Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 98 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-09 15:39

Intergalactic

Testlab CoΓΆrdinator & Moderator Harde Waren

π™Έπš—πšŸπšŠπšπšŽπš›πšœ π™Όπšžπšœπš π™³πš’πšŽ

florizla schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:54:
"Luistertests hebben aangetoond dat elke denkbare audiofiele eigenschap wordt verbeterd."

Dat is ook nogal wat... Dus zowel de ruimtelijkheid, de doortekening, het detail, de diepte, het contrast, de beleving en de in-your-faceness, presentheid en plaatsing verbeteren.

Dan kun je nog best een stuk of 10 van die dingen in serie zetten.

"horen is geloven" ... vooral het omgekeerde is waar :-)
typische hifi.nl conclusie

π™Έπš— πšœπš™πšŠπšŒπšŽ πš—πš˜ πš˜πš—πšŽ πšŒπšŠπš— πš‘πšŽπšŠπš› 𝚒𝚘𝚞 πšœπšŒπš›πšŽπšŠπš– | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

π™Έπš— πšœπš™πšŠπšŒπšŽ πš—πš˜ πš˜πš—πšŽ πšŒπšŠπš— πš‘πšŽπšŠπš› 𝚒𝚘𝚞 πšœπšŒπš›πšŽπšŠπš– | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:48
Beetje offtopic, maar als ik dit soort dingen lees, moet ik gelijk terugdenken aan Linus Tech Tips video waarbij ze draadloze electrostatische bandjes testen (wireless ESD straps)
Echt hilarisch...
YouTube: The SCAM of Wireless ESD Straps - Feat. ElectroBOOM

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:39

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat lijkt mij zo rustgevend, werken voor zo'n website als deze of bij die Alpha Audio redactie. Zonder logisch nadenken de meest ongeloofwaardig fabeltjes schrijven en het sponsorgeld komt toch wel binnen. Wat onlogische testjes uitvoeren die je zo vult met onlogisch en vooral metaforische uitspraken zodat je even een A4 vol krijgt. Om vervolgens aan te komen met een conclusie komen waarvan je bij voorbaat al wist wat de uitkomst gaat zijn.

Maar de grote vraag blijft altijd, wie zit er nu te wachten op een test waarbij de verschillen in cijfertjes er 'kunnen' zijn, maar er hoorbaar niks waargenomen wordt. Nou ja... als ik het zo altijd lees hebben zij daar de 'gouden oortjes' om alles maar dan ook in alles het verschil kunnen te horen.

Of voor content van de site zelf is het vaak gewoon klakkeloos overnemen wat er in zo'n persbericht van bijvoorbeeld een onzinnige zekering staat. Niet nadenken of het logisch is, gewoon door Google Translate halen en de clicks komen er wel.

Al met al, het blijft leuk leesvoor voor bij de lunch, in het OV of gewoon als je even wilt lachen. Of te wel... Hifi.nl en AA ga zo door! :+

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
Er moet een disclaimer komen bij dat soort artikelen. Iets wat de volgende steekwoorden bevat:

Niet gehindert door enige vorm van kennis testen wij...
Wij hebben x gemeten met apparatuur waar we geen verstand van hebben
Wij niet in staat de meetresultaten te interpreteren
Wij vinden natuurkunde maar een theorie

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Omdat ik wat mooiers wil dan de luidsprekerkabel die ik nu heb (paar tientjes en goedkope banaanpluggen aan 1 kant, zeer oud en ooit gekocht voor een ander setje) heb ik van de lokale hifi dealer 2 kabels meegekregen om uit te proberen: 200euro en (bijna) 4000euro voor een setje.
Met de melding erbij dat als je geen verschil hoort met de 4k dure kabel je nergens verschil gaat horen.
Al gaf hij wel aan verschil te horen, maar ja: hij moet die dure kabels toch ook verkopen voor een beetje omzet :P

Ik heb echt m'n best gedaan om verschil op te merken, maar kan echt geen enkel verschil horen.
Soms denk je even iets te horen, maar na snel wisselen van kabels en weer luisteren blijkt het gewoon te zijn dat je dan net even wat meer op een specifiek instrument of de ruimtelijkheid aan het focussen was. Back-2-back luisteren en dan op hetzelfde focussen gaf iedere keer hetzelfde resultaat.
Ook geen verschil in dB(A) te meten, want zou mogelijk ook wat potentieel verschil kunnen maken tijdens het luisteren.

En voordat er lieden zijn die dan gaan roepen 'ja, maar jouw set kan het verschil gewoon niet laten horen'
daar kan ik alleen maar tegen zeggen: de kabel van 4000euro zou alsnog het goedkoopste onderdeel van mijn hifi set zijn :+

Ik hou het dus voorlopig lekker bij mijn 23 jaar oude 4mm2 kabel. misschien dat ik er wel voor het optische aspect andere banaanpluggen op zet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:11

n00bs

Het is weer Zomer!

Leipo schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:25:
Omdat ik wat mooiers wil dan de luidsprekerkabel die ik nu heb (paar tientjes en goedkope banaanpluggen aan 1 kant, zeer oud en ooit gekocht voor een ander setje) heb ik van de lokale hifi dealer 2 kabels meegekregen om uit te proberen: 200euro en (bijna) 4000euro voor een setje.
Met de melding erbij dat als je geen verschil hoort met de 4k dure kabel je nergens verschil gaat horen.
Al gaf hij wel aan verschil te horen, maar ja: hij moet die dure kabels toch ook verkopen voor een beetje omzet :P

Ik heb echt m'n best gedaan om verschil op te merken, maar kan echt geen enkel verschil horen.
Soms denk je even iets te horen, maar na snel wisselen van kabels en weer luisteren blijkt het gewoon te zijn dat je dan net even wat meer op een specifiek instrument of de ruimtelijkheid aan het focussen was. Back-2-back luisteren en dan op hetzelfde focussen gaf iedere keer hetzelfde resultaat.
Ook geen verschil in dB(A) te meten, want zou mogelijk ook wat potentieel verschil kunnen maken tijdens het luisteren.

En voordat er lieden zijn die dan gaan roepen 'ja, maar jouw set kan het verschil gewoon niet laten horen'
daar kan ik alleen maar tegen zeggen: de kabel van 4000euro zou alsnog het goedkoopste onderdeel van mijn hifi set zijn :+

Ik hou het dus voorlopig lekker bij mijn 23 jaar oude 4mm2 kabel. misschien dat ik er wel voor het optische aspect andere banaanpluggen op zet ;)
Ja precies. Ik denk dat een goed gefabriceerde kabel niet perse duur hoeft te zijn. Maar er is wel genoeg rommel op de markt met brakke isolaties, sterk vervuilde metalen in de koperen/zilveren kabel en natuurlijk als je een leuke woonkamer hebt en mooi setje en de kabels zijn zichtbaar, dan mag het er best mooi uitzien!

Kijk ik vind dit dus wel interessant: https://nl.aliexpress.com...:668%232846%238113%231998
Ik vind het er mooi uitzien, twijfel natuurlijk bij alles van Ali aan de kwaliteit, maar het lijkt op een directe Kimber cable clone wat naar mijn idee toch net wat beters zou moeten zijn dan bouwmarkt kwaliteit.

of zonder pluggen:
https://nl.aliexpress.com...147b05e381d6-2#nav-review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:07
Vind je het erg dat als ik twijfel aan dat de stekkers rhodium gegalvaniseerd zijn?

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:17

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Een bekende van mij is goudsmid en die rhodineert ook veel sierraden. Is opzich geen duur en/of moeilijk process. T blijft aliexpress, maar ik het is op z'n minst plausibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:07
Ik handel in chemicalien voor de galvanobusiness. Dus ook rhodiumhoudende vloeistoffen als het moet.
De prijs van rhodium kan iedereen opzoeken.
Ik denk dat ze de stap overslaan als de kabel €40 kost. Dus productie van de kabel, 8 stekkers, vervoer naar europa, noem maar op. Ook al is het laagje meestal heel dun (de laagdikte is natuurlijk ook een maat voor de kwaliteit)
Sterker nog, ik vermoed dat de complete stekker RVS is (een zeer slechte geleider) en geen berylliumkoper zoals dit zou moeten zijn.
Dit is een kabel die gemaakt is om op iets anders te lijken. Dan weet je waar de prioriteit ligt.
Er komen ook genoeg stekkers uit china die wel enige kwaliteit hebben (denk aan amass; veel gebruikt voor high power drones/lipo's etc) maar die worden dan ook gebruikt omdat ze voldoen en niet omdat ze ergens op lijken.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_petit op 30-06-2023 13:16 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

mr_petit schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:10:
Ik handel in chemicalien voor de galvanobusiness. Dus ook rhodiumhoudende vloeistoffen als het moet.
De prijs van rhodium kan iedereen opzoeken.
Ik denk dat ze de stap overslaan als de kabel €40 kost. Dus productie van de kabel, 8 stekkers, vervoer naar europa, noem maar op. Ook al is het laagje meestal heel dun (de laagdikte is natuurlijk ook een maat voor de kwaliteit)
Sterker nog, ik vermoed dat de complete stekker RVS is (een zeer slechte geleider) en geen berylliumkoper zoals dit zou moeten zijn.
Dit is een kabel die gemaakt is om op iets anders te lijken. Dan weet je waar de prioriteit ligt.
Er komen ook genoeg stekkers uit china die wel enige kwaliteit hebben (denk aan amass; veel gebruikt voor high power drones/lipo's etc) maar die worden dan ook gebruikt omdat ze voldoen en niet omdat ze ergens op lijken.
Daarom ook die 2e link zonder stekkertjes erop :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik lees ook veel goede verhalen over de kwaliteit van deze kabel: https://www.audiophonics....208mm-o107mm-p-11708.html
Iemand hier wel eens mee geΓ«xperimenteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Benedykt schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 01:24:
[...]
Het is echt heel erg simpel: Een hoorbaar verschil is altijd een meetbaar verschil.
Niet waar.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2023 18:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom kunnen verschillende versterkers met dezelfde meetbare output dan toch anders klinken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:38
Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:20:
[...]

Waarom kunnen verschillende versterkers met dezelfde meetbare output dan toch anders klinken?
Waaruit blijkt dat dit zo is?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lijkt mij al knap als je twee versterkers met andere ontwerpen hebt waar geen meetbaar verschil tussen zit. (Overigens los van dingen als DSPs, kijken we puur naar de versterkers dan zou je toch geen hoorbaar verschil horen te hebben, maar wel meetbaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Lees terug in dit topic. Al zo vaak voorgekomen, je hersenen foppen je. Niets mis mee, maar gebeurd wel.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
[...]

Dat komt omdat jij je eigen subjectieve waarneming als grondwaarheid aanneemt; indien je de level verschillen tussen twee versterkers elimineert en blind test, worden geen verschillen waargenomen in ieder geval de meeste gevallen. Er zijn denk ik wel voorbeelden te vinden van versterkers met roll off in het hoog of overmatige vervorming (buis) doe met het juiste test materiaal en iemand die er goed in is, op gehoor te onderscheiden. Veruit meeste gevallen: niet te onderscheiden. Overigens wel verschil te meten als je nauwkeurig meer :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 14:43
Er lopen nu twee vragen door elkaar:
1. Zijn meetbare verschillen hoorbaar?
2. Zijn hoorbare verschillen te meten?

Discussier ... ;)

(Beiden interessant, maar zeker verschillende vragen met mogelijk uiteenlopende antwoorden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

1. Heel vaak niet, maar als ze groot genoeg zijn wel.
2. Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
itcrowd schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:21:

Discussier ... ;)

(Beiden interessant, maar zeker verschillende vragen met mogelijk uiteenlopende antwoorden)
En:
3. Zijn er versterkers met een verschillend ontwerp zonder meetbare verschillen

Lijkt mij onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En:
4. Zijn er versterkers met een verschillend ontwerp met hoorbare verschillen?

Vast wel, maar ik denk dat heel weinig mensen dat opmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:32:
En:
4. Zijn er versterkers met een verschillend ontwerp met hoorbare verschillen?

Vast wel, maar ik denk dat heel weinig mensen dat opmerken.
Moet wel zeggen dat als ik Bijv naar een yamaha versterker luister het heel klinisch klinkt tov bijv een denon.
niks mis mee verder, maar dat is zowel meetbaar als hoorbaar.

ik ben kamp hoorbaar is meetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
Intergalactic schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:08:
[...]

Moet wel zeggen dat als ik Bijv naar een yamaha versterker luister het heel klinisch klinkt tov bijv een denon.
niks mis mee verder, maar dat is zowel meetbaar als hoorbaar.

ik ben kamp hoorbaar is meetbaar.
Definieer "klinisch"?

Is dat dan meer of minder bas of hoge tonen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

Tommie12 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:13:
[...]

Definieer "klinisch"?

Minder, heel strak, heel koud.

Niks mis mee, maar zelf ben ik altijd wel fan van wat meer warmte. altijd wel leuk om te zien/horen wat fabrikanten willen met zo'n product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Intergalactic schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:17:
[...]

Minder, heel strak, heel koud.

Niks mis mee, maar zelf ben ik altijd wel fan van wat meer warmte. altijd wel leuk om te zien/horen wat fabrikanten willen met zo'n product.
Tja, en wat is een "warm" geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

Tommie12 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:21:
[...]

Tja, en wat is een "warm" geluid?
iets meer bass, wat meer duidelijke midtonen. nu noem ik het zelf altijd warm of koud, beetje lastig uit te leggen.
Hoop dat je soort van snapt waar ik op doel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Dat je subjectieve termen gebruikt om specifiek merkeigenschappen te omschrijven geeft in mijn ogen al een beetje aan dat een yamaha vooral "klinisch" klinkt, omdat (je weet dat) er yamaha op staat. Want als het zo 100% merkgebonden is, dan zou je op internet toch moeten kunnen vinden wat welk merk precies anders doet?

Zoiets min-of-meer dubbelblind testen geeft het enige echte antwoord - vooropgesteld dat ik niet weet of yamaha/denon iets met het geluid doen qua DPS of andere EQ'ing, want anders is dat makkelijk meetbaar en uit te leggen natuurlijk.

In dat laatste geval zou ik dan wel van mening zijn dat degene die (het meest) afwijkt van liniear in bewust/ingebouwd defect heeft, maar dat is een ander verhaal.

[ Voor 9% gewijzigd door DominoNL op 03-07-2023 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Intergalactic schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:23:
[...]

iets meer bass, wat meer duidelijke midtonen. nu noem ik het zelf altijd warm of koud, beetje lastig uit te leggen.
Hoop dat je soort van snapt waar ik op doel :)
Heel klein beetje, maar dat zijn dingen die je dus met een basis "equalize" wat kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

DominoNL schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:25:
Dat je subjectieve termen gebruikt om specifiek merkeigenschappen te omschrijven geeft in mijn ogen al een beetje aan dat een yamaha vooral "klinisch" klinkt, omdat (je weet dat) er yamaha op staat. Want als het zo 100% merkgebonden is, dan zou je op internet toch moeten kunnen vinden wat welk merk precies anders doet?

Zoiets min-of-meer dubbelblind testen geeft het enige echte antwoord - vooropgesteld dat ik niet weet of yamaha/denon iets met het geluid doen qua DPS of andere EQ'ing, want anders is dat makkelijk meetbaar en uit te leggen natuurlijk.

In dat laatste geval zou ik dan wel van mening zijn dat degene die (het meest) afwijkt van liniear in bewust/ingebouwd defect heeft, maar dat is een ander verhaal.
Hm wellicht, al heb ik zelf een Yamaha staan met daarboven een technics die toch beide wel echt hoorbaar anders klinken. dat zal voornamelijk door eqing komen idd. als je pure direct aanzet is het al een stuk beter bijv.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Ja? Ook dubbelblind? En dat is geen aanval op jou als persoon, maar (het is inmiddels al een paar keer gevallen) het mensenlijk brein is gewoon Γ©cht heel makkelijk te foppen. Ik heb meer dan eens personen bezig gezien met 31-bands EQ's met als resultaat "Zo, nu klinkt het eindelijk een beetje" - om er vervolgens achter te komen dat de hele EQ in bypass stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Discussier ... ;)

1: Ja. Ooit een Philips DFA888 vervangen door een Marantz PM94. De Marantz klonk, zeker als die opgewarmd was, naar mijn idee "voller" en "robuuster". Maar dit zijn natuurlijk 2 totaal verschillende versterkers. De Marantz heeft een mosfet eindtrap, een veel zwaardere voeding (bij inschakelen dimt het licht even :') ) en wellicht ook niet onbelangrijk, draait op normaal volume vrijwel volledig in klasse A. Beiden met dezelfde luidsprekers, FB825.
2: Ja, maar ik heb er nooit aan gemeten. Sowieso zijn de specs verschillend en die zijn gewoon meetbaar.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Discussier ... ;)

Mag ik hier aan toevoegen (gezien de reacties tot nu toe) dat voor elke zinnige toevoeging aan deze discussie er dan ook daadwerkelijk -iets- gemeten moet zijn? Alles (so far) valt nu onder:

3. Ik denk iets te horen, dus ik hoef niet te meten om te weten dat er iets moet zijn wat te meten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DominoNL schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:50:
[...]

Mag ik hier aan toevoegen (gezien de reacties tot nu toe) dat voor elke zinnige toevoeging aan deze discussie er dan ook daadwerkelijk -iets- gemeten moet zijn? Alles (so far) valt nu onder:

3. Ik denk iets te horen, dus ik hoef niet te meten om te weten dat er iets moet zijn wat te meten is.
Inderdaad!

De grote vraag is wat je gaat meten, en wat beter is...
Harder is zeker niet zomaar beter.
Maar hoe je "nauwkeurige plaatsing van instrumenten", "ruimtelijk geluid", en "strakke bastonen" wil gaan meten is mij echt niet duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Tommie12 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:15:
[...]

Inderdaad!

De grote vraag is wat je gaat meten, en wat beter is...
Harder is zeker niet zomaar beter.
Maar hoe je "nauwkeurige plaatsing van instrumenten", "ruimtelijk geluid", en "strakke bastonen" wil gaan meten is mij echt niet duidelijk.
Laten we β€œwat beter is” vooral juist buiten beschouwing laten. Aantoonbaar/bewijsbaar verschil horen en/of meten is het enige dat telt en het enige dat objectief te houden is.

Voor de β€œhoe wil je … meten?” vraag; dan moet je m.i. eerst beter omschrijven (en liefst ook dubbelblind aantonen) wat je hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

DominoNL schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:38:
Ja? Ook dubbelblind? En dat is geen aanval op jou als persoon, maar (het is inmiddels al een paar keer gevallen) het mensenlijk brein is gewoon Γ©cht heel makkelijk te foppen. Ik heb meer dan eens personen bezig gezien met 31-bands EQ's met als resultaat "Zo, nu klinkt het eindelijk een beetje" - om er vervolgens achter te komen dat de hele EQ in bypass stond.
naja dubbelblind niet, maar ik heb wel sweeps gemeten, en dat was zichtbaar. weet alleen niet of ik hier de resultaten nog ergens heb staan. Naast dat alles is het vrijwel onmogelijk dat een versterker uit '73 het zelfde zou klinken als eentje uit '14. de stappen die zijn gezet mbt techniek maakt dat al knap lastig, zeker als je gaat kijken naar de standaard EQ waar een moderne op zou staan. ben iik niet echt overtuigd over het argument ja soms is het alleen hoorbaar, dat is vrijwel onmogelijk omdat je dit terug zou moeten zien in bijv. een sweep meting.

Maar goed he, wellicht klinkt die ene artiest dan toch iets beter op een ander systeem die wel kabels van 40K gebruikt. :+

edit:
Wat beter is, geen idee verder. dat is super subjectief en imo niet zo belangrijk voor waar we het hier over hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Intergalactic op 03-07-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Intergalactic schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:30:
[...]

naja dubbelblind niet, maar ik heb wel sweeps gemeten, en dat was zichtbaar. ...
Je beseft zelf wel dat je argumentatie inmiddels van een (mijn aanname, toegegeven) moderne Yamaha t.o.v. een moderne Denon verschoven is naar een Technics van 50 jaar oud?

Daarnaast ben ik (zelfs in het geval van 2 moderne versterkers) helemaal niet van mening dat er geen verschil is. Ik vraag me enkel hardop af of het verschil dat je aandraagt echt bestaat of dat het tussen de oren zit. Aan beide hang ik evenmin een waarde-oordeel.

[ Voor 28% gewijzigd door DominoNL op 03-07-2023 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe

Discussier ... ;)

1. Nee.
Meten kan met grotere precisie dan wat een menselijk gehoor kan waarnemen.
Het is mogelijk om verschillen te meten, die je niet kan horen.
Het hele idee van lossy compressie is daarop gebaseerd (zowel voor audio als voor video).
Informatie en data weggooien terwijl je (praktisch) geen verschil kan waarnemen.

2. Nee.
Hoorbare verschillen hoeven niet meetbaar te zijn.
Je hersens zijn heel goed in staat om je voor de gek te houden en te laten denken dat dingen anders zijn (of juist hetzelfde) terwijl dat mogelijk niet het geval is.
Dus een hoorbaar verschil kan ook mogelijk alleen "tussen je oren zitten", waardoor het niet meetbaar is.
Dit is goed zichtbaar in concepten als "placebo effect" en "confirmation bias".
Het is voor mensen daarom vrijwel onmogelijk om objectieve waarnemingen te doen.
Iedereen wordt beinvloed door persoonlijke voorkeuren en omgevingsomstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:49

dragonhaertt

@_'.'

GarBaGe schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:39:
[...]

2. Nee.
Hoorbare verschillen hoeven niet meetbaar te zijn.
Je hersens zijn heel goed in staat om je voor de gek te houden en te laten denken dat dingen anders zijn (of juist hetzelfde) terwijl dat mogelijk niet het geval is.
Dus een hoorbaar verschil kan ook mogelijk alleen "tussen je oren zitten", waardoor het niet meetbaar is.
Dit is goed zichtbaar in concepten als "placebo effect" en "confirmation bias".
Het is voor mensen daarom vrijwel onmogelijk om objectieve waarnemingen te doen.
Iedereen wordt beinvloed door persoonlijke voorkeuren en omgevingsomstandigheden.
Ik denk dat bij punt 2 belangrijk is om onderscheid te maken tussen 'objectief hoorbaar' en 'subjectief hoorbaar'.
Objectief kan iets wel of niet hoorbaar zijn (of theoretisch gezien hoorbaar, afhankelijk van hoe goed iemand's gehoor is.)
Er zijn veel onderzoeken die bewijzen dat elk subjectief hoorbare verschil ook meetbaar is. Daarmee is het antwoordt op 2. A: "Ja'

2.B, subjectief hoorbare verschillen, beschrijf jij. Die zijn niet altijd te meten, maar wel altijd uit te sluiten door op een andere manier te testen zoals dubbelblind.
Subjectief hoorbare verschillen zijn bekende fenomenen en probeer je over het algemeen buiten beschouwing te laten, aangezien ze.... subjectief... zijn.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

GarBaGe schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:39:
[...]

1. Nee.
Meten kan met grotere precisie dan wat een menselijk gehoor kan waarnemen.
Het is mogelijk om verschillen te meten, die je niet kan horen.
Het hele idee van lossy compressie is daarop gebaseerd (zowel voor audio als voor video).
Informatie en data weggooien terwijl je (praktisch) geen verschil kan waarnemen.
En hier ga je als stelling uit van "altijd" hoorbaar. Nee, niet alles wat te meten is te horen, maar ik weet zeker dat ik jou een voorbeeldje kan geven waarin een meetbaar verschil is waarbij je het verschil kunt horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
dragonhaertt schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:43:
[...]

2.B, subjectief hoorbare verschillen, beschrijf jij. Die zijn niet altijd te meten, maar wel altijd uit te sluiten door op een andere manier te testen zoals dubbelblind.
Subjectief hoorbare verschillen zijn bekende fenomenen en probeer je over het algemeen buiten beschouwing te laten, aangezien ze.... subjectief... zijn.
En zelfs dubbelblind is niet zonder problemen.
Een mens is ook gevoelig voor dingen als temperatuur, luchtvochtigheid, luchtkwaliteit, vermoeidheid en andere elementen die over tijd kunnen veranderen.
Zo kan een dubbelblinde test over de tijd scheve resultaten opleveren, zodra dit soort elementen gaan meespelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe

Discussier ... ;)

Dit zijn eigen geen goede vraagstellingen
Gezien het om verzamelingen gaat wordt er in de predicatenlogica doorgaans gewerkt met een universele kwantor of een existentiele kwantor.

De stellingen worden dan:

1a. Voor alle meetbare verschillen geldt: het is een hoorbaar verschil (universele kwantor)
1b. Er is een meetbaar verschil, waarvoor geldt: het is een hoorbaar verschil (existentiele kwantor)
en voor 2
2a. Voor alle hoorbare verschillen geldt: het is een meetbaar verschil (universele kwantor)
2b. Er is een hoorbaar verschil, waarvoor geldt: het is een meetbaar verschil (existentiele kwantor)

De existentiele kwantor varianten (1b en 2b) zijn eenvoudig ("ja") , want er is altijd wel en meetbaar verschil te vinden wat ook hoorbaar is (1b) en er is ook altijd wel een hoorbaar verschil te vinden wat ook meetbaar is.

Voor de universele kwantor varianten (1a en 2a) is het antwoord eenvoudig "nee".
Zodra er 1 meetbaar verschil te vinden is wat niet hoorbaar is... en zodra er 1 hoorbaar verschil te vinden is wat niet meetbaar is....

Maar gezien de originele vragen dit niet specificeren en kennelijk hebben over een ongedefinieerde incomplete set meetbare verschillen en een ongedefinieerde incomplete set hoorbare verschillen....
Dan kan je alles antwoorden wat je wilt....
En alles is daarmee automatisch zowel goed als fout. (of allebei niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:29

DatraxZ

TrueCrypts Everything

[...]

naja dubbelblind niet, maar ik heb wel sweeps gemeten, en dat was zichtbaar. weet alleen niet of ik hier de resultaten nog ergens heb staan. Naast dat alles is het vrijwel onmogelijk dat een versterker uit '73 het zelfde zou klinken als eentje uit '14. de stappen die zijn gezet mbt techniek maakt dat al knap lastig, zeker als je gaat kijken naar de standaard EQ waar een moderne op zou staan. ben iik niet echt overtuigd over het argument ja soms is het alleen hoorbaar, dat is vrijwel onmogelijk omdat je dit terug zou moeten zien in bijv. een sweep meting.

Maar goed he, wellicht klinkt die ene artiest dan toch iets beter op een ander systeem die wel kabels van 40K gebruikt. :+

edit:
Wat beter is, geen idee verder. dat is super subjectief en imo niet zo belangrijk voor waar we het hier over hebben.
Sta me toe even in te springen. Frequentie sweep is slechts 1 parameter, en zegt zeker niet alles over hoe iets "klinkt". Mijn ervaring ligt voornamelijk bij het inregelen van tape decks (om even de sprong van versterkers te maken), en daar kunnen 2 decks, die elk een vrijwel vlakke frequentiecurve hebben, compleet anders klinken. Modulatieruis, noise-floor, harmonische vervorming (2de, 3de, ... orde), cross-talk,... zijn allemaal zaken om rekening mee te houden. Bij versterkers speelt dit natuurlijk iets minder, maar hoorbare verschillen kunnen er zeker zijn bij een gelijkaardige frequentie sweep grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 21:28
[...]

Die zullen dus niet meetbaar dezelfde output geven. Zo wel, dan is het placebo effect actief en zit het verschil tussen de oren. :)

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Benedykt schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:35:
[...]
Die zullen dus niet meetbaar dezelfde output geven. Zo wel, dan is het placebo effect actief en zit het verschil tussen de oren. :)
Ervan uitgaande dat je elk moment meet en dit vanaf de bron tot de output dat opgevangen wordt door een zeer goede mic en onder dezelfde omstandigheden in een gecontroleerde kamer. En deze opgenomen meting door een audio spectrum analyzer vergelijkt met andere versterkers, dac's, inputs, kabels, etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[....] Naast dat alles is het vrijwel onmogelijk dat een versterker uit '73 het zelfde zou klinken als eentje uit '14. de stappen die zijn gezet mbt techniek maakt dat al knap lastig, zeker als je gaat kijken naar de standaard EQ waar een moderne op zou staan. [....]
Als ze praktisch gelijk meten qua frequentierespons, vervorming en ruis, dan klinken ze gelijk. De gebruikte techniek boeit dan echt nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benedykt
n00bs schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:31:
[...]

Ervan uitgaande dat je elk moment meet en dit vanaf de bron tot de output dat opgevangen wordt door een zeer goede mic en onder dezelfde omstandigheden in een gecontroleerde kamer. En deze opgenomen meting door een audio spectrum analyzer vergelijkt met andere versterkers, dac's, inputs, kabels, etc
Oh wat dat betreft kan het nog veel simpeler; je kunt gewoon de output op de eindtrap zelf afvangen en de twee outputs null testen. Het gaat immers om de verschillen tussen twee versterkers en niet tussen speakers, dus kan je direct alle andere variabelen uitsluiten.

Als de twee eindtrappen anders klinken t.o.v. elkaar, dan zal dat ook gewoon uit de meting blijken. Geen verschil in meting = geen verschil in gehoor.

Overigens kunnen receivers/versterkers best wel verschil in klankkleur hebben, maar bij moderne digitale units komt dat gewoon voort uit de DSP in die eindtrap waar de betreffende fabrikant hun eigen sausje (EQ, crossover punten, compressie en soms zelfs nog fase delays) overheen gegoten heeft. En bij analoge modellen zit eveneens wel verschil in pre/poweramp circuits en waarden van componenten, waardoor de daadwerkelijke klankkleur wel aangetast wordt. Echter zal dat dus altijd een meetbaar verschil opleveren. :)

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 23:51
Tommie12 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:13:
[...]

Definieer "klinisch"?

precies, want bas en hoge tonen zijn natuurkundige eenheden, frequentie met een dB schaal aan sterkte.
Ben niet bekend met welke grootheden daar precies bij horen.

Dus klinisch is een omschrijvende term van natuurkundige grootheden die gemeten kunnen worden.
klinisch is een hoorbaar verschil, dus moet prima te duiden zijn met frequentie en luidheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:21

WCA

TMon schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:05:
[...]

precies, want bas en hoge tonen zijn natuurkundige eenheden, frequentie met een dB schaal aan sterkte.
Ben niet bekend met welke grootheden daar precies bij horen.

Dus klinisch is een omschrijvende term van natuurkundige grootheden die gemeten kunnen worden.
klinisch is een hoorbaar verschil, dus moet prima te duiden zijn met frequentie en luidheid.
Maar definieer dan eens wat er precies bedoeld wordt met klinisch?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
WCA schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:12:
[...]

Maar definieer dan eens wat er precies bedoeld wordt met klinisch?
Kan ik niet. Ik kan niet spreken over wat bovenstaande persoon bedoelt met klinisch. Als je de setups waar hij naar refereert meet, dan wijzen die grafieken gewoon aan wat hij bedoelt met klinisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Benedykt schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:27:
[...]
Oh wat dat betreft kan het nog veel simpeler; je kunt gewoon de output op de eindtrap zelf afvangen en de twee outputs null testen. Het gaat immers om de verschillen tussen twee versterkers en niet tussen speakers, dus kan je direct alle andere variabelen uitsluiten.

Als de twee eindtrappen anders klinken t.o.v. elkaar, dan zal dat ook gewoon uit de meting blijken. Geen verschil in meting = geen verschil in gehoor.

Overigens kunnen receivers/versterkers best wel verschil in klankkleur hebben, maar bij moderne digitale units komt dat gewoon voort uit de DSP in die eindtrap waar de betreffende fabrikant hun eigen sausje (EQ, crossover punten, compressie en soms zelfs nog fase delays) overheen gegoten heeft. En bij analoge modellen zit eveneens wel verschil in pre/poweramp circuits en waarden van componenten, waardoor de daadwerkelijke klankkleur wel aangetast wordt. Echter zal dat dus altijd een meetbaar verschil opleveren. :)
Dat lijkt me geen goede volledige meting. Immers gaat het om hoe wij het geluid waarnemen. Het kan prima dat een minimale meting op de kanalen een grotere impact heeft op de speakers en hoe wij dit geluid waarnemen. Je wil ook de versterker volledig belast meten. Als de haters van verschillen in kabels en versterkers zo zeker van hun zaak zijn, meet je de output op de speakers ;-)
En mijn "geloof" hangt dus precies in het midden van deze tweestrijd in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.audiosciencer...t-amplifier-review.46085/
Dat is een recent voorbeeld van een moderne meting van een moderne versterker, wat is daar volgens jou niet goed volledig aan?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
TMon schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:18:
[...]

Kan ik niet. Ik kan niet spreken over wat bovenstaande persoon bedoelt met klinisch. Als je de setups waar hij naar refereert meet, dan wijzen die grafieken gewoon aan wat hij bedoelt met klinisch.
Welke meting doe je? Een spectrumanalyse, met welke grafiek?
En hoe ga je die vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
Tommie12 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:35:
[...]

Welke meting doe je? Een spectrumanalyse, met welke grafiek?
En hoe ga je die vergelijken?
Geen idee, ik ben geen natuurkundige. Volgens mij geeft een serie metingen zoals audiosciencere iew vebruikt prima aan waar n versterker ten opzochte van een andere afwijkt.
Als je dat koppelt aan de omschrijving van de persoon, zou je moeten kunnen zeggen wat "klinisch" betekend in data termen.
Dan nog puur en alleen voor die ene persoon, want hoe die oortje gekalibreerd staan is uniek natuurlijk.

Doe dit voor 1000 mensen die de term klinisch gebruiken voor een versterker en j3 zou er een patroon in kunnen onderscheiden. Mss weinig jitter, mss een harder mid. Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
n00bs schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:30:
[...]

Dat lijkt me geen goede volledige meting. Immers gaat het om hoe wij het geluid waarnemen. Het kan prima dat een minimale meting op de kanalen een grotere impact heeft op de speakers
Dus enorm niet-lineair gedrag van speakers? En granted in de hele keten staan die wel hoog qua niet-lineariteit, maar dan moeten je speakers echt gigantisch vervormen. Waar juist ook bij niet-lineariteit het ding is dat een grote afwijking een nog grotere afwijking veroorzaakt, niet dat een kleine afwijking een grote veroorzaakt. Dat kan natuurlijk ook, als bijvoorbeeld net een iets hoger signaal ervoor zorgt dat een versterker in een andere modus gaat werken, maar hoe je dat in hemelsnaam bij iets passiefs zoals een speaker zou krijgen zie ik niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Leuk om eens te testen. Zet een speaker in de buitenlucht neer met verschillende versterkers en dan meten met REW sweeps.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benedykt

Dat lijkt me geen goede volledige meting. Immers gaat het om hoe wij het geluid waarnemen. Het kan prima dat een minimale meting op de kanalen een grotere impact heeft op de speakers en hoe wij dit geluid waarnemen.
Het ging om een verschil in output tussen versterkers; als die niet meetbaar is rechtstreeks op de output van de versterker is er dus per definitie geen verschil tussen de versterkers en kan die dus ook onmogelijk effect hebben op passieve onderdelen die daarna komen, zoals kabels, stekkers, passieve crossovers en de drivers zelf. :) Als je een verschil tussen de twee versterkers wil onderzoeken zal je dat dan ook bij de versterkers moeten doen en niet elders.

Je wil ook de versterker volledig belast meten. Als de haters van verschillen in kabels en versterkers zo zeker van hun zaak zijn, meet je de output op de speakers ;-)
En mijn "geloof" hangt dus precies in het midden van deze tweestrijd in dit topic.
Verschil van alles m.u.v. de drivers zelf is prima te meten en vergelijken door het signaal rechtstreeks af te vangen. Je kunt wel een speaker aan een versterker hangen om een eindtrap onder load te testen, maar je hoeft niet per sΓ© pas na het omzetten van een elektrisch signaal in luchtdruk te meten om een eerlijke vergelijking te krijgen.

Sterker nog, je haalt daarmee dusdanig veel extra variabelen in het onderzoek dat de vergelijking al vrij snel ongeldig wordt. Nagenoeg niemand heeft toegang tot een compleet van de buitenwereld geisoleerde testruimte met luchtbehandeling om zo temperatuur, luchtvochtigheid en zelfs luchtstromingen onder controle te houden. Dus zodra je met een microfoon in een ruimte gaat testen (ongeacht hoe goed of duur die microfoon ook is), ga je oneerlijke vergelijkingen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06

Discussier ... ;)

Ik snap de hele discussie hier niet zo over. We kunnen veel nauwkeuriger meten dan ons oor kan horen. Oftewel hoorbare verschillen zijn altijd te meten, en meetbare verschillen kunnen hoorbaar zijn, mits de verschillen groot genoeg zijn.

De enige vraag die je hierbij kunt stellen is of je de goede dingen aan het meten bent. Maar als iemand in een dubbelblind test kan aantonen dat hij een verschil hoort dan kan ik je garanderen dat je kunt meten waar dat verschil zit.

Het grote probleem wat we je echter meestal in dit soort discussies ziet is dat mensen beweren dat ze een verschil horen, maar dat niet kunnen/willen aantonen in een dubbelblind test. En dan houdt de discussie op omdat er tussen je oren veel gebeurd. Begin dus eens met die dubbelblind test om aan te tonen dat er een verschil is, dan laten we daarna wel zien dat het een meetbaar verschil is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:17
Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:16:
https://www.audiosciencer...t-amplifier-review.46085/
Dat is een recent voorbeeld van een moderne meting van een moderne versterker, wat is daar volgens jou niet goed volledig aan?
Zonder al te veel van het originele topic af te dwalen lijkt het mij interessant de uitgangsweerstand dan wel dempingsfactor van zo'n klasse d versterker te bekijken. Maar die zie ik gek genoeg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeronimo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:31:
[...]

Zonder al te veel van het originele topic af te dwalen lijkt het mij interessant de uitgangsweerstand dan wel dempingsfactor van zo'n klasse d versterker te bekijken. Maar die zie ik gek genoeg niet.
De bode plot geeft je wel indirect informatie erover, maar hij staat er inderdaad niet direct in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Benedykt schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:15:
[...]
Het ging om een verschil in output tussen versterkers; als die niet meetbaar is rechtstreeks op de output van de versterker is er dus per definitie geen verschil tussen de versterkers en kan die dus ook onmogelijk effect hebben op passieve onderdelen die daarna komen, zoals kabels, stekkers, passieve crossovers en de drivers zelf. :) Als je een verschil tussen de twee versterkers wil onderzoeken zal je dat dan ook bij de versterkers moeten doen en niet elders.
Om het toch nog ingewikkeld te maken: Het filter en de (bewegende spoel van de) speakers, maken elektrisch onderdeel uit van het versterker circuit en zijn daar niet los van te zien. Het zijn zeker geen passieve elementen. Verschillende versterkers zullen anders opereren met verschillende speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Laatst online: 19:48

pistole

Frutter

blissard schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:33:
[...]

Om het toch nog ingewikkeld te maken: Het filter en de (bewegende spoel van de) speakers, maken elektrisch onderdeel uit van het versterker circuit en zijn daar niet los van te zien. Het zijn zeker geen passieve elementen. Verschillende versterkers zullen anders opereren met verschillende speakers.
Daar heb je een dummy-load voor. En die kan je op verschillende plaatsen in de keten inzetten en op die manier dus goede metingen doen (direct na de amp, na de bekabeling, voor en na een eventueel filter, et cetera).

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat zijn zeker wel passieve elementen. Het kan een wat complexer load model geven, dat zeker. Maar actieve elementen zijn dingen als transistoren, relais, etc. Of simpeler: Een actief element heeft een voeding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Sissors schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:53:
[...]

Dat zijn zeker wel passieve elementen. Het kan een wat complexer load model geven, dat zeker. Maar actieve elementen zijn dingen als transistoren, relais, etc. Of simpeler: Een actief element heeft een voeding nodig.
Klopt, ik drukte me verkeerd uit.
Ik wilde er op wijzen dat een spoel of condensator in de speaker net zo goed onderdeel van het systeem uitmaakt als een vergelijkbaar onderdeel in de versterker. Je kunt de speaker niet tot weerstand reduceren. Of nou ja, dat kan dus wel, maar dan simuleer je niet meer de realiteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benedykt
[...]

Dan nΓ³g kun je gewoon op de output van de versterker meten en alle variabelen zoals de omgeving, luchtdruk, temperatuur, microfoonpositie,etc. uitsluiten. Je kunt prima een speaker aansluiten op een eindtrap en op diezelfde output probes aansluiten om te meten.

En als dat maar dezelfde probes op beide versterkers zijn dan heb je een keurige 1 op 1 vergelijking tussen de twee. En dan kan je prima verschillen meten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Benedykt schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:44:
[...]
Dan nΓ³g kun je gewoon op de output van de versterker meten en alle variabelen zoals de omgeving, luchtdruk, temperatuur, microfoonpositie,etc. uitsluiten. Je kunt prima een speaker aansluiten op een eindtrap en op diezelfde output probes aansluiten om te meten.

En als dat maar dezelfde probes op beide versterkers zijn dan heb je een keurige 1 op 1 vergelijking tussen de twee. En dan kan je prima verschillen meten. :)
Klopt. Dat scheelt de onnauwkeurigheid van meten met microfoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Als de aanname is dat luchtdruk, temperatuur, microfoonpositie en onnauwkeurigheid van microfoons een zodanige rol gaat spelen dan denk ik dat we daar ook wel voorzichtig een conclusie aan kunnen verbinden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
DominoNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:09:
Als de aanname is dat luchtdruk, temperatuur, microfoonpositie en onnauwkeurigheid van microfoons een zodanige rol gaat spelen dan denk ik dat we daar ook wel voorzichtig een conclusie aan kunnen verbinden? :+
Luchtdruk en temperatuur gaat geen grote bijdrage zijn en kunnen denk ik uit dit lijstje.
Wat er zeker nog wel in moet is de speaker (zowel de kwaliteit als de plaatsing) en de acoustiek van de ruimte. Die gaan het geluid ernstig beinvloeden, samen met de kwaliteit van de microfoon (inclusief voorversterker etc) en de plaatsing daarvan in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

koelpasta schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:18:
[...]

Luchtdruk en temperatuur gaat geen grote bijdrage zijn en kunnen denk ik uit dit lijstje.
Wat er zeker nog wel in moet is de speaker (zowel de kwaliteit als de plaatsing) en de acoustiek van de ruimte. Die gaan het geluid ernstig beinvloeden, samen met de kwaliteit van de microfoon (inclusief voorversterker etc) en de plaatsing daarvan in de ruimte.
Okee, als ik het even (gescherend) doorneem; als ik thuis een andere receiver plaats dan staan daarna mn speakers anders, is m'n akoestiek anders, veranderd de kwaliteit van m'n meetmicrofoon en de bijbehorende voorversterker en is deze microfoon ook ineens verplaatst?

(Iets serieuzer; als je op welke manier dan ook het verschil tussen 2 versterkers wilt gaan meten, dan zorg je er uiteraard voor dat alle factoren waar je invloed op hebt gelijk blijven. Luchtdruk, temperatuur en exacte plaatsing van microfoon worden aangehaald als "lastig te controleren", waarbij ik opmerk dat als deze factoren een doorslaggevende rol spelen, we het antwoord op de vraag wat het verschil is tussen versterkers al wel kunnen beantwoorden).

[ Voor 22% gewijzigd door DominoNL op 06-07-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
DominoNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:06:
[...]

Okee, als ik het even (gescherend) doorneem; als ik thuis een andere receiver plaats dan staan daarna mn speakers anders, is m'n akoestiek anders, veranderd de kwaliteit van m'n meetmicrofoon en de bijbehorende voorversterker en is deze microfoon ook ineens verplaatst?
Het probleem is dat je dan niet meer enkel de versterker meet. Je meet de hele keten. Mischien heeft je speaker, je ruimte of je microfoon een afwijking die het verschil tussen de te testen versterkers maskeert. Mischien verschuift je microfoon een paar centimeter en staatie nu in de knoop van een staande golf terwijl ie net nog in een buik stond. Mischien schuift je speaker een stukje op waardoor het hoog nu een beetje via een raam richting de microfoon reflecteert. Etc, etc, etc.

Door de hele keten te meten moet je voor die hele keten corrigeren en dat kan knap lastig zijn, zelfs in gecontrolleerde omgevingen.

Veel makkelijker en beter (qua informatie die je uit de meting verkrijgt) is dus om de versterkers direct te meten zonder de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Dat snap ik als je specifiek zo precies mogelijk het verschil tussen versterkers wilt meten.

Echter ga ik er niet vanuit dat je thuis met je hoofd op een statiefje op een exact punt in de ruimte zit, nauwlettend in de gaten houdt dat je bij het stofzuigen niet een speaker of zelfs een ander meubelstuk niet een mm verplaatst en de temperatuur en luchtvochtigheid tot in de puntjes beheert. Als deze verschillen blijkbaar wel een groter meetbaar verschil maken dan het verschil tussen de versterkers zelf dan is het toch geen gekke gedachte dat het allemaal tΓ© weinig uitmaakt om je zorgen over te maken?

[ Voor 5% gewijzigd door DominoNL op 06-07-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
DominoNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:19:
Dat snap ik als je specifiek zo precies mogelijk het verschil tussen versterkers wilt meten.

Echter ga ik er niet vanuit dat je thuis met je hoofd op een statiefje op een exact punt in de ruimte zit, nauwlettend in de gaten houdt dat je bij het stofzuigen niet een speaker of zelfs een ander meubelstuk niet een mm verplaatst en de temperatuur en luchtvochtigheid tot in de puntjes beheert. Als deze verschillen blijkbaar wel een groter meetbaar verschil maken dan het verschil tussen de versterkers zelf dan is het toch geen gekke gedachte dat het allemaal tΓ© weinig uitmaakt om je zorgen over te maken?
Ja, dat zou ik grotendeels ook zeggen.
Nou is het wel zo dat, zoals hierboven aangehaald, dat versterkers een interactie aangaan met de speakers. Dus dat heeft wel enige invloed op het geluid. Maar dat gaat dan eigenlijk niet meer over de kwaliteit van de versterker maar om de gunstige samenwerking tussen een bepaalde versterker en een bepaald setje speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

koelpasta schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:26:
Nou is het wel zo dat, zoals hierboven aangehaald, dat versterkers een interactie aangaan met de speakers. Dus dat heeft wel enige invloed op het geluid. Maar dat gaat dan eigenlijk niet meer over de kwaliteit van de versterker...
Dat is niet de reden dat wordt aangedragen om een versterker te meten met een speaker aangesloten. Dat gaat er puur om dat een versterker (in theorie) anders kan meten wanneer er een speaker aangesloten is t.o.v. een statische load of zelfs géén load. Dit door de reeks spoelen, weerstanden en condensators die in een versterker zitten.

Theoretisch kan het zo zijn dat 2 versterkers zonder load allebei perfect meten, maar 1 van de 2 wanneer er een speaker aangesloten is totaal de mist in gaat.
koelpasta schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:26:
... maar om de gunstige samenwerking tussen een bepaalde versterker en een bepaald setje speakers.
Dit lijkt me ook totaal placebo effect, zeker als we er vanuit gaan dat alle versterkers (indien niet bewust aangepast) hoorbaar gelijk zijn aan elkaar.

[ Voor 21% gewijzigd door DominoNL op 06-07-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 11:55
DominoNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:40:
[...]
Dit lijkt me ook totaal placebo effect, zeker als we er vanuit gaan dat alle versterkers (indien niet bewust aangepast) hoorbaar gelijk zijn aan elkaar.
Ik heb geen HiFi staan van vele 1000den euro's, maar weet wel dat ik meerdere versterkers heb gebruikt op mijn set Magnat Vintage 450 speakers en deze klinken allemaal anders.

- Denon pma 925r
- Harman Kardon AVR 7000
- Onkyo A-809

De Denon was echt een vreemde eend in de bijt, deze versterker was al zo gekleurd op "source direct" dat de enige manier om een beetje fatsoenlijke bas te krijgen was door deze nagenoeg volledig negatief te zetten (en dus EQ mode).
De HK en de Onkyo maakten elkaar niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik las toevallig een stukje op ASR wat aanhaakt bij het bovenstaande denk ik, maar dat gaat mijn petje te boven.
Versterker heeft een bepaald "karakter" op bepaalde frequenties en vanwege de wisselende impedantie van de speaker krijg je dus output.
Kan iemand mij uitleggen wat ze bedoelen?

Deze bedoel ik, wel even de oorspronkelijke vraag terug lezen waar hij op antwoord.
https://audiosciencerevie...review.45757/post-1630697

[ Voor 13% gewijzigd door CPM op 06-07-2023 19:51 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Daar staat dat speakers allemaal een andere invloed op een versterker hebben, niet dat versterkers allemaal een andere invloed op een speaker hebben.

De impedantie van een speaker is frequentie-afhankelijk. Dus versterkers schommelen in de hoeveelheid stroom, afhankelijk van de impedantie op verschillende frequenties, bij een gegeven spanning. Als de stroom groter wordt dan wat de versterker stabiel kan leveren, dan kom je in vervorming terecht.
Voor zover ik er iets van begrijp ten minste...

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:23
BernardV schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:13:
[...]

Ik heb geen HiFi staan van vele 1000den euro's, maar weet wel dat ik meerdere versterkers heb gebruikt op mijn set Magnat Vintage 450 speakers en deze klinken allemaal anders.

- Denon pma 925r
- Harman Kardon AVR 7000
- Onkyo A-809

De Denon was echt een vreemde eend in de bijt, deze versterker was al zo gekleurd op "source direct" dat de enige manier om een beetje fatsoenlijke bas te krijgen was door deze nagenoeg volledig negatief te zetten (en dus EQ mode).
Dan was de Denon verkeerd ingesteld, of hij was kapot. Simpel.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
Visgek82 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:56:
[...]

Dan was de Denon verkeerd ingesteld, of hij was kapot. Simpel.
Weet ik niet, op een set B&W DM 604 deed die het prima.
Maar kan dat af fabriek deze niet klopte, was nieuw toen getest.

//EDIT: Ik wil best een keer een dag regelen waarbij meerdere versterkers meekomen en meerdere speakers waarbij iedereen kan aansluiten wat hij/zij wil in overleg met eigenaren van de betreffende apparatuur.

[ Voor 27% gewijzigd door BernardV op 06-07-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:29

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

BernardV schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:13:
[...]

- Denon pma 925r
- Harman Kardon AVR 7000
- Onkyo A-809

Dat is dan toch echt een psychoakoestisch effect. In een blinde test met exact gelijke afstelling ga je het niet horen

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Verwijderd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:45:
Daar staat dat speakers allemaal een andere invloed op een versterker hebben, niet dat versterkers allemaal een andere invloed op een speaker hebben.

De impedantie van een speaker is frequentie-afhankelijk. Dus versterkers schommelen in de hoeveelheid stroom, afhankelijk van de impedantie op verschillende frequenties, bij een gegeven spanning. Als de stroom groter wordt dan wat de versterker stabiel kan leveren, dan kom je in vervorming terecht.
Voor zover ik er iets van begrijp ten minste...
En dat effect is gewoon meetbaar en ook hoorbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
Jorgen schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:57:
[...]

Dat is dan toch echt een psychoakoestisch effect. In een blinde test met exact gelijke afstelling ga je het niet horen
Ja, het zal, maar toch is het niet zo. Zelfde ruimte, zelfde speakers en verschillende versterkers.
Met alle respect, er zullen echt versterkers zijn die nagenoeg gelijk klinken, maar als alles hetzelfde is boeit het ook niet wat je koopt!

Yoko CD-speler op een my first Sony is gelijk aan…

//EDIT: Wat ik in mijn vorige post ook zei, ik wil best een dag regelen. Dat is dan in Drenthe, meerdere niet de meest akoestische ruimte maar wel een locatie waarbij er meerdere ruimten zijn. Als het gaan om klankkleur etc is de ruimte zeker belangrijk, maar vergelijk in een identieke ruimte kan ook.

//EDIT2: poll starten voor deelname? Oktober lijkt me een mooie maand, velen hebben dan de vakantie gehad.

[ Voor 27% gewijzigd door BernardV op 06-07-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
DominoNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:09:
Het ging om iemand die claimde een niet meetbaar, maar wel hoorbaar verschil te kunnen merken tussen verschillende eindtrappen. En dat is uiteraard niet mogelijk. :) Vervolgens was er iemand die een vrij gecompliceerde situatie bedacht met een meetmicrofoon en DAC, terwijl je dan dus allerlei potentiele variabelen (en dus argumenten voor mensen die geloven in de sprookjes van dit topic) introduceert. :)

En om dat te voorkomen is het dus een stuk verstandiger om akoestische variabelen uit te sluiten en het puur in het electrische domein te houden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

BernardV schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:28:
[...]

Ja, het zal, maar toch is het niet zo. Zelfde ruimte, zelfde speakers en verschillende versterkers.
Met alle respect, er zullen echt versterkers zijn die nagenoeg gelijk klinken, maar als alles hetzelfde is boeit het ook niet wat je koopt!

Yoko CD-speler op een my first Sony is gelijk aan…

//EDIT: Wat ik in mijn vorige post ook zei, ik wil best een dag regelen. Dat is dan in Drenthe, meerdere niet de meest akoestische ruimte maar wel een locatie waarbij er meerdere ruimten zijn. Als het gaan om klankkleur etc is de ruimte zeker belangrijk, maar vergelijk in een identieke ruimte kan ook.

//EDIT2: poll starten voor deelname? Oktober lijkt me een mooie maand, velen hebben dan de vakantie gehad.
En dat boeit dus inderdaad niet, als het gaat om "klankkleur".

Wat wel uitmaakt: aantal aansluitingen voor apparatuur en speakers; aantal opties en ondersteunde protocollen; uiterlijk; formaat; etc. Maar op hetzelfde volume, in de eerlijke, puur doorgifte stand (pure direct, oid) zal jij ze er in een goede blinde test nooit uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Jorgen schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:35:
[...]

En dat boeit dus inderdaad niet, als het gaat om "klankkleur".

Wat wel uitmaakt: aantal aansluitingen voor apparatuur en speakers; aantal opties en ondersteunde protocollen; uiterlijk; formaat; etc. Maar op hetzelfde volume, in de eerlijke, puur doorgifte stand (pure direct, oid) zal jij ze er in een goede blinde test nooit uithalen.
Daar ben ik het totaal niet mee eens. De verschillen in versterker zijn niet enkel de features, support, marketing, etc. Het zijn ook de gebruikte componenten, interne afstelling. Componenten die op elkaar afgestemd zijn. Een integrated versterker is meer dan alleen een eindtrap die een X Watt kan leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

En welk effect heeft dat vervolgens op het geluid volgens jou?
BernardV schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:30:
[...]

[....]
//EDIT: Ik wil best een keer een dag regelen waarbij meerdere versterkers meekomen en meerdere speakers waarbij iedereen kan aansluiten wat hij/zij wil in overleg met eigenaren van de betreffende apparatuur.
Dat kan, maar helpt denk ik niet zo veel. Ik durf zelfs aan te nemen dat aanwezigen verschillen zullen rapporteren. Het punt hier is dat er verschil zit in de verwachte oorzaak voor die rapportages.
Daar zit een risico op kamp "onfeilbaar gehoor" tegen kamp "feilbaar gehoor". En dat debat ga je niet beslechten met zo'n bijeenkomst.
Als muziekliefhebbers het leuk vinden om zo bij elkaar te komen, dan is dat natuurlijk alleen maar goed.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2023 12:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
je kan blijkbaar zelfs boeken schrijven over kabels :+

https://hifi.nl/artikel/3...u-in-de-voorverkoop!.html

en een cd-speler van 2500euro met blijkbaar zo'n bagger ingebouwde voeding dat je meteen de 2900euro losse voeding erbij zou moeten nemen volgens de auteur :D
https://hifi.nl/artikel/3...R-leve-fysieke-media.html

[ Voor 49% gewijzigd door Leipo op 11-07-2023 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Leipo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:29:

en een cd-speler van 2500euro met blijkbaar zo'n bagger ingebouwde voeding dat je meteen de 2900euro losse voeding erbij zou moeten nemen volgens de auteur :D
Het laatste minpunt is dan weer wel leuk

"foutje dat je al je cd's al hebt opgeruimd"

Het stukje "de voeding is vrijwel ruisvrij" suggereert natuurlijk dat er ruimte over is om dat nog verder te "verbeteren". Echt knettergek zulke lui. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Jorgen op 11-07-2023 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online

Jorgen schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:00:
[...]

Het laatste minpunt is dan weer wel leuk

"foutje dat je al je cd's al hebt opgeruimd"

Het stukje "de voeding is vrijwel ruisvrij" suggereert natuurlijk dat er ruimte over is om dat nog verder te "verbeteren". Echt knettergek zulke lui. 8)7
Aah, jullie hebben het belangrijkste gemist.
We zitten op het volgend nivo van onzin. Automatisch gegenereerde onzin:
De korte beschrijving van de techniek in de hier volgende alinea’s onder bovenstaande kop betekent een primeur in het land van de audioreviews. Die stukjes zijn namelijk geschreven door een AI-systeem. Uw auteur is in het reguliere dagelijkse bedrijfsleven al lange tijd vakmatig betrokken bij AI. Interessant om te onderzoeken of AI binnenkort reviews kan gaan schrijven.
... En dan natuurlijk het epiloog:
Wie naar de geschiedenis van de afgelopen tweeduizend jaar kijkt moet toegeven dat de mensheid er een zootje van heeft gemaakt. Dus, geef AI dan de kans om het beter te doen. Gezien het gemiddelde denkniveau van de mensheid moet dat voor AI geen al te lastige opgave zijn.
8)7 |:(

[ Voor 10% gewijzigd door koelpasta op 11-07-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

koelpasta schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:22:
[...]

[...]

[...]

... En dan natuurlijk het epiloog:

[...]

8)7 |:(
O haha, helemaal gemist. Als je AI traint met onzin, dan krijg je nog meer onzin dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
koelpasta schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:22:
[...]

[...]

nee hoor dat had ik ook gezien, maar de luister conclusies zijn niet door de AI gedaan (volgens de auteur althans)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Leipo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:38:
[...]

nee hoor dat had ik ook gezien, maar de luister conclusies zijn niet door de AI gedaan (volgens de auteur althans)....
... en waarschijnlijk ook niet door de auteur zelf, al zal die dat niet snel toegeven.
Ik heb wel wat geleerd uit het artikel. Geluid moet 'plastisch' zijn.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Iets wat John Cage al lang wist. Of in ieder geval al 4 minuut 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:03:
[...]

Cage deed dit puur vanwege het concept. Zn werk is hoofdzakelijk meta van aard en de stilte bedoelde hij ook niet direct als een geluid maar als een interessant idee. Het omgevingsgeluid (maar dat is niet volledige stilte) vormt de performance.

Buiten dat is het binnen de muziekwereld al vele decennia (honderden jaren? duizenden jaren??) duidelijk dat stilte ook een soort geluidservaring is en dus onderdeel kan uitmaken van muziek. De meeste muziek ooit gemaakt bestaat niet uit aaneengeplakte noten. Er zit ruimte tussen de noten en die ruimte is soms stilte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het CDt-XR cd-transport gebruikt twee microprocessors. Een processor zorgt voor de user interfacing en andere standaard functionaliteit. De andere processor draait de zogenaamde SE engine. Van de processor die de data leest wordt de timing dan niet steeds onderbroken door andere functies van de speler.
Ze doen net of dat iets bijzonders is? In de tijd dat ik nog audio repareerde heb ik nog nooit anders gezien, zelfs bij budgetspelers.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:37

Dat boek over kabels: Is dat nou een elf op de voorkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

blissard schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:03:
[...]

Wat ik interessant vind aan dit bewijs wat dus ook lang op zich heeft laten wachten dat dit ook voor ons? audiofielen? of soort van ;) wel degelijk impact heeft op bepaling van ervaring van kwaliteit tussen componenten, daar deze elementen mogelijk dus impact hebben op zaken waar geen rekening mee is gehouden :+ . Zal wel weer de nodige/onnodige discussie opleveren, maar na dit jarenlange draadje, hang ik qua mijn "geloof" nog steeds tussen de twee uiterste die hier heersen. Persoonlijk ervaar ik het als een hele onnodige en enerigiekosten wellus/nietus getouwtrek zoals we ook zien met politieke overtuigingen etc. Misschien moeten beide kampen wat nader tot elkaar komen en accepteren dat de waarheid ook in het midden kan liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@n00bs ik durf niet te spreken over waarheid hoor. Ik vind John Cage’s omgang met geluid alleen erg interessant. En ook zeer rationeel / weinig gevoelsmatig. Hier wat hij zelf zegt over een bezoek aan een absoluut stille ruimte: YouTube: John Cage, a visit to the anechoic chamber.
Pagina: 1 ... 98 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic