qua vermogen wat de kabel aankan wel. Maar wat de totale dempingsfactor van je systeem doet is het een ander verhaal.
Zelf weet ik niet of ik die calculator heel realistisch danwel nuttig vindt. Het is mooi dat er naar de dempingsfactor van een systeem gekeken wordt, maar een (conventioneel) luidsprekersysteem heeft ook een luidsprekerfilter, waarin er doorgaans altijd een grote spoel in serie staat met de woofer (en middentoner als die erin zit).
Die filterspoel heeft doorgaans ook een flinke weerstand, en dat zie je niet terug in die calculator danwel de berekeningsmethode.
Het kiezen voor een bepaalde filterspoel in een luidspreker (als de inductiewaarde vaststaat, dat is dus inherent aan het schematische filterontwerk) is afhankelijk van een aantal factoren: prijs (heel belangrijk), serieweerstand en vervorming. De serieweerstand is een gevolg van de draadlengte en draaddikte. Die hebben veel invloed op de prijs. De draadlengte en draaddikte worden gedicteerd door het kernmateriaal: lucht (luchtspoel) heeft veel wikkelingen (dus lengte) nodig, dus wil je een lage weerstand, heb je veel dikte nodig, wat voor een dure spoel maakt. Neem je een ander kernmateriaal (1 van de diverse ferro materialen), dan krijg je meer vervorming maar heb je minder wikkelingen nodig. Dan heb je dus minder draaddikte nodig om een bepaalde lage serieweerstand te halen en dat drukt de prijs.
Mijn designfilisofie was altijd, hou de serieweerstanden van de spoelen onder de 0,4 ohm, en idealiter onder de 0,2 ohm als je ècht high end bezig gaat. Met die waardes ben je doorgaans al veel beter bezig dan wat luidsprekersystemen van €5k/paar intern hebben zitten (en met die 0,2 ohm...denk aan minimaal het dubbele).
Voor luidsprekerkabels hou ik dan ook die 0,2 ohm aan. Als je lager gaat, heeft het veel meer zin om naar de seriespoelen in je luidsprekerfilter te kijken.
Met jouw lengtes, kan je met een 2,5mm² koperen kabel tot 15 meter gaan, dus dat zou passen.
Ga wel voor een volledig koperen kabel, en niet een zg. CCA kabel: copper clad aluminium, dus een verkoperde aluminiumkabel. Puur vanwege dat aluminium een erg corrosief materiaal is. Bij de aansluitterminals (zowel luidspreker als versterker) wordt de kabel natuurlijk vastgeklemd (schroefklem). Als de koperlaag (die heel dun is,1/100mm oid) doorboord wordt, ligt het aluminium blood en zal gaan corroderen. Die corrosie kan ook onder de koperlaag kruipen.
Dat zijn allemaal ongewenste effecten, temeer je vrij goedkoop een normale volkoperen kabel van 2,5mm² kan kopen (de meerprijs tov CCA is te verwaarlozen imo).