Ik denk dat je het tweede gebruik van je PV-inverter wel op je buik kan schrijven. Waarom zou ene fabrikant daarvan garantie gaan geven als je er een accu op aansluit ipv zonnepanelen? Bovendien moet je zulk soort zaken ook gescheiden gaan houden omdat het natuurlijk niet zo kan zijn dat je PV onder spanning staat omdat de EV is aangesloten of dat de PV stroom gaat opwekken en in de EV gaat duwen terwijl dat niet de bedoeling is.
Je kan natuurlijk ook iets verzinnen om die DC gescheiden te houden. Maar dan moet je daar ook weer iets voor maken, bovendien wil je dat ook niet steeds handmatig verzetten dus moet er iets zijn wat weet of het gunstig is om je PV aan te sluiten of je EV.
Als je toch al een rechtstreekse verbinding het tussen je EV en je inverter, wil je dan nog wel op AC laden? Het lijkt dan ook logischer te zijn om de DC uit de PV te gebruiken om je EV op te laden. Maar dat kan een standaard PV-inverter helemaal niet.
Ik snap dat het nu ook niet zo is, maar nu is er ook helemaal geen rechtstreekse DC verbinding tussen mijn EV en de PV.
Als je direct alle mogelijke factoren mee wilt nemen en moet standaardiseren duurt het zo veel langer voor er een 1e oplossing is:
Dat is neem ik aan ook juist de reden waarom het allemaal zo lang duurt. Technisch lijkt het mij niet een enorm uitdagend probleem omdat alle hardware componenten al lang bestaan.
Wat is er voor het grid nu mooier dan een zeer stabiele afname of levering die rond de 0 schommelt (natuurlijk is een stilstaande meter niet op ieder moment te realiseren, maar pieken kunnen op zijn minst flink afgevlakt worden aan de consumenten zijde).
Nul op de meter is voor bijna niemand interessant, behalve de consument die dan niets hoeft te betalen. Een energieproducent verdient er niets aan als jij niets gebruikt.
Pieken afvlakken zal wel interessanter kunnen zijn, maar voornamelijk niet voor de consument. In ieder geval niet zo lang bijna iedereen nog een contract heeft waarbij een vaste prijs is ongeacht het moment dat je gebruikt. Tuurlijk, er is al wel een hoog/laag tarief, maar dat schakelt op vaste tijden en het verschil is tegenwoordig zo minimaal dat het verder weinig geld oplevert.
Toch lijkt het me een mooi "minimum viable product" (om maar in agile termen te blijven

) wat bij menig consument op het verlanglijstje zal staan (zodra saldering wordt afgebouwd).
Dat is natuurlijk ook de crux. Zolang de saldering gewoon bestaat gaat geen consument veel geld uitgeven aan zo'n "gadget". Tuurlijk, hier op tweakers zijn er mensen die dat wel interessant vinden. Al is het alleen maar "gewoon, omdat het kan".
Maar een willekeurige consument die er niet eens over nadenkt om gelijk het hele dak vol te gooien en maar 10 panelen neemt omdat een installateur heeft uitgerekend dat dit past bij het huidige jaarverbruik gaat daar echt niet over nadenken.
Maar het is me nog steeds onduidelijk wat je nu precies wil. Waarom zou je eerst je EV vol laden en dan later je EV weer ontladen?
Wat schiet je daar concreet mee op?
Het is natuurlijk prima als je dit wil als "hobby-project", maar daar worden natuurlijk niet zo maar commerciële producten voor ontwikkeld (tenzij het een hobby is die heel veel mensen hebben, dan natuurlijk weer wel).