Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 102 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
mr_petit schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:03:

Dat het signaalniveau lager is of dat er RIAA EQ toegepast wordt, heeft in dit geval, tussen flac 1 en 2 geen invloed. Want dat is hetzelfde.
Het verschil wat de interlink in dit geval maakt, is de capaciteit van de geleider. Dit zijn namelijk opnames met een MM element en die hebben een hele grote inductie. In de regel tussen de 250mH tot ca. 1H (in dit geval ca. 500mH). Daardoor vormt dit gewoon een filter in het hoorbare spectrum.
En dat dat 3dB of wellicht nog meer (afhankelijk van de L en C) kan uitmaken.. da's best veel
Er zit natuurlijk ook nog een faseshift in het hoog, omdat het een RLC filter is. Of die faseshift hoorbaar is, daarover zijn de meningen verdeeld, maar hij is wel behoorlijk, die kan bij 10kHz wel 40 graden zijn.
Wat ik bedoelde was dat de RIAA EQ mischien afhankelijker is van de inputimpedantie dan bv een line ingang. En aangezien het signaal ook nog eens laag is speelt de kabel naar verhouding meer mee.

Phase shifts horen wij niet zo goed, tenzij je het direct (tegelijk) vergelijkt met een andere versie (shift).
flac 3 is namelijk de CD.
De loudness war is absoluut nog niet over :P Maar een plaat leent zich daar niet echt voor, dus het zijn twee totaal verschillende mastermixen
Flac 3 is wel zachter gemaakt tot het niveau van de plaatopname om een eerlijk/goed vergelijk te kunnen maken, maar dus alleen door het volume te verlagen, niet door compressie oid
Tja, was niet om aan te horen.,. :)
Is daar niet een relletje over geweest destijds? Begint me iets te dagen...
Ik vind het ook voor een loudness war casualty wel erg extreem in de zin dat het geluid duidelijk vervormt.
Wat me ook opvalt is dat een gemiddelde platgemaakte track transparanter klinkt terwijl de track er helemaal plat uitziet maar dat dit album nog redelijk veel pieken overhoudt terwijl het bagger (distorted, plat) klinkt. Die CD is heel vreemd gemastered.
Maar goed, ben zelf niet zo van vinyll als drager want dat heeft zn eigen beperkingen en problemen. Heb liever een goede digitale master, als die te vinden is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:02

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Goofy1978 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:20:
[...]

Wat vind je zelf beter, ik zou liever een vlakkere weergave hebben in een speaker dan klinkt het net als een studio monitor en zoals het geluid bedoeld is te klinken, ook voor films erg geschikt.
Tweeters van beryllium wat focal soms ook gebruikt zijn erg licht, en kunnen ver boven wat je kan horen je hebt er vrij weinig aan al zijn de specs wel mooi.
Perfect vlak ontworpen speakers zouden allemaal hetzelfde moeten klinken wat je ook voor materialen gebruikt, al willen sommige mensen meer bas of hoog horen.
Arendal speakers zijn erg vlak ontworpen maar klinken zeker niet saai. :)
Ik heb destijds geprobeerd om voor de meest reële weergave te gaan. B&W en Kef vond ik bijv veel te schel.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
koelpasta schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

Wat ik bedoelde was dat de RIAA EQ mischien afhankelijker is van de inputimpedantie dan bv een line ingang. En aangezien het signaal ook nog eens laag is speelt de kabel naar verhouding meer mee.
Dat maakt niet uit. Veel phonopre's hebben zelfs keuzeschakelaars om extra capaciteit voor te schakelen, en heel veel elementen wordt ook aangeraden om extra capaciteit toe te voegen om de frequentiekarakteristiek te compenseren. Soms wel 500pF. Daarvoor zou de dropveter die ik gebruikte goed volstaan, die was 466pF.
Dat houdt dus in dat zo'n element met ca. 3dB in het hoog gecompenseerd moet worden.
De andere interlink zat iets onder de 100pF. Daar komt dan natuurlijk ook nog de capaciteit van de bedrading in je toonarm en in de speler bij. Dat is doorgaans tussen de 30pF en 80pF
Spelen met capaciteit is vergelijkbaar met draaien aan de toonregeling op je versterker wat dat betreft.
Tja, was niet om aan te horen.,. :)
Is daar niet een relletje over geweest destijds? Begint me iets te dagen...
Dat relletje weet ik niet. Ik weet wel dat het een ontzettend populair album was toen het uitkwam.
Ik heb de rip van de CD nog vergeleken met wat flac rips die ik heb gedownload van andere releases (anneversary release, japanse release dat soort dingen), maar alle releases hebben hetzelfde platgecompressde signaal, dus het is niet dat mijn release heel slecht is en dat er remasters zijn.
Ik vind het ook voor een loudness war casualty wel erg extreem in de zin dat het geluid duidelijk vervormt.
Wat me ook opvalt is dat een gemiddelde platgemaakte track transparanter klinkt terwijl de track er helemaal plat uitziet maar dat dit album nog redelijk veel pieken overhoudt terwijl het bagger (distorted, plat) klinkt. Die CD is heel vreemd gemastered.
Valt wel mee hoor, de vreemde master.
Mijn fragment was zachter gemaakt om een vergelijk met de lp mogelijk te maken (dit is alleen volume aanpassen).
De rechtstreekse rip van cd ziet er zo uit (gehele nummer):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2sKJFr5/dpgiveCD.jpg
Daar word ik niet vrolijk van :+

De vinylrip (de mijne althans..) ziet er zo uit (niet het gehele nummer, maar dat fragment, maar ik denk dat de boodschap wel over komt ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xmwSwdJ/dpgiveLP.jpg
Maar goed, ben zelf niet zo van vinyll als drager want dat heeft zn eigen beperkingen en problemen. Heb liever een goede digitale master, als die te vinden is. :)
Voor mij is het niet òf - òf, maar èn - èn.
We kunnen namelijk niet kiezen hoe een album op de markt wordt gebracht. Een belletje naar de artiest, studio of platenmaatschappij dat eea. niet goed is gegaan en dat ze het maar ff over moeten doen heeft niet zoveel nut, behalve het gelach aan de andere kant van de lijn.
Maar er bestaan ook heel veel platen die bagger klinken.
Sowieso veel oude platen (jaren 60, 70) toen technisch werken met het volledige audiospectrum überhaupt al een uitdaging was (al helemaal in het snij en persproces), maar ook nu, dat er gewoon echt fouten worden gemaakt in de mastermix (bijvoorbeeld met als doel een 'warm geluid' te creëren wat resulteert in een compleet doffe plaat, of slechte persing etc. Teveel speeltijd op 1 kant was vroeger soms ook een issue, en was natuurlijk een financieel aspekt.
Maar loudness war zoals zich dat op CD manifesteert zit niet op een plaat.
Maar als je een goede CD hebt, en een goede plaat, dan is het verschil doorgaans onhoorbaar. Dus het medium hoeft niet de bepalende factor te zijn.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:19:
[...]

Dat maakt niet uit. Veel phonopre's hebben zelfs keuzeschakelaars om extra capaciteit voor te schakelen, en heel veel elementen wordt ook aangeraden om extra capaciteit toe te voegen om de frequentiekarakteristiek te compenseren. Soms wel 500pF. Daarvoor zou de dropveter die ik gebruikte goed volstaan, die was 466pF.
Dat houdt dus in dat zo'n element met ca. 3dB in het hoog gecompenseerd moet worden.
De andere interlink zat iets onder de 100pF. Daar komt dan natuurlijk ook nog de capaciteit van de bedrading in je toonarm en in de speler bij. Dat is doorgaans tussen de 30pF en 80pF
Spelen met capaciteit is vergelijkbaar met draaien aan de toonregeling op je versterker wat dat betreft.
Ja, maar ik vind het sowiso al een brak systeem als er zo een afhankelijkheid is van de impedantie van de kabel. 8)7
Platenspeles hadden in de jaren 70 al moeten omschakelen naar een interne RIAA EQ en een line uitgang. Dan heb je al dat geklooi niet meer en kunnen fabrikanten een relatief passende voorversterker kunnen inbouwen met eventueel een vervangbaar stukje dat bij de cartridge past.
Ik heb nu een SL1200 en heb gemerkt dat echt elk stukje in die keten zwaar inbreuk doet aan kwaliteit. De kwaliteit van de plaat zelf (zowel master als persing), de cartridge, de mechanica van de draaitafel, de voorversterker en RIAA EQ. En omdat ik niet voorbereid was op die keten klonk het bij mij een heel stuk minder dan een digitale bron. Het is een beetje een snowflake gebeuren om in de buurt te komen van dezelfde kwaliteit.
Daarmee zeg ik overigens niks over masters die voor vinyl beter kunnen zijn. Het gaat me puur om het medium en afspeelteken.
Dat relletje weet ik niet. Ik weet wel dat het een ontzettend populair album was toen het uitkwam.
Ik heb de rip van de CD nog vergeleken met wat flac rips die ik heb gedownload van andere releases (anneversary release, japanse release dat soort dingen), maar alle releases hebben hetzelfde platgecompressde signaal, dus het is niet dat mijn release heel slecht is en dat er remasters zijn.
Ja, ik geloof je direct. Er zijn veel releases verpest door dit soort fratsen.
Valt wel mee hoor, de vreemde master.
Mijn fragment was zachter gemaakt om een vergelijk met de lp mogelijk te maken (dit is alleen volume aanpassen).
De rechtstreekse rip van cd ziet er zo uit (gehele nummer):
[Afbeelding]
Daar word ik niet vrolijk van :+
Nou ja, visueel leek het mij minder platgemaakt dan sommige andere tracks die ik gezien heb. Maar de inhoud had er duidelijk onder te lijden. De muziek is er niet mooier op geworden en er is wat wilde vervorming te horen die niet in de vinyl zat. Klinkt eerlijk gezegd amateuristisch.
De vinylrip (de mijne althans..) ziet er zo uit (niet het gehele nummer, maar dat fragment, maar ik denk dat de boodschap wel over komt ;)
Ja, maar ja, het geluid was al vrij duidelijk :)
En eerlijk gezegd ben ik ook mixen tegengekomen die er nog meer uitzagen als een worst maar die toch nog open en goed gemixt klonken. Dat was dan wel van het type niet te drukke electronische muziek. En die mixen worden vanaf het begin zo opgemaakt dat ze die luidheid kunnen bereiken zonder achteraf een heavy limiter eroverheen te moeten halen.
Dit album daarintegen lijkt gewoon niet gemaakt te zijn om op die manier geprocessed te worden en dat is dus te horen. Alsof je jaren 70 rock op dezelfde manier platmaakt. Klinkt ook niet omdat de originele compositie/mix er niet op voorbereid was. En dus krijg je allerlei technische gebreken in de mix die niks met de muziek te maken hebben.
Voor mij is het niet òf - òf, maar èn - èn.
We kunnen namelijk niet kiezen hoe een album op de markt wordt gebracht. Een belletje naar de artiest, studio of platenmaatschappij dat eea. niet goed is gegaan en dat ze het maar ff over moeten doen heeft niet zoveel nut, behalve het gelach aan de andere kant van de lijn.
Maar er bestaan ook heel veel platen die bagger klinken.
Sowieso veel oude platen (jaren 60, 70) toen technisch werken met het volledige audiospectrum überhaupt al een uitdaging was (al helemaal in het snij en persproces), maar ook nu, dat er gewoon echt fouten worden gemaakt in de mastermix (bijvoorbeeld met als doel een 'warm geluid' te creëren wat resulteert in een compleet doffe plaat, of slechte persing etc. Teveel speeltijd op 1 kant was vroeger soms ook een issue, en was natuurlijk een financieel aspekt.
Maar loudness war zoals zich dat op CD manifesteert zit niet op een plaat.
Maar als je een goede CD hebt, en een goede plaat, dan is het verschil doorgaans onhoorbaar. Dus het medium hoeft niet de bepalende factor te zijn.
LOL, toek ik een paar maanden geleden aan mn platenhobby begon (die SL1200 kreeg ik van een vriend die overleden was) dacht ik het goed aan te pakken en kocht een paar pink floyd re-releases van een aantal jaren geleden. Wat denk je? Persfout. 8)7 anno 2016.. een grote naam en dan ook nog eens DSOTM. En dan de batch niet van de markt halen maar gewoon verkopen. Ik was redelijk genezen..,., Het was leuk om wat oude houseplaatjes te luisteren, maar ik hoef die keten niet. De nostalgie gaat het voor mij niet trekken en het is te iffy om de kwaliteit enigzins te garanderen. Als de digitale releases nou eens niet nagemastered werden voor een bepaald doelpubliek dan was dat redelijk ideaal geweest. Maar ja, mooie dingen mogen niet bestaan want het moet vooral verkopen. En als je baseline goed wilt (dus zonder dat het afbreuk doet aan de studiomaster) dan moet je je protemonee extra trekken ook al krijg je dan iets waar minder aan geklooid is en wat in feite dus goedkoper geproduceerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
koelpasta schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:19:
[...]

Ja, maar ik vind het sowiso al een brak systeem als er zo een afhankelijkheid is van de impedantie van de kabel. 8)7
Dat hangt van het element af. Je kan ook een MC element monteren, of een MM/MI met lagere inductie. Dan worden deze effecten naar buiten het audiospectrum verlegd.
Platenspeles hadden in de jaren 70 al moeten omschakelen naar een interne RIAA EQ en een line uitgang.
Er zijn zat platenspelers die een interne phonopre (en dus riaa eq) hebben.
Is wat voor te zeggen, maar het geeft ook een extra beperking in de zin dat je vast zit aan een voorversterker met een bepaald kwaliteitsniveau. En phonopre's zijn qua versterker denk ik de meest bepalende in de hele audioketen. Ze hebben de grootste versterkingsfactor, ze werken met de kleinste signalen, ze hebben een interne EQ (die, als je hele oude platen draait, ook nog eens anders geregeld is), ze moeten met soms met verschillende elementen kunnen werken etc etc etc.
Dus vanuit dat oogpunt is een losse phonopre, die je kan uitzoeken op sterke punten die aansluiten op jouw situatie, is daar wel wat voor te zeggen. Bijvoorbeeld veel meer dan een audio installatie met losse voor- en eindversterker, of een losse DAC, of dat soort zaken. Of zelfs een losse tuner.
Dan heb je al dat geklooi niet meer en kunnen fabrikanten een relatief passende voorversterker kunnen inbouwen met eventueel een vervangbaar stukje dat bij de cartridge past.
Ik heb nu een SL1200 en heb gemerkt dat echt elk stukje in die keten zwaar inbreuk doet aan kwaliteit. De kwaliteit van de plaat zelf (zowel master als persing), de cartridge, de mechanica van de draaitafel, de voorversterker en RIAA EQ.
Maar in de rest van je installatie hebben de luidsprekers toch ook heel veel invloed op het geluid?
Dat is inherent aan een audio installatie. Sommige componenten hebben nou eenmaal veel invloed.
Maar de mechanica van de draaitafel, de voorversterker , de riaa eq hebben, als je dat naar enig behoren inricht, maar heel weinig invloed.
De kwaliteit van de plaat zelf is natuurlijk hetzelfde aspekt als de kwaliteit van elke andere bron, dat hebben we wel gezien met de CD van Daft punk die ik hier gebruikte, en de cartridge kan je zien als analoog aan je luidsprekers. In beide zitten veel verschil tussen onderlinge modellen omdat het beide electrodynamische apparaten zijn.

Maar plaat/platenspelers is inderdaad niet het makkelijkste medium en niet het goedkoopste medium.
Al zijn cd's natuurlijk vanaf hun intrede tot het punt dat ze langzamerhand door streaming werden vervangen altijd een stuk duurder dan platen geweest. Een CD (nieuwe release) kostte globaal 40 gulden, een plaat globaal 25 gulden.
Ik vind het minder vervelend dat platenspelers, elementen, voorversterkers etc een ingewikkeld en uitgebreid concept kunnen zijn, omdat dat ook een keuzekwestie kan zijn. Je kan ook een kant en klare dp-300f tafel kopen met ingebouwde phonopre en voor onder de €250 beginnen met spelen wat nog best wel aardig klinkt. Stop er een at-vm95ml element op (€150, dus €400 totaal) en je hebt een combo die beter speelt dan een tafel van €1500 met het meegeleverde element.
Wat ik vervelender vindt is de huidige prijs van nieuwe platen. Het is heel normaal dat een nieuwe release als enkele LP meer dan €35 kost en een nieuwe release als dubbel LP meer dan €45 kost of soms zelfs meer dan €50.
Zeker omdat het een gehypte media is en vooral jongeren daardoor aangetrokken worden. Dat soort bedragen is voor iemand van 20 bijna niet op te brengen, dus ik vraag me af of het een toekomstbestendig businessmodel is. De muziekindustrie heeft jarenlang steen en been geklaagd over cassettebandjes, CD-R's (ondanks dat daar in NL beiden rechten over betaald werden), de overgang naar streaming (en dus de concurrentiekracht van diensten als spotify etc), maar ze roepen het ook over hunzelf af als ze hun eigen media zo duur maken.
Ja, maar ja, het geluid was al vrij duidelijk :)
En eerlijk gezegd ben ik ook mixen tegengekomen die er nog meer uitzagen als een worst maar die toch nog open en goed gemixt klonken.
De loudness war manifesteerde zich inderdaad op verschillende niveaus, maar er zitten toch echt een heleboel slechte cd's tussen hoor. Veel jaren 90 cd's, maar ook talloze moderne releases.
Kijk eens op https://dr.loudness-war.info/ waar veel info over albums en hun dynamic range staan.
Dit is voor RAM, waar alle cd's echt zo veel slechter zijn dan de plaat.
https://dr.loudness-war.i...andom%20access%20memories
Downloads kunnen van heel verschillende bronnen zijn (zelfs master tape rips), dus dat is moeilijk oordelen.
Maar bij bijvoorbeeld streaming diensten kunnen nummers ook heel anders klinken. Dan gooit de platenmaatschappij er gewoon een eq/compressor/etc overheen die oudere nummers wat 'moderner' laten klinken (in mijn oren bijna altijd slechter). Dat heb ik wel met bepaalde nummers op spotify gehad (ik weet niet of dat op de overige streamingdiensten ook gebeurd) Daarom stream ik niet of nauwelijks.
Ik heb gewoon geen zin in dat soort geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
mr_petit schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:14:
[...]

Waarom zou ik daar commentaar op hebben.
Ze hebben het daar over zelf luidsprekers bouwen. Weet je wel hoeveel tijd dat kost. Dat is echt het laatste wat je moet doen. Ik spreek uit ervaring....
Er staat niet voor niets op de site te lezen:

Je kan beter zo snel mogelijk naar de winkel lopen en iets wat ze kant en klaar hebben staan aanschaffen, kan je gelijk van muziek genieten...
Ik zou die site niet meer lezen hoor!
Toevallig heb ik in verleden Voor en eindversterkers gebouwd (hybride, mosfet + buis) niet zelf ontworpen, hoor. Maar ze klonken bijzonder goed, trouwens) en dat geldt ook voor mijn (zelfbouw) luidsprekers (waar ik nu nog naar luister).
Echter werden die versterkers (voorversterkers en mono blokken), ruimtevreters. Alles op een Target rack, samen met een Micro Seiki platenspeler. Dus alles van de hand gedaan en heb daar een mooie Van Medevoort versterker voor terug gekocht.
E ik geniet daar nog steeds van. :z
En die site, Ja, daar is iemand die het e.e.a goed heeft onderbouwd om mythes naar het land der fabelen te sturen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Dixie op 21-08-2023 23:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:56
Kunnen we het nu weer over de zilveren HIFI-kabels gaan gesmeed door elfen gaan hebben? De laatste twee pagina's gaan erg off-topic heb ik het idee.....

Voor degene die heel veel Elfenkabels bij elkaar wilt zien, koop Het Grote Kabelboek 2023 van HVT. Je valt van de ene in de andere verbazing.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAoUY64RppaOPeX3JiJak7isV4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHN61x2Vbv75SvLnw5bDMXDM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
redwing schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:27:
[...]

Ik vraag me af wat nu de bedoeling is van zo'n post? Jij wilt schijnbaar gewoon luisteren zonder naar je apparatuur te kijken, een ander geniet er juist van om zelf te sleutelen en alles zo goed of mooi mogelijk te krijgen. Je bent hier net aan het doen of jouw mening bepaald hoe een ander moet genieten, maar onthoud dat ieder dat op zijn eigen manier doet.

Ik vind het b.v. leuk om luidsprekers nog wat te verbeteren (dingen zoals mr_petit hierboven aangeeft), maar ik kan ook mijn 10-euro oordoppen in doen en tijdens het hardlopen van mijn muziek genieten. En zo zijn er mensen die juist genieten van het hele bouwen/tweaken. Ieder zijn meug en het heeft dan ook weinig nut om een discussie te willen voeren over een mening.
Als je wil tweaken, dan moet je dat lekker doen. Ik geef alleen maar aan dat al die moeite voor die ene procent (die je toch niet hoort..), zonde is van je tijd en geld en dat juist in de audio wereld (waar ik al een poosje in aanwezig ben), Verschrikkelijk veel onzin wordt verkocht. Laat staan de theorieën die ik soms voorbij ziet komen. En dan kom je gauw in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht".
Daarom haak ik op dit deel van het forum (voor goed) af. Adios. :w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Dixie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:35:
[...]

Als je wil tweaken, dan moet je dat lekker doen. Ik geef alleen maar aan dat al die moeite voor die ene procent (die je toch niet hoort..), zonde is van je tijd en geld en dat juist in de audio wereld (waar ik al een poosje in aanwezig ben), Verschrikkelijk veel onzin wordt verkocht. Laat staan de theorieën die ik soms voorbij ziet komen. En dan kom je gauw in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht".
Daarom haak ik op dit deel van het forum (voor goed) af. Adios. :w
Ehm, dat is juist waar dit hele topic over gaat :+ Dat er veel onzin wordt verkondigt hoef je hier dan ook niet te vertellen. Je moet er alleen wel opletten wat nu wel en juist niet hoor- en meetbare verschillen geeft.

Waarbij het in dit geval onzin is om dure/dikke kabels te kopen. Maar zo'n bottleneck in de luidsprekers kan juist wel een verschil maken. Waarbij het aanpassen van de luidsprekers daadwerkelijk (afhankelijk van de gebruikte onderdelen) voor meet- en hoorbaar verschil kan zorgen. En dan kun je je nog afvragen of het geluid beter wordt of niet (want dat is heel persoonlijk), maar dat het anders wordt is makkelijk aan te tonen. Het simpele feit dat buizenversterkers nog steeds gewilt zijn geeft wel aan hoe persoonlijk het is, als er iets niet lineair versterkt zijn het die dingen wel ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:37
koelpasta schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt. De meeste mensen die veel muziek luisteren zijn met dit fenomeen bekend. Stemming, setting, toestand van je oren op dat moment, tijd van de dag, waar je je focus op legt, etc hebben allemaal een invloed op de waarneming van de muziek waar je naar luistert.
Dat is met alle waarbinnen zo. Voorbeeld: whisky proeverij met 8 soorten, degene die er met zes man anoniem het minst positief beoordelen is letterlijk een dag later, hangend bij de openhaard, heel top (of andersom).

mixing a drink and music

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Op ASR staan een leuke thread over het upgraden van onderdelen van cross-overs:
https://www.audiosciencer...citors-abx-samples.48703/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:11

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:44:
Op ASR staan een leuke thread over het upgraden van onderdelen van cross-overs:
https://www.audiosciencer...citors-abx-samples.48703/
Erg cool om te zien hoeveel werk hij erin heeft gestoken. Aangezien ik niet zoveel kennis als hem heb en niet op dat forum actief ben, vraag ik mij wel af wat de verschillen zijn bij moeilijk aan te sturen low impedance speakers op hoog vermogen. Blijven de verschillen dan nog steeds niet merkbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

n00bs schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:26:
[...]

Erg cool om te zien hoeveel werk hij erin heeft gestoken. Aangezien ik niet zoveel kennis als hem heb en niet op dat forum actief ben, vraag ik mij wel af wat de verschillen zijn bij moeilijk aan te sturen low impedance speakers op hoog vermogen. Blijven de verschillen dan nog steeds niet merkbaar?
Haha, ja, mooi. en als dáár dan geen verschil uit komt "ik vraag me wel af, blijven de verschillen ook niet meerbaar als ....".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:07

timovd

Voorsprong door techniek

https://www.htforum.nl/ya...299.msg3178659#msg3178659
Hier zit iemand flink te trollen over een aparte elektragroep voor audio met gouden contacten. Heerlijk dit!

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Pfoe, is wel een thread van 6 jaar oud...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Boefmans schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:49:
[...]

Dat is met alle waarbinnen zo. Voorbeeld: whisky proeverij met 8 soorten, degene die er met zes man anoniem het minst positief beoordelen is letterlijk een dag later, hangend bij de openhaard, heel top (of andersom).
Ja, ik denk dat het met alle externe prikkels zo werkt. Uiteindelijk is er te weinig informatie en dan gaan je hersenen het zelf maar naar eigen inzicht invullen. En hoe ze dat invullen wordt bepaald door je verwachtingen, je stemming etc..
Het is iets waar je enorm rekening mee moet houden maar veel mensen realiseren zich totaal niet dat ze hun oordeel aan het fantaseren zijn en dat hun 'gevoel' beinvloed kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:03
koelpasta schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:04:
[...]

Ja, ik denk dat het met alle externe prikkels zo werkt. Uiteindelijk is er te weinig informatie en dan gaan je hersenen het zelf maar naar eigen inzicht invullen. En hoe ze dat invullen wordt bepaald door je verwachtingen, je stemming etc..
Het is iets waar je enorm rekening mee moet houden maar veel mensen realiseren zich totaal niet dat ze hun oordeel aan het fantaseren zijn en dat hun 'gevoel' beinvloed kan worden.
Dat is hetzelfde als ik vinyl opzet. Vind de hele ervaring mooi. de plaat uit de hoes halen etc. Dan lijkt het alsof de muziek beter klinkt. Maar ik ga er vanuit dat mijn spotify streams echt wel beter klinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
m3gA schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

Dat is hetzelfde als ik vinyl opzet. Vind de hele ervaring mooi. de plaat uit de hoes halen etc. Dan lijkt het alsof de muziek beter klinkt. Maar ik ga er vanuit dat mijn spotify streams echt wel beter klinken.
Nou, dit is dan wel weer een discussiepuntje. Vinyl wordt vaak anders gemastered en het kan voor sommige muziek best ok zijn om voor vinyl gemastered te worden. Dan praat ik over techno, house etc. in de jaren 90. Exacte reproductie was niet zo belangrijk en de mastering gaf een extra kick aan de muziek. Zo wordt o.a. bas mono gemaakt wat voordelen heeft voor reproductie via een P.A.
Anyway, vinyl kan wel degelijk een eigen sound hebben. Of je dat mooi vindt of niet is verder een persoonlijke zaak, maar er zit in ieder geval verschil in om waar te nemen.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:37
koelpasta schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:04:
[...]

Precies.het is technisch zelfs andersom: er is te veel informatie.voor.onze 'sensoren'.

mixing a drink and music

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
m3gA schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

Heel veel platen klinken beter dan hun CD variant omdat muziek op CD's vaak gewoon platgecompressed is.
Zie mijn eerdere post met een luisterfragment hier:
mr_petit in "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6"

En kijk bijv. ook eens op https://dr.loudness-war.info/ betreffende het verschil in dynamiek tussen de muziek op plaat en op CD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dixie
mr_petit schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:54:
[...]

Heel veel platen klinken beter dan hun CD variant omdat muziek op CD's vaak gewoon platgecompressed is.

En kijk bijv. ook eens op https://dr.loudness-war.info/ betreffende het verschil in dynamiek tussen de muziek op plaat en op CD.
De sound van een LP dat deze veel vaker beter is, is zwaar overschat. Dat kan ik rustig stellen met mijn zeer ruime en jarenlange ervaring.
Het argument drijft op nostalgie. En ja, ook ik heb daar jaren geleden in geïnvesteerd in een (dure) speler etc.
Maar daar ben ik toch vanaf gestapt. Het overgrote deel van CD’s klinken gewoon beter.
De groep die daar niet in gelooft (en daar ben je natuurlijk vrij in), zijn lastig van hun geloof af te houden. (Ze horen graag, wat ze willen horen). En hebben daar vaak ook veel geld in gestoken.
Maar goed, ieder ze meug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Dixie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:22:
[...]

Het argument drijft op nostalgie.
Heb je überhaupt mijn post gelezen?
Volgens mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
mr_petit schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:54:
[...]

Mwa, brothers in arms op cd klinkt toch wel een tandje beter op cd dan lp. Beide de originele versie uiteraard. Maar goed, dat vind ik en jij kan iets ander beter vinden klinken.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
j-phone schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:13:
[...]

Mwa, brothers in arms op cd klinkt toch wel een tandje beter op cd dan lp. Beide de originele versie uiteraard. Maar goed, dat vind ik en jij kan iets ander beter vinden klinken.
Ik zeg ook niet dat alle platen beter klinken. Sterker nog, ik richt mij in die uitspraken grotendeels op de loudness war wat grotendeels inhoud de periode begin 90's tot nu. Brothers in arms valt daar niet onder.

Omdat je al aangeeft 'dit vind ik en jij vindt dat', plaats ik eigenlijk altijd samples van die albums in de discussie, om anderen hun eigen mening te kunnen laten vormen. En om eea te laten controleren. Ik bedoel....misschien heb je brothers in arms als LP alleen maar op een crossley geluisterd. weet ik veel :P, maar dat beinvloedt ongetwijfeld je mening ;) :P
Alleen een pure dit vind ik dit vindt jij discussie is niet zinnig imho.
Aardbeienjam is nou eenmaal lekkerder dan kersenjam zegt ook niet zoveel als je het zelf niet kan proeven.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 27-10-2023 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
mr_petit schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

Ik zeg ook niet dat alle platen beter klinken. Sterker nog, ik richt mij in die uitspraken grotendeels op de loudness war wat grotendeels inhoud de periode begin 90's tot nu. Brothers in arms valt daar niet onder.

Omdat je al aangeeft 'dit vind ik en jij vindt dat', plaats ik eigenlijk altijd samples van die albums in de discussie, om anderen hun eigen mening te kunnen laten vormen. En om eea te laten controleren. Ik bedoel....misschien heb je brothers in arms als LP alleen maar op een crossley geluisterd. weet ik veel :P, maar dat beinvloedt ongetwijfeld je mening ;) :P
Alleen een pure dit vind ik dit vindt jij discussie is niet zinnig imho.
Aardbeienjam is nou eenmaal lekkerder dan kersenjam zegt ook niet zoveel als je het zelf niet kan proeven.
Uhm, ik zeg niet 'jij vindt dat'. Ik hou dat nu juist in het midden door aan te geven dat ik jouw mening ook prima vind.

De lp is op een middenklasser Dual beluisterd van enige jaren geleden. Midden jaren 80 kwam dat ding vandaan.

Anyway, na opgegroeid te zijn met lp (ik ben een begin jaren 70 product) vind ik de cd nog steeds superieur.

Kunnen we weer terug naar kabels?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
j-phone schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:01:
[...]

Anyway, na opgegroeid te zijn met lp (ik ben een begin jaren 70 product) vind ik de cd nog steeds superieur.
Maar is het een kwestie van CD danwel LP superieur vinden of een kwestie van hoe muziek op CD danwel LP gezet wordt superieur vinden.
Want naar dat laatste luister je uiteindelijk.
En dat is dan ook in veel gevallen mijn kritiek. Ik heb helemaal geen kritiek op de CD an sich.
De mastermix die op CD gezet wordt is vaak totaal anders dan die op LP gezet wordt, en dat verschil is dus in de jaren 90 nog veel groter geworden door de loudness war (die nog steeds bestaat bij veel releases kennelijk).

Trouwens, op brothers in arms is dat verschil tussen LP en CD ook heel groot, maar anders dan dat je denkt, en denk ik de beste reden om voor de cd te kiezen ;) :D

Het is bij mij dus niet een kwestie van óf..óf, maar van èn...èn.. ;) :)

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 27-10-2023 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
@mr_petit Het valt me op dat je dit topic veelal gebruikt om jou mening te ventileren over onderwerpen wat niks te maken heeft met de titel van dit topic: "zilveren Hifi kabels gesmeed door elfen bij maanlicht".
Dat maakt dit topic voor mij (en anderen) minder interessant.
Graag ontopic a.u.b.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

sonsan schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:30:
@mr_petit Het valt me op dat je dit topic veelal gebruikt om jou mening te ventileren over onderwerpen wat niks te maken heeft met de titel van dit topic: "zilveren Hifi kabels gesmeed door elfen bij maanlicht".
Graag ontopic a.u.b.
LOL, serious?
Misschien is je ook iets anders opgevallen dat iedereen hier zijn mening zit te verkondigen en eventueel te verdedigen. Het is 1 grote touwtrek wedstrijd met 1 kamp elke staalkabel is prima en elke versterker met zelfde wattage is exact als een duurdere, dan heb je de audiofielen er tegenover en een middenkamp (bv ik).

Als er iemand wel uitgebreid antwoord geeft met onderbouwing is het mr petit wel. Het OT zijn snap ik, maar ik zie de anti-kamp ook vaak genoeg een ander onderwerp aanboren of als een klein kind lopen drammen. Eerlijk gezegd vind ik dit hele topic ook niet meer vermakelijk, maar zeer triest geworden op een paar tweakers na, waaronder hem en koelpasta. Maar goed, zo zie ik het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sonsan
Ieder zo zijn mening.
Maar volgens mij is (was?) dit topic bedoeld om de rariteiten in kabelland te delen. En dat was leuk
Te vaak worden de laatste tijd compleet andere onderwerpen aangehaald wat niet in dit topic thuis hoort .
Maar dat is mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
sonsan schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:30:
Graag ontopic a.u.b.
Misschien moet je even goed kijken hoe mijn posts tot stand komen.
Ze zijn namelijk allemaal reactief. Ik reageer dus op een stelling of mening die iemand anders hier ventileert.
Dus als je het "ontopic"* wilt houden, dan moet je dat tegen die andere members vertellen.
Ik ga hier voornamelijk alleen uitspraken na die andere members doen. Als mij daarin iets niet zint, ga ik daar dieper op in. Daar is m.i. niets mis mee, dat is waar een forum voor bedoeld is.

Als jij vindt dat daar een structureel probleem bij bestaat, dan kan je op dit knopje drukken:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JKrNSwV/rapporteer.jpg
En dan kan een moderator daar naar gelang actie ondernemen indien hij/zij dat nodig acht.
Al staat er natuurlijk een waarschuwing onderaan de pagina dat ze dat niet echt op prijs stellen als het over onzinnige zaken gaat...Je mag voor jezelf bepalen of je opmerking zinnig danwel onzinnig is en of dit wel of niet aan die topicwaarschuwing voldoet.

Tot dan reageer ik op posts van andere members zoals ik dat zelf wil.

*Sowieso of dit wel al dan niet te maken heeft met dit topic is ook nog eens twijfelachtig.
Dit topic gaat namelijk over mythes in audio, niet per se liggende aan sec kabels (lees de verschillende topicstarts maar eens door...), al heb ik daar ook over geschreven, samples geplaatst waarin hoorbare verschillen zaten etc.
En in dit geval gaat het (nu) over een uitspraak/uitspraken (in mijn ogen een mythe) dat platen slechter dan cd's klinken (dus een medium gerelateerde uitspaak danwel mythe), omdat ik vind dat dat niet zo eenvoudig te stellen is.
Ik heb dat zelfs aangetoond dat dat in bepaalde gevallen niet opgaat. Dus geen slap gewauwel, maar bewijs met samples waar members op gereageerd hebben, toelichtingen gegeven the works....
Dus dat dat het topic voor jou minder interessant maakt....dan lees je die posts toch niet?
Ik verplicht jou toch niet om mijn posts te lezen? :?

[ Voor 56% gewijzigd door mr_petit op 28-10-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
j-phone schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:13:
[...]

Mwa, brothers in arms op cd klinkt toch wel een tandje beter op cd dan lp. Beide de originele versie uiteraard.
Ik zat nog eens over je post na te denken.
Denk je dat je blind het verschil kunt horen tussen de LP versie en de CD versie?
Ik denk dat dat namelijk best wel eens heel moeilijk kan zijn.
Zin om een testje te doen?
Om te zien of het verschil echt zo groot is als in je herinnering? :)

Het grootste verschil trouwens tussen plaat en cd is bij dit album dat de nummers op CD langer zijn dan op de plaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 23:51
wat ook vooral te merken is, ten tijde van Brother of Arms, is dat de CD toen nieuw was.
Loudness was nog geen trend.
De mix van een LP is mechanisch gelimiteerd, vandaar dee RIAA curve. CD kon anders afgemixt worden, niet gelimiteerd door mechanische uitlees naald.

naar mijn mening klinken veel CD's uit die eerste jaren beter dan de LPs.
Brother in Arms, ZZ Top Eliminator. Beide heb ik allebei op LP en CD uit jaar van uitgave.
Kanttekening, misschien is m'n LP al enigszins versleten. Waar een CD dan weer geen last van heeft. Tenzij er echt schade is.

LPs van de laatste 10 jaar klinken vaak beter dan CD. Misschien omdat de LP luisteraar kritischer is. Misschien om dat het mechanisch uitlezen van de groef niet fijn werk bij enorm hard afgemixte set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

TMon schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:01:
wat ook vooral te merken is, ten tijde van Brother of Arms, is dat de CD toen nieuw was.
Loudness was nog geen trend.
De mix van een LP is mechanisch gelimiteerd, vandaar dee RIAA curve. CD kon anders afgemixt worden, niet gelimiteerd door mechanische uitlees naald.

naar mijn mening klinken veel CD's uit die eerste jaren beter dan de LPs.
Brother in Arms, ZZ Top Eliminator. Beide heb ik allebei op LP en CD uit jaar van uitgave.
Kanttekening, misschien is m'n LP al enigszins versleten. Waar een CD dan weer geen last van heeft. Tenzij er echt schade is.

LPs van de laatste 10 jaar klinken vaak beter dan CD. Misschien omdat de LP luisteraar kritischer is. Misschien om dat het mechanisch uitlezen van de groef niet fijn werk bij enorm hard afgemixte set.
Ik heb geen platenspeler meer, wat ik wel vind dat Vinyl vs CD waarvan de recording redelijk identiek is, het gewoon anders klinkt. Afhankelijk van de muzieksoort en hoe je je voelt, kan het ene fijner of minder klinken. Pure digitale muziek klinkt wel vind ik altijd beter op CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel een grappig contrast. Ik vind puur digitale muziek namelijk altijd lekkerder klinken op vinyl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
n00bs schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:38:
[...]
Pure digitale muziek klinkt wel vind ik altijd beter op CD.
Welke samples vind jij beter klinken?
Al dan niet: welke denk jij dat de CD danwel LP is?
Beide behoorlijk digitale muziek:

Jamiroquai - Automaton
sample 1:
https://audio.home.xs4all...iroquai/automaton-1a.flac
sample2:
https://audio.home.xs4all...iroquai/automaton-2a.flac

Daft Punk - Bring life back to music:
Sample 1:
https://audio.home.xs4all...ison/daftpunk/daft1a.flac
Sample 2:
https://audio.home.xs4all...ison/daftpunk/daft2a.flac

Eigenlijk zou ik van beide nummers veel meer samples moeten plaatsen, nu is de kans 50% dat je een sample correct raadt, maar het gaat er ook om om überhaupt een impressie te geven.
Dus vooral, als je verschil hoort (en die zijn er tot op zekere hoogte omdat een element van een platenspeler an sich een klankkleur heeft, het zoals luidsprekers dat hebben), welke versie je mooier vindt klinken.

Ik heb zelf eigenlijk geen specifieke voorkeur voor LP danwel CD bij een bepaalde muziekstijl.
Bij mij speelt voornamelijk dat als een CD met compressie gemastered is (loudness war), dat bijvoorbeeld de aanslag van bekkens (dat je dus echt de drumstick de bekken hoort raken) gewoon in het niets verdwijnt door de compressie, en ook dat het algemene muziekbeeld vooral in het midden helemaal dichtslipt. Op dat punt klinkt een plaat gewoon meer open, rustiger.
Maar goed, in dit soort gevallen is dat voor mezelf heel moeilijk te beoordelen omdat ik weet of ik naar een cd danwel plaat luister, dus dat is totaal niet blind.
Maar ik denk dat ik dat blind er ook wel uitpers als het goede opnames zijn. Ik kan blind ook wel het verschil horen tussen verschillende naaldslijpingen (bijv. elliptisch of shibata vs microridge). Ten minste, in blinde testjes die ik gedaan heb met samples van anderen.
Ik denk dat dat ook een oorzaak kan zijn waarom veel mensen van indruk zijn dat een plaat slechter klinkt dan een cd. Ze hebben een plaat nog nooit goed met een cd vergeleken op een goede installatie (dus goede platenspeler met vooral een goed (en goed afgesteld) element, en een plaat (en naald) die goed gereinigd zijn. Dat maakt een wereld van verschil.
Wat dat betreft is een CD natuurlijk ook heel makkelijk (maar nog steeds omslachtig vergeleken met een mp3/flac/streamingsdienst)
Als je van klooien en afstellen etc houdt, is vinyl het ideale medium. Hier maken de meeste tweaks daadwerkelijk wat uit tov tweaks op cd's(spelers) (randjes zwart kleuren, digitale interlinks, andere 'low jitter' klokchips etc) danwel andere apparaten in het digitale domein (dac's netwerk switches etc)
En voor vinyl zijn er ook echt een aantal hele rare gadgets O-)
De milty zerostat bijvoorbeeld ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.goldring.co.uk/pub/media/catalog/product/cache/858307f1d779e5860552052888e77bf5/g/o/goldring_000019.jpg

[ Voor 67% gewijzigd door mr_petit op 31-10-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

mr_petit schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:54:
[...]

Welke samples vind jij beter klinken?
Al dan niet: welke denk jij dat de CD danwel LP is?
Beide behoorlijk digitale muziek:

Jamiroquai - Automaton
sample 1:
https://audio.home.xs4all...iroquai/automaton-1a.flac
sample2:
https://audio.home.xs4all...iroquai/automaton-2a.flac

Daft Punk - Bring life back to music:
Sample 1:
https://audio.home.xs4all...ison/daftpunk/daft1a.flac
Sample 2:
https://audio.home.xs4all...ison/daftpunk/daft2a.flac

Eigenlijk zou ik van beide nummers veel meer samples moeten plaatsen, nu is de kans 50% dat je een sample correct raadt, maar het gaat er ook om om überhaupt een impressie te geven.
Dus vooral, als je verschil hoort (en die zijn er tot op zekere hoogte omdat een element van een platenspeler an sich een klankkleur heeft, het zoals luidsprekers dat hebben), welke versie je mooier vindt klinken.

Ik heb zelf eigenlijk geen specifieke voorkeur voor LP danwel CD bij een bepaalde muziekstijl.
Bij mij speelt voornamelijk dat als een CD met compressie gemastered is (loudness war), dat bijvoorbeeld de aanslag van bekkens (dat je dus echt de drumstick de bekken hoort raken) gewoon in het niets verdwijnt door de compressie, en ook dat het algemene muziekbeeld vooral in het midden helemaal dichtslipt. Op dat punt klinkt een plaat gewoon meer open, rustiger.
Maar goed, in dit soort gevallen is dat voor mezelf heel moeilijk te beoordelen omdat ik weet of ik naar een cd danwel plaat luister, dus dat is totaal niet blind.
Maar ik denk dat ik dat blind er ook wel uitpers als het goede opnames zijn. Ik kan blind ook wel het verschil horen tussen verschillende naaldslijpingen (bijv. elliptisch of shibata vs microridge). Ten minste, in blinde testjes die ik gedaan heb met samples van anderen.
Ik denk dat dat ook een oorzaak kan zijn waarom veel mensen van indruk zijn dat een plaat slechter klinkt dan een cd. Ze hebben een plaat nog nooit goed met een cd vergeleken op een goede installatie (dus goede platenspeler met vooral een goed (en goed afgesteld) element, en een plaat (en naald) die goed gereinigd zijn. Dat maakt een wereld van verschil.
Wat dat betreft is een CD natuurlijk ook heel makkelijk (maar nog steeds omslachtig vergeleken met een mp3/flac/streamingsdienst)
Als je van klooien en afstellen etc houdt, is vinyl het ideale medium. Hier maken de meeste tweaks daadwerkelijk wat uit tov tweaks op cd's(spelers) (randjes zwart kleuren, digitale interlinks, andere 'low jitter' klokchips etc) danwel andere apparaten in het digitale domein (dac's netwerk switches etc)
En voor vinyl zijn er ook echt een aantal hele rare gadgets O-)
De milty zerostat bijvoorbeeld ;)
[Afbeelding]
Helaas zit ik nu achter PC met een BT headset te luisteren, die eerste lijkt mij Vinyl en bij die 2e sample is het de 2e. Hoe dan ook hoor je duidelijk verschil tussen beide samples. Ik vind wel dat het geluid sowieso wat compressed klinken, weet niet of de recording suboptimaal is? platen die ik heb zijn wat ouder ;) toen was niet alles rond de 0dB :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
n00bs schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:25:
[...]

Helaas zit ik nu achter PC met een BT headset te luisteren,
Ik laat nog wel even wat tijd zodat je eea op een betere installatie kan luisteren.
Ik ben vooral benieuwd welke je beter vindt klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
mr_petit schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:20:
[...]

Ik zat nog eens over je post na te denken.
Denk je dat je blind het verschil kunt horen tussen de LP versie en de CD versie?
Ik denk dat dat namelijk best wel eens heel moeilijk kan zijn.
Zin om een testje te doen?
Om te zien of het verschil echt zo groot is als in je herinnering? :)

Het grootste verschil trouwens tussen plaat en cd is bij dit album dat de nummers op CD langer zijn dan op de plaat :)
Ik heb hier beide in huis liggen en de LP verraad zichzelf door de tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
j-phone schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:04:
[...]
Ik heb hier beide in huis liggen en de LP verraad zichzelf door de tikken.
Ja maar is dat een goed argument waarom de CD in jouw woorden toch wel tandje beter klinkt dan de LP?
Ik bedoel, ik ga toch ook geen LP's met CD's vergelijken waarbij de CD onder de krassen zit?

Een LP, daar moet je inderdaad voorzichtig mee omgaan.
Maar is dat dan het enige waarin de CD zich tov de LP onderscheid in jouw beleving?
Dat de klank van CD beter is omdat er in platen tikjes kunnen zitten?

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 31-10-2023 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
mr_petit schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:10:
[...]

Ja maar is dat een goed argument waarom de CD in jouw woorden toch wel tandje beter klinkt dan de LP?
Ik bedoel, ik ga toch ook geen LP's met CD's vergelijken waarbij de CD onder de krassen zit?

Een LP, daar moet je inderdaad voorzichtig mee omgaan.
Maar is dat dan het enige waarin de CD zich tov de LP onderscheid in jouw beleving?
Uhm nee, maar dat houdt een blinde test tegen. Ik heb verder ook niets tegen lp's, maar de CD blijft superieur (mits de opname / mastering goed is, maar dat heeft niets van doen met het medium zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
j-phone schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:13:
[...]
Uhm nee, maar dat houdt een blinde test tegen.
Niet als je een plaat hebt waarin niet of nauwelijks tikjes zitten. Goed, dat sluit wel veel oude platen uit, met name als je ze niet zelf origineel hebt gekocht omdat jan en alleman natuurlijk gewoon met vette chipsvingers in de jaren 60/70/80 een plaatje opzette en vervolgens zonder hoes op de tafel of grond legde om een nieuwe op te zetten... maar nieuw en goed/voorzichting behandeld vinyl heeft heel weinig tikjes.
Ik heb verder ook niets tegen lp's, maar de CD blijft superieur (mits de opname / mastering goed is, maar dat heeft niets van doen met het medium zelf).
Zin om dat te testen?

[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 31-10-2023 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 11:55
Meten en denken te horen/te zien is van alle tijden.
Ik zat pas geleden op HDMI kabels te zoeken, omdat ik er 1 nodig heb en kwam op deze site https://fwd.nl/beeld/hdmi...l-beeld-op-tv-veranderen/ terecht. Ondanks de feiten was er een reactie van iemand die desalniettemin beweerde dat er toch een verschil is tussen HDMI kabels.
ED
21 November 2019 om 18:18
Jammer, maar er is duidelijk verschil tussen HDMI kabels.
het zou zonde zijn om op je dure 4K tv een action kabel te hangen.
Meetcijfers zeggen mij weinig. Gewoon kijken en vergelijken.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
mr_petit schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:23:
[...]

Niet als je een plaat hebt waarin niet of nauwelijks tikjes zitten. Goed, dat sluit wel veel oude platen uit, met name als je ze niet zelf origineel hebt gekocht omdat jan en alleman natuurlijk gewoon met vette chipsvingers in de jaren 60/70/80 een plaatje opzette en vervolgens zonder hoes op de tafel of grond legde om een nieuwe op te zetten... maar nieuw en goed/voorzichting behandeld vinyl heeft heel weinig tikjes.

[...]

Zin om dat te testen?
In de jaren 80 van de vorige eeuw heb ik een LP van de Talking Heads "Speaking in Tongues" gekocht.
Altijd goed bewaard en de afgelopen 30 jaar niet meer gedraaid. Het is is een Direct Metal DMM Mastering persing. Ik benieuwd of die beter klinkt dan de cd versie. En het is de vraag, wat is beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87CuZuHZNej4VkjRpd_MEcEAvJk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e3cJfYiKELpAx7bymUSU2NVs.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Xfile schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:04:
Meten en denken te horen/te zien is van alle tijden.
Ik zat pas geleden op HDMI kabels te zoeken, omdat ik er 1 nodig heb en kwam op deze site https://fwd.nl/beeld/hdmi...l-beeld-op-tv-veranderen/ terecht. Ondanks de feiten was er een reactie van iemand die desalniettemin beweerde dat er toch een verschil is tussen HDMI kabels.

[...]
Tja, ED heeft zowel gelijk als ongelijk.
Het punt dat hij maakt is dat je geen kabel van de action moet kopen voor je 4k display. Daar ben ik het redelijk mee eens omdat de kans groot is dat die kabels bij de action niet voldoen aan de norm. Het is gewoon een risico. Ook vanwege mechanische tekortkomingen en niet persee electrische.

Maar als je niet het cheapste van het cheapste koopt en ook nog bij een enigzins normale winkel dan is de kans groot dat het helemaal voldoet aan de standaard. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je geen HDMI kabel koopt die bij maanlicht door elfen is gebreid waar je een paar duizend euro voor mag aftikken. Ik denk dat je voor een (voldoende) goede HDMI kabel hooguit een paar tientjes kwijt bent.

Waar ED volgens mij geen gelijk in heeft is dat je niet op specs af moet gaan en enkel moet 'kijken'. Dat is enigzins zo, maar specs zeggen in dit geval ook veel omdat er gewoon een standaard is gedefinieerd. Als de kabel qua specs voldoet dan kun je ervan uitgaan dat het ding het signaal prima kan verplaatsen van bron naar scherm.

[ Voor 12% gewijzigd door koelpasta op 05-11-2023 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Xfile schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:27:
[...]

In de jaren 80 van de vorige eeuw heb ik een LP van de Talking Heads "Speaking in Tongues" gekocht.
Altijd goed bewaard en de afgelopen 30 jaar niet meer gedraaid. Het is is een Direct Metal DMM Mastering persing. Ik benieuwd of die beter klinkt dan de cd versie. En het is de vraag, wat is beter.

[Afbeelding]
Nou de CD zal altijd beter klinken, ook al is deze misschien niet zo goed gemastered, een plaat is technisch echt op alle fronten (van persen tm de extra phono voorversterker) inferieur aan een CD.
Wanneer je toch de plaat beter vind klinken vind je blijkbaar vervorming etc lekker klinken dat kan maar “beter” is het zeker niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
koelpasta schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:16:
[...]

Tja, ED heeft zowel gelijk als ongelijk.
Het punt dat hij maakt is dat je geen kabel van de action moet kopen voor je 4k display. Daar ben ik het redelijk mee eens omdat de kans groot is dat die kabels bij de action niet voldoen aan de norm. Het is gewoon een risico. Ook vanwege mechanische tekortkomingen en niet persee electrische.

Maar als je niet het cheapste van het cheapste koopt en ook nog bij een enigzins normale winkel dan is de kans groot dat het helemaal voldoet aan de standaard. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je geen HDMI kabel koopt die bij maanlicht door elfen is gebreid waar je een paar duizend euro voor mag aftikken. Ik denk dat je voor een (voldoende) goede HDMI kabel hooguit een paar tientjes kwijt bent.

Waar ED volgens mij geen gelijk in heeft is dat je niet op specs af moet gaan en enkel moet 'kijken'. Dat is enigzins zo, maar specs zeggen in dit geval ook veel omdat er gewoon een standaard is gedefinieerd. Als de kabel qua specs voldoet dan kun je ervan uitgaan dat het ding het signaal prima kan verplaatsen van bron naar scherm.
Hier spreek je jezelf dan wel weer tegen.
Een kabel van de action die voldoet dan ook gewoon want die is gespecificeerd.
Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXozLq9A2QsfQYhD6JHSJqH-QAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YYGzpmH2SKHeb3dSVDF69pK.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf haal geef ik echt geen cent meer uit aan een HDMI kabel dan nodig.
Je zet de kabel 1x vast dus de kwaliteit van de connector maakt niet zo zeer uit.
Als die het doet dan doet die het.
Het is wat anders als je hem wegwerkt en er lastig bij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
mr_petit schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:54:
[...]

Maar dit is wel een belangrijk punt, al onderken je dat met je comment over tweaken eronder een beetje denk ik: Met een CD kan elke idioot in 3 seconden een optimaal resultaat halen uit whatever er in de opname zit. In het laatje, play, klaar. Tenzij je net friet hebt gegeten en met de onderkant van de CD je mond schoon gemaakt hebt gaat dit altijd goed.

Met een LP moet de LP schoon zijn (niet zo makkelijk te regelen zonder dure apparatuur of enorm time consuming), de naald moet schoon zijn (iets makkelijker maar wel een secuur werkje), en de legio zaken die mis kunnen zijn in een platenspeler moeten niet aanwezig zijn. Mijn TD124 heeft na vele uren rondkloten nog steeds ruis in het signaalpad zitten bijvoorbeeld. Als ook maar één van deze zaken niet in orde is dan heb je ruis, tikken, rumble, wow & flutter, you name it. De kans daarop is vele malen hoger bij elke platenspeler dan bij zelfs een heel goedkope CD speler.

Ik vind LPs en platenspelers mooie dingen maar qua geluidskwaliteit in de praktijk, bij gelijke opname/mastering kwaliteit, zal m.i. altijd in het voordeel van de CD uitvallen.

@NicoHF Ik heb wel degelijk Action cables gehad die niet functioneren, met name omdat ze nogal eens slecht verpakt (want gevouwen) worden geleverd. Daardoor kan draadbreuk ontstaan. Als ze geleverd worden als in jouw plaatje is het wel in orde.

En voor langere lengtes zou ik investeren in een tandje meer dan de bottom of the market. Voor een 10m run naar een beamer heb ik daar ook last mee gehad en omdat dat kabels zijn die je wegwerkt en dus niet makkelijk vervangt kan je dan beter een paar tientjes meer uitgeven.

[ Voor 15% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-11-2023 09:20 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

NicoHF schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:16:
[...]

Een kabel van de action die voldoet dan ook gewoon want die is gespecificeerd.
Zie hieronder:

[Afbeelding]

Zelf haal geef ik echt geen cent meer uit aan een HDMI kabel dan nodig.
Je zet de kabel 1x vast dus de kwaliteit van de connector maakt niet zo zeer uit.
Als die het doet dan doet die het.
Het is wat anders als je hem wegwerkt en er lastig bij komt.
Mijn ervaring met de aller goedkoopste HDMI kabels: vaak blokken in het beeld, connectoren die steeds vaker verstoring geven, niet echt certified en dus dan issues om data met hoge doorvoer daadwerkelijk door dat kabeltje te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
NicoHF schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:16:
[...]

Nou, nee, niet echt.
Net gekeken bij de action en die jij linkt verkopen ze (in ieder geval online) niet. Wel een hele hoop te goedkope rotzooi.

Dat plaatje dat je post ziet er wel ok-ig uit. Maar nee; vertrouwen krijg ik er niet van.

[ Voor 25% gewijzigd door koelpasta op 06-11-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
n00bs schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:30:
[...]

Mijn ervaring met de aller goedkoopste HDMI kabels: vaak blokken in het beeld, connectoren die steeds vaker verstoring geven, niet echt certified en dus dan issues om data met hoge doorvoer daadwerkelijk door dat kabeltje te krijgen.
Dus slechte bouwkwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Xfile schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:51:
[...]

't Is een beetje wat je onder bouwkwaliteit verstaat.

Je hebt de mechanische kwaliteit, dus of het omhulsel bescherming biedt en niet teveel kracht op de binnenkant zet, de interne kabeltjes niet te dun of zwak zijn, dat de verbinding naar de pinnen/stekkers goed zijn, dat de mechanische sterkte van de stekkers zelf ok is, etc, etc.
Ik weet b.v. dat er bij sommige ultracheape audiokabels er niet eens gesoldeerd wordt, de draadjes worden tegen de stekker gelegd en dat wordt zo in plastic gegoten, kabels gaan na een paar keer gebruiken kapot

Daarnaast is er de electrische kwaliteit, dus of het signaal met een bepaalde snelheid goed door de kabel komt (aantal twists etc), de kwaliteit van de contacten in de stekker, etc, etc.

Een kabel kan dus zo cheap zijn dat het eigenlijk niet meer voldoet aan wat je van een kabel mag verwachten. Maar ik vind het woord 'bouwkwaliteit' niet helemaal op zn plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tegenwoordig kost een gecertificeerde 2.1 HDMI kabel je rond €10-12.
Dan ga je toch niet lopen klooien met kabels die een paar euro goedkoper zijn….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
koelpasta schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:13:
[...]

Nou, nee, niet echt.
Net gekeken bij de action en die jij linkt verkopen ze (in ieder geval online) niet. Wel een hele hoop te goedkope rotzooi.

Dat plaatje dat je post ziet er wel ok-ig uit. Maar nee; vertrouwen krijg ik er niet van.
Zo kan ik het ook telkens een ander punt invoeren, nu gaat het weer om de bouwkwaliteit.
Jou stelling was dat 'mee eens omdat de kans groot is dat die kabels bij de action niet voldoen aan de norm' en daarop volgde je 'maar specs zeggen in dit geval ook veel omdat er gewoon een standaard is gedefinieerd'.

En die standaard is bij de kabel die poste van de Action gekwalificeerd op HDMI 2.0, dus zou gewoon moeten voldoen.
Dat er enkele defecten tussen zouden zitten wegens ondeugdelijke verpakkingen doet geen afbreuk aan specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
koelpasta schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:17:
[...]
't Is een beetje wat je onder bouwkwaliteit verstaat.

Je hebt de mechanische kwaliteit, dus of het omhulsel bescherming biedt en niet teveel kracht op de binnenkant zet, de interne kabeltjes niet te dun of zwak zijn, dat de verbinding naar de pinnen/stekkers goed zijn, dat de mechanische sterkte van de stekkers zelf ok is, etc, etc.
Ik weet b.v. dat er bij sommige ultracheape audiokabels er niet eens gesoldeerd wordt, de draadjes worden tegen de stekker gelegd en dat wordt zo in plastic gegoten, kabels gaan na een paar keer gebruiken kapot

Daarnaast is er de electrische kwaliteit, dus of het signaal met een bepaalde snelheid goed door de kabel komt (aantal twists etc), de kwaliteit van de contacten in de stekker, etc, etc.

Een kabel kan dus zo cheap zijn dat het eigenlijk niet meer voldoet aan wat je van een kabel mag verwachten. Maar ik vind het woord 'bouwkwaliteit' niet helemaal op zn plek.
Bouwkwaliteit is voor mij hoe zo'n kabel in elkaar is gezet. Dus als dat met losse draadjes is die alleen door het gegoten plastic vast zit is dat toch echt de bouwkwaliteit. En dat is ook vaak de reden waarom de el cheapo-kabels het niet doen. Want meestal zijn ze zo opgebouwd dat het in het beste geval aan alle specs voldoet (oftewel gebruikte materiaal is ok), maar is het produktieproces dan zo dat de specs niet gehaald worden. Want ingieten in plastic kan prima, maar dan moet je wel een check hebben die controleert of de aders precies goed liggen en het plastic ook goed is uitgehard. Als dat niet gebeurd krijg je slechte kabels en naar mijn ervaring ligt dat 99% van de keren aan een slechte bouwkwaliteit (b.v. ingegoten in plastic met maar de helft van de adertjes die contact maken).

Uiteindelijk punt is dus dat de genoemde kabels wel aan de specs voldoen, maar door de manier van produceren vaak defecten hebben waardoor die individuele kabels de specs niet halen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Dat is een beetje het probleem. Certificeringen en bouwkwaliteit zijn voor de leek bijna niet te beoordelen. De verpakking van de Action kabel zit ook vol met allerlei logo's en kreten die je het gevoel geven 'het zal wel ok zijn'.

Dit zou je dus verwachten, maar wie weet dat?

Afbeeldingslocatie: https://s3-us-west-2.amazonaws.com/hdmi-web-shared/public-web/static-images/Premium-Only-Captioned-Border-750-96.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
NicoHF schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:58:
[...]

Zo kan ik het ook telkens een ander punt invoeren, nu gaat het weer om de bouwkwaliteit.
Dat punt is ook gewoon geldig. Maar het is inderdaad een ander punt wat betreft kabels.
Jou stelling was dat 'mee eens omdat de kans groot is dat die kabels bij de action niet voldoen aan de norm' en daarop volgde je 'maar specs zeggen in dit geval ook veel omdat er gewoon een standaard is gedefinieerd'.
Ja, dat is ook zo. De meeste HDMI kabels die je bij de action kan kopen zijn gewoon ruk. Degene die jij hebt gelinkt kan ik niet vinden in de action webshop, maar zoals ik al aangegeven heb ziet ie er nog wel OK uit. Maar dat is niet he de gemiddelde HDMI kabel bij de action eruit ziet. Heb je mijn link niet bekeken toevallig?
En die standaard is bij de kabel die poste van de Action gekwalificeerd op HDMI 2.0, dus zou gewoon moeten voldoen.
Op zich mag je dat ook verwachten idd. Maar nogmaals, dit is niet een gemiddelde el-cheapo hdmi kabel van de action. Nogmaals, zie mijn link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Ik ben even naar de Action geweest.
Dit zijn de 3 HDMI kabels van de Action:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZjLOeb49mdeqUFALq7inpFsQ3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Z3K0jYvv5I17yH4cuxLUcqa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb op internet gezocht: Differences Between Low and High-End HDMI Cables
https://sewelldirect.com/...-and-high-end-hdmi-cables

[ Voor 16% gewijzigd door Xfile op 06-11-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Xfile schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:44:
Ik ben even naar de Action geweest.
Dit zijn de 3 HDMI kabels van de Action:
Grappig. :)
Maar die kosten ook waarschijnlijk niet 4.99 per stuk?
(Edit: het zijn overigens 3x dezelfde kabel en ik zie dat erachter nog meer van (waarschijnlijk) hetzelfde type hangt...)
Ik heb op internet gezocht: Differences Between Low and High-End HDMI Cables
https://sewelldirect.com/...-and-high-end-hdmi-cables
Redelijke uitleg. Niet de goedkoopste maar daarboven wordt het al snel 'goed genoeg'. En voordelen van dure kabels zijn dubieus.

[ Voor 9% gewijzigd door koelpasta op 06-11-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
koelpasta schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:33:
[...]

Degene die jij hebt gelinkt kan ik niet vinden in de action webshop, maar zoals ik al aangegeven heb ziet ie er nog wel OK uit. Maar dat is niet he de gemiddelde HDMI kabel bij de action eruit ziet. Heb je mijn link niet bekeken toevallig?
https://www.action.com/nl-nl/p/2522982/cablemax-hdmi-kabel/

Je hebt uiteraard verschillende soorten bij de action, het is aan de koper om de juiste te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
NicoHF schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:00:
Je hebt uiteraard verschillende soorten bij de action, het is aan de koper om de juiste te kiezen.
Eeh, ja. Dat is waarom we het hier bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 14:54
Kwaliteitsverschillen van HDMI kabels worden steeds nijpender, naarmate je meer eist van de kabel.
Een langere kabel eist meer, maar ook een hogere bandbreedte.
Voor HDMI 2.0 (uit 2013) praat je over 18Gbps.
Ook wel 60Hz op 4K.
Naar mijn mening is dit nog niet super veel.
Bij een kortere kabel (zeg tot 2 a 3 meter), maakt de kwaliteit van de kabel niet zo heel erg veel uit en kan de Action kabel ook prima werken.

Ga je echter naar HDMI 2.1 (48Gbps) dan wordt het al veel belangrijker dat de kabel van hoge kwaliteit is.
Nu denk ik dat in de reguliere HiFi markt met een televisie dit niet zo'n issue is.
Maar voor PCs en game consoles op 4K en 120Hz of hoger, gaat dit zeker wel belangrijk worden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Xfile schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:51:
[...]

Zeker! voor mij dus geen action kabeltjes meer. Voor 10-20 Euro heb je ook fatsoenlijke HDMI kabels die wel echt certified zijn voor bv 4K, 120fps, 10bits en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-07 16:05

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Iemand een tip voor een goede (lees normale prijs) 5m hdmi kabel? (max 4K60).

[ Voor 15% gewijzigd door JustFogMaxi op 06-11-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:58
koelpasta schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:58:
[...]

(Edit: het zijn overigens 3x dezelfde kabel en ik zie dat erachter nog meer van (waarschijnlijk) hetzelfde type hangt...)

[
Klopt, kosten maar liefst 2.99 per stuk. :+ Ik moet overigens zeggen dat iedere kabel van de Action bij mij tot nu toe volledig heeft gedaan wat hij moest doen. Volgens mij ga je ook echt pas bij grotere afstand issues krijgen. Ik kan op mijn werk in sommige lokalen mijn laptop ook niet met de beamer gebruiken omdat ik gewoon een knap brak beeld krijg, wat mijns inziens ligt aan de >10m lange hdmi kabel die er ligt.

[ Voor 33% gewijzigd door Aziraphale op 06-11-2023 16:24 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Aziraphale schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:19:
[...]

Klopt, kosten maar liefst 2.99 per stuk. :+ Ik moet overigens zeggen dat iedere kabel van de Action bij mij tot nu toe volledig heeft gedaan wat hij moest doen. Volgens mij ga je ook echt pas bij grotere afstand issues krijgen. Ik kan op mijn werk in sommige lokalen mijn laptop ook niet met de beamer gebruiken omdat ik gewoon een knap brak beeld krijg, wat mijns inziens ligt aan de >10m lange hdmi kabel die er ligt.
Geen idee, misschien dit wat? https://www.amazon.nl/Kab...ltra-Speed/dp/B098SZM2HS/
Ik kijk bij dit soort dingen graag op amazon, omdat ze vaak idioot veel reviews hebben. Check het aantal positieve en natuurlijk negatieve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Lijkt me inderdaad een prima kabel, goedkoop voor de lengte. En die heeft dus wel de juiste certicering, voor wat dat dan waard is.

Maar ik zou bij dergelijke lengtes, en zeker voor die prijs, ALTIJD voor zoiets gaan boven een Action kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
koelpasta schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:58:
[...]

Inderdaad, 3 dezelfde kabels .. had ik niet gezien 8)7

Twee jaar geleden heb ik een HDMI kabel bij RU connected gekocht. Een solide kabel.

[ Voor 10% gewijzigd door Xfile op 06-11-2023 17:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Dr. Strangelove schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:14:
[...]
Met een LP moet de LP schoon zijn (niet zo makkelijk te regelen zonder dure apparatuur of enorm time consuming), de naald moet schoon zijn (iets makkelijker maar wel een secuur werkje), en de legio zaken die mis kunnen zijn in een platenspeler moeten niet aanwezig zijn. Mijn TD124 heeft na vele uren rondkloten nog steeds ruis in het signaalpad zitten bijvoorbeeld. Als ook maar één van deze zaken niet in orde is dan heb je ruis, tikken, rumble, wow & flutter, you name it. De kans daarop is vele malen hoger bij elke platenspeler dan bij zelfs een heel goedkope CD speler.
Ja platen goed afspelen is niet de makkelijkste en niet de goedkoopste methode. Wat dat betreft is dat streaming. Dan hoef je geeneens meer van de bank af te komen. Daarom is het ook zo populair. Goedkoop en gemak. Dat is doorgaans wat het beste aanslaat bij de consument.
Maar ruis in je signaalpad, rumble en wow/flutter zijn apparaatgebonden eigenschappen. Als je daar last van hebt, is of je apparaat niet in goede staat, of het is een minder goed apparaat. En tikken zijn natuurlijk gebonden aan de staat van je platen.
Maar de hoeveelheid ruis, rumble en wow/flutter wat uit de afspeelapparatuur komt kan relatief eenvoudig met relatief goedkope apparatuur tot een dusdanig laag niveau gerealiseerd worden dat dat voor het gemiddelde oor niet hoorbaar is (pak 'm beet -70dB), wow/flutter onder de 0,1%.
Minder goed dan CD (een cd zal het op technische specs vrijwel altijd winnen), maar het gaat wel het onderscheidend vermogen van het oor te boven betreffende deze factoren.

Wat het afspelen van LP's lastig maakt, is het afstellen van het element, en dat goede elementen gewoon duur zijn (duur is natuurlijk een relatief begrip, er zijn hier ook zat mensen die luidsprekers van meerdere mille hebben, maar hier bedoeld: duur als in dat de prijs van een goed los element al in de buurt komt van een goedkope cd speler) maar wel hoorbaar beter zijn dan goedkope elementen/naalden (van bijv. €50).
En een naald is natuurlijk een slijtageonderdeel (in theorie de laser in een cd speler ook, maar dan van hele andere orde)
Qua afstellen is daar in de jaren 80 wel het T4P systeem gekomen (wat nu totaal niet meer populair is, en waardoor er nu voor dat systeem geen kwaliteitsnaalden/elementen meer gemaakt worden), want bij dat systeem zijn naalddruk, uitlijning en dus ook antiskating allemaal op dezelfde waardes ontworpen.
Ik vind LPs en platenspelers mooie dingen maar qua geluidskwaliteit in de praktijk, bij gelijke opname/mastering kwaliteit, zal m.i. altijd in het voordeel van de CD uitvallen.
Maar in de praktijk hebben CD's en platen helemaal niet dezelfde opname/mastering. Dat is mijn hele punt.
En in de praktijk blijkt dat als je een goede opname/mastering/persing hebt, en een goede speler (en goede afstelling), dat het verschil eigenlijk blind niet te horen is. Dat leid ik af aan de talloze tests die ik in het platenspeler topic (en ook wel op andere fora) heb gehouden. Mijn conclusie is dan ook dat de plaat als medium het in zich heeft om weergave te geven wat minstens net zo goed is als het onderscheidend vermogen van het menselijk oor.
Dus dat is niet op mijn oren gebaseerd, dus niet iets uit mijn persoonlijke belevingswereld, maar op oren van anderen.
Dus bij een goed klinkend album op CD en het zelfde album op een goed gesneden plaat, zijn doorgaans niet te onderscheiden op redelijk goede apparatuur. En dat is dan niets audiofiels, en ook nog geeneens optimaal afgesteld (als ik een test met verschillende elementen doe, dan zijn die natuurlijk niet allemaal optimaal afgesteld; afstellen per element duurt een halve dag. Dat ga ik niet 4x doen ofzo voor een forumtestje :D )
Dus imho ligt de kern van het kiezen voor plaat danwel CD bij de persing. Dat is iets wat we niet zelf in de hand hebben, want dat bepaald de platenmaatschappij die het album uitbrengt. En daarin zijn er inderdaad zat CD's die beter klinken dan de plaat. Maar ook zat platen die beter klinken dan de CD (loudness war is m.i. daar de grootste boosdoener in). En in een aantal gevallen klinkt de CD net zo goed als de plaat.
Dus derhalve is het voor mij èn - èn, en niet òf - òf.
Maar wellicht is jouw praktijk anders.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 06-11-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
n00bs schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:31:
[...]

Geen idee, misschien dit wat? https://www.amazon.nl/Kab...ltra-Speed/dp/B098SZM2HS/
Ik kijk bij dit soort dingen graag op amazon, omdat ze vaak idioot veel reviews hebben. Check het aantal positieve en natuurlijk negatieve.
En zware overkill voor iemand die alleen 4k 60hz nodig heeft. Verder zal er niks mis mee zijn, en zo duur is hij natuurlijk niet, maar die Action kabel gaat het voor 4k 60Hz als hij juiste type is, ook echt wel doen.

En onder de streep zie je het zo als een kabel niet werkt. Nu heb ik voor mijn 15m HDMI 2.0 kabel ook niet de goedkoopste gekocht, omdat 15m een heel stuk is. En zeker als je een kabel bijvoorbeeld gaat inbouwen in je muur, dan zou ik wel een merk kabel gebruiken die liever wat overkill is. Maar 5m, 4k 60Hz is niet zo spannend imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
In de jaren 80 van de vorige eeuw draaide ik platen zonder verpest te zijn door de digitale tijdperk.
Ik lette niet op tikjes, krasjes op de plaat. Af en toe schoot de arm van platenspeler over de plaat en er zat een extra krasje op plaat. Maar daar ergerde ik me niet aan, want het ging tenslotte om muziek en niet om de ruis, rumble of hoe dat ook mocht heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:17:
[...]

En zware overkill voor iemand die alleen 4k 60hz nodig heeft. Verder zal er niks mis mee zijn, en zo duur is hij natuurlijk niet, maar die Action kabel gaat het voor 4k 60Hz als hij juiste type is, ook echt wel doen.

En onder de streep zie je het zo als een kabel niet werkt. Nu heb ik voor mijn 15m HDMI 2.0 kabel ook niet de goedkoopste gekocht, omdat 15m een heel stuk is. En zeker als je een kabel bijvoorbeeld gaat inbouwen in je muur, dan zou ik wel een merk kabel gebruiken die liever wat overkill is. Maar 5m, 4k 60Hz is niet zo spannend imo.
Precies! Een hdmi kabel werkt of werkt niet het is digitaal er komen geen maanlicht oortjes aan te pas.
Alleen dan wel de vraag hoe je specificaties gaat meten om te weten of te de kabel voldoet 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Xfile schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:14:
In de jaren 80 van de vorige eeuw draaide ik platen zonder verpest te zijn door de digitale tijdperk.
Ik lette niet op tikjes, krasjes op de plaat. Af en toe schoot de arm van platenspeler over de plaat en er zat een extra krasje op plaat. Maar daar ergerde ik me niet aan, want het ging tenslotte om muziek en niet om de ruis, rumble of hoe dat ook mocht heten.
LOL, je weet niet hoe blij ik was toen ik eind jaren 80 genoeg geld verdiend had voor een goedkope CD speler. :)
Man wat klonk alles goed van CD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

GarBaGe schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:44:

Ga je echter naar HDMI 2.1 (48Gbps) dan wordt het al veel belangrijker dat de kabel van hoge kwaliteit is.
Nu denk ik dat in de reguliere HiFi markt met een televisie dit niet zo'n issue is.
Maar voor PCs en game consoles op 4K en 120Hz of hoger, gaat dit zeker wel belangrijk worden.
Ik game prima op 120hz 4K met een goedkope Ali kabel van (destijds) €12. (Ugreen).
Alternatieven waren er toen vanaf €25+. En bij HelloTV wilden ze er mij één van meer dan €40 aansmeren.
Hoge kwaliteit? Tjah wat is dat dan exact. ;)

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:23
koelpasta schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:41:
[...]

LOL, je weet niet hoe blij ik was toen ik eind jaren 80 genoeg geld verdiend had voor een goedkope CD speler. :)
Dit idd. Ik ben ook van het vinyl tijdperk, wat was ik blij met mijn eerste CD-speler en CD's, wat klonk dat geweldig! :). Het enige wat ik bewaart heb is een flinke bak met 45 toeren singles, die ga ik binnenkort uitlenen aan een (jeugdige) vinyl liefhebber 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Maar als je alleen geld had voor een goedkope CD speler, dan had je vast geen dure platenspeler staan met duur element met lage speeluren, de tools om eea optimaal af te stellen, een platenwasmachine etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
mr_petit schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 04:32:
Maar als je alleen geld had voor een goedkope CD speler, dan had je vast geen dure platenspeler staan met duur element met lage speeluren, de tools om eea optimaal af te stellen, een platenwasmachine etc etc.
En dat vond ik dus het mooie, zonder (dure) toestanden naar muziek luisteren. Trouwens die eerste CD-spelers waren destijds nog best dure dingen zoals ik het me herinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Jef61 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:41:
[...]

En dat vond ik dus het mooie, zonder (dure) toestanden naar muziek luisteren. Trouwens die eerste CD-spelers waren destijds nog best dure dingen zoals ik het me herinner.
Ja het is niet voor niets dat de CD vrijwel compleet de LP verdrongen heeft, net zoals eerst de mp3 en nu streaming de CD compleet verdrongen heeft.
Gemak, goedkoop, en toch goed klinkend.
Gek genoeg wordt de lp nu veel beter verkocht dan de cd. De LP wordt niet weggedrukt door streaming.
Misschien wel omdat er objectief/blind gezien geen verschil tussen CD en streaming is qua geluid, maar wel verschil tussen LP en streaming.

CD spelers waren eind jaren 80 (waar koelpasta het over heeft) al lang niet meer duur.
Instap cd spelers waren toen ca. 300 gulden.
De eerste CD spelers (denk aan philips cd100 (14 bit) en cd101 (16 bit)) waren wel duur idd. Ik geloof zo'n fl.2000.
Ik heb hier nog een cd101 staan. kopuh? :P

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 07-11-2023 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

[...]

De opnames eind 80 begin 90 CD waren ook echt bizar goed, geen compressie zoals nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:09
mr_petit schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:52:
[...]

Ja het is niet voor niets dat de CD vrijwel compleet de LP verdrongen heeft, net zoals eerst de mp3 en nu streaming de CD compleet verdrongen heeft.
Gemak, goedkoop, en toch goed klinkend.
Gek genoeg wordt de lp nu veel beter verkocht dan de cd. De LP wordt niet weggedrukt door streaming.
Misschien wel omdat er objectief/blind gezien geen verschil tussen CD en streaming is qua geluid, maar wel verschil tussen LP en streaming.
Ik denk dat het vooral komt door dat een LP veel mooier is om te bezitten dan een CD.
Vraag me serieus af of mensen die veel LPs hebben niet ook gewoon vaak muziek streamen. Ze kunnen natuurlijk onderweg of tijdens werk niet zomaar een LP aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 14:54
NicoHF schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:20:
[...]

Precies! Een hdmi kabel werkt of werkt niet het is digitaal er komen geen maanlicht oortjes aan te pas.
Alleen dan wel de vraag hoe je specificaties gaat meten om te weten of te de kabel voldoet 😂
Linus heeft een mooie video gemaakt over HDMI kabels en voldoen aan de specs:
YouTube: I Spent a THOUSAND Dollars on HDMI Cables.. for Science

Het mooie is dat bijna alle kabels NIET voldoen aan ALLE specs.
Maar, niet voldoen aan de specs, betekent niet automatisch een kabel die niet werkt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Philip Ross schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:42:
[...]

Ik denk dat het vooral komt door dat een LP veel mooier is om te bezitten dan een CD.
Vraag me serieus af of mensen die veel LPs hebben niet ook gewoon vaak muziek streamen. Ze kunnen natuurlijk onderweg of tijdens werk niet zomaar een LP aanzetten.
Ik heb nooit een onafhankelijk poll gezien die mensen vraagt waarom ze vinyl kopen. Wel een hoop artikelen die dat invullen vanuit hun eigen bias. Feit is dat verkopen omhoog gaan en niet gelimiteerd lijken tot een bepaalde leeftijdscategorie.

Deze reden vond ik dan wel weer aardig en ook eerlijk want het raakt m.i. een aspect van vinyl dat door fans van het medium nogal doodgezwegen wordt:
The crackles and pops and variations in vinyl make it sound more real and authentic. A CD/MP3 sounds the same every time you listen to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
mr_petit schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:52:
Het is mijns inziens helemaal niet gek. En er zijn meerdere redenen waarom vinyl een kleine comeback maakt. Het gaat deels om het unieke geluid, deels mischien om betere masters maar verder ook een hoop mensen die bijzonder willen doen.
Wat ik pas echt gek jammer vind is dat de bandrecorder niet is teruggekomen. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 17:32
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:08:
[...]

Ik heb nooit een onafhankelijk poll gezien die mensen vraagt waarom ze vinyl kopen. Wel een hoop artikelen die dat invullen vanuit hun eigen bias. Feit is dat verkopen omhoog gaan en niet gelimiteerd lijken tot een bepaalde leeftijdscategorie.

Deze reden vond ik dan wel weer aardig en ook eerlijk want het raakt m.i. een aspect van vinyl dat door fans van het medium nogal doodgezwegen wordt:

[...]
Ik heb een kleine (+-25) platenverzameling. Ik kan ze luisteren, maar ik heb ze voor 95% voor de hoezen. Ik gebruik ze als kleine kunstwerken aan de muur, een herinnering aan de muziek die ik mooi vind.

Ik heb geen illusies over de kwaliteit van het geluid. Zeker met een instap-model Pro-ject speler en de phono amp van mijn integrated receiver is het geluid merkbaar slechter dan mijn andere methodieken.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
koelpasta schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:12:
[...]

Het is mijns inziens helemaal niet gek. En er zijn meerdere redenen waarom vinyl een kleine comeback maakt. Het gaat deels om het unieke geluid, deels mischien om betere masters maar verder ook een hoop mensen die bijzonder willen doen.
Bandrecorders zijn natuurlijk nog een stuk complexer dan platenspelers en er zijn vrijwel geen voorbespeelde media voor te krijgen. Of lege media om op op te nemen, dus die dingen hebben eigenlijk geen use case meer.

Niettemin ben ik de trotse eigenaar van een perfect werkende Revox B77 en dat is echt wel een enorm mooi bezit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
n00bs schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:27:
[...]

De opnames eind 80 begin 90 CD waren ook echt bizar goed, geen compressie zoals nu.
Weet niet of dit het compressie probleem is maar wat ik zelf vervelend vind is het verschil in volume (en hoog/laag) in de opnames van de jaren 70/80 en tegenwoordig. Als ik mijn playlist van Spotify met nummers uit 70/80 en nu afspeel (shuffle) ben ik constant bezig om het volume en het hoog/laag aan te passen naar mijn smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Philip Ross schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:42:
[...]
Uiteraard streamen mensen ook die naar LP's luisteren.
Ze zullen hoogst waarschijnlijk ook naar cd's luisteren.
Waarom zou dat allemaal niet beide kunnen?
Het één verbied het ander niet.
Net zoals we niet elke dag hetzelfde eten en ook wel eens de fiets pakken terwijl we een auto hebben ;)

Mensen die CD's luisteren zullen ook wel eens streamen of mp3tjes luisteren ;)
Dat een LP mooier is om te bezitten dan een CD is natuurlijk een subjectieve perceptie. Dat vinden veel mensen nu, maar in de jaren 90 werd daar anders over gedacht. :)
Persoonlijk vind ik dat het 'mooie bezit' van een LP nog steeds lang niet ten volle wordt benut. Omdat de LP groter is, bied het veel beter de mogelijkheid om een poster erbij in te vouwen of een dun fotoboekwerk. Beide wordt (en werd) wel gedaan, maar toch nog steeds heel sporadisch (1% ofzo?).

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 07-11-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:08:
[...]
Dat wordt helemaal niet doodgezwegen.
Die zitten in de groep die ook van die plastic crossley grammofoontjes koopt.
Daar wordt in het platenspelertopic regelmatig over gesproken ;)
Of die bijzonder willen doen (argument van @koelpasta ) of dat ze een grote hoes mooi vinden, of dat het uit nostalgische overweging is (al is dat laatste maar een deelfactor omdat ook veel jongeren zo'n spelertje kopen; iedereen onder de 35 heeft eigenlijk niet bewust de lp meegemaakt)...het zal een mengelmoes zijn.
Gezien de prestaties van zo'n crossley type ding gaat het in ieder geval niet om de geluidskwaliteit.

Gelukkig is die groep er, omdat dat lijkt mij de 1e groep is die zal stoppen met de LP (ik beschouw het nog steeds als een hype en een trend) en ervoor zorgen dat er over een aantal jaar weer een aanzienlijke hoeveelheid gebruikte LP's op de markt komt tegen acceptabele prijs. (eerst moet het spul nog een aantal jaar naar zolder...)

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 07-11-2023 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
koelpasta schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:12:
[...]

Ondertussen is een CD bijzonderder dan een plaat :P

Dat bandrecorders niet teruggekomen zijn....ze zijn natuurlijk nooit ècht 'in' geweest zoals platen of cassettedecks.
Er is ook nooit muziek op uitgebracht (of vrijwel geen muziek op uitgebracht).
Het is altijd puur een opnamemedium/apparaat geweest die oorspronkelijk vanuit de studio de sprong naar de huiskamer maakte. Wat dat betreft is het denk ik meer vergelijkbaar met een DAT recorder, al was die nog minder populair omdat die in het cassettetijdperk verscheen (bandrecorders hebben natuurlijk ook die overlap, maar zijn wel een stuk ouder dan de compactcassette)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
[...]

Ik was ook blij met de cd, en herinner me letters AAD, ADD of DDD achter op het cd hoesje.
Even gezocht op internet YouTube: AAD, DDD - Digital snobbery in the 1980s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
mr_petit schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 04:32:
Ik had een Marlux platenspeler MX-860 met Denon DL-110 element. En een platenborstel om het stof van de plaat te verwijderen.
Toentertijd zag ik die dure tools bij RAF in Hilversum, maar ik vond het flauwekul: het ging tenslotte om de muziekbeleving. Hierbij wil ik aantekenen dat dit voor de digitale tijdperk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Xfile schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:05:
[...]

Ik was ook blij met de cd, en herinner me letters AAD, ADD of DDD achter op het cd hoesje.
Even gezocht op internet YouTube: AAD, DDD - Digital snobbery in the 1980s
Die video snijdt ook een interessant fenomeen aan waarom SACD en DVD audio totaal mislukt zijn.
Ondanks beter (betere specs) was er geen behoefte.
Dus is het succes van de CD een gevolg van dat het 'beter' klinkt of dat het veel makkelijker en robuster was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Xfile schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:32:
[...]

Ik had een Marlux platenspeler MX-860 met Denon DL-110 element. En een platenborstel om het stof van de plaat te verwijderen.
Toentertijd zag ik die dure tools bij RAF in Hilversum, maar ik vond het flauwekul: het ging tenslotte om de muziekbeleving. Hierbij wil ik aantekenen dat dit voor de digitale tijdperk was.
Dat is op zich wel een goede combi. Zeker in die tijd.
Maar het zijn natuurlijk niet allemaal dure tools. platenborstel en naaldborstel zijn hartstikke goedkoop, doch essentieel. Maar ook een knosti disco antistat (v.a. 1978 op de markt) was prima betaalbaar, of een lencoclean borsteltje+vloeistof. Beide zijn dingen om de LP zelf beter af te spelen, en werken ook beide.
Het reinigen van je LP danwel schoon afspelen is essentieel. Omdat de meesten dit niet deden en gewoon niet goed omgingen met LP's, is de reden dat mensen dat 'nostalgische knapperende haardvuur' op de achtergrond willen. Dat is dus inherent aan het verkeerd behandelen/mishandelen van het medium.
Dat zijn geen audiofielen. Dat zijn mensen die nu ook het equivalent van een luidspreker uit een wekkerradio als speakers hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 07-11-2023 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Zelfs met een goede platenwasser kan je last houden van clicks en pops. Mijn vader heeft zijn gehele LP collectie (veel klassieke opnames die nooit op CD uitgekomen waren namelijk) gedigitaliseerd om eenvoudiger toegankelijk te maken en daarbij was hij altijd toch wat tijd kwijt om in Audition/CoolEdit wat onvolkomenheden uit de opname te halen. Ondanks grondig wassen van de plaat.

Zelf heb ik geen platenwasser en vind ik dat tever gaan maar ik speel LPs af voor dat nostalgische gevoel inderdaad, en omdat ik het gewoon mooi vind om met een schitterend stuk mechanical engineering bezig te zijn. Ik haal wel een borstel over de plaat en maak mijn naald schoon maar that's it. De occasional pop en crackle hoort bij de beleving.

Dus even afgezien van de opname en de mastering die zoals je al aangeeft een verschil maken dat onafhankelijk is van het medium, ben ik van mening dat een LP altijd technisch een minder goed geluid geeft dan een CD. Waarbij je dan nog steeds natuurlijk een LP mooier kan vinden omdat de mastering beter / anders is.

[ Voor 19% gewijzigd door Dr. Strangelove op 07-11-2023 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:56:
Zelfs met een goede platenwasser kan je last houden van clicks en pops. Mijn vader heeft zijn gehele LP collectie (veel klassieke opnames die nooit op CD uitgekomen waren namelijk) gedigitaliseerd om eenvoudiger toegankelijk te maken en daarbij was hij altijd toch wat tijd kwijt om in Audition/CoolEdit wat onvolkomenheden uit de opname te halen. Ondanks gronding wassen van de plaat.
Tuurlijk, er is geen enkele plaat zonder ook maar 1 tikje.
Echter, de meeste tikjes (99%) komen toch van het mishandelen. Dat kan vuil zijn (waar dus iets aan te doen is) maar ook krasjes.
En je hebt natuurlijk grondig wassen, maar je hebt ook grondig wassen :P
De 1 vindt een disco antistat grondig wassen terwijl de ander dit de 1e stap vindt.
Zelf kan ik me van mezelf niet voorstellen dat ik een plaat niet zou wassen (en dat geldt ook voor nieuwe platen) maar goed. Ik beschouw een platenwasmachine (in welke vorm dan ook) als essentieel. Net zo essentieel als een naaldborsteltje en een carbon platenstofborsteltje.
Alles begint bij een schone plaat en schone naald. Als je dat overslaat heeft een goed element, goede tafel, goede phonopre, goede interlink allemaal geen nut.

Ik kan me voorstellen als je je platen niet wast, en ook exemplaren hebt waar niet zorgvuldig mee omgegaan is, dat je een plaat als inferieur beschouwd.
Maar ik heb met meerdere luistertestjes aangetoond, dat mensen het verschil tussen een goede plaat (dus goede opname/laquer, in goede staat, schoon, met goed element, goede speler goede phonopre etc etc afgespeeld) en een goede CD niet blind kunnen horen.
Of dat technisch minder goed is (of beter is whatever) doet er helemaal niet toe. Je luistert met je oren, niet met een technisch apparaat.
Ik weet dat velen zich hier blind staren op specs etc, maar het punt is dat de vertaling van specs naar onderscheidend vermogen van het oor vaak compleet mist. Daarom is luisteren zo belangrijk. Ook luistertestjes waarbij technische specs veranderen. Dan krijg je een heel goed beeld wat je wel en niet kan horen.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_petit op 07-11-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Dus even afgezien van de opname en de mastering die zoals je al aangeeft een verschil maken dat onafhankelijk is van het medium, ben ik van mening dat een LP altijd technisch een minder goed geluid geeft dan een CD. Waarbij je dan nog steeds natuurlijk een LP mooier kan vinden omdat de mastering beter / anders is.
En voor een ontwerper is een platenhoes een dankbaarder uitdaging dan zo'n klein cd-hoesje.
Wat te denken van de plaat Sticky Fingers van The Rolling Stones. Zo'n ritsluiting past niet in een cd doosje, tenzij het een mini ritsluiting is. Btw mijn zus had die lp.

[ Voor 14% gewijzigd door Xfile op 07-11-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:46

Wildfire

Joy to the world!

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:32:\

[...]

Niettemin ben ik de trotse eigenaar van een perfect werkende Revox B77 en dat is echt wel een enorm mooi bezit :)
www.revoxb77.com

OK hier moet een modje dan toch echt wel ingrijpen want dat is toch echt wel super off-topic!

:+ :P _O-

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
mr_petit schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:01:
[...]

Of dat technisch minder goed is (of beter is whatever) doet er helemaal niet toe. Je luistert met je oren, niet met een technisch apparaat.
Ik weet dat velen zich hier blind staren op specs etc, maar het punt is dat de vertaling van specs naar onderscheidend vermogen van het oor vaak compleet mist. Daarom is luisteren zo belangrijk. Ook luistertestjes waarbij technische specs veranderen. Dan krijg je een heel goed beeld wat je wel en niet kan horen.
Het is m.i. technisch minder goed omdat een CD bij normaal gebruik zelden of nooit onvolkomenheden heeft in de weergave, zelfs op een goedkoop apparaat. Vele malen beter in elk geval dan zelfs een plaat die gewassen is een wasser van 1000 euro op een draaitafel van 5000 euro.

Je luistert met je oren inderdaad maar een paar clips van een halve minuut tonen m.i. niet aan dat er vrijwel geen verschil is. Reken maar dat iedereen bij een luistersessie van een paar minuten of een hele kant die mooie analoge statische tikjes en stofjes gaat horen. Je pakt de plaat er altijd uit. En dat wordt vele malen erger wanneer je niet die chique dure apparatuur hebt staan. En ondertussen speelt die Aiwa discman gewoon zuiver door.

Dit nog even afgezien van de operability, reliability, en maintanability aspecten van een draaitafel vs een CD. Dat is gewoon geen contest natuurlijk.

Dus, met mijn engineering pet op is er geen m.i. weinig discussie mogelijk. Met mijn muziekliefhebber pet op? Ik ben blij dat ik ze beiden heb staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Dr. Strangelove schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:53:
[...]
Dit nog even afgezien van de operability, reliability, en maintanability aspecten van een draaitafel vs een CD. Dat is gewoon geen contest natuurlijk.
Dat beweer ik ook helemaal niet. Sterker nog, ik ben de eerste hier die dit juist benadrukte.
Dus je bevestigd hier alleen maar 1 van mijn uitspraken.
Je luistert met je oren inderdaad maar een paar clips van een halve minuut tonen m.i. niet aan dat er vrijwel geen verschil is. Reken maar dat iedereen bij een luistersessie van een paar minuten of een hele kant die mooie analoge statische tikjes en stofjes gaat horen. Je pakt de plaat er altijd uit. En dat wordt vele malen erger wanneer je niet die chique dure apparatuur hebt staan. En ondertussen speelt die Aiwa discman gewoon zuiver door.
Als dit voor jou de graadmeter is wat technisch goed geluid bepaald dan heb je inderdaad gelijk.
Zoals ik al eerder bevestigde, geen enkele plaat is 100% tikvrij, dus dit is alleen maar een bevestiging daarvan.
Persoonlijk denk ik echter dat de hoeveelheid en luidheid van die tikjes bij een plaat in goede staat (dus goed gereinigd en altijd goed mee omgegaan is) niet storend hoeven te zijn. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke opvatting. Als 1 hoorbaar tikje voor jou de deur dicht doet, dan is dat zo.

Maar 1 van je eerdere uitspraken klopt m.i. overigens niet, en dat is deze:
Dus even afgezien van de opname en de mastering die zoals je al aangeeft een verschil maken dat onafhankelijk is van het medium,
De opname en mastering is niet onafhankelijk van het medium. Immers, het is zelfs de reden dat er wel op CD een loudnesswar aan de gang is, maar eigenlijk niet op plaat.
Omdat een dergelijke mastering niet geschikt is om op plaat te zetten.
Bij CD krijg je alle ruimte om alle dynamiek weg te nemen. Immers digitaal is er geen verschil tussen 0 dynamiek en veel dynamiek. Op plaat krijg je alleen veel ruimte als je veel dynamiek toepast.
Daarom klinken heel veel platen uit de jaren 90 en later gewoon beter op plaat dan op cd.
Veel meer dynamiek, zodat je m.i. (o.a.) veel meer resolutie in het hoog hoort.
Dus bij de CD kreeg die verschrikkelijke producer die alsmaar schreeuwde..."het moet harder , het moet haaarder!, want dat verkoopt beter!" wel z'n zin, maar bij de plaat niet.

Dus inderdaad, als je niet van omslachtigheid houdt, en als je allergisch bent voor tikjes, dan is vinyl niet voor jou en is CD en met name streaming het betere alternatief. Want streaming is het allergemakkelijkst, je hoeft dan geeneens meer van de bank af te komen.
Maar stoor je je aan de loudnesswar, irriteer je je aan dat een drumstok op een bekken meer als witte ruis klinkt dan dat je de fijnere details van de aanslag hoort...
Ik bedoel, ik hoef vast niet toe te lichten wat de cd en wat de plaat is ;) ook al is die CD technisch beter..
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/ABcomparison/loudnesswar.jpg
En dit is nog geeneens een extreem voorbeeld :)
(sterker nog, de plaat zou wel eens iets te hard opgenomen kunnen zijn....het is al een oud plaatje, quick n dirty opname)

Jammer genoeg is er geen alternatief dat beide zaken oplost. Want de studio of platenmaatschappij opbellen met de mededeling dat ze de opname of mixage over moeten doen omdat het niet goed klinkt....dat werkt helaas niet. We moeten het doen met de muziek zoals de uitgever het op het medium heeft geplaatst. Ok, we kunnen wat aan de toonregeling draaien, maar wat weggecompressed is, komt nooit meer terug helaas.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 08-11-2023 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Ik begrijp dat verschil maar, en hier wil ik zeker buigen voor jouw betere kennis van het onderwerp, ik heb altijd begrepen dat de loudness verschillen een gevolg waren van een keuze vanuit studio's om muziek 'hotter' te maken en niet een inherent aspect van het medium CD.

Dus er is geen enkele technische restrictie die een CD verbiedt om de onderste waveform te hebben. Dat is wat ik met medium-onafhankelijk bedoel.

Natuurlijk, als je in de praktijk voor CD alleen maar de keuze hebt om plaatje 1 te kiezen en LP je plaatje 2 biedt, dan is het in vanuit audiofiel oogpunt beter om je (goed gewassen ;) ) plaat aan te zetten.

Ik vond het wel frappant trouwens dat er nog steeds moderne LPs zijn met rereleases van 'grote' albums die niet significant beter zijn dan de originele release. Ik zat gisteravond te zoeken of het de moeite waard was om de 25the anniversary LP van (What's the Story) Morning Glory te kopen omdat dat echt een van de worst offenders is van de loudness war maar die schijnt, afgezien van het feit dat de pressing zelf niet heel goed is, gewoon dezelfde platte audio te bevatten als de 1995 release.

[ Voor 28% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-11-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Dr. Strangelove schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:51:
ik heb altijd begrepen dat de loudness verschillen een gevolg waren van een keuze vanuit studio's om muziek 'hotter' te maken en niet een inherent aspect van het medium CD.

Dus er is geen enkele technische restrictie die een CD verbiedt om de onderste waveform te hebben. Dat is wat ik met medium-onafhankelijk bedoel.
Er is inderdaad geen enkele restrictie aan een CD om die onderste waveform te hebben.
Ok, technisch gaat een plaat veel hoger door in het frequentiespectrum, maar doorgaans is dat onhoorbaar en de meeste muziek die opgenomen is bevat ook helemaal niet die frequenties.
Maar het punt is dat die onderste waveform niet op de cd staat. We moeten het doen met de muziek/het signaal zoals de platenmaatschappij ons dat aanbiedt.
De loudness war is inderdaad niet een inherent aspect van de cd; de meeste CD's uit de jaren 80 hebben hier geen last van, maar het is wel een gevolg van digitale media. Op digitale media maakt het gewoon niet uit hoe hard een signaal is, dus wordt heel veel muziek platgecompressed. Dat wordt gedaan om de verkoopcijfers te boosten. En daarbij wordt dus detail in de muziek opgeofferd.
Het is niet dat de plaat als piek zachter is, maar het bevat daadwerkelijk meer dynamiek. Dus meer details.
De plaat leent zich gewoon minder voor platgecompressde muziek. Dat gaat ten koste van speeltijd etc.
Het gevolg is dat platen uit de jaren 90 en later heel vaak gewoon anders klinken. Je krijgt gewoon andere muziek. Dus dan kan je wel een technisch vergelijk gaan maken, maar heeft dat dan wel nut?
Dat neemt niet weg dat er ook zat platen zijn die echt heel veel slechter klinken dan hun CD variant.
Een goede plaat snijden is echt veel moeilijker dan een CD masteren. En aan veel platen worden concessies gedaan dat er bijv. teveel muziek op een kant wordt gesneden. Dus langere albums die beter op een 2LP gesneden hadden kunnen worden.
En ik ben ook (moderne) platen tegengekomen waar de hoge tonen helemaal weggedrukt waren. Of iemand heeft daar echt lopen slapen (ik denk niet dat dat het geval is), of ze wilden een soort van heel warm geluid simuleren en daarom maar de hoge tonen weggedraaid :?
De CD heeft daar geen last van.

Pagina: 1 ... 102 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic