Kabels, kabels en nog eens kabels...

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.446 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Modbreak:Dit topic is een afsplitsing van Hi-fi uit China v.s het commerciele Hi-fi spul. Zoveel mogelijk offtopic posts over kabels zijn hier samengevoegd.

Als je iets te zeggen, zeuren of vragen hebt over kabels, mag het in dit topic. Hou het vooral netjes en laat anderen in hun waarde!

Mocht je willen, 1,50 euro per stuk. Maak daar maar minimaal 10 euro per stuk van!
BruT@LysT schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:54:
[...]

Hey die Neutrik cinch pluggen heb ik ook :P kosten wel 1,50 euro per stuk :) Heb ik al mijn interlinks mee gemaakt.
Maar wat voor draadje ze daar nou aan hebben hangen kan ik niet helemaal volgen :?

[ Voor 28% gewijzigd door voodooless op 08-11-2006 09:54 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:52

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 02:36:
Mocht je willen, 1,50 euro per stuk. Maak daar maar minimaal 10 euro per stuk van!
De profi serie kost zo'n 17 euro per paar, de normalere kosten onder de euro per stuk.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

BruT@LysT schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 14:26:
Kreeg ik deze Neutrik plugjes voorgeschoteld voor 1,50 euro per stuk. Heb ik er 10 gekocht, achteraf heel dom want ik had er veel meer mee moeten nemen.
83 cent excl btw per stuk :)
En ik lees nu pas dat er een enorm prijsverschil zou zitten in de profi en de normale? wat is dan precies het verschil want aan de buitenkant is het dat niet echt waar te nemen zo lijkt het.
Pro:
Afbeeldingslocatie: http://nl.farnell.com/productimages/farnell/standard/42245557.jpg

Normaal:
Afbeeldingslocatie: http://nl.farnell.com/productimages/farnell/standard/42348500.jpg

Waarom dat zoveel scheelt kwa prijs weet ik niet, maar ik zou voor de 83 cent gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Zal ongetwijfeld een mooi Rhodium gedoteerd non corrosive bullshit verhaaltje bijkomen
(ga ook voor de 0,83€ :) )

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-07 14:01
Anoniem: 184305 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 20:47:
trouwens net mijn anti-cables binnen, ben de speakerkabels nu aan het prepareren ( coating eraf schuren )
Ben ik benieuwd welke coating jij er af schuurt? Hopelijk niet die van je connectoren......? 8)7

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184305

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 184305 op 07-11-2006 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 184305 op 07-11-2006 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:51

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 184305 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:17:
die anti-cables zijn SUPER ! , alles klinkt nu gewoon zo gebalanceerd, ik hoor de tweeters niet meer apart , maar als 1 geheel van de muziek. Instrumenten helemaal uit elkaar, en als je een trompet hoort, klinkt het heel focused , je kan gewoon aanwijzen waar het geluid vandaan komt.

En wat een snelheid ook, deze kabels zitten qua klank tussen audioquest en de goedkopere ( blue heaven/ solar wind) nordost in... de rust en warmte van audioquest met de snelheid en openheid van nordost :)
* Exirion kucht en schraapt enorm z'n keel

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 184305 op 07-11-2006 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 184305 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:29:
denk wat je wilt , doe wat je wilt ....

en wees blij:)
Goed, om even aan te geven waar het mij om gaat. Lees het volgende nog eens door:
alles klinkt nu gewoon zo gebalanceerd, ik hoor de tweeters niet meer apart , maar als 1 geheel van de muziek.
Ik heb op mijn set nog nooit anders gehoord. Alleen een heel beroerd ontworpen speaker met slechte opstelling van de units zou de tweeters 'apart' kunnen laten klinken.
Instrumenten helemaal uit elkaar, en als je een trompet hoort, klinkt het heel focused , je kan gewoon aanwijzen waar het geluid vandaan komt.
Goh, dat hoor ik op mijn eigen set ook al jaren. Nog nooit anders geweest eigenlijk, zonder exotische interlinks.

Al met al geef je eigenlijk een indruk die veel 'believers' geven als ze weer 's wat nieuws hebben: "jah, eigenlijk klonk die set altijd kut maar NU heb ik het WARE gevonden!!!!111". En na een paar maanden hebben ze weer wat nieuws en verklaren ze doodleuk weer dat alles zoveel mooier, breder, neutraler en mooier gedefinieerd is geworden.

Enfin, alles wijst erop dat zo iemand zichzelf in de zeik neemt. Als er al verschillen waarneembaar zijn, dan zijn die zo subtiel dat een set onmogelijk zoveel beter kan worden. Dus alsjeblieft, hou op met die onzin :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 184305 op 07-11-2006 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 184305 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:16:ik vind het gewoon raar dat ik met kabels niks kan zeggen over de verbetering, terwijl ik met bv. een versterker upgrade vrijuit kan spreken zonder dat iemand het voor bull-shit verklaart.
Zo raar is dat helemaal niet. Een versterker, CD-speler of noem maar op is immers een actief component, dat actief dingen met het signaal doet. Een kabeltje doet niet meer dan transport van het signaal van de ene naar de andere kant. Daar kan niet zo veel mee mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

>:)

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 184305 op 07-11-2006 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Het jammer is ook dat het gros van de believers dat niet is. Ze geloven in de meest geweldige theorieen en slikken het voor zoete koek omdat ze niet beter weten. Het is erg frustrerend om dat te aanschouwen als je zelf WEL de nodige kennis hebt.

En verder beaam ik wat voodooless hierboven zegt. Ik wilde zelf net zoiets typen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 184305 op 07-11-2006 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163665

200 euro aan kabels is toch niet in verhouding met de versterker die ik hierboven zie, of zeg ik nou iets heel raars?

edit: ik had nog niet gelezen dat je kabels als actieve componenten beschouwd. Ik dacht altijd dat halfgeleider, buizen etc. actieve componenten zijn. Condensatoren, weerstanden en spoelen zijn bij mijn weten passief - en daar vallen ook draadbruggen ........ en dus kabels onder.

Actief: zijn in staat om een signaal te versterken.
Passief: kunnen enkel verzwakken.

Ik kan het overigens wel waarderen, dat je de kabeldiscussie weer probeert aan te wakkeren. 8)

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 163665 op 31-10-2006 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 163665 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:21:
200 euro aan kabels is toch niet in verhouding met de versterker die ik hierboven zie, of zeg ik nou iets heel raars?
Idem voor de speakers die eraan hangen, maar goed. Als hij denkt dat het beter klinkt: prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 184305 op 07-11-2006 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 184305 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:39:
Ouwe kabels is het met stemmen Sliss Sliss Sliss en Boem Boem Boem en het midden is ene drap.
Kijk, en hiermee maak je jezelf nou erg ongeloofwaardig :) Ik vind idd dat die B&W's niet bepaald strak in het laag zijn en dat er met de tweeters 'iets' mis is. Omdat het midden zich verhoudt tot laag en hoog gaat dan automatisch ook daar iets mis. En als jij wil beweren dat een paar interlinks, die hoogstens heel subtiele invloeden op het geluid kunnen hebben (en zelfs dat is al discutabel als de vorige interlinks geen dropvetertjes van 2 euro waren), dat allemaal magischerwijs wegpoetsen dan geloof ik je echt niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geloven is gewoon een kwestie van je geest leegmaken hoor.
Dat kan elke kabelwhisperer je wel vertellen.

Maar on topic, wat is er vandaag uit china gekomen ?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 163665 op 31-10-2006 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 128% gewijzigd door Anoniem: 184305 op 07-11-2006 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Anoniem: 184305 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:13:
Die zwaktes in mijn speakers heb je gelijk in, maar die werden alleen maar versterkt door die bekabeling, met nordost ertussen klonk het ook al een stuk beter.
Zwakke punten van je speakers kun je NOOIT rechttrekken met een kabel. Begin nou niet over de minimale weerstand van een kabel, want die waarde is natuurlijk te verwaarlozen.

Bovendien is een kabel een passief component, die alleen maar voor verslechtering (verlies) kan zorgen, niet voor winst. Als alle believers dan blijven volhouden dat iedere kabel anders klinkt, dan beweren zij dus eigenlijk dat geen enkele fabrikant een kabel van 1 meter kan maken zonder enig verlies van het oorspronkelijke signaal. ....My ass! 8)7

Het is niet erg dat je de technische kant niet kent, maar blijf niet (zoals alle andere believers) stug volhouden dat jij het bij het juiste eind hebt omdat jij verschil ervaart. Dat verschil ervaar jij door Psygoakoestiek. Zoek maar eens op htforum op wat dat precies is, daar heb ik namelijk bergen info gepost.

[ Voor 118% gewijzigd door voodooless op 31-10-2006 19:57 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Anoniem: 184305 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:39:
en dat doet het ook! Ouwe kabels is het met stemmen Sliss Sliss Sliss en Boem Boem Boem en het midden is ene drap.
Dus zo subtiel was het verschil niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:50:
Bovendien is een kabel een passief component, die alleen maar voor verslechtering (verlies) kan zorgen, niet voor winst.
Als iets heel slecht is kan het wel beter worden :+

Laten we die kabels ff varen. Robbert is er blij mee, en misschien mogen we ze binnenkort eens een keer proeven. Is in ieder geval iets om naar uit te kijken, ongeacht hoe je over dit soort zaken denk :)

Btw, sorry voor je edit Barry, verkeerde knopje. Ben nog een beetje een MOD noob :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
voodooless schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 16:37:
[...]

[...]

Pro:
[afbeelding]

Normaal:
[afbeelding]

Waarom dat zoveel scheelt kwa prijs weet ik niet, maar ik zou voor de 83 cent gaan :P
toon volledige bericht
Bij de pro versie maak je eerst aard kontakt daarna het geluids kontakt.
Bij de standaard versie maak je eerst geluid dan aard contakt.
Hierdoor is het mogelijk dat je je luidsprekers kan opblazen.
Die massa bus schuift mee naar binnen, als je die dingen aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Antwan46 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 23:56:
Bij de pro versie maak je eerst aard kontakt daarna het geluids kontakt.
Bij de standaard versie maak je eerst geluid dan aard contakt.
Hierdoor is het mogelijk dat je je luidsprekers kan opblazen.
Die massa bus schuift mee naar binnen, als je die dingen aansluit.
Zoiets hab ik al gebrepen ja. Maar speakers opblazen... Dan moet je toch vreemde dingen uithalen hoor. En verwissel je zo vaak je stekkertjes dat dit echt interessant zou zijn?

In ieder geval is de naam "Pro" dan ook overduidelijk, want in die kringen verwisselen ze inderdaad vaker de stekkers (al gebruiken ze daar ook liever XLR natuurlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195381

Anoniem: 184305 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:25:
nee joh, van de speaker kabel , ik sluit het bare-wire aan.. maar de eichmann bullets zijn te strak voor op de G&W versterker :(
De Eichmann bullets moet je, volgens de fabrikant, de eerste keer voor gebruik met een fohn verwarmen, dan krijg je ze makkelijker aangesloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Exirion schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:00:
[...]

* Exirion kucht en schraapt enorm z'n keel
Tja, haat kou en regen, verkouden misschien? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

precies wat ik gedaan heb, toen gingen ze er wel op.... Die RCA's van de G&W zijn super strak :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voodooless schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:22:
[...]

Zo raar is dat helemaal niet. Een versterker, CD-speler of noem maar op is immers een actief component, dat actief dingen met het signaal doet. Een kabeltje doet niet meer dan transport van het signaal van de ene naar de andere kant. Daar kan niet zo veel mee mis gaan.
Ahum, da's een beetje kort door de bocht genomen, er zijn toch echt wel degelijk bepaalde factoren waardoor de ene kabel een betere signaaloverdracht heeft dan de andere,,,,,,,
(zonder hier al te diep op in te gaan,,, O-) )

[ Voor 92% gewijzigd door een moderator op 01-11-2006 19:14 . Reden: Oops, did it again, orgineel hersteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Exirion schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:36:
[...]

Het jammer is ook dat het gros van de believers dat niet is. Ze geloven in de meest geweldige theorieen en slikken het voor zoete koek omdat ze niet beter weten. Het is erg frustrerend om dat te aanschouwen als je zelf WEL de nodige kennis hebt.

En verder beaam ik wat voodooless hierboven zegt. Ik wilde zelf net zoiets typen ;)
Ik ben nu al sinds een jaar of tien bezig met DIY zaken, voornamelijk kabelontwerpen.

Als ik jullie nu vertel dat hier, mits je installatie het toelaat, de meeste (prijstechnisch gezien) winst te behalen valt met een beetje geknutsel e.d., dan wordt ik zeker verbannen naar Siberie? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 195381 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 19:07:
Ahum, da's een beetje kort door de bocht genomen, er zijn toch echt wel degelijk bepaalde factoren waardoor de ene kabel een betere signaaloverdracht heeft dan de andere,,,,,,,
(zonder hier al te diep op in te gaan,,, O-) )
Might be, maar om factoren minder dan al die actieve componenten doen! En de factoren die misschien aanwezig zouden zijn, hebben vaak niks te maken met de waarnemingen die men bij een kabelwissel doet. Scepsis is dus gewoon gezond.

Maar ff ontopic: ik ga komende week mijn Magic Boat vergelijken met een Arcam CD23 (geloof ik). ben benieuwd :)
Anoniem: 195381 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 19:11:
Als ik jullie nu vertel dat hier, mits je installatie het toelaat, de meeste (prijstechnisch gezien) winst te behalen valt met een beetje geknutsel e.d., dan wordt ik zeker verbannen naar Siberie? ;(
Zeker niet, maar met kabels en believers heeft dat ook niks te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 01-11-2006 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-04 16:22

BruT@LysT

Fear and Loathing

Anoniem: 195381 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 19:11:
[...]

Ik ben nu al sinds een jaar of tien bezig met DIY zaken, voornamelijk kabelontwerpen.

Juist, gewoon zelf klussen, is nog een stuk leuker ook :Y)

Maargoed, ik heb zelf ook altijd zo het gevoel bij dure kabels dat ik opgelicht wordt en dan zie ik al zo'n knaap in zijn vuistje lachen. Al zou een kabel van 100+ euro beter zijn, dan zou ik nog uit principe zelf een kabel maken en eventueel het verlies in kwaliteit als deze er al zou zijn voor lief nemen. Ik vind dat er ook een hoop meer waarde zit aan iets zelf bouwen. Iemand die op de proppen komt met een 10.000 euro audioset omdat zijn portemonne dit toelaat heb ik niet zoveel mee. Dat vind ik dan weer meer 'pats gedrag' en heeft totaal geen emotionele waarde. Naar de winkel stappen en "doe mij die maar" zeggen is veel te makkelijk.
Maar natuurlijk kan niet iedereen alles zelf, daar is weer het nodige tijd en geduld bij gebaat. Neemt niet weg dat ik wel eens wat vraagtekens plaats bij het gepats en ge'voodoo' van veel audio enthousiasten. (audiofiel komt me de strot uit) Lijkt meer op een vorm van eigen imago strelen dan dat deze persoon er ook echt van geniet.

[ Voor 14% gewijzigd door BruT@LysT op 01-11-2006 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voodooless schreef op woensdag 01 november 2006 @ 19:18:
[...]

Might be, maar om factoren minder dan al die actieve componenten doen! En de factoren die misschien aanwezig zouden zijn, hebben vaak niks te maken met de waarnemingen die men bij een kabelwissel doet. Scepsis is dus gewoon gezond.

Maar ff ontopic: ik ga komende week mijn Magic Boat vergelijken met een Arcam CD23 (geloof ik). ben benieuwd :)

[...]

Zeker niet, maar met kabels en believers heeft dat ook niks te maken.
Scepsis is ALTIJD gezond!

Ikzelf heb mij altijd tot de schare mensen gevoegd die niets zagen in de zogenaamde High-End kabels. Totdat ik 5 jaar geleden een Reference kabel van Transparent te leen kreeg.
Destijds had ik, dacht ik, al goede (zelf gemaakte) kabels. Het was een ontnuchterende vergelijking.
Dit betekende voor mij dus dat er wel degelijk van alles met kabels mogelijk was.
Na heeeeeel veel speurwerk en uren (maanden in totaal) knutselen en solderen kwam ik tot een aantal conclusies. Zowel geleidermateriaal als dieelctricum als kabelopbouw kunnen van grote invloed op de geluidskwaliteit zijn. Nochmaals, als je set het toelaat!
Ik kan wel een tipje van de sluier lichten m.b.t. mijn bevindingen:
Geleidermateriaal moet zuiver zijn (zo min mogelijk verontreinigingen bevatten), moet traag getrokken zijn (volgens het Dr. OHNO principe) OF achteraf cryogeen behandeld zijn (het effect is hetzelfde ). Voor dit soort geledermateriaal hebben ze een naam uitgevonden: single crystal copper of silver. Als dit materiaal gebruikt wordt in welk kabelontwerp dan ook, hoor je een positieve verandering t.o.v. eenzelfde kabelprincipe met "normaal" geleidermateriaal.

Dan heb ik het nog niet eens over de opbouw, (inductie / capaciteit), HF-instraling (beinvloed dus je ACTIEVE componenten). Gelijkstroomweerstand interesseert mij veeeeel minder, hierdoor gaat over het algemeen alleen de demping naar de knoppen.

Het is dat ik een end uit de buurt woon (Maastricht), maar eenieder van jullie is van harte uitgenodigd
om bij mij thuis een vergelijkend warenonderzoek te doen ;-)
B.t.w., ik wil niet opscheppen, maar ook de exhorbitant dure kabels, uiteraard vergezeld van hun eigenaren, zijn van harte welkom!

Oeps, da's offtopic, maar toch leuk om het zo af en toe eens even over te hebben :+

O-) O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zeg eens Alex, wie zijn verkooppraatje zit je nu eigenlijk na te praten?
Traag getrokken............. gekker moet het toch niet worden hoor. :) :) :)
En nogmaals, kabels zijn geen actieve componenten in de electronica.

edit: gelukkig wordt dit afgekapt, want ik ben me eigenlijk boos aan het maken ;)

En meneer aca, je kan wel mrs. electronica zijn en een hoop spulletjes afkraken, maar kom eens met relevante voorbeelden en voorstellen voor verbetering van jouw kant, dan gaan we pas praten.
Tot aan die tijd ben ik professor.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 163665 op 01-11-2006 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 184305 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 12:36:
Ik heb dat ontdekt ja, dat power filters niet altijd goed werken, ik sloot een mit z-cord II aan op mijn G&W versterker en het klonk heel saai en naar achteren met heel weinig laag, de warmte was ook helemaal weg.
Volgens mij heb jij teveel fantasie ofzo 8)7 Of gebruik je soms geestverruimende middelen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163665 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 19:01:
Ik vraag me af: "saai naar achteren" dat vezint een mens toch niet zelf. En dit soort beschrijvingen schieten hopeloos tekort om een geluid te omschrijven.

Maar dat terzijde, daarom post ik niet.

Mijn vraag: ik speel met het idee - nee, ik heb het al uitgevoerd (marantz 7400 hoog - dussun v8i laag)- om mijn speakers te bi-ampen. Het resultaat is zeer positief. Eigenlijk wil ik de midden/hoge tonen aansturen met een buizenversterker, om zo de muzikaliteit van een buizenamp te combineren met de power van een transistoren versterker voor het laag.

Vanwege het niet onbelast laten spelen van een buizenversterker heb ik twijfels over de haalbaarheid hiervan. In het geval dat je alleen midden en hoog door de buizenversterker laat doen, zal in het onderste frequentiebereik de versterker onbelast spelen. Ik kan me voorstellen dat je op die manier alsnog een eindtravo om zeep helpt.
Ik heb dat zelf ooit met een Dynaco Dynakit stereo 50 gedaan i.c.m. met een Yamaha eindbak.
Dat leverde geen problemen op, tenminste niet qua belasting.
Klankmatig was het echter niet naar mijn zin, het leek er wel op dat ik vreemdsoortige fasefouten kreeg. Gewoon uitproberen zou ik zeggen, denk dat je voor je buizenversterker niet bang hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Anoniem: 184305 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 20:02:
ik beschijf hier in mijn eigen woorden wat ik gehoord heb, als sommige van jullie ook niet in power filters geloven vind ik het best. Begin het een beetje zat te worden , al die rare reacties
( geestverruimende middelen?)

Dit is mijn laatste post totdat ik de jolida binnenkrijg.... kan hier alleen maar over "actieve componenten" praten zonder gekke reacties te krijgen
En ik (of wij) zijn het hier zat dat mensen zo over passieve componenten praten. Ik meen dit serieus, jij bent in een HELE korte tijd gehersenspoelt met deze onzin, logisch dat je het dan zelf gaat geloven! Anders had die hele marketing in kabels geen nut gehad.

200 meter achter elkaar is de boel aangesloten met prutkabels en jij denkt bij die laatste meter nog verschil te kunnen maken. Prachtige uitspraak, die vaak langskomt, maar helaas niet vaak genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:38

mr_petit

opperprutser

Laat ik ook maar een duit in het zakje doen :P
Op zich vind ik het helemaal niet erg dat mensen in verschillen in kabels geloven enz.
Waar ik mij mateloos aan stoor zijn de absurde prijzen. Gek genoeg klinkt die hele dure kabel dan ook stukken beter. Totdat er een ander merk langskomt... duurder en weer beter (recenties waar een product finaal de grond in geboord wordt bestaan eigenlijk niet; logisch als de productleverancier gelijk adverteerder is 8)7).
En waar betaal je voor?
Neem die anti ic kabels. Kan best zijn dat ze werelds klinken en dat het een enorm verschil is. Het blijft gewoon wat lakdraad (dat laten ze op hun site al doorschemeren) in een veer gebogen met wat neutrik tulpjes à 1,5euro. Kosten: 4x1,5 euro en laat het draad 50 cent kosten. Totaal aan materiaalkosten (winkelverkoopprijs!): 6,5euro. Verkoopprijs complete kabels 100 euro.
Met zo'n tarief hebben ze daar zeker hersenchirurgen kabeltjes aan het solderen.

En dan begin ik nog geen eens over de Harmonix "room tuning devices" (16 opplakviltjes (voor onder je stoel ja) voor 700 euro)).
Ik heb er vaak over nagedacht om de hifi wereld in te stappen met een stel voodoo verhalen en een onzinproduct gelikt verpakt met wat krimpkousjes in trendy kleurtjes (weet ik veel, masterbase plaatjes met hout (voor een warme klank), met koolstof (voor veel micro details (wtf zijn microdetails?!?). winstpercentage minimaal 1000%). Mijn geweten heeft dit tot nu toe tegengehouden. Momenteel ambieer ik een carriere als wapenhandelaar; da's dan nog een fatsoenlijk beroep 8)7

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweetniks
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04-2022
blobber schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 22:36:
[...]

Ik vind het mooi dat je zo'n muziekbeleving hebt, :/ ik snap al die zuurpruimen met hun kritiek ook niet zo, :/ als die kabels, filters, whatever voor jou een enorme verbetering zijn |:( , wie ben ik dan om te zeggen dat het niet zo is O-) (en dat je waarschijnlijk aan de drugs bent) ?
Muziekbeleving is nou eenmaal zeer persoonsgebonden, waar de één al tevreden is met Bose melkpakjes, zal de ander pas tevreden zijn met $xxxxxxx speakers, so what? :O Vrijheid blijheid, 8)7 zolang ze hun ideeën niet aan me gaan opdringen :X heb ik er geen problemen mee. :)
Altijd maar het zelfde liedje.
Bla Bla Bla echt waar zeg kom op man gasten, het wordt nou wel erg standaard hiero steeds maar weer hetzelfde.
Zelfde idioten die uitlokken zelfde zielige antwoorden zoals hierboven ahum. :|
hou nou toch es een keer op met die zooi :'(
:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
ikweetniks schreef op maandag 06 november 2006 @ 21:33:
[...]

Altijd maar het zelfde liedje.
Bla Bla Bla echt waar zeg kom op man gasten, het wordt nou wel erg standaard hiero steeds maar weer hetzelfde.
Zelfde idioten die uitlokken zelfde zielige antwoorden zoals hierboven ahum. :|
hou nou toch es een keer op met die zooi :'(
:|
Wat is er mis met zijn reactie :? :X

En het is wel heel erg fout om op een tweakers forum te zeggen dat we moeten stoppen met praten over de techniek achter bepaalde componenten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Barry|IA schreef op maandag 06 november 2006 @ 21:54:
En het is wel heel erg fout om op een tweakers forum te zeggen dat we moeten stoppen met praten over de techniek achter bepaalde componenten :X
Ach, met veel verstokte Christenen moet je ook niet in discussie gaan over wat in de Bijbel geschreven staat. Vooral niet nadenken maar gewoon heilig geloven O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 21:12
Met alle respect, ik ben dan geen mod, maar kunnen jullie kappen met spammen en gewoon on-topic blijven? Jij zou als ex-mod ook beter moeten weten Exirion. Inkoppers n.a.v. eerder posts zijn erg verleidelijk maar dragen niet toe tot een sterkere inhoud van dit topic.
Uiteindelijk draait het om Hi-fi uit China vs. Western Hi-fi..!

Ontopic:

Vandaag de TNT aan de deur gehad voor de Classic 6.10, was niet thuis grrrrr... Ik laat hem morgen bij de buren bezorgen. Wat mij wel opviel is dat er NIKS nog bijbetaald moet worden. Ik ben gewend wel wat te betalen aan douane kosten. Naast dat is Ornec NIET de afzender! Blijkbaar rechtstreeks uit de fabriek?!? We zien het morgen wel, zal proberen foto's te posten als ik bijtijds thuis ben.

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443

Exirion schreef op maandag 06 november 2006 @ 22:36:
[...]

Ach, met veel verstokte Christenen moet je ook niet in discussie gaan over wat in de Bijbel geschreven staat. Vooral niet nadenken maar gewoon heilig geloven O-)
Kom op zeg!!! Buiten het feit dat je mij hier direct mee beledigd, is het totaal onnodig, feitelijk onjuist en jouw niveau onwaardig.

ik roep hierbij iedereen op reacties te editen en dit soort offtopic onzin te verwijderen
Mensen die dit nalezen hebben er immer totaal niets aan.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 07-11-2006 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik heb deze post verwijderd omdat daar andere wegen voor zijn :)

[ Voor 204% gewijzigd door blobber op 07-11-2006 14:24 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Oke, dit is een afsplitsing van alle kabelzooi die ik in Hi-fi uit China v.s het commerciele Hi-fi spul. heb kunnen vinden.

@robert: Ik vind het niet zo netjes dat je je posts leeg hebt gehaald. Is niet echt getuige van vertrouwen in je eigen mening als je het mij vraagt.

[ Voor 33% gewijzigd door voodooless op 07-11-2006 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 03:59:
[...]

ik roep hierbij iedereen op reacties te editen en dit soort offtopic onzin te verwijderen
Mensen die dit nalezen hebben er immer totaal niets aan.
Dacht dat dit de bedoeling was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Kabelfabeltjes over fantastische verschillen geloof ik niet zo, als er verschil is zal het echt minimaal zijn. Maar vind het hele kabel gebeuren wel minder belachelijk dan sjoelschijven en porseleinen standaardjes voor je speakerkabels ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:28
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 14:25:
Kabelfabeltjes over fantastische verschillen geloof ik niet zo, als er verschil is zal het echt minimaal zijn. Maar vind het hele kabel gebeuren wel minder belachelijk dan sjoelschijven en porseleinen standaardjes voor je speakerkabels ;(
Vergeet de stiften om het randje van je CD's zwart te maken, en de speciale zwarte CD-R's die je muziek beter laten klinken niet :9 :Y) :9

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443

Nee, ik bedoelde juist die onzinnige reacties op jou. Als je puur je waarnemingen weergeeft is dat alleen maar goed. Alleen in een topic over Chinese spullen is dat een beetje off-topic en moet je er natuurlijk niet al te lang over doorgaan.
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 14:25:
Daar sluit ik me bij aan. Met dit verschil dat ik al lang geleden gehoord heb dat verschillende kabels wel degelijk verschil maken. Met de verkeerde kabel kun je het geluid behoorlijk verslechteren, met een goede kabel kun je het niet ineens fantastisch laten klinken.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 07-11-2006 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo allemaal,

Ik start dit topic omdat ik van mening ben dat er openlijk en eerlijk, zonder iemand in een kwaad daglicht te plaatsen, over de kwaliteit van kabels en dergelijke gediscussieerd moet kunnen worden O-)

In een ander topic begreep ik al snel dat een discussie over kabels door velen als gezwets en Voodoo afgedaan werd. Het mag onderhand wel duidelijk zijn dat er wel degelijk verschillen tussen de diverse aangeboden kabels bestaan, echter het prijsniveau is dermate hoog, dat wij, Jan Modaal, deze kabels niet kunnen of willen aanschaffen :'(

De zwakste schakel

Hoe beter de kwaliteit van je installatie, en daarmee bedoel ik het geheel, dus ook acoustiek, netspanning e.d., des te groter kan het geluidsverschil tussen de aangesloten kabels zijn.
De zwakste schakel bepaalt immers je uiteindelijke resultaat.

Het moge duidelijk zijn dat b.v. Truffelsaus op een hamburger, die bedolven is onder de Mayo en Ketchup, niet tot zijn recht komt, ook al is die Truffelsaus nog zo lekker!

Wildgroei

Helaas zijn er te veel fabrikanten die een matig produkt voor een veel te hoog bedrag aanprijzen.
De inferieure kwaliteit van deze kabels werpt een slecht daglicht op de hele materie, dit alles ten koste van de fabrikanten die enorm veel research in hun ontwerpen gestoken hebben, en wel degelijk verantwoord bezig zijn.

Waarom zijn goede kabels zo enorm duur?

Over het algemeen betaal je bij kabels niet zozeer de gebruikte materialen, maar meer de onderzoekskosten. Ook zijn er (handgemaakte) kabels welke enorm arbeidsintensief zijn.

Tevens is het een commerciele kwestie. Het zou ook niet verantwoord zijn om "de beste" kabel te verkopen voor een minimaal bedrag. Ten eerste zouden deze kabels dan terecht komen op plaatsen waar ze absoluut niet thuis horen (in een slechte set), en hier dus ook niet ten volle benut worden. Dit zou er dan alleen maar voor zorgen dat deze kabel een slechte naam zou krijgen, onterecht natuurlijk. Ten tweede is een faktor 10 vanaf fabriek tot de uiteindelijke eindgebruiker tegenwoordig al heel normaal. Meestal komt dit door de tussenhandel die er uiteindelijk ook aan moet verdienen.
Zij moeten tenslotte ook zorgdragen voor een goed advies, garantie en nazorg.

Kunnen we zelf een goede kabel maken, en waar moeten we dan op letten?

Het gebruikte geleidermateriaal
Koper en zilver zijn de meest gebruikte materialen. Het ene koper (of zilver) is echter het andere niet.

De geleider mag zo weinig mogelijk verontreinigingen hebben. Zogenaamd OFC (Oxygen Free Copper)is wel zo'n beetje de laagste kwaliteit die je moet gebruiken. Beter is zogenaamd 6N koper. 6N staat in dit geval voor Six Nines, dus een zuiverheid van 4 negens NA de komma. Deze aanduiding heb je zowel bij koper als zilver.

Nog beter is het koper of zilver dat volgens een speciaal procede gemaakt wordt. Dit koper, of zilver, wordt vaak aangeduid met OCC koper(of zilver). OCC staat voor Ohno Continous Casting. Dit produktieproces is uitgevonden, en gelicenseerd, door de Japanse Dokter Ohno.

Wat is nou zo speciaal aan OCC koper of zilver?

Koperdraad wordt normaliter vloeibaar getrokken door een mal welke sterk gekoeld wordt.
Doordat de buitenkant van het koper al gestold is, en de binnenkant nog vloeibaar is, ontstaat er een kristallijne struktuur. Koper dat volgens deze wijze getrokken wordt bezit al gauw 50 kristalovergangen per meter (per geleider)!

Koperdraad, getrokken volgens het Ohno principe, wordt veel langzamer getrokken, vandaar ook de benaming traaggetrokken koper. De mal waar het koper doorheen getrokken wordt, word niet gekoeld. Het koper bezit dan ook zijn oorspronkelijke vorm en heeft een kristallengte van 125 meter!!!!! Dit betekent dat het signaal dat door zo'n geleider gestuurd wordt, slechts EEN kristal overgang te overbruggen heeft op 125 meter.
Bij normaal getrokken koper heeft het signaal 50x125=6250 kristalovergangen te overbruggen. En dat is dus PER geleider!!

Een luidsprekerkabel van 2,5mtr., opgebouwd uit b.v. 1000 draadjes, levert bij OCC koper dus maximaal 1000 kristallen op ( en als je geluk hebt GEEN).
Bij normaal of OFC koper is dat 2,5x50x1000=125.000 kristallen.

Is het zo vreemd dat er alleen al een geluidsverschil bestaat tussen gebruik van deze twee kopersoorten?

Voor meer info over OCC zie: http://www.neotechcable.com/upocc.htm

Welke isolator is nou het beste?
In principe is geen enkele isolator ideaal, echter de natuurprodukten zoals zoals linnen e.d. zijn uitermate geschikt hiervoor. Dit omdat ze het signaal niet beinvloeden.

Welk kabelprincipe is nou het beste?

Hierop is het antwoord: GEEN
Het zijn allemaal compromis, de kunst is nu het beste compromis te sluiten.

Nou, nu zijn we zo'n beetje aanbeland waar ik zijn wilde _/-\o_ _/-\o_

Wie is er b.v. voorstander van gevlochten kabels en waarom?
Wie is er b.v. voorstander van getwiste kabels en waarom?
Wie is er b.v. voorstander van afgeschermde kabels en waarom?

Als laatste even dit:

Mochten er mensen zijn die zich geroepen voelen met dit verhaal de draak te steken omdat ze nog nooit het verschil tussen diverse kabels hebben kunnen waarnemen, wees dan zo vriendelijk om eerst eens een afspraak te maken bij een gerenommeerde audiowinkel om een vergelijk te kunnen maken tussen het aangebodene. Oh ja, onder gerenommeerde audiowinkels versta ik dus niet zo'n keten van winkels maar een echte specialist zoals b.v. de firma Rhapsody in Hilversum. (is trouwens GEEN reclame hoor O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 20:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jeuj, weer een kabeldiscussie :o
Het hoorbare effect zit hem voornamelijk tussen de oren, en is net als versterkers een kwestie van smaak. Voor de een zal dat anders zijn als voor de ander. DUs ben bang dat je startpost (hoe mooi ook :) ) weinig hout snijdt...

Welkom op GoT btw *O*

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Leuk verhaal: maar ik mis een belangrijk ding, namelijk een wetenschappelijke verklaring. Leuk dat er kristalovervangen zijn, maar wat zegt dat? Zoals het er nu staat is het niet meer dan yet another marketingpraatje. Wil je dus serieus iets vertellen, zul je toch echt meer uit de kast moeten halen.

En luisteren in winkel moet je per definitie niet doen lijkt me. Daar zijn de verkoopbelangen veel te groot.

Doe mij maar een gevlochten, getwiste afgeschermde kabel, in ieder geval als interlink.

Ik heb het topic toch maar gemerged, want anders wordt het zo'n wildgroei. Laten we het gewoon centraal houden, en vooral ook netjes en beschaafd.

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 07-11-2006 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Eagle schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 15:39:
Jeuj, weer een kabeldiscussie :o
Het hoorbare effect zit hem voornamelijk tussen de oren, en is net als versterkers een kwestie van smaak. Voor de een zal dat anders zijn als voor de ander. DUs ben bang dat je startpost (hoe mooi ook :) ) weinig hout snijdt...

Welkom op GoT btw *O*
Een geluidsinstallatie, inclusief kabels e.d., heeft als taak het bronsignaal te reproduceren.
Dit betekent letterlijk dat er niets aan toegevoegd of aan weggelaten mag worden.
Ik weet het, het is een boute uitspraak, maar smaak heeft hier helemaal niets mee van doen O-)
Als je het origineel niet mooi vindt, dan zul je het bij de opname of de muzikanten moeten gaan zoeken ;)

Bedankt trouwens om mij welkom te heten _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voodooless schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 15:44:
Leuk verhaal: maar ik mis een belangrijk ding, namelijk een wetenschappelijke verklaring. Leuk dat er kristalovervangen zijn, maar wat zegt dat? Zoals het er nu staat is het niet meer dan yet another marketingpraatje. Wil je dus serieus iets vertellen, zul je toch echt meer uit de kast moeten halen.

En luisteren in winkel moet je per definitie niet doen lijkt me. Daar zijn de verkoopbelangen veel te groot.

Doe mij maar een gevlochten, getwiste afgeschermde kabel, in ieder geval als interlink.

Ik heb het topic toch maar gemerged, want anders wordt het zo'n wildgroei. Laten we het gewoon centraal houden, en vooral ook netjes en beschaafd.
Helaas ben ik natuurkundig en chemisch niet dermate onderlegd om het verschil te onderbouwen.
Het mag echter duidelijk zijn dat iedere overgang gepaard gaat met verliezen, in welke mate dat meetbaar is weet ik niet. Ik weet in ieder geval wel dat twee kabels die kwa opbouw identiek zijn en waarvan de ene OCC gebruikt en de andere OFC, het geluidsverschil is dat de OCC kabel beter reproduceert. Kwa klank uit zich dat in een muzikalere reproduktie. Ik heb dat proefondervindelijk vastgesteld met diy kabels.

Uiteraard spelen in een winkel de verkoopbelangen een grote rol, echter daar moet je doorheen prikken. Je kunt dan in ieder geval HOREN dat er een VERSCHIL waar te nemen valt.
In welke mate dat is, en of je daar geld voor over hebt, staat hier niet ter discussie.

Bedoel je nou gevlochten of getwist? Of gebruik je gevlochten geleiders die je samen gaat twisten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Anoniem: 195381 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 15:33:
Mochten er mensen zijn die zich geroepen voelen met dit verhaal de draak te steken omdat ze nog nooit het verschil tussen diverse kabels hebben kunnen waarnemen, wees dan zo vriendelijk om eerst eens een afspraak te maken bij een gerenommeerde audiowinkel om een vergelijk te kunnen maken tussen het aangebodene.
Telt een blinde luistertest onder puristen waar ik bij was en waaruit bleek dat ze het verschil tussen een 4 mm² bouwmarktinstallatiekabel en astronomisch dure kabels niet konden horen? Ok, dit gaat over luidsprekerkabel - niet interlinks - maar die mensen beweerden voor de blinde test ook bij hoog en bij laag dat het verschil gigantisch was en dat je steendoof moest zijn om het niet te horen... En dit is geen uniek voorbeeld. Ik heb aan heel wat luistertesten deelgenomen en de enige conclusie die ik eruit kon trekken is een zware teleurstelling in het puristenwereldje.

Als je een verschil wil horen dan zul je het horen - ook al is het er niet. Dat is psycho-akoestiek en iedereen is daar onderhevig aan. De hersenen hebben een grote invloed op de perceptie van het geluid. Zeker in een subjectieve omgeving als een winkel waar je beïnvloed wordt door de verkoper kan dit een grote rol spelen. Eigenlijk doet de omgeving waarin je test er niet al te veel toe, zolang de test maar goed dubbelblind uitgevoerd wordt. En dan zul je merken dat die enorme verschillen tussen kabels die je zweert waar te kunnen nemen smelten als sneeuw voor de zon...

Ik ga niet beweren dat een lampendraad een goede luidsprekerkabel is, of een veterdrop een goede interlink, maar vanaf een bepaalde kwaliteit zal het verschil enkel tussen je oren bestaan. Dat wil niet zeggen dat je geen enorm dure hardware mag kopen. Als jij jezelf er beter bij voelt dan moet je dat zeker niet laten. Maar lach zij die de verschillen niet kunnen horen niet uit, want hoogst waarschijnlijk lukt het je zelf ook niet in een correct uitgevoerde test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 195381 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 16:05:
Helaas ben ik natuurkundig en chemisch niet dermate onderlegd om het verschil te onderbouwen.
Het mag echter duidelijk zijn dat iedere overgang gepaard gaat met verliezen
Kijk, en daar dan al meteen een probleem, want wat mij betreft is dat dus helemaal niet duidelijk.
Je kunt dan in ieder geval HOREN dat er een VERSCHIL waar te nemen valt.
Dat kun je alleen maar met een dubbelblinde test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SatCP schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 16:15:
[...]
Telt een blinde luistertest onder puristen waar ik bij was en waaruit bleek dat ze het verschil tussen een 4 mm² bouwmarktinstallatiekabel en astronomisch dure kabels niet konden horen? Ok, dit gaat over luidsprekerkabel - niet interlinks - maar die mensen beweerden voor de blinde test ook bij hoog en bij laag dat het verschil gigantisch was en dat je steendoof moest zijn om het niet te horen... En dit is geen uniek voorbeeld. Ik heb aan heel wat luistertesten deelgenomen en de enige conclusie die ik eruit kon trekken is een zware teleurstelling in het puristenwereldje.

Als je een verschil wil horen dan zul je het horen - ook al is het er niet. Dat is psycho-akoestiek en iedereen is daar onderhevig aan. De hersenen hebben een grote invloed op de perceptie van het geluid. Zeker in een subjectieve omgeving als een winkel waar je beïnvloed wordt door de verkoper kan dit een grote rol spelen. Eigenlijk doet de omgeving waarin je test er niet al te veel toe, zolang de test maar goed dubbelblind uitgevoerd wordt. En dan zul je merken dat die enorme verschillen tussen kabels die je zweert waar te kunnen nemen smelten als sneeuw voor de zon...

Ik ga niet beweren dat een lampendraad een goede luidsprekerkabel is, of een veterdrop een goede interlink, maar vanaf een bepaalde kwaliteit zal het verschil enkel tussen je oren bestaan. Dat wil niet zeggen dat je geen enorm dure hardware mag kopen. Als jij jezelf er beter bij voelt dan moet je dat zeker niet laten. Maar lach zij die de verschillen niet kunnen horen niet uit, want hoogst waarschijnlijk lukt het je zelf ook niet in een correct uitgevoerde test.
toon volledige bericht
Uiteraard telt die luistersessie/test met bouwmarktinstallatiekabel.

Ik kan niet meettechnisch verklaren waarom sommige kabels (ja, niet alle) beter "klinken" dan andere, ik kan alleen maar proberen te verklaren waar de geluidsverschillen in zitten. Ik heb mij daar de afgelopen 10 jaren, en in het bijzonder de afgelopen 5 jaren, erg intensief mee bezig gehouden.

Het probleem zit'em vaak in het feit dat als je een andere kabel maakt, je niet EEN faktor wijzigd maar meerdere, dus dan wordt het al snel moeilijk uit te zoeken waardoor het verschil optreedt.

Ik heb een leuk voorbeeld:

Mijn woonkamer/luisterkamer meet 4 mtr. bij 8 mtr. De luisterpositie is dus ongeveer 6,5 mtr. van de luidsprekers vandaan. Aangezien deze ruimte veel last heeft van staande golven, probeer ik die dan ook, sinds het eerste uur van bewonen, te verminderen. Dat is dus bijna niet mogelijk,,,,,

Als speaker kabel gebruikte ik Ecoflex 15. Deze kabel, die veel gebruikt wordt voor satelliet e.d., heeft 7 geleiders van 1.55 mm. Ik gebruikte een ecoflex 15 voor negatief en een voor positief.
HEEL veel koper dus. Je zou dan verwachten dat je een perfecte demping, vooral in het laag, zou moeten hebben want de gelijkstroomweerstand van deze kabel is dus wel heel erg laag (is dus hoge dempingsfaktor).
Ik heb toen een kabel gemaakt volgens het star-quad principe met occ koper en afscherming.
Het totaal aan gebruikt koper is ongeveer 1/2 dan dat van de 2x ecoflex15 kabels.

Wat schetst mijn verbazing? Ik heb VEEL minder last van staande golven in mijn kamer. Het lijkt er op dat de staande golven nu exact op een frequentie (en delen en veelvouden hiervan) plaatsvinden i.p.v. een breder gebied zoals voorheen het geval was. Het laag is nu echt een heel stuk strakker geworden, en aan druk heb ik niet hoeven inboeten.

Dit is maar een klein aspect van mijn huidige luidsprekerkabel. Wat ik hiermee wil duidelijk maken is het feit dat je met andere kabels wel degelijk een GROOT verschil kunt waarnemen.
Zo groot zelfs dat ik mijn eigen oren niet geloofde. Ik kan nu in ieder geval weer meerdere cd's uit mijn collectie draaien die ik voorheen niet meer kon beluisteren wegens een te overweldigend, door mekaar heen lopend laag. Nu heb ik laag met definitie!

Voor mij is dit relaas dus niet te verklaren, tenminste niet meettechnisch.
Meettechnisch zijn de 2x Ecoflex 15 kabels superieur aan de door mij zelf gemaakte kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 195381 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 16:57:
Wat schetst mijn verbazing? Ik heb VEEL minder last van staande golven in mijn kamer. Het lijkt er op dat de staande golven nu exact op een frequentie (en delen en veelvouden hiervan) plaatsvinden i.p.v. een breder gebied zoals voorheen het geval was. Het laag is nu echt een heel stuk strakker geworden, en aan druk heb ik niet hoeven inboeten.
Dit soort dingen zijn dus een mooi voorbeeld van dingen die onmogelijk door een kabel beïnvloed kunnen worden. Staande golven ontstaan door een samengaan van geluiden op uitgestraald op een bepaalde frequentie, op een bepaalde plek in een bepaalde ruimte met een bepaalde fase. Geen kabel doet daar wat mee.

Als je verschil hoort, zijn dat in ieder geval geen staande golven.

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 07-11-2006 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48989

Ik heb VEEL minder last van staande golven in mijn kamer.
Hier geloof ik dus werkelijk geen fl**t van. Acoustisch staande golven krijg je bij bepaalde frequenties omdat dat de golflengte van de frequentie dan exact gelijk is aan een afstand in de kamer.

Als je bij 1000 hz een staande golf krijgt zal die altijd blijven bestaan bij 1000hz no matter wat voor kabel er aanhangt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@voodooless and @spooik

Met alle respect, ik weet wat staande golven zijn, buiken, knopen,,,,,
Ik weet echter OOK dat ik hiervan in mijn kamer enorm veel last heb.

Ik beweer niet dat er met mijn kabel geen staande golven meer optreden in mijn kamer,
maar dat ik er minder last van heb!

Op de een of andere manier dempt de kabel veel beter in het laag.
Wat ik ermee wilde aangeven was dat een kabel met een 2x zo hoge gelijkstroomweerstand,
toch een vele malen betere demping in het laag kan hebben. Dus voor de techneuten onder ons:
leg mij dan maar eens uit waar die dempingsfactor van de versterker dan nog meer afhankelijk
van is dan alleen maar de aangesloten gelijkstroomweerstand en/of impedantie!!!

In dit geval geeft het dus een veel strakker laag, wat zich bij mij uit in minder last hebben van staande golven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 09:54
Het verschil tussen een dropveter en een "goede" kabel merkt de gemiddelde mens wel, al is het maar een subtiele verbetering. Ik blijf erbij dat mensen het beste 1x een goede kabel moeten kopen, en alle dropveters de prullenbak in.
De kabels die meer dan 200 euro voor een meter kosten zijn IMHO voor de mensen die ook een DVD speler hebben van ten minste 2000 euro. Tot nu toe heb ik altijd de 10 tot 15% regel gehanteerd, en dat bevalt me perfect. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rmanen schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:39:
Het verschil tussen een dropveter en een "goede" kabel merkt de gemiddelde mens wel, al is het maar een subtiele verbetering. Ik blijf erbij dat mensen het beste 1x een goede kabel moeten kopen, en alle dropveters de prullenbak in.
De kabels die meer dan 200 euro voor een meter kosten zijn IMHO voor de mensen die ook een DVD speler hebben van ten minste 2000 euro. Tot nu toe heb ik altijd de 10 tot 15% regel gehanteerd, en dat bevalt me perfect. 8)
Kijk, dat is inderdaad een inzicht waarin ik mij heel goed kan vinden.
Je kunt het echter voor nog veel minder geld veel beter krijgen, en dat is waar ik eigenlijk naartoe wil.

Er zijn zat voorbeelden te vinden van diy kabelprojecten op het internet, het ligt alleen in mijn bedoeling om het kaf van het koren te scheiden zodat we weten welke kabels we het beste kunnen fabriceren.

Tot op heden zweer ik bij star-quad, voor zowel interlinks als speakerkabels. Beiden in een afgeschermde uitvoering.

Mijn eerste star-quad was gemaakt van meetsnoer (= een legering!!!) en voldeed al uitstekend.
Echter met occ klinkt deze kabel vele malen muzikaler, en niet alleen dat,,,,(bovenstaand verhaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 195381 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:38:
Dus voor de techneuten onder ons:
leg mij dan maar eens uit waar die dempingsfactor van de versterker dan nog meer afhankelijk
van is dan alleen maar de aangesloten gelijkstroomweerstand en/of impedantie!!!
Wat dacht je van de spoel van de woofer, en misschien ook nog de seriespoel van een filter (indien aanwezig). Beiden zullen een vele malen hogere impedantie/DC weerstand hebben dan de kabel of de demping van de amp. Een dempingsfactor van 10 is voldoende om een speaker onder controle te houden. Mening buizenamp is immers zelf in staat om strak laat weer te geven, ondanks de slechte dempingsfactor.

En al was het zo, ik zie nog steeds geen mogelijkheid om de dempingsfactor te koppelen aan het dempen van staande golven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voodooless schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:49:
[...]

Wat dacht je van de spoel van de woofer, en misschien ook nog de seriespoel van een filter (indien aanwezig). Beiden zullen een vele malen hogere impedantie/DC weerstand hebben dan de kabel of de demping van de amp. Een dempingsfactor van 10 is voldoende om een speaker onder controle te houden. Mening buizenamp is immers zelf in staat om strak laat weer te geven, ondanks de slechte dempingsfactor.

En al was het zo, ik zie nog steeds geen mogelijkheid om de dempingsfactor te koppelen aan het dempen van staande golven.
Dat klopt inderdaad, dat gaf ik ook al aan, het heeft dus blijkbaar niet alleen met impedantie of dc weerstand te maken. Maar waar dan wel mee?

Strakker laag betekent dat ook die frequenties waarbij staande golven ontstaan, beter gedempt worden, of laat ik zo zeggen, beter onder kontrolle gehouden worden.

Waar dat dan aan ligt? Het is voor mij een vraag,,,,,
Feit blijft dat ik er minder last van heb, dus er heeft een verandering plaatsgevonden die positief uitwerkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Bedenk wel dat dingen die je hoort niet altijd daar vandaan komen waar je denk dat ze vandaan komen. Zo kan een verbeterd midden bedrijdagen tot het strakker lijken van het laag bijvoorbeeld.

Je verbetering (indien aanwezig) zou dus ook een heel andere oorsprong kunnen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na deze uitspraak ben ik gestop met lezen.

Jij wilt dus beweren dat als ik 2 krell eindbakken op een stel avalons aansluit met 4mm^2 kabel dat het net zo goed klinkt als mijn quad 12L's op mn Cambridge Audio 540A die ook met 4mm^2 zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 195381 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 16:57:
Ik heb toen een kabel gemaakt volgens het star-quad principe met occ koper en afscherming.
Het totaal aan gebruikt koper is ongeveer 1/2 dan dat van de 2x ecoflex15 kabels.

Wat schetst mijn verbazing? Ik heb VEEL minder last van staande golven in mijn kamer.
Precies wat ik bedoelde toen ik zei dat de gemiddelde believer geen FLAUW benul heeft waar ie het over heeft. I rest my case... :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voodooless schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 19:23:
Bedenk wel dat dingen die je hoort niet altijd daar vandaan komen waar je denk dat ze vandaan komen. Zo kan een verbeterd midden bedrijdagen tot het strakker lijken van het laag bijvoorbeeld.

Je verbetering (indien aanwezig) zou dus ook een heel andere oorsprong kunnen hebben :)
Da's inderdaad waar, in dit geval is het ook een algehele verbetering, op echt alle fronten, maar daar wilde ik het eigenlijk niet over hebben. Ik kan wel met termen gaan gooien, maar daar heeft niemand wat aan. Tevens begeef ik mij dan weer op glad ijs, want wat is ruimtelijker, breder, dieper, muzikaler en ga zo maar door. Dat is dan natuurlijk weer smaak,,,,,

Nee, dit verschil moet je gewoon horen (en dat zul je ook ;) ), ik heb het aan mensen laten horen die helemaal geen affiniteit met audio hebben (zoals mijn ouders), en natuurlijk al helemaal sceptisch tegenover dit soort zaken staan. De reacties spraken voor zich en waren voor mij een compliment.

Over het algemeen zeg ik maar: als een verandering dermate groot is dat je in een andere ruimte dan waar de speakers staan kunt horen dat er een verbetering plaatsgevonden heeft, dan is dat per definitie geen kleine. Begeef ik mij nu weer op glad ijs? ;)

Mischien moet ik wel vertellen hoe ik met dit kabelgebeuren ben begonnen, puur informatief,,

Van in de tijd dat ik op de MTS zat is audio mijn grootste hobby geworden. Altijd ben ik bezig geweest met zelfbouw, luisteren, verbeteren, luisteren, enz.
Het hele kabelgebeuren heb ik altijd gemeden omdat ik daar niet zo in geloofde. Dit was gewoon een mening die ik niet kon onderbouwen. Zeker toen ik jaren later van een kennis een MIT interlink te beluisteren kreeg. Ik draaide toen (15 jaar geleden) nog met een Dynaco buizen eindversterker op zelfbouw luidsprekers met RG213 als luidsprekerkabels en RG58 als interlinks. Na behoorlijk wat luistersessies kwam ik toen tot de conclusie dat het hele kabelverhaal onzin was, puur en alleen omdat ik op mijn eigen set geen verschil hoorde.

Fout,,,,,

Jaren later, met een geheel andere installatie, kreeg ik een Reference interlink van de firma Transparent (voormalige werknemers van MIT cables) te leen. Het verhaal was nu ineens geheel anders. Het verschil was op mijn set best groot te noemen. Vanaf toen is er bij mij veel veranderd.
Als die Transparent kabel zoveel beter kon klinken, dan moest er meer zijn. Dus surfen tot ik een ons woog en van allerhande theorien van kabelontwerpen bekijken, proto's maken, luisteren, enz.
Een maand of twee later heb ik de Transparent nog een keer te leen gevraagd en wat bleek, mijn interlink setje klonk beter. Welliswaar niet veel, maar toch,,,

Vanaf toen heb ik echt vanalles uitgeprobeerd met interlinks, andere ontwerpen, andere materialen, echter soms leidde dat tot verbeteringen op een bepaald vlak, terwijl andere aspecten weer minder goed waren.

Ik was dus op een verkeerd spoor belandt.

Surfen, surfen, solderen, prutsen, luisteren, uren met teflon wikkelen, de hele handel vervloeken, stekkers monteren, afscherming vergeten, opnieuw beginnen, vloek, tier, kortom bloed zweet en tranen (bijna ;) ) , uren laten inspelen, en toen,,,,,

zat ik op de goede weg,,,,

Ik ben uiteindelijk andersom gaan werken, gewoon kabels qua opbouw vergelijken, en materialen met mekaar gaan vergelijken, dus niet steed alle faktoren wijzigen.
Het eindresultaat is een kabel die opgebouwd is volgens het Star-Quad principe, zoveel mogelijk en zo goed mogelijk koper gebruikt, afscherming gemonteerd (aan de source kant), een weekje ingespeeld en klaar is kees.

Resultaat: rust ;) ;)

======================================================================

@Koeitje

Tuurlijk is dat niet zo, jezus man, wordt hier nou werkelijk op IEDER gebruikt woord zout gestrooid?
Tussen de regels lezen is toch niet zo moeilijk,

Zo'n uitspraak gebruik je logischerwijs alleen om mensen met een (geluids)kwalitatief minder hoogwaardig systeem niet op het verkeerde been te zetten en de indruk te wekken dat je met kabels wonderen kunt verrichten. Inderdaad zoals Rmanen al schreef, 10% tot 15% aan kabels uitgeven is echt niet verkeerd, maar overdrijven moet je natuurlijk niet.

@Exirion

Als jij zo goed bent en alles weet, verklaar het dan eens?
Let wel: ik had ook al geschreven dat de druk in het laag NIET verminderd is.

Volgens mij zijn we weer a/h katten, of zie ik dat verkeerd?

Jammer dat er geen apart forum bestaat waar de goden onder jullie samen kunnen vertoeven,
uiteraard zonder dat jullie het gezwets van een BELIEVER, die duidelijkerwijs nergens verstand van heeft, hoeven te lezen.

Jammer dat er hier in dit forum zo gereageerd wordt, jammer ook dat de energie en tijd die ik er de afgelopen jaren in gestoken heb, hier nu als onzin en flauwekul wordt afgedaan :(

Ik kan best wel tegen een stootje, maar ik vind dit gewoonweg grof, ik geef de pijp aan maarten.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 195381 op 07-11-2006 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 06:32

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Ik loop al een tijdje rond met het idee om een aantal interlinks te maken, dat zou ik willen doen met de bovengenoemde plugjes, welk kwalitatief goede kabel zou ik hier het beste voor kunnen nemen? Ik zat zelf te denken aan een budget van max 5 euro per meter. Het komt aan een rotel ra-940bx , Dus suggesties van kabels van 100en euros zijn geen optie.

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Met 0.4 mm zilver, wat folie en wat tube kun je voor weinig geld een leuke interlink maken. Check maar eens hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
voodooless schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 16:37:
[...]

[...]

Pro:
[afbeelding]

Normaal:
[afbeelding]

toon volledige bericht
Een van de grootste rampen die de thuis-audiowereld nog steeds moet ondergaan is de cinch plug. Het ding heeft enkele fikse fouten:

- Bij het insteken van een standaard cinchplug in een chassisdeel maakt de signaalpen contact voordat de return (ground, massa, aarde) contact maakt. Hetzelfde bij het uittrekken. Het gevolg: een fikse stoorpuls of korte bromtoon, die zo heftig kan zijn dat ingangtrappen overlijden, basspeakers vastslaan enz..

- De mechanische trek/buig ontlasting is tegelijk het return signaal contact. Dat is een conflikt van functionaliteit - die 2 functies (elektrische en mechanische koppeling) moet je zoveel mogelijk gescheiden houden.

Sommige duurdere cinch pluggen proberen deze problemen op te lossen met allerlei mechanische truken, zoals die duurdere Neutrik's. Het beste is om die connector's in zijn geheel te vervangen door een connector type waar die bugs niet in zitten, b.v. BNC of XLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
voodooless schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:21:
Met 0.4 mm zilver, wat folie en wat tube kun je voor weinig geld een leuke interlink maken. Check maar eens hier.
Komt hier nog soldeerwerk aan te pas?

(beetje een doe-het-zelf noob :+ )

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tuurlijk ;) Je zult alles zelf moeten maken. Je bent een tweaker of je bent het niet. Echter komt je wel wat boven de 5 euro/meter uit denk ik. Je wil natuurlijk ook een mooie sleeve en een buisje waar het allemaal in zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
voodooless schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:12:
Tuurlijk ;) Je zult alles zelf moeten maken. Je bent een tweaker of je bent het niet. Echter komt je wel wat boven de 5 euro/meter uit denk ik. Je wil natuurlijk ook een mooie sleeve en een buisje waar het allemaal in zit :)
Misschien tijd voor een mooie how-to van onze beste mod? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die wil ik best maken, maar dan moet ik wel eerst zelf eentje klaar hebben natuurlijk. Spul staat nog in bestelling. Natuurlijk maak ik wel een gebalanceerde versie met XLR connectoren :)

Overigens maak ik het vooral voor de fun en de mooi, en niet omdat ik denk dat ik er zoveel mee op ga schieten. Als het wel beter zou zijn, dan is dat mooi meegenomen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Hallo allemaal,

Ik start dit topic omdat ik van mening ben dat er openlijk en eerlijk, zonder iemand in een kwaad daglicht te plaatsen, over de kwaliteit van kabels en dergelijke gediscussieerd moet kunnen worden O-)

In een ander topic begreep ik al snel dat een discussie over kabels door velen als gezwets en Voodoo afgedaan werd. Het mag onderhand wel duidelijk zijn dat er wel degelijk verschillen tussen de diverse aangeboden kabels bestaan, echter het prijsniveau is dermate hoog, dat wij, Jan Modaal, deze kabels niet kunnen of willen aanschaffen :'(
Waarom is het duidelijk dat er verschillen bestaan? Natuurlijk, er zal enig verschil zitten tussen de stukjes draad die standaard bij audio-apparatuur geleverd worden (Haribo maakt dropveters, ik heb nog nooit een standaard stukje kabel op kunnen eten, dus laten we de beestjes gewoon bij hun naam noemen) en een goed stukje Tasker microfoonkabel, maar daar houdt Het Enorme Verschil wel zo'n beetje op.
En nee, ik wil die Hele Dure Kabels niet aanschaffen; niet omdat ik niet geloof dat een goed afgeschermde kabel minder rommel doorlaat dan jopiegoedkopie spul, maar omdat ik ergens een grens trek.
De zwakste schakel

Hoe beter de kwaliteit van je installatie, en daarmee bedoel ik het geheel, dus ook acoustiek, netspanning e.d., des te groter kan het geluidsverschil tussen de aangesloten kabels zijn.

Het moge duidelijk zijn dat b.v. Truffelsaus op een hamburger, die bedolven is onder de Mayo en Ketchup, niet tot zijn recht komt, ook al is die Truffelsaus nog zo lekker!
Je vergelijking gaat een beetje mank: geen enkel mens met verstand in z'n donder gooit truffelsaus over een hamburger met mayo en ketchup, maar er zijn genoeg mensen die daadwerkelijk denken dat een stukje koper hun (be)leven verandert. ;)
Wildgroei

Helaas zijn er te veel fabrikanten die een matig produkt voor een veel te hoog bedrag aanprijzen.
De inferieure kwaliteit van deze kabels werpt een slecht daglicht op de hele materie, dit alles ten koste van de fabrikanten die enorm veel research in hun ontwerpen gestoken hebben, en wel degelijk verantwoord bezig zijn.
Verantwoord in wiens oren? En wie bepaalt die standaard?
Waarom zijn goede kabels zo enorm duur?

Over het algemeen betaal je bij kabels niet zozeer de gebruikte materialen, maar meer de onderzoekskosten. Ook zijn er (handgemaakte) kabels welke enorm arbeidsintensief zijn.
Waarheid als een koe, die laatste zin: een goed gesoldeerde en afgewerkte kabel kost nu eenmaal tijd.
Tevens is het een commerciele kwestie. Het zou ook niet verantwoord zijn om "de beste" kabel te verkopen voor een minimaal bedrag. Ten eerste zouden deze kabels dan terecht komen op plaatsen waar ze absoluut niet thuis horen (in een slechte set), en hier dus ook niet ten volle benut worden. Dit zou er dan alleen maar voor zorgen dat deze kabel een slechte naam zou krijgen, onterecht natuurlijk. Ten tweede is een faktor 10 vanaf fabriek tot de uiteindelijke eindgebruiker tegenwoordig al heel normaal. Meestal komt dit door de tussenhandel die er uiteindelijk ook aan moet verdienen.
Zij moeten tenslotte ook zorgdragen voor een goed advies, garantie en nazorg.
Ah, nu gaan we over op het elite-gevoel. Datzelfde hoor ik weleens van mensen die graag willen dat anime bijvoorbeeld een niche-markt blijft; dan voelen ze zich speciaal. Beetje jammer.

Over dat advies: ik ga bij voorkeur niet af op adviezen van de fabrikant zelf, want die prijst graag z'n eigen product aan. Ook ga ik liever niet af op adviezen van verkopers die alleen hooggeprijsd materiaal wegzetten; ik ga liever af op m'n eigen gehoor en adviezen van mensen die daadwerkelijk weten waar ze mee bezig zijn.
Kunnen we zelf een goede kabel maken, en waar moeten we dan op letten?

Het gebruikte geleidermateriaal
Koper en zilver zijn de meest gebruikte materialen. Het ene koper (of zilver) is echter het andere niet.

De geleider mag zo weinig mogelijk verontreinigingen hebben. Zogenaamd OFC (Oxygen Free Copper)is wel zo'n beetje de laagste kwaliteit die je moet gebruiken. Beter is zogenaamd 6N koper. 6N staat in dit geval voor Six Nines, dus een zuiverheid van 4 negens NA de komma. Deze aanduiding heb je zowel bij koper als zilver.

Nog beter is het koper of zilver dat volgens een speciaal procede gemaakt wordt. Dit koper, of zilver, wordt vaak aangeduid met OCC koper(of zilver). OCC staat voor Ohno Continous Casting. Dit produktieproces is uitgevonden, en gelicenseerd, door de Japanse Dokter Ohno.

Wat is nou zo speciaal aan OCC koper of zilver?

Koperdraad wordt normaliter vloeibaar getrokken door een mal welke sterk gekoeld wordt.
Doordat de buitenkant van het koper al gestold is, en de binnenkant nog vloeibaar is, ontstaat er een kristallijne struktuur. Koper dat volgens deze wijze getrokken wordt bezit al gauw 50 kristalovergangen per meter (per geleider)!

Koperdraad, getrokken volgens het Ohno principe, wordt veel langzamer getrokken, vandaar ook de benaming traaggetrokken koper. De mal waar het koper doorheen getrokken wordt, word niet gekoeld. Het koper bezit dan ook zijn oorspronkelijke vorm en heeft een kristallengte van 125 meter!!!!! Dit betekent dat het signaal dat door zo'n geleider gestuurd wordt, slechts EEN kristal overgang te overbruggen heeft op 125 meter.
Bij normaal getrokken koper heeft het signaal 50x125=6250 kristalovergangen te overbruggen. En dat is dus PER geleider!!

Een luidsprekerkabel van 2,5mtr., opgebouwd uit b.v. 1000 draadjes, levert bij OCC koper dus maximaal 1000 kristallen op ( en als je geluk hebt GEEN).
Bij normaal of OFC koper is dat 2,5x50x1000=125.000 kristallen.

Is het zo vreemd dat er alleen al een geluidsverschil bestaat tussen gebruik van deze twee kopersoorten?

Voor meer info over OCC zie: http://www.neotechcable.com/upocc.htm
toon volledige bericht
Ik heb in de afgelopen jaren nog geen OCC-koper met gewoon plebs OFC-koper mogen vergelijken; ik kom graag eens bij je luisteren. Ik geloof er geen reet van namelijk. :)
Welke isolator is nou het beste?
In principe is geen enkele isolator ideaal, echter de natuurprodukten zoals zoals linnen e.d. zijn uitermate geschikt hiervoor. Dit omdat ze het signaal niet beinvloeden.
Lucht is ideaal. Daarom zit er in de coaxiale kabels voor het hogere frequentiegebied heel veel non-materiaal. In de frequentiegebieden waar normale audioconnecties zich in begeven, heeft dat weinig tot geen invloed, sorry.
Welk kabelprincipe is nou het beste?

Hierop is het antwoord: GEEN
Het zijn allemaal compromis, de kunst is nu het beste compromis te sluiten.

Nou, nu zijn we zo'n beetje aanbeland waar ik zijn wilde _/-\o_ _/-\o_

Wie is er b.v. voorstander van gevlochten kabels en waarom?
Wie is er b.v. voorstander van getwiste kabels en waarom?
Wie is er b.v. voorstander van afgeschermde kabels en waarom?

Als laatste even dit:

Mochten er mensen zijn die zich geroepen voelen met dit verhaal de draak te steken omdat ze nog nooit het verschil tussen diverse kabels hebben kunnen waarnemen, wees dan zo vriendelijk om eerst eens een afspraak te maken bij een gerenommeerde audiowinkel om een vergelijk te kunnen maken tussen het aangebodene. Oh ja, onder gerenommeerde audiowinkels versta ik dus niet zo'n keten van winkels maar een echte specialist zoals b.v. de firma Rhapsody in Hilversum. (is trouwens GEEN reclame hoor O-) )
toon volledige bericht
Ik maakte een jaar of tien geleden eens zo'n afspraak bij Hanze HiFi hier in Zwolle.
Lang verhaal kort; ik pieste bijna in m'n broek van het lachen na het aanhoren van de verschillen tussen poor man's Tasker en de toen ultieme Van Den Hul (weet niet meer hoe de kabel heette) en men had geen zin meer mij te overtuigen van de aankoop van een veel te dure interconnect. Ook had ik kort daarna een door hen gemodificeerde CD-speler in huis, waarvan de originele uitgangen domweg afgekoppeld waren, zodat ik geen luistertest kon doen en niet het verschil kon bepalen of de door hen uitgevoerde modificatie wel zo geweldig was.

Toen ik negen jaar geleden naar een andere gerenommeerde winkel in Zwolle ging voor wat advies, nam men de tijd om uit te leggen hoe zij de dingen zagen, gaven me advies over hoe bepaalde zaken aan te pakken en gaven me echt het gevoel dat ik geholpen werd.
Dat was Roemers Hifi, en ik vind het nog steeds erg jammer dat die winkel ermee stopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Even een aparte reactie; die andere is wel erg groot geworden.
joopv schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:26:
[...]

Een van de grootste rampen die de thuis-audiowereld nog steeds moet ondergaan is de cinch plug. Het ding heeft enkele fikse fouten:

- Bij het insteken van een standaard cinchplug in een chassisdeel maakt de signaalpen contact voordat de return (ground, massa, aarde) contact maakt. Hetzelfde bij het uittrekken. Het gevolg: een fikse stoorpuls of korte bromtoon, die zo heftig kan zijn dat ingangtrappen overlijden, basspeakers vastslaan enz..
Plausibel. Is inderdaad niet erg goed over nagedacht, maar er wordt niet voor niets geadviseerd om apparatuur pas te ontkoppelen als het uitgeschakeld is.
- De mechanische trek/buig ontlasting is tegelijk het return signaal contact. Dat is een conflikt van functionaliteit - die 2 functies (elektrische en mechanische koppeling) moet je zoveel mogelijk gescheiden houden.
Kan ik wel met je eens zijn, echter is de verbinding er niet voor gemaakt om steeds te bewegen. Sluit het aan, blijf er vanaf en geniet. Meer niet.
Sommige duurdere cinch pluggen proberen deze problemen op te lossen met allerlei mechanische truken, zoals die duurdere Neutrik's. Het beste is om die connector's in zijn geheel te vervangen door een connector type waar die bugs niet in zitten, b.v. BNC of XLR.
BNC heeft precies hetzelfde "euvel" als cinch: de afscherming zit aan de trekontlasting vast, maar ook hier geldt: Sluit het aan, blijf er vanaf en geniet. Meer niet.

Overigens werkt de trekontlasting van de duurdere cinch-serie van Neutrik precies hetzelfde als de trekontlasting van Neutrik XLR, dus die vergelijking snap ik ook niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Exirion schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 19:53:
[...]

Precies wat ik bedoelde toen ik zei dat de gemiddelde believer geen FLAUW benul heeft waar ie het over heeft. I rest my case... :{
Precies, wat een kul 8)7
Anoniem: 195381 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:03:
[...]

@Koeitje

Tuurlijk is dat niet zo, jezus man, wordt hier nou werkelijk op IEDER gebruikt woord zout gestrooid?
Tussen de regels lezen is toch niet zo moeilijk,

Zo'n uitspraak gebruik je logischerwijs alleen om mensen met een (geluids)kwalitatief minder hoogwaardig systeem niet op het verkeerde been te zetten en de indruk te wekken dat je met kabels wonderen kunt verrichten. Inderdaad zoals Rmanen al schreef, 10% tot 15% aan kabels uitgeven is echt niet verkeerd, maar overdrijven moet je natuurlijk niet.

.
Nuanceer je uitspraak dan even, want nu verkondig je het als feit.

Vraag me trouwens ook af of je ooit een dubbelblind test hebt uitgevoerd, als je dat niet hebt gedaan kunnen al je uitspraken linea recta de prullenbak in.

Nog even over draadjes in kabels; neem gewoon standaard cat5 gebeuren of electriciteitskabel; geen draadjes \o/ Moet wel uber zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het maakt ook veel uit HOE je de kabels neerlegt.

Is het 1 grote kluwen kabels met de speakerdraad, voedingsdraden, signaaldraden (niet de optische ;) ) en van de schemerlamp met dimmer?

Of zit alles netjes in een eigen gescheiden gootje en zijn ze zo kort mogelijk?

In het eerste geval kan je last krijgen van inducties en capaciteiten, omdat de kluwen als een partij kleine condensatoren en spoelen gaat werken (transformator!), in het 2e geval heb je er minder last van.

Een vraagje aan de gene die meenden verschil te horen: waren je opstellingen identiek, of had je bij de 'betere' kabels alles netjes uit elkaar gehaald om de kabels goed te kunnen bewonderen?

Ik ben niet 100% audiofiel, maar ik kan mij wel aan slecht geluid ergeren, lang niet meer met versterkers gewerkt (wil er wel weer aan beginnen) en ik besef wel degelijk dat er verschil is tussen kabels onderling. Een stuk installatiedraad (wat je gebruikt voor de stroomvoorziening) met een enkele massieve kern klinkt stukken slechter dan een soepele kabel met honderden (of meer) adertjes, mede omdat het wisselspanning is wat bij hogere frequentie op kan spelen.
Het is een beetje weggezakt, maar dit is wel een interessante pagina over het Skin Effect, ik weet niet waar de hoogste harmonischen zich kunnen bevinden, maar ik weet wel dat ze ver boven de 20.000Hz zitten die we kunnen horen, bekijk het signaal van een viool die een hele hoge noot speelt, die harmonischen zorgen er voor dat dat ding geen zuivere sinus speelt.

Mijn idee over kabels: dikke kabels voor weinig verliezen, veel aders voor de zuiverheid, goede connectoren die weinig dempen voor de verliezen. Gold plated is geen onzin, omdat die niet kunnen corroderen (hoewel dat niet zo belangrijk is als je de kabels altijd laat zitten)
-edit-
Was mij even ontschoten, Wormaap herinnerde mij er weer aan: zorg niet alleen voor een goede verbinding tussen apparaat-connector, maar ook voor een goede verbinding bij connector-kabel ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Resistor op 07-11-2006 22:24 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:28
Vergeet een fatsoenlijke (soldeer-)verbinding in de plug niet :P
Heb wel eens in'n gitaar perongeluk een slechte soldeerverbinding achtergelaten op de aarddraad, het ding bromde alsof de aarde helemaal niet was aangesloten. Soldeerverbinding opnieuw gemaakt en ze kan er weer tegenaan, fluisterstil ;)

Nu is'n gitaar wel geen HiFi-installatie, maar het geeft toch even aan hoe belangrijk een goede verbinding is, en hoe rampzalig een slechte kan zijn :)

[ Voor 21% gewijzigd door Wormaap op 07-11-2006 22:22 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Kaj. schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:38:
[...]
Waarom is het duidelijk dat er verschillen bestaan? Natuurlijk, er zal enig verschil zitten tussen de stukjes draad die standaard bij audio-apparatuur geleverd worden (Haribo maakt dropveters, ik heb nog nooit een standaard stukje kabel op kunnen eten, dus laten we de beestjes gewoon bij hun naam noemen) en een goed stukje Tasker microfoonkabel, maar daar houdt Het Enorme Verschil wel zo'n beetje op.
Ik heb een kabel anders ook nooit moeten voeren of uitlaten hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Resistor schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:15:
Het maakt ook veel uit HOE je de kabels neerlegt.
Ik was al bang dat je nu ging vertellen over speciaale jigjes waar je de kabels op kunt leggen om ze te ontkoppelen van de grond ;)
Is het 1 grote kluwen kabels met de speakerdraad, voedingsdraden, signaaldraden (niet de optische ;) ) en van de schemerlamp met dimmer?
Weet je het zeker? Licht kan door electromagnetische straling ook afgebogen worden namelijk ;)
Het is een beetje weggezakt, maar dit is wel een interessante pagina over het Skin Effect, ik weet niet waar de hoogste harmonischen zich kunnen bevinden, maar ik weet wel dat ze ver boven de 20.000Hz zitten die we kunnen horen, bekijk het signaal van een viool die een hele hoge noot speelt, die harmonischen zorgen er voor dat dat ding geen zuivere sinus speelt.
Een zuivers sinus bevat GEEN harmonischen. Natuurlijk hoort een viool ook geen zuivere sinus te spelen, anders was een synthesizer van een viool wel heel simpel ;).

Verder is in ieder geval in het geval van een CD speler alles boven de 22.500 Hz niet interessant, simpelweg om dat daarboven niks aanwezig is (of beter gezegt, hoort te zijn) ;) Voor een platenspeler kun je dat ook stellen (zelf nog lager). SACD, DVD-A en tapes kunnen hoger komen (en een enkele platenspeler misschien als er een gelukkige plaat op gezet wordt). Echter:
1. We kunnen dat toch niet horen
2. De meeste speakers geven het siwoso niet weer
3. SNR is in die gebieden zo brak dat je het niet WIL horen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 07-11-2006 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Laten we gewoon een stel non-believers selecteren die een ''magisch'' product gaan maken, tegen HELE lage productie kosten en hele hoge verkoopkosten. Dan geven we een believer dat ding even mee en kijken wat 'ie allemaal wel niet hoort :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:29:
Laten we gewoon een stel non-believers selecteren die een ''magisch'' product gaan maken, tegen HELE lage productie kosten en hele hoge verkoopkosten. Dan geven we een believer dat ding even mee en kijken wat 'ie allemaal wel niet hoort :D
Niet nog eentje he... :+ Waarom zou je doen wat iedereen al doet :P

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 07-11-2006 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

voodooless schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:27:
[...]

Ik was al bang dat je nu ging vertellen over speciaale jigjes waar je de kabels op kunt leggen om ze te ontkoppelen van de grond ;)
Wees maar niet bang ;)
Wat zijn dat eigenlijk voor dingen? ik kan mij daar helemaal niets bij voorstellen. Ik heb wel mijn kabels een stukje van de betonvloer af liggen, om te voorkomen dat ze parasitair capacitair beïnvloed worden door het betonijzer. :+

[...]

Weet je het zeker? Licht kan door electromagnetische straling ook afgebogen worden namelijk ;)
[b]Maak uw keuze:
• Sorry, ik heb mijn teslacoil in het serverhok staan, in mijn thuisbioscoop geven die lichteffecten te veel overlast dan doe je toch iets fout
• Daarom zeg ik ook, alleen haaks kruisen, en niet vaker dan 1x per kabel. Als je ze vaker kruist gaat dit inderdaad invloed krijgen, de bitjes gaan een paar miljoensten van een seconde uit de pas lopen, en krijg je congestie in de kabel

[...]

Een zuivers sinus bevat GEEN harmonischen. Verder is in ieder geval in het geval van een CD speler alles boven de 22.500 Hz niet interessant, simpelweg om dat daarboven niks aanwezig is (of beter gezegt, hoort te zijn) ;) Voor een platenspeler kun je dat ook stellen (zelf nog lager). SACD, DVD-A en tapes kunnen hoger komen (en een enkele platenspeler misschien als er een gelukkige plaat op gezet wordt). Echter:
1. We kunnen dat toch niet horen
2. De meeste speakers geven het siwoso niet weer
3. SNR is in die gebieden zo brak dat je het niet WIL horen ;)
Je bent audiofiel of niet ;)
toon volledige bericht
Disclaimer: mijn reacties zijn onderbouwde onzin. Het is net als met geloofsfanatici: sommige mensen geloven het.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Toch wel grappig dat niemand mijn vehaal over het afbuigen van licht serieus zal nemen (hoewel het gewoon feitelijk klopt), maar als het om kristalovergangen gaat, dan staan de de mensen vooraan in de rij te luisteren...

Kijk, dat begrijp ik nu dus totaal niet he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

OMG! het is weer tijd voor YACD!*

Kunnen we niet eens en voor altijd een blinde luistertest doen?
Hoeft niet eens dubbelblind (degene die de kabels verwisseld mag wel iets zien van mij).

Wil ik best de "onderzoeker" zijn, want ik hoor toch het verschil niet ;)

*yet another cable discussion

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik ga in ieder geval binnenkort bij Alex op bezoek :) Niet puur voor de kabels, maar het zal vast een onderdeel worden van het bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 09:54
Ik heb eens een blindeluistertest gedaan, tussen een interlink van 20 euro (inkoopprijs 4,30) en een "hele mooie" 80 euro variant (inkoopprijs 11,30). Ik kan heel eerlijk melden dat ik niets aan verschil hoorde. :)

Echter, toen er een 3e kabel bij kwam (dropveter), hoorde ik wel degelijk verschil. En ik weet heel zeker dat wanneer de echte tweakers een mooie DIY kabel bouwen, met silverdraad, ptfe en mooie pluggen, dat hij mooier klinkt als gratis meegeleverde meuk. Ook ben ik er zeker van dat als je een mooi merknaampje op drukt dat je hem voor minstens 450 euro moet kunnen verkopen. (inkoop 10,-)

Als de koper vraagt hoe het komt dat hij nog nooit van dit oh zo geweldige merk heeft gehoort, moet je gewoon een aantal vage dingen zeggen. Zoals "boutique" "mojo" en niet te vergeten "capacitaire tranducerende flux vermindering" 8) (denk aan je pokerface)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zolang de kabel waar analoge signalen overheen gaan fatsoenlijk afgeschermd is (vooral bij draaitafel interlinks richting phonoversterker is het helemaal belangrijk) is het goed . Bij speakerkabels is dit niet echt het geval omdat de spanning daarop zo hoog is. Heb ik mn pa laten vertellen, (3 jaar electrotechniek aan de TU gedaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 159816 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 00:51:
Bij speakerkabels is dit niet echt het geval omdat de spanning daarop zo hoog is.
En impedantie laag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 00:51:
Zolang de kabel waar analoge signalen overheen gaan fatsoenlijk afgeschermd is (vooral bij draaitafel interlinks richting phonoversterker is het helemaal belangrijk) is het goed . Bij speakerkabels is dit niet echt het geval omdat de spanning daarop zo hoog is. Heb ik mn pa laten vertellen, (3 jaar electrotechniek aan de TU gedaan.)
maar je kunt wel instraling krijgen, zeker nog nooit een breedbandige versterker zonder spoelen in de uitgang gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 195381 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 01:55:
maar je kunt wel instraling krijgen, zeker nog nooit een breedbandige versterker zonder spoelen in de uitgang gehoord?
Inderdaad, daar hoort een RC, geen spoel ;) Anyway, als instraling mogelijk is, is het ontwerp defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Ik wil ook eens twee duiten in het zakje doen :)

Ik heb dit topique gelezen omdat ik the quest naar kabels aan het doen ben voor mijn extreem 1337e tweedehands Sony stack die ik voor 60 euro ga kopen.

Ik wil best geloven dat een goedkope-na-5maanden-corroderende-slecht-gevlochten-groen-koper-bouwmarkt-kabel echt slecht het analoog signaal vervoerdt, en dat een frisse-strakgevlochten-goed-schoon-koper-kabel van enkele euros meer, het originele analoge signaal dat uit de receiver komt goed naar de speakers kan brengen. Maar als je zegt dat traaggetrokken koper met weinig kristalovergangen door een zuiver soldeerdrupje veel mooier, strakker, helderder, lager/hoger, ronder, ruimtelijker geluid geeft? Op afstanden van 50cm tot 2meter? En dat ik ook zovaak hoor dat het gewoon tijdens blindtesten ook nog eens NIET zo is?

Ja ik weet nu wel wat voor kabels ik moet kopen, ik geloof wel maar zo te zien niet als het om kabels gaat.

edit:
En nog iets :) De afstanden die de signalen afleggen zijn ettelijke meters meer inside the HiFi set, en printbanen worden naar mijn kennis niet afgezet met traaggetrokken koper of OCC zilver. Is ook een punt om in acht te nemen denk ik? Eerder Zink en Soldeer. Sommige mensen vervangen hun geluidknop met een versie die van zuiverdere kwaliteit is, maar loop dan ook alle printbanen langs met zilver, en zorg ervoor dat elk component dat is gebruikt geen signaal verstoort op het baantje dat ernaast ligt. Ik overdrijf nu, en dat is ook mijn idee over überkabels.

[ Voor 25% gewijzigd door Gamo op 08-11-2006 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien is dit ook ontnuchterend: http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=10103 :) Have fun :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Ja check wat voor nep audio fanaaten dat zijn! Imac speakers en 5 euro setjes. Verder hebben heel weinig mensen gestemd. Ik zal het ook niet kunnen horen, maar dat komt omdat mijn speakers van nature al 50% THD (wat is het eigenlijk?) hebben.

http://en.wikipedia.org/wiki/THD

Een receiver met 0.0001 THD klinkt inderdaad als een eigenschap waar je flink voor moet betalen, maar wat je als mensch niet kunt horen ^^

ik ben de koning van de edits :) je hebt gelijk, en wat doen ze nou op hear.nl met hun oordoppies

[ Voor 23% gewijzigd door Gamo op 08-11-2006 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ff zoeken mag wel he: THD ;)

50% THD is op -6 dB van het signaal te vinden. Dat is wel heel extreem. De zogenaamde audiofielen aldaar zijn inderdaad te lam om ff een CD'tje te branden, of hun computer op een degelijke set aan te sluiten ;) Neemt niet weg dat het op een goede set nog steeds moeilijk is om verschillen waar te nemen, laat staan aan te wijzen welke van de tracks de laagste vervorming heeft.

Wil echter niet zeggen dat je niet hoeft te streven naar een lage THD natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 08-11-2006 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 22:53

FaceDown

Storende factor.

Leuk topic. Ik blijf me verbazen over de stortvloed aan theorieen altijd aangevoerd worden om te bewijzen of geluid nu wel of niet beter is, want het gaat uiteindelijk toch om iemand subjectieve waarneming. En ik blijf van mening dat daar een hoop cognitieve dissonantie bij komt kijken. Men gaat het geluid beter vinden nadat er ergens een kabel van 500 euro tussen hangt. En niet door de fysieke eigenschappen van die kabel, maar omdat ie veel geld gekost heeft. Dit fenomeen is wetenschappelijk aangetoond en dus in feite niet te ontkennen.
Uit luistertesten zoals hierboven blijkt keer op keer weer dat men of niet aan kan geven dat er een verschil, of men niet aan kan geven welke nu het beste is. Dan vraag ik me af waarom die tienduizenden euro's aan kabels en aanverwante rotzooi wordt uitgegeven.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123813

FaceDown schreef op woensdag 08 november 2006 @ 10:01:
Leuk topic. Ik blijf me verbazen over de stortvloed aan theorieen altijd aangevoerd worden om te bewijzen of geluid nu wel of niet beter is, want het gaat uiteindelijk toch om iemand subjectieve waarneming. En ik blijf van mening dat daar een hoop cognitieve dissonantie bij komt kijken. Men gaat het geluid beter vinden nadat er ergens een kabel van 500 euro tussen hangt. En niet door de fysieke eigenschappen van die kabel, maar omdat ie veel geld gekost heeft. Dit fenomeen is wetenschappelijk aangetoond en dus in feite niet te ontkennen.
Uit luistertesten zoals hierboven blijkt keer op keer weer dat men of niet aan kan geven dat er een verschil, of men niet aan kan geven welke nu het beste is. Dan vraag ik me af waarom die tienduizenden euro's aan kabels en aanverwante rotzooi wordt uitgegeven.
Ik snap het ook echt niet hoor. Vooropgesteld ik ben wel iemand die in het nut van goede kabels gelooft. Bij een dure set horen gewoon ook goede kabels. Maar goed is denk ik wel relatief. Wat is nu eigenlijk goed? Ik denk dat dat met de prijsklasse te maken heeft. Op een set van 10.000,- mag best wat geinvesteerd worden in de kabels. Goede interlinks van +- 40,- pst is meer dan genoeg en als je hoger gaat zitten ga je dat echt niet horen. Speakerkabel van +- 5,- per meter is denk ik ook meer als voldoende. Je komt dan al snel op een paar honder euro aan kabels.

Nou zag ik laatst iets wat ik echt niet kon geloven. Iemand bood de volgende kabel aan:

te koop aangeboden nieuw in doos dus ongebruikt; powercord.
merk; ps audio.
type; statement .
lengte; 2 meter.
voorzien van originele connectoren geschikt voor de nederlandse markt.
reden verkoop; door verandering set is lengte niet toereikend.
huidige nieuwprijs; 879 euro.

vraagprijs; 475 euro of een goed bod.

Lees even goed jongens. Een powercord, oftewel een mooi woord voor een stroomsnoertje, van 2 meter voor 879,- (!!!!!!!!!!!!!) euro. Nou zeg ik je, wat bezielt je om uberhaupt zo'n kabel te kopen en wat kan in vredesnaam een netsnoer voor je geluidsbeeld doen?? Een interlink of speakerkabel wordt al fel bekritiseerd maar een netsnoer? Nee dat gaat er bij mij echt niet in hoor. Stel de bliksem slaat ooit bij je in en de rook komt uit zo'n kabel. Leg dan maar eens aan je verzekeringsmaatschappij uit dat die kabel zo duur was :P De meeste mensen hebben niet eens een complete 5.1 voor 879,- !

Anyway, ga hier nog maar even lekker door met discussieren want al die technische dingen zijn leuk en aardig maar ik ga nog altijd op mijn eigen oren af en die liegen niet ;)
Pagina: 1 2 Laatste