Ray schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:15:
[...]
Ik ben het vollledig met je eens dat je niet iets wat een random iemand op zoń site zet direct als waarheid moet oppakken. Dat is overigens ook wat hij zelf schrijft in zijn eigen inleiding. Maar , hoewel de test verre van dubbeldblind is gedaan, vind ik persoonlijk dat er getracht is op een een redelijke manier een vergelijking te maken van (mogelijke) verschillen
dan is er de site van Tony Gee. Iedereen die wel eens met speaker zelfbouw of filters te maken heeft gehad zou die naam haast moeten kennen. Ik denk dat zijn cap test nu al 16 jaar loopt. Speakers* ontwerpt hij al vanaf 1982
En ja ik ken de man, heb door hem ontworpen filters in mijn speakers, en @JvdB80 als je het zo wilt benoemen 'geloof' ik in zijn kennis op dit gebied. Tevens heeft hij wel de apparatuur en akoestische ruimtes om exact te meten. Ik neem ik dus eerder zijn bevindingen voor waar aan dan jou reactie erop.
@
Brad Pitt die laatste opmerking geef ik dan maar een open einde
*
http://www.humblehomemadehifi.com/archive.html
Wat ik persoonlijk jammer vind aan die site is dat het begint met een introductie waarbij grootheden als ESL en ESR tevoorschijn worden getoverd maar vervolgens wordt dit compleet verder genegeerd. Ook zijn verhaal over het "sleutelwoord" microfonie vindt geen weerklank.
Als uitsmijter vertelt hij ook nog eens een keer dat een hoger cijfer niet automatisch betekent dat de condensator beter is. Kortom, de hele site is best leuk, en overigens is het een hele aardige en kundige kerel (heb hem ook een paar keer ontmoet), maar zijn beschrijvingen zijn gewoon "leuk", en verder kun je er absoluut niets aan vastbinden.
Zelf heb ik het een en ander gemeten aan condensatoren waarbij ik de klank totaal heb genegeerd en heb gefocust op hoe goed een condensator de ideale "C" benadert. Het is verbazingwekkend hoe goed MKP's dit doen, veel beter nog dan MKT's (over elko's maar niet te spreken). Als je geïnteresseerd bent in een lage ESL moet je vooral kleine (= goedkope) condensatoren nemen, maar vooral ook goed letten op je draadroutes aangezien dat de grootste bijdrage levert aan je ESL. Raar genoeg is dat nergens genoemd in het stuk van Tony.
Vervorming heb ik niet kunnen meten, dat lag allemaal beneden -120 dB ongeveer (ruisvloer van machine), behalve bij de elko. Dus dat verhaal over microfonie dat dan vervorming geeft is ook twijfelachtig.
Verder zijn er wel nare resonanties te zien in het impedantieverloop. Treurig genoeg is dat het best zichtbaar bij de duurdere (Audyn tri-reference bijvoorbeeld), maar we hebben het dan wel over rond de 30 MHz, dus dat lijkt me niet bijzonder relevant.