disclaimer: mijn Duits is niet geweldig, maar dit is redelijk te volgen, daarbij is verstaan makkelijker dan spreken
Ik heb hem niet helemaal geluisterd, maar het eerste kwartier gaat over theorie waarom HD beter zou moeten klinken, ik hoor deze meneer een paar zeer twijfelachtige dingen zeggen:
5:42 - Een digitaal signaal is band limited, daarom moet je ervoor zorgen dat een signaal wat je digitaliseert geen frequenties boven de zogenaamde Nyquist-freqencties heeft. Voor CD is deze frequentie 22.05kHz. Er wordt beweerd dat de filters die hiervoor gebruikt worden al vanaf 15kHz werken. Als dit zo zou zijn zou je dat in elke meting terugzien, wordt ook geen bron of onderbouwing gegeven, is ook onzin.
9:25 - Over het voordeel van hogere bitbreede. "Oude opnames die je digitaliseert hebben veel headroom, daardoor kun je niet alle bits gebruiken en is 16bits te weinig". Als dit echt een probleem is, kun je de oude opnames versterken voordat je ze digitaliseert, probleem hiervan is dat je de ruis van de oude opnames dan ook versterkt. Daar zit ook de crux, de ruis van analoge opnames is magnitues harder dan de ruis die je krijgt van 16bit digitaliseren, deze uitspraak laat eigenlijk zien dat er geen inzicht is in wat dB's betekenen en hoe luid een ruisvloer eigenlijk is.
11:16 - Je hebt meer bits nodig, zodat als je je streamer zacht laat spelen je nog steeds genoeg bits hebt. Als je streamer zo werkt dat als je hem zachter zet hij meer ruis maakt is hij of heel dom gemaakt, of stuk, daarbij: als je je bron heel zacht zet, en je versterker heel hard omdat het anders te zacht is ben je sowieso op de verkeerde manier bezig. Als je volume naar beneden haalt zal de dither-ruis mee naar beneden gaan.
12:39 - Dit gaat over upsampling (meer bits), er wordt gezegd dat het helpt zodat je minder ruis hebt later in de keten maar dit is onzin. Zodra je een signaal met 16bit hebt opgeslagen zit daar een ruisvloer bij, met het upsamplen van de audio wordt die ruisvloer niet lager.
13:34 - Dit gaat ook over upsampling, maar dan hogere samplerate; er wordt beweert dat het zin heeft om audio uit een CD speler te upsamplen zodat je minder last hebt van artefacten vanwege bandlimiting, om dat het limiet verder buiten de gehoorgrens ligt. Als je een CD speler hebt met een analoge uitgang heb je al een DA conversie gedaan, en zijn de theoretische artefacten er al voordat je upsampelt. Als je digitale data uit de CD speler krijgt is het ook onzinnig, omdat het band limiten al gebeurd is bij het digitaliseren, en heeft het dus geen zin om bij het reproduceren nog te gaan upsamplen. Upsamplen heeft alleen zin als je nog serieus in het digitale domein gaat sleutelen aan de audio (en dan eigenlijk alleen vanwegen de frequenties tegen de Nyquist freqentie aan). Ik kan me voorstellen dat je bij het afspelen nog wat eq-ing oid doet, maar daar is upsampling echt niet voor nodig.
Daarna gaat het meer over lossy formaten etc, weet niet of ik verder nog iets gemist hebt over theorie waarom HD beter is.
Wat voor de rest opvalt is dat deze toko die zich "High End Kolleg" noemt, met de leus "Wie wil horen moet weten" (en dus kennis mbt de materie impliceert) de basis van digitale audio op uitermate Jip-en-Janneke manier uit aan het leggen is. Ik mag hopen dat er geen technici of personen met al een beetje kennis van digitale signaalverwerking hebben gezeten want die zullen zich enorm verveeld of geneeerd hebben.
Als je op dit Jip-en-Janneke niveau dan ook nog zulke onwaarheden verteld, sorry, geloofwaardigheid nul.
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.