Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Sissors schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:32:
[...]

Geen expert hierop, maar ik ben wel benieuwd hoe goed ongeisoleerde aders contact maken met elkaar: Is het effectief gewoon één groot koper blok geworden, of heb je eigenlijk tussen alle kabels ook nog stukjes lucht (simpelweg omdat als je niet hard erop stampt een aantal ronde draadjes nooit helemaal tegen elkaar kunnen liggen zonder gaten ertussen), waardoor skin effect nog steeds wordt tegengegaan?
Ik ben er ook geen expert op, maar als dat effect daadwerkelijk significant zou optreden, lijkt het me dat het ook wel in het gros van de literatuur genoemd zou worden.
En dat zou natuurlijk ook gigantische gevolgen hebben op de stroomcapaciteit van krimpverbindingen (daar is er in weze ook alleen maar contact met de buitenste adertjes)
Ik heb ook nog nooit duidelijk verschil in een draad gemeten qua weerstand terwijl de kans dat je exact hetzelfde adertje beet zou pakken aan beide kanten natuurlijk vrij klein is, en de weerstand is de enige parameter die dat skin effect (de uitwisseling van elektronen tussen aders) beinvloedt. (dus je meetpen aan de ene kant van de ader houden en dan aan de andere kant van de ader; eventuele verschillen komen altijd voort uit contact tussen meetpen en ader, en niet welke ader je aanraakt m.i.)

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 08-10-2025 20:23 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic