Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 113 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:54
Wachten... schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:13:
[...]

Ik denk dat ik de calculator niet goed gebruik of begrijp, want als ik 14 meter invoer en de ohm van de speaker op 4 zet, dan zegt hij dat ik zelfs een alu 0.25mm kabel kan gebruiken :S

Overigens is mijn kabel niet bij maanlicht gemaakt, maar gewoon in een fabriek. Wellicht nog belangrijk om te vermelden.
Ik denk dat je gelijk kunt hebben vwbt kabel en doorvoer maar dat als je er genoeg vermogen en geen risico op verlies wil de hierboven genoemde mm2 helemaal prima gaat.

Vd week ontdekte ik dat als ik 16A door een 2,5mm2 volkern jas over > 10m het verlies nog nauwelijks enkele procenten zal bedragen. Bij gelijkstroom wellicht iets hoger, dus voor PV zie je wel 6mm2 bijv, maar toch. Tis een speaker en geen 700V zonne installatie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

NiGeLaToR schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:09:
[...]

Ik denk dat je gelijk kunt hebben vwbt kabel en doorvoer maar dat als je er genoeg vermogen en geen risico op verlies wil de hierboven genoemde mm2 helemaal prima gaat.

Vd week ontdekte ik dat als ik 16A door een 2,5mm2 volkern jas over > 10m het verlies nog nauwelijks enkele procenten zal bedragen. Bij gelijkstroom wellicht iets hoger, dus voor PV zie je wel 6mm2 bijv, maar toch. Tis een speaker en geen 700V zonne installatie.
Het verlies bij 16A is een aantal volt. Als je een 'signaal' van 230v over wil brengen is dat nauwelijks verlies, als je een 5 volt signaal hebt blijft er niks meer over aan het einde van de kabel :) Een speaker heeft een lager voltage dan een huis/pv installatie en de verliezen zijn dus groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:54
Cheezus schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:29:
[...]

Het verlies bij 16A is een aantal volt. Als je een 'signaal' van 230v over wil brengen is dat nauwelijks verlies, als je een 5 volt signaal hebt blijft er niks meer over aan het einde van de kabel :) Een speaker heeft een lager voltage dan een huis/pv installatie en de verliezen zijn dus groter.
Ja, vandaar de verwijzing naar een calculator, maar dat blijkt ook niet enorme impact te hebben?

Hou zelf al decennia 2,5-4mm2 aan voor speakers maar das in potentie een beetje overkill?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:51
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:53:
Anyway, daar had ik een prachtige Exige in nieuwstaat kunnen krijgen en 20k overgehouden op wat deze kabels kosten.
Wacht, dat ik het goed begrijp...
Bijna 80k voor een speakerkabel? 8)7

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 07:03
It's a steal! Letterlijk.
mr_petit schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 00:14:
Ik vraag me af hoe groot de oplages zijn van dergelijke kabels en andere snuisterijen.
Ik bedoel, er zijn zoveel verschillende modellen dure netkabels, interlinks stekkerblokken en vage snuisterijen als die zekeringen etc etc, maar ik ken eigenlijk niemand die dat soort spullen koopt, zeker niet de echt dure varianten.
Dus die aantallen moeten haast wel erg klein zijn.

Ik had vroeger 1 collega die echt audiofiel (audiophool?) was maar dan nog steeds niet van die absurd dure dingen kocht, zoals kabels van meerdere duizenden euro's. Ik geloof dat hij wel een paar siltech interlinks had die destijds €300 kostte oid. Wat me wel opviel is dat hij altijd iets nieuws wou, dus dan weer een andere versterker, dan weer een andere interlink, dan weer een andere cd speler etc etc. (wellicht is dat typerend voor dat soort mensen?)
Gevolg was wel dat hij (naar mijn idee dan) nooit echt vooruit kwam. Als je steeds dingen inruilt, ben je steeds geld kwijt. Dus hij kwam nooit echt tot een hogere prijsklasse zeg maar.

Maar voor de rest ken ik gewoon niemand die in die wereld zit.
Mijn vermoeden is dat het merendeel van dit spul verkocht wordt in combinatie met een nieuwe set. Als je iemand een stel speakers van 25k en voor 50k aan apparatuur verkoopt en het oude '10% van je budget voor kabels reserveren' verhaal van stal haalt dan is het zo gepiept om 10k extra aan dergelijke meuk mee te schuiven op de credit card.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

hoevenpe schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:59:
[...]

Wacht, dat ik het goed begrijp...
Bijna 80k voor een speakerkabel? 8)7
Nee voor een "Articulation Control Console". dat staat er toch :?
Het verschil tussen de 2.5 versie en die met 4m kabel is maar E6000

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-09 13:56
Jag schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:53:
Het gaat om speaker kabels; die hebben geen last van storing van buitenaf. En tenzij je nog binnenkort verwacht een andere opstelling / huis te krijgen, zou ik zelf de speaker kabels op maat maken en niet 5m lengte surplus aanhouden.
Oei, dus deze https://www.wilbert.nl/sh...oebius-kabellifters-6-st- zijn echt niet nodig ? Blijkbaar is de trilling tussen de kabel en de grond wel hoorbaar, meer diepte in het geluid ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Boermansjo schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:36:
[...]

Oei, dus deze https://www.wilbert.nl/sh...oebius-kabellifters-6-st- zijn echt niet nodig ? Blijkbaar is de trilling tussen de kabel en de grond wel hoorbaar, meer diepte in het geluid ook.
Die beste wel dure dingen heb je niet nodig als de solar-kabels gebruik. Deze hebben een dubbele mantel waardoor het geluid ook meer diepe krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzwzlQIfje8ofL_oHNlefaB4foM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmCRJr8ltQaAe4SEhGRSvjux.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.elektramat.nl/draad-en-kabel/solar-kabel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
Prisma16 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:39:
[...]

Die beste wel dure dingen heb je niet nodig als de solar-kabels gebruik. Deze hebben een dubbele mantel waardoor het geluid ook meer diepe krijgt.

[Afbeelding]

https://www.elektramat.nl/draad-en-kabel/solar-kabel/
Tweede keer al met die reclame over solar-kabel :) Geven die ook minder trillingen door aan de grond ?
Als ze goed zijn voor stroom van zonnepanelen, zal het ook wel goed genoeg zijn voor geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
heuveltje schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:34:
Nee voor een "Articulation Control Console". dat staat er toch :?
Ben wellicht een noob, maar wat doet het?

Ik zie aan beide kanten kabels, ga er vanuit dat het in de plaats komt van een 'gewone' kabel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

hoevenpe schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:28:
[...]

Ik zie aan beide kanten kabels, ga er vanuit dat het in de plaats komt van een 'gewone' kabel.
Geld uit je zak kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

[...]

De articulation controleren natuurlijk.

Nee sorry, ik heb de complete handleiding doorgebladerd en ik weet het nog niet,
Het zou de jitter verwijderen (uit een analoog signaal :? :? :?)
En het doet iets met de harmonien in het signaal via pythogras, en ik geloof de instrumenten "uit elkaar halen" en dat kan je dan ook nog eens met 3 draaiknoppen op 100'en niveaus doen.

Wat ik nog een beetje zou kunnen geloven met iets van een sjieke DSP. maar dit ding is puur passieve componenten :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
heuveltje schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:43:
En het doet iets met de harmonien in het signaal via pythogras, en ik geloof de instrumenten "uit elkaar halen" en dat kan je dan ook nog eens met 3 draaiknoppen op 100'en niveaus doen.
Ik zie in dat document één speaker per apparaat, als je stereo wilt ben je dus 160k kwijt... :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
heuveltje schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:43:
[...]

[...]

....
Het zou de jitter verwijderen (uit een analoog signaal :? :? :?)
...
Analoge jitter is wel degelijk van belang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJ-KRX8E8EMwvLmkGTZPXFU9FZQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/OXD0txwBIh4W8YYDz3wEYkNG.gif?f=user_large

De jitter kan door de vloer reflecteren en weer geinduceerd worden in de kabel van je speaker. Er zijn twee bekende remedies tegen:

A. Kabel vrij van de grond leggen. Daar kan je die Wilbert dingen voor komen,of zelf iets printen.https://www.printables.com/model/333180-speaker-cable-lifters-for-hifi-v2

B. Solar kabels gebruiken, door de dubbele mantel blijft de jitter meer binnen de kabel.

[ Voor 38% gewijzigd door Prisma16 op 24-11-2024 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Cheezus schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:29:
[...]

Dit klopt niet. Dat verlies is naar verhouding van het voltage. Je moet het dus in procenten uitdrukken.
Als je zegt dat er nauwelijks verlies optreed bij 230V dan moet er noodzakelijkerwijze ook nauwelijks verlies optreden bij 5V. De weerstand van de kabel blijft immers gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
[...]

Het is een passieve EQ ingebouwd in de speakerkabel. Dit is min of meer het meest hersendode design dat je maar kunt bedenken qua plaatsing van toonregeling maar de fantasiekabelfabrikanten moeten toch op de 1 of andere manier de absurde prijzen blijven goedpraten en dus moet er 'meer' bij komen.

Maar goed, het is dus volkomen absurd. Je koopt een versterker van tientallen duizenden euro's, je koop speakers waar je een jaar van kunt eten, maar dan heb je blijkbaar dus nog een equalizer in de speakerdraad nodig om het goed te laten klinken. ;w
Mensen die dit kopen zijn volledig de weg kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Prisma16 schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:01:
[...]

Analoge jitter is wel degelijk van belang.

[Afbeelding]

De jitter kan door de vloer reflecteren en weer geinduceerd worden in de kabel van je speaker. Er zijn twee bekende remedies tegen:

A. Kabel vrij van de grond leggen. Daar kan je die Wilbert dingen voor komen,of zelf iets printen.https://www.printables.com/model/333180-speaker-cable-lifters-for-hifi-v2

B. Solar kabels gebruiken, door de dubbele mantel blijft de jitter meer binnen de kabel.
Wat een bullshitverhaal zeg...
Jitter die reflecteert? Waar haal je dat vandaan? Jitter is een tijdsfenomeen. Het kan helemaal niet reflecteren.
En hoewel jitter zich uiteindelijk in de analoge wereld manifesteert heeft het niks met analoge signalen te maken. Het is een fenomeen gerelateerd aan digitale kloksignalen. Er bestaat geen jitter die los staat van digitale signaaloverdracht.

(Edit: of was die post weer van het type sluiksarcasme?... In dat geval, te subtiel, Bert!)

[ Voor 3% gewijzigd door koelpasta op 24-11-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

koelpasta schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:37:
[...]

Dit klopt niet. Dat verlies is naar verhouding van het voltage. Je moet het dus in procenten uitdrukken.
Als je zegt dat er nauwelijks verlies optreed bij 230V dan moet er noodzakelijkerwijze ook nauwelijks verlies optreden bij 5V. De weerstand van de kabel blijft immers gelijk.
Dat is basis elektrotechniek. Bij een vaste (kabel)weerstand en een vaste stroom heb je een vaste spanning(val). Om die spanningsval procentueel laag te laten zijn gebruiken we hoge(re) voltages :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koelpasta schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:49:
[...]

Wat een bullshitverhaal zeg...
Jitter die reflecteert? Waar haal je dat vandaan? Jitter is een tijdsfenomeen. Het kan helemaal niet reflecteren.
En hoewel jitter zich uiteindelijk in de analoge wereld manifesteert heeft het niks met analoge signalen te maken. Het is een fenomeen gerelateerd aan digitale kloksignalen. Er bestaat geen jitter die los staat van digitale signaaloverdracht.

(Edit: of was die post weer van het type sluiksarcasme?... In dat geval, te subtiel, Bert!)
Dit, behalve het stukje van digitale kloksignalen, jitter is gewoon elke tijdsfout in periodieke signalen, zoals een digitale klok, maar niet per se.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Cheezus schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:46:
[...]

Dat is basis elektrotechniek. Bij een vaste (kabel)weerstand en een vaste stroom heb je een vaste spanning(val). Om die spanningsval procentueel laag te laten zijn gebruiken we hoge(re) voltages :)
Je kunt bij een vaste weerstand (zoals in een kabel) het voltage niet verhogen zonder ook de stroom in dezelfde verhouding te verhogen. Bij een vaste stroom en een vaste weerstand heb je dus een vaste spanning. Wet van Ohm, basis electrotechniek.
Je kunt die spanningsval ook helemaal niet percentueel verlagen door een hogere spanning te gebruiken. De relatieve spanningsval (dus in procenten) zal altijd gedefinieerd worden door de weerstand en de stroom maar die heb je zelf vastgezet. Dan kan de spanning dus ook niet veranderen.

Mischien dat je in de war bent met andere dingen of met speciale situaties zoals transmissiekabels..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

koelpasta schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:04:
[...]

Je kunt bij een vaste weerstand (zoals in een kabel) het voltage niet verhogen zonder ook de stroom in dezelfde verhouding te verhogen. Bij een vaste stroom en een vaste weerstand heb je dus een vaste spanning. Wet van Ohm, basis electrotechniek.
Je kunt die spanningsval ook helemaal niet percentueel verlagen door een hogere spanning te gebruiken. De relatieve spanningsval (dus in procenten) zal altijd gedefinieerd worden door de weerstand en de stroom maar die heb je zelf vastgezet. Dan kan de spanning dus ook niet veranderen.

Mischien dat je in de war bent met andere dingen of met speciale situaties zoals transmissiekabels..?
Ik reageerde op "Vd week ontdekte ik dat als ik 16A door een 2,5mm2 volkern jas over > 10m het verlies nog nauwelijks enkele procenten zal bedragen. Bij gelijkstroom wellicht iets hoger, dus voor PV zie je wel 6mm2 bijv, maar toch."
Jij gaat uit van de totale weerstand van een circuit (en dan klopt jouw post) maar bij de quote wordt de daadwerkelijke belasting (er hangt ook iets aan die kabel natuurlijk) buiten beschouwing gelaten. Je kunt die spanningsval helemaal niet percentueel uitdrukken als je de spanning en de belastingweerstand niet weet.

Bij een laag ohmige belasting kan er 16A door een kabel stromen bij een lage spanning en heb je procentueel een hoge spanningsval over je kabel.
Bij een hoog ohmige belasting kan er 16A door een kabel stromen bij een hoge spanning en heb je procentueel een lage spanningsval over je kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Laten we dan het sommetje van meneer Ohm ook maar gaan maken.
Een luidspreker van 8Ohm met een kabellengte van 10m waar 16A (belachelijk hoge waarde maar vooruit) door loopt. De totale lengte van de kabel is dan 20m (heen en terug). Bij een oppervlakte van 2,5mm2 heeft deze kabel een weerstand van 0,14Ohm. Kan je opzoeken/uitrekenen met de soortelijke weerstand van koper.

In vermogens gerekend (P=I2 maal R) geeft dit 2000W voor de luidspreker en 32W verlies in de kabel.

In spanning gerekend (V=I maal R) geeft dit 128V over de luidspreker en 2,2V verlies over kabel.

Wat je hier meer moet weet ik ook niet maar het geeft wat getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:15

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Lol, goede handel als je een 3D printer hebt :P Ik ga denk ik zelf een webshop beginnen m.b.v. Co-Pilot/ChatGPT, die schrijft prima verkoopteksten 8)
Verbeter uw luisterervaring met onze premium houten kabelsteunen

Ontdek de ultieme verbetering van uw audio-opstelling met onze exclusieve houten kabelsteunen. Deze zorgvuldig vervaardigde blokjes zijn ontworpen om uw audiokabels te ondersteunen en te isoleren, wat resulteert in een ongeëvenaarde geluidskwaliteit.

Onze houten kabelsteunen zijn gemaakt van hoogwaardig, resonantiearm hout, wat zorgt voor een optimale demping van ongewenste trillingen en resonanties. Dit leidt tot een significant verbeterde signaaloverdracht en een zuiverder geluid. Door het minimaliseren van elektromagnetische interferentie en het optimaliseren van de kabelrouting, bieden onze kabelsteunen een opmerkelijke verbetering in de geluidsweergave.

Belangrijkste kenmerken:

Resonantiearm hout: Vermindert ongewenste trillingen en resonanties voor een zuiverder geluid.
Optimale demping: Verbetert de signaaloverdracht en minimaliseert elektromagnetische interferentie.
Esthetisch ontwerp: Voeg een vleugje elegantie toe aan uw audio-opstelling met onze stijlvolle houten blokjes.
Universele compatibiliteit: Geschikt voor alle soorten audiokabels en eenvoudig te installeren.
Ervaar de subtiele nuances en de rijke, gedetailleerde klank die uw audioapparatuur werkelijk kan leveren. Onze houten kabelsteunen zijn de perfecte aanvulling voor elke audiofiel die streeft naar de hoogste geluidskwaliteit. Upgrade vandaag nog en hoor het verschil!

Bestel nu en transformeer uw luisterervaring.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Wacht, 1500 euro voor 6 plastic klemmetjes? :P
Wat een briljante site is dit...

Schat neem jij nog even een ethernet kabeltje mee? 1000 euro voor 1,5m maar dan heb je ook wat: En natuurlijk is het een no-brainer om als netwerkkabel ipv een CAT 5 een CAT 6 of CAT 7 te gebruiken, want afscherming helpt om de nare "noise" buiten te houden. Immers, des te minder "noise", des te meer muziek.

[ Voor 32% gewijzigd door hoevenpe op 25-11-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:00
-tom-562 schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:29:
[...]

Lol, goede handel als je een 3D printer hebt :P Ik ga denk ik zelf een webshop beginnen m.b.v. Co-Pilot/ChatGPT, die schrijft prima verkoopteksten 8)

[...]
Jij gaat met je 3D printer hout printen? :P
Ach ja, daar trapt met misschien ook nog wel in.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-08 22:43

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

MerijnB schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:40:
[...]

Och..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
[...]

Daar is een oplossing voor : https://www.kunststofshop...-wood-filament/g-10000113
Niemand zal het verschil merken als het geluid maar vibraties bij je speaker geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:25
hoevenpe schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:34:
[...]

Wacht, 1500 euro voor 6 plastic klemmetjes? :P
Wat een briljante site is dit...

Schat neem jij nog even een ethernet kabeltje mee? 1000 euro voor 1,5m maar dan heb je ook wat: En natuurlijk is het een no-brainer om als netwerkkabel ipv een CAT 5 een CAT 6 of CAT 7 te gebruiken, want afscherming helpt om de nare "noise" buiten te houden. Immers, des te minder "noise", des te meer muziek.
Haha
Shunyata Alpha V2 netwerkkabel | DEMO
Shunyata heeft nieuwe lijnen uitgebracht. Onze modellen van de Sigma, Alpha en Delta serie mogen daarom de winkel verlaten met een mooi afprijzing.

Met Sbooster, Silent Angel, Shunyata powerkabels ben je als audiofiel al ver voorbij het punt dat je hoopt serieus genomen te worden door een niet audiofiel. Dus houd je het stil en geniet je thuis van de sterk verbeterde muzikale weergave van je systeem door deze "tweaks".
Lol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
[...]

Geen probleem hoor!
Gebruik filament dat bestaat uit PLA/PHA en gerecyclede houtvezels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJQu0n2BOJCezw4Y6U9X4mwHu3Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Bm00ftgb1xqMJe4sf5ijJySS.png?f=user_large

https://www.123-3d.nl/col...m-0-6-kg-i6993-t7333.html

[ Voor 18% gewijzigd door Prisma16 op 25-11-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Boermansjo schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:45:
[...]

Daar is een oplossing voor : https://www.kunststofshop...-wood-filament/g-10000113
Niemand zal het verschil merken als het geluid maar vibraties bij je speaker geraakt.
Prisma16 schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:46:
[...]

Geen probleem hoor!
Gebruik filament dat bestaat uit PLA/PHA en gerecyclede houtvezels.

https://www.123-3d.nl/col...m-0-6-kg-i6993-t7333.html
Ik heb op deze pagina's gezocht op "resonantiearm hout" maar niets gevonden 8)

(Anyways, nice, ik wist niet dat er 'houtfilament' is)

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
MerijnB schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:47:
[...]

[...]

[...]

(Anyways, nice, ik wist niet dat er 'houtfilament' is)
Maar op de site die ik doorgeef staat er wel letterlijk :
  • Easy wood filament is een gemodificeerd type filament, op basis van PLA, dat voelt en ruikt als hout.
Valt dat niet in lijn met een kabelhouder die trillingen zal verminderen ?
Het is misschien een beetje off-topic mijn excuses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Haha, die quote was omdat ik een prompt had gegeven met 'houten blokjes', had niet perse direct te maken met die plastic klemmetjes. Je begrijpt iig het idee :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
MerijnB schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:47:
...

...
Inderdaad lastig om hier iets over te zeggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvE_pNtB3bc7fZX2BUhGY4ORz8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h0LKbGdDNGqVnlUI3xl0tcQR.png?f=fotoalbum_large

Maar wel een aardig artikel gevonden:

https://hal.science/hal-00811117/document

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Cheezus schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:11:
[...]

Ik reageerde op "Vd week ontdekte ik dat als ik 16A door een 2,5mm2 volkern jas over > 10m het verlies nog nauwelijks enkele procenten zal bedragen.
...
Jij gaat uit van de totale weerstand van een circuit
Nee, ik ga enkel uit van de verliezen in de kabel zelf.
Laat ik even uitgaan van BertThuis zn weerstandberekening. Dan heeft de kabel dus een weerstand van 0.14Ohm.
Als er dan 16A doorheen loopt dan MOET er een spanning op hebben gestaan van 16A x 0.14Ohm = 2.24V
Wil je met een hogere spanning werken dan moet er ook een hogere stroom doorheen lopen. Aangezien de weerstand vaststaat zal de verhouding (procenten) tussen stroom en spanning gelijk blijven. Altijd.
Het doet er dus niet toe hoeveel spanning je erop zet, de verliezen (door de vaste weerstand, in procenten) zullen hetzelfde zijn.
In absoluute zin, dus niet in procenten maar in b.v. Watts, zullen de verliezen groter worden naarmate je meer spanning erop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

koelpasta schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:33:
[...]

Nee, ik ga enkel uit van de verliezen in de kabel zelf.
Laat ik even uitgaan van BertThuis zn weerstandberekening. Dan heeft de kabel dus een weerstand van 0.14Ohm.
Als er dan 16A doorheen loopt dan MOET er een spanning op hebben gestaan van 16A x 0.14Ohm = 2.24V
Wil je met een hogere spanning werken dan moet er ook een hogere stroom doorheen lopen. Aangezien de weerstand vaststaat zal de verhouding (procenten) tussen stroom en spanning gelijk blijven. Altijd.
Het doet er dus niet toe hoeveel spanning je erop zet, de verliezen (door de vaste weerstand, in procenten) zullen hetzelfde zijn.
In absoluute zin, dus niet in procenten maar in b.v. Watts, zullen de verliezen groter worden naarmate je meer spanning erop zet.
Ik weet niet precies waar de verwarring ontstaat :+
Nogmaals: "Vd week ontdekte ik dat als ik 16A door een 2,5mm2 volkern jas over > 10m het verlies nog nauwelijks enkele procenten zal bedragen."
Met het voorbeeld van 2.24V over de kabel:
Als je er 230v instopt komt er dus 227.76 uit, dus een verlies van enkele procenten.
Als je er 5v instopt komt er 2.76 volt uit, dus een verlies van bijna 50%.

Als we het over kabelverliezen hebben ga ik er wel van uit dat er ook nog iets aan de kabel hangt, niet dat de kabel de verbruiker is en we deze als verwarming willen inzetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D K
  • Registratie: November 2024
  • Niet online

D K

Cheezus schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:23:
Als je er 230v instopt komt er dus 227.76 uit, dus een verlies van enkele procenten.

Als we het over kabelverliezen hebben ga ik er wel van uit dat er ook nog iets aan de kabel hangt, niet dat de kabel de verbruiker is en we deze als verwarming willen inzetten..
Dat "iets" wat aan de kabel hangt, is een 8 ohm speaker

dus bij 16A is die spanning 130.24V, jij kunt er niets anders instoppen

Als je er 5 volt instopt, loopt er geen 16A, dus heb je geen 50% verlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
[...]

In een kabel "stop" je stroom, geen spanning. Het gedrag moet je altijd voor het hele 'systeem' bekijken. De een "verlies" in een kabel is afhankelijk van de kabel maar ook van wat er aan de ingang en de uitgang van de kabel zit. In het voorbeeld, de weerstand van de luidspreker en het vermogen/spanning/weerstand van de uitgang van de versterker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCGx_rbEulLAOiGx7wbN3v3ZI50=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MZbdP5LBxiZSZ5j3RDJoED2H.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Prisma16 op 26-11-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

D K schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:36:
[...]

Dat "iets" wat aan de kabel hangt, is een 8 ohm speaker

dus bij 16A is die spanning 130.24V, jij kunt er niets anders instoppen

Als je er 5 volt instopt, loopt er geen 16A, dus heb je geen 50% verlies
En dat is er dus pas later bij gekomen.. daarvoor was die die 8 Ohm speaker nog niet gedefinieerd. En daarmee kon je ook nog niets zeggen over de procentuele kabelverliezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D K
  • Niet online

D K

Cheezus schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:55:
En dat is er dus pas later bij gekomen.. daarvoor was die die 8 Ohm speaker nog niet gedefinieerd. En daarmee kon je ook nog niets zeggen over de procentuele kabelverliezen 8)7
als je een 4 ohm speaker wil pakken is het ook prima?

maar 2 variabelen in een speakerkabel discussie veranderen is vreemd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Prisma16 schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:54:
[...]

In een kabel "stop" je stroom, geen spanning.

[Afbeelding]
Goed, "op zetten" in plaats van "in stoppen" dan. Het enige wat ik er echt in stop is af en toe wat soldeertin, maar het is allemaal al weer verwarrend genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

D K schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:58:
[...]

als je een 4 ohm speaker wil pakken is het ook prima?

maar 2 variabelen in een speakerkabel discussie veranderen is vreemd
De oorspronkelijke reactie was op een kabel in (waarschijnlijk) een huisinstallatie en een PV-installatie.
Ik probeerde alleen aan te geven dat een procentueel verlies in een dergelijke installatie niet meteen te vertalen is naar een ander systeem (zoals speaker) omdat de kabelverliezen afhankelijk zijn van de gebruikte spanningen in het systeem.
Blijkbaar is het me niet gelukt om dat duidelijk te maken of hebben jullie andere elektrotechniek geleerd dan ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Cheezus schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:11:
[...]

omdat de kabelverliezen afhankelijk zijn van de gebruikte voltages in het systeem.
d:)b d:)b d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:42
[...]
omdat de kabelverliezen afhankelijk zijn van de gebruikte voltages in het systeem
Aaarrrch..., voltages, amperages..., spanning en stroom bedoel je ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Jef61 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:21:
[...]

Aaarrrch..., voltages, amperages..., spanning en stroom bedoel je ;)
Fixed, ik wilde niet de anti-anglisisme-club ook nog betrekken in de discussie :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:42
Cheezus schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:25:
[...]

Fixed, ik wilde niet de anti-anglisisme-club ook nog betrekken in de discussie :o
Haha, onze docent heeft het erin gestampt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
[...]
Met het voorbeeld van 2.24V over de kabel:
Ja, alleen is dit niet hoe kabels werken. Althans, ik heb thuis heeeel veeeel kabels, maar geen enkele van die kabels werkt zoals jij beschrijft. Dat zou namelijk inhouden dat de weerstand van de kabel afhankelijk is van de spanning die je erop zet. Maar in werkelijkheid is de weerstand een vast gegeven. Die kan niet veranderen door de spaning. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
[...]

De oorspronkelijke reactie was op een kabel in (waarschijnlijk) een huisinstallatie en een PV-installatie.
Ik probeerde alleen aan te geven dat een procentueel verlies in een dergelijke installatie niet meteen te vertalen is naar een ander systeem (zoals speaker) omdat de kabelverliezen afhankelijk zijn van de gebruikte spanningen in het systeem.
Blijkbaar is het me niet gelukt om dat duidelijk te maken of hebben jullie andere elektrotechniek geleerd dan ik :+
Ja, maar nu lijk je het te hebben over een 'systeem' en niet een kabel. Dan kun je het niet meer hebben over een verlies in de kabel. De eventuele verliezen waar jij het over hebt gebeuren in het ander deel van het circuit dan de kabel. Ik denk dat dat de verwarring is..
Een kabel op zich heeft een ohmse weerstand en dat betekent dat het zich bij gelijkstroom gedraagt als een domme weerstand. En dat is geen spanningsafhankelijke weerstand.
Mischien heb jij het over impedantie? Dus de weerstand als je een bepaalde frequentie op die kabel moduleert?

Anyway, dit wordt allemaal wel erg uitgebreid voor deze thread..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

koelpasta schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:53:
[...]

Ja, maar nu lijk je het te hebben over een 'systeem' en niet een kabel. Dan kun je het niet meer hebben over een verlies in de kabel. De eventuele verliezen waar jij het over hebt gebeuren in het ander deel van het circuit dan de kabel. Ik denk dat dat de verwarring is..
Een kabel op zich heeft een ohmse weerstand en dat betekent dat het zich bij gelijkstroom gedraagt als een domme weerstand. En dat is geen spanningsafhankelijke weerstand.
Mischien heb jij het over impedantie? Dus de weerstand als je een bepaalde frequentie op die kabel moduleert?

Anyway, dit wordt allemaal wel erg uitgebreid voor deze thread..
Als ik mijn kabel in de kast leg heb ik er helemaal geen verlies in.. dat gebeurd pas als deze onderdeel is van een systeem, installatie, circuit, of hoe je het ook wil noemen waar aan de ene kant een spanning op de kabel wordt gezet en aan de andere kant een gebruiker een spanning 'ziet'. Het verschil tussen deze spanningen is het verlies.
Dus nogmaals, met alleen de stroomsterkte door de kabel en geen kennis van dit systeem, installatie, circuit, of hoe je het ook wil noemen kun je dus niet vaststellen hoeveel procentueel verlies je in een kabel hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Cheezus schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:47:
[...]

Als ik mijn kabel in de kast leg heb ik er helemaal geen verlies in.. dat gebeurd pas als deze onderdeel is van een systeem, installatie, circuit, of hoe je het ook wil noemen waar aan de ene kant een spanning op de kabel wordt gezet en aan de andere kant een gebruiker een spanning 'ziet'. Het verschil tussen deze spanningen is het verlies.
Dus nogmaals, met alleen de stroomsterkte door de kabel en geen kennis van dit systeem, installatie, circuit, of hoe je het ook wil noemen kun je dus niet vaststellen hoeveel procentueel verlies je in een kabel hebt.
Geef me de spanning die je aan het begin op de kabel hebt, de stroomsterkte en de specs van de kabel en ik kan je perfect het verlies van die kabel aangeven. Daar heb je geen enkele kennis van het systeem, installatie circuit of wat dan ook van nodig (die bepalen wel de stroomsterkte door de kabel, maar niet het verlies)

Er lopen hier dus nogal wat termen door elkaar op zo'n manier dat ze niet helemaal meer kloppen :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

redwing schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:17:
[...]

Geef me de spanning die je aan het begin op de kabel hebt, de stroomsterkte en de specs van de kabel en ik kan je perfect het verlies van die kabel aangeven. Daar heb je geen enkele kennis van het systeem, installatie circuit of wat dan ook van nodig (die bepalen wel de stroomsterkte door de kabel, maar niet het verlies)

Er lopen hier dus nogal wat termen door elkaar op zo'n manier dat ze niet helemaal meer kloppen :+
Stroom: 16A
Specs: 2,5mm, 10m
Spanning: onbekend

Komen we nu ergens? Moet je misschien iets meer van het systeem, installatie circuit of wat dan ook weten (zoals bijvoorbeeld de spanning) om iets te roepen over het verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Cheezus schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:23:
[...]

Komen we nu ergens? Moet je misschien iets meer van het systeem, installatie circuit of wat dan ook weten (zoals bijvoorbeeld de spanning) om iets te roepen over het verlies?
Ik hoef nu alleen nog de spanning te weten waarop de boel draait. Wat voor systeem je verder hebt interesseert totaal niets.

Punt is vooral dat jij het hebt over 2.24V verlies die je vrolijk meeneemt van een 220V systeem naar een 5V systeem. Dat is gewoon onzin en niet hoe verliezen werken. En volgens mij bedoel je het wel goed te zeggen, maar hoe je het hier neerzet klopt gewoon echt niet :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Definieer verlies. De spanningsval over de kabel is prima uit te rekenen zo. Of dat significant is hangt af van de spanning die op die kabel staat.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

redwing schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:28:
[...]

Ik hoef nu alleen nog de spanning te weten waarop de boel draait. Wat voor systeem je verder hebt interesseert totaal niets.

Punt is vooral dat jij het hebt over 2.24V verlies die je vrolijk meeneemt van een 220V systeem naar een 5V systeem. Dat is gewoon onzin en niet hoe verliezen werken. En volgens mij bedoel je het wel goed te zeggen, maar hoe je het hier neerzet klopt gewoon echt niet :)
Dat is dus exact mijn punt. Je moet weten op welke spanning de boel draait.

Dat kan prima 230 volt of 5 volt zijn, en het maakt niet uit welk voltage het is, als de stroom en de weerstand door de kabel bekend zijn is de spanningsval dat ook. Dan kan je 'iets' hebben wat op 230 volt werkt of op een hele andere spanning en pas als je weet met welke spanning je werkt kun je die spanningsval uitdrukken in een procentueel verlies in je kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Cheezus schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:44:
[...]
Dat is dus exact mijn punt. Je moet weten op welke spanning de boel draait.

Dat kan prima 230 volt of 5 volt zijn, en het maakt niet uit welk voltage het is, als de stroom en de weerstand door de kabel bekend zijn is de spanningsval dat ook. Dan kan je 'iets' hebben wat op 230 volt werkt of op een hele andere spanning en pas als je weet met welke spanning je werkt kun je die spanningsval uitdrukken in een procentueel verlies in je kabel.
Kijk, en nu komen we ergens want dit klopt wel :D Wat je hier echter zegt was niet uit je vorige posts te halen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Niet, @koelpasta zei echter dat het verlies in een kabel altijd een vast percentage is terwijk @Cheezus volgens mij al een tijdje probeert uit te leggen dat het een vaste spanningsval is en dus bij een lager voltage een groter percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:17:
[...]

Spanning is altijd het potentiaal verschil tussen TWEE punten. De spanning aan het begin van de kabel is dus ten opzichte van een ander punt. Welk punt heb je in gedachte?

Met andere woorden, er kan nooit zomaar 12 volt op een kabel staan. Dit is altijd 12 volt ten opzichte van iets. Bij een auto bijvoorbeeld is dit van het carrosserie van de auto.

Hierom heeft je multimeter ook twee meetsnoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D K
  • Niet online

D K

Ook dat percentuele verlies is lineair aan je 'iets' te bepalen
Dus je antwoord is een rechte lijn i.p.v. een absolute waarde, maar verre van onvoorspelbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

redwing schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:46:
[...]

Kijk, en nu komen we ergens want dit klopt wel :D Wat je hier echter zegt was niet uit je vorige posts te halen.
Het oorspronkelijke bericht:
"Vd week ontdekte ik dat als ik 16A door een 2,5mm2 volkern jas over > 10m het verlies nog nauwelijks enkele procenten zal bedragen. Bij gelijkstroom wellicht iets hoger, dus voor PV zie je wel 6mm2 bijv, maar toch. Tis een speaker en geen 700V zonne installatie."

Waarbij ik iets probeerde te verduidelijken:
"Het verlies bij 16A is een aantal volt. Als je een 'signaal' van 230v over wil brengen is dat nauwelijks verlies, als je een 5 volt signaal hebt blijft er niks meer over aan het einde van de kabel :) Een speaker heeft een lager voltage dan een huis/pv installatie en de verliezen zijn dus groter."

Wat ik misschien had moeten zeggen:
"Het verlies bij 16A is een aantal volt. Als je een 'signaal' van 230v over wil brengen is dat nauwelijks verlies, als je een 5 volt signaal hebt blijft er niks meer over aan het einde van de kabel :) Een speaker heeft een lager voltage dan een huis/pv installatie en de verliezen zijn dus groter als hier 16A door stroomt."
DominoNL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:48:
Niet, @koelpasta zei echter dat het verlies in een kabel altijd een vast percentage is terwijk @Cheezus volgens mij al een tijdje probeert uit te leggen dat het een vaste spanningsval is en dus bij een lager voltage een groter percentage.
Ik ben blij dat er tenimste iemand is die me kon volgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
DominoNL schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:48:
De discussie gaat hier mis omdat in de praktijk de stroom minder zal worden bij een lagere spanning en het verlies daarbij een vast percentage zal zijn.
Als je echter uit gaat van een vast stroom (wat @Cheezus hier doet) zul je een veel groter verlies hebben bij een lagere spanning. En dat is wat ie duidelijk wil maken. En als ik met die gedachte de posts terug lees snap ik zelfs wat ie wil zeggen :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Prisma16 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:49:
[...]

Spanning is altijd het potentiaal verschil tussen TWEE punten. De spanning aan het begin van de kabel is dus ten opzichte van een ander punt. Welk punt heb je in gedachte?

Met andere woorden, er kan nooit zomaar 12 volt op een kabel staan. Dit is altijd 12 volt ten opzichte van iets. Bij een auto bijvoorbeeld is dit van het carrosserie van de auto.

Hierom heeft je multimeter ook twee meetsnoeren.
Ten opzichte van de nul natuurlijk. Precies hoe een voeding werkt, het lijkt me niet echt logisch dat je dat hier toe moet voegen want een spanning zonder referentie zegt totaal niets.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 16:20
evilution schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:30:
[...]
Definieer verlies. De spanningsval over de kabel is prima uit te rekenen zo. Of dat significant is hangt af van de spanning die op die kabel staat.
Merk op dat een versterker een stroomsturing is, en een luidspreker een stroomgestuurd apparaat.

Spanningen hebben met andere woorden zeer weinig invloed. Voor de luidspreker zal het worst wezen, zolang de versterker de spanning maar hoog genoeg kan draaien om de juiste stroom te doen vloeien.

De stroom verliest onderweg wel aan spanning (spanningsdrop) door de weerstand van de kabel. De kabel wordt dus warm en er is vermogensverlies. Maar voor de luidspreker maakt dat eigenlijk weinig uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:08:
[...]

Ten opzichte van de nul natuurlijk. Precies hoe een voeding werkt, het lijkt me niet echt logisch dat je dat hier toe moet voegen want een spanning zonder referentie zegt totaal niets.
Hier is dat wel echt logisch omdat er veel klasse-D versterkers zijn waarbij geen van de luidspreker aansluitingen aan de "nul" ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XGlG96vH0uTa6t3E5jFb_6fi6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SZYFnNEfkVSNn1hftJZdsy1T.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufXEAUYwla8arsYr66wg_SM94Bk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NGddCDiOuXQtNbdESHGf83gY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAd2gQ1hEy-kHN0ky9dSE-owEJ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/9oJp5vx5AyloWjtIwT4AVBER.gif?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Prisma16 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:28:
[...]

Hier is dat wel echt logisch omdat er veel klasse-D versterkers zijn waarbij geen van de luidspreker aansluitingen aan de "nul" ligt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah, nee. dat maakt het helemaal duidelijk ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Cheezus schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:47:
[...]

Ok, vooruit, kijk even mee naar de plaatjes die ik voor je gebakken heb...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZQKnGmp_wN5uTljPzrcok7jyxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwdbctfC236XmAXsfGYigOFS.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je een simpel circuit. Dit eerste plaatje is alleen even om alles te benoemen zodat je zometeen weet waar je naar moet kijken. We hebben links een spanningsbron. Dat is de spanning die op het circuit wordt gezet.
We hebben vervolgens een weerstand die de weerstand van de kabel vertegenwoordigt. Die heb ik op 0.15Ohm gezet, wat realistisch is voor een audiokabel van enige lengte.
We hebben ook een belastingsweerstand, die heb ik op 4Ohm gezet om een speaker te simuleren.
We meten zometeen de spanning voor en na de kabelweerstand, dus op meetpunten A en B. Dit doen we om de spanningsval veroorzaakt door de kabel te meten.
Dit zie je zometeen terug als een waarde onderin bij de grafieken. Punt A is de spanning die de kabel aan de ingang ziet, punt B is hoeveel spanning er na de kabel nog overblijft en wat dan uiteindelijk de speakerweerstand in gaat.

Dan zien we het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYUd7A9bG6b0I9Fmm2UGycR4Xqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEsJebHqTtBfL0N8bVk8V6KE.jpg?f=fotoalbum_large
Situatie 1. Ik zet hier 1V op de kabel. Je ziet onderin dat er op punt A, dus vlak voordat de spanning de kabelweerstand ziet, netjes 1V staat. Op punt A zien we dus de ingangsspanning, onbedorven door vervelende weerstandjes. So far so good.
Na de kabelweerstand, dus op punt B, zien we dat de spanning wat afgenomen is. Van die 1V is nog maar 0.964V over. De spanning is dus met ong. 3.6% afgenomen. Goed.

Nu naar de volgende situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grNBDdXaPBJJifU2eAmdWZPzWms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZjlYPvzN0pdZ5jXqrB41MqS.jpg?f=fotoalbum_large
Situatie 2. Hier heb ik de spanning op 100V gezet. Voor de rest is alles precies hetzelfde als hierboven.
Op punt A meten we wederom de ingangsspanning, in deze situatie dus 100V.
Op punt B, dus na de kabelweerstand, is de spanning wederom wat gedaalt en meten we nog maar 96.4V
Maar wat is dat?!!!! De spanning is ALWEER met 3.6% afgenomen!!
Hoe kan dat! 8)

Dus het maakt die kabel helemaal niet uit hoeveel spanning je erop zet, hij zal in een danige situatie altijd evenveel procenten van de spanning afsnoepen.
Je kunt dus helemaal niet zeggen dat die spanningsval in de kabel anders wordt bij een ander voltage. Die blijft procentueel precies hetzelfde, of je er nu 1V, 100V of 0.001V op zet.

Anyway, ik hoop dat dit een en ander duidelijk heeft gemaakt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:46:
[...]

Nee, wat Cheezus daar zegt klopt nog steeds niet. Je kunt de absolute spanningsval niet bepalen, maar de relatieve spanningsval wel, want die is onafhankelijk van de spanning. Het is een verhouding, een percentage, en wordt ook niet uitgedrukt in Volt.
Zie mijn post hierboven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
koelpasta schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:12:
[...]

Ok, vooruit, kijk even mee naar de plaatjes die ik voor je gebakken heb...
[Afbeelding]

Hier zie je een simpel circuit. Dit eerste plaatje is alleen even om alles te benoemen zodat je zometeen weet waar je naar moet kijken. We hebben links een spanningsbron. Dat is de spanning die op het circuit wordt gezet.
We hebben vervolgens een weerstand die de weerstand van de kabel vertegenwoordigt. Die heb ik op 0.15Ohm gezet, wat realistisch is voor een audiokabel van enige lengte.
We hebben ook een belastingsweerstand, die heb ik op 4Ohm gezet om een speaker te simuleren.
We meten zometeen de spanning voor en na de kabelweerstand, dus op meetpunten A en B. Dit doen we om de spanningsval veroorzaakt door de kabel te meten.
Dit zie je zometeen terug als een waarde onderin bij de grafieken. Punt A is de spanning die de kabel aan de ingang ziet, punt B is hoeveel spanning er na de kabel nog overblijft en wat dan uiteindelijk de speakerweerstand in gaat.

Dan zien we het volgende:
[Afbeelding]
Situatie 1. Ik zet hier 1V op de kabel. Je ziet onderin dat er op punt A, dus vlak voordat de spanning de kabelweerstand ziet, netjes 1V staat. Op punt A zien we dus de ingangsspanning, onbedorven door vervelende weerstandjes. So far so good.
Na de kabelweerstand, dus op punt B, zien we dat de spanning wat afgenomen is. Van die 1V is nog maar 0.964V over. De spanning is dus met ong. 3.6% afgenomen. Goed.

Nu naar de volgende situatie:
[Afbeelding]
Situatie 2. Hier heb ik de spanning op 100V gezet. Voor de rest is alles precies hetzelfde als hierboven.
Op punt A meten we wederom de ingangsspanning, in deze situatie dus 100V.
Op punt B, dus na de kabelweerstand, is de spanning wederom wat gedaalt en meten we nog maar 96.4V
Maar wat is dat?!!!! De spanning is ALWEER met 3.6% afgenomen!!
Hoe kan dat! 8)

Dus het maakt die kabel helemaal niet uit hoeveel spanning je erop zet, hij zal in een danige situatie altijd evenveel procenten van de spanning afsnoepen.
Je kunt dus helemaal niet zeggen dat die spanningsval in de kabel anders wordt bij een ander voltage. Die blijft procentueel precies hetzelfde, of je er nu 1V, 100V of 0.001V op zet.

OK ik heb je door. Nu in een formule. De spanning in A is Va (ten opzichte van nul) de spanning in B is Vb. de eerste weerstand heet R1 en de tweede (van linksaf gezien) noemen we R2.
Nu geldt(spanningsdeler) Vb = Va * ( R2 / (R1 +R2)) . De factor (R2/(R1+R2) is een constante die we C noemen.
Dus kunnen we Vb = Va * C schrijven.Dit is gelijk aan Va/Vb=C. Dus de verhouding tussen de spanningen A en B is een contante die alleen afhankelijk is de waarden van de weerstanden en niet van de spanningen. Dit is met andere woorden hetzelfde als dat @koelpasta zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

[...]

Als je nou eens terug leest wat ik schrijf en dat probeert te begrijpen? Je definieert nu een spanning en een belasting, zonder die definities kun je bij een gegeven stroom/kabelweerstand alleen iets zeggen over de spanningsval van die kabel, niet hoeveel procentueel verlies dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
[...]

Nee, je hoeft niks meer te weten over het circuit.
Je kunt uit het diameter en lengte van de kabel de weerstand uitrekenen (of waarschijnlijker, opzoeken :) ) We doen ook nog een aanname dat de kabel van koper is. Elk metaal heeft een andere specifieke weerstand dus dat is wel iets dat we of moeten weten of moeten aannemen.
Anyway, dit wordt bij kabels gewoon gespecificeerd en anders kun je het gewoon met een multimeter meten.

Dan weet je dus de weerstand van de kabel. Die staat vast en is een materiaaleigenschap van de kabel. Je wist de stroomsterkte al en dan kun je met de wet van Ohm de spanning uitrekenen die blijkbaar nodig was om 15A door precies die weerstand te laten gaan.
Dus, stel we hebben opgezocht dat die kabel een totale weerstand van 0.1 Ohm heeft.
Dan zal bij 15A de spanning volgens de wet van Ohm 15A * 0.1 Ohm = 1.5V MOETEN zijn.

Elke andere spanning die je erop zet zal per direct de stroomsterkte veranderen!
Stop je er dus 1V in in plaats van 1.5V dan zal de stroom gelijk afnemen naar 10A.
Wil je alsnog aan die 15A vasthouden bij een andere spanning dan zul je de weerstand van de kabel moeten veranderen. Maar ja, ga jij maar eens aan de atomen van je kabel prutsen zodat daar een andere weerstand ontstaat.., :P Dus nee, die weerstand staat vast. En als je dan ook de stroomsterkte vastzet dan kan het niet anders dan dat de spanning ook vaststaat.
Die drie begrippen, spanning, stroom en weerstand, zijn op een bepaalde manier met elkaar verstrengeld. Je kunt niet aan het ene draaien zonder dat je het andere verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Cheezus schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:42:
[...]

Als je nou eens terug leest wat ik schrijf en dat probeert te begrijpen? Je definieert nu een spanning en een belasting, zonder die definities kun je bij een gegeven stroom/kabelweerstand juist alleen iets zeggen over de absolute spanningsval van die kabel, niet hoeveel procentueel verlies dit is.
Dat had een edit ipv van een quote moeten zijn maar aangezien @koelpasta het nog steeds niet wil begrijpen blijft het punt staan, lees alsjeblieft eens goed terug wat ik nou exact heb gezegd en bedenk daarbij dat er dus geen vaste weerstand als belasting is gegeven!

[ Voor 24% gewijzigd door Cheezus op 26-11-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Cheezus schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:42:
[...]

Als je nou eens terug leest wat ik schrijf en dat probeert te begrijpen? Je definieert nu een spanning en een belasting, zonder die definities kun je bij een gegeven stroom/kabelweerstand alleen iets zeggen over de spanningsval van die kabel, niet hoeveel procentueel verlies dit is.
Nou ja, ik heb wel gelezen wat je zei en je zei dat er bij een andere spanning er een andere percentuele spanningsval optreed. Ik heb met mijn simulatie volgens mij aangetoond dat dat niet het geval is en dat het verlies in spanning procentueel (min thermische effecten etc) precies hetzelfde is ongeacht het voltage.
Als jij dus iets anders meet dan ligt dat niet aan de kabel zelf want dat is in dit geval een gewone Ohmse weerstand. Dan ligt het aan de rest die aan die kabel aangesloten is. Zo hebben PV's een bepaalde spanningsval omdat het eigenlijk een soort diodes zijn. Maar dat heeft niks met de kabel te maken..

Anyway, genoeg hierover...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

koelpasta schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:51:
[...]

Nou ja, ik heb wel gelezen wat je zei en je zei dat er bij een andere spanning er een andere percentuele spanningsval optreed. Ik heb met mijn simulatie volgens mij aangetoond dat dat niet het geval is en dat het verlies in spanning procentueel (min thermische effecten etc) precies hetzelfde is ongeacht het voltage.
Als jij dus iets anders meet dan ligt dat niet aan de kabel zelf want dat is in dit geval een gewone Ohmse weerstand. Dan ligt het aan de rest die aan die kabel aangesloten is. Zo hebben PV's een bepaalde spanningsval omdat het eigenlijk deen soort diodes zijn. Maar dat heeft niks met de kabel te maken..

Anyway, genoeg hierover...
Bij een andere spanning en dezelfde stroom. Het uitgangspunt van mijn reactie was dat er 16A door die kabel zou lopen. In jouw mooie voorbeelden pak je een gegeven circuit met een vaste weerstand en gaat dan de spanning variëren, uiteraard blijft het verlies dan gelijk. In al mijn posts was dat echter nergens het uitgangspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Al met al hebben we de wet van Ohm weer lekker opgehaald.

We zouden het nu kunnen hebben over de invloed van de uitgangsweerstand van een eindversterker op de diepte en de breedte van het audiobeeld. En uiteraard wat je kan doen om dit te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
koelpasta schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:17:
[...]

Nee, wat Cheezus daar zegt klopt nog steeds niet. Je kunt de absolute spanningsval niet bepalen, maar de relatieve spanningsval wel, want die is onafhankelijk van de spanning. Het is een verhouding, een percentage, en wordt ook niet uitgedrukt in Volt.
Zie mijn post hierboven :)
Nee, hij is gewoon puur theoretisch bezig en gaat uit van een vaste spanningsval over de kabel. Jij bekijkt het echter praktisch en dan komt de theoretische situatie van Cheezus niet voor. Je verandert in de praktijk de belasting ten slotte niet. Jullie zijn dus over 2 verschillende dingen aan het discussiëren :)

Heel simpel, hij stelt dat als er 16A door een kabel van 1 ohm gaat er 16V spanningsval over is. Als je nu 220 aansluit en de belasting zo maakt dat er 16A doorheen gaat heb je 16/220 verlies. Als je echter 20V aansluit en wederom de belasting zo maakt dat er 16A door die kabel gaat is de spanningsval nog steeds 16V, maar is het verlies plotseling opgelopen naar 16/20. Maar zo'n situatie kun je alleen maar krijgen als je de belasting die aan de kabel hangt aanpast en dat maakt het een beetje een onzinnige vergelijking :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
florizla schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:11:
[...]

Merk op dat een versterker een stroomsturing is, en een luidspreker een stroomgestuurd apparaat.
Volgens mij heeft (bijna) elke versterker een spannings output, en geen stroom output. (En voor iemand weer die een semantisch iets gaat maken: Dat de uitgangsimpedantie veel lager is dan de luidspreker impedantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

redwing schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:31:
[...]

Nee, hij is gewoon puur theoretisch bezig [...] Maar zo'n situatie kun je alleen maar krijgen als je de belasting die aan de kabel hangt aanpast en dat maakt het een beetje een onzinnige vergelijking :)
Je zou een 2,5mm kabel kunnen gebruiken om een 230v waterkoker aan te sluiten, je zou er ook een 12v halogeenspot aan hangen. Zo puur theoretisch is dat toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Cheezus schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:10:
[...]

Je zou een 2,5mm kabel kunnen gebruiken om een 230v waterkoker aan te sluiten, je zou er ook een 12v halogeenspot aan hangen. Zo puur theoretisch is dat toch niet?
Wel in een audio/hifi topic.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

redwing schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:45:
[...]

Wel in een audio/hifi topic.
Als iemand het heeft over "16A door een 2,5mm2 volkern" denk ik typisch aan een typisch 16A afgezekerde groep met massieve draden van een huisinstallatie. En dat is dus wat anders qua spanning dan een hifi installatie.

Maar goed dan, een electrostaat met een weerstand van 1 Ohm of een huis-tuin-en-keuken speaker van 8 Ohm, is het dan minder theoretisch?

En omdat ik de site van @koelpasta nog niet kende dus daar maar even ben gaan spelen om ook wat plaatjes te maken om mijn punt te verduidelijken :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwuiFGSGbd7puOQbFZOBoesKuSk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BqFYemg5kcV3Mfe03a9I5dDF.jpg?f=user_large
Als er (gegeven) 16A door een kabel loopt en je hebt een (gegeven) kabelweerstand van 150 mOhm en een (voorbeeld) speaker van 8 Ohm heb je (2.4/128)*100 = 1.875% verlies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfA2UlcYXXcHxjJz0zpBuywmD0w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8yCa0CC0KstBd3EblteVAbDp.png?f=user_large
Als er (gegeven) 16A door een kabel loopt en je hebt een (gegeven) kabelweerstand van 150 mOhm en een (voorbeeld) speaker van 1 Ohm heb je (2.4/16)*100 = 15% verlies.

[ Voor 66% gewijzigd door Cheezus op 26-11-2024 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-09 18:08
vlaaing peerd schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:22:
[...]

Ik ben heel vaak bij Staffhorst geweest, maar dat was een muziek(instrumenten)winkel en niet een HiFi zaak? Dat was echter wel in de jaren '90, kan natuurlijk veel gebeurd zijn in tussentijd.

Menig stukje apparatuur in huis komt daar vandaan :9
Je had idd onder paardenveld de instrumenten winkel, op HC de platen/cd winkel maar op het vredenburg de HIFI winkel.
Was echt een mooie zaak met mooie luister ruimtes maar kon het niet redden tegen de mediamarkt etc.
Ze hebben het nog geprobeerd met een fusie met RAF maar dat werkte niet
Remco Zaal van Zaal audio in Utrecht is begonnen bij Staffhorst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-09 13:39
[...]
Ik mis wel de verandering van weerstand tijdens het opwarmen in de hele discussie. Net als dat een kabel ook een impedantie heeft en er bij opwarming thermische ruis ontstaat wat natuurlijk heeeeel veel invloed heeft op de weergave van het geluid }) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Cheezus schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:02:
[...]

Bij een andere spanning en dezelfde stroom.
Ja, maar dat bestaat helemaal niet zonder dat je de weerstand van de kabel magischerwijze weet te veranderen.... Je praat dan over een andere kabel.

Edit: Aah, ik snap het al. Je verandert de belasting om maar die 15A aan te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door koelpasta op 27-11-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

koelpasta schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:09:
[...]

Ja, maar dat bestaat helemaal niet zonder dat je de weerstand van de kabel magischerwijze weet te veranderen.... Je praat dan over een andere kabel.
De stroombron uit mijn voorbeeld levert in plaatje 1 een spanning van 130.4V. In plaatje 2 levert deze 18.4V.
Zelfde kabel, zelfde stroom, andere spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Cheezus schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:19:
[...]

De stroombron uit mijn voorbeeld levert in plaatje 1 een spanning van 130.4V. In plaatje 2 levert deze 18.4V.
Zelfde kabel, zelfde stroom, andere spanning.
Ja, maar dus ook magischerwijze een andere belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Cheezus schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:12:
[...]
En omdat ik de site van @koelpasta nog niet kende dus daar maar even ben gaan spelen om ook wat plaatjes te maken om mijn punt te verduidelijken :P
LOL.. Ja, het is een leuk tooltje. Heeft deze discussie toch nog nut gehad. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door koelpasta op 27-11-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

koelpasta schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:29:
[...]

Ja, maar dus ook magischerwijze een andere belasting.
Nee, niet magischer wijs. Die belasting was de grote onbekende waarop ik reageerde dat 16A door een kabel pas iets over een procentueel verlies zegt als je de spanning - en dus de belasting weet.

Maar ik voel dat we gelukkig toch bijna tot een conclusie komen in deze discussie :D

• FlyPi
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-07 00:27
Ik heb sinds vorig jaar een mooie set Monitor Audio torens staan (500 Silver 7G) en stuur deze aan vanaf een Powernode 2 (omdat ik ook verder in huis een BluOs systeem gebruik ivm Tidal).

Hoewel ik erg van het systeem geniet, mis ik toch een beetje bas. Nou moet ik wel zeggen dat ik het heerlijk vind af en toe echt goed hard te gaan (en ook dikkere platen met lage baslijnen en een diepe kick draai) en dan wil ik 'm kunnen voelen. Dat lukt nu niet voldoende.

Ik dacht zelf dus aan een subwoofer erbij maar de medewerkers van de hifi zaak waar ik onlangs contact mee had, dachten dat het aan de powernode lag omdat deze te weinig vermogen zou geven om de speakers goed aan te sturen. Qua wattage lijkt me dit wat onlogisch , daar de powernode het volgens de specs zou moeten kunnen dragen, maar ik weet er te weinig van hier goed over te kunnen oordelen.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 16:20
Sissors schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:42:
[...]

Volgens mij heeft (bijna) elke versterker een spannings output, en geen stroom output.
Dat blijkt te kloppen, ik zat er helemaal naast.

Bedankt voor de correctie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
FlyPi schreef op donderdag 28 november 2024 @ 01:47:
Ik heb sinds vorig jaar een mooie set Monitor Audio torens staan (500 Silver 7G) en stuur deze aan vanaf een Powernode 2 (omdat ik ook verder in huis een BluOs systeem gebruik ivm Tidal).

Hoewel ik erg van het systeem geniet, mis ik toch een beetje bas. Nou moet ik wel zeggen dat ik het heerlijk vind af en toe echt goed hard te gaan (en ook dikkere platen met lage baslijnen en een diepe kick draai) en dan wil ik 'm kunnen voelen. Dat lukt nu niet voldoende.

Ik dacht zelf dus aan een subwoofer erbij maar de medewerkers van de hifi zaak waar ik onlangs contact mee had, dachten dat het aan de powernode lag omdat deze te weinig vermogen zou geven om de speakers goed aan te sturen. Qua wattage lijkt me dit wat onlogisch , daar de powernode het volgens de specs zou moeten kunnen dragen, maar ik weet er te weinig van hier goed over te kunnen oordelen.

Nee maar als je een sub plaatst is het wel goed om er eentje te kiezen die bedoeld is voor muziek en niet (alleen) home theater. Muziek vereist wat meer agility dan een film soundtrack en een goedkope en/of ongeschikte sub kan daarom log en lomp overkomen als je een snelle baslijn afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VChunky
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 18:11
Dr. Strangelove schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:31:
[...]

Nee maar als je een sub plaatst is het wel goed om er eentje te kiezen die bedoeld is voor muziek en niet (alleen) home theater. Muziek vereist wat meer agility dan een film soundtrack en een goedkope en/of ongeschikte sub kan daarom log en lomp overkomen als je een snelle baslijn afspeelt.
Een goede sub is een goede sub 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Je hebt subs en subs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Bluesound geeft geen specs van dit device. Niet eens een fatsoenlijke handleiding. :/ Komt vrij scammy over imo. Ik bedoel, het zal wel werken maar je weet dan eigenlijk niet binnen welke grenzen en onder welke voorwaarden.
De voorganger wordt niet als erg goed beoordeelt op ASR...

Als dat kastje goede instellingen heeft voor scheidingsfilters voor de sub (dus dat je wat subbas-energie uit je mains kunt halen) dan zou dat de eindtrap van je mains kunnen ontlasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

FlyPi schreef op donderdag 28 november 2024 @ 01:47:

Die versterker is 2x80W, eigenlijk altijd ruim voldoende voor de woonkamer. Daarnaast is het resultaat van een onderbemeten versterker nooit dat je "minder bas" hebt, hooguit dat het een bijverschijnsel is van iets wat compleet kapot klinkt door oversturen en clippen, maar dat zou echt niemand met oren omschrijven als "beetje weinig bas". Die Powernode 2 heeft volgens mij ook netjes een sub out, dus een (kwaliteits) subwoofer toevoegen zou wat mij betreft de juiste move zijn voor jouw situatie zoals je deze beschrijft.

Deze vraag is trouwens niet helemaal waar dit topic voor bedoeld is, maar verder prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
DominoNL schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:13:
\

Deze vraag is trouwens niet helemaal waar dit topic voor bedoeld is, maar verder prima.
Let er wel even op dat je de juist sub-woofer kabel gebruikt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdnx_sINeMlMoK7G9A75lbiH94I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3YsyZx4zdmxEb9Vk4AMQjUbU.webp?f=fotoalbum_large

https://logic-audio.nl/pr...nf-b-subwoofer-rca-300cm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:06
Oef, weer zulke onzin haha. Gelukkig is dit topic er om de mensen te laten weten dit niet te kopen ;)

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MerijnB
Dat kan toch nooit wat zijn voor nog geen €180, doe het dan goed, deze is zeker 10x zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
MerijnB schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:38:
[...]

Dat kan toch nooit wat zijn voor nog geen €180, doe het dan goed, deze is zeker 10x zo goed.
Dank voor de tip! Dat 72-volt DBS systeem geeft zeker een bredere en meer ruimte vullende warme klank aan de sub.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
YouTube: Tom Evans audio proves that their $30,000 audio preamp is garbage by...

Dit past hier wel denk ik, Louis Rossmann over een via een valse copyrightclaim verwijderde video van een andere youtuber die commentaar had op een Tom Evans phono voorversterker van 30000 dollar.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:14
Prisma16 schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:56:
[...] Dat 72-volt DBS systeem geeft zeker...
Jammer dat ik nog nooit een LCR meting van dat DBS systeem op een interlink heb gezien met het systeem aan en het systeem uit.
Die DBS interlinks worden aan alle kanten zowel geprezen danwel afgekraakt (bijv. op ASR), maar een meting van de elektrische basisparameters of daar wat te zien valt danwel of het wat doet....ho maar :/
Ik denk zelf dat als je een serieuze review van een interlink wilt maken, zeker een omstreden exemplaar als deze (ze hebben zelfs een patent op dat dbs systeem), dat deze moet beginnen met een LCR meting om te kijken of dat DBS systeem überhaupt iets doet met de elektrische basisparameters.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-09 21:05
MerijnB schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:38:
[...]

Man man dan doe ik het toch verkeerd met mijn Tulip plugjes op een dikke coax kabel :+ het is een wereldwonder dat die digitale audio signalen vanuit de receiver bij de sub aan komen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 11 december 2024 @ 01:33:
[...]

Jammer dat ik nog nooit een LCR meting van dat DBS systeem op een interlink heb gezien met het systeem aan en het systeem uit.
Die DBS interlinks worden aan alle kanten zowel geprezen danwel afgekraakt (bijv. op ASR), maar een meting van de elektrische basisparameters of daar wat te zien valt danwel of het wat doet....ho maar :/
Ik denk zelf dat als je een serieuze review van een interlink wilt maken, zeker een omstreden exemplaar als deze (ze hebben zelfs een patent op dat dbs systeem), dat deze moet beginnen met een LCR meting om te kijken of dat DBS systeem überhaupt iets doet met de elektrische basisparameters.
Er is wel eentje geweest, maar weet niet of dat een interlink was of een andere kabel met DBS systeem. En zal ook niet met aan/uit geweest zijn. Maar conclusie met aan was dat hij relatief hoge capaciteit had en hoge inductie. Omdat het normaal een trade off is, verder je aders van elkaar = lagere capaciteit maar hogere inductie. Met hele shield eromheen voor DBS heb je dan alleen nog steeds hoge capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Prisma16 schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:02:
[...]

Let er wel even op dat je de juist sub-woofer kabel gebruikt!

https://logic-audio.nl/pr...nf-b-subwoofer-rca-300cm/
Extra dikke geleider voor een line-level signaal ?? .. |:(
Pagina: 1 ... 113 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic