Whereof one cannot speak, one must remain silent.

https://hifi.nl/artikel/3...een-hoorbare-upgrade.html
Ik heb ook zo'n testje moeten doen, een jaar geleden beetje noodgedwongen. Er zat een vervelende brom in de speaker. Na lang uitproberen de oorzaak gevonden, die audioquest Z3 voedingskabel. Andere varkensneus erin, probleem opgelost.pporrio schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:03:
Even een vermakelijke 'test' van onze vrienden van Hifi.nl:![]()
"De testmethode mag nu wel duidelijk zijn" schrijven ze. Jazeker -- de keuze is gevallen op de meest subjectieve manier die er bestaat. Duidelijker kan niet.pporrio schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:03:
"Enfin, misschien wil je niet direct 300 euro aan kabels uitgeven". Alweer de nagel op de kop.
[ Voor 9% gewijzigd door florizla op 29-11-2023 20:49 ]
'Als laatste vervangen we alle kabels. Nu zijn er dus alleen maar de AudioQuest kabels aangesloten. Dat heeft het grootste en meest indrukwekkende effect. Er staat ineens een hifiset te spelen.'
Alsof het ervoor een Yoko setje was

En dan kom je langs om even te kijken naar een element voor een platenspeler, maar het escaleerde al snel naar “de” kabels. Dan ben ik al snel weg, dan weet ik al hoe laat het is.
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Hier zit het filmpje fout: "audiophiles won't looking for a more precise, they were looking for a warmer sound"mr_petit schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:40:
[...]
Die video snijdt ook een interessant fenomeen aan waarom SACD en DVD audio totaal mislukt zijn.
Ondanks beter (betere specs) was er geen behoefte.
Dus is het succes van de CD een gevolg van dat het 'beter' klinkt of dat het veel makkelijker en robuster was?
De echte reden is dat in die tijd de cd op zijn retour was en de overgrote meerderheid muziek gratis begon te sharen via p2p, zoals napster en kazaa. De hernieuwde revival van de lp kwam volgens mij ergens rond 2005 op gang, toen de SACD al geflopt was.
Overigens: de theorie van de sacd is leuk, maar in de praktijk zijn die sacd spelers bijna allemaal uitgerust met een goedkoop dvd loopwerkje.
... wat perfect is om 100% van de *digitale* kwaliteit van een CD/SACD door te geven aan een DAC.
Jeetje wat een clowns. Vervangen van kabels die digitale signalen versturen geeft een hoorbaar effect. Dus die kabel veranderd de bitjes op een ethernetkabel en dan niet random, want dat zou tot uitval leiden, maar op zo'n manier dat het een voller/beter geluid oplevert.pporrio schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:03:
Hmm als ik dan een word document met een kort verhaaltje over dezelfde kabels zou versturen wordt het dan ook ineens een roman?
Zelfde voor ARC. Stelletje jokers daar.
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Dat ben ik toch wel benieuwd waar deze claim op is gebaseerd. Psuedo-natuurkunde?

[ Voor 4% gewijzigd door Toshirou op 30-11-2023 12:14 ]
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Er zijn wel meer dingen op de redactie van hifi.nl die maar voor 80 procent aankomen geloof ik.Toshirou schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:14:
"Helaas: we verliezen tijdens het transport een deel van de kwaliteit, er komt zo'n 80 procent aan."
Dat ben ik toch wel benieuwd waar deze claim op is gebaseerd. Psuedo-natuurkunde?
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Die 80% komt toevallig exact overeen met het percentage statistieken die ter plekke verzonnen worden.Toshirou schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:14:
"Helaas: we verliezen tijdens het transport een deel van de kwaliteit, er komt zo'n 80 procent aan."
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
mja, gewoon gewone RCA kabels kan je overal wel halen.Bananenplant schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:33:
Nu mijn eerste platenspeler onderweg is: ik schat dat ik tot zo'n 3m moet overbruggen tussen mijn versterker en de phono preamp. Wat zijn tegenwoordig decente RCA-kabels die gewoon hun werk doen zonder dat ik elfentaks hoef te betalen? Ik heb ooit voor mijn streamer standaard spul van Amazon gekocht, maar dat is een bedrijf waar ik mijn geld eigenlijk liever niet heenbreng.
Conrad is wel een bedrijf die je een warm hart kan toedragen. Grote kans dat er ook een Amazon achter de pulp URLs zitten als "goedkopekabels.nl" en "allekabels.nl"
Gaat dit niet over de logistieke transport van de bestellingen dan?Toshirou schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:14:
allekabels.nl is een NL bedrijf met dito adres: https://www.allekabels.nl/x/general-company-informationvlaaing peerd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:12:
[...]
mja, gewoon gewone RCA kabels kan je overal wel halen.
Conrad is wel een bedrijf die je een warm hart kan toedragen. Grote kans dat er ook een Amazon achter de pulp URLs zitten als "goedkopekabels.nl" en "allekabels.nl"
Heb ook wel eens telefonisch contact gehad met de klantenservice, was in het Nederlands.
Of bedoel je een Amazon-achtig bedrijf?
Oh, dit was veralgemeniserend bedoeld, wist niet dat die ook echt bestond (en een NL bedrijf is).teot schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:26:
[...]
allekabels.nl is een NL bedrijf met dito adres: https://www.allekabels.nl/x/general-company-information
Heb ook wel eens telefonisch contact gehad met de klantenservice, was in het Nederlands.
Veel van die dozenschuivers als Amazon kopen massaal voor de hand liggende domeinnamen op, zoals hierboven, online betaalmogelijkheid erop en dan via die sites koop je dan nog steeds bij hen.
Ik bedoelde die URLs niet letterlijk.
Ik heb een 3m kabel van RU Connected tussen mijn platenspeler en phono preamp zitten.Bananenplant schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:33:
Nu mijn eerste platenspeler onderweg is: ik schat dat ik tot zo'n 3m moet overbruggen tussen mijn versterker en de phono preamp. Wat zijn tegenwoordig decente RCA-kabels die gewoon hun werk doen zonder dat ik elfentaks hoef te betalen? Ik heb ooit voor mijn streamer standaard spul van Amazon gekocht, maar dat is een bedrijf waar ik mijn geld eigenlijk liever niet heenbreng.
https://www.ruconnected.n...erlink-cinch-tulp-1m.html
Goede kwaliteit kabel zonder poespas. Stevige connectoren, goede afscherming en toch flexibel. Klinkt helemaal prima.
Ik heb jaren geleden 1 van deze kabels gekocht, maar ik vond het niks, veel te stug snoer qua buigen, connectors zitten vrij strak en heb je (te) veel kracht nodig om deze er op te zetten.pporrio schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:47:
[...]
Ik heb een 3m kabel van RU Connected tussen mijn platenspeler en phono preamp zitten.
https://www.ruconnected.n...erlink-cinch-tulp-1m.html
Goede kwaliteit kabel zonder poespas. Stevige connectoren, goede afscherming en toch flexibel. Klinkt helemaal prima.
Sindsdien soldeer ik mijn eigen kabels wel, paar Neutrik connectors en simpele Sommer kabel en je bent er.
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Maar als je een beetje handig met de soldeerbout bent (ben ik niet), kun je ze natuurlijk ook zelf maken.
Had dat bedrijf niet laatst een mega lek?teot schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:26:
[...]
allekabels.nl is een NL bedrijf met dito adres: https://www.allekabels.nl/x/general-company-information
je hebt ook nog https://www.onlinekabelshop.nl als optie
Je hebt gelijk, in 2021: https://nos.nl/artikel/23...en-nederlanders-getroffenn00bs schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:46:
[...]
Had dat bedrijf niet laatst een mega lek?
En dat niet alleen, ze hebben (geprobeerd) het op een redelijk schofterige wijze te down playen, zum kotsenn00bs schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:46:
[...]
Had dat bedrijf niet laatst een mega lek?
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle
https://www.bol.com/nl/nl...tureListItem#productTitle
Uiteindelijk kan je hier ook gewoon bij de Gamma of Praxis prima slagen. Ik daag iedereen hier uit het of ze het verschil horen met alles wat hierboven gepost is en dit:
https://www.gamma.nl/asso...-meter-rood-wit/p/B547073
Hm, ik vind dropveters misschien wel weer een ander uiterste...
enige onderbouwing daarvoor?Bananenplant schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:22:
[...]
Hm, ik vind dropveters misschien wel weer een ander uiterste...
...
Dus vier aansluitingen aan de speaker kant en 2 aan de versterker kant:

Eventueel omdraaien? Als de versterker bi-amp kan ondersteunen?
[ Voor 31% gewijzigd door Workaholic op 01-12-2023 09:34 ]
Abba was daar erg goed in destijds. Vooral in de beginperiode zijn ze daardoor snel bekend geworden, omdat het bijvoorbeeld in de auto ook nog goed klonk.Xfile schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:17:
Ik meen me herinneren dat in de jaren 80 van de vorige eeuw aan de opnames extra laag werd toegevoegd om het goed te laten klinken op goedkope boxen en draagbare radio/cassettespelers, zoals de walkman.
This too shall pass
pporrio schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:03:
Ik denk dat als we die boeken er echt bij pakken dat we alleen maar argumenten tegen hun kulverhaal tegenkomen, niet voor.Pak er eens een studieboek over elektrotechniek bij, of een ict-netwerkboek zoals van Cisco. In beide gevallen is kabels een uitgebreid onderwerp. In beide gevallen wordt er aangeven dat er verschil zit in kabels.
This too shall pass
Ik snap hem niet, waarom wil je een bi-wire kabel aansluiten als je maar 2 aansluitingen bij de speaker hebt? (En algemeen, bi-amping zou mogelijk een verschil kunnen opleveren, bi-wiring niet echt). Maar als je toch de kabel hebt liggen is het netste zou ik zeggen de twee parallele kabels kort te sluiten bij de speaker, maar maakt het iets uit voor je geluid? Nee.Workaholic schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:32:
Vraagje voor de kenners hier.. hoe kan ik het beste een bi-wire kabel aansluiten op een speaker met maar twee aansluitingen? Ik heb 4 bananenplugs en maar 2 aansluitingen. Verlies ik nu de scheiding / het laag als ik 2 paar niet aansluit?
[Afbeelding]
Mwoah. Als je de kabel langs allerlei anderen hebt lopen of een 240VAC misschien wel ja.Sissors schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:06:
Om maar even de lokale kenner erbij te halen, @mr_petit, RCA kabels tussen je platenspeler en je phono pre-amp over langere afstanden zijn nou net zo goed als de enige kabels in de audio wereld waarbij een beetje fatsoenlijke hebben nuttig is (waarbij uiteraard nog steeds geen elfenkabels nodig zijn).
Ik heb nog een bi-wire kabel liggen met 4 bananen pluggen en de speakers hebben maar 2 aansluitingen. Dus de vraag is evne hoe dit op te lossen. Kan ze niet alle 4 aansluiten. De vraag is dus welke sluit ik aan, of kan dit uberhaupt.Sissors schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:44:
[...]
Ik snap hem niet, waarom wil je een bi-wire kabel aansluiten als je maar 2 aansluitingen bij de speaker hebt? (En algemeen, bi-amping zou mogelijk een verschil kunnen opleveren, bi-wiring niet echt). Maar als je toch de kabel hebt liggen is het netste zou ik zeggen de twee parallele kabels kort te sluiten bij de speaker, maar maakt het iets uit voor je geluid? Nee.
Alles aansluiten op de versterker en vervolgens bij de speaker ergens laten bungelen is vragen om problemen.
Vermijd het goedkope 'huismerk' als de pest. Devine heet het geloof ik. Shielding is bizar slecht. Minimale hoeveelheid koper.Bananenplant schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:10:
Misschien ga ik wel gewoon wat RCA-kabels bij Bax halen ofzo. Goed genoeg voor professionele audio moet goed genoeg zijn.
Punt is dat LP elementen een hoge inductie hebben (het zijn spoelen). En dus een hoge uitgangsimpedantie, wat sowieso al kan zorgen voor roll-off bij hoge frequenties, maar specifiek als je een spoel en een condensator hebt, krijg je een resonantie piek van die twee, en afhankelijk van element en kabel schijnt dat echt in je hoorbare band te kunnen liggen.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:57:
[...]
Mwoah. Als je de kabel langs allerlei anderen hebt lopen of een 240VAC misschien wel ja.
Dat is een heel ander verhaal bij een line out, of al helemaal een speaker output van je versterker, want die zijn veel laag ohmiger. Lineout heeft nog wel wat impedantie, maar dat is puur reeel (een weerstand dus, geen spoel).
Netter wel wat je schrijft, maar ik kan me bij audio frequenties eigenlijk niet echt voorstellen wat impact zou zijn van een bungelend paartje. Het is niet RF waarbij dat wel ongewenst is.GWBoes schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:24:
@Workaholic 1 paar aansluiten op de versterker en 1 paar op de speaker, dus de helft van de kabel niet gebruiken. Of beide aansluiten op de versterker en met een y-splitter beide paren op de speaker.
Alles aansluiten op de versterker en vervolgens bij de speaker ergens laten bungelen is vragen om problemen.
Hm, wat zou jij doen, dan?koelpasta schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:30:
[...]
Vermijd het goedkope 'huismerk' als de pest. Devine heet het geloof ik. Shielding is bizar slecht. Minimale hoeveelheid koper.
Dat begrijp ik. Maar als je dus geen andere storingsbronnen hebt dan zou het met dropveters alsnog goed kunnen gaan.Sissors schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:32:
[...]
Punt is dat LP elementen een hoge inductie hebben (het zijn spoelen). En dus een hoge uitgangsimpedantie, wat sowieso al kan zorgen voor roll-off bij hoge frequenties, maar specifiek als je een spoel en een condensator hebt, krijg je een resonantie piek van die twee, en afhankelijk van element en kabel schijnt dat echt in je hoorbare band te kunnen liggen.
Dat is een heel ander verhaal bij een line out, of al helemaal een speaker output van je versterker, want die zijn veel laag ohmiger. Lineout heeft nog wel wat impedantie, maar dat is puur reeel (een weerstand dus, geen spoel).
Je frequentie overdracht is niet vlak. Dus krijg je geen mooi resultaat.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:00:
[...]
Dat begrijp ik. Maar als je dus geen andere storingsbronnen hebt dan zou het met dropveters alsnog goed kunnen gaan.
[removed]
Ik zou de vier aansluitingen aan de speaker kant houden en de 2 ongebruikte netjes isoleren om de versterker te beschermen.Workaholic schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:32:
Vraagje voor de kenners hier.. hoe kan ik het beste een bi-wire kabel aansluiten op een speaker met maar twee aansluitingen? Ik heb 4 bananenplugs en maar 2 aansluitingen. Verlies ik nu de scheiding / het laag als ik 2 paar niet aansluit?
[Afbeelding]
Storingen die je zou kunnen oppikken worden dan naar de laagohmige versterker gestuurd en afgevoerd.
Ik zou zeggen, kijk eens naar met wat voor kabels vintage platenspelers waren aangesloten en waarmee die apparaten ook nu nog gerestaureerd worden verkocht. Dropveters zijn daar luxe bij. Als dat echt signaalproblemen veroorzaakte dan zou het bij het originele product al opgelost zijn, laat staan bij de gereviseerde apparaten die nu nog gebruikt worden. De personen die daarin investeren nemen echt geen genoegen met slecht geluid door een draadje van een paar euro als die originele kabels een probleem waren.redwing schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:17:
Punt is dat het in dit geval over analoge signalen gaat. En dan kan/zal de overdracht en signaalkwaliteit impact hebben op je geluid. Dan blijft het natuurlijk nog de vraag in hoeverre die hoorbaar is, maar meetbare verschillen krijg je zeker.
Je moet even bedenken wat je als probleem wil zien. Want heel simpel veranderen dit soort kabels het signaal en is dat ook meetbaar. Of je dat een probleem vindt is een andere vraag, veel mensen houden juist van een aangepast geluid. Zo zijn ook buizenversterkers nog steeds populair, terwijl die niet echt lineair versterken.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:54:
[...]
Ik zou zeggen, kijk eens naar met wat voor kabels vintage platenspelers waren aangesloten en waarmee die apparaten ook nu nog gerestaureerd worden verkocht. Dropveters zijn daar luxe bij. Als dat echt signaalproblemen veroorzaakte dan zou het bij het originele product al opgelost zijn, laat staan bij de gereviseerde apparaten die nu nog gebruikt worden. De personen die daarin investeren nemen echt geen genoegen met slecht geluid door een draadje van een paar euro als die originele kabels een probleem waren.
Daarbij moet je ook bedenken dat oude platenspelers veelal intern ook al signaalverlies/verandering hebben waarbij die externe kabels dus weliswaar een schakel in het geluid zijn maar niet eens de zwakste.
[removed]
Ook meer om te voorkomen dat ze sluiting maken. Lijkt mij niet bevorderlijk voor de versterker. Zolang het hangt zal er niks gebeuren, maar als je er een keer achter loopt te rommelen, kat die er achterlangs loopt, zeg het maar.Sissors schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:33:
[...]
Netter wel wat je schrijft, maar ik kan me bij audio frequenties eigenlijk niet echt voorstellen wat impact zou zijn van een bungelend paartje. Het is niet RF waarbij dat wel ongewenst is.
Waar het hier om gaat is simpelweg additionele ruis in het signaalpad, geen geneuzel over 'spankelend hoog' en 'strak laag'. Dus je zet gewoon je platenspeler aan zonder de arm op de plaat te leggen, je draait je versterker vol open en je checked of je verschil in de achtergrondruis hoort tussen twee kabels. Ik betwijfel of je veel verschil hoort tussen dit soort simpele interconnects bij gelijke omstandigheden en in afwezigheid van sterke storingsbronnen in de directe nabijheid (i.e. een paar centimeter).redwing schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:59:
[...]
Je moet even bedenken wat je als probleem wil zien. Want heel simpel veranderen dit soort kabels het signaal en is dat ook meetbaar. Of je dat een probleem vindt is een andere vraag, veel mensen houden juist van een aangepast geluid. Zo zijn ook buizenversterkers nog steeds populair, terwijl die niet echt lineair versterken.
Daarbij moet je ook bedenken dat oude platenspelers veelal intern ook al signaalverlies/verandering hebben waarbij die externe kabels dus weliswaar een schakel in het geluid zijn maar niet eens de zwakste.
Als dat nl. het geval was dan zou geen enkele gereviseerde platenspelers verkocht worden met de dunne interconnects die eraan vasthingen toen ze origineel waren.
Ik heb zelf recent getest met twee Thorens TD124s waar ik problemen mee heb in het signaalpad. Grondig uitgezocht waar het aan kan liggen en daarbij de invloed van de interconnects geëlimineerd. Geen verschil tussen een SME arm met de originele 75 jaar oude Thorens connector en draadjes en een arm gemodificeerd voor RCA gebruik, aangesloten met moderne afgeschermde kabels (een paar VdHs die ik nog had liggen en nu never nooit niet meer dergelijke bedragen voor neer zou leggen).
Nee, het gaat niet alleen om extra ruis, het gaat ook om signaaloverdracht dat frequentieafhankelijk kan/zal zijn. Dit zijn nu net kabels waarbij er wel verschil kan en zal optreden tussen een goede en slechte kabel.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:25:
[...]
Waar het hier om gaat is simpelweg additionele ruis in het signaalpad, geen geneuzel over 'spankelend hoog' en 'strak laag'. Dus je zet gewoon je platenspeler aan zonder de arm op de plaat te leggen, je draait je versterker vol open en je checked of je verschil in de achtergrondruis hoort tussen twee kabels. Ik betwijfel of je veel verschil hoort tussen dit soort simpele interconnects bij gelijke omstandigheden en in afwezigheid van sterke storingsbronnen in de directe nabijheid (i.e. een paar centimeter).
Je zult mij ook niet horen zeggen dat het altijd om een groot verschil gaat of dat het prijsverschil gerechtvaardigt is. Het punt is alleen dat je bij digitale kabels helemaal geen verschil zult hebben (bitpatroon voor/na is 100% gelijk) en dat je bij analoge kabels juist wel verschil zult hebben. En of dat hoorbaar is zal zowel aan de kabel liggen als hoe goed jouw gehoor is. Zet je er een goede meter naast zul je echter verschillen kunnen meten. En ik heb een collega op het werk zitten die hier veel mee doet en die daadwerkelijk dubbelblind verschillen kan horen afhankelijk van welke interconnect er aangesloten is (waarbij ik geen enkel verschil hoorde trouwens....)Als dat nl. het geval was dan zou geen enkele gereviseerde platenspelers verkocht worden met de dunne interconnects die eraan vasthingen toen ze origineel waren.
Ik heb zelf recent getest met twee Thorens TD124s waar ik problemen mee heb in het signaalpad. Grondig uitgezocht waar het aan kan liggen en daarbij de invloed van de interconnects geëlimineerd. Geen verschil tussen een SME arm met de originele 75 jaar oude Thorens connector en draadjes en een arm gemodificeerd voor RCA gebruik, aangesloten met moderne afgeschermde kabels (een paar VdHs die ik nog had liggen en nu never nooit niet meer dergelijke bedragen voor neer zou leggen).
[removed]
Nou, in ieder geval niet blind de goedkoopste zooi bij bax kopen. Hun huismerk kabels zijn regelrechte troep.
Ik heb een tijdje terug wat losse kabel besteld van hun 'devine' merk en die had echt heel heel slechte shielding. Een minimale hoeveelheid dun koperdraad zeer zuinig aangebracht. Je kunt het niet eens een 'redelijke' kabel noemen, laat staan 'goed'.
Even van internet een grafiekje die gebaseerd is op wat ideale, maar realistische, waardes gepakt:Dr. Strangelove schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:12:
Prima dat hij dat hoort. Jij en ik dus niet. Dus meetbaar? Akkoord. Hoorbaar? Twijfelachtig.

De impact zal niet einde van de wereld zijn bij die hoge frequenties, je speakers doen het waarschijnlijk slechter, maar het is ook niet gerommel in de marge imo.
Gewoon reguliere kabel zit op iets van 50pF/m volgens Wiki, dus op 3 meter zit je op 150pF, en daar komen andere capaciteiten nog bij.
Als je 3 meter gaat overbruggen wil je voornamelijk kabels met een lage specifieke capaciteit hebben.Bananenplant schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:10:
Misschien ga ik wel gewoon wat RCA-kabels bij Bax halen ofzo. Goed genoeg voor professionele audio moet goed genoeg zijn.
Helaas wordt dat vaak niet opgegeven.
Als je losse microfoonkabel koopt op rol geeft de fabrikant wel vaak een waarde.
Het hang erg van je element af, maar bij veel moderne elementen wil je je afsluitcapaciteit eigenlijk maximaal op 200pF houden. Veel phonopre's hebben al een ingebouwde afsluitcondensator van 100pF, dus dan blijft er niet veel over.
Wordt die afsluitcondensatorwaarde te hoog, dan wordt je geluid te schel. En in het frequentiegebied daarboven valt de curve ook sneller af.. En je fasedraaiing wordt ook groter.
"man is not truly one, but truly two,"
Het is zeker hoorbaar. Ook blind. Ik heb er in het verleden testjes over geplaatst. Iedereen die deelnam kon het horen.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:12:
Prima dat hij dat hoort. Jij en ik dus niet. Dus meetbaar? Akkoord. Hoorbaar? Twijfelachtig.
Wat mooier is, is natuurlijk een ander verhaal, want het is een toonregeling.
Maar 100% hoorbaar. Zeker als je kabels van 3m gaat monteren en niet op de specifieke capaciteit gaat letten.
Ik gebruikte zelf als voorbeeld een goedkope dropveterkabel van 1,8m tov een normale kabel van ca. 1m.
Het verschil was ongeveer 300pF
Ik denk dat ik de files nog wel ergens heb.
Op het element wat ik gebruikte, gaf het een onnatuurlijke hoeveelheid hoogweergave, ook vergeleken met de tonale balans op de CD.
Dat was namelijk de test, welke van de 2 files het meest op file 3 leek.
Als je de shield als 0 gebruikt (of als aarde, de 0 zit vaak verbonden met aarde) moet je de core/shield waarde gebruiken.nineball schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:56:
Bij kabels zie je vaak een core/core en een core/shield capaciteit genoemd. Bij Tasker c121 die ik vaak gebruik voor platenspelers is dat 36 resp 96 pF per meter. Wat is het getal waarmee je moet rekenen?
Core-core is eigenlijk altijd de lagere waarde omdat het oppervlak van de electrodes (van de platen zeg maar) veel kleiner is
[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 01-12-2023 17:04 ]
Veel microfoonkabel zit met core-shield vaak ook op 80pF/m.Sissors schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:41:
[...]
Gewoon reguliere kabel zit op iets van 50pF/m volgens Wiki, dus op 3 meter zit je op 150pF, en daar komen andere capaciteiten nog bij.
Dus met 3 meter kabel zit je dan op 240pf/m
De armbekabeling in een speler zit ook tussen de 30 en 50pF, en veel phonopre's hebben een afsluitcapaciteit van 100pF of soms wel 300pf.
Dus het kan best snel oplopen.
Hier een plaatje met daadwerkelijke metingen van 2 populaire elementen:

Hier kan je zien dat het ene element (AT-VM95ML) idealiter goed werkt met een wat hogere loading (pak 'm beet 225pF-325pF is ideaal), terwijl het andere element (AT-VM740ML) beter werkt met lagere loading (125pF), en ook verder doorgaat in de frequentiekarakteristiek.
2-3dB extra bij 10khz is prima te horen.
Waardoor deze 2 elementen waarschijnlijk verschillend reageren is vermoedelijk dat het ene element gelamineerde spoelkernen heeft en het andere element niet.
Het AT-VM740ML element en z'n voorgangers staan er een beetje om berucht dat ze wat aggresief in het hoog klinken. Dat zijn dus allemaal mensen die een loadingprobleem hebben
Maar goed, omdat het dus daadwerkelijk wel een dingetje is, snap ik ook niet dat bij de meeste interlinks de capaciteit of specifieke capaciteit niet opgegeven wordt. Ook bij veel duurdere interlinks niet, en zelfs niet bij duurdere interlinks waarbij de maker ze speciaal voor platenspelers op de markt zet....

Maar goed, vooral die dunne dropveters kunnen een belachelijk hoge specifieke capaciteit hebben.
250pF/m is geen uitzondering

[ Voor 60% gewijzigd door mr_petit op 01-12-2023 17:24 ]
Hebben we het dan over core-shield capaciteit, of een core-core iets? Van die eerste kan ik het me voorstellen, die tweede verbaasd mij meer. Al in zijn algemeenheid natuurlijk, als je wat bespaard op de dikte van de isolatie, krijg je meer capaciteit.mr_petit schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:13:
[...]
Maar goed, vooral die dunne dropveters kunnen een belachelijk hoge specifieke capaciteit hebben.
250pF/m is geen uitzondering
Tegen de tijd dat ik een losse preamp ga gebruiken wil ik die wel zo kort mogelijk op de speler doen. De grotere afstand is dan voor het line-level signaalmr_petit schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:00:
[...]
Maar 100% hoorbaar. Zeker als je kabels van 3m gaat monteren en niet op de specifieke capaciteit gaat letten.
Wel apart, trouwens. Ik dacht dat je met lange kabels juist uitdoving van het hoog kreeg omdat ze zich als condensator gaan gedragen, dat is tenminste bij instrumentenkabels een ding geloof ik.
[ Voor 19% gewijzigd door Bananenplant op 01-12-2023 19:17 ]
Ja, je hebt gelijk, maar dan praat je over een min of meer geisoleerde condensator, zoals bij lijn in/uit gebeurt.Bananenplant schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:15:
[...]
Tegen de tijd dat ik een losse preamp ga gebruiken wil ik die wel zo kort mogelijk op de speler doen. De grotere afstand is dan voor het line-level signaal.
Wel apart, trouwens. Ik dacht dat je met lange kabels juist uitdoving van het hoog kreeg omdat ze zich als condensator gaan gedragen, dat is tenminste bij instrumentenkabels een ding geloof ik.
Echter, door de werking van een element is die 'condensator' niet meer geisoleerd en vormt samen met andere componenten een complexer filter die dus een resonantriepiek veroorzaakt zo rond de 10kHz.
Blijf erbij dat je met de kabels die ik eerder gepost heb prima resultaat kan boeken. En toegegeven, ze zien er wat beter uit dan dropveters. Als dat belangrijk voor je is. Ik heb interconnects liggen van 100 euro en ook in gewone line in/out toepassingen doen die het - voor mij - niet beter dan dropveter.
Vraag je ook eens af wat je normale luistersituatie is; ik heb in mijn audiofiele periode heel veel uren heel aandachtig zitten luisteren om maar te proberen dingen te horen. Dat zijn niet de momenten geweest dat ik het meest van muziek heb genoten achteraf.
Die hele goedkope dropveters hebben alleen maar core-shield (1 kern).Sissors schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:34:
[...]
Hebben we het dan over core-shield capaciteit, of een core-core iets? Van die eerste kan ik het me voorstellen, die tweede verbaasd mij meer. Al in zijn algemeenheid natuurlijk, als je wat bespaard op de dikte van de isolatie, krijg je meer capaciteit.
Dus dit soort kabels:

250pF/m

Dat kan. Zolang òf die kabels, òf je gehoor niet doorgemeten is, geeft dit geen feitelijke informatie.Dr. Strangelove schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:05:
Dan zal ik wel geluk hebben met mijn kabels en elementen want in mijn configuraties maakt het voor mijn gehoor niks uit
Je zegt hier meerdere dingen die niet helemaal van toepassing zijn. Ten eerste: gewone line in/out toepassingen; dat heeft niets te maken met een platenspeler.Blijf erbij dat je met de kabels die ik eerder gepost heb prima resultaat kan boeken. En toegegeven, ze zien er wat beter uit dan dropveters. Als dat belangrijk voor je is. Ik heb interconnects liggen van 100 euro en ook in gewone line in/out toepassingen doen die het - voor mij - niet beter dan dropveter.
En ten tweede, prijs zegt niets over capaciteit. De prijs van een kabel wordt niet afgestemd op de parasitaire capaciteit die het heeft.
Je kan prima een hele goede interlink met lage capaciteit maken van doodnormaal microfoonsnoer.
Het grootste probleem is, dat bij de meeste kant en klare interlinks de capaciteit (zeg maar, geen enkele RLC waarde) van de interlink niet opgegeven wordt. Terwijl van de meeste pro-audio kabel op rol (van enig merk dan) dat wel wordt opgegeven, zodat je weet wat je koopt.
De momenten waarop ik het meest genoten heb, stond me muziek geeneens aanVraag je ook eens af wat je normale luistersituatie is; ik heb in mijn audiofiele periode heel veel uren heel aandachtig zitten luisteren om maar te proberen dingen te horen. Dat zijn niet de momenten geweest dat ik het meest van muziek heb genoten achteraf.
Het heeft niets met het onderwerp te maken. Waar en wanneer jij geniet is iets voor jezelf, maar geen objectief argument.
Ik heb een test gedaan met bovengenoemde dropveter tov een interlink met lage capaciteit (80pF), en iedereen die meedeed (allemaal mensen met een leeftijd van 30-60 jaar, dus niemand met superlatief gehoor van een jong persoon) kon daarin het verschil horen.
Wat mensen mooier vonden is een andere kwestie (want het is een toonregeling), maar dat het verschil blind waarneembaar is voor een gemiddeld gehoor wat aandachtig luistert staat vast. Het scheelt een goede 2dB in het hoog.
Je kan dat ook gewoon zien in het spectrogram van de muziek:
Dropveter interlink:

lage capaciteits interlink:

Er is met de dropveter interlink een duidelijke versterking in het hoog te zien en ook een duidelijke snellere afval na de piek.
En die piek is dus blind te horen. (die piek zit hier dus ongeveer tussen de 8kHz en 11kHz)
Dit is dus pak 'm beet 300pF verschil.
Sommige elementfabrikanten schrijven/schreven dergelijke extra afsluitcapaciteiten voor voor hun elementen, om bepaalde dips in de frequentieweergaves van hun elementen te compenseren. Shure is hier een goed voorbeeld van met hun V15 III.
Maar uiteindelijk heeft dit niet zoveel met elfenstof te maken. Dit is gewoon natuurkunde en de resultaten zijn volledig voorspelbaar en volgen de verwachting, ook qua hoorbaarheid. Het is alleen niet bij iedereen bekend, waardoor zaken nogal eens door elkaar gehaald worden.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 03-12-2023 03:40 ]
Die uitdoving is er wel, maar na een resonantiepiek.Bananenplant schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:15:
[...]
Die piek is doorgaans beter te horen, omdat die bij een lagere frequentie plaatsvindt en je oor daar gevoeliger is.
Bij instrumentenkabels speelt inderdaad precies hetzelfde, zolang het opname element een hoge inductie heeft. Denk aan een pick up element van een elektrische gitaar. Daar is de inductie ook vaak ruim boven 1H.
Wel is het zo dat een elektrische gitaar minder frequenties rond dat resonantiegebied produceert, al hangt dat natuurlijk ook af van de lengte van de kabel en inductie van het pick-up element.
En natuurlijk bij kabels voor platenspeler elementen: hoe langer de kabel, des de groter de kans op hoorbare brom/storing. Het signaal wat van een platenspelerelement afkomt is ongeveer 40dB zachter (bij mc zelfs 60dB) dan lijnsignaal, dus storing komt 40dB harder (dus 100x zo hard) door.
[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 02-12-2023 19:45 ]

Oh nee het is een revolutie! "HFO Plugs Sigma en de Ground Optimizers zijn geen apparaten in kastvorm, maar enkel goed plaatsbare plug-in producten die diverse, op elkaar afgestemde Vortex HiFi technologieen herbergen"
Maar hoe dan? "aangezien de fabrikant daar toch niet veel over kwijt wil, en omdat het een te ingewikkelde materie is. Op een bierviltje valt het niet uit te leggen"
bron
Gelukkig maar want voor twee stekkers met een antenne er op €1200 neerleggen zou ik me ook goed belazerd voelen als de werking ervan op een bierviltje uitgelegd zou kunnen worden.
Maar misschien moet ik maar iets minder kritisch zijn en meeliften op dit succes door een speciale versie uit te brengen met zeldzaam palisander hout als mount voor de antennes. Deze gaan dan gepaard met palisander speakercable lifts welke volledig afgestemd zijn op RF-Magnetische Frequentie van de Positive en Negative Power Plug. Hierdoor dooft de ongewenste bij-sinus of echo-amplitude uit. Het gevolg van deze free-air vibraties, veroorzaakt door energetische vervuiling, is dat de Frequentieresponse van alle aangesloten apparatuur voor een holle muziek ervaring zorgt. Door inzet van deze producten zal men een holistische luisterervaring krijgen. Niet een keer, maar iedere keer weer! Palisander hout heeft nl. een lerend effect als duurzaam geproduceerd levend product.
Zo, begrijpbaar uitgelegd, passend op een bierviltje
Ik zoek nog mede investeerders voor in eerste instantie een palisender bomen plantage.... Ecovriendelijke productie is het andere uitgangspunt. We gaan natuurlijk geen dure productie en logistieke keten optuigen aan onzin producten...Anyone?
[ Voor 13% gewijzigd door ransbal op 08-12-2023 10:39 ]
WTF, waar kijk ik überhaupt naar? Oh nee, dat valt niet uit te leggen....ransbal schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:22:
Draadloos stroom? [Afbeelding]
Oh nee het is een revolutie! "HFO Plugs Sigma en de Ground Optimizers zijn geen apparaten in kastvorm, maar enkel goed plaatsbare plug-in producten die diverse, op elkaar afgestemde Vortex HiFi technologieen herbergen"
Maar hoe dan? "aangezien de fabrikant daar toch niet veel over kwijt wil, en omdat het een te ingewikkelde materie is. Op een bierviltje valt het niet uit te leggen"
bron
Gelukkig maar want voor twee stekkers met een antenne er op €1200 neerleggen zou ik me ook goed belazerd voelen als de werking ervan op een bierviltje uitgelegd zou kunnen worden.
Maar misschien moet ik maar iets minder kritisch zijn en meeliften op dit succes door een speciale versie uit te brengen met zeldzaam palisander hout als mount voor de antenne. Deze gaan dan gepaard met palisander speakercable lifts welke volledig afgestemd zijn op RF-Magnetische Frequentie van de Positive en Negative Power Plug. Zo, begrijpbaar uitgelegd, passend op een bierviltjeEn dat voor de prijs van €999....
Ik zoek nog mede investeerders voor in eerste instantie een palisender bomen plantage.... Ecovriendelijke productie is het andere uitgangspunt. We gaan natuurlijk geen dure productie en logistieke keten optuigen aan onzin producten...Anyone?

Tuurlijk wel. Pak een hamer, sla hem in stukjes en leg hem op een bierviltje.ransbal schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:22:
Op een bierviltje valt het niet uit te leggen"
ransbal schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:22:
bron
Maar misschien moet ik maar iets minder kritisch zijn en meeliften op dit succes door een speciale versie uit te brengen met zeldzaam palisander hout als mount voor de antennes. Deze gaan dan gepaard met palisander speakercable lifts welke volledig afgestemd zijn op RF-Magnetische Frequentie van de Positive en Negative Power Plug. Hierdoor dooft de ongewenste bij-sinus of echo-amplitude uit. Het gevolg van deze free-air vibraties, veroorzaakt door energetische vervuiling, is dat de Frequentieresponse van alle aangesloten apparatuur voor een holle muziek ervaring zorgt. Door inzet van deze producten zal men een holistische luisterervaring krijgen. Niet een keer, maar iedere keer weer! Palisander hout heeft nl. een lerend effect als duurzaam geproduceerd levend product.
Zo, begrijpbaar uitgelegd, passend op een bierviltjeEn dat voor de prijs van €999....
Ik zal nooit kunnen wennen aan kabelvoodoo en de onzin eromheen, maar statische hardware inspelen kan ik me nog wel het meest aan ergeren.Gewoon installeren, even kort de tijd gunnen om in te spelen, en vervolgens alsmaar genieten van je muziek. Echt niet te versmaden.”
This too shall pass
Ik heb respect voor je wetenschappelijke aanpak en ik accepteer zonder enige twijfel dat er op dat vlak verschillen zijn tussen kabels.mr_petit schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:06:
[...]
Er is met de dropveter interlink een duidelijke versterking in het hoog te zien en ook een duidelijke snellere afval na de piek.
En die piek is dus blind te horen. (die piek zit hier dus ongeveer tussen de 8kHz en 11kHz)
Maar kan je mij uitleggen waarom die piek blind te horen is? Dat is toch subjectief? Als ik zeg dat ik geen verschil hoor tussen een dropveter en een dure kabel, kan je me dan uitleggen waarom je de stelling maakt dat dat NIET zo is?
Het ruikt er een beetje naar namelijk dat je eigenlijk zegt 'je luistert niet goed, die kabel is prut en dat is hoorbaar want mijn grafiek zegt dat er verschil is'. Ik heb jouw element samples in een ander topic geluisterd en daar hoorde ik prima verschillen tussen dus hopelijk wil je van me aannemen dat het niet aan mijn gehoor ligt
Overigens is het argument dat je luistertesten gedaan hebt leuk, maar dat argument heb ik ook; het is 20 jaar terug maar een keer gedaan met een zevental interlinks van dropveters t/m dure VdH en IXOS kabels, ABX vergelijkingen. Geen significant resultaat.
Luidsprekers net zo goed. Nooit begrepen dat je luidsprekers moet 'inspelen'. Als het rubber van de ophanging moet worden losgespeeld oid, hoe zit het dan met temperatuurverschillen in een luisterruimte? Ik denk dat dat losspelen minder invloed heeft dan een paar graden temperatuursverschil voor de flexibiliteit van het rubber; maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand claimed dat de temperatuur van je luisterruimte optimaal moet zijnSharky schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:30:
[...]
[...]
Ik zal nooit kunnen wennen aan kabelvoodoo en de onzin eromheen, maar statische hardware inspelen kan ik me nog wel het meest aan ergeren.
Overigens heb ik nu wel een idee voor een product: Een luidsprekerthermometer, zodat je kan vaststellen of je luidspreker wel op temperatuur is voor optimaal luistergenot
[ Voor 37% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-12-2023 12:08 ]
Ik heb me ooit laten vertellen dat de spoel materialen kan bevatten die even wat temperatuurcycles moet hebben meegemaakt. De B&W's die ik thuis heb klonken in het begin nog wat gedempt, dat was na een paar dagen helemaal weg. Maar wellicht verbeeldde ik me dat.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:56:
[...]
Luidsprekers net zo goed. Nooit begrepen dat je luidsprekers moet 'inspelen'. Als het rubber van de ophanging moet worden losgespeeld oid, hoe zit het dan met temperatuurverschillen in een luisterruimte? Ik denk dat dat losspelen minder invloed heeft dan een paar graden temperatuursverschil voor de flexibiliteit van het rubber; maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand claimed dat de temperatuur van je luisterruimte optimaal moet zijn
Het heeft in ieder geval een enigszins theoretische basis. Dat hebben al die andere onzinproducten nietOverigens heb ik nu wel een idee voor een product: Een luidsprekerthermometer, zodat je kan vaststellen of je luidspreker wel op temperatuur is voor optimaal luistergenot
This too shall pass
Ten eerste: mijn test was niet het verschil tussen een dropveter en een dure kabel. Het woord dure kabel komt van jou. Mijn test was het verschil tussen een dropveter met hoge capaciteit ten opzichte van een kabel met lage capaciteit. Klein verschil, maar wel een wezenlijk verschil. Het woord 'dure kabel' zegt mij gewoon niet zoveel.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:56:
[...]
Maar kan je mij uitleggen waarom die piek blind te horen is? Dat is toch subjectief? Als ik zeg dat ik geen verschil hoor tussen een dropveter en een dure kabel, kan je me dan uitleggen waarom je de stelling maakt dat dat NIET zo is?
Ten tweede, ik zeg niet dat jij het verschil kan horen of niet horen in mijn test, maar wel dat anderen in mijn test het verschil konden horen in mijn test. Ik heb het ook alleen over mijn test, niet over een test van een ander. Over mijn test kan ik de bepalende parameters en uitkomsten publiceren en toelichten, wat ik ook gedaan heb, betreffende de capaciteiten van de interlinks en de bijbehorende verschillen in spectrale plots.
Ten derde, Ik heb die samples geplaatst voor anderen om te beoordelen, zonder te vertellen wat ik had gedaan. Daarnaast had ik als ook een sample van de cd geplaatst, en de kabel met lage capaciteit werd qua tonale balans als meest gelijkend aan de CD gekoppeld.
Ik weet niet of je goed luistert. Dat je verschil in andere tests hoort, betekent niet automatisch dat je ook verschil qua dit aspect kan horen. daarom doe ik dit soort testen.Het ruikt er een beetje naar namelijk dat je eigenlijk zegt 'je luistert niet goed, die kabel is prut en dat is hoorbaar want mijn grafiek zegt dat er verschil is'. Ik heb jouw element samples in een ander topic geluisterd en daar hoorde ik prima verschillen tussen dus hopelijk wil je van me aannemen dat het niet aan mijn gehoor ligt
Dat waren interlinks tussen element en phonopre?Overigens is het argument dat je luistertesten gedaan hebt leuk, maar dat argument heb ik ook; het is 20 jaar terug maar een keer gedaan met een zevental interlinks van dropveters t/m dure VdH en IXOS kabels, ABX vergelijkingen. Geen significant resultaat.
Wat waren de capaciteiten van die interlinks? Zonder die info heeft een vervolg van deze discussie niet veel zin lijkt me. Plots van dde verschillen in spectrale balans van dezelfde muziekfragmenten met verschillende interlinks beluisterd in die test zou ook helpen als je die kan plaatsen.
Vermelden van de inductie van het gebruikte element is overigens ook zeer belangrijk, aangezien dat natuurlijk het beginsel van de discussie is.
Ik gebruikte een at-440mla, 458mH@1kHz, 431mH@10kHz
[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 08-12-2023 13:44 ]
Verwijderd
Juist bij iets mechanisch is het toch helemaal niet vreemd dat er een initiële gebruiksperiode is waar alles nog niet optimaal is. Een auto doet het ook uit de fabriek maar ook daar is er een inspeelperiode, enz.Sharky schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:15:
[...]
Ik heb me ooit laten vertellen dat de spoel materialen kan bevatten die even wat temperatuurcycles moet hebben meegemaakt. De B&W's die ik thuis heb klonken in het begin nog wat gedempt, dat was na een paar dagen helemaal weg. Maar wellicht verbeeldde ik me dat
Het heeft in ieder geval een enigszins theoretische basis. Dat hebben al die andere onzinproducten niet
Maar ook bij dingen als beeldschermen is het gewoon aantoonbaar dat ze beter functioneren (stabielere kleurweergave enzo) als ze zijn opgewarmd….
Een koperdraadje zal niet zo lang nodig hebben schat ik zo….
Dat is toch ook wat ik zeg?Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:30:
[...]
Juist bij iets mechanisch is het toch helemaal niet vreemd dat er een initiële gebruiksperiode is waar alles nog niet optimaal is. Een auto doet het ook uit de fabriek maar ook daar is er een inspeelperiode, enz.
Maar ook bij dingen als beeldschermen is het gewoon aantoonbaar dat ze beter functioneren (stabielere kleurweergave enzo) als ze zijn opgewarmd….
Dat hoeft überhaupt niet.Een koperdraadje zal niet zo lang nodig hebben schat ik zo….
This too shall pass
"Na decennia verzinnen van termen en beschrijvingen die nergens op slaan houdt het bedenken van nieuwe onzin een keer op. Daar zijn we dus mee gestopt, geloof ons nou maar gewoon op onze blauwe ogen dat dit product echt werkt en dat we je echt niet oplichten voor €1200."ransbal schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:22:
Ik denk dat dit 90% suspensie compliance is. Dat is gewoon een TS parameterSharky schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:15:
[...]
Ik heb me ooit laten vertellen dat de spoel materialen kan bevatten die even wat temperatuurcycles moet hebben meegemaakt. De B&W's die ik thuis heb klonken in het begin nog wat gedempt, dat was na een paar dagen helemaal weg. Maar wellicht verbeeldde ik me dat.
[...]
Het heeft in ieder geval een enigszins theoretische basis. Dat hebben al die andere onzinproducten niet
Vooral van woofers moet dat echt eventjes los komen en wat soepeler worden.
:strip_exif()/f/image/WEvEqJM8qkhyhy5Lu0ijDBdU.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de volgende oplossing:
:strip_exif()/f/image/3nxZXsvBZCEnrM7XUdW4FYJl.jpg?f=fotoalbum_large)
En de onderstaande tijdelijke reparatie omdat ik geen vervangende kabel ter beschikking had:
:strip_exif()/f/image/j290TLn7REu67kwcksK03PZx.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarna ik geen merkbaar verschil hoorde; Een digitaal is er of wel of niet of clipped. Geloof ik niet zo meer in hele dure kabeltjes voor HDMI of COAX digitale audio
My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83
Dit is, afhankelijk van het type verbinding en hoe de data verder afgehandeld wordt, niet waar.switchboy schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:38:
Een digitaal is er of wel of niet of clipped. Geloof ik niet zo meer in hele dure kabeltjes voor HDMI of COAX digitale audio
Er kunnen verschillende soorten problemen optreden bij digitale overdracht gegeven een bepaalde standaard.
Dat wil niet zeggen dat dure kabels persee beter zijn of dat goedkopere kabels gegarandeerd problemen zullen geven.
My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83
Dat zijn typisch standaarden waarbij er bij teveel fouten helemaal geen geluid meer uit komt, maar in de meeste gevallen is het aardig ongevoelig voor storingen. Unshielded kabel zou ik niet aanraden, maar een stukje zonder shield kan het wel tegen (zoals je ook al hebt gemerktswitchboy schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:05:
Eigenlijk had ik van te voren niet veel hoop dat het zou werken. Gezien er op rondom het soldeerpunt natuurlijk helemaal geen shielding meer zit. Maar blijkbaar is PCM/DD5.1 en DTS hier niet heel gevoellig voor
[removed]
benodigdheden: enkel setje RCA Neutrik connectoren en een stukje (Van Damme) 75Ohm coax kabel naar gewenste lengte.
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

[ Voor 35% gewijzigd door Renegade666 op 21-12-2023 10:41 ]
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
De rotzooi die ze hebben gekocht, voor idiote bedragen, is niet te filmen.
apollo13
Okay...niet te filmen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Meh ik houd het wel op de 2 XLR kabels die ik onlangs gekocht heb. Ze verbinden mijn CXA81 en CXNv2 met elkaar. Klinkt erg goed en ik was in totaal 26 Euro lichter. Ik hoef geen kabels van 3k Euro, daar ben ik als Fries veel te nuchter voor.Renegade666 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:41:
Voor de echte audiofielen, jullie moeten wel dit gebruiken![]()
[YouTube: I Gave Money to Criminals - feat. Dankpods]
He who controls the Spice, controls the Universe.
en dan in diezelfde video mensen schroevendraaiers verkopen voor 70$........Renegade666 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:41:
Die zijn minder duur dan je denkt. Een vergelijkbaar model waarop deze gebaseerd is kost je ook €50: https://megaprotools.eu/n...lti-bit-schroevendraaier/h4ze schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:10:
[...]
en dan in diezelfde video mensen schroevendraaiers verkopen voor 70$........
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Volgens de nodige youtubers die ze getest hebben met vele andere vergelijkbare, komt hij vaak als beste uit de testh4ze schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:10:
[...]
en dan in diezelfde video mensen schroevendraaiers verkopen voor 70$........
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Vind deze nog mooier, de audiofiele netwerk switchRenegade666 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:41:
https://youtu.be/NMFQ3YvR3Eo?si=u2HMz1Ab_De-rZ4p.
Ik zit in een Sonus Faber forum, waar dergelijke setups worden gepost, met dit soort onzin erbij, de duurste kabels die je je kunt indenken, stekkerblokken van 1K, etc.
Een klein groepje in dat forum, is ondanks zijn dure amps en speakers het daar mee oneens. Maar je krijgt de wind van voren als je het woord "placebo" gebruikt.
Leuk detail vind ik ook altijd dat de mensen die dit soort dingen kopen en heilig overtuigd zijn van verschil, vaak ook in de leeftijdscategorie vallen van het slechtste gehoor
Laat me raden. HTForum? Want daar kunnen ze er ook wat van. Alhoewel daar ook atheïsten tussen zitten die niet geloven in draadjes gesmeed door Elven bij Volle maan.Inverted_World schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:50:
[...]
Vind deze nog mooier, de audiofiele netwerk switch
https://youtu.be/NMFQ3YvR3Eo?si=u2HMz1Ab_De-rZ4p.
Ik zit in een Sonus Faber forum, waar dergelijke setups worden gepost, met dit soort onzin erbij, de duurste kabels die je je kunt indenken, stekkerblokken van 1K, etc.
Een klein groepje in dat forum, is ondanks zijn dure amps en speakers het daar mee oneens. Maar je krijgt de wind van voren als je het woord "placebo" gebruikt.
Leuk detail vind ik ook altijd dat de mensen die dit soort dingen kopen en heilig overtuigd zijn van verschil, vaak ook in de leeftijdscategorie vallen van het slechtste gehoor
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
lol die Qvibe, gewoon LED driver voor $400apollo13 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:04:
En dan, omdat het kan, een filmpje van LTT: [YouTube: I Gave Money to Criminals - feat. Dankpods]
De rotzooi die ze hebben gekocht, voor idiote bedragen, is niet te filmen.
Was het maar zo. Het enige dat de makers van dit soort zooi geloven, is dat er genoeg geld valt te verdienen aan goedgelovige en naïeve mensenJag schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:43:
Ik vind die toch wel pijnlijk. Van veel dingen geloof ik nog wel dag de makers er zelf in geloven. Maar als je een ac filter verkoopt en er zit alleen een led in dat vind ik dat zelf moeilijk te geloven dat de makers dat wel doen.
Wat een nepproduct, zeg. Er zit niet eens quantum in...ransbal schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:22:
Wel lollige tekst en niet gelijk een link naar een zilverelf kabel.dus als je bijvoorbeeld TIDAL HiFi gebruikt en het allerbeste geluid wilt (incl. MQA) – nou ja, dan kan dat. En als je streaming zo serieus neemt dat je liever via een Ethernet-kabel luistert, dan kan dat ook met de CS1.
Uiteindelijk veel geld voor een BT adapter + maar NAD kennende, de looks, de afwerking, het gewicht is ook wel gaaf en wat waard.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
https://www.amazon.nl/Gea...tekker-tips/dp/B071L374DN
Het is m.i. een nette alles in een kabel, zij het wat duur tov dropveter met een bananenstekker los.
In de beschrijving staat dat het een kabel van OFC koper is, maar er staat ook in de beschrijving:Rvdo85 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:04:
Iemand die hier ervaring mee heeft of kan vertellen of dit de moeite waard is?
https://www.amazon.nl/Gea...tekker-tips/dp/B071L374DN
Materiaalsoort: Aluminium Koper
Dus wat je nou werkelijk krijgt....joost mag het weten...
Het is mij geeneens duidelijk of je 1x 1,8m krijgt of 2x 1,8m.
Hoe dan ook is het niet echt goedkoop en betaal je voor de uiterlijke frutsels.
Goed, echt duur is het natuurlijk ook niet; om aan de definitie elfenkabel te voldoen moet er minimaal een 0 achter staan.
Sowieso met al die gerenderde plaatjes is het moeilijk een idee te krijgen hoe de kwaliteit van de afwerking en connectoren etc is. Dat is van een foto al moeilijk, maar hier zegt het niets.
Als ik op hun site kijk, ziet die kabel er toch iets anders uit, maar dat niet alleen, hij is ook goedkoper...
https://www.gearit.com/pr...ck?variant=30330298564717
(maar alleen in zwart)
Reviews zijn niet al te best betreffende de pluggen.
[ Voor 74% gewijzigd door mr_petit op 04-01-2024 07:26 ]
Begrijp het kostenverschil niet. Als ik de verhalen hier lees moet er toch een alternatief zijn?
-edit-
Zelfs op ali ben je €70 kwijt voor een paar. :-/
[ Voor 14% gewijzigd door Rvdo85 op 04-01-2024 08:12 ]
Ik denk dat je in dit topic behoorlijk wat informatie kunt vinden...Rvdo85 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:04:
Hmmm, is er niet een degelijke kabel met banaan stekker eraan voor wel een normale prijs?
Begrijp het kostenverschil niet. Als ik de verhalen hier lees moet er toch een alternatief zijn?
-edit-
Zelfs op ali ben je €70 kwijt voor een paar. :-/
Één van de dingen die je zult vinden, is dat een geschikte verbinding tussen versterker en luidspreker geen rocketscience is en niet veel hoeft te kosten. Dat wil zeggen, als het je uitsluitend om de geluidskwaliteit gaat.
€61,74 voor nog geen 2 meter is dan absurd veel geld. Voor een paar euro kun je klaar zijn.
De beschrijving doet ook alarmbellen af gaan: termen als OFC en nogal onzinnige teksten (...Prograde audio...).
...
Of €61,74 (absurd) veel geld is moet ieder voor zich bepalen. Ja, het kan goedkoper, maar ik vind het geen extreem buitensporig bedrag.inhico schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:10:
[...]
Ik denk dat je in dit topic behoorlijk wat informatie kunt vinden...
Één van de dingen die je zult vinden, is dat een geschikte verbinding tussen versterker en luidspreker geen rocketscience is en niet veel hoeft te kosten. Dat wil zeggen, als het je uitsluitend om de geluidskwaliteit gaat.
€61,74 voor nog geen 2 meter is dan absurd veel geld. Voor een paar euro kun je klaar zijn.
De beschrijving doet ook alarmbellen af gaan: termen als OFC en nogal onzinnige teksten (...Prograde audio...).
Verwacht alleen niet dat deze kabel geluidstechnisch enig verschil gaat maken met een rol koperkabel van de bouwmarkt (en ga dit zeker niet ophemelen aan derden).
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic