JackBol schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:29:
[...]
Help me het begrijpen dan.
In plaats dat je de stroom van het net haalt in je eigen huis, haal je het nu van het net op de zaak.
Vervolgens sleep je het in zware batterijen naar huis, waar je het terug gaat voeden in het huis.
Waar is de benefit?
is een lastige, je moet begrijpen hoe de energie rekening is opgebouwd.
je betaal:
kale prijs (+/-€ 0,05 als voorbeeld) + energie belasting(EB) + opslag duurzame energie (ODE) + 21% BTW = kWh prijs.
zie hier de tarieven voor als je ze wil opzoeken:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
bedrijf betaald als ze meer als 50.001kWh gebruiken voor elke extra kWh:
€ 0,05 + € 0,01375 + € 0,0225 + 0% BTW = € 0,08625 per kWh.
(grootgebruiker betaal fors minder EB en een beetje minder ODE.

)
particulier met minder dan 10.000kWh per jaar gebruik.
€ 0,05 + € 0,09428 + € 0,0300 + 21% BTW = € 0,1951936.
dus op de zaak laden en daar voor betalen aan de baas.
thuis ontladen wat je kan, geeft je op dit moment ongeveer 0,11 per kWh winst.
niet betalen aan de baas (legaal of illegaal) geeft je al een 0,19 per kWh winst.
(voor thuis ontladen, dan hoef je het op dat moment niet eens nodig te hebben.
knal gewoon max het net op, en je hebt buffer voor de rest van de dag/week.
prijs voor terug leveren is het zelfde als afnemen (salderen), maar dat gaat wel veranderen in de toekomst.
slimmemeter is daar het verhaal.)
als ik een 20kWh per werk dag zo mijn huis in laad lopen, dan gebruik ik 0kWh per jaar.
(en ook maar 0m3 gas, lol dat is ander verhaal.)
en levert dit mij een 660€ per jaar op (als ik netjes aan de baas betaal, een 1100€ als ik dat niet doe.).
vind ik de moeite niet waard, en doe dit liever met mijn zonnepanelen, daar mee bespaar ik nog meer een +/-1300€ elektra + +/-500€ gas. stuk simpeler en veel minder geneuzel en wettelijke grensjes.
vroeger (toen je dat nog met een lange oe schreef.) had ik een baas waar de lunch(en regelmatig het avond eten) gewoon betaald werd uit de bedrijf kosten. (culturele sector, pop muziek)
soms moet je als bedrijf ook de grensjes van de wet opzoeken, om het leuk te houden voor het personeel.
maar op een gegeven moment mocht dat niet meer en werden de regels te lastig.
jammer, wat die lunch was eigenlijk voor de baas erg goedkoop (er werd een brood geregeld, beleg tomaatje/komkommer etc etc.. koste geen drol.), dat moest dus over naar een catering bedrijf en daar door werd het wel bij je loon geteld en in eens 10X zo duur.
dit haalde een hoop leuk uit het werk.

en dit is eigenlijk het zelfde verhaal, kon dus werd gedaan (als je leuk werk hebt).
(we behielden wel gelukkig het gratis bier, lol.
tja die bier leidingen moeten wel regelmatig schoon gespoeld worden, he meneer de belasting.

maar ook hier probeert de belasting wel iets aan te doen.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)