Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 101 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-09 13:56
@Jag of de versterker beinvloedt het geluid zelf een beetje ;) ooit een buizenversterker geprobeerd bijvoorbeeld? Dat valt ook een beetje onder “EQ” omdat het het geluid aanpast.

[ Voor 23% gewijzigd door youridv1 op 30-07-2023 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Buizenversterkers vervormen vaak behoorlijk inderdaad, zowel meetbaar als hoorbaar.
Dat heeft alleen nauwelijks iets te maken met het punt dat @Jag maakt. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2023 14:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Jag schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:42:
[...]

Dit is overigens ook volledig in lijn met wat je op basis van de metingen zou verwachten. Versterkers werken binnen hun bereik enorm lineair wat betreft amplitude response, harmonische en andere vormen van vervorming. Als dan een versterker zogenaamd heel anders klinkt, dan is er iets anders aan de hand; ofwel er is een vorm van EQ / geluidsbewerking actief, ofwel er is alleen maar een verschil in waarneming,
Waarbij ook nog erg relevant is wat mij betreft: Speakers zijn kut. En zelfs als je speaker niet kut is, dan is je kamer kut.

Wat ik daarmee bedoel, dit is review van €100 versterker, ik had nog wat strakker verwacht, maar schijnbaar normaal bij deze klasse D volgens de tekst erbij:
Afbeeldingslocatie: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/fosi-audio-v3-stereo-amplifier-budget-frequency-response-measurement-png.293699/
Bij 20kHz zitten we 1dB naast het ideaal. Kan je zo equalizen natuurlijk, maar, dit is een enkele centerspeaker van €5500:
Afbeeldingslocatie: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/03-png.299379/
En dan hebben we de luisterkamer nog niet meegenomen, waardoor ik eigenlijk qua reproductie niet geloof dat iemand ooit beter af is met luidsprekers dan een koptelefoon (uiteraard snap ik wel dat een koptelefoon ook zo zijn nadelen heeft). En ja er zijn altijd uitzonderingen maar ik denk dat dat dicht genoeg bij de waarheid zit.
Anyway kijk naar de versterker die eens een dB ernaast zit, en kijk naar enkel en alleen een center speaker van 55x dat bedrag.

En als we dan toch bezig zijn, THD van diezelfde speaker (bij hogere volumes wordt het slechter):
Afbeeldingslocatie: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/15-png.299391/
0.2%. Erg goed voor een speaker. Maar euhm, dat is -54dBc THD. En natuurlijk zeker bij THD is de ene THD niet de ander, maar alsnog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Sissors schreef op zondag 30 juli 2023 @ 15:11:
[...]

Waarbij ook nog erg relevant is wat mij betreft: Speakers zijn kut. En zelfs als je speaker niet kut is, dan is je kamer kut.

Wat ik daarmee bedoel, dit is review van €100 versterker, ik had nog wat strakker verwacht, maar schijnbaar normaal bij deze klasse D volgens de tekst erbij:
[Afbeelding]
Bij 20kHz zitten we 1dB naast het ideaal. Kan je zo equalizen natuurlijk, maar, dit is een enkele centerspeaker van €5500:
[Afbeelding]
En dan hebben we de luisterkamer nog niet meegenomen, waardoor ik eigenlijk qua reproductie niet geloof dat iemand ooit beter af is met luidsprekers dan een koptelefoon (uiteraard snap ik wel dat een koptelefoon ook zo zijn nadelen heeft). En ja er zijn altijd uitzonderingen maar ik denk dat dat dicht genoeg bij de waarheid zit.
Anyway kijk naar de versterker die eens een dB ernaast zit, en kijk naar enkel en alleen een center speaker van 55x dat bedrag.

En als we dan toch bezig zijn, THD van diezelfde speaker (bij hogere volumes wordt het slechter):
[Afbeelding]
0.2%. Erg goed voor een speaker. Maar euhm, dat is -54dBc THD. En natuurlijk zeker bij THD is de ene THD niet de ander, maar alsnog.
Zeker, goed punt, wat een luidspreker aan non-lineariteit introduceert is sowieso een orde groter. En dit voorbeeld is ongeveer as good as it gets, misschien op de D&D 8C achtige speakers na. En dan is ook nog zeer vermeldenswaardig dat luidsprekers off axis al helemaal afwijken in hun amplitude response, en dit is mede bepalend voor hoe ze klinken.
youridv1 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:44:
@Jag of de versterker beinvloedt het geluid zelf een beetje ;) ooit een buizenversterker geprobeerd bijvoorbeeld? Dat valt ook een beetje onder “EQ” omdat het het geluid aanpast.
Een heel klein beetje, niet binnen het hoorbare bereik. Tenzij je weet waarnaar je luistert, dan ineens wel hoorbare verschillen. Hoe zou dat komen :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-09 13:56
Jag schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:53:
Een heel klein beetje, niet binnen het hoorbare bereik. Tenzij je weet waarnaar je luistert, dan ineens wel hoorbare verschillen. Hoe zou dat komen :) ?
Je legt me wel een hele hoop in de mond zonder antwoord te geven moet ik zeggen. Ik vroeg of je wel eens een buizenversterker hebt geprobeerd. Dat is een ja/nee vraag. Ik heb namelijk wel eens een buizenversterkertje geprobeerd die nogal stevige invloed had op het signaal. Die rolde de hoge en lage tonen gewoon af. Ik vond het zelf verschrikkelijk, maar een collega op werk zei fan te zijn van die dingen, dus daar heb ik hem toen aan verkocht voor weinig.
Hij was trouwens ook ontzettend inefficient...
Het is bij buizenversterkers overigens prima meetbaar.

[ Voor 31% gewijzigd door youridv1 op 30-07-2023 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dus buizenversterkers zijn in in staat om meetbaar (en soms hoorbaar) anders te klinken. Hoe is dat relevant voor de situatie waarin twee (binnen de grenzen van het menselijk gehoor) gelijke versterkers volgens jou anders kunnen klinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:11

n00bs

Het is weer Zomer!

Deze vind ook leuk, ja het geluid via youtube is al minder en ja de gebruikte mic in zijn video is alles behalve optimaal en toch hoor ik over mijn goede midrange headset een duidelijk verschil: YouTube: Jumper Cables Vs Bi-Wiring
Wat in feite voor mij bewijst dat het materiaal van die plaatjes vrij slecht moet zijn en de kabel ook niet optimaal, gezien het ruimere geluid met bi-wiring.

[ Voor 21% gewijzigd door n00bs op 31-07-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Jag schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:42:
[...]
Dit is overigens ook volledig in lijn met wat je op basis van de metingen zou verwachten. Versterkers werken binnen hun bereik enorm lineair wat betreft amplitude response, harmonische en andere vormen van vervorming. Als dan een versterker zogenaamd heel anders klinkt, dan is er iets anders aan de hand; ofwel er is een vorm van EQ / geluidsbewerking actief, ofwel er is alleen maar een verschil in waarneming,
Tja, wat betekent 'binnen hun bereik'... Vaak is dat bereik kleiner en de specs slechter dan wat het oor kan waarnemen. Denk bijvoorbeeld aan kanaalscheiding dat veel invloed kan hebben op de beleving van ruimtelijkheid. Die correlaties zul je ook niet snel uit een fft halen. Er zijn verschillende vormen van vervorming die je niet met een fft van een breedbandsignaal gaat waarnemen bijvoorbeeld.

Ik denk dat eigenlijk enkel klasse-D versterkers enige kans maken om redelijk vervormingsvrij te werken omdat alle andere techieken ernstige tekortkomingen hebben en vervorming lastig is om weg te krijgen. Het komt al snel aan op maskeringseffecten maar heeft uiteindelijk wel invloed op het geluid.
En dat is dus niet veroorzaakt door EQ en is ook niet recht te trekken met een EQ.

Wat ik vooral wil zeggen is dat je niet in zn algemeenheid kunt stellen dat versterkers lineair zijn. Komt redelijk voor dat ze hoorbaar afwijken van het ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
n00bs schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:16:
Deze vind ook leuk, ja het geluid via youtube is al minder en ja de gebruikte mic in zijn video is alles behalve optimaal en toch hoor ik over mijn goede midrange headset een duidelijk verschil: YouTube: Jumper Cables Vs Bi-Wiring
Wat in feite voor mij bewijst dat het materiaal van die plaatjes vrij slecht moet zijn en de kabel ook niet optimaal, gezien het ruimere geluid met bi-wiring.
Nee, je hebt die test niet goed bekeken. :)
Die man test in feite 3 situaties en door de manier waarop het filmpje is opgezet raak je makkelijk in de war.

1. metalen plaatjes (naam bij test: standard wiring)
2. kabeltjes i.p.v metalen plaatjes. (naam bij test: jumper cables)
3. bi-wiring waarbij de versterker per speaker 2 uitgangstrappen gebruikt. (naam bij test: bi-wiring) Hierbij zijn geen plaatjes en geen jumper kabeltjes gebruikt.

Je zou op eerste gezicht denken dat dit een test is tussen 1 en 2, maar in feite is het een test tussen 1/2 en 3.

Ik hoor dan ook geen verschil tussen 1 en 2
Ik hoor wel een betere power handling in 3. Maar in situatie 3 gebruikt de versterker dus 2 losse uitgangstrappen. Mischien is dit wel de optimale opstelling voor deze versterker en looptie bij dat volume in de non-bi-wired situaties (1 en 2) uit zn vermogen.

Je conclusies over die plaatjes zijn dus niet terecht, maar de test is dus ook verwarrend op een ontzettend klungelige manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexter1981
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:14
koelpasta schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:40:
[...]

Tja, wat betekent 'binnen hun bereik'... Vaak is dat bereik kleiner en de specs slechter dan wat het oor kan waarnemen.
Wil je beweren dat al het lopende onderzoek naar hoe het gehoor werkt en wat het wel en niet kan waarnemen complete onzin is? Dat we het helemaal weten? Dat wetenschap op menselijk gehoor compleet uitgespeeld is?

In de echte wereld is het zo dat we nog steeds niet weten waar de grenzen liggen van het menselijk gehoor. Oren werken behoorlijk anders dan een microfoon en de signaalanalyse in het brein gaat dan ook fundamenteel anders dan analysesoftware op de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Dexter1981 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

Wil je beweren dat al het lopende onderzoek naar hoe het gehoor werkt en wat het wel en niet kan waarnemen complete onzin is? Dat we het helemaal weten? Dat wetenschap op menselijk gehoor compleet uitgespeeld is?

In de echte wereld is het zo dat we nog steeds niet weten waar de grenzen liggen van het menselijk gehoor. Oren werken behoorlijk anders dan een microfoon en de signaalanalyse in het brein gaat dan ook fundamenteel anders dan analysesoftware op de pc.
We kunnen natuurlijk prima meten wat het frequentiebereik is wat onze oren (sensoren). Echter de ervaring van geluid is heel persoonlijk en zo geldt dit voor alles wel in ons leven. Daarom vind ik het zelf vrij onzinnig om de mens met een meetapparaat te vergelijken, omdat er veel meer bij komt kijken hoe de sensatie/geloof/etc is. Maar dat is ook wat een aantal hier aangeven dat wanneer jij een mooie set kabels/speakers/versterker ziet staan, dat het geluid sowieso beter ervaren wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

[...]

Zou kunnen, maar dat gaat voorbij aan het hele punt. Niemand wil hier weten of het mogelijk is dat we iets horen, maar puur óf we het horen. Daarbij is het enige nuttige/meetbare wat we kunnen doen "horen we verschil tussen A en B en kunnen we dit met een grote zekerheid blind vaststellen".

Dat we er dan misschien over 150 jaar achter gaan komen wáárom we dit verschil (kunnen) horen, boeiend? Of zoals sommige beweren, als we over 150 jaar pas meetapperatuur hebben die dit verschil vast kunnen stellen (ik denk van niet...), ook boeiend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
[...]

Eeh, nee, precies het tegenovergestelde. Uit onderzoek blijkt dat het oor een ongelovelijk gevoellig instrument is. Ik had het over amp specs, niet over wat in een lab meetbaar is.
Daarnaast is het zo dat veel labmetingen puur specgericht zijn en helemaal niet kijken naar waarneming.
Ik bedoel, welke spec van een versterker correleert met de vier manieren waarop het oor ruimtelijkheid waarneemt?

Anyway, terug naar audioapparatuur, het is bijvoorbeeld knap lastig om een versterker te maken die over het gehele dynamische bereik van het oor lineair en ruisvrij blijft. Dat is gewoon een feit.

Om een voorbeeld te geven, als bij een CD (16 bits) de hoogste bit 1 volt uitstuurt dan is het voltage van de laagste bit ongeveer 0.03mV. Dat is dus 30 microVolt. 8)7 Dat is een extreem laag voltage en ervoor zorgen dat je geen onbedoelde ruis hebt in de hele keten die dat soort voltages moet transporteren is niet kinderachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
[...]
In de echte wereld is het zo dat we nog steeds niet weten waar de grenzen liggen van het menselijk gehoor.
Nou, dat is denk ik nogal overdreven. Noem eens de laatste keer dat jij de grens van het menselijk gehoor hebt zien opschuiven in de wetenschap?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Audibility thresholds of amp and DAC measurements:
https://www.audiosciencer...nd-dac-measurements.5734/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
En het werk van fraunhofer is ook niet te versmaden. Hun nieuwe ontwikkelingen zijn gebaseerd op nieuwe inzichten over de werking van het gehoor / de beleving van geluid. Zoals (alweer een tijdje geleden) de kennis over maskerende effecten van geluiden op de waarneming van andere geluiden.
Daar zie je dat technologie en kennis over het gehoor /geluidsbeleving zich nog steeds gezamenlijk ontwikkelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Togi schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 00:28:
Even wat anders dan de kabels
Deze link kwam voorbij in het “post foto’s van je setup” topic
https://www.amazon.nl/Ata...erstandaard/dp/B006JJW3V0

Heeft iemand nog wat beters om je stands te vullen
Ik heb nog wat klei in mijn tuin liggen, misschien kan ik daar akoestische eigenschappen aan koppelen 😉
Ik vond mijn aanpak wel praktisch, de stands waren wat licht voor de hond… better safe then sorry:
Je dropt een berichtje in de buurtapp, een enthousiaste buurman van de bouw reageert met: ik heb wel wat bouwzand.
Dat leg je te drogen voor een weekje in je huis…
Je vult je stands af.
Je hoort geen verschil..
De speakers staan steviger en de hond kan er tegenaan lopen…

Kosten: 2 pilsjes, 1 voor jezelf en 1 voor de buurman.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
blissard schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:47:
[...]

En het werk van fraunhofer is ook niet te versmaden. Hun nieuwe ontwikkelingen zijn gebaseerd op nieuwe inzichten over de werking van het gehoor / de beleving van geluid. Zoals (alweer een tijdje geleden) de kennis over maskerende effecten van geluiden op de waarneming van andere geluiden.
Daar zie je dat technologie en kennis over het gehoor /geluidsbeleving zich nog steeds gezamenlijk ontwikkelen.
Eeh, maskeringseffecten zijn al heel lang bekend. MPEG1 layer 3 is alweer 40 jaar oud ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
koelpasta schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:22:
[...]

Eeh, maskeringseffecten zijn al heel lang bekend. MPEG1 layer 3 is alweer 40 jaar oud ofzo...
Het principe is zeker al lang bekend, maar het was enkel een voorbeeld hé. Ze zitten daar bepaald niet stil https://www.iis.fraunhofer.de/en/ff/amm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

Het principe is zeker al lang bekend, maar het was enkel een voorbeeld hé. Ze zitten daar bepaald niet stil https://www.iis.fraunhofer.de/en/ff/amm.html
Volgens mij is dat grotendeels de vermarkting van die tech uit de jaren 80.
Efficientiestapje hier, psychoacoustisch model tuning daar. Niks echt nieuws ofzo.
Fraunhofer is vooral een licentiebedrijf geworden die hun patenten vermarkten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
koelpasta schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:40:
[...]

Tja, wat betekent 'binnen hun bereik'... Vaak is dat bereik kleiner en de specs slechter dan wat het oor kan waarnemen. Denk bijvoorbeeld aan kanaalscheiding dat veel invloed kan hebben op de beleving van ruimtelijkheid. Die correlaties zul je ook niet snel uit een fft halen. Er zijn verschillende vormen van vervorming die je niet met een fft van een breedbandsignaal gaat waarnemen bijvoorbeeld.

Ik denk dat eigenlijk enkel klasse-D versterkers enige kans maken om redelijk vervormingsvrij te werken omdat alle andere techieken ernstige tekortkomingen hebben en vervorming lastig is om weg te krijgen. Het komt al snel aan op maskeringseffecten maar heeft uiteindelijk wel invloed op het geluid.
En dat is dus niet veroorzaakt door EQ en is ook niet recht te trekken met een EQ.

Wat ik vooral wil zeggen is dat je niet in zn algemeenheid kunt stellen dat versterkers lineair zijn. Komt redelijk voor dat ze hoorbaar afwijken van het ideaal.
Kanaalscheiding kan je gewoon meten. Ernstige tekortkomingen bij niet klasse D versterkers, dat is nogal een uitspraak :). Los van dat het een stuk minder efficient is, kan ook een klasse AB een 20 - 20.000hz signaal harder maken zonder het wezenlijk te veranderen. En moet je de afwijkingen, die er altijd zijn, zoeken achter de komma en helemaal aan de randen van het bereik. En wat binnen hun bereik betekent: is tot aan de spanning van de voedingsrails. Daarboven wordt het signaal geclipt en dan giert de vervorming omhoog. Meestal bellen de buren dan ook aan 8).

En je kan natuurlijk denken dat een bepaald meetbaar verschil ook leidt tot een hoorbaar verschil, maar een open luistertest zonder de levels te matchen is gewoon niet de manier om daar achter te komen.
n00bs schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

We kunnen natuurlijk prima meten wat het frequentiebereik is wat onze oren (sensoren). Echter de ervaring van geluid is heel persoonlijk en zo geldt dit voor alles wel in ons leven. Daarom vind ik het zelf vrij onzinnig om de mens met een meetapparaat te vergelijken, omdat er veel meer bij komt kijken hoe de sensatie/geloof/etc is. Maar dat is ook wat een aantal hier aangeven dat wanneer jij een mooie set kabels/speakers/versterker ziet staan, dat het geluid sowieso beter ervaren wordt.
Ja eens je hoort niet als een meetapparaat. Of, ons eigen meetapparaat werkt heel anders dan een microfoon. Met name de bewerking die erna volgt is nogal fuzzy. Maar dan kan je nog wel vaststellen of iets hoorbaar is!

Maar goed, het zal altijd zo blijven dat mensen blind (pun intended) vertrouwen op hun eigen waarneming. En daar heel ver in gaan. Met de meest exotische tweaks met cable lifters, stroom conditionering, aarde zuivering, audiofiele zekeringen, magische steentjes die je in je ruimte moet leggen. En dan volgt er weer een hifi.nl review met ik geloof dit soort dingen dus nooit, maar....... :o. Ja, op deze wijze kan je 5000 jaar in de rondte bewegen zonder ook maar enige vooruitgang te boeken. Dit is de meest gevolgde route, waarbij de grens van zinnig en onzinnig net anders gelegd wordt. En dan zijn er een paar die echt de diepte in gaan, Floyd Toole bijvoorbeeld, die dan wezenlijk dingen ontdekken bijvoorbeeld dat off axis gedrag van een luidspreker van wezenlijk belang is. En dat er wel degelijk gemeenschapppelijkheid zit in wat gewaardeerd wordt in een luidspreker (met hele mooie blinde luistertests!).

Maar goed, het blijft wel vermakelijk om om audiofielen te grinniken met hun naieve goedgelovigheid :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Jag schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:28:
[...]
Kanaalscheiding kan je gewoon meten.
Ja, en veelal is die lager dan wat een mens kan waarnemen.
Ernstige tekortkomingen bij niet klasse D versterkers, dat is nogal een uitspraak :). Los van dat het een stuk minder efficient is, kan ook een klasse AB een 20 - 20.000hz signaal harder maken zonder het wezenlijk te veranderen.
Ja, met een goed design kom je al een heel end. Maar de basis is nog steeds een transistor die niet lineair is. Het blijft dus gedoe en perfectie is onmogelijk. Als je uitgaat van ongeveer 110dB aan dynamisch bereik van menselijke oren dan moet je constateren dat veel versterkers dat niet halen zonder kleerscheuren. Het impliceert bijvoorbeeld een vervorming van 0.0004% of lager. Welke versterker heeft dat?
Ik kijk nu naar een peperdure Denon en die doet 0.07% THD...
En dan hebben we het nog niet eens over ruis gehad.

Nou is het gehoor wel beperkt op allerlei manieren waardoor zaken als vervorming gemaskeerd worden of zelfs prettig klinken, maar perfect of transparant is het allemaal niet. Je zou mischien kunnen stellen dat het 'perfect genoeg' is maar het argument was dat versterkers allemaal hetzelfde klinken. En dat is gewoon niet zo.
En moet je de afwijkingen, die er altijd zijn, zoeken achter de komma en helemaal aan de randen van het bereik.
Veel van die afwijkingen liggen redelijk aan de randen van de waarneming, maar dat geeft vaak alsnog een 'sound' aan een versterker.
Zoals ik aangaf beslaat je gehoor een enorm dynamisch bereik. Je oren gaan verder 'achter de komma' dan de meeste versterkers die je in de winkel ziet.

Verder zijn de specs die je tegenkomt bij versterkers vaak onder druk van marketing leugenachtig van kwaliteit. Gemiddeldes worden gunstig genomen, termen betekenen vaak eigenlijk net iets anders dan je zou mogen verwachtern, etc.
Draagt er allemaal aan bij dat ze er op papier hetzelfde uitzien maar uiteindelijk toch anders klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koelpasta schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:49:
[...]

Ja, met een goed design kom je al een heel end. Maar de basis is nog steeds een transistor die niet lineair is. Het blijft dus gedoe en perfectie is onmogelijk. Als je uitgaat van ongeveer 110dB aan dynamisch bereik van menselijke oren dan moet je constateren dat veel versterkers dat niet halen zonder kleerscheuren. Het impliceert bijvoorbeeld een vervorming van 0.0004% of lager. Welke versterker heeft dat?
Ik kijk nu naar een peperdure Denon en die doet 0.07% THD...
Dat is -63dBc, en niet echt bepaald geweldig. Ik vermoed dat je dan behoorlijk dicht bij zijn maximum volume zit om niet beter te hebben dan dat.

Overigens die 110dB (en nog wel meer) is niet het instantane dynamisch bereik. Dan zou je het erover hebben dat je al ver voorbij het geluidsniveau van een concert hebt, bij het gebied waar zelfs kortdurende blootstelling gehoorsschade oplevert, en je nog steeds iemand hoort fluisteren naast je.

Daarnaast hangt het ook nog af van welke geluiden we het over hebben. Harmonischen (waar we het over hebben bij THD), zijn veel minder opvallend dan als er een pieptoon op één vaste frequentie doorheen zit.

Je gaat echt geen 110dB THD horen. En zelfs als je dat zou doen, dan komen speakers daar nog geen eens in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:27
blissard schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

Ik begrijp de link even niet.
Er staat heel veel op de pagina, maar niet een specifiek onderzoek dat een nieuw aspect betreffende toonmaskering bij het menselijk oor heeft onderzocht danwel ontdekt.
Lees ik daar overheen?

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:07:
[...]

Dat is -63dBc, en niet echt bepaald geweldig. Ik vermoed dat je dan behoorlijk dicht bij zijn maximum volume zit om niet beter te hebben dan dat.

Overigens die 110dB (en nog wel meer) is niet het instantane dynamisch bereik. Dan zou je het erover hebben dat je al ver voorbij het geluidsniveau van een concert hebt, bij het gebied waar zelfs kortdurende blootstelling gehoorsschade oplevert, en je nog steeds iemand hoort fluisteren naast je.

Daarnaast hangt het ook nog af van welke geluiden we het over hebben. Harmonischen (waar we het over hebben bij THD), zijn veel minder opvallend dan als er een pieptoon op één vaste frequentie doorheen zit.

Je gaat echt geen 110dB THD horen. En zelfs als je dat zou doen, dan komen speakers daar nog geen eens in de buurt.
Ja, ben het met je eens hoor, het echte verhaal is een stuk complexer en ik geloof dat op een danig moment het operationele dynamische bereik van je oren ergens tussen de 30 en 50dB is ofzo. 't Ging me er meer om dat er gevallen/situaties zijn waarbij specs en metingen niet direct bepalen wat de waarneming gaat zijn.
Ander voorbeeld, vlakheid van die versterker is +-3dB tussen 5Hz en 20kHz. Dat is voor een typische versterker vrij vlak. Maar ik kan in bepaalde gebieden in een gecontrolleerde test verschillen horen van 0.3dB. Dus zo'n versterker kan dan wel degelijk een eigen 'sound' hebben.

Overigens heb ik die THD verkeerd gelezen. Is de pick-up ingang., :D
Maar je komt zelden een apparaat tegen dat een groter dynamisch bereik heeft dan pakumbeet 120dB. Dit is vooral door beperkingen in analoge elctronica. Zelfde geldt voor DACs. Die worden ook beperkt door het analoge gedrag. En dan zijn er mensen die denken dat je baat hebt bij 32bits muziek.,.,.,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
mr_petit schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:56:
[...]

Ik begrijp de link even niet.
Er staat heel veel op de pagina, maar niet een specifiek onderzoek dat een nieuw aspect betreffende toonmaskering bij het menselijk oor heeft onderzocht danwel ontdekt.
Lees ik daar overheen?
De link is naar het bedrijf. De maskering is enkel een voorbeeld waarvan iedereen hier wel zal weten dat fraunhofer bij dat onderzoek betrokken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
blissard schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:53:
[...]

De link is naar het bedrijf. De maskering is enkel een voorbeeld waarvan iedereen hier wel zal weten dat fraunhofer bij dat onderzoek betrokken was.
Volgens mij is fraunhofer met name de partij die zich bezig hield met het ontwikkelen van de bekende compressiecodec.
Maar afaik komt de wetenschap betreffende hoe het oor danwel de hersenen geluiden maskeren vooral van Zwicker (dus vanaf jaren 60, en eigenlijk is dat zelfs deels terug te leiden naar onderzoek van Fletcher (jaren 30) ), en heeft fraunhofer daarin niet deel genomen, maar leunt de bouw van hun codec voornamelijk daarop. Fraunhofer's deel ligt m.i. in hoe de maskeringscurves en compressiealgoritmes te implementeren in een bruikbare codec.
Ik zou iig niet weten welk nieuw inzicht fraunhofer heeft ontdekt met betrekking tot hoe het oor bepaalde dingen wel en niet kan waarnemen.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 06-08-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:18
Het is tijd om eens te wagen aan een bi-amp setup.
Hiervoor ben ik opzoek naar goeie kabels. En nee het hoeven geen firebird kabels te zijn van AudioQuest 8)7
Maar wat gebruiken de meesten onder jullie ? Zijn kabels van QED goed ?
Het liefst afgemonteerde kabels (voorlopig dus 6 stuks (RF, LF en C)

Tussen al die kabels en elfen stuff weet ik niet goed welke goed zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Elke kabel voldoet, zolang je geen eisen stelt aan het uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Boermansjo schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:59:
Het is tijd om eens te wagen aan een bi-amp setup.
Hiervoor ben ik opzoek naar goeie kabels. En nee het hoeven geen firebird kabels te zijn van AudioQuest 8)7
Maar wat gebruiken de meesten onder jullie ? Zijn kabels van QED goed ?
Het liefst afgemonteerde kabels (voorlopig dus 6 stuks (RF, LF en C)

Tussen al die kabels en elfen stuff weet ik niet goed welke goed zijn.
Afhankelijk van vermogen en afstand... maar ik zou lekker de dikste puur koperen kabel pakken liefst met teflon coating. https://www.youtube.com/@Tharbamar deze gast maakt eigen mooie kabels voor weinig geld.
Als je toch al dure speakers, versterker etc hebt, waarom zou je dan een gamma kabel gebruiken van 1 euro per 10 meter?

[ Voor 7% gewijzigd door n00bs op 12-08-2023 23:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
n00bs schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:45:
[...]

Afhankelijk van vermogen en afstand... maar ik zou lekker de dikste puur koperen kabel pakken liefst met teflon coating. https://www.youtube.com/@Tharbamar deze gast maakt eigen mooie kabels voor weinig geld.
Als je toch al dure speakers, versterker etc hebt, waarom zou je dan een gamma kabel gebruiken van 1 euro per 10 meter?
Omdat die dure speakers en versterker daadwerkelijk verschil maken in je geluid terwijl die puur koperen dikke kabel precies hetzelfde doet als die gamma kabel. Dus naast dat de duurdere kabel er waarschijnlijk wat mooier uitziet, zorgt die verder voor geen enkel verschil. En de looks kunnen natuurlijk een prima reden zijn om een duurdere kabel te pakken, maar voor het geluid kun je dat geld beter in je boxen/versterker steken.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

redwing schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:50:
[...]

Omdat die dure speakers en versterker daadwerkelijk verschil maken in je geluid terwijl die puur koperen dikke kabel precies hetzelfde doet als die gamma kabel. Dus naast dat de duurdere kabel er waarschijnlijk wat mooier uitziet, zorgt die verder voor geen enkel verschil. En de looks kunnen natuurlijk een prima reden zijn om een duurdere kabel te pakken, maar voor het geluid kun je dat geld beter in je boxen/versterker steken.
Ja want als je net 10K hebt uitgegeven voor je audio componenten en ipv 5 euro, 100 euro aan kabel uitgeeft, had je beter 95 euro extra in de componenten kunnen steken :+ 8)7 . Sowieso die 5 euro kabel, is zeker geen zuiver koper en gebruikt een inferieure coating die na een paar jaar niet meer voldoet. 100 Euro voor een kabel kan echt geen kwaad. En daarbij zijn er genoeg linkjes en bewijsmateriaal naar mijn mening voorbij gekomen die wel degelijk laten zien dat een slechte kabel gewoon onzinnig is om te kopen. We hebben hier notabene over 1% van de totale uitgave! niet over elfenkabels. Maar koop jij lekker voor jouw mooie set een gamma kabel, maar ga svp niet dat soort rommel adviseren aan mensen die een mooi setje bij elkaar hebben gespaard.

En waar ik wel in meega: het oog wil ook wat! maar als je mooie betaalbare kabels wil, zie de youtube link die ik poste.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
n00bs schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:56:
[...]
Ja want als je net 10K hebt uitgegeven voor je audio componenten en ipv 5 euro, 100 euro aan kabel uitgeeft, had je beter 95 euro extra in de componenten kunnen steken :+ 8)7 .
Aha, dus omdat je 10k hebt uitgegeven maakt het daarna geen bal meer uit of je nog eens 100 of 1000 euro uitgeeft zonder dat het iets toevoegt :? 8)7
Sowieso die 5 euro kabel, is zeker geen zuiver koper en gebruikt een inferieure coating die na een paar jaar niet meer voldoet. 100 Euro voor een kabel kan echt geen kwaad. En daarbij zijn er genoeg linkjes en bewijsmateriaal naar mijn mening voorbij gekomen die wel degelijk laten zien dat een slechte kabel gewoon onzinnig is om te kopen.
Er zijn genoeg artikels over te vinden ja, en ondanks dat ze allerlei leuke termen gebruiken laat geen enkele met een dubbel-blind test zien dat het daadwerkelijk verschil maakt. Je zou je toch eens af gaan vragen waarom ze nergens willen bewijzen dat al die 'overduidelijke verschillen' er ook echt zijn.
We hebben hier notabene over 1% van de totale uitgave! niet over elfenkabels. Maar koop jij lekker voor jouw mooie set een gamma kabel, maar ga svp niet dat soort rommel adviseren aan mensen die een mooi setje bij elkaar hebben gespaard.
Jij wilt mensen extra geld uit laten geven terwijl het complete onzin is. En dat jij dat wil uitgeven moet je zelf weten, maar ga niet net doen of het enig verschil in geluid gaat geven. Die 100 euro blijft geld dat je uitgeeft en dat je voor iets anders zou kunnen gebruiken.
En waar ik wel in meega: het oog wil ook wat! maar als je mooie betaalbare kabels wil, zie de youtube link die ik poste.
Of loop gewoon langs de gamma en koop daar wat mooie kabels :+

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mr_petit
Volgens mij moet je gewoon als eerste je luidsprekers openmaken en het filter bekijken.
Daar zit altijd een seriespoel in om de laagweergave af te filteren.
Als dat een spoel is met een draaddoorsnede van 1mm² en een draadlengte van 10M, dan mag iedereen voor zichzelf bepalen in hoeverre een luidsprekerkabel met een lengte van 3m en een doorsnede van 6mm² daar een invloed op gaat hebben.
Waar denk je dat de bottleneck ligt....

Je kan kijken naar geldbedragen, maar je kan ook kijken naar hoe dingen gebouwd zijn.
Luidsprekerfilters zijn notoire zaken waarop zwaar bezuinigd wordt op de componenten. De drivers zelf ook trouwens bij kant en klare speakers.

Om maar even een voorbeeldje te geven: niet nader te noemen set luidsprekers: €2400,- per paar:
Afbeeldingslocatie: https://www.stassen.nl/images/2dali_opticon_6_mk2_satin_white.jpg

Intern filter:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/44QncBS/optfilter.jpg

Ik weet niet hoeveel hier ervaring hebben met het bouwen van luidsprekers en het ontwikkelen van filters....maar hier wordt ik niet vrolijk van (om Rob Geus maar ff te citeren :+ )

Er zitten 2 componenten op die er beslist niet thuishoren, en dat valt voor €15 (per box) op te lossen. En dat zijn consumentenprijzen van een standaard zelfbouwleverancier. Bij een aantal andere componenten heb ik ook zo m'n twijfels, maar de electrolieten....pfffff (zelf al zitten ze waarschijnlijk parallel geschakeld....)

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 13-08-2023 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

mr_petit schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 00:59:
Volgens mij moet je gewoon als eerste je luidsprekers openmaken en het filter bekijken.
Als dat een spoel is met een draaddoorsnede van 1mm² en een draadlengte van 10M, dan mag iedereen voor zichzelf bepalen in hoeverre een luidsprekerkabel met een lengte van 3m en een doorsnede van 6mm² daar een invloed op gaat hebben.

Je kan kijken naar geldbedragen, maar je kan ook kijken naar hoe dingen gebouwd zijn.
Luidsprekerfilters zijn notoire zaken waarop zwaar bezuinigd wordt op de componenten. De drivers zelf ook trouwens bij kant en klare speakers.

Om maar even een voorbeeldje te geven: niet nader te noemen set luidsprekers: €2400,- per paar:
[Afbeelding]

Intern filter:
[Afbeelding]

Ik weet niet hoeveel hier ervaring hebben met het bouwen van luidsprekers en het ontwikkelen van filters....maar hier wordt ik niet vrolijk van (om Rob Geus maar ff te citeren :+ )
Geen ervaring, maar ziet er n00b en el cheapo uit :), je mag het bij mij best opnieuw opbouwen als dat beter geluid oplevert >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
n00bs schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 01:39:
[...]

Geen ervaring, maar ziet er n00b en el cheapo uit :),
Ja maar dit is dus heel normaal voor een set wat bijna 2,5 mille kost. En Dali is ook niet echt een heel laag gewaardeerd merk.
De 2 electrolytische condensatoren zouden als eerste weg moeten en voor foliecondensatoren uitgewisseld moeten worden. Dat kost €15.
Zeker die kleine, en die kost maar €3 in een sterk verbeterde MKP foliecondensator. En dat is consumentenprijs. Inkoop in grote getalen is hooguit 1 euro
Dus je hebt het over dat soort kleine bedragen.
En die draaddiameters van die spoeltjes is ook niet je van het.
Dan kan je daar wel 6mm² luidsprekerkabels voorschakelen, maar als de spoeldraad maar 1mm² is, haalt dat gewoon niet zo heel veel uit.
Dus als mensen zeggen van ja.....€100 (of welk ander bedrag) is niet veel voor speakerkabels en het echt wel waard, dan denk ik dus aan die electrolytische condensator van 6,8µF die er inzit (en waarschijnlijk €0,15 kost) en voor €3,25 te vervangen is voor een foliecondensator.
Dus ik zie het gewoon als een gemiste kans als je wel bijv. €70 meer uitgeeft voor kabels (€100 voor kabels spenderen terwijl dit ook voor €30 kan, dus €70 meer uitgeven dan nodig), maar niet €6,50 uitgeeft aan betere condensatoren in dit geval. Je begrijpt natuurlijk wel dat als je €70 of €100 of €150 uitgeeft aan kabels meer dan wat noodzakelijk is, je het hele filter behoorlijk kan aanpakken.

En dat fototje heb ik uit de dali whitepapers, waarbij ze dus nog daadwerkelijk een stukje schrijven dat hun filters zo goed zijn....
https://8572466.fs1.hubsp...CON_MK2_whitepaper_EN.pdf

En hier een ander voorbeeldje, van B&W 802 S3(al wat ouder maar kostten destijds nog in guldens ongeveer 10k, enfin, de meesten kennen de 802 waarschijnlijk wel, een heel beroemde speaker die in verschillende iteraties ook al heel lang op de markt is, de huidige generatie kost €14k).
Foto's komen van een site waar ze filters verbeteren naar hoogwaardigere maatstaven, vandaar het 2e filter erbij..(met hele dure componenten...ook niet echt nodig, al is een nauwere tolerantie een nauwkeuriger wisselfilter... )
mid/hoog
Afbeeldingslocatie: http://www.troelsgravesen.dk/BW-802s3/802-MT-before-after-large.jpg
Laag:
Afbeeldingslocatie: http://www.troelsgravesen.dk/BW-802s3/before-after-large.jpg
Weer elektrolieten en toch spoelen met kleine draaddiameters, wat vooral in het laag belangrijk is.
En je ziet bennic op een aantal componenten staan, net als op een paar componenten uit die dali's. Das een typische budgetfabrikant uit Azië.

[ Voor 53% gewijzigd door mr_petit op 13-08-2023 13:17 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46

Cheezus

Luiaard

n00bs schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:56:
[...]
Sowieso die 5 euro kabel, is zeker geen zuiver koper en gebruikt een inferieure coating die na een paar jaar niet meer voldoet.
En hoe zie je dit precies voor je? Ben je het netsnoer (dat is een kabel van nog geen 50 cent) van je schemerlamp ook elke paar jaar aan het vervangen omdat de 'coating' (gewoon de mantel bedoel je?) niet meer voldoet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Cheezus schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:22:
[...]
En hoe zie je dit precies voor je? Ben je het netsnoer (dat is een kabel van nog geen 50 cent) van je schemerlamp ook elke paar jaar aan het vervangen omdat de 'coating' (gewoon de mantel bedoel je?) niet meer voldoet?
Laat staan dat zuiver koper of niet voor de afstanden waar we het hier over hebben niets toevoegt. De al vaker genoemde kleerhanger ertussen hangen zal op het geluid ook geen effect hebben.

En ik snap best dat je wat meer uit wil geven aan kabels als je al een duur systeem hebt gekocht, maar praktisch gezien zullen alleen de looks anders zijn, je geluid is 100% hetzelfde.

En @mr_petit, dat zijn inderdaad de dingen waar ik het over heb waar je je geld beter aan uit kunt geven. Zelf je speakers nog een beetje modden zal meer effect hebben dan die kabels van 100 euro (en is nog leuker om te doen ook :+ )

[ Voor 14% gewijzigd door redwing op 13-08-2023 10:13 ]

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 01:39:
[...]

Geen ervaring, maar ziet er n00b en el cheapo uit :), je mag het bij mij best opnieuw opbouwen als dat beter geluid oplevert >:)
Ik ben benieuwd naar je inhoudelijke reactie gericht op het bottleneck-argument van mr_petit.
Zeg jij nu dat speakerbouwers dure spullen verkopen met goedkope kabels? Want zo lees ik het wel. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Vind zelf Arendal speakers erg goed, die gebruiken nergens goedkopere oplossingen voor en klinken ook super.
Hun kleinste 1961 serie zijn een van de best metende en klinkende speakers voor die afmeting.
18mm hdf met front baffle van 25mm hdf voor die kleine speakers, die dikte en kwaliteit gebruiken sommige high end fabrikanten niet eens in hun top subwoofers.
Crossovers zijn mooi ontworpen met goede materialen volgens audioholics, ook de binnenkant van de speaker behuizingen zijn gespoten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:35
Dream Royale V19 speakerkabel 1,5 meter. Slechts 40.133 euro

https://www.cm-audio.net/...erkabel-dream-royale-v19/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:32
Ha, daar zat ik al een tijdje op te wachten. Ik heb er gelijk 5 van 2 meter "In den Warenkorb" gegooid. Dit is echt een buitenkansje!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Toen ik ze in m'n digitale winkelmand deed en mijn telefoon bij m'n versterker in de buurt had hoorde ik het verschil al overduidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Laatst online: 04:18
Zal redelijk wat marge op zitten. Had ik deze site maar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1978
Wtf ik las het eerst verkeerd en vond 40.13 euro al afzetterij :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46

Cheezus

Luiaard

Met zo'n gelikte site en productfoto's snap ik wel dat ze als zoete broodjes over de toonbank gaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Laatst online: 04:18
En vervolgens een blinde luistersessie houden, waar deze kabels worden vergeleken met een willekeurige Gamma-kabel met minimaal 2,5mm2 aders...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-09 13:50
Wat mij verbaasd is dat het altijd superdure componenten zijn uit edele materialen die de onmeetbare kwaliteiten bezitten. Nooit eens een audiophile die zegt dat het huismerk VD draad van de Karwei in het blauw, met productie datum x tm y, de secret magic sauce zijn, met de ongeloofelijke soundstage en krispe weergave in het onhoorbare spectrum.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:43
Jongens, trap er niet in!
Voor slechts 565€ extra heb je dezelfde kabel met een halve meter extra lengte (2m totaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
mr_petit schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 00:59:

[Afbeelding]

Intern filter:
[Afbeelding]

Er zitten 2 componenten op die er beslist niet thuishoren, en dat valt voor €15 (per box) op te lossen. En dat zijn consumentenprijzen van een standaard zelfbouwleverancier. Bij een aantal andere componenten heb ik ook zo m'n twijfels, maar de electrolieten....pfffff (zelf al zitten ze waarschijnlijk parallel geschakeld....)
Ik ben wel benieuwd waar je op doelt. Ik zie zie geen slechte componenten.....
En zeker niet die het geluid zullen verbeteren (illusie...?). Dus kom maar op.
Als je doelt, om er MKP C's in te zetten, dan kan ik je nu verklappen dat dat niets extra's gaat doen en met de gebruikte spoelen, is ook niks mis mee.

Dikkere kabels gebruiken zullen (gegarandeerd) ook niks opleveren.
Ik zou zeggen ga alleen "tweaken" als je weet wat je aan het doen bent en geniet van de muziek i.p.v. bezig houden met "wat kan ik er aan verprutsen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
itcrowd schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:13:
Jongens, trap er niet in!
Voor slechts 565€ extra heb je dezelfde kabel met een halve meter extra lengte (2m totaal).
Dat zag ik ook meteen en heb er maar gelijk 5 van besteld!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_petit
Dixie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:33:
[...]

Als je doelt, om er MKP C's in te zetten, dan kan ik je nu verklappen dat dat niets extra's gaat doen en met de gebruikte spoelen, is ook niks mis mee.
Elektrolytische condensatoren hebben veel meer last van veroudering, hebben een slechtere tolerantie en hebben een slechtere ESR.
Dat kleine 6,8µF condensatortje heeft de opdruk B03. Dat houdt in dat de max. tolerantie voor die condensator 12% is.
Het condensatortje wat ik aanhaalde en maar €3,25 kost, heeft dus niet of nauwelijks last van veroudering, en de tolerantie is ruim dubbel zo laag (140% lager)

Daarnaast is het met name voor de woofer van belang de serieweerstand van het filter zo laag mogelijk te houden. Dit heeft namelijk directe invloed op je Qes, en dus uiteindelijk je Qbox, dus je laagweergave, en het heeft invloed op het impulsgedrag. De draaddikte van de gebruikte seriespoelen in het laag is dus van wezenlijk belang. Dat argument kan ook bij draaddikte van luidsprekerkabels aangehaald worden, maar zoals al eerder gezegd, de bottleneck ligt vrijwel altijd bij de gebruikte seriespoelen in het luidsprekerfilter.
Hoe lager de weerstand van het filter, des de beter wordt de dempingsfactor van je versterker benut.
Hier is in het verleden al uitgebreid over gediscusseerd.
Ik zou zeggen ga alleen "tweaken" als je weet wat je aan het doen bent en geniet van de muziek i.p.v. bezig houden met "wat kan ik er aan verprutsen"..
Ik snap je argument ook niet dat het wel of niet tweaken aan een installatie afbreuk doet aan het genieten van muziek. Ik lees wel vaker dat argument, maar ik kan er echt niet bij waarom iemand die wel tweakt minder van muziek kan genieten. Ik vind het dan ook een hele rare uitspraak om te doen, zeker op dit forum...

En ik snap al helemaal niet je uitspraak dat als je condensatoren danwel spoelen met betere specificaties plaatsen de luidspreker 'verprutst'
Denk je dat die specifieke componenten gekozen zijn omdat ze per se die mindere specs danwel meetbaar slechtere elektrische eigenschappen wilden hebben?
Dat ze specifiek op zoek waren naar componenten met een slechte tolerantie?
Of denk je dat kosten de rol hebben gespeeld? ;)

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 16-08-2023 07:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dixie
mr_petit schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 06:44:
[...]

[...]

Ik snap je argument ook niet dat het wel of niet tweaken aan een installatie afbreuk doet aan het genieten van muziek. Ik lees wel vaker dat argument, maar ik kan er echt niet bij waarom iemand die wel tweakt minder van muziek kan genieten. Ik vind het dan ook een hele rare uitspraak om te doen, zeker op dit forum...

En ik snap al helemaal niet je uitspraak dat als je condensatoren danwel spoelen met betere specificaties plaatsen de luidspreker 'verprutst'
Denk je dat die specifieke componenten gekozen zijn omdat ze per se die mindere specs danwel meetbaar slechtere elektrische eigenschappen wilden hebben?
Dat ze specifiek op zoek waren naar componenten met een slechte tolerantie?
Of denk je dat kosten de rol hebben gespeeld? ;)
Ik kan deels meegaan in je argumenten. Maar het eindeloos tweaken in filters etc. Of in andere zaken die soms honderden euro's kosten (niet in in dit geval hoor). zie ik niet zitten.
Ik heb in verleden best wel het e.e.a. aan componenten in luidsprekers en versterkers vervangen voor (veel) betere. Maar het geluid is er niet heel veel op beter geworden.
Fabrikanten zijn ook niet gek en bezuinigen lang niet altijd op componenten.
Goed, het ene merk componenten heeft wat betere specs.dan een ander. Maar als je het geluidspectrum ermee verlegd naar het onhoorbare, wat heeft het dan voor zin om daar geld en en tijd in te steken.
Ik zeg niet dat het totaal niet zinvol is maar het is altijd heel subtiel.

Daarom zeg ik; geniet van je muziek, want je ervaart nooit 2 maal hetzelfde in muziek (en dat is een feit).

Verwijderd

Dixie schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:56:

[....]

Daarom zeg ik; geniet van je muziek, want je ervaart nooit 2 maal hetzelfde in muziek (en dat is een feit).
Daar zullen de meningen over verschillen denk ik. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:04:
[...]

Daar zullen de meningen over verschillen denk ik. ;)
Ik denk dat dat wel meevalt. De meeste mensen die veel muziek luisteren zijn met dit fenomeen bekend. Stemming, setting, toestand van je oren op dat moment, tijd van de dag, waar je je focus op legt, etc hebben allemaal een invloed op de waarneming van de muziek waar je naar luistert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_petit
Dixie schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:56:
[...]

Ik kan deels meegaan in je argumenten. Maar het eindeloos tweaken in filters etc. Of in andere zaken die soms honderden euro's kosten (niet in in dit geval hoor). zie ik niet zitten.
We hebben het hier niet over honderden euro's maar over een condensator van €3,25 en eentje van €11,95, en we hebben het ook niet over eindeloos tweaken maar aanstippen dat er elektrolytische condensatoren en spoelen met kleine draaddiktes gebruikt zijn op plaatsen waar dat meetbaar uitmaakt; zeer goedkope componenten met slechte specificaties in een luidsprekerset van dik boven de 2 mille.

Maar ik zie geen probleem met eindeloos tweaken. Ooit gekeken naar wat de naam van dit forum is?
Als het een hobby is, wie ben jij dan om te vertellen waar mensen hun tijd wel en niet aan moeten besteden?
Niemand zegt hier dat jij hier moet gaan tweaken.
Ik heb in verleden best wel het e.e.a. aan componenten in luidsprekers en versterkers vervangen voor (veel) betere. Maar het geluid is er niet heel veel op beter geworden.
Dit is een beetje een loze uitspraak. Misschien hoor je het gewoon niet. Zonder exacte data en beschrijving valt er geen discussie over te houden. Daarom waren mijn voorbeelden, beschrijvingen en data wèl exact, waarbij ik naam en toenaam van componenten aanstip, hun toleranties geef, exact welke problemen ze geven, wat alternatieven zijn en wat ze kosten.
Wil je een inhoudelijke en vruchtbare discussie, dan zijn dit m.i. zaken zijn die benodigd zijn voor de input van zo'n discussie.
Fabrikanten zijn ook niet gek en bezuinigen lang niet altijd op componenten.
Er wordt altijd bezuinigd. Anders zat elk systeem vol met alleen maar componenten met de beste specificaties. Die systemen zijn er, maar zijn niet voor ons weggelegd. Tuurlijk, als je maar 2 bugatti's in de garage hebt staan omdat je net je 3e in de prak gereden hebt, heb je waarschijnlijk wel zulke luidsprekers staan, omdat 1 of 2 ton op dat moment het bedrag is waarop je afrond.
Laat maar een systeem van binnen zien waar niet bezuinigd is op componenten. Dan kunnen we dan wel praten over wat wel danwel niet een bezuiniging is en in hoeverre het uit kan maken.
Goed, het ene merk componenten heeft wat betere specs.dan een ander. Maar als je het geluidspectrum ermee verlegd naar het onhoorbare, wat heeft het dan voor zin om daar geld en en tijd in te steken.
Ik zeg niet dat het totaal niet zinvol is maar het is altijd heel subtiel.
We hebben het hier m.i. helemaal niet over het onhoorbare. Maar volgens mij hebben we ook een heel ander standpunt over wat onhoorbaar is of niet. In een vorige post van je gaf je ook al aan dat je iets onhoorbaar achtte, waarop ik van de betreffende de zaak een dubbelblindtest gedaan heb en de uitkomsten publiceerde waarbij ik 3 van de 3 scoorde.
Dat betekend niet dat je niet tweemaal dezelfde zaken hoort.
Ik vind het allemaal een beetje one liners die geen echte betrekking op de zaak hebben die ik aanhaalde.

• Dixie
Doe lekker je ding en ga maar lekker "tweaken". Misschien wordt het nog eens wat.. :+

Ik ga heerlijk van mijn muziek genieten. :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Dixie schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:24:
[...]

Doe lekker je ding en ga maar lekker "tweaken". Misschien wordt het nog eens wat.. :+

Ik ga heerlijk van mijn muziek genieten. :9B
Je stelt dit alsof je de keuze moet maken, het een òf het ander....
Waarom denk je dat dat niet tegelijkertijd hand in hand kan gaan?

Ik snap niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen, in context van de discussie.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 18-08-2023 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

mr_petit schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:53:
[...]

Je stelt dit alsof je de keuze moet maken, het een òf het ander....
Waarom denk je dat dat niet tegelijkertijd hand in hand kan gaan?

Ik snap niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen, in context van de discussie.
Ik vind het mooi dat je deze kennis bezit en hieraan weet te tweaken, zodat speakers nog een tandje beter kunnen klinken! zo zie ik dat met redelijke kabels ook, zij het misschien beperkt. Maar ik stelde zelf ook al eerder dat anderen lekker aan het overlocken zijn van de videokaart, processor, chipsets en 1% bv extra eruit persen... niet dat je het zal merken, maar omdat het kan ;). We zijn notabene "Tweakers" en willen dus tot het uiterste gaan op diverse vlakken. Dit topic staat er naar mijn idee loodrecht op, al zal ik ook nooit meer dan een paar 100 Euro uitgeven aan kabels oid.
Maar als jij met jouw filter tuning diensten aanbiedt en weet dat het beter kan ;) dan ben ik bereid je in te huren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke procentuele winst is er dan te halen met 'betere' speakerkabels of interlinks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rocketman
Geluidsbeleving is ontzettend persoonlijk en afhankelijk van heel veel factoren. In de jaren zestig waren we veroordeeld tot het saaie Hilversum 1 en 2. Vervolgens kwamen er middengolfzenders zoals Radio Veronica, Radio Caroline en Radio London bij. Ondanks de krakkemikkige geluidskwaliteit was het enorm genieten van de nieuwe muziek die toen op moeizame wijze te horen was. Daar kan geen HiFi set meer mee concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:54:
Welke procentuele winst is er dan te halen met 'betere' speakerkabels of interlinks?
Dat zeg ik telkens dus nergens... ik zeg dus ik zou nooit slechte kabels kopen == gamma
en interlinks heb ik niet nodig, alles gaat over het netwerk. Maar voor interlink zou ik zeker wel afgeschermde kabels halen en nee dat hoeft niet duur te zijn, gewoon zelf maken.

[ Voor 23% gewijzigd door n00bs op 18-08-2023 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ah... Misschien begrijp ik je post verkeerd, omdat je de vergelijking maakt het tweaken van hardware waarbij meetbare verschillen ontstaan.
Slechte kabels bestaan dus niet in de technische zin, als er geen meetbare verschillen zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2023 22:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:43:
Slechte kabels bestaan dus niet in de technische zin, als er geen meetbare verschillen zijn.
Er bestaan altijd meetbare verschillen. Dat is namelijk een kwestie van of je meetapparatuur voldoende gevoelig/nauwkeurig is.

Of dat verschil potentieel hoorbaar is, is wel een heel ander verhaal en hangt af van wat voor soort verschil en hoeveel het verschil is.
Net als dat het verschil in tweaken van hardware al dan wel of niet waarneembaar is. Ik bedoel: is een spel op 155fps daadwerkelijk anders dan hetzelfde spel op 160fps?

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 18-08-2023 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:52:
[...]

Er bestaan altijd meetbare verschillen. Dat is namelijk een kwestie van of je meetapparatuur voldoende gevoelig/nauwkeurig is.
En als je meetapparatuur niet voldoende gevoelig is, is het dus niet meetbaar.

Bij kabels is dan ook de vraag wat je gaat meten. De weerstand van de kabel? Probleemloos krijg je meetbare verschillen. De uitgang van de hele keten? Zelfs de beste meetapparatuur gaat dan echt geen verschillen vinden bij de kabels waar het hiet over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mr_petit Ja okay, binnen de grenzen van het menselijk gehoor geen statistisch significante meetbare verschillen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2023 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:12:
[...]

En als je meetapparatuur niet voldoende gevoelig is, is het dus niet meetbaar.
niet met die apparatuur nee, maar het betekend niet dat het niet meetbaar is.
Bij kabels is dan ook de vraag wat je gaat meten. De weerstand van de kabel? Probleemloos krijg je meetbare verschillen. De uitgang van de hele keten? Zelfs de beste meetapparatuur gaat dan echt geen verschillen vinden bij de kabels waar het hiet over gaat.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:17:
@mr_petit Ja okay, binnen de grenzen van het menselijk gehoor geen statistisch significante meetbare verschillen.
Niet waar! Dat hangt totaal van de situatie af. Maar daarover zijn hier al zoveel fouten gemaakt waarbij alles over 1 kam geschoren werd....

Hier het verschil tussen 2 interlinks vanaf dezelfde bron (fragment van daft punk). Iedereen die hier geen verschil hoort (laat staan meet, maar dat is ondergeschikt), heeft geen bijster goed gehoor m.i.
Wat mooier is, is natuurlijk een andere kwestie.
interlink 1:
https://audio.home.xs4all...rison/daftpunk/daft1.flac
interlink 2:
https://audio.home.xs4all...rison/daftpunk/daft2.flac

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 18-08-2023 23:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zijn die twee tracks tot stand gekomen? Welke bron, apparatuur, kabels e.d.?
En hoop ik dat het nu niet om een LP als muziekbron gaat. ;)
Ze zijn inderdaad testbaar niet identiek, maar dat zegt in mijn geval niks over hoorbare verschillen. Mijn gehoor is namelijk inderdaad niet bijster goed, dus ik heb Audacity er bij moeten halen. Ik hoor geen verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

flac 2 duidelijk beter; feit ;)

Ligt beetje aan spillen die je gebruikt.
Op mijn Acer met Piezo speaker klinken ze identiek :)

Zijn er tools die een DIFF op een sample kunnen doen? Maar dan opgeluidsnivo en niet op byte nivo
of heb je dat in Audacity gedaan? (Ik gebruik het met regelmaat maar die GUI.. holy cow.. man lijkt wel een Amiga programma dat ik destijds had voor samples)

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:42:
[...]

[...]

[...]

Niet waar! Dat hangt totaal van de situatie af. Maar daarover zijn hier al zoveel fouten gemaakt waarbij alles over 1 kam geschoren werd....

Hier het verschil tussen 2 interlinks vanaf dezelfde bron (fragment van daft punk). Iedereen die hier geen verschil hoort (laat staan meet, maar dat is ondergeschikt), heeft geen bijster goed gehoor m.i.
interlink 1:
interlink 2:
Mag ik een gokje doen? Gezien de adressen ook gaat dit weer over interlinks van draaitafels, tussen het element en de voorversterker? Dat is dus exact degene die ik NIET bedoel als we het hebben over de kabels waar het in dit topic over gaat. Zoals jij volgens mij prima weet. Dat zijn niet de magische elvenkabels van €1000 per meter tussen je CD speler en de versterker, of naar je speakers toe, of de netwerkkabel, of de voedingskabel.

Bij die dingen gaat het over veel grotere verschillen, en komt het eigenlijk gewoon puur neer op hoeveel capaciteit de kabel heeft. En het makkelijkste is de voorversterker zo dicht mogelijk bij te hebben met een korte kabel. Capaciteit kan je altijd toevoegen, weghalen is een stuk moeilijker.

Maar dit is als claimen dat een HDMI kabel van €200 beter beeld heeft dan eentje van €10. En dat klopt geheel. Want als jij een 100m HDMI kabel nodig hebt, dan heb je een optische kabel nodig, en die zijn prijzig. Maar als we echt elke keer elke specifieke uitzondering moeten benoemen wordt het imo niet beter erop.

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 19-08-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:50:
[...]
Dat is dus exact degene die ik NIET bedoel als we het hebben over de kabels waar het in dit topic over gaat.
Het gaat hier om de uitspraken in deze posten:
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:54:
... met 'betere' speakerkabels of interlinks?
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:43:
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:17:
Maar als ik jouw post zo lees, is dat je ontgaan en refereer je naar algemene blabla die specifiek niet voor draaitafels geldt, iets wat ik dus in die posts niet teruglees.
Sissors schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:50:
[...]
Maar als we echt elke keer elke specifieke uitzondering moeten benoemen wordt het imo niet beter erop.
Het gaat mij erom dat de uitspraken correct zijn. Dus misschien moet je meer aandacht geven aan op welke discussie je inhaakt.
Je praat namelijk niet alleen tegen mij, maar ook tegen die andere personen, want die zijn ook deel van de discussie. Zijn die op de hoogte van uitzonderingen die je niet noemt maar wel weet en bewust onbenoemd in je beweringen meeneemt?
Wat je tussen cd speler en versterker knoopt kan je namelijk ook tussen platenspeler en versterker knopen.
Iets wat tegenwoordig misschien ook wel vaker gebeurt ;)

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Interessant.

En welke van deze twee vind je beter klinken? of is hier geen verschil hoorbaar?
wederom flac 2, dus degene die je het best vond klinken:

En hier flac 3:
https://audio.home.xs4all...rison/daftpunk/daft3.flac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:37

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat ik me afvraag is wat het verschil in geluidsweergave is (reële weergave, geluidskwaliteit, klankkleur, etc) door het verschillende materiaalgebruik in speakers. Diamanten tweeters bijv, of zoiets als vlas, wat door Focal wordt gebruikt. Is dat ook puur esthetisch en marketing of doet het daadwerkelijk iets beter?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
[...]

[...]

[...]

interlink 1:
interlink 2:
Ik hoor geen verschil tussen de files.
Na onderzoek met een null test blijken de files in een langzame beweging wel/niet in fase te zijn. Het lijkt erop dat de bron 'zwabbert' met een frequentie van ong 0.2Hz . Van een LP opgenomen?
In ieder geval is het residu niet ernstig beschadigd wat erop duid dat de kabels niks raars deden met het signaal. Het grootste verschil lijkt bij de bron opgewekt te zijn.
Je bent zo te zien dus meer aan het meten dan de kabels.
Ik denk ook dat als je me 2 files zou geven gemaakt met dezelfde interconnects dat ik dezelfde soort residu zou krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

@mr_petit Is toch allemaal subjectief :)
in 3 lijkt de bass wat zwaarder.
Maar van die 2 vind ik flac2 beter.
MrMonkE houdt niet van veel bass.

(Zijn het dezelfde? :) )

À propos: Ik luister met koptelefoon en niet met the piezoe ACER , beide keren

[ Voor 18% gewijzigd door MrMonkE op 19-08-2023 13:10 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Interessante manier om het te omschrijven :) . Maar dus duidelijk niet je favoriet?

Maar even om het samen te vatten: je hoort dus geen verschil tussen flac 1 en 2, maar wel tussen flac 2 en 3. Is dat correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Ja het is allemaal subjectief, zeker als er een oordeel geveld wordt welke mooier klinkt. Dit zijn luistertests.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
mr_petit schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:27:
[...]

Interessante manier om het te omschrijven :) . Maar dus duidelijk niet je favoriet?

Maar even om het samen te vatten: je hoort dus geen verschil tussen flac 1 en 2, maar wel tussen flac 2 en 3. Is dat correct?
3 klonk voor mij enigzins distorted met heel onprettige vervorming op bv de snare. In zn algemeenheid miste het dynamiek.

Ja, in de korte luistersessie hoorde ik geen noemenswaardige verschillen tussen 1 en 2 maar 3 had duidelijk een zware limiter aanstaan oid.
Maar ik moet erbij zeggen dat mn aftandse koptelefoon niet super subtiel is ofzo, dus ik weet niet hoe dicht bij elkaar 1 en 2 zitten.

Maar hoe zit het nou met de bron? Waarom is er een 0.2Hz zwabber aanwezig?

Edit: het lijkt er in ieder geval op dat we hier niet de interconnects aan het testen zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door koelpasta op 19-08-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
koelpasta schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

Edit: het lijkt er in ieder geval op dat we hier niet de interconnects aan het testen zijn...
Jawel, maar dat verschil hoor jij niet.
Die faseshift met 0,2hz zal inderdaad op 1 of andere manier door de platenspeler komen. Maar waar die vandaan komt...Schommelingen in draaitafels gaan eigenlijk altijd in/per revolutie en meestal 2x per revolutie, dus elke ~1,8 seconde danwel elke ~0,9 seconde.
Ik geloof dat het inderdaad geen quartz lock tafel was welke ik gebruikte. Maar het is niet dat de ene sample sneller loopt. Wellicht is het schommeling in de netspanning, die is ook niet echt stabiel.
Maar die faseshift zal je normaal niet horen zonder dat je een null test doet.

Het grote verschil bij deze 2 samples (dus flac 1 en flac 2) is het geluidsniveau in het hoog.
Vanaf ~7-8kHz is dat verschil bijna 3dB, waarbij flac 1 in dat gebied luider is. Ik heb deze test op diverse fora gehouden (ook hier trouwens) en dat wordt er toch eigenlijk wel altijd gelijk uitgepikt. Dat hier 2 van de 3 dat niet doen, is echt wel een all time low hoor. Ik sta er een beetje van te kijken. Ook omdat veel publiek op de meer audiofielere fora vaak vrij oud is.
Vanaf ~12khz wordt flac2 weer luider, maar ik kan me voorstellen dat de meeste mensen dat niet meer horen.

Jouw conclusie dat het null residu niet erg beschadigd is, ben ik het dan ook niet mee eens. Als je het spectrale verloop van dit residu bekijkt, zit er een enorme relatieve bump in het hoog. Dit terwijl het normale muziekspectrum (geld voor de meeste muziek) een 6dB/oktaaf slope heeft. Dus hieraan kan je zien dat er een aanzienlijk verschil in het hoog zit.
Flac 2 is inderdaad de versie met de interlink die het signaal het minst veranderd. De tonale balans komt dan ook het meest overeen met wat op de CD staat.
Flac 1 en 2 zijn overigens wel 2 uitersten wat je ongeveer met verschillende interlinks in deze opzet kan halen.
koelpasta schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

3 klonk voor mij enigzins distorted met heel onprettige vervorming op bv de snare. In zn algemeenheid miste het dynamiek.

Ja, in de korte luistersessie hoorde ik geen noemenswaardige verschillen tussen 1 en 2 maar 3 had duidelijk een zware limiter aanstaan oid.
Ken jij het album?

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2023 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
mr_petit schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:21:
[...]

Jawel, maar dat verschil hoor jij niet.
Dat kan best, ik hoor bijna het hele hoogste octaaf niet meer zo goed. :)
En de aftandse koptelefoon zal ook niet helpen.
Die faseshift met 0,2hz zal inderdaad op 1 of andere manier door de platenspeler komen. Maar waar die vandaan komt...Schommelingen in draaitafels gaan eigenlijk altijd in/per revolutie en meestal 2x per revolutie, dus elke ~1,8 seconde danwel elke ~0,9 seconde.
Ik geloof dat het inderdaad geen quartz lock tafel was welke ik gebruikte. Maar het is niet dat de ene sample sneller loopt. Wellicht is het schommeling in de netspanning, die is ook niet echt stabiel.
Maar die faseshift zal je normaal niet horen zonder dat je een null test doet.
Ok, maar dan is de bron dus wel een variabele.
Het grote verschil bij deze 2 samples (dus flac 1 en flac 2) is het geluidsniveau in het hoog.
Vanaf ~7-8kHz is dat verschil bijna 3dB, waarbij flac 1 in dat gebied luider is. Ik heb deze test op diverse fora gehouden (ook hier trouwens) en dat wordt er toch eigenlijk wel altijd gelijk uitgepikt. Dat hier 2 van de 3 dat niet doen, is echt wel een all time low hoor. Ik sta er een beetje van te kijken. Ook omdat veel publiek op de meer audiofielere fora vaak vrij oud is.
Vanaf ~12khz wordt flac2 weer luider, maar ik kan me voorstellen dat de meeste mensen dat niet meer horen.
Ja, ik hoorde inderdaad dat het residu vooral hoog was.
Jouw conclusie dat het null residu niet erg beschadigd is, ben ik het dan ook niet mee eens. Als je het spectrale verloop van dit residu bekijkt, zit er een enorme relatieve bump in het hoog. Dit terwijl het normale muziekspectrum (geld voor de meeste muziek) een 6dB/oktaaf slope heeft. Dus hieraan kan je zien dat er een aanzienlijk verschil in het hoog zit.
Met 'beschadigd' doelde ik vooral op nonlineaire vervorming. Het verschil tussen de files kun je met een EQ rechtzetten.
Wat ook belangrijk is om mee te nemen is dat er uit je platenspeler waarschijnlijk geen line signaal komt. Het signaalnivo is lager. Daarnaast is volgens mij de impedantie complexer dan bij line verbindingen. Hierdoor speelt de kabel meer mee. Verder heeft de RIAA EQ ook een invloed. Kleine verschillen veroorzaakt door de kabel kunnen uitvergroot raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Nee, enkel via 'culturele osmose'. Ik heb her en der een nummer gehoord in mn omgeving, maar vind de muziek niet zo spanned buiten het 'totaalplaatje' om. Dus op zich, relatief zacht en oppervlakking klinkt het erg mooi, maar als ik op de mix ga inluisteren dan vind ik daar dingen die ik niet persee mooi vindt ofzo. De mix is dus wel goed, maar de geluiden/bronnen zelf vind ik niet zo mooi of spannend. Ben het ook regelmatig niet eens met de galmkeuze en hoeveelheid nu ik meer van dit album heb gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:50:
[...]

Het gaat hier om de uitspraken in deze posten:

[...]

[...]

[...]

Maar als ik jouw post zo lees, is dat je ontgaan en refereer je naar algemene blabla die specifiek niet voor draaitafels geldt, iets wat ik dus in die posts niet teruglees.
Je reageerde op een quote van mij. Jij schreef dat de impact van kabels altijd meetbaar is. En dat ontken ik dus. Dat je dan expliciet specifieke kabels bedoelt, prima, mag je natuurlijk noemen. Maar gewoon stellen dat de impact van alle kabels meetbaar is, terwijl je enkel specifieke situaties bedoelt, maakt het niet duidelijker.
[...]

Het gaat mij erom dat de uitspraken correct zijn.
Dan is de uitspraak dat je impact van elke kabel kan meten dus incorrect.
Dus misschien moet je meer aandacht geven aan op welke discussie je inhaakt.
Ik heb het nog 3x teruggelezen, maar tenzij ik echt mis, ging het niet over een specifieke discussie over kabels voor je LP speler. Dat je dus uitzondering dus eraan toevoegt, prima, maar maakt het niet de standaard.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 19-08-2023 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
koelpasta schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:47:

Ok, maar dan is de bron dus wel een variabele.
Ja maar geen hoorbare variabele. Daar ben ik zeker van in dit geval.
En deze variabele heeft geen invloed op de hoorbare variabele, de versterking danwel verzwakking in het hoog.
Wat ook belangrijk is om mee te nemen is dat er uit je platenspeler waarschijnlijk geen line signaal komt. Het signaalnivo is lager. Daarnaast is volgens mij de impedantie complexer dan bij line verbindingen. Hierdoor speelt de kabel meer mee. Verder heeft de RIAA EQ ook een invloed. Kleine verschillen veroorzaakt door de kabel kunnen uitvergroot raken.
Dat het signaalniveau lager is of dat er RIAA EQ toegepast wordt, heeft in dit geval, tussen flac 1 en 2 geen invloed. Want dat is hetzelfde.
Het verschil wat de interlink in dit geval maakt, is de capaciteit van de geleider. Dit zijn namelijk opnames met een MM element en die hebben een hele grote inductie. In de regel tussen de 250mH tot ca. 1H (in dit geval ca. 500mH). Daardoor vormt dit gewoon een filter in het hoorbare spectrum.
En dat dat 3dB of wellicht nog meer (afhankelijk van de L en C) kan uitmaken.. da's best veel
Er zit natuurlijk ook nog een faseshift in het hoog, omdat het een RLC filter is. Of die faseshift hoorbaar is, daarover zijn de meningen verdeeld, maar hij is wel behoorlijk, die kan bij 10kHz wel 40 graden zijn.
koelpasta schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:57:
[...]

Nee, enkel via 'culturele osmose'. Ik heb her en der een nummer gehoord in mn omgeving, maar vind de muziek niet zo spanned buiten het 'totaalplaatje' om. Dus op zich, relatief zacht en oppervlakking klinkt het erg mooi, maar als ik op de mix ga inluisteren dan vind ik daar dingen die ik niet persee mooi vindt ofzo. De mix is dus wel goed, maar de geluiden/bronnen zelf vind ik niet zo mooi of spannend. Ben het ook regelmatig niet eens met de galmkeuze en hoeveelheid nu ik meer van dit album heb gehoord.
flac 3 is namelijk de CD.
De loudness war is absoluut nog niet over :P Maar een plaat leent zich daar niet echt voor, dus het zijn twee totaal verschillende mastermixen
Flac 3 is wel zachter gemaakt tot het niveau van de plaatopname om een eerlijk/goed vergelijk te kunnen maken, maar dus alleen door het volume te verlagen, niet door compressie oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:01:
[...] Jij schreef dat de impact van kabels altijd meetbaar is.
Dit zeg ik helemaal nergens. Ik heb het woord impact geeneens gebruikt.
Dus je verdraait de zaak hier. Als je een sterk punt had, had je wel mijn letterlijke bewoordingen gebruikt.
Ik zei dat er altijd meetbare verschillen zijn. De verschillen waar ik op doel zijn verschillen in weerstand, inductie, capaciteit etc.

Ik haakte in op deze uitspraak van je:
De uitgang van de hele keten? Zelfs de beste meetapparatuur gaat dan echt geen verschillen vinden bij de kabels waar het hiet over gaat.
Je maakt hier een algemene bewering zonder dat je aangeeft dat hier uitzonderingen op zijn, dus geldt het voor alle mogelijke situaties. Het gaat hier over speakerkabels èn interlinks, zonder beperking waar ze wel of niet toegepast worden, dus in de breedste zin van het woord (want post van Grozno)
Waarbij ik zeg:
Dat hangt totaal van de situatie af.
Wat ik hier ook bewezen heb
Ik ben hier degene die zegt dat er uitzonderingen bestaan op jouw algemene bewering.
Die je bewust achterwege laat want je weet dat ze bestaan. Dat heb je zelf gezegd.
Als een algemene bewering niet sluitend is, behoeft dat een toelichting. Die heb ik voor je gemaakt. Dat is de status quo.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Rocketman schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:55:
Geluidsbeleving is ontzettend persoonlijk en afhankelijk van heel veel factoren. In de jaren zestig waren we veroordeeld tot het saaie Hilversum 1 en 2. Vervolgens kwamen er middengolfzenders zoals Radio Veronica, Radio Caroline en Radio London bij. Ondanks de krakkemikkige geluidskwaliteit was het enorm genieten van de nieuwe muziek die toen op moeizame wijze te horen was. Daar kan geen HiFi set meer mee concurreren.
Ik denk inderdaad dat dat de kern van het verhaal is.
Genieten van de muziek. Daar gaat het toch om. En dat doe je imo niet met constant een blik op meet-apparatuur en kijken of je er 1% meer uit kan halen door te “tweaken”.
De een is blij met een setje van €500 en de ander is (nog) niet tevreden met een set van 2 ton (absurd natuurlijk). Maar goed. Ieder zijn ding.
Ik bekijk regelmatig op de site: the-paradox.nl.
Heel nuttig, mijn inziens.
Mr. Klein zal er weer commentaar op hebben.
Is zijn goed recht, natuurlijk. Maar een bepaald moment moet je tevreden zijn is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Dixie schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:10:
[...]

Waarom zou ik daar commentaar op hebben.
Ze hebben het daar over zelf luidsprekers bouwen. Weet je wel hoeveel tijd dat kost. Dat is echt het laatste wat je moet doen. Ik spreek uit ervaring....
Er staat niet voor niets op de site te lezen:
Het ontwerpen van het filter is relatief snel gebeurt.
.....
Maar dan komt het echte werk pas: het corrigeren en of compenseren van het filter
....
Testen en corrigeren:
Dit is een van de meest belangrijkste punten uit bouwen van en luidsprekers. Het vergelijken of de uitkomst overeen komt met de berekeningen en verwachtingen.
Die site van jou verheerlijkt gewoon het tweaken.... :z

Je kan beter zo snel mogelijk naar de winkel lopen en iets wat ze kant en klaar hebben staan aanschaffen, kan je gelijk van muziek genieten...
Ik zou die site niet meer lezen hoor!

[ Voor 38% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mr_petit ik was inderdaad weinig specifiek in mijn bewoordingen en het is zeker goed om de uitzonderingen te benoemen, al was het maar omdat ze een 'regel' bevestigen.
Ik ben me ook zeker bewust van de gevoeligheid als het om platenspelers gaat. Ik ben daarnaast vooral benieuwd of er voor andere audioapparatuur hoorbare (of significant meetbare) verschillen ontstaan afhankelijk van de gekozen interlink. Ik heb die situaties namelijk nog niet ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Dixie schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:10:
[...]

Ik denk inderdaad dat dat de kern van het verhaal is.
Genieten van de muziek. Daar gaat het toch om. En dat doe je imo niet met constant een blik op meet-apparatuur en kijken of je er 1% meer uit kan halen door te “tweaken”.
De een is blij met een setje van €500 en de ander is (nog) niet tevreden met een set van 2 ton (absurd natuurlijk). Maar goed. Ieder zijn ding.
Ik bekijk regelmatig op de site: the-paradox.nl.
Heel nuttig, mijn inziens.
Is zijn goed recht, natuurlijk. Maar een bepaald moment moet je tevreden zijn is mijn mening.
Ik vraag me af wat nu de bedoeling is van zo'n post? Jij wilt schijnbaar gewoon luisteren zonder naar je apparatuur te kijken, een ander geniet er juist van om zelf te sleutelen en alles zo goed of mooi mogelijk te krijgen. Je bent hier net aan het doen of jouw mening bepaald hoe een ander moet genieten, maar onthoud dat ieder dat op zijn eigen manier doet.

Ik vind het b.v. leuk om luidsprekers nog wat te verbeteren (dingen zoals mr_petit hierboven aangeeft), maar ik kan ook mijn 10-euro oordoppen in doen en tijdens het hardlopen van mijn muziek genieten. En zo zijn er mensen die juist genieten van het hele bouwen/tweaken. Ieder zijn meug en het heeft dan ook weinig nut om een discussie te willen voeren over een mening.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_petit
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:25:
. Ik heb die situaties namelijk nog niet ontdekt.
Nee. Wel voor sommige microfoons en elektrische gitaren, maar dat is natuurlijk geen afspeelapparatuur.

Lange luidsprekerkabel met dunne diameter, dus hoge weerstand, kan m.i. wel effect hebben op weergave.
De laagweergave wordt iets anders en het impulsgedrag van de woofer wordt anders.
Dat is dus ook het belang van een seriespoel in het laag met een dikkere draaddiameter.
Mijn richtlijn was altijd dat de weerstand van het filter onder of rond de 0,3-0,35 moest blijven voor een kwaliteitssysteem in 8 ohm, in die orde van grootte.
Dus als je dan met je kabels onder/rond ca. de 0,1 ohm blijft is dat denk ik een verantwoordde combi die goed haalbaar is. Dat houdt in 1,5mm² tot 4,5 meter tussen box en versterker, en daarboven tot 7,5 meter 2,5mm², 4mm² tot 12 meter en 6mm² tot 17 meter.

Maar je ziet dus al dat als een spoel een weerstand heeft van 0,6 ohm, wat voor een budgetluidspreker/budgetfilter in het laag heel normaal kan zijn, je dat nooit met een dikke luidsprekerkabel kan compenseren.
Maar luidsprekerfilters worden natuurlijk ook met een bepaalde filosofie ontworpen. Sommige fabrikanten willen geen kernspoelen hebben omdat die meer vervorming hebben dan luchtspoelen. Als je dan een lage scheidingsfrequentie hebt en een nog redelijk lage weerstand wil hebben, dan wordt het snel een dure zaak.
Voorbeeldje: bij een scheidingsfrequentie van 500hz en een 2e orde filter in 8 ohm, dan heb je snel een spoel van meer dan 5mH nodig.
Een luchtspoel met draaddikte van 2mm (en da's best dik) met een waarde van 5,6mH kost €150 en heeft toch al een weerstand van 0,47 ohm.
Een kernspoel met die waarde met een weerstand van 0,3 ohm kost een fractie van dat (20-40 euro ongeveer)
Ergens komt er dus wel een punt dat je een luchtspoel gaat plaatsen die wel wat duurder is dan de kernspoel equivalent, maar dat je dan toch iets extra neerlegt voor de grotere luchtspoel om een lagere vervorming te krijgen. Je zit dan ook in hogere frequenties waar je oor gevoeliger wordt.
Dus bijvoorbeeld boven de 1khz alleen nog maar luchtspoelen. Zoiets.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2023 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:03:
[...]

Dit zeg ik helemaal nergens. Ik heb het woord impact geeneens gebruikt.
Dus je verdraait de zaak hier. Als je een sterk punt had, had je wel mijn letterlijke bewoordingen gebruikt.
Ik zei dat er altijd meetbare verschillen zijn. De verschillen waar ik op doel zijn verschillen in weerstand, inductie, capaciteit etc.

Ik haakte in op deze uitspraak van je:

[...]

Je maakt hier een algemene bewering zonder dat je aangeeft dat hier uitzonderingen op zijn
Dat leek mij duidelijk gezien ik wel degelijk aangaf dat er uitzonderingen zijn, ik noemde specifiek de kabels waar het hier (in dit topic) over gaat. En gezien jij in je vervolgposts heel duidelijk hebt gemaakt wat je van die claim vond (pure onzin), was mijn conclusie dat je dus vond dat door de keten de impact van de kabels waar het hier over gaat (€2000 speaker kabel, speciale HDMI kabels, voedingskabels, etc) meetbaar is. Want in dit topic gaat niet over of de capaciteit van kabels tussen element en voorversterker onhoorbaar is.

Blijkbaar hadden we een communicatie misverstand zullen we maar zeggen, ik zal in de toekomst beter proberen op te letten daarop, maar ik denk ook dat het zou helpen als jij vindt dat het onjuist is, specifiek noemt waar je het mee oneens bent. Ook voor andere lezers zal het sneller duidelijk zijn als je iets post van: "Let op dat er uitzonderingen zijn op bovenstaande, zoals bijvoorbeeld bij deze situatie, en hier kan je het verschil horen".

Edit: En voor de volledigheid, in principe denk ik niet dat het verkeerd is dat je het met regelmaat benoemt ;) . Hoewel elfenkabels altijd onzin zijn, zullen wij ook in ons gemak weleens claimen dat kabels nooit uitmaken, en zoals je aangeeft, daar zijn uitzonderingen op :) . En je wil niet dat iemand naar aanleiding van dit topic bij die uitzondering een kabel pakt die wel zijn luisterplezier vermindert.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 19-08-2023 23:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
Jorgen schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:54:
Wat ik me afvraag is wat het verschil in geluidsweergave is (reële weergave, geluidskwaliteit, klankkleur, etc) door het verschillende materiaalgebruik in speakers. Diamanten tweeters bijv, of zoiets als vlas, wat door Focal wordt gebruikt. Is dat ook puur esthetisch en marketing of doet het daadwerkelijk iets beter?
Voor een diamanten tweeter is wel iets te zeggen. Het is een heel stijf materiaal met een enorm hoge geluidssnelheid. Daardoor zullen resonanties in het membraam ver boven de gehoorgrens liggen.
Ook is diamant licht vergeleken met hoe stijf/sterk het is.
Maar de prijs van die tweeters....een accuton bd30 (30mm) kost €4,5k
Ze hebben ook een 50mm middentoner, die kost €11k
En een 90mm middentoner. Geen prijs kunnen vinden, maar ik ga uit van 30k+
Ze worden gemaakt met vapor deposition, maar ik denk dat dat een traag en ingewikkeld proces is (met vormen die moeten draaien in een hele hete oven onder hoge druk) en dat de hoeveelheid uitval ook nog eens groot is, waardoor grotere membranen snel exponentieel duurder worden omdat de opbrengst snel daalt.
Die Kharma speaker van 1,5 miljoen heeft 4 van die bd30 tweaters en 4 van die 50mm mids geloof ik.
Klinkt veel maar op 1,5 miljoen is het natuurlijk niets.
Typische luidsprekers die oliesjeiks kopen. Je kan aan het design ook wel een beetje zien dat dat een heel groot gedeelte van hun clientèle is. Ze zeggen ook al: alle opties voor finish zijn mogelijk. Dat is daar heel belangrijk, om iets unieks te hebben.
Ik denk maar zo, als ze daar zó veel geld hebben, dan is het mooi dat een nederlands bedrijf (Kharma) daar wat van weg kan plukken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 20-08-2023 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

mr_petit schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:58:
[...]

Voor een diamanten tweeter is wel iets te zeggen. Het is een heel stijf materiaal met een enorm hoge geluidssnelheid. Daardoor zullen resonanties in het membraam ver boven de gehoorgrens liggen.
Ook is diamant licht vergeleken met hoe stijf/sterk het is.
Maar de prijs van die tweeters....een accuton bd30 (30mm) kost €4,5k
Ze hebben ook een 50mm middentoner, die kost €11k
En een 90mm middentoner. Geen prijs kunnen vinden, maar ik ga uit van 30k+
Ze worden gemaakt met vapor deposition, maar ik denk dat dat een traag en ingewikkeld proces is (met vormen die moeten draaien in een hele hete oven onder hoge druk) en dat de hoeveelheid uitval ook nog eens groot is, waardoor grotere membranen snel exponentieel duurder worden omdat de opbrengst snel daalt.
Die Kharma speaker van 1,5 miljoen heeft 4 van die bd30 tweaters en 4 van die 50mm mids geloof ik.
Klinkt veel maar op 1,5 miljoen is het natuurlijk niets.
Typische luidsprekers die oliesjeiks kopen. Je kan aan het design ook wel een beetje zien dat dat een heel groot gedeelte van hun clientèle is
Poeh, dat zijn me wel prijzen zeg. Ik kan begrijpen waarom zoiets aanspreekt bij die doelgroep en waarom het in sommige speakers verwerkt wordt. Dan moet je ook wel zulke prijzen vragen.

Ik heb zelf de Focal Aria's waarin de hele range vlas verwerkt zit. Dit zegt Focal daar zelf over: https://www.focal.com/en/...m%20french%20flax%20fiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:04

interlink 1:
interlink 2:
Wellicht flauw maar om niet beïnvloed te worden heb ik de berichten na deze van mr_petit (nog) niet gelezen, anders heeft testen minder zin ;)
Ik heb geen koptelefoon dus gewoon op m'n speakers geluistert.

Er is een duidelijk verschil, nummer 1 is helderder, nummer 2 klinkt wat dof, het hoog is daar zachter.
Mijn voorkeur gaat zeker naar 1, dat 'doffige' kunnen mijn oren niet tegen.

Als het een interlink is die dat verschil veroorzaakt zullen dit samples zijn van een platenspeler denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Jorgen schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:01:
[...]

Ik heb zelf de Focal Aria's waarin de hele range vlas verwerkt zit. Dit zegt Focal daar zelf over: https://www.focal.com/en/...m%20french%20flax%20fiber.
Vlas heb ik geen ervaring mee, maar bijvoorbeeld papieren membranen zijn nog steeds heel goed en dempen vaak beter dan composiet of metalen membranen. Er wordt soms denigrerend over gedaan, omdat het lang bestaat en men denkt dat het goedkoop is, maar vrijwel alle breedbanders zijn van papier. vanwege het gedrag bij hogere frequenties (dus resonanties).
Ik kan me voorstellen dat vlas dezelfde zaken bereikt. natuurlijke vezels zijn altijd nog een stuk gecompliceerder van vorm en opbouw dan dat wij synthetisch kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

mr_petit schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:15:
[...]

Vlas heb ik geen ervaring mee, maar bijvoorbeeld papieren membranen zijn nog steeds heel goed en dempen vaak beter dan composiet of metalen membranen. Er wordt soms denigrerend over gedaan, omdat het lang bestaat en men denkt dat het goedkoop is, maar vrijwel alle breedbanders zijn van papier. vanwege het gedrag bij hogere frequenties (dus resonanties).
Ik kan me voorstellen dat vlas dezelfde zaken bereikt. natuurlijke vezels zijn altijd nog een stuk gecompliceerder van vorm en opbouw dan dat wij synthetisch kunnen maken.
Ik heb ook totaal geen klagen. Ik luister nu zo'n 6 jaar bijna elke dag naar mijn speakers en ben er nog steeds heel erg tevreden en blij mee. Het ziet er mooi natuurlijk uit en het klinkt fantastisch 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
cmndr_adama schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:06:
[...]

Wellicht flauw maar om niet beïnvloed te worden heb ik de berichten na deze van mr_petit (nog) niet gelezen, anders heeft testen minder zin ;)
Ik heb geen koptelefoon dus gewoon op m'n speakers geluistert.

Er is een duidelijk verschil, nummer 1 is helderder, nummer 2 klinkt wat dof, het hoog is daar zachter.
Mijn voorkeur gaat zeker naar 1, dat 'doffige' kunnen mijn oren niet tegen.

Als het een interlink is die dat verschil veroorzaakt zullen dit samples zijn van een platenspeler denk ik.
flac 1 is echt met de slechtste, goedkoopste dropveter interlink die ik kon vinden :+
En nog een vrij lange ook (1,8m oid)
Ik vind 1 veel te schel (misschien zijn de benadrukte frequenties iets te hoog om het schel te noemen) en uit balans. Ook op een koptelefoon.
Ik vind 2 in balans, maar met veel meer headroom (of lucht) in het hoog. Dus bekkens en HiHats waar je echt de sticks tegenaan hoort tikken. Flac 3 klinkt in het hoog gewoon als dikke stront die langzaam door een te nauwe rioolpijp wordt geperst. Het hoog bestaat uit fragmentjes ruis.
Maar je bent niet de enige die file 1 prefereert, toen ik de samples in het platenspelertopic plaatste, was er ook iemand die de voorkeur voor 1 had.
Als je een nieuwe phonopre ooit aanschaft, is het wellicht verstandig dat eentje met instelbare loading (capaciteit) koopt, dan kan je daarmee experimenteren. En een element met een microline/microridge naald (ik weet ff niet wat je nu hebt)

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 20-08-2023 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:04
@mr_petit Verassend :)

Maar wellicht ook niet helemaal... Het onderstreept wel dat het ook afhankelijk is van waarmee je luistert en wat je zelf prettig vind. Ik ben geen basshead, details en een prettig hoog vindt ik belangrijker, net als de midrange.

Ik heb toen ik mij antwoord gaf geluisterd op m'n werkkamer met een setje Celestion DL4 S2 (gesloten tweeweg, titanium tweeter) speakers. Dat zijn speakers die, wat meer nadruk hebben op de midrange en iets minder op het hoog. Bij gebrek aan een beter woord zou ik ze qua geluid een tikje 'warm' noemen.

In m'n werkkamer zit ik dichtbij en staan ze op monitorpads op m'n bureau.

Als test heb ik nog eens geluisterd met wat andere speakers die ik hier bij de hand heb, daarmee verandert mijn voorkeur een beetje:

Wharfedale Diamond V: Qua geluid een laidback speaker (kleine tweeweg, bas-reflex) is de beste omschrijving denk ik. Ook daar een beetje rolled off in het hoog, bij deze speaker blijf ik zeker bij sample 1. Voor mij de slechtste speakers die ik in huis heb overigens, geen aanrader (ze missen echt iets in het wat hogere bereik van stemmen - ik heb er eens een avondje film mee gekeken en daarna had ik het gevoel alsof m'n oor verstopt zat)

B&W DM100: Net als de Celestion's een gesloten tweeweg, vrij neutraal. Deze zijn in het hoog wel wat meer aanwezig dan de eerdere twee, het zit dichtbij maar met deze neig ik ietsje meer naar sample 2.

Ook even in de woonkamer geluisterd,
JMlab Focal Laureate: Franse compacte tweeweg, bas-reflex. Dit zijn speakers die van zichzelf wat 'bright' zijn, hierbij kies ik zeker voor sample 2.

4 verschillende speakers en het is dus 2 - 2.

Flac 3 heb ik ook nog geluisterd maar dat is helemaal niks.

Overigens is een instelbare phonopre zeker nog iets wat nog op m'n wensenlijstje staat. Ik gebruik nu de ingebouwde (Denon DRA-1000 & Marantz PM-6002), in de woonkamer een Dual 505-2 met een Ortofon OM20 en in de werkkamer een Dual 704 met een AT-VM95e. Die laatste krijgt in de toekomst nog een SH of ML.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
cmndr_adama schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 01:09:
Die laatste krijgt in de toekomst nog een SH of ML.
Ik zou in jouw geval zeker voor de at-vm95ml gaan.
Mijn opnames zijn gedaan met een AT-440mla, en die staat bekend als een element wat erg aggresief in het hoog is.
En als jij dan ook nog eens samples prefereert die een extra boost in het hoog hebben...
De at-vm95ml is al behoorlijk getempered tov de AT-440mla, maar als je de AT-vm95sh neemt, dan wordt het hoog nog zachter. Dat is globaal het verschil tussen shibata en microline. Microline benadrukt veel meer details in het hoog. Shibata's zijn zachter, terughoudender.
En een microline heeft meer speeluren, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Jorgen schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:54:
Wat vind je zelf beter, ik zou liever een vlakkere weergave hebben in een speaker dan klinkt het net als een studio monitor en zoals het geluid bedoeld is te klinken, ook voor films erg geschikt.
Tweeters van beryllium wat focal soms ook gebruikt zijn erg licht, en kunnen ver boven wat je kan horen je hebt er vrij weinig aan al zijn de specs wel mooi.
Perfect vlak ontworpen speakers zouden allemaal hetzelfde moeten klinken wat je ook voor materialen gebruikt, al willen sommige mensen meer bas of hoog horen.
Arendal speakers zijn erg vlak ontworpen maar klinken zeker niet saai. :)
Pagina: 1 ... 101 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic