Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Tubby In de meeste huizen zit al een hoofdschakelaar, dus op zich kan dat volledig afschakelen van een vaak woning wel. Dus dan kan je je huis alsnog als "eiland" laten draaien. Maar dat is natuurlijk wel een stuk lastiger te beveiligen dat het niet fout gaat. De auto kan niet zien of er geen spanning is omdat netjes is afgeschakeld of omdat de stroom is uitgevallen.

Met een V2L kan je trouwens ook prima een huis onder spanning zetten (mits hoofdschakelaar uitgezet etc). De auto zal niet weten of jij rechtstreeks een stofzuiger hebt aangesloten of het elektriciteitsnet in huis gebruikt als een "groot verlengsnoer" en de koelkast, koffiezetter en een lamp hebt aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

JeroenE schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:07:
@Tubby In de meeste huizen zit al een hoofdschakelaar, dus op zich kan dat volledig afschakelen van een vaak woning wel. Dus dan kan je je huis alsnog als "eiland" laten draaien. Maar dat is natuurlijk wel een stuk lastiger te beveiligen dat het niet fout gaat. De auto kan niet zien of er geen spanning is omdat netjes is afgeschakeld of omdat de stroom is uitgevallen.

Met een V2L kan je trouwens ook prima een huis onder spanning zetten (mits hoofdschakelaar uitgezet etc). De auto zal niet weten of jij rechtstreeks een stofzuiger hebt aangesloten of het elektriciteitsnet in huis gebruikt als een "groot verlengsnoer" en de koelkast, koffiezetter en een lamp hebt aangezet.
Technisch gezien heb je gelijk, maar ik weet niet of je vanuit de veiligheidseisen dit mag doen.
Als je met V2L spanning op je huis zet, maar je vergeet de hoofdschakelaar af te zetten heb je vonken in de meterkast. En al heb je geen vonken, een monteur die in een onderstation is, moet er vanuit kunnen gaan dat de huis aansluitingen niet onder spanning staan als de onderverdeler eruit ligt. (omvormers voor zonnepanelen stoppen in dat geval met terugleveren).

V2G heeft hiervoor logica aan boord, terwijl V2L gewoon 'prik op de lijn' zet. Dus kan het? Ja. Mag het? Ik denk het niet.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:55
JackBol schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:23:
[...]

V2G heeft hiervoor logica aan boord, terwijl V2L gewoon 'prik op de lijn' zet. Dus kan het? Ja. Mag het? Ik denk het niet.
Hoe zit dat dan als er een noodstroom agregaat in een woning/pand aanwezig is? feitelijk is dat eenzelfde situatie toch? (dat is trouwens ook wat Hyundai als V2L optie gebruikt in hun berichten)

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
Tiggy80 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:50:
[...]

Hoe zit dat dan als er een noodstroom agregaat in een woning/pand aanwezig is? feitelijk is dat eenzelfde situatie toch? (dat is trouwens ook wat Hyundai als V2L optie gebruikt in hun berichten)
Dan is er een razendsnelle schakeling die de verbinding met de buitenwereld afsluit verplicht aanwezig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
die kan dan toch ook worden toegepast bij een combi van PV systeem en bijv een Ioniq 5? of ga ik dan wat kort door de bocht? ik kan mij voorstellen dat bij noodstroom handmatig weer naar netstroom wordt geschakeld. en dat zo'n schakelaar niet geschikt is voor het in en uitschakelen als het PV/EV systeem net niet genoeg opleverd en er dus netstroom bij moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:00

Tubby

or not to be

Ja, dat kan, maar dat maakt de totaal installatie wel complexer, daarom verwacht ik dat dat voorlopig nog niet ondersteund wordt als ze 'V2G' noemen.

Ik denk dat dat at-best 'terugleveren vergelijkbaar als een zonnepaneel omvormer' zal zijn (frequentie sync met het hoofdnet)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Leuk experiment om te kijken hoe goed de netwerkconformiteit van de Ioniq 5 via V2L is.
Het koppelen van een zonnepaneel en V2L van de Ioniq 5 met continue stroomverbruiker van 400 Watt.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Ioniq 5 mit V2L, ist das bidirektionales Laden? Entladen des E-Autos mit Photovoltaik verlängern?

We weten niet wat er gebeurt wanneer er geen stroomverbruiker is in deze opstelling en of de IONIQ 5 V2L daar tegen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Oe; zou je met deze opstelling je auto kunnen opladen? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat zou me niet verbazen. Met een UPS werkte dat zeven jaar geleden ook al :)
Met een slechte cos phi wordt er standaard een paar milliseconden teruggeleverd, daar moet hij al mee om kunnen gaan. Dat eindigt in wat bufferelco's, maar als die vol zijn moet je er iets mee doen. Ze zijn zelden groot genoeg om 16A puur capacitief te bufferen. Alle hardware om dat de accu in te laten verdwijnen is aanwezig.
Interessant is dan wat er gebeurt als de accu vol is, dat heb ik met de UPS niet afgewacht ;)
De auto zou de frequentie kunnen opvoeren (dat doet Victron bijvoorbeeld) of vermogen dissiperen (verwarmingsweerstand bijvoorbeeld).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Proton_ schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:12:
Dat zou me niet verbazen. Met een UPS werkte dat zeven jaar geleden ook al :)
Met een slechte cos phi wordt er standaard een paar milliseconden teruggeleverd, daar moet hij al mee om kunnen gaan. Dat eindigt in wat bufferelco's, maar als die vol zijn moet je er iets mee doen. Ze zijn zelden groot genoeg om 16A puur capacitief te bufferen. Alle hardware om dat de accu in te laten verdwijnen is aanwezig.
Interessant is dan wat er gebeurt als de accu vol is, dat heb ik met de UPS niet afgewacht ;)
De auto zou de frequentie kunnen opvoeren (dat doet Victron bijvoorbeeld) of vermogen dissiperen (verwarmingsweerstand bijvoorbeeld).
Daar wordt hij feitelijk gewoon een straalkachel van. Ik denk niet dat een EV daarop gebouwd is, omdat deze verwacht dat de EVSE stopt met laden als daartoe het commando gegeven wordt.

Hooguit knapt er een beveiliging en mag de UPS het oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackev
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-06-2021
Mooi topic, ik heb even een vraagje thuis energie opslaan met thuisbatterijen is ontzettend duur en zoals ik hier lees is er met je auto gebruiken als buffer ook wel wat problematiek. Wat ik me afvraag, je kan voor 5000euro een nieuwe nissan leaf accu kopen, kan je die niet als thuisbatterij gaan gebruiken gewoon puur alleen de accu. Ik neem aan dat je wat domotica moet regelen, maar zou dat een optie wezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 19:32
Jackev schreef op zondag 20 juni 2021 @ 15:10:
Mooi topic, ik heb even een vraagje thuis energie opslaan met thuisbatterijen is ontzettend duur en zoals ik hier lees is er met je auto gebruiken als buffer ook wel wat problematiek. Wat ik me afvraag, je kan voor 5000euro een nieuwe nissan leaf accu kopen, kan je die niet als thuisbatterij gaan gebruiken gewoon puur alleen de accu. Ik neem aan dat je wat domotica moet regelen, maar zou dat een optie wezen?
Met de accu alleen be je er niet. Je hebt ook prijzige vermogens electronica nodig om de accu te laden en ook weer een behoorlijk vermogen terug te leveren(‘bidirectionele inverter’).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:25
Jackev schreef op zondag 20 juni 2021 @ 15:10:
Of een pack van een total loss auto?? van een "demontage bedrijf"?

Ik heb voor mijzelf wat berekeningen gedaan (indien saldering er geheel af is) maar dan is het nóg lastig je investering er uit te halen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hansieo op 20-06-2021 16:08 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

jdbiggelaa schreef op zondag 20 juni 2021 @ 16:06:
[...]

Met de accu alleen be je er niet. Je hebt ook prijzige vermogens electronica nodig om de accu te laden en ook weer een behoorlijk vermogen terug te leveren(‘bidirectionele inverter’).
Niet mega prijzig hoor, een BMS, sine wave inverter en synchronization circuit is voldoende. Kost je maar een paar €100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
JackBol schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:21:
[...]

Niet mega prijzig hoor, een BMS, sine wave inverter en synchronization circuit is voldoende. Kost je maar een paar €100.
Lijkt me erg goedkoop. Over wat voor vermogen heb je het dan? Een beetje huis heeft een piekvermogen nodig van 10 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

jdbiggelaa schreef op zondag 20 juni 2021 @ 18:20:
[...]

Lijkt me erg goedkoop. Over wat voor vermogen heb je het dan? Een beetje huis heeft een piekvermogen nodig van 10 kW.
3P/16A ga je er niet mee redden nee. Dan ben je wel iets meer kwijt. Maar geen 1000en euro’s of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Uiteraard kan je de pieken ook nog uit het net halen. Tenslotte is V2G bedoeld als ondersteuning van het net en niet als vervanging. De benodigde apparatuur om als noodstroom te voorzien is volgens mij redelijk prijzig want de er mag bij stroomuitval geen stroom op het net gezet worden. Vandaar dat zonnepanelen ook niet meer werken wanneer er stroomuitval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
[...]

vraag mij toch af wat je dan doet in huis? als ik naar mijn envoy metered (pv systeem) kijk, dan is mijn verbruik zelden meer dan 3kw op eenzelfde moment. dus wat zet je dan wel niet allemaal tegelijk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Tiggy80 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:07:
[...]

vraag mij toch af wat je dan doet in huis? als ik naar mijn envoy metered (pv systeem) kijk, dan is mijn verbruik zelden meer dan 3kw op eenzelfde moment. dus wat zet je dan wel niet allemaal tegelijk aan?
Wat hier regelmatig voorkomt: koken en bakken terwijl de wasmachine en droger draaien. Tel maar op: wasmachine, droger, oven, stoomoven, inductiekookplaat en de vaatwasser met bakspullen. Verder heb ik een hybride warmtepomp die op koude dagen ook nog eens 3,5-4 kW trekt. Op zulke momenten zit ik boven de 10 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrUydjpHfljJdTBQej6bRpAPvU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ak0aR0wXZqLMkA1O8QLCq1fY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door jdbiggelaa op 21-06-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

jdbiggelaa schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:49:
Op zulke momenten zit ik boven de 10 kW.
Waarom wil je dat uit je V2G batterij trekken? Dat is economisch toch helemaal niet interessant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Enerzijds; omdat t kan
Anderzijds; als de teruglevertarieven naar “marktconform” gaan kun je donderop zeggen dat ze niets geven voor je piekzonopbrengst op momenten dat niemand iets verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
JackBol schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:15:
[...]

Waarom wil je dat uit je V2G batterij trekken? Dat is economisch toch helemaal niet interessant?
Als je de batterij met 11 kWh kunt laden, is birectioneel ontladen met 11 kWh piek een logische consequentie, want symmetrisch. Mijn doel zou zijn om de batterij overdag te laden met zonnepanelen en die ‘s-avonds en ‘s-nachts te benutten voor mijn gebruik zonder nog voor €0,21 of meer kWh uit het net te hoeven trekken.
Dit is over 5-10 jaar de norm, daar ben ik van overtuigd. In Duitsland kennen ze geen salderingsregeling en zijn V2G systemen tot 22 kWh te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Tubby schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:19:
Enerzijds; omdat t kan
Anderzijds; als de teruglevertarieven naar “marktconform” gaan kun je donderop zeggen dat ze niets geven voor je piekzonopbrengst op momenten dat niemand iets verbruikt
Het gaat om die paar kWh die je op de top van die pieken trekt. Ook als is die ene kWh 2x duurder, dan alsnog vraag ik me af of de business case voor het upsizen van je batterijen uit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

jdbiggelaa schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:29:
[...]

Als je de batterij met 11 kWh kunt laden, is birectioneel ontladen met 11 kWh piek een logische consequentie, want symmetrisch.
Symmetrisch betekent volgens mij dat je meerdere accu’s even snel laadt met een BMS. Volgens mij kun je niet generiek stellen dat een batterij even snel kan ontladen als laden. Maar correct me if I’m wrong.
Mijn doel zou zijn om de batterij overdag te laden met zonnepanelen en die ‘s-avonds en ‘s-nachts te benutten voor mijn gebruik zonder nog voor €0,21 of meer kWh uit het net te hoeven trekken.
Dit is over 5-10 jaar de norm, daar ben ik van overtuigd. In Duitsland kennen ze geen salderingsregeling en zijn V2G systemen tot 22 kWh te koop.
Tegen die tijd zijn batterijen ook weer goedkoper. Volgens mij heeft het niet zin om meer dan 80 percentiel capaciteit te bouwen. Alles wat je daarboven bouwt gebruik je slechts sporadisch. Het duurt lang voordat je die capaciteit hebt terugverdiend met 21ct/kWh.

Daarnaast zal je toch van het net stroom moeten halen in de winter. Dus je kan niet volledig off grid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

@jdbiggelaa ik weet niet hoe granulair je meet data is in die grafiek hierboven, maar ik zou het graag eens uitgesplitst zien in base en piek (bijv alles >4kWh). Puur ter info.

Daarnaast lijken die pieken te komen door een warmtepomp die aanslaat. Je hoeft dus ook niet je hele batterij te upsizen naar 11kW maar kan er ook tweede batterij naast zetten die de WP pieken opvangt en dan daarna weer rustig met 3kWh oplaad van de hoofd batterijen.

[ Voor 43% gewijzigd door JackBol op 21-06-2021 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
JackBol schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:38:
[...]

Volgens mij kun je niet generiek stellen dat een batterij even snel kan ontladen als laden. Maar correct me if I’m wrong.

[...]

Tegen die tijd zijn batterijen ook weer goedkoper. Volgens mij heeft het niet zin om meer dan 80 percentiel capaciteit te bouwen. Alles wat je daarboven bouwt gebruik je slechts sporadisch. Het duurt lang voordat je die capaciteit hebt terugverdiend met 21ct/kWh.

Daarnaast zal je toch van het net stroom moeten halen in de winter. Dus je kan niet volledig off grid.
Klopt, in de meeste situaties kun je de batterij sneller ontladen dan laden. Maar omdat je bij V2G in een auto dezelfde vermogens electronica gebruikt voor gelijkrichten (laden) en als inverter (van accu naar 50 Hz wisselstroom), is er sprake van een symmetrische situatie.

Ja, je piekbelasting in huis heeft een lage gelijktijdigheidsfactor, het gemiddelde ligt veel lager. Maar omdat ik mijn vrouw niet wil gaan uitleggen dat tegelijk de oven aanzetten en de wasdroger niet kan, moet de installatie wél het piekvermogen kunnen leveren. En ik ben het met je eens dat die piek niet uit de batterij hoeft te komen.

Zeker, off-grid gaan is geen optie. In de winter leveren zonnepanelen nauwelijks energie en de warmtepomp trekt dan 1.000 kWh per maand…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-07 11:57
jdbiggelaa schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:00:
[...]

Ja, je piekbelasting in huis heeft een lage gelijktijdigheidsfactor, het gemiddelde ligt veel lager. Maar omdat ik mijn vrouw niet wil gaan uitleggen dat tegelijk de oven aanzetten en de wasdroger niet kan, moet de installatie wél het piekvermogen kunnen leveren. En ik ben het met je eens dat die piek niet uit de batterij hoeft te komen.

:
Dat hoef jij (of @Jackev) je vrouw ook niet uit te leggen, zijn idee was immers een (goedkoop alternatief voor een) thuisbatterij (en geen off-grid), je hebt dus altijd nog "the grid" nog achter de hand om de te hoge pieken op te vangen. Net zoals de discussies over aftoppen zal het opvangen van die paar korte maar hoge piekjes niet de moeite waard zijn van de extra vereiste capaciteit. Of zie ik nu iets over het hoofd? :+

EDIT: Blijkbaar niet, want je geeft het zelf ook al aan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 21-06-2021 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Heeft iemand al een knappe bi directionele laadpaal gevonden? de quasar gaat maar tot 7kw, en dat vind ik wat matig, verder kan ik eigenlijk nog niet echt bi directionele laadpalen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:24
Tiggy80 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:03:
Heeft iemand al een knappe bi directionele laadpaal gevonden? de quasar gaat maar tot 7kw, en dat vind ik wat matig, verder kan ik eigenlijk nog niet echt bi directionele laadpalen vinden.
De Quasar is sowieso alleen CHAdeMO toch?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
ice-T106 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:15:
[...]

De Quasar is sowieso alleen CHAdeMO toch?
zover heb ik eerlijk gezegd niet eens gekeken, ik haakte al af bij 7kW O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Tiggy80 Voor zover ik weet zijn die er ook nog geen "normale laadpalen" die dit aankunnen, behalve in proeftrajecten. Je kan ook nog geen auto kopen die dit ondersteunt dus je zou er verder weinig aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Tiggy80 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:03:
Volkswagen heeft herhaaldelijk aangekondigd om in 202022 met een 22kW bidirectioneel laadstation op de markt te komen. Nog even geduld dus... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
JeroenE schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:35:
@Tiggy80 Voor zover ik weet zijn die er ook nog geen "normale laadpalen" die dit aankunnen, behalve in proeftrajecten. Je kan ook nog geen auto kopen die dit ondersteunt dus je zou er verder weinig aan hebben.
de ioniq 5 is bij we drive solar als proef bidirectioneel laadbaar gemaakt (V2G ipv V2L wat nu standaard is op de ioniq 5) en volgens hen is het een kleine aanpassing. ik heb een ioniq 5 besteld en als dat over 2 jaar grootschalig beschikbaar is zou ik er nu best rekening mee willen houden bij de aanschaf van een laadpaal, anders moet ik over 2 jaar weer een andere paal aanschaffen, vind ik persoonlijk zonde van de spaarcentjes ;-) vandaar de vraag

[ Voor 3% gewijzigd door Tiggy80 op 13-07-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
jdbiggelaa schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:42:
[...]

Volkswagen heeft herhaaldelijk aangekondigd om in 2020 met een 22kW bidirectioneel laadstation op de markt te komen. Nog even geduld dus... ;)
2020 is al even geleden toch 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Tiggy80 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:57:
[...]

2020 is al even geleden toch 8)7
Haha, sorry fautje :) Het moet natuurlijk 2022 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
jdbiggelaa schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:01:
[...]

Haha, sorry fautje :) Het moet natuurlijk 2022 zijn.
ah kijk dan is het wel interessant om even op te zoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Tiggy80 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:56:
als dat over 2 jaar grootschalig beschikbaar is zou ik er nu best rekening mee willen houden bij de aanschaf van een laadpaal, anders moet ik over 2 jaar weer een andere paal aanschaffen,
Ik snap het wel, maar aangezien het een proef is is het nog helemaal niet duidelijk of dit er ooit van gaat komen. De proef kan natuurlijk ook mislukken, of misschien is die "kleine aanpassing" toch kostbaar of heeft ineens gevolgen voor de garantie van je auto etc.

Als het nog niet beschikbaar is voor consumenten kan je het nu eenmaal niet kopen, net zoals je nu ook geen Sono Sion kan aanschaffen ook al rijden daar wel proefauto's van rond.

Het enige waar je op kan hopen is dat je een laadpaal die je nu koopt zonder al te veel verlies op marktplaats kwijt kan raken. Het zal niet zo zijn dat iedereen dit gelijk gaat doen en als early adopter zal je toch meer moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:02
Enkele producenten van V2G laders die ik tot nu toe ben tegengekomen:
Venema Tech (NL): 8000 euro excl btw
eNovates (BE): 7000-10000 euro (btw weet ik niet)
Nuvve (US): ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Die eerste twee zijn iig DC laders, bij venema supporten ze CCS of Chademo

Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ze relatief prijzig zijn. Is t standaard DC / CCS support dat het dan tweeweg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Tubby In het Chademo protocol zit de V2G mogelijkheid, maar dat is niet overal standaard aanwezig. Ik kan dus niet bij Fastned de stroom uit mijn accu aan hun verkopen voor 59 cent per kWh, om maar eens iets te noemen. Je kan daar alleen afnemen, niet terug leveren.

In de CCS standaard zijn ze volgens mij nog bezig om V2G te bouwen, al schijnen ze wel zo goed als klaar te zijn: https://www.charin.global...2-friendlier-and-cheaper/

Maar als ik het goed begrijp verwachten ze nog wel wat obstakels:
What is missing is a generally applicable regulatory framework.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat je kan verwachten dat zoiets binnenkort in heel de EU gelijk zou zijn. Ze schrijven bijvoorbeeld ook
For example, mobile storage systems are still taxed twice as much as their stationary counterparts. When charging and when discharging.
Maar volgens mij is dat helemaal geen algemene Europese regel. Ik zou niet weten waarom je in Nederland belasting zou moeten betalen als je een manier hebt gevonden om de kWh's uit je EV te gebruiken om je huis op te laten draaien. Ik vraag me dan ook gelijk af hoe het dan zit met zaken als powerbanks. Dat zijn immers ook mobiele opslag apparaten voor energie. Zou je dan ergens in de EU theoretisch belasting moeten betalen als je die gebruikt om je telefoon op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Ik denk dat het voor lokaal (eigen) gebruik in combinatie met je eigen netaansluiting het verrekenen hetzelfde zal werken als zonnepanelen en/of een thuisaccu?

De systemen van venema lijken ook te werken met een accu (misschien als buffer?)

• JeroenE
  • Niet online
Tubby schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:34:
Ik denk dat het voor lokaal (eigen) gebruik in combinatie met je eigen netaansluiting het verrekenen hetzelfde zal werken als zonnepanelen en/of een thuisaccu?
Voor de elektriciteitskosten van je huisaansluiting lijkt mij dat wel logisch. Hoe dat zit met eventuele andere zaken die afhankelijk kunnen zijn van de oorsprong van die energie is nog wel onduidelijk. Als jij die zelf hebt aangeschaft is dat al anders dan wanneer jij die van de baas kado hebt gekregen.

Bovendien is het natuurlijk ook anders als je dit niet thuis doet, maar op een openbare laadpaal. Niet dat ik verwacht dat laadpaalexploitanten massaal V2G-palen gaan neerzetten (waarom zouden zij dat doen zonder financieel voordeel?) maar ik zie nog niet echt een scenario voor me waarin dat aantrekkelijk zou zijn.

• Tubby

Tubby

or not to be

Voor publieke constructies is t wellicht een optie om te zeggen tot 70% opladen gratis en dan die overige 30% gebruiken om geld mee te verdienen.

En dat zakelijk / privé lijkt mij meer iets voor de bedrijven om dat te handhaven naar hun werknemers. Als je buitensporig veel stroom hebt verbruikt t.o.v. de kilometers die je rijd lijkt mij dat een vrij duidelijk verhaal voor HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Tubby Het gaat mij niet om de HR, maar om het feit dat je dan loon ontvangt zonder dat er inkomstenbelasting over wordt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Tja, daar zit nog wel een grijs gebied hoor, maar daar hoor je ze verder nog niet over.

even plat mijn huidige situatie
- ik rijd mijn elektrische auto’s zakelijk
- mijn laadpunt thuis betaal ik zakelijk (abbo beheer laadpunt en tags)
- laadkosten betaal ik dus ook zakelijk (netjes factuur met btw als van toepassing)
- prive krijg ik de stroomkosten van de laadpaal netjes gesaldeerd
- ik zet ik de auto’s in het weekend overdag aan de lader (want zonnepanelen)

Dat resulteert in dat de stroomkosten zakelijk betaald worden en privé weinig kosten maar wel netjes gesaldeerd worden (en bovendien best groen)

En ik denk dat ik hierin echt niet uniek ben, iedereen met een laadpaal thuis kan dit doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Daar ben je ook niet uniek in, maar dat is in principe geen probleem mits je wel een normaal tarief rekent voor de kWhs die je aan je zaak verkoopt. Dus niet inkopen voor 25 cent en verkopen voor 1 euro of dat soort fratsen.

Maar dat is dus een hele andere situatie dan dat je op kantoor 50 kWh laadt en die dan thuis terug het net in stopt en van je energieleverancier 25 cent terug krijgt wegens de saldering.

Voor zover ik weet is dit helemaal geen grijs gebied, over loon in natura moet je ook gewoon inkomstenbelasting betalen. Als je baas iedere vrijdag je auto zou volstoppen met boodschappen voor een week dan moet je dat ook opgeven bij de inkomstenbelasting.

Wat natuurlijk wel onduidelijk is dat het laden op de zaak (of met ene laadpas van de zaak elders) niet per se loon hoeft te zijn. Als jij die stroom enkel gebruikt om je auto mee aan te drijven dan hoef je er geen inkomstenbelasting over te betalen. Dat is immers zakelijk gebruik of als het om privé ritten gaat dan wordt dat al geacht belast te zijn door middel van de bijtelling.

Als je die 50kWh voor 25 cent kan salderen heb je dus gewoon 12,50 extra loon gekregen. Als je dat iedere werkdag doet gaat dat best in de papieren lopen. Als je dat netjes wil doen moet er dus een administratie bijgehouden gaan worden die je werkgever weer moet gebruiken om loonbelasting af te dragen etc. Dat kan natuurlijk allemaal prima, maar het moet wel 'even' geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Ik denk dat dezelfde problematiek tot op zekere hoogte ook speelt met brandstofpassen daar heeft het zichzelf ook wel redelijk geregeld.

Je betaald tenslotte ook al je bijtelling voor het privé gebruik van je auto, en dat is tegenwoordig ook alweer 12% oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ja, maar die regeling is dat je met de brandstofpas van de baas niet alle mensen uit de straat laat tanken. Dat kan je natuurlijk met een EV op dezelfde manier regelen: geen V2G toe staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorse012
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 20:07
[@Tiggy80]

Hoi, interessante vragen. Waar kan ik reacties vinden? ( ik ben redelijk nieuw hier :)

Toine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:11

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
Ik kreeg zonet reactie van Venema op mijn vraag welke wagens met CCS werken:
In de bijlage vind je onze Facsheet van de V2G laadlijn. Hiernaast heb ik ook de Facsheet van de EVDC Flex toegevoegd dit kan eventueel ook interessant zijn.

Betreft het communicatie protocol werken wij zowel met DIN als ISO15118-1/2 (CCS2) als CHAdeMO, we kunnen eenvoudig integreren met bestaande machines of auto. Dit komt omdat we de software ontwikkeling in eigenhand hebben.

We testen continue met de top 10 elektrische auto’s welke zich op de markt bevinden. Mocht er een auto of een machine zijn welke we nog niet eerder getest hebben plannen we graag een test in om de auto te integreren in ons systeem.

Mochten er verder nog vragen zijn hoor ik graag van je. Hiernaast stel ik voor om binnenkort via teams een afspraak in te plannen om te kijken wat we verder voor elkaar kunnen betekenen.
In bijlage de foto's van de bijlage over V2G.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-odmVLoeB3KR2ePA1d7k_KUufQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SngZ1Dd3Nbo9KRBTerofiPG2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_YajKKmf5WVK0EMXU1CRp8GBic=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WSUFbGjJifNCs1R3VWRORgOj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Lekker concreet; top 10

Maar wat ze misschien bedoelen te zeggen; ''eigenlijk alle auto's met CCS, maar we hebben ze niet daadwerkelijk allemaal getest" :?

[ Voor 10% gewijzigd door Tubby op 01-11-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
Klopt, maar ze zeggen nadien wel dat ze in principe elke auto kunnen integreren... Ben wel benieuwd of dat dan ook het geval is met onze Model 3. Ze moeten toch wel degelijk in de auto wat dingen aanpassen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Knikmops Als je auto het niet ondersteunt zal het natuurlijk nooit kunnen werken. Misschien bedoelen ze de top 10 van auto's die bidirectioneel laden ondersteunen?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Nou; met CCS is het gelijkstroom en dan wordt de lader van de auto niet gebruikt. Maar meer dan dat weet ik niet; dan zou ik ook moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
JeroenE schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:21:
@Knikmops Als je auto het niet ondersteunt zal het natuurlijk nooit kunnen werken. Misschien bedoelen ze de top 10 van auto's die bidirectioneel laden ondersteunen?!?
Dat zijn er geen 10, en al zeker niet met CCS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Knikmops Ik weet niet precies hoeveel modellen er zijn met Chademo waarbij dat wel kan.

Maar dat is dus het lastige van dit verhaal. Aangezien ze niet specificeren wat ze nu precies bedoelen heb je er niets aan. Als je top 10 auto's test en de testuitslag is dat het bij geen werkt omdat die auto's het juiste protocol niet ondersteunen dan heb je ook voldaan aan de opmerking dat je de top 10 auto's hebt getest.

Het is een zelfde soort zinnetje als "dermatologisch getest" op een shampoofles. Dat zal best kloppen. Maar of de uitslag is dat het geweldig is of dat je binnen 5 minuten een huidaandoening krijgt staat er niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knikmops
Na nog wat heen-en-weer gestuur blijkt dat de top 10 wagens kunnen laden via CCS, en dat hun apparaat momenteel niets meer kan doen dan dat via CCS. Snap niet waarom ze dit dan verkopen, is gewoon een hele dure DC lader dan, want een Ecotap van 15kW is er al voor de helft van de prijs…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Knikmops schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:23:
Na nog wat heen-en-weer gestuur blijkt dat de top 10 wagens kunnen laden via CCS, en dat hun apparaat momenteel niets meer kan doen dan dat via CCS. Snap niet waarom ze dit dan verkopen, is gewoon een hele dure DC lader dan, want een Ecotap van 15kW is er al voor de helft van de prijs…
Ja duh, bedankt voor de open deur Venema, ik kan zelf ook wel uitvogelen welke auto's CCS ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ik zoek iets waarbij op de CCS poort de DC spanning wordt vrijgegeven. Er is summiere info hierover, gaat over powerline communicatie.
Iemand al iets verder gekomen?

Ja ik weet dat het gevaarlijk kan zijn mits niet de juiste voorzorgmaatregelen in acht nemende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@grotegok Misschien ook handig als je er bij vertelt of je de EV wil laden of juist ontladen?

Voor het laatste zijn ze nog bezig met het protocol, ik geloof niet dat er al productieauto's zijn waarmee dit daadwerkelijk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Ik denk dat de communicatie vergelijkbaar zal zijn als de normale Type2 stekker, de form-factor is vergelijkbaar en er zijn een aantal pins van de Type2 die wel aanwezig zijn in de CCS stekker.

Dus misschien valt daar iets te vinden

Maar het is koffiedik kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Tubby De standaard Type 2 stekker heeft wel een protocol, maar daar kan je bijna niets mee. CCS heeft een veel uitgebreider protocol. Dat loopt inderdaad wel over dezelfde aansluitingen die in een Type 2 stekker zitten, maar het werkt heel anders dan het Type 2 protocol.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:59
Wat ik wel bijzonder vindt is dat er dus al laadpaal fabrikanten zijn die V2G chargers opleveren terwijl het V2G-protocol ISO 151108-20 nog gefinaliseerd moet worden. Er moet simpelweg nog worden afgestemd wat er in dat protocol zit.
Je loopt dus het risico dat alle V2G palen die nu geleverd worden niet compliant zijn met 15118-20 of je moet via je leverancier de toezegging krijgen dat ze de laadpalen allemaal nog gaan aanpassen naar 15118-20.
Want in mijn beleving gaat er simpelweg geen teruglevering plaatsvinden zonder 15118-20. Zo kijken de netbeheerders er in ieder geval naar.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Nu online
JeroenE schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:36:
@grotegok Misschien ook handig als je er bij vertelt of je de EV wil laden of juist ontladen?

Voor het laatste zijn ze nog bezig met het protocol, ik geloof niet dat er al productieauto's zijn waarmee dit daadwerkelijk kan.
In eerste instantie alleen ontladen. Dit als test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@grotegok Heb je een EV waar dat al bij mogelijk is? De enige (productie) auto's waarvan ik weet dat het kan hebben Chademo en niet CCS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
grotegok schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:21:
Ik zoek iets waarbij op de CCS poort de DC spanning wordt vrijgegeven. Er is summiere info hierover, gaat over powerline communicatie.
Iemand al iets verder gekomen?

Ja ik weet dat het gevaarlijk kan zijn mits niet de juiste voorzorgmaatregelen in acht nemende...
Hier is een Design_Guide_Combined_Charging_System_V3_1_1.pdf uit 2015 van 131 pagina's, waar op pagina 7 een vereenvoudigde sequence getoond wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
  • Nu online
JeroenE schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:49:
@grotegok Heb je een EV waar dat al bij mogelijk is? De enige (productie) auto's waarvan ik weet dat het kan hebben Chademo en niet CCS.
Ik heb een EV6, maar het lijkt mij dat er wel iets mogelijk zou moeten kunnen zijn.
Dus DC naar AC 230v dmv een aangepaste zonnepaneelomvormer.

Ik heb al getest met: DC>AC (V2L) >DC>AC (grid) (aangepaste zonnepaneelomvormer) en dat werkt goed.
Ik wil dus graag de onnodige eerste DC>AC omzetting overslaan.

[ Voor 25% gewijzigd door grotegok op 07-12-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
grotegok schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:29:
Ik heb een EV6, maar het lijkt mij dat er wel iets mogelijk zou moeten kunnen zijn.
Ik snap dat het in theorie wel mogelijk is. Maar ik vraag me dus af of de auto het echt kan.

Om een stomme vergelijking te geven: mijn auto heeft een ODBC poort, die kan je gebruiken om allerlei zaken uit te lezen. Mijn auto heeft ook een display in het midden zitten (voor de radio, navigatie en noem maar op). In theorie kan je alle gegevens die je uit de ODBC kan halen ook op het display laten zien. Maar omdat er geen software in de auto zit die dat ook daadwerkelijk doet kan dat in de praktijk dus niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Maar we zitten hier op tweakers, we zijn op zoek naar wat theoretisch kan maar wellicht nog een beetje tweaking nodig heeft

• Knikmops
krizzziz schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:15:
Wat ik wel bijzonder vindt is dat er dus al laadpaal fabrikanten zijn die V2G chargers opleveren terwijl het V2G-protocol ISO 151108-20 nog gefinaliseerd moet worden. Er moet simpelweg nog worden afgestemd wat er in dat protocol zit.
Je loopt dus het risico dat alle V2G palen die nu geleverd worden niet compliant zijn met 15118-20 of je moet via je leverancier de toezegging krijgen dat ze de laadpalen allemaal nog gaan aanpassen naar 15118-20.
Want in mijn beleving gaat er simpelweg geen teruglevering plaatsvinden zonder 15118-20. Zo kijken de netbeheerders er in ieder geval naar.
Zijn die er al effectief? Want ik heb er nog geen gevonden die dit al effectief doen.

• krizzziz
Knikmops schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:57:
[...]

Zijn die er al effectief? Want ik heb er nog geen gevonden die dit al effectief doen.
Wat bedoel je precies? Er zijn partijen die dus V2G-laders aanbieden. Maar omdat de versie van het 15118-protocol die naar waarschijnlijkheid de definitieve versie gaat worden (https://www.iso.org/standard/77845.html) nog niet is goedgekeurd. Is per definitie elke lader niet V2G geschikt. Of de bouwer van het laadstation kan de garantie geven dat ze hun versie van 15118 upgraden naar deze def.versie.

ehhhh..HOI

• Knikmops
krizzziz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:53:
[...]

Wat bedoel je precies? Er zijn partijen die dus V2G-laders aanbieden. Maar omdat de versie van het 15118-protocol die naar waarschijnlijkheid de definitieve versie gaat worden (https://www.iso.org/standard/77845.html) nog niet is goedgekeurd. Is per definitie elke lader niet V2G geschikt. Of de bouwer van het laadstation kan de garantie geven dat ze hun versie van 15118 upgraden naar deze def.versie.
Ik heb nog geen enkele partij gevonden die een V2G lader kan aanbieden met CCS connector.

• krizzziz
Knikmops schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:01:
[...]

Ik heb nog geen enkele partij gevonden die een V2G lader kan aanbieden met CCS connector.
Die Venema oplossing een paar posts hierboven geeft aan naast CHADEMO ook CCS aan te bieden.
Daarnast ken ik een paar partijen die wel wat ontwikkeld hebben maar wachten op 15118 om het dan pas commercieel uit te rollen. V2G via Chademo is wat mij betreft DC en we moeten juist naar AC toe en dus op CCS.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

krizzziz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:27:
[...]

Die Venema oplossing een paar posts hierboven geeft aan naast CHADEMO ook CCS aan te bieden.
Daarnast ken ik een paar partijen die wel wat ontwikkeld hebben maar wachten op 15118 om het dan pas commercieel uit te rollen. V2G via Chademo is wat mij betreft DC en we moeten juist naar AC toe en dus op CCS.
CCS is bijna altijd (en misschien ook per definitie) DC, maar ik denk ook wel dat CCS in Europa de meest interessante richting is (grootste marktaandeel, hoogste vermogen).

Het geeft denk ik ook de minste afhankelijkheden met de lader in de auto (hoogste compatibiliteit met alle auto's)

[ Voor 9% gewijzigd door Tubby op 16-12-2021 16:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Vanuit het KIA EV6 topic komt er een bidirectionele AC laadpaal voor de IONIQ 5 en KIA EV6:
Zojuist heb ik gebeld met wedrivesolar. Alles onder disclaimer natuurlijk maar zij verwachten in april/mei met een bidirectionele laadpaal te komen welke geschikt is voor teruglevering op wisselstroom. Kia heeft dit nog niet vrijgegeven maar wedrivesolar werkt samen met Hyundai om dit te laten werken. De auto is er klaar voor maar Hyundai/Kia moet dit softwarematig vrijgeven in de auto. De techniek werkt al in Utrecht met de Ioniq.

Voor mij een reden om nog even te wachten met het aanschaffen van een laadpaal. De prijs is nog niet bekend maar op mijn vraag of ik aan 7000 of 2000 euro moest denken was het antwoord 2500. Als je nog twijfelt welke laadpaal je wil, twijfel rustig even verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:24
Volkswagen lijkt ook met een update te komen:
https://www.autocar.co.uk...ing-speed-77kwh-id-models
"Volkswagen has also confirmed that it will offer bidirectional charging services to owners of ID models with 77kWh batteries."

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Nice goed nieuws;

die bidirectionele AC laadpalen van de Ioniq en EV6 kan dus omdat de boordlader van die modellen geschikt is om te laden en te ontladen. Dat is bij veel auto's dus niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
krizzziz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:27:
[...]

Venema heeft mij laten weten dat de CCS oplossing enkel het voertuig kan laden, en niet ontladen (zie enkele posts hierboven).
Dus, voorlopig zijn er nog geen fabrikanten die het aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Nu online
Knikmops schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:55:
[...]

Venema heeft mij laten weten dat de CCS oplossing enkel het voertuig kan laden, en niet ontladen (zie enkele posts hierboven).
Met de CCS poort kan ik wel V2L toepassen dus je kan weldegelijk ontladen via die poort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
Knikmops schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:55:
[...]

Eens met je stelling dat er nu niemand dan iets aanbiedt.
Dat het gaat komen ben ik van overtuigd. Maar we zijn er vroeg bij. Vind het wel interessant. Hyundai/KIA lijkt naar V2G via AC te gaan en VW gaat kijken naar V2G via DC. Jammer dat dit niet meteen gestandariseerd wordt. Aan de andere kant, 15118 wordt gestandariseerd, dit werkt dan vervolgens zowel over AC als DC.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Over een tijd komt VW met bidirectioneel laden en ook een bidirectionele DC laadpaal, ook voor consumenten thuis.

00:00 inleiding
01:39 gedwongen stoppen van laadstations
02:40 € 100 bonus voor klanten
03:34 wallbox-financiering Komt er een nieuwe ?
04:48 Hoe belangrijk is slim opladen?
05:23 Wanneer komt bidirectioneel opladen?
07:34 wallbox Hoeveel kost een bidirectionele ?
08:38 voertuigen Kunnen bestaande ook bidirectionele voertuigen opladen?
09:13 Waarom gebruikt VW DC-wanddozen?
10:22 Wie is de doelgroep?
10:59 Wat gebeurt er met de batterijgarantie?
13:00 Einddoel: gratis laden
13:56 Beoordeling en vooruitzichten

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Laden Elektroautos bald kostenlos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ZuinigeRijder Mijn Duits is niet geweldig, maar ik begrijp dat ze bidirectioneel alleen met DC willen omdat ze denken dat ze geen inverter kunnen maken die niet alleen in Duitsland werkt, maar ook in Frankrijk of Italië goed werkt. Ze heeft het over frequenties, die anders zouden zijn, maar dat is voor zover ik weet helemaal niet zo. Ik snap dit eerlijk gezegd technisch niet helemaal. Laden kan toch ook overal, dus waarom zou ontladen niet kunnen? Ik snap dat je een gebakken ei niet kan ontbakken, maar stroom kan je toch juist prima van AC naar DC en terug converteren?

Hoe duur die DC laadpaal van hun wordt weten ze nog niet. Ze zijn ook nog aan het verzinnen hoe het dan werkt met de accu-garantie die nu voor zoveel duizend km of zoveel jaar wordt gegeven. Ze gaan niets doen wat volgens de garantie niet zou mogen en ze hebben zelfs gezien dat langzamer laden beter is dan sneller laden (is dat niet reeds algemeen bekend?).

Zie ik iets over het hoofd of begrijp ik niet goed wat ze vertellen? Het meest interessant vond ik nog dat ze dus geen AC bidirectioneel lader in hun auto's willen bouwen. Iedereen die wil terugleveren moet dus een andere (en waarschijnlijk veel duurdere) laadpaal kopen.

Voor de rest vind ik het nogal algemene en beetje vage verhalen. Min of meer niets duidelijker dan "we zijn er nog druk mee bezig, u hoort nog van ons".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@JeroenE Ja, het is allemaal nog vaag en ook de software/hardware in de auto moet uiteindelijk wel de CCS variant die terugleveren ondersteund moeten hebben of krijgen. En dan zul je in het huis voor V2H ook nog apparatuur moeten hebben voor aansturen van de laadpaal (wanneer stroom uit de accu halen). Tevens zijn ze aan het kijken of zonnepanelen DC rechtstreeks naar de lader kan gaan.

Dus al met zal het nog wel een tijdje duren voordat dit er is en goedkoper en rendabeler wordt. Zeker zolang we nog (afbouwend) kunnen salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ZuinigeRijder Eerlijk gezegd snap ik als reden voor de DC laadpaal prima dat er dan geen andere/extra hardware in bestaande auto's gebouwd moet worden. Bij een DC laadpaal zegt de auto weliswaar wat er moet gebeuren, maar de laadpaal zelf heeft natuurlijk wel de fysieke controle.

Dan heb je dus geen extra hardware in je auto nodig terwijl voor AC ontladen de auto dat wel moet kunnen omdat die laadpaal niets meer is dan een veredeld stopcontact en dus juist fysiek niet de controle heeft*.

Dat maakt het voor een auto fabrikant natuurlijk wel aantrekkelijk om een "speciale laadpaal" te maken waarmee je kan laden en ontladen. Dan is het een optie die je aan iedereen kan aanbieden. Als er echt iets in de auto aangepast moet worden dan moet je dat in je nieuwe auto's gaan inpassen (met alle engineering die daarbij komt kijken). Bovendien zijn dan alle auto's die dat niet hebben (en wellicht ook niet kunnen krijgen) in 1 klap "ouderwets". Als het draait om de "speciale laadpaal" kan je al de bestaande auto's up-to-date houden door een nieuwe software versie te installeren. Er even van uitgaand dat dit niet zo enorm ingewikkeld is en die nieuwe software op de bestaande hardware in de auto kan draaien.

* Nouja, afgezien dat de AC laadpaal natuurlijk wel de verbinding kan verbreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Plus een stukje extra merkbeleving, ik denk dat de mainstream autofabrikanten echt wel kijken naar de Tesla powerchargers op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Er valt met de huidige elektriciteitsprijzen best wel geld te verdienen door 's nachts te laden en overdag terug te leveren. Daar zit nu zo'n 20 cent per kWh tussen. Als dit standaard wordt kun je per dag met 20 kWh laden/terugleveren zo'n 4 euro verdienen (laad en ontlaadverliezen niet meegerekend. Automobiel fabrikanten willen een deel van die koek graag naar zich toehalen door het "in eigen beheer" te houden: jij krijgt de laadpaal en honderd euro per jaar en wij regelen alles voor je. De klant is gebaat bij open protocollen zodat hij keuze heeft met wie hij in zee gaat of het zelf wil doen (tweaken 😀).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

zolang mijn energie leverancier nog geen geld geeft voor terugleveren is het een beetje taai

theoretisch zou er ergens een soort van marktplaats moeten zijn met API's waar je kan webhooks op kan subscriben voor momenten waarop er een interessant tarief betaald wordt voor terugleveren. 8]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Kijk hier eens:
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
Met een beetje scrapen heb je die in een systeem.
Je kunt ook een abo nemen bij epex. Maar dat is best wel duur.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
KC27 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:58:
Er valt met de huidige elektriciteitsprijzen best wel geld te verdienen door 's nachts te laden en overdag terug te leveren. Daar zit nu zo'n 20 cent per kWh tussen. Als dit standaard wordt kun je per dag met 20 kWh laden/terugleveren zo'n 4 euro verdienen (laad en ontlaadverliezen niet meegerekend. Automobiel fabrikanten willen een deel van die koek graag naar zich toehalen door het "in eigen beheer" te houden: jij krijgt de laadpaal en honderd euro per jaar en wij regelen alles voor je. De klant is gebaat bij open protocollen zodat hij keuze heeft met wie hij in zee gaat of het zelf wil doen (tweaken 😀).
Ik lees zojuist het volgende bericht van Shell:
(er was een paar maanden terug al een soort vóór aankondiging...)

quote:
Verschillende pakketten

Huishoudens kunnen bij Shell Energy kiezen uit diverse pakketten. Energie voor een variabel tarief bijvoorbeeld of een vast tarief van 1 of 3 jaar. Denk ook aan een dag-nachttarief, interessant voor mensen die vooral ’s nachts hun auto opladen. Vanzelfsprekend kunnen klanten met zonnepanelen hun opgewekte energie wegstrepen tegen de energie die zij zelf verbruiken.

https://www.shell.nl/medi...ren-bij-mensen-thuis.html

De (brandende) vraag is dus, gaat shell zich niets aantrekken van salderen?? omdat ze enorm veel GROENE stroom moeten gaan leveren? :9~

Ik roep al een paar jaar dat dit dé oplossing is voor veel zaken (veel meer mensen gaan dan alsnog over tot een zonnepaneel investering)

Ik heb toen ook gebeld met energieleveranciers of dit er aan gaat komen...

Goed idee m'neer, we gaan er eens over denken...

áls... áls dit inderdaad de bedoeling blijft (altijd salderen) kan dit een enorme stimulans zijn voor onze Belgische vrienden... :(:)

Mijn quest van het zoeken naar een thuis-batterij-oplossing kan dan wel eens in de ijskast (vriezer...) gaan.

Wat denken jullie?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Hansieo
Afschaffen van salderen is de doodsteek voor het inzetten van e-auto's en thuisbatterijen voor netbalancing. Dus daar zullen ze wel van terugkomen. Want die decentrale opslag hebben ze juist nodig om netverzwaring en extra opwek met fossiele centrales te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hansieo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:26:
[...]
De (brandende) vraag is dus, gaat shell zich niets aantrekken van salderen?? omdat ze enorm veel GROENE stroom moeten gaan leveren? :9~
Als ik dit met een commerciële bril op lees dan bedoelen ze denk ik gewoon de huidige wetgeving waarbij je kan salderen tot aan je eigen verbruik. Het zou pas echt interessant worden als er in plaats van zonnepanelen, laadpalen en snelladen gesproken werd over kortingen op een thuisaccu (beheerd door Shell).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
KC27 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:04:
@Hansieo
Afschaffen van salderen is de doodsteek voor het inzetten van e-auto's en thuisbatterijen voor netbalancing. Dus daar zullen ze wel van terugkomen. Want die decentrale opslag hebben ze juist nodig om netverzwaring en extra opwek met fossiele centrales te voorkomen.
Naar mijn idee zal dat "salderen" moeten blijven, en dan juist op HOOG niveau.

vb: (beetje off-topic maar staat wél in relatie met elkaar)
Als in regio Azie de zonnepanelen VET produceren (overdag), dan doorschuiven naar bv regio India.
Als in regio India de zonnepanelen VET produceren (overdag), dan doorschuiven naar bv regio EU/Africa
Als in regio EU/Africa de zonnepanelen VET produceren (overdag dan), dan doorschuiven naar bv regio Groenland /Brazilie
en daarna leveren aan Azie en onderling salderen.

Dit zal ook wel op kleine schaal gebeuren, maar kan gezien de enorme ruimte daar flink toenemen, kijk maar naar het Marocco project.

Dat ons elektra net het nú niet aankan, en zeker de komende jaren niet, ligt aan ons krakkemikkerig politieke klimaat waar we nu al jaren onder gebukt gaan.

Regeren is vooruitkijken, maar als dat niet verder is dan je neus lang is... kom je er nooit.

De kennis hier op Tweakers schat ik vele malen hoger in dan die in de politiek, en dat is desastreus.
Als.. men de energieleveranciers zou ondersteunen met fin. injecties om kabels VET te verzwaren (goed voor internationaal verplaatsen) kunnen we véél opvangen, al remt dat wel de V2x ontwikkelingen die uiteindelijk tóch wel komen.

Ik zou persoonlijk véél meer investeren in de huidige bekabeling dan in bv de Poetin-gas-lijn.
Dan weet je namelijk zéker dat je de strop om je nek legt en je mond niet meer open mag doen op straffe van...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hansieo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:32:
[...]
De kennis hier op Tweakers schat ik vele malen hoger in dan die in de politiek, en dat is desastreus.
Als.. men de energieleveranciers zou ondersteunen met fin. injecties om kabels VET te verzwaren (goed voor internationaal verplaatsen) kunnen we véél opvangen, al remt dat wel de V2x ontwikkelingen die uiteindelijk tóch wel komen.
Er zit enorm veel kennis op Tweakers, maar onderschat niet het Dunning-Kruger effect. Dat lijkt met name onder de doelgroep te spelen (waaronder ook ikzelf). Simpele oplossing lijken vaak simpel maar zijn dat totaal niet. Er ligt al decennia een plan om de Sahara vol te leggen met zonnepanelen. Ruimte en arbeid zat, echter willen wij in Europa niet afhankelijk zijn van onvoorspelbare regimes die daar regeren. Zeker niet als het gaat om miljarden investeringen. De gang naar duurzame energie is dan ook niet zo zeer vanwege het milieu maar een kwestie van onafhankelijkheid. Dankzij Covid is gebleken hoe afhankelijk wij eigenlijk zijn en laten we hopen dat de waarschuwing nog op tijd is (zie subsidies voor chipfabrikanten en accu fabrieken in de EU).

Net zoals wij voor de energievraag niet afhankelijk willen zijn van Afrika geldt dat net zo goed voor Azië (en alle landen waar de kabels doorheen moeten). Zelfs in de VS lukt het ze niet om de stroom van centraal VS naar de oost en westkust te transporteren omdat niemand een hoogspanningsnet in zijn achtertuin wilt. Als het zelfs met een overkoepelende federale overheid niet lukt dan wordt het met andere onafhankelijke staten nog uitdagender om het voor elkaar te krijgen.

Stom genoeg blijft dat de gemakkelijkste oplossing om het lokaal op te wekken. De eerste stap zou moeten zijn om in ieder geval op bedrijfterrein alle daken van zonnepanelen te voorzien gevolgd door parkeerplaatsen. Bedrijven zijn namelijk overdag de grootverbruikers en de kantoorpanden hebben in de zomer allemaal de airco's loeien. Een airco op zonne-energie is toch wel het perfect gebruik van zonnepanelen. Een redelijk formaat accu zou dan een kleine investering zijn om ook onafhankelijk van het stroomnet te opereren en/of de aansluiting naar het stroomnet te verlagen.

Ontopic zouden zowel die bedrijven als de parkeerplaatsen gelijk een businesscase volgen om dit ook uit te breiden naar de accu's in de elektrische auto's. Overschot zou zelfs gratis in de privé auto's van het personeel geladen kunnen worden in ruil voor het beschikbaar stellen bij piekbelasting. Hoe meer auto's hier op inhaken (denk ook bij bijvoorbeeld supermarkt) en alles via DC gekoppeld is zou je met 20+ parkeerplaatsen zelfs al een lokale off-grid snellader kunnen voorzien (tegen betaling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Deveon schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:00:
[...]

...............
Ontopic zouden zowel die bedrijven als de parkeerplaatsen gelijk een businesscase volgen om dit ook uit te breiden naar de accu's in de elektrische auto's. Overschot zou zelfs gratis in de privé auto's van het personeel geladen kunnen worden in ruil voor het beschikbaar stellen bij piekbelasting. Hoe meer auto's hier op inhaken (denk ook bij bijvoorbeeld supermarkt) en alles via DC gekoppeld is zou je met 20+ parkeerplaatsen zelfs al een lokale off-grid snellader kunnen voorzien (tegen betaling).
Ideaal wel, maar ben bang nog érg ver weg, en hebben we die tijd?

Maar dit bv: https://www.youtube.com/watch?v=_U6NBfoSjsM

kan ik zeer waarderen..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Volgens mij was deze video nog niet gepost:

Utrecht werkt eraan om de eerste bidirectionele stad ter wereld te worden en tijdens zijn recente reis bezocht Robert een enorme parkeerplaats en laadstation op zonne-energie om te zien hoe EV's en Vehicle-to-Grid-laden worden geïntegreerd.

Bekijk op YouTube
Largest Vehicle-To-Grid Charging Project On The Planet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
In deze post theredone51 in "Het grote "thuis laden van je EV" topic." staan ook nog wat linkjes naar plekken met meer informatie waaronder dat VW er dus ook geld aan wil verdienen als jouw auto gebruikt wordt voor teruglevering.

Ik weet niet of ze dat van Sono hebben afgekeken of andersom, maar ik vraag me allemaal af hoe dat dan echt voordelig voor de consument moet zijn.

In de video in de post hierboven wordt gezegd dat het gebruik als storage voor de batterij in de auto niet anders is dan er normaal mee rijden. Maar dat betekent dan wel dat je grof gerekend voor iedere kWh die de auto verlaat voor het net dus ook moet rekenen dat je km-stand voor de garantie 5 (of 7 of ..) km wordt "verhoogd"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
eltron schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:26:
ik zou daar om principiële redenen niet aan mee doen. Gelukkig zijn er voldoende alternatieven die niet dat soort onredelijke eisen stellen.
Er zijn toch nog helemaal geen voldoende alternatieven voor V2G? Het staat allemaal in de kinderschoenen en zijn allemaal proefprojecten. Volgens mij is VW de tweede die zegt dat ze het gaan maken, na Sono. Maar die laatste moet de auto's nog bouwen terwijl die van VW al wel rondrijden.

Edit: In Europa bedoel ik dan; ik tel even de chademo auto's die technisch wel kunnen maar in de praktijk niet omdat er geen laadpalen zijn die dat ondersteunen niet mee.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenE op 03-01-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
Stel dat de 15118 eindelijk af is, en CCS V2G beschikbaar komt; zou dit dan ook als retrofit/update op bestaande wagens kunnen geïmplementeerd worden? Dat is natuurlijk ook een héél belangrijke reden om DC te gebruiken ipv AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Knikmops Als je het protocol in de auto kan krijgen moet dat volgens mij gewoon werken. Bij DC laden is er immers een directe verbinding tussen de laadpaal en de accu. Natuurlijk moet je laadpaal het ook ondersteunen! Ik kan me heel goed voorstellen dat je bij een FastNed niet zo maar kan komen ontladen om geld terug te krijgen. Afgezien van het feit of ze dat willen moet de laadpaal ook wel de mogelijkheid hebben om van DC weer terug naar AC te gaan.
Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste