Nee, dat heb je niet. Speelt geen rol voor je 8 ohm speakers. Capaciteit speelt wellicht een kleine rol (voor lange kabels) bij bijvoorbeeld een gitaarkabel met een gitaarversterker met ingangsimpedantie van een megaohm.
Hier een modelletje van een gitaarversterker. Het speelt zelfs al geen enkele rol meer bij interconnects (400 ohm ingangsimpedantie), laat staan je speaker kabels. Door de lage ingangsimpedantie zit de resonantiepiek voor iedere realistische capaciteit dan vér buiten het gehoor bereik.
Daarom geef ik de voorkeur aan specifiek voor dat doel gemaakte luidsprekerkabel met voldoende doorsnede: 2,5mm2 voor kleine (surround)luidsprekers, 4mm2 voor grote (front)luidsprekers en zorg ervoor dat de versterker aan de kant van de frontluidsprekers staat. Maar dan niet extreem duur of voorzien van allemaal reclamekreten.
Totale onzin, tenzij je gigantische lengtes gebruikt. Dit tabelletje heb ik al vaker gepost

(
https://www.conrad.nl/nl/luidsprekerkabels-o2510720.html helemaal naar onder scrollen)
Zoals je ziet, als je de versterker aan de kant van de frontluidsprekers zet, volstaat een draadje van 0.326mm^2 of 0.52mm^2 waarschijnlijk al, iets anders dan 4mm^2....
Ik snap ook niet echt hoe je nou op het idee komt dat de kabels naar de fronts (dichter bij de versterker) nou dikker moet zijn dan de achterluidsprekers? Als je geen volumeverschil wilt hebben tussen de speakers moeten de speakers met de langste kabels juist de dikste draden hebben... Niet dat je dát verschil gaat horen (en anders is er altijd nog de balans knop), maar als we toch theoretisch aan het neuzelen zijn maak je ergens een denkfout met de kabeldiktes naar je speakers...
En tenslotte, wat is er 'speciaal voor dat doel gemaakt' aan een koperen luidspreker kabel vs. een koperen verlengsnoer? Een ander printje op de verpakking? Ja, nou, het kan handig zijn dat er een rood-zwarte aders zijn zodat je de speakers niet uit fase aansluit.
[
Voor 35% gewijzigd door
Verwijderd op 18-01-2018 14:20
]