voodooless schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 19:23:
Bedenk wel dat dingen die je hoort niet altijd daar vandaan komen waar je denk dat ze vandaan komen. Zo kan een verbeterd midden bedrijdagen tot het strakker lijken van het laag bijvoorbeeld.
Je verbetering (indien aanwezig) zou dus ook een heel andere oorsprong kunnen hebben

Da's inderdaad waar, in dit geval is het ook een algehele verbetering, op echt alle fronten, maar daar wilde ik het eigenlijk niet over hebben. Ik kan wel met termen gaan gooien, maar daar heeft niemand wat aan. Tevens begeef ik mij dan weer op glad ijs, want wat is ruimtelijker, breder, dieper, muzikaler en ga zo maar door. Dat is dan natuurlijk weer smaak,,,,,
Nee, dit verschil moet je gewoon horen (en dat zul je ook

), ik heb het aan mensen laten horen die helemaal geen affiniteit met audio hebben (zoals mijn ouders), en natuurlijk al helemaal sceptisch tegenover dit soort zaken staan. De reacties spraken voor zich en waren voor mij een compliment.
Over het algemeen zeg ik maar: als een verandering dermate groot is dat je in een andere ruimte dan waar de speakers staan kunt horen dat er een verbetering plaatsgevonden heeft, dan is dat per definitie geen kleine. Begeef ik mij nu weer op glad ijs?
Mischien moet ik wel vertellen hoe ik met dit kabelgebeuren ben begonnen, puur informatief,,
Van in de tijd dat ik op de MTS zat is audio mijn grootste hobby geworden. Altijd ben ik bezig geweest met zelfbouw, luisteren, verbeteren, luisteren, enz.
Het hele kabelgebeuren heb ik altijd gemeden omdat ik daar niet zo in geloofde. Dit was gewoon een mening die ik niet kon onderbouwen. Zeker toen ik jaren later van een kennis een MIT interlink te beluisteren kreeg. Ik draaide toen (15 jaar geleden) nog met een Dynaco buizen eindversterker op zelfbouw luidsprekers met RG213 als luidsprekerkabels en RG58 als interlinks. Na behoorlijk wat luistersessies kwam ik toen tot de conclusie dat het hele kabelverhaal onzin was, puur en alleen omdat ik op mijn eigen set geen verschil hoorde.
Fout,,,,,
Jaren later, met een geheel andere installatie, kreeg ik een Reference interlink van de firma Transparent (voormalige werknemers van MIT cables) te leen. Het verhaal was nu ineens geheel anders. Het verschil was op mijn set best groot te noemen. Vanaf toen is er bij mij veel veranderd.
Als die Transparent kabel zoveel beter kon klinken, dan moest er meer zijn. Dus surfen tot ik een ons woog en van allerhande theorien van kabelontwerpen bekijken, proto's maken, luisteren, enz.
Een maand of twee later heb ik de Transparent nog een keer te leen gevraagd en wat bleek, mijn interlink setje klonk beter. Welliswaar niet veel, maar toch,,,
Vanaf toen heb ik echt vanalles uitgeprobeerd met interlinks, andere ontwerpen, andere materialen, echter soms leidde dat tot verbeteringen op een bepaald vlak, terwijl andere aspecten weer minder goed waren.
Ik was dus op een verkeerd spoor belandt.
Surfen, surfen, solderen, prutsen, luisteren, uren met teflon wikkelen, de hele handel vervloeken, stekkers monteren, afscherming vergeten, opnieuw beginnen, vloek, tier, kortom bloed zweet en tranen (bijna

) , uren laten inspelen, en toen,,,,,
zat ik op de goede weg,,,,
Ik ben uiteindelijk andersom gaan werken, gewoon kabels qua opbouw vergelijken, en materialen met mekaar gaan vergelijken, dus niet steed alle faktoren wijzigen.
Het eindresultaat is een kabel die opgebouwd is volgens het Star-Quad principe, zoveel mogelijk en zo goed mogelijk koper gebruikt, afscherming gemonteerd (aan de source kant), een weekje ingespeeld en klaar is kees.
Resultaat: rust
======================================================================
@Koeitje
Tuurlijk is dat niet zo, jezus man, wordt hier nou werkelijk op IEDER gebruikt woord zout gestrooid?
Tussen de regels lezen is toch niet zo moeilijk,
Zo'n uitspraak gebruik je logischerwijs alleen om mensen met een (geluids)kwalitatief minder hoogwaardig systeem niet op het verkeerde been te zetten en de indruk te wekken dat je met kabels wonderen kunt verrichten. Inderdaad zoals
Rmanen al schreef, 10% tot 15% aan kabels uitgeven is echt niet verkeerd, maar overdrijven moet je natuurlijk niet.
@Exirion
Als jij zo goed bent en alles weet, verklaar het dan eens?
Let wel: ik had ook al geschreven dat de druk in het laag NIET verminderd is.
Volgens mij zijn we weer a/h katten, of zie ik dat verkeerd?
Jammer dat er geen apart forum bestaat waar de goden onder jullie samen kunnen vertoeven,
uiteraard zonder dat jullie het gezwets van een BELIEVER, die duidelijkerwijs nergens verstand van heeft, hoeven te lezen.
Jammer dat er hier in dit forum zo gereageerd wordt, jammer ook dat de energie en tijd die ik er de afgelopen jaren in gestoken heb, hier nu als onzin en flauwekul wordt afgedaan
Ik kan best wel tegen een stootje, maar ik vind dit gewoonweg grof, ik geef de pijp aan maarten.
[
Voor 15% gewijzigd door
Anoniem: 195381 op 07-11-2006 20:23
]