Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:04
FrankHe schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:44:
[...]
Ik kan alleen afgaan op mijn eigen waarnemingen en moet helaas constateren dat er wel degelijk verschillen zijn.
Een N=1 dus. En zelfs als dat hoger was: het meervoud van anecdote is anecdotes, en niet "bewijs".

Elke luidsprekerkabel van voldoende dikte en zonder extra weerstand (zij het door ander materiaal, oxidatie, slecht gesoldeerde verbindingen etc) heeft dezelfde eigenschappen binnen het gebied van consumentenaudio.
En serieus, hoe ver geoxideerd moet je kabel zijn dat het geluid anders klinkt? Stroom zoekt het pad van de minste weerstand dus tenzij je dwarsdoorsnede koper van 2.5mm2 naar 0.5mm2 weggeoxideerd is ga je geen verschil horen. En dat is dan wel je laatste probleem met al dat vocht in huis.
Ja ok, je verbinding stukjes kunnen gaan oxideren. Maar een goede zuurvrije flux soldeer en een goldplated stekkertje hoeven niet zoveel te kosten dat men maar duizend euro voor een metertje kabel mag gaan vragen.
Maar goed, mensen zijn er hier zelf dus al achter dat het verschil er niet is ("dubbelblind onderzoek zegt: geen verschil") en de rest maakt met de simpelste natuurkunde al duidelijk dat ook niet plausibel is.

En let op he: ik heb het hier niet over unbalanced mic kabels (die wel degelijk gevoelig door combi lage stroom/dun draad/geen mantel) of over giga PA installaties of HF toepassingen. Ook voedings en aardings problemen zijn wel degelijk reëel.

Kunnen we nu weer teruggaan naar pareltjes à la "hyperionen aura dromenvanger voor in de meterkast"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:36
rodie83 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:06:
[...]
Maar als ze echt anders klinken, waarom is het dan zo lastig om via dubbelblind ze eruit te pakken? Precies, omdat het niets met de kabels te maken heeft.

Voor sommigen onder ons blijft het lastig accepteren dat je hersens meer met je horen doet dan je oren...
Ik heb kabels na schema's en opbouw van TNTaudio http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html nagebouwd en onder deze kabels valt een flat kabel en een coax opgebouwde kabel. De flat kabel heeft een redelijk hoge capaciteit en dat geeft dus een filtering op het geluid, de coax kabel is inductief groter en ook dat heeft invloed. Ook gevlochten netwerk kabel heeft een inductieve en capacitieve invloed en ook dat is hoorbaar.
Nu heb ik ook Siltech kabels van 150 euro per meter tegen over 2,5mm koper van 2 euro per meter vergeleken en hier kan ik geen verschil tussen horen.

Dus ja het is zeker wel logisch dat je verschil hoort en ik denk dat met een redelijke meet microfoon dit ook wel te meten is. Als je wil kan ik de kabels wel eens opzoeken en met de post naar je sturen zodat je zelf kunt vergelijken (de siltech kabels heb ik niet meer die zijn verkocht).

Ik heb zelf elektrotechniek gestudeerd en alles moet logisch zijn waarom iets beter of slechter klinkt, ik geloof dus ook niet in de elfjes spullen. Ik heb zeker een grote liefde voor HiFi materiaal maar ben zeker geen audiofiel, daar heb ik het geld ook niet voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen die een verschil hoort houdt zichzelf voor de gek...
Joopieboy schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:53:
Ik kan alleen zeggen dat ik verschil hoorde tussen een verouderde geoxideerde en te dunne kabel en een nieuwe verse dikkere kabel.
Even stukje afknippen en opnieuw strippen? De dikte zal het niet geweest zijn, zie het tabelletje hierboven wat ongeveer de limiet is.
Verder is zoals hier vaak genoemd een blind (of eigenlijk dubbelblinde test) de enige manier om echt een eerlijk oordeel erover te kunnen geven, anders is het toch een mening, wat verder prima kan hoor. :)
Je kunt toch gewoon uitrekenen hoe groot de verschillen tussen kabels zijn? We weten welke natuurkundige principes er spelen, kunnen dus gewoon een model maken en het dus uitrekenen. Tenzij ons model niet klopt (en dat doet het wél, aangezien we laagfrequente electrotechniek al een 100 jaar doorgrond hebben), is dat dus gelijk aan hoe de werkelijkheid zich gedraagt. En de verschillen zijn zó klein dat het absoluut onhoorbaar is. Hoezo is dat dan mening? Is wetenschap een mening? Is 3+3=6 een mening?

Wat is logischer, dat al onze wetenschap van laagfrequent elektrotechniek gruwelijk fout zit, of dat de verschillen tussen speakerkabels puur en enkel in het menselijk brein zitten?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Had ik ook kunnen doen, maar zoals ik eerder wel eens heb laten zien vond ik het ook leuk om zelf wat te knutselen en voor relatief weinig geld een technische leuke kabel te maken. :P

En ja je kunt uitrekenen wat de verschillen zijn, maar die zijn er (bijna) niet bij allerlei sprookjes kabels.
Zie ook bij dubbel blind testen dat mensen ze er niet uit kunnen halen. Maar goed, dat was niet mijn punt en al helemaal niet de opmerking dat wetenschap dan een mening is, dat maak jij er weer van. :)

Dat je met een dubbelblind test deze marginale of minimale verschillen er ook niet uit kan halen klopt dan dus ook met de theorie. Maar dat mensen toch roepen verschil te horen is in mijn ogen gewoon een mening, en dat kan. Dat heeft meer met psychologie te maken...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:36

BTU_Natas

Superior dutchie

Volgens mij, probeer je te zeggen dat je de muziek anders beleefd met andere kabels. Correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Met psychologie? Een mening of een beleving, ja dat kan. Mensen willen graag iets horen of hebben een bepaalde voorkeur voor een merk, of gaan uit van een review van een vooraanstaand iemand.

Dan denken ze ook wat te horen, maar dat is voor iemand anders niet reproduceerbaar of meetbaar bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kippy schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:33:
[...]

Ik heb kabels na schema's en opbouw van TNTaudio http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html nagebouwd en onder deze kabels valt een flat kabel en een coax opgebouwde kabel. De flat kabel heeft een redelijk hoge capaciteit en dat geeft dus een filtering op het geluid, de coax kabel is inductief groter en ook dat heeft invloed. Ook gevlochten netwerk kabel heeft een inductieve en capacitieve invloed en ook dat is hoorbaar.

[...]

Ik heb zelf elektrotechniek gestudeerd en alles moet logisch zijn waarom iets beter of slechter klinkt, ik geloof dus ook niet in de elfjes spullen. Ik heb zeker een grote liefde voor HiFi materiaal maar ben zeker geen audiofiel, daar heb ik het geld ook niet voor.
Ik heb hem hierboven al weer een keertje opnieuw aangehaald. Als je elektrotechniek hebt gestudeerd kan je zo uitrekenen wat de invloed van extra capaciteit is (met paar aannames). Met lampensnoer kwam ik uit op 0.001dB verzwakking op 20kHz door 10m snoer. Zelfs als het 20x zoveel is, is het nog steeds verwaarloosbaar.

Een speaker is heel laag ohmig, net als uitgang van een versterker. Capaciteit doet dan simpelweg niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:53
kippy schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:33:
[...]

Nu heb ik ook Siltech kabels van 150 euro per meter tegen over 2,5mm koper van 2 euro per meter vergeleken en hier kan ik geen verschil tussen horen.

Dus ja het is zeker wel logisch dat je verschil hoort en ik denk dat met een redelijke meet microfoon dit ook wel te meten is. Als je wil kan ik de kabels wel eens opzoeken en met de post naar je sturen zodat je zelf kunt vergelijken (de siltech kabels heb ik niet meer die zijn verkocht).

Klopt, ik heb ook zitten experimenteren met verschillende low-budget zelf gemaakte kabels. Het TNT Audio forum is wat dat betreft leuk om te grasduinen. Voor mijn gevoel is het erg onderhevig aan smaak en hoe zaken als versterker en kabel op elkaar reageren. Een kabel met hoge capaciteit en / of inductie ga je echt horen, of het goed is is een ander verhaal. Mijn conclusie is dat het er maar net om gaat waar je naar opzoek bent. De ene kabel is niet per se beter dan de andere. De ene kabel is wel anders dan de andere maar de verschillen zijn soms heel erg klein waardoor het een beetje irrelevant wordt. Er zijn mensen waarvoor het dan nog steeds relevant is. Ieder heeft zo zijn ding.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

FrankHe schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:18:
[...]
De ene kabel is wel anders dan de andere maar de verschillen zijn soms heel erg klein waardoor het een beetje irrelevant wordt. Er zijn mensen waarvoor het dan nog steeds relevant is. Ieder heeft zo zijn ding.
Nee. Er is niet een 'klein beetje' verschil. Tenzij je idiote dingen gaat doen als een stuk staaldraad bevestigen tussen je amp en speakers, en draadje van 0.1mm^2 pakt of er met opzet een extra spoel tussen zetten is er geen verschil. En met geen bedoel ik dan écht geen enkel. Niet een klein beetje, maar echt helemaal niets, niet iets wat sommige mensen kunnen horen maar echt helemaal niets. Alle verschil zit in je hoofd. Er is geen enkele theoretische basis waarop er ook maar enig verschil hoorbaar zou zijn. Als je anders beweert dan geloof je dus dat er nog on-ontdekte natuurkundige verschijnselen zijn in laag-frequente elektrotechniek (en als je zou uitvinden wat dan zou je zeker een nobelprijs krijgen).

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2018 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:46:
[...]

Nee. Er is niet een 'klein beetje' verschil. Tenzij je idiote dingen gaat doen als een stuk staaldraad bevestigen tussen je amp en speakers, en draadje van 0.1mm^2 pakt of er met opzet een extra spoel tussen zetten is er geen verschil. En met geen bedoel ik dan écht geen enkel. Niet een klein beetje, maar echt helemaal niets, niet iets wat sommige mensen kunnen horen maar echt helemaal niets. Alle verschil zit in je hoofd. Er is geen enkele theoretische basis waarop er ook maar enig verschil hoorbaar zou zijn. Als je anders beweert dan geloof je dus dat er nog on-ontdekte natuurkundige verschijnselen zijn in laag-frequente elektrotechniek (en als je zou uitvinden wat dan zou je zeker een nobelprijs krijgen).
Het maakt mij niet zoveel uit wat jouw mening is. Ik kan ook niet alles horen maar sommige dingen kan ik onderscheiden. Waar het mij in de studio om gaat is dat ik kan vertrouwen op mijn gereedschap. Vandaar dat ik gebruik maak van actieve systemen dus daar heb ik geen last van variabelen als kabels en connectoren tussen versterker en transducer. Dat zit namelijk allemaal in dezelfde kast gebouwd. Ik heb er zelf geen hobby van gemaakt om ieder weekend luistertests te doen, sommige mensen hebben daar veel tijd voor. Maar je kunt niet zeggen dat mensen die dat wel zouden doen volledig gestoord zijn. Audiofielen zijn wel een klein beetje gestoord maar niet totaal :)

Ik sluit graag af met het beste advies dat een 'verlichte audiofiel' een keertje gaf. Het beste geluid kost je maar een paar tientjes. Een kaartje Concertgebouw, beter dan het origineel ga je het niet krijgen. Die uitspraak vond ik erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat FrankHe heel goed weet hoe het echt zit maar ook een beetje hardnekkig aan het trollen is.
Maar ook dat is een mening, die aan geloof onderhevig is, mijn mening namelijk, absoluut subjectief.
Paprika chips it is.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:07
Het komt altijd neer op een subjectivisten VS objectivisten discussie neer. Een subjectivist denkt: het is waar want ik neem het waar. Een objectivist denkt: het is pas waar als het objectief waarneembaar is. Frankhe uit zich als zijnde een subjectivist :). En dan begrijp je elkaar gewoon niet :+.

Daar ga je nooit uitkomen, dat zit te diep verankerd. Maar wel goed als de objectivisme hier op het forum bewaken dat we hier op GoT elkaar niet allemaal onzin gaan aansmeren die er niet toe doet. Zoals dure kabels, speciale DACs, enz. Daar moeten we voor waken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

FrankHe schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 18:15:
[...]

Het maakt mij niet zoveel uit wat jouw mening is.
Het is geen mening. Ik kan een rekenfout gemaakt hebben of de foute theorie op het foute domein toegepast hebben, dan zit ik gewoon fout, maar het is geen mening.
Vandaar dat ik gebruik maak van actieve systemen dus daar heb ik geen last van variabelen als kabels en connectoren tussen versterker en transducer.
Bij de interconnects naar een actief systeem maken dingen als kabelcapaciteit juist eerder uit dan bij je luidspreker kabels. Omdat een line-level voorversterker een ingangsimpedantie van typisch een paar 100 ohm heeft zou je daar juist wellicht in een gebied kunnen komen dat je een mooi RC filter kan gaan maken als je zeer lange kabels met hoge capaciteit gebruikt. Ik zeg niet dat je je daar voor een line-level signaal over fatsoenlijke afstanden zorgen om hoeft te maken, maar bij een gitaarversterker speelt het zeer zeker wel. Dat soort inzichten zou je toch zeker moeten hebben als je in een studio werkt. Ik heb zelf wel eens een manual van een mengpaneel gezien waar dat soort dingen letterlijk uitgelegd waren.
Audiofielen zijn wel een klein beetje gestoord
Die mening deel ik met je. Ik beschouw mezelf ook als audiofiel, luister uren per dag naar muziek, loop heel wat concerten af, speel instrumenten en heb een heel 19" rack met audio apperatuur staan, al m'n interconnects en instrumentkabels hebben Neutrik connectoren (omdat ze mooi zijn!), maar m'n speakerkabels zijn 1.5mm^2 van de bouwmarkt... En ik ben een beetje gestoord, dat dus ook wel.
Ik sluit graag af met het beste advies dat een 'verlichte audiofiel' een keertje gaf. Het beste geluid kost je maar een paar tientjes. Een kaartje Concertgebouw, beter dan het origineel ga je het niet krijgen. Die uitspraak vond ik erg mooi.
Eens. Vanavond weer Eurosonic, waar bij de sommige artiesten de kabels met duct-tape aan elkaar zitten, letterlijk :D

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2018 19:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Jag schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 18:31:
Frankhe uit zich als zijnde een subjectivist :). En dan begrijp je elkaar gewoon niet :+.
Frankhe zegt in essentie dat wetenschappelijke feiten ook maar meningen zijn.

Dan houdt wat mij betreft de discussie op.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja want hij neemt het waar. Dat is zijn waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

Alternatieve feiten, een trumpiaanse kijk op de zaken :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

JvS schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 19:30:
Nouja, zover wil ik niet gaan. Maar als iemand zich dusdanig opstelt heeft doorgaan met de discussie geen zin. Als natuurwetten en wetenschappelijk bewijs 'meningen' worden kun je iemand overtuigen van antizwaartekracht en 'm omhoog laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
JvS schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 19:30:
Ja behalve dat het zo oud als de weg naar Rome is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 18:53:
[...]

Bij de interconnects naar een actief systeem maken dingen als kabelcapaciteit juist eerder uit dan bij je luidspreker kabels. Omdat een line-level voorversterker een ingangsimpedantie van typisch een paar 100 ohm heeft zou je daar juist wellicht in een gebied kunnen komen dat je een mooi RC filter kan gaan maken als je zeer lange kabels met hoge capaciteit gebruikt. Ik zeg niet dat je je daar voor een line-level signaal over fatsoenlijke afstanden zorgen om hoeft te maken, maar bij een gitaarversterker speelt het zeer zeker wel. Dat soort inzichten zou je toch zeker moeten hebben als je in een studio werkt. Ik heb zelf wel eens een manual van een mengpaneel gezien waar dat soort dingen letterlijk uitgelegd waren.
Dan heb je kennelijk mijn stukje over interconnects gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 18:53:
[...]

Het is geen mening. Ik kan een rekenfout gemaakt hebben of de foute theorie op het foute domein toegepast hebben, dan zit ik gewoon fout, maar het is geen mening.
Goed daar gaan we dan. Even allemaal terug naar de basis. Laten we aannemen dat de impedantie van een luidspreker 8 ohm is. We hebben al vastgesteld dat impedantie een frequentieafhankelijke weerstand is. DC weerstand is niet hetzelfde als impedantie bij de standaardfrequentie van 1 kHz en impedantie over het gehele frequentiespectrum is verre van lineair. Interconnects kwamen ook al even ter sprake. De invloed van capitatieve werking, inductieve werking en microfonische werking ( piezoelektrische werking ) zijn aan bod gekomen. Wanneer je alle berekeningen afzet tegen een DC weerstand van 8 ohm dan zul je inderdaad geen significante invloed zien. De praktijk is echter anders. Simpele meetopstelling, een bron met gelijke amplitude en wisselende frequentie. Een mooie sweep van 20 Hz tot 20 kHz bij 1 Volt. Sluit een Ampèremeter aan in serie. Teken een mooie grafiek van de metingen. Het moge duidelijk zijn dat er geen lineaire relatie is te leggen tussen spanning en stroom. De spanning is in deze opstelling altijd constant 1 Volt maar de opgenomen stroom wisselt heel erg per frequentie. Of een luidspreker 4 ohm, 6 ohm, 8 ohm, 10 ohm, 12 ohm of 16 ohm is maakt eigenlijk niet zoveel uit. Dit is namelijk maar op een enkel klein punt de waarheid bij een hele specifieke frequentie. Het is zo klaar als een klontje dat een transducer ( luidspreker ) totaal geen lineaire last is. De curve is behoorlijk grillig. Het verschil kan met gemak een factor tien of zelfs hoger zijn. Om een lang verhaal kort te maken. Een kabel introduceert faseverschuiving en demping die een interactie vormen met het niet lineaire gedrag van de transducer.

Elektriciteitssnoer van de Gamma heeft een PVC dielect die adequaat is voor isolatie van een 50 Hz bron. Bij toepassing als luidsprekersnoer zul je op de meeste installaties geen verschil horen tussen een goedkope en een dure variant kabel. Doordat de versterker onvoldoende lineair is en / of omdat de luidspreker niet in staat is om de frequenties zuiver weer te geven. Er zijn veel variabelen, de bekendste zijn waarschijnlijk dempingsfactor, resonantie en Doppler effect. Aan de eerste twee kun je iets doen door het toepassen van betere constructie. Betere matching van transistoren in de versterker verhoogt de dempingsfactor. Het toepassen van lichtere en meer homogene materialen in de conus geeft de mogelijkheid om de resonantiefrequentie te verleggen naar een gebied waar deze minder hinderlijk is of als je heel erge je best doet kun je het zelfs buiten het frequentie werkgebied van de transducer plaatsen. De invloed van het Doppler effect is niet te elimineren maar is wel te verkleinen door het toepassen van meerdere transducers en crossovers. Van tweeweg naar drieweg of vierweg systeem. Maar daarbij introduceer je bij elke crossover frequentie weer een faseprobleem / uitdaging. Mijn eindconclusie is, er zijn maar weinig systemen zijn waarop je daadwerkelijk duidelijk verschil zult kunnen horen tussen een kabels en verschillende soorten dielect. Domweg doordat er geen enkel systeem bestaat dat werkelijk volledig lineair is. Je kunt het proberen te benaderen en daarin kun je heel ver gaan. Maar tegen welke prijs? Voor sommige mensen is het een hele dure hobby. Ik heb er van de zijlijn aan mogen snuffelen en ben tot de conclusie gekomen dat het voor mij een iets te dure hobby is om uit te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:08
Dus als ik het goed begrijp, zeg je dat er meetbare verschillen zijn tussen verschillende kabels, maar zijn deze niet waar te nemen tijdens het beoogde gebruik?

Dan is er toch geen discussie?

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 21-01-2018 10:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
FrankHe schreef op zondag 21 januari 2018 @ 09:30:
[...]

Goed daar gaan we dan. Even allemaal terug naar de basis. Laten we aannemen dat de impedantie van een luidspreker 8 ohm is. We hebben al vastgesteld dat impedantie een frequentieafhankelijke weerstand is. DC weerstand is niet hetzelfde als impedantie bij de standaardfrequentie van 1 kHz en impedantie over het gehele frequentiespectrum is verre van lineair. Interconnects kwamen ook al even ter sprake. De invloed van capitatieve werking, inductieve werking en microfonische werking ( piezoelektrische werking ) zijn aan bod gekomen. Wanneer je alle berekeningen afzet tegen een DC weerstand van 8 ohm dan zul je inderdaad geen significante invloed zien. De praktijk is echter anders. Simpele meetopstelling, een bron met gelijke amplitude en wisselende frequentie. Een mooie sweep van 20 Hz tot 20 kHz bij 1 Volt. Sluit een Ampèremeter aan in serie. Teken een mooie grafiek van de metingen. Het moge duidelijk zijn dat er geen lineaire relatie is te leggen tussen spanning en stroom.
Wat je bedoelt is een frequentie afhankelijke relatie, dit is nog wel gewoon lineair. Uiteraard heeft een speaker ook wat niet-lineair gedrag, de speakerspoel kan bijvoorbeeld satureren. Maar dat is een ander verhaal.
De spanning is in deze opstelling altijd constant 1 Volt maar de opgenomen stroom wisselt heel erg per frequentie. Of een luidspreker 4 ohm, 6 ohm, 8 ohm, 10 ohm, 12 ohm of 16 ohm is maakt eigenlijk niet zoveel uit. Dit is namelijk maar op een enkel klein punt de waarheid bij een hele specifieke frequentie. Het is zo klaar als een klontje dat een transducer ( luidspreker ) totaal geen lineaire last is. De curve is behoorlijk grillig. Het verschil kan met gemak een factor tien of zelfs hoger zijn. Om een lang verhaal kort te maken. Een kabel introduceert faseverschuiving en demping die een interactie vormen met het niet lineaire gedrag van de transducer.
Als je een veel te dunne kabel neemt bijvoorbeeld, dan ja dan is dit mogelijk. Maar het enige relevante hierbij is de doorsnee en het materiaal.
Elektriciteitssnoer van de Gamma heeft een PVC dielect die adequaat is voor isolatie van een 50 Hz bron. Bij toepassing als luidsprekersnoer zul je op de meeste installaties geen verschil horen tussen een goedkope en een dure variant kabel. Doordat de versterker onvoldoende lineair is en / of omdat de luidspreker niet in staat is om de frequenties zuiver weer te geven.
Of misschien omdat onze oren niet die theoretische verschillen kunnen horen? En wat is precies het verschil in dielectricum tussen dit snoer en een 'luidspreker' snoer? En waarom zou dat uitmaken of het 50Hz of 20kHz is? Een ander dielectricum zal een iets andere capaciteit veroorzaken, maar we hebben al laten zien dat capaciteit irrelevant is bij een luidsprekersnoer.
De invloed van het Doppler effect is niet te elimineren maar is wel te verkleinen door het toepassen van meerdere transducers en crossovers.
Hebben we het nu over een ander Doppler effect? Want Doppler effect dat ik ken elimineer je door je speakers vast neer te zetten en niet op en neer je kamer door te laten schuiven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wist dat het dielectrisch effect het volgende zou zijn dat in dit topic aan bod zou komen. Immers, capaciteit en het skin-effect hebben we de afgelopen pagina's al gehad. Nu gaan we het over dielectrisch absorptie van de isolatie hebben, en over 2 pagina's gaan we de kabels als een transmissielijn beschouwen. Dan hebben we alle frequentieafhankelijke eigenschappen van een kabel weer gehad, en over een pagina of 10 van dit topic gaat dit proces zich herhalen.

Al deze effecten zijn werkelijke natuurkundige fenomenen, alleen hoef je deze theorieën niet toe te passen op het 'domein' van een laagfrequentie, laagohmig getermineerde kabel (speakerkabel). Het is als de relativiteitstheorie toepassen op de snelheid van een trein. Speelt tijd-dilatie een rol bij het berekenen van de aankomsttijd van de trein? Nee, natuurlijk niet, dat zou alleen spelen als de trein een significante fractie van de lichtsnelheid zou hebben.

Net zoals het effect van dielectrisch losses berekenen van speakerkabels; de weerstand van de isolator is simpelweg zó hoog (>gigaohms) dat het nog steeds megaohms is op een frequentie van een megahertz. Op audiofrequenties dus tooottaaal verwaarloosbaar ten opzichte van de laagohmige speaker load.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2018 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Toch wel grappig dat het Doppler effect weer voorbij komt. Trouwens leuke discussie weer hierboven, mooi om te lezen en in de gaten te houden. :)

Over het Doppler effect:
Wikipedia: Dopplereffect

Als ik mij er goed in verdiep heeft dit toch alleen te maken met de verplaatsing van geluid tussen de bron en de waarnemer? Dus in het geval van geluid bv een sirene van een brandweerwagen die voorbij komt of de techniek zelf die gebruikt wordt voor laser (snelheidsmetingen) of radar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:24:
[...]

Ik wist dat het dielectrisch effect het volgende zou zijn dat in dit topic aan bod zou komen. Immers, capaciteit en het skin-effect hebben we de afgelopen pagina's al gehad. Nu gaan we het over dielectrisch absorptie van de isolatie hebben, en over 2 pagina's gaan we de kabels als een transmissielijn beschouwen. Dan hebben we alle frequentieafhankelijke eigenschappen van een kabel weer gehad, en over een pagina of 10 van dit topic gaat dit proces zich herhalen.
Bovendien is capaciteit inherent aan de diëlektrische constante, (nieuwere aanduiding permittiviteit). Hoegenaamd geen enkel ander aspect dus. Overbodig om daar nog eens eindeloos over te discussiëren als men helemaal uitgepraat denkt te zijn over capaciteit, want dan heb je het opnieuw over exact hetzelfde. Inderdaad weinig of geen toegevoegde waarde dus. Hooguit bestaat er (dat dus wel) capaciteitsarme kabel. Er zit namelijk wat dat betreft verschil in diëlektrische constante van diverse soorten isolatiemateriaal. Maar die verschillen spelen voor deze toepassingen een niet noemenswaardige rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Joopieboy schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:59:
Toch wel grappig dat het Doppler effect weer voorbij komt. Trouwens leuke discussie weer hierboven, mooi om te lezen en in de gaten te houden. :)

Over het Doppler effect:
Wikipedia: Dopplereffect

Als ik mij er goed in verdiep heeft dit toch alleen te maken met de verplaatsing van geluid tussen de bron en de waarnemer? Dus in het geval van geluid bv een sirene van een brandweerwagen die voorbij komt of de techniek zelf die gebruikt wordt voor laser (snelheidsmetingen) of radar?
Jullie weten kennelijk niet wat dit inhoudt in de luidsprekerbouw. Je mag je rustig gaan inlezen dan praten we daarna verder. Het heeft inderdaad niets te maken met kabels en je zou het derhalve kunnen kwalificeren als off-topic. De reden waarom ik het Doppler effect toch benoem is omdat het er alles te maken heeft of je bepaalde details wel of niet kunt waarnemen. Soms worden dingen gewoon gemaskeerd doordat er andere problemen spelen.
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:24:
[...]

Al deze effecten zijn werkelijke natuurkundige fenomenen, alleen hoef je deze theorieën niet toe te passen op het 'domein' van een laagfrequentie, laagohmig getermineerde kabel (speakerkabel). Het is als de relativiteitstheorie toepassen op de snelheid van een trein. Speelt tijd-dilatie een rol bij het berekenen van de aankomsttijd van de trein? Nee, natuurlijk niet, dat zou alleen spelen als de trein een significante fractie van de lichtsnelheid zou hebben.
Laten we het anders formuleren, wat is de slew-rate van een 16 kHz trancient van pakweg 30 dB? Ga deze even berekenen op basis van een weerstand van 120 ohm, de impedantie van deze frequentie bij een specifieke transducer en je zult zien dat de capaciteit van de kabel en dus het gekozen dielect wel degelijk bijdraagt aan een kleine faseverschuiving. Je hebt er een goede oscilloscoop voor nodig om het te kunnen meten. Die kleine faseverschuiving is waarneembaar. Maar of een absurde investering in kabels goedmaakt is een ander verhaal. Er is een punt waarop de verbetering inderdaad verwaarloosbaar begint te worden. Je kunt ook een andere techniek gebruiken. Dit is een van de voornaamste redenen waarom in professionele studio's actieve systemen worden gebruikt waarbij iedere transducer zijn eigen versterker heeft en alle interne bekabeling zo kort mogelijk wordt gehouden. Geen gedoe met externe factoren die roet in het eten kunnen gooien. Zoals gezegd gaat het bij muziekproductie om een goed werkend stuk gereedschap waar je verder geen onderhoud aan wilt hebben. Bij audiofielen gaat het om een never-ending hobby. Ieder zo zijn ding.

Ik ben ook benieuwd wat mensen denken van de invloed van interconnects. Wat vinden we van de Grimm TPR kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FrankHe schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:37:

[...]

Laten we het anders formuleren, wat is de slew-rate van een 16 kHz trancient van pakweg 30 dB? Ga deze even berekenen op basis van een weerstand van 120 ohm, de impedantie van deze frequentie bij een specifieke transducer en je zult zien dat de capaciteit van de kabel en dus het gekozen dielect wel degelijk bijdraagt aan een kleine faseverschuiving. Je hebt er een goede oscilloscoop voor nodig om het te kunnen meten. Die kleine faseverschuiving is waarneembaar.
Er mist informatie. 30dB wat? Geluid? Dan is gevoeligheid van de speaker bijvoorbeeld nodig. Alle andere dBs zijn relatief aan iets zover mij bekend, zoals dBV, dBm, etc.

Maar ik heb het effect van capaciteit van kabel al een keer uitgerekend en hier gepost (meerdere keren zelfs). Er is hier niemand die ontkent dat er een effect bestaat. Het punt is simpelweg dat dit effect compleet irrelevant is. Net als dat relativiteitstheorie ook effect heeft op het gedrag van een speaker. Maar het is simpelweg niet relevant dit mee te nemen. Zulk soort kleine verschillen zijn onhoorbaar en zijn gigantisch veel kleiner dan bijvoorbeeld de effecten die door de akoestiek worden veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]

Jullie weten kennelijk niet wat dit inhoudt in de luidsprekerbouw. Je mag je rustig gaan inlezen dan praten we daarna verder. Het heeft inderdaad niets te maken met kabels en je zou het derhalve kunnen kwalificeren als off-topic. De reden waarom ik het Doppler effect toch benoem is omdat het er alles te maken heeft of je bepaalde details wel of niet kunt waarnemen. Soms worden dingen gewoon gemaskeerd doordat er andere problemen spelen.
Misschien zou je het kunnen uitleggen wat je bedoelt. Want ik denk bij doppler effect ook aan een bewegende bron en een stilstaande waarnemer of andersom, dan wel dat beide zich ten opzichte van elkaar in een andere richting bewegen. Neem het overbekende verschijnsel van b.v. een naderende brandweerauto of een trein, bij het naderen neemt de toonhoogte die je hoort als je zelf stilstaat toe en na het passeren neemt deze weer af. Hetzelfde verschijnsel treedt ook op bij licht.
Kortom, altijd beweging ten opzichte van elkaar, ik kan het daarom met jou uitleg nog niet vatten, al heb ik wel vermoedens over de bewegende conus.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik heb het al eerder gezegd en ik ga het niet nog vaker zeggen. Bijzondere claims verdienen een bijzondere onderbouwing.

Heel lang geleden kwam hier een doosje met een externe potentiometer langs. Los leverbaar: een notenhout knop met zeven lagen vioollak er overheen, en volgens de fabrikant had de vioollak een bijzondere invloed op het geluid van de potentiometer. Daarom kostte het ding ook 485 dollar. De houten knop, dus. De potentiometer zelf ging voor 6820 dollar over de toonbank.

Zou de lak op de knop van een potentiometer invloed kunnen hebben op het signaal wat door de potentiometer gaat doordat het trillingen dempt? Als je genoeg cijfers achter de komma rekent vast wel. Vergelijkbaar met de verschil tussen PVC of PE als isolatie voor kabels door de verschillen in diëlektrische constante.

De Leslie-speaker is de enige zinnige vorm van combineren van speakers en het Dopplereffect.

Voor de rest verwijs ik je naar http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=11910 Dat voorspeld dat het effect onhoorbaar is voor alles behalve de meest idiote speakers onder de meest absurde omstandigheden getest, en laat met praktisch onderzoek zien dat dat ook echt het geval is. Sindsdien is Doppler distortion dood voor de AES en alle serieuze audio-engineers, en alleen een klein groepje 'audiofielen' laat zich er nog geld uit de zak voor kloppen.

Here's one for you: Als een enkele speaker die tegelijk laag en hoog weergeeft het hoog vervormt doordat 'ie dat weer moet geven met een heen-en-weer bewegend membraan, gaat dat dan niet net zo sterk op voor een microfoon? Daar moet een door een lage toon heen en weer bewogen membraan onvervormd een hoge toon registreren.

En heb jij al eens gehoord dat iemand muziek opneemt met een 3-bands microfoon? 3 gescheiden membranen voor laag, midden en hoog, zodat je veel minder Doppler distortion hebt? 3-weg (of meer) luidsprekers zijn de norm, maar meerbands microfoons bestaan niet eens, die zul je zelf moeten bouwen als je de gevreesde Doppler distortion wilt vermijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op zondag 21 januari 2018 @ 18:00:
[...]
Misschien zou je het kunnen uitleggen wat je bedoelt. Want ik denk bij doppler effect ook aan een bewegende bron en een stilstaande waarnemer of andersom, dan wel dat beide zich ten opzichte van elkaar in een andere richting bewegen. Neem het overbekende verschijnsel van b.v. een naderende brandweerauto of een trein, bij het naderen neemt de toonhoogte die je hoort als je zelf stilstaat toe en na het passeren neemt deze weer af. Hetzelfde verschijnsel treedt ook op bij licht.
Kortom, altijd beweging ten opzichte van elkaar, ik kan het daarom met jou uitleg nog niet vatten, al heb ik wel vermoedens over de bewegende conus.
Het zou eigenlijk iets als "Phase Modulation Distortion" moeten heten, en heeft niets met het eigenlijke Doppler effect te maken. Het komt doordat in de uiterste posities van de speaker cone het geluid iets eerder of later bij je oren is (dus een andere fase heeft). Ga je nu dus een hoogfrequent en een laagfrequent signaal op dezelfde speaker plaatsen, dan ben je dus effectief de fase van het hoogfrequente signaal aan het moduleren met dat laagfrequente signaal. De golflengte van een 10kHz audiosignaal is 3.4cm, dus dat zou je best met een significante phase-shift kunnen moduleren als je een enkele speaker voor zowel bass als treble gebruikt. Of de fase van zo'n hoge toon ook echt te horen valt? Tsja.... Het is tenminste een effect dat ook echt te meten valt. Anyway, dit is gewoon een fysisch verschijnsel van speakers, en heeft verder niets met kabels of elektrische voodoo te maken.
burne schreef op zondag 21 januari 2018 @ 18:05:
[...]

Here's one for you: Als een enkele speaker die tegelijk laag en hoog weergeeft het hoog vervormt doordat 'ie dat weer moet geven met een heen-en-weer bewegend membraan, gaat dat dan niet net zo sterk op voor een microfoon? Daar moet een door een lage toon heen en weer bewogen membraan onvervormd een hoge toon registreren.
Theoretisch gezien speelt het speelt ook bij microfoons, maar omdat een membraan zo weinig uitslag heeft is de faseverandering nog kleiner... In principe wordt een klein treble signaal iets eerder / later opgenomen aan de hand van de positie van het membraan veroorzaakt door de bas.
[...]
Laten we het anders formuleren, wat is de slew-rate van een 16 kHz trancient van pakweg 30 dB? Ga deze even berekenen op basis van een weerstand van 120 ohm, de impedantie van deze frequentie bij een specifieke transducer en je zult zien dat de capaciteit van de kabel en dus het gekozen dielect wel degelijk bijdraagt aan een kleine faseverschuiving.
Hmm, nee, misschien kun je het zelf doen en dan kunnen wij er op schieten? :P Ik heb wel eens een compleet model gemaakt van een voice-coil inclusief versterker, zowel mathematisch als in COMSOL. Ooit, als ik tijd heb, ga ik nog wel eens een speaker modelleren, inclusief alle akoestiek. (zoals hier ! _/-\o_ )
Je hebt er een goede oscilloscoop voor nodig om het te kunnen meten.
Nee, je hebt helemaal geen goede oscilloscoop nodig om audiosignalen te meten. Voor een RF-engineer is een audiosignaal praktisch DC... Een 20kHz signaal stelt echt helemaal niets voor. Een beetje oscilloscoop is vele vele malen 'beter' dan de opnameapparatuur waarmee de CD die je luistert opgenomen is.
Ik ben ook benieuwd wat mensen denken van de invloed van interconnects. Wat vinden we van de Grimm TPR kabel?
Meer Voodoo. Net als met speaker kabels; iedere normaal ontworpen interconnect zal precies hetzelfde klinken. De ingangsimpedantie van een line-level voorversterker is nog steeds laag genoeg zodat dingen als microphonics of de capaciteit van de kabel geen enkele rol spelen. Als je van mening bent dat shielding RF-noise niet genoeg onderdrukt kun je gewoon gebalanceerde kabels gebruiken (wat imho zelfs overkill is voor line-level signalen, maar goed, als m'n apperatuur gebalanceerde in en uitgangen heeft pak ik ook een gebalanceerde kabel hoor, omdat het geen enkele extra moeite is)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2018 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:00:
Theoretisch gezien speelt het speelt ook bij microfoons, maar omdat een membraan zo weinig uitslag heeft is de faseverandering nog kleiner... In principe wordt een klein treble signaal iets eerder / later opgenomen aan de hand van de positie van het membraan veroorzaakt door de bas.
In de praktijk is de uitslag van je woofer dusdanig klein dat het nooit een factor van betekenis is, tenzij je speciaal om het effect te demonstreren rare opstellingen gaat bouwen. Een zes inch woofer die een 10Hz toon op 100dB weer moet geven (en dan dus een halve inch uitslag heeft) met daar een leuk piepje op gesuperponeerd. Dan hoor je het, ja.

Beers en Belar noemden het frequency modulation distortion. Doppler distortion is de naam die 'audiofielen' er voor verzonnen hebben.
Nee, je hebt helemaal geen goede oscilloscoop nodig om audiosignalen te meten. Voor een RF-engineer is een audiosignaal praktisch DC... Een 20kHz signaal stelt echt helemaal niets voor. Een beetje oscilloscoop is vele vele malen 'beter' dan de opnameapparatuur waarmee de CD die je luistert opgenomen is.
Ik zou het niet 'beter' noemen. Scopes zijn vooral anders. Bijvoorbeeld: bijna alle digitale scopes zijn voorzien van 8 bits A/D's. Daar audio mee meten is niet handig. De mijne verwerkt signalen van DC tot 70 MHz, gesampled op een GHz. Maar: als ik een signaal gedurende een dag of een week of een maand wil meten kan dat ook. (Hoewel je voor de laatste twee een PC nodig hebt..) Topmodellen doen 10 of 12 bits.

Wat je wilt voor audio is een Rohde & Schwarz UPL ( ± $5000 tweedehands hoewel ze al tien jaar EOL zijn) of de opvolgers UPD en UPV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Doppler effect treed op als de verzender van de data zich verplaatst door het medium waar de data in verzonden wordt. Aangezien we praten over stationaire speakers (trilling door lucht) en kabels met een vaste lengte (elektriciteit door kabel) is er van het Doppler effect zoals hij volgens de natuurkunde gedefinieerd is geen sprake.

Als @FrankHe hier een andere definitie voor heeft hoor ik het graag. Maar ik ga ook niet beweren dat in de audiowereld het zogenaamde "oppervlaktespanning" effect een heel andere betekenis heeft. Dus wij moeten ons maar beter inlezen als jij met termen gooit die totaal niet relevant zijn?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:16

servies

Veni Vidi Servici

dragonhaertt schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:08:
Dus wij moeten ons maar beter inlezen als jij met termen gooit die totaal niet relevant zijn?
Hallo.... je discussieert met een audiofiel, die hoeven nooit met bewijzen/uitleg te komen. Alleen diegenen die het er niet mee eens zijn mogen geen onzin neerpennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Doppler effect treed op als de verzender van de data zich verplaatst door het medium waar de data in verzonden wordt. Aangezien we praten over stationaire speakers (trilling door lucht) en kabels met een vaste lengte (elektriciteit door kabel) is er van het Doppler effect zoals hij volgens de natuurkunde gedefinieerd is geen sprake.

Als @FrankHe hier een andere definitie voor heeft hoor ik het graag. Maar ik ga ook niet beweren dat in de audiowereld het zogenaamde "oppervlaktespanning" effect een heel andere betekenis heeft. Dus wij moeten ons maar beter inlezen als jij met termen gooit die totaal niet relevant zijn?
Ik heb me ondertussen zoals dat wordt genoemd even "ingelezen".
Ik vermoed dat iemand die het doppler effect er met de haren bij sleept zal aanvoeren dat die beweging van object ten opzichte van de waarnemer er wel terdege is. Namelijk het trillen, dus bewegen, van de conus van de luidsprekers. Zo kun je bij alles wel theorieën betrekken die in het gewone dagelijkse leven totaal niet waar kan nemen. Een ander voorbeeld daarvan is de zwaartekracht. De wetten van Newton hebben ook later ontdekte aanvullingen, maar deze zijn in de gewone praktijk niet of nauwelijks waarneembaar. Maar daarmee zijn Newton z'n theorieën nog niet verworpen, hooguit gelden ze enkel voor het door ons waarneembare gebied.

En zo kun je nog wel even doorgaan. Best interessant soms, maar bij deze onderwerpen niet relevant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Doppler effect treed op als de verzender van de data zich verplaatst door het medium waar de data in verzonden wordt.
Dat is strikt genomen toch precies wat er gebeurt? Je probeert hoge tonen weer te geven met een luidsprekerconus die op een lage frequenties heen en weer beweegt. Je kunt precies voorspellen wat het oplevert (hoge tonen worden FM-gemoduleerd door de lage tonen) en je kunt uitrekenen hoe sterk dat effect gaat optreden. Dat is waar Beers en Belar over publiceerden in 1943, en hoe erg dat is, is in 1981 door Allison en Villchur uitgerekend en empirisch onderzocht. In een normaal 3-weg systeem in een huiskamer met normale muziek op een normaal niveau is het geen hoorbaar effect.

Nou moet ik aan Jeroen denken. Even een detour. Een kosmische:

Een ster blaast gas uit. Dat is wat we zonnewind noemen. Je ziet altijd de helft van de zon. Het gas aan de rand van het zichtbare deel wordt haaks op jouw standpunt opzij geblazen. Het gas in het midden van het zichtbare deel wordt recht naar je toe geblazen.

Licht van een ster mist hele specifieke kleuren licht, omdat die opgenomen worden door elementen in het gas van de ster. Als je een spectrogram maakt van het licht zie je dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8MLKFID.png

Stel dat je nu de waterstoflijn op 656.28 nm heel nauwkeurig kunt meten. Een deel van het gas wat dat licht maakt beweegt niet ten opzichte van jou want het vliegt haaks op jouw standpunt, en een deel van het gas wat dat licht maakt komt naar je toe met een bepaalde snelheid. Daarvan is de golflengte korter door het Doppler-effect. Door het verschil in verschillende doppler-shifts van één specifieke kleur licht van één specifieke ster te meten kun je vaststellen hoe snel de ster z'n gas uitblaast.

Voor de meeste sterren is dat niet heel erg interessant, maar in hele zware, hete sterren vertelt het dingen over wat er in de ster gebeurt en daar weten 'we' nog niet heel veel van.

Een van mijn ex-collega's en vrienden heeft een stel wiskundige formules ontwikkeld en toegepast om dat te onderzoeken, en sindsdien heeft 'ie 'Dr.' voor z'n naam staan.

Wat is het punt van dit omweggetje in de astronomie? Christian Doppler is een genie. In 1842 schrijft 'ie dingen die ik een eeuw later nog niet verwacht zou hebben. Het Doppler-effect is een belangrijk inzicht wat ons veel helderheid heeft gegeven, en soms zaken van kleur heeft laten verschieten. (badpun)

Doppler-distortion is niets meer dan een oplichterstruc om mensen geld uit hun zakken te kloppen.

En ik vind dat ik Christian Doppler die extra uitleg wel verschuldigd ben. Doppler-effect: wetenschap. Doppler-distortion: oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 10:53

Ursamajor

Astrofotograaf

Leuk en aardig allemaal om licht uit sterren met een veel kleinere golflengte dan geluid dat door een dik medium heen moet, maar dat slaat dus als een tang op een varken.

Of een conus nu tegelijk een sinus van 30Hz en een sinus van 10KHz moet weergeven of je hebt er 2 afzonderlijke drivers voor, dan nog gaat het geluid door hetzelfde medium, namelijk lucht, en zou je ook helemaal los kunnen gaan op hoe de luchtdrukgolven zich onderling verhouden. Om dan nog maar te zwijgen over de reflecties in de ruimte waarin je luistert, de positie van je hoofd enz.

Het was nog vroeg. en het lezen van die pdf in de link hielp ook niet mee om het laatste stukje uit bovenstaande post te lezen. Maar: Inderdaad oplichting

[ Voor 14% gewijzigd door Ursamajor op 24-01-2018 08:19 ]

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Misschien een gekke vraag. Ik krijg vandaag mijn Supra PLY 3.4/S kabel binnen voor mijn stereo setup (NAD C388 en B&W CM10 s2).

Deze kabel heb ik gekocht, omdat ik toch beetje twijfels heb over de materialen die gebruikt zijn in mijn huidige kabel, want een conrad speakerkabel is (wel 4mm²).

Nu vraag ik me af. Mocht mijn huidige kabel geen 'echte' koper zijn (is een 'silver' kabel, voor zover dat klopt), ga ik daar kwaliteitsverschil kunnen verwachten?

Uiteraard ga ik het testen, maar ik ben benieuwd wat de meningen hier zijn.

De Supra kabels zijn overigens, met €15,50 per meter niet extreem duur, maar ook niet de goedkoopste, maar komen wel als een van de betere no-nonsense kabels uit de bus. De shield scheelde weinig in de prijs en was wél op voorraad. Shielding verwacht ik in principe geen verschillen van bij luidsprekerkabel met een dergelijke impedantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Fairy schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:43:
Nu vraag ik me af. Mocht mijn huidige kabel geen 'echte' koper zijn (is een 'silver' kabel, voor zover dat klopt), ga ik daar kwaliteitsverschil kunnen verwachten?
Goed gelezen voordat je bestelde? Want het is vertind koper wat je besteld hebt. Iets dunner zelfs dan het spul wat Conrad voor 2.49 de meter verkoopt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Vertind koper ben ik me bewust van, maar het spul van de conrad heb ik helemaal geen duidelijkheid wat voor materiaal het is, want het is zeker geen zilver, zoals ze zeggen, dat lijkt me sterk.

De Supra kabel staat heel goed aangeschreven. De vertinning is een bewuste keuze van de fabrikant.

Voordeel van 3,4mm² is dat ik deze bare wire kan aansluiten op mijn versterker. Voor de 4mm² gebruik ik banaanpluggen, wat volgens mij ook niet echt een lekker connectie is, althans die van mij zijn volgens mij niet echt super.

[ Voor 47% gewijzigd door Fairy op 01-02-2018 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik vind die €15,50 per meter wel idioot duur. De benaming silverkabel zegt helemaal niets. En beter no-nonsense kabels, wie zegt dat? Zelf bedachte recensies? In dat wat ik dat zou willen noemen tussengebied met niet extreme elfenverhalen en bijbehorende prijzen wordt veel verdiend. Met zo'n 20 tot 25% van die prijs heb je een gelijkwaardig product.

Let wel het kan best prima kwaliteit zijn en met vertinde koper is helemaal niets mis mee. Maar desondanks is het veel te duur. Het enige is dat je voor dergelijke kabel koperen aders moet hebben, al dan niet vertind. Als je je daarvan kan overtuigen, dan is die goedkopere kabel die je op het oog had prima. Hecht geen waarde aan al die bla bla over kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Techneut schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 13:57:
Ik vind die €15,50 per meter wel idioot duur. De benaming silverkabel zegt helemaal niets. En beter no-nonsense kabels, wie zegt dat? Zelf bedachte recensies? In dat wat ik dat zou willen noemen tussengebied met niet extreme elfenverhalen en bijbehorende prijzen wordt veel verdiend. Met zo'n 20 tot 25% van die prijs heb je een gelijkwaardig product.

Let wel het kan best prima kwaliteit zijn en met vertinde koper is helemaal niets mis mee. Maar desondanks is het veel te duur. Het enige is dat je voor dergelijke kabel koperen aders moet hebben, al dan niet vertind. Als je je daarvan kan overtuigen, dan is die goedkopere kabel die je op het oog had prima. Hecht geen waarde aan al die bla bla over kabels.
€15,50 is misschien wel duur, maar op een set die toch best wel wat geld heeft gekost, vind ik 5 meter van deze kabel niet echt spannend. Of het nu werkt of niet, dat ga ik vanavond eens rustig uitproberen. Misschien vervang ik eerst 1 kant.

Ach, ik rook niet en drink niet, als ik zie wat dat gemiddeld kost, dan mag een hobby best wat geld kosten. Als je dat een beetje in verhouding ziet dan is zo'n kabel nog niet eens zo gek duur.

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 01-02-2018 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Kijk, dat zijn de betere argumenten. Ik heb niets gezegd.

Maar: Zelfs als het ijzerdraad is, is het onwaarschijnlijk dat je verschil hoort. Meten wil ik best geloven, maar horen..

Een draad, 1.5mm2 van ijzer, vijf meter lang, heeft een weerstand van 0,3 ohm. Koper heeft een weerstand van 0.056 Ohm. Dat is in vergelijking met de andere parameters in het systeem zo weinig dat je echt niet gaat horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:57
Fairy schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:27:
[...]

€15,50 is misschien wel duur, maar op een set die toch best wel wat geld heeft gekost, vind ik 5 meter van deze kabel niet echt spannend. Of het nu werkt of niet, dat ga ik vanavond eens rustig uitproberen. Misschien vervang ik eerst 1 kant.

Ach, ik rook niet en drink niet, als ik zie wat dat gemiddeld kost, dan mag een hobby best wat geld kosten. Als je dat een beetje in verhouding ziet dan is zo'n kabel nog niet eens zo gek duur.
Ik rook en ik drink ook niet dus ik gooi mijn geld gewoon in de sloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Malt007 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:30:
[...]

Ik rook en ik drink ook niet dus ik gooi mijn geld gewoon in de sloot.
Dat zeg ik niet. Wat ik bedoel is, wat is er mis mee om wat te kopen voor je setup, ook al heb je niet altijd een 100% verklaring of het écht verschil gaat maken..

Mijn oude luidsprekers kwam ook geluid uit, maar toch heb ik nieuwe gekocht.

De kabels die ik er tussen 'had', daarvan had ik geen idee wat voor materiaal het is en de kwaliteit ervan. Is het dan gek om iets beters te kopen en dan in plaats van 4 euro de meter, 15 p/m uit te geven voor een stukje van 5 meter? In het ergste geval heb ik 55 euro te veel betaald. In het andere geval doe ik het pas over 10 jaar en gaat er dan ineens een wereld voor me open, omdat die oude kabel van aluminium ofzo was en heb ik spijt dat ik niet toen al een fatsoenlijke kabel had gekocht.
burne schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:19:
Kijk, dat zijn de betere argumenten. Ik heb niets gezegd.

Maar: Zelfs als het ijzerdraad is, is het onwaarschijnlijk dat je verschil hoort. Meten wil ik best geloven, maar horen..

Een draad, 1.5mm2 van ijzer, vijf meter lang, heeft een weerstand van 0,3 ohm. Koper heeft een weerstand van 0.056 Ohm. Dat is in vergelijking met de andere parameters in het systeem zo weinig dat je echt niet gaat horen.
Goed punt. Ik weet het ook niet. Los van de weerstand weet ik ook niet wat de verschillende materialen doen met bijvoorbeeld hoge frequenties. Ik wilde sowieso een andere kabel, want ook de 4mm² was de dik voor mijn versterker, als ik deze direct wil aansluiten. Als ik dan moet kiezen tussen classic 4.0 en daar een paar aders moet wegsnijden, of een 3.4 kabel die wat duurder is, maar goede "recenties" krijgt, misschien op basis van niets, ik weet het niet, denk ik toch dat ik een goede kabel heb die op mijn setup netjes past en waar in ieder geval veel mensen overwegend positief over zijn.

Blijft toch allemaal heel subjectief en misschien hoor ik ook wel geen biet verschil :+

[ Voor 39% gewijzigd door Fairy op 01-02-2018 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Fairy schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:44:
Blijft toch allemaal heel subjectief en misschien hoor ik ook wel geen biet verschil :+
Maar natuurlijk hoor jij verschil. Je hersenen laten dat prijsverschil wel horen. Zo werkt de waarneming nu eenmaal.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]
<>
Voor EUR 55 totaal heb je het ook niet over elfenkabel - als het past en je vindt het mooi en je bent er blij mee - waarom niet? Ik heb 4mm2 of zelfs 4mm liggen in een kekke sleeve. Ik weet dat het geen zak uitmaakt maar het oogt mooier. Dat was mij die EUR 30,- gewoon waard.
Misschien dat ik nog wel eens kabelverhogers koop omdat dan het geluid beter los blijft van de vloer ik er makkelijker met de stofzuiger langs kan :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
In het ergste geval heb ik 55 euro te veel betaald. In het andere geval doe ik het pas over 10 jaar en gaat er dan ineens een wereld voor me open, omdat die oude kabel van aluminium ofzo was en heb ik spijt dat ik niet toen al een fatsoenlijke kabel had gekocht.
Ik wil je nog wel wat spullen verkopen voor €50 die misschien wel, misschien geen effect hebben op je geluidskwaliteit hoor :P
[...]

Goed punt. Ik weet het ook niet. Los van de weerstand weet ik ook niet wat de verschillende materialen doen met bijvoorbeeld hoge frequenties.
Maakt gelukkig ook niet uit, audio is laag frequent :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Wel een factor 20 duurder dan productie kosten, wellicht nog meer. En dan te bedenken dat je een mooi ogende kabel voor veel minder kan krijgen.

En of iets hoorbaar is, is alleen maar subjectief als je dat ervan maakt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 09:44

Typhone

Who Dares Wins

Allen erg bedankt voor de tips. Lang zitten dubben, bijna in Audioquest rotzooi getrapt maar na een testje (ik mocht een kabel lenen hooray!) nul komma nul verschil gezien.
Aangesloten op een Marantz SR7012 in combinatie met een LG OLED65G6V en een NVIDIA Shield 4K, Apple TV 4K, PS4 Pro.

Werkelijk nergens een verschil gezien of waargenomen bij verschillende content. Ondanks de - op papier - geloofwaardige claims toch maar een dikke bestelling elders gedaan. Vanwege grote verbouwing had ik nog al wat nodig (+/-200 euro nu). Zonder het doorspitten van dit topic had ik zonder blikken of blozen... 1410 euro (!) uitgegeven.

Merci! Het HDMI 1.4 vs 2.0 fabeltje was me overigens al wel bekend, qua verschil heb ik toch wel wat meegemaakt met kabels maar vrijwel altijd zat dat hem alleen in de dikte van de stekker zelf (niet de kabel). Merkbaar in elk geval nog nooit.

Als ik vannacht wordt aangevallen door een kwaad elfenleger dan weet ik waar het aan lag :+

[ Voor 20% gewijzigd door Typhone op 01-02-2018 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Moet zeggen, ik merkte net wel een heel raar fenomeen op. Ik had 1 kabel vervangen en 1 kabel nog de oude. Heb daarmee wat muziek afgespeeld in mono, om te zien of er verschil tussen links en rechts te horen is. Het leek een beetje alsof er flink verschil in fase zat. Had een beetje een pseudo stereo achtig iets, alsof je van een mono signaal een stereo signaal wil maken, of dat je speakers in tegenfase staan.

Heb dit uiteraard driedubbel gechecked en dit was 100% niet het geval. Het klonk in ieder geval heel raar!

Heb nu de 2e kabel geprepareerd en aangesloten en nu klinkt het weer normaal mono en stereo.

Mag ik dat heel vaag vinden?

Verbetering in kwaliteit kun je sowieso niet objectief 'meten' met je gehoor, of je zou een schakelaar moeten hebben die de kabels 1 op 1 voor je kan omwisselen. Ik weet in ieder geval dat er nu een fatsoenlijke kwaliteit kabel tussen zit en van welk materiaal hij gemaakt is...

Het klinkt in ieder geval hartstikke goed :)

[ Voor 24% gewijzigd door Fairy op 01-02-2018 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Typhone schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:13:
Het HDMI 1.4 vs 2.0 fabeltje was me overigens al wel bekend
Je weet dat er behoorlijke verschillen tussen de diverse normen zitten? 1.4 heeft een maximale bandbreedte van 10Gbps, 2.0 rekt dat op naar 18Gbps, en 2.1 zelfs naar 48Gbps. Voor je HD voetbalwedstrijd maakt dat niet uit, maar als je over een paar jaar 8K 120Hz wilt kijken zul je toch echt aan zo'n 2.1-kabeltje moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Altijd een leuk topic dit. Zijn er mensen die verschil horen na het aansluiten van een jvc projector? Via het avs forum bestaat dit niet. Toch hoor ik het... en zelfs mijn vriendin.
Ik denk dat 99% van de meeste "thuis" gebruikers weinig verschil tussen diverse kabels zullen horen.
Naast weerstand zijn er nog meer factoren die een kabel maken.
Mijn ervaring is dat hdmi kabel niks brengt als deze "beter zou moeten zijn"
Stroomkabels, stekkers, stekkerdozen brengen wel verschil in resultaat mee. Hoor je dit op een standaard receiver, ik betwijfel het. Op mijn set is het wel te horen in ieder geval. Ook al vond ik het zelf ook belachelijk (ik zit zelf in de techniek).

Voordat iedereen elkaar na zit te praten op dit forum. Graag zou ik willen weten welk type kabel waarop getest is bijv.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

burne schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:30:
[...]

Je weet dat er behoorlijke verschillen tussen de diverse normen zitten? 1.4 heeft een maximale bandbreedte van 10Gbps, 2.0 rekt dat op naar 18Gbps, en 2.1 zelfs naar 48Gbps. Voor je HD voetbalwedstrijd maakt dat niet uit, maar als je over een paar jaar 8K 120Hz wilt kijken zul je toch echt aan zo'n 2.1-kabeltje moeten.
Voor 4K 60hz voldoet voorlopig nog alles. Zodra de rest er is dan is een switch naar die kabels (paar euro) zo gemaakt uiteraard :)

@Masterkale1 Ik heb een AudioQuest Forest kabel in huis (3m) en een AudioQuest Pearl (3m).
Vergeleken met allerlei merkloze kabels van allekabels.nl en de standaardkabel die bij de PS4 Pro zat.
Geen verschil gezien of gemerkt.

Ook andere speakers aangeschaft inmiddels (Dali Zensor) maar inmiddels ben ik erachter dat in tegenstelling tot onze auto's er geen high-end bestaat in de audio wereld. Van gek tot gekker. Van gelijmd MDF tot met stoom gebogen pecabomen die uitsluitend tussen 14:00 en 17:00 gekapt zijn bij een temperatuur van minimaal 24C om zo een optimale klankweergave te kunnen bieden. Daar geloof ik niet in in elk geval ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Typhone op 01-02-2018 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Believers en sceptici.... Ik zit er een beetje tussenin denk ik... Ik geloof niet in voodoo en miniscule resonantiekastjes op palen in je kamer enzo ;)

Ik heb net met mijn nieuwe speakerkabels een mooi stuk van Il Divo gespeeld, wat ik echt wel heel goed ken. Een bepaald instrument lijkt gewoon vanuit een andere hoek te komen als wat ik eerst hoorde, buiten het veld van de speakers. Iedereen zal me wel voor gek verklaren. Denk dat mijn vorige kabels gewoon heel matig zijn geweest en deze zijn gewoon heel goed, geen overdreven duur spul maar gewoon goed.

Ik ga er nog even lekker voor zitten in ieder geval :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 01-02-2018 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-07 13:01
burne schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:30:
[...]

Een kabel is niet zozeer een bottleneck. Een kabel heeft geen versie, die geeft alleen data door. De HDMI poorten hebben versies, bandbreedtes en al dan geen ondersteuning voor 4K/60/HDR. Zie een kabel als een waterleiding. Het maakt een kabel (waterleiding) geen reet uit wat voor data (water) je er door douwt. Een HDMI “1.4” kabel geeft alles net zo mooi door als een “2.0b” kabel. En die 8K 120hz krijg je ook vast wel door een “1.4” kabel gedouwd.

[ Voor 13% gewijzigd door Hulleman op 01-02-2018 23:03 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-07 13:01
Fairy schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 13:46:
Vertind koper ben ik me bewust van, maar het spul van de conrad heb ik helemaal geen duidelijkheid wat voor materiaal het is, want het is zeker geen zilver, zoals ze zeggen, dat lijkt me sterk.

De Supra kabel staat heel goed aangeschreven. De vertinning is een bewuste keuze van de fabrikant.

Voordeel van 3,4mm² is dat ik deze bare wire kan aansluiten op mijn versterker. Voor de 4mm² gebruik ik banaanpluggen, wat volgens mij ook niet echt een lekker connectie is, althans die van mij zijn volgens mij niet echt super.
Beter een kabel van 2,0mm2 gebruiken om kaal in je receiver te stoppen dan een van 4,0mm2 met banaanpluggen. Banaanpluggen zien er interessant uit, meer niet.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Hulleman schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:57:
En die 8K 120hz krijg je ook vast wel door een “1.4” kabel gedouwd.
Nou, dat kun je vergeten. Dat is qua specs dermate anders dat dat echt niet gaat werken. Wat je nu zegt is dat 10GBase-T vast ook nog wel door een CAT4-touwtje te duwen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Hulleman schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:09:
[...]

Beter een kabel van 2,0mm2 gebruiken om kaal in je receiver te stoppen dan een van 4,0mm2 met banaanpluggen. Banaanpluggen zien er interessant uit, meer niet.
Vertel? Je hebt idd een kleine overgangsweerstand maar geen last van veroudering en oxidatie van je speakerkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ik snap überhaupt die hele fixatie op die hele minimale weerstanden niet. Wat zou dat precies kwaad kunnen? En dan nog te bedenken dat je in een 2 of meer -weg speaker altijd nog heel lang dun spoeldraad in serie hebt met je woofer. En met je tweeter een weerstand :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Typhone schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:35:
[...]

Voor 4K 60hz voldoet voorlopig nog alles. Zodra de rest er is dan is een switch naar die kabels (paar euro) zo gemaakt uiteraard :)

@Masterkale1 Ik heb een AudioQuest Forest kabel in huis (3m) en een AudioQuest Pearl (3m).
Vergeleken met allerlei merkloze kabels van allekabels.nl en de standaardkabel die bij de PS4 Pro zat.
Geen verschil gezien of gemerkt.

Ook andere speakers aangeschaft inmiddels (Dali Zensor) maar inmiddels ben ik erachter dat in tegenstelling tot onze auto's er geen high-end bestaat in de audio wereld. Van gek tot gekker. Van gelijmd MDF tot met stoom gebogen pecabomen die uitsluitend tussen 14:00 en 17:00 gekapt zijn bij een temperatuur van minimaal 24C om zo een optimale klankweergave te kunnen bieden. Daar geloof ik niet in in elk geval ;)
In de hdmi kabels heb ik zelf ook geen verschil waargenomen. Maar aansturing via een ps4 of normale htpc, of mediabox zal bijna nagenoeg hetzelfde klinken. Niet om spullen of te kraken maar dit valt niet onder high end spullen.
Verder geen andere kabels geprobeerd?

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Masterkale1 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 07:03:
[...]

In de hdmi kabels heb ik zelf ook geen verschil waargenomen. Maar aansturing via een ps4 of normale htpc, of mediabox zal bijna nagenoeg hetzelfde klinken. Niet om spullen of te kraken maar dit valt niet onder high end spullen.
Verder geen andere kabels geprobeerd?
Neen, ik heb dan ook geen “high end” andere spullen staan. Van Teufel Columa Mk300 naar Dali Zensor. En heel wat dure sets gehoord maar ik luister geen lossless muziek (enkel wat Spotify) en verder moeten films en series goed klinken evenals games. TV kijken we nooit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jag
Masterkale1 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:30:
Altijd een leuk topic dit. Zijn er mensen die verschil horen na het aansluiten van een jvc projector? Via het avs forum bestaat dit niet. Toch hoor ik het... en zelfs mijn vriendin.
Ik denk dat 99% van de meeste "thuis" gebruikers weinig verschil tussen diverse kabels zullen horen.
Naast weerstand zijn er nog meer factoren die een kabel maken.
Mijn ervaring is dat hdmi kabel niks brengt als deze "beter zou moeten zijn"
Stroomkabels, stekkers, stekkerdozen brengen wel verschil in resultaat mee. Hoor je dit op een standaard receiver, ik betwijfel het. Op mijn set is het wel te horen in ieder geval. Ook al vond ik het zelf ook belachelijk (ik zit zelf in de techniek).

Voordat iedereen elkaar na zit te praten op dit forum. Graag zou ik willen weten welk type kabel waarop getest is bijv.
je poogt elk audiofiel cliché in één post te combineren :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-07 06:45
Leuk topic en volg het al een tijd. Ik ga binnenkort een nieuwe set kopen (Linn Naim of Marantz stereoset) en een paar fijne luidsprekers. Via oa dit topic heb ook mijn kabels uitgekozen. Bij de gespecialiseerde dealer echt goed advies gekregen en fijn kunnen luisteren. Alleen irriteert het me dat ze dure nordost, Linn of audioquest willen aansmeren. Als ik zeg dat ik al fijne kabel heb zeggen ze: ja maar dat is minder goed minder geluid dan komen we het niet installeren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13
meermarco schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:01:
Leuk topic en volg het al een tijd. Ik ga binnenkort een nieuwe set kopen (Linn Naim of Marantz stereoset) en een paar fijne luidsprekers. Via oa dit topic heb ook mijn kabels uitgekozen. Bij de gespecialiseerde dealer echt goed advies gekregen en fijn kunnen luisteren. Alleen irriteert het me dat ze dure nordost, Linn of audioquest willen aansmeren. Als ik zeg dat ik al fijne kabel heb zeggen ze: ja maar dat is minder goed minder geluid dan komen we het niet installeren etc.
ze moeten ergens die kosten voor het installeren terugverdienen en op kabels zit nu eenmaal de meeste marge....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:56

WCA

meermarco schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:01:
Och, maar dat is toch iets wat je veel liever zelf aansluit? Het is nou niet bepaald rocket science om een paar kabeltjes in te pluggen...

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Fairy schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:38:
Denk dat mijn vorige kabels gewoon heel matig zijn geweest en deze zijn gewoon heel goed, geen overdreven duur spul maar gewoon goed.
Zijn je vorige kabels toevallig zoiets?
Je had het namelijk over "zilver" kabels van Conrad. Als je deze kabels eerst had had je echt geen slechte kabels, en zul je echt geen verschil in je geluid hebben nu. Misschien wel verschil horen, maarja hersenen zijn nou eenmaal heel goed in zichzelf voor de gek houden.

Dus om je initiële vraag even te beantwoorden, nee je mag geen kwaliteitsverschil verwachten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Fairy schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:38:
Believers en sceptici.... Ik zit er een beetje tussenin denk ik... Ik geloof niet in voodoo en miniscule resonantiekastjes op palen in je kamer enzo ;)

Ik heb net met mijn nieuwe speakerkabels een mooi stuk van Il Divo gespeeld, wat ik echt wel heel goed ken. Een bepaald instrument lijkt gewoon vanuit een andere hoek te komen als wat ik eerst hoorde, buiten het veld van de speakers. Iedereen zal me wel voor gek verklaren. Denk dat mijn vorige kabels gewoon heel matig zijn geweest en deze zijn gewoon heel goed, geen overdreven duur spul maar gewoon goed.

Ik ga er nog even lekker voor zitten in ieder geval :)
Als je aangeeft dat je met de nieuwe kabels een ander geluid ervaart zit je er naar mijn mening niet tussenin, maar val je gewoon onder de - door jou genoemde - "believers" :P

Overigens sluit ik me wel aan bij het punt dat je puur voor het gevoel duurdere kabels neer wil leggen. Dat was de reden dat ik ook over ben gestapt van no-name 2,5mm². Puur omdat ik het leuker vindt staan (ik zie nogal wat meter kabel liggen) en ook puur voor het gevoel dat het dan matcht bij de rest van de set. Het is alleen wat je er aan uit wilt geven. Persoonlijk vind ik de €15,50 de meter ook zo schokkend niet aangezien je kabels hebt die dat met veelvouden overstijgen per strekkende meter. Met een kabel in die prijsrange heb ik mijn PC-speakers aangesloten :P En believer, sceptisi of hoe je het anders wilt noemen, het is en blijft inderdaad gewoon hobby.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja maar dan nog he. Ik ben het helemaal eens met dat de gedachte dat een hobby geld mag kosten. Persoonlijk vind ik het ook wel leuk eigenlijk om er geld aan te uit te geven. Zo praat ik het iig voor mezelf goed als ik voor de zoveelste keer er veel geld tegenaan smijt :+.

Maar komop, 15euro per meter voor een kabel. Dat gun je die zwendelaars/gebakken-lucht-verkopers/oftewel kabel fabrikanten toch niet :P ? Er is geen enkele basis voor die prijs! Zo kan je de grens wel blijven oprekken voor wat nog redelijk is. Het moet wel op een manier uit te leggen zijn waarom iets kost wat het kost. Anders ben je gewoon de boel aan het flessen wat mij betreft, en daar moeten we ons tegen verzetten, zeker hier op GoT :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online
De basis is dat het een nichemarkt is. Idem met pre/pro's. Veelal als basis een receiver met de eindtrappen er uit gehaald, wel XLR maar niet gebalanceerd opgebouwd en toch vele malen duurder dan de receiver die als basis diende. Waarbij kabels ook onder accessoires vallen waar nu eenmaal gigantisch veel op wordt verdiend. Als je de inkoopprijs weet dan snap je ook waarom winkeliers zo graag dit soort dingen verkopen. Het valt onder luxeproducten. Volgens mij was er op HT Forum een topic waar iemand imitatie Van den Hul had gekocht...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jag schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:22:
<> Anders ben je gewoon de boel aan het flessen wat mij betreft, en daar moeten we ons tegen verzetten, zeker hier op GoT :) !
offtopic:
Even inhakend - de grootste oplichting blijft flessenwater, uit de kraan 80 cent voor 1000 liter, bij de Shell EUR1,50 in de aanbieding., voor een halve liter.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jag schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:22:
Ja maar dan nog he. Ik ben het helemaal eens met dat de gedachte dat een hobby geld mag kosten. Persoonlijk vind ik het ook wel leuk eigenlijk om er geld aan te uit te geven. Zo praat ik het iig voor mezelf goed als ik voor de zoveelste keer er veel geld tegenaan smijt :+.

Maar komop, 15euro per meter voor een kabel. Dat gun je die zwendelaars/gebakken-lucht-verkopers/oftewel kabel fabrikanten toch niet :P ? Er is geen enkele basis voor die prijs! Zo kan je de grens wel blijven oprekken voor wat nog redelijk is. Het moet wel op een manier uit te leggen zijn waarom iets kost wat het kost. Anders ben je gewoon de boel aan het flessen wat mij betreft, en daar moeten we ons tegen verzetten, zeker hier op GoT :) !
Kabelfabrikanten?
Is het niet veel eerder de bedenkelijke tussenhandel die je hiervan kan beschuldigen?
Ik geef je groot gelijk dat je daar het accent op legt, Die gebakken-lucht-verkopers kopen een partij kabel van een gewoon fabricaat, op zich wellicht helemaal niets mis met de kwaliteit, maar voor maar rond 10% van de prijs die zij van plan zijn er voor te vragen. Ze stoppen het daartoe alleen maar in een andere verpakking, ander etiketje er op en ziedaar een veel luxer product. Daarmee hebben ze helemaal geen productiekosten en andere kosten zijn verwaarloosbaar vergeleken met wat ze er voor vangen. Jammer dat er (niet alleen hier) nog zoveel potentiele kopers rondlopen die dat niet door hebben. Natuurlijk moeten ze dit zelf weten en het gaat niet over "elfenprijzen", maar je zou het die bedriegers niet moeten gunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13
@Techneut maar zo werkt het toch met de meeste producten..... er zijn ik weet niet hoeveel concerns die enkel via marketing hetzelfde product via verschillende kanalen voor verschillende prijzen verkopen. Simpelweg omdat er markt voor is

Net met mijn tcxo klok eruit gehaald en de ocxo erin gedaan, gewoon omdat het kan (en ik hem al > een jaar in de verpakking had zitten..... )

http://ppaproduct.blogspo...odule-for-main-board.html

eens kijken of dat nog anders klinkt 8)

edit. nou ik denk dat het inderdaad anders is. money wel spend dus :9

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 03-02-2018 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterkale1
Jag schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 07:56:
[...]
je poogt elk audiofiel cliché in één post te combineren :P ?
Efficiëntie is dat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-07 06:45
GreNade schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:11:
[...]

Och, maar dat is toch iets wat je veel liever zelf aansluit? Het is nou niet bepaald rocket science om een paar kabeltjes in te pluggen...
Linn heeft spaceoptimasation en het is wel handig door dit door een dealer te laten doen. Het is minder plug en play dan dirac of xt32. Zeker icm Linn speaker en evt exact. Maar goed wordt waarschijnlijk zelf doen idd :-) 20-40 euro de meter of paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Audiofielen zijn ook tegen zonnepanelen op je dak. Ik wist dat niet.

https://www.youtube.com/watch?v=0a26pcWewrw

Dit is Paul McGowan die gezien zijn achtergrond beter zou moeten weten maar dat vanwege commerciële belangen liever niet doet.
Ook hier verkoopt hij onzin zonder enige onderbouwing hoe je daar iets van gaat horen.

Hij heeft ook een video over hele dure voedingskabels. Eerst keurig netjes vertellen dat er niets wetenschappelijks gezegd kan worden over het nut, maar wel glashard beweren dat je het verschil hoort. Want hij verkoopt ze....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

noguru schreef op maandag 5 februari 2018 @ 00:43:

Ik ga geen zeven minuten van mijn leven investeren in die argumentatie. Sorry, maar helaas.

Jij hebt dat wel gedaan. Kun je het samenvatten in één zin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-07 23:04

blaatschaaap

schaap

burne schreef op maandag 5 februari 2018 @ 01:08:
[...]

Ik ga geen zeven minuten van mijn leven investeren in die argumentatie. Sorry, maar helaas.

Jij hebt dat wel gedaan. Kun je het samenvatten in één zin?
Uit de muur komt AC, uit een zonnepaneel komt DC. Volgens de man uit het filmpje leveren de AC>DC converters van je zonnepaneel geen ‘schone’ stroom, wat uiteraard niet goed is voor je hifi :p hij suggereerd dat het wel fantastisch zou zijn als je de DC van je zonnepaneel direct aan je hifi voed (dus de AC>DC conversie die de voeding in je versterker doet overslaan)

blaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
blaatschaaap schreef op maandag 5 februari 2018 @ 08:02:
[...]

Uit de muur komt AC, uit een zonnepaneel komt DC. Volgens de man uit het filmpje leveren de AC>DC converters van je zonnepaneel geen ‘schone’ stroom, wat uiteraard niet goed is voor je hifi :p hij suggereerd dat het wel fantastisch zou zijn als je de DC van je zonnepaneel direct aan je hifi voed (dus de AC>DC conversie die de voeding in je versterker doet overslaan)
Als je dat wil doen zit je meestal nog met DC/DC convectors, en die zijn best hoogfrequent dus dat zal vast ook niet goed zijn volgens die purist.
Daarnaast zal een beetje redelijke DC / AC convertor een schonere sinus kunnen maken dan de ongefilterde 50 hz van het net. Al het hoogfrequent wat daar op terug gestuurd wordt door LED verlichting en drivers en schakelende voedingen is ook niet goed. Niet dat je dat nog kunt horen als je versterker een goed AC/DC circuit heeft, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
[...]

Zo best zou dat niet zijn, want de spanning is niet constant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach dan gaan we toch voor een lineaire spanningsregulator? Dan is het helemaal geweldig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]

Uit de muur komt AC, uit een zonnepaneel komt DC. Volgens de man uit het filmpje leveren de AC>DC converters van je zonnepaneel geen ‘schone’ stroom, wat uiteraard niet goed is voor je hifi :p hij suggereert dat het wel fantastisch zou zijn als je de DC van je zonnepaneel direct aan je hifi voed (dus de AC>DC conversie die de voeding in je versterker doet overslaan)
kippy schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:31:
[...]

Als je dat wil doen zit je meestal nog met DC/DC convertors, en die zijn best hoogfrequent dus dat zal vast ook niet goed zijn volgens die purist.
Daarnaast zal een beetje redelijke DC / AC convertor een schonere sinus kunnen maken dan de ongefilterde 50 hz van het net. Al het hoogfrequent wat daar op terug gestuurd wordt door LED verlichting en drivers en schakelende voedingen is ook niet goed. Niet dat je dat nog kunt horen als je versterker een goed AC/DC circuit heeft, maar toch.
Wat een drukte om niets. Toch even een serieuze reactie.
Ook al is het waar dat de stroom uit de zonnepanelen enigszins niet zuiver sinusvormig is, hij wordt a.h.w. "vermengd" met de netspanning. En daardoor blijft er van die vervuiling nauwelijks iets over.

In de tweede plaats, stel dat je als purist er in slaagt om de DC van de panelen te gebruiken. Afhankelijk van de zonneschijn wisselt de DC-spanning van de panelen sterk, je zal dus een stabilisator nodig hebben. En een energie-efficiënte stabilisator gaat gepaard met een schakelende voeding, dus met AC-componenten etc., dus foetsie is het beoogde effect. Bovendien schijnt de zon niet continu het hele etmaal, dus werkt zoiets alleen als je een forse accubatterij er aan hebt gekoppeld.

Ten derde, in elk geluidsapparaat zit een degelijk afgevlakte gelijkrichter, vaak/meestal ook nog gestabiliseerd. Het resultaat is dat daar alle vervuiling is weg gefilterd. Kortom, audiofielen-geblaat om helemaal niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-07 23:04

blaatschaaap

schaap

PageFault schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:54:
[...]

Zo best zou dat niet zijn, want de spanning is niet constant....
De man uit het filmpje kaart ook aan dat de spanning wel constant moet zijn. Ik ben zelf overigens geen voorstander van zijn suggestie, ik had toevallig tijd over tijdens het ontbijt voor een kleine samenvatting :P

blaap

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kippy
Techneut schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:20:
[...]

[...]
In de tweede plaats, stel dat je als purist er in slaagt om de DC van de panelen te gebruiken. Afhankelijk van de zonneschijn wisselt de DC-spanning van de panelen sterk, je zal dus een stabilisator nodig hebben.
Kijk en daarom is het dus het beste om alleen audio te luisteren bij maanlicht opgevangen door je zonnepanelen.

Ik denk dat we met deze kennis het topic kunnen sluiten, we zijn er uit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
blaatschaaap schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:25:
[...]

De man uit het filmpje kaart ook aan dat de spanning wel constant moet zijn. Ik ben zelf overigens geen voorstander van zijn suggestie, ik had toevallig tijd over tijdens het ontbijt voor een kleine samenvatting :P
Okay, excuses, heb niet de tijd genomen het filmpje te bekijken. 8)7

De opmerking past echter prima in dit topic, vandaar dank voor het aanhalen :+

Je kunt overigens de spanning vrij eenvoudig met slechts enkele halfgeleiders constant krijgen, maar ja, dan is een gelijkrichter ook niet veel "slechter" meer.

Bij een niet nader te noemen audio zaak in Groningen, verkondigde de - overigens zeer vriendelijke - verkoopmeneer dat het heel erg veel uitmaakte hoe de stekker in het stopcontact zat, d.w.z. welke pin in de fase was en welke in de nul.

Wat een BS, aangezien het eerste wat er gebeurt na de travo de gelijkrichter is met dikke condensatoren voor de rimpelspanning af te vlakken.

Maar ja, nog erger: andere winkel (al eeuwen op de fles) verkondige dat coax een hogere bandbreedte had dan optischs. Yeah right...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

kippy schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:31:
[...]

Als je dat wil doen zit je meestal nog met DC/DC convectors, en die zijn best hoogfrequent dus dat zal vast ook niet goed zijn volgens die purist.
Ah. PSRR, dus. Het interessante is dat die wel opgegeven wordt voor componenten maar niet voor het hele systeem. Van de andere kant kun je beredeneren dat 'ie verschrikkelijk hoog moet zijn. Op de netspanningsingang staat een hele, hele harde bromtoon. Als je die op je luidsprekers zou zetten komt er (heel even) 6600W uit. Met je versterker er tussen en het volume op nul komt er minder dan een microwatt uit je speakers. Je versterker heeft dus een PSRR in de orde van 160dB.

Een OPAMP van een paar centen (LM741?) heeft een PSRR van 96dB. Maar: da's DC naar output van de OPAMP en telt de PSRR van de voeding van je versterker niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:31
PageFault schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:29:
[...]

..............

Bij een niet nader te noemen audio zaak in Groningen, verkondigde de - overigens zeer vriendelijke - verkoopmeneer dat het heel erg veel uitmaakte hoe de stekker in het stopcontact zat, d.w.z. welke pin in de fase was en welke in de nul.

Wat een BS, aangezien het eerste wat er gebeurt na de travo de gelijkrichter is met dikke condensatoren voor de rimpelspanning af te vlakken.

Maar ja, nog erger: andere winkel (al eeuwen op de fles) verkondige dat coax een hogere bandbreedte had dan optischs. Yeah right...
Aangezien ik in de Stad woon, ben ik erg benieuwd O-).

[ Voor 18% gewijzigd door Vitamine op 05-02-2018 11:44 ]

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Vitamine schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:43:
[...]

Aangezien ik in de Stad woon, ben ik erg benieuwd O-).
Kijk, een echte Stadjer :*)

Ik ben een neppert, heb wel in de provincie gewoond, in het oosten (vooral niet heen gaan...).

Sound Gallery is de winkel. Verder niks mis met de winkel, maar die opmerking had hij achterwege mogen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
burne schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:43:
[...]

Ah. PSRR, dus. Het interessante is dat die wel opgegeven wordt voor componenten maar niet voor het hele systeem. Van de andere kant kun je beredeneren dat 'ie verschrikkelijk hoog moet zijn. Op de netspanningsingang staat een hele, hele harde bromtoon. Als je die op je luidsprekers zou zetten komt er (heel even) 6600W uit. Met je versterker er tussen en het volume op nul komt er minder dan een microwatt uit je speakers. Je versterker heeft dus een PSRR in de orde van 160dB.

Een OPAMP van een paar centen (LM741?) heeft een PSRR van 96dB. Maar: da's DC naar output van de OPAMP en telt de PSRR van de voeding van je versterker niet mee.
Daarbij moet wel worden aangetekend dat PSRR frequentieafhankelijk is. Voor hogere frequenties hebben de feedback lussen minder interne versterking, en daardoor is de onderdrukking van oa supply ripples minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

noguru schreef op maandag 5 februari 2018 @ 00:43:

Dit is Paul McGowan die gezien zijn achtergrond beter zou moeten weten maar dat vanwege commerciële belangen liever niet doet.
Ook hier verkoopt hij onzin zonder enige onderbouwing hoe je daar iets van gaat horen.

Hij heeft ook een video over hele dure voedingskabels. Eerst keurig netjes vertellen dat er niets wetenschappelijks gezegd kan worden over het nut, maar wel glashard beweren dat je het verschil hoort. Want hij verkoopt ze....
Moet wel zeggen. Ik had vroeger een heel regiment kleine soladin 120 invertertjes hangen (12 stuks). Die konden behoorlijk vervuilend zijn op het net.

Mijn moderne inverters echter hebben dat niet.

Los daarvan echter merkte ik daar niets van tijdens het luisteren van muziek.

PS. Is volg Paul McGowan trouwens wel en chat ook wel eens met hem. Ben het ook niet overal mee eens, maar veel video's zijn toch wel weer heel leerzaam.

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 05-02-2018 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
Binnenkort verhuizen en daarmee nieuwe speakers + bekabeling.
Nu vertelde ik de vriendin dat ik geen kabelgoten wil gebruiken en met plinten wil klooien (de vloer blijft liggen).
Waarop zij antwoordde: “Kun je dit soort kabels niet gebruiken om de speakers aan te sluiten? Die vind ik wel mooi.”:

Afbeeldingslocatie: https://www.snoerboer.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/n/snoerboer-strijkijzersnoer-silverback-web.jpg

Nog niet eens zo’n raar idee (los van de 2x 0,75mm2), maar eens in de week zetten :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Waarom niet gewoon normale speakerkabel kopen en zelf een sleeve erom maken en met krimpkous afsluiten?

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/i/232566838310-0-1/s-l1000.jpg

Kant en klaar zijn ze er ook wel, maar die zijn een vaste lengte en veelal vrij duur.

0,75 mm² is wel wat aan de dunne kant (dit kan discussies opleveren :D ), maar het kan wel.
Als mensen vragen wat voor fancy dure luidsprekerkabels gebruikt, zeg je gewoon "Tefal, je denkt ook aan alles" :P

[ Voor 45% gewijzigd door Fairy op 12-02-2018 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vitamine
Fairy schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:07:
Waarom niet gewoon normale speakerkabel kopen en zelf een sleeve erom maken en met krimpkous afsluiten?

[afbeelding]

Kant en klaar zijn ze er ook wel, maar die zijn een vaste lengte en veelal vrij duur.

0,75 mm² is wel wat aan de dunne kant (dit kan discussies opleveren :D ), maar het kan wel.
Als mensen vragen wat voor fancy dure luidsprekerkabels gebruikt, zeg je gewoon "Tefal, je denkt ook aan alles" :P
Ook al bedacht om zelf een porno kabel te maken, maar die zwarte sleeves vindt de vrouw niet mooi |:(.
Denk dat ik uiteindelijk deze ga gebruiken:

Van HifiSupply:
Afbeeldingslocatie: https://images-fe.ssl-images-amazon.com/images/I/41LyAH-L%2BXL.jpg

En via Aliexpress (cable pants):
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41-IE68aq9L._SX342_.jpg

Edit: Na aanleiding van dit filmpje:

[ Voor 4% gewijzigd door Vitamine op 12-02-2018 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-07 12:17
PageFault schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:46:
[...]

Kijk, een echte Stadjer :*)

Ik ben een neppert, heb wel in de provincie gewoond, in het oosten (vooral niet heen gaan...).

Sound Gallery is de winkel. Verder niks mis met de winkel, maar die opmerking had hij achterwege mogen laten.
Hahaha, ja daar ben ik ook eens binnengeweest om een koptelefoon te testen. Ik wilde gewoon op mijn telefoon luisteren, kreeg ik een hele luisterkamer met dedicated versterker etc.. Hij keek mij nogal neerbuigend aan toen ik mijn telefoon tevoorschijn toverde :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Vitamine schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:32:
[...]

Ook al bedacht om zelf een porno kabel te maken, maar die zwarte sleeves vindt de vrouw niet mooi |:(.
Denk dat ik uiteindelijk deze ga gebruiken:

Van HifiSupply:
[afbeelding]

En via Aliexpress (cable pants):
[afbeelding]

Edit: Na aanleiding van dit filmpje:
[video]
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/12/2017-12-17-10.30.37-Medium.jpg
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
Dat dus :+, mag ik vragen waar jij de mantel/sleeve vandaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Vitamine schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:52:
[...]

Dat dus :+, mag ik vragen waar jij de mantel/sleeve vandaan hebt?
Ook bij Hifi Supply, vandaar dat ik ook getriggerd werd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Niemand die gewoon simpel 230v kabel gebruikt, was bij de bouwmarkt, ff mesje over audiodraad en ja hoor alu. Over spanningsdraad de dunste ook alu. de een dikker was gewoon netjes koper. Die genomen, hoor niks anders dan voorheen. Oude draad was beetje aangetast door de katten die er mee gingen spelen, nu moeten ze door een extra mantel heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

PageFault schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:29:
[...]

Okay, excuses, heb niet de tijd genomen het filmpje te bekijken. 8)7

De opmerking past echter prima in dit topic, vandaar dank voor het aanhalen :+

Je kunt overigens de spanning vrij eenvoudig met slechts enkele halfgeleiders constant krijgen, maar ja, dan is een gelijkrichter ook niet veel "slechter" meer.

Bovenste stukje. Verschillen zouden er wel kunnen zijn, maar dan is de opbouw van de hardware volgens mij ook niet in orde. Ik had vroeger een kennis, die had een radio, die ging gewoon niet aan als je de stekker andersom in het stopcontact stak.

Punt 2:
Ten dele wel waar. Vrijwel alle degelijke apparatuur kan met coax 24/192 signalen overweg, echter zijn er veel implementaties van spdif Toslink die niet verder gaan dan 96KHz.

Coax kan volgens mij ook hoger dan dat, maar toslink sowieso niet. De vezel kan uiteraard veel meer bandbreedte aan dan coax, maar als de implementatie er niet is op toslink....

Zelf gebruik ik overigens coax, maar ik hoor geen verschil tussen de 2.

Voordeel van optisch is de galvanische scheiding, maar in het signaalpad komt wel een extra transceiver en receiver...

Als ik nou de I²S output van mijn DDC kon gebruiken :P

Het coax signaal is exact hetzelfde als het TOSlink signaal, maar voor toslink moet het door een transceiver, die vaak een beperkte bandbreedte heeft (ik las ergens 6mbit/s, dus max 24/96)

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 24-02-2018 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Laatst online: 24-07 13:19
dit is geen aankoopadvies topic

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 13-04-2018 11:10 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic