Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
"Jij komt met argumenten, maar je hebt het gewoon fout. Geen tegenargumenten behalve 'ik hoor het verschil'. Ik hoef mezelf niet te onderbouwen want ik heb gouden oren die beter zijn dan zelfs de allerbeste meetapparaat ter wereld."Masterkale1 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:40:
[...]
Mijn fronts en center zijn diamant... Ja ook hoor je dit. Ruimtelijker en veel verfijnder hoog, als een sprankeling in de oren.
[...]
Leuk gezegd maar in de praktijk zit je er compleet naast. Sorry ik kan niet anders zeggen dat jij totaal geen verstand hebt van audio.
Wat ik al eerder zijn. Neem je mediabox mee, ik nodig je uit. Dan plaatsen we daarna mijn Oppo cinemike ultimate ernaast en zal ik je laten horen en zien dat dit meer dan 1% is.
Share and Enjoy!
Ik ben juist weer terug van diamond naar ceramic (nadat ik al een keer eerder gewisseld had) Wellicht toch ene kwestie van smaak of wellicht omdat jij volledig ceramic / diamond hebt en ik nog een 'trage' woofer (eton) die wellicht wat onbalans geeftMasterkale1 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:40:
[...]
Mijn fronts en center zijn diamant... Ja ook hoor je dit. Ruimtelijker en veel verfijnder hoog, als een sprankeling in de oren.
diamonds zijn net terug van accuton na een storing en liggen nog onuitgepakt
Waarom tunen ze een nissan GTR? Blijkbaar valt er toch nog winst te halen. Het voordeel met een goede versterker of voorversterker is dat de basis vaak goed in elkaar steekt en na optimalisatie nog beter is.GreNade schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:39:
[...]
Maar als een versterker zo duur en magisch is, dan ga je daar toch zeker niets meer aan tweaken? Die is toch perfect zoals ie is?
Volgens normale logica zou een dure set MINDER last van vieze stroom moeten hebben, deze zou beter afgeschermd moeten zijn dat een goedkope set. Vind het maar een vreemd verhaal dat je verkondigt.
Ga eerst maar eens een dubbelblinde test doen, dan hoor ik je wel weer terug 😉
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Meetbare winst ja! Inderdaad!Masterkale1 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:44:
[...]
Waarom tunen ze een nissan GTR? Blijkbaar valt er toch nog winst te halen. Het voordeel met een goede versterker of voorversterker is dat de basis vaak goed in elkaar steekt en na optimalisatie nog beter is.
Share and Enjoy!
Mijn surrounds achter zijn ceramisch en de plafond speakers. Waar stuur jij ze mee aan? Ook isophon of?Ray schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:43:
[...]
Ik ben juist weer terug van diamond naar ceramic (nadat ik al een keer eerder gewisseld had) Wellicht toch ene kwestie van smaak of wellicht omdat jij volledig ceramic / diamond hebt en ik nog een 'trage' woofer (eton) die wellicht wat onbalans geeft
diamonds zijn net terug van accuton na een storing en liggen nog onuitgepakt
En daar hebben we weer zo'n vergelijking van iemand die daarmee ook meteen aangeeft dat hij/zij het verschil tussen digitaal en analoog niet begrijpt...Masterkale1 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:44:
[...]
Waarom tunen ze een nissan GTR? Blijkbaar valt er toch nog winst te halen. Het voordeel met een goede versterker of voorversterker is dat de basis vaak goed in elkaar steekt en na optimalisatie nog beter is.
Het probleem is dat niet iedereen het verschil zal horen. Combinatie van al dan niet getrainde oren, kwaliteit van weergevers, versterkers, interconnects en akoestiek van de ruimte. Als daar een zwakke schakel tussen zit dan zal de luisteraar van mening zijn dat er geen verschil te horen is.Masterkale1 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:26:
[...]
Ja er zijn mensen die beweren dat elke mediabox hetzelfde klinkt. Er komen bitjes uit en klaar.
Ik wil best het tegendeel laten horen.
Ik nodig je graag uit voor een luistertest om de overduidelijke verschillen tussen verschillende versterkers te komen beluisteren. In het verlengde daarvan check ook mijn voorgaande post over Balanced versus unbalanced ...servies schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:34:
[...]
Geluid bij audio installaties wordt voor 99% bepaald door de speakers. de andere 1% komt van de versterker.
Kabels voegen niets toe behalve uiterlijk zolang je binnen de grenzen blijft die bepaald wordt door wat factoren: lengte/dikte/vermogen/...
Het is een uitermate Interessant artikel om te lezen.
Dit kan volgens mij achterwege worden gelaten omdat het naar mijn mening niets toevoegt aan de discussie.[...]
Zolang er geen signal processing plaats vind die het geluid kleurt komt een bitje er hetzelfde uit...
Het probleem is alleen dat bitje dat van jouw oren naar jouw verwerkingseenheid moet... Daar zit een signal processor tussen, dat is niet normaal, die verkleurt het geluid al als je net hebt zitten... (vul maar in)
Ik heb nog wel ergens wat grafieken liggen als je dit graag wilt zien.. Voor en na optimalisatie met vervuiling etc op componenten.
Kom een keer naar de Demoruimte van Cinemike die laten wel zien wat je met een Marantz kan doen
We zijn het punt voorbij dat men iemand iets wijs probeert te maken. Dit is het punt waarbij men zichzelf dingen wijs aan het maken is, om een dure aankoop aan zichzelf te verantwoordenservies schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:46:
[...]
En daar hebben we weer zo'n vergelijking van iemand die daarmee ook meteen aangeeft dat hij/zij het verschil tussen digitaal en analoog niet begrijpt...
@Masterkale1
Kom maar oo met die grafieken, ben benieuwd
[ Voor 6% gewijzigd door WCA op 01-05-2018 22:49 ]
Share and Enjoy!
Correct Frank!FrankHe schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:47:
[...]
Het probleem is dat niet iedereen het verschil zal horen. Combinatie van al dan niet getrainde oren, kwaliteit van weergevers, versterkers, interconnects en akoestiek van de ruimte. Als daar een zwakke schakel tussen zit dan zal de luisteraar van mening zijn dat er geen verschil te horen is.
[...]
Ik nodig je graag uit voor een luistertest om de overduidelijke verschillen tussen verschillende versterkers te komen beluisteren. In het verlengde daarvan check ook mijn voorgaande post over Balanced versus unbalanced ...
Het is een uitermate Interessant artikel om te lezen.
[...]
Dit kan volgens mij achterwege worden gelaten omdat het naar mijn mening niets toevoegt aan de discussie.
Hoi GreNade, lees even het stuk over Balanced versus unbalanced ...GreNade schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:48:
[...]
We zijn het punt voorbij dat men iemand iets wijs probeert te maken. Dit is het punt waarbij men zichzelf dingen wijs aan het maken is, om een dure aankoop aan zichzelf te verantwoorden
@Masterkale1
Erg leuk leesvoer.
Daar is nogal weinig over te zeggen zonder meer details over het type uitgangssignaal (digitaal/analoog/compressie) waar je op doelt...Masterkale1 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:26:
[...]
Ja er zijn mensen die beweren dat elke mediabox hetzelfde klinkt. Er komen bitjes uit en klaar.
Ik wil best het tegendeel laten horen.
Ik kreeg de indruk dat je met de 'bitje bitje' term een digitale bit-perfect uitgang niet goed genoeg vond klinken ofzo..
En nee dankje maar ik kom niet luisteren
Waarom zou je een dure aankoop moeten verantwoorden op het net?? Ik deel graag een ervaring.GreNade schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:48:
[...]
We zijn het punt voorbij dat men iemand iets wijs probeert te maken. Dit is het punt waarbij men zichzelf dingen wijs aan het maken is, om een dure aankoop aan zichzelf te verantwoorden
@Masterkale1
Wat ik al eerder zei het beste is om een balans te zoeken in prijs/kwaliteit. Die laatste stappen kosten veel geld.
Bitstream ik speel alles via HDMI.EddoH schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:51:
[...]
Daar is nogal weinig over te zeggen zonder meer details over het type uitgangssignaal (digitaal/analoog/compressie) waar je op doelt...
Ik kreeg de indruk dat je met de 'bitje bitje' term een digitale bit-perfect uitgang niet goed genoeg vond klinken ofzo..
En nee dankje maar ik kom niet luisteren
Wat ik een goed voorbeeld vind is: "Black Lion Audio". Zij pakken een standaard product, schroeven het open en vervangen vervolgens essentiële componenten door onderdelen met een lagere tolerantie. Indien nodig selecteren ze matched pairs voor zowel passieve als actieve componenten. Dat doet werkelijk wonderen voor zaken als common mode rejection. Prachtig wat ze doen met een Behringer ADA8200. Bizar hoeveel verschil het maakt.Masterkale1 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:44:
[...]
Als zo'n 'Marantz' geluid aantoonbaar veranderd is het precies wat je niet wilt. En dus op de brandstapel met die rommel.Masterkale1 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:47:
Kom een keer naar de Demoruimte van Cinemike die laten wel zien wat je met een Marantz kan doen
(Ik luister op een stel veel te dure near field monitors naar muziek uit een Casio keyboard van een paar tientjes.)
[ Voor 20% gewijzigd door burne op 01-05-2018 23:10 ]
I don't like facts. They have a liberal bias.
Da's inderdaad ook mijn idee. Dan komt daar zo'n prutsertje met z'n soldeerkanon, hij frot er wat weerstandjes af, vervangt ze door anderen, geeft een enorme verkleuring aan het signaal, zegt dat het geluid nu beter is , vraagt er een debiel bedrag voor en het audiofieltje ligt kreunend van genot op de grond omdat hij zo goed is geholpen...burne schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:02:
[...]
Als zo'n 'Marantz' geluid aantoonbaar veranderd is het precies wat je niet wilt. En dus op de brandstapel met die rommel.
Ja, ik weet het, ik breng het een beetje gechargeerd...
[...]
Wat ik een goed voorbeeld vind is: "Black Lion Audio". Zij pakken een standaard product, schroeven het open en vervangen vervolgens essentiële componenten door onderdelen met een lagere tolerantie. Indien nodig selecteren ze matched pairs voor zowel passieve als actieve componenten. Dat doet werkelijk wonderen voor zaken als common mode rejection. Prachtig wat ze doen met een Behringer ADA8200. Bizar hoeveel verschil het maakt.
[/quote
Ik ken die partij helaas niet maar ze zullen vast wel in de basis hetzelfde werken.
Dan zou je nooit een nieuwe Marantz hoeven te kopen, alleen voor het geluidsformat misschien. Het verschil tussen een instap of high end model maakt ook niet uit.burne schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:02:
[...]
Als zo'n 'Marantz' geluid aantoonbaar veranderd is het precies wat je niet wilt. En dus op de brandstapel met die rommel.
De freqency response blijft hetzelfde. Aangezien mijn systeem met dirac werkt heb ik alles ook nagemeten. Voor en na aanpassingen van de componenten.servies schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:07:
[...]
Da's inderdaad ook mijn idee. Dan komt daar zo'n prutsertje met z'n soldeerkanon, hij frot er wat weerstandjes af, vervangt ze door anderen, geeft een enorme verkleuring aan het signaal, zegt dat het geluid nu beter is , vraagt er een debiel bedrag voor en het audiofieltje ligt kreunend van genot op de grond omdat hij zo goed is geholpen...
Ja, ik weet het, ik breng het een beetje gechargeerd...
Die lui van Black Lion Audio weten gelukkig heel goed waar ze mee bezig zijn. Grappig dat jij ze niet kent, ze zijn echt een gevestigde naam in de wereld van studio recording en mixing. Het heeft trouwens alles te maken met het verhaal over Balanced versus unbalanced ... Geweldig leesvoer, zeker even de tijd voor nemen om dit tot je te nemen.Masterkale1 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:10:
[...]
Ik ken die partij helaas niet maar ze zullen vast wel in de basis hetzelfde werken.
Het moge duidelijk zijn dat je het verschil pas goed hoort wanneer de rest van de keten ook een beetje van niveau is.
Bedankt voor de Tip, altijd interessant leesvoer. Ja ik zit zelf niet in het studio gebeuren. Meer home cinema en op zijn tijd een muziekje.FrankHe schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:20:
[...]
Die lui van Black Lion Audio weten gelukkig heel goed waar ze mee bezig zijn. Grappig dat jij ze niet kent, ze zijn echt een gevestigde naam in de wereld van studio recording en mixing. Het heeft trouwens alles te maken met het verhaal over Balanced versus unbalanced ... Geweldig leesvoer, zeker even de tijd voor nemen om dit tot je te nemen.
Het moge duidelijk zijn dat je het verschil pas goed hoort wanneer de rest van de keten ook een beetje van niveau is.
Ik heb geen Marantz, oud of nieuw.Masterkale1 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:10:
Dan zou je nooit een nieuwe Marantz hoeven te kopen, alleen voor het geluidsformat misschien.
Ik heb een iMac en een stel near-field monitors van een obscuur Japans bedrijfje. En een Beyer Dynamic DT 880. En een zelfgemaakte switch zodat ik makkelijk kan wisselen tussen speakers en headphones. Die ik aan ga passen zodat ik ook m'n Sennheiser HD 700 onder hetzelfde knopje bij de hand heb.
Stiekem denk ik dat Beyer Dynamic DT 880 en Sennheiser HD 700 toch wel hun eigen sterke punten hebben.
Dat klopt. Je koopt een nieuwe receiver namelijk voor de extra opties, zoals meer versterkte kanalen, extra HDMI-aansluitingen of zaken als lip sync, 4k upscaling, HDR passthrough, Spotify en/of Dolby Atmos. Er is daarom voor mij geen enkele aanleiding om mijn Marantz SR7011 te vervangen voor de 7012. Alles wat ik de komende tijd nodig ga hebben zit er al op.Masterkale1 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:10:
[...]
Dan zou je nooit een nieuwe Marantz hoeven te kopen, alleen voor het geluidsformat misschien. Het verschil tussen een instap of high end model maakt ook niet uit., zo werkt dat niet.
Wanneer is een set high-end genoeg trouwens? Ik heb speakers van meer dan € 1100. Per stuk welteverstaan. Als dat al niet voldoende is, in combinatie met een receiver van € 1000+ (geregeld kostte hij € 1600+ bij de meeste zaken), wat is er dan wel high-end genoeg. MacIntosh? Focal Utopia?
Your Friendly Neighborhood Moderator
Als je je favoriete nummer opzet en je na een paar seconden met een brede grijns en kippevel luistert.Jorgen schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 00:46:
Wanneer is een set high-end genoeg [high-end] trouwens?
Het ging toch over muziek en niet over centjes of cijfertjes, als ik het goed begrepen heb?
[ Voor 7% gewijzigd door burne op 02-05-2018 00:59 ]
Ik denk dat voor iedereen de term high end verschillend is.Ik ken je set niet, maar met dergelijke bedragen zou ik het eerder als midrange classificeren bijvoorbeeld. High end zijn in mijn optiek de duurdere lijnen van B&W, Sonus Faber, PMC, etc. Ik denk overigens niet dat het per se om geld gaat, maar meer om hoe je het ervaart. Ik heb nu een soortgelijke set als de jouwe met betrekking tot het kosten plaatje. Echter is het doel een mooie Sonus Faber Venere 3 / Rotel combinatieJorgen schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 00:46:
[...]
Dat klopt. Je koopt een nieuwe receiver namelijk voor de extra opties, zoals meer versterkte kanalen, extra HDMI-aansluitingen of zaken als lip sync, 4k upscaling, HDR passthrough, Spotify en/of Dolby Atmos. Er is daarom voor mij geen enkele aanleiding om mijn Marantz SR7011 te vervangen voor de 7012. Alles wat ik de komende tijd nodig ga hebben zit er al op.
Wanneer is een set high-end genoeg trouwens? Ik heb speakers van meer dan € 1100. Per stuk welteverstaan. Als dat al niet voldoende is, in combinatie met een receiver van € 1000+ (geregeld kostte hij € 1600+ bij de meeste zaken), wat is er dan wel high-end genoeg. MacIntosh? Focal Utopia?
Dat voor de 5.1 aangevuld met Focal Dôme Flax + Focal Aria CC900 + SVS SB-2000 en een LG UP970
Your Friendly Neighborhood Moderator
Ik heb van dat stuk begin doorgelezen, de rest doorgescand. Al de eerste keer dat je hem postte, maar ik mis nu even een beetje het doel? Gebalanceerd vs ongebalanceerd is echt basis kennis. Het laat ook juist de onzin zien van de elfenkabels: Als je zo bang bent voor interferentie dan is gebalanceerd gaan veel logischer dan idioot dure ongebalanceerde kabels te kopen.FrankHe schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:20:
[...]
Die lui van Black Lion Audio weten gelukkig heel goed waar ze mee bezig zijn. Grappig dat jij ze niet kent, ze zijn echt een gevestigde naam in de wereld van studio recording en mixing. Het heeft trouwens alles te maken met het verhaal over Balanced versus unbalanced ... Geweldig leesvoer, zeker even de tijd voor nemen om dit tot je te nemen.
Maar verder van wat ik las vond ik het een nogal zwak stuk. Misschien had ik de bron moeten zoeken en die te lezen, voordat Google Translate erover was gehaald, maar het ging voor een groot gedeelte over SNR. Je kabel heeft echt niet genoeg weerstand om in de buurt van die thermische ruis te kopen die ze noemde. Daarnaast schiet gebalanceerd ook niet heel erg op: 3dB extra signaal ruis verhouding. Een parallel kanaal in fase met je normale kanaal zou je exact hetzelfde opleveren. En laten we wel wezen, het gaat daar over 130dB SNR. Dat betekend dat als de ruisvloer ruim onder het onhoorbare ligt in elke luisterruimte, je maximale volume zo luid is dat je toch per direct gehoorschade hebt opgelopen en je geen high end audio installatie meer nodig hebt.
Dat is exact de reden waarom mijn vorige Marantz receiver is vervangen door de huidige.Jorgen schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 00:46:
[...]
Dat klopt. Je koopt een nieuwe receiver namelijk voor de extra opties, zoals meer versterkte kanalen, extra HDMI-aansluitingen of zaken als lip sync, 4k upscaling, HDR passthrough, Spotify en/of Dolby Atmos. Er is daarom voor mij geen enkele aanleiding om mijn Marantz SR7011 te vervangen voor de 7012. Alles wat ik de komende tijd nodig ga hebben zit er al op.
Deze had geen HDMI, geen lip sync, 4K upscaling etc.
Vooral dat ontbreken van lip sync was nogal irritant, een film kun je dan gewoon niet meer kijken... En om nou de audio iedere keer weer bij te stellen via m'n Dune... nee, dat vond/vind ik niet echt handig...
En dan is die aangesloten via HDMI/optisch/coax naar je versterker, dan betekent dat dus doodleuk dat dat ding enorme aanpassingen aan het beeld en geluid maakt...Wat ik al eerder zijn. Neem je mediabox mee, ik nodig je uit. Dan plaatsen we daarna mijn Oppo cinemike ultimate ernaast en zal ik je laten horen en zien dat dit meer dan 1% is.
Klinkt interessant. Welke hoofdtelefoonversterker gebruik je? Is er online informatie te vinden over die monitors?burne schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:33:
[...]
Ik heb geen Marantz, oud of nieuw.
Ik heb een iMac en een stel near-field monitors van een obscuur Japans bedrijfje. En een Beyer Dynamic DT 880. En een zelfgemaakte switch zodat ik makkelijk kan wisselen tussen speakers en headphones. Die ik aan ga passen zodat ik ook m'n Sennheiser HD 700 onder hetzelfde knopje bij de hand heb.
Stiekem denk ik dat Beyer Dynamic DT 880 en Sennheiser HD 700 toch wel hun eigen sterke punten hebben.
Mee eens dat het in beginsel basiskennis is. Ik heb het echter gepost omdat ik geregeld de indruk krijg dat deze kennis over de basis niet bij iedereen aanwezig is.Sissors schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 07:50:
[...]
Ik heb van dat stuk begin doorgelezen, de rest doorgescand. Al de eerste keer dat je hem postte, maar ik mis nu even een beetje het doel? Gebalanceerd vs ongebalanceerd is echt basis kennis. Het laat ook juist de onzin zien van de elfenkabels: Als je zo bang bent voor interferentie dan is gebalanceerd gaan veel logischer dan idioot dure ongebalanceerde kabels te kopen.
De vertaling is niet perfect maar de essentie blijft overeind. Thermische ruis heeft geen betrekking op de kabel maar op de weerstanden die in het signaalpad zitten.Maar verder van wat ik las vond ik het een nogal zwak stuk. Misschien had ik de bron moeten zoeken en die te lezen, voordat Google Translate erover was gehaald, maar het ging voor een groot gedeelte over SNR. Je kabel heeft echt niet genoeg weerstand om in de buurt van die thermische ruis te kopen die ze noemde.
Gebalanceerd versus ongebalanceerd gaat over meer dan alleen het verschil in "twisted pair" met tegenfase. In het stuk staat duidelijk uitgelegd dat er heel veel factoren zijn die een bijdrage leveren aan het verbeterde signaal. Netjes met de getallen erbij.Daarnaast schiet gebalanceerd ook niet heel erg op: 3dB extra signaal ruis verhouding. Een parallel kanaal in fase met je normale kanaal zou je exact hetzelfde opleveren.
Het streven naar een SNR van 130 dB gaat wel degelijk ergens over. Ruis is cumulatief, het telt op. Voor ieder apparaat dat je vervolgens in de keten zet zal er een stukje ruis bijkomen. Dus die 130 dB blijft sowieso nooit overeind.En laten we wel wezen, het gaat daar over 130dB SNR. Dat betekend dat als de ruisvloer ruim onder het onhoorbare ligt in elke luisterruimte, je maximale volume zo luid is dat je toch per direct gehoorschade hebt opgelopen en je geen high end audio installatie meer nodig hebt.
Of het nu gaat over recording of reproductie, voor interconnects gelden dezelfde regels. Als externe analoge verbindingen gebalanceerd zijn uitgevoerd dan kun je daadwerkelijk een stuk verder komen ten opzichte van ongebalanceerd aangesloten apparatuur. In dat opzicht heeft een compleet geïntegreerde home cinema versterker theoretisch de beste kaarten. Digitale input, geen externe analoge verbindingen, direct versterkt signaal naar de luidspreker terminals. Verschil is er dan natuurlijk nog steeds in bouwkwaliteit en componentenkeuze voor de voeding, receiver, DAC en eindtrap.Masterkale1 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:32:
[...]
Bedankt voor de Tip, altijd interessant leesvoer. Ja ik zit zelf niet in het studio gebeuren. Meer home cinema en op zijn tijd een muziekje.
En er is ook nog verschil met een echte cinema, grote zalen, waar de front weergevers (L-C-R) geen passieve filters bevatten. Alles wordt actief gefilterd voordat het naar aparte versterkers wordt gestuurd. Daarom zie je ook altijd ten minste 12 kanalen aan versterking in het rack hangen. Alle analoge interconnects zijn dan uiteraard gebalanceerd uitgevoerd.
[ Voor 74% gewijzigd door FrankHe op 02-05-2018 08:52 . Reden: reacties Sissors en Masterkale1 toegevoegd ]
Ik stuur mijn 2.0 aan met een Krell FPB 600 en zojuist het ik daar een BAT VK 50 Se voor gezet (met daarvoor een DCS Elgar+ en PPA streamer)Masterkale1 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:45:
[...]
Mijn surrounds achter zijn ceramisch en de plafond speakers. Waar stuur jij ze mee aan? Ook isophon of?
overigens gebruik ik ook de tweekanaals versie van Dirac. Welke meet microfoon gebruik jij en hoe richt je die ? Ik heb gisteren nav het toevoegen vd BAT weer eens alle metingen op verschillende plekken en mic standen gedaan en toch wel weer verbluft hoe groot de verschillen zijn als je die uitkomst doorzet in filters met dezelfde targets
voor zover niet bekend wellicht een tip. ik gebruik een laser met meetfunctie (bosch iets van 60 euro) om de hoeken van de speakers tov de luisterposite en de exacte meetposities van de mic te bepalen.
@FrankHe volledig gebalanceerd vanzelfsprekend! Ook wel prettig aangezien de kabels van pre naar power 8 meter zijn en langs de stroomkabels lopen. overigens zijn die allemaal meervoudig afgeschermd
[ Voor 33% gewijzigd door Ray op 02-05-2018 10:36 ]
Veranderd niet dat het uiteindelijk niet meer relevant is als een ander stukje in de keten het beperkt. En als we dus blijven op het gebied van kabels, dan voegen die geen significante hoeveelheid thermische ruis toe.FrankHe schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:02:
[...]
Mee eens dat het in beginsel basiskennis is. Ik heb het echter gepost omdat ik geregeld de indruk krijg dat deze kennis over de basis niet bij iedereen aanwezig is.
[...]
De vertaling is niet perfect maar de essentie blijft overeind. Thermische ruis heeft geen betrekking op de kabel maar op de weerstanden die in het signaalpad zitten.
[...]
Gebalanceerd versus ongebalanceerd gaat over meer dan alleen het verschil in "twisted pair" met tegenfase. In het stuk staat duidelijk uitgelegd dat er heel veel factoren zijn die een bijdrage leveren aan het verbeterde signaal. Netjes met de getallen erbij.
[...]
Het streven naar een SNR van 130 dB gaat wel degelijk ergens over. Ruis is cumulatief, het telt op. Voor ieder apparaat dat je vervolgens in de keten zet zal er een stukje ruis bijkomen. Dus die 130 dB blijft sowieso nooit overeind.
Dat differentieel beter is dan single-ended voor onderdrukking van interferentie is geen twijfel over. Zoals ik al schreef, daarom is het compleet debiel om een single-ended connectie te nemen en dan €5k uit te geven aan een kabel omdat die minder interferentie zou oppikken dan eentje van €5.
Overigens van dat artikel:
Ik vraag me zelf af of even orde vervorming echt aangenamer is, of dat het een overblijfsel uit het buizenversterker tijdperk is waarin dat vaker hoorbaar voorkwam. Los daarvan, vervorming die (zo goed als) puur common-mode is uit een DAC is (zo goed als) puur even orde vervorming. Oneven vervorming komt er gewoon differentieel uit.Het doel van deze gebalanceerde uitgangen is om het signaalniveau met een factor twee (6 dB) te verhogen, terwijl het een middel biedt voor het verwijderen van de common-mode vervorming die door de converterchip wordt geproduceerd. Deze common-mode-fout heeft de neiging om oneven-harmonische vervorming te produceren die niet muzikaal en daardoor niet aangenaam is.
Huh? Die mag iemand mij uitleggen. Ze hebben identieke THD, maar ene heeft toch beter geluid als de andere?Vanuit het oogpunt van vervorming hebben de gebalanceerde en ongebalanceerde uitgangen van een Benchmark D/A-converter dezelfde THD-prestaties (Total Harmonic Distortion). Maar vanuit een geluidsoogpunt bieden de gebalanceerde uitgangen betere prestaties.
En hoewel het in principe erin genoemd wordt, vind ik het toch apart dat ze blijven schrijven dat gebalanceerde signals +13dB SNR hebben. Gezien 3dB daarvan komt van het gebalanceerde, en +10dB van het hogere signaalniveau van de ene connectie tov de andere waar ze tussen vergelijken.
Je moet niet het onmogelijke vragen...Sissors schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:55:
[...]
Huh? Die mag iemand mij uitleggen. Ze hebben identieke THD, maar ene heeft toch beter geluid als de andere?
99 van de 100 audiofielen willen gewoon niet snappen dat de grootste (ver)vorming van het geluid tussen die 2 schelpjes aan weerszijden zit. En dat gedeelte is zo extreem manipuleerbaar dat je een kabel met een kostprijs van €0.01 per meter kunt verkopen voor €5000 per meter...
Voor het inregelen heb ik toen de microfoon gebruikt die Datasat voorschrijft (niet goedkoop maar had hem geleend) . Daarna nog metingen gedaan met een XTZ pro kit. Deze zit er niet ver naast maar die voorkeur lag toch bij datasat kit. Metingen gedaan naar plafond, target curve bepaald en daarna opnieuw DB metingen uitgevoerd. Ja mijn speakers staan ook met de laser uitgelijnd.Ray schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:19:
[...]
Ik stuur mijn 2.0 aan met een Krell FPB 600 en zojuist het ik daar een BAT VK 50 Se voor gezet (met daarvoor een DCS Elgar+ en PPA streamer)
overigens gebruik ik ook de tweekanaals versie van Dirac. Welke meet microfoon gebruik jij en hoe richt je die ? Ik heb gisteren nav het toevoegen vd BAT weer eens alle metingen op verschillende plekken en mic standen gedaan en toch wel weer verbluft hoe groot de verschillen zijn als je die uitkomst doorzet in filters met dezelfde targets
voor zover niet bekend wellicht een tip. ik gebruik een laser met meetfunctie (bosch iets van 60 euro) om de hoeken van de speakers tov de luisterposite en de exacte meetposities van de mic te bepalen.
@FrankHe volledig gebalanceerd vanzelfsprekend! Ook wel prettig aangezien de kabels van pre naar power 8 meter zijn en langs de stroomkabels lopen. overigens zijn die allemaal meervoudig afgeschermd
Wel mooie spulletjes zo te zien alleen ben ik totaal niet bekend met ze.
Heb je de luisterpositie van je hoofd ook met een laser uitgelijnd? Anders heeft het uitlijnen van je speakers natuurlijk ook geen zin.Masterkale1 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:45:
[...]
Voor het inregelen heb ik toen de microfoon gebruikt die Datasat voorschrijft (niet goedkoop maar had hem geleend) . Daarna nog metingen gedaan met een XTZ pro kit. Deze zit er niet ver naast maar die voorkeur lag toch bij datasat kit. Metingen gedaan naar plafond, target curve bepaald en daarna opnieuw DB metingen uitgevoerd. Ja mijn speakers staan ook met de laser uitgelijnd.
Share and Enjoy!
vanzelfsprekend. en dat zonder gein. de exacte ear hight is op die manier bepaald met een spread natuurlijk voor onderuit of rechtop zitten / voor / achter en die is verwerkt in de metingen van dirac (fase en impuls correctie)GreNade schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:46:
[...]
Heb je de luisterpositie van je hoofd ook met een laser uitgelijnd? Anders heeft het uitlijnen van je speakers natuurlijk ook geen zin.
helaas heb ik wel een a symetische gehoor storing
@Masterkale1 de eerste meting heb ik ook met die xtz gedaan, toen geleend van Arend. later heb ik de ecm8000 gekocht maar kon daar nooit de goede call file bij krijgen. Dus toch maar de mini dsp Umik gekocht en daar doe ik nu de metingen mee. Omdat ik stereo luister eerst naar de speakers gericht maar gister inderdaad weer eens een setje metingen gedaan naar plafond. Dat heeft inderdaad ook een erg mooi effect en met dat filter speel ik op het moment. is ook de eerste keer dat de auto target curve mooi klinkt
jou set is overigens ook erg gaaf. heb hem op htforum even bekeken
[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 02-05-2018 12:55 ]
Wat je dus eigenlijk wil zeggen is dat er in bepaalde assen geen enkele speling mogelijk is om goed geluid te krijgen (speakers laser uitlijnen), maar dat er wel te compenseren valt op een andere as middels een fase en impulscorrectie?Ray schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:51:
[...]
vanzelfsprekend. en dat zonder gein. de exacte ear hight is op die manier bepaald met een spread natuurlijk voor onderuit of rechtop zitten / voor / achter en die is verwerkt in de metingen van dirac (fase en impuls correctie)
@Masterkale1 de eerste meting heb ik ook met die xtz gedaan, toen geleend van Arend. later heb ik de ecm8000 gekocht maar kon daar nooit de goede call file bij krijgen. Dus toch maar de mini dsp Umik gekocht en daar doe ik nu de metingen mee. Omdat ik stereo luister eerst naar de speakers gericht maar gister inderdaad weer eens een setje metingen gedaan naar plafond. Dat heeft inderdaad ook een erg mooi effect en met dat filter speel ik op het moment
Precisie tot op de milimeter, totdat comfort beperkt wordt. Dan kan het ineens gecompenseerd worden
Share and Enjoy!
dat compenseren doe je op de ruimteGreNade schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:55:
[...]
Wat je dus eigenlijk wil zeggen is dat er in bepaalde assen geen enkele speling mogelijk is om goed geluid te krijgen (speakers laser uitlijnen), maar dat er wel te compenseren valt op een andere as middels een fase en impulscorrectie?
Precisie tot op de milimeter, totdat comfort beperkt wordt. Dan kan het ineens gecompenseerd worden
nadat je eerst de ruimte zo goed mogelijk akoestisch aanpakt en de speakers en luister positie zo inricht (volgens de basis regels) dat het voor jou! gevoel het beste klinkt dan ga daarna! meten. In ieder geval zo doe ik het
als dan uit dat meten blijkt dat je door wat schuiven etc staande golven of directe reflecties nog wat beter kan aanpakken ga je die fase in. Dan kan soms een net andere indraai hoek al verschil maken. Dan is een laser wel erg prettig. Al is het maar om icm een spiegel de reflectie punten op de muren / plafond te vinden en daar actie kan ondernemen
OA het indraaien bepaald natuurlijk ook een deel van je sweetspot. Ook dat is erg persoonlijk
en als je dan je optimum hebt gooi er nog een dsp overheen om vooral tot 150 hz nog wat zaken weg te poetsen want het blijft een woonkamer in mijn geval en het houdt een keer op met bass traps
[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 02-05-2018 13:03 ]
Een audiofiel die een DSP gebruikt, die is nieuw voor mij. Het ging toch om een zo accuraat mogelijke weergave van het bronmateriaal? Je gaat moeite doen om zo weinig mogelijk verlies te hebben op zo veel mogelijk punten in je systeem, en daarna ga je ineens een ding ertussen plaatsen om wèl bronmateriaal te beïnvloeden...Ray schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:59:
[...]
dat compenseren doe je op de ruimte
nadat je eerst de ruimte zo goed mogelijk akoestisch aanpakt en de speakers en luister positie zo inricht (volgens de basis regels) dat het voor jou! gevoel het beste klinkt dan ga daarna! meten. In ieder geval zo doe ik het
als dan uit dat meten blijkt dat je door wat schuiven etc staande golven of directe reflecties nog wat beter kan aanpakken ga je die fase in. Dan kan soms een net andere indraai hoek al verschil maken. Dan is een laser wel erg prettig
het indraaien bepaald natuurlijk ook een deel van je sweetspot. Ook dat is erg persoonlijk
en als je dan je optimum hebt gooi er nog een dsp overheen om vooral tot 150 hz nog wat zaken weg te poetsen want het blijft een woonkamer in mijn geval en het houdt een keer op met bass traps
Whatever je geit laat drijven zeg ik dan maar
Share and Enjoy!
Yup. ik voel me daar ook al jaren schuldig over en ben er voor onder behandelingGreNade schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:02:
[...]
Een audiofiel die een DSP gebruikt, die is nieuw voor mij. Het ging toch om een zo accuraat mogelijke weergave van het bronmateriaal? Je gaat moeite doen om zo weinig mogelijk verlies te hebben op zo veel mogelijk punten in je systeem, en daarna ga je ineens een ding ertussen plaatsen om wèl bronmateriaal te beïnvloeden...
Ik ben nu al in de fase dat ik het durf te bekennen!
ja ik heb jaren gehad dat een balans regelaar al taboe was maar zoals gezegd als de ruimte uiteindelijk de beperkende factor is, en dat is hij in meer dan 90% ? van de gevallen, en de techniek is nu zover dat het meer verbeterd dan 'stuk maakt' dan is de keus snel gemaakt. Daarbij zijn mijn oren er niet beter op geworden dus iets een lift in de hoog curve.........
dat 'ding' is overigens een virtuele geluidskaart die volledig in het digitale domein zijn werk doet. Helaas 'beperkt' me dat wel tot max 24/192. voor dsd is er nog geen oplossing
[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 02-05-2018 13:08 ]
Mag ik je wat vragen?Masterkale1 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:45:
[...]
Voor het inregelen heb ik toen de microfoon gebruikt die Datasat voorschrijft (niet goedkoop maar had hem geleend) . Daarna nog metingen gedaan met een XTZ pro kit. Deze zit er niet ver naast maar die voorkeur lag toch bij datasat kit. Metingen gedaan naar plafond, target curve bepaald en daarna opnieuw DB metingen uitgevoerd. Ja mijn speakers staan ook met de laser uitgelijnd.
Hobby gaat soms ver, dat begrijp ik best. Maar zoveel gesodem.... gaat wel heel ver. Niet afgaan op wat je hoort en welke opstelling je het prettigst vindt, maar enkel op jouw interpretatie van wat dat ding aangeeft. Geniet je dan nog wel echt van de muziek? Dat is toch de hoofdzaak dacht ik Met andere woorden, ben je nog wel in staat om lekker te relaxen? Lijkt me moeilijk als je zo extreem geobsedeerd bent.
En als je al standaard zaken hebt gedaan om reflecties te verminderen, dan vind ik het juist logisch om met een DSP te zorgen dat op je normale luisterpositie het zo dicht mogelijk bij de bron komt. Natuurlijk, je kan het ver vinden gaan, ik zou het zelf niet doen, maar het is tenminste iets wat de kwaliteit bij je hobby verbeterd. En als je die moeite in je hobby wil steken, lijkt mij dat prima.
Het netjes meten lijkt me dan ook beter dan het op je oor te doen, want als één ding wel duidelijk is in dit topic, dan is dat het oor niet te vertrouwen is.
Dat eerste ben ik met je eens. Dat tweede niet helemaal. Als dat het uitgangspunt is zet je een dure koptelefoon zonder DSP op. Zit je het dichtst bij het bronmateriaal, ben je in een keer klaar.Sissors schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:32:
Nu ga ik toch onze audiofiele medemens hier verdedigen. Eerder werd gesteld dat het voor 99% speakers, 1% versterker is. Daar ben ik het niet mee eens. Meer voor 60% speakers, 39% akoestiek, 1% al het andere.
En als je al standaard zaken hebt gedaan om reflecties te verminderen, dan vind ik het juist logisch om met een DSP te zorgen dat op je normale luisterpositie het zo dicht mogelijk bij de bron komt. Natuurlijk, je kan het ver vinden gaan, ik zou het zelf niet doen, maar het is tenminste iets wat de kwaliteit bij je hobby verbeterd. En als je die moeite in je hobby wil steken, lijkt mij dat prima.
Het netjes meten lijkt me dan ook beter dan het op je oor te doen, want als één ding wel duidelijk is in dit topic, dan is dat het oor niet te vertrouwen is.
Share and Enjoy!
ook daar zijn de meningen over verdeeld....GreNade schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:37:
[...]
Dat eerste ben ik met je eens. Dat tweede niet helemaal. Als dat het uitgangspunt is zet je een dure koptelefoon zonder DSP op. Zit je het dichtst bij het bronmateriaal, ben je in een keer klaar.
https://eu.nuraphone.com/?ref=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
zie hier de koptelefoon met custom dsp
ik had het zelf kunnen bedenken achteraf. je laat iemand eerst een hoortest doen via een app, past daar de dsp curve op aan en zie hier voor die persoon de meest natuurlijke weergave
Edit:
Heb je ooit deze anecdote gehoord:
Iemand kreeg na zijn overlijden bij binnenkomst van het paradijs een rondleiding. Ze kwamen langs een heel dikke muur. De gids zei: "Daar wonen de audiofielen, beste mensen hoor, maar ze denken dat zij de enigen zijn in het paradijs. Ze geloven dat aan deze kant de ongelovigen zitten.
[ Voor 30% gewijzigd door Techneut op 02-05-2018 13:58 ]
Dat is prima, en kan mooi geluid opleveren, maar het is niet in de gedachten van de meeste audiofielen. Die willen sonische perfectie, die verder gaat dan wetenschap en het menselijk gehoor. Ik geloof 100% in akoestiek, plaatsing van speakers etc, maar dan komt men weer met laser-uitlijning en dan slaat het weer nergens op. (met als voorbeeld dat je wèl kan corrigeren op de Y as, maar niet op de X as?!)Ray schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:45:
[...]
ook daar zijn de meningen over verdeeld....
https://eu.nuraphone.com/?ref=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
zie hier de koptelefoon met custom dsp
ik had het zelf kunnen bedenken achteraf. je laat iemand eerst een hoortest doen via een app, past daar de dsp curve op aan en zie hier voor die persoon de meest natuurlijke weergave
Goed geluid? Prachtig, maar niet overdrijven
Share and Enjoy!
Hier ook (best wel) een audiofiel.GreNade schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:02:
[...]
Een audiofiel die een DSP gebruikt, die is nieuw voor mij. Het ging toch om een zo accuraat mogelijke weergave van het bronmateriaal? Je gaat moeite doen om zo weinig mogelijk verlies te hebben op zo veel mogelijk punten in je systeem, en daarna ga je ineens een ding ertussen plaatsen om wèl bronmateriaal te beïnvloeden...
Heb alle spullen in huis, ook gecalibreerde microfoon e.d., helaas ontbreekt het me net aan die kennis om het ook goed toe te passen. Al eens met REW gespeeld, maar kom er gewoon helemaal niet uit.
Het al eens via en foobar plugin een calibratie (Mathaudio Room EQ) gedaan, maar daarna klinkt alles platgeslagen en dood. Dat lijkt me niet de bedoeling, of is een gecalibreerde set juist heel erg levenloos?
[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 02-05-2018 13:59 ]
100% accuraat geluid klinkt plat en levenloos in principe ja. De "frequence response" van het menselijk oor is niet 100% plat, en geluid is subjectief. Ga niet klooien met automatische calibratie en stel die set in zoals je 'm zelf goed vind klinken. Kan je uren over discussieren dat het niet accuraat is, maar voor voor jou is dat het best.Fairy schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:58:
[...]
Hier ook (best wel) een audiofiel.
Heb alle spullen in huis, ook gecalibreerde microfoon e.d., helaas ontbreekt het me net aan die kennis om het ook goed toe te passen.
Het al eens via en foobar plugin een calibratie gedaan, maar daarna klinkt alles platgeslagen en dood. Dat lijkt me niet de bedoeling, of is een gecalibreerde set juist heel erg levenloos?
Ik wil wel eens een audiofiel met "gouden oren" een geluidsset handmatig zien afstellen, om vervolgens te kijken hoe accuraat hij/zij dat doet, dus zonder hulpmiddelen.
Share and Enjoy!
Zonder calibratie klinkt mijn set hartstikke super. Heb alleen de illusie dat het nog beter kan met calibratie.GreNade schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:01:
[...]
100% accuraat geluid klinkt plat en levenloos in principe ja. De "frequence response" van het menselijk oor is niet 100% plat, en geluid is subjectief. Ga niet klooien met automatische calibratie en stel die set in zoals je 'm zelf goed vind klinken. Kan je uren over discussieren dat het niet accuraat is, maar voor voor jou is dat het best.
Ik wil wel eens een audiofiel met "gouden oren" een geluidsset handmatig zien afstellen, om vervolgens te kijken hoe accuraat hij/zij dat doet, dus zonder hulpmiddelen.
Het enige wat ik op dit moment gecalibreerd heb draaien is mijn subwoofer (B&W DB4S). Deze meet de probleemgebieden (resonanties) van de woonkamer en past daar compensatie op toe. Werkt fenomenaal!
Sub is ook fatsoenlijk ingeregeld, want je hoort hem bijna niet, maar hij is er zeker wel! Zoals het hoort dus!
Nooit gedacht dat mijn CM10 s2's nog zouden kunnen profiteren van een sub voor muziek only.
[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 02-05-2018 14:04 ]
Jouw speakers zitten wat mij betreft nog niet in het 'elfen' territorium. Zijn het de beste speakers die je in de prijsklasse kan krijgen? Vast niet, maar het zijn wel verdomd goede speakers. Snap nog 100% dat iemand dat geld overheeft voor een stel speakers. Wat resonantie met een sub betreft kan ik me ook nog wel iets voorstellen bij kalibratie. Kan ik niets over zeggen want daar weet ik er niet genoeg voor van. Wel denk ik dat als het verschil hoorbaar is, je dat in principe ook met de hand zou moeten kunnen afstellen. Dan is automatisch wel handig, want het scheelt een hoop moeite, maar het is niet alsof het iets 'magisch' is dat je niet kan bereiken zonder zelf zorgvuldig aan sliders te morren tot het goed klinktFairy schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:03:
[...]
Zonder calibratie klinkt mijn set hartstikke super. Heb alleen de illusie dat het nog beter kan met calibratie.
Het enige wat ik op dit moment gecalibreerd heb draaien is mijn subwoofer (B&W DB4S). Deze meet de probleemgebieden (resonanties) van de woonkamer en past daar compensatie op toe. Werkt fenomenaal!
Sub is ook fatsoenlijk ingeregeld, want je hoort hem bijna niet, maar hij is er zeker wel! Zoals het hoort dus!
Nooit gedacht dat mijn CM10 s2's nog zouden kunnen profiteren van een sub voor muziek only.
Share and Enjoy!
Probeer dirac anders eens een keer. Dertig dagen gratis. Voor tips mag je gerust vragen. Werk er nu een aantal jaren mee.Fairy schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:58:
[...]
Hier ook (best wel) een audiofiel.
Heb alle spullen in huis, ook gecalibreerde microfoon e.d., helaas ontbreekt het me net aan die kennis om het ook goed toe te passen. Al eens met REW gespeeld, maar kom er gewoon helemaal niet uit.
Het al eens via en foobar plugin een calibratie (Mathaudio Room EQ) gedaan, maar daarna klinkt alles platgeslagen en dood. Dat lijkt me niet de bedoeling, of is een gecalibreerde set juist heel erg levenloos?
Zal een taalbarrière zijn maar ik begrijp echt niet wat je hiermee precies bedoeld, sorryGreNade schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:15:
[...]
Jouw speakers zitten wat mij betreft nog niet in het 'elfen' territorium. Zijn het de beste speakers die je in de prijsklasse kan krijgen? Vast niet, maar het zijn wel verdomd goede speakers. Snap nog 100% dat iemand dat geld overheeft voor een stel speakers.
Geen elfenterritorium, wel de beste in de prijsklasse of niet, ze zijn wel heel goed, maar ik snap niet dat iemand dat geld er voor over heeft.
Mij ben je kwijt
[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 02-05-2018 14:31 ]
Oeps... Hier moet ik het wel mee eens zijn... Ik was de akoestiek helemaal uit het oog verloren...Sissors schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:32:
Nu ga ik toch onze audiofiele medemens hier verdedigen. Eerder werd gesteld dat het voor 99% speakers, 1% versterker is. Daar ben ik het niet mee eens. Meer voor 60% speakers, 39% akoestiek, 1% al het andere.
Foutje... bedankt voor het rechtzetten...
DRC heb ik ook ooit proberen te gebruiken op m'n Squeezeboxes, maar ik gebruik Linux als server en de plugin daarvoor gaf nogal wat problemen en tegenwoordig bestaat die plugin niet meer omdat de achterliggende software niet meer bestaat vziw...
Dat is een hele goede, testen etc kost een hoop tijd. Momenteel ben ik die fase voorbij en geniet ik gewoon tijdens het opzetten van een film. Het probleem is vaak als je bijv ergens anders bent geweest en er iets beter was, dan gaat dat knagen en wil je ook verbeteringen. Ik zit met bijna al mijn apparatuur aan de max van wat er aan te schaffen is. Ja een andere beamer zou kunnen of andere eindtrappen. Echter daar win ik nagenoeg geen beleving mee.Sissors schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:32:
Mijn ervaring met dirac op de PC was echt drama moet ik zeggen. Ik was totaal niet onder de indruk, het gevoel van een compressie was aanwezig.Ray schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:17:
[...]
Probeer dirac anders eens een keer. Dertig dagen gratis. Voor tips mag je gerust vragen. Werk er nu een aantal jaren mee.
Op de datasat werkt dirac echt super, je kan het aan en uit zetten en dus ook makkelijk vergelijken. Ik kan niet zonder DSP en als audiofiel kan ik vertellen dat het bij mij perfect werkt. Audyssey daarentegen .... vergeet heel audyssey, ik heb een pro kit gehad maar was nooit in staat om het resultaat te boeken waar ik echt naar zocht.
Welke versie had je toen ? Feitelijk is de software gelijk aan wat er in een mini dsp of in je datasat zit als het goed is.Masterkale1 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:27:
[...]
Mijn ervaring met dirac op de PC was echt drama moet ik zeggen. Ik was totaal niet onder de indruk, het gevoel van een compressie was aanwezig.
Op de datasat werkt dirac echt super, je kan het aan en uit zetten en dus ook makkelijk vergelijken. Ik kan niet zonder DSP en als audiofiel kan ik vertellen dat het bij mij perfect werkt. Audyssey daarentegen .... vergeet heel audyssey, ik heb een pro kit gehad maar was nooit in staat om het resultaat te boeken waar ik echt naar zocht.
op mijn oude xp machine met een ion processor, wat het feitelijk gewoon kon draaien, vond ik het ook minder dan mijn huidige i7 maar dat kan natuurlijk verbeelding zijn
wel is het zo, vandaag nog mee gespeeld, dat ik de gain / delay uit heb staan. aangezien mijn speakers op de sweeetspot daar al zo goed als gelijk zijn. Dat vind ik redelijk uitmaken. Ook heb ik hem op minimum latency staan ipv max performance. En last but not least hoeft het progsel ook niet zo heel veel te doen aangezien de ruimte al aardig akoestisch op orde is. Maar het maakt imho een postieve bijdrage
ik kan overigens ook via een ipad via rdp direct bij de interface dus vanaf mijn luisterpositie 'live' wisselen van settings en filters en zo het verschil beoordelen.
weet jij heel wellicht wat er in versie 1.2 zit ? is die voor de datasat al wel beschikbaar ? voor mac al wel uitgerold maar voor pc helaas nog niet
[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 02-05-2018 17:12 ]
Als 100% accuraat voor jouw gehoor plat klinkt dan loont het zeker de moeite om een keer te luisteren naar een set die netjes time-aligned is. Een systeem dat fase accuraat is klinkt alles behalve plat. Naar mijn opvatting gaat het dan wel om een systeem waarin uitsluitend actieve filters zitten, er wordt dus niets passief gefilterd. Daardoor heeft iedere driver een eigen amp. Dit is zoals het in de geluidsstudio's en de grote cinema's wordt gedaan.GreNade schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:01:
[...]
100% accuraat geluid klinkt plat en levenloos in principe ja. De "frequence response" van het menselijk oor is niet 100% plat, en geluid is subjectief. Ga niet klooien met automatische calibratie en stel die set in zoals je 'm zelf goed vind klinken. Kan je uren over discussieren dat het niet accuraat is, maar voor voor jou is dat het best.
Cinema's plat? Leuke grap, maar cinema's zijn verre van plat. Ga maar meten.FrankHe schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 18:51:
[...]
Als 100% accuraat voor jouw gehoor plat klinkt dan loont het zeker de moeite om een keer te luisteren naar een set die netjes time-aligned is. Een systeem dat fase accuraat is klinkt alles behalve plat. Naar mijn opvatting gaat het dan wel om een systeem waarin uitsluitend actieve filters zitten, er wordt dus niets passief gefilterd. Daardoor heeft iedere driver een eigen amp. Dit is zoals het in de geluidsstudio's en de grote cinema's wordt gedaan.
Studio's zijn zo plat mogelijk, maar dat heeft een reden: zodat je geen frequenties mist/te hard hebt in je eindmix omdat jouw studiospeakers gekleurd zijn.
Platte EQ klinkt vrij levenloos. Als dat niet zo is dan snap je niet hoe het gehoor werkt
Share and Enjoy!
Een goede cinema heeft een zo vlakke mogelijke weergavecurve. Dan hoor je alle breedte en diepte in het geluid zoals de audio engineers het bedoeld hebben toen ze aan de productie en mixing werkten.GreNade schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:00:
[...]
Cinema's plat? Leuke grap, maar cinema's zijn verre van plat. Ga maar meten.
Studio's zijn zo plat mogelijk, maar dat heeft een reden: zodat je geen frequenties mist/te hard hebt in je eindmix omdat jouw studiospeakers gekleurd zijn.
Platte EQ klinkt vrij levenloos. Als dat niet zo is dan snap je niet hoe het gehoor werkt
Er zijn inderdaad bepaalde cinema's die een verre van vlakke weergave hebben. De zalen van Pathé zijn daar naar mijn gevoel een goed slecht voorbeeld van. Daarom ga ik ook niet meer naar Pathé, krijg koppijn van die dalcurve die ze hebben ingesteld. Gek genoeg is het geluid in CineMec doorgaans wel heel erg goed. Is weliswaar eigendom van Pathé maar CineMec blijft een eigen merkt met een hoge standaard. Nog een stap beter zijn de Curzon cinema's in Engeland, daar betaal je dan ook wat meer voor maar mijn hemel wat een fantastisch geluid hebben ze daar.
Ik zit net nog eens door die configurator te kijken. Ik heb altijd gemeten op 'frontal view' dat leek me redelijk duidelijk. Maar als je de ander voorbeelden pakt top en oblique dan lijkt het alsof de punten heel anders zijn. En om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe ze het nu precies bedoelen....
Er zijn veel bioscopen die met de AP20 draaien van datasat. Op de datasat zit een optie +10DB voor de subs Deze staat altijd aan in de bioscopen.FrankHe schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:13:
[...]
Een goede cinema heeft een zo vlakke mogelijke weergavecurve. Dan hoor je alle breedte en diepte in het geluid zoals de audio engineers het bedoeld hebben toen ze aan de productie en mixing werkten.
Er zijn inderdaad bepaalde cinema's die een verre van vlakke weergave hebben. De zalen van Pathé zijn daar naar mijn gevoel een goed slecht voorbeeld van. Daarom ga ik ook niet meer naar Pathé, krijg koppijn van die dalcurve die ze hebben ingesteld. Gek genoeg is het geluid in CineMec doorgaans wel heel erg goed. Is weliswaar eigendom van Pathé maar CineMec blijft een eigen merkt met een hoge standaard. Nog een stap beter zijn de Curzon cinema's in Engeland, daar betaal je dan ook wat meer voor maar mijn hemel wat een fantastisch geluid hebben ze daar.
Voor het inmeten van dirac kan je het beste even wisselen van plaatje tijdens het inmeten zodat je goed zit.
Je begint altijd op de luisterpositie en wijkt met de stappen maximaal 1.5 meter uit vanaf deze plek.
Ga je verder zitten qua afstand dan word er een compromis gesloten en heb je bijv over de hele linie 90% van je curve te pakken ipv. 100% op de plek waar je luistert en 80% waar je nooit zit.
het is wat lastig uit te leggen. zal zo eens de fotoś hier uploaden. maar het komt er op neer dat de posities onderling geswapt lijken tussen front en de rest vd views wat dus effectief in kan houden dat het meetbeeld niet klopt....
heb dirac denemarken het al op de mail gezet en ga zo Arend bellen wat hij er van weet. Ook ga ik voor de zekerheid zo nog maar eens een paar setjes thuis meten
want als het zo is zoals ik het nu denk is het meten ook veel simpeler.. ik snapte de volgorde ook al niet ivm het constant moeten bijstellen van de mic standaard....
edit. Arend weet van niets... Zojuist de logische volgorde ingemeten. En jawel nu is de gain / delay wel een logisch effect.... waar eerst ik direct iets had van dit klopt niet, nu dus wel. Het is helaas niet zo extreem verschil als gehoopt maar ik weet nu wel vrij zeker dat de frontal view metingen niet de juiste volgorde hebben. eens kijken wat er voor reactie van HQ komt
[ Voor 21% gewijzigd door Ray op 03-05-2018 10:57 ]
Ray schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:42:
@Masterkale1 het gekke is alleen dat de plaatjes en volgorde van meting onderling niet consistent zijn ontdekte is dus gister avond
het is wat lastig uit te leggen. zal zo eens de fotoś hier uploaden. maar het komt er op neer dat de posities onderling geswapt lijken tussen front en de rest vd views wat dus effectief in kan houden dat het meetbeeld niet klopt....
heb dirac denemarken het al op de mail gezet en ga zo Arend bellen wat hij er van weet. Ook ga ik voor de zekerheid zo nog maar eens een paar setjes thuis meten
want als het zo is zoals ik het nu denk is het meten ook veel simpeler.. ik snapte de volgorde ook al niet ivm het constant moeten bijstellen van de mic standaard....
edit. Arend weet van niets... Zojuist de logische volgorde ingemeten. En jawel nu is de gain / delay wel een logisch effect.... waar eerst ik direct iets had van dit klopt niet, nu dus wel. Het is helaas niet zo extreem verschil als gehoopt maar ik weet nu wel vrij zeker dat de frontal view metingen niet de juiste volgorde hebben. eens kijken wat er voor reactie van HQ komt
Vind dat waanzinnig oninteressant plus het is imho offtopic hier.
Nickname does not reflect reality
Het is helemaal niet offtopic. Dirac kent onder audiofielen (toch wel de basis van dit topic) vele voor- en tegenstanders en je kunt er mooie discussies over voeren.Brad Pitt schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:48:
Kan dat hele dirac geneuzel niet via DM's?
Ik stem voor
Een discussie over het nut zou hier prima op z'n plek zijn.Fairy schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:03:
[...]
Het is helemaal niet offtopic. Dirac kent onder audiofielen (toch wel de basis van dit topic) vele voor- en tegenstanders en je kunt er mooie discussies over voeren.
Ik stem voor
Een discussie over hoe je het moet gebruiken en op welke knoppen je moet drukken zoals nu gebeurd lijkt mij niet op zijn plaats hier.
Mee eens. Dit kan prima in een apart topic.Brad Pitt schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:48:
Kan dat hele dirac geneuzel niet via DM's?
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
FrankHe schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:13:
[...]
Daarom ga ik ook niet meer naar Pathé, krijg koppijn van die dalcurve die ze hebben ingesteld.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
wellcht gaat het nu even wat dieper, waar is een forum ook anders voor, met wellicht een conclusie die voor veel (toekomstige) gebruikers nuttig is
juist in een topic als dit is het bespreken van een software pakket van rond de 800 euro voor de multichannel uitvoering interessant lijkt me. Ik denk dat velen die daar een mening over hebben voor dat geld een reciever plus BR hebben staan en dan nog geld over houden voor kabels
edit. in het akoestiek topic is ook wellicht een idee. als een mod dat nodig acht verplaats het dan maar
@Masterkale1 dat is de oblique view inderdaad. vindt je het niet vreemd dat daar de meetpunten niet symmetrisch zijn tov het center punt ??
algemeen gezien meet je toch juist op dezelfde punten links al rechts of is dat nu juist wat ik dus al jaren fout doe.......
[ Voor 59% gewijzigd door Ray op 03-05-2018 13:31 ]
Maar met het principe van dirac lijkt me niet zoveel mis. Perfect inregelen op een specifieke luisterpositie is in elk geval geen onzin. Een prijs van 800 euro voor de software klinkt me verder niet heel gek in de oren. Het is software met een relatief beperkte markt en naar ik vermoed aardige ontwikkelingskosten. Het is hoe dan ook van een hele andere order dan interlinks of netsnoertjes van 800 euro.
Regeren is vooruitschuiven
[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 03-05-2018 13:28 ]
Ik heb het een aantal keren gelezen en ook google er op los gelaten maar kan je het iets duidelijker uitleggen eventueel met wat google tips / linkjes ?Jag schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:28:
Het doet iig iets, itt de meeste Audiofield interventies. Maar het principe klopt niet, je kan niet een correctie doorvoeren op basis van direct en gereflecteerd geluid en verwachten dat je een goed resultaat krijgt. Iig boven de zogenoemde Schröder frequentie waarboven staande golven overgaan naar reflecties. Voor laag frequent is het een simpele maar doeltreffende oplossing voor een enkele luisterpositie.
als ik op 'de juiste?' manier meet volgens de tekening van @Masterkale1 zie ik in de output grafieken ook nog minder verschil tussen links en rechts. ook de voorgesteld gain l = 0,1 db en de delay 0,02ms. die staan dus uit.
Maar ik heb door een fout in de demping vd ruimte die niet zo maar te herstellen is een enorme afval in het hoog vanaf 10k. als ik daar dus niets mee doe dan is het behoorlijk levenloos. Een full range filter lost dit op maar ik begrijp van jou dat er ook een 'andere kant' aan die oplossing zit ?
overigens zijn in mijn geval de muren / plafond akoestisch aangepakt en direct reflectie vanaf de grond ook zo goed als onmogelijk
Ja ik heb het gedaan zoals je duidelijk kan zien als op TOP en FRONT view bekijkt.Ray schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:01:
vind het prima als een mod het afsplitst maar het is wel enigzins opvallend dat de meeste die er commentaar op hebben zelf hier zelfden of nooit iets posten.......
wellcht gaat het nu even wat dieper, waar is een forum ook anders voor, met wellicht een conclusie die voor veel (toekomstige) gebruikers nuttig is
juist in een topic als dit is het bespreken van een software pakket van rond de 800 euro voor de multichannel uitvoering interessant lijkt me. Ik denk dat velen die daar een mening over hebben voor dat geld een reciever plus BR hebben staan en dan nog geld over houden voor kabelsImmers ruimtecorrectie zit toch al in de reciever.........
edit. in het akoestiek topic is ook wellicht een idee. als een mod dat nodig acht verplaats het dan maar
@Masterkale1 dat is de oblique view inderdaad. vindt je het niet vreemd dat daar de meetpunten niet symmetrisch zijn tov het center punt ??
algemeen gezien meet je toch juist op dezelfde punten links al rechts of is dat nu juist wat ik dus al jaren fout doe.......
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Bij degene links meet je helemaal links op andere hoogte dan helemaal rechts. Of je dit verschil in de praktijk gaat horen dat weet ik niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Masterkale1 op 03-05-2018 15:52 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Ray op 03-05-2018 17:43 ]
het verschil hoor ik wel degelijk. de output grafieken zijn ook duidelijk anders.Masterkale1 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:43:
[...]
Ja ik heb het gedaan zoals je duidelijk kan zien als op TOP en FRONT view bekijkt.
Bij degene links meet je helemaal links op andere hoogte dan helemaal rechts. Of je dit verschil in de praktijk gaat horen dat weet ik niet.
Ik heb reactie van Dirac (en dan stop ik hier ook
'volgorde niet van belang maar de punten wel' ja duh
maar dan wel met deze afbeelding....
afstanden naar boven en onder dus veel ruimer dan in jou afbeelding
komt op hetzelfde neer als alle andere tekeningen :-)Ray schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:42:
[...]
het verschil hoor ik wel degelijk. de output grafieken zijn ook duidelijk anders.
Ik heb reactie van Dirac (en dan stop ik hier ook)
'volgorde niet van belang maar de punten wel' ja duh![]()
maar dan wel met deze afbeelding....
[afbeelding]
afstanden naar boven en onder dus veel ruimer dan in jou afbeelding
Je kan meerdere profielen opstaan in een datasat en elk profiel kan je koppelen aan een eigen curve. . Ik heb bijv. Atmos Lig (als ik lui ben) , Atmos scherm omhoog, Auro gordijnen dicht etc. Ik heb een hele excel sheet ervoor aangemaakt omdat het een gigantische bak met instellingen oplevert.T-MOB schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:21:
Ik zou zelf die 800 euro liever bijtellen op het budget voor luidsprekers. Mijn woonkamer verandert acoustisch gezien ongeveer continu (deuren en gordijnen open/dicht, spullen op een andere plek, etc). Daar valt niet tegenop te regelen, dus de 800 piek om de afstemming perfect te krijgen zijn in mijn situatie niet zo best besteed.
Maar met het principe van dirac lijkt me niet zoveel mis. Perfect inregelen op een specifieke luisterpositie is in elk geval geen onzin. Een prijs van 800 euro voor de software klinkt me verder niet heel gek in de oren. Het is software met een relatief beperkte markt en naar ik vermoed aardige ontwikkelingskosten. Het is hoe dan ook van een hele andere order dan interlinks of netsnoertjes van 800 euro.
Masterkale1 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 19:53:
[...]
<> Ik heb een hele excel sheet ervoor aangemaakt omdat het een gigantische bak met instellingen oplevert.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja eigenlijk wel hè....Masterkale1 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 19:47:
[...]
komt op hetzelfde neer als alle andere tekeningen :-)
Ik had al maanden met arta zitten meten op reflectie en nagalm. Dat doe je dus op symmetrische punten. Daarna dirac aangeschaft omdat ik er met vsp plug ins niet het gewenste resultaat had
En dus jaren verkeérd ingemeten
Dus te mooier is het effect nu. Dat dan weer wel! Nu klopt het gewoon wat het daarvoor eigenlijk nooit precies deed maar wat ik nooit exact kan duiden
Heb ondertussen ook zo,n veertig filters....en dat alleen voor stereo. Gelukkig .... kloppen er nu maar vier...grote schoonmaak kan beginnen!
[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 03-05-2018 20:34 ]
Heb je nu al nieuwe metingen gedaan dan?Ray schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 20:29:
[...]
Ja eigenlijk wel hè....![]()
Ik had al maanden met arta zitten meten op reflectie en nagalm. Dat doe je dus op symmetrische punten. Daarna dirac aangeschaft omdat ik er met vsp plug ins niet het gewenste resultaat had
En dus jaren verkeérd ingemeten![]()
Dus te mooier is het effect nu. Dat dan weer wel! Nu klopt het gewoon wat het daarvoor eigenlijk nooit precies deed maar wat ik nooit exact kan duiden
Absoluut! En nu ik heerlijk aan het luisteren en stereobeeld en focus kloppen nu veel beter!
Misschien ook de diamanten tweeter maar eens terugplaatsen danRay schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 20:35:
[...]
Absoluut! En nu ik heerlijk aan het luisteren en stereobeeld en focus kloppen nu veel beter!
Heb je ook 2 verschillende filters gemaakt voor voor het stofzuigen en erna?Ray schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 20:35:
[...]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Verwijderd
ik geloof absoluut niet in al die producten van fabrikanten die ons slangenolie proberen te verkopen in de vorm van peperdure bedrading en allerlei andere eveneens zeer dure "oplossingen". In veel gevallen is het een oplossing voor een vaag, vaak semi-wetenschappelijk, onderbouwd en slechts bij zeer weinigen bekend "probleem".
Als je zo'n product bekijkt, zie je soms (ook niet altijd...) wat betere kwaliteit onderdelen, veel luxe ogende bling er omheen en vooral een hoop blabla. De optelsom van de gebruikte materialen is vrijwel altijd slechts een fractie van de verkoopprijs. Natuurlijk, voor een goed idee of zelfs een briljante oplossing mag best meer geld worden gevraagd, maar in 99,9% van de gevallen gaat het daar niet om. Onze zwakte is nu eenmaal dat we graag willen geloven in slangenolie, zeker als die prachtig wordt verpakt.....
Mijn advies: als je denkt dat je installatie beter wordt van dat soort producten, dan heb je destijds misschien al te weinig geld geïnvesteerd in een kwalitatief goede installatie. Dan kun je beter die paar duizend euro die je voor dat magische speakerdraad wilde betalen steken in een betere set boxen of een betere versterker.....
helaas vergeet een groot deel dan de akoestiek aan te pakken en investeert dan in kabels die uiteindelijk de laatste paar procent uit kunnen maken maar de grote verbeterpunten blijven zitten
overall ben ik het volledig met je eens dat je eerst al het andere aan pakt en daarna als je nog geld te veel hebt de elven tweaks. Maar ook die zijn leuk
maar goed dat is ook een stukje kern, en de zoveelste herhaling, van dit topic.
het is wellicht ook wel een keer handig, vooral voor nieuwkomers, dit een keer duidelijk in de TS te zetten.
iemand die in de MM shopt zal sneller een duurdere kabel (terecht!) overdone vinden dat een vaste klant van Rhapsody die je raar aan zal kijken als hij iets onder de 1000 euro aangeboden krijgt
https://rhapsody.nl/
@Yaksa nee maar wel eentje met mijn wijsneus op
[ Voor 35% gewijzigd door Ray op 03-05-2018 22:01 ]
Verwijderd
Tja, dat jij gelooft dat die kabels (of wat dan ook aan andere "oplossingen") je die paar procent meer brengen, dat mag. Er is, zoals je zelf ook aangeeft, een groep audiofielen die dat graag wil geloven en daar soms idioot veel geld in steekt. Als dat je ding is, dan mag/moet je dat zelf weten.Ray schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:54:
@JvdB80 heel in het algemeen gaat men ook pas als laatste! investeren in de (erg dure) kabels. Dus nadat er voor de rest van de hardware binnen het budget niets meer te upgraden valt
helaas vergeet een groot deel dan de akoestiek aan te pakken en investeert dan in kabels die uiteindelijk de laatste paar procent uit kunnen maken maar de grote verbeterpunten blijven zitten
overall ben ik het volledig met je eens dat je eerst al het andere aan pakt en daarna als je nog geld te veel hebt de elven tweaks. Maar ook die zijn leuk
maar goed dat is ook een stukje kern, en de zoveelste herhaling, van dit topic.
het is wellicht ook wel een keer handig, vooral voor nieuwkomers, dit een keer duidelijk in de TS te zetten.
iemand die in de MM shopt zal sneller een kabel (terecht!) overdone vinden dat een vaste klant van Rhapsody die je raar aan zal kijken als hij iets onder de 1000 euro aangeboden krijgt
https://rhapsody.nl/
De kern van mijn verhaal is dat ik absoluut niet (toegegeven: sinds een aantal jaren niet meer) bij die groep gelovigen hoor. Er bestaan geen magische Volts, electronen of Ohms die iedereen heeft gemist behalve de fabrikant van product X, geen door elven bij maanlicht gesmede superkabels. 99,9% van al dat spul is klinkklaar bedrog of wordt gemaakt door mensen die van foute veronderstellingen uitgaan en daar opvallend veel geld voor vragen. Enig objectief bewijs voor de effectiviteit van die wonderproducten (inclusief peperduur speakerdraad) is nog nooit geleverd. Natuurlijk, er wordt door slimme verkopers regelmatig geschermd met (betaalde?) deskundigen en allerlei grafiekjes die van alles moeten aantonen, maar wetenschappelijk bewijs is er niet. En vraag je af: als de verbetering van een bepaald product zo zonneklaar is, waarom is er dan nooit een écht wetenschappelijk onderzoek geweest dat die bevinding ondersteunt?
Probleem is: Akoestiek goed aanpakken is lastig, en ingrijpend. Zaken als DSPs kunnen zeker helpen, maar zijn wel een middel dat je in hoort te zetten nadat je de akoestiek al zo goed mogelijk hebt gemaakt. En dan kan je of aan de hele inrichting van je luisterruimte gaan verbeteren met alle moeite en subtiele veranderingen die daarbij horen (en WAF problemen), of je kan een paar duizend Euro steken in een stel magische stenen en een elfenkabel, waarvan ze denken dat het verbetering oplevert. Als geld niet een heel groot bezwaar is, dan is dat toch wel een erg aanlokkelijke optie voor velen blijkbaar.Ray schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:54:
@JvdB80 heel in het algemeen gaat men ook pas als laatste! investeren in de (erg dure) kabels. Dus nadat er voor de rest van de hardware binnen het budget niets meer te upgraden valt
Het blijkt al weer even geleden:Verwijderd schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:49:
Als je zo'n product bekijkt, zie je soms (ook niet altijd...) wat betere kwaliteit onderdelen, veel luxe ogende bling er omheen en vooral een hoop blabla. voor dat magische speakerdraad wilde betalen steken in een betere set boxen of een betere versterker.....
burne in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 4"
Zo hard heb je kwaliteit en afwerking nodig voor een perfect strakke frequentie-karakteristiek van je interlink-kabel.
Verwijderd
Ho ff, nu zit je écht fout. Die vervorming kan wel degelijk zéér schadelijk zijn voor je systeem, ook al merk je er niets van.burne schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:45:
Het blijkt al weer even geleden:
burne in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 4"
Zo hard heb je kwaliteit en afwerking nodig voor een perfect strakke frequentie-karakteristiek van je interlink-kabel.
Maar gelukkig, tegen dat soort storingen bestaat wel degelijk een magische oplossing, een kabel met gequadrateerde p-constante en anti-zwerfstroom hyperionschakeling. Voor slechts 6023,- Eurootjes (met hoge korting omdat jij het bent) kan hij de uwe zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Masterkale1 op 04-05-2018 00:02 ]
Verwijderd
Tja, we willen allemaal graag geloven in dat éne magische product. Maar zoals ik ooit eens leerde over de Nederlandse wet mbt. oplichting: runderen worden niet bij wet beschermd.Sissors schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:43:
Probleem is: Akoestiek goed aanpakken is lastig, en ingrijpend. Zaken als DSPs kunnen zeker helpen, maar zijn wel een middel dat je in hoort te zetten nadat je de akoestiek al zo goed mogelijk hebt gemaakt. En dan kan je of aan de hele inrichting van je luisterruimte gaan verbeteren met alle moeite en subtiele veranderingen die daarbij horen (en WAF problemen), of je kan een paar duizend Euro steken in een stel magische stenen en een elfenkabel, waarvan ze denken dat het verbetering oplevert. Als geld niet een heel groot bezwaar is, dan is dat toch wel een erg aanlokkelijke optie voor velen blijkbaar.
Als je zo makkelijk afstand doet van je zuurverdiende geld voor de vage claims over een magische elfenkabel, dan is dat maar zo.....
En toch..... heb ik moeite met het gemak en de klinkklare flauwekul waarmee verkopers die spullen aanprijzen.
Ik zie geen getallen, ik zie twee onbegrijpelijke plaatjes zonder enige vorm van uitleg wat we zien.Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 00:00:
Voor de mensen die getallen leuk vinden.
Jij bent een audiofiel, gok ik zo. Bitjes uit jouw Oppo zijn blonder en hebben blauwere ogen dan bitjes uit andere apparaten.
Verwijderd
Dat is uiteraard wél een punt. Een fabrieksmatig gemaakte speler kán voordeel hebben van een beetje finetunen. Maar daarmee heb je het bestaansrecht van de elfenkabel niet waargemaakt.....Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 00:00:
Voor de mensen die getallen leuk vinden. Dit gaat over mijn oppo speler, voor en na tuning. Het resultaat is duidelijk hoorbaar en zichtbaar (speel via bitstream HDMI)
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat is zeker waar. Wat je ziet is hoog frequente vervuiling. Meten van voltages en frequenties meten tot gehoor bereik is niet voldoende. Weet wat je meet.burne schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 00:04:
[...]
Ik zie geen getallen, ik zie twee onbegrijpelijke plaatjes zonder enige vorm van uitleg wat we zien.
Jij bent een audiofiel, gok ik zo. Bitjes uit jouw Oppo zijn blonder en hebben blauwere ogen dan bitjes uit andere apparaten.
Wat ik al eerder zei, mensen die het niet geloven. Kom maar luisteren, neem jouw mediaboxje maar mee en ik zal een blindtest starten tussen mijn oppo en het mediaboxje of HTPC.
Kabels zijn de laaste stap in de keten vind ik. Uit een tuning haal je stukken meer voor het geld dan een dure kabel of stekker. Kabels en stekers zijn echt de laatste procentjes (fine tunen)Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 00:09:
[...]
Dat is uiteraard wél een punt. Een fabrieksmatig gemaakte speler kán voordeel hebben van een beetje finetunen. Maar daarmee heb je het bestaansrecht van de elfenkabel niet waargemaakt.....
Je wilt mij niet op de koffie hebben. Je wil dat James Randi langskomt, want daar kun je een miljoen dollar mee verdienen. Aan mijn hoon en spot heb je niets.Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 00:09:
Kom maar luisteren, neem jouw mediaboxje maar mee en ik zal een blindtest starten tussen mijn oppo en het mediaboxje of HTPC.
Als je zo zeker van je zaak bent, waarom ben je daar niet voor gegaan? Met een miljoen dollar in een sok kun je de komende 20-30 jaar doen wat je nu doet zonder een dag te werken. Langer als je slim en conservatief investeert.
Verwijderd
En dan? Ik zie twee schermen en neem aan dat die de resultaten (bij -42dB??) voor en na weergeven van je Oppo. Ik kan lullig doen en vragen naar bewijs dat enz., maar ik neem aan dat het deugt wat je laat zien.Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 00:09:
Dat is zeker waar. Wat je ziet is hoog frequente vervuiling. Meten van voltages en frequenties meten tot gehoor bereik is niet voldoende. Weet wat je meet.
Wat ik al eerder zei, mensen die het niet geloven. Kom maar luisteren, neem jouw mediaboxje maar mee en ik zal een blindtest starten tussen mijn oppo en het mediaboxje of HTPC.
Dat roept wel een vraag op, namelijk of dat verschil overal (dus niet alleen bij -42 dB) écht hoorbaar is?
Dan is de volgende vraag of jouw gehoor als absolute referentie kan dienen? Ik durf te roepen van niet, net zo min als mijn gehoor of van wie dan ook dat kan. Wat ook nog meespeelt: je ziet op je scope dat er een verschil is, dan zitten wij mensen helaas ook nog zo in elkaar dat we dat verschil vervolgens écht denken te horen, of dat nu klopt of niet.
Derde vraag: je zegt dat je meet tot buiten het gehoorbereik. Hoe kun je dan via het gehoor nog ooit iets van die meting bevestigen?
Verwijderd
Hoe vaak jij en anderen dat ook roepen: ik heb er nog nooit een greintje bewijs van gezien.Masterkale1 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 00:12:
Kabels zijn de laaste stap in de keten vind ik. Uit een tuning haal je stukken meer voor het geld dan een dure kabel of stekker. Kabels en stekers zijn echt de laatste procentjes (fine tunen)
Waarom zou een elfenkabel of -stekker zelfs maar een kwart procent verschil maken in verhouding tot kwalitatief voldoende maar veel goedkopere producten?
Je stuurt gewoon stroom door een kabel, of dat dan digitale nulletjes en eentjes zijn of analoge stroompjes maakt niet zo veel uit. De verschillen tussen de elfenkabel en de gewone kabel zouden dus heel simpel meetbaar moeten zijn. Toch heb ik dát nooit gezien, wel allerlei fraai verzonnen grafieken met veel tekst en vooral veel onbewezen claims.
De vraag is dan wel of die kwart procent (en meer..) niet gewoon in een meetafwijking zit..... omdat wie dan ook gehoormatig al nooit in staat zal zijn om dat verschil te horen, ook niet een paar procent.
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic