Stroomkabels kunnen wel degelijk invloed hebben.
Ik heb onlangs iets geks meegemaakt:
Als ik van huis ga of ga slapen doe ik altijd de apparatuur 'hard' uit, na netjes afsluiten gaat de stroom er af door middel van een geschakeld stekkerblok. Sluipverbruik, bescherming tegen piekspanningen, ik slaap minder lekker als het nog aan staat (geen idee waarom

Blinde testmethode: het een keer vergeten, en de volgende ochtend afvragen waarom ik zo slecht sliep, bij de computer komen, 'oh ja')
Ik was in de woonkamer, net thuisgekomen, en hoorde op regelmatige tijden *plop* [soort van ultrasoon piepje], was om de ongeveer 20 seconden.
Geen idee waar het vandaan kwam, aquariumpomp en verlichting uitgezet, 'verder stond er niets aan', maar nog steeds: *plop* [squeak].
Alles hangt wel aan elkaar, vanaf de 'centrale' stekkerdoos met overspanningsbeveiliging gaan er weer andere stekkerdozen (schakelbaar en voor permanente stroom voor o.a. aquarium en KPN IPTV kastje), netwerkkabels zijn allemaal S-FTP die geaard zijn in de meterkast, alles volgens de regels van het aansluiten (behalve het stekkerdoos achter stekkerdoos)
Na heel veel zoeken uiteindelijk gevonden. Mijn
pricewatch: Logitech Z150 Zwart setje die ik bij mijn computer in de huiskamer had staan.
Het zou onmogelijk moeten zijn, die dingen stonden hard (met de stekkerblokschakelaar, net als de computer, receiver, televisie, netwerkswitch die er ook aan zaten) uit.
Maar toch, *plop* [squeak].
Ik wist dat ze niet helemaal lekker waren, na uitschakelen (geen zin om die speakerset zelf uit te zetten, gaan gewoon met met de centrale schakelaar mee uit) ploppen ze een paar keer, en dan zijn ze stil. Dacht ik.
Geen idee wat de werkelijke oorzaak was van de storingen (ik vermoed de schakelende adaptervoeding, lange draad als een soort van antenne die net genoeg energie levert voor dat pulsje), maar na het omdraaien van de adapter is het nu definitief stil.
Moraal: Goede stroomkabels kunnen invloed hebben op het geluid, maar als je goedkopere goed gebruikt kan het ook schelen. Mocht je ook vage dingen horen: draai de netstekker eens om. Zeker met de meer moderne schakelende voedingen kan het helpen. Het was een heel zacht plopje, maar als dat door de muziek heen komt kan dat heel irritant zijn. (nooit gehoord als het aan stond, maar kan zijn dat andere apparatuur anders reageert, denk maar aan het 'plopjes' probleem van de Logitech Z5500 van langer geleden, als er een apparaat ergens anders aan ging plopten die ook)