Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 121 Laatste
Acties:

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:41

dragonhaertt

@_'.'

FrankHe schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:40:
Graag zou ik een korte rondvraag willen doen. Alstublieft allemaal individueel antwoorden. Heb je ooit een dubbelblind test gedaan met een goede converter en een Grimm Audio's CC1 wordclock? Een simpel Ja of Nee volstaat. Ik ben benieuwd.
Nee, maar dat ik dit zelf niet heb gedaan betekend dat niet dat ik de theorie er achter niet kan doorgronden. (drogreden)
Ik stel een oprechte vraag. Waarom zou een wordclock enig effect hebben op een systeem waar maar één ADC aan het werk is?

Data -(digitaal signaal)> ADC -(analoog signaal)> koptelefoon

Waar moet een wordclock toegepast worden?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20
@FrankHe ik snap precies je punt.

DCS heeft vanuit de pro wereld dit al rond de jaren 2000 ook voor thuis gebruik standaard als optie in hun (huidige) assortiment.

DAC / Upsampler / Wordclock

En het is relatief simpel. Hoor je de meerwaarde niet van de klok dan is dat dus niet de bottle neck van je totale systeem

en dat is denk ik in dit forum in veel gevallen waar men totaal aan voorbij gaat. bepaalde zaken hoor je simpelweg niet als een luidspreker of ruimte dit niet (goed) kan weergeven

hier thuis hetzelfde. 3 setjes staan die op papier allemaal netjes 20 - 20k moeten doen. Maar toch hoor ik op de ene wel 'mirco details' of te wel gewoon zachte ritsels over bekkens etc terwijl op de ander dat totaal niet opvalt en zelfs als ik er bewust naar probeer te 'zoeken' het moeilijk er uit te halen is

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12 14:38
[...]

Graag zou ik een korte rondvraag willen doen. Alstublieft allemaal individueel antwoorden. Heb je ooit een dubbelblind test gedaan met een goede converter en een Grimm Audio's CC1 wordclock? Een simpel Ja of Nee volstaat. Ik ben benieuwd.
Nee om de zelfde reden waarom ik geen Yamaha DM2000VCM digitale mixer heb staan, ik heb geen studio thuis en luister niet gelijktijdig naar meerdere digitale bronnen. Daarom is een wordclock thuis totaal overbodig.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-12 19:16
Laat ik voor de grap mijn ervaring delen. Dit was enige jaren geleden bij Helios Pro Audio Solutions in Haarlem. Het is geen ramp als je ze niet kent. Helios is namelijk een leverancier voor Recording, Broadcast en Postproductie dus als gemiddelde consument zul je niet met ze in aanraking komen. Ik maakte onderdeel uit van een team dat voor een leuk bedrag de nieuwe productiestudio mocht gaan inrichten voor een bekende persoon uit de Dance wereld. In de luisterruimte van Helios hebben we twee luistersessies gehad, om uit te vinden welke monitoren en welke converters het beste zouden passen. Na ongeveer een uur zegt, Ulmt van der Linden, wacht even ik laat je nog iets horen. Hij start de muziek en binnen een paar seconden zeg ik, dat moeten we hebben, wat is het? Hij zegt, je hebt net dezelfde converter gehoord maar nu aangestuurd met de Grimm Audio's CC1 wordclock. We hebben toen direct een aantal dubbelblind tests gedaan en het was met een 100% score duidelijk wanneer deze wordclock er wel en niet op was aangesloten.

Dit ging over een 2.0 (stereo) afluisteropstelling. De meerwaarde van een goede wordclock was evident. Deze ervaring wil ik even met iedereen delen. Graag moedig ik iedereen aan om het zelf te gaan beluisteren. Kom daarna terug in dit topic voor de verdere discussie van je bevindingen.

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12 16:49
FrankHe schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:25:
Laat ik voor de grap mijn ervaring delen. Dit was enige jaren geleden bij Helios Pro Audio Solutions in Haarlem. Het is geen ramp als je ze niet kent. Helios is namelijk een leverancier voor Recording, Broadcast en Postproductie dus als gemiddelde consument zul je niet met ze in aanraking komen. Ik maakte onderdeel uit van een team dat voor een leuk bedrag de nieuwe productiestudio mocht gaan inrichten voor een bekende persoon uit de Dance wereld. In de luisterruimte van Helios hebben we twee luistersessies gehad, om uit te vinden welke monitoren en welke converters het beste zouden passen. Na ongeveer een uur zegt, Ulmt van der Linden, wacht even ik laat je nog iets horen. Hij start de muziek en binnen een paar seconden zeg ik, dat moeten we hebben, wat is het? Hij zegt, je hebt net dezelfde converter gehoord maar nu aangestuurd met de Grimm Audio's CC1 wordclock. We hebben toen direct een aantal dubbelblind tests gedaan en het was met een 100% score duidelijk wanneer deze wordclock er wel en niet op was aangesloten.

Dit ging over een 2.0 (stereo) afluisteropstelling. De meerwaarde van een goede wordclock was evident. Deze ervaring wil ik even met iedereen delen. Graag moedig ik iedereen aan om het zelf te gaan beluisteren. Kom daarna terug in dit topic voor de verdere discussie van je bevindingen.
Onze ervaringen met Helios zijn helaas slecht
(is wel een flinke tijd geleden, ik weet de details ook niet meer exact), we waren op zoek naar een hoogwaardige audio interface en bij Helios iets aangekocht, bij testen en meten bleek dat dit ding bij lange na niet zijn opgegeven SNR haalde (verschil was echt belachelijk, dat ding moet stuk geweest zijn oid); ik weet niet meer precies hoe Helios reageerde, maar het was iig duidelijkheid dat ze of echt geen idee hadden waar het over ging, of gewoon geen service wilde verlenen, sindsdien heb ik niet zo'n hoge pet meer op van Helios helaas.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

FrankHe schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:25:

Je geeft nog steeds geen antwoord op de vraag. Hou eens op met "je moet het zelf horen" en kom eens met een argument vanuit waar een discussie mogelijk is. Ik ben oprecht geinteresseerd hoe je denkt dat een externe wordclock beter is dan een simpel 10ppm kristal.

Waar wordt die wordclock gebruikt?
Welk signaal wordt er vervangen door deze wordclock? (en hoe verhouden deze signalen zich)
Hoe denk je dit toe te passen in een systeem van telefoon->koptelefoon? (waar volgens mij de discussie over de wordclock begon, ik zal het nog even teruglezen straks)

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-12 18:52
Ray schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:46:
@FrankHe ik snap precies je punt.

DCS heeft vanuit de pro wereld dit al rond de jaren 2000 ook voor thuis gebruik standaard als optie in hun (huidige) assortiment.

DAC / Upsampler / Wordclock

En het is relatief simpel. Hoor je de meerwaarde niet van de klok dan is dat dus niet de bottle neck van je totale systeem

en dat is denk ik in dit forum in veel gevallen waar men totaal aan voorbij gaat. bepaalde zaken hoor je simpelweg niet als een luidspreker of ruimte dit niet (goed) kan weergeven

hier thuis hetzelfde. 3 setjes staan die op papier allemaal netjes 20 - 20k moeten doen. Maar toch hoor ik op de ene wel 'mirco details' of te wel gewoon zachte ritsels over bekkens etc terwijl op de ander dat totaal niet opvalt en zelfs als ik er bewust naar probeer te 'zoeken' het moeilijk er uit te halen is
Nee dat kan niet volgens de kenners hier ;).

Laten we het verhaal eens omdraaien, ik denk dat mensen met een eenvoudige set hun aankoop als "beste koop" beschouwen en bevestigsd willen hebben dat er weinig beters op de markt is. Want nagenoeg alle spelers en versterkers doen hetzelfde 8)7

Een vriend van me is overgestapt op een NAD 758 v3 receiver, van zijn 10 jaar oude Okyo receiver. Echt een flinke winst op alle vlakken "de vage termen voor de niet audiofielen" voor een relatief goedkope aanschaf.

Grappig dat mensen hier oordelen die zelf geen audiofiel zijn of niks met audio hebben.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Masterkale1 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:00:
Grappig dat mensen hier oordelen die zelf geen audiofiel zijn of niks met audio hebben.
Kunnen we deze drogreden en aanname voortaan achterwege laten? Die heb je nu al meermale hier neergeplempt.

Jij bent geen schoenmaker dus je kan niet beoordelen welke schoenen fijn lopen.
Jij bent geen audiofiel dus je kan de natuurkunde en elektrotechniek achter dit systeem niet begrijpen? 8)7

Ik ontwerp zelf analoge frontend, ik debug nanvolt nauwkeurige sensor-systemen. Ik vraag om een simpele uitleg waarom de klok in een DAC systeem van <2000 euro niet afdoende zou zijn.

• SnowDude
Als een wordclock verbetering biedt dan heb je een hele shitty DAC. En shitty DAC's hebben over het algemeen geen wordclock input.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:58
Ik kom vaak genoeg in studio's als muzikant en heb een kleine eigen studio. Aangezien mijn eigen studio maar 1 DA converter heeft (het mengpaneel met ingebouwde DAW) is een wordclock overbodig. Dit is ook de crux voor thuissystemen: er is maar één DA converter, dus er zijn geen meerdere converters die je op elkaar af moet stemmen met een word clock! Sterker nog, het hebben van een externe clock waar het niet nodig is, is slechter voor je signaal.(meetbaar!). Als ik opnames maak met video gebruik ik de ingebouwde clock die ik aansluit tussen camera en mic-opname apparaat, werkt prima! In de meeste studio's staat vaak spul met goede prijs/kwaliteit zoals behringer, tascam of antelope omdat zij ook gewoon budgetten hebben en je zodoende nummers perfect kan opnemen zonder diep in de buidel te tasten. En zelfs dan is het verschil van verschillende wordclocks te horen. 1x een test gedaan met het uitzetten van de oven van een clock waardoor het kristal snel afkoelt, dan krijg je wel een geinig en hoorbaar effect maar dit is dan ook extreem.
Ray schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:46:
@FrankHe 3 setjes staan die op papier allemaal netjes 20 - 20k moeten doen. Maar toch hoor ik op de ene wel 'mirco details' of te wel gewoon zachte ritsels over bekkens etc terwijl op de ander dat totaal niet opvalt en zelfs als ik er bewust naar probeer te 'zoeken' het moeilijk er uit te halen is
Dit herken ik wel. maar heeft vooral met de frequency response te maken hoor. Soms werkt het zelfs andersom dan je zou verwachten: bij relatief slechte autospeakers hoor ik soms een lijn op de basgitaar veel beter dan op de studiomonitors, maar dat is gewoon omdat het dus beter ge-accentueert wordt door de niet-lineaire respons.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Om nog even terug te komen op de wordclock, aangezien ik niet verwacht hier antwoord op te krijgen na drie maal de vraag ontwijken.

Volgens Grimm Audio: "and the CC1 is typically accurate to 2ppm to insure any thinkable downstream device will lock. Tighter accuracy specs serve no purpose as audio is concerned. "

Een 2ppm crystal clock oscillator kost je doorgaans zo'n 5-10 euro. 5ppm kan onder de halve euro.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-12 11:40
Masterkale1 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:00:
Waar blijven de dubbelblinde test resultaten?

Ipv doelloos over alles heen te praten?

Nickname does not reflect reality

• SnowDude
dragonhaertt schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:17:
Volgens Grimm Audio: "and the CC1 is typically accurate to 2ppm to insure any thinkable downstream device will lock. Tighter accuracy specs serve no purpose as audio is concerned. "
En dan nog zelf aangeven ook dat een strakkere clock niet hoorbaar is ;)

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

SnowDude schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:19:
[...]

En dan nog zelf aangeven ook dat een strakkere clock niet hoorbaar is ;)
Daarnaast koop je voor 1000 euro een 1ppm functie generator, heeft ook gewoon een nette BNC uitgang en is ook meteen bruikbaar voor je thuis-electro-lab.

• SnowDude
dragonhaertt schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:22:
[...]

Daarnaast koop je voor 1000 euro een 1ppm functie generator, heeft ook gewoon een nette BNC uitgang en is ook meteen bruikbaar voor je thuis-electro-lab.
Maar die is niet HiFi :+ Dan krijg je een veel te clean signaal waardoor je geen ruimte in je signaal hebt

[ Voor 11% gewijzigd door SnowDude op 08-05-2018 11:25 ]

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

SnowDude schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:24:
[...]

Maar die is niet HiFi :+ Dan krijg je een veel te clean signaal waardoor je geen ruimte in je signaal hebt
Klopt, is alleen maar hoge kwaliteit, temperatuur gestabiliseerd, gekalibreerd, TCR gecompenseerd en degelijk gedocumenteerd.
(in tegenstelling tot de "typically accurate to 2ppm" in een mooi houten doosje zonder meet-spec of datasheet)

[ Voor 15% gewijzigd door dragonhaertt op 08-05-2018 11:27 ]

• Masterkale1
Brad Pitt schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:18:
[...]

Die resultaten worden dan toch in twijfel getrokken.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:53

servies

Veni Vidi Servici

Brad Pitt schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:18:
[...]

Die komen er niet... Waarschijnlijk weet hij niet eens hoe hij zo'n test zou moeten uitvoeren want dan komt z'n droomwereldje in gevaar...

• Masterkale1
dragonhaertt schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:05:
[...]

Kunnen we deze drogreden en aanname voortaan achterwege laten? Die heb je nu al meermale hier neergeplempt.

Jij bent geen schoenmaker dus je kan niet beoordelen welke schoenen fijn lopen.
Jij bent geen audiofiel dus je kan de natuurkunde en elektrotechniek achter dit systeem niet begrijpen? 8)7

Ik ontwerp zelf analoge frontend, ik debug nanvolt nauwkeurige sensor-systemen. Ik vraag om een simpele uitleg waarom de klok in een DAC systeem van <2000 euro niet afdoende zou zijn.
Deze was niet specifiek voor jou bedoeld. Tuurlijk kan het zijn dat er er natuurlijke en elektrotechniek begrepen kan worden, vaak worden niet alle invloeden meegenomen in bepaalde berekeningen. Of zijn ze simpelweg bij nagenoeg niemand bekend.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Masterkale1 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:41:
[...]

Deze was niet specifiek voor jou bedoeld. Tuurlijk kan het zijn dat er er natuurlijke en elektrotechniek begrepen kan worden, vaak worden niet alle invloeden meegenomen in bepaalde berekeningen. Of zijn ze simpelweg bij nagenoeg niemand bekend.
Het is audio he....geen quantummechanica.
Als er íets in de elektrotechniek begrepen wordt dan is het wel audio. Bijna iedere elektronicus maakt als eerste hobbyproject een (audio-)versterker.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

EddoH schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:51:
[...]

Het is audio he....geen quantummechanica.
Als er íets in de elektrotechniek begrepen wordt dan is het wel audio. Bijna iedere elektronicus maakt als eerste hobbyproject een (audio-)versterker.
Kan me inderdaad nog wel herinneren een zo'n onzuinig mogelijk klasse-A versterkertje te bouwen. Vervorming van de sinus heel mooi te zien, maar geweldige bas! Door de grote energie-verstoking kreeg de muziek een mooie warme klank (of waren het die power-weerstanden die warm werden? 8) )

• Brad Pitt
Masterkale1 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:37:
Ik begrijp. Jedi powers => wetenschap.

'Nuff said lijkt mij.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Masterkale1 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:37:
[...]

"Ik heb deze theorie die nergens ooit bevestigd is"

"Oh ja? waardoor komt dat dan?"

"Kom maar luisteren als je het niet gelooft, ik heb het zelfs gemeten."

"Mogen we de meetresultaten zien?"

"Nee, geloof je toch niet"

Is erg lastig discussieren zo

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:22
[...]
Nee. Ik heb echter wel les gehad van Eelco Grimm in hoogsteigen persoon. Ik blijf dan ook bij:
AvAars schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 02:04:
[...]
De reden dat dit soort dure oplossingen standaard zijn voor geluidsstudios is dat ze daar originele bronnen opnemen; tig sporen tegelijkertijd met een samplerate van om en nabij 192kHz, waarna honderden bewerkingen worden toegepast en waar het van belang is dat elk bronsignaal zo exact mogelijk (en exact in sync met andere bronnen!) wordt gereproduceerd. Fouten in de bron kunnen door bewerkingen namelijk versterkt worden. Voor zo'n situatie is bijvoorbeeld een externe wordclock inderdaad een zinnige investering.

Is dit soort ongein van belang bij je afspeelset thuis, met een stereo-opstelling, waar al die bronsignalen al zijn bewerkt, samengevoegd, platgeslagen tot twee kanalen en afgemixt? Absoluut niet.

Dat het in geluidsstudios standard practice is betekent niet dat het zinnig is in een thuissituatie.
Nu kom ik helaas niet meer op die opleiding, maar mocht ik nog eens terugkeren kan ik hem wel eens specifiek hierover navragen. Kijken hoe hard hij nou precies gaat lachen.
dragonhaertt schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:54:
[...]

Kan me inderdaad nog wel herinneren een zo'n onzuinig mogelijk klasse-A versterkertje te bouwen. Vervorming van de sinus heel mooi te zien, maar geweldige bas! Door de grote energie-verstoking kreeg de muziek een mooie warme klank (of waren het die power-weerstanden die warm werden? 8) )
Geweldige bas? Ik zie dat je uit Enschede komt, per ongeluk UT? Dan was je vast van het tijdperk dat de versterkers feedback gingen gebruiken, want de open loop klasse A versterkers waren niet bepaald geweldig qua bas, om het zwak uit te drukken :P.

Heb nog steeds nachtmerries van Paul Elstaks Love You More uit slechte versterkers :P.

• Ray
@blackadder91 dat van die koude ovens is wel een leuke inderdaad

Ik heb 3 x een ocxo klok in mijn systeem (van standaard naar tcxo > ocxo) een paar weken terug de hele set verplaatst en de stroom er een uur of 4 af gehad. Nou daarna was het echt even 'huh' wat is dit ?? het hele geluidsbeeld was verstoord. mid was scherper etc.

@SnowDude zelfs op een https://www.dcsltd.co.uk/products/vivaldi-dac/ zit de wordclock optie en is er een losse wordclock te koop. nou is dat natuurlijk wel een 'shitty' dac bij design maar toch .... :9

je moet dan wel enigszins in de buidel tasten. ... dat dan weer wel

http://www.moremusic.nl/prijslijsten/dcs.pdf

en ja je zou verwachten dat in een dac van 28K een dermate goede klok zit dat een losse van nog eens 13k niet nodig zou moeten zijn.. maar dat is een andere discussie. Het zal overigens voornamelijk zijn om de upsampler en transport 100% in sync te krijgen

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 08-05-2018 13:02 ]

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Sissors schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:28:
[...]

Geweldige bas? Ik zie dat je uit Enschede komt, per ongeluk UT? Dan was je vast van het tijdperk dat de versterkers feedback gingen gebruiken, want de open loop klasse A versterkers waren niet bepaald geweldig qua bas, om het zwak uit te drukken :P.

Heb nog steeds nachtmerries van Paul Elstaks Love You More uit slechte versterkers :P.
Inderdaad practicum op de UT, maar we hadden wel hele dure kabels die meer karakter in het laag gaf.
/sarcasm

Is al weer een tijdje terug, maar kan me wel herinneren dat het versterktje van mijn groep de beste basweergave had. Wel lekker veel verstoken, maar voor zuinigheid was hij zeker niet ontworpen.

Grenschede _/-\o_

• SnowDude
Ray schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:00:

@SnowDude zelfs op een https://www.dcsltd.co.uk/products/vivaldi-dac/ zit de wordclock optie en is er een losse wordclock te koop. nou is dat natuurlijk wel een 'shitty' dac bij design maar toch .... :9

je moet dan wel enigszins in de buidel tasten. ... dat dan weer wel
35.000 euro voor een DAC en dan nog gaan alle analoge signalen met een cheap ass flatcable van het mainboard naar het backplane 8)7 8)7 8)7

Afbeeldingslocatie: https://dcsltd.a.cdnify.io/wp-content/uploads/2014/01/VDC-Internal1.jpg

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:17

WCA

SnowDude schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:23:
[...]

35.000 euro voor een DAC en dan nog gaan alle analoge signalen met een cheap ass flatcable van het mainboard naar het backplane 8)7 8)7 8)7

[afbeelding]
Ik spuugde een beetje thee uit :+

Share and Enjoy!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
[...]

[afbeelding]
Schroef welke versterker dan ook open, heb nog nooit 300 euro dure elvendraadjes gezien in die apparaten, gewoon standaard afgeschermd draad niks speciaals aan en tot ver in de jaren 70 gewoon krultang draden.

Flatcable is de norm nu, dus dat zie je overal in welk apparaat dan ook. En tjah zo een flatcable is net zo als een waardeloos pcb met een koperbaantje. Ook geen elven gesmede draden.
dragonhaertt schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:09:
[...]

Inderdaad practicum op de UT, maar we hadden wel hele dure kabels die meer karakter in het laag gaf.
/sarcasm

Is al weer een tijdje terug, maar kan me wel herinneren dat het versterktje van mijn groep de beste basweergave had. Wel lekker veel verstoken, maar voor zuinigheid was hij zeker niet ontworpen.

Grenschede _/-\o_
Ik geloof niet dat mijn groep beste basweergave had. Wel ruim het meeste kon hij verstoken. Typical was 10V, 1A, maar onze sla-olie koeling ging tot 30V 5A. (Voor een minuut of 10 voordat ook die koeling niet meer voldeed).

• blackadder91
Ray schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:00:
@blackadder91 dat van die koude ovens is wel een leuke inderdaad

Ik heb 3 x een ocxo klok in mijn systeem..
Hier ben je mij al kwijt. Waarom heb je meerdere klokken in je systeem? Op welke manier zijn ze verbonden en hoe termineer je ze? Wat is de master en slave dan in deze gevallen?
Het hele idee achter een clock is namelijk dat je meerdere digitale apparaten hebt die digitaal met elkaar verbonden zijn en die allemaal hun eigen kristalletje hebben soms problemen kan veroorzaken met syncen. Dit kan je horen als jitter, blokken die wegvallen of het simpelweg niet onderling begrijpen van de digitale signalen.
Ook voor het later synchroniseren is dat belangrijk: als 1 apparaat net even iets afwijkt en daardoor in 1 seconde 21 samples pakt ipv 20 dan kan je de audio en video niet makkelijk meer gelijk krijgen.
Maar nogmaals, daar heb je als consument helemaal niets aan tenzij je meerdere DA's hebt. In pro-audio zit het vaak gewoon geïntegreerd: een 8 kanaals A-D converter dat van het podium naar het digitale mengpaneel gaat stuurt zijn signalen over een digitaal pad en stuurt met een ander kabeltje zijn Master clock signaal mee, die het mengpaneel als slave oppikt zodat alles mooi gelijk loopt. Er is geen meerwaarde in een extern apparaat daarvoor.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

[...]

[afbeelding]
Wedden dat er mensen zijn die daar weer polsdikke interlinks achter hebben hangen en menen dat verschil te horen?

This too shall pass

• Ray
@blackadder91 het betreft de pc moederbord klok, de usb card klok en de klok in mijn DDC (usb / spdif) dit zijn geen word clocks voor zover ik weet, draaien op 25 mhz maar 'gewone' systeem onderdelen die een upgrade hebben gehad.

mbt tot de wordclock hoop ik nog eens eens een dcs verona voor een nette prijs tegen te komen (en een purcell)

• Ray
[...]

[afbeelding]
nou dus een shitty design dus! daar is ruimte voor verbetering :9

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ray schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:08:
@blackadder91 het betreft de pc moederbord klok, de usb card klok en de klok in mijn DDC (usb / spdif) dit zijn geen word clocks voor zover ik weet, draaien op 25 mhz maar 'gewone' systeem onderdelen die een upgrade hebben gehad.
Je bedoelt dat je de standaard kristal oscillator(XO) op de boards hebt vervangen door een OCXO?

• Ray
EddoH schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:19:
[...]

Je bedoelt dat je de standaard kristal oscillator(XO) op de boards hebt vervangen door een OCXO?
yup, gewoon omdat het kan! ;) en met een eigen lineaire voeding natuurlijk!

het idee is al jaren geleden opgepakt door PPA en sinds een jaartje ook in PinkFaun streamers als optie te verkrijgen.

https://www.pinkfaun.nl/i...k-faun-streamer-2-16.html

maar goed dit is al vaker voorbij gekomen dus niets nieuws te zien mensen :+

@SnowDude hier trouwens geen flatcables te zien!

[ Voor 51% gewijzigd door Ray op 08-05-2018 16:00 ]

• SnowDude
Sorry maar er staat daar toch een partij onzin op die pagina. Het enige echt pluspunt van die setup is de passieve koeling waardoor je geen fan hoort. Het feit dat ze een dual setup aan bevelen om de processor the ontlasten |:( met een standaard audio signaal staat dan ding te slapen. Dat is een stuk beter voor hun omzet dan voor de audio kwaliteit. En dan ga ik niet eens het verhaal oprakelen van een perfect geklokte output alleen maar een buffer vult van de DAC. :z

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

SnowDude schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 16:17:
[...]
Sorry maar er staat daar toch een partij onzin op die pagina. Het enige echt pluspunt van die setup is de passieve koeling waardoor je geen fan hoort. Het feit dat ze een dual setup aan bevelen om de processor the ontlasten |:( met een standaard audio signaal staat dan ding te slapen. Dat is een stuk beter voor hun omzet dan voor de audio kwaliteit. En dan ga ik niet eens het verhaal oprakelen van een perfect geklokte output alleen maar een buffer vult van de DAC. :z
Die hele site staat vol WTF's... :/
Veel spelfouten, 12000,- voor een soort zelfbouw PC met wat voorgeinstalleerde software en loze termen™

En als klap op de vuurpijl:
Door de klok van het moederbord te vervangen door een veel nauwkeurigere Pink Faun klok worden fouten in de software, operating system en hardware gereduceerd en wordt de processor minder belast wat resulteert in een meer natuurlijker en analoog geluid.
Een processor die belast wordt door een clock signaal? Wtf?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Shame on you all; alle tijd die je hier 'verdoet' aan het schrijven van posts, reacties en lezen, had je ook kunnen stoppen in het genieten naar luisteren van muziek, dan wel niet op je 500, 5000 of 50.000 kostende installatie (of op je mp3 speler en doppies van Ali á €8.95 totaal) 😉
EddoH schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 17:28:
[...]

Veel spelfouten, 12000,- voor een soort zelfbouw PC met wat voorgeinstalleerde software en loze termen™

[...]

Kan ook niet zeggen dat ik zwart op donkergrijs een goede kleurcombo vind voor een website.

Verwijderd

Ray schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:52:
[...]

yup, gewoon omdat het kan! ;) en met een eigen lineaire voeding natuurlijk!

het idee is al jaren geleden opgepakt door PPA en sinds een jaartje ook in PinkFaun streamers als optie te verkrijgen.

maar goed dit is al vaker voorbij gekomen dus niets nieuws te zien mensen :+

@SnowDude hier trouwens geen flatcables te zien!
Waarom geen ECC ram? :+

• Ray
maak met nog gekker :9~

vanzelfsprekend heb ik wel speciaal ram natuurlijk. met extra 'stabilisatie en koeling blokjes' op de dimmetjes geplakt. en op 'het oor' geselecteerd. jawel!

lullige is alleen dat icm met het huidige mobo het zo instabiel is als de pest (zie ook ander topic) :'( en er nu gewoon een paar reepjes oem kingston 1333 inzit waar het al weken goed mee loopt... ach ja

ander mobo ligt al klaar alleen moet daar de standaard klok nog afgefrot worden en een connector voor terug gesoldeerd. Alleen als ik dat zelf doe dan..uuuuuhhhh... nouja eraf zal nog wel lukken maar of het daarna ooit nog gaat werken O-)

[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 08-05-2018 20:29 ]

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
EddoH schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 17:28:
[...]

[...]

Sowieso, welke 'clock' hebben ze het over?

En dan een 8 core Ryzen processor. Heb je wel nodig natuurlijk als je een flacje wil afspelen :')

[ Voor 10% gewijzigd door rodie83 op 08-05-2018 20:55 ]

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

rodie83 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 20:54:
[...]

Sowieso, welke 'clock' hebben ze het over?

En dan een 8 core Ryzen processor. Heb je wel nodig natuurlijk als je een flacje wil afspelen :')
Waarschijnlijk het kristal op het moederbord. Die geeft de referentie 'klok' voor de CPU.
Ray schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 20:23:
[...]

vanzelfsprekend heb ik wel speciaal ram natuurlijk. met extra 'stabilisatie en koeling blokjes' op de dimmetjes geplakt. en op 'het oor' geselecteerd. jawel!
Not sure if serious, or troll...

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Oeh! Bij het scannen van de Pink Faun prijslijst zag ik nog iets legendarisch: een fuse upgrade!
Er blijken speciale audiofiele zekeringen te bestaan: http://www.furutech.com/2013/02/02/1672/

Ik moet echt nodig een rol audiofiele tin op de markt gaan brengen...

• ronaldme
  • Laatst online: 14-05-2024
EddoH schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:38:
Oeh! Bij het scannen van de Pink Faun prijslijst zag ik nog iets legendarisch: een fuse upgrade!
Er blijken speciale audiofiele zekeringen te bestaan: http://www.furutech.com/2013/02/02/1672/

Als die pats doet hu :'( zal dat anders klinken, dan de zekering van de plaatselijke electro boer a 10cent ???

zit dan vast meer ruimte en dieper laag in het pats geluid

[ Voor 6% gewijzigd door ronaldme op 08-05-2018 22:10 ]

Nou ja, die €60 die ze lijken te kosten vallen wel mee voor de gemiddelde audiofiel. Vooral als je kijkt wat een enorm voordeel in ruimtelijkheid ze geven: https://forum.audiogon.co...e-transmission-fuse-tweak. Wel overigens even laten inbranden. Je had gehoopt voor dat geld dat ze dat wel in de fabriek al deden :P.

Serieus, hoe bagger is de opstelling van de gemiddelde audiofiel wel niet, als elk dingetje weer een enorme verbetering geeft. Dan moet aan het begin het geluid toch echt heel slecht zijn geweest :P

• Ray
Sissors schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:09:
[...]

Not sure if serious, or troll...
je zou inmiddels beter moeten weten....(linkje voor de foto's , kan ze ook zelf maken met de krant van vandaag erbij. Heb alleen geen krant :+ )

https://www.computeraudio...ge-parts-from-ppa-server/

ik heb overigens ook nog die purifiy dingen hier liggen. Enige probleem is dat die een bios crash geven die zo hard is dat het mobo een auto reflash doet. verder nog zo goed als nieuw! interesse ??

oja ik heb er glimmende blokjes op zitten maar als je wilt kan ik ze wel zwart maken hoor, klinkt nog weer beter wellicht....

edit. overigens is 'the thing on the first picture' een tcxo (mobo) klok upgrade waar zojuist over gesproken is. klopt dus wat @EddoH zegt

[ Voor 26% gewijzigd door Ray op 08-05-2018 23:00 ]

• WCA

WCA

Sissors schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 22:30:
Nou ja, die €60 die ze lijken te kosten vallen wel mee voor de gemiddelde audiofiel. Vooral als je kijkt wat een enorm voordeel in ruimtelijkheid ze geven: https://forum.audiogon.co...e-transmission-fuse-tweak. Wel overigens even laten inbranden. Je had gehoopt voor dat geld dat ze dat wel in de fabriek al deden :P.

Serieus, hoe bagger is de opstelling van de gemiddelde audiofiel wel niet, als elk dingetje weer een enorme verbetering geeft. Dan moet aan het begin het geluid toch echt heel slecht zijn geweest :P
Van de fabriek inbranden? Doe normaal man, wat nou als de mensen van de fabriek een andere muzieksmaak hebben dan jij? Dan brandt de zekering in op de verkeerde freqenties! Dat zorgt er voor dat wanneer je je eigen muziek luistert, de lineaire klankkarakteristiek niet goed afgesteld is op de bouncespanning van het coulomb-coëfficient, en dus de klok van de tertiaire aanvliegcyclusgenerator niet fatsoenlijk kan worden gesynchroniseerd. Dat resulteert in een leeg geluid wanneer je je eigen muzieksmaak speelt.

Share and Enjoy!

• Ray
GreNade schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:11:
[...]

Van de fabriek inbranden? Doe normaal man, wat nou als de mensen van de fabriek een andere muzieksmaak hebben dan jij? Dan brandt de zekering in op de verkeerde freqenties! Dat zorgt er voor dat wanneer je je eigen muziek luistert, de lineaire klankkarakteristiek niet goed afgesteld is op de bouncespanning van het coulomb-coëfficient, en dus de klok van de tertiaire aanvliegcyclusgenerator niet fatsoenlijk kan worden gesynchroniseerd. Dat resulteert in een leeg geluid wanneer je je eigen muzieksmaak speelt.
ook daar is natuurlijk over nagedacht. DUH

http://www.puristaudiodes...a/products/syse/syse.html

speel deze cd 4 uur lang af en je bent universeel ingebrand. Hoe moeilijk kan het zijn >:)

• SnowDude
EddoH schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:38:

Soms denk je dat het niet erger kan worden en dan lees je even later dit:
Ray schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:21:

ook daar is natuurlijk over nagedacht. DUH

http://www.puristaudiodes...a/products/syse/syse.html

speel deze cd 4 uur lang af en je bent universeel ingebrand. Hoe moeilijk kan het zijn >:)
8)7 Als je daar intrapt dan verdien je het gewoon om opgelicht te worden.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

SnowDude schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:28:
Die mensen betalen gewoon om hun eigen hersenen voor de gek te houden. Als je geld wilt uitgeven om je tevreden te voelen over het geld wat je hebt uitgegeven, dan is het placebo effect toch best effectief.

• blackadder91
dragonhaertt schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:32:
[...]
Als je geld wilt uitgeven om je tevreden te voelen over het geld wat je hebt uitgegeven, dan is het placebo effect toch best effectief.
Nu is het nog audio waar ze zichzelf mee voor de gek houden, maar ik ben erg benieuwd of zulke mensen ook hun eigen gezondheid of dat van hun kinderen op het spel zetten met homeopathie en zulke onzin, wat veel overeenkomsten toont met deze onzin.

[ Voor 184% gewijzigd door blackadder91 op 09-05-2018 11:42 ]

• Ray
SnowDude schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:28:

Je hebt volledig gelijk! Iedere echte audio liefhebber weet toch dat het complete onzin is!

Die vier uur is compleet gelogen! je moet hem zeker 7 uur afspelen wil je effect hebben O-)

staat me bij dat ik dat ding ook nog ergens moet hebben liggen... zo eens kijken
edit. found it! wel de oude versie rev-b. Jammer dat ik geen cd speler meer heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 09-05-2018 11:49 ]

• Brad Pitt
Heb deze cd in reverse afgespeeld om mijn oude kabels weer helemaal als nieuw te kunnen verkopen. Draai voornamelijk top 40 boomboomboom onzin muziek en films en wilde de koper deze daardoor afgeradge kabels behoeden voor een miskoop. Stel je voor dat die van klassiek houdt, dan klinkt dat nergens naar.

Wel raar dat ná de behandeling instrumenten gewoon hetzelfde klonken als ervoor, heb ik iets fout gedaan of de cd te kort omgekeerd laten spelen??

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12 21:09
Heb je het wel 4 uur lang gedaan?

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-12 11:26
Brad Pitt schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:00:
Heb deze cd in reverse afgespeeld om mijn oude kabels weer helemaal als nieuw te kunnen verkopen. Draai voornamelijk top 40 boomboomboom onzin muziek en films en wilde de koper deze daardoor afgeradge kabels behoeden voor een miskoop. Stel je voor dat die van klassiek houdt, dan klinkt dat nergens naar.

Wel raar dat ná de behandeling instrumenten gewoon hetzelfde klonken als ervoor, heb ik iets fout gedaan of de cd te kort omgekeerd laten spelen??
Ondersteboven er in gelegd ?

i7-4770 + R5850 → 9800X3D + 9070XT #Gamerdad

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:10

Je had de evenaar moeten oversteken zodat de elektronen de andere kant op draaien.

• WCA

WCA

migchiell schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:08:
[...]

Je had de evenaar moeten oversteken zodat de elektronen de andere kant op draaien.
Het beste is nog wel als de elektronen compleet stilstaan. Heb je compleet geen ruis meer, echt helemaal niets meer. De stilte in de muziek kan je dan ook veel beter horen

Share and Enjoy!

• migchiell
GreNade schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:14:
[...]

Het beste is nog wel als de elektronen compleet stilstaan. Heb je compleet geen ruis meer, echt helemaal niets meer. De stilte in de muziek kan je dan ook veel beter horen
Dan moet je exact op de Noordpool gaan staan zodat de magnetische polen uitlijnen en de tijd wordt stilgezet. Werkt uiteraard het beste als Jupiter en Saturnus op één lijn staan.
Verrassend dat die niet bestaan: Audio systemen gekoeld met bijvoorbeeld vloeibare stikstof. Granted, nadeel is dat de koeling waarschijnlijk weer teveel geluid maakt, maar dat zal de thermische ruis tenminste echt verminderen :P. (Ervan uitgaande dat je installatie de temperatuur aan kan. Misschien autoradio kopen, die zullen moeten over de complete automotive temperatuur range, grotere kans dat die het dus gaat overleven).

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
migchiell schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:23:
[...]

Dan moet je exact op de Noordpool gaan staan zodat de magnetische polen uitlijnen en de tijd wordt stilgezet. Werkt uiteraard het beste als Jupiter en Saturnus op één lijn staan.
Helaas voor de pure audiofiel is dat onmogelijk. Het magnetische noorden ligt niet gelijk met het uiterste noordpunt. De ultieme perfecte stilte in de muziek zal een utopie blijven.

• Brad Pitt
arsimo schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:29:
Helaas voor de pure audiofiel is dat onmogelijk. Het magnetische noorden ligt niet gelijk met het uiterste noordpunt. De ultieme perfecte stilte in de muziek zal een utopie blijven.
Begreep dat onze Duitse vriend Mike bezig was met de Philosophic Jedi Bubbletm

Hier binnen heerst, meetbaar, gehele rust. Benieuwd.

• migchiell
arsimo schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:29:
[...]

De rechtgeaarde audiofiel ziet de bewegende polen slechts als een extra uitdaging :)

Maar als je de ultieme perfecte stilte dan hebt gevonden dan is er natuurlijk maar één muziekstuk dat daar echt goed tot zn recht komt

• WCA

WCA

migchiell schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:36:
[...]

De rechtgeaarde audiofiel ziet de bewegende polen slechts als een extra uitdaging :)

Maar als je de ultieme perfecte stilte dan hebt gevonden dan is er natuurlijk maar één muziekstuk dat daar echt goed tot zn recht komt

[video]
En vervolgens post je een link naar youtube, dat kan niet he (da's overigens niet sarcastisch bedoeld, audiokwaliteit op youtube is niet bepaald optimaal)

Share and Enjoy!

• Ray

dat krijg je er dus van als je de handleiding niet leest!

je mag van geluk spreken dat er geen complete meltdown van systeem is opgetreden

reverse afspelen moet op halve snelheid! staat toch duidelijk op de achterzijde van de cd
je moet dan natuurlijk ook twee keer zo lang afspelen zul je begrijpen....

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 09-05-2018 13:00 ]

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-12 19:16
MerijnB schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:32:
[...]

Onze ervaringen met Helios zijn helaas slecht
(is wel een flinke tijd geleden, ik weet de details ook niet meer exact), we waren op zoek naar een hoogwaardige audio interface en bij Helios iets aangekocht, bij testen en meten bleek dat dit ding bij lange na niet zijn opgegeven SNR haalde (verschil was echt belachelijk, dat ding moet stuk geweest zijn oid); ik weet niet meer precies hoe Helios reageerde, maar het was iig duidelijkheid dat ze of echt geen idee hadden waar het over ging, of gewoon geen service wilde verlenen, sindsdien heb ik niet zo'n hoge pet meer op van Helios helaas.
Mijn ervaringen zijn juist uitermate goed. Je krijgt ruim de tijd, desnoods meerdere luistersessies als je dat wilt. Je kunt ze alles vragen en ik heb Ulmt nog nooit kunnen betrappen op een leugen. De laatste keer dat ik er ben geweest is ongeveer vier jaar geleden. Uiteindelijk zijn jouw eigen oren bepalend voor hetgeen je aankoopt. Vindt je apparaat C in combinatie met apparaat D beter klinken dan de combinatie van A en B dan maak jij de keuze voor de aankoop van C en D. Voor de studio die we toen aan het bouwen waren hebben we na twee luistersessies uiteindelijk gekozen voor de Lynx Aurora. Het geluid is goed en daarbij komt je ze in veel andere studio's ook tegen. Dit heeft als voordeel dat de leverancier ze altijd op voorraad heeft en er een actieve service organisatie is. Ook belangrijk voor de bedrijfszekerheid van je studio.

Om even terug te komen op het wordclock verhaal. Ik begrijp dat niet iedereen op korte termijn de gelegenheid heeft om een dubbelblind luistertest te doen met een goed kwaliteit wordclock zoals de clock van Grimm of vergelijkbaar. Exact hetzelfde geldt voor sportauto's. Je kunt heel veel praten over hoe snel het allemaal gaat, pk, koppel en noem maar op. Maar als je nog nooit zelf heb gereden in bijvoorbeeld een Donkervoort D8 of een Porsche Carrera dan is het lastig uit te leggen wat het besturen van zo'n bolide precies inhoud. Ondergetekende rijdt trouwen in een kleine 1 Liter auto, dat is ten minste betaalbaar en het voldoet uitstekend aan mijn mobiliteitswensen. Overigens wel meerdere malen in de voornoemde legendarische sportauto's mogen rijden. En je kunt werkelijk boeken volschrijven over hoe het voelt daar waar slechts een zin volstaat: "Ga het zelf beleven." Huur een keer een Donkervoort en beleef het. Nog nooit in gereden? Dan geen recht van spreken.

Als bij gebruik van een goede externe wordclock er geen verbeteringen merkbaar zijn dan is dat dus niet de bottleneck van het systeem. Dan zul je eerst andere zaken moeten aanpakken. Je oren vertellen je of het een toegevoegde waarde heeft of niet. Is die meerwaarde er voor jouw gevoel niet dan hoef je geen extene wordclock te kopen. Heb je het verschil nog nooit gehoord dan is het onmogelijk om je een mening te vormen. Zo simpel is het voor mijn gevoel.

• Ray
@FrankHe jammer dat ik niet meer plussen kan geven maar je stelt het precies zoals ik hier ook al jaren tracht aan te geven vanuit je eigen ervaring.

ik ben nu ook ruim 30 jaar bezig met (high end) audio. Ik heb ook jaren gehad dat ik dacht vanalles ontdekt te hebben.Ook gewoon gamma kabel vervangen door aircom bijvoorbeeld. Speakers opnieuw intern bekabeld en denken dat het uitmaakt (eltax lr10) maar alleen maar storing krijgen omdat de kabel veel te dik was en mijn soldeerbout te zwak :'(

totdat..... Ik een jaar of 20 geleden voor het eerst 'echte' speakers kon kopen. De translator Reference http://www.translator-info.nl/reference.html . Tja en toen besefte ik dus pas dat ik die 10 jaar ervoor nooit die verschillen gehoord kon hebben omdat de set dat gewoonweg niet kon weergeven. De Translators deden dat wel. af ten toe zie je ze nog tussen de 600 - 900 euro opduiken. echt een aanrader imho (dacht iets van nlg 4000 / stuk destijds) De 'liefde' voor dynaudio units is toen geboren en een paar jaar later kwam de Compound 4 gevolgd door de Confidence 5 waarna ik de Avalon kant op ben gegaan

tussentijds zijn ook de bronnen en versterking meerdere malen vervangen

Nu wil men hier dus laten geloven dat alles wat ik in die jaren gekocht en beluisterd heb , behalve de speakers, niet uitmaakt. Ik luister dus al 20 jaar (ex speakers) naar hetzelfde want alles in de periode 'speelde netjes binnen zijn grenzen'

Nou dat is in ieder geval naar mijn ervaring niet het geval....

edit. en dat is ook de reden waarom ik vanaf deel 1 uit al de tweaks die ik aangeef te hebben getest of heb ook daadwerkelijk heb. Je kan overal een mening over hebben, dat is prima en respecteer ik ook (wederzijds zou mooi zijn voor sommigen...) , maar het zelf testen in je eigen omgeving en beoordelen vind ik toch iets meer recht van spreken hebben.

zelfde geldt nu weer voor mijn net toegevoegde buizen preamp. OK buizen zouden niet 100% neutraal moeten kunnen zijn dus dat zal het 'probleem' dan wel zijn omdat het nu anders klinkt..... waar dan die verandering in stereobeeld detasils en focus vandaan komt.... dat zal dan tussen mijn oren zitten.. nou prima investering gedaan dus! aangezien het een mooie constante is ;)

edit2. overigens is heeft mijn audio hobby wel het budget van mijn auto hobby ingepikt... maar gelukkig heb ik een vriend met een tuning bedrijf en mag regelmatig nog in leuke bolides rijden. En inderdaad een Porsche 911 turbo is een bijzondere ervaring. Vooral als je denkt 'rustig' bezig te zijn met optrekken en je tikt de 200 al aan _/-\o_

[ Voor 53% gewijzigd door Ray op 10-05-2018 10:12 ]

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-12 21:29
makkelijke conclusie @FrankHe

Als ik in zo'n donkervoort een rit aangeboden krijg dan hoop ik dat de maker me meer kan vertellen over de auto, voor dat ik er in stap, dan "hij is echt heel snel hoor, voor mijn gevoel zelfs sneller dan een porche 911"

even een iets verdere toelichting:
Vele onder ons hier zijn techneuten. Proefondervindelijk iets uitvinden is leuk, maar wel graag daarna uitzoeken waarom iets dan werk en dan graag ook met tekst en uitleg op een wetenschappelijke manier, zodat iemand anders er ook wat aan heeft. Daar help je de wereld verder mee.

Het argument, ja maar ik vind of ik hoor, maar het is echt waar hoor, zijn in de wetenschap natuurlijk hele slechte argumenten. Ik sluit daarom ook niet snel proef ondervonden conclusies uit, maar als hier wetenschappelijk 99% weerlegt kan worden moet je met wel hele goede argumenten komen om deze techneuten te overtuigen O-)

Als jij happy wordt van een audiofile zekering (ik roep maar ff wat) dan met alle plezier, koop er een en ga een feestje bouwen, maar reken wel op weerstand hier als je haleluja gaat verkondigen.

[ Voor 63% gewijzigd door s0ulmaster op 10-05-2018 09:55 ]

tijd voor wat klusjes!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:44
@FrankHe en @Ray , stel je neemt een audio tweak, bijvoorbeeld een andere wordclock ;), en deze wordt getest in set X. In een objectieve luistertest wordt geen verschil gehoord en ook een vergelijkende meting laat geen verschil zien. Maar jullie luisteren er zelf naar en jullie horen wel een verschil. Wat is dan jullie conclusie?

• Masterkale1
Jag schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:46:
@FrankHe en @Ray , stel je neemt een audio tweak, bijvoorbeeld een andere wordclock ;), en deze wordt getest in set X. In een objectieve luistertest wordt geen verschil gehoord en ook een vergelijkende meting laat geen verschil zien. Maar jullie luisteren er zelf naar en jullie horen wel een verschil. Wat is dan jullie conclusie?
Welke metingen zou jij dan uitvoeren om geen verschil aan te tonen?

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-12 13:24
De autovergelijking slaat nergens op. Auto's hebben gewoon meetbare verschillen. Er is hier niemand die beweert dat een Ford focus even goed is als een Porsche.

Een betere vergelijking is een Rolex als je mij vraagt. Er zijn hele goede redenen om een Rolex te kopen. Maar het is krankzinnig om te beweren dat hij de tijd beter aangeeft dan een casio. En als je dan ool nog beweert dat hij nog beter de tijd aangeeft als je het polsbandje vervangt, tja dan ben je een hoop mensen kwijt.

Overigens geloof ik best dat je zelf verschillen hoort na het doen van een tweak. Noem het psychoacoustiek. Je waarneming is verre van objectief. Dat geldt niet alleen voor je gehoor. Wie kent er niet de wijn op vakantie fantatsisch was en thuis toch bocht bleek. Wat je waarneemt heeft te maken met verwachtingen, ambiance, etcetera. Om dat uit te sluiten moet je dubbelblind testen.

Regeren is vooruitschuiven

• Jag
[@Masterkale1 Het is een gedachten experiment waarbij het type meting niet uitmaakt. De vraag is wat je gelooft als iets niet objectief vast te stellen is maar wel subjectief.

[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 10-05-2018 14:03 ]

• Masterkale1
Jag schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 14:02:
[@Masterkale1 Het is een gedachten experiment waarbij het type meting niet uitmaakt. De vraag is wat je gelooft als iets niet objectief vast te stellen is maar wel subjectief.
Ja ik vraag me weleens af of er objectief dan geen dingen vergeten zijn te meten.
Dit waar dus mensen bijv in auto`s 72 DB(a) meten, en vervolgens in de andere auto ook. Maar de een klinkt toch harder of onrustiger dan de ander.
Dan heb je nog een factor Sone die bijv gemeten kan worden. Echter 99% van de mensen meet deze niet. Dus beide auto`s zijn voor 99% van de mensen hetzelfde, wat in de praktijk echter niet klopt.

• Jag
Dat je het juiste moet meten is waar, maar dat was de vraag niet :)

• Ray
@Jag ik begreep eerst je vraagstelling niet helemaal. Want ik zou mijn eigen luidsprekers in een andere ruimte waarschijnlijk niet eens herkennen. Daarom probeer ik alles wat ik aan wil schaffen ook echt over een periode van tijd in mijn eigen set te testen

daarna geef je een wat meer absolute versie en dat ik op zich wel leuk aangezien ik zodra ik tijd en de gelegenheid is er weer een audio tweak nog eens wil testen die prima zou voldoen

de taiko audio blokjes. http://taikoaudio.com/products/taiko-audio-setchi/

ik had iemand op bezoek die ze even inplugde (redelijk makkelijk dubbel blind te doen) en ik was fuck&^* verbaasd verschil (denkende..) te horen. We hebben het niet spannend gemaakt maar wel diverse keren zijn de usb en digitale variant in en uit mijn set geweest

dit is vooralsnog genoeg reden om ze toch weer eens op proef thuis te zien krijgen

geloof ik erin ? Nee
is het meetbaar ? ik vewacht van niet
hoorde ik verschil ? ja voor zover ik nu denk wel
wil ik ze hebben ? nee eigenlijk niet want het zij 'sta in de weg dingen' die mijn katten waarschijnlijk op de grond gaan smijten

maar gaan ze er komen......... O-) nouja als ik inderdaad in dit geval goed uit te voeren ze er blind uit kan halen dan is er wel een risico....
komt bij dat ze relatief goedkoop zijn :P

edit. overigens is een wordklok wel weer van een totaal andere orde imho. Zo'n klok, indien de bottleneck van de set niet elders zit, moet hoorbaar zijn.

eerlijkheid halve had ik ooit een loopwerk / dac die de klok onderling kon locken maar heb daar nooit verschil in kunnen ontdekken. Dat waren ook weer vele speakers geleden en een heel ander akoestiek. Dus waar zat het hem toen in......

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 10-05-2018 15:54 ]

• Brad Pitt
Jag schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 14:58:
Dat je het juiste moet meten is waar, maar dat was de vraag niet :)
Antwoord is toch al gegeven? Zelfs de zaak die de apparaat aanpast meet geen verschillen, yet is de modificatie makkelijk hoorbaar, meestal zelfs door iedereen die ook maar gewoon casual de woonkamer in komt stappen.
Ray schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:00:
is het meetbaar ? ik vewacht van niet
"There is also a secondary effect with takes two to three days to become quite noticeable."

Ja, meest impact hebbende effect, namelijk de afschrift van de bank/PayPal. Dit is inderdaad sowieso meet-en merkbaar.

[ Voor 31% gewijzigd door Brad Pitt op 10-05-2018 15:04 ]

• Brad Pitt
<oeps>

[ Voor 98% gewijzigd door Brad Pitt op 10-05-2018 15:05 ]

• Ray
Brad Pitt schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:00:
[...]

"There is also a secondary effect with takes two to three days to become quite noticeable."

Ja, meest impact hebbende effect, namelijk de afschrift van de bank/PayPal. Dit is inderdaad sowieso meet-en merkbaar.
@Brad Pitt heb ik toch nog even gelachen vandaag :+

en ja ik zie de humor er zeker van in maar dat laat me niet weerhouden. Daar is het dan ook weer hobby voor. en zoals al vele malen gezegd kan je een boel beredeneren maar het leukste is het gewoon zelf te ervaren / testen. Naar mijn mening dan

[ Voor 35% gewijzigd door Ray op 10-05-2018 15:09 ]

Verwijderd

Masterkale1 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 14:30:
Ja ik vraag me weleens af of er objectief dan geen dingen vergeten zijn te meten.
Dit waar dus mensen bijv in auto`s 72 DB(a) meten, en vervolgens in de andere auto ook. Maar de een klinkt toch harder of onrustiger dan de ander.
Dan heb je nog een factor Sone die bijv gemeten kan worden. Echter 99% van de mensen meet deze niet. Dus beide auto`s zijn voor 99% van de mensen hetzelfde, wat in de praktijk echter niet klopt.
Natuurlijk zijn een aantal zaken die jij benoemt geen volledige onzin. Er valt wel degelijk wat te meten, net zoals je gehoor je ook iets kan vertellen. Maar het is allemaal subjectief.
Een oude buizenversterker komt er qua metingen bekaaid af, maar is volgens de echte liefhebbers van het type nog altijd "de" versterker qua klank. Een ander roept dan weer (en net zo terecht...) dat de warme klank door vervorming wordt veroorzaakt en weinig met een accurate weergave te maken heeft. Andersom kan een versterker een perfect resultaat geven bij metingen en toch niet goed klinken.

Maar als je vervolgens harde conclusies uit jouw "metingen" gaat trekken, dan wordt het logicagehalte een stuk lager. Bovendien spreek je jezelf ook regelmatig tegen.
De metingen die jij eerder presenteerde, tonen niets aan tenzij je die kunt relateren aan reële "real world" luisteromstandigheden. Als je een stuk vervorming op 35 Khz (of waar dan ook) in een signaal meet, dan zul je moeten waarmaken waarom die invloed heeft op het hoorbare spectrum.
Jouw gehoor is net zo goed of slecht als dat van veel anderen. Tussen de oren bevindt zich net zoals bij ons allemaal (daar ga ik maar van uit..) die grijze massa, die veel "kleuring" geeft aan wat je hoort of denkt te horen. Het gekke is, ik heb er geen moeite mee dat jij heel tevreden bent over wat jij thuis hoort, met of zonder soldeerwerk of magische bekabeling. Maar laat dat voor wat het is: gewoon een subjectieve mening, net zoals we die allemaal hebben waar het geluid betreft.

Wat me wel opvalt is dat sommigen zich steeds weer verschuilen achter het label "audiofiel", wat een vorm van kennis suggereert die nergens waargemaakt kan worden.
Wat wél mee kan spelen is dat mensen luisterervaring hebben. Dan weet je uit persoonlijke ervaring dat een spotgoedkoop speakersetje nooit zo goed klinkt als een speakerset met veel duurdere (en betere...) componenten. Kwaliteit heeft nu eenmaal een minimumprijs. Maar ik daag elke "audiofiel" uit om blind het kwaliteitsverschil te horen tussen bv. een goede speakerset van een paar duizend euro en een veel duurdere state of the art set. Veel van dat "kwaliteits"verschil zit namelijk niet in het gehoor, maar in die grijze massa..... en daar speculeren fabrikanten uiteraard ruimschoots op. Dat geldt misschien nog wel meer voor elfenkabels.......

Laten we eerlijk zijn. Heb je als zelfbenoemde audiofiel net veel eurootjes neergekwakt voor de set zelf of/en allerlei peperdure toevoegingen, dan is het laatste dat je ooit zult toegeven dat een goedkopere set net zo goed of zelfs beter kan klinken.... Dan blijf je ook roepen dat jij het ultieme gehoor hebt en dat iedereen die dat niet erkent gek is.... Dát is wat ik hier regelmatig terugzie. Een audiofiel "gelooft" en tegen geloof is geen logica gewassen. Daar spelen de fabrikanten van "elfenmateriaal" ook handig op in. En ach, wie ben ik om te roepen dat mensen geen geld mogen uitgeven aan hun geloof? Maar hoeveel geld je er ook tegenaan gooit, het blijft "geloof"en daar is niets objectiefs aan.

• SnowDude
Upgrades die zo verschrikkelijk goed hoorbaar zijn maar die niet te meten zijn dat bestaat gewoon niet.

Verwijderd

SnowDude schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 17:00:
Upgrades die zo verschrikkelijk goed hoorbaar zijn maar die niet te meten zijn dat bestaat gewoon niet.
Dat hangt er maar van af. Als een upgrade, zelfs een elfenkabel, voor de meerderheid van de luisteraars duidelijk beter klinkt, dan maken de meetresultaten toch kein flaus aus?

Probleem is alleen dat zo'n meerderheid er tot nu toe niet is geweest. En uitgaan van mensen die zichzelf het absolute gehoor toemeten of zichzelf boven het plebs stellen door zich "audiofiel" te noemen, dat heeft niets met objectief bewijs te maken.
Toch, als een grote groep ervaren luisteraars zegt dat het beter klinkt, dan word ik wel nieuwsgierig.....

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2018 17:47 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Masterkale1 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 14:30:
Kenmerkend aan de Sone is dat een verdubbeling of een halvering ook een verdubbeling of een halvering van de waarde oplevert. 90dB(a) is half zo hard als 100dB(a), en dus ga je van ≈ 64 Sone naar ≈ 32 Sone.

Je kunt natuurlijk ook de temperatuur in º Delisle opgeven, maar zeggen dat het buiten 129 º De is zal niemand begrijpen. Net zo min als iemand 22 Sone in een auto begrijpt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Vergelijk het met 116 Fim². Het valt buiten het meetbare spectrum, maar toch zal een audiofiel er een ¼ van zijn vermogen voor willen opofferen, omdat het een hogere en daarmee warmere yLz-overgang tentoonspreidt. Enkel mensen die echt verstand hebben van audio, of hun moeder, zullen het weten te waarderen. Voor wie geïnteresseerd is in de formule achter deze theorie:

Fim² = (yLz) * aG / Ma

Hierbij is F gelijk aan Au; i staat voor de mate en vorm van toediening en m² vanzelfsprekend niet voor oppervlakte, maar voor de hoeveelheid potentieel hoorbare winst. Aan de andere zijde van de vergelijking zien we yLz wat refereert aan de waarneming én uiting onder hogere temperaturen vermenigvuldigt met de zintuigratio aG die wordt gedeeld de mening van niet ingewijden.

Oftewel:

Hoe meer goud je betaalt voor deze magie in het kwadraat hoe meer er geijld wordt over absoluut gehoor en de mening van je moeder in dezen.

Muziek is mooi; kan zelfs prachtig klinken, maar het is geen magie lieve audiofielen. :+

Your Friendly Neighborhood Moderator

• SnowDude
Ik denk dat menig audiofiel zijn gehoor overschat en onderschat hoeveel "geluid" je hersenen toevoegen. Het menselijk brein is getraind op patroon herkenning en op het moment dat patronen afwijken van wat je verwacht dan vullen de hersenen dat alsnog in.

Er zijn testen geweest met muziek waarvan de testpersonen heel bekend waren met het muziek stuk dat ze hoorden. Op het moment dat er een bepaald instrument compleet uit het muziek stuk was weggelaten beweerden de meeste test personen nog steeds dat instrument te horen.

Verwijderd

SnowDude schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:05:
Ik denk dat menig audiofiel zijn gehoor overschat en onderschat hoeveel "geluid" je hersenen toevoegen. Het menselijk brein is getraind op patroon herkenning en op het moment dat patronen afwijken van wat je verwacht dan vullen de hersenen dat alsnog in.

Er zijn testen geweest met muziek waarvan de testpersonen heel bekend waren met het muziek stuk dat ze hoorden. Op het moment dat er een bepaald instrument compleet uit het muziek stuk was weggelaten beweerden de meeste test personen nog steeds dat instrument te horen.
Klopt, dat doet je brein zodanig "automatisch" dat mensen zich daar totaal niet van bewust zijn.
Ik heb er ooit een artikel over gelezen waarin dat een onderdeel van de "psycho-akoestiek" werd genoemd. Dat artikel gaf ook aan dat we hogere tonen die we in onze kindertijd fysiek nog écht konden horen, op latere leeftijd nog steeds denken te horen, ook al is dat fysiek onmogelijk. Dat geeft ook serieuze twijfel aan die zelfbenoemde mensen met een "absoluut gehoor".....

Iets soortgelijks gebeurt ook met onze waarneming. Als we een gebeurtenis waarnemen, dan functioneert die waarneming (zowel ogen als oren) als een soort fotocamera met een continu werkende sluiter. Dat wil zeggen dat er continu momenten zijn waarin we even niets zien. Toch ervaren we onze waarneming zelf als een doorlopende "film". Dat komt omdat ons brein de hiaten "vanzelf" invult. Maar daar is niemand zich van bewust, zelfs niet als je weet hoe dat werkt.

• h4ns
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
240,- Euro voor een blokje Okoume Multiplex. Met een kabel er aan.

Ik heb nog wel wat stukken afval Okoume liggen, gratis af te halen! :)

• Ray
h4ns schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 00:38:
[...]

240,- Euro voor een blokje Okoume Multiplex. Met een kabel er aan.

Ik heb nog wel wat stukken afval Okoume liggen, gratis af te halen! :)
Ik begrijp dat je probeert te zeggen dat jij de meerwaarde niet inziet van het blokje en daar je geld niet aan uit wilt geven.

Nou dat is je goed recht natuurlijk.

daarnaast ben je dan wel zo aardig mij de grondstoffen voor niets aan te bieden ;)

overigens denk je toch niet dat ik die 240 euro uitvoering zou kopen..... 8)

• h4ns
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ray schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:41:
[...]

daarnaast ben je dan wel zo aardig mij de grondstoffen voor niets aan te bieden ;)

overigens denk je toch niet dat ik die 240 euro uitvoering zou kopen..... 8)
Het Okoume dan hé, een stukje reguliere audio kabel en een fraaie connector mag je dan zelf verzorgen. ;)
Zaag ik het nog wel effe op maat en frees er een mooi rond of facet kantje aan!

Maar inderdaad als je dan toch geld over de balk gaat smijten, dan zou ik ook liever die van 300,- bestellen.
En uiteraard 30,- voor 75cm extra lengte audio kabel is natuurlijk ook geen geld!

Vraag me dan wel af wat je dan tegen komt als je zo'n blokje open maakt / zaagt.. Wat zou er dan in zitten?
Of zouden ze echt niets meer doen dan een knoop aan het einde van de kabel leggen?

Als iemand er een goed gevoel bij krijgt om zo iets aan te schaffen, prima natuurlijk. Mocht ik in de toekomst nog eens over genoeg geld te beschikken, dat ik van gekheid echt niet meer weet wat ik er mee moet doen zou ik dit soort dingen misschien best nog eens kunnen gaan overwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door h4ns op 11-05-2018 09:36 ]

• Ray
@h4ns er zit zelfs nog een 9 volt blokje in voor zover ik weet...

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12 16:49
FrankHe schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 09:13:
[...]

Mijn ervaringen zijn juist uitermate goed. Je krijgt ruim de tijd, desnoods meerdere luistersessies als je dat wilt. Je kunt ze alles vragen en ik heb Ulmt nog nooit kunnen betrappen op een leugen. De laatste keer dat ik er ben geweest is ongeveer vier jaar geleden. Uiteindelijk zijn jouw eigen oren bepalend voor hetgeen je aankoopt. Vindt je apparaat C in combinatie met apparaat D beter klinken dan de combinatie van A en B dan maak jij de keuze voor de aankoop van C en D. Voor de studio die we toen aan het bouwen waren hebben we na twee luistersessies uiteindelijk gekozen voor de Lynx Aurora. Het geluid is goed en daarbij komt je ze in veel andere studio's ook tegen. Dit heeft als voordeel dat de leverancier ze altijd op voorraad heeft en er een actieve service organisatie is. Ook belangrijk voor de bedrijfszekerheid van je studio.
Misschien hebben wij pech gehad met een specifieke medewerker ofzo, maar ik mijn beleving waren ze een professioneel bedrijf met kennis van zaken, door de manier waarop ze zich destijds gedragen hebben hebben ze zich voor mij gedegradeerd tot een soort van omhoog gevallen elfenkabel toko, en dat is erg jammer.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Verwijderd

Overigens is het zeker niet mijn bedoeling om "audiogelovigen" belachelijk te maken oid.
Voor een deel snap ik absoluut waar het om gaat. Je hebt een leuke set staan en je bent op zoek naar de ultieme muziekbeleving. Dan geef je geld uit aan spullen waarmee je die muziekbeleving nog beter hoopt te bereiken en je gelooft dat het nieuwe spul écht werkt. Wie ben ik (of wie dan ook) om je dat geloof te ontzeggen? Geniet van het geluid en je hobby (want dat is het ook).
Mijn "probleem"(valt wel mee...) ontstaat pas als gelovigen op zoek gaan naar objectief bewijs om anderen (en misschien ook zichzelf?) er van te overtuigen dat die elfenkabel écht magische resultaten brengt. Dan blijkt steeds weer dat het om geloof gaat en niets meer dan dat.
En altijd speelt de irritatie mee dat die slangenolieverkopers niet alleen de kluit belazeren met hun -niet zelden idioot dure- wonderspullen, maar bij het aanprijzen van hun handel ook dankbaar misbruik maken van de gelovigen.....

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 01:29:
Mijn "probleem"(valt wel mee...) ontstaat pas als gelovigen op zoek gaan naar objectief bewijs om anderen (en misschien ook zichzelf?) er van te overtuigen dat die elfenkabel écht magische resultaten brengt. Dan blijkt steeds weer dat het om geloof gaat en niets meer dan dat.
De audiofielen zelf zijn zelden tot nooit op zoek naar testresultaten omdat deze er simpelweg niet zijn of de tests niet goed uitgevoerd. Het is namelijk onmogelijk om meer dan 1 persoon in dezelfde ruimte te hebben (om de dubbelblinde tests uit te voeren) omdat dat het geluidsbeeld aantast. Het is verboden een switchbox te gebruiken omdat deze het signaal degradeert, de sfeer was heel geladen en ze konden zich niet focussen, etc.

Echter, het plakken van een stukje hout of het wisselen van een willekeurige kabel zijn dingen die meteen hoorbaar zijn. Helaas niet meer tijdens een test, want zie boven.

Daarom zullen er alleen maar tests zijn waaruit blijkt dat 99% van deze "tweaks" onzin onhoorbaar is.

• Jag
Ergens ben ik ook wel blij met de audiofielen, hun rare blokjes en elven kabels zijn ook een dankbaar onderwerp voor een topic als dit :D.

Maar ik vind het ook wel bizar dat je uit zo iets obvious (in mijn beleving) niet uitkomt. Speaker a en speaker b, dag en nacht verschil. Versterker a en versterker b, klinkt precies hetzelfde. Toen ik 18 was heb ik me daar al zo over verbaasd in de winkel, waarom de rest niet ook gewoon hoorde dat die dingen precies hetzelfde klinken :P.

En al die andere zaken die er totaal niet toedoen zoals dacs en kabels en streamers, enz. Allemaal zulke triavale zaken, simpele dan wel complexe maar volledig perfect ontwikkelde techniek. Gewoon apparaten die perfect hun werk doen, valt geen nuttige verbetering meer op te halen. Ik snap oprecht niet waarom we daar in godsnaam zoveel tijd aan spenderen in discussies :+. Terwijl er bij audio ook echte uitdagingen zijn; ruimte - luidspreker interactie is complex en zeer imperfect. Laagweergave is moeilijk om goed te krijgen, vereist kennis en effort. Luidsprekers zijn zeer inpefecte apparaten met zwalkende directivity en resonanties. Waarom gaat het daar niet meer over?

Uiteindelijk ga je er nooit uitkomen, uiteindelijk gaat het denk ik toch allemaal om het punt of je vanuit je eigen waarneming redeneert of zoekt naar objectiviteit. Als je dat laatste loslaat, is ineens alles mogelijk. Want zelf zijn we ook enorm imperfect :).

• Anta-flu
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 22:19
Jag schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:36:
. Versterker a en versterker b, klinkt precies hetzelfde. Toen ik 18 was heb ik me daar al zo over verbaasd in de winkel, waarom de rest niet ook gewoon hoorde dat die dingen precies hetzelfde klinken :P.
Sorry, uit persoonlijke ervaring ben ik het hier niet mee eens.
Een poosje geleden heb ik nieuwe luidsprekers aangeschaft, de Kef LS50. Hiervoor was ik zoek naar een nieuwe versterker, daarom meerdere lustersesies gegaan met verschillende versterkers.
Verbazingwekkend was dat er zeker verschil in zat welke versterker een goede match was met de Kef’s.
Ik wist dat ze veel vermogen nodig hadden, en dat bleek 100% te kloppen .
Wat uiteindelijk voor mij het beste uit de sessie kwam was een Arcam A39, ruim voldoende vermogen voor de Kef’s.
Nu is dit een ander ontwerp dan de standaard klasse A versterker, het verschil was duidelijk hoorbaar.
Dus ontwerp speelt zeker mee in mijn persoonlijke geval.

Wellicht met andere luidsprekers dat de verschillen veel minder hoorbaar zullen zijn. :)

....

• Masterkale1
Ergens ben ik ook wel blij met de audiofielen, hun rare blokjes en elven kabels zijn ook een dankbaar onderwerp voor een topic als dit :D.

Maar ik vind het ook wel bizar dat je uit zo iets obvious (in mijn beleving) niet uitkomt. Speaker a en speaker b, dag en nacht verschil. Versterker a en versterker b, klinkt precies hetzelfde. Toen ik 18 was heb ik me daar al zo over verbaasd in de winkel, waarom de rest niet ook gewoon hoorde dat die dingen precies hetzelfde klinken :P.

En al die andere zaken die er totaal niet toedoen zoals dacs en kabels en streamers, enz. Allemaal zulke triavale zaken, simpele dan wel complexe maar volledig perfect ontwikkelde techniek. Gewoon apparaten die perfect hun werk doen, valt geen nuttige verbetering meer op te halen. Ik snap oprecht niet waarom we daar in godsnaam zoveel tijd aan spenderen in discussies :+. Terwijl er bij audio ook echte uitdagingen zijn; ruimte - luidspreker interactie is complex en zeer imperfect. Laagweergave is moeilijk om goed te krijgen, vereist kennis en effort. Luidsprekers zijn zeer inpefecte apparaten met zwalkende directivity en resonanties. Waarom gaat het daar niet meer over?

Uiteindelijk ga je er nooit uitkomen, uiteindelijk gaat het denk ik toch allemaal om het punt of je vanuit je eigen waarneming redeneert of zoekt naar objectiviteit. Als je dat laatste loslaat, is ineens alles mogelijk. Want zelf zijn we ook enorm imperfect :).
Als jij de speakers en ruimte goed voor elkaar hebt dan kan je misschien gaan kijken voor een upgrade van jouw dac en streamer. Mogelijk ga je dan ook verschil op dat vlak horen ;)

Verwijderd

Anta-flu schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 13:00:
Sorry, uit persoonlijke ervaring ben ik het hier niet mee eens.
Een poosje geleden heb ik nieuwe luidsprekers aangeschaft, de Kef LS50. Hiervoor was ik zoek naar een nieuwe versterker, daarom meerdere lustersesies gegaan met verschillende versterkers.
Verbazingwekkend was dat er zeker verschil in zat welke versterker een goede match was met de Kef’s.
Ik wist dat ze veel vermogen nodig hadden, en dat bleek 100% te kloppen .
Wat uiteindelijk voor mij het beste uit de sessie kwam was een Arcam A39, ruim voldoende vermogen voor de Kef’s.
Nu is dit een ander ontwerp dan de standaard klasse A versterker, het verschil was duidelijk hoorbaar.
Dus ontwerp speelt zeker mee in mijn persoonlijke geval.
Wellicht met andere luidsprekers dat de verschillen veel minder hoorbaar zullen zijn. :)
Het verschil lag misschien in het gegeven dat andere versterkers onderbemeten waren. In principe zou een andere versterker met ongeveer dezelfde specificaties weinig verschil moeten geven.

Toch ben ik met je van mening dat verschillende versterkers wel degelijk enig verschil in klank geven. Ik weet wel zeker dat niet elke versterker, van welk merk of type ook, precies hetzelfde klinkt, zoals sommigen hier roepen.
Maar ik schat dat het verschil in klank hooguit 5% is en ook daarbij speelt weer persoonlijke smaak/voorkeur een belangrijke rol.

Verwijderd

Ach ja, misschien komt er ergens een audiofiel met het ei van Columbus qua geluidsverbetering. Maar na al die jaren met de meest vergezochte/exotische (en dure...) mislukte ideeën geloof ik daar niet erg meer in.

Maar tot dat moment geloof ik inderdaad dat er meer winst valt te behalen uit het aanpassen van de speakers. Misschien een speciale equalizer (nu worden echte audiofielen vaak érg verdrietig.... :+ ) met daaraan gekoppeld microfoons, die de geluidskarakteristiek van de speakers continu aanpast aan de luisterruimte.
De luisterruimte aanpassen is toch vaak een ietsepietsie lastiger, nog meer als "she who commands" er bij betrokken moet worden....
Pagina: 1 ... 27 ... 121 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic