Share and Enjoy!
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Echter de Sony heeft geen hdmi, 11-kanaals aansturing, hdr en 4K, etc. Als deze dingen er niet waren gekomen was het oude beestje nog steeds in de huiskamer geweest. Aan het geluid/de versterking lag het namelijk niet.
Na de Sony twee Pioneer's en een leuke Onkyo gehad. Hadden andere roomcorrection dus klonken anders. In Pure Direct? Nahh, hoorde geen verschil (heb dan ook brakke luidsprekers natuurlijk).
Soms "moet" je wel upgraden, om bij de tijd te blijven. Wil echter niet zeggen dat het (pure) geluid daardoor opeens beter is.
Nickname does not reflect reality
Nee, zeker niet.Masterkale1 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:09:
En toch komen er elk jaar betere producten op de markt. Volgens jullie theorie staan we al stil sinds dat het boekje is uitgebracht :-)
Maar de betere producten zijn niet beter vanwege een duurdere kabel of duurdere zekering.
Kap hier nou eens mee, dit is de zoveelste keer dat je dit beweerd, ik heb hier meermalen inhoudelijk op gereageerd en mijn comments negeer je "toevallig?". We hebben het over de techniek en wetenschappelijk onderbouwde argumenten. Het kan mij geen reet schelen dat jouw hersenen dopamine en serotonine aanmaken als jij meer geld uitgeeft. Wij vragen simpel een onderbouwing als er beweert wordt dat iets "beter" is.Masterkale1 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:41:
Je mag denken wat je denkt, zolang je geen ervaring met het product hebt kan je er enkel geen uitspraken over doen.
dragonhaertt schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:05:
Kunnen we deze drogreden en aanname voortaan achterwege laten? Die heb je nu al meermale hier neergeplempt.
Jij bent geen schoenmaker dus je kan niet beoordelen welke schoenen fijn lopen.
Jij bent geen audiofiel dus je kan de natuurkunde en elektrotechniek achter dit systeem niet begrijpen?
dragonhaertt schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:34:
Hou eens op met "je moet het zelf horen" en kom eens met een argument vanuit waar een discussie mogelijk is.
dragonhaertt schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:45:
Nee, maar dat ik dit zelf niet heb gedaan betekend dat niet dat ik de theorie er achter niet kan doorgronden. (drogreden)
Je blijft beweren dat wij het niet mogen beoordelen, maar wil wel ons van je eigen mening overtuigen, zonder enige vorm van bewijs.dragonhaertt schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:42:
Nogmaals: dat jij niet begrijpt welke elektronisch of natuurkundige processen zich plaatsvinden in en rond je audio set, betekent niet dat andere mensen dit niet kunnen begrijpen. Dat iemand jou heeft overtuigd van de magische krachten van duurdere caps in je apparaat, betekend niet dat je audio ook beter klinkt.
Nu hou ik op met reageren op nutteloze drogredenen. Als je een discussie wilt voeren moet je inhoudelijk ingaan op de posts, en niet elk argument afkeuren "omdat wij er geen uitspraken over mogen doen"
Edit: Even ter verduidelijking: Je hebt veel beweerd, maar ik heb nog steeds geen antwoord op de volgende vragen (behalve de bovengenoemde drogreden)
1. Waarom is de data uit een HTPC minder goed dan uit de Oppo?
2. Waar dient de externe Wordclock voor? (en waarom is deze beter dan een degelijke functie-gen met betere specs voor de helft van de prijs?)
3. Waarom kan de prestatie van een audio-systeem niet in termen als volume, frequentie-responsie en (stereo)fase-draaing uitgedrukt worden?
(welke meetbaar zijn, in tegenstelling tot "micro details", "bubble", "rust" en "plaatsing")
4. Welke meetbare problemen zijn er in het DA-Voedingsstuk aangetroffen, en hoe reflecteren die zich in de audio-output?
5. Waarom zouden oren nauwkeurigere meetinstrumenten zijn dan een 3GHz spectrum analyzer?
6. Hoe toont signaalvervuiling (>50MHz ruis) zich in de bitstream en wat is daarvan te zien na DA-conversie? (niks)
7. Hoezo kan iemand niet zelf simpele testjes uitvoeren? Waarom kan alleen een "bedrijf" (lees, 2 hobbyisten) deze tuning uitvoeren. (Misschien maar eens inlezen in de wetenschappelijke methode?)
[ Voor 21% gewijzigd door dragonhaertt op 15-05-2018 13:08 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Precies, als mijn Pioneer VSX-AX3 ook hdmi kon switchen dan stond die ook nog in mijn woonkamer in plaats van op zolder.Brad Pitt schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:32:
Mijn huidige receiver (Marantz) klinkt zo goed als hetzelfde (met alle dsp dingen uit) als die van 15 jaar geleden (Sony ES).
Echter de Sony heeft geen hdmi, 11-kanaals aansturing, hdr en 4K, etc. Als deze dingen er niet waren gekomen was het oude beestje nog steeds in de huiskamer geweest. Aan het geluid/de versterking lag het namelijk niet.
Na de Sony twee Pioneer's en een leuke Onkyo gehad. Hadden andere roomcorrection dus klonken anders. In Pure Direct? Nahh, hoorde geen verschil (heb dan ook brakke luidsprekers natuurlijk).
Soms "moet" je wel upgraden, om bij de tijd te blijven. Wil echter niet zeggen dat het (pure) geluid daardoor opeens beter is.
Functioneel zit er zeker nog wel het een en ander aan verbetering in, beter software en beter DSP algoritmes. Maar in de DAC en het achterliggende analoge deel is de max al aardig bereikt.
Je ziet ook niet in een keer compleet nieuwe versterker klassen komen. Of een compleet nieuwe DAC technologie. Klasse A versterkers zijn al decenia eigenlijk ongewijzigd.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
dragonhaertt schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:52:
[...]
Nee, zeker niet.
Maar de betere producten zijn niet beter vanwege een duurdere kabel of duurdere zekering.
Zeg ik dat het aan de kabels ligt dan of aan de zekering? geen idee wat er precies allemaal aangepast wordt. Ik ben geen engineer in klein elektronica.
[...]
Kap hier nou eens mee, dit is de zoveelste keer dat je dit beweerd, ik heb hier meermalen inhoudelijk op gereageerd en mijn comments negeer je "toevallig?". We hebben het over de techniek en wetenschappelijk onderbouwde argumenten. Het kan mij geen reet schelen dat jouw hersenen dopamine en serotonine aanmaken als jij meer geld uitgeeft. Wij vragen simpel een onderbouwing als er beweert wordt dat iets "beter" is.
Zoals ik al zei... als ik luister naar iets dan hoef ik het toch niet gekocht te hebben. Dus ik heb dan nog geen stuiver uitgegeven.
[...]
[...]
[...]
[...]
Je blijft beweren dat wij het niet mogen beoordelen, maar wil wel ons van je eigen mening overtuigen, zonder enige vorm van bewijs.
Nu hou ik op met reageren op nutteloze drogredenen. Als je een discussie wilt voeren moet je inhoudelijk ingaan op de posts, en niet elk argument afkeuren "omdat wij er geen uitspraken over mogen doen"
Edit: Even ter verduidelijking: Je hebt veel beweerd, maar ik heb nog steeds geen antwoord op de volgende vragen (behalve de bovengenoemde drogreden)
1. Waarom is de data uit een HTPC minder goed dan uit de Oppo?
Mogelijk door meer vervuiling, andere processing verwerking, clocks etc.
2. Waar dient de externe Wordclock voor? (en waarom is deze beter dan een degelijke functie-gen met betere specs voor de helft van de prijs?)
Deze discussie heb je niet met mij gead.
3. Waarom kan de prestatie van een audio-systeem niet in termen als volume, frequentie-responsie en (stereo)fase-draaing uitgedrukt worden?
(welke meetbaar zijn, in tegenstelling tot "micro details", "bubble", "rust" en "plaatsing")
Er zijn veel meer factoren die je kan meten volgens mij. Ik beschik zelf niet over al die meetapparatuur.
4. Welke meetbare problemen zijn er in het DA-Voedingsstuk aangetroffen, en hoe reflecteren die zich in de audio-output?
Ik zit zelf niet achter de ontwerptafel, sowieso een iets andere spanning dan voorgeschreven staat. Bijv 4,8V ipv 5.0V
5. Waarom zouden oren nauwkeurigere meetinstrumenten zijn dan een 3GHz spectrum analyzer?
Ik geloof graag dat deze nauwkeuriger is. Alleen wie zegt dat deze meting alles dekt, en wordt daadwerkelijk ook alles gemeten wat te meten valt?
6. Hoe toont signaalvervuiling (>50MHz ruis) zich in de bitstream en wat is daarvan te zien na DA-conversie? (niks)
Geen idee waar die vervuiling precies gemeten is, maar het is minder geworden.
7. Hoezo kan iemand niet zelf simpele testjes uitvoeren? Waarom kan alleen een "bedrijf" (lees, 2 hobbyisten) deze tuning uitvoeren. (Misschien maar eens inlezen in de wetenschappelijke methode?)
Weet jij de achtergrond van de hobbyist? Er kan maar 1 beste jongetje van de klas zijn.
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Dus je weet niet waarom het zogenaamd beter is. Wij ook niet, dus we geloven het niet.Masterkale1 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:40:
Zeg ik dat het aan de kabels ligt dan of aan de zekering? geen idee wat er precies allemaal aangepast wordt. Ik ben geen engineer in klein elektronica.
Sommigen van ons zijn wel engineer, en wij zien niet in waarom een zekering de audiokwaliteit zou verbeteren.
Correct, maar omdat het duurder is geloof je wel dat het beter is. Wij geloven dit niet.Masterkale1 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:40:
Zoals ik al zei... als ik luister naar iets dan hoef ik het toch niet gekocht te hebben. Dus ik heb dan nog geen stuiver uitgegeven.
Dus je weet niet waarom het zogenaamd beter is. Wij ook niet, dus we geloven het niet.Masterkale1 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:40:
Mogelijk door meer vervuiling, andere processing verwerking, clocks etc.
Meerdere malen is aangetoond dat zonder direct dataverlies (bit-loss) er geen verschil is in een digitaal signaal.
Als je wilt overtuigen dat dit niet zo is zouden meetresultaten handig zijn.
Maar je mengt je wel in de discussie met hele sterke argumenten:Masterkale1 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:40:
Deze discussie heb je niet met mij gead.
Masterkale1 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:00:
Grappig dat mensen hier oordelen die zelf geen audiofiel zijn of niks met audio hebben.
Volgens jou wel, volgens mensen met electro kennis niet. Dus wij geloven het niet.Masterkale1 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:40:
Er zijn veel meer factoren die je kan meten volgens mij. Ik beschik zelf niet over al die meetapparatuur.
Als je wilt overtuigen dat er meer zijn voorbeelden handig. Jij beschikt misschien niet over deze apparatuur, maar anderen misschien wel, deze zouden meetresultaten kunnen laten zien.
Ik zit zelf niet achter de ontwerptafel, sowieso een iets andere spanning dan voorgeschreven staat. Bijv 4,8V ipv 5.0V
Een andere spanning dan "voorgeschreven" (waar voorgeschreven?) betekent niet dat dit wijzigen een verbetering is. Misschien wel een bewuste design keuze gebaseerd op gedegen onderzoek?
Ik geloof graag dat deze nauwkeuriger is. Alleen wie zegt dat deze meting alles dekt, en wordt daadwerkelijk ook alles gemeten wat te meten valt?
Ga maar eens de datasheet van een functie gen lezen. Deze is ongeveer 200 keer zo lang als die van de eerder genoemde wordclock. Ik vertrouw toch de spec van de functie-gen wat meer dan de "CC1 is typically accurate to 2ppm"
Geen idee waar die vervuiling precies gemeten is, maar het is minder geworden.
En er zit ook zat vervuiling in zat signalen in goede apparatuur. (power input/digitale signalen/niet-kritieke paden/signaal pad vóór filtering)
Weghalen van deze vervuiling heeft geen aantoonbaar effect op de output. Als jij beweert dat dit wel zo is zouden meetwaarden misschien wel overtuigend zijn.
Nee, geen idee. Maar het beste jongetje van de klas kan nog steeds wel uitleggen waar hij mee bezig is.Masterkale1 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:40:
Weet jij de achtergrond van de hobbyist? Er kan maar 1 beste jongetje van de klas zijn.
Er kan maar 1 beste kwakzalver in de audiowereld zijn.
Dat is niet helemaal waar. Nou ja, wel dat klasse A nagenoeg ongewijzigd is. Maar klasse A vind je eigenlijk zelden in consumentenapparatuur. De meeste versterkers zijn klasse A/B om stroom te besparen. Maar waar ik naar toe wil is dat er wel degelijk een "nieuwe" klasse versterkers in opkomst is voor consumenten-hifi in de vorm van klasse D. De motivatie daar is niet zozeer betere geluidsreproductie, maar de noodzaak om efficienter met stroom om te gaan en natuurlijk het voordeel dat er geen DAC nodig is om digitale bronnen te versterken (de versterker is in feite zelf de DAC).SnowDude schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:06:
[...]
Je ziet ook niet in een keer compleet nieuwe versterker klassen komen. Of een compleet nieuwe DAC technologie. Klasse A versterkers zijn al decenia eigenlijk ongewijzigd.
Regeren is vooruitschuiven
Kijk, de metingen wijzen uit dat mijn motorkap na het schoonmaken schoner is! Wat dit voor wetenschappelijke invloed op mijn snelheid heeft? Geen idee, maar hij voelt echt sneller!
In de metingen komt niet naar voren dat mijn auto daadwerkelijk sneller is, maar in de metingen van smerigheid van de binnenkant van de motorkap is AANGETOOND dat ie schoner is!!
Hij rijdt ronder, en duidelijk dynamischer dan met een vieze binnenkant. Ook voelt de bekleding zachter dan voorheen
Klinkt gek hè?
[ Voor 11% gewijzigd door WCA op 15-05-2018 14:17 ]
Share and Enjoy!
Ik heb de meetapparatuur niet, maar ik geloof dat er meer variabelen zijn dan dat je nu aangeeft.GreNade schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:15:
Mijn auto, voelt sneller als ik de binnenkant van de motorkap schoonmaak!
Kijk, de metingen wijzen uit dat mijn motorkap na het schoonmaken schoner is! Wat dit voor wetenschappelijke invloed op mijn snelheid heeft? Geen idee, maar hij voelt echt sneller!
In de metingen komt niet naar voren dat mijn auto daadwerkelijk sneller is, maar in de metingen van smerigheid van de binnenkant van de motorkap is AANGETOOND dat ie schoner is!!
Hij rijdt ronder, en duidelijk dynamischer dan met een vieze binnenkant. Ook voelt de bekleding zachter dan voorheen
Klinkt gek hè?
De rijbeleving voelt veel soepeler, ik hoor een stralender motorgeluid en de stuurinrichting is beduidend dieper in reactiegevoel. Ik ken een bedrijf die voor veel geld auto's schoon maakt.
Zelf grote bedrijven (Volkswagen en Audi) kwamen laatst langs en waren ook versteld van de verbetering op hun eigen producten!
Zolang je zelf niet in een auto met een waxbeurt van 2000 euro hebt gereden mag je niet meediscussieren.
Als je zelf geen verschil voelt is dat dus niet de bottleneck in je auto, op mijn Tesla is het verschil echt duidelijk! Mijn vriendin merkte het ook meteen!
Omdat jouw motor schoongemaakt is zal er minder gewicht drukken op de voorkant van de auto. Hierdoor zal de auto meer kantelen en het gevoel wel geven.GreNade schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:15:
Mijn auto, voelt sneller als ik de binnenkant van de motorkap schoonmaak!
Klinkt gek hè?
Verschil nihil ... maar ze zijn er
Of misschien ging je bergje af.. windje mee.
Wat zijn de specs van jouw audioset als ik vragen mag?dragonhaertt schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:27:
[...]
Ik heb de meetapparatuur niet, maar ik geloof dat er meer variabelen zijn dan dat je nu aangeeft.
De rijbeleving voelt veel soepeler, ik hoor een stralender motorgeluid en de stuurinrichting is beduidend dieper in reactiegevoel. Ik ken een bedrijf die voor veel geld auto's schoon maakt.
Zelf grote bedrijven (Volkswagen en Audi) kwamen laatst langs en waren ook versteld van de verbetering op hun eigen producten!
Zolang je zelf niet in een auto met een waxbeurt van 2000 euro hebt gereden mag je niet meediscussieren.
Als je zelf geen verschil voelt is dat dus niet de bottleneck in je auto, op mijn Tesla is het verschil echt duidelijk! Mijn vriendin merkte het ook meteen!
Of misschien was het verschil wel zo klein dat het allemaal tussen jouw (en je vriendin haar) oren zat!Masterkale1 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:33:
[...]
Of misschien ging je bergje af.. windje mee.
Share and Enjoy!
Je zal het pas weten als jezelf het ritje heb meegemaakt, mogelijk waren er meer variabelen dan alleen de reiniging van de motorruimte.GreNade schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:35:
[...]
Of misschien was het verschil wel zo klein dat het allemaal tussen jouw (en je vriendin haar) oren zat!
Ding ding ding! Daar is ie weer.Masterkale1 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:38:
[...]
Je zal het pas weten als jezelf het ritje heb meegemaakt, mogelijk waren er meer variabelen dan alleen de reiniging van de motorruimte.
Ik ben er voorlopig wel weer klaar mee, fijne middag nog he
Share and Enjoy!
Ja mogelijk heb je water gemorst... Maarja dat stond niet in het boekje.GreNade schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:39:
[...]
Ding ding ding! Daar is ie weer.
Het water is als een verdampende werking in de inlaat gekomen (aquamist) ....
Ach je kan niet alles weten he.
Het is onoplosbaar.GreNade schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:39:
[...]
Ding ding ding! Daar is ie weer.
Metingen wijzen niks uit.
Dubbelblinde tests kunnen/komen niet.
Tests die tegendeel uitwijzen kloppen niet.
Yet, alles is makkelijk hoorbaar.
Van de zon genieten (is meetbaar lekker nu) en >>|
Nickname does not reflect reality
Zo lekker vind ik het niet, maar ik zal wel verkeerd metenBrad Pitt schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:58:
[...]
Het is onoplosbaar.
Metingen wijzen niks uit.
Dubbelblinde tests kunnen/komen niet.
Tests die tegendeel uitwijzen kloppen niet.
Yet, alles is makkelijk hoorbaar.
Van de zon genieten (is meetbaar lekker nu) en >>|
Share and Enjoy!
Zelfs als ik geen audioset had zou dit nog nergens op slaan.Masterkale1 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:34:
[...]
Wat zijn de specs van jouw audioset als ik vragen mag?
Maar voor de lol, mijn specs zijn:
Bachelor of Science Elctrical and Electronic Engineering
dragonhaertt schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:52:
FOUT, je zal het weten als je het gemeten hebt. Dan kan je ook de variabele "Gevoel drift" "Positive confirmation bias" en "Placebo" uitsluiten.Masterkale1 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:38:
Je zal het pas weten als jezelf het ritje heb meegemaakt, mogelijk waren er meer variabelen dan alleen de reiniging van de motorruimte.
[ Voor 23% gewijzigd door dragonhaertt op 15-05-2018 15:23 ]
Zo sceptisch als ik was zo blij ben ik nu. Voor relatief weinig geld voegt het wel een stukje rust toe in de muziek. Het maakt geen wereld van verschil maar dat kan ook niet lijkt me. Dat het wat doet heb ik wel gemerkt. Nooit gedacht dat ik, in mijn ogen, veel geld uit zou geven aan een stekkerblok
Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel
Sterkernog, het maakt helemáál geen verschil. Hij had je een stekkerblok van de Action met een hi-fi sticker kunnen geven, en dan had je hetzelfde verschil gehoord.Tijn96 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:42:
Ik weet niet waar bovenstaande discussie over gaat en ik ga me er ook zeer zeker niet mee bemoeien want zo goed zit ik bij lange na niet in de materie maar ik ben vorige week overtuigd door mijn audio boer in Breda om een ander stekkerblok te nemen met speciale kabels en weet ik het.
Zo sceptisch als ik was zo blij ben ik nu. Voor relatief weinig geld voegt het wel een stukje rust toe in de muziek. Het maakt geen wereld van verschil maar dat kan ook niet lijkt me. Dat het wat doet heb ik wel gemerkt. Nooit gedacht dat ik, in mijn ogen, veel geld uit zou geven aan een stekkerblok
Share and Enjoy!
En toch hoor ik een verschil! Want ik heb de originele kabel er nog naast liggen welke direct in het stopcontact zit en heb het een aantal keer verwisseld maar met de nieuwe opstelling klinkt het domweg beter. Dan hou ik het maar op magieGreNade schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:52:
[...]
Sterkernog, het maakt helemáál geen verschil. Hij had je een stekkerblok van de Action met een hi-fi sticker kunnen geven, en dan had je hetzelfde verschil gehoord.
Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel
Hoor je het verschil ook als jij niet weet welke gebruikt wordt? Laat je vriendin/moeder/hond/buurman of een ander persoon eens een aantal keer wisselen zonder dat jij weet welke er gebruikt wordt. Als je het verschil dan nog hoort, dan mag je dat claimenTijn96 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:54:
[...]
En toch hoor ik een verschil! Want ik heb de originele kabel er nog naast liggen welke direct in het stopcontact zit en heb het een aantal keer verwisseld maar met de nieuwe opstelling klinkt het domweg beter. Dan hou ik het maar op magie
Of het moet zijn dat je oude stekkerblok stuk is, en daardoor helemaal geen geluid meer uit je versterker komt, maar dat zou je toch gehoord hebben denk ik
Share and Enjoy!
Dat ga ik eens proberen! Is er overigens een technische onderbouwing waarom het geen verschil zou maken? Ben nu wel nieuwsgierig geworden.GreNade schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:56:
[...]
Hoor je het verschil ook als jij niet weet welke gebruikt wordt? Laat je vriendin/moeder/hond/buurman of een ander persoon eens een aantal keer wisselen zonder dat jij weet welke er gebruikt wordt. Als je het verschil dan nog hoort, dan mag je dat claimen
Of het moet zijn dat je oude stekkerblok stuk is, en daardoor helemaal geen geluid meer uit je versterker komt, maar dat zou je toch gehoord hebben denk ik
Omdat een stekkerblok geen enkele invloed heeft op de elektronica. Er komt in beide gevallen 220-240 volt in de versterker, de versterker heeft line input filtering en alles.Tijn96 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:58:
[...]
Dat ga ik eens proberen! Is er overigens een technische onderbouwing waarom het geen verschil zou maken? Ben nu wel nieuwsgierig geworden.
Je moet je bedenken dat als zoiets als een stekkerblok verschil zou maken, dat ook de bekabeling in jouw stopcontact verschil moet maken. Of de bekabeling van jouw huis naar de centrale.
Maak je versterker eens open, en zie wat voor kabel er daar gebruikt wordt, doodnormale koperdraad.
Share and Enjoy!
Ik zou zeggen lees het topic eens doorTijn96 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:58:
[...]
Dat ga ik eens proberen! Is er overigens een technische onderbouwing waarom het geen verschil zou maken? Ben nu wel nieuwsgierig geworden.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Zo dacht ik ook (maar dan minder technisch). Ik ga dat blind luisteren eens proberen en mocht ik t dan kunnen onderscheiden dan hou ik t maar op een magische stekkerdoosGreNade schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:01:
[...]
Omdat een stekkerblok geen enkele invloed heeft op de elektronica. Er komt in beide gevallen 220-240 volt in de versterker, de versterker heeft line input filtering en alles.
Je moet je bedenken dat als zoiets als een stekkerblok verschil zou maken, dat ook de bekabeling in jouw stopcontact verschil moet maken. Of de bekabeling van jouw huis naar de centrale.
Maak je versterker eens open, en zie wat voor kabel er daar gebruikt wordt, doodnormale koperdraad.
Daar heb ik kort over getwijfeld maar toen zag ik dat de discussie soms best diep inging op de materie en ik snel door de bomen het bos niet meer zag!
Wat betreft auto's ben ik wat verder
Kortom je hebt geen audioset?dragonhaertt schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:21:
[...]
Zelfs als ik geen audioset had zou dit nog nergens op slaan.
Maar voor de lol, mijn specs zijn:
Bachelor of Science Elctrical and Electronic Engineering
[...]
[...]
FOUT, je zal het weten als je het gemeten hebt. Dan kan je ook de variabele "Gevoel drift" "Positive confirmation bias" en "Placebo" uitsluiten.
Dat is geen argument. Ik heb ook geen vliegtuig, toch weet ik dat een boeing 747 sneller en verder kan vliegen dan een Cessna
Wat zijn jouw kwalificaties overigens? Behalve dat je in een niet blinde test iets denkt te horen?
Ook al zou hij dat niet hebben (en volgens mij is dit topic geen verpiswedstrijd, dus waarom vraag je het uberhaupt?), dan valt common sense te verkiezen boven een set van duizenden euro's waarvan de helft van het budget in onbewezen claims is gaan zitten. Kortom, ik vind het nogal een gevaarlijke vraag want je impliceert dat je daarmee kunt beoordelen hoe waardevol zijn bijdrage is aan deze discussie.
This too shall pass
Kortom, nog een niet-onderbouwde aanname?
Mijn aanname is als volgt: iemand heeft je iets wijsgemaakt, je hebt er veel geld aan uitgegeven en probeert anderen te overtuigen van je gelijk. Je hebt verder geen kennis van de materie, noch enige vorm van argumenten voor je claims. Directe vragen worden ontweken en alle mogelijke drogredenen worden aangehaald om de credibiliteit van tegenclaims te ondermijnen.
Mijn onderbouwing:
Interresant stukje psychologie: “The glory which is built upon a lie soon becomes a most unpleasant incumbrance. … How easy it is to make people believe a lie, and how hard it is to undo that work again!” (Mark Twain)
Om on topic te blijven: c'est le ton, qui fait la musique (het is de toon die de muziek maakt)
Hoe zit het eigenlijk met heavy metal? M.i. klinkt dat altijd ruk, ongeacht de speakers of versterker.
Your Friendly Neighborhood Moderator
leuk dat die voorbij komt. Juist vette metal en dan uit de jaren 90 (voor de loudness war) klinkt echt verbazingwekkend goed op een 'wat betere' set.Jorgen schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:15:
Ondanks dat ik de discussie toejuich, mag van mij de toon naar elkaar wel wat vriendelijker blijven.
Om on topic te blijven: c'est le ton, qui fait la musique (het is de toon die de muziek maakt)
Hoe zit het eigenlijk met heavy metal? M.i. klinkt dat altijd ruk, ongeacht de speakers of versterker.
je gelooft het wellicht niet maar luister zelf YouTube: Benediction - Dark Is The Season [Full EP]
dan wel het origineel natuurlijk en dan accurate rip
cdś waar ik eerder alleen maar krakende en pompende (bas) speakers hoorde blijken nu opeens echt 'muziek' te bevatten.
soms best jammer om eerlijk te zijn
[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 15-05-2018 17:29 ]
Verwijderd
Rammstein klinkt anders fantastisch, mede dankzij overproducing en loudness 😁Jorgen schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:15:
Ondanks dat ik de discussie toejuich, mag van mij de toon naar elkaar wel wat vriendelijker blijven.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Verwijderd
/me luistert naar wish you were immersion 5.1 op zn onkyo 875 met zelfbouw speakersysteem.
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2018 17:38 ]
ik vergeet nooit dat ik samen met die bennediction cd en dezeJorgen schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:31:
O, maar een paar metalnummers zijn nog wel te pruimen, maar het meeste blijft volkomen ruk. Ook op mijn Focals.
YouTube: Bolt Thrower - War Master (Full Album)
samen met een kameraad bij Speakerland speakers gingen luisteren die dit geweld goed aan konden.
want als een set dit strak en verstaanbaar weer kan geven is dat best een prestatie
dat heeft er toen toe geleid dat de vifa basis is gekocht en gebouwd
heerlijk toen die adviseur de luisterruimte in kwam midden in deze bak herrie... good old times
'ja meneer hoor maar op dit volume rammelt de woofer in speaker X, dat willen we dus niet, wat heb je als alternatief...." dan kom maar eens een ruimte verder ... daar stond de basis*. fuck wat een toren was dat als klein tweakertje
* https://www.google.nl/sea..._AUICygC&biw=1440&bih=733
[ Voor 24% gewijzigd door Ray op 15-05-2018 19:11 ]
Weer uit een boek... de beste stuurlui staan aan wal zeg ik maar altijd. Totaal geen praktijkervaring in de audio dus?dragonhaertt schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:44:
[...]
Kortom, nog een niet-onderbouwde aanname?![]()
Mijn aanname is als volgt: iemand heeft je iets wijsgemaakt, je hebt er veel geld aan uitgegeven en probeert anderen te overtuigen van je gelijk. Je hebt verder geen kennis van de materie, noch enige vorm van argumenten voor je claims. Directe vragen worden ontweken en alle mogelijke drogredenen worden aangehaald om de credibiliteit van tegenclaims te ondermijnen.
Mijn onderbouwing:
[...]
Interresant stukje psychologie: “The glory which is built upon a lie soon becomes a most unpleasant incumbrance. … How easy it is to make people believe a lie, and how hard it is to undo that work again!” (Mark Twain)
Mooi knutselprojectje!
Dit heeft niks te maken met wie heeft de grootste. Het gaat erom dat mensen oordelen hebben omdat ze wat gelezen hebben. Bij wijze van niet eens een rijbewijs hebben.
Als je denkt dat ad hominem een goede aanpak is eindigt de discussie met je nu en hier.Masterkale1 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:05:
de beste stuurlui staan aan wal zeg ik maar altijd. Totaal geen praktijkervaring in de audio dus?
I don't like facts. They have a liberal bias.
Je mist elke keer compleet het punt. Het gaat erom dat snelheid, acceleratie en dergelijke gewoon meetbaar zijn (net als audioprestaties). Dan kan je wel zeggen dat je voor (je gevoel) veel sneller optrekt na het wassen van je auto, echter zal het gewoon meetbaar zijn dat je auto nog steeds in 10,2 seconden op de 100 zit.Masterkale1 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:17:
Grappig is om te zien dat iedereen verstand denkt te hebben van bijv auto`s en vervolgens nog nooit auto gereden heeft. Enkel de Autoweek leest.
Dit heeft niks te maken met wie heeft de grootste. Het gaat erom dat mensen oordelen hebben omdat ze wat gelezen hebben. Bij wijze van niet eens een rijbewijs hebben.
Net zoals bij audio het gewoon meetbaar is dat het elfenkabeltje van 1000 euro hetzelfde presteert als een kabel van 10 euro. Voor je gevoel zul je wellicht een verbetering horen, maar dat zit dan tussen de oren, en strookt niet met de realiteit, net zoals het auto voorbeeld.
Dat is het punt wat gemaakt wordt, en dan maakt het niet uit of je topcoureur bent of net je laatste rijles achter de rug hebt.
Overigens, in welke wereld is iemand die veel naar muziek luistert een audiokenner? Audioreproductie is techniek, en laat er hier op het forum nou net veel techneuten zitten die weten waarover ze praten. Dan kun jij als zelfbenoemd expert wel komen roepen dat je pas recht van spreken hebt als je een dure installatie hebt staan, maar dat slaat nergens op.
Of weet volgens jou iemand die Porsche rijd ook meer van auto's dan de techneut die motoren ontwerpt?
Aangezien startkabels over het algemeen voorzien zijn van goede klemmen en een flinke kabeldikte dan zal dat ook wel een verbetering opleveren neem ik aan?
Natuurlijk wel na eerst even 10 x een auto opstarten zodat de stromen zeker de goede richting in geleid worden.
Ik zou nog even kunnen testen of de 30 jaar oude startkabels een verschil zouden kunnen maken met nieuwe Action kabels al denk ik dat de oude het beter zullen doen.
Vooral met de jaren 70 en 80 tijdloze muziek zullen de oude al jaren gerijpte kabels het beter moeten kunnen doen lijkt mij.
Al zouden ze met de moderne muziek ook goed uit de verf kunnen komen, vooral omdat ze door de loop der jaren wat vettig geworden zijn zouden ze minder weerstand kunnen hebben en vooral de vette beat van tegenwoordig zou vetter moeten klinken.
Tussen mijn oren zou het zomaar eens moeten kunnen werken.
Alleen er zit nog wat anders tussen mijn oren met de naam "verstand" (oké niet veel dat geef ik eerlijk toe
Ik denk dat ik toch maar van het laatste uit ga.....
(Sjezus wat een wijsneuzen lopen er rond zeg, met het beste gehoor van de wereld (als je ze moet geloven) maar zo doof voor argumenten/uitleg en mensen die verstand van zaken hebben
Ad de Jong schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:41:
(Sjezus wat een wijsneuzen lopen er rond zeg, met het beste gehoor van de wereld (als je ze moet geloven) [..] )
Ik vind het beeld hilarisch. Franz Kafka, een jaar of 35, worstelend schrijver, zit op een bankje langs het voetpad langs de Seine in het duister te luisteren en hoort de rammelende spiegel in de verder leegstaande bovenkamer van een toevallige passant.Everyone carries a room about inside them. This fact can be proved by means of the sense of hearing. If someone walks fast and one pricks up one's ears and listens, say at night, when everything round about is quiet, one hears, for instance, the rattling of a mirror not quite firmly fastened to the wall.
En dat zonder dure OPPO, luidsprekers of zilveren kabels.
(Mocht je meer willen weten over de teksten in die kleine blauwe boekjes: noctos heeft er een stukje over geschreven..)
*steekt hand op* ik heb wel ervaring in de audio gelukkig! Mag ik dan nu van jou oordelen dat het gros van jouw uitspraken hier ongefundeerd zijn?Masterkale1 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:05:
[...]
Weer uit een boek... de beste stuurlui staan aan wal zeg ik maar altijd. Totaal geen praktijkervaring in de audio dus?
Ik zal even wat voorbeelden geven: de interne versterker van mijn DJ monitors was kapot gegaan. Om toen te testen waar het precies aan lag, heb ik de versterker van mijn oude JVC reciever set eraan gehangen (ruim 1000euro). Aangezien ik muziek afmix, heb ik redelijk wat ervaring met het "ijken" van muziek. Op het eerste gehoor was er NIETS veranderd, en nadat ik de volumes exact gelijk had gezet met een decibel meter en mijn ijk nummers ging luisteren had ik niet het idee dat ik iets anders hoorde. Ja, hooguit, iets minder ruis, maar om nou te zeggen dat het geluid daardoor 'meer open' word... Omdat uit dat experiment bleek dat de luidsprekers zelf niet beschadigd waren, heb ik er een AliExpress bordje van 9 euro ingezet. mja, je kan de uitkomst al raden denk ik? Geen verschil te horen en de frequentierespons was hetzelfde!
ok, nog 1tje dan, omdat je zo graag praktijkervaringen hoort. Dit gaat dan om Pro-audio, zonder de poespas. ook daar zit een verschil in prijsklasse van versterkers maar die is lang niet zo groot als in de hifi. Ga eens naar bax shop en selecteer daar een paar filters, bijv. klasse D versterkers van rond de 500 watt. Ze zullen hooguit een factor 5 uit elkaar liggen, omdat iedere muzikant en audiotechnicus weet dat meer betalen voor dezelfde kwaliteit onzin is. Uit mijn ervaring weet ik dat je de allerlaagste kwaliteit beter kan mijden vanwege kwaliteits- issues, gewicht en ruis (*kuch* skytec *kuch*), maar het verschil tussen een huismerk Devine of een Proel is gewoon niet te horen.
Ik blijf me er gewoon over verbazen dat de discussie vroeger zo anders was: toen was iedereen ontzettend te spreken over de nieuwe transistor versterkers vanwege de kwaliteit en lagere gewicht. Diezelfde versterkers worden nu verguisd ("ieuw nee klasse D moet ik niet hebben, is niet 'warm' genoeg").
Ik wil dus vooral geen pissing contests met onze boerenkoolmeester.blackadder91 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 23:04:
*steekt hand op* ik heb wel ervaring in de audio gelukkig!
Maar, mijn achtergrond. De eigenaar van de lokale radio-winkel is een klasgenoot van mijn vader. Als tien-jarige had ik iets gelezen over zelf een radio maken, en toen ik onderdelen wilde kopen voor mijn eerste zelfbouw kristalontvanger werd ik een beetje geholpen. Twee jaar later zat ik met een Mexicaanse hond de buurt te pesten. (klikbaar muziekje onderaan die pagina..(met Fay Lovsky zingend en op de theremin.)) Dat werd dus MTS voor mij.
Alles bij elkaar heb ik een jaar of vijftien in professioneel geluid (en een beetje licht) gewerkt. In het begin als roadie en stagehand (laatst nog eens getest: ik kan in twee minuten een viool, een chello en een gitaar stemmen, met alleen een A-stemvork als referentie..) Vervolgens een paar jaar als recording engineer in een studio, en uiteindelijk heb ik een paar jaar door Nederland gereden met destijds bekende bandjes in de bus. Stiekem is op het podium de leukste plek, zeker als je op Noorderslag, Oerol of in Paradiso staat.
En toen kreeg ik een vrouw, een kind, ruzie, een scheiding, een verhuizing en een totaal ander soort carrière.
Tegenwoordig loop ik niet meer rond met een stemapparaat maar met een laser powermeter. Ik ben via een beetje bijverdienen met repareren van monitoren in een computerwinkel die Xs4All inbelpunt werd, via Xs4All, Vuurwerk enzovoort in het internet gerold. En dat doe ik nu ook al weer een jaar of 18.
Maar altijd met een muziekje erbij.
Na jaren in de ict te hebben gezeten in een adviserende/commerciele functie werk ik nu bij een klein elektronisch engineeringsbedrijf. We ontwikkelen onze eigen producten en m'n collega's zijn vrijwel allemaal academisch opgeleide technici, waarvan een aantal promovendi. Ik kom uit een gezin waar iedereen werk heeft (had) in een (elektro)technische omgeving en/of in een studio werkzaam is.
Aan ervaring, interesse of milieu ontbreekt het me denk ik niet. Maar ik koester liever dat ik mijn best doe om vooral m'n common sense te gebruiken
This too shall pass
Nou, je hebt geluk met je focals. Ik had wat raggende gitaarmuziek meegenomen voor de luisteresessie. Het was wel geen niveautje death metal met dat lelijke geschreeuw, maar lekker scheurende gitaren. Op de focals klonk dat echt verreweg het beste en echt lekker! Moest ook wel, omdat ik graag metallica en iron maiden mag luisteren. Ook het meer verfijnde gitaarwerk van Joe Bonamassa moet lekker klinkenJorgen schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:15:
[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 16-05-2018 12:11 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Maar beetje goed gitaren werk klinkt niet overal even lekker op idd, zeker niet en gitaren en iets muzikaals met allerlei stemmen. Ik ben uiteindelijk bij B&W uitgekomen, heel stuk meer rust, controle in het laag en mooi hoog zonder scherp of aanwezig te worden.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Verwijderd
En dan heb je het weer over smaak. Ik hou niet van het "warme" geluid van B&W. Maar ik hoor wel dat het kwalitatief prima spul is. Zoals ik al eerder aangaf, de perfecte speakerbox bestaat niet. Wat wel bestaat is de speakerbox die voor jou goed (en voor een ander misschien juist niet) klinkt.Joopieboy schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:28:
Ik denk dat HM meer afhankelijk is van je smaak dan hoe het klinkt.
Maar beetje goed gitaren werk klinkt niet overal even lekker op idd, zeker niet en gitaren en iets muzikaals met allerlei stemmen. Ik ben uiteindelijk bij B&W uitgekomen, heel stuk meer rust, controle in het laag en mooi hoog zonder scherp of aanwezig te worden.
En dan weet je ook meteen weer waarom mensen die claimen het "absolute gehoor" te hebben absolute onzin uitkramen.
Maar een beetje gekleurd geluidsbeeld kan prima, in mijn mening laat dat veel nummers ook al sneller wat beter klinken. Hoe beter en gevoeliger/hoogoplossender van de speakers, hoe meer 'ellende' je hoort. Heel mijn jarenlange MP3 verzameling kan ik in feite weg donderen.
Verwijderd
Ik heb precies dezelfde ervaring. Werkte met een Harman Kardon die nog steeds uitstekend klinkt, maar daar zat geen HDMI aansluiting op, geen mogelijkheid tot streamen enz. Ik heb nu een Sony met al die nieuwe fratsen en die klinkt prima. De échte vooruitgang bij de Sony zit 'm wat mij betreft in HDMI enz. en een menugestuurde bediening, waardoor je alle opties wat eenvoudiger bedient.Brad Pitt schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:32:
Mijn huidige receiver (Marantz) klinkt zo goed als hetzelfde (met alle dsp dingen uit) als die van 15 jaar geleden (Sony ES).
Maar behalve al dat wonderbaarlijke elfenspul: welke essentiële verbeteringen mbt. de werking van een versterker zijn er met de huidige stand van de techniek mogelijk? Volgens mij niet heel veel. Ja, je kunt wat marginale zaken aanpassen, je kunt wat andere componenten toepassen, maar totdat er "magisch" nieuw materiaal verschijnt blijft het allemaal vrij beperkt.
"Ik zal er wel gevoellig voor zijn" klinkt alsof het negatiefs is. Maar het is gewoon hoe het menselijk gehoor werkt. Er gebeurt een hoop meer dan alleen het registreren van frequenties. Je hersenen zijn volcontinu bezig om chocola te maken van die input. De laatste dagen was er zo'n hoor je Yanny-of-hoor-je-Laurel-sampletje trending. De New York Times heeft een tooltje gemaakt waarmee je met een schuifje wat eq-ing kunt doen waardoor je kunt bepalen waar "Laurel" - voor jou - overgaat in "Yanny". Probeer maar eens en verbaas je hoe op het grensgebied een minimaal verschil in eq een totaal ander woord oplevert.Joopieboy schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:06:
Pyscho akoestisch is een bekende term daarinIk zal er ook wel gevoelig voor zijn, en een blindtest heb ik niet echt uitgevoerd, maar ik kwam wel elke keer bij de relatief 'goedkope' 685's uit, veel duurdere vond ik erg schel klinken van B&W, bij Q Acoustics mistte ik behoorlijk wat laag, Dynaudio X14 was best prima maar behoorlijk aan de prijs, de X18 was weer overdreven met het laag.
Overigens zijn speakers (danwel koptelefoons) in een audioinstallatie de componenten die het meest vervormen. Dat je verschil hoort tussen speakers zit dus zeker niet alleen tussen je oren.
Regeren is vooruitschuiven
Verwijderd
Je bedoelt dat grijze geval tussen onze oren?Joopieboy schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:06:
Pyscho akoestisch is een bekende term daarinIk zal er ook wel gevoelig voor zijn, en een blindtest heb ik niet echt uitgevoerd, maar ik kwam wel elke keer bij de relatief 'goedkope' 685's uit, veel duurdere vond ik erg schel klinken van B&W, bij Q Acoustics mistte ik behoorlijk wat laag, Dynaudio X14 was best prima maar behoorlijk aan de prijs, de X18 was weer overdreven met het laag.
Maar een beetje gekleurd geluidsbeeld kan prima, in mijn mening laat dat veel nummers ook al sneller wat beter klinken. Hoe beter en gevoeliger/hoogoplossender van de speakers, hoe meer 'ellende' je hoort. Heel mijn jarenlange MP3 verzameling kan ik in feite weg donderen.
Daarnaast is ons gehoor onderhevig aan "slijtage" en dat verloopt bij iedereen ook weer anders. Het is bv. mogelijk dat jij de B&W klank als evenwichtiger ervaart omdat jij in het hoog nog goed (of in ieder geval beter dan ik) hoort. In dat geval ís het geluid ws. ook evenwichtiger voor jou. Jij ervaart mijn "favoriete" speakerbox dan mogelijk juist als te scherp met te weinig bas. Voor mij geldt precies het omgekeerde. We hebben dan ook alletwee gelijk in onze keuze, ook al komt er dan een andere speakerbox uit.
Wat ik wel blijf roepen is dat je met een stuk luisterervaring de betere speakers (mits voldoende aangestuurd) er blind uitpikt, ondanks je persoonlijke smaak.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2018 22:59 ]
Wel leuk om ermee bezig te zijn, mooie hobby. Alleen jammer en lastig om het kaf van het koren te scheiden. Er zijn zoveel zelfbenoemde 'experts' maar ook mensen uit de industrie waar je kennelijk je vraagtekens bij mag zetten. Leuk om dan de discussies te lezen.
Dus ik dacht er even een voorbeeldje bij te zoeken.Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:55:
Wat ik wel blijf roepen is dat je met een stuk luisterervaring de betere speakers (mits voldoende aangestuurd) er blind uitpikt, ondanks je persoonlijke smaak.
Het viel me in het verleden op dat je aan Within Temptation-video's heel goed kunt zien en horen wat de invloed van de monitor-mixer is. Slechte mix op de monitor, en binnen een paar seconden zie je een wanhopige Sharon driftig gebaren en al haar hoge noten missen.
Maar de eerste video die ik aanklik is precies het omgekeerde. De band heeft een feestje op het podium, maar wat de luisteraar (en kijker) thuis krijgt is bedroevend. Ik versta geen woord van wat ze zingt, maar het is zuiver en iedereen is keurig in sync.
En ook in de rest is het algoritme van Youtube terug te zien. Beroerde kwaliteit, maar Sharon op d'r best: Pinkpop 11 jaar geleden. Alle slechte video's zijn gelukkig vergeten..
Dus google wijst me naar volbeat.dk. Okee, Deense band. Leuk, we zijn 'met het werk' 6 maanden terug in .dk wezen feesten. Denemarken is best leuk. De video op hun site klinkt wel leuk, maar jeukt. Daar is een hoop mee mis. Eens kijken of Apple Music ze kent. Ja. En hetzelfde nummer (seal the deal and let's boogie) klinkt opeens 100 keer beter.
Okee. De bouwer van hun website doet ze geen plezier met de video's die online staan.
Da's geen psychoakoestiek, da's simpel prutswerk.
En dat brengt me bij een vervolgvraag: hebben we het al eens gehad over kabels van €1000 die meetbaar slechter klinken dan een even lang stuk prikkeldraad?
Verwijderd
Eh..... hebben we het dan over gewoon prikkeldraad of......elfendraad? Dat maakt wel ff verschil......burne schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 00:02:
En dat brengt me bij een vervolgvraag: hebben we het al eens gehad over kabels van €1000 die meetbaat slechter klinken dan een even lang stuk prikkeldraad?
En ja, als je het hebt over prutswerk, dan staan er best wel een paar dvd's/blurays van muziekconcerten in m'n kast die daarvoor ook in aanmerking komen. In de eerste jaren van de "magische" cd waren er ook flink wat opnames die klonken of ze in het toilet waren gemixed, soms zelfs onder water..... Op dit moment zijn er inderdaad ook aardig wat "digitale" opnames bij diverse streamingdiensten te horen die kwalitatief zwaar ondermaats zijn.
En dan blijven we maar doorzeuren over kromme bits en onhoorbare 40 Khz geluiden die met magische handelingen kunnen worden weggepoetst.....
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2018 00:20 ]
Ik heb een lp van hun en ook dan merk je in de nummers verschillen op en ook onderling, ook in Flac formaat digitaal, ook daar hoor je het duidelijk, erg jammer.burne schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 00:02:
[...]
Dus google wijst me naar volbeat.dk. Okee, Deense band. Leuk, we zijn 'met het werk' 6 maanden terug in .dk wezen feesten. Denemarken is best leuk. De video op hun site klinkt wel leuk, maar jeukt. Daar is een hoop mee mis. Eens kijken of Apple Music ze kent. Ja. En hetzelfde nummer (seal the deal and let's boogie) klinkt opeens 100 keer beter.
Okee. De bouwer van hun website doet ze geen plezier met de video's die online staan.![]()
Da's geen psychoakoestiek, da's simpel prutswerk.
En dat brengt me bij een vervolgvraag: hebben we het al eens gehad over kabels van €1000 die meetbaar slechter klinken dan een even lang stuk prikkeldraad?
En meetbaar, ja, als bij een stuk tweeling snoer de aansluitingen direct onder de terminals hebben gezeten en gecorrodeerd zijn, plus veel te dun zijn.
Ik heb heel veel cd's waarbij je duidelijk hoort dat bijvoorbeeld de singles compleet anders klinken dan de rest van het album. Soms doordat er verschillende mixers aan meegewerkt hebben, soms omdat de nummers in verschillende studio's(met bijbehorende engineers) zijn opgenomen, en soms omdat de eerste 2 nummers opgenomen zijn in de studio van oom karel, waarna ze pas toestemming kregen om een heel album op te nemen in een prof studio.Joopieboy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:35:
[...]
Ik heb een lp van hun en ook dan merk je in de nummers verschillen op en ook onderling, ook in Flac formaat digitaal, ook daar hoor je het duidelijk, erg jammer.
Dat vind ik altijd zeer storend, een goede mix/master is voor mij zo veel belangrijker dan tienmiljard kilobit per seconde bitratesEddoH schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:43:
[...]
Ik heb heel veel cd's waarbij je duidelijk hoort dat bijvoorbeeld de singles compleet anders klinken dan de rest van het album. Soms doordat er verschillende mixers aan meegewerkt hebben, soms omdat de nummers in verschillende studio's(met bijbehorende engineers) zijn opgenomen, en soms omdat de eerste 2 nummers opgenomen zijn in de studio van oom karel, waarna ze pas toestemming kregen om een heel album op te nemen in een prof studio.
Share and Enjoy!
Uiteraard, maar je huidige hdmi kabels zijn gewoonweg te goedkoop om dat te kunnen compenserensig69 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 01:53:
Zijn er ook al hdmi kabels die slecht camerawerk magisch fantastisch maken?
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
En aangepaste behuizingen, met veel kleinere gaten voor ventilatie om straling tegen te houden, beetje zoals een deur van een magnetron.
Iemand mag rijk worden van mijn ideeën, graag gedaan
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Je komt hiermee niet eens in de buurt van de zottigheid die nu al gedaan wordt door de gekkies die zich audiofiel noemen. Condensatoren die in koelkasten bewaard worden en zo, lost van de onzinproducten kom je de vaagste handelingen tegen.Resistor schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:21:
Het is volgens mij wachten op speciale, door een 3d printer gemaakte ferrietkernen.
En aangepaste behuizingen, met veel kleinere gaten voor ventilatie om straling tegen te houden, beetje zoals een deur van een magnetron.
Iemand mag rijk worden van mijn ideeën, graag gedaan
This too shall pass
Als ik condensatoren in de koelkast tegenkom zou ik mezelf toch ernstig afvragen wat ik in de versterker heb gesoldeerdSharky schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:51:
[...]
Je komt hiermee niet eens in de buurt van de zottigheid die nu al gedaan wordt door de gekkies die zich audiofiel noemen. Condensatoren die in koelkasten bewaard worden en zo, lost van de onzinproducten kom je de vaagste handelingen tegen.
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Tegenwoordig zit er best veel electronica in koelkasten hoorj-phone schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:29:
[...]
Als ik condensatoren in de koelkast tegenkom zou ik mezelf toch ernstig afvragen wat ik in de versterker heb gesoldeerd
Ik reageerde op 'Condensatoren die in koelkasten bewaard worden en zo'.dragonhaertt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:37:
[...]
Tegenwoordig zit er best veel electronica in koelkasten hoor
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Kut, per ongeluk mijn groentelade in mijn versterker gesoldeerd!j-phone schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:29:
[...]
Als ik condensatoren in de koelkast tegenkom zou ik mezelf toch ernstig afvragen wat ik in de versterker heb gesoldeerd
Share and Enjoy!
Ik kwam een keer op een Nederlands elfenforum. Daar was iemand met een buizenversterker die vertelde dat hij dit doet/deed. Daar stonden wel meer rare dingen en ze spraken in het gebruikelijke jargon als ruimtelijkheid, loskomen, wollig, helder, plaatsing en vriendinnen die verbaasd binnenkomen en het verschil horen.j-phone schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:29:
[...]
This too shall pass
Ik als audiofiele leek met elektronica-achtergrond denk nog te simpel, en ik zit nog in de fase 'gekke dingen waar je nog met logisch verstand bij kan'.Sharky schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:51:
[...]
Je komt hiermee niet eens in de buurt van de zottigheid die nu al gedaan wordt door de gekkies die zich audiofiel noemen. Condensatoren die in koelkasten bewaard worden en zo, lost van de onzinproducten kom je de vaagste handelingen tegen.
Ik denk nog te veel aan de binnenkant van de apparaten, stoorsignaaltjes daar tot in het extreme afvangen en voorkomen, en de voedingsspanning tot in het extreme stabiel houden om daar geen rimpel uit te krijgen.
Ik weet even niet meer welk model, maar volgens mij zijn er labvoedingen die een kleien peltier er in hebben met als enige doel een klein transistortje op temperatuur te houden, ik heb het niet verder doorgemeten, maar vermoedelijk is dat ergens in het spanningsregelingscircuit, is er eigenlijk ook regulier audiospul (van de bekende merken die in de Pricewatch staan) die dit principe gebruikt? Extreme dingen doen om de voedingsspanning stabiel te houden?
Dik (16 awg) lampsnoer klinkt net zo goed als dik Monster
Die monster kabel is natuurlijk gewoon gelijk aan lampensnoer met dezelfde koperdoorsnede. Logisch dat er dan geen verschil is.
[ Voor 35% gewijzigd door blissard op 18-05-2018 18:42 ]
Ja want in de koelkast droogt niks uit. Het is gewoon dom. Nog even en gekoeld hoor je Laurel en bij kamertemperatuur Yanny.blackadder91 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:30:
Heb dat ook al eens eerder gehoord over die condensatoren ja, zou zijn om verdamping van elektrolyt tegen te gaan.
Of horen die getrainde audiofiele oortjes wel beide namen tegelijk?
Verwijderd
Peltier koelingen zijn behoorlijk aan de prijs en bovendien knap lawaaiig door dat kleine fannetje. Ze verbruiken zelf ook nog aardig wat stroom. Dat beperkt het gebruik m.i. best wel, bovendien, als de voeding dat ook nog aan moet sturen span je het paard misschien wel achter de wagen.Resistor schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:47:
Ik als audiofiele leek met elektronica-achtergrond denk nog te simpel, en ik zit nog in de fase 'gekke dingen waar je nog met logisch verstand bij kan'.
Ik denk nog te veel aan de binnenkant van de apparaten, stoorsignaaltjes daar tot in het extreme afvangen en voorkomen, en de voedingsspanning tot in het extreme stabiel houden om daar geen rimpel uit te krijgen.
Ik weet even niet meer welk model, maar volgens mij zijn er labvoedingen die een kleien peltier er in hebben met als enige doel een klein transistortje op temperatuur te houden, ik heb het niet verder doorgemeten, maar vermoedelijk is dat ergens in het spanningsregelingscircuit, is er eigenlijk ook regulier audiospul (van de bekende merken die in de Pricewatch staan) die dit principe gebruikt? Extreme dingen doen om de voedingsspanning stabiel te houden?
Dan is nog de vraag waarom je die voedingsspanning zo extreem stabiel zou willen houden in een versterker? Het moet uiteraard niet alle kanten op zwiepen, maar volgens mij is de gemiddelde voeding van de bekende merken prima voor zijn taak berekend en redelijk stabiel. Ik heb qua weergave nog nooit iets gehoord door die vermeende wisselende voedingsspanning.
Ik heb soms (ahem...) het gevoel dat er slimme marketeers zijn, die alleen maar zoeken naar theoretische problemen om daar vervolgens net zo theoretische en dure oplossingen op los te laten. Technisch is het soms best leuk bedacht, maar het meeste er van blijft...slangenolie.
Verwijderd
En ja hoor, ik heb weer een gat in de markt. We koelen de luisterruimte tot enkele graden boven het vriespunt. Voor perfect geluid moet je immers wat overhebben.noguru schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 12:05:
Ja want in de koelkast droogt niks uit. Het is gewoon dom. Nog even en gekoeld hoor je Laurel en bij kamertemperatuur Yanny.
Of horen die getrainde audiofiele oortjes wel beide namen tegelijk?
Dan is wel de vraag of je nog iets hoort met die ijsmuts op, maar er is vast wel een slimme marketeer die een electrisch verwarmde audio-ijsmuts kan maken/verkopen.....
Maar daar hebben we het in deze reeks toch over? Theoretische dingen voor veel te veel geld, met quasi-technische onderbouwing aan de man gebracht.Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2018 @ 12:49:
[...]
Peltier koelingen zijn behoorlijk aan de prijs en bovendien knap lawaaiig door dat kleine fannetje. Ze verbruiken zelf ook nog aardig wat stroom. Dat beperkt het gebruik m.i. best wel, bovendien, als de voeding dat ook nog aan moet sturen span je het paard misschien wel achter de wagen.
Dan is nog de vraag waarom je die voedingsspanning zo extreem stabiel zou willen houden in een versterker? Het moet uiteraard niet alle kanten op zwiepen, maar volgens mij is de gemiddelde voeding van de bekende merken prima voor zijn taak berekend en redelijk stabiel. Ik heb qua weergave nog nooit iets gehoord door die vermeende wisselende voedingsspanning.
Ik heb soms (ahem...) het gevoel dat er slimme marketeers zijn, die alleen maar zoeken naar theoretische problemen om daar vervolgens net zo theoretische en dure oplossingen op los te laten. Technisch is het soms best leuk bedacht, maar het meeste er van blijft...slangenolie.
Je gaat toch niet denken dat er mensen hun €1000,- netsnoer in een niet-perfecte voeding van een versterker gaan steken?
Dat niet alleen: het probleem van stabiliteit is al perfect opgelost met een oven. Als jij je kristal-oscillator stabieler dan stabiel wilt hebben stook je 'm op tot 50 ºC ofzo, en hou je die temperatuur zo constant als maar kan. Hoef je niet eens zelf te bouwen, je kunt online een OCXO bestellen met de specs die je wilt hebben. En los een oventje aan een spanningsreferentie knopen is ook geen punt. (Hoewel ik 'm beter zou isoleren dan ze in het plaatje laten zien..)Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2018 @ 12:49:
Peltier koelingen zijn behoorlijk aan de prijs en bovendien knap lawaaiig door dat kleine fannetje. Ze verbruiken zelf ook nog aardig wat stroom.
Een beetje koelen is volstrekt zinloos, tenzij je echt extreem gaat en koelt tot bijvoorbeeld -100 ºC om ruis van diep infrarood kwijt te raken of -263 ºC om thermische ruis kwijt te raken.
Verwijderd
Dat wordt dan een ietsepietsie grotere Peltier.....burne schreef op zondag 20 mei 2018 @ 14:16:
Een beetje koelen is volstrekt zinloos, tenzij je echt extreem gaat en koelt tot bijvoorbeeld -100 ºC om ruis van diep infrarood kwijt te raken of -263 ºC om thermische ruis kwijt te raken.
Verwijderd
Hmja, daar zit het vervolg van het probleem. Je hebt een keer een elfenkabel gekocht en het brengt niet helemáál wat je er van verwachtte. Dan leg je de schuld natuurlijk niet bij die grijze massa die je dat onzinnige geval liet kopen, maar bij je gebrekkige andere componenten. En dan ga je geen twee kwartjes uitgeven, nee, dan moet de volgende uitgave recht doen aan die eerste peperdure elfenkabel.Resistor schreef op zondag 20 mei 2018 @ 13:24:
Maar daar hebben we het in deze reeks toch over? Theoretische dingen voor veel te veel geld, met quasi-technische onderbouwing aan de man gebracht.
Je gaat toch niet denken dat er mensen hun €1000,- netsnoer in een niet-perfecte voeding van een versterker gaan steken?
heb nu echt het gevoel dat het geluid 100x beter is ter vergelijking met de computer versterker op de vloerspeakers
wel vind de Denon dat mijn rechtsachter kanaal omgedraaid is in fase.. (ookal is dit echt niet zo)
Eentje uit het boekjeDe presentatie van stemmen wordt overduidelijk beter, het hoog is fijner èn er is duidelijk meer sub-laag!
This too shall pass
Goed wetenschappelijk onderbouwd ook, dubbelblind, statistisch relevant en grote testgroep.Sharky schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:37:
https://www.dhtrob.com/impressies/elna_inhout.php
Eentje uit het boekje
Ik ga ook maar eens de stoute schoenen aantrekken en condensatoren in een blokje hout lijmen om ze voor honderd euro de stuk te verkopen.
Maar dan vertel ik over 2 jaar na alle lovende reviews wel even dat het gewoon multicomp condensatoren zijn van willekeurige specs.
Ik denk dat we geen representatief onderzoek nodig hebben om vast te stellen dat houten blokjes geen verschil maken. De hele site is een goudmijn trouwens:dragonhaertt schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:45:
[...]
Goed wetenschappelijk onderbouwd ook, dubbelblind, statistisch relevant en grote testgroep.
Ik ga ook maar eens de stoute schoenen aantrekken en condensatoren in een blokje hout lijmen om ze voor honderd euro de stuk te verkopen.
Maar dan vertel ik over 2 jaar na alle lovende reviews wel even dat het gewoon multicomp condensatoren zijn van willekeurige specs.
De NFO interlinks kenmerken zich door natuurgetrouwe klankweergave en een totale afwezigheid van scherpte in hoogweergave zonder inlevering van detail. Ruimtelijke weergave is uitstekend, zelfs opvallend goed vergeleken met mijn eigen interlinks (zelfbouw). Om stemmen en instrumenten komt een mooi aura en deze hangen mooi los in de lucht, helemaal los van alle andere klanken. Het laag is goed in balans met midden en hoog, misschien een tikje voorzichtig, maar wel goed gedoseerd en met goede definitie. Wat opvalt is de definitie van met name stemmen: Deze worden geduwd door lucht, net als in het echt. Dat geeft dus met name muziek waarbij wordt gezongen een subtiele extra dimensie. De klanken van instrumenten hebben een natuurlijk timbre, wellicht dat hier met name het ontbreken van kunststof tot uiting komt? Analytisch is NFO niet. Detail is er in overvloed echter de precisie waarmee het wordt gepresenteerd wordt door mijn eigen kabel overtroffen.
This too shall pass
rkwinkel
edit: en dan eigenlijk het volgende (mijn interpretatgie) als die Cinemike die apparatuur goed genoeg vind om te modden, dan is die dus ook goed genoeg om on-gemod te kopen
[ Voor 43% gewijzigd door franssie op 12-06-2018 22:30 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
rkwinkel
En toch kunnen we wetenschapelijk bewijzen welke harder rijdt. En of de snelheid na de modificatie anders is.rkwinkel schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:23:
Zelf ben ik van mening dat een Volkswagen nooit een BMW kan worden, of zelfs in de buurt van een BMW kan komen, ondanks modificaties. Maar dat is dan ook weer mijn mening
En mijn grote vraag is, waarom dan niet? Telkens maar beweren dat ik maar moet komen luisteren heeft voor mij geen waarde. Ik ben goed op de hoogte van de menselijke psyche en hoe makkelijk we onszelf voor de gek kunnen houdenrkwinkel schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:23:
Helaas kan niet wetenschappelijk aangetoond worden waarom het anders klinkt en of het beter klinkt.
Ik wéét dat mijn lichaam kan reageren op een placebo, zelfs als ik weet dat er een placebo in het spel kan zijn. Daar geef ik liever geen duizenden euro's aan uit, dan koop ik liever een lekker biefstukje en wijntje om naast de muziek van te genieten.
Je mag best mensen blij maken met een placebo, of een mooi uiterlijk, of een sfeer, maar beweer dan niet dat meetbare variabelen beter worden.
Nu is de basis van een kabel net heel erg makkelijk te doorgronden, dus ik snap nog niet zo goed waarom daar honderden euro's aan besteed moeten worden. Dit argument gaat ook direct in tegen vele hifi reviews die beweren dat hun zelfbouw kabels nog 'strakker' zijn.rkwinkel schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:05:
Het betekent ook al verander je iets, je zult nooit hetzelfde niveau halen als bij merken in het hogere segment. Gewoon omdat de basis compleet anders is en ook gericht is op een andere doelgroep. Ik begrijp dat het moeilijk te volgen is voor je Jag, maar goed lezen helpt.
[ Voor 20% gewijzigd door dragonhaertt op 13-06-2018 11:19 ]
Inderdaad, dat is precies wat ik bedoel.dragonhaertt schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:07:
[...]
En toch kunnen we wetenschapelijk bewijzen welke harder rijdt. En of de snelheid na de modificatie anders is.
Helaas blijven bewijzen uit en komt het vaak op subjectieve waarneming aan. Ook wel cognitieve dissonantie.
[...]
En mijn grote vraag is, waarom dan niet? Telkens maar beweren dat ik maar moet komen luisteren heeft voor mij geen waarde. Ik ben goed op de hoogte van d emenselijke psyche en hoe makkelijk we onszelf voor de gek kunnen houden![]()
Ik wéét dat mijn lichaam kan reageren op een placebo, zelfs als ik weet dat er een placebo in het spel kan zijn. Daar geef ik liever geen duizenden euro's aan uit, dan koop ik liever een lekker biefstukje en wijntje om naast de muziek van te genieten.
Je mag best mensen blij maken met een placebo, of een mooi uiterlijk, of een sfeer, maar beweer dan niet dat meetbare variabelen beter worden.
rkwinkel
Lees nou eens wat je quote want dat zeg je toch echt niet in je eerdere reacties...
rkwinkel
Cognitieve dissonantie heeft er weinig me te maken, tevens quote je verkeerd, inclusief zinnen die ik nooit gezegd heb, en spreekt de helft van mij verhaal tegen wat jij probeert te stellen. "Lees nogmaals" is dan niet echt van toepassing.rkwinkel schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:27:
Dat is precies wat er wel staat, Ik zou zeggen lees nogmaals. Het modificeren wil niet zeggen dat het tot betere meetbare resultaten leidt. Wel kan er sprake zijn van cognieve dissonantie en het placebo effect.
"Cognitieve dissonantie is de onaangename spanning die iemand ervaart bij tegenstrijdige overtuigingen"
[ Voor 10% gewijzigd door dragonhaertt op 13-06-2018 11:32 ]
Daar is hier wel degelijk sprake van.
rkwinkel
Je quote mij en stelt dat er sprake is van dissonantie, terwijl ik nergens een situatie schets waarin dit relevant is. Ik heb het over 'positive confirmation bias' en "placebo".rkwinkel schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:36:
Dus even verder kijken en dan pas reageren. Thanks
Als dit je standpunt is, waarom stel je dan:
Ook mag je best ophouden met "eerst verder kijken" "lees nogmaals" en "goed lezen helpt", je betoog is totaal niet duidelijk en je quote zinnen die niet geschreven zijn.rkwinkel schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:23:
Mijn advies, luister en oordeel zelf.
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic