Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 119 120 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Sissors schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:32:
[...]

Geen expert hierop, maar ik ben wel benieuwd hoe goed ongeisoleerde aders contact maken met elkaar: Is het effectief gewoon één groot koper blok geworden, of heb je eigenlijk tussen alle kabels ook nog stukjes lucht (simpelweg omdat als je niet hard erop stampt een aantal ronde draadjes nooit helemaal tegen elkaar kunnen liggen zonder gaten ertussen), waardoor skin effect nog steeds wordt tegengegaan?
Ik ben er ook geen expert op, maar als dat effect daadwerkelijk significant zou optreden, lijkt het me dat het ook wel in het gros van de literatuur genoemd zou worden.
En dat zou natuurlijk ook gigantische gevolgen hebben op de stroomcapaciteit van krimpverbindingen (daar is er in weze ook alleen maar contact met de buitenste adertjes)
Ik heb ook nog nooit duidelijk verschil in een draad gemeten qua weerstand terwijl de kans dat je exact hetzelfde adertje beet zou pakken aan beide kanten natuurlijk vrij klein is, en de weerstand is de enige parameter die dat skin effect (de uitwisseling van elektronen tussen aders) beinvloedt. (dus je meetpen aan de ene kant van de ader houden en dan aan de andere kant van de ader; eventuele verschillen komen altijd voort uit contact tussen meetpen en ader, en niet welke ader je aanraakt m.i.)

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 08-10-2025 20:23 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:59
Baszman schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:09:
[...]

En na zo'n kabel, is het natuurlijk een zonde als je die prachtige electronengolf laat verpesten door een gewone zekering... Enter master fuse, slechts $595.00

[...]
Hahaha, 200-300 uur burn-in tijd voor een zekering. Handig, na zo'n lange tijd weet je niet meer hoe het systeem eerst klonk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-10 11:28
Hijdaar95 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:10:
[...]

Hahaha, 200-300 uur burn-in tijd voor een zekering. Handig, na zo'n lange tijd weet je niet meer hoe het systeem eerst klonk.
Dat kan best sneller hoor. Gewoon de stroom erdoorheen wat verhogen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:04
Cheezus schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:00:
Achja, in ieder geval wel weer wat geleerd vandaag: Wikipedia: Pokhout

Het is dus wel zeldzaam hout en half verboden om in te handelen :+
Het is bij de arnhemste fijnhout "gewoon" te koop. https://www.af.nl/voorraad/massief/pokhout/prijslijst.html
Wel voor het schappelijke bedrag van 72500 per kuub (waar je gemmideld minder dan 3000 per kuub betaald voor gangbaar hout.)

nou is dit 0,01m3 aan ruw hout om te maken (gok ik even zo), dus aan hout zijn ze wel daadwerkelijk een euro of 700 kwijt geweest O-)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

Ik ben er ook geen expert op, maar als dat effect daadwerkelijk significant zou optreden, lijkt het me dat het ook wel in het gros van de literatuur genoemd zou worden.
En dat zou natuurlijk ook gigantische gevolgen hebben op de stroomcapaciteit van krimpverbindingen (daar is er in weze ook alleen maar contact met de buitenste adertjes)
Ik bedoel niet dat de binnenste aders geen contact met elkaar hebben! Ik vraag me af of er redelijk constante stukken zonder contact zijn tussen stukken. Even los ervan dat een krimpverbinding natuurlijk de handel veel meer aandrukt waardoor er meer verbinding zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/illustrativemathematics/images/000/002/160/max/threecircles1_3b17c6a0e21acbd678ec9f628f8cdf5a.jpg?1368564321
Zo bedoel ik het, Ze hebben gewoon contact met elkaar, maar qua skin effect heb je een significant groter oppervlakte. Of dat in de praktijk zo is, of dat het tegenelkaar wordt geduwd, dat weet ik niet dus :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Sissors schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:40:
[...]

[Afbeelding]
Zo bedoel ik het, Ze hebben gewoon contact met elkaar, maar qua skin effect heb je een significant groter oppervlakte. Of dat in de praktijk zo is, of dat het tegenelkaar wordt geduwd, dat weet ik niet dus :) .
Volgens mij gaat het niet om het oppervlak, maar dat het oppervlak elektrisch gescheiden is. Dus dat elektronen belet wordt naar de buitenkant danwel binnenkant te gaan. Als er elektrisch contact zonder significante weerstand is, dan werkt dat niet. Het gaat erom dat wervelstromen in de kabel vermeden worden, en als er elektrisch contact is tussen aders, gaan die wervelstromen daar doorheen.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c7/Skineffect_reason.svg/375px-Skineffect_reason.svg.png
Die wervelstromen beletten in het plaatje dat de hoofdstroom door het midden loopt.(in het midden staat de wervelstroom haaks op de hoofdstroom)
H is hier een magnetisch veld (opgewekt door hoofdstroom I) en dat magnetisch veld wekt dus in zijn beurt wervelstroom Iw op, wat hoofdstroom I in de kern van de kabel tegenwerkt.
Wervelstroom Iw mag dus niet van ader naar ader springen.

Maar goed, voor analoge audio niet van belang omdat de frequentie te laag is en het vermogen in hogere frequenties nauwelijks aanwezig is vanwege het spectrum van muziek.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 09-10-2025 09:37 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:59
raze88 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:17:
[...]

Dat kan best sneller hoor. Gewoon de stroom erdoorheen wat verhogen O-)
Zeker! Wie gebruikt er nu geen adaptive power supply (https://adaptivepower.com/#specs) voor zijn hi-fi systeem? Hoe meer volt en amps, hoe voller en helder je geluid zal zijn. Helaas kan die Master fuse geen 25A aan. Beter een paar extra kopen, je weet nooit ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Boermansjo schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:54:
[...]

Zeker! Wie gebruikt er nu geen adaptive power supply (https://adaptivepower.com/#specs) voor zijn hi-fi systeem? Hoe meer volt en amps, hoe voller en helder je geluid zal zijn. Helaas kan die Master fuse geen 25A aan. Beter een paar extra kopen, je weet nooit ;)
Precies, een versterker met veel vermogen is geen overdaad, maar een fundament. Het is de onzichtbare motor achter een muzikale beleving die niet alleen gehoord, maar gevoeld wordt. Wie eenmaal de vloeiende, moeiteloze kracht van een echte high-power versterker heeft ervaren, weet: hier wordt niet alleen geluid versterkt – hier wordt muziek tot leven gewekt.
Bij echt goede versterkers, zoals bijvoorbeeld de Moon 888, wordt het vermogen dan ook niet alleen in Watt maar ook in PK weergegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EeCBhBw8JZ_7zjpI9HUFgViY2I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6ahUKi97TMRyivLxDePYmr1b.png?f=user_large

bron: https://simaudio.com/en/product/888-power-amplifier/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46

Cheezus

Luiaard

Prisma16 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

Precies, een versterker met veel vermogen is geen overdaad, maar een fundament. Het is de onzichtbare motor achter een muzikale beleving die niet alleen gehoord, maar gevoeld wordt. Wie eenmaal de vloeiende, moeiteloze kracht van een echte high-power versterker heeft ervaren, weet: hier wordt niet alleen geluid versterkt – hier wordt muziek tot leven gewekt.
Bij echt goede versterkers, zoals bijvoorbeeld de Moon 888, wordt het vermogen dan ook niet alleen in Watt maar ook in PK weergegeven.

[Afbeelding]

bron: https://simaudio.com/en/product/888-power-amplifier/
_/-\o_

Ik heb nog even gezocht of er een nog onzinnigere eenheid voor vermogen bestaat om bij audio te gebruiken maar nee, ik denk dat pk wel de grootste onzin is om te vermelden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21:37
Alhoewel vreemd is het niet persé onjuist.
1 Metrische paardenkracht (pk) is gedefinieerd als 735,49875 W.
Het probleem is wel dat er verschillende andere landen zijn die andere Peekaa’s hebben, waardoor de Watts watt universeler zijn. Daar hoef je alleen maar een fantasie-factor overheen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 22:02
WilbertNeems schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:45:
[...]

Tsja, goed mogelijk. Toch ben ik daar verder alsnog goed geholpen en bij elke zaak waar ik daadwerkelijk speakers kon luisteren ligt wel een variant van maanlichtkabels dus vraag me af waar ik beter af ben.
In all fairness, als ik een hifi winkel zou hebben zou ik ook elfenkabels verkopen. Dat extra stukje omzet en winst kan nooit kwaad. Waarom niet cateren voor de mensen die daarin willen geloven of het gewoon voor de looks doen.

Maar ik zou wel hopen dat ik eerlijk zou zijn en mensen wel zou vertellen dat ze met mijn 5 euro de meter kabel een even goed resultaat boeken als met die van 50 of 500 euro de meter.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Davey400 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:47:
Alhoewel vreemd is het niet persé onjuist.
1 Metrische paardenkracht (pk) is gedefinieerd als 735,49875 W.
Het probleem is wel dat er verschillende andere landen zijn die andere Peekaa’s hebben, waardoor de Watts watt universeler zijn. Daar hoef je alleen maar een fantasie-factor overheen te halen.
Je kunt ook erg/s, calorieën/s of BTU/h vermelden bij het vermogen van een versterker, het slaat alleen als een tang op een varken. Bij auto's hebben we het nog over pk vanwege historische redenen, het is eenheid gebaseerd op mechanische kracht. Voor elektronica iets anders dan watts gebruiken kan haast alleen als grap :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:27:
[...]

In all fairness, als ik een hifi winkel zou hebben zou ik ook elfenkabels verkopen. Dat extra stukje omzet en winst kan nooit kwaad. Waarom niet cateren voor de mensen die daarin willen geloven of het gewoon voor de looks doen.

Maar ik zou wel hopen dat ik eerlijk zou zijn en mensen wel zou vertellen dat ze met mijn 5 euro de meter kabel een even goed resultaat boeken als met die van 50 of 500 euro de meter.
Zeker, toen ik jaar of 17 was heb ik ook in een HieFie winkel gewerkt. Dat was heel simpel, de duurste is de beste en als demo draaide ik altijd Bert Kaempfert And His Orchestra: "African Beat" of het titelnummer van de LP " A Swingin' Safari" , van vinyl, wat daar zitten van die lekkere bassen en fel hoog in.

https://www.youtube.com/watch?v=X6bsoyT86LE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Werd je ook ziek van mensen die Sailing to Philadelphia van Mark Knopfler draaiden als eigen demo disc? Ik heb meerdere van die verkopers meegemaakt. En eentje die tot zijn eigen nadeel ervaarde dat de muzieksmaak van je klanten al te zeer beledigen bad for business is.

Want Sailing to Philadelphia is een werelds album. I said it then and I say it now :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:54:
Werd je ook ziek van mensen die Sailing to Philadelphia van Mark Knopfler draaiden als eigen demo disc? Ik heb meerdere van die verkopers meegemaakt. En eentje die tot zijn eigen nadeel ervaarde dat de muzieksmaak van je klanten al te zeer beledigen bad for business is.

Want Sailing to Philadelphia is een werelds album. I said it then and I say it now :P
Laten we even twee dingen op een tijdlijn zetten.
A Swingin' Safari kwam uit in 1962.
Sailing to Philadelphia kwam uit in 2000.

Het verschil is 38 jaar......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
Prisma16 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:03:
[...]
Zeker, toen ik jaar of 17 was heb ik ook in een HieFie winkel gewerkt. Dat was heel simpel, de duurste is de beste en …
Haha, ik had ook bedacht dat in plaats van vakken te vullen beter bij de winkel kon gaan werken waar ik mijn geld toch al uitgaf; dan kreeg ik nog korting ook.

Wij gingen niet mee in die gekte maar verkochten muziekinstrumenten en kabels voor gunstige prijzen. De scart-kabels van fl5,- waren niet aan te slepen en dan nog zat er 4 gulden marge op. Kun je nagaan wat de rest er op verdiende.

Op audio-spul zelf zat al niet heel veel marge, maar het was ideaal om te weten waar de beste marges op zaten. Als je een klant vertelt dat apparaat van merk X ondanks dat het 100 gulden goedkoper is dan merk Y toch veel beter is dan is dat écht heel makkelijk verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
Ik heb een elfen-gerelateerde vraag: Met behulp van Le Chat en Gemini ben ik aan het inventariseren of ik nog wat kan verbeteren aan de plaatsing van mijn speakers en sub. Die speakers zijn Fyne F500's op zandgevulde Norstone Stylums op een keramisch parket vloer. De speakers hebben een "downfiring bassport" en daaardoor krijg ik vanuit AI het advies om rubberen voeten (ISO-pucks of Sorbothane) onder mijn Stylums te plakken om ze te ontkoppelen. Zou er ook mee te maken hebben dat ik de speakers zo dicht mogelijk op de schuifpuit heb staan om te voorkomen dat ze omver gelopen worden. Wanneer ik mezelf echter inlees, dan lees ik dat dit ongelooflijke onzin is en dat ik die standaards het beste zonder rubber voeten of spikes op de vloer kan zetten.

Wat is hier de mening hierover? Zitten er elfjes achter de AI te typen of zijn een paar rubber voeten toch een goed idee?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:43
Aziraphale schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:57:
Ik heb een elfen-gerelateerde vraag: Met behulp van Le Chat en Gemini ben ik aan het inventariseren of ik nog wat kan verbeteren aan de plaatsing van mijn speakers en sub. Die speakers zijn Fyne F500's op zandgevulde Norstone Stylums op een keramisch parket vloer. De speakers hebben een "downfiring bassport" en daaardoor krijg ik vanuit AI het advies om rubberen voeten (ISO-pucks of Sorbothane) onder mijn Stylums te plakken om ze te ontkoppelen. Zou er ook mee te maken hebben dat ik de speakers zo dicht mogelijk op de schuifpuit heb staan om te voorkomen dat ze omver gelopen worden. Wanneer ik mezelf echter inlees, dan lees ik dat dit ongelooflijke onzin is en dat ik die standaards het beste zonder rubber voeten of spikes op de vloer kan zetten.

Wat is hier de mening hierover? Zitten er elfjes achter de AI te typen of zijn een paar rubber voeten toch een goed idee?
Hangt er vanaf wat jouw doel is om het te ontkoppelen. Als je ze niet ontkoppelt, heb je meer trilling door de vloer naar alles wat op de vloer staat. Dat kan positief zijn als je het beter wilt voelen door de bank/fauteuil, maar ook negatief omdat ook andere dingen gaan resoneren/trillen (storend geluid geven) en de buren kunnen er last van hebben.
Als je ontkoppelt, wordt normaal het geluid objectief beter en je hebt weinig last resonantie.

Kies wat je wilt! ;)

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:18
Aziraphale schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:57:

AI kijkt vooral naar wat anderen er over zeggen en bij zulke vragen kom je al snel bij de audio-fielen uit die dit soort dingen logisch vinden. En dus zal AI het aanraden. Ik zou vooral kijken/luisteren of je echt iets hoort van trillingen met de vloer en dan vooral met wat lage bas luisteren. Zo niet zou ik ze lekker zo laten staan. Mocht je toch echt even in de praktijk testen willen doen, rubberen wasmachinevoetjes van 5 euro doen precies hetzelfde. Ik acht de kans echter richting de 100% dat je totaal geen verschil zult merken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
redwing schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

AI kijkt vooral naar wat anderen er over zeggen en bij zulke vragen kom je al snel bij de audio-fielen uit die dit soort dingen logisch vinden. En dus zal AI het aanraden. Ik zou vooral kijken/luisteren of je echt iets hoort van trillingen met de vloer en dan vooral met wat lage bas luisteren. Zo niet zou ik ze lekker zo laten staan. Mocht je toch echt even in de praktijk testen willen doen, rubberen wasmachinevoetjes van 5 euro doen precies hetzelfde. Ik acht de kans echter richting de 100% dat je totaal geen verschil zult merken.
Er is echt een kans op vrij groot verschil als een sub ontkoppeld wordt. Wasmachine dempers werken, maar zachter rubberen voeten dempen een stuk meer. Hoeven niet heel duur te zijn, maar het verschil is wel vrij groot naar mijn ervaring.
Dus de dempers zijn leuk om te testen, als dat helpt met resonantie tegen te gaan, is het aan te raden simpele maar daarvoor bestemde subwoofer dempers te kopen.

Net even gekeken, zie dat SVS dempers voor €79,- te krijgen zijn, is niet echt goedkoop, maar het dempt veel beter als je geen resonantie wilt hebben. Ik spreek uit ervaring bij mijn vorige huis, wasmachine dempers hielpen om de buren het wat prettiger te maken, maar pas toen ik de SVS dempers eronder had, hadden ze geen last meer van trillende glazen in de kast ;)

Nogmaals het doel is belangrijker, sommige mensen willen juist met film kijken de trillingen voelen, dan zijn dempers juist het tegenovergestelde van wat je wilt, maar trillingen vind ik persoonlijk het geluid nooit ten goede komen ;)

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:18
Koldur schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:42:
[...]
Er is echt een kans op vrij groot verschil als een sub ontkoppeld wordt. Wasmachine dempers werken, maar zachter rubberen voeten dempen een stuk meer. Hoeven niet heel duur te zijn, maar het verschil is wel vrij groot naar mijn ervaring.
Dus de dempers zijn leuk om te testen, als dat helpt met resonantie tegen te gaan, is het aan te raden simpele maar daarvoor bestemde subwoofer dempers te kopen.
Het gaat uiteindelijk om de manier waarop trillingen worden doorgegeven. En wat geluid betreft zal het weinig verschil maken, gevoel kan wel anders zijn. Die wasmachine dingen zijn dan ook alleen bedoeld om op een goedkope manier te testen of er echt verschil is en wat ie het fijnste vindt. En als het fijner/beter is met doppen zou ik er wel echte luidsprekerdoppen onder zetten.
Net even gekeken, zie dat SVS dempers voor €79,- te krijgen zijn, is niet echt goedkoop, maar het dempt veel beter als je geen resonantie wilt hebben. Ik spreek uit ervaring bij mijn vorige huis, wasmachine dempers hielpen om de buren het wat prettiger te maken, maar pas toen ik de SVS dempers eronder had, hadden ze geen last meer van trillende glazen in de kast ;)

Nogmaals het doel is belangrijker, sommige mensen willen juist met film kijken de trillingen voelen, dan zijn dempers juist het tegenovergestelde van wat je wilt, maar trillingen vind ik persoonlijk het geluid nooit ten goede komen ;)
Precies dit, wat geluid betreft zal er weinig verschil zijn, wat gevoel betreft kan er wel verschil zijn. En aangezien dat ook onderdeel van de beleving is kan het geen kwaad om het eens uit te proberen. Sowieso is dit voor elke luidspreker/vloer/kamer anders.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Het gaat uiteindelijk om de manier waarop trillingen worden doorgegeven. En wat geluid betreft zal het weinig verschil maken, gevoel kan wel anders zijn. Die wasmachine dingen zijn dan ook alleen bedoeld om op een goedkope manier te testen of er echt verschil is en wat ie het fijnste vindt. En als het fijner/beter is met doppen zou ik er wel echte luidsprekerdoppen onder zetten.

[...]

Precies dit, wat geluid betreft zal er weinig verschil zijn, wat gevoel betreft kan er wel verschil zijn. En aangezien dat ook onderdeel van de beleving is kan het geen kwaad om het eens uit te proberen. Sowieso is dit voor elke luidspreker/vloer/kamer anders.
Elfen-technisch gesproken kan iets van slechts 79 euro nooit de gewenste verbetering geven.

Kom je als snel uit bij iets als een Townshend platform van 1600 euro. Maar dan heb je ook wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2yS6VAjQjSYWKXJOJlloRIi78c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DHEGs5JXWtTPQcL23jLgcwrj.png?f=fotoalbum_large

https://www.alpha-audio.n...acoustics-primacoustic/2/
https://www.kempelektroni...-isolation-podium-size-1/

Maar als je graag buiten-de-doos-denkt is dit mogelijk ook een optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWxXklBABT23Pq_nnWjKFRNm53A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xAkT3l7AQD3F2e1DZzaUyZux.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Prisma16 op 10-10-2025 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:54
Zoek maar eens op rubberen terrastegel dragers, gebruik ze al jaren onder mijn Impulse TL luidsprekers die op een houten vloer staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Malle-piet schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:45:
Zoek maar eens op rubberen terrastegel dragers, gebruik ze al jaren onder mijn Impulse TL luidsprekers die op een houten vloer staan
En, merk je verschil? Ik ben er zelf wel wat bang voor dat het hele verhaal instabiel wordt. Eerst had ik (puur esthetisch) er spikes onder, maar die maakten de standaards wat wankel.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malle-piet
Stabiel als een rots omdat ze een cm dik zijn en gemaakt van samengeperste rubber korrels, spikes schijnen te koppelen en minder stabiel als het rubber wat ik gebruik. Goed, de Impulse hebben marmeren dekjes en bodemplaten waardoor de speakers 40kg per stuk wegen. Ze kosten vrij weinig vergeleken met wat de audioketens vragen.

https://www.dakmaterialen...3A-hoWA6PVPUaArRAEALw_wcB

[ Voor 36% gewijzigd door Malle-piet op 10-10-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Koldur schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

Er is echt een kans op vrij groot verschil als een sub ontkoppeld wordt. Wasmachine dempers werken, maar zachter rubberen voeten dempen een stuk meer.
Ik geloof hier niet in. De frequenties die een sub produceert kunnen mijn inziens onmogelijk door een klein stukje rubber worden gedempt. Natuurkunde enzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
koelpasta schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:39:
[...]

Ik geloof hier niet in. De frequenties die een sub produceert kunnen mijn inziens onmogelijk door een klein stukje rubber worden gedempt. Natuurkunde enzo.
Tsja, dan mis je echt praktijkkennis. Rubber poten dempen echt heel goed, neem de proef eens op de som.
Onder mijn simrig heb ik gekozen wel met wasmachine dempers te werken, ook daar is de trilling die naar het huis ging aardig gedempt.
Maar de subs, daar moest ik de demping niet vanaf halen, trilde de glazen in de kast beneden en bij de buren in mijn oude woning. De rubber poten er weer onder, en weg trillende glazen. Natuurkunde enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Koldur schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:45:
[...]

Tsja, dan mis je echt praktijkkennis. Rubber poten dempen echt heel goed, neem de proef eens op de som.
Onder mijn simrig heb ik gekozen wel met wasmachine dempers te werken, ook daar is de trilling die naar het huis ging aardig gedempt.
Maar de subs, daar moest ik de demping niet vanaf halen, trilde de glazen in de kast beneden en bij de buren in mijn oude woning. De rubber poten er weer onder, en weg trillende glazen. Natuurkunde enzo ;)
Dat kan. (y) Ik zat wel aan een situatie te denken waarbij het op een verzwaarde (met zand gevulde) standaard staat. En hangt natuurlijk ook af van de grootte van de sub en de luidheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
koelpasta schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

Dat kan. (y) Ik zat wel aan een situatie te denken waarbij het op een verzwaarde (met zand gevulde) standaard staat. En hangt natuurlijk ook af van de grootte van de sub en de luidheid. :)
Dat hangt het zeker, ik had nog echt wel wat trillingen hier en daar, maar dat was het geluid zelf in de ruimte zelf. Dat was een relatief kleine kamer en vrij luid haha. Maar het doortrillen via de betonnen vloer was weg. Dat haalde ook wat rollen in de bank weg, maar zonder had ik het niet kunnen gebruiken, dan hadden de buren het terecht niet OK gevonden.
Maar ontkoppelen helpt heel erg met door trillen via de vloer/muren van de sub zelf. Of het veel met de kwaliteit doet, denk ik niet, nooit echt een verschil in gehoord eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:13
koelpasta schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:39:
[...]

Het zijn niet de geluidsgolven door de lucht die in dit geval de trillingen veroorzaken, maar de fysieke resonantie van de kast, en de doorgave ervan naar de vloer kan prima gedempt worden, zoals blijkt.

Totnogtoe is alles nog natuurkundig verantwoord B)

[ Voor 5% gewijzigd door vlaaing peerd op 11-10-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Mijn sub staat op een granieten tegel op rubber voeten op de keramisch parketten vloer. Nog nooit iets van resonantie gemerkt, tenzij ik mijn Wiim een RoomFit laat doen. Dan trillen de ramen van de tussendeuren in hun sponningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:31
Normaliter doe je het een óf het ander dus koppelen of ontkoppelen. Wanneer je verzwaarde stands en spikes hebt koppel je, met voetjes ga je ontkoppelen. Op een betonvloer met tegels is koppelen de meest logische keuze. Heb je een houten vloer, of is de deklaag van je betonvloer dun dan kan ontkoppeling wel eens beter werken. Dezelfde theorie zie je ook bij draaitafels in de vorm van massa loopwerken en geveerde sub chassis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Aziraphale schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:01:
Mijn sub staat op een granieten tegel op rubber voeten op de keramisch parketten vloer. Nog nooit iets van resonantie gemerkt, tenzij ik mijn Wiim een RoomFit laat doen. Dan trillen de ramen van de tussendeuren in hun sponningen.
Wat zijn jouw ervaringen met Wiim Roomfit? Wordt het hoorbaar beter? Kunnen alle veranderingen weer ongedaan worden gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Prisma16 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:29:
[...]

Wat zijn jouw ervaringen met Wiim Roomfit? Wordt het hoorbaar beter? Kunnen alle veranderingen weer ongedaan worden gemaakt?
Je kunt het aan en uitzetten en net zoveel profielen maken als je wilt, dus alles is omkeerbaar. Wordt het beter? Tja, dat is de hamvraag. Het wordt absoluut anders, je merkt echt wel dat het wat doet en het is dan aan jezelf om te bepalen om het beter klinkt. Ik moet zeggen dat ik er zelf wel wat mee kan om het, naar mijn smaak, beter te late klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Duclaasie schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:16:
Normaliter doe je het een óf het ander dus koppelen of ontkoppelen. Wanneer je verzwaarde stands en spikes hebt koppel je, met voetjes ga je ontkoppelen. Op een betonvloer met tegels is koppelen de meest logische keuze. Heb je een houten vloer, of is de deklaag van je betonvloer dun dan kan ontkoppeling wel eens beter werken. Dezelfde theorie zie je ook bij draaitafels in de vorm van massa loopwerken en geveerde sub chassis.
Dus eigenlijk zeg jij: spikes er weer onder? Die tegels zijn verlijmd op het beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Dat zou mijn keuze zijn inderdaad gezien de situatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Prisma16 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:29:
[...]

Ik ben niet bekend met dit specifieke systeem, maar heb lang met vergelijkbare room correction software gewerkt (geprobeerd te werken).

Waar je kamer teveel van een frequentie weergeeft kan je dat best goed compenseren, ook de crossover dip (waar woofer en tweeters elkaars frequentie overnemen) kan je een beetje omhoog halen.

De meest problematische zaken als wave cancellation (dippen in de frequentie omdat golven van dezelfde frequentie elkaar uitdoven) kan je er echter niet mee fixen en pogingen ertoe maken dat vaak erger.

Het is aanbevelenswaardig om eerst te proberen je kamer te optimaliseren (plaatsing, diffusing/absorptie) en de laatste kleine beetjes kan je dan eventueel ermee aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
offtopic:
Niets met hifi, maar er zijn wat elven met een side hustle blijkbaar.

Op Pepper.com staat nu een aanbieding voor een LED masker voor slechts 93,30.

'De krachtige LED-lichttechnologie van het Silk’n LED-gezichtsmasker benut de voordelen van rood, blauw, geel en paars licht om verschillende huidproblemen aan te pakken. Deze technologie, oorspronkelijk onderzocht door NASA, stimuleert weefselgroei, bevordert wondgenezing, en stimuleert celdeling voor weefselreparatie.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:09

Toshirou

Vinyl Surfer

vlaaing peerd schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Ik ben niet bekend met dit specifieke systeem, maar heb lang met vergelijkbare room correction software gewerkt (geprobeerd te werken).

Waar je kamer teveel van een frequentie weergeeft kan je dat best goed compenseren, ook de crossover dip (waar woofer en tweeters elkaars frequentie overnemen) kan je een beetje omhoog halen.

De meest problematische zaken als wave cancellation (dippen in de frequentie omdat golven van dezelfde frequentie elkaar uitdoven) kan je er echter niet mee fixen en pogingen ertoe maken dat vaak erger.

Het is aanbevelenswaardig om eerst te proberen je kamer te optimaliseren (plaatsing, diffusing/absorptie) en de laatste kleine beetjes kan je dan eventueel ermee aanpassen.
De Eversolo DMP A6 heeft ook Room Correction en het maakt het geluid echt hoorbaar beter. Dus deze is zeker aan te bevelen omdat het echt hoorbaar is door de hierboven genoemde zaken. Dit keer geen elfen sprookje 😉.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
Ik gebruik een DBX PA2 voor hetzelfde, en deed het daarvoor met een Behringer DEQ2496.
Mijn belangrijkste argument om over te stappen was de actieve crossover van de PA2.
Die Behringer ziet er cooler uit met zijn oranje display, maar die PA2 werkt toch wel heel goed hoor.

Er is natuurlijk een verschil tussen ‘perfecte weergave’ en ‘lekker klinken’.
Ruimte optimaliseren is een belangrijke stap, maar correcties doorvoeren in het signaaltje heeft zeker wel positieve effecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Toshirou schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:38:
[...]

De Eversolo DMP A6 heeft ook Room Correction en het maakt het geluid echt hoorbaar beter. Dus deze is zeker aan te bevelen omdat het echt hoorbaar is door de hierboven genoemde zaken. Dit keer geen elfen sprookje 😉.
Ik zeg ook zeker niet dat het niet werkt, maar het moet wel een beetje de laatste kers op de taart van goed geluid zijn in de kamer en zeker niet denken "oh dat fixen we wel met roomcorrection EQ".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-10 09:04
Room correction EQ zeker geen elven spul. Maar ook niet een zekere route naar beter geluid voor alles boven de modale zone (>+/- 200 Hz). Je meet en corrigeert een combinatie van direct en indirect geluid. Indien de luidsprekers een perfecte directivity hebben, dan is de spectrale inhoud van direct en indirect gelijk. Maar in dat geval is meestal de on axis response ook al goed (want geavanceerd luidspreker ontwerp). In het geval de directivity niet perfect is en het off axis geluid een andere spectrale inhoud heeft, dan weet je niet meer wat je doet. Als je het totaal recht gaat trekken van de onbekende verhouding van directe/indirect geluid mix, dan weet je zeker dat je de on axis response ook geweld aandoet. En dat levert heel onvoorspelbare resultaten op. Geen aanrader. Gewoon bij on axis ge gate / quasi anechoisch houden en goede luidsprekers met gecontroleerde direcivity houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Jag schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:44:
Room correction EQ zeker geen elven spul. Maar ook niet een zekere route naar beter geluid voor alles boven de modale zone (>+/- 200 Hz). Je meet en corrigeert een combinatie van direct en indirect geluid. Indien de luidsprekers een perfecte directivity hebben, dan is de spectrale inhoud van direct en indirect gelijk. Maar in dat geval is meestal de on axis response ook al goed (want geavanceerd luidspreker ontwerp). In het geval de directivity niet perfect is en het off axis geluid een andere spectrale inhoud heeft, dan weet je niet meer wat je doet. Als je het totaal recht gaat trekken van de onbekende verhouding van directe/indirect geluid mix, dan weet je zeker dat je de on axis response ook geweld aandoet. En dat levert heel onvoorspelbare resultaten op. Geen aanrader. Gewoon bij on axis ge gate / quasi anechoisch houden en goede luidsprekers met gecontroleerde direcivity houden.
Je hebt gelijk, mijn verontschuldigingen, room correction is offtopic hier.

/offtopic
Ik heb wat zitten spelen met room correction, kan wat veranderingen horen maar of het verbeteringen zijn,,,
/ontopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:15
Ik heb een Cambridge Dacmagic 200M toegevoegd aan mijn setup.
Nu stream ik vanaf mijn CXN100 streamer naar de Dacmagic (met aparte dac per channel) en dan naar mijn Luxman 5C50 / 5M21 voor/eindversterker.
Het effect is een duidelijk betere soundstage met vooral meer diepte in de plaatsing van de instrumenten.
Ook is de Dacmagic een goede headphone amp.
Heb hem gebruikt op de kop getikt voor €250.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdvsNZYWisjJrTQ4QP7wwtuUUTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMphj8uwuJc3eArjGDPXksqS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Morales79 op 21-10-2025 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39

inhico

pw

Morales79 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:19:
Nu stream ik vanaf mijn CXN100 streamer naar de Dacmagic (met aparte dac per channel) en dan naar mijn Luxman 5C50 / 5M21 voor/eindversterker.
Het effect is een duidelijk betere soundstage met vooral meer diepte in de plaatsing van de instrumenten.

[Afbeelding]
Gefeliciteerd met je aankoop. En een mooie setup.
Wat ik nog niet helemaal begrijp is wat je bedoelt met "betere soundstage" en "meer diepte in de plaatsing van de instrumenten". Het is mij ook niet duidelijk hoe dat apparaat daarvoor kan zorgen, maar dat is een vervolgvraag.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davey400
Een "betere soundstage" en "meer diepte in de plaatsing van de instrumenten" is precies wat je van al die ingestraalde kabels en positief geladen USB sticks krijgt.
En natuurlijk zorgt een aparte DAC per kanaal voor een optimaal stereo-beeld. Als je met één DAC zou moeten werken moet je het geluid eerst samenknopen tot een mono-signaal en daarna weer zien te ontvlechten waardoor je eigenlijk een soort pseudo-stereo krijgt. Door met 2 DAC’s te werken krijg je échte stereo.
Sluit mooi aan bij dit topic, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morales79
inhico schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:28:
[...]

Wat ik nog niet helemaal begrijp is wat je bedoelt met "betere soundstage" en "meer diepte in de plaatsing van de instrumenten". Het is mij ook niet duidelijk hoe dat apparaat daarvoor kan zorgen, maar dat is een vervolgvraag.
Kijk, het is een beetje een knipoog naar de titel van dit topic. Ik heb die Dacmagic vooral gekocht omdat ik een headphone amp zocht, aangezien die vintage Luxman problemen heeft met de headphone jack. De betere dac is mooi meengenomen en hij past mooi bij de rest.
Maar desalniettemin, ik meen wel dat ik verschil hoor. Maar het is lastig om het goed te beschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morales79
Davey400 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:42:
Een "betere soundstage" en "meer diepte in de plaatsing van de instrumenten" is precies wat je van al die ingestraalde kabels en positief geladen USB sticks krijgt.
En natuurlijk zorgt een aparte DAC per kanaal voor een optimaal stereo-beeld. Als je met één DAC zou moeten werken moet je het geluid eerst samenknopen tot een mono-signaal en daarna weer zien te ontvlechten waardoor je eigenlijk een soort pseudo-stereo krijgt. Door met 2 DAC’s te werken krijg je échte stereo.
Sluit mooi aan bij dit topic, toch?
Die ingestraalde kabels staan op het verlanglijstje voor kerst, tot die tijd zal ik het met gewone kabels van gevlochten paardenhaar moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-10 23:38
Morales79 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:23:
[...]

Die ingestraalde kabels staan op het verlanglijstje voor kerst, tot die tijd zal ik het met gewone kabels van gevlochten paardenhaar moeten doen.
In dat geval behoor je tot de gelukkige mensen de het voordeel van ingestaalde kabels gaan beleven. Want die paardenharen geleiden toch maar matig :)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
DACs zijn qua geluid m.i. discutabele producten maar ik heb er ook eentje van 300 euro staan. Ze hebben nl. inderdaad een bestaansrecht om hun functionaliteit, in mijn geval simpelweg om digitale outputs aan een stereo amp te knopen. En ja dat had goedkoper gekund.

[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 22-10-2025 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:23

Wildfire

Joy to the world!

hesselbeertje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:19:
[...]

In dat geval behoor je tot de gelukkige mensen de het voordeel van ingestaalde kabels gaan beleven. Want die paardenharen geleiden toch maar matig :)
Paardenhaar is te normaal. Voor mythische kwaliteit ga je voor het mythische eenhoorn-haar! :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-10 14:17

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

[Afbeelding]
Ik zie aan de hand van het intens felle witte ledje dat je "filter" op "fast" staat. De aanwezigheid van een filter klinkt voor mij alsof er iets bewust wordt aangepast aan het geluid, wat opzich je "ik meen wel dat ik verschil hoor. Maar het is lastig om het goed te beschrijven." zou kunnen verklaren. Enig idee wat dit filter doet, waarom het er op zit en of het uit kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Ik zie aan de hand van het intens felle witte ledje dat je "filter" op "fast" staat. De aanwezigheid van een filter klinkt voor mij alsof er iets bewust wordt aangepast aan het geluid, wat opzich je "ik meen wel dat ik verschil hoor. Maar het is lastig om het goed te beschrijven." zou kunnen verklaren. Enig idee wat dit filter doet, waarom het er op zit en of het uit kan?
Dit doet het filter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOa3BpSYHbfjGxozLWjXEA0PVg4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5yq3zBr1ArIqg0LfaijAyDb7.png?f=user_large

En meer knopjes en meer ledjes is natuurlijk altijd beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Enig idee wat dit filter doet, waarom het er op zit en of het uit kan?
Dit filter is het zogenaamde reconstructiefilter en is een onderdeel van elke DAC implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Dr. Strangelove schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 07:36:
DACs zijn qua geluid m.i. discutabele producten maar ik heb er ook eentje van 300 euro staan. Ze hebben nl. inderdaad een bestaansrecht om hun functionaliteit, in mijn geval simpelweg om digitale outputs aan een stereo amp te knopen. En ja dat had goedkoper gekund.
Maar zou er dan ook nog verschil zitten tussen die losse van €300 die jij hebt staan en de interne DAC van mijn versterker? Ik krijg namelijk consequent het advies dat alle moderne DACs gelijk klinken en een losse echt niet anders zal klinken dan de enkele Wolfson in mijn versterker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-10 09:04
Mijns inziens "klinken" dacs niet maar verschillen ze alleen in de bijgeluiden die ze produceren; lees noise. Meestal vrij zachtjes en niet hoorbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Jag schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:13:
Mijns inziens "klinken" dacs niet maar verschillen ze alleen in de bijgeluiden die ze produceren; lees noise. Meestal vrij zachtjes en niet hoorbaar :)
En zou je dan nog iets hebben aan 1 dac per kanaal? Vind ik zelf al vrij elfig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:13:
Maar in dit draadje gaat het juist om "geluid" dat je ervaart! Vandaar dat wij regelmatig de assistentie van de elfen bij maanlicht inroepen. Deze elfen maken ook de ene DAC beter dan de andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Aziraphale schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:53:
[...]

Maar zou er dan ook nog verschil zitten tussen die losse van €300 die jij hebt staan en de interne DAC van mijn versterker? Ik krijg namelijk consequent het advies dat alle moderne DACs gelijk klinken en een losse echt niet anders zal klinken dan de enkele Wolfson in mijn versterker.
Denk het niet. Ik hoorde geen verschil tussen de 30 euro DAC die ik van Ali had ivm de veel duurdere Musical Fidelity die ik kocht ter vervanging. Ik had meer input nodig. Dus het was een keuze op basis van functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
inhico schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:28:
[...]

Het meest waarschijnlijke dat ik me kan voorstellen is dat het analoge gedeelte van deze DAC beter is ontworpen dan het analoge gedeelte rondom de vorige DAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie

[Afbeelding]
Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar waar dat verschil dan zit, aangezien in de CXN100 exact dezelfde DAC chip wordt toegepast. Gebruik je voor de Dacmagic toevallig een andere (betere) voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morales79
Duclaasie schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:33:
[...]

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar waar dat verschil dan zit, aangezien in de CXN100 exact dezelfde DAC chip wordt toegepast. Gebruik je voor de Dacmagic toevallig een andere (betere) voeding?
Het verschil zit hem vooral in dual vs mono dac.
Ik gebruik de originele voeding bij beide apparaten.

For what it’s worth, Gemini zegt het volgende
[i]
AI-overzicht

Nee, we gaan geen AI-teksten plaatsen. Dit is een expertiseforum, geen AI-vraagbaak, hoe goed bedoeld ook :)

[ Voor 62% gewijzigd door Michael Knight op 26-10-2025 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:35
Diepte heeft vooral te maken met hoe de muziek is gemixt en opgenomen én hoe de ruimte waar die muziek wordt afgespeeld akoestisch is ingericht.
Dus dat je verschil hoort tussen goede en minder goede opnames ligt meer aan de opnames zelf dan aan de apparatuur waarmee de opnames worden weergegeven

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat zijn echt geen dingen waar een DAC impact op kan hebben. Of het is een placebo effect, of die DAC heeft nog een DSP erin zitten die dingen echt aanpast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:24:
Dat zijn echt geen dingen waar een DAC impact op kan hebben. Of het is een placebo effect, of die DAC heeft nog een DSP erin zitten die dingen echt aanpast.
Dan kan een DAC wel zeker invloed op hebben, net al de kabels, de stekkers, de voetjes en aarding van de netaansluiting. Daar gaat nu net dit draadje over, de zwaar onderschatte invloed van elfjes, type koolstof, aardmagnetisch veld, seizoen waarin de boom voor de luidsprekerbehuizing werd gekapt en meer van deze effecten die de muziekbeleving beïnvloeden en helaas ook de prijs van de apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morales79
Yaksa schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:21:
Diepte heeft vooral te maken met hoe de muziek is gemixt en opgenomen én hoe de ruimte waar die muziek wordt afgespeeld akoestisch is ingericht.
Dus dat je verschil hoort tussen goede en minder goede opnames ligt meer aan de opnames zelf dan aan de apparatuur waarmee de opnames worden weergegeven
Eigenlijk geen zin om te reageren want ik zit lekker naar Spingsteen’s Nebraska ‘82 te luisteren en dat vind ik een stuk interessanter dan dit geneuzel.
Maar misschien zou het helpen voordat je reageert om eerst te lezen wat ik schrijf. Weet je wat een A/B test is?
Als je het niet wil geloven, helemaal prima 👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:35
Morales79 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:15:
[...]Eigenlijk geen zin om te reageren want ik zit lekker naar Spingsteen’s Nebraska 82 heruitgave te luisteren en dat vind ik een stuk interessanter dan dit geneuzel.
Maar misschien zou het helpen voordat je reageert om eerst te lezen wat ik schrijf. Weet je wat een A/B test is?
Misschien goed om even deze uitleg te lezen, geschreven door iemand die er wel verstand van heeft.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Eigenlijk geen zin om te reageren want ik zit lekker naar Spingsteen’s Nebraska ‘82 te luisteren en dat vind ik een stuk interessanter dan dit geneuzel.
Dat was een (dubbel) blinde AB test? Waarbij het volume ook gekalibreerd was?
Prisma16 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:58:
[...]

Dan kan een DAC wel zeker invloed op hebben, net al de kabels, de stekkers, de voetjes en aarding van de netaansluiting. Daar gaat nu net dit draadje over, de zwaar onderschatte invloed van elfjes, type koolstof, aardmagnetisch veld, seizoen waarin de boom voor de luidsprekerbehuizing werd gekapt en meer van deze effecten die de muziekbeleving beïnvloeden en helaas ook de prijs van de apparatuur.
Goed punt, waren beide DACs wel even lang ingespeeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:02

Daniel36

vernieuwde formule

Sissors schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:34:
[...]

Dat was een (dubbel) blinde AB test? Waarbij het volume ook gekalibreerd was?

[...]

Goed punt, waren beide DACs wel even lang ingespeeld :+
En ook belangrijk, waren ze beide opgewarmd naar kamertemperatuur en aangesloten op hetzelfde stopcontact?
(goed geaarde stopcontacten ook!)
Stonden ze goed waterpas op de ondergrond?

Ik ben blij dat mijn muziekbeleving en gehoor vrij snel tevreden zijn in elk geval.
Lekker muziekje, redelijke versterker en speakers en ik ben tevreden (genoeg).
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
[...]

Eigenlijk geen zin om te reageren (maar doe het toch) want ik zit lekker te genieten van Daft Punk en dat vind ik een stuk interessanter dan jouw niet onderbouwde reactie ;)
Misschien zou het helped voordat je reageert om eerst te lezen wat hier met wetenschap wordt onderbouwd. Weet je wat wetenschappelijk onderzoek is?

Weinig leuke reactie en vooral weinig nuttige manier van reageren. Alleen vermoed ik wel waarom, want er is geen manier om uit te leggen waarom jouw beweringen kloppen. Dat is het hele punt van dit topic, als iets niet te onderbouwen is, en alles in deze context is gelukkig tot in de puntjes te meten, is het een placebo effect. Wat ook een effect is, maar heeft het dus niets met de apparatuur zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
Ik geloof niet in die testen en om de volgende redenen, er zijn teveel menselijke factoren die je niet kunt uitschakelen. Muziek of geluid is een trillingsfrequentie en ons lichaam heeft eveneens zo’n frequentie, als deze niet matchen geeft dat verstoring. Emotie is zo’n menselijke frequentie die bij ieder mens anders is of reageert, tijdens zo’n test zullen deze nooit perfect op elkaar afgestemd zijn. Ook verschilt het gehoor van mens tot mens en ook interpreatie van het brein, die testen zijn subjectief en houden voor mij geen wetenschap in.
Daarom kan op het ene moment alle muziek heerlijk en natuurlijk door jou worden ontvangen en een ander moment geeft de muziek een meer verstoord signaal weer bij een luisteraar.
Er waren ooit testen die zogenaamd aantoonde dat versterkers onderling en ook kabeltjes onderling in een blindtest geen verschillen lieten horen, maar helaas is dat een illusie waarbij enige beinvloeding al een rol speelde, noemt het een conditionering van het brein op het voortraject van de test.
Veel hocus pocus in de audiowereld meegemaakt in de afgelopen 35 jaar en alles bleek een illusie van je brein te zijn door veelal invloeden (conditioneringen) van buitenaf.
Niemand hoeft het hiermee eens te zijn omdat dat ieders vrije keuze is, het is gewoon een eigen mening ontstaan door ervaringen en voor mij is het nu duidelijk dat het illusies waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davey400
Daniel36 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:50:
[...]
Ik ben blij dat mijn muziekbeleving en gehoor vrij snel tevreden zijn in elk geval.
Lekker muziekje, redelijke versterker en speakers en ik ben tevreden (genoeg).
;)
Lol, bij mij moet het er vooral dik uit zien en 19” oren hebben.
Dat laatste is een een onderdeel dat erg onderschat wordt, en waar hier in dit opzicht veel te weinig aandacht voor is.

19” oren doen wonderen. Niet alleen maken ze indruk, maar ze zorgen er ook voor dat je meestal ineens met XLR kabels van een paar euro kunt werken zonder dat engel-instraling nodig is. Dat is misschien ook een beetje de reden dat het vaak vergeten wordt en/of niet besproken wordt; 19” apparaten ontduiken alle magie en werken gewoon. 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:24
Malle-piet schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:29:
Ik geloof niet in die testen en om de volgende redenen, er zijn teveel menselijke factoren die je niet kunt uitschakelen. Muziek of geluid is een trillingsfrequentie en ons lichaam heeft eveneens zo’n frequentie, als deze niet matchen geeft dat verstoring. Emotie is zo’n menselijke frequentie die bij ieder mens anders is of reageert, tijdens zo’n test zullen deze nooit perfect op elkaar afgestemd zijn. Ook verschilt het gehoor van mens tot mens en ook interpreatie van het brein, die testen zijn subjectief en houden voor mij geen wetenschap in.
Daarom kan op het ene moment alle muziek heerlijk en natuurlijk door jou worden ontvangen en een ander moment geeft de muziek een meer verstoord signaal weer bij een luisteraar.
Er waren ooit testen die zogenaamd aantoonde dat versterkers onderling en ook kabeltjes onderling in een blindtest geen verschillen lieten horen, maar helaas is dat een illusie waarbij enige beinvloeding al een rol speelde, noemt het een conditionering van het brein op het voortraject van de test.
Veel hocus pocus in de audiowereld meegemaakt in de afgelopen 35 jaar en alles bleek een illusie van je brein te zijn door veelal invloeden (conditioneringen) van buitenaf.
Niemand hoeft het hiermee eens te zijn omdat dat ieders vrije keuze is, het is gewoon een eigen mening ontstaan door ervaringen en voor mij is het nu duidelijk dat het illusies waren.
Je weet het mooi om te draaien. Het wegnemen van de illusie, het niet vooraf weten waar je naar luistert, creëert volgens jou een illusie? Verder ben ik het met je eens dat hoe wij muziek ervaren afhankelijk is van onze psyche en gesteldheid. En dus niet wat er daadwerkelijk aan geluidsgolven je oren bereikt. En dat is volkomen subjectief. Niks mis mee, maar het grappige is dat sommige mensen hun subjectieve waarneming gebruiken om andere mensen van een slecht gehoor of een slechte set te beschuldigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-10 14:25
Davey400 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:42:
Zet je twee stereospeakers naast elkaar en zeg me of de violen links of rechts van de dirigent staan. Zet ze dan op een correcte afstand en je zal zien dat je dan de instrumenten in de ruimte kan plaatsen. Dat noemen we een soundstage omdat dat de term is die de filmindustrie als bijna een eeuw gebruikt. Heeft dus helemaal niets met elfjes te maken. Iedereen met twee werkende oren kan dit gewoon horen.

In hifi is crossover (waarbij aparte kanalen niet goed gescheiden blijven) een zeer makkelijk meetbaar gegeven. En, alweer, het is zeer makkelijk te horen door een toon op een kanaal te sturen en dan naar de andere kanalen te luisteren. Bij goedkope hardware (en vrijwel alle buisversterkers) zal je vaak wat horen wat er niet zou mogen zijn. Dit is funest voor een 'soundstage'. Het kan klinken of er een klein violistje aan de rechterkant van de dirigent staat.

Zelfs jij, Davey400, zal dit soort problemen opmerken en als suboptimaal beschouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davey400
Mathijs Kok schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:59:
[...]
Dat noemen we een soundstage omdat dat de term is die de filmindustrie als bijna een eeuw gebruikt. Heeft dus helemaal niets met elfjes te maken.
De term “soundstage” in de filmindustrie is juist een overblijfsel van de overschakeling van ‘stomme film’ naar films met geluid. Waar voorheen het geen probleem was om overal en nergens op te nemen, werd dat met filmen met geluid ineens een probleem omdat de rest van de wereld gewoon herrie maakt.
De oplossing was een soundstage; een grote ruimte waar licht en geluid volledig onder controle was en waar de werkelijkheid kon worden nagebouwd zonder last te hebben van invloeden van buitenaf.
Met een stereo-beeld o.i.d. heeft die term (in de filmindustrie) niets te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Malle-piet schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:29:
Objectief testen kan gewoon, zonder te luisteren. Je moet altijd vanuit een objectief punt beginnen. Zonder speakers kun je het meest objectief meten, gewoon een goede meter aan de uiteindes van de kabels monteren en het resultaat vergelijken.
Speakers meet je met een gekalibreerde microfoon en kun je ook perfect de resultaten naast elkaar neerleggen en eventueel nog kalibreren voor volume (dat moet echt heel dicht in de buurt van de metingen liggen). Dan heb je objectief de beste metingen, alles daarna, kun je dan aanpassen als de kalibratie gewoon goed is gedaan naar een referentie punt.
Speakers zullen altijd van elkaar afwijken en daar kun je een voorkeur voor uitspreken van een bepaald merk/type, maar ook dat is tot bepaalde niveaus (je kunt een speaker die niet tot 50Hz kan gaan niet magisch aanpassen natuurlijk) met goede akoestische maatregels van de ruimte en goede EQ recht te trekken.

Alles wat daarbuiten wordt gezegd, heeft geen meerwaarde in te bepalen of het jouw geluid mooier maakt. Dat is dan puur gebaseerd op ongefundeerd gevoel en kan nooit een lijn hebben. Want je hebt geen referentie punt en alle aanpassingen zullen nooit tot een voorspelbaar resultaat leiden.
Dan nog, kan het zijn dat jij graag liever meer bas, of juist meer hogere tonen hebt. Dan kun je dat per speaker (wel kwaliteit speakers natuurlijk) nagenoeg tot elkaar laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malle-piet
Zonder speakers meet je signalen en een microfoon registreert, mooie cijfertjes en verder niets over trilling frequenties die ontvangen worden door jou als mens, koude cijfers zeggen mijn inziens niets over de geluidsgolven die ontvangen worden door een luisteraar. Ik weet het dat het een tegendraadse theorie is in de wetenschappelijke zin, wetenschap is alleen verwoorden wat je mag weten en verder niets.
Mooie cijfertjes brengen geen muziek en emotie in beweging, twee versterkers kunnen koud dezelfde cijfertjes geven en toch iets anders weergeven, maar dit is mijn persoonlijke visie.
Ben nogal een dwarsligger in reguliere regeltjes en wetjes van deze theorie, maar de mooiste treinsporen werden gelegd met dwarsliggers😉😆

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
Malle-piet schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:33:
Zonder speakers meet je signalen en een microfoon registreert, mooie cijfertjes en verder niets over trilling frequenties die ontvangen worden door jou als mens, koude cijfers zeggen mijn inziens niets over de geluidsgolven die ontvangen worden door een luisteraar. Ik weet het dat het een tegendraadse theorie is in de wetenschappelijke zin, wetenschap is alleen verwoorden wat je mag weten en verder niets.
Mooie cijfertjes brengen geen muziek en emotie in beweging, twee versterkers kunnen koud dezelfde cijfertjes geven en toch iets anders weergeven, maar dit is mijn persoonlijke visie.
Ben nogal een dwarsligger in reguliere regeltjes en wetjes van deze theorie, maar de mooiste treinsporen werden gelegd met dwarsliggers😉😆
Wat je nu opschrijft, is gewoon complete onzin. Emotie komt precies door alles wat je meet. Dat zijn nu juist die geluidsgolven en hoe nauwkeuriger die aankomen, wat je alleen kan verzorgen door alles goed af te stellen door te meten, EQen en akoestische ingrepen, komen die emoties precies zo aan als jij het graag wil en van man genieten.
Sterker nog, al jouw apparaat is, zonder rekening te kunnen houden met jouw ruimte waar je dus akoestische maatregelen voor kan nemen en EQ kan gebruiken, is zo bruut gemeten om het zo bij jou over te brengen. Anders hoor je wat rommelig gedoe en meer niet.

Wat vooral niet bij jou, is enige echte onderbouwing, alles is volledig geroep en onderbuik gevoel. Als je zo jouw werk doet, wordt het een aardig rommeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Morales79 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:11:
Het verschil zit hem vooral in dual vs mono dac.
Uuh, wat maakt dat uit dan? Hoe zorgt dat voor meer 'diepte'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
Koldur schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:16:
[...]

Wat je nu opschrijft, is gewoon complete onzin. Emotie komt precies door alles wat je meet. Dat zijn nu juist die geluidsgolven en hoe nauwkeuriger die aankomen, wat je alleen kan verzorgen door alles goed af te stellen door te meten, EQen en akoestische ingrepen, komen die emoties precies zo aan als jij het graag wil en van man genieten.
Sterker nog, al jouw apparaat is, zonder rekening te kunnen houden met jouw ruimte waar je dus akoestische maatregelen voor kan nemen en EQ kan gebruiken, is zo bruut gemeten om het zo bij jou over te brengen. Anders hoor je wat rommelig gedoe en meer niet.

Wat vooral niet bij jou, is enige echte onderbouwing, alles is volledig geroep en onderbuik gevoel. Als je zo jouw werk doet, wordt het een aardig rommeltje.
Is dat zo? mag jij vinden hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Wij willen niet geloven, wij willen weten... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Malle-piet schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:28:
[...]

Is dat zo? mag jij vinden hoor :)
Heeft niets met vinden te maken, maar met feiten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:04
[...]

Iets minder uit de hoogte mag ook wel, want jouw manier van schrijven is ook een rommeltje.

Maar bovenal ga je aan het punt voorbij dat je alles kunt meten, maar dit zegt niets over hoe anderen het resultaat ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
renegrunn schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:30:
[...]

Iets minder uit de hoogte mag ook wel, want jouw manier van schrijven is ook een rommeltje.

Maar bovenal ga je aan het punt voorbij dat je alles kunt meten, maar dit zegt niets over hoe anderen het resultaat ervaren.
Leg eens uit waarom het uit de hoogte is?

Ja, het meten zegt alles over hoe het ervaren wordt, als je een geluid/concert e.d wil herbeleven, kan dat alleen door het zo perfect mogelijk weer weer te geven.

Wel mooi dat de manier van schrijven voor jou iets lijkt te doen aan de feiten en je er geen inhoudelijke reactie op blijkt te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
Koldur schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:30:
[...]

Heeft niets met vinden te maken, maar met feiten ;)
Nogmaals mag jij dat vinden, ik hou er andere gedachten op na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Malle-piet schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:34:
[...]

Nogmaals mag jij dat vinden, ik hou er andere gedachten op na
Kun je dat onderbouwen dan? Op deze manier is het maar gewoon wat roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
Koldur schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:35:
[...]

Kun je dat onderbouwen dan? Op deze manier is het maar gewoon wat roepen.
Ik denk dat mijn uitleg voldoende is en waarom moet een mening of gedachten die anders onderbouwt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Malle-piet schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:43:
[...]

Ik denk dat mijn uitleg voldoende is en waarom moet een mening of gedachten die anders onderbouwt worden?
Als je iets beweert, hoor je het wel te onderbouwen. Als iedereen maar zomaar zijn mening kan geven en dat aIs waarheid aangenomen moet worden, is alles waar en de wereld dus ook plat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
Ho, ik zei nergens dat je het als waarheid moet aannemen, liever niet zeg omdat het mijn mening is is het nog niet iets om anderen op te dringen. Mijn mening geldt voor jou niet, prima toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Malle-piet schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:33:
Ik ben het met je eens dat de menselijke waarneming uiteindelijk een grote factor is in de beleving van de muziek. Echter, als we het hebben over de kwaliteit van de reproductie dan kun je daar wel degelijk objectief over oordelen middels metingen.
Maar je argument over dat een mens een frequentie heeft die moet matchen met de muziek is echt onzin. Als eerste zul je moeten toegeven dat muziek (bijna altijd) niet slechts 1 frequentie is, maar een mix van gigantisch veel frequenties. Je persoonlijke 'frequentie' zou dus op elk moment van elk nummer opnieuw moeten kunnen 'matchen' met een ontelbare hoeveelheid frequenties. Dat is denk ik elfjespraat.
Je kunt er ook een stukje nuchterder naar kijken, dat als je een beetje ontspannen bent en je wat meer openstelt voor de ervaring dat je ook meer zult ervaren. Een mens heeft nou eenmaal een aandachtsbandbreedte. Als je in je hoofd nog met 100en andere dingen bezig bent dan zul je niet snel de acoustische diepte in de muziek ervaren. Het is dus meer een kwestie van aandacht en interesse en algemene mindset dan dat je op een bepaalde frequentie zou resoneren ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
[...]

Ja, daar ben ik het dan weer niet mee eens. Het zou raar zijn als je emotie in/door muziek alleen zou kunnen ervaren als alles helemaal perfect klinkt. Ik kon vroeger prima 'connecten' met muziek toen ik het nog van casettebandjes speelde op een mono portable casettespeler... Maar het kan wel een stuk mooier klinken als het allemaal redelijk goed is afgesteld. Met nadruk op redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
koelpasta schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:57:
[...]

Ja, daar ben ik het dan weer niet mee eens. Het zou raar zijn als je emotie in/door muziek alleen zou kunnen ervaren als alles helemaal perfect klinkt. Ik kon vroeger prima 'connecten' met muziek toen ik het nog van casettebandjes speelde op een mono portable casettespeler... Maar het kan wel een stuk mooier klinken als het allemaal redelijk goed is afgesteld. Met nadruk op redelijk.
Ook met lage kwaliteit kun je met muziek zeer zeker emotie ervaren ja. Alleen was dat hier de discussie niet. Dan nog, wil je diezelfde emotie weer ervaren van het bandje, moet je wel het signaal op een dergelijke manier beïnvloeden, dat het signaal doet wat je over wil laten komen. Dat kan alleen als alles op die manier perfect vanuit een referentiepunt wordt bewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malle-piet
Ik weet nog een mooi voorval dat Henk van audioselectief mij ooit vertelde, het ging over een klant die een geheel nieuw audioset wilde aanschaffen.
De klant was overtuigd van blind testen en meetgegevens dat hij geen analoge set behoefte, Henk deed de klant een voorstel om 2 sets (een analoge en een niet analoge klaar te zetten achter opgehangen lakens met daarvoor exact dezelfde luidsprekers en daarmee de klant zijn keuze mocht maken.De analoge bestond uit een buizenversterking en draaitafel en na de luistertest was de klant ervan overtuigd dat 1 set voor hem de set was die hij wilde aanschaffen en het niet de analoge was, hij koos tot zijn verbazing de analoge wat volgens de meetgegevens niet zou kunnen.
Maar goed, ieder heeft een eigen mening en dat is maar goed ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Malle-piet schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:07:
Ik weet nog een mooi voorval dat Henk van audioselectief mij ooit vertelde, het ging over een klant die een geheel nieuw audioset wilde aanschaffen.
De klant was overtuigd van blind testen en meetgegevens dat hij geen analoge set behoefte, Henk deed de klant een voorstel om 2 sets (een analoge en een niet analoge klaar te zetten achter opgehangen lakens met daarvoor exact dezelfde luidsprekers en daarmee de klant zijn keuze mocht maken.De analoge bestond uit een buizenversterking en draaitafel en na de luistertest was de klant ervan overtuigd dat 1 set voor hem de set was die hij wilde aanschaffen en het niet de analoge was, hij koos tot zijn verbazing de analoge wat volgens de meetgegevens niet zou kunnen.
Maar goed, ieder heeft een eigen mening en dat is maar goed ook.
Het wordt al lange tijd als feit gezien dat de meeste mensen een voorkeur hebben voor een beetje vervorming. Dat die man voor een draaitafel met een buizenversterker heeft gekozen verbaast me niet.
Maar daarnaast is het lastig om zo'n blindtest echt goed op te zetten en is er alle ruimte om de luisteraar (bewust of onbewust) te beinvloeden. Helaas is dit een eigenschap van ons (sociale) brein.
En verder zeggen de meetgegevens niet dat dit niet kan ofzo. De meetgegevens zeggen iets over de kwaliteit van de reproductie, niet over hoe fijn je dat vindt als je er naar luistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies, misschien vind jij het mooier als je muziek wat extra bass heeft. En fuck de reproductie, dat is jouw voorkeur! Helemaal prima. Maar ik zou dan toch een set nemen die nauwkeurig is, en dan met equalizer in digitaal de bass verhogen, stuk beter reproduceerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
Ik heb een set die precies laat horen wat voor mij precies goed en muzikaal klinkt, precies in de juiste verhouding zowel op laag en hoger volume niveau, het klinkt klein en intiem als het bedoeld is en groots wanneer het groots klinkt zonder hard of fel te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Helemaal prima, dat is gewoon een persoonlijke voorkeur.
Zo lang je niet gaat verkondigen dat dit beter (objectief) is dan een andere set dan is er niks aan de hand. Er valt ook niet zoveel te discussiëren over een persoonlijke voorkeur, we zien liever producten die objectief claimen beter te zijn met 0 echte onderbouwing.. Daar kunnen we wat mee :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
Wanneer is iets beter, wat voor mij precies goed is kan voor een ander beter of mooier, dat mag dat is precies goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
En toch klinkt het veel muzikaler als ik titanium boutjes gebruik om mijn element te monteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
Blij dat we 'in the end' toch allemaal dezelfde hobby hebben en weer lief doen tegen elkaar. 💕

Dat jullie in deze discussie allemaal aan het belang van rack-oren voorbijgaan vind ik jammer.
Maar goed; daar zal ik dan mee moeten leven. Nu weer vriendjes allemaal, goed?
Pagina: 1 ... 119 120 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic