Dat hangt van het element af. Je kan ook een MC element monteren, of een MM/MI met lagere inductie. Dan worden deze effecten naar buiten het audiospectrum verlegd.
Platenspeles hadden in de jaren 70 al moeten omschakelen naar een interne RIAA EQ en een line uitgang.
Er zijn zat platenspelers die een interne phonopre (en dus riaa eq) hebben.
Is wat voor te zeggen, maar het geeft ook een extra beperking in de zin dat je vast zit aan een voorversterker met een bepaald kwaliteitsniveau. En phonopre's zijn qua versterker denk ik de meest bepalende in de hele audioketen. Ze hebben de grootste versterkingsfactor, ze werken met de kleinste signalen, ze hebben een interne EQ (die, als je hele oude platen draait, ook nog eens anders geregeld is), ze moeten met soms met verschillende elementen kunnen werken etc etc etc.
Dus vanuit dat oogpunt is een losse phonopre, die je kan uitzoeken op sterke punten die aansluiten op jouw situatie, is daar wel wat voor te zeggen. Bijvoorbeeld veel meer dan een audio installatie met losse voor- en eindversterker, of een losse DAC, of dat soort zaken. Of zelfs een losse tuner.
Dan heb je al dat geklooi niet meer en kunnen fabrikanten een relatief passende voorversterker kunnen inbouwen met eventueel een vervangbaar stukje dat bij de cartridge past.
Ik heb nu een SL1200 en heb gemerkt dat echt elk stukje in die keten zwaar inbreuk doet aan kwaliteit. De kwaliteit van de plaat zelf (zowel master als persing), de cartridge, de mechanica van de draaitafel, de voorversterker en RIAA EQ.
Maar in de rest van je installatie hebben de luidsprekers toch ook heel veel invloed op het geluid?
Dat is inherent aan een audio installatie. Sommige componenten hebben nou eenmaal veel invloed.
Maar de mechanica van de draaitafel, de voorversterker , de riaa eq hebben, als je dat naar enig behoren inricht, maar heel weinig invloed.
De kwaliteit van de plaat zelf is natuurlijk hetzelfde aspekt als de kwaliteit van elke andere bron, dat hebben we wel gezien met de CD van Daft punk die ik hier gebruikte, en de cartridge kan je zien als analoog aan je luidsprekers. In beide zitten veel verschil tussen onderlinge modellen omdat het beide electrodynamische apparaten zijn.
Maar plaat/platenspelers is inderdaad niet het makkelijkste medium en niet het goedkoopste medium.
Al zijn cd's natuurlijk vanaf hun intrede tot het punt dat ze langzamerhand door streaming werden vervangen altijd een stuk duurder dan platen geweest. Een CD (nieuwe release) kostte globaal 40 gulden, een plaat globaal 25 gulden.
Ik vind het minder vervelend dat platenspelers, elementen, voorversterkers etc een ingewikkeld en uitgebreid concept kunnen zijn, omdat dat ook een keuzekwestie kan zijn. Je kan ook een kant en klare dp-300f tafel kopen met ingebouwde phonopre en voor onder de €250 beginnen met spelen wat nog best wel aardig klinkt. Stop er een at-vm95ml element op (€150, dus €400 totaal) en je hebt een combo die beter speelt dan een tafel van €1500 met het meegeleverde element.
Wat ik vervelender vindt is de huidige prijs van nieuwe platen. Het is heel normaal dat een nieuwe release als enkele LP meer dan €35 kost en een nieuwe release als dubbel LP meer dan €45 kost of soms zelfs meer dan €50.
Zeker omdat het een gehypte media is en vooral jongeren daardoor aangetrokken worden. Dat soort bedragen is voor iemand van 20 bijna niet op te brengen, dus ik vraag me af of het een toekomstbestendig businessmodel is. De muziekindustrie heeft jarenlang steen en been geklaagd over cassettebandjes, CD-R's (ondanks dat daar in NL beiden rechten over betaald werden), de overgang naar streaming (en dus de concurrentiekracht van diensten als spotify etc), maar ze roepen het ook over hunzelf af als ze hun eigen media zo duur maken.
Ja, maar ja, het geluid was al vrij duidelijk

En eerlijk gezegd ben ik ook mixen tegengekomen die er nog meer uitzagen als een worst maar die toch nog open en goed gemixt klonken.
De loudness war manifesteerde zich inderdaad op verschillende niveaus, maar er zitten toch echt een heleboel slechte cd's tussen hoor. Veel jaren 90 cd's, maar ook talloze moderne releases.
Kijk eens op
https://dr.loudness-war.info/ waar veel info over albums en hun dynamic range staan.
Dit is voor RAM, waar alle cd's echt zo veel slechter zijn dan de plaat.
https://dr.loudness-war.i...andom%20access%20memories
Downloads kunnen van heel verschillende bronnen zijn (zelfs master tape rips), dus dat is moeilijk oordelen.
Maar bij bijvoorbeeld streaming diensten kunnen nummers ook heel anders klinken. Dan gooit de platenmaatschappij er gewoon een eq/compressor/etc overheen die oudere nummers wat 'moderner' laten klinken (in mijn oren bijna altijd slechter). Dat heb ik wel met bepaalde nummers op spotify gehad (ik weet niet of dat op de overige streamingdiensten ook gebeurd) Daarom stream ik niet of nauwelijks.
Ik heb gewoon geen zin in dat soort geneuzel.