Het Grote Muziek Streaming Topic

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Modbreak:Dit topic is per 1 mei 2025 voor alle muziekstreamingdiensten:
  • Amazon Music
  • Apple Music
  • Deezer
  • Soundcloud
  • Spotify
  • Tidal
  • Qobuz
  • YouTube Music
Etc

Check eerst of een vraag reeds gesteld is. Kleine problemen, vragen en vergelijkingen kunnen hier, maar wel met eigen inzet.

Grote specifieke problemen benodigen een eigen topic.

Hoioi,

Inleiding
Ik zit een beetje twijfelen tussen welke streaming service ik wil gaan nemen.

Ik wil in dit topic alle pro's en cons van de 3 meest serieuze streamingdiensten opsommen om voor mij zelf een goed onderbouwde keus te kunnen maken en om anderen te helpen bij het maken van hun keuze

Mijn achtergrond
Vooropgesteld ik ben geen audiofiel. Ik heb nu een maandje een Beyer DT770 Pro 80 Ohm (onversterkt i.c.m. MBPr) in gebruik op kantoor waardoor ik langzaam aan kennis maak met Hi-Fi.
Daarvoor was een Xiaomi Piston V2.0 of een gaming headset van 4 tientjes al ruimschoots voldoende . Nu ik het verschil echter ken, klinken die erg 'muddy'/ongedetailleerd en gebruik ik eigelijk alleen nog maar de Beyer en zit ik erover te denken om er een voor thuis te halen.
Ik gebruik nauwelijks streamingdiensten op mijn nexus5!

Pro's
Spotify
  • Degelijke libraray van 30.000.000 tracks
  • Vanaf gratis, 10 euro premium
  • Web API die mogelijkheden biedt
  • Redelijk volwassen platform
Deezer
  • Grootste library a 35.000.000 met bijv ook live-albums
Tidal
  • Lossless , i.c.m. een Beyer DT770 is het alsof er een engeltje in mijn oor een scheet laat, een waar Oorgasme. Zelfs relatieve lo-fi als Gorillaz klinkt ontelbaar keer aanmerkelijk beter via lossless dan Deezer/Spotify HQ
Cons
Spotify
  • Slechtste kwaliteit imo ook bij premium
  • Vooral studio albums
Deezer
  • Wisselende kwaliteit, absoluut minder dan Tidal lossless, sporadisch beter dan spotify imo
  • CPU-leak webplayer op mac
  • Lag van 5 seconden in de desktop player (mac)
Tidal
  • Kleinste library van 25.000.000 tracks, waardoor je zeker de wat minder mainstream muziek niet altijd kunt vinden
  • Opgekuiste versies bij bijv. hiphop d.m.v. distortion :( (waardoor het klinkt alsof je een LP achterstevoren afspeeld)
  • Prijs: 10 euro p.m. voor normale dienst (vergelijkbaar met de concurrentie), 20 euro voor de lossless
  • Geen desktop app momenteel,, onvolwassen platform.
  • 'Dataslurper' op FLAC, mocht je op 3/4G zitten.
Op basis van de reacties zal ik de pro's en cons van de diverse streamingdiensten updaten.

Ik hoor graag jullie ervaringen/vergelijkingen en meningen.

[ Voor 26% gewijzigd door Jorgen op 01-05-2025 19:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je muziek echt 'ontelbaar keer beter klinkt' op Tidal dan via Spotify Premium dan moet je daar maar voor gaan. Ik denk dat je het verschil in een dubbelblinde test niet zou horen maar als het jou een goed gevoel geeft dan is het het geld wel waard lijkt me.

Deezer vind ik zelf maar mwah. Het aanbod is wel ok maar de software en community er omheen is maar flauwtjes. Spotify ontwikkelt ook veel harder met features als Spotify Connect. Tidal ga ik niet eens overwegen, lossless of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Bigs op 19-05-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:32

Luukwa

o/

Kans is overigens ook vrij klein dat je te weinig muziek hebt bij tidal, omdat je zegt dat ze 25m tracks hebben, mocht er 1 niet tussen staan kun je altijd terugvallen op spotify/grooveshark.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrRobbert
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:47
Ik gebruik Deezer. Ik heb ook een Sonos connect en heb nu 'gratis' lossless voor een jaar. (De combinatie met Sonos geeft bij Deezer de enige mogelijkheid om lossless te gebruiken.) Ik heb ook wat experimentjes gedaan met CDs die ikzelf al had en de lossy Deezer variant om te proberen of ik het verschil kon horen. Ik kon dat thuis op 2 verschillende installaties niet.

Dus eigenlijk voegt dat lossless voor mij weinig toe, maar ik zie het meer als een zekerheid dat ik de hoogst beschikbare kwaliteit krijg. Wat opvalt is dat zowel Deezer als Spotify enigszins wazig zijn over de lossy bitrate.

Overigens is Grooveshark uit de lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:56
Ik heb Spotify Premium al een tijdje en ben daar best wel tevreden over. Soms mis ik wat, maar de playlists maken een hoop goed.
Tidal heb ik 7 dagen getest en ik kon het verschil op mijn DT770 250ohm niet horen. En als ik iets hoorde, dan was het zeker geen 10 euro extra per maand waard. Ook miste ik zowat het hele techno genre. Daarbij was de app op OSX ook echt erbarmelijk en vind ik de webinterface een ripoff van Spotify.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
Ik gebruik zelf Deezer in combinatie met een Sonos setup (Playbar + 2x Play 1). Na zelf goed geluisterd te hebben vond ik persoonlijk Deezer helderder klinken van Spotify.

Wat voor mij echter de doorslag gaf was de 'Hear Now' functie van Deezer. Spotify heeft dit op de Sonos niet. Het grote voordeel is dat hij alle nummers en artiesten die ik like afspeelt, plus de aangrenzende voor mij onbekende nummers. Erg fijn en super eenvoudig.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:32

Luukwa

o/

DrRobbert schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 12:46:
Ik gebruik Deezer. Ik heb ook een Sonos connect en heb nu 'gratis' lossless voor een jaar. (De combinatie met Sonos geeft bij Deezer de enige mogelijkheid om lossless te gebruiken.) Ik heb ook wat experimentjes gedaan met CDs die ikzelf al had en de lossy Deezer variant om te proberen of ik het verschil kon horen. Ik kon dat thuis op 2 verschillende installaties niet.

Dus eigenlijk voegt dat lossless voor mij weinig toe, maar ik zie het meer als een zekerheid dat ik de hoogst beschikbare kwaliteit krijg. Wat opvalt is dat zowel Deezer als Spotify enigszins wazig zijn over de lossy bitrate.

Overigens is Grooveshark uit de lucht.
Dat wist ik niet! Balen, zeer prettige site zonder reclame, maarja als t inbreuk maakt op de privacy is dat ook niet de bedoeling.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:52

Cyphax

Moderator LNX
Luukwa schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:23:
[...]

Dat wist ik niet! Balen, zeer prettige site zonder reclame, maarja als t inbreuk maakt op de privacy is dat ook niet de bedoeling.
Daar ging het niet om. ;)
nieuws: Grooveshark sluit per direct zijn deuren - update

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Het lijkt erop dat spotify en deezer ook distortion/deformation toepassen om stoute woordjes eruit te blurren.
Ik heb momenteel echter geen spotify premium om dit te testen.

Ik zit nu vooral te wachten op een streamingdienst met Parental Advisory: Explicit Lyrics. Bij voorkeur met lossless.

[ Voor 25% gewijzigd door eL_Jay op 19-05-2015 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thuizing
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-08-2022
"Tidal ontelbaar keer beter dan Spotify"
Heb je het HQ vinkje in Spotify onder opties wel aan gezet?
Tuurlijk zal Tidal op papier beter moeten klinken dan Spotify, maar ik durf te wedden dat als je een blinde test doet tussen beiden je geen verschil merkt tussen 320kbps Ogg Vobis van Spotify of een flac van Tidal.

[ Voor 51% gewijzigd door thuizing op 19-05-2015 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:59

DjVe

Hatsaflats!

Spotify geeft hoogste kwaliteit pas af bij een premium lidmaatschap. Ik vind Spotify een prima geluidskwaliteit geven (en ik ben behoorlijk thuis in de audio) met een hoog gebruiksgemak. Ook het spotify connect is erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghwopi
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-06-2020
DrRobbert schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 12:46:

Ik vind het niet heel raar dat je met Sonos geen verschil hoort. Je moet ook wel speakers hebben van enig kaliber wil je wat aan Lossless hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

eL_Jay schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:19:
Het lijkt erop dat spotify en deezer ook distortion/deformation toepassen om stoute woordjes eruit te blurren.
Ik heb momenteel echter geen spotify premium om dit te testen.

Ik zit nu vooral te wachten op een streamingdienst met Parental Advisory: Explicit Lyrics. Bij voorkeur met lossless.
Spotify premium:

Ik hebt het even getest met N.W.A. - Fuck The Police, hij is ongecensureerd te vinden :Y) hij staat wel als explicit gemarkeerd. De gekuiste versie is ook te vinden, maar goed die versie is natuurlijk niet aan te horen.

Body count is ook ongekuist te vinden, maar hun track Cop Killer staat er niet tussen, maar die was destijds eigenlijk al moeilijk verkrijgbaar in België herinner ik me.

Ik merk in de TS geen melding van mobiel gebruik, dat lijkt me ook een argument.

[ Voor 33% gewijzigd door Yalopa op 19-05-2015 19:31 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:32
Voor mij is het Spotify geworden. Waarom? Ondersteuning. Spotify Connect is de belangrijkste feature. Kwaliteit getest, en ja ik kan het verschil horen tussen HD flac files en Spotify.

Maar tussen lossless Tidal en Spotify lukt me blind gewoon niet. (10 nummer, vriend heeft het opgezet, had er 5 goed).

Voor mij is het gemak van Spotify Connect doorslag gevend. Hopelijk wel binnenkort in hogere kwaliteit, maar gemak is belangrijker dan kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-04 08:50
Ik wacht zelf op beats. Vind spotify wel ok qua geluidskwaliteit (niet geweldig) maar het gebrek aan airplay ondersteuning voor de OSX client (stream alles naar een AppleTV->DAC->buizenversterker) hebben mij mijn abonnement doen opzeggen. Spotify connect is ook nog erg buggy op de Mac en voor zover ik weet geen los kastje met toslink voor te krijgen.

NB: en ja je kan op een mac al je geluiden doorsturen via airplay, maar dan krijg je ook je mailmeldingen etc door je music heen.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrRobbert
Fritsvl schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 18:40:
[...]

Ik vind het niet heel raar dat je met Sonos geen verschil hoort. Je moet ook wel speakers hebben van enig kaliber wil je wat aan Lossless hebben.
Ik gebruik een Sonos Connect digitaal verbonden met een Elipson reciever en Audio Physic speakers. Of dit high-end is laat ik graag aan jou of een ander over maar het is geen weggooikwaliteit.

In het algemeen denk ik dat lossless wat overgewaardeerd wordt. Je kan jezelf opvoeden in het horen van artifacten, maar onder gewone omstandigheden is 256k en hoger echt wel goed genoeg. Geef mij maar goeie muziek, da's veel belangrijker. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:50

RnB

thuizing schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:46:
"Tidal ontelbaar keer beter dan Spotify"
Tuurlijk zal Tidal op papier beter moeten klinken dan Spotify, maar ik durf te wedden dat als je een blinde test doet tussen beiden je geen verschil merkt tussen 320kbps Ogg Vobis van Spotify of een flac van Tidal.
Dit.
Ik heb zelf een keer op een loze zondag een aantal uurtjes getest met Tidal en Spotify op een NAD D 7050 met een paar B&W 686 S2 en een SVS SB-1000 en ik heb maar weinig verschil waargenomen.
De verschillen die ik gehoord heb, was de ene keer in het voordeel voor Tidal en de andere keer in het voordeel voor Spotify.
Ik hoopte toch echt op een wonderbaarlijk verschil (want >1000kbits vs 320kbits), maar ik hoorde het toch echt niet. Ik had gehoopt op meer dynamiek, een ''groter'' geluid, meer diepte, maar helaas, die kreeg ik niet.

Ik weet echter niet of ik aan de max van mijn set zit of dat er gewoon geen verschil hoorbaar is, maar dit zijn mijn ervaringen met de twee diensten. Voor mij was het dus niet waard om over te stappen op Tidal.
cornelisprul schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 19:53:
Ik wacht zelf op beats. Vind spotify wel ok qua geluidskwaliteit (niet geweldig) maar het gebrek aan airplay ondersteuning voor de OSX client (stream alles naar een AppleTV->DAC->buizenversterker) hebben mij mijn abonnement doen opzeggen. Spotify connect is ook nog erg buggy op de Mac en voor zover ik weet geen los kastje met toslink voor te krijgen.

NB: en ja je kan op een mac al je geluiden doorsturen via airplay, maar dan krijg je ook je mailmeldingen etc door je music heen.
Wat bedoel je met ''Spotify Connect is ook nog erg buggy op de Mac''? Bij mij werkt het vlekkeloos met de Spotify beta client op OS X. Ik kan dan mijn muziek zonder problemen regelen via mijn Mac, mijn iPhone en mijn NAD versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Laatst online: 15:32
RnB schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:32:
[...]

Dit.
Ik heb zelf een keer op een loze zondag een aantal uurtjes getest met Tidal en Spotify op een NAD D 7050 met een paar B&W 686 S2 en een SVS SB-1000 en ik heb maar weinig verschil waargenomen.
De verschillen die ik gehoord heb, was de ene keer in het voordeel voor Tidal en de andere keer in het voordeel voor Spotify.
Ik hoopte toch echt op een wonderbaarlijk verschil (want >1000kbits vs 320kbits), maar ik hoorde het toch echt niet. Ik had gehoopt op meer dynamiek, een ''groter'' geluid, meer diepte, maar helaas, die kreeg ik niet.

Ik weet echter niet of ik aan de max van mijn set zit of dat er gewoon geen verschil hoorbaar is, maar dit zijn mijn ervaringen met de twee diensten. Voor mij was het dus niet waard om over te stappen op Tidal.
Je moet eens blind 192/24-bit testen tegen Spotify en dan Tidal vs Spotify. Ik denk dat de mastering het probleem vormt. Ik heb mijn vriendin mij laten testen, ik zat er gewoon gewoon 5/10 x naast.

De test met HD tracks, direct via de receiver, had een veel hogere score (9/10).

BTW - zou aan mijn set kunnen liggen - Pioneer LX-87 / B&W CM9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Overigens kom ik tot de conclusie dat de kwaliteit van de audio track-specifiek is :(
Heb wat nummers geluisterd en merk dat er op Tidal ook gewoon crappy kwaliteit tussen zit. (99 problems Jay-Z explicit). Misschien toch maar eens weer spotify nemen en aantal playlist maken en deze dan vervolgens om de beurt luister tussen spotify/tidal/deezer.

One to many mornings van de chemical brothers is bijv op deezer en spotify in super slechte kwaliteit en op tidal gewoon goed. Me Killa van Bone Thugz& Harmony is afaik nergens behoorlijk te luisteren (of verkrijgbaar in explicit).

Als Tidal geen hifi kan leveren over het gehele assortiment, vind ik 20 euro p.m. wel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghwopi
DrRobbert schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 23:04:
[...]

Ik gebruik een Sonos Connect digitaal verbonden met een Elipson reciever en Audio Physic speakers. Of dit high-end is laat ik graag aan jou of een ander over maar het is geen weggooikwaliteit.

In het algemeen denk ik dat lossless wat overgewaardeerd wordt. Je kan jezelf opvoeden in het horen van artifacten, maar onder gewone omstandigheden is 256k en hoger echt wel goed genoeg. Geef mij maar goeie muziek, da's veel belangrijker. 😊
Mijn excuses! 8)7 Ik dacht dat je een play:1 of iets had! Gebruik je de D/A converter van je receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghwopi
eL_Jay schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:11:
Overigens kom ik tot de conclusie dat de kwaliteit van de audio track-specifiek is :(
Heb wat nummers geluisterd en merk dat er op Tidal ook gewoon crappy kwaliteit tussen zit. (99 problems Jay-Z explicit). Misschien toch maar eens weer spotify nemen en aantal playlist maken en deze dan vervolgens om de beurt luister tussen spotify/tidal/deezer.

One to many mornings van de chemical brothers is bijv op deezer en spotify in super slechte kwaliteit en op tidal gewoon goed. Me Killa van Bone Thugz& Harmony is afaik nergens behoorlijk te luisteren (of verkrijgbaar in explicit).

Als Tidal geen hifi kan leveren over het gehele assortiment, vind ik 20 euro p.m. wel te veel.
Waarom niet gewoon je bibliotheek downloaden in Flac? Ben ik nu ook mee bezig. Zitten al heel wat uurtjes en ben pas bij de letter E maar ik heb nu iig alle muziek in de kwaliteit die ik wil en betaal er niks voor. Bovendien koop ik liever eens per maand een cd dan dat ik voor een streaming dienst betaal, heeft de artiest ook meer aan. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thuizing
eL_Jay schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:11:

Heb even One Too Many Monrings van The Chemical Brothers van zowel Spotify als Tidal door een spectrum analyzer gehaald en er zit nauwelijks verschil in.. En het verschil dat er is kan jij echt niet met het oor op je hoofdtelefoon waarnemen.
Nogmaals: heb je wel Spotify Premium + heb je ook daadwerkelijk de hoge kwaliteit aangevinkt onder instellingen?

[ Voor 66% gewijzigd door thuizing op 20-05-2015 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrRobbert
Fritsvl schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:04:
[...]

Mijn excuses! 8)7 Ik dacht dat je een play:1 of iets had! Gebruik je de D/A converter van je receiver?
Ik dacht dat ik dat duidelijk had geimpliceerd door in mijn eerdere post naar de Sonos Connect te verwijzen, maar achteraf snap ik wel dat dat ik dat duidelijker had kunnen opschrijven. Dus geen reden voor excuses. ;)

De Elipson MC heeft inderdaad een eigen DAC, die ik gebruik. De Sonos gebruik ik alleen digitaal. Ik heb dan in mijn ogen het beste van 2 werelden, goede geluidskwaliteit en het bedieningsgemak van Sonos. Er staan door het huis op strategische plaatsen een paar Play:1s om radio te kunnen blijven volgen als je door het huis loopt. Die Play:1 vind ik ook zo slecht nog niet, maar geen vergelijk met m'n luxe set.

Ik vermoed dat als je iets wilt merken van kwaliteitsverbetering door lossless, je dan intensief met een goede koptelefoon moet luisteren. Als ik intensief luister is dat eigenlijk altijd via boxen, een koptelefoon is voor erbij. Dus voor mijn use case zal de winst zeer beperkt zijn. Ik heb nu eigenlijk alleen lossless omdat het mij niets extra kostte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
Fritsvl schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:07:
[...]

Waarom niet gewoon je bibliotheek downloaden in Flac? Ben ik nu ook mee bezig. Zitten al heel wat uurtjes en ben pas bij de letter E maar ik heb nu iig alle muziek in de kwaliteit die ik wil en betaal er niks voor. Bovendien koop ik liever eens per maand een cd dan dat ik voor een streaming dienst betaal, heeft de artiest ook meer aan. :9
Macbook heeft maar 128GB ruimte en dat is voor dev werk +3 games net genoeg. Niet voor een FLAC library ;)
thuizing schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:24:
[...]

Heb even One Too Many Monrings van The Chemical Brothers van zowel Spotify als Tidal door een spectrum analyzer gehaald en er zit nauwelijks verschil in.. En het verschil dat er is kan jij echt niet met het oor op je hoofdtelefoon waarnemen.
Nogmaals: heb je wel Spotify Premium + heb je ook daadwerkelijk de hoge kwaliteit aangevinkt onder instellingen?
Momenteel heb ik geen spotify premium meer, dus ik overweeg inderdaad om het een maandje te nemen om het te vergelijken met Tidal en Deezer. Nogmaals ik begin het vermoeden te krijgen dat de kwaliteit veel meer af hangt van welke 'versie' van de track de aanbieder heeft i.p.v. in welke kwaliteit hij ze streamt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:41

Jag

Lossless VS hoge bitrate mp3 encoding wordt niet onderscheiden in geblindeerde luister tests. Hetzelfde geldt overigens voor luister tests met en zonder extra AD en DA loop op 44.1 KHz. Dit was met een grote groep professionele luisteraars (muzikanten en technici) op een hoge kwaliteit set.

Dat wil overigens niet zeggen dat sommige muziek op spotify niet toch slecht klinkt met veel hoorbare vervorming. Heel bijzonder hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghwopi
[quote]eL_Jay schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:06:
[...]

Macbook heeft maar 128GB ruimte en dat is voor dev werk +3 games net genoeg. Niet voor een FLAC library ;)
[...]

Dat is toeval ik heb ook maar 128 gb in m'n mac zitten! Heb een domme externe hardeschijf van 8 jaar oud aan mn router (AppleTimeCapsule) hangen en via Bluesound stream ik alles naar mn installatie. Verder hebben ik nog een iTunes bibliotheek waar wel alles in mp3 in staat voor op mijn telefoon. Ja ik weet het... misschien wat omslachtig alles dubbel downloaden, maar ik ben nog niet overtuigd van de voordelen van een streaming dienst. Ook daar zitten haken en ogen aan zoals al benoemd en je betaald er ook nog eens flink voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thuizing
Vergeet ook niet dat veel muziek (met namen Hip-Hop etc) veel samples bevatten die vaak van slechte kwaliteit zijn. Dit komt dan de volledige track ook niet ten goede.
En dan heb je ook nog slechte masters.

Muziek waar je eventueel met Tidel/flac verschil bij zou kunnen horen zijn live bands, ambiant of artiesten als Amon Tobin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:54
thuizing schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:46:

8)7 Ik heb al maanden Spotify Premium, ontdek dus net pas dat vinkje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Kan dit weekend een spotify premium lenen, dus dan ga ik dit weekend in elk van de 3 streamingdiensten dezelfde playlist aanmaken (voor zover mogelijk) en deze beluisteren.
Ik zal mijn perceptie van de geluidskwaliteit vervolgens hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Zegt allemaal niet zoveel. Hoeven niet dezelfde versies te zijn en zonder blindering krijg je onbetrouwbare resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thuizing
Check deze playlist even als je Premium hebt:
http://open.spotify.com/u...st/75TOjT92dL0Q2BItRb6M95
Lijstje met wat nummers die erg gedetailleerd klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
thuizing schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 23:07:
Check deze playlist even als je Premium hebt:
http://open.spotify.com/u...st/75TOjT92dL0Q2BItRb6M95
Lijstje met wat nummers die erg gedetailleerd klinken.
Prima vergelijking! Ik ben (op het gemakje :)) de lijst ook in Deezer aan het maken.
http://www.deezer.com/sharedplaylist-1243331821-e016a09a

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-04 08:50
RnB schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:32:
[...]
Wat bedoel je met ''Spotify Connect is ook nog erg buggy op de Mac''? Bij mij werkt het vlekkeloos met de Spotify beta client op OS X. Ik kan dan mijn muziek zonder problemen regelen via mijn Mac, mijn iPhone en mijn NAD versterker.
Ik krijg vanaf mijn iPad/iPhone -> Mac minstens de helft van de tijd geen verbinding. Maar goed, misschien ben ik de uitzondering.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674545

Ik zal ook eens gaan luisteren of ik echt verschil hoor. Denk dat het wel mee valt.

Verder is een jaar abonnement op deezer HD is ongeveer net zo duur als het spotify abonnement en het aanbod is even groot.

Moet wel zeggen dat ik tegenwoordig haast alleen nog stream met deezer omdat ik toch voor de hogere kwaliteit kies.

Stream via een sonos connect die met een coax kabel is aangesloten op een Cambridge dacmagic 100 en een nad 326bee versterker en dali ikon 5 mk2 speakers.

Ben verder geen audiofiel. Maar moet zeggen vind het via deezer wel heel mooi klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48051

Ik heb afgelopen maand een aantal avonden blind zitten testen met Tidal en Spotify op mijn Hifi/HT systeem thuis. Ik heb daarbij veel verschillende muziek genres beluisterd van (deep)house, RnB/Urban, POP tot aan klassiek.

Was er verschil?
Ja... maar! :)

Alhoewel ik de muziekkwaliteit van Spotify soms erg wisselend vind en sommige tracks beduidend minder goed klinken dan anderen... was het verschil met Tidal minimaal. Ja het laag klonk vaak beter/strakker en het hoog klonk in veel gevallen meer open, stemmen helderder en stereo/plaatsing was net wat beter.

Maar is het een 10tje meer waard? Momenteel voor mij niet, de marge van verbetering was dermate klein en moest ik echt geconcentreerd luisteren om het waar te nemen. Daarnaast vond ik de UX van de Tidal app nog een beetje behelpen met de rijke apps van Spotify.

Edit:
Beluisterd via/op: App + Airplay > Apple TV > Yamaha Receiver > KEF IQ90 speakers + SVS PB12 Plus/2 subwoofer.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 48051 op 21-05-2015 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Anoniem: 48051 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 23:46:
Ik heb afgelopen maand een aantal avonden blind zitten testen met Tidal en Spotify op mijn Hifi/HT systeem thuis. Ik heb daarbij veel verschillende muziek genres beluisterd van (deep)house, RnB/Urban, POP tot aan klassiek.

Was er verschil?
Ja... maar! :)

Alhoewel ik de muziekkwaliteit van Spotify soms erg wisselend vind en sommige tracks beduidend minder goed klinken dan anderen... was het verschil met Tidal minimaal. Ja het laag klonk vaak beter/strakker en het hoog klonk in veel gevallen meer open, stemmen helderder en stereo/plaatsing was net wat beter.

Maar is het een 10tje meer waard? Momenteel voor mij niet, de marge van verbetering was dermate klein en moest ik echt geconcentreerd luisteren om het waar te nemen. Daarnaast vond ik de UX van de Tidal app nog een beetje behelpen met de rijke apps van Spotify.

Edit:
Beluisterd via/op: App + Airplay > Apple TV > Yamaha Receiver > KEF IQ90 speakers + SVS PB12 Plus/2 subwoofer.
Ik denk dat je het daar heel goed mee verwoord, als je van instrumentaal jazz klassiek blues houdt is er wel een verschil te horen maar het verschil komt pas naar voren als de rest van de keten ook top is. Vooral ook de streamer en de DA converter zijn van grote invloed. In dit kader is dit artikel mischien gekleurt maar wel interresant.
http://www.qobuz.com/NL-n...-ready-or-not-Qobuz177054
Verder luister naar je eigen oren en portemonee.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypotweaker
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 22:18
Het nadeel aan Tidal vond ik, heb mijn abo inmiddels weer opgezegd, dat er minder muziek op stond dan op Spotify. Verder hoorde ik geen verschil met Spotify maar ik heb dan ook een high-end stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 16:30
Mag ik vragen waarom je onderstaande partijen niet als 'serieuze' opties beschouwd?

- Qobuz - 320kps MP3 en FLAC16-bits/44,1 kHz (HiFi) / 24 miljoen tracks
- Rdio - 320 kbps MP3 / 30 miljoen tracks
- Xbox Music - 256 kpbs WMA / 30 miljoen tracks
- Google Play Music All Access - 320 kbps MP3 / 30 miljoen tracks

Bij onderstaande partijen vanwege de bitrate/kwaliteit neem ik aan:
- Napster (Rhapsody) - 192kbps MP3 / 30 miljoen tracks
- Rara - 48-72 kbps eAAC+ (Dolby plus) / 22 miljoen tracks

Zelf wil ik graag een Rdio Select abonnement afnemen zodra deze in Nederland beschikbaar komt. In o.a. de VS is deze enkele weken geleden beschikbaar gekomen voor 3,99 dollar.

Overigens heeft Rdio in Nederland al wel een 4,99 euro (alleen desktop) abonnement en 9,99 euro (desktop, portable devices).

Tot die tijd vermaak ik me prima met de gratis versies van Spotify, Rdio en sinds kort ook de MixRadio app (4 offline playlisten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrRobbert
Elect schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:26:
[...]

Prima vergelijking! Ik ben (op het gemakje :)) de lijst ook in Deezer aan het maken.
http://www.deezer.com/sharedplaylist-1243331821-e016a09a
Dank voor jouw inspanningen. Hoor ik weer eens wat anders. Klinkt trouwens via de lossless (hoop ik, je kan het niet controleren) Deezer/Sonos combinatie heel goed.

Groet, de dokter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 16:30
Ik ben inmiddels erg tevreden over de gratis (iOS) MixRadio app die 4 mixen/playlisten offline opslaat op je telefoon en hiervoor is geen abonnement nodig. Ik heb (nog) geen audio of video reclame gezien alleen een kleine banner onderin. Je kunt wel maximaal 6x een track skippen per uur per mix/playlist. Ik heb geen mobiele databundel zodoende kan ik ook onderweg naar mijn favoriete artiesten luisteren aangevuld met soortgelijke muziek.

Het is overigens met deze app niet mogelijk om specifieke nummers of albums offline op te slaan (mogelijk tzt in betaalde versie). Ik luister naar de 'hogere' kwaliteit (in te stellen in de app) die prima klinkt volgens mij is dit 192kb/sec echter lees ik ook 32kbps eAAC+ voor de 'lage' kwaliteit. Voor mij dus voorlopig een prima oplossing. Hier staat ook het een en ander beschreven over dit voormalige 'Nokia' (only) appje die recent dus voor iOS, Android beschikbaar is gekomen sinds ze in handen zijn van Line.

De verwachting is overigens dat er een nieuwe betaalde versie t.z.t. ook beschikbaar komt zonder skip beperking, banner e.d.

[ Voor 11% gewijzigd door funrider op 04-06-2015 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Heb van het weekend de nodige tracks vergeleken op Deezer/Spotfiy/Tidal.

Geluidskwaliteit:
Mastering>bitrate van de stream.
Tidal is wel de beste, maar dit is vaak nauwelijks merkbaar. Deezer is bottomline de slechtste, maar spotify heeft de grootste sprijding imo (van bagger tot erg goed)

Aanbod
Tidal heeft het kleinste aanbod en ik kon bepaalde tracks daadwerkelijk niet vinden.
Spotify heeft het breedste aanbod met ook meer underground.
Explicit versie van Me Killa van Bone Thugz 'n' Harmony hebben ze geen van allen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thuizing
eL_Jay schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:25:

Geluidskwaliteit:
Tidal is wel de beste, maar dit is vaak nauwelijks merkbaar. Deezer is bottomline de slechtste, maar spotify heeft de grootste sprijding imo (van bagger tot erg goed)

Aanbod
Tidal heeft het kleinste aanbod en ik kon bepaalde tracks daadwerkelijk niet vinden.
Explicit versie van Me Killa van Bone Thugz 'n' Harmony hebben ze geen van allen helaas.
Kan je is een track noemen die op Tidal goed klinkt en op Spotify bagger?

[ Voor 79% gewijzigd door thuizing op 09-06-2015 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616444

Vanuit principiële redenen valt voor mij Tidal direct. Met dank aan Jay Z. en vooral Madame Taylor Swift die dit alleen maar willen om nog meer geld voor de schrijvers, producers, creators, eigen gewin binnen te kunnen harken. En ondertussen laat ze haar muziek wel op YouTube staan om haar populariteit op te krikken. Hypocriet mens, meh.

Het is in Nederland nog steeds vrij beholpen met de streamers. Want de rest ontloopt elkaar niet.
Spotify Freemium werkt momenten voldoende vanachter de laptop. Maar het blijft behelpen met lagere bitrate en geen ondersteuning op een Sonos e.d. Luisteraartje pesten lijkt het vooral. Deezer dan? Nope, nagenoeg hetzelfde op een iets ander aantal nummers na.

Betaald dan maar? Nee, ik vind € 120 per jaar eerlijk gezegd te veel voor een muziek abonnement. Ik hoop dat er eindelijk eens een echte regelrechte en keiharde prijzenoorlog ontstaat in Nederland of Europa. Want iedereen vraagt nu wonder o wonder datzelfde bedrag, prijsafspraken zijn toch verboden?!

We lopen wat dat betreft weer zo sloffend achter op de USA. Koning / voorbeeld van goede streaming is voor mij Pandora Radio, de marktleider daar. Dat werkt spectaculair goed met behulp van het Music Gnome Project. Volledig gratis met weinig advertenties, ook op Sonos e.d.. Helaas werkt het alleen vanuit de USA. Tot dan blijft het hier maar een behelpen zooitje met onderlinge prijsafspraken. Slappe hap die muziekindustrie.

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/0b/d5/79/0bd579eb4fd35edac63ef8d1460e15e9.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 616444 op 09-06-2015 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674545

Geluidskwaliteit:

Aanbod
Grappig ik vind van spotify, deezer, tidal en qobuz toch deezer het beste. Heb van alle 4 een proefabonnement of een gewoon abonnement gehad.

Spotify en deezer hebben ongeveer dezelfde collectie. Alleen kan ik met deezer nog net iets meer live albums vinden. Terwijl de collectie van qobuz en tidal echt minder is.

Verder is via deezer alles flac wat ik stream via mijn sonos connect. Terwijl spotify dat niet heeft. Ben van plan om spotify dus op te gaan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Geluidskwaliteit:
Niet mijn ervaring eigenlijk, van de drie Xbox Music, Deezer en Spotify vind ik ze eigenlijk gelijkwaardig klinken en ik heb toch niet de minste audio-installatie. Voor Deezer HQ moet je wel een vinkje in de settings aanzetten. Heb je dat wel gedaan?
Anoniem: 616444 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:10:
Het is in Nederland nog steeds vrij beholpen met de streamers. Want de rest ontloopt elkaar niet.
Spotify Freemium werkt momenten voldoende vanachter de laptop. Maar het blijft behelpen met lagere bitrate en geen ondersteuning op een Sonos e.d. Luisteraartje pesten lijkt het vooral. Deezer dan? Nope, nagenoeg hetzelfde op een iets ander aantal nummers na.
Met Deezer Elite kan je op je Sonos in FLAC luisteren, dus die support is er wel: http://www.deezer.com/offers/elite

Luisteraartje pesten? Tis maar hoe je er naar kijkt. Ik heb nog nooit zoveel verschillende muziek geluisterd als sinds ik met Deezer ben begonnen en ik betaal daar graag dat tientje per maand voor.
Betaald dan maar? Nee, ik vind € 120 per jaar eerlijk gezegd te veel voor een muziek abonnement. Ik hoop dat er eindelijk eens een echte regelrechte en keiharde prijzenoorlog ontstaat in Nederland of Europa. Want iedereen vraagt nu wonder o wonder datzelfde bedrag, prijsafspraken zijn toch verboden?!
Hetzelfde vragen als je concurrent is niet verboden en ik vraag me af of concurreren op prijs in deze markt verstandig is, een heel groot deel van je inkomsten moet immers naar platenmaatschappijen en labels en als die minder krijgen kunnen ze vrij makkelijk dreigen met vertrekken naar andere streaming diensten. Overigens meen ik dat Deezer meer uitbetaald dan Spotify, ook wel iets om rekening mee te houden.
We lopen wat dat betreft weer zo sloffend achter op de USA. Koning / voorbeeld van goede streaming is voor mij Pandora Radio, de marktleider daar. Dat werkt spectaculair goed met behulp van het Music Gnome Project. Volledig gratis met weinig advertenties, ook op Sonos e.d.. Helaas werkt het alleen vanuit de USA. Tot dan blijft het hier maar een behelpen zooitje met onderlinge prijsafspraken. Slappe hap die muziekindustrie.
Ik betaal juist om geen advertenties te hoeven zien. :F Ik vind het persoonlijk ook wat waard dat Spotify en Deezer Europese bedrijven zijn. Daarom hoop ik ook niet dat iedereen nu wegrent naar Apple Music ofzo.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Ramon schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 22:03:
[...]
Niet mijn ervaring eigenlijk, van de drie Xbox Music, Deezer en Spotify vind ik ze eigenlijk gelijkwaardig klinken en ik heb toch niet de minste audio-installatie. Voor Deezer HQ moet je wel een vinkje in de settings aanzetten. Heb je dat wel gedaan?
Uiteraard. Vermoed dat Deezer wat slechter gemasterde tracks dan spotify/deezer.

Overigens ervaar ik al de hele dag lag bij Tidal, gemiddelde 2x per liedje dat ie moet bufferen.

Bottomline gaat het zeer waarschijnlijk spotfiy worden vanwege de breedte van het assortiment. Want een nummer kan wel beter klinken, maar als ze het niet hebben houd het snel op. Nu maar hopen dat spotify explicit albums van bone thugz en harmony heeft.
offtopic:
Nigga, Nigga Nigga ipv Aggin, Aggin, Aggin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelb86
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07-2020
Wat ik van Deezer een groot nadeel vind is dat je zelf maar 1000 nummers in een playlist kan zetten. Klinkt veel, maar voor mij is het toch wel behelpen. Ook de web interface vind ik onhandiger dan Spotify, al ken ik die alleen nog van een jaar of drie geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Máár 1000 nummers? In welke situatie heb je playlists nodig met meer dan 1000 nummers? De interface van Deezer is recent veranderd, waarbij de navigatie en controls naar een balk aan de linkerkant zijn verplaatst, ik vind het prima werken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 616444

Ramon schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 22:03:
[...]

[...]
Hetzelfde vragen als je concurrent is niet verboden en ik vraag me af of concurreren op prijs in deze markt verstandig is, een heel groot deel van je inkomsten moet immers naar platenmaatschappijen en labels en als die minder krijgen kunnen ze vrij makkelijk dreigen met vertrekken naar andere streaming diensten. Overigens meen ik dat Deezer meer uitbetaald dan Spotify, ook wel iets om rekening mee te houden.

[...]
Ik betaal juist om geen advertenties te hoeven zien. :F Ik vind het persoonlijk ook wat waard dat Spotify en Deezer Europese bedrijven zijn. Daarom hoop ik ook niet dat iedereen nu wegrent naar Apple Music ofzo.
Het bijzondere is dat ze allemaal op PRECIES dezelfde prijs zitten van 10 euro per maand. Dat klinkt toch verdacht veel op een prijsafspraak. Waar is de vrije marktwerking gebleven? Europees of Amerikaans maakt mij geen bal uit, ik zou meer keuze willen hebben, ook in prijzen. Dus ook gratis varianten die ook op Sonos of smartphones werken. Waarom kan dit wel in Amerika zoals Pandora Radio en hier allemaal niet?

Het is zo jammer dat er geen andere bedrijven in dit gat springen om hier eens flink te gaan stunten. Je kunt een VPN gebruiken om meer keuze te krijgen, maar dat zou toch niet nodig hoeven te zijn. :?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 616444 op 22-06-2015 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Pandora kan je prima beluisteren met smart dns, https://tvunblock.com/ (gratis)

Ik kan met tidal op meerdere apparaten tegelijkertijd streamen, terwijl de site zegt maximaal 1, komt dat omdat het een trial is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik ben al even over op Apple music en ik moet zeggen dat ik de integratie van de streaming met m'n iTunes collectie op m'n iPhone wel aangenaam vind. Pluspuntje tov de spotify client die ik niets vind.

Heb nog niet echt een vergelijkende test gedaan op het aanbod, maar op het eerste zicht ontlopen ze elkaar niet.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDVC
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:39

LDVC

Let's get it over with

Anoniem: 616444 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:14:
[...]

Het bijzondere is dat ze allemaal op PRECIES dezelfde prijs zitten van 10 euro per maand. Dat klinkt toch verdacht veel op een prijsafspraak. Waar is de vrije marktwerking gebleven? Europees of Amerikaans maakt mij geen bal uit, ik zou meer keuze willen hebben, ook in prijzen. Dus ook gratis varianten die ook op Sonos of smartphones werken. Waarom kan dit wel in Amerika zoals Pandora Radio en hier allemaal niet?

Het is zo jammer dat er geen andere bedrijven in dit gat springen om hier eens flink te gaan stunten. Je kunt een VPN gebruiken om meer keuze te krijgen, maar dat zou toch niet nodig hoeven te zijn. :?
Die prijs volgt uit afspraken met de platen maatschappijen. Zij bepalen feitelijk de prijs die een streamingdienst minimaal moet vragen.

Nintendo switch friendcode: SW-0415-2447-4320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 686471

Hoi,

Ik heb ook wat leveranciers vergeleken.
Mijn installatie is redelijk "high end". T+A versterker en Simple Audio streamer.
Het is jammer dat mijn streamer Spotify niet ondersteund.

Ik heb Tidal, Qobuz en Deezer vergeleken.
De mp3 (320 kbs) versies zijn op de hifi installatie duidelijk minder dan de Flac. De mp3 mist dynamiek, laag en ruimte.
Op mijn mobiele apparaten met een Sennheiser Momentum vind ik de mp3 ruim voldoende.

Ik ga uiteindelijk voor de dure versie van Qobuz, omdat hun aanbod veel groter is dan Tidal.

Groeten,

Corne

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 686471 op 29-07-2015 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr4hcir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-04-2019
In de T-mobile winkel wilden ze me deezer aansmeren. Argument: vier euro goedkoper dan spotify en paar duizend liedjes meer. Krent die ik ben vind ik die paar euro's wel mooi. Dat aantal liedjes interesseert me niet zo veel. Heb een proef abo op deezer genomen en door spotizr de playlists laten syncen. Van die playlists kon deezer een paar nummers niet vinden. Moet nog uitzoeken welke dat zijn, maar bij een score van 95% vind ik dat niet zo'n groot probleem. Was vooral de playlists die door spotify zijn samengesteld waar nog wel eens een liedje niet gevonden werd. Dus geen nood voor mij.

Ik zie veel reacties die het hebben over kwaliteit. Vind ik niet zo belangrijk. Ga geen blinde tests doen. Wat ik wel belangrijk vind: radio functionaliteit en redactie playlists. Spotify heeft mooie lijstjes die ik heerlijk weg vind luisteren met onbekende, goeie muziek die lekker binnen een bepaald kader blijft. Denk aan lijstjes met namen als: acoustic morning, indie, bluegrass, Indie chill.

Wat zijn jullie ervaringen met de deezer playlists? radio functionaliteit en door deezer gemaakte (en bijgehoude) playlists?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 17:26
Ik vind Deezer wel een groot voordeel hebben dat ik het makkelijk op mijn Squeezebox duet kan installeren, wat met Spotify al helemaal niet lukt. En bij Tidal moet ik blijkbaar een plugin de server installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijsco
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-04 12:33
Misschien interessant voor degenen die zich afvragen of lossless nu echt te onderscheiden is van Vorbis of MP3: op http://abx.digitalfeed.net kan je 'n (blinde) A/B/X-test doen. Als je in de meeste gevallen correct weet te beantwoorden of X gelijk is aan A of dat X gelijk is aan B, dan kan je het verschil waarschijnlijk horen. Nadeel van de test is het beperkt aantal samples dat erin zit, al is het mogelijk om een eigen test te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Heb momenteel zowel deezer, spotify premium als Tidal Hifi (goede aanbiedingen).
Ik ga de komende maanden testen zal mijn bevindingen hier documenteren.
Ik heb al half jaarjte naar tevredenheid deezer gebruikt

Spotify mobile player is in ieder geval nog steeds ronduit kut (verschrikkelijk GUI en verplichte shuffle play 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
eL_Jay schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:32:

Spotify mobile player is in ieder geval nog steeds ronduit kut (verschrikkelijk GUI en verplichte shuffle play 8)7 ).
Verplichte shuffle play? Dan maak je blijkbaar niet gebruik van Spotify Premium, maar van de gratis variant.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
eL_Jay schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:32:
Heb momenteel zowel deezer, spotify premium als Tidal Hifi (goede aanbiedingen).
Ik ga de komende maanden testen zal mijn bevindingen hier documenteren.
Ik heb al half jaarjte naar tevredenheid deezer gebruikt

Dat is idd een beperking van de gratis variant om je aan te sporen een abonnement te nemen. Is wat voor te zeggen. Ik dacht dat de meeste mensen gewoon de webplayer gebruiken om daar omheen te werken. Ik weet niet of dat nog kan maar dat kan je wel proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Cyphax schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:49:
[...]

Dat is idd een beperking van de gratis variant om je aan te sporen een abonnement te nemen. Is wat voor te zeggen. Ik dacht dat de meeste mensen gewoon de webplayer gebruiken om daar omheen te werken. Ik weet niet of dat nog kan maar dat kan je wel proberen. :)
Heb 3 maanden premium maar ben nog steeds veroordeelt tot shuffle play op mobiel (of ik moet hacks toepassen). Of kijk ik heel scheel in het settingsmenu? Ik was in de veronderstelling dat premium alleen de reclame verwijderde en 320MB/ps MP3 toevoegde bij spotfiy

Geluidskwaliteit tussen FLAC en 320MB/ps MP3 lijkt bij sommige tracks toch wel merkbaar. FLAC is toch wat voller, dieper en warmer waar MP3 wat meer hol, koud en metaliger klinkt. (kan geen betere woorden vinden om het te beschrijven. Mastering is veel belangrijker (als in welke versie je hebt), maar Tidal klinkt wel net iets lekkerder/rustiger/natuurlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
eL_Jay schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:45:
[...]

Heb 3 maanden premium maar ben nog steeds veroordeelt tot shuffle play op mobiel (of ik moet hacks toepassen). Of kijk ik heel scheel in het settingsmenu? Ik was in de veronderstelling dat premium alleen de reclame verwijderde en 320MB/ps MP3 toevoegde bij spotfiy
Hier wordt gesuggereerd dat een herinstallatie van de app het probleem oploste. Dat kan je nog even proberen. :)
(Let niet op de titel, het topic gaat over Windows Phone maar de post waar ik naar link niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Cyphax schreef op maandag 30 november 2015 @ 14:52:
[...]

Hier wordt gesuggereerd dat een herinstallatie van de app het probleem oploste. Dat kan je nog even proberen. :)
(Let niet op de titel, het topic gaat over Windows Phone maar de post waar ik naar link niet)
App verwijdert en weer gedownload. Nog steeds alleen shuffle play.
Gelukkig maakt dit uitermate stompzinnige niveau van een crap-app de keus voor Tidal/Deezer/Spotify wel een stuk makkelijker :p. Tidal en Deezer app doen gewoon wat je er van verwacht met betere/intuitievere GUI. (zeker die van deezer is echt fijn). Des te frapanter dat spotify een hogere user score weet te versieren. 8)7.
(principiele bezwaren tegen de Apple en Google streamingdiensten dus dat zijn voor mij geen opties)

[ Voor 5% gewijzigd door eL_Jay op 30-11-2015 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:26
eL_Jay schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:07:
[...]

App verwijdert en weer gedownload. Nog steeds alleen shuffle play.
Gelukkig maakt dit uitermate stompzinnige niveau van een crap-app de keus voor Tidal/Deezer/Spotify wel een stuk makkelijker :p. Tidal en Deezer app doen gewoon wat je er van verwacht met betere/intuitievere GUI. (zeker die van deezer is echt fijn). Des te frapanter dat spotify een hogere user score weet te versieren. 8)7.
(principiele bezwaren tegen de Apple en Google streamingdiensten dus dat zijn voor mij geen opties)
Shuffle-play heeft inderdaad wel een erg prominente plek in de UI, maar de oplossing is vrij eenvoudig. In een playlist kun je zelf een nummer starten door erop te dubbeltappen. Als je vervolgens shuffle aan of juist uit wilt zetten kan dat onder het pijltje linksonderin. Zie screenshot (van Google geplukt, maar op mijn telefoon krijg je daarmee de player in beeld.)

Edit: ondanks dat het het probleem opgelost is, heb ik rechtsonderin toch maar even veranderd naar linksonderin. :+

Spotify-non-shuffle

[ Voor 5% gewijzigd door Hafermaut op 30-11-2015 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Hafermaut schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:55:
[...]

Shuffle-play heeft inderdaad wel een erg prominente plek in de UI, maar de oplossing is vrij eenvoudig. In een playlist kun je zelf een nummer starten door erop te dubbeltappen. Als je vervolgens shuffle aan of juist uit wilt zetten kan dat onder het pijltje rechtsonderin. Zie screenshot (van Google geplukt, maar op mijn telefoon krijg je daarmee de player in beeld.)

[afbeelding]
Dank, fixed :) En dan vind ik mezelf geen digibeet :$. Shame

[ Voor 3% gewijzigd door eL_Jay op 30-11-2015 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Na een lange tijd Spotify gebruik toch maar eens Tidal geprobeerd en kan niet anders zeggen dat het verschil enorm is. De grijze waas is weg, je luistert echt naar muziek in plaats van naar schelle dode klanken... Veel voller en echter. Normaal wil je het volume steeds opkrikken om van de muziek te genieten, maar krijg je geen voldoening. Met Tidal gelukkig niet zo :D

Nu nog hopen dat andere aanbieders ook eens met lossless-streaming aan de slag gaan. Kan geen Spotify meer aanhoren en vind €20 per maand best een kluif :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
mitchell2805 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 01:04:
Na een lange tijd Spotify gebruik toch maar eens Tidal geprobeerd en kan niet anders zeggen dat het verschil enorm is. De grijze waas is weg, je luistert echt naar muziek in plaats van naar schelle dode klanken... Veel voller en echter. Normaal wil je het volume steeds opkrikken om van de muziek te genieten, maar krijg je geen voldoening. Met Tidal gelukkig niet zo :D

Nu nog hopen dat andere aanbieders ook eens met lossless-streaming aan de slag gaan. Kan geen Spotify meer aanhoren en vind €20 per maand best een kluif :S
Qobuz is misschien ook nog een optie. Een jaar abbonement kost net even iets minder per maand dan 20 euro. Bijkomend voordeel is dat je ook kan kopen en met je abbo ook korting krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door Lukin op 26-12-2015 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Lukin schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 09:44:
[...]

Qobuz is misschien ook nog een optie. Een jaar abbonement kost net even iets minder per maand dan 20 euro. Bijkomend voordeel is dat je ook kan kopen en met je abbo ook korting krijgt.
Thanks voor de info :) Ik dacht dat het alleen in de VS te krijgen was, maar blijkbaar niet goed gekeken. Meteen maar een trial gestart om eens te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

mitchell2805 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 01:04:

Het menselijk brein is een wonderlijk iets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Jag schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 12:17:
[...]
Het menselijk brein is een wonderlijk iets :+
Je bedoelt vast het feit dat ik Spotify niet meer aan kan horen? Heeft meer te doen met de combinatie van apparatuur, akoestiek en je oren dat je het verschil hoort ;) Met alleen goede apparatuur ben je er niet, want met een verkeerde akoestiek klinkt het alsnog hopeloos. En daarnaast verschilt het per persoon, want iedereen hoort dingen anders. De factor oren dus. Ik hoorde het verschil ook niet, totdat ik studio monitoren kocht en resonanties weg ging werken. Nu is Spotify dus echt afgeschreven voor mij. Heb het zelfs blind getest om zeker te weten dat het niet tussen de oren zit, maar helaas. Wel afhankelijk van de opnames of het verschil er is overigens, want sommige nummers zijn bij alle diensten hopeloos.

Laten we in ieder geval maar niet gaan ruziën :)

[ Voor 11% gewijzigd door Liliuokalani op 26-12-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het nadeel van Qobuz: ze hebben The Beatles nog niet toegevoegd aan hun collectie :)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
bartvl schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 23:51:
Het nadeel van Qobuz: ze hebben The Beatles nog niet toegevoegd aan hun collectie :)
De Beatles kunnen me gestolen worden. (Verklaar me maar voor gek >:) )

Ik struikel meer over de Franse logica in de apps van ze... Eerst een nummer aanklikken en dan pas in je favorites kunnen zetten? Een Frans menuutje als je rechtsklikt? En de desktop-app is gewoon een website met een nieuwe skin. Niet echt mijn ding dus :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Wat Beatles betreft, het viel me de deze week op dat The Beatles beschikbaar zijn gekomen in alle streaming-diensten, maar niet Qobuz. Dat vind ik vreemd en jammer.

Wat betreft interface en websites enzo, helemaal mee eens, wat een meuk! Maar ik heb er inmiddels mijn weg in kunnen vinden. En op mijn Squeezebox draait het perfect via Ickstream. Spotify krijg ik niet lekker aan de praat op mijn Squeezebox.

Ik heb overigens niet het lossless abonnement, kost me toch te veel geld voor enkel het gevoel dat het beter klinkt. Het bedrag wat ik ermee bespaar kan ik weer steken in het kopen van cd's ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-04 14:23
Tidal (gebruik het alleen via google chrome browser, anders heb je niet de beste kwaliteit) is echt superieur aan Spotify en Deezer. Echter ... de playlists zijn zwaar k..
Altijd zit er wel hiphop / rap /r&b door de playlists. Leuk als je er van houdt, maar niet als je er niet van houdt.
Heb het een tijdje aangehoord en maar weer opgezegd.
Maar kwaliteit is echt goed voor streaming _/-\o_

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Dat is dan wel weer mooi aan Qobuz, dat lijkt wat meer op jazz en klassiek toegespitst te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invincible30
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-11-2024

invincible30

Psn: pelter29

PVD66 schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:20:
Tidal (gebruik het alleen via google chrome browser, anders heb je niet de beste kwaliteit)
Ik gebruik gewoon de tidal app op de ipad. Streaming kwaliteit staat op hi-fi.
Dan heb ik niet de beste kwaliteit zeg je?
Kan ik mij niet voorstellen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
Ok, de Tidal app op een iPad weet ik niet. Gebruik ik niet.
ff gekeken en zag dat je bij de settings high aan kan vinken voor de iPad app, dus ga ga ik er van uit dat het gaat.
Heb hem op mn iPhone app trouwens ook op high staan (zonder dat ik t wist ....)
Gebruik mn app eigenlijk niet.

Maar voor de browser:

https://support.tidal.com...iFi-using-the-Web-Player-

https://support.tidal.com...ind-The-TIDAL-Web-Player-

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 23:47
Wat ik me afvraag is hoeveel verschil er is tussen spotify premium en tidal 320kbps.

20euro per maand vind ik net iets teveel en gebruik nu al geruime tijd spotify premium, ik had echter al gemerkt dat de kwaliteit van sommige nummers behoorlijk brak is en ben wel eens benieuwd naar andere diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Alleen de browser versie van Tidal is beter in Chrome, omdat dat de enige browser is waar ze 'hifi' toestaan, de apps doen dat wel gewoon. De streamers ook.

Tidal is inderdaad wat amerikaanser/rap-hiphop gericht, zal ook door de achtergrond komen. Heb wel idee dat ze zich ook heel erg op audiofiele albums richten. Heb het nog even, had 3 maanden proef bij Raumfeld streamer, maar m'n telefoon abbo is weer incl Spotify, dus ga daar straks gewoon gebruik van maken, hopelijk is de muziek ongeveer dezelfde kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
eSCe schreef op zondag 27 december 2015 @ 18:56:
Wat ik me afvraag is hoeveel verschil er is tussen spotify premium en tidal 320kbps.

20euro per maand vind ik net iets teveel en gebruik nu al geruime tijd spotify premium, ik had echter al gemerkt dat de kwaliteit van sommige nummers behoorlijk brak is en ben wel eens benieuwd naar andere diensten.
Voor 320kbps betaal je ook gewoon het standaard tientje in de maand. Als je twintig betaalt krijg je 1411kbps. Het verschil tussen Tidal en Spotify met 320kbps is theoretisch niets, al kunnen de opnames wel anders zijn er daardoor beter of slechter klinken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jag

Jag

mitchell2805 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 12:45:
[...]

Je bedoelt vast het feit dat ik Spotify niet meer aan kan horen? Heeft meer te doen met de combinatie van apparatuur, akoestiek en je oren dat je het verschil hoort ;) Met alleen goede apparatuur ben je er niet, want met een verkeerde akoestiek klinkt het alsnog hopeloos. En daarnaast verschilt het per persoon, want iedereen hoort dingen anders. De factor oren dus. Ik hoorde het verschil ook niet, totdat ik studio monitoren kocht en resonanties weg ging werken. Nu is Spotify dus echt afgeschreven voor mij. Heb het zelfs blind getest om zeker te weten dat het niet tussen de oren zit, maar helaas. Wel afhankelijk van de opnames of het verschil er is overigens, want sommige nummers zijn bij alle diensten hopeloos.

Laten we in ieder geval maar niet gaan ruziën :)
Wel grappig dat je die punten allemaal noemt. Mijn set is helemaal getweaked op het onderdeel direcivity, icm een akoestiek die ik geoptimaliseerd heb met extra panelen obv metingen. En mijn gehoor is recent nog getest en bdz zit ik op de 0dB lijn. En dan heb ik ook nog een achtergrond in analytisch naar geluid luisteren. Dus wbt schort daar niet zoveel aan. Ik ben het wel eens dat niet elk nummer even goed op spotify lijkt te staan. Maar buiten die missers hoor ik geen verschil met lossless.

Het is maar even dat ik voor de andere lezers een tegengeluid wilde laten horen. De claim van levensloze schelle klanken lijkt mij de waarheid geen recht aandoen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
foutje

[ Voor 98% gewijzigd door PVD66 op 29-12-2015 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:07

SebasFM

BOFH

Misschien een beetje laat, maar ik ben sinds deze week lid van Deezer en mij valt me in negatieve zin op dat ik moet registreren/inloggen via een onbeveiligde, niet HTTPS verbinding. Lijkt me niet echt wenselijk, zeker omdat veel mensen aan wachtwoord hergebruik doen. Al via Twitter gemeld bij Deezer, maar willen er helaas niet op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 708725

Ik heb dit draadje eens doorgelezen en er valt me iets op.
Weinigen hebben het in hun vergelijk over de kwaliteit van de gebruikte DAC.
Ik maak bv gebruik van Spotify Premium icm een CA Streammagic met twee Wolfson DAC's en een of andere door CA ontwikkelde 'upscaling schakeling'.
Ik hoor vrijwel geen verschil tussen mijn Synology NAS met zelfopgenomen WAV en FLAC files en Spotify... Soms klinken de Spotify opnames zelfs beter dan mijn eigen NAS files.
Ik geloof dus niet dat Tidal via de CA Streammagic beter gaat klinken...
(heeft iemand deze combo uberhaupt getest?)

Miisschien geldt het volgende wel: Beauty is in the 'ear' of the beholder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herian10
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-04 18:38
hier een test van div streamingsdienst
http://kassa.vara.nl/media/355378

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 708725

Bedankt voor de link.
Er wordt weliswaar gesproken over de geluidskwaliteit, maar in de uitslag telt dat kennelijk niet mee: Tidal op 3 en Spotify op 1, terwijl Tidal een soort FLAC (CD kwaliteit volgens de testers) gebruikt en Spotify een MP3-achtige. Volgens de testers zou je dat moeten kunnen horen. Daarbij wordt er met geen woord gerept over de gebruikte apparatuur.
Het wordt zo een soort ongecontroleerde rookworsten test...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 708725 op 04-04-2016 06:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01-2022
In tegenstelling tot wat veel mensen beweren hoor ik duidelijk verschil tussen Spotify en Tidal wanneer ik dat test op mijn Sonos Play5 V2 in stereo opstelling!
Mooiere vollere bass via Tidal en geheel rustiger om naar te luisteren. En ik ben niet de enige die een duidelijk verschil hoort.

"Audio Quality

TIDAL HiFi streams in Lossless FLAC in 16bit at 44.1kHz. If you opt for TIDAL Premium, you’ll get AAC 320kbps and there’s a noticeable difference between the two. If found myself closing my eyes when listening to TIDAL through SONOS, the quality is fantastic, so much so that it made me appreciate all the subtle layers to a track that simply aren’t noticeable at higher compression.

If you love your music and you already have SONOS, then TIDAL’s HiFi tier sounds amazing, like feel the bass through your chest amazing. It’s at this point I apologise to my neighbours for sessions of what was probably obscene levels of noise, but when there’s no distortion on music, you can crank it and enjoy till your ears plead with you to stop."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jinge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02 10:53
edwardo schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 08:31:
In tegenstelling tot wat veel mensen beweren hoor ik duidelijk verschil tussen Spotify en Tidal wanneer ik dat test op mijn Sonos Play5 V2 in stereo opstelling!
Mooiere vollere bass via Tidal en geheel rustiger om naar te luisteren. En ik ben niet de enige die een duidelijk verschil hoort.

"Audio Quality

TIDAL HiFi streams in Lossless FLAC in 16bit at 44.1kHz. If you opt for TIDAL Premium, you’ll get AAC 320kbps and there’s a noticeable difference between the two. If found myself closing my eyes when listening to TIDAL through SONOS, the quality is fantastic, so much so that it made me appreciate all the subtle layers to a track that simply aren’t noticeable at higher compression.

If you love your music and you already have SONOS, then TIDAL’s HiFi tier sounds amazing, like feel the bass through your chest amazing. It’s at this point I apologise to my neighbours for sessions of what was probably obscene levels of noise, but when there’s no distortion on music, you can crank it and enjoy till your ears plead with you to stop."
"If you love your music...." het begint direct al als een een verkooppraatje. Ik zou zulke teksten van internet niet al te serieus nemen. Je moest eens weten hoeveel HiFi websites wat leuks toegeschoven krijgen om zulke dingen te roepen, dat weet ik uit eerste hand. Het is gewoon een feit dat slechts een handjevol mensen het verschil kunnen waarnemen tussen FLAC en 320kb. Het verschil zal vast enigszins merkbaar zijn op en peperdure set. Op een Sonos set, of überhaupt de gemiddelde set van de Tweaker, heb ik vraagtekens of het daadwerkelijk zo veel verschil maakt.

Reden dat ik even inhaak hier is dat ik zinnen voorbij zie komen met "lege holle klanken" o.i.d. bij Spotify. 320kb is 320kb. Dat is voor 98% van de mensen gewoon uitstekende kwaliteit. Bij de helft van de mensen die zulke dingen roepen is het een gevalletje dingen willen horen die je niet hoort omdat je er nu €20 voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:02
Voor € 3 pm vind ik spotify top hoor. Lekker zo'n familie abo :Y)

En idd 320kb/s is een prima kwaliteit. Ik heb ook lossless muziek en het verschil hoor ik niet. Wellicht dat de lossless variant luider klinkt, maar het is niet minder zuiver of minder gedetailleerd. € 20 pm voor lossless streamen tov spotify voor (in mijn geval) € 3 pm is mij het niet waard.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• road rebel
  • Laatst online: 04-05 08:59
edwardo schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 08:31:
Knap! De Sonos Play5 gen2 is nu niet bepaald een luidspreker die ik als analytisch zou typeren en persoonlijk hoor ik weinig rust, stereo beeld of diepte in een Sonos luidspreker. Dat wilt daarom niet zeggen dat jij geen verschil hoort. Of dit verschil nu meetbaar is of psychosomatisch is een andere kwestie.

"Bass through your chest" is nu niet meteen een term die ik zou gebruiken bij een Sonos luidspreker en heeft weinig te maken met kwaliteit, eerder met slagvolume. Ik heb hier nog een paar luidsprekers op zolder met 2x 15"; klinken wat mij betreft voor geen meter maar ze hebben het duidelijk meer dan mijn 15" servo-subwoofer.
Ook het luider kunnen zetten zonder distortie is een kwaliteit die je moet toewijzen aan SnR van voorversterker, aan stroomvoorziening van de versterker en aan rendement van de luidsprekers. Een track met hogere bandbreedte zal niet luider kunnen spelen, wel is het zo dat je op hoger volume het signaal volledig hoort, terwijl je bij lage volumes "verlies" hebt. Indien je er meer over wilt weten verwijs ik graag naar volgend artikel.

Bij een hogere definitie zou ik persoonlijk eerder luisteren naar het stereobeeld (3D), breedte van de soundstage, diepte effect bij instrumenten en stemmen, verplaatsen van de stem bij concerten, het onderling kunnen onderscheiden van instrumenten in een symfonisch orkest.

Persoonlijk heb in een blind-test geen verschil kunnen horen tussen TIDALpremium en TIDAL HiFi. De success rate om de HiFi te herkennen was louter toeval (rond de 50%), dat was de reden voor mij om mijn HiFi abonnement stop te zetten. Ik luister dan ook muziek op lage tot middelhoge geluidsniveaus, in dat geval is de DAC de beperkende factor en niet het bronsignaal. ;)

Na passages bij Spotify, Deezer en TIDAL ben ik nu een Music gebruiker. Het is goedkoper (4,99€/maand EDU), het laat multiroom toe via Sonos en Multistreams toe op meerdere devices, het aanbod is heel goed en de bediening vind ik erg geslaagd in een Mac OS omgeving.

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
Ik heb Spotify / Deezer / Tidal en Apple Music allemaal lange tijd gebruikt. Allemaal premium en Tidal Hifi.

Spotify vind ik de minste geluidskwaliteit hebben. Deezer en Apple Music zijn iets beter. Tidal is toch wel de winnaar op geluidskwaliteit.

Maar veel verschil tussen Tidal en Deezer/Apple Music hoor ik niet. Het is meer dat bij sommige muziek die wat complexer in elkaar steekt en waarbij je veel instrumenten tegelijkertijd hoort dat je bij Tidal ze beter van elkaar kunt onderschijden. Bij de andere streamingsdiensten worden al die instrumenten dan iets door elkaar heen gemoffeld.

De app van Tidal vind ik wel het minst fijn werken.

Momenteel gebruik ik Apple Music.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:54
Vettigedennis schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:33:
Ik heb Spotify / Deezer / Tidal en Apple Music allemaal lange tijd gebruikt. Allemaal premium en Tidal Hifi.

Spotify vind ik de minste geluidskwaliteit hebben. Deezer en Apple Music zijn iets beter. Tidal is toch wel de winnaar op geluidskwaliteit.

Maar veel verschil tussen Tidal en Deezer/Apple Music hoor ik niet. Het is meer dat bij sommige muziek die wat complexer in elkaar steekt en waarbij je veel instrumenten tegelijkertijd hoort dat je bij Tidal ze beter van elkaar kunt onderschijden. Bij de andere streamingsdiensten worden al die instrumenten dan iets door elkaar heen gemoffeld.

De app van Tidal vind ik wel het minst fijn werken.

Momenteel gebruik ik Apple Music.
uiteindelijk voor mij 1 winnaar Qobuz, omdat deze 192 kHz 24 bit kan spelen, omdat ik dit beter vind klinken (placebo effect?) maar voornamelijk omdat ze in de klassieke muziek een breed assortiment hebben in topuitvoeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Let ook op dat spotify standaard na upgraden op lage kwaliteit blijft staan, en zaken als volume normalisatie aan staan. dit moet uiteraard allemaal uit, het loont ook om de aanwezige cache ff te legen als je upgrade , daar de oude kwaliteit nummers gedownload zijn en die dan nog steeds gebruikt worden.

Voor de rest heb ik eigenlijk nooit verschil gehoord tussen Spotify en tidal, terwijl ik wel een goed stel oren heb . eerdere teksten als holle klanken en schelle hoge tonen doen mij meer denken aan een hardware probleem of incorrecte afstelling dan wat anders.

[ Voor 14% gewijzigd door Visgek82 op 30-08-2019 07:44 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:50
Ik heb tijdelijk Tidal HiFi gebruikt en vergeleken met spotify premium. Het eerste wat me gelijk opviel is dat alle muziek op Tidal een stuk voller en luider klinkt. De bass en lage tonen zijn een stuk voller. De hoge tonen klinken ook net wat verfijnder. Voor mij komt Tidal als beste uit de bus.

Ik heb dit allemaal geluisterd met de volgende opstelling: Focusrite 2i2 (2d gen) en 2x krk rp5 G3 op monitorsteunen.
Ik heb ook geluisterd op mijn koptelefoon. Dat is de Bose quietcomfort 35 II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Heijmenberg99 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:06:
Ik heb tijdelijk Tidal HiFi gebruikt en vergeleken met spotify premium. Het eerste wat me gelijk opviel is dat alle muziek op Tidal een stuk voller en luider klinkt. De bass en lage tonen zijn een stuk voller. De hoge tonen klinken ook net wat verfijnder. Voor mij komt Tidal als beste uit de bus.

Ik heb dit allemaal geluisterd met de volgende opstelling: Focusrite 2i2 (2d gen) en 2x krk rp5 G3 op monitorsteunen.
Ik heb ook geluisterd op mijn koptelefoon. Dat is de Bose quietcomfort 35 II.
Dat zijn luisterimpressies die je ook kan krijgen als je niks verandert. Om dit soort vergelijken te maken, moet je wel eerlijk testen, belangrijk. Dat wil zeggen: zelfde nummer, niet weten waarnaar je luistert, exacte gematcht level en dan abx-en. Dan pas kan je er iets over zeggen. En dan kan je het nog hebben over of je de compressie methode wilt testen of de "kwaliteit van de muziek catalogus". Dat laatste verwacht ik van dat die wel wisselend is. Nummers met vervorming erin danwel vormen van voorbewerking van het orginele nummer.

Compressie hoge bitrate tov lossless is in de basis niet hoorbaar. 24bit/96khz is marketing voor mensen die niet snappen hoe digitale audio werkt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Ach het is ook een beetje een gevoelskwestie heb ik vaak het idee. Gebruik zelf ook Tidal HiFi, maar als ik bij vrienden een avondje Spotify over de speakers hoor klinkt het ook best prima. Voor thuis vind ik Tidal vooral fijn integreren met de Bluesound app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 112% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvonW
  • Laatst online: 14-04 13:51
Ik was recent naar nieuwe speakers aan het kijken en kwam tot de realisatie dat ik misschien een grote sprong in kwaliteit maak wanneer ik overstap op Tidal. Ik luister Spotify nu meestal over m'n Sony 1000MX2 of over m'n Jamo speakers via Audio Chromecast. Misschien heb ik meer te winnen om over te stappen naar Tidal, want ik hoor wel een duidelijk verschil in kwaliteit. Eerder viel het mij alleen op bij actief luisteren, maar gisteren viel het mij op hoe flets het geluid van Spotify klonk.

Ik twijfel nu of ik m'n speakers moet upgraden naar Dali's (of iets anders moois), of dat ik moet overstappen naar een streamingdienst met betere kwaliteit. Ik zit nu alleen bij een Spotify family abonnement en een Tidal abbo zou me 200 euro meer per jaar kosten.. Dat loopt toch ook wel in de cijfers.. Keuzes, keuzes:

Also, ik vond nog een test waarbij je kan kijken of je het verschil in kwaliteit bij Spotify kan horen. Ik vond het zelf moeilijk te horen, bij nummers die ik goed ken hoor ik wel veel verschil in detail.

[ Voor 6% gewijzigd door AvonW op 21-10-2019 17:12 . Reden: leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 98% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:54
AvonW schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:09:
Ik was recent naar nieuwe speakers aan het kijken en kwam tot de realisatie dat ik misschien een grote sprong in kwaliteit maak wanneer ik overstap op Tidal. Ik luister Spotify nu meestal over m'n Sony 1000MX2 of over m'n Jamo speakers via Audio Chromecast. Misschien heb ik meer te winnen om over te stappen naar Tidal, want ik hoor wel een duidelijk verschil in kwaliteit. Eerder viel het mij alleen op bij actief luisteren, maar gisteren viel het mij op hoe flets het geluid van Spotify klonk.

Ik twijfel nu of ik m'n speakers moet upgraden naar Dali's (of iets anders moois), of dat ik moet overstappen naar een streamingdienst met betere kwaliteit. Ik zit nu alleen bij een Spotify family abonnement en een Tidal abbo zou me 200 euro meer per jaar kosten.. Dat loopt toch ook wel in de cijfers.. Keuzes, keuzes:

Also, ik vond nog een test waarbij je kan kijken of je het verschil in kwaliteit bij Spotify kan horen. Ik vond het zelf moeilijk te horen, bij nummers die ik goed ken hoor ik wel veel verschil in detail.
begin eens met een gratis kennismaking bij Tidal van een maand en zeg hem dan op. Aansluitend kan je dit bij hrt nog betere Qobuz ook doen en kijk of je echt een verbetering ervaart tov spotify. mask gebruik van de gratis kennismakingsmaand!

1 ding tegelijk onderzoeken, nieuwe speakers kunnen even wachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 23:06
Heb sinds kort Tidal naast mijn Spotify abonnement. Ik heb het gevoel dat Tidal over het algemeen beter klinkt maar is misschien ook meer een gevoel. Het verschil tussen nummers onderling is groter.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Let op:
Dit topic is per 1 mei 2025 voor alle muziekstreamingdiensten:
  • Amazon Music
  • Apple Music
  • Deezer
  • Soundcloud
  • Spotify
  • Tidal
  • Qobuz
  • YouTube Music
Etc

Check eerst of een vraag reeds gesteld is. Kleine problemen, vragen en vergelijkingen kunnen hier, maar wel met eigen inzet.

Grote specifieke problemen benodigen een eigen topic.