Cheezus schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:47:
[...]
Als ik mijn kabel in de kast leg heb ik er helemaal geen verlies in.. dat gebeurd pas als deze onderdeel is van een
systeem, installatie, circuit, of hoe je het ook wil noemen waar aan de ene kant een spanning op de kabel wordt gezet en aan de andere kant een gebruiker een spanning 'ziet'. Het verschil tussen deze spanningen is het verlies.
Dus nogmaals, met alleen de stroomsterkte door de kabel en geen kennis van dit
systeem, installatie, circuit, of hoe je het ook wil noemen kun je dus niet vaststellen hoeveel procentueel verlies je in een kabel hebt.
Ok, vooruit, kijk even mee naar de plaatjes die ik voor je gebakken heb...
Hier zie je een simpel circuit. Dit eerste plaatje is alleen even om alles te benoemen zodat je zometeen weet waar je naar moet kijken. We hebben links een spanningsbron. Dat is de spanning die op het circuit wordt gezet.
We hebben vervolgens een weerstand die de weerstand van de kabel vertegenwoordigt. Die heb ik op 0.15Ohm gezet, wat realistisch is voor een audiokabel van enige lengte.
We hebben ook een belastingsweerstand, die heb ik op 4Ohm gezet om een speaker te simuleren.
We meten zometeen de spanning
voor en
na de kabelweerstand, dus op meetpunten A en B. Dit doen we om de spanningsval veroorzaakt door de kabel te meten.
Dit zie je zometeen terug als een waarde onderin bij de grafieken. Punt A is de spanning die de kabel aan de ingang ziet, punt B is hoeveel spanning er na de kabel nog overblijft en wat dan uiteindelijk de speakerweerstand in gaat.
Dan zien we het volgende:
:strip_exif()/f/image/aEsJebHqTtBfL0N8bVk8V6KE.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatie 1. Ik zet hier 1V op de kabel. Je ziet onderin dat er op punt A, dus vlak voordat de spanning de kabelweerstand ziet, netjes 1V staat. Op punt A zien we dus de ingangsspanning, onbedorven door vervelende weerstandjes. So far so good.
Na de kabelweerstand, dus op punt B, zien we dat de spanning wat afgenomen is. Van die 1V is nog maar 0.964V over. De spanning is dus met ong. 3.6% afgenomen. Goed.
Nu naar de volgende situatie:
:strip_exif()/f/image/aZjlYPvzN0pdZ5jXqrB41MqS.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatie 2. Hier heb ik de spanning op 100V gezet. Voor de rest is alles precies hetzelfde als hierboven.
Op punt A meten we wederom de ingangsspanning, in deze situatie dus 100V.
Op punt B, dus na de kabelweerstand, is de spanning wederom wat gedaalt en meten we nog maar 96.4V
Maar wat is dat?!!!! De spanning is ALWEER met 3.6% afgenomen!!
Hoe kan dat!
Dus het maakt die kabel helemaal niet uit hoeveel spanning je erop zet, hij zal in een danige situatie altijd evenveel procenten van de spanning afsnoepen.
Je kunt dus helemaal niet zeggen dat die spanningsval in de kabel anders wordt bij een ander voltage. Die blijft procentueel precies hetzelfde, of je er nu 1V, 100V of 0.001V op zet.
Anyway, ik hoop dat dit een en ander duidelijk heeft gemaakt.