door. Iedereen doet overal aan mee en volgt als een mak schaap ergens wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NicoHF schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:25:
Voor de speakers kabels heb ik nog over nagedacht en vind het toch wel veel geld om audioquest kabels te halen maar de afwerking vind ik wel heel mooi.
Kan je die afwerking met banaanpluggen ook zelf maken een audioquest look a like?

Iemand tips?

Om trouwens wat in perspectief te zetten met een voorbeeldje van wat ik eerder maakte.

Heb een 0.75cm audioquest mackenzie XLR kabel vorig jaar gekocht op MP voor €110, die zelfde kabel kan ik wss nu voor meer verkopen dan de inkoopprijs.
Waardoor het in principe niks kost.
Ik heb een evenlange kabel voor €2,50 en die hoef ik niet te verkopen. Als we de tijd voor het verkopen meerekenen ben ik nog steeds goedkoper uit voor hetzelfde geluid. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:03:
[...]

Ik heb een evenlange kabel voor €2,50 en die hoef ik niet te verkopen. Als we de tijd voor het verkopen meerekenen ben ik nog steeds goedkoper uit voor hetzelfde geluid. :P
Voor 2.50? Custom ofzo?

Denk dat ik goedkoper uit ben hoor aangezien ik ongeveer 30 euro winst kan maken en in de toekomst misschien wel meer.
Advertentie plaatsen kost 2 minuten en verpakken en verzenden misschien een half uurtje. Kabeltje wel opgehaald was 10km rijden.
Maar ja jij was ook tijd kwijt met jou kabel al helemaal als het custom is.

Maar het was een voorbeeldje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19
Even wat anders dan de kabels
Deze link kwam voorbij in het “post foto’s van je setup” topic
https://www.amazon.nl/Ata...erstandaard/dp/B006JJW3V0

Heeft iemand nog wat beters om je stands te vullen
Ik heb nog wat klei in mijn tuin liggen, misschien kan ik daar akoestische eigenschappen aan koppelen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Togi schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 00:28:

Ik heb nog wat klei in mijn tuin liggen, misschien kan ik daar akoestische eigenschappen aan koppelen 😉
Meestal vul je lichte stands gewoon met zand! goed materiaal, cheap en zorgt dat je leuke speakers niet zo snel omgestoten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 15:03
n00bs schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:02:
[...]

En ja overal wordt reclame gemaakt voor van alles, ook de dingen die jij koopt, veel is gebakken lucht; Ook de hele groen, bio, vluchtelingen, medicatie, vitamine-industrie en ga zo maar door. Iedereen doet overal aan mee en volgt als een mak schaap ergens wel iets.
Reclame voor vluchtelingen? "Wordt nu vluchteling en je krijgt een gratis overtocht naar europa?" Of hoe moet ik dit zien? Of bedoel je dat vluchtelingen gebakken lucht zijn? Volgens mij zijn het ook gewoon mensen?

En reclame voor medicatie is al jaren verboden in Nederland. Voordat medicatie als zodanig wordt toegestaan moet uitgebreid onderzocht worden wat de effecten en bijwerkingen ervan zijn. Wanneer een medicijn niet werkt of de bijwerkingen niet opwegen tegen de opbrengst, wordt het (in europa) ook niet toegelaten.

En zo kan ik over je andere 'voorbeelden' ook nog wel doorgaan, maar daar heb ik geen zin in. Beetje irrelevant om allerlei voorbeelden te noemen waarbij nauwelijks argumentatie aanwezig is.

[ Voor 32% gewijzigd door Xghost op 20-07-2023 08:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

n00bs schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 00:57:
[...]
Meestal vul je lichte stands gewoon met zand! goed materiaal, cheap en zorgt dat je leuke speakers niet zo snel omgestoten worden.
Ja, dat klopt wel, maar zorg er wel voor dat je zand echt (echt!!) helemaal droog en dood (geen plantjes, beestjes, etc) is voor je het in zo'n stand gooit, anders roest je stand weg in een paar maanden en liggen je speakers alsnog op de grond. Drogen doe je het best door het zand in batches even op 200 graden in de oven te gooien. Vogelzand (van dat witte spul) is voor zover bij mij bekend het meest geschikt omdat het een hele evenredige korrel heeft, maar hang me daar niet aan op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19
DominoNL schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:49:
[...]

Ja, dat klopt wel, maar zorg er wel voor dat je zand echt (echt!!) helemaal droog en dood (geen plantjes, beestjes, etc) is voor je het in zo'n stand gooit, anders roest je stand weg in een paar maanden en liggen je speakers alsnog op de grond. Drogen doe je het best door het zand in batches even op 200 graden in de oven te gooien. Vogelzand (van dat witte spul) is voor zover bij mij bekend het meest geschikt omdat het een hele evenredige korrel heeft, maar hang me daar niet aan op.
Maar hangt het dan niet af wat voor vogelzand?
Denk dat het zand voor de Spaanse nachtegaal beter klinkt dan dat voor de hout duif?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 08:47
Togi schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:51:
[...]

Maar hangt het dan niet af wat voor vogelzand?
Denk dat het zand voor de Spaanse nachtegaal beter klinkt dan dat voor de hout duif?
Hangt af van het soort houtduif. Een MDF duif gaat natuurlijk nooit zo goed klinken als een kersenhout duif :+

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Zilverzand (en wordt ook vaak voor volieres gebruikt, vandaar de verwarring) was hetgeen ik zocht. Heeft ook geen magische eigenschappen, is puur een zuiver, schoon en makkelijk te drogen (in de oven) zand. Een schep nat zand uit de tuin is niet zo handig om praktische redenen (vocht, geurtjes, insecten, plantjes, etc.).

(Ik snap met m'n gemiddelde reacties dat het als flauwe grap opgepakt werd, maar ik was overwegend serieus :P )

[ Voor 46% gewijzigd door DominoNL op 20-07-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 21:28
mr_petit schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:49:
[...]

€100 voor een kabel voor aan een huiskamersetje vind ik snel duur.
Als het een lange kabel voor een PA systeem is in dubbele rubbermantel dan is het natuurlijk een ander geval.
Voor 100 euro heb je 52 meter 2x2.5mm2 (kunst)rubberkabel :) Veel meer dan je redelijkerwijs in de praktijk zult gebruiken.

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Benedykt schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:39:
[...]
Voor 100 euro heb je 52 meter 2x2.5mm2 (kunst)rubberkabel :) Veel meer dan je redelijkerwijs in de praktijk zult gebruiken.
Veel pa systemen zijn bi amped, dus heb je al 4x2,5mm² nodig, en PA systemen hebben geen klemterminals maar een speakon terminal, dus komen daar ook nog stekkers bij.
En die lengtes heb je al snel nodig. Toen ik een drive in show had, had ik zeker dat soort lengtes bij me.
Zeker als je ergens een fill in achterin een zaal wilt hebben, heb je soms nog meer nodig.
PA is echt een hele andere wereld.... kisten vol met kabels :P

Kan en klaar kan je ongeveer 2x zoiets kopen:
https://www.thomann.de/nl/pro_snake_tpl_20_ll.htm
dus dan heb je 2x 20 meter. Dat is een goed begin (voor een prima prijs) als je 2 luidsprekertjes (zonder sub/biamp) op wilt stellen.
Maar de beschikking willen hebben over die lengtes is vrij normaal hoor.
Wil je 4x2,5mm², dan kan je voor €100 2x 10 meter krijgen. Nog steeds niet heel duur denk ik.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 20-07-2023 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benedykt
mr_petit schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:46:
[...]

Veel pa systemen zijn bi amped, dus heb je al 4x2,5mm² nodig, en PA systemen hebben geen klemterminals maar een speakon terminal, dus komen daar ook nog stekkers bij.
Er zijn ook meer dan genoeg passief gefilterde topjes, waarbij je gewoon 2x2,5mm2 gebruikt. Is ook PA. ;)
En die lengtes heb je al snel nodig. Toen ik een drive in show had, had ik zeker dat soort lengtes bij me.
Zeker als je ergens een fill in achterin een zaal wilt hebben, heb je soms nog meer nodig.
Nee hoor, dat soort lengtes gebruik je in de praktijk (tegenwoordig) echt alleen bij hoge uitzondering; in verreweg de meeste gevallen zal er dan een (of meerdere) eindtrap(pen) nabij de delay stack geplaatst worden, zodat de (relatief dure) speakerkabel tot een minimum gehouden wordt en gebalanceerd XLR voor de lange stukken gebruikt wordt. :)
PA is echt een hele andere wereld.
Dat weet ik, ik zit er midden in ;)
Kan en klaar kan je ongeveer 2x zoiets kopen:
https://www.thomann.de/nl/pro_snake_tpl_15_ll.htm
dus dan heb je 2x 15 meter. Dat is een begin als je 2 luidsprekertjes (zonder sub/biamp) op wilt stellen.
Dat klopt, echter had jij het over dubbel geisoleerde PA kabel die 100 euro zou kosten. En daar heb je dus gewoon 52 meter voor. ;)

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Benedykt schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:28:

Dat klopt, echter had jij het over dubbel geisoleerde PA kabel die 100 euro zou kosten. En daar heb je dus gewoon 52 meter voor. ;)
Ik had het toch ook over een lange kabel? :P
Ik heb laten zien dat je voor die 100 euro dus 2x 20M 2x2,5mm² met speakons kan kriijgen of 2x 10M 4x2,5mm² speakon kan krijgen. Dat zijn de kabels die je doorgaans in PA luidsprekers kan steken (buiten aktieve aansturing uiteraard).
En dat zijn m.i. lengtes die redelijk normaal zijn in de PA wereld. Normaler dan in de huiskamerhifi in ieder geval.

Ik ga hier trouwens wel vanuit dat al deze kabels koperkabels zijn en geen CCA, maar dat kan ik gewoon nergens vinden. Nergens ook maar iets over deze termen. Naief of niet?
Maar dat is natuurlijk wel een belangrijk punt, als CCA ergens niet geschikt is, is het wel in de wereld van PA, waar kabels wekelijks opgebouwd worden, waar soms overheen gelopen wordt (al hoort dat natuurlijk niet), welke in plassen bier liggen etc etc.

[ Voor 62% gewijzigd door mr_petit op 20-07-2023 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Je kunt schelpenzand gebruiken, te koop bij dierenspeciaalzaken (Welkoop).
Ruikt erg lekker en werkt prima. Gewoon plastic zakjes in de stand doen, zand via een trechter erin doen, dicht knopen, volgende zakje, klaar. Door het restant te wegen weet je Hoeveel er in gaat en hoeveel er in de andere stand moet (anders krijg je klankverschil en een ongebalanceerd stereo beeld) :+ .

Geen idee of het type plastic zak uitmaakt.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:25
Heel erg leerzame video voor de liefhebbers van dit topic, vrijwel alles over kabels, stroom conditioners, aardings producten, stabiliteit van apparatuur, etc komt voorbij.

[ Voor 26% gewijzigd door martyw op 20-07-2023 23:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_petit
martyw schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:05:
Heel erg leerzame video voor de liefhebbers van dit topic, vrijwel alles over kabels, stroom conditioners, aardings producten, stabiliteit van apparatuur, etc komt voorbij.
Ik vind dit helemaal geen leerzame video. Al dat spul wat daar staat ziet er prachtig uit hoor, en ik denk dat daar serieus voor meerdere miljoenen aan apparatuur staat (althans, meer dan een miljoen). Alleen die draaitafel kost al dik €100.000. (hij zegt dat hij geen referentie heeft tot 250k of 500k kostende tafels, maar 100k+ ($127k om precies te zijn) gaat toch al in die richting...). Het element wat erop zit kost ook nog eens €14k.

Maar goed, dit is geen leerzame video, omdat hij een hele domme fout begaat.
Hij praat over die draaitafel met vacuum systeem, en dat het effect daarvan heel goed te horen is, omdat je het vacuumsysteem 'gewoon' kan uitzetten en zonder vacuum kan luisteren (en dus het verschil kan horen), maar dat is simpelweg niet waar.
Als je het vacuumsysteem uitzet, dan ligt je plaat op die vacuumafdichtingen. Dat houdt in dat je plaat omhoog komt. Ik heb zelf ook een vacuumsysteem op 1 van mijn spelers wat vergelijkbaar werkt. Uiteraard niet €100.000+ kostend...(ik was geloof ik iets van €80 kwijt ;) ).
Als je plaat omhoog komt, dan klopt de VTA van je arm dus niet meer 8)7
En als je plaat omhoog komt, wordt deze niet meer ondersteunt (een normale speler heeft een mat).
Ook gaat deze doorhangen, dus je plaat is niet vlak meer, en je moet maar afwachten of deze ook nog recht is, dus dat die vacuumseals rondom overal exact even hoog/stug zijn.
Al met al totaal geen vergelijkende situatie met een tafel zonder vacuumplatter.
Dit zijn m.i. allemaal dingen die een normaal persoon kan zien en afleiden. Hiervoor hoef je geen raketgeleerde te zijn zeg maar....

Dat zegt mij dus dat dit geen slim persoon is. Daardoor trek ik eigenlijk al z'n woorden in twijfel.
Hij is goed in het geven van een bloemlezing over pseudoeigenschappen van dure audioapparatuur, maar leerzaam is het m.i. niet. Hooguit vermakelijk, o.a. om te zien wat er allemaal te krijgen is als geld geen issue is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
mr_petit schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:54:
Ik vind dit helemaal geen leerzame video.
Oops, ik was vergeten het ironie teken te plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Dat is zeker nodig bij deze video.

Zo'n vacuumsysteem heeft zeker z'n functionele doel. De belangrijkste functie is warps uit platen te halen als je ze afspeelt. En dat werkt goed.
Of er een sonische kwaliteit toegevoegd kan worden aan het feit dat de plaat totaal aan het plateau gekoppeld wordt (hij zit echt muurvast) is natuurlijk een wat lastiger punt. Daar wil ik misschien nog wel eens een keer aan gaan meten.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 21-07-2023 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 12:19
n00bs schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:02:
[...]

Ik zie zelf veel analogie met een duur restaurant (5 sterren, michelin, etc), ik proef ook geen verschil met goedkoper eten. Het is niet mijn ding... smaak in de mond is net zo iets als met geluid of een extreem duur geurtje. De ander koopt een speciale videokaart en clocked hem over 0,1% sneller, tja heeft het zin? ieder zijn ding denk ik dan maar en ik vind het dan zelf onzinnig om iemand daarop aan/af te vallen. Als het jouw hobby is, jij wordt er gelukkig van? GO NUTS!, je leeft 1x en dat geld kan je niet meenemen naar een volgend leven. Ik merk ook soms idiote timings met licht, muis/keyboard. Anderen merken niks, reactietijd stuk sneller dan een gemiddeld mens. Ik merk het, velen geloven het niet. Ik zie het met geluid net zo en natuurlijk zou in de perfecte wereld een speakerkabel dus 0 effect mogen hebben idd simpele wetenschap, geen weerstand, geen inductie, geen capaciteit. En in hoeverre iemand (niet ik) dat merkt met zijn super dure set met natuurlijk veel variabelen, geen idee, maar I don't care. Als je er gelukkig van wordt, koop het lekker. En ja overal wordt reclame gemaakt voor van alles, ook de dingen die jij koopt, veel is gebakken lucht; Ook de hele groen, bio, vluchtelingen, medicatie, vitamine-industrie en ga zo maar door. Iedereen doet overal aan mee en volgt als een mak schaap ergens wel iets.
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik zal ook vast ergens veilig in geloven wat in dergelijke categorie valt.

Vraag was alleen wat er geoorloofd was qua prijzen voor kabels bij x bedrag aan speakers. En dat kan je gewoon niet zeggen. Ik vind 3,50 de meter wel mooi, de ander 350. Doe wat goed voelt.

Hoewel ik wel verschil proef tussen een bistro biefstuk en die van een goed restaurant :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

douwe.nl schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 06:31:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik zal ook vast ergens veilig in geloven wat in dergelijke categorie valt.

Vraag was alleen wat er geoorloofd was qua prijzen voor kabels bij x bedrag aan speakers. En dat kan je gewoon niet zeggen. Ik vind 3,50 de meter wel mooi, de ander 350. Doe wat goed voelt.

Hoewel ik wel verschil proef tussen een bistro biefstuk en die van een goed restaurant :p
haha, ja true, ik kan niet in een ieder zijn/haar portemonnee kijken en dan nog is het maar wat jij het waard vindt. Maar met alles moet het in verhouding staan. Maar kijk naar mensen die voor het eerst op wintersport gaan: supersonische kleding , board/ski's waar je als je echt goed bent, net dat extra zetje uit kan halen, dat zie je in veel topsporten ook terug en waar wij tweakers ook zullen zeggen dat maakt niets uit, niet merkbaar. Misschien net die 0.1s. Als je op top niveau opereert met wat dan ook, het geld/sponsers is er, ga er lekker voor. Koop die idiote kabels.

Overigens opnieuw te weinig besproken: bi-amping speakers aansluiten (ipv bi-wiring). Ik houd niet van lelijke kabels, maar bi-amping aansluiten heeft meetbaar voordelen. Alleen heb je dan 2x een lelijke kabel lopen of 2x een aparte dikke kabel en is het nog lelijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Welke meetbare voordelen zijn er dan met bi-amping? Daar heb ik nog geen goed onderbouwd antwoord op kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benedykt
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:14:
Welke meetbare voordelen zijn er dan met bi-amping? Daar heb ik nog geen goed onderbouwd antwoord op kunnen vinden.
Bij een passieve crossover ben je afhankelijk van de filterkeuzes van de speakerbouwer; bij bi-amping heb je daar zelf controle over. In verreweg de meeste huis-tuin-en-keuken gevallen zullen die ingebouwde filters meer dan prima zijn, maar voor meer controle over het eindresultaat zou iemand eindtrapkanalen kunnen opofferen om hoog en mid/laag van elkaar te kunnen scheiden op het actieve niveau. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Benedykt schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:25:
[...]
Bij een passieve crossover ben je afhankelijk van de filterkeuzes van de speakerbouwer; bij bi-amping heb je daar zelf controle over. In verreweg de meeste huis-tuin-en-keuken gevallen zullen die ingebouwde filters meer dan prima zijn, maar voor meer controle over het eindresultaat zou iemand eindtrapkanalen kunnen opofferen om hoog en mid/laag van elkaar te kunnen scheiden op het actieve niveau. :)
Dat is niet wat in 99% van de gevallen met "bi-amping" wordt bedoeld. Dat is meestal gewoon 1 versterker met full-range signaal naar (het filtercircuit van) de tweeter + 1 versterker met full-range signaal naar (het fltercircuit van) de woofer. Wat daar het voordeel van is? I dunno.

[ Voor 3% gewijzigd door DominoNL op 21-07-2023 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benedykt
DominoNL schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:29:
[...]

Dat is niet wat in 99% van de gevallen met "bi-amping" wordt bedoeld. Dat is meestal gewoon 1 versterker met full-range signaal naar (het filtercircuit van) de tweeter + 1 versterker met full-range signaal naar (het fltercircuit van) de woofer. Wat daar het voordeel van is? I dunno.
Dat is bi-wiring, niet bi-amping. Bi-amping is per definitie het gebruik van twee eindtrap kanalen voor 1 speaker (net als tri- en quadamping dat voor resp. 3 en 4 kanalen zijn).

Mijn Denon receiver uit 2009 kan ook gewoon bi-ampen; zo heb ik mijn B&W speakers ook aangesloten. Niet omdat het veel beter klonk, meer omdat het gewoon kon ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Benedykt schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:38:
[...]
Dat is bi-wiring, niet bi-amping. Bi-amping is per definitie het gebruik van twee eindtrap kanalen voor 1 speaker (net als tri- en quadamping dat voor resp. 3 en 4 kanalen zijn).

Mijn Denon receiver uit 2009 kan ook gewoon bi-ampen; zo heb ik mijn B&W speakers ook aangesloten. Niet omdat het veel beter klonk, meer omdat het gewoon kon ;)
Bi-wiring is 2 losse kabels op dezelfde terminals van je receiver aansluiten om deze vervolgens op de desbetreffende high/low inputs van je speaker aan te sluiten. Dat is helemaal kansloos, maar het gebeurd. (behalve dat je netto kabel 2x zo dik is, maar waarom je dat over 2 aderparen wilt...?)

Bi-amping is inderdaad met 2 versterkers (of 4 eindtrappen bij een stereopaar) waar alle versterkers full-range zijn en de filters in de speaker zorgen voor de juiste scheiding. Bij de ene versterker wordt het hoog afgekapt, bij de andere het laag. Netto hetzelfde als er zou gebeuren bij 1 versterker, dus geen idee wat het voordeel zou moeten zijn.

Ik zet er 10 internetpunten op dat je Denon uit 2009 op beide outputs gewoon full-range uitstuurt en niets actief filtert.

Wat jij noemt is ook bi-amping, maar dan met een actief crossover. Vanaf dat niveau gaat het (mits je de filters uit je speakers sloopt) zin hebben, omdat je inderdaad zoals je aangeeft veel meer kan met je filter. Als je echter actief gaat filteren bovenop je bestaande filters in je speakers dan gaat er ook iets mis.

[ Voor 33% gewijzigd door DominoNL op 21-07-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Benedykt Dat er bij bi-amping twee versterkers een rol hebben is iedereen het over eens. Maar jij hebt dan een manier gevonden om de crossover van de speakers te negeren en zelf high en low pass filters op het signaal gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:47:
@Benedykt Dat er bij bi-amping twee versterkers een rol hebben is iedereen het over eens. Maar jij hebt dan een manier gevonden om de crossover van de speakers te negeren en zelf high en low pass filters op het signaal gezet?
Dat is niet zo moeilijk. Pak een miniDSP, een ADAU1701 gestuurd bordje of iets als een Behringer CX2310. Maar dat is in hifi-land echt niet wat normaal bedoeld wordt met bi-amping (google maar...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
DominoNL schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:44:
[...]

Bi-wiring is 2 losse kabels op dezelfde terminals van je receiver aansluiten om deze vervolgens op de desbetreffende high/low inputs van je speaker aan te sluiten. Dat is helemaal kansloos, maar het gebeurd. (behalve dat je netto kabel 2x zo dik is, maar waarom je dat over 2 aderparen wilt...?)

Bi-amping is inderdaad met 2 versterkers (of 4 eindtrappen bij een stereopaar) waar alle versterkers full-range zijn en de filters in de speaker zorgen voor de juiste scheiding. Bij de ene versterker wordt het hoog afgekapt, bij de andere het laag. Netto hetzelfde als er zou gebeuren bij 1 versterker, dus geen idee wat het voordeel zou moeten zijn.

Ik zet er 10 internetpunten op dat je Denon uit 2009 op beide outputs gewoon full-range uitstuurt en niets actief filtert.

Wat jij noemt is ook bi-amping, maar dan met een actief crossover. Vanaf dat niveau gaat het (mits je de filters uit je speakers sloopt) zin hebben, omdat je inderdaad zoals je aangeeft veel meer kan met je filter. Als je echter actief gaat filteren bovenop je bestaande filters in je speakers dan gaat er ook iets mis.
Met alle respect, maar je lijkt net niet helemaal te weten waar je het over hebt. :)

In bi-amp modus jaagt mijn Denon absoluut geen fullrange op alle kanalen uit, maar heeft keurig een scheiding in het signaal op het door mij ingestelde crossoverpunt. Het mid/laag signaal pakt alles van 40-3000 Hz en het hoog 3000-20000. Dat weet ik zeker, want ik had aanvankelijk mid en hoog verkeerd om aangesloten en dat hoor je echt wel. :)

Lever die internetpunten maar in dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:47:
Fair enough, de passieve crossover in de speaker is nog steeds wel aanwezig natuurlijk. Je hebt alleen iets meer controle over je crossoverpunt, zij het beperkt door de crossover in de speaker.

Een beetje fatsoenlijke receiver met bi-amp modus heeft trouwens een instelbaar crossoverpunt en heeft daarmee een HPF en LPF op de respectievelijke outputs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Benedykt schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:58:
[...]
Met alle respect, maar je lijkt net niet helemaal te weten waar je het over hebt. :)

In bi-amp modus jaagt mijn Denon absoluut geen fullrange op alle kanalen uit, maar heeft keurig een scheiding in het signaal op het door mij ingestelde crossoverpunt. Het mid/laag signaal pakt alles van 40-3000 Hz en het hoog 3000-20000. Dat weet ik zeker, want ik had aanvankelijk mid en hoog verkeerd om aangesloten en dat hoor je echt wel. :)

Lever die internetpunten maar in dus ;)
Welke Denon gaat het om dan? :)

(Ik kan als ik er op zoek geen Denon’s vinden die dat doen, behalve natuurlijk het crossover punt naar de sub)

[ Voor 8% gewijzigd door DominoNL op 21-07-2023 12:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:14:
Dit al eens gelezen?
https://www.audioholics.c...ween-biamping-vs-biwiring

Kunnen de heren hierboven ook meteen aangeven of er iets in staat wat niet klopt. ;) :+

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

CPM schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:44:
[...]

Dit al eens gelezen?
https://www.audioholics.c...ween-biamping-vs-biwiring

Kunnen de heren hierboven ook meteen aangeven of er iets in staat wat niet klopt. ;) :+
Wat elke term inhoudelijk betekend klopt hier volgens mij. Waarbij ik van mening ben dat met bi-amping in de hifi wereld 99/100 keer passieve bi-amping wordt bedoelt (zo doen mijn Yamaha en Onkyo het iig - gewoon 2x full-range). En dat is eigenlijk ook logisch want er zijn praktisch geen speakers waarbij je het filter kan omzeilen zonder daarvoor dingen met “warranty void” stickertjes open te schroeven en/of met een soldeerbout aan de gang te gaan.

Zowel bi-wiring als passieve bi-amping hebben wat mij betreft geen meerwaarde mits je, zoals in het artikel ook terecht genoemd, in de situatie met 1 kabel er eentje met voldoende massa neemt (1,5mm is voldoende).

Actieve bi-amping waarbij je het passieve filter bypassed kan, mits voldoende kennis en de juiste (meet) apparatuur zeker voordelen bieden. Al is het maar omdat je dan in de meeste gevallen met een miniDSP of adau1701 bordje bezig bent waarmee je ook direct andere issues aan kunt pakken zoals akoestiek en faseissues.

Actief filteren + daarna het passieve filter van je speaker lijkt me nooit gunstig (een 1e orde filter op ~1000Hz onder de wisselfrequentie om je tweeter te beschermen tegen onbedoelde lage frequenties daargelaten). Omdat je daar in het meest gunstige geval (wanneer actief en passief filter op exact dezelfde frequentie zijn) enkel een steiler filter creëert waar het passieve filter niet op berekend is. Je krijgt dus een dip rond de wisselfrequentie. Laat staan wat voor gekkigheden je krijgt als de frequentie niet exact matched.

Ben trouwens nog steeds benieuwd wel type Denon een actief filter heeft voor bi-amping en dan met name hoe zij adviseren het te gebruiken?

[ Voor 14% gewijzigd door DominoNL op 21-07-2023 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

DominoNL schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:33:
[...]

Wat elke term inhoudelijk betekend klopt hier volgens mij. Waarbij ik van mening ben dat met bi-amping in de hifi wereld 99/100 keer passieve bi-amping wordt bedoelt (zo doen mijn Yamaha en Onkyo het iig). En dat is eigenlijk ook logisch want er zijn praktisch geen speakers waarbij je het filter kan omzeilen.

Zowel bi-wiring als passieve bi-amping hebben wat mij betreft geen meerwaarde mits je, zoals in het artikel ook terecht genoemd, in de situatie met 1 kabel er eentje met voldoende massa neemt (1,5mm is voldoende).

Actieve bi-amping waarbij je het passieve filter bypassed kan, mits voldoende kennis en de juiste (meet) apparatuur zeker voordelen bieden.

Actief filteren + daarna het passieve filter van je speaker lijkt me nooit gunstig, omdat je daar in het meest gunstige geval (wanneer actief en passief filter op exact dezelfde frequentie zijn) enkel een steiler filter oplevert waar het passieve filter niet op berekend is. Je krijgt dus een dip rond de wisselfrequentie. Laat staan wat voor gekkigheden je krijgt als de frequentie niet exact matched.

Ben trouwens nog steeds benieuwd wel type Denon een actief filter heeft voor bi-amping :).
Sowieso heb je wat meer vermogen bij passieve bi amping. Ik pomp echt vaak genoeg al het power door mijn speakers nu al dan mijn versterker nog "zuiver" kan versterken. Daarom zoek ik toch heel wat meer dan ik nu heb en additioneel is bi-amping dan een goedkopere manier voor mij om net dat beetje extra power eruit te persen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

n00bs schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:36:
[...]

Sowieso heb je wat meer vermogen bij passieve bi amping. Ik pomp echt vaak genoeg al het power door mijn speakers nu al dan mijn versterker nog "zuiver" kan versterken. Daarom zoek ik toch heel wat meer dan ik nu heb en additioneel is bi-amping dan een goedkopere manier voor mij om net dat beetje extra power eruit te persen.
Hoewel theoretisch niet onjuist; ben ik óf blij dat ik je buurman niet ben óf heb je speakers met hele lage efficiëntie. Ik heb (toevallig active bi-amped) speakers met 2x56W aan power waarmee ik echt de schilderijen van de muren kan spelen zonder noemenswaardig hoorbare vervorming. Een beetje meer power zodat de versterker nog wat minder THD heeft bij een normaal luistervolume is denk ik geen slecht streven, maar 100W per kanaal (behalve maybe de subwoofer) is voor thuisgebruik echt voldoende voor een goeie burenruzie en permanente gehoorbeschadiging. Voordeel van dat laatste is wel dat als je eerder het verschil tussen speakerkabels dacht te horen nu sowieso met kabels van de Praxis af kan.

Daarnaast heb je (volgens mij) voor een verdubbeling van het geluid een vertienvoudiging van het vermogen nodig. Bij passieve bi-amping ga ik even uit van grofweg een verdubbeling van het vermogen wat wanneer tot z’n max gedreven een verschil van ~1dB uitkomt. Dit is volgens mij onder de grens wat waarneembaar is als volumeverschil voor het menselijk oor.

En als het dan écht alleen om meer power gaat, wat iig theoretisch dan niet 100% onmogelijk is, waarom dan niet gewoon een wat zwaardere 2-kanaals versterker. Scheelt geklooi met levelmatching, 4-aderige kabels, extra apparaten, meer stekkers en stroomkabels.

[ Voor 8% gewijzigd door DominoNL op 21-07-2023 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

DominoNL schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:54:
[...]

Hoewel theoretisch niet onjuist; ben ik óf blij dat ik je buurman niet ben óf heb je speakers met hele lage efficiëntie. Ik heb (toevallig active bi-amped) speakers met 2x56W aan power waarmee ik echt de schilderijen van de muren kan spelen zonder noemenswaardig hoorbare vervorming. Een beetje meer power zodat de versterker nog wat minder THD heeft bij een normaal luistervolume is denk ik geen slecht streven, maar 100W per kanaal (behalve maybe de subwoofer) is voor thuisgebruik echt voldoende voor een goeie burenruzie en permanente gehoorbeschadiging. Voordeel van dat laatste is wel dat als je eerder het verschil tussen speakerkabels dacht te horen nu sowieso met kabels van de Praxis af kan.

Daarnaast heb je (volgens mij) voor een verdubbeling van het geluid een vertienvoudiging van het vermogen nodig. Bij passieve bi-amping ga ik even uit van grofweg een verdubbeling van het vermogen wat wanneer tot z’n max gedreven een verschil van ~1dB uitkomt. Dit is volgens mij onder de grens wat waarneembaar is als volumeverschil voor het menselijk oor.

En als het dan écht alleen om meer power gaat, wat iig theoretisch dan niet 100% onmogelijk is, waarom dan niet gewoon een wat zwaardere 2-kanaals versterker. Scheelt geklooi met levelmatching, 4-aderige kabels, extra apparaten, meer stekkers en stroomkabels.
Mee eens hoor, advies van de verkoper van mijn speakers, waren 2 zware mono blokken. Echter gemak dient de mens... ik koop dan liever voor wat teveel geld een mooie integrated versterker met alle digitale opties die er zijn. 1 front high dan opofferen (toch geen speakers voor) voor bi-amping.
Speakers halen tegen de 94dB per watt per vierkante meter >:) , maar wel lastigere aan te sturen speakers die ook onder de 4 ohm duiken (vandaar dus dat ik telkens Yoko noem.... dat hoef ik niet :D die voedingen gaan loco op die speakers, met als mijn eigen PC jarenlang een zeer stabiele PSU heeft wat men in de begintijd van tweakers onzin vond! heb daar ook zat discussies over gehad). Wel eens gevraagd of buren last hebben of iets horen en zodra dat het geval is, direct bij mij melden :+ . Subwoofer gebruik ik niet, mijn speakers hebben elk 2 grote bass speakers en een zeer zware kast (stabiel).

[ Voor 5% gewijzigd door n00bs op 22-07-2023 00:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
Voordeel van een sub is wel dat je die optimaal kan plaatsen ivm room modes onder de 300Hz (staande golven etc).

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:36:
[...]

Je gebruikt met regelmaat je versterker tegen de vervormingsgrens? Hoeveel trek je dan uit de meterkast?
Ik heb nu 2x44W en die komt nauwelijks boven 1/3 op de volumeknop voor ruim voldoende luisterplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:37

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:44:
[...]

Je gebruikt met regelmaat je versterkers op vol vermogen? Hoeveel trek je dan uit de meterkast?
Ik heb nu 2x44W en die komt nauwelijks boven 1/3 op de volumeknop voor ruim voldoende luisterplezier.
Dat vraag ik me ook af ja. Uiteindelijk gebruik je in huis-tuin-en-keukensituaties maar heel weinig Watt. Het argument om meer vermogen nodig te hebben geldt voor festivals, niet voor huiskamers.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Jorgen schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:59:
[...]

Dat vraag ik me ook af ja. Uiteindelijk gebruik je in huis-tuin-en-keukensituaties maar heel weinig Watt. Het argument om meer vermogen nodig te hebben geldt voor festivals, niet voor huiskamers.
De NAD M12+M22 (klasse D) verbruikt bij mij ongeveer 160w op redelijk niveau.
Kan me voorstellen dat klasse A/AB et nog een heel stuk erboven zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:44:
[...]

Je gebruikt met regelmaat je versterker tegen de vervormingsgrens? Hoeveel trek je dan uit de meterkast?
Weekenden met vrienden (muziek, gaming, films) toch soms tegen de 0dB op mn amp (class AB) aantikkend (meer dan 100W per kanaal). Natuurlijk is het overgrote deel van de tijd niet dit geval. Bij films heb je helemaal vaak "last" van grote vraag naar meer power dan met constant muziek. Als ik zelf muziek of films kijk dan is het wel vaak rustiger en rond de -27dB.

Let op class AB is niet echt heel efficient.

[ Voor 3% gewijzigd door n00bs op 23-07-2023 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:31:
Ik heb Audioquest Slates gehad en een van de redenen dat ik ze verkocht heb ... was dat het een bedrijf is dat enorm veel audio waffle verkoopt:

.
Dat is geen 'waffle', dat zijn regelrechte leugens.
Audio is een gepolariseerd signaal, dat wil zeggen dat de stroom beide kanten op loopt. Soms stroomt de stroom de ene kant op, even later de andere kant op. Er is dus geen 'richting'. Beide richtingen worden evenveel gebruikt en het maakt dus niet uit in welke orientatie de kabel is aangesloten.
Daarnaast, als je het hebt over twee geleiders met een shield eromheen gaat de shield op geen enkele manier iets met directionaliteit doen aangezien het een statische spanning is (chassis/ground) die ook nog eens niet electrisch verbonden is met de signaaladers.

Ook het gelul over shield en ground is precies dat, gelul. Bij een typische interconnect (cinch/tulp) is shield hetzelfde als de ground van het signaal en is aan beide kanten verbonden met het chassis van de apparaten. En als je XLR als interconnect hebt dan geldt wat ik hierboven schrijf, dus dat de shield geen invloed gaat hebben op de signaaldraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
koelpasta schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:49:
[...]

Dat is geen 'waffle', dat zijn regelrechte leugens.
Audio is een gepolariseerd signaal, dat wil zeggen dat de stroom beide kanten op loopt. Soms stroomt de stroom de ene kant op, even later de andere kant op. Er is dus geen 'richting'. Beide richtingen worden evenveel gebruikt en het maakt dus niet uit in welke orientatie de kabel is aangesloten.
Daarnaast, als je het hebt over twee geleiders met een shield eromheen gaat de shield op geen enkele manier iets met directionaliteit doen aangezien het een statische spanning is (chassis/ground) die ook nog eens niet electrisch verbonden is met de signaaladers.

Ook het gelul over shield en ground is precies dat, gelul. Bij een typische interconnect (cinch/tulp) is shield hetzelfde als de ground van het signaal en is aan beide kanten verbonden met het chassis van de apparaten. En als je XLR als interconnect hebt dan geldt wat ik hierboven schrijf, dus dat de shield geen invloed gaat hebben op de signaaldraden.
Bij een high end powerkabel is de shield aan een kant verbonden met de aarde. De aarde kabel zelf is uiteraard aan beide zijdes bevestigd.

Zelf ook mooie high end kabels gemaakt met LAPP kabels. Geen idee of het beter klinkt maar voor de looks zeker wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:16:
[...]

Het gaat eigenlijk over wat voor een leugenachtig bedrijf dat audioquest is. Ik zou echt helemaal niks van ze kopen gezien de nonsens die ze uitkramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Zelf had ik een audioguest high end power kabel look a like gemaakt met een 4 kernen kabel van LAPP.
Aarde doorverbonden
1 aarde plus shield aan de aarde vastgemaakt en de andere kant niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
NicoHF schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:57:
[...]

Bij een high end powerkabel is de shield aan een kant verbonden met de aarde. De aarde kabel zelf is uiteraard aan beide zijdes bevestigd.
In die audioquest tekst werden interconnects besproken. Wat heeft dat met stroomkabels te maken?
En wat voor zin heeft het om op een stroomkabel de shield aan slechts 1 kant te koppelen aan de aarde? Welk probleem lost het op?
Sowiso, hoe zijn externe stralingsbronnen uberhaupt een probleem bij stroomkabels? Er staat 240 volt op die kabels. Hoe gaan die mili/micro volts die door externe bronnen kunnen worden geinduceerd iets uitmaken?
En die 240V wordt vervolgens door de voeding in het apparaat kneiterhard getransformeerd tot een veel lagere spanning die de electronica van stroom voorziet. Daar komt een hele zwik filtering aan te pas en er komt een nette gelijkspanning uit die niks meer te maken heeft met de netspanning. Tenzij je 2 meter naast een radiozender woont is een shielded stroomkabel het meest onnodige dat je kunt doen voor je set...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
NicoHF schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:59:
Zelf had ik een audioguest high end power kabel look a like gemaakt met een 4 kernen kabel van LAPP.
Aarde doorverbonden
1 aarde plus shield aan de aarde vastgemaakt en de andere kant niet
Leuk dat je dat gedaan hebt, maar heb je dan ook meetbaar betere resultaten dan met een gewone goede stroomkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

NicoHF schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:55:
[...]

De NAD M12+M22 (klasse D) verbruikt bij mij ongeveer 160w op redelijk niveau.
Kan me voorstellen dat klasse A/AB et nog een heel stuk erboven zit.
Maar volgens mij is gebruik van het apparaat iets heel anders dan wat hij door je speakers pompt.
@FeaR kan dat veel beter uitleggen dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
n00bs schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Weekenden met vrienden (muziek, gaming, films) toch soms tegen de 0dB op mn amp (class AB) aantikkend (meer dan 100W per kanaal).
Wat betekent 0dB op een versterker? Wat is de referentie?
Klinkt alsof je het hebt over dBFS, maar dat is een schaal voor digitale signalen en niet voor analoge versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online

De enige acoustische eigenschap die je wilt is dat het zwaar is zodat het dus eigenlijk zo min mogelijk acoustische eigenschappen heeft. De reden waarom je dat zand wilt gebruiken is om je speakers acoustisch los te koppelen van de standaard/grond. Het gaat uiteindelijk enkel om de massa. Alle vormen van zand zijn daarvoor geschikt.
https://www.gamma.nl/asso...speelzand-25-kg/p/B175168
(Edit: Ik zie net dat dat spul van jou eigenlijk staalballetjes zijn. Die hebben een grotere dichtheid dan zand en in theorie heb je er dan minder van nodig. Ik denk alleen wel dat dat bakje van 7 kilo best wel klein is en afhankelijk van je situatie heb je er een hele zwik van nodig. Daarnaast denk ik dat zand mogelijk een betere krachtspreiding heeft omdat de grootte van de korrels meer varieert en de gaten tussen de grote korrels beter gevuld worden door kleinere korrels. Ik vermoed dus dat zand een beter dempingseffect heeft.)

[ Voor 23% gewijzigd door koelpasta op 23-07-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

koelpasta schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:15:
[...]

Wat betekent 0dB op een versterker? Wat is de referentie?
Klinkt alsof je het hebt over dBFS, maar dat is een schaal voor digitale signalen en niet voor analoge versterkers.
0dB is zover ik weet, rond RMS van de amp. Ga je boven de 0dB dan krijg je steeds meer THD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
koelpasta schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:11:
[...]

Leuk dat je dat gedaan hebt, maar heb je dan ook meetbaar betere resultaten dan met een gewone goede stroomkabel?
Nee heb ik niet wat ik al eerder aangaf.
Voor de looks gedaan en het idee van audioquest af gejat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Jorgen schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:12:
[...]

Maar volgens mij is gebruik van het apparaat iets heel anders dan wat hij door je speakers pompt.
@FeaR kan dat veel beter uitleggen dan ik.
Klopt zit verschil tussen in en output is ook een andere voltage. Dit is pure input vanuit de stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
n00bs schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:37:
[...]

0dB is zover ik weet, rond RMS van de amp. Ga je boven de 0dB dan krijg je steeds meer THD
Bedoel je RMS van het piekvermogen? Kende deze referentie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
NicoHF schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:43:
[...]

Nee heb ik niet wat ik al eerder aangaf.
Voor de looks gedaan en het idee van audioquest af gejat.
Aah, ok. Nou ja, als je er lol in hebt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
koelpasta schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:09:
[...]

In die audioquest tekst werden interconnects besproken. Wat heeft dat met stroomkabels te maken?
En wat voor zin heeft het om op een stroomkabel de shield aan slechts 1 kant te koppelen aan de aarde? Welk probleem lost het op?
Sowiso, hoe zijn externe stralingsbronnen uberhaupt een probleem bij stroomkabels? Er staat 240 volt op die kabels. Hoe gaan die mili/micro volts die door externe bronnen kunnen worden geinduceerd iets uitmaken?
En die 240V wordt vervolgens door de voeding in het apparaat kneiterhard getransformeerd tot een veel lagere spanning die de electronica van stroom voorziet. Daar komt een hele zwik filtering aan te pas en er komt een nette gelijkspanning uit die niks meer te maken heeft met de netspanning. Tenzij je 2 meter naast een radiozender woont is een shielded stroomkabel het meest onnodige dat je kunt doen voor je set...
Daar moet je bij de fabrikanten voor zijn niet bij mij.

Wat mij wel enigsinds logisch leek is dat een shielded stroomkabel minder kans heb op interventie geeft aan de andere kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
koelpasta schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:46:
[...]

Aah, ok. Nou ja, als je er lol in hebt.. :)
Was leuk om te doen en ziet er gaaf uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
NicoHF schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:47:
[...]

Daar moet je bij de fabrikanten voor zijn niet bij mij.

Wat mij wel enigsinds logisch leek is dat een shielded stroomkabel minder kans heb op interventie geeft aan de andere kabels.
Ja, maar in de praktijk heb je alleen last van interferentie als je de audiokabels parallel dicht langs de stroomkabel laat lopen. Maar dan is er nog steeds geen noodzaak om de shield slechts aan 1 kant aan aarde te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
koelpasta schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:51:
[...]

Ja, maar in de praktijk heb je alleen last van interferentie als je de audiokabels parallel dicht langs de stroomkabel laat lopen. Maar dan is er nog steeds geen noodzaak om de shield slechts aan 1 kant aan aarde te hangen.
Als geen aardlus wil is aarden vanaf een kant genoeg voor het scherm. We hebben wel eens wat gemeten aan een signaalkabeltje 2x0,8 met scherm, zonder scherm aan de aarde te hangen sloeg de voltmeter aardig uit daar het door een volle kabel goot liep, met de aarde verbonden mat je vrijwel niks op de twee adertjes.
Maar het is allen geïnduceerde spanning er zit geen vermogen achter.

En qua voedingkabels van de WCD in de muur naar de meterkast is het ook onafgeschermde 2,5 mm2

[ Voor 6% gewijzigd door bouwfraude op 23-07-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
koelpasta schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:51:
[...]

De stroomkabels lopen een beetje kriskras door de rest heen, krijg het niet strak helaas omdat ik de kabels niet kan bevestigen aan het meubel, dus het is een beetje een zooitje achter de meubel.

Merk wel een hele ligte ruis uit de tweeter zal het daarmee te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik was directional shielding ook al tegen gekomen bij de SVS kabels.

Directional shield layer is a spiral braid of premium grade Aluminum foil and 56 strands of 99.99% OFC tinned copper Shielding – critical part of five-layer insulation system. Soldered to ground terminal at the source side helps reduce EMI and RF noise between electronics.

https://www.svsound.com/p...ubwoofer-cable#techanchor

Zou de kabel als een ontvanger gaan werken als je hem verkeerd om aan sluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Erin's Audio Corner: Measures Bad? Sounds Good?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet wat je punt is met het delen van die video, maar ik denk dat onderstaande wel een handige is om meer inzicht te krijgen in wat metingen van een speaker zeggen:

CPM schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:17:
Ik was directional shielding ook al tegen gekomen bij de SVS kabels.

Directional shield layer is a spiral braid of premium grade Aluminum foil and 56 strands of 99.99% OFC tinned copper Shielding – critical part of five-layer insulation system. Soldered to ground terminal at the source side helps reduce EMI and RF noise between electronics.

Alleen als de kabel in de 'juiste' oriëntatie als zender werkt. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2023 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
bouwfraude schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:39:
[...]

Als geen aardlus wil is aarden vanaf een kant genoeg voor het scherm.
Dat is niet hoe hi-fi interconnects werken. De aarde is per definitie aan beide apparaten verbonden dus je voorkomt er geen aardlussen mee als je de shield aan 1 kant niet aansluit.
Bij XLR werkt dat wel maar dat was niet waar de marketingbullshit van audioquest over ging...

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
CPM schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:17:

Kortgezegd, nee. Dit is een normale cinch kabel en die gebruiken aarde als een onderdeel van het signaal. Daardoor is de shield van de kabel ook de aarde en zien beide apparaten datzelfde potentiaal en die aarde/shield hangt bij bijde apparaten ook nog aan het chassis.
Dat je dan in de kabel aan 1 kant een apparte aftakking hebt met de shield verandert helemaal niks en doet ook niks speciaals vergeleken met de shield op twee plekken aan de signaalaarde vastmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
NicoHF schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:16:
[...]

De stroomkabels lopen een beetje kriskras door de rest heen, krijg het niet strak helaas omdat ik de kabels niet kan bevestigen aan het meubel, dus het is een beetje een zooitje achter de meubel.
lichtnet stroom laat je het liefst dwars over audiokabels lopen en zo min mogelijk parallel. Als je ze parallel wilt laten lopen, zorg dan dat er minstens een paar centimeter afstand tussen de audio en de stroom zit.
Merk wel een hele ligte ruis uit de tweeter zal het daarmee te maken kunnen hebben?
Nee, dat is onwaarschijnlijk. Een stroomkabel produceert een vrij pure toon die niet als ruis klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-09 13:56
Jorgen schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:55:
[...]

Op exact hetzelfde volume en op pure direct per definitie wel dus.
Ik zit net even het forum terug te lezen. Als ik goed begrepen heb wat je hier beweert, dus dat de versterkers gewoon hetzelfde klinken per definitie, dan ben ik het niet met je eens. Twee versterkers klinken zelden hetzelfde in de praktijk. 99% van de versterkers doet iets vervormends in meer of mindere mate met het signaal dat binnenkomt. Weinig versterkers zijn helemaal plat in het frequentiespectrum qua versterkingsfactor en niet alle versterkers zijn opgewassen tegen snelle wijzigingen in volume bij lage frequenties, omdat dat een hoop amperage kost en niet ieder circuit is daar even goed in.
Ook kan afhankelijk van het circuit de frequentieresponse veranderen afhankelijk van de load die je op ze zet.
Zeker als je van een klasse D naar een pure A of A/B versterker gaat, is de kans groot dat je iets van verschil hoort want er zit gewoon distortion in A of A/B versterkers door toedoen van het ontwerp. Dat is inherent aan hoe ze werken.

Zeker in de analoge wereld en versterking kun je die theorie van "specs gelijk = identiek" beter laten gaan. Net als met alle elektronica is er een "ideale" versie, waar de formules en theorie gebruik van maken en is er de echte variant, die zo zijn foutjes en imperfecties heeft. Er zitten zoveel verschillen in hoe de twee printplaatjes van twee versterkers in elkaar steken dat je niet kunt verwachten dat ze precies dezelfde invloed hebben op een inkomend signaal.
Je zou de complete topologie en datasheet van de versterkers moeten gaan vergelijken en dan kom je er al snel achter dat echt identieke of grotendeels identieke versterkers best zeldzaam zijn.

Als twee versterkers die je vergelijkt allebei erg transparant zijn, dat wil zeggen dat ze het signaal weinig vervormen als bij effect van het versterken, dan kan ik me goed voorstellen dat het verschil heel moeilijk te horen is bij precies afgeregeld identiek geluidsniveau. Echter zijn heel erg veel populaire versterkers niet super transparant.

Overigens betekent dat niet dat ik een voorstander ben van 2000 euro uitgeven aan een stereoversterker, helemaal gek geworden. Maar allemaal hetzelfde zijn ze ook weer niet.

[ Voor 38% gewijzigd door youridv1 op 24-07-2023 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

youridv1 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:22:
[...]

Ik zit net even het forum terug te lezen. Als ik goed begrepen heb wat je hier beweert, dus dat de versterkers gewoon hetzelfde klinken per definitie, dan ben ik het niet met je eens. Twee versterkers klinken zelden hetzelfde in de praktijk. 99% van de versterkers doet iets vervormends in meer of mindere mate met het signaal dat binnenkomt. Weinig versterkers zijn helemaal plat in het frequentiespectrum qua versterkingsfactor en niet alle versterkers zijn opgewassen tegen snelle wijzigingen in volume bij lage frequenties, omdat dat een hoop amperage kost en niet ieder circuit is daar even goed in.
Ook kan afhankelijk van het circuit de frequentieresponse veranderen afhankelijk van de load die je op ze zet.
Zeker als je van een klasse D naar een pure A of A/B versterker gaat, is de kans groot dat je iets van verschil hoort want er zit gewoon distortion in A of A/B versterkers door toedoen van het ontwerp. Dat is inherent aan hoe ze werken.

Zeker in de analoge wereld en versterking kun je die theorie van "specs gelijk = identiek" beter laten gaan. Net als met alle elektronica is er een "ideale" versie, waar de formules en theorie gebruik van maken en is er de echte variant, die zo zijn foutjes en imperfecties heeft. Er zitten zoveel verschillen in hoe de twee printplaatjes van twee versterkers in elkaar steken dat je niet kunt verwachten dat ze precies dezelfde invloed hebben op een inkomend signaal.
Je zou de complete topologie en datasheet van de versterkers moeten gaan vergelijken en dan kom je er al snel achter dat echt identieke of grotendeels identieke versterkers best zeldzaam zijn.

Als twee versterkers die je vergelijkt allebei erg transparant zijn, dat wil zeggen dat ze het signaal weinig vervormen als bij effect van het versterken, dan kan ik me goed voorstellen dat het verschil heel moeilijk te horen is bij precies afgeregeld identiek geluidsniveau. Echter zijn heel erg veel populaire versterkers niet super transparant.

Overigens betekent dat niet dat ik een voorstander ben van 2000 euro uitgeven aan een stereoversterker, helemaal gek geworden. Maar allemaal hetzelfde zijn ze ook weer niet.
Maar kan je die verschillen ook allemaal horen? Een versterker of receiver die vervormt of wat dan ook toevoegt, is geen goede versterker. Op dit moment zijn we op een punt aangekomen dat de meeste versterkers en receivers het gewoon uitstekend doorgeven en dat in goed opgezette, goed uitgevoerde testen niemand het verschil meer hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@Jorgen Dat verschilt. Ik repurpose wel eens luidsprekers door mijn huis als ik ergens anders wat upgrade. De eerste keer dat ik dat deed keek ik bij het testen een beetje moeilijk, want het geluid was anders en naar mijn mening niet zo mooi, beetje te warm en dof. Ik had het idee dat ik de tekst lastiger kon verstaan.
"Zal de kamer wel zijn" Dacht ik eerst. Toch maar even de versterker waar ze eerst aan hingen ook naar de nieuwe kamer verplaatst en toen was het verschil weer weg. Terug gewisseld, verschil terug. Dat was voor mij destijds ook de eerste keer dat ik dat hoorde. Waren een Denon FM receiver met versterker en een NAD stereo versterker. Nog even de tone controls gecheckt bij beide, maar die stonden allemaal in het midden.

Ik ga ook nog wel eens langs bij Denon store of hifiklubben en dan doe ik dit soort testjes wel eens, gewoon uit nieuwsgierigheid (en de verkoper biedt het sowieso aan om je wat te verpatsen) en het verschilt heel erg of ik het hoor of niet. Ik ben verder niet bepaald een elitaire audiofiel en ik gebruik als bron gewoon spotify, maar versterkers kan ik soms dus wel onderscheiden.
DAC's is mij dan weer nog nooit opgevallen. Zolang ze geen ruis geven zijn ze in mijn oren altijd hetzelfde.

Ik heb ook wel een klein beetje elektrotechniek gehad tijdens mijn opleiding (technische informatica) en daar kwam ook wel naar voren dat signaalverwerking toch wel een vak apart is en dat simpelweg versterken van audiosignalen nog niet compleet triviaal is.

Het ligt ook een beetje aan de luidspreker. Sommige luidsprekers zijn zo hopeloos inefficiënt dat de versterker best hard moet werken. Sommige versterkers kunnen die pieken minder goed aan dan anderen ookal staat het volume helemaal niet zo hoog.
Een versterker of receiver die vervormt of wat dan ook toevoegt, is geen goede versterker.
Ja en nee. Transparante versterkers hebben ook zeker mijn voorkeur, evenals neutrale luidsprekers. Ik ben bijvoorbeeld echt geen klipsch fan. Er zijn echter genoeg mensen die bewust een buizenversterker kopen of een versterker met een warme of levendige frequentie curve gewoon omdat ze dat mooi vinden. Dus zijn die versterkers dan "niet goed"? Ze zijn niet transparant of neutraal en kleuren het geluid inderdaad in wat effectief betekent dat ze er "informatie bij verzinnen", maar er is weldegelijk een flinke markt voor. Als een versterker kwalitatief netjes gebouwd is en mensen hem mooi vinden klinken, dan is hij wat mij betreft "goed".

[ Voor 37% gewijzigd door youridv1 op 24-07-2023 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@youridv1 Ik twijfel zeker niet aan je waarnemingen, maar ze mogen niet tellen als sluitend argument in je verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@Verwijderd Dan verklaar je m'n hele punt void, dat maakt mij niet uit :) Het ging mij er meer om dat de uitspraak "ze zijn per definitie hetzelfde" in ieder geval voor mij zeker niet op gaat. Ik kan niet blind op internet een versterker kopen met de juiste specs als upgrade van mijn huidige versterker omdat ik bijvoorbeeld meer features wil (streaming, sub out) en er blind vanuit gaan dat hij hetzelfde klinkt. Of mijn argumentatie verder wetenschappelijk valide is maakt me verder niet uit en ik probeer nergens (opzettelijk) te beweren dat je mijn ervaringen als gospel moet beschouwen oid. Ik link inderdaad geen artikel met metingen als bron ofzo, want zo veel onderzoek heb ik hier niet naar gedaan.

Ik weet alleen dat ik een te grote versterker naar mijn woonkamer heb moeten zeulen om daar dat warme geluid op te lossen. Ik wilde die versterker daar helemaal niet hebben en had ook niet verwacht dat dat ouwe ding mij beter in de oren zou klinken icm die speakers dan de nieuwe waar ik net een paar centen aan uitgegeven had.

En dat ik het in hifi shops ook soms gewoon prima kan horen. Het menselijk oor is niet objectief, dat weet ik, maar als ik geen verwachtingen heb van beide producten, omdat ik niet voornemens ben iets te kopen en ik weet dat ik over 10 minuten met lege handen de winkel uit loop hoe de test ook gaat, dan ga ik er ook geen dingen bij verzinnen omdat ik "wil" dat een van de twee producten beter is.

Dat is allemaal verder ook niet wetenschappelijk natuurlijk en ook alleen maar mijn ervaring met versterkers.

En ik heb heus wel eens audioscience review gelezen, want ik vind die metingen wel interessant, maar ik heb ook wel eens twee versterkers gehoord die op ASR allebei erg lineair gemeten zijn en gedacht "nou dat is echt niet hetzelfde geluid". Dus ik stel mijzelf dan gelijk de vraag: "Meet audioscience review dan wel alle aspecten die nodig zijn om het geluid van een versterker te omschrijven?" Mijn voorlopige, N=1 conclusie is nee.
Ik geloof best dat je een versterker samen kunt vatten in alleen maar metingen, zo wetenschappelijk ingesteld ben ik echt wel. Zeker op het gebied van kabels heb je aan mij echt de verkeerde als je over metaalsoorten en onmeetbare aspecten begint. En het klopt ook dat je de toon van een versterker prima terug kunt zien in de frequency response curve. De trend in die curve en de algemene toon van de speaker of versterker komen altijd overeen in mijn ervaring.
Maar wat ik ook heb gemerkt is dat ik, met versterkers, niet met dacs, ook verschillen hoor in sommige gevallen die ik niet terug zie in de metingen, dus dan concludeer ik dat ik een tabelletje of grafiekje mis ergens die omschrijft wat ik hoor.

[ Voor 71% gewijzigd door youridv1 op 24-07-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:25:
Ik weet niet wat je punt is met het delen van die video
Een regelmatig terugkerende discussie in dit topic is dat alleen dat wat meetbaar is telt, hier is iemand die veel aan speakers meet, en toch graag naar een niet perfect metende speaker geluisterd heeft. Voor zover ik zie zijn Erin en Amir van dezelfde school.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Het terugkerende punt hier is volgens mij vooral dat wat feitelijk hoorbaar is ook meetbaar is, maar dat dit andersom zeker niet altijd geldt.
De perfecte speaker bestaat natuurlijk niet, en hebben we ook niet nodig. Maar alles wat de gemiddelde luistervoorkeur benadert, vinden we over het algemeen lekker klinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
@youridv1 Je afgelopen posts bevestigen eigenlijk wat we hier al jaren weten. Persoonlijke (n=1) ervaringen zijn zo subjectief als het maar zijn kan. Het bevestigt ook dat mensen die geen gedegen opleiding in dit vakgebied hebben genoten ook geen gedegen uitspraken kunnen doen over hoe electrische componenten nu eigenlijk wel samenwerken.

Ook mooi om te lezen dat je je een boel zaken niet voor kunt stellen die al jaren lang niet onderuit gehaald worden met een degelijke DBT.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
j-phone schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 02:14:
@youridv1 Je afgelopen posts bevestigen eigenlijk wat we hier al jaren weten. Persoonlijke (n=1) ervaringen zijn zo subjectief als het maar zijn kan. Het bevestigt ook dat mensen die geen gedegen opleiding in dit vakgebied hebben genoten ook geen gedegen uitspraken kunnen doen over hoe electrische componenten nu eigenlijk wel samenwerken.

Ook mooi om te lezen dat je je een boel zaken niet voor kunt stellen die al jaren lang niet onderuit gehaald worden met een degelijke DBT.
Kalm aan kerel, ik wist niet dat het zo gevoelig lag. :) Ik vertelde gewoon dat ik twee versterkers naast elkaar heb gehad en inderdaad, subjectief want ik beweerde nergens anders, de ene versterker beter geluid vond geven door dezelfde speakers. Op basis daarvan concludeer ik dat versterkers zelfs vandaag de dag niet een pot nat zijn. Meer was het niet. Ik beweer niet objectief te kunnen oordelen. Ik beweer iets van verschil te horen tussen twee compleet verschillende versterkers met een andere topologie. Dat lijkt me niet zo schokkend
Zeker geen reden om in te hakken op mijn opleidings niveau van de hoge toren. ;) Ik heb meer elektrotechniek gehad in mijn leven dan 99% van de samenleving en heb ook wel eens een eigen versterkertje moeten ontwerpen en in elkaar moeten knutselen voor een vak.

[ Voor 7% gewijzigd door youridv1 op 29-07-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

youridv1 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:31:
[...]

Kalm aan kerel, ik wist niet dat het zo gevoelig lag. :) Ik vertelde gewoon dat ik twee versterkers naast elkaar heb gehad en inderdaad, subjectief want ik beweerde nergens anders, de ene versterker beter geluid vond geven door dezelfde speakers. Op basis daarvan concludeer ik dat versterkers zelfs vandaag de dag niet een pot nat zijn. Meer was het niet. Ik beweer niet objectief te kunnen oordelen. Ik beweer iets van verschil te horen tussen twee compleet verschillende versterkers met een andere topologie. Dat lijkt me niet zo schokkend
Zeker geen reden om in te hakken op mijn opleidings niveau van de hoge toren. ;) Ik heb meer elektrotechniek gehad in mijn leven dan 99% van de samenleving en heb ook wel eens een eigen versterkertje moeten ontwerpen en in elkaar moeten knutselen voor een vak.
Ik hoor zelf ook duidelijke verschillen tussen speakers en combinaties met versterkers. Kabels: het enige wat ik daarover durf te zeggen dat ik wel de goedkoopste 1 euro per meter kabels hoor op een goed klinkend setje. En dan vind ik dergelijke kabels echt zonde van zo een dure set.

Ik heb ook geen elektrotechniek gestudeerd, maar ben niet achterlijk :+ . Ik heb genoeg wel inhoudelijke sites gelezen en video's gezien met uitleg van hen die wel elektrotechniek gestudeerd hebben en dan ook wordt in feite voor mij opnieuw bewezen dat er wel degelijk verschillen zijn met speakers en versterkers en ja in een bepaalde mate met kabels, zij het dan dat ver ondergeschikt is aan akoestiek-speaker-versterker.

ps: iemand die beweert niks te kunnen horen, heb ik ook vrede mee. Kabeltje van 1 euro, plastic speakers en een cheap class D versterkertje. Aan de andere kant als iemand perse 10K voor kabels wil neerleggen met cable risers, wie ben ik om daar iets van te vinden? moet je lekker zelf weten. Manipulatie door bedrijven, stichtingen, politiek, e.d. gebeurt overal dus echt niet enkel bij de speakerkabels.

[ Voor 11% gewijzigd door n00bs op 29-07-2023 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Ik beweer iets van verschil te horen tussen twee compleet verschillende versterkers met een andere topologie. Dat lijkt me niet zo schokkend
Dat is het ook niet. Genoeg versterkers met een 'sound'..
Daarnaast heeft elke versterker een eigen karakteristieke impedantie die een interactie aangaat met de impedantie van de speakers. Dus veel variatie mogelijk.
Het is dus ook onzin om te stellen dat elke moderne versterker hetzelfde klinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
j-phone schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 02:14:
Het bevestigt ook dat mensen die geen gedegen opleiding in dit vakgebied hebben genoten ook geen gedegen uitspraken kunnen doen over hoe electrische componenten nu eigenlijk wel samenwerken.
Ja, maar ken jij dan mensen met een gedegen opleiding die beweren dat (alle) versterkers hetzelfde meten/klinken? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Mooie video die laat zien hoe het kan. :)
Het enige dat ik niet zo mooi vind aan deze oplossing is dat hij deze toch wel redelijk zware en stugge kabel ophangt aan de pluggen in zn speakers. Dit gaat denk ik niet eeuwig goed en op den duur zullen de pluggen het opgeven en afbreken. Je zou ze eigenlijk een beetje moeten ondersteunen zodat niet het hele gewicht van de kabel dwars op de plug kracht aan het zetten is. Of mischien aan de speakerkant pluggen gebruiken die een 90 graden hoek hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
[...]

Je noemt je bevindingen subjectief echter je verbindt er ook conclusies aan die verder gaan dan je eigen beleving, dus daar gaat het mank. Het punt is dat jij wel verschil waarneemt, maar het is op basis van een ongecontroleerde luistertest niet te bepalen waar dat verschil in waarneming door komt; door een verschil in geluid of door alleen verschil in waarneming. Om dit onderscheid te kunnen maken, heb je een geblindeerde test nodig waarbij ook de level verschillen exact gematched zijn. Niet makkelijk, wel belangrijk. De keren dat dit gedaan is, komt er geen hoorbaar verschil uit. Ik ken iig geen voorbeelden dat er wel hoorbaar verschil was indien er echt goed getest werd.

Dit is overigens ook volledig in lijn met wat je op basis van de metingen zou verwachten. Versterkers werken binnen hun bereik enorm lineair wat betreft amplitude response, harmonische en andere vormen van vervorming. Als dan een versterker zogenaamd heel anders klinkt, dan is er iets anders aan de hand; ofwel er is een vorm van EQ / geluidsbewerking actief, ofwel er is alleen maar een verschil in waarneming,
Pagina: 1 ... 100 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic