Hoioi,
Inleiding
Ik zit een beetje twijfelen tussen welke streaming service ik wil gaan nemen.
Ik wil in dit topic alle pro's en cons van de 3 meest serieuze streamingdiensten opsommen om voor mij zelf een goed onderbouwde keus te kunnen maken en om anderen te helpen bij het maken van hun keuze
Mijn achtergrond
Vooropgesteld ik ben geen audiofiel. Ik heb nu een maandje een Beyer DT770 Pro 80 Ohm (onversterkt i.c.m. MBPr) in gebruik op kantoor waardoor ik langzaam aan kennis maak met Hi-Fi.
Daarvoor was een Xiaomi Piston V2.0 of een gaming headset van 4 tientjes al ruimschoots voldoende . Nu ik het verschil echter ken, klinken die erg 'muddy'/ongedetailleerd en gebruik ik eigelijk alleen nog maar de Beyer en zit ik erover te denken om er een voor thuis te halen.
Ik gebruik nauwelijks streamingdiensten op mijn nexus5!
Pro's
Spotify
- Degelijke libraray van 30.000.000 tracks
- Vanaf gratis, 10 euro premium
- Web API die mogelijkheden biedt
- Redelijk volwassen platform
- Grootste library a 35.000.000 met bijv ook live-albums
- Lossless , i.c.m. een Beyer DT770 is het alsof er een engeltje in mijn oor een scheet laat, een waar Oorgasme. Zelfs relatieve lo-fi als Gorillaz klinkt ontelbaar keer aanmerkelijk beter via lossless dan Deezer/Spotify HQ
Spotify
- Slechtste kwaliteit imo ook bij premium
- Vooral studio albums
- Wisselende kwaliteit, absoluut minder dan Tidal lossless, sporadisch beter dan spotify imo
- CPU-leak webplayer op mac
- Lag van 5 seconden in de desktop player (mac)
- Kleinste library van 25.000.000 tracks, waardoor je zeker de wat minder mainstream muziek niet altijd kunt vinden
- Opgekuiste versies bij bijv. hiphop d.m.v. distortion
(waardoor het klinkt alsof je een LP achterstevoren afspeeld)
- Prijs: 10 euro p.m. voor normale dienst (vergelijkbaar met de concurrentie), 20 euro voor de lossless
- Geen desktop app momenteel,, onvolwassen platform.
- 'Dataslurper' op FLAC, mocht je op 3/4G zitten.
Ik hoor graag jullie ervaringen/vergelijkingen en meningen.
[ Voor 26% gewijzigd door Jorgen op 01-05-2025 19:39 ]