Ik heb zowel Spotify en Tidal via de HEOS app gekoppeld zodat ze beiden rechstreeks streamen via Spotify & tidal connect. Maar ook hier is Tidal merkbaar beter. De stemmen zijn helderder en resoneren beter en het geluid lijkt mees los te komen van de speakers, een meer ruimtelijke ervaring en stereobeeld.
Er zijn liedjes zoals Birs van Dominique Fills die gewoon totaal anders klinken. Je hoort dingen in Tidal die in Spotify verstopt zitten.
@
Silvestris Ik was idd nog niet op het spoor van Ogg Vorbis. Wie weet is het ook een codec dingetje en is ACC misschien beter voor high-end muziek bij een lossy formaat.
Ik heb voor de grap een gratis Abbo gebomen op Apple Music en het verschil met Spotify is direct merkbaar. Het is alsof er een doek van uw speakers valt en je Tidal-achtig geluid ervaart. Dus het is mijn nu wel duidellijk dat Spotify iets doet aan de muziek waardoor het minder goed is.
Dan heb je nog Apple lossless optie. Ik heb die ingeschakeld maar het verschil was voor mij niet merkbaar, als ik Tidal vergelijk dan kan ik niet anders dan oordelen dat Tidal ook is lossless beter is dan Apple Music losless. Tidal gebruikt de FLAC codec en Apple de ALAC codec. Hun eigen codec.
In ieder geval het verschil tussen Spotify en Apple Music is veel groter dan het verschil tussen Apple Music op AAC 256kbps vs Tidal. Voorlopig blijf ik nog bij Tidal omdat voor één of andere reden Tidal beter klinkt dan Apple Music. Technisch is dat lastig te verklaren maar voor mij lijkt het dat op met Tidal IN het liedje zit en een stem echt door mij gaat, terwijl bij Apple Music losless ALAC er soort van afstandelijkheid te horen is, het komt minder binnen. Technisch zou er echter geen verschil mogen zijn.
Het enige wat ik kan bedenken is dat Tidal rechstreeks via Tidal connect gaat en dat Apple via Airplay2 gaat en dat er daar iets 'misloop' of de kwaliteit beperkt toch nog wordt ondanks ik losless selecteer.