Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 121 Laatste
Acties:

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Je bent te beroerd om uit te leggen wat je meet. Ga iemand ander's tijd verdoen. Ik ben (zonder uitleg) niet geïnteresseerd.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Masterkale1 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 20:40:
[...]

Misschien ook de diamanten tweeter maar eens terugplaatsen dan ;) dan spelen de elfen weer rijkelijk
Diamant, keramiek... Mijn speakers gebruiken vlas! ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:53

servies

Veni Vidi Servici

Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 00:09:
[...]

Dat is zeker waar. Wat je ziet is hoog frequente vervuiling. Meten van voltages en frequenties meten tot gehoor bereik is niet voldoende. Weet wat je meet.

Wat ik al eerder zei, mensen die het niet geloven. Kom maar luisteren, neem jouw mediaboxje maar mee en ik zal een blindtest starten tussen mijn oppo en het mediaboxje of HTPC.
Je begrijpt echt niet wat digitale overdracht inhoud hè?

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-12 18:52
YouTube: Cinemike Film 4K Version

Check dit filmpje maar. Misschien dat jullie dat meer verteld. Daar komen ook de fotos vandaan.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-12 15:09
Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 00:00:
Voor de mensen die getallen leuk vinden. Dit gaat over mijn oppo speler, voor en na tuning. Het resultaat is duidelijk hoorbaar en zichtbaar (speel via bitstream HDMI)

[afbeelding]
[afbeelding]
Sorry maar dit is een aparte meeting, je RBW staat op 300 kHz. dat kan je niet eens horen.
Je zit gewoon de nul van je spectrum analyser te meten.
hdmi is digitaal dus de ruis die je hebt weg gefilterd is waarschijnlijk de flank van je hdmi signaal.
Die is minder stijl geworden, ik denk dat je signaal slechter geworden is.(ong. 12 dB)

[ Voor 0% gewijzigd door Jewest op 04-05-2018 08:27 . Reden: KHz moet kHz zijn ]

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-12 17:41

WCA

Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 00:00:
Voor de mensen die getallen leuk vinden. Dit gaat over mijn oppo speler, voor en na tuning. Het resultaat is duidelijk hoorbaar en zichtbaar (speel via bitstream HDMI)

[afbeelding]
[afbeelding]
Wat meet je hier precies, en waar meet je dat? Met welke eenheden/grootheden Zo heb je compleet niets aan zo'n grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DjD7X3lCO9ew0o5MkdbsAg9s/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Lm04vFUJ5lJAfasNYOn7Dbkl/thumb.png

Kijk dat verschil eens! Veel minder ruis bij die eerste. Oh wacht, die tweede is gewoon ingezoomd...

Share and Enjoy!

Eenheden zijn wel af te lezen hoor. En zo'n RBW is natuurlijk idioot voor audio, maar de 50MHz span is dat ook :P. Vraag is vooral waar er in hemelsnaam nu wordt gemeten, en wat het met audio te maken heeft.

Ik begrijp uit het filmpje wat hier maar gedumpt is, dat ze wat dingen intern aan een speler verbeteren. Tja, in principe kan het dat een fabrikant ergens te weinig filtering plaatst om iets te besparen, waardoor de output te verbeteren nog valt. Maar laat dan een grafiek van het output spectrum voor en na de veranderingen zien.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12 23:44
Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:15:

Check dit filmpje maar. Misschien dat jullie dat meer verteld. Daar komen ook de fotos vandaan.
Dus eerst is het jouw Oppo en nu komen de foto's ergens anders vandaan? :P

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Sissors schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:02:
Ik begrijp het het filmpje wat hier maar gedumpt is, dat ze wat dingen intern aan een speler verbeteren. Tja, in principe kan het dat een fabrikant ergens te weinig filtering plaatst om iets te besparen, waardoor de output te verbeteren nog valt. Maar laat dan een grafiek van het output spectrum voor en na de veranderingen zien.
Dat is waarschijnlijk niet interessant want dan blijken er eigenlijk geen veranderingen te zijn...

• Masterkale1
De waarden kan je toch op de spectrometer zien. Ik heb dit zelf niet gemeten. Waarom zou ik alles uitleggen? Mocht alle data kloppen dan word er wel twijfel getrokken over een specrometer of dan wel aan degene die meet. Dat blijft een eindeloos verhaal.

Ga zelf eens luisteren naar getuned spul zou ik zeggen en kom daarna pas met een oordeel. Alles heeft invloed in de audio wereld maar er zijn er maar weinig die dat begrijpen of eerder willen begrijpen.

Ja het zijn foto`s die ik heb gehad van mijn oppo. In het filmpje zie je dit soort beelden dus ook langskomen dan bedoel ik ermee te zeggen.

Mocht alles zo makkelijk zijn dan kan iedereen dit wel bedenken en doorvoeren. Dus simpele testjes zoals de meeste tweakers hier uitvoeren is gewoon op een ander niveau dan wordt gedaan bij zo een tuning.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• Masterkale1
burne schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 00:50:
[...]

Je bent te beroerd om uit te leggen wat je meet. Ga iemand ander's tijd verdoen. Ik ben (zonder uitleg) niet geïnteresseerd.
Wat ik al zei .. hoog frequente vervuiling. Maakt niet uit waar het gemeten wordt etc. Het heeft invloed op de peformance van een mediaspeler.

Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:49:
De waarden kan je toch op de spectrometer zien. Ik heb dit zelf niet gemeten. Waarom zou ik alles uitleggen? Mocht alle data kloppen dan word er wel twijfel getrokken over een specrometer of dan wel aan degene die meet. Dat blijft een eindeloos verhaal.
NOFI, maar jij kan niet alles uitleggen, want je hebt geen flauw idee waar je het over hebt. Die spectrum analyser (niet een spectrometer, dat is wat anders), staat ingesteld om tot 50MHz te meten. Je hoort tot ruwweg 20kHz. Het zegt absoluut niks over wat je hoort. (Om het er nog niet over te hebben dat je uberhaupt niet erbij hebt gezet wat waar en wanneer werd gemeten).
Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:52:
[...]

Wat ik al zei .. hoog frequente vervuiling. Maakt niet uit waar het gemeten wordt etc. Het heeft invloed op de peformance van een mediaspeler.
Als dat zo is, dan kunnen ze simpelweg het output spectrum tonen. En ik geloof best dat er designs op de markt zijn waarbij wat extra filtering ergens geen kwaad kan. Als dat zo is, dan kan je het nameten.

[ Voor 24% gewijzigd door Sissors op 04-05-2018 10:54 ]

• Masterkale1
Sissors schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:53:
[...]

NOFI, maar jij kan niet alles uitleggen, want je hebt geen flauw idee waar je het over hebt. Die spectrum analyser (niet een spectrometer, dat is wat anders), staat ingesteld om tot 50MHz te meten. Je hoort tot ruwweg 20kHz. Het zegt absoluut niks over wat je hoort. (Om het er nog niet over te hebben dat je uberhaupt niet erbij hebt gezet wat waar en wanneer werd gemeten).
Daar ga je dus al mis, en dus de meeste. Ik de praktijk heeft dit zeker wel invloed. Iets wat je niet hoort kan ook invloed hebben op de componenten op het bord.

• WCA

WCA

Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:55:
[...]

Daar ga je dus al mis, en dus de meeste. Ik de praktijk heeft dit zeker wel invloed. Iets wat je niet hoort kan ook invloed hebben op de componenten op het bord.
Zoals?

Share and Enjoy!

• Masterkale1
Laat ik het zo zeggen... Waarom hoor je een telefoon op jouw speakers? Zit toch op een andere freqentie?

Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:55:
[...]

Huh? Iets wat je niet hoort heeft invloed op de componenten op je bord? En who cares, als je het toch niet hoort?

Telefoon die invloed heeft op je speaker ben ik niet mee bekend. Wel de voor redelijk wat bekende dat je wekkerradio gigantisch gaat storen vlak voordat je telefoon overgaat. Daar zit het probleem in iets teveel bezuinigd op de FM ontvanger. Dat zou je met wat extra filtering idd kunnen oplossen. En daar kan je netjes van in het audio spectrum meten wat het resultaat is. En dat is hier niet het geval.

Oorzaak zullen uit mijn hoofd intermodulatie producten van het GSM signaal in de FM ontvanger zijn die terugvouwen naar de IF range van die ontvanger, waardoor je nogal wat storing krijgt. Waarschijnlijk heb je een filter voor de LNA nodig om ervan af te komen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 04-05-2018 11:04 ]

• WCA

WCA

Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:58:
[...]

Laat ik het zo zeggen... Waarom hoor je een telefoon op jouw speakers? Zit toch op een andere freqentie?
Dat vroeg ik niet, wat voor meet/hoorbare invloed heeft zoeits op de OUTPUT van je versterker.

En als dat zo is, waarom is dat in zo'n duur ding niet fatsoenlijk gefilterd. (op mijn goedkopere Denon kan ik bellen naast mijn versterker wat ik wil, maar ik hoor daar geen telefoonsignalen meer op. Op mijn buizenorgel/versterker uit de jaren 60 weer wel, maarja wat wil je)

Share and Enjoy!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:52:
[...]

Punt is dat dit een beetje klok-en-klepel verhaal is.
Ja natuurlijk kan HF EMI invloed hebben op de prestaties van elektronica, maar het ligt vooral aan context (en die kan heel breed zijn). Zo kan het de ontvanger van een digital signaal van enkele KHz geen reet schelen of er een 50Mhz storing van een millivolt overheen ligt, om maar wat te noemen. Die bits ontvangt hij wel.
Daarnaast genereert een mooie strakke HDMI pulstrein met steile flanken zelf ook vormen van interferentie. Is dat erg? Nee. Niemand die er last van heeft.

Punt is dat jij niet kan uitleggen welke 'performance' er dan beinvloed wordt en waarom, simpelweg omdat je er geen kaas van hebt gegeten. Dat is niet erg, maar ga niet doen alsof de rest gek is en jij de waarheid in pacht hebt, want dat is niet zo.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:55

dragonhaertt

@_'.'

Waarom zou je alles uitleggen? Omdat je een punt probeert te maken. Als niemand weet waar je het uberhaupt over hebt hoe wil je dan een punt maken? Ik kan wel een grafiekje laten zien van een meting, maar als we niet eens weten WAT je meet, wat zeggen die waardes dan? Ik kan je garanderen dat een hoogfrequente ruismeting helemaal niet relevant is als we het hebben over een digitaal signaal, dus hoe moeten wij beoordelen of het relevant is als we de info niet hebben?
Ga zelf eens luisteren naar getuned spul zou ik zeggen en kom daarna pas met een oordeel. Alles heeft invloed in de audio wereld maar er zijn er maar weinig die dat begrijpen of eerder willen begrijpen.
Het hele punt is dat signalen meetbaar zijn, afwijkingen testbaar en meetwaarden kwantificeerbaar. Als je iets hebt gedaan wat aantoonbaar de geluidskwaliteit verbeterd, toon dat dan ook aan. "Je wilt het niet begrijpen" is een heel zwak argument als je het niet eens wilt uitleggen (of uberhaupt vertellen waar het over gaat).
Mocht alles zo makkelijk zijn dan kan iedereen dit wel bedenken en doorvoeren. Dus simpele testjes zoals de meeste tweakers hier uitvoeren is gewoon op een ander niveau dan wordt gedaan bij zo een tuning.
Ja, de meeste dingen die in de (electro)techniek gedaan worden zouden door een willekeurige tweaker met technische achtergrond gedaan, of op zijn minst begrepen, kunnen worden. Het mooie van wetenschap is dat als jij het degelijk, in bekende termen, uit kan leggen dat iedereen met voldoende tijd en onderzoek het kan begrijpen en repliceren.

Jij beweert dingen die door de algemene concensus niet ondersteund worden, als je logisch nadenkende mensen wilt overtuigen zal je toch echt moeten uitleggen waarom je er zo zeker van bent.

Zolang je niet met uitleg of referenties naar uitleg komt, zullen wij er van uitgaan dat je het zelf niet helemaal begrijpten gewoon maar met termen gooit. Er zitten hier genoeg mensen die wel verstand hebben van analoge signalen en alle vormen van signaalvervuiling, filtering en audio-weergave. Laat eens zien dat jij ook verstand er van hebt en kom met een goed standpunt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Masterkale1
Ik weet niet 100% de in en out nee. Anders had ik mijn eigen handeltje wel gestart toch. Als coca cola maker zijn recept vermeld dan kan iedereen het maken.

Ik wil alleen aangeven dat bepaalde vervuilingen invloed hebben. En dit resulteert in een beter bitstream signaal of je het wil geloven of niet dat is aan jezelf.

Referenties zat... wat ik al zei, kom zelf luisteren of ga naar Cinemike en vraag om een demontratie en neem je eigen spullen mee ter referentie.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:48:
Ik wil alleen aangeven dat bepaalde vervuilingen invloed hebben. En dit resulteert in een beter bitstream signaal of je het wil geloven of niet dat is aan jezelf.
Daar hoef je niets aan te geloven of niet, dat is gewoon perfect meetbaar.
En jij kunt het geloven of niet, maar een beroerd digitaal signaal kan aan de ontvangende kant nog steeds helemaal perfect gereconstrueerd worden. Inclusief een knappe clock. En dat kun je ook meten.

De wonderen der moderne techniek ;)

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12 14:38
EddoH schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:56:
[...]

Daar hoef je niets aan te geloven of niet, dat is gewoon perfect meetbaar.
En jij kunt het geloven of niet, maar een beroerd digitaal signaal kan aan de ontvangende kant nog steeds helemaal perfect gereconstrueerd worden. Inclusief een knappe clock. En dat kun je ook meten.

De wonderen der moderne techniek ;)
Sterker nog een blokgolf heeft een oneidig aantal (oneven) harmonischen als je die door een spectrum analyzer haalt.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ik weet niet 100% de in en out nee. Anders had ik mijn eigen handeltje wel gestart toch. Als coca cola maker zijn recept vermeld dan kan iedereen het maken.
Wetenschappelijke feiten vergelijken met een cola recept slaat natuurlijk helemaal nergens op. Als iemand beweert "Deze auto rijdt harder" en daarna niet wil bewijzen dat hij harder kan rijden, wie gaat dan in godsnaam die auto kopen omdat hij harder rijdt?
Ja, correct. Sommige signaalvervuiling resulteert in een slechter signaal. Dit kunnen we meten en laten zien. Op het moment dat je een duurdere kabel aansluit waardoor we niet meetbare betere resultaten krijgt vind ik het alleen niet het extra geld waard, en niet moreel om te stellen dat de kabel je geluid verbeterd.
Referenties zat... wat ik al zei, kom zelf luisteren of ga naar Cinemike en vraag om een demontratie en neem je eigen spullen mee ter referentie.
Nee, dat is dus niet hoe je mij overtuigt, en ik gok ook de rest van de tweakers niet. Als je een discussie wilt voeren zonder argumenten ga je maar lekker aan ons voorbij. Als je iets beweert, onduidelijk bewijs levert en dan daarna niet wilt uitleggen waar deze metingen op slaan dan heb je niet helemaal begrepen hoe discussies en bewijslast werken. 8)7

• WCA

WCA

Leuk! een beter bitstream signaal! En dan komt dat binnen op een buffer waar correctie toegepast wordt, en voila! Het signaal is exact gelijk aan wanneer de bitstream minder goed binnenkomt!

Krijg langzaam zin in bier van dit alles, iemand zin in een meetup?

Share and Enjoy!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

SnowDude schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:04:
[...]

Sterker nog een blokgolf heeft een oneidig aantal (oneven) harmonischen als je die door een spectrum analyzer haalt.
Een perfecte blokgolf wel idd :)
Daarom is slew rate control bij langere verbindingen wel een dingetje, om EMI te verminderen.

• SnowDude
GreNade schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:24:
[...]

Bij Cinemike :+

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• WCA

WCA

Stel je voor: ik heb een bak heb met een klein gat eronderin, en ik kieper daar een liter stroop in.

De stroop zal langzaam gaan lopen. Ik kan mega onregelmatig die stroop erin blijven kieperen, maar uit dat gat aan de onderkant zal een mooie egale stroom stroop blijven lopen (zolang ik gemiddeld maar genoeg stroop blijf aanleveren)

De bak is de buffer
De stroop is de bitstream

Kan ik mijn stroopkan waarmee ik de boel erin giet gaan maken van goud, maar dat gaat geen verschil maken. En als het al verschil maakt waardoor de stroop egaler die bak in gaat, mooi! dan is het eindresultaat nog steeds het zelfde

En dat is een sterk versimpelde manier om digitale audio uit te leggen! Vergelijking zal niet 100% op gaan, ongetwijfeld, maar toch

[ Voor 18% gewijzigd door WCA op 04-05-2018 13:15 ]

Share and Enjoy!

• SnowDude
Ik vind het zo mooi dat mensen heel veel geld uit geven aan een dac met een goede buffer (iets dat in mijn ogen te verantwoorden is). Maar zich dan nog steeds druk maken over de jitter tussen audio bron en dac.

• Masterkale1
GreNade schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:24:
[...]

Leuk! een beter bitstream signaal! En dan komt dat binnen op een buffer waar correctie toegepast wordt, en voila! Het signaal is exact gelijk aan wanneer de bitstream minder goed binnenkomt!

En voila dat is weer de bewering dat jouw HTPC of mediabox hetzelfde uitstuurd als mijn Oppo.

Want een 1 en 0 veranderen niet in jouw wereld.

Zolang dat gedacht wordt en in de praktijk geen aandacht aan besteed wordt dan kom je er toch nooit uit.

We kunnen mooi meten hoe hard een auto gaat. Als theorie denk je aan: luchtweerstand, vermogen, rolweerstand en mogelijk wat andere punten.

Toch zal er iets zijn wat er over het hoofd gezien wordt, maar dat merk je pas als je gaat testen. Dus leuk die theorie maar ik geloof eerder in de praktijk.

• SnowDude
Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:32:
[...]

Toch zal er iets zijn wat er over het hoofd gezien wordt, maar dat merk je pas als je gaat testen. Dus leuk die theorie maar ik geloof eerder in de praktijk.
En dan vertrouw jij op het minst betrouwbare meetapparaat, je oren ;)

• Masterkale1
GreNade schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:14:
Stel je voor: ik heb een bak heb met een klein gat eronderin, en ik kieper daar een liter stroop in.

De stroop zal langzaam gaan lopen. Ik kan mega onregelmatig die stroop erin blijven kieperen, maar uit dat gat aan de onderkant zal een mooie egale stroom stroop blijven lopen (zolang ik gemiddeld maar genoeg stroop blijf aanleveren)

De bak is de buffer
De stroop is de bitstream

Kan ik mijn stroopkan waarmee ik de boel erin giet gaan maken van goud, maar dat gaat geen verschil maken. En als het al verschil maakt waardoor de stroop egaler die bak in gaat, mooi! dan is het eindresultaat nog steeds het zelfde

En dat is een sterk versimpelde manier om digitale audio uit te leggen! Vergelijking zal niet 100% op gaan, ongetwijfeld, maar toch
Een grappige uitleg. Ik begrijp jouw punt
SnowDude schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:37:
[...]

En dan vertrouw jij op het minst betrouwbare meetapparaat, je oren ;)
Klopt daar luister ik immers mee en niet met een meterje :-)
GreNade schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:38:
[...]

Misschien dat ze niet het zelfde uitsturen, maar dat maakt niet uit. Exacte spanningen weet ik niet, maar bear with me.

DAC: Wil 1tjes en 0etjes hebben. Dat stuurt jouw oppo, maar ook een chinees prutding van aliexpress uit op de volgende manier (voorbeeldgetallen)

een 1tje is alles van 3 tot 5 volt
een 0lletje is alles van 1 tot 3 volt

In theorie is het mogelijk, dat jouw oppo EXACT 5v stuurt voor een 1tje, en EXACT 1v voor een 0etje.

In de praktijk boeit dat geen ruk, want zolang de waarde tussen de 1 en de 3 volt ligt, komt er wel een 0etje aan de andere kant aan, of tussen de 3 en de 5v een 1tje.

Dus nee, zolang dat allemaal goed gaat, hoor je geen verschil.

Ga je me ook vertellen dat het uitmaakt of ik mijn muziek afspeel van een harde schijf of ssd?
Malt007 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:42:
[...]

Organiseer anders een dubbelblinde test in een gecontroleerde omgeving. Dan gaat het argument 'mijn vriendin hoorde het ook gelijk' niet meer op.
Ja dat ga ik zeker eens doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Masterkale1 op 04-05-2018 13:46 ]

• WCA

WCA

[...]

En voila dat is weer de bewering dat jouw HTPC of mediabox hetzelfde uitstuurd als mijn Oppo.

Zolang dat gedacht wordt en in de praktijk geen aandacht aan besteed wordt dan kom je er toch nooit uit.

We kunnen mooi meten hoe hard een auto gaat. Als theorie denk je aan: luchtweerstand, vermogen, rolweerstand en mogelijk wat andere punten.

Misschien dat ze niet het zelfde uitsturen, maar dat maakt niet uit. Exacte spanningen weet ik niet, maar bear with me.

DAC: Wil 1tjes en 0etjes hebben. Dat stuurt jouw oppo, maar ook een chinees prutding van aliexpress uit op de volgende manier (voorbeeldgetallen)

een 1tje is alles van 3 tot 5 volt
een 0lletje is alles van 1 tot 3 volt

In theorie is het mogelijk, dat jouw oppo EXACT 5v stuurt voor een 1tje, en EXACT 1v voor een 0etje.

In de praktijk boeit dat geen ruk, want zolang de waarde tussen de 1 en de 3 volt ligt, komt er wel een 0etje aan de andere kant aan, of tussen de 3 en de 5v een 1tje.

Dus nee, zolang dat allemaal goed gaat, hoor je geen verschil. Gaat dat niet goed? Dan hoor je dat als tikken en stukken muziek die wegvallen. Niet als subtiele verschillen in geluidskwaliteit

Ga je me ook vertellen dat het uitmaakt of ik mijn muziek afspeel van een harde schijf of ssd? of dat het heel vaak kopieren van een bestand naar een nieuw medium (10x kopieren van usb stick naar harde schijf en terug) het bestand degradeert?

[ Voor 7% gewijzigd door WCA op 04-05-2018 13:40 ]

Share and Enjoy!

• SnowDude
[...]

Ga je me ook vertellen dat het uitmaakt of ik mijn muziek afspeel van een harde schijf of ssd? of dat het heel vaak kopieren van een bestand naar een nieuw medium (10x kopieren van usb stick naar harde schijf en terug) het bestand degradeert?
Je vergeet de audiofiele ethernet switch (wat dat dan ook mag betekenen) 7(8)7

• WCA

WCA

SnowDude schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:40:
[...]

Je vergeet de audiofiele ethernet switch (wat dat dan ook mag betekenen) 7(8)7
Huh, via koper digitale info doorsturen? Dat kan niet hoor, moet echt glasvezel zijn. Wordt het geluid een stuk ruimtelijker van...

Share and Enjoy!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-12 15:58
Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:38:
[...]

Een grappige uitleg. Ik begrijp jouw punt
[...]

Organiseer anders een dubbelblinde test in een gecontroleerde omgeving. Dan gaat het argument 'mijn vriendin hoorde het ook gelijk' niet meer op.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

[...]

Klopt. Je gevoel / wens / verwachting.
Als jij in een auto gezet wordt van 100.000,-, in British Racing Green, met een prachtig verhaal erbij dat het de auto van Senna is geweest, dan lijkt 100km/u rijden misschien veel harder dan 100km/u in een Opel Astra ;)

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Nee, de bewering is dat het niet uitmaakt of je een kabel van 10 of 10.000 euro gebruikt, je altijd aan het eind van de kabel dezelfde data (mediabox OF Oppo) te zien krijgt.
Correct, als ik een 1 verstuur, en een 1 meet, dan is die niet veranderd. Als jij kan aantonen dat een 1 als 0 aankomt aan de andere kant, dan heb je een dropveter als kabel gebruikt.

En daarom vragen we naar Meetwaarden van jouw zogenaamde verbetering in de praktijk. In plaats van een promotiefilmpje van een bedrijf zou je ook getallen kunnen laten zien, en dan kunnen we zelf beoordelen of deze significant en/of relevant zijn.

• Masterkale1
EddoH schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:46:
[...]

Klopt. Je gevoel / wens / verwachting.
Als jij in een auto gezet wordt van 100.000,-, in British Racing Green, met een prachtig verhaal erbij dat het de auto van Senna is geweest, dan lijkr 100km/u rijden misschien veel harder dan 100km/u in een Opel Astra ;)
Ik ben daar echt veels te nuchter voor. Ik begrijp ook geheel jullie punten. Ik was ook altijd zo, zeker als je in de techniek zit.

Maar je kan pas overtuigd worden als je het zelf meemaakt en dat wil ik meegeven.

• WCA

WCA

Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:48:
[...]

Maar je kan pas overtuigd worden als je het zelf meemaakt en dat wil ik meegeven.
Ik ben pas overtuigd als jij of ik dat verschil in een dubbelblinde test vrijwel feiloos kan horen.

Share and Enjoy!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Ik ben daar echt veels te nuchter voor. Ik begrijp ook geheel jullie punten. Ik was ook altijd zo, zeker als je in de techniek zit.

Dat je mensen met niet-feitelijke beweringen kan overtuigen is een psychologisch gegeven. De vraag is of het ECHT zo is, niet of iemand overtuigd kan worden dat het zo is.

[...]

Audiofiele SATA kabel is hier langsgekomen al een keer :P. Ik herinner me ook nog de persoon die toch wel wat overtuigd was dat USB kabels weinig uitmaken, toen hem was gevraagd in een willekeurig Word document met notepad een enkel teken te wijzigen/aan te passen. Waarom zou je audio immers wel degraderen, als een Word document met een enkel omgeklapt bitje ook corrupt is, terwijl die gewoon eigenlijk altijd feilloos over gaan :).

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20
[...]

je loopt al weer achter. Het is inmiddels als bekend dat afspelen via ethernet nog beter klinkt dan van de interne ssd (hdd is helemaal foei!)

moet me er ook nog op inlezen O-) maar dat is wel het laatste nieuws

oja en dan bedoel ik niet een NAS of dual pc oplossing maar vanuit een cloud dienst met bv Roon als endpoint.

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 04-05-2018 14:58 ]

• WCA

WCA

Ray schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:57:
[...]

je loopt al weer achter. Het is inmiddels als bekend dat afspelen via ethernet nog beter klinkt dan van de interne ssd (hdd is helemaal foei!)

moet me er ook nog op inlezen O-) maar dat is wel het laatste nieuws

oja en dan bedoel ik niet een NAS of dual pc oplossing maar vanuit een cloud dienst met bv Roon als endpoint.
Het moment dat ik me moet afvragen of iemand serieus is of niet hier, is het moment dat ik het vertrouwen begin kwijt te raken :X

Share and Enjoy!

• Ray
GreNade schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:59:
[...]

Het moment dat ik me moet afvragen of iemand serieus is of niet hier, is het moment dat ik het vertrouwen begin kwijt te raken :X
er zijn al complete topics op audio forums over opgezet dus don't blame the messenger 8)

vanzelfsprekend heb je dan wel speciale utp kabel en switch nodig om het helemaal perfect te maken :9

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 04-05-2018 15:06 ]

• servies

servies

Veni Vidi Servici

[...]

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Alles wat je hier hebt uitgekraamd bewijst juist dat helemaal niet nuchter bent in dat soort dingen en er ook niets van snapt...

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Allereerst, is zo'n geschreeuw nou echt nodig?
In de tweede plaats, waar gaat dit over? Dat is voor de meesten denk ik helemaal niet duidelijk, al lijkt dat wel te worden verondersteld. In de derde plaats de toon, je zou als je het ergens helemaal niet mee eens bent ook gewoon vriendelijk kunnen zeggen: "Je vergist je", eventueel gepaard met een "volgens mij". Of met een korte uitleg waar of waarom de ander een denkfout maakt.

Ik heb toch even de moeite genomen om even een paar pagina's terug te bladeren en daardoor denk ik je te begrijpen. Welnu, ik ga daar verder niet op in, het is aan jou om je opponent dat haarfijn uit te leggen.

[ Voor 28% gewijzigd door Techneut op 04-05-2018 21:44 ]

• Ray
voor whom it may concern en als aanrader voor wie Dirac toch eens wil proberen

Indien goed... ingemeten werkt het echt verbazingwekkend goed. Ik was altijd al gematigd tevreden maar 'er klopte iets niet' dat gevoel is nu (vrijwel) weg. Het had vooral te maken met de focus vd stem die niet netjes als 1 geheel eruit kwam. Dat is nu wel het geval!

Dus ook voor stereo doeleinden in ruimtes die akoestisch aardig op orde zijn is er zeker winst te halen

ik ga nog wel experimenteren met de meetafstanden om te kijken of dit nog meer ruimtelijk effect kan geven met behoud van focus.

heb er weer helemaal zin in! sinds lange tijd niet zo lang lekker zitten luisteren _/-\o_

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

De waarden kan je toch op de spectrometer zien. Ik heb dit zelf niet gemeten. Waarom zou ik alles uitleggen?
Ik verwacht dat van je omdat je pretendeert het te weten en te begrijpen.

Als jij begint te vertellen dat de aarde plat is en dat fundamentele natuurwetten ook maar een mening zijn ga ik je netjes uitleggen hoe je zelf kunt meten wat de diameter van de aarde is en waarom elke onderscheidbare symmetrie van een actie in een natuurkundig systeem een corresponderende controleerbare behoudswet heeft. En waarom dat aantoont dat fundamentele natuurwetten altijd en overal gelden.

Jij daarentegen plakt twee foto's met iets onduidelijks, die later niet eens je eigen foto's blijken te zijn, en je blijkt niet begrijpelijk uit te kunnen leggen wat we zien in die foto's. Maar: als we komen luisteren wordt het allemaal duidelijk!!! Jouw moeder hoort het ook!!!

Ik weet nog altijd niet wat ik zie, maar als ik een random video bekijk wordt het allemaal duidelijk!!!

Als jij ons wilt overtuigen lijkt het me niet meer dan basale beleefdheid als je het uitlegt. In plaats van plaatjes en video's te dumpen en ons te verwijten dat we het niet willen snappen.

[ Voor 3% gewijzigd door burne op 05-05-2018 09:36 ]

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-12 19:16
Sissors schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:13:
[...]

Audiofiele SATA kabel is hier langsgekomen al een keer :P. Ik herinner me ook nog de persoon die toch wel wat overtuigd was dat USB kabels weinig uitmaken, toen hem was gevraagd in een willekeurig Word document met notepad een enkel teken te wijzigen/aan te passen. Waarom zou je audio immers wel degraderen, als een Word document met een enkel omgeklapt bitje ook corrupt is, terwijl die gewoon eigenlijk altijd feilloos over gaan :).
Dan moeten we ook kijken naar audiofiele defragmentatiesoftware :+

Het moge duidelijke zijn dat er op deze punten geen wezenlijke verbeteringen te verwachten zijn. Wat uiteraard wel veel uitmaakt is een stabiele wordclock. Als je hem nog niet beluisterd hebt, de Grimm CC1 is koning als het op timing aankomt. Zit in de standaarduitrusting van iedere geluidsstudio.

De USB-kabel kan natuurlijk wel een aardlus introduceren die voor problemen zorgt. Gewoon de boel netjes ster-aarden zou eigenlijk voldoende moeten zijn om dat te verhelpen.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-12 11:40
Terabyte na terabyte via usb getransferred, via cheap-*ss aliexpress kabeltjes, die gekronkeld liggen tussen telefoon oplaad kabels, powerbanks en weet ik het allemaal.

Nog nul, herhaal nul, omgevallen bitjes.

Vakantie was nog steeds in zonnig Ghana ipv spontane regenachtige donkere wolken, de Word documenten zijn nog steeds niet op literair niveau, de muziek is nog altijd hetzelfde en op dezelfde bitrate.

Zal wel mega mega geluk gehad hebben denk ik.

Nickname does not reflect reality

• FrankHe
Dan ken de de nieuwe wonderkabel nog niet die instant literatuur voor je schrijft :+

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Brad Pitt schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 11:54:
Terabyte na terabyte via usb getransferred, via cheap-*ss aliexpress kabeltjes, die gekronkeld liggen tussen telefoon oplaad kabels, powerbanks en weet ik het allemaal.

Nog nul, herhaal nul, omgevallen bitjes.
Ik heb wel een paar omgevallen bitjes:

TenGigabitEthernet1/1 is up, line protocol is up (connected)
  Hardware is C6k 10000Mb 802.3, address is 0000.0000.0000 (bia 0000.0000.0000)
  Description: 10G - 
  L3 in Switched: ucast: 10167927437388 pkt, 8481780351549563 bytes - mcast: 0 pkt, 0 bytes
  L3 out Switched: ucast: 13108691335786 pkt, 14167131398053396 bytes - mcast: 0 pkt, 0 bytes
     10221118436133 packets input, 8488669602833426 bytes, 0 no buffer
     Received 44735128624 broadcasts (241 IP multicasts)
     0 runts, 2571 giants, 0 throttles
     [b]2572 input errors, 1 CRC[/b], 0 frame, 0 overrun, 0 ignored
     13109822319269 packets output, 14168421029749796 bytes, 0 underruns

Da's een jaar en twintig weken aan verkeer. 7.5 petabyte, met 1 fucking crc-error. :(

(ik kort 'm straks wel wat in, als de meesten 'm gelezen hebben..)

[ Voor 31% gewijzigd door burne op 07-05-2018 11:11 ]

• Brad Pitt
burne schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 12:34:

Da's een jaar en twintig weken aan verkeer. 7.5 petabyte, met 1 fucking crc-error. :(

Shit. En nog precies een hoor/duidelijk zichtbare bit ook!!

Dan kan dit topic dicht :/

Verwijderd

Nee, als je gehoormatig aanmerkt als objectief bewijs, heeft dat met "nuchterheid" weinig te maken. Ik snap best dat je overtuigd bent van je eigen absolute gehoor, maar de rest van de wereld zal daar toch echt anders over denken. Er zitten nu eenmaal veel te veel variabelen in het menselijk gehoor, niet in het laatst de grijze massa tussen die oren...
Een voorbeeld: een simpel radiootje. Laat er 10 willekeurige mensen naar luisteren en iedereen zal een andere mening over het geluid hebben. Wie heeft er ongelijk en waarom? Dat geeft al aan hoe subjectief geluid is.

Wat ook meespeelt is het begrip digitaal. In het digitale traject dat muziek doormaakt is er niets anders dan twee waardes, nul en een. Je moet al heel erg slechte kwaliteit kabels gebruiken, wil dat niet goed doorkomen. Het is uiteraard wel mogelijk, maar dan hoor je....niets. Ik heb sommige audiofielen horen beweren dat zij wél dat verschil konden horen en dat het lag in die magische digitale elfenkabel. Dat is absolute onzin.
Waar wél (zeker ook hoorbare...) winst is te behalen, is in de omzetting van analoog naar digitaal/digitaal naar analoog en in de weergave (met name het medium dat daarvoor gebruikt wordt) van analoog geluid. Maar daar hoor ik je niet over.

Overigens: ik stel het op prijs dat jij je standpunt verdedigt en ik begrijp je ook nog. Mijn kritiek op je standpunt is dan ook niet lullig bedoeld. Het is eerder bedoeld om je te "dwingen" met betere argumenten te komen. Maar heel eerlijk gezegd geloof ik niet dat die argumenten er zijn.
Waar wél (zeker ook hoorbare...) winst is te behalen, is in de omzetting van analoog naar digitaal/digitaal naar analoog
Theoretisch wel ja. Maar in de praktijk zijn de huidige DA/AD omzetters zo nauwkeurig dat mits het verder fatsoenlijk ontworpen is (redelijk schone voeding bijvoorbeeld, niet veel te veel analoge gain waardoor je maar een fractie van je bereik gebruikt), je geen verschil zal horen.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

burne schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 12:34:
[...]

knip

En dan te bedenken dat het een CRC error is en het netwerkprotocol er zo op ingericht is dat deze automatisch opnieuw wordt verstuurd nog voordat je audiobuffer leeg is.

Maakt dus echt helemaal niets uit. Je moest eens weten hoe vaak een wifi pakketje onderweg sneuvelt en opnieuw verzonden moet worden, merk je helemaal niets van, behalve wat lagere throughput bij downloads en file transfers.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:28
Fairy schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:43:
[...]

merk je helemaal niets van, behalve wat lagere throughput bij downloads en file transfers.
Ho ho, bij de gelovigen is dat een ander verhaal.
Die horen het dus wel en ik wed bv als het een heel zoetig deuntje is dat ze dan ook nog eens een zoete smaak in de mond krijgen zodra het allemaal met de juiste kabels aangesloten is.

Mijn profiel op Discogs

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ad de Jong schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:29:
[...]

Ho ho, bij de gelovigen is dat een ander verhaal.
Die horen het dus wel en ik wed bv als het een heel zoetig deuntje is dat ze dan ook nog eens een zoete smaak in de mond krijgen zodra het allemaal met de juiste kabels aangesloten is.
Ja, en de bittere afdronk van UDP pakketjes staan mij ook niet aan O-) :F

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:38:
[over oren]
Vind ik wel een mooie, eigenlijk. Het zit tussen de oren en ook daar luister je mee.
Mja... Cisco materiaal. Die verliest eigenlijk teveel focus om te worden ingezet bij audio-verkeer. De processing power wordt eigenlijk geoptimaliseerd voor webpagina's. Deze jongen spitst zich toe op geluid. Audiopakketten krijgen de absolute voorrang, waardoor de soundstage veel opener klinkt. Processing power ligt ook een stuk hoger.

De duizenden input errors zullen wel komen door de standaard ethernetkabels. Als je ziet hoe alles in zo'n datacenter doorgaan door elkaar is geweven, zijn deze abominabele stats niet verwonderlijk. Ikzelf verkies doorgaans de Cinnamon-variant om het geheel muziekaal beter te laten smaken.

only not.

Yes, but no.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Fairy schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:43:
Maakt dus echt helemaal niets uit. Je moest eens weten hoe vaak een wifi pakketje onderweg sneuvelt en opnieuw verzonden moet worden, merk je helemaal niets van, behalve wat lagere throughput bij downloads en file transfers.
Maar: veel audioformaten zelf hebben meestal geen foutdetectie. Het transport kan nog zo goed zijn, schade in een audiobestand wordt niet gezien. Uitzonderingen zijn FLAC en ALAC, maar daar heb je dan weer het 'probleem' dat spelersoftware niet test op fouten.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

burne schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:40:
[...]

Maar: veel audioformaten zelf hebben meestal geen foutdetectie. Het transport kan nog zo goed zijn, schade in een audiobestand wordt niet gezien. Uitzonderingen zijn FLAC en ALAC, maar daar heb je dan weer het 'probleem' dat spelersoftware niet test op fouten.
Echter zal schade in een audiobestand grotendeels resulteren in clicks/pops en andere duidelijk hoorbare fouten. Voordat er straks iemand 'ziejewel' roept en begint over meer definitie en strakker sublaag :+

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

EddoH schreef op zondag 6 mei 2018 @ 14:01:
[...]

Echter zal schade in een audiobestand grotendeels resulteren in clicks/pops en andere duidelijk hoorbare fouten. Voordat er straks iemand 'ziejewel' roept en begint over meer definitie en strakker sublaag :+
Dan haal ik weer even een experimentje uit deel vijf aan:

http://www.nutz.nl/grab/9da561f2.mp3

Negeer de eerste 30 seconden, dat is een simulatie van 2500Hz audio bandbreedte. Het tweede stukje is gewoon audio, met een gat van 8 samples. 8 opeenvolgende samples zijn 0. Het gat zit vlak voor of vlak na een stukje tekst, dus je kunt de tekst gebruiken om aan te geven waar het gat zit, volgens jou.

(Het punt is dat een defect aanzienlijk moet zijn wil het hoorbaar zijn.)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

burne schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:40:
[...]

Harde schijven hebben ook een foutcorrectie. Als de data op de disk niet goed is, stopt het hele systeem een poosje totdat de disk een timeout geeft.

Wav bestanden kunnen beschadigen, maar dit heeft echter niets met geluidskwaliteit te maken. Een kapotte FLAC speelt ook niet goed meer af.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

burne schreef op zondag 6 mei 2018 @ 14:28:
[...]

Dan haal ik weer even een experimentje uit deel vijf aan:

http://www.nutz.nl/grab/9da561f2.mp3

Negeer de eerste 30 seconden, dat is een simulatie van 2500Hz audio bandbreedte. Het tweede stukje is gewoon audio, met een gat van 8 samples. 8 opeenvolgende samples zijn 0. Het gat zit vlak voor of vlak na een stukje tekst, dus je kunt de tekst gebruiken om aan te geven waar het gat zit, volgens jou.

(Het punt is dat een defect aanzienlijk moet zijn wil het hoorbaar zijn.)
Het ligt maar net aan het formaat wat gestreamt wordt, de grootte van de fouten, en de hoe vaak de fouten optreden natuurlijk. Een omgevallen bit zul je niet horen, 10 ook niet. > 8 missende PCM samples wellicht wel, afhankelijk van de plek( ik heb overigens je voorbeeld nog niet beluisterd). Maar evenmin zullen dergelijke fouten, tenzij ze continu en van eenzelfde orde van grootte zijn (zeg, een foute bit in iedere sample), resulteren in een 'mindere geluidskwaliteit'.
Mwah, als een MSB omvalt in een PCM signaal dan vermoed ik dat je dat wel hoort hoor. Al heb ik dat ook nooit uitgeprobeerd.

Nu is de kans dat dat gebeurd redelijk klein uiteraard.

[ Voor 36% gewijzigd door Sissors op 06-05-2018 16:22 ]

• h4ns
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:15:

Vanaf ca. de 6:00 minuten wordt het mij duidelijk: Hij staat gewoon als een soort Jedi direct verbonden met een printplaat. Beter bewijs is volgens mij niet mogelijk :*)

• Brad Pitt
h4ns schreef op maandag 7 mei 2018 @ 01:13:
[...]
Vanaf ca. de 6:00 minuten wordt het mij duidelijk: Hij staat gewoon als een soort Jedi direct verbonden met een printplaat. Beter bewijs is volgens mij niet mogelijk :*)
Hahaha inderdaad. De niet meetbare fouten moet 'ie filosofisch/gevoelsmatig aanpakken.
En dat is dan allemaal erna hoor-en zichtbaar? Wat een BS werkelijk, kom op.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Brad Pitt schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:36:
[...]

Hahaha inderdaad. De niet meetbare fouten moet 'ie filosofisch/gevoelsmatig aanpakken.
Nee, dit komt omdat zijn oren naukeuriger zijn dan de 3Ghz spectrum analyser.

En niet gevoelsmatig, dit komt puur uit ervaring en kennis, voor beter geluid hoef je alleen maar de printplaat te bewerken met een gigantische soldeerbout en "betere" componenten te plaatsen.

• Masterkale1
Brad Pitt schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:36:
[...]

Een datasat Rs20I komt ook als nagenoeg perfect uit de metingen en beschoud als "worlds best processor". Ga je er naar luisteren dan is de unit verre van muziekaal. Een gitaar klinkt niet als een gitaar, geluid blijft aan speakers plakken er is totaal geen anloge uitdrukking. Maar meettechnisch richting perfect dus verbeteren kan dus niet? Vreemd dat zelfs de enigneers fouten maken op een datasat, en zelfs daar zijn er fouten in het DA voedingsstuk aangetroffen, originele weerstanden die "te warm worden" en tal van andere verbeteringen mogelijk.

Op het moment dat je een apparaat wil verbeteren dan moet je wel weten waar je moet zoeken. Anders kan je de gehele unit wel opnieuw gaan engineren.

Ik vraag me af van de mensen die kritiek geven wat voor audioset ze zelf hebben staan. En of ze weleens de moeite hebben genomen om hier en daar te gaan luisteren?

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Masterkale1 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:46:
en zelfs daar zijn er fouten in het DA voedingsstuk aangetroffen, originele weerstanden die "te warm worden" en tal van andere verbeteringen mogelijk.

Op het moment dat je een apparaat wil verbeteren dan moet je wel weten waar je moet zoeken. Anders kan je de gehele unit wel opnieuw gaan engineren.
Wat meetbare problemen zijn, waar je dus geen "Gut feeling" voor nodig hebt.
En of ze weleens de moeite hebben genomen om hier en daar te gaan luisteren?
Zelfs als je dat gedaan hebt, de oren en hersenen zijn verre van betrouwbaar en representatief.
Als je ergens heen gaat met de overtuiging dat het beter klinkt, dan doet dat het ook. Dit zijn bekende psychologische effecten en daarom gaan veel mensen toch liever uit van gedegen onderzoek.

• Masterkale1
dragonhaertt schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:51:
[...]

Wat meetbare problemen zijn, waar je dus geen "Gut feeling" voor nodig hebt.

[...]

Zelfs als je dat gedaan hebt, de oren en hersenen zijn verre van betrouwbaar en representatief.
Als je ergens heen gaat met de overtuiging dat het beter klinkt, dan doet dat het ook. Dit zijn bekende psychologische effecten en daarom gaan veel mensen toch liever uit van gedegen onderzoek.
Ik denk dat een geoefende luisteraar wel degelijk onderscheid kan maken tussen en goed en minder klinkende set. Het gaat niet zozeer om de frequentie weergave die bijv vlak moet zijn. Het gaat om stage/plaatsing micro details timing en dus bubble en rust die een goede set maken. Waarin dit zich vertaald op (meetbare vlak) daar heb ik te weinig kaas van gegeten.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-12 13:24
In een dubbelblinde test kunnen zelfs geoefende audiofiele luisteraars een ~20 euro D-klasse versterker nauwelijks onderscheiden van high end bakken. En dan zouden we moeten geloven dat een "te warme" weerstand in een high end bak terug te horen is? Ken je het sprookje van de kleren van de keizer?

Als je graag leegloopt op je audioinstallatie, steek dan je geld vooral in luidsprekers en acoustiek. In de hele trein ervoor is nauwelijks kwaliteitswinst te behalen omdat "gewone" spullen simpelweg goed genoeg zijn.

Regeren is vooruitschuiven

• WCA

WCA

Masterkale1 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:05:
[...]

Ik denk dat een geoefende luisteraar wel degelijk onderscheid kan maken tussen en goed en minder klinkende set. Het gaat niet zozeer om de frequentie weergave die bijv vlak moet zijn. Het gaat om stage/plaatsing micro details timing en dus bubble en rust die een goede set maken. Waarin dit zich vertaald op (meetbare vlak) daar heb ik te weinig kaas van gegeten.
Dan komen we weer terug bij het volgende: Waarom moet je je speakers tot op de millimeter uitlijnen, maar is de luisterpositie doorgaans niet net zo belangrijk?

Volgens die theorie moet je je hoofd in een stellage gaan plaatsen zodat je altijd op exact het goede punt zit met je hoofd. Ja òf je moet een set hebben die rekening houdt met de positie en hoek van je hoofd, ten alle tijden.

Share and Enjoy!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Masterkale1 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:05:
[...]

Oh, ik kan ook wel het verschil horen tussen een goedkoop laptop-speakertje en een degelijke 3-weg toren.
Maar als je gaat praten in termen als "micro details", "bubble", "rust" en "plaatsing" dan haak ik direct af.
Dit zijn nietszeggende termen die iedereen op zijn eigen manier kan interpreteren.

Volgens mij kan geluid uiterst goed uitgedrukt worden in volume, frequentie-responsie en (stereo)fase-draaing. En laten dit nou net meetbare waardes zijn, die dan wel weer locatie-afhankelijk zijn. Maar nog steeds meetbaar.

Zolang er geen dubbelblind of meetbaar bewijs is dat een kabel die 100x zo duur ook is maar 1% beter "klinkt" blijf ik gewoon degelijke maar simpele koper-kabeltjes kopen.

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:29
[...]... geluid blijft aan speakers plakken....

Ik vraag me af van de mensen die kritiek geven wat voor audioset ze zelf hebben staan. En of ze weleens de moeite hebben genomen om hier en daar te gaan luisteren?
Het enige dat aan mijn speakers plakt is stof. :+

Verder heb ik mijn audioset zorgvuldig uitgekozen op prijs/kwaliteit, het uitzoeken van de technische specificaties en een beetje op gehoor door in een muziekwinkel mijn 5 favorieten te gaan luisteren. Het bestaat uit een PC die met een optische connectie naar een studiomonitorset gaat van een schamele 300 euro, waarschijnlijk niet duur genoeg mocht ik je eerdere posts geloven. De respons is behoorlijk vlak, het geluid klinkt geweldig en als ik al verschil hoor met mijn vorige monitorset is het minimaal.
Geen idee wat je met Bubble, rust en micro details probeert te zeggen: ik merk alleen bij een muziekstuk ineens een trombone op die ik op mijn laptopspeakers niet hoorde, is dat een micro of macro detail?
[...]
Een gitaar klinkt niet als een gitaar...
Ja dat heb ik dus ook met die laptopspeakers. Klinkt die gitaar ineens als een trompet! zo weird....

• h4ns
  • Niet online
[...]

Ik heb onder andere een Naim Supernait versterker en Neat Motive 2 luidsprekers. To keep things simple.

Gekocht nadat ik uitvoerig geluisterd had. Maar ook omdat ik gewoon wat extra te besteden had en het mooi spul vond.

Over mijn andere nieuw te bouwen set had ik hier wat vragen gesteld, met name over de bekabeling maar dat is weer verplaatst helaas. Misschien dat de kenners er eens naar kunnen kijken:

Infiniti Kappa 8 op Sony TA-N55ES (Bi-Amp, weerstand, etc)

Ok mooi spul, je moet er natuurlijk wel van houden!

[ Voor 11% gewijzigd door h4ns op 07-05-2018 15:32 ]

• Brad Pitt
Een datasat Rs20I komt ook als nagenoeg perfect uit de metingen en beschoud als "worlds best processor". Ga je er naar luisteren dan is de unit verre van muziekaal. Een gitaar klinkt niet als een gitaar
Dus, je prikt er een apparaat van €20.000 euro tussen en daarna is je muziek vergaart?

Je moet dan eerst nog gaan tweaken om een instrument als zichzelf te laten klinken?

Ik doe hier gewoon "play" en een keyboard klinkt als een keyboard, een basgitaar klinkt als een basgitaar, etc.

Wonderlijke wereld die "high-end" audio.

• Ray
h4ns schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:25:
[...]

Ik heb onder andere een Naim Supernait versterker en Neat Motive 2 luidsprekers. To keep things simple.

Over mijn andere nieuw te bouwen set had ik hier wat vragen gesteld, met name over de bekabeling maar dat is weer verplaatst helaas. Misschien dat de kenners er eens naar kunnen kijken:

Infiniti Kappa 8 op Sony TA-N55ES (Bi-Amp, weerstand, etc)
geweldige speakers. heb er vaak met plezier naar geluisterd. Heb ook meerdere malen zitten twijfelen om die dubbele toren uitvoering , de Beta, neer te zetten. Maar dat is echt een gepuzzel ook met de aansturing en je kamer staat opeens nogal vol :9

hoewel de genoemde versterkers het prima moet kunnen trekken zijn dit wel juist speakers (en kom maar weer met het commentaar dat de instap MM reciever dit prima kan - binnnen zijn bereik- ) waar bijvoorbeeld een Krell zich heerlijk op leeg kan laten lopen

de 'hete' en oude KSA 80 zou al prima zijn. Voor iets meer geld, rond de 1500 euro staan er tegenwoordig wat 500i te koop. Onder de streep is trouwens de KSA 80 de betere match...

maar goed dat is wellicht een andere stap. Hoewel... ik dergelijke sonyś heb gehoord op de confidence 5. ook een kreng om aan te sturen. Die kwam pas echt los (ja komt u maar weer ....) toen hij echt stroom kreeg

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 07-05-2018 15:39 ]

• h4ns
  • Niet online
Ray schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:35:
[...]

geweldige speakers. heb er vaak met plezier naar geluisterd. Heb ook meerdere malen zitten twijfelen om die dubbele toren uitvoering (ff type kwijt) neer te zetten

hoewel de genoemde versterkers het prima moet kunnen trekken zijn dit wel juist speakers (en kom maar weer met het commentaar dat de instap MM reciever dit prima kan - binnnen zijn bereik- ) waar bijvoorbeeld een Krell zich heerlijk op leeg kan laten lopen

de 'hete' en oude KSA 80 zou al prima zijn. Voor iets meer geld, rond de 1500 euro staan er tegenwoordig wat 500i te koop. Onder de streep is trouwens de KSA 80 de betere match...

maar goed dat is wellicht een andere stap. Hoewel... ik dergelijke sonyś heb gehoord op de confidence 5. ook een kreng om aan te sturen. Die kwam pas echt los (ja komt u maar weer ....) toen hij echt stroom kreeg
De Kappa's heb ik jaren geleden bij iemand gekocht die het op een Krell aangesloten had staan. Klonk inderdaad waanzinnig goed!

Ja ze komen écht tot leven met een versterker die flink wat sap kan leveren, maar de oude Sony ES serie componenten zijn echt een stuk beter dan mensen vaak in de gaten hebben. Ik vind het gewoon erg mooi spul en wil daar de set mee op bouwen. En zo erg hard kan ik ze hier toch niet spelen.

Wellicht in de toekomst dat ik er nog eens zo'n grote Krell voor neer ga zetten, maar voorlopig kan ik dat ook esthetisch niet verantwoorden. En extra verwarming heb ik hier in m'n woning ook niet nodig ;)

De Kappa 8a is overigens ook weer niet zo héél erg moeilijk aan te sturen, dat verhaal gaat meer op met de 9.
T-MOB schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:36:
In een dubbelblinde test kunnen zelfs geoefende audiofiele luisteraars een ~20 euro D-klasse versterker nauwelijks onderscheiden van high end bakken. En dan zouden we moeten geloven dat een "te warme" weerstand in een high end bak terug te horen is? Ken je het sprookje van de kleren van de keizer?

Als je graag leegloopt op je audioinstallatie, steek dan je geld vooral in luidsprekers en acoustiek. In de hele trein ervoor is nauwelijks kwaliteitswinst te behalen omdat "gewone" spullen simpelweg goed genoeg zijn.
Toms Hardware kon niet het verschil horen tussen een versterker van $2 en van $2000: https://www.tomshardware....end-pc-audio,3733-19.html

Uiteraard ga je wel het verschil horen tussen een koptelefoon van $2 en $2000. En anders voel je wel het verschil in comfort :P.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

blackadder91 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:01:
Het bestaat uit een PC die met een optische connectie naar een studiomonitorset gaat van een schamele 300 euro, waarschijnlijk niet duur genoeg mocht ik je eerdere posts geloven.
Zoiets heb ik dus ook, maar subtiel anders. Een iMac (die een extreem goede DAC heeft, iets wat geen audiofiel gelooft maar wat keer op keer aangetoond wordt met metingen.) een schakelkastje voor de koptelefoon en twee ESI's van 500 euro.

• SnowDude
[...]

Ik heb best een snoepje op de kast staan :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1MmwXlYpGBoQqyDvhbtWFCAX/full.jpg

Class A stereo buizen versterker met gz37 gelijkricht buizen, mu-stage pre-amp (D3A en 12SL7 buizen), 300B eindbuizen, point-to-point silver wired, koolstof weerstanden, olie condensatoren en hand gewonden trafo's.

Kosten? +/- 1500 euro aan onderdelen alleen.

Hoor ik verschil met mijn 400 euro 7.1 Pioneer receiver? Amper ;)

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-12 19:10
Over D-klasse versterkers... Zijn die inmiddels vergelijkbaar met een goede AB-klasse versterker?

Daarbuiten zijn luidsprekers inderdaad minder ideaal/precies als versterkers en alles wat daar voor zit.
dragonhaertt schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:39:Volgens mij kan geluid uiterst goed uitgedrukt worden in volume, frequentie-responsie en (stereo)fase-draaing. En laten dit nou net meetbare waardes zijn, die dan wel weer locatie-afhankelijk zijn. Maar nog steeds meetbaar.
Daarvoor onder andere de waterval grafieken, impedantie/fase/frequentie verhoudingsgrafieken: daarin zijn de verschillen tussen luidsprekers aanzienlijk, mede zeer afhankelijk van de mechanische construcie van vrijwel alle onderdelen.

• Ray
h4ns schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:45:
[...]

De Kappa's heb ik jaren geleden bij iemand gekocht die het op een Krell aangesloten had staan. Klonk inderdaad waanzinnig goed!

Ja ze komen écht tot leven met een versterker die flink wat sap kan leveren, maar de oude Sony ES serie componenten zijn echt een stuk beter dan mensen vaak in de gaten hebben. Ik vind het gewoon erg mooi spul en wil daar de set mee op bouwen. En zo erg hard kan ik ze hier toch niet spelen.

Wellicht in de toekomst dat ik er nog eens zo'n grote Krell voor neer ga zetten, maar voorlopig kan ik dat ook esthetisch niet verantwoorden. En extra verwarming heb ik hier in m'n woning ook niet nodig ;)

De Kappa 8a is overigens ook weer niet zo héél erg moeilijk aan te sturen, dat verhaal gaat meer op met de 9.
toch.... overigens wordt de 500i niet heet...

maar om je vraag terug te komen. Gebruik bij voorkeur 1 amp voor of links of rechts en ga niet kruisen. Dus 1 amp die zowel hoog als laag laten doen.
dit omdat elke amp zijn max heeft in zijn voeding. ga je dus twee keer laag aansturen trek je harder leeg dan als je full range pakt

edit. en inderdaad is die ES serie een mooie versterker. net als de denon mono blokjes uit die tijd

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 07-05-2018 16:05 ]

• h4ns
  • Niet online
Ray schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:01:
[...]

toch.... overigens wordt de 500i niet heet...

maar om je vraag terug te komen. Gebruik bij voorkeur 1 amp voor of links of rechts en ga niet kruisen. Dus 1 amp die zowel hoog als laag laten doen.
dit omdat elke amp zijn max heeft in zijn voeding. ga je dus twee keer laag aansturen trek je harder leeg dan als je full range pakt

edit. en inderdaad is die ES serie een mooie versterker. net als de denon mono blokjes uit die tijd
Thanks.

Ja dat had ik al begrepen. Maar in dat geval lijkt het me dan ook zinloos om extra kabels er bij te gaan kopen?

Het zijn al wat oudere beestjes en kapot gaan ze toch wel een keer, had al het idee om ze jaarlijks gewoon om te switchen :)

Je hoort toch vaak dat gescheiden hoog en laag toch wat beter resultaat kan leveren.

Ik ga er overigens van uit dat verschil in versterkerking best belangrijk kan zijn, zeker bij een luidspreker die gewoon wat moeilijker aan te sturen is. Luidsprekers staan bij mij op nummer één, akoestiek in de ruimte 2 en dus versterking op 3. Dure "interconnects" en onbetaalbare luidspreker-kabel zie ik de zin echt niet van in, geef dan dat extra geld uit aan betere luidsprekers, of koop een mooi vloerkleed / zwaardere gordijnen of iets dergelijks!

• Ray
@h4ns je kan het altijd wisselen. hoor je geen verschil dan zou ik full range spelen en anders lekker gescheiden

of je koopt de krx van krell vast... als je dan daarna de bijpassende eindbakken een keer hebt ......

overigens zal die ES ook het zomaar niet opgeven. Hou de caps af en toe in de gaten en zolang je er geen scintilla mee aan gaat sturen gaat het dan wel goed

als je single wire blijft spelen wil het soms nog iets schelen gewoon de kabel zover te strippen dat je door beide aansluitingen gaat met de kabel. dus op die manier zelf eigenlijk de standaard brugjes er tussenuit haalt. op mijn translators kreeg ik daarnaast destijds te tip om van hoog naar laag te gaan. dat zou mogelijk ook nog iets kunnen schelen

vanzelfsprekend is dit technisch complete onzin zal er dadelijk staan maar ach als hobby kan het geen kwaad :)

ook kan je 1-2-3 aftellen dat ook het 'moeilijke' luidspreker argument zo onderuit gehaald gaat worden en een standaard 40 watt instap MM reciever al voldoende is. lees maar een stukje terug 8)

[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 07-05-2018 16:34 ]

• Brad Pitt
Dat wordt hier niet beweerd. Je moet geen Grande Utopia's aansturen met een wekkerradio.

Echter "normale" luidsprekers die worden aangestuurd door een versterker die in zijn "werkzame" gebied speelt is prima.

• h4ns
  • Niet online
Brad Pitt schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:42:
Je moet geen Grande Utopia's aansturen met een wekkerradio.
Misschien dat in dat geval met een bepaalde "flame" kabel dat nog best haalbaar moet zijn.
Wel de juiste richting gebruiken, en eerst 3000 uur in laten spelen!

[ Voor 2% gewijzigd door FeaR op 07-05-2018 16:57 ]

• FrankHe
burne schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:53:
[...]

Zoiets heb ik dus ook, maar subtiel anders. Een iMac (die een extreem goede DAC heeft, iets wat geen audiofiel gelooft maar wat keer op keer aangetoond wordt met metingen.) een schakelkastje voor de koptelefoon en twee ESI's van 500 euro.
De zwakke schakel is in dit geval niet de DAC maar de monitors. Het is dus logisch dat het verschil niet te horen is. Sluit het eens aan op bijvoorbeeld een setje ATC SCM45A. Kost ietsjes meer maar dan ga je het verschil tussen de DAC's zeker horen. Prijsverschil is een nul extra, 5000 euro per stuk tegenover 500 euro. Ik heb het zelf niet staan maar weet wel hoe het klinkt.

Wat betreft de DAC, er zit waarschijnlijk dezelfde of een vergelijkbare DAC chip in. De kwaliteit zit hem doorgaans in de componenten rondom die chip. Een voeding met een lagere rimpel, een strakkere interne wordclock en de mogelijkheid om een nog betere externe wordclock aan te sluiten zoals bijvoorbeeld de Grimm Audio's CC1. Het gaat over veel geld maar in geluid gaat het ook echt ergens over. Zoals ik al eerder heb aangegeven is dit de standaard in geluidsstudio's.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

FrankHe schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:36:
Het gaat over veel geld maar in geluid gaat het ook echt ergens over. Zoals ik al eerder heb aangegeven is dit de standaard in geluidsstudio's.
Dat kleine lelijke dongeltje wat bij je iPhone 7 zit bevat een DAC die beter presteert (gemeten!) dan een Benchmark DAC1 HDR van destijds $1900.

Je moet er geen complexe hoogimpedante koptelefoon aan hangen, maar voor een eenvoudige DT 1350 is het prima.

iPads en iPhones testen met dezelfde R&S UPL nog net iets beter qua aansturen van complexe belastingen, voornamelijk omdat ze meer spanning hebben dan de 3.3v waar Lightning het mee moet doen. iMac's heeft 'ie al lang niet meer getest (z'n G5 iMac was de laatste) maar ik hoor geen enkel verschil tussen m'n iPhones, iPads, Mac Mini's en iMac. En ik luister toch heel vaak heel intens naar die dingen.

Als iemand z'n UPL of UPV ter beschikking wil stellen kom ik wel langs om dat zwart op wit te krijgen. Maar als iPhone 3GS, 4, 4S, 5, 5S, 6, 6S en 7, iPad Pro en Apple TV allemaal consistent extreem goed presteren heb ik geen aanleiding om aan te nemen dat er opeens rommel in Mini's en iMac's zal zitten. Zulke cijfertjes gaan niet per ongeluk, daar is veel toewijding voor nodig.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12 18:30
Heeft iemand die adapter al eens gereversed engineered?

• FrankHe
burne schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:24:
[...]

Dat kleine lelijke dongeltje wat bij je iPhone 7 zit bevat een DAC die beter presteert (gemeten!) dan een Benchmark DAC1 HDR van destijds $1900.

Je moet er geen complexe hoogimpedante koptelefoon aan hangen, maar voor een eenvoudige DT 1350 is het prima.

iPads en iPhones testen met dezelfde R&S UPL nog net iets beter qua aansturen van complexe belastingen, voornamelijk omdat ze meer spanning hebben dan de 3.3v waar Lightning het mee moet doen. iMac's heeft 'ie al lang niet meer getest (z'n G5 iMac was de laatste) maar ik hoor geen enkel verschil tussen m'n iPhones, iPads, Mac Mini's en iMac. En ik luister toch heel vaak heel intens naar die dingen.

Als iemand z'n UPL of UPV ter beschikking wil stellen kom ik wel langs om dat zwart op wit te krijgen. Maar als iPhone 3GS, 4, 4S, 5, 5S, 6, 6S en 7, iPad Pro en Apple TV allemaal consistent extreem goed presteren heb ik geen aanleiding om aan te nemen dat er opeens rommel in Mini's en iMac's zal zitten. Zulke cijfertjes gaan niet per ongeluk, daar is veel toewijding voor nodig.
jeronimo schreef op maandag 7 mei 2018 @ 23:06:
Zoals gezegd is de DAC chip waarschijnlijk het zelfde of heel vergelijkbaar. Wat dat betreft heeft Apple er goed spul ingestopt. Om echt het verschil te maken zul je de best mogelijke wordclock moeten gebruiken. Ik neem aan dat Apple dat in beginsel ook goed voor elkaar heeft. De "feature" van een DAC met wordclock ingang is dat je die extra stap nog kunt zetten.

Als het om een 2.0 of 2.1 opstelling gaat zou ik in plaats van de Benchmark DAC1 persoonlijk eerder de Lynx Hilo kiezen in combinatie met de eerder genoemde Grimm Audio's CC1. Deze heb ik allemaal niet staan, ze kosten immers het nodige. Het verschil met of zonder de Grimm clock is feilloos hoorbaar in een dubbelblind test. Het geluidsbeeld wordt er 'opgeruimd' van. Dat detail heb je nodig wanneer je je geld verdient met muziekproductie. Goed kunnen horen waar je mee bezig bent maakt dat je efficiënter kunt werken en dus meer gedaan krijgt. Voor een consument / luisteraar klinkt die wordclock misschien 'te opgeruimd'. Dat is een kwestie van gewenning en smaak en daar is alles voor te zeggen. Als je je hele leven lineaire eindversterkers hebt gehoord dan zul je bij de eerste keer dat je een geschakelde (PWM klasse-D) eindversterker hoort als eerste reactie hebben, wat klinkt dat ding 'klinisch'. Is 'digitaal' toch? Nou het is nog steeds analoog hoor maar het is een andere techniek. Het is ook een kwestie van wat je gewend bent en waar je je goed bij voelt. Grappig is dat ATC in de SCM serie monitoren nog eindversterkers toepast op basis van klasse A/B MOSFET techniek. Ze zijn er van overtuigd dat deze beter presteren dan de huidige generatie geschakelde versterkers. De ATC's klinken werkelijk als een klok dus ik neem even aan dat ze wel weten waar ze het over hebben.

Die twee-kanaals DAC's zijn natuurlijk afschuwelijk duur, het zijn dan ook de top producten in de lijn waar ze kosten noch moeite hebben gespaard. Ze hebben alle denkbare aansluitingen digitaal en analoog, een custom touch screen bedieningsinterface en een erg kleine oplage. Allemaal zaken waardoor je voor die apparaten de hoofdprijs betaalt.

In een studio kom je doorgaans DAC's tegen van 8 of 16 kanalen en met gebalanceerde aansluitingen. Dit is nodig vanwege de kabellengtes en de verschillende apparaten die er staan waardoor de aardpotentialen kunnen verschillen. Dan kom je helaas niet om gebalanceerd heen. De grap is dat het in de studio waar het geluid is geproduceerd op z'n minst net zo goed klinkt / op z'n minst net zo goed moet klinken, als op de iPhone waarop het geluid wordt afgespeeld. De DAC in de iPhone gaat er geen 'detail' bijverzinnen dat niet in het bronmateriaal zit :+

[ Voor 0% gewijzigd door FrankHe op 07-05-2018 23:33 . Reden: spelling ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

jeronimo schreef op maandag 7 mei 2018 @ 23:06:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WvH1CXK.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door burne op 07-05-2018 23:35 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

FrankHe schreef op maandag 7 mei 2018 @ 23:28:
[...]

[...]

Zoals gezegd is de DAC chip waarschijnlijk het zelfde of heel vergelijkbaar. Wat dat betreft heeft Apple er goed spul ingestopt. Om echt het verschil te maken zul je de best mogelijke wordclock moeten gebruiken. Ik neem aan dat Apple dat in beginsel ook goed voor elkaar heeft. De "feature" van een DAC met wordclock ingang is dat je die extra stap nog kunt zetten.

Als het om een 2.0 of 2.1 opstelling gaat zou ik in plaats van de Benchmark DAC1 persoonlijk eerder de Lynx Hilo kiezen in combinatie met de eerder genoemde Grimm Audio's CC1. Deze heb ik allemaal niet staan, ze kosten immers het nodige. Het verschil met of zonder de Grimm clock is feilloos hoorbaar in een dubbelblind test. Het geluidsbeeld wordt er 'opgeruimd' van. Dat detail heb je nodig wanneer je je geld verdient met muziekproductie. Goed kunnen horen waar je mee bezig bent maakt dat je efficiënter kunt werken en dus meer gedaan krijgt. Voor een consument / luisteraar klinkt die wordclock misschien 'te opgeruimd'. Dat is een kwestie van gewenning en smaak en daar is alles voor te zeggen. Als je je hele leven lineaire eindversterkers hebt gehoord dan zul je bij de eerste keer dat je een geschakelde (PWM klasse-D) eindversterker hoort als eerste reactie hebben, wat klinkt dat ding 'klinisch'. Is 'digitaal' toch? Nou het is nog steeds analoog hoor maar het is een andere techniek. Het is ook een kwestie van wat je gewend bent en waar je je goed bij voelt. Grappig is dat ATC in de SCM serie monitoren nog eindversterkers toepast op basis van klasse A/B MOSFET techniek. Ze zijn er van overtuigd dat deze beter presteren dan de huidige generatie geschakelde versterkers. De ATC's klinken werkelijk als een klok dus ik neem even aan dat ze wel weten waar ze het over hebben.

Die twee-kanaals DAC's zijn natuurlijk afschuwelijk duur, het zijn dan ook de top producten in de lijn waar ze kosten noch moeite hebben gespaard. Ze hebben alle denkbare aansluitingen digitaal en analoog, een custom touch screen bedieningsinterface en een erg kleine oplage. Allemaal zaken waardoor je voor die apparaten de hoofdprijs betaalt.

In een studio kom je doorgaans DAC's tegen van 8 of 16 kanalen en met gebalanceerde aansluitingen. Dit is nodig vanwege de kabellengtes en de verschillende apparaten die er staan waardoor de aardpotentialen kunnen verschillen. Dan kom je helaas niet om gebalanceerd heen. De grap is dat het in de studio waar het geluid is geproduceerd op z'n minst net zo goed klinkt / op z'n minst net zo goed moet klinken, als op de iPhone waarop het geluid wordt afgespeeld. De DAC in de iPhone gaat er geen 'detail' bijverzinnen dat niet in het bronmateriaal zit :+
Een hoop tekst, maar ik begrijp er helemaal geen bal van. Het is bijna alsof je een andere taal praat.

Waarom zou een iMac een wordclock ingang moeten hebben? Ik speel lokaal een muziekje af en heb niets van doen met andere bronnen. Je haalt er je moeder, haar sokken en de pijp van je betovergrootvader bij, en ook dat heeft niets van doen met wat ik doe: Lokaal een muziekje afspelen.

Wat telt is de bron (een van de beste bronnen die ik heb is Hyperion Records), de decoder, de DAC, de versterker en de luidsprekers of koptelefoon. Dan kun je aardpotentialen tot je blauw uitslaat, ik woon zeven-hoog en heb daar geen last van. 8)7

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:35
FrankHe schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:36:
[...]

Een voeding met een lagere rimpel, een strakkere interne wordclock en de mogelijkheid om een nog betere externe wordclock aan te sluiten zoals bijvoorbeeld de Grimm Audio's CC1. Het gaat over veel geld maar in geluid gaat het ook echt ergens over. Zoals ik al eerder heb aangegeven is dit de standaard in geluidsstudio's.
De reden dat dit soort dure oplossingen standaard zijn voor geluidsstudios is dat ze daar originele bronnen opnemen; tig sporen tegelijkertijd met een samplerate van om en nabij 192kHz, waarna honderden bewerkingen worden toegepast en waar het van belang is dat elk bronsignaal zo exact mogelijk (en exact in sync met andere bronnen!) wordt gereproduceerd. Fouten in de bron kunnen door bewerkingen namelijk versterkt worden. Voor zo'n situatie is bijvoorbeeld een externe wordclock inderdaad een zinnige investering.

Is dit soort ongein van belang bij je afspeelset thuis, met een stereo-opstelling, waar al die bronsignalen al zijn bewerkt, samengevoegd, platgeslagen tot twee kanalen en afgemixt? Absoluut niet.

Dat het in geluidsstudios standard practice is betekent niet dat het zinnig is in een thuissituatie.

[ Voor 4% gewijzigd door AvAars op 08-05-2018 02:07 ]

• Masterkale1
T-MOB schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:36:

Dit is echt totale onzin, Shit in is shit out.

• Brad Pitt
Masterkale1 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 08:32:
Ik mis helaas de linkjes naar de dubbelblinde tests die het tegendeel wetenschappelijk aantonen :/

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

FrankHe schreef op maandag 7 mei 2018 @ 23:28:
Ik snap dat in een studio een wordclock nodig is voor de synchronisatie van meerdere apparaten, maar wat heeft een wordclock te maken met het afspelen van audio direct van bron -> koptelefoon?
Masterkale1 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 08:32:
[...]

Goede onderbouwing, wel fijn dat je je eigen argumenten over "micro details", "bubble", "rust" en "plaatsing" meteen even onderuit haalt.

• FrankHe
De behuizing openen is niet hetzelfde als reverse engineering. Schema's, codes en waardes van componenten...
burne schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 00:23:
[...]

Een hoop tekst, maar ik begrijp er helemaal geen bal van. Het is bijna alsof je een andere taal praat.

Waarom zou een iMac een wordclock ingang moeten hebben? Ik speel lokaal een muziekje af en heb niets van doen met andere bronnen. Je haalt er je moeder, haar sokken en de pijp van je betovergrootvader bij, en ook dat heeft niets van doen met wat ik doe: Lokaal een muziekje afspelen.

Wat telt is de bron (een van de beste bronnen die ik heb is Hyperion Records), de decoder, de DAC, de versterker en de luidsprekers of koptelefoon. Dan kun je aardpotentialen tot je blauw uitslaat, ik woon zeven-hoog en heb daar geen last van. 8)7
dragonhaertt schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:02:
[...]

Ik snap dat in een studio een wordclock nodig is voor de synchronisatie van meerdere apparaten, maar wat heeft een wordclock te maken met het afspelen van audio direct van bron -> koptelefoon?

[...]

Goede onderbouwing, wel fijn dat je je eigen argumenten over "micro details", "bubble", "rust" en "plaatsing" meteen even onderuit haalt.
Graag zou ik een korte rondvraag willen doen. Alstublieft allemaal individueel antwoorden. Heb je ooit een dubbelblind test gedaan met een goede converter en een Grimm Audio's CC1 wordclock? Een simpel Ja of Nee volstaat. Ik ben benieuwd.
Pagina: 1 ... 26 ... 121 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic