Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:42
Tijn96 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:17:
[...]
Dan heb ik er wss overheen gelezen maar zoekende op XLR vond ik niet het antwoord wat ik zocht. Thanks in ieder geval voor het antwoord. Dan hoef ik geen onnodige aankopen te doen
Een fatsoenlijk XLR kabel voor thuis (dus 1-1,5m) kost ook gewoon een paar tientjes.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 15:04

Tijn96

In speed we trust

TweakGP schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:21:
[...]

Een fatsoenlijk XLR kabel voor thuis (dus 1-1,5m) kost ook gewoon een paar tientjes.....
Ja ik pak dan gewoon een rca kabel die ik nog heb liggen

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maDDog83
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:06
TweakGP schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:20:
[...]

Conclusie is dat je met je AI totale onzin verkoopt.
De loopwerken zijn niet anders, alleen de error correctie van audio vs data is anders.

Net zoals al die aangepaste productiemethoden zoals SHM leuk zijn voor een efficiëntere productie maar voor de rest niets anders zijn dan marketing. Een iets ronder putje maakt geen andere bit en alle huidige loopwerken en lasers hebben nul problemen om dat fatsoenlijk te kunnen lezen.
Mijn skeptische gevoel zegt dat dus ook, weer een nieuwe technologie om je datzelfde album voor de vijfde keer te laten kopen.
Maarrrr... wat mankeert er aan al die oren van die mensen met getuigenissen over de superieure geluidskwaliteit van SHCD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davey400
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16:27
Tijn96 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:01:
Ik heb zojuist een nieuwe audio streamer gekocht voor mijn audio systeem. Nu heb ik de mogelijkheid om het XLR aan te sluiten of RCA.
Als enthousiast volger van dit forum is mijn vraag eigenlijk of het verschil maakt voordat ik onnodig kabels ga kopen.

Ik kon zo snel niks vinden in dit topic en als ik google dan ben ik al snel 1000euro kwijt...
XLR is veel beter dan RCA. Dat komt niet door betere afscherming, maar doordat er simpelgezegd 2 'data'-lijnen lopen die tegengesteld zijn aan elkaar, waardoor storing geëlimineerd kan worden. Simpel natuurkundig mechanisme.
(Daarnaast zijn XLR sterkers wat lomper, en dus robuuster.)

Helemaal geen kostbaar fenomeen, behalve dat er een extra ader in de kabel moet zitten.
Je koopt letterlijk voor een paar euro een prima XLR kabel van een paar meter, enig nadeel is dat je er 2 moet hebben. :) (Links en rechts zijn apart.)

Zeker voor langere lengtes altijd een aanrader als je de mogelijkheid hebt.
Als je kort hebt en geen potentiële storingsbronnen volstaat tulp natuurlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
maDDog83 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:47:
[...]

Mijn skeptische gevoel zegt dat dus ook, weer een nieuwe technologie om je datzelfde album voor de vijfde keer te laten kopen.
Maarrrr... wat mankeert er aan al die oren van die mensen met getuigenissen over de superieure geluidskwaliteit van SHCD?
Die mensen hebben gekristalliseerde?? grondkabels ...

https://6moons.com/audioreviews/crystal5/bridge.html

Daarmee hoor je wel het verschil.... (wel erg oud 2009 en interessant om te zien dat het nu gemeengoed is geworden........./s)

[ Voor 7% gewijzigd door streafer op 22-07-2025 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
TweakGP schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:21:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpamtdKG3Mq8ahSX6UA69_IJ_X0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ERC2CvFFQK5MogGniSOh9hCG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
streafer schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:06:
[...]

Daarmee hoor je wel het verschil.... (wel erg oud 2009 en interessant om te zien dat het nu gemeengoed is geworden........./s)
Of je het hoort???
Maar je ziet het wel en het oog wil ook wat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
maDDog83 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:47:
[...]
Die worden beïnvloed door de marketing of hebben zelf een commercieel motief voor hun uitspraken.

Gewoon het principe alleen al dat er op een cd een verzameling putjes zit die een nulletje in een uitstroom vertegenwoordigen en die simpelweg ook zo worden uitgelezen. Dan is het toch duidelijk dat het volslagen onzin is om bijvoorbeeld over SHM te roepen dat doordat het materiaal iets transparanter zou zijn dan het standaard polycarbonaat dat dit digitale bestand ineens "helderder, kleurrijker, warmer, gedetailleerder" zou klinken, en meer van dit soort onzin.

De bitstroom is gewoon identiek natuurlijk :-).

[ Voor 6% gewijzigd door TweakGP op 22-07-2025 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
TweakGP schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:49:
[...]

Die worden beïnvloed door de marketing of hebben zelf een commercieel motief voor hun uitspraken.

Gewoon het principe alleen al dat er op een cd een verzameling putjes zit die een nulletje in een uitstroom vertegenwoordigen en die simpelweg ook zo worden uitgelezen. Dan is het toch duidelijk dat het volslagen onzin is om bijvoorbeeld over SHM te roepen dat doordat het materiaal iets transparanter zou zijn dan het standaard polycarbonaat dat dit digitale bestand ineens "helderder, kleurrijker, warmer, gedetailleerder" zou klinken, en meer van dit soort onzin.

De bitstroom is gewoon identiek natuurlijk :-).
Tuurlijk is het onzin, maar wel hele leuke onzin. Dat maakt dit draadje nu juist zo leuk.
En blijkbaar zijn er ook nog mensen die hier commercieel iets mee kunnen.Dat is dus win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Davey400 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:43:
[...]

....

Conclusie is eigenlijk dat de beste loopwerken gewoon in een pc zitten...
Ik speel mijn CDs vanaf een los USB loopwerk via de geluidskaart van mijn PC naar mijn voorversterker. Ben een tevreden luisteraar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
Prisma16 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:58:
[...]
Ik speel mijn CDs vanaf een los USB loopwerk via de geluidskaart van mijn PC naar mijn voorversterker. Ben een tevreden luisteraar.
Gewoon éénmalig rippen en de output laten valideren door de vele anderen die dat ook al hebben gedaan.

Dan is er daarna gewoon nul discussie meer over de kwaliteit van het bestand en hoef je je ook geen zorgen meer te maken over eventuele krassen op je cd en error-correctie die dan nodig kan zijn. Ook nog beter voor de levensduur van je loopwerk :-).
Prisma16 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:55:
[...]
En blijkbaar zijn er ook nog mensen die hier commercieel iet mee kunnen.Dat is dus win-win.
Vanuit de cd persers toch wel aardig bedacht. Kost ze waarschijnlijk amper iets extra's en ze kunnen dezelfde master voor een paar dubbeltjes/euro's meer verkopen of zelfs een hele extra cd aan mensen die willen "upgraden". Best briljant om toch bij zo'n doorontwikkeld product nog te innoveren op prijs.

[ Voor 29% gewijzigd door TweakGP op 22-07-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:02
Davey400 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:02:
[...]

XLR is veel beter dan RCA.
Maar in het geval van een eenvoudige thuis setup niet nodig voor betere geluidskkwailiteit. Blijft over dat de kabels wat steviger zijn, maar ook minder scoort op de WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:02
[...]

Sja en dan post ik hierboven dat XLR redelijk overbodig is, wat feitelijk is wat die kristalboeren claimen.
"The idea for this innovation was born from the thought that the purity of the material is one of the major reasons for being able to achieve distortion-free musical cables. The low resistance adds enlarged dynamic range to this near zero distortion concept.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Tijn96 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:01:
Ik heb zojuist een nieuwe audio streamer gekocht voor mijn audio systeem. Nu heb ik de mogelijkheid om het XLR aan te sluiten of RCA.
Als enthousiast volger van dit forum is mijn vraag eigenlijk of het verschil maakt voordat ik onnodig kabels ga kopen.

Ik kon zo snel niks vinden in dit topic en als ik google dan ben ik al snel 1000euro kwijt...
Let op, dit is niet alleen een verschil in stekkers. Het voltage waarmee het signaal vervoerd wordt is bij XLR standaarden veelal een stuk hoger dan bij tulpuitgangen., De ontvangende kant moet ook een XLR aansluiting hebben, dus je moet niet met een verloopje oid van XLR naar tulp gaan anders heeft het geen zin.
XLR heeft minder storing en kan (veel) grotere lengtes overbruggen maar in de meeste huis tuin en keuken-gevallen is tulp ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
TweakGP schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:01:
[...]

Gewoon éénmalig rippen en de output laten valideren door de vele anderen die dat ook al hebben gedaan.

Dan is er daarna gewoon nul discussie meer over de kwaliteit van het bestand en hoef je je ook geen zorgen meer te maken over eventuele krassen op je cd en error-correctie die dan nodig kan zijn. Ook nog beter voor de levensduur van je loopwerk :-).

[...]
Dit is dus wat ik tenenkrommend vind aan die elvenpissers.. Ze lopen al jaren te klooien met CD loopwerk dit, CD loopwerk dat, maar de oplossing bestaat al sinds sony buffers toevoegde aan hun portable CD spelers in de jaren 90(?)..

Voor de mensen thuis even een uitleg.
Oorspronkelijk kwam het DAC synchronisatiesignaal direct van het CD loopwerk af. Dat betekende dat het loopwerk heel stabiel moest draaien en fouten binnen een fractie van een sample moest kunnen corrigeren, dat alles om de bistroom netjes stabiel te houden.
Dat was best wel klote omdat er nog wel eens wat mis mee was.

Maar de oplossing voor alle loopwerkproblemen is om de data eerst een buffer in te prakken (of zoals jij voorstelt, helemaal uit te lezen en op te slaan op een diskdrive o.i.d.. Dan kan je vervolgens de DAC laten bepalen waarneer de data nodig is en heb je geen last meer van loopwerk-jitter.
Maar nee, de heren audiofielen moeten natuurlijk weer de moeilijkste, meest foutgevoellige weg kiezen en dus blijven ze prutsen met steeds duurdere loopwerken die nooit zo goed gaan zijn als asynchroon de data van storage halen en door een DAC laten uitklokken.
Wat jij (en ik ook trouwens) hebt is in feite de ideale situatie. Beter kun je het niet krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davey400
koelpasta schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:26:
[...]

Let op, dit is niet alleen een verschil in stekkers. Het voltage waarmee het signaal vervoerd wordt is bij XLR standaarden veelal een stuk hoger dan bij tulpuitgangen.
En ook dat is dan weer niet per definitie zo. Er is een reden waarom bijvoorbeeld professionele microfoons zo goed als altijd XLR zijn (of eigenlijk: gebalanceerd) zijn; juist bij een zwak signaal is het effect nog veel groter. (Waarmee ik niet zeg dat je geen gelijk hebt hoor, maar een sterker signaal over tulp zou ook het effect hebben van een betere signaal-ruis verhouding.)

De drie pinnen van een XLR-kabel hebben elk een specifieke taak:

Pin 1 – Aarde (Ground): zorgt voor afscherming tegen storingen.
Pin 2 – Signaal + (Hot): draagt het audio­signaal.
Pin 3 – Signaal – (Cold): draagt hetzelfde audio­signaal, maar in tegenovergestelde fase.

Een XLR-output verstuurt het audio­signaal dus op twee draden tegelijk, maar dus in precies tegengestelde fase. Aan de ontvangede kant worden die signalen weer vergeleken. Alles wat gelijk is op beide draden wordt beschouwd als storing en wordt weggelaten. Op die manier blijft alleen het echte audio­signaal over.

Omdat we hier toch op Tweakers zitten: je kunt dit vergelijken met hoe een ethernetkabel werkt; ook daar zorgen de aderparen ervoor dat storingen zoveel mogelijk geëlimineerd worden.

'Vroeger' was het technisch gezien natuurlijk iets duurder dan gewoon tulp, maar nu is dat in kosten verwaarloosbaar. Een streepje frezen in een volumeknop is bij wijze van spreken duurder. De connectoren zijn zoals gezegd wel iets duurder (dan een aangegoten tulp), maar dan ook standaard (zelfs als je ze van Ali zou kopen) veel robuuster. En met lostrekbeveiliging, al doet niet elk apparaat daar aan.

Waar je met 'gewone' kabels rekening zou kunnen houden met overspraak (ondanks het gebruik van een mantel) wordt dat bij XLR dus geëlimineerd en kun je kabels dus bundelen tot zogenaamde 'snakes', een bundel van XLR kabels.

V.w.b. de WAF: mijn vrouw is eigenlijk wel onder de indruk van die dikke stekkers. En je hebt ze zonder serieuze meerprijs in elke gewenste kleur, simpelweg omdat je ze wel uit elkaar wilt kunnen houden. Ook dat helpt bij de WAF. Dat ik ze alleen op mijn hobby-zolder gebruik helpt ook wel denk ik. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:08
[...]

Ja maar met een Sites als Six moons zijn de Elfjes natuurlijk wel heel blij,
Heb je enig idee hoeveel maanlicht er is met 6 manen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Davey400 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:18:
[...]

En ook dat is dan weer niet per definitie zo.
...
Jaja, maar we hadden het over lijnsignalen, niet microfoonsignalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
[...]

Wow, wat een stel oplichters zeg. Niet eens vanwege het produkt dat je linkt, maar voor de reclame die ze maken voor een, hou je vast, USB reclocker,. Pardon? USB reclocker? USB verplaatst helemaal geen synchroon audio! Er valt helemaal niks te reclocken! Wat een stumpers.,., :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
koelpasta schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:44:
[...]

Wow, wat een stel oplichters zeg. Niet eens vanwege het produkt dat je linkt, maar voor de reclame die ze maken voor een, hou je vast, USB reclocker,. Pardon? USB reclocker? USB verplaatst helemaal geen synchroon audio! Er valt helemaal niks te reclocken! Wat een stumpers.,., :'(
Ik smul van dit soort teksten — die ronkende verhalen vol superlatieven over hoe waanzinnig alles klinkt met peperdure audioapparatuur. Hoe duurder de spullen, hoe beter het geluid. Simpeler kun je het bijna niet krijgen.

Wat ik echt prachtig vind: deze bedrijven laten zich totaal niet tegenhouden door de wetten van de natuurkunde, scheikunde of elektromagnetisme. Nee hoor, ze bouwen gewoon hun eigen realiteit. In mijn ogen zijn het ware helden, de rocksterren van de marketingwereld.

Eigenlijk zijn het gewoon moderne Robin Hoods — alleen stelen ze niet van de rijken, ze laten de rijken vrijwillig hun portemonnee opentrekken. En eerlijk is eerlijk: mijn sympathie hebben ze.

Maar ja... ik ben zelf niet rijk. Dus kopen? Nee. Ik blijf lekker vanaf de zijlijn genieten van het spektakel.

[ Voor 27% gewijzigd door Prisma16 op 22-07-2025 19:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

koelpasta schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Dit is dus wat ik tenenkrommend vind aan die elvenpissers.. Ze lopen al jaren te klooien met CD loopwerk dit, CD loopwerk dat, maar de oplossing bestaat al sinds sony buffers toevoegde aan hun portable CD spelers in de jaren 90(?)..

Voor de mensen thuis even een uitleg.
Oorspronkelijk kwam het DAC synchronisatiesignaal direct van het CD loopwerk af. Dat betekende dat het loopwerk heel stabiel moest draaien en fouten binnen een fractie van een sample moest kunnen corrigeren, dat alles om de bistroom netjes stabiel te houden.
Dat was best wel klote omdat er nog wel eens wat mis mee was.
Ik heb alleen ervaring met Philips spelers, maar de DAC synchroniseert niet rechtstreeks met het loopwerk. Het loopwerk levert een HF signaal aan het decoder circuit (even versimpeld) en dat decoder circuit genereert een kloksignaal voor de DAC. Een en ander zit gewoon in een PLL met een X-tal oscillator. Dat decoder circuit levert ook het signaal voor de motorsturing want dat is een correctie op wat die vanaf het HF signaal binnenkrijgt. Dat zie je ook als een CD opstart, de motor krijgt een flinke zwieper, daarna gaat de laser focussen en tot slot het tracking circuit. Vanaf dat moment kan de decoder het HF-signaal gaan decoderen en daaruit volgt het stuursignaal voor de motor. Dan wordt de motor geregeld naar pakweg 500 rpm tot 200 rpm aan het einde van de plaat.
Overigens bevat het decoder circuit vanaf de eerste generatie al een buffer van enkele tot enkele tientallen frames. Een buffer is vanwege de complexiteit van het aangeboden HF signaal sowieso nodig.
Het loopwerk levert een complex signaal af, de data is gemoduleerd (EFM), er is subcode, interleaving. Snelheidsvariaties van het loopwerk, die sowieso echt zeer minimaal zijn, spelen totaal geen rol bij de DAC.
Maar de oplossing voor alle loopwerkproblemen is om de data eerst een buffer in te prakken (of zoals jij voorstelt, helemaal uit te lezen en op te slaan op een diskdrive o.i.d.. Dan kan je vervolgens de DAC laten bepalen waarneer de data nodig is en heb je geen last meer van loopwerk-jitter.
Maar nee, de heren audiofielen moeten natuurlijk weer de moeilijkste, meest foutgevoellige weg kiezen en dus blijven ze prutsen met steeds duurdere loopwerken die nooit zo goed gaan zijn als asynchroon de data van storage halen en door een DAC laten uitklokken.
Wat jij (en ik ook trouwens) hebt is in feite de ideale situatie. Beter kun je het niet krijgen.
Die buffer werd pas een issue bij portable en auto spelers vanwege dat de focus en radiale servo's slecht bestand zijn tegen G-krachten. Bij de enkelstraals loopwerken van Philips, CDM0 t/m CDM4, viel die radiale gevoeligheid nogal mee. Duw bij een draaiende speler eens tegen de rafoc en je merkt dat je relatief veel kracht moet zetten om hem van het spoor te duwen. Maakt dit systeem ook ongeschikt voor portable, want die radiale servo vreet stroom.
Maar dat is een buffer om spoorverlies op te vangen en is dan een paar seconden zodat de servo's het spoor weer terug kunnen vinden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vergeet destijds Funai, Samsung (Aziatisch maar kwalitatief toen nog inferieur) en Goldstar niet. Die laatste ging samen met Lucky, en kennen we nu als Lucky Goldstar, oftewel LG ;)
Nochtans zijn ze allemaal beter in beeld dan geluid ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
evilution schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:37:
[...]

Vanaf dat moment kan de decoder het HF-signaal gaan decoderen en daaruit volgt het stuursignaal voor de motor. Dan wordt de motor geregeld naar pakweg 500 rpm tot 200 rpm aan het einde van de plaat.
Ja, ik versimpelde het een beetje. Waar het me om ging is dat het plaatmechanisme in een feedbackloop zit met het signaal dat het afgeeft. De snelheid van de motor moet constant bijgeregeld worden om de datastroom constant te houden.
Overigens bevat het decoder circuit vanaf de eerste generatie al een buffer van enkele tot enkele tientallen frames. Een buffer is vanwege de complexiteit van het aangeboden HF signaal sowieso nodig.
Het loopwerk levert een complex signaal af, de data is gemoduleerd (EFM), er is subcode, interlaeving.
Ja, er zijn altijd buffers in digitaal audio. Maar de buffers worden niet op dezelfde manier gebruikt als later bij de portable spelers.
Snelheidsvariaties van het loopwerk, die sowieso echt zeer minimaal zijn, spelen totaal geen rol bij de DAC.
Ik had begrepen dat het loopwerk een I2S signaal afgeeft. Dat signaal wordt direct door een DAC geconsumeerd. Dat signaal wordt dan gegenererd door het decodergedeelte op het loopwerk en het servomechanisme voor de motor heeft een invloed op de snelheid van die stream van de decoder.
Maar dat is een buffer om spoorverlies op te vangen en is dan een paar seconden zodat de servo's het spoor weer terug kunnen vinden.
Ja, maar het is ook de oplossing voor alle andere timingproblemen die een loopwerk kan hebben. De uitspeelbuffer werd groter, maar het hele inlezen werdt volgens mij ook asynchroon,. de buffer vertelde het loopwerk dat het meer data nodig had,. Het geheel gedraagt zich meer als een CD-ROM, terwijl CD eigenlijk een lineair medium is. De data en klokdignalen worden niet meer in een lock met het servomechanisme opgewekt, maar pas bij de uitspeelbuffer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davey400
Nu we toch in detail over de werking van de CD gaan nog een leuk weetje waarom we deze een audio-stream opleveren van 44,1kHz:
Digitale opnamen werden gemaakt op video-apparatuur. Per beeldlijn kon je daar ongeveer 100 bits in kwijt.
16 bits was logischerwijs een handig aantal om mee te werken. Dan passen er dus 6 samples in één beeldlijn, 3 voor links, 3 voor rechts.
Maar de wereld was verdeeld in 2 standaarden: PAL met 625 beeldlijnen en 25 fps, en NTSC met (afgerond) 30 beeldlijnen en 525 beeldlijnen.
Met een op het oog ‘mooiere’ 2x22kHz kom je er dan niet, dan zou je op 1 van de 2 out of sync lopen. 44100Hz past echter bijna ongeveer precies op beide systemen, in ieder geval nauwkeurig genoeg om een constante stream over te houden.

Geinig toch?
(Ook geinig: de afmeting van het gaatje in een CD, maar dat is hier al wel bekend gok ik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
*knip* reclame

[ Voor 158% gewijzigd door Jorgen op 23-07-2025 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:10

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Davey400 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 07:56:

Geinig toch?
(Ook geinig: de afmeting van het gaatje in een CD, maar dat is hier al wel bekend gok ik.)
spoiler:
duppie, toch?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

koelpasta schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 01:27:
[...]

Ja, ik versimpelde het een beetje. Waar het me om ging is dat het plaatmechanisme in een feedbackloop zit met het signaal dat het afgeeft. De snelheid van de motor moet constant bijgeregeld worden om de datastroom constant te houden.

[...]

Ja, er zijn altijd buffers in digitaal audio. Maar de buffers worden niet op dezelfde manier gebruikt als later bij de portable spelers.

[...]

Ik had begrepen dat het loopwerk een I2S signaal afgeeft. Dat signaal wordt direct door een DAC geconsumeerd. Dat signaal wordt dan gegenererd door het decodergedeelte op het loopwerk en het servomechanisme voor de motor heeft een invloed op de snelheid van die stream van de decoder.

[...]

Ja, maar het is ook de oplossing voor alle andere timingproblemen die een loopwerk kan hebben.
Feitelijk is alles in het loopwerk servo gestuurd. Laserstroom, focus, tracking en motorsturing. Die eerste drie zijn gewoon analoog met terugkoppeling uit de fotodiodes. Omdat de motorsturing uit de bitstroom moet komen, komt dat signaal van de decoder. Dat heeft geen enkele invloed op de snelheid van de bitstroom naar de DAC, die decoder kan dat makkelijk allemaal doen. Een SAA7210 doet bijvoorbeeld ook demodulatie, de-interleaving, uitgebreide foutcorrectie (inclusief interpolation/muting), subcode decoderen en leveren aan de control processor, en maakt inderdaad ook I2S. De decoder beschikt over RAM om dat allemaal te doen. Een beetje snelheid van de motor regelen is vrij triviaal voor dat ding. De "bitstroom" die van het loopwerk komt, het HF signaal dus, is bovendien iets totaal anders dan de audio bitstroom die naar het digitaal filter en de DAC gaat. Mocht er al variatie in het toerental zijn (en die is er niet of nauwelijks), heeft dat nog steeds geen enkele invloed op de bitstroom naar de DAC. Het maakt dus ook niet uit of je data van een ronddraaiende CD komt of uit solid state geheugen, behalve dan als het HF signaal onderbroken kan worden door focus of tracking verlies. Dat komt alleen voor bij auto en portable (vooral die laatste), dus daar wil je de audio bitstroom bufferen.

Verder zijn "loopwerk timing problemen" een complot van "Big Elf". Die zijn er gewoon niet.
Waarbij het loopwerk voor mij louter het "loopwerk" met de servo's is. Decoder beschouw ik niet als deel van het loopwerk.

En disclaimer, mijn ervaring betreft alleen Philips. Andere merken hebben mogelijk minder geavanceerde oplossingen ;)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
evilution schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:19:
[...]

....

Verder zijn "loopwerk timing problemen" een complot van "Big Elf". Die zijn er gewoon niet.
....
Mooi gezegd, "Big Elf" is inderdaad één groot complot, maar dan wel eentje waar ik veel plezier aan beleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Davey400 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 07:56:
Nu we toch in detail over de werking van de CD gaan nog een leuk weetje waarom we deze een audio-stream opleveren van 44,1kHz:
Digitale opnamen werden gemaakt op video-apparatuur. Per beeldlijn kon je daar ongeveer 100 bits in kwijt.
16 bits was logischerwijs een handig aantal om mee te werken. Dan passen er dus 6 samples in één beeldlijn, 3 voor links, 3 voor rechts.
Maar de wereld was verdeeld in 2 standaarden: PAL met 625 beeldlijnen en 25 fps, en NTSC met (afgerond) 30 beeldlijnen en 525 beeldlijnen.
Met een op het oog ‘mooiere’ 2x22kHz kom je er dan niet, dan zou je op 1 van de 2 out of sync lopen. 44100Hz past echter bijna ongeveer precies op beide systemen, in ieder geval nauwkeurig genoeg om een constante stream over te houden.

Geinig toch?
Dan weet jij vast ook wel te melden waarom de CD exact die hoeveelheid aan data moest kunnen bevatten, en dat dat daarmee dus ook niet '80 minuten' aan 'data' mocht zijn (RED-BOOK)?

>:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Om even verder te gaan over CD spelers binnen de stijl van die draadje.

Kenners zijn van mening dat de CD-spelers met 1-bits (bitstream) DACs van Philps, Marantz en Panasonic een veel warmer klank hebben dan de moderne multibit DACs. Door de 4 of 8 voudige oversampling klinken de 1-bits DACs veel analoger, warmer en natuurlijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Prisma16 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:14:

Kenners zijn van mening dat de CD-spelers met 1-bits (bitstream) DACs van Philips, Marantz en Panasonic een veel warmer klank hebben dan de moderne multibit DACs. Door de 4 of 8 voudige oversampling klinken de 1-bits DACs veel analoger, warmer en natuurlijker.
Bitstream is een latere generatie dan multibit DAC. De eerste Philips spelers waren 14-bit, volgende generaties 16-bit. Allebei overigens met 4x oversampling, en superieure (digitale) filtering (Fuck JK-filters). Juist 1-bit DAC's maken gebruik van veel hogere oversampling (256x).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
evilution schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:01:
[...]

Bitstream is een latere generatie dan multibit DAC. De eerste Philps spelers waren 14-bit, volgende generaties 16-bit. Allebei overigens met 4x oversampling, en superieure (digitale) filtering (Fuck JK-filters). Juist 1-bit DAC's maken gebruik van veel hogere oversampling (256x).
Dank, duidelijk, maar wat klinkt er nu warmer, analoger, natuurlijker, menselijker, voller?
Binnen het kader van dit draadje moeten we vooral subjectief blijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Prisma16 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:14:

Kenners zijn van mening dat de CD-spelers met 1-bits (bitstream) DACs van Philps, Marantz en Panasonic een veel warmer klank hebben dan de moderne multibit DACs. Door de 4 of 8 voudige oversampling klinken de 1-bits DACs veel analoger, warmer en natuurlijker.
Ik zweer nog steeds bij m'n CD960 .... zónder eigen DAC :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Will_M schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:15:
[...]

Ik zweer nog steeds bij m'n CD960 .... zónder eigen DAC :P
Beste speler die ooit gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Prisma16 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:12:
[...]

Dank, duidelijk, maar wat klinkt er nu warmer, analoger, natuurlijker, menselijker, voller?
Binnen het kader van dit draadje moeten we vooral subjectief blijven
Daar heb je gelijk in. Zo vraag ik me ook nog steeds af welke CAT5 kabel ik moet gebruiken voor mijn Bose Acoustimass systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davey400
Will_M schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:04:
[...]

Dan weet jij vast ook wel te melden waarom de CD exact die hoeveelheid aan data moest kunnen bevatten, en dat dat daarmee dus ook niet '80 minuten' aan 'data' mocht zijn (RED-BOOK)?

>:)
Tuurlijk. 🤓
Philips vond 60 minuten genoeg en het prototype van de CD was dan ook iets kleiner dan de 12cm die we nu kennen.
Een topman bij Sony wilde dat een bepaalde symfonie er op zou passen.
Ik moest wel weer even opzoeken dat het de 9e van Beethoven was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakGP
Davey400 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 07:05:
[...]
Dat is tenminste iemand die een functionele wens voorop stelt :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
evilution schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:19:
[...]

Feitelijk is alles in het loopwerk servo gestuurd. Laserstroom, focus, tracking en motorsturing. Die eerste drie zijn gewoon analoog met terugkoppeling uit de fotodiodes. Omdat de motorsturing uit de bitstroom moet komen, komt dat signaal van de decoder. Dat heeft geen enkele invloed op de snelheid van de bitstroom naar de DAC, die decoder kan dat makkelijk allemaal doen. Een SAA7210 doet bijvoorbeeld ook demodulatie, de-interleaving, uitgebreide foutcorrectie (inclusief interpolation/muting), subcode decoderen en leveren aan de control processor, en maakt inderdaad ook I2S. De decoder beschikt over RAM om dat allemaal te doen. Een beetje snelheid van de motor regelen is vrij triviaal voor dat ding. De "bitstroom" die van het loopwerk komt, het HF signaal dus, is bovendien iets totaal anders dan de audio bitstroom die naar het digitaal filter en de DAC gaat. Mocht er al variatie in het toerental zijn (en die is er niet of nauwelijks), heeft dat nog steeds geen enkele invloed op de bitstroom naar de DAC. Het maakt dus ook niet uit of je data van een ronddraaiende CD komt of uit solid state geheugen, behalve dan als het HF signaal onderbroken kan worden door focus of tracking verlies. Dat komt alleen voor bij auto en portable (vooral die laatste), dus daar wil je de audio bitstroom bufferen.

Waarbij het loopwerk voor mij louter het "loopwerk" met de servo's is. Decoder beschouw ik niet als deel van het loopwerk.

En disclaimer, mijn ervaring betreft alleen Philips. Andere merken hebben mogelijk minder geavanceerde oplossingen ;)
Ok, dat klinkt aannemelijk. :)
Je stelt wel dat de HFM decoder geen onderdeel is van het loopwerk,. Dat is anders dan wat ik heb gehoord, mischien is dat een latere innovatie waarbij de decoder wel op het loopwerk zit?
Verder meen ik ooit iets gelezen te hebben over dat de I2S die geproduceerd wordt een bepaalde afwijking mag hebben (+- paar procent) en dat het servo mechanisme dat gebruikt als een 'buffer' als het fysieke/optische deel het niet helemaal bijhoudt,.., Anyway, moet de klepel nog vinden dus ik zal er over ophouden., :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Davey400 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 07:05:
[...]

Tuurlijk. 🤓
Philips vond 60 minuten genoeg en het prototype van de CD was dan ook iets kleiner dan de 12cm die we nu kennen.
Dat schijnt ook weer een mythe te zijn. Helaas zijn er meerdere verhalen in omloop. Een andere die ik hoorde, en die ik zelf geloofwaardiger vindt, was dat Sony bezwaar maakte tegen het oorspronkelijke voorstel van Philips omdat Philips al een fabriek in Duitsland had die die schijfjes kon maken. Dat zou Philips een voorsprong t.o.v. Sony geven. Dus Sony eiste een grotere disk. Dat die schijf dan toevallig 74 minuten muziek kon bevatten was gewoon toeval. Het verhaal over die 9e van Beethoven is pas later verzonnen omdat het sympathieker klonk dan de echte reden.

Maar ook dit verhaal kan natuurlijk een mythe zijn. Opvallend hoeveel onduidelijkheid er bestaat over een stukje geschiedenis wat zo recent is, zo dicht bij huis gebeurde, en waar niemand echt redenen heeft om er geheimzinnig over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

koelpasta schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:37:
[...]

Ok, dat klinkt aannemelijk. :)
Je stelt wel dat de HFM decoder geen onderdeel is van het loopwerk,. Dat is anders dan wat ik heb gehoord, mischien is dat een latere innovatie waarbij de decoder wel op het loopwerk zit?
Verder meen ik ooit iets gelezen te hebben over dat de I2S die geproduceerd wordt een bepaalde afwijking mag hebben (+- paar procent) en dat het servo mechanisme dat gebruikt als een 'buffer' als het fysieke/optische deel het niet helemaal bijhoudt,.., Anyway, moet de klepel nog vinden dus ik zal er over ophouden., :D
Misschien ook een definitie kwestie van loopwerk. Een losse speler en DAC, zoals de Marantz CD12, dan noem je de speler soms ook loopwerk of drive maar daar zit dan wel gewoon de decoder in uiteraard. Je gaat dan met sp/dif naar de DAC.

Er zijn ook fabrikanten geweest die via kunstgrepen I2S gebruikten als interconnect. Is een beetje misbruik want I2S is oorspronkelijk bedoeld voor IC's onderling te verbinden (inter integrated circuit sound). Dit zou dan jitter voorkomen omdat je vanuit de bron een apart kloksignaal meestuurd i.p.v. dat de DAC dat zelf uit sp/dif haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
downtime schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:52:
[...]

Dat schijnt ook weer een mythe te zijn…
Geinig. Weer wat geleerd. Het was wel een mooi verhaal.
Weer een droom naar de elfjes.
Hier het verhaal van Kees Immink, een zeer belangrijke drijfveer achter de cd, die ook pas in 2017(!) van zijn Japanse counterpart hoort dat het vooral een goed verhaal was. 🤣
Dank @downtime !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:19
TweakGP schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:16:
[...]

Beter zoeken dan :-).

Maar het maakt voor die korte stukjes thuis helemaal niets uit. RCA is een simpele connector en kabel, XLR komt uit de professionele wereld waarbij de kabel beter is afgeschermd en dus bruikbaar is voor langere kabels en omgevingen met meer andere signalen.
Het is situationeel of het zinvol is of niet. Wanneer bron en versterker echt gebalanceerd zijn opgebouwd, wat zelden zo is, dan heeft gebalanceerd zeker een voordeel. In de praktijk is dit helaas zelden het geval en wordt het signaal dmv een schakeling omgezet naar single ended. Wat dan resteert is 6dB meer output, maar ook extra omzetting van het signaal. Wanneer dat niet goed is uitgevoerd kan XLR zomaar slechter klinken dan tulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Duclaasie schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:58:
[...]

Het is situationeel of het zinvol is of niet. Wanneer bron en versterker echt gebalanceerd zijn opgebouwd, wat zelden zo is, dan heeft gebalanceerd zeker een voordeel. In de praktijk is dit helaas zelden het geval en wordt het signaal dmv een schakeling omgezet naar single ended. Wat dan resteert is 6dB meer output, maar ook extra omzetting van het signaal. Wanneer dat niet goed is uitgevoerd kan XLR zomaar slechter klinken dan tulp.
Niet te serieus worden hier! ;) . In dit draadje is de regel hoe duurden en hoe exotischer, hoe beter! ;) ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 14:40

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik zoek trouwens nog een CD speler om mijn oude CD's weer af te spelen, maar het oog wil ook wat! en wou liefst een zilverkleurige. Maar waarom een CD speler kopen als je ook een CD/DVD combi kan kopen (heb nog wel oude DVD's), maar toen bedacht ik mij waarom dan ook meteen SACD, Blueray... (niet dat ik dat heb, maar agh). Jammer is enkel dat er nog amper wat op de markt komt en een losse mooie CD speler zoals bv van Marantz vind ik echt veel te duur. Ik snap dat dit hier over elvenkabeltjes gaat, maar er zit hier genoeg nuchtere kennis voor iets dat goed van kwaliteit is, en mooi eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:19
Prisma16 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:07:
[...]

Niet te serieus worden hier! ;) . In dit draadje is de regel hoe duurden en hoe exotischer, hoe beter! ;) ;) ;)
Daarom klinkt het hier ook zo beroerd, met een Grimm TPR en Neutrik XLR connectoren. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:08
Prisma16 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:07:
[...]

Kom ik aan met mijn CAT5 bekabelde Acoustimass =(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
n00bs schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:55:
Ik zoek trouwens nog een CD speler om mijn oude CD's weer af te spelen, maar het oog wil ook wat! en wou liefst een zilverkleurige.
Geen idee of je nieuwer gebruikt zoekt, maar gebruikt is er nog behoorlijk wat (wisselend, dus wel regelmatig kijken) aanbod op MP, zeker als je je beperkt tot CD of DVD.
Wellicht dat de wens voor zilver de kans nog wat beperkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davey400
Deze heeft “exclusieve Vector Linear Shaping Circuitry”, dus dat is helemaal in lijn met deze thread. 😝
Onkyo DX-7555 Audiophile-Grade CD Player Silver

(Voor de goede orde: ik heb gen link met de verkoper en weet niets van deze speler; ik zag hem toevallig voorbijkomen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 14:40

n00bs

Het is weer Zomer!

Davey400 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:20:
[...]

Geen idee of je nieuwer gebruikt zoekt, maar gebruikt is er nog behoorlijk wat (wisselend, dus wel regelmatig kijken) aanbod op MP, zeker als je je beperkt tot CD of DVD.
Wellicht dat de wens voor zilver de kans nog wat beperkt.
Dat maakt mij niets uit als de kwaliteit nog maar goed is, maar een 17 jaar oude speler, dan weet je gewoon dat die op korte termijn de container in kan :D en m.b.t. audio DAC: I don't care, ik vermoed dat mijn Marantz C40 dat ook prima doet en wellicht veel nieuwer, wellicht veel beter :-)
Maar ik kan mij vroeger wel herinneren dat met bv DVD spelers van verschillende merken er behoorlijk wat verschil zat in beeldkwaliteit en in bepaalde mate met geluid (ik vermoed dat gezien de set die ik nu heb dit veel eerder negatief te horen is en nee ik geloof niet in kabels met ingelegde diamanten :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
Tja. Ik heb hier verschillende ‘semi-pro’ apparaten gehad (van die 19” dingen dus) inclusief recorders. Apparatuur waar je vroeger allen van kon dromen en die nu verbazingwekkend betaalbaar is.
Laser is bij nooit het issue geweest, snaren zijn vaker een probleem. Zelfde bij Laserdisk en cassette-decks trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
evilution schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:27:
[...]
Er zijn ook fabrikanten geweest die via kunstgrepen I2S gebruikten als interconnect. Is een beetje misbruik want I2S is oorspronkelijk bedoeld voor IC's onderling te verbinden (inter integrated circuit sound). Dit zou dan jitter voorkomen omdat je vanuit de bron een apart kloksignaal meestuurd i.p.v. dat de DAC dat zelf uit sp/dif haalt.
Ja, ik wordt daar altijd heel :'( van. Een kloksignaal op die snelheid over een afstand vervoeren is niet makkelijk en heeft precies dezelfde problemen als S/PDIF maar dan in meervoud. En een goede PLL schakeling haalt dat kloksignaal gewoon uit de S/PDIF stream en kan het zelfs beter maken dan de oorspronkelijke I2S klok.
Dit is dus ook weer zo'n geval van een esotherische oplossing voor iets dat al lang opgelost is maar magischerwijze nooit geimplementeerd wordt in de 'high end' apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@n00bs beste hier even vragen: Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2
En Het Grote Muziek CD Topic bestaat ook maar is meer voor de schijfjes zelf.

Zou je zelf de Philips CD614 aanraden, is er in het zilver en niet te duur. Onderschatte speler, klinkt heerlijk. Een van de eerste Bitstream spelers. Staat er een in het zilver op MP op bi den. 50 euro bieden en je hebt hem vermoedelijk.
Zal wel een nieuw tandwiel en snaar voor de lade kunnen gebruiken maar dat is een hele simpele reparatie :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 20:24
n00bs schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:37:
[...]

Dat maakt mij niets uit als de kwaliteit nog maar goed is, maar een 17 jaar oude speler, dan weet je gewoon dat die op korte termijn de container in kan :D
Of je koopt een goed gereviseerd exemplaar.
Zo heb ik onlangs nog een Philips CDD-882 gekregen en onder handen genomen. Die slikt nu (slecht gebrande) CD's die mijn Denon DVD-3910 niet wil slikken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:40
Interessante video over hoe versterkers verschillend kunnen klinken. Ik vond het wel in dit draadje passen aangezien er vaak verteld wordt dat versterkers allemaal hetzelfde klinken (mits goed ontworpen, wat een goed ontwerp is kan je dan wel weer uit deze video halen).
YouTube: Do Amplifiers Really Change Sound Quality?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-alAl7AXlPZy6VR164-yUdcv1QI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2MLvA9kUzAM5P7dCvoqdSv29.webp?f=fotoalbum_large

kwam ik tegen op reddit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:20
n00bs schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:37:
[...]

Dat maakt mij niets uit als de kwaliteit nog maar goed is, maar een 17 jaar oude speler, dan weet je gewoon dat die op korte termijn de container in kan :D en m.b.t. audio DAC: I don't care, ik vermoed dat mijn Marantz C40 dat ook prima doet en wellicht veel nieuwer, wellicht veel beter :-)
Maar ik kan mij vroeger wel herinneren dat met bv DVD spelers van verschillende merken er behoorlijk wat verschil zat in beeldkwaliteit en in bepaalde mate met geluid (ik vermoed dat gezien de set die ik nu heb dit veel eerder negatief te horen is en nee ik geloof niet in kabels met ingelegde diamanten :+ )
Weet niet wat duur voor je is maar ik zie op MP een CD17 van Marantz staan voor 200 euro. Dat lijkt me een heel net bedrag voor een apparaat dat nieuw ooit 1700 euro was geloof ik.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic