Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 112 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:17
jeroenkb schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:01:
[...]

Net gedaan. Inderdaad ietsje dikker, maar komt nog niet in de buurt van een hoop speakerkabels
Hoe bedoel je 'ietsje'. Kan je daar een absoluut getal aan geven?
Ik denk dat de kern misschien wel 10x zo dik is.
Als jij bij je werkgever aan het einde aan tafel zit voor je evaluatie, en vraagt om 'ietsje' meer loon. Bedoel je dan ook 10x zoveel loon?
De dikte van de signaaldraden in een phonovoorversterker zijn dan ook niet gedimensioneerd op de elektrisch benodigde dikte. De signaaldraden in het element zelf zijn namelijk extreem dun. Tot wel 10(!)x dunner dan een menselijke haar in extreme gevallen.
De signaaldraden die je in een phonoversterker ziet zijn qua dikte gedimensioneerd op wat praktisch handelbaar is. Dus dat ze niet gelijk breken bij de minst of geringste aanraking of schok.

Uiteindelijk gaat het om de totale weerstand tussen eindtransistor en luidspreker, zoals @Cheezus al toelichtte.
En speakerkabels zijn een stuk langer
Hoe lager die totale weerstand is, des de beter de dempingsfactor van een versterker benut kan worden. Dit heeft invloed op het impulsgedrag en laagweergave van de luidspreker.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 15-11-2024 08:13 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
mr_petit schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:09:
[...]

Hoe bedoel je 'ietsje'. Kan je daar een absoluut getal aan geven?
Ik denk dat de kern misschien wel 10x zo dik is.
Als jij bij je werkgever aan het einde aan tafel zit voor je evaluatie, en vraagt om 'ietsje' meer loon. Bedoel je dan ook 10x zoveel loon?

Uiteindelijk gaat het om de totale weerstand tussen eindtransistor en luidspreker.
Hoe lager die totale weerstand is, des de beter de dempingsfactor van een versterker benut kan worden. Dit heeft invloed op het impulsgedrag en laagweergave van de luidspreker.
Laat maar. Nog een prettige dag verder. Vind je geen fijne manier van communiceren hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
:w Jij ook prettige dag. Succes met je leertraject.

[ Voor 121% gewijzigd door mr_petit op 15-11-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:09:
[...]

Uiteindelijk gaat het om de totale weerstand tussen eindtransistor en luidspreker, zoals @Cheezus al toelichtte.
Impulsgedrag is primair het hoogweergave (het is onder de streep de bandbreedte). Dus als je stelt dat het invloed heeft op het impulsgedrag en de laagweergave, zeg je eigenlijk dat het invloed heeft op alles.

En in principe klopt dat, beetje ook afhankelijk natuurlijk van de complexe impedantie van de speaker. Tegelijk is die invloed in normale situaties (dus je hebt niet je versterker in de kelder staan voor je speakers op zolder) erg beperkt. En de audiofielen zijn juist degene die het altijd hebben over de zwakste schakel, dus ja je audio kabel is langer, maar als er daarna op kortere afstand echt het meest standaard kabeltje zit wat je kon vinden, dan is het logisch om je af te vragen of een audio kabels echt €1k+ moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:50
Sissors schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:19:
[...]
En de audiofielen zijn juist degene die het altijd hebben over de zwakste schakel, dus ja je audio kabel is langer, maar als er daarna op kortere afstand echt het meest standaard kabeltje zit wat je kon vinden, dan is het logisch om je af te vragen of een audio kabels echt €1k+ moet kosten.
En terecht. Audiokabels met zo’n prijs zijn voor huis-tuin-en-keukengebruik totale onzin.

Ik heb thuis een actieve Displayport-kabel lopen van 20 meter die me 120 euro heeft gekost. Dat is al een heel stuk minder dan audiokabels van 1k+, terwijl over mijn displayport kabel HEEL veel meer gaat dan over je audiokabeltjen tussen reveiver en speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:19:
[...]
dan is het logisch om je af te vragen of een audio kabels echt €1k+ moet kosten.
Dat is niet de discussie die hier plaatsvindt. Er wordt niet over geld gesproken, alleen over benodigde kabeldiktes van luidsprekers in relatie tot signaaldraaddiktes die gebruikt worden in een phonoversterker die gerepareerd wordt.

Ook is een invloed 'erg beperkt' noemen niet echt concreet.
Als je ergens een concreet punt van wilt maken, is het makkelijker als je ook concrete waardes gaat noemen.
Bijvoorbeeld: hou de weerstand van je luidsprekerkabels onder de 0,2 ohm; ik noem maar een getal.
Anders kan niemand iets met zo'n uitspraak (althans, niet in objectieve danwel materialistische zin)
Mijn inziens geef je nu een draai aan een discussie die niet als zodanig heeft plaatsgevonden. Voor mij is dat prima, maar daarmee weerleg je noch bekrachtig je mijn standpunten/uitspraken.

Met impulsgedrag bedoel ik de effectiviteit waarin een versterker het natrillen van een (zware) conus tot stilstand kan dwingen. Dus voornamelijk rondom de resonantiefrequentie van de box/woofer

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 15-11-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:41:
[...]

Dat is niet de discussie die hier plaatsvindt. Er wordt niet over geld gesproken, alleen over benodigde kabeldiktes van luidsprekers in relatie tot signaaldraaddiktes die gebruikt worden in een phonoversterker die gerepareerd wordt.

Ook is een invloed 'erg beperkt' noemen niet echt concreet.
Als je ergens een concreet punt van wilt maken, is het makkelijker als je ook concrete waardes gaat noemen.
De reden dat ik het erg beperkt noemde, is omdat in zijn algemeenheid je altijd wel een kabel kan bedenken die in een situatie ontoereikend is. En ik geen zin had om opnieuw de getallen te noemen waar het hier gewoon helemaal niet over ging.

Anders moet je ook de weerstand gaan uitrekenen in bijvoorbeeld de speaker bekabeling zelf.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 15-11-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:31
Over dikte kabels in eindversterkers gesproken. Ik ben toevallig begonnen met de Beta 24 van AMB Labs, een zelfbouw eindversterker. In de bill of materials wordt aangegeven dat er voor stroom, output en aarde 16 AWG draad moet worden gebruikt, en voor klein signaal/low-current 24 AWG. Dit is een high-end eindversterker, klasse A/B 170WPC in 8 Ohm (afhankelijk van je configuratie, je kan hem bijv. ook in puur klasse A met 30W per kanaal bouwen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:21:
[...]

En als je het gezellig wil houden, dan doe je dat ook niet met zulke reacties imo.
Ik denk dat als je het gezellig wilt houden, je ten eerste maar eens moet kijken wat er in discussie besproken wordt voordat je een argument lanceert (een €1k+ kostende kabel) wat totaal niet van toepassing is op de discussie, maar waarbij je wel doet alsof dat besproken is.
Dat komt namelijk over alsof je bij mij woorden in de mond legt.

De discussie gaat puur over het feit dat je tussen een eindversterker en luidsprekers geen kabeltjes kan gebruiken met de dikte die ook in een phonopre gebruikt worden, omdat ze in een phonopre gebruikt worden.
Dàt was namelijk de redenatie die hij gebruikte.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 15-11-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:43:
[...]

Ik denk dat als je het gezellig wilt houden, je ten eerste maar eens moet kijken wat er in discussie besproken wordt voordat je een argument lanceert (een €1k+ kostende kabel) wat totaal niet van toepassing is op de discussie, maar waarbij je wel doet alsof dat besproken is.
Dat komt namelijk over alsof je bij mij woorden in de mond legt.

De discussie gaat puur over het feit dat je tussen een eindversterker en luidsprekers geen kabeltjes kan gebruiken met de dikte die ook in een phonopre gebruikt worden, omdat ze in een phonopre gebruikt worden.
Dàt was namelijk de redenatie die hij gebruikte.
Ik was een beetje in de war met ander nieuw topic waar iemand dat wel aangesmeerd krijgt (Luidsprekerkabels), my bad. Dat gezegd hebbende, dit hele topic gaat over €1k+ kostende kabels natuurlijk. En ja, je hebt gelijk dat een phono preamp iets heel anders is als een speaker kabel, maar tegelijk zijn ook daar dus de kabels van de debielste prijzen te krijgen, en ook die zitten niet intern in zo'n pre-amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:49:
[...]
maar tegelijk zijn ook daar dus de kabels van de debielste prijzen te krijgen, en ook die zitten niet intern in zo'n pre-amp.
Ja dat klopt.
Nu is het wel zo dat de binnenkant van een phonopre een electromagnetisch afgeschermde omgeving hoort te zijn als deze goed ontworpen is (wat dat betreft ben ik ook niet onder de indruk van die plastic behuizing, ook al zitten er wat koperen printplaatjes boven en onder de printjes zelf...), dus eea is natuurlijk niet 100% te vergelijken.
Maar een goed afgeschermde kabel hoeft ook niet duur te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:17

Cheezus

Luiaard

Het is dan ook een mooi voorbeeld van een waardeloos apparaat wat je aangesmeerd krijgt voor €25k.
De bouwer heeft een hyperfocus voor een lage ruisvloer, dat zal vast wel een beetje gelukt zijn maar dat gaat wel ten koste van:
- formaat: een huge lelijke kast met nog eens een enorme externe voeding
- energie verbruik: al die extra componenten verbruiken energie
- Bouwkwaliteit: een gemiddeld apparaat van de action zit degelijker in elkaar
- Degelijkheid: een component heeft een kleine kans op defect te raken. Als je er duizenden van in je apparaat plaatst wordt de kans op een defect wel aanzienlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Ik denk dat de kleine oplage en de kleine organisatie het grootste probleem is.
Met hooguit 10 stuks per jaar van een kleine (1 mans operatie) krijg je snel dit soort hobby bob projecten die meer op prototypes lijken, en dit soort dingen zijn dan ook ongelofelijk inefficiënt om te bouwen. En in deze sector zijn winstmarges ook erg hoog. €25k is waarschijnlijk de geprojecteerde verkoopprijs in een winkel, maar deze prijs gaat rustig 2x over de kop. (je moet ook nooit retail betalen voor dit soort dingen)
Dus €25k verkoop is €21k verkoop ex BTW. Dus inkoop is dan iets van €10k (ex btw). Natuurlijk nog steeds heel veel. Stel er zit voor €1500 aan onderdelen in (kast op maat laten maken is duur, maar denk ook aan verpakkingen op maat laten maken en bedrukken in hele kleine aantallen etc), en als die gast die dingen zelf in elkaar soldeert, en alle componenten nauwkeurig matcht, is hij daar wellicht een volledige week mee bezig. 40 uur a €80/uur is €3200 plus die €1500 is samen €4700... Dan nog blijft er heel veel aan de strijkstok hangen om de ontwikkeling van het apparaat te bekostigen etc.
Ook die voeding die erbij zit vind ik maar een raar ding. Ik kan me niet voorstellen dat dat origineel is, dat lijkt meer een ding wat normaal op een industrieel apparaat zit ofzo. Het maakt de opstelling iig nog veel lelijker dan dat het al was....

Ik kan me voorstellen dat je in kleine getalen zoekt naar een standaard voedingsoplossing omdat elk apparaat wat in het stopcontact gestoken wordt natuurlijk een CE keur nodig heeft, en als je dat zelf niet kan, dat erg duur is om zelf te regelen. Al vind ik wel dat het vastleggen van een CE keur eigenlijk tot de vaardigheden van een electronicus zou moeten horen die apparaten bouwt. Wel als het om zoiets simpels gaat als dit. Voor medische apparaten etc zijn de eisen veel uitgebreider dus dan is het misschien wat anders, maar dit is een heel simpel apparaat.

Maar wat er gezegd wordt in de video is dat hij waarschijnlijk niet te fixen is. Een kapotte tantaalelco opsporen met een warmtebeeldcamera en spanningsinjectie is eigenlijk de standaardmethode om dit te doen en elke reparateur zou dit moeten kunnen.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 15-11-2024 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:06
L-project schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:03:
[...]

Nou moet ik denken: was er niet ooit zo'n electro/audio/tv keten genaamd Vogelzang in Zuid-Nederland? Daar heb ik in Eindhoven nog vaak staan kwijlen in de audioafdeling.
Klopt, in vestiging Heerlen heb ik van mijn krantenwijk ooit mijn eerste versterker (Pioneer SA5500 II) gekocht (en daarmee een lange neus naar de 'koopt hollandsche waar' 3in1 Philips-set van pa gemaakt).
Natuurlijke had ik in dat huis-aan-huis foldertje iets anders uitgezocht, maar dat lokkertje was al op. Niettemin heeft dat werkpaard (ach, met 2x15W eerder een werkpony) me nog aardig door mijn studententijd geloodst.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-09 18:45
En bij platenspelers kun je lekker lang discussieren over MC vs MM. Om nog maar te zwijgen over tangentiaal..

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-09 20:45
mr_petit schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:00:
[...]

Maar een goed afgeschermde kabel hoeft ook niet duur te zijn.
Een XLR kabel ook niet, en die doet wat 10K tulpkabels eigenlijk proberen te beloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 14:18
onzichtbaar schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:56:
En bij platenspelers kun je lekker lang discussiëren over MC vs MM. Om nog maar te zwijgen over tangentiaal..
Ik heb de National Technics SL-5 een tijdje gehad, naast een Thorens TD-166.
En hoorde het verschil tussen de 2 platenspelers niet.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-09 18:45
Dat is juist perfect, dan kun je nog langer discussieren. Misschien had elke platenspeler behoefte aan elk een beter afgestemde buizenversterker.. om volledig tot zijn recht te komen... voor een nog warmer geluid.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Xfile schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:31:
[...]
Maar dat is geheel een YMMV verhaal. De één hoort meer dan de ander.
Zo heb ik wel eens blind het verschil gehoord tussen een Technics SL-1401 en een JVC QL-Y55F (beide japanse DD's) terwijl de eigenaar dat zelf niet hoorde.
Het verschil was subtiel, maar mijn statistische zekerheid was toch 83% (5 van de 6).
Wat ik dan weer lastig vind, is welke ik mooier vindt klinken. Dat ik een daadwerkelijk verschil hoor betekent nog niet dat ik daarin een echte voorkeur in kan aanwijzen.
Maar wees blij dat je geen verschil hoort. Dan kan je voor de goedkoopste optie kiezen, en dat geldt dan waarschijnlijk ook voor veel componenten in de rest van je installatie. Dat kan je een hoop geld schelen :+

Ik heb hier in dit topic ook wel eens samples geplaatst waarbij sommigen het verschil niet hoorde (dat was geloof ik het verschil tussen interlinks bij draaitafels) terwijl in andere topics en op andere fora die verschillen er gelijk blind uitgepikt werden. Het verschil tussen gehoor (of althans, de kunst van het analytisch luisteren) is enorm tussen personen. Ik heb dan soms ook zo m'n vraagtekens...hoe kan je zo'n verschil nou niet horen?!? (maar wel in zo'n topic aktief zijn)
Wat dan wel grappig is, is dat mensen die zo'n verschil niet horen soms wel vinyl enorm afkraken en hameren op specs dat digitaal op alle fronten beter is :+ .
Dat dat dan nog boeit met zo'n belabberd gehoor...
maar sommige mensen luisteren waarschijnlijk liever naar de specs van hun installatie dan naar de klnak van de muziek denk ik dan maar ;)

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 15-11-2024 22:21 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Renzmeister
Ik kwam toevallig deze oude review tegen van een Cambridge Audio CD speler en moest direct aan dit topic denken. Met name dit gedeelte:
I put the Isotek system enhancer CD in it and left it on repeat to burn the player in before auditioning. After 6 hours I had a quick listen but things were still quite raw at that point with high frequencies and attacks sounding very hard and forward. I gave it another try after 20 hours and things had improved quite a bit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:31

Daniel36

vernieuwde formule

Renzmeister schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:38:
Ik kwam toevallig deze oude review tegen van een Cambridge Audio CD speler en moest direct aan dit topic denken. Met name dit gedeelte:

[...]
_O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Xfile schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:31:
[...]

Ik heb de National Technics SL-5 een tijdje gehad, naast een Thorens TD-166.
Op zich verschillen platenspelers onderling wel dermate dat het te horen kan zijn, iemand die dat zou beweren is geloofwaardiger dan dat iemand het verschil tussen 16 en 24 bit zo verschrikkelijk groot vinden dat hun oren eraf vallen.

Vroeger kwam ik deze nog wel 's in de muziekwinkel tegen, voor je gitaarpedalen meer vintage geluid uit een batterij:

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/be2mnwdksat01.jpg?auto=webp&s=416f7ade2658e93a0b39051d2a35eb32c027a370

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
mr_petit schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:13:
[...]

Zo heb ik wel eens blind het verschil gehoord tussen een Technics SL-1401 en een JVC QL-Y55F (beide japanse DD's) terwijl de eigenaar dat zelf niet hoorde.
Het verschil was subtiel, maar mijn statistische zekerheid was toch 83% (5 van de 6).
Wat ik dan weer lastig vind, is welke ik mooier vindt klinken. Dat ik een daadwerkelijk verschil hoor betekent nog niet dat ik daarin een echte voorkeur in kan aanwijzen.
Maar wees blij dat je geen verschil hoort. Dan kan je voor de goedkoopste optie kiezen, en dat geldt dan waarschijnlijk ook voor veel componenten in de rest van je installatie. Dat kan je een hoop geld schelen :+

Ik heb hier in dit topic ook wel eens samples geplaatst waarbij sommigen het verschil niet hoorde (dat was geloof ik het verschil tussen interlinks bij draaitafels) terwijl in andere topics en op andere fora die verschillen er gelijk blind uitgepikt werden. Het verschil tussen gehoor (of althans, de kunst van het analytisch luisteren) is enorm tussen personen. Ik heb dan soms ook zo m'n vraagtekens...hoe kan je zo'n verschil nou niet horen?!? (maar wel in zo'n topic aktief zijn)
Wat dan wel grappig is, is dat mensen die zo'n verschil niet horen soms wel vinyl enorm afkraken en hameren op specs dat digitaal op alle fronten beter is :+ .
maar sommige mensen luisteren waarschijnlijk liever naar de specs van hun installatie dan naar de klnak van de muziek denk ik dan maar ;)
Niks tegen jouw ervaring ansich, maar het zegt eigenlijk niks dat jij 5/6 scoort. Dat kan, met alle respect, gewoon mazzel zijn en het zegt als los resultaat niks over de hoorbaarheid van verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Hoe vaak moet ik dan die samples gaan luisteren?
Want met die redenatie kan èlke blindtest uitkomst ook gewoon puur mazzel zijn natuurlijk...

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 16-11-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
mr_petit schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:13:
[...]
Ik heb geen geoefende oor, dat scheelt een stuk. Een geschoolde muzikant zal waarschijnlijk wel het verschil horen.
Ik heb geen high end audio installatie. Het is voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
mr_petit schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:19:
Want met die redenatie kan èlke blindtest uitkomst ook gewoon puur mazzel zijn natuurlijk...
Nou kijk van mij moet je vooral helemaal niks, laat dat voorop staan! En elke vorm van zelftest is in principe beter dan geen test.

Ik weet natuurlijk niet precies hoe die test was, en nogmaals, ik wil allemaal helemaal niet zeggen dat het allemaal niet klopt. Alleen de maarrrrr waarvan je wist dat die zou komen: het menselijk gehoor is ontzettend matig en notoir onbetrouwbaar als het gaat om het vaststellen van verschillen. Dus hoe betrouwbaar is je test écht? En wat heb je echt getest?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-09 23:45
vlaaing peerd schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:22:
[...]
Vroeger kwam ik deze nog wel 's in de muziekwinkel tegen, voor je gitaarpedalen meer vintage geluid uit een batterij:
Klopt, ouderwetse gitaar effecten (lees analoog uit discrete componenten) kunnen worden beïnvloedt door de karakteristieken van de voeding. Zinc batterijen vs Alkaline batterijen verschillen in power en impedantie. Sommigen zweren dan ook bij batterijen voor gitaar pedalen ipv een net voeding. Al is het alleen al voor de ruis/brom. Er zijn tegenwoordig ook net-adapters voor gitaar effecten waarbij men de voeding spanning iets kan verlagen om het gitaar effect iets anders te laten klinken.
Modelers en profilers hebben dit weer een beetje overbodig gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:15
Wordt als 'standaard' niet 19 uit 20 aangehouden oid?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
rodie83 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:43:
[...]

Ik weet natuurlijk niet precies hoe die test was, en nogmaals, ik wil allemaal helemaal niet zeggen dat het allemaal niet klopt.
2 samples gegeven. Die knip ik precies op lengte, en ik gebruik lacinato abx software om de dubbelblindtest uit te voeren, wat hier speciaal voor is gemaakt
Alleen de maarrrrr waarvan je wist dat die zou komen: het menselijk gehoor is ontzettend matig en notoir onbetrouwbaar als het gaat om het vaststellen van verschillen. Dus hoe betrouwbaar is je test écht? En wat heb je echt getest?
Nou ja, precies zoals ik zeg: 2 samples opgenomen met 2 verschillende draaitafels (exact dezelfde plaat, element phonopre etc).
Hoe betrouwbaar mijn test echt is, vraag ik aan jou; jij hebt er twijfels over. Doe je zelf veel van dit soort tests? Welke software gebruik jij ervoor?

Dat het menselijk gehoor notoir onbetrouwbaar en matig is in het vaststellen van verschillen is juist wat hier getest wordt, in de mate in hoeverre het uitmaakt om voor 1 of een ander stuk afspeelapparatuur te kiezen met een bepaald stuk muziek ;)

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 17-11-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
MerijnB schreef op zondag 17 november 2024 @ 07:51:
[...]

Wordt als 'standaard' niet 19 uit 20 aangehouden oid?
Ik weet het niet. Ik zie ook wel eens 9 uit 10.
Ik weet niet of je zelf veel van dit soort testen doet, maar 19 uit 20 is heel veel.
Het gaat namelijk altijd om kleine verschillen (duh), maar heel aandachtig en vooral heel analytisch luisteren is gewoon heel vermoeiend. Dat heeft ook heel veel invloed op je beoordelend vermogen.
Want het is natuurlijk niet 20x op een knopje drukken. Per sample switch is soms wel 50x oid heen en weer (ik noem maar iets, ik tel het natuurlijk niet, maar om een idee te geven; echt veel).

Ik heb wel eens ca 20 elementen beoordeeld op een bepaalde prestatie (IGD met behulp van een testtrack), dat is dus geen blindtest maar meer een test voor mezelf, maar ik was bijna een complete dag bezig daarmee voordat ik er tevreden over was.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 17-11-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Vermoeiend om analytisch naar muziek te luisteren.
Ik heb al een paar jaar een Marantz HD-AMP1 versterker met Translator Impact 30 luidsprekers.
Platenspeler Thorens TD 166 met een Denon DL110 element. En verder nog wat randapparatuur. Kabels zijn van RU connected.
Ik vind het wel goed zo: het gaat tenslotte om de beleving die je van de muziek krijgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb een simulatie geprogrammeerd.
In een test waarbij je 6 keer random kiest tussen 2 dingen zul je ong. 1 op de 10x per toeval 5 van de 6 keren goed gegokt hebben...

Dus de kans dat je, ook al ben je stokdoof, toevallig in 5 van de 6 keren de juiste beslissing maakt is 1 op 10. In mn simulatie kom ik concreet uit op 937602 keer per 10000000 testruns.

Dat is dus een behoorlijk grote foutmarge...

Daar komt bij dat je vertelt dat je je eigen materiaal hebt ge-edit. Mogelijk speelt dat ook een rol in je test, dus dat de files (onbewust) door iets anders te onderscheiden zijn dan door de muziek, bijvoorbeeld een kleine pauze vooraf of een miniem verschil in volume.

Andere niet-gespecificeerde parameters kunnen ook nog een invloed hebben, bijvoorbeeld de manier waarop je het analoge signaal hebt vastgelegd. Dan zou je voor een deel een oordeel vellen over de opname-weg en niet puur de muziek. Maar als die opname-weg je normale afluistersituatie is dan maakt dat weer niet zoveel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
koelpasta schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:07:
[...]

Daar komt bij dat je vertelt dat je je eigen materiaal hebt ge-edit. Mogelijk speelt dat ook een rol in je test, dus dat de files (onbewust) door iets anders te onderscheiden zijn dan door de muziek, bijvoorbeeld een kleine pauze vooraf of een miniem verschil in volume.
Nee, dat zijn dus de dingen die ik eruit haal. Ik match het volume en zorg dat het gelijk loopt.

Maar als ik het goed begrijp is dus de kans dat het puur geluk was 10% en 90% dat ik wel verschil hoorde.
Dat vind ik genoeg. Als is meer natuurlijk altijd beter. Maar dit was gewoon een testje voor mezelf, op een forum.
Niet een test waarbij een multimiljoeneninternational z'n wereldwijde productengamma op gaat vaststellen ofzo. Bij dat soort belangen ga je er natuurlijk meer moeite aan besteden, maar wie doet hier nou dat soort testen?

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 17-11-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:11:
[...]

Nee, dat zijn dus de dingen die ik eruit haal. Ik match het volume en zorg dat het gelijk loopt.
Dan zou dat element vervallen als bron van waarneming. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:11:
[...]

Maar als ik het goed begrijp is dus de kans dat het puur geluk was 10% en 90% dat ik wel verschil hoorde.
Dat vind ik genoeg.
Wat is genoeg. Ik vind 1 op 10 niet echt sterk. In de wetenschap zouden ze je uitlachen met zulke zwak onderbouwde statistieken. (voor de duidelijkheid, ze zouden jouw niet uitlachen, maar de sterkte van de door jouw opgebouwde statistieken :) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
koelpasta schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:20:
[...]

Wat is genoeg. Ik vind 1 op 10 niet echt sterk. In de wetenschap zouden ze je uitlachen met zulke zwak onderbouwde statistieken. (voor de duidelijkheid, ze zouden jouw niet uitlachen, maar de sterkte van de door jouw opgebouwde statistieken :) ).
Ik schrijf er dan ook geen wetenschappelijke publicatie over.
Ik vind het genoeg. Als ik wetenschappers zou moeten overtuigen, dan zou ik de test uitgebreider doen, en ik denk dat ik bij die sampletest dan nog steeds voldoende verschil zou horen.
Maar goed, als het om wetenschap gaat, is er dus ook geld mee gemoeid (althans, in wetenschap gaat veel geld om en wetenschappelijk onderzoek wordt doorgaans niet gratis uitgevoerd...), en dan wordt het een heel ander verhaal (vergelijkbaar met mijn voorbeeld als testen voor een multinational en productranges etc)

[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 17-11-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:46:
[...]

Ik schrijf er dan ook geen wetenschappelijke publicatie over.
Ik vind het genoeg. Als ik wetenschappers zou moeten overtuigen, dan zou ik de test uitgebreider doen, en ik denk dat ik bij die sampletest dan nog steeds voldoende verschil zou horen.
Maar goed, als het om wetenschap gaat, is er dus ook geld mee gemoeid (althans, in wetenschap gaat veel geld om en wetenschappelijk onderzoek wordt doorgaans niet gratis uitgevoerd...), en dan wordt het een heel ander verhaal (vergelijkbaar met mijn voorbeeld als testen voor een multinational en productranges etc)
Het punt met wetenschap is dat ze de werkelijkheid trachten te beschrijven. Wat de wetenschap zegt is dat conclusies trekken uit jouw tests de werkelijkheid niet goed zal representeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Volgens mij is de wetenschap helemaal niet op de hoogte van mijn tests :+

Het alternatief is helemaal geen tests in dit geval :P
Want ik zie niemand die een betere test heeft uitgevoerd.
Daarom zeg ik ook: ik vind het genoeg. Mijn doel is helemaal niet de werkelijkheid voor anderen te beschrijven. Dat kunnen ze zelf wel. Als je daar behoefte aan hebt wil ik de files waar het over ging wel voor je uploaden zodat je zelf je wetenschappelijk verantwoorde studie erop los kunt laten ;)

[ Voor 91% gewijzigd door mr_petit op 17-11-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:59:
[...]

2 samples gegeven. Die knip ik precies op lengte, en ik gebruik lacinato abx software om de dubbelblindtest uit te voeren, wat hier speciaal voor is gemaakt

[...]

Nou ja, precies zoals ik zeg: 2 samples opgenomen met 2 verschillende draaitafels (exact dezelfde plaat, element phonopre etc).
Hoe betrouwbaar mijn test echt is, vraag ik aan jou; jij hebt er twijfels over. Doe je zelf veel van dit soort tests? Welke software gebruik jij ervoor?

Dat het menselijk gehoor notoir onbetrouwbaar en matig is in het vaststellen van verschillen is juist wat hier getest wordt, in de mate in hoeverre het uitmaakt om voor 1 of een ander stuk afspeelapparatuur te kiezen met een bepaald stuk muziek ;)
Met wat je hier en verderop aangeeft vind ik het in elk geval een meer dan serieuze poging. Dat je er wetenschappelijk iets op kan afdingen, vind ik ook niet zo interessant. Voor thuisgebruik is het in elk geval al een stuk beter dan de 'zelfs mijn vrouw hoort verschil' ;)

Reden waarom ik twijfelde was wat je later hebt aangevuld: dat alles op hetzelfde volume was etc. Dat is natuurlijk snel het risico als je alles zelf doet, dat je toch onbewust een foutje/verschil maakt ergens, waarmee je eigenlijk dan de test ansich verpest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
mr_petit schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:03:
[...]

Ik weet het niet. Ik zie ook wel eens 9 uit 10.
Ik weet niet of je zelf veel van dit soort testen doet, maar 19 uit 20 is heel veel.
Het gaat namelijk altijd om kleine verschillen (duh), maar heel aandachtig en vooral heel analytisch luisteren is gewoon heel vermoeiend. Dat heeft ook heel veel invloed op je beoordelend vermogen.
Want het is natuurlijk niet 20x op een knopje drukken. Per sample switch is soms wel 50x oid heen en weer (ik noem maar iets, ik tel het natuurlijk niet, maar om een idee te geven; echt veel).
Dat is idd best veel, zeker als het genuanceerde verschillen gaat. Het is meer waar men vanuit statistiek van een 'ja' durft uit te gaan ook al is de score niet 100%.

Ik geloof ook wel dat je hier verschil hebt waargenomen, al is het maar omdat je (zoals je zelf aangeeft) analytisch luistert (veel kleine stukjes herhalen).

Die 19 uit 20 is (denk ik) vooral interessant om mensen die subjectief testen en met termen als "verschil van dag en nacht" en "alsof er een deken van het podium getrokken wordt" een blik in de realiteit te geven.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
Ik dacht dat dit een grap was, maar het blijkt dus echt: Innuos Phoenix NET Audiophile-grade Network Switch. Hij staat bij verschillende winkels te koop voor 3599 euro. Echt een regelrechte scam. Minder noise door een 100mbps network chip i.p.v. Gigabit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een audiophile-grade switch voor €15,- inderdaad, en die doet wel gigabit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Renzmeister schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:54:
Ik dacht dat dit een grap was, maar het blijkt dus echt: Innuos Phoenix NET Audiophile-grade Network Switch. Hij staat bij verschillende winkels te koop voor 3599 euro. Echt een regelrechte scam. Minder noise door een 100mbps network chip i.p.v. Gigabit 8)7
Mensen die daarin geloven verdienen het ook om €3600 afhandig gemaakt te worden :P :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
MerijnB schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:33:
[...]
Die 19 uit 20 is (denk ik) vooral interessant om mensen die subjectief testen en met termen als "verschil van dag en nacht" en "alsof er een deken van het podium getrokken wordt" een blik in de realiteit te geven.
Dat soort verschillen bestaan m.i. natuurlijk wel tussen bepaalde audiocomponenten (ik denk dan vooral aan luidsprekers en platenspelerelementen), maar niet voor de componenten waarvan jij waarschijnlijk bedoeld waar ze vaak gebruikt worden zoals netsnoeren/powersupplies, of netwerkswitches zoals die hierboven of onderzetplateautjes of sonische kristalletjes die je in je vensterbank zet.
Het lijkt vaak wel hoe onwaarschijnlijker of kleiner het verschil, des de groter zijn de superlatieven die gebruikt worden in reviews etc.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-09 11:24
Renzmeister schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:54:
Dat is misschien nodig samen met zo'n 25k stereo voorversterker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:14:
Ik heb een audiophile-grade switch voor €15,- inderdaad, en die doet wel gigabit!
Je beseft je wel dat je 10x zoveel interferentie hebt over de kabels dan een 100Mbit?
Simpler 100mbps network switch chip results in lower operating noise floor compared to Gigabit
En die van jouw heeft zeker ook nog van die ordinaire LED activity LEDs?
Just the right amount of Individually shielded, high quality ethernet ports soldered directly to the board with no ethernet activity lights as blinking leds introduce considerable electrical noise

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
vlaaing peerd schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:06:
[...]

Je beseft je wel dat je 10x zoveel interferentie hebt over de kabels dan een 100Mbit?

[...]

En die van jouw heeft zeker ook nog van die ordinaire LED activity LEDs?

[...]
Maar met minder componenten moet ie toch juist goedkoper worden :?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
redwing schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:14:
[...]

Maar met minder componenten moet ie toch juist goedkoper worden :?
100Mbit chips komen nog uit de tijd dat ze met de hand vervaardigd werden, daar zit veel meer werk in dan die cheapo Gbit NICs.

Het is dan wel belangrijk dat de rest van je apparatuur ook high end genoeg is. Zo heeft deze gebruiker van een €3000,- kostende "Triple-Linear PSU with Mundorf CAPS and custom-treated SSD" nogal problemen omdat het plebs gedeelte van zijn netwerk time outs geeft op de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
vlaaing peerd schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:26:
[...]

100Mbit chips komen nog uit de tijd dat ze met de hand vervaardigd werden, daar zit veel meer werk in dan die cheapo Gbit NICs.

Het is dan wel belangrijk dat de rest van je apparatuur ook high low end genoeg is. Zo heeft deze gebruiker van een €3000,- kostende "Triple-Linear PSU with Mundorf CAPS and custom-treated SSD" nogal problemen omdat het plebs gedeelte van zijn netwerk time outs geeft op de unit.
Fixed :P

Maar ik blijf dit soort oplossingen apart vinden. Weer terug naar oude meuk gaan, zeggen dat dat beter is en er dan nog veel meer voor vragen ook. Zet er dan gelijk een buizenversterker in, dan verander je ten minste nog daadwerkelijk iets aan het geluid.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 08:16
MerijnB schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:33:
[...]
In de statistiek wordt vaak een p-score van 0.05 (dus 1 op 20) gebruikt.

Hier gaat het *niet* om dat je 19 van de 20 keer het juiste antwoord moet geven!

Het gaat erom, dat er maar 5% kans is dat het waargenomen effect (sample B wordt als 'beter' ervaren dan dan sample A) kan verklaard worden door toeval.

Concreet: als je 59% van de tijd B verkoos boven A, en 41% omgekeerd, dan kan dit best voldoen aan p=0.05.

Maar dan zegt de statistiek wel dat je heel veel samples gaat moeten beluisteren. Bij een klein aantal metingen is de kans namelijk heel groot dat een willekeurig antwoord ook 59% of vaker B verkiest. Dan is de p-score te hoog. Om de p-score te doen zakken moet je vaker meten.
Bij een miljoen metingen eindigt de willekeur altijd op 50%-50%.

Het is dus een techniek om te weten vanaf hoeveel metingen, en welk percentage voorkeur voor A of B, je het effect van toeval (bijna) kunt uitsluiten.

Bij zes metingen gaat de p-score van '100% B gekozen' lager (en dus beter) zijn dan bij '83% B'. Immers, als je 6 keer kop of munt doet, is de kans kleiner dat je 6 keer munt gooit, dan dat je 5 van de 6 munt gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
florizla schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:08:
[...]

In de statistiek wordt vaak een p-score van 0.05 (dus 1 op 20) gebruikt.

Hier gaat het *niet* om dat je 19 van de 20 keer het juiste antwoord moet geven!

Het gaat erom, dat er maar 5% kans is dat het waargenomen effect (sample B wordt als 'beter' ervaren dan dan sample A) kan verklaard worden door toeval.

Concreet: als je 59% van de tijd B verkoos boven A, en 41% omgekeerd, dan kan dit best voldoen aan p=0.05.

Maar dan zegt de statistiek wel dat je heel veel samples gaat moeten beluisteren. Bij een klein aantal metingen is de kans namelijk heel groot dat een willekeurig antwoord ook 59% of vaker B verkiest. Dan is de p-score te hoog. Om de p-score te doen zakken moet je vaker meten.
Bij een miljoen metingen eindigt de willekeur altijd op 50%-50%.

Het is dus een techniek om te weten vanaf hoeveel metingen, en welk percentage voorkeur voor A of B, je het effect van toeval (bijna) kunt uitsluiten.

Bij zes metingen gaat de p-score van '100% B gekozen' lager (en dus beter) zijn dan bij '83% B'. Immers, als je 6 keer kop of munt doet, is de kans kleiner dat je 6 keer munt gooit, dan dat je 5 van de 6 munt gooit.
Dank voor de context, ik was me inderdaad bewust dat bij het nemen van veel samples de verhouding goed/slecht veel lager kan zijn waarbij je nog steeds toeval kunt uitsluiten, maar wist niet hoe dit onder woorden te brengen.
Begrijp ik dan goed dat het tot het nemen van 20 samples wél erom gaat dat je 19 van de 20 goed hebt? Als je boven te 20 samples komt gaat dat aantal in verhouding naar beneden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 08:16
MerijnB schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:14:
Begrijp ik dan goed dat het tot het nemen van 20 samples wél erom gaat dat je 19 van de 20 goed hebt? Als je boven te 20 samples komt gaat dat aantal in verhouding naar beneden?
Nee, als je bij 20 samples 18 keer voor B kiest, dan heb je al een zeer lage lage p-score. Dus je bent dan al redelijk zeker dat de luisteraar effectief sample B 'beter' vindt -- je kan de invloed van toeval met vrij hoge zekerheid uitsluiten.

Enkel, als je nog veel zekerder wilt zijn, dan vereis je een extreem lage p-score. Bijvoorbeeld p=0.001: 1 kans op duizend dat de veronderstelling door puur toeval wordt bevestigd. Dan zul je inderdaad op 20 samples 20 (100%) of 19 samples (95%) juist moeten beoordelen, ofwel het aantal samples verhogen.

Het hangt er dus vanaf op welke p-score je mikt. En zolang p niet 0.000000000001 is, blijft de kans (miniem) bestaan dat wat je concludeert fout is door dom toeval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:44

Boost9898

Software developer

Ik presenteer, audiophile optic network connectivity kit.
PS. je netwerkswitch op 100mbit zetten zou de geluidskwaliteit ook verbeteren!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NuIti6t.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D K
  • Registratie: November 2024
  • Niet online

D K

Jammer dat het weer zo'n audiofiele prijs heeft, deze kitjes zouden niet duurder dan 75 euro hoeven zijn
op zich je audio zoveel mogelijk isoleren met glas ipv potentiële aardingslussen is nog niet zo dom

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09 17:45

WCA

Boost9898 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:55:
Ik presenteer, audiophile optic network connectivity kit.
PS. je netwerkswitch op 100mbit zetten zou de geluidskwaliteit ook verbeteren!

[Afbeelding]
Zien er identiek aan de cheapo media converters uit die ik bij klanten installereerde voor de glasvezel internetverbinding toen ik bij een provider werkte.

https://www.optcore.net/product/mc-gsa11-l-sm20km/

Toen ik een tijdje terug op een hifi beurs was, zag ik nog een ander bedrijf met eveneens precies diezelfde dingen staan. Inclusief dezelfde el-cheapo 5v voedingen

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-09 23:45
Beter gebruiken ze een medical lan isolator, die sluiten ook het gedoe met isolatie van de netvoeding uit, simpel maar effectief stukje HW. IEC 60601 3rd ed. compliant en goedkoper (vanaf 100€).
Krijg je klinisch zuivere tonen van, beter dan die glazige muziek die je van een glas vezel krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

MicroVAX3400 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:53:
Beter gebruiken ze een medical lan isolator, die sluiten ook het gedoe met isolatie van de netvoeding uit, simpel maar effectief stukje HW. IEC 60601 3rd ed. compliant en goedkoper (vanaf 100€).
Krijg je klinisch zuivere tonen van, beter dan die glazige muziek die je van een glas vezel krijgt.
Die glasvezelconverter kost $16, het is maar wat je goedkoper noemt :+
Daarnaast is het een galvanische isolator maar worden de signalen (inclusief ruis) gewoon doorgegeven, glasvezel is dus the way to go als je écht elektrische ruis richting je audio apparatuur wil elimineren.
Praktisch hebben ze natuurlijk beide absoluut geen nut in een audioinstallatie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Cheezus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:17:
[...]

Die glasvezelconverter kost $16, het is maar wat je goedkoper noemt :+
Daarnaast is het een galvanische isolator maar worden de signalen (inclusief ruis) gewoon doorgegeven, glasvezel is dus the way to go als je écht elektrische ruis richting je audio apparatuur wil elimineren.
Praktisch hebben ze natuurlijk beide absoluut geen nut in een audioinstallatie..
Tot zover de theorie. Dit soort apparaten moet je in de praktijk beluisteren, doorvoelen en beleven. Uiteraard pas na een paar weken inspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Prisma16 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:36:
[...]

Tot zover de theorie. Dit soort apparaten moet je in de praktijk beluisteren, doorvoelen en beleven. Uiteraard pas na een paar weken inspelen.
Met dit soort apparaten moet ik gelukkig helemaal niets :+
Ik heb genoeg kennis en ervaring van elektrotechniek en telecommunicatie dat het placebo effect dergelijke meuk niet werkt bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Placebo neemt juist af na verloop van tijd, dat wordt door veel mensen vergeten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:18
Prisma16 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:36:
[...]

Sarcasme is erg lastig te lezen, maar neem aan dat sarcasme hier nogal van toepassing is?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:52
Koldur schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:09:
[...]
Sarcasme is erg lastig te lezen, maar neem aan dat sarcasme hier nogal van toepassing is?
Het ligt er nogal dik op ja. En mocht je er aan twijfelen, lees de laatste posts door van diegene en je weet het zeker ;)

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 07:48
WCA schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:26:
[...]

Zien er identiek aan de cheapo media converters uit die ik bij klanten installereerde voor de glasvezel internetverbinding toen ik bij een provider werkte.

https://www.optcore.net/product/mc-gsa11-l-sm20km/

Toen ik een tijdje terug op een hifi beurs was, zag ik nog een ander bedrijf met eveneens precies diezelfde dingen staan. Inclusief dezelfde el-cheapo 5v voedingen
Dit wordt dus gewoon door een gerenomeerde hifizaak in Nederland voor 650 euro verkocht:

https://www.wilbert.nl/sh...ezel-hifi-studio-wilbert-

Ech schandalig. Gewoon een rebadged ali-express doosje.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:07
Dr. Strangelove schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:58:
[...]

Dit wordt dus gewoon door een gerenomeerde hifizaak in Nederlands voor 650 euro verkocht:

Je zou voor de lol eens een serieuze vraag aan deze toko kunnen stellen waarom een kastje van 16 dollar bij hun 650 euro kost. Misschien krijg je wel een heel leuk antwoord waarom dat dan is. Misschien is hun apparaat ingestraald door elfen bij maanlicht.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:13
ErikG2 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:03:
[...]

Je zou voor de lol eens een serieuze vraag aan deze toko kunnen stellen waarom een kastje van 16 dollar bij hun 650 euro kost. Misschien krijg je wel een heel leuk antwoord waarom dat dan is. Misschien is hun apparaat ingestraald door elfen bij maanlicht.
Je krijgt dan altijd een antwoord wat onderbouwd is of gestoeld is op een subjectieve ervaring. De eigen waarneming wordt als grond waarheid beschouwd, problematische insteek waarin alles mogelijk is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
[...]

Dit wordt dus gewoon door een gerenomeerde hifizaak in Nederlands voor 650 euro verkocht:

Dit is gewoon een (grotendeels) scamshop voor de gevorderde audiofiel..
Zie bijvoorbeeld: https://www.wilbert.nl/sh...res/boenicke-comdev-paar-
Boenicke ComDev is een krachtig afstemapparaat dat parallel kan worden geinstalleerd op de uitgang van de versterker of de ingang van de luidspreker. Het apparaat wordt ComDev (communicatieapparaat) genoemd omdat het de mogelijkheid van het systeem om muziek op een veel dieper niveau te laten communiceren, sterk verbetert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fc7ZBsGfWmui_xQoEuC8BrEeKPM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/SADpYtReU6U6fY3pkj8KTms3.webp?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-09 18:25
koelpasta schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:55:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Nooit gedacht dat ik de zin "audiovisuele balzak" zou gebruiken, yet here we are.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
[...]

Da's inderdaad wel heel extreem. Dat er een 'Hifi 0' bestaat die achter de prijs geplakt kan worden is wel bekend, maar dit is bijna 40x zoveel 8)7
En op dat kastje van 16 dollar wordt natuurlijk ook winst gemaakt. Dat is geen inkoopsprijs ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
mr_petit schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:22:
[...]

Da's inderdaad wel heel extreem. Dat er een 'Hifi 0' bestaat die achter de prijs geplakt kan worden is wel bekend, maar dit is bijna 40x zoveel 8)7
En op dat kastje van 16 dollar wordt natuurlijk ook winst gemaakt. Dat is geen inkoopsprijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
:D so true!

Maar zeker met zo'n mediaconverterkastje..... je kan ze gewoon op aliexpress etc krijgen. Iemand die dan zo'n ding in een audiowinkel koopt...die is dan gewoon te lui om even rond te kijken, of kan het gewoonweg niets schelen.
Dus lui met veel geld is ook een aantrekkelijke doelgroep :)

Maar goed, je moet toch iets doen om een duur winkelpand in het centrum van Utrecht te bekostigen...

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 22-11-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
[...]

Not sure if serious maar Wilbert is al heel lang een begrip in Utrecht, het is al jaren dé hifizaak van de stad, zeker sinds Staffhorst ter ziele is gegaan. Ze zijn dealer van zowat alle grote merken in medium en high-end.

Daarmee diskwalificeren ze zich nog steeds niet per definitie als scam shop, vooral niet als ze ook dit soort dingen verkopen, maar daarom, not sure if serious :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:10:
[...]

Daarmee diskwalificeren ze zich nog steeds niet per definitie als scam shop, vooral niet als ze ook dit soort dingen verkopen, maar daarom, not sure if serious :)
Als ik een audiowinkel zou zijn, zou ik ook dit soort producten voeren naast de normale producten.
Waarom niet. Als een klant er naar vraagt..."heeft u?" dan moet het antwoord altijd "ja" zijn.

Zeker met dit soort producten die niet echt een houdbaarheidsdatum hebben (er komt niet elk jaar een nieuwe modellenrange uit), en waarbij de markup waarschijnlijk veel hoger is (ik verwacht dat zo'n kastje in de winkel de inkoopprijs minimaal 3x over de kop gaat) dan bij normale audiocomponenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Mja de vraag zal er wel zijn inderdaad.

Ze hebben een goede selectie van snake oil bullshit zie ik.

https://www.wilbert.nl/shop/hifi-tweaks/alle-hifi-tweaks
https://www.wilbert.nl/sh...ng/interconnects-digitaal

Meerdere malen binnen geweest toen ik nog hifi freak was, uitgebreide luistersessie gedaan uiteindelijk en op het punt gestaan een set B&W 805Ds te kopen. Ik vroeg of ze nog wat aan de prijs konden doen. Ik had een slordige 10k aan spul staan van andere winkels, altijd 5-10% korting gekregen op apparatuur. Dat is vrij standaard in deze branche.

Hoe dúrfde ik het te vragen :(

Prima, bedankt en twee weken later voor 70% van de nieuwprijs een set in nieuwstaat gescored op marktplaats. Daarna nooit meer binnen geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:27:

Meerdere malen binnen geweest toen ik nog hifi freak was, uitgebreide luistersessie gedaan uiteindelijk en op het punt gestaan een set B&W 805Ds te kopen. Ik vroeg of ze nog wat aan de prijs konden doen. Ik had een slordige 10k aan spul staan van andere winkels, altijd 5-10% korting gekregen op apparatuur. Dat is vrij standaard in deze branche.

Prima, bedankt en twee weken later voor 70% van de nieuwprijs een set in nieuwstaat gescored op marktplaats. Daarna nooit meer binnen geweest.
Ik ben bang dat je als high-end winkel geen bestaansrecht hebt als je dit soort spul niet verkoopt omdat het gros van je klantenbestand dit soort spullen denk nodig te hebben en er (dat verwacht ik) een enorme winstmarge op zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Dat hebben we net vastgesteld ja.

Ik vraag me altijd af hoe die gesprekken met hun leveranciers gaan…

‘Dag meneer Wilbert, ik heb hier een akoestische massa eliminator. Inkoopprijs 200 euro.’

‘Dat is een blokje hout met twee draadjes erdoor. Heeft je hooguit 5 euro gekost.’

‘Klopt, maar uw klanten hebben er geen moeite mee daar 1500 euro voor neer te leggen’.

‘True. Doe er maar 100.’

Zoiets?

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 22-11-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Daar ben ik dus heel benieuwd naar, zijn de eigenaren van zo'n winkel bewust van de onzin of niet? Als je naar Alpha audio kijkt zijn die met hartstocht hun mening mbt dit soort zaken verdedigt kan ik me niet voorstellen dat dat allemaal toneel is, maar misschien is dat mijn naïeve geest die denk (hoopt) dat de mensch niet zo slecht is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:42:
Dat hebben we net vastgesteld ja.

Ik vraag me altijd af hoe die gesprekken met hun leveranciers gaan…

‘Dag meneer Wilbert, ik heb hier een akoestische massa eliminator. Inkoopprijs 200 euro.’

‘Dat is een blokje hout met twee draadjes erdoor. Heeft je hooguit 5 euro gekost.’

‘Klopt, maar uw klanten hebben er geen moeite meer daar 1500 euro voor neer te leggen’.

‘True. Doe er maar 100.’

Zoiets?
Iedereen heeft toch wel een LessLoss firewall voor luidsprekers nodig toch... En een bijpassende Shunyata Möbius kabellifter want al dat ruis je kan krijgen na die firewall als de kabels op de grond liggen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

[...]

[Afbeelding]
Het ziet er een beetje uit als het audiofiele equivalent van dit:
https://images.huffingtonpost.com/2012-05-11-Truck_Nuts.jpg

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
[...]

Not sure if serious maar Wilbert is al heel lang een begrip in Utrecht, het is al jaren dé hifizaak van de stad, zeker sinds Staffhorst ter ziele is gegaan. Ze zijn dealer van zowat alle grote merken in medium en high-end.

Nou ja, ik was zeker wel serieus :) 80~90% van de producten op hun site zijn of totale scams of op zn minst gruwelijk te duur voor wat ze zijn. DACs van 100k+ die dan 50x duurder zijn dan de hi-end apparatuur die in opnamestudio's worden gebruikt, stroomkabels voor 10k+, vage kastjes die niet kunnen werken, etc. De scamitems hebben duidelijk de overhand, maar inderdaad, ze verkopen ook 'gewoon' spul zoals NAD.etc. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Het is op het oog niet anders dan een Hobo Hifi of een Hifi Klubben maar ze hebben wel meer high end. Waarbij je high end natuurlijk ook wel enigszins onder scam kan scharen.

Maar ja, de enigen die het geld hebben voor dit soort meuk zijn dezelfde mensen die DACs van 10k hebben staan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
[...]

Not sure if serious maar Wilbert is al heel lang een begrip in Utrecht, het is al jaren dé hifizaak van de stad, zeker sinds Staffhorst ter ziele is gegaan.
Ik ben heel vaak bij Staffhorst geweest, maar dat was een muziek(instrumenten)winkel en niet een HiFi zaak? Dat was echter wel in de jaren '90, kan natuurlijk veel gebeurd zijn in tussentijd.

Menig stukje apparatuur in huis komt daar vandaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

vlaaing peerd schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:22:
[...]

Ik ben heel vaak bij Staffhorst geweest, maar dat was een muziek(instrumenten)winkel en niet een HiFi zaak? Dat was echter wel in de jaren '90, kan natuurlijk veel gebeurd zijn in tussentijd.

Menig stukje apparatuur in huis komt daar vandaan :9
Sinds de jaren negentig heeft de bullshit in audioland wel een hele grote vlucht genomen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:58

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wel heerlijk leedvermaak eigenlijk dat soort spul. Dat er dus daadwerkelijk mensen zijn die €600+ neerleggen voor een zekering :')

https://www.wilbert.nl/hi...research-zekering-master-
's Werelds beste zekeringen!
Dat mag ik hopen voor dat geld :+
Extreem goede prijs/kwaliteits verhouding
Extreem hoge prijs gedeeld door kwaliteit verhouding inderdaad.
Keramische buis
Check :Y
Gevuld met Silica
Ook wel 'zand' genoemd.
Vernikkelde messing kapjes
Wat, niet eens verguld, wat is dit voor goedkope rommel?
Meertraps 1,000,000 Volt, hoogfrequent conditioneringsproces
Tweede generatie Rev. 2.0 moleculair herschikkingsproces
UEF technologie
Que :?
Met grafeen behandelde oppervlakte
Je bedoelt waarschijnlijk grafiet :>
Enorm gereduceerde inspeeltijd
Dat is natuurlijk dankzij dat Meertraps 1,000,000 Volt, hoogfrequent conditioneringsproces :Y
Stroomrichting met de tekst mee (S -> R)
Goed dat ze het er even bij zetten, je zou ze toch per ongeluk verkeerdom insteken :z

7(8)7

Edit: gelukkig hebben ze ze ook in een ander kleurtje, voor 400 euro minder: https://www.wilbert.nl/hi...research-zekering-purple-

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 22-11-2024 17:58 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Orion84 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:51:
[...]

Wel heerlijk leedvermaak eigenlijk dat soort spul. Dat er dus daadwerkelijk mensen zijn die €600+ neerleggen voor een zekering :')

https://www.wilbert.nl/hi...research-zekering-master-

[...]
Dat mag ik hopen voor dat geld :+

[...]
Extreem hoge prijs gedeeld door kwaliteit verhouding inderdaad.

[...]
Check :Y

[...]
Ook wel 'zand' genoemd.

[...]
Wat, niet eens verguld, wat is dit voor goedkope rommel?

[...]
Que :?

[...]
Je bedoelt waarschijnlijk grafiet :>

[...]
Dat is natuurlijk dankzij dat Meertraps 1,000,000 Volt, hoogfrequent conditioneringsproces :Y

[...]
Goed dat ze het er even bij zetten, je zou ze toch per ongeluk verkeerdom insteken :z

7(8)7
Niet vergeten de aansluitingen in te smeren met Furutech 8 nano liquid contact anders ga je dat verschil niet merken natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door evilution op 22-11-2024 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:58

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

evilution schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:57:
[...]

Niet vergeten de aansluitingen in te smeren met Furutech 8 nano liquid contact anders ga je dat verschil niet merken natuurlijk.
Die "meer twinkeling..." zal wel vooral in de ogen van Wilbert zelf zijn :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Eigenlijk moet je hier gewoon met een verborgen camera naartoe gaan en doen alsof je geïnteresseerd bent. En dan de verhalen aanhoren.

En dan een strak gezicht erbij proberen te houden. Best een uitdaging denk ik.

Ik wil het wel doen. En dan vraag ik om korting en loop vervolgens weg :P

[ Voor 15% gewijzigd door Dr. Strangelove op 22-11-2024 19:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
https://link.2dehands.be/...tm_content=app_ios_tablet

We hebben weer een winnaar!

Ik ga via een bericht gewoon 500€ meer bieden op voorwaarde dat die in een houten doos ingepakt in gedemagnetiseerd alu folie wordt verstuurd.

Wie doet een hoger bod? Laat onze deze verkoper eens wat bezig houden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
Orion84 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:00:
[...]

Die "meer twinkeling..." zal wel vooral in de ogen van Wilbert zelf zijn :+
Ik heb eens wat zitten rond kijken op die webshop... Dat is toch geen serieuze winkel of toch ?
Zo even minstens 8 modellen speakers van 70k+ leverbaar in 3-4 dagen :?
Toch een mooi begin kapitaal voor een winkel haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Ik vraag me af hoe groot de oplages zijn van dergelijke kabels en andere snuisterijen.
Ik bedoel, er zijn zoveel verschillende modellen dure netkabels, interlinks stekkerblokken en vage snuisterijen als die zekeringen etc etc, maar ik ken eigenlijk niemand die dat soort spullen koopt, zeker niet de echt dure varianten.
Dus die aantallen moeten haast wel erg klein zijn.

Ik had vroeger 1 collega die echt audiofiel (audiophool?) was maar dan nog steeds niet van die absurd dure dingen kocht, zoals kabels van meerdere duizenden euro's. Ik geloof dat hij wel een paar siltech interlinks had die destijds €300 kostte oid. Wat me wel opviel is dat hij altijd iets nieuws wou, dus dan weer een andere versterker, dan weer een andere interlink, dan weer een andere cd speler etc etc. (wellicht is dat typerend voor dat soort mensen?)
Gevolg was wel dat hij (naar mijn idee dan) nooit echt vooruit kwam. Als je steeds dingen inruilt, ben je steeds geld kwijt. Dus hij kwam nooit echt tot een hogere prijsklasse zeg maar.

Maar voor de rest ken ik gewoon niemand die in die wereld zit.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 23-11-2024 00:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:27:

Deze moet ik op mijn werk hebben, een firewall (voor speakers), kan ik eindelijk die irritante UDP streams blokkeren. /S (voor de zekerheid)

https://www.wilbert.nl/hi...uidsprekers-hifi-wilbert-

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
Ik heb hier een Marantz versterker (cinema 70s) met Sonus Faber lumina 2 speakers (4 ohm), en vanwege een onlogische indeling moet de versterker op een aardige afstand staan van de speakers.

De rechter speaker staat op circa 8 meter afstand, de center speakers op circa 10 meter afstand, en de linker op circa 13 meter afstand.

zeker vanwege het aantal ohm en de lengte ben ik een beetje aan het twijfelen over de dikte van de kabel. Zou 2,5 mm voldoende zijn voor deze situatie?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:48
@Wachten... je kunt het uitrekenen, met diverse calculators.

2,5mm2 levert in principe geen enorme toename in weerstand op en voor bijv mijn eigen situatie overbrug ik vergelijkbare afstanden (oa door de kruipruimte) met geen enorm meetbaar (meetmicrofoon) verlies in volume of frequentiebereik.

Tuurlijk, als je budget vertinde hoog weerstand el cheapo kabel gebruikt ist wellicht niet ideaal, maar een normale volledig koperen speakerkabel zou moeten voldoen :)

Gok dat m'n beperkte kennis zo wel verder aangevuld wordt overigens :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
NiGeLaToR schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:04:
@Wachten... je kunt het uitrekenen, met diverse calculators.

2,5mm2 levert in principe geen enorme toename in weerstand op en voor bijv mijn eigen situatie overbrug ik vergelijkbare afstanden (oa door de kruipruimte) met geen enorm meetbaar (meetmicrofoon) verlies in volume of frequentiebereik.

Tuurlijk, als je budget vertinde hoog weerstand el cheapo kabel gebruikt ist wellicht niet ideaal, maar een normale volledig koperen speakerkabel zou moeten voldoen :)

Gok dat m'n beperkte kennis zo wel verder aangevuld wordt overigens :+
Ik denk dat ik de calculator niet goed gebruik of begrijp, want als ik 14 meter invoer en de ohm van de speaker op 4 zet, dan zegt hij dat ik zelfs een alu 0.25mm kabel kan gebruiken :S

Overigens is mijn kabel niet bij maanlicht gemaakt, maar gewoon in een fabriek. Wellicht nog belangrijk om te vermelden.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
Een andere optie is nog altijd bij onze vriend Wilbert een kabeltje aanschaffen : https://www.wilbert.nl/shop/bekabeling/luidsprekerkabels
Denk dat die wel gemaakt zijn om de maan zelf.

Maar anders denk ik dat je tussen de 2.0 - 2.5mm wel goed zit. Misschien een kabel op maat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Boermansjo schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:27:
Een andere optie is nog altijd bij onze vriend Wilbert een kabeltje aanschaffen :https://www.wilbert.nl/shop/bekabeling/luidsprekerkabels
Denk dat die wel gemaakt zijn om de maan zelf.

Maar anders denk ik dat je tussen de 2.0 - 2.5mm wel goed zit. Misschien een kabel op maat ?
Wat ook goed zou klinken is solar-cable, kost maar een euro per meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzwzlQIfje8ofL_oHNlefaB4foM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmCRJr8ltQaAe4SEhGRSvjux.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Wachten... schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:58:

De rechter speaker staat op circa 8 meter afstand, de center speakers op circa 10 meter afstand, en de linker op circa 13 meter afstand.
Het zal voor die afstand nog niet veel uitmaken, maar het is wel best practice om alles op gelijke lengte te knippen en rond te kijken dat de kabels lekker ver van al het andere power/signaal afliggen.

Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom hi-end hifi niet gewoon gebalanceerde kabels gebruikt, of zou dat juist ten koste van die 10K per meter RCA kabels gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 01:13
Het gaat om speaker kabels; die hebben geen last van storing van buitenaf. En tenzij je nog binnenkort verwacht een andere opstelling / huis te krijgen, zou ik zelf de speaker kabels op maat maken en niet 5m lengte surplus aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Wachten... schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:13:
[...]

Ik denk dat ik de calculator niet goed gebruik of begrijp, want als ik 14 meter invoer en de ohm van de speaker op 4 zet, dan zegt hij dat ik zelfs een alu 0.25mm kabel kan gebruiken :S
qua vermogen wat de kabel aankan wel. Maar wat de totale dempingsfactor van je systeem doet is het een ander verhaal.
Zelf weet ik niet of ik die calculator heel realistisch danwel nuttig vindt. Het is mooi dat er naar de dempingsfactor van een systeem gekeken wordt, maar een (conventioneel) luidsprekersysteem heeft ook een luidsprekerfilter, waarin er doorgaans altijd een grote spoel in serie staat met de woofer (en middentoner als die erin zit).
Die filterspoel heeft doorgaans ook een flinke weerstand, en dat zie je niet terug in die calculator danwel de berekeningsmethode.
Het kiezen voor een bepaalde filterspoel in een luidspreker (als de inductiewaarde vaststaat, dat is dus inherent aan het schematische filterontwerk) is afhankelijk van een aantal factoren: prijs (heel belangrijk), serieweerstand en vervorming. De serieweerstand is een gevolg van de draadlengte en draaddikte. Die hebben veel invloed op de prijs. De draadlengte en draaddikte worden gedicteerd door het kernmateriaal: lucht (luchtspoel) heeft veel wikkelingen (dus lengte) nodig, dus wil je een lage weerstand, heb je veel dikte nodig, wat voor een dure spoel maakt. Neem je een ander kernmateriaal (1 van de diverse ferro materialen), dan krijg je meer vervorming maar heb je minder wikkelingen nodig. Dan heb je dus minder draaddikte nodig om een bepaalde lage serieweerstand te halen en dat drukt de prijs.
Mijn designfilisofie was altijd, hou de serieweerstanden van de spoelen onder de 0,4 ohm, en idealiter onder de 0,2 ohm als je ècht high end bezig gaat. Met die waardes ben je doorgaans al veel beter bezig dan wat luidsprekersystemen van €5k/paar intern hebben zitten (en met die 0,2 ohm...denk aan minimaal het dubbele).
Voor luidsprekerkabels hou ik dan ook die 0,2 ohm aan. Als je lager gaat, heeft het veel meer zin om naar de seriespoelen in je luidsprekerfilter te kijken.
Met jouw lengtes, kan je met een 2,5mm² koperen kabel tot 15 meter gaan, dus dat zou passen.
Ga wel voor een volledig koperen kabel, en niet een zg. CCA kabel: copper clad aluminium, dus een verkoperde aluminiumkabel. Puur vanwege dat aluminium een erg corrosief materiaal is. Bij de aansluitterminals (zowel luidspreker als versterker) wordt de kabel natuurlijk vastgeklemd (schroefklem). Als de koperlaag (die heel dun is,1/100mm oid) doorboord wordt, ligt het aluminium blood en zal gaan corroderen. Die corrosie kan ook onder de koperlaag kruipen.
Dat zijn allemaal ongewenste effecten, temeer je vrij goedkoop een normale volkoperen kabel van 2,5mm² kan kopen (de meerprijs tov CCA is te verwaarlozen imo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
https://www.wilbert.nl/sh...5-ft-hifi-studio-wilbert-

Ik kom net van de Lotus dealer, even binnen gelopen na een bezoek aan Euro Scale Modelling in Houten. Mijn zoontje is Lotus fan en de mensen daar zijn zo vriendelijk voor kijkers.

Anyway, daar had ik een prachtige Exige in nieuwstaat kunnen krijgen en 20k overgehouden op wat deze kabels kosten.

Enne, dan heb je 2,5m kabel. Wil je wat meer dan lap je nog eens 2k per meter erbij.

Pagina: 1 ... 112 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic