Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

IceBlue schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 07:31:
Als ik door de dag "gratis" kan laden op het werk en dit thuis kan gebruiken
Dit is toch gewoon stelen? Neem je ook het plee papier mee voor thuis?

[Voor 9% gewijzigd door JackBol op 26-01-2021 09:25]

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

JackBol schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:25:
[...]

Nee, dat is het niet, mits je daar afspraken met je werkgever over maakt. :) Dat maakt deze route zo interessant.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Edit:
Klopt aan mijn bedrijf kan ik laden door de dag.
Ok, wellicht als het je eigen bedrijf is is het niet stelen, maar natuurlijk wel belastingontduiking.
Die stroom op de zaak is ex btw (in Nederland in ieder geval).

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Krisp schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:28:
[...]

Nee, dat is het niet, mits je daar afspraken met je werkgever over maakt. :) Dat maakt deze route zo interessant.
Help me het begrijpen dan.

In plaats dat je de stroom van het net haalt in je eigen huis, haal je het nu van het net op de zaak.
Vervolgens sleep je het in zware batterijen naar huis, waar je het terug gaat voeden in het huis.

Waar is de benefit?

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

JackBol schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:28:
Edit:

[...]

Ok, wellicht als het je eigen bedrijf is is het niet stelen, maar natuurlijk wel belastingontduiking.
Die stroom op de zaak is ex btw (in Nederland in ieder geval).
Belastingontduiking is niet verboden. ;) Ongetwijfeld gaat hier regelgeving voor komen, maar tot die tijd mag het gewoon.
JackBol schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:29:
[...]

In plaats dat je de stroom van het net haalt in je eigen huis, haal je het nu van het net op de zaak.
Vervolgens sleep je het in zware batterijen naar huis, waar je het terug gaat voeden in het huis.

Waar is de benefit?
Je hebt geen aansluiting meer op het net (daarvan zijn de kosten in NL overigens negatief door de korting op de energiebelasting), en je betaalt niet het consumententarief voor energie, maar het grootzakelijke tarief. Dat scheelt 16 ct per kwh. :P

[Voor 42% gewijzigd door Krisp op 26-01-2021 09:30]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Krisp schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:29:
[...]

Belastingontduiking is niet verboden. ;) Ongetwijfeld gaat hier regelgeving voor komen, maar tot die tijd mag het gewoon.
Ik ben niet bekend met de wet in Belgie, maar in Nederland is belastingontduiking zeker wel verboden.
Je benut zakelijke bedrijfsmiddelen prive. Dat is in NL volgens mij de meest voorkomende variant van belastingontduiking.

[Voor 15% gewijzigd door JackBol op 26-01-2021 09:31]

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

JackBol schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:30:
[...]

Ik ben niet bekend met de wet in Belgie, maar in Nederland is belastingontduiking zeker wel verboden.
Je hebt gelijk. :) Het gaat hier eigenlijk om belastingontwijking, oftewel gebruik maken van een maas in de wet.

• markje1
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:19
Krisp schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:29:
[...]

[...]

Je hebt geen aansluiting meer op het net (daarvan zijn de kosten in NL overigens negatief door de korting op de energiebelasting), en je betaalt niet het consumententarief voor energie, maar het grootzakelijke tarief. Dat scheelt 16 ct per kwh. :P
Ook zou dit gezien kunnen worden als inkomsten uit arbeid, dus loonbelastingplichtig. Graag zou ik zo'n zaak zien in Nederland.

-

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

markje1 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:39:
[...]

Ook zou dit gezien kunnen worden als inkomsten uit arbeid, dus loonbelastingplichtig. Graag zou ik zo'n zaak zien in Nederland.
Ik ook, maar ik zolang je niet van het net gaat, denk ik dat de Belastingdienst het niet eens ziet. Bovendien zijn er genoeg voorbeelden van voordeel waarbij de belastingdienst evenmin kraait.

• IceBlue
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 21:13
JackBol schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:25:
[...]

Dit lijkt op het eerste zicht misschien zo. Maar ik heb onlangs enkele discussies gezien met de belastingsdienst en die is als volgt.

Dit is wel in BE. Ik heb prive zonnepanelen en een terugdraaiende teller (salderen) en na de zomer is er een overschot opgewekt van zeg +/-3000kwh. Veel eigenaars zochten naar een oplossing om dit "overschot" weg te werken. één van de oplossingen is een elektrische wagen (zakelijk) te kopen en dan het overschot aan energie in de wagen te steken. Ze plaatste dan een teller om te zien hoeveel energie van de privé teller naar de zakelijke wagen vloeide. Als er vervolgens bvb voor 1000kw geladen was werd er een onkosten nota gemaakt van Privé naar de zaak. A ja want zonnepanelen privé aangekocht en geïnvesteerd. Dan mag er een "redelijke" onkost worden doorgerekend.

Dus men nam de stroom prijs bvb €0,25/kw x 1000kw= €250 onkosten nota. Mooi toch? De belastingdienst hier niet mee akkoord en stelt dat er privé niet betaald is voor de stroom en dus ook niet mag worden vergoed door de firma.

Draai deze redenering nu om. Als de firma veel zonnestroom heeft kan deze niet als kost worden gezien en alsook niet privé worden doorgerekend (volgens de fiscus zie bovenstaande case). Dit zorgt ervoor dat je geen stroom "steelt" maar krijgt. En tussen stelen en krijgen zit volgens mij een groot verschil.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

In Nederland is de situatie andersom. Als ik zonnepanelen op mijn huis leg, kan ik door de belastingdienst gezien worden als kleine ondernemer (ze geven je zelfs een stuk BTW terug op de aanschaf van de panelen!). Ik kan vervolgens mijn laadpaal met verrekenmodule eraan hangen en mijn gratis opgewekte stroom aan de afnemer verrekenen. Als ik mijn auto nu aan mijn laadpaal hang en mijn 'tankpas' van de leaseauto voor de reader houdt, begint de teller te lopen.

Als ik uitcheck, stuurt de laadpaal-backend een transactie naar leaseplan voor 'brandstof kosten' en krijg ik prive (als zijnde die kleine ondernemer die stroom op wekt) een credit factuur voor het verbruikte bedrag.

[Voor 7% gewijzigd door JackBol op 26-01-2021 12:12]

• IceBlue
Dat is ook het eerlijkste. Enig idee hoeveel je krijgt voor de opgewekte stroom?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

IceBlue schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:24:
Dat is ook het eerlijkste. Enig idee hoeveel je krijgt voor de opgewekte stroom?
Ik kan in het dashboard van de laadpaal zelf mijn kWh prijs opgeven. Volgens mij zit er een cap op van 29ct/kWh.
Dus zelfs als ik van het net af haal (+/- 20ct/kWh) verdien ik eraan!

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19:37
JackBol schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:29:
[...]

Waar is de benefit?
is een lastige, je moet begrijpen hoe de energie rekening is opgebouwd.
je betaal:
kale prijs (+/-€ 0,05 als voorbeeld) + energie belasting(EB) + opslag duurzame energie (ODE) + 21% BTW = kWh prijs.
zie hier de tarieven voor als je ze wil opzoeken:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

bedrijf betaald als ze meer als 50.001kWh gebruiken voor elke extra kWh:
€ 0,05 + € 0,01375 + € 0,0225 + 0% BTW = € 0,08625 per kWh.
(grootgebruiker betaal fors minder EB en een beetje minder ODE. ;) )

particulier met minder dan 10.000kWh per jaar gebruik.
€ 0,05 + € 0,09428 + € 0,0300 + 21% BTW = € 0,1951936.

dus op de zaak laden en daar voor betalen aan de baas.
thuis ontladen wat je kan, geeft je op dit moment ongeveer 0,11 per kWh winst.

niet betalen aan de baas (legaal of illegaal) geeft je al een 0,19 per kWh winst.

(voor thuis ontladen, dan hoef je het op dat moment niet eens nodig te hebben.
knal gewoon max het net op, en je hebt buffer voor de rest van de dag/week.
prijs voor terug leveren is het zelfde als afnemen (salderen), maar dat gaat wel veranderen in de toekomst.
slimmemeter is daar het verhaal.)

als ik een 20kWh per werk dag zo mijn huis in laad lopen, dan gebruik ik 0kWh per jaar.
(en ook maar 0m3 gas, lol dat is ander verhaal.)
en levert dit mij een 660€ per jaar op (als ik netjes aan de baas betaal, een 1100€ als ik dat niet doe.).
vind ik de moeite niet waard, en doe dit liever met mijn zonnepanelen, daar mee bespaar ik nog meer een +/-1300€ elektra + +/-500€ gas. stuk simpeler en veel minder geneuzel en wettelijke grensjes. ;)

vroeger (toen je dat nog met een lange oe schreef.) had ik een baas waar de lunch(en regelmatig het avond eten) gewoon betaald werd uit de bedrijf kosten. (culturele sector, pop muziek)
soms moet je als bedrijf ook de grensjes van de wet opzoeken, om het leuk te houden voor het personeel.
maar op een gegeven moment mocht dat niet meer en werden de regels te lastig.
jammer, wat die lunch was eigenlijk voor de baas erg goedkoop (er werd een brood geregeld, beleg tomaatje/komkommer etc etc.. koste geen drol.), dat moest dus over naar een catering bedrijf en daar door werd het wel bij je loon geteld en in eens 10X zo duur.
dit haalde een hoop leuk uit het werk. :-(
en dit is eigenlijk het zelfde verhaal, kon dus werd gedaan (als je leuk werk hebt).
(we behielden wel gelukkig het gratis bier, lol.
tja die bier leidingen moeten wel regelmatig schoon gespoeld worden, he meneer de belasting. >:)
maar ook hier probeert de belasting wel iets aan te doen. :-( )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

migjes schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:43:
[...]

als ik een 20kWh per werk dag zo mijn huis in laad lopen, dan gebruik ik 0kWh per jaar.
(en ook maar 0m3 gas, lol dat is ander verhaal.)
en levert dit mij een 660€ per jaar op (als ik netjes aan de baas betaal, een 1100€ als ik dat niet doe.).
vind ik de moeite niet waard, en doe dit liever met mijn zonnepanelen, daar mee bespaar ik nog meer een +/-1300€ elektra + +/-500€ gas. stuk simpeler en veel minder geneuzel en wettelijke grensjes. ;)
Maar dit is natuurlijk wel iets waar de belastingdienst iets van gaat vinden. En dit wordt tzt (en dan praten we over ±2030) een interessante arbeidsvoorwaarde, waarbij er verschillende mogelijkheden zijn:
  • Als je een leaseauto hebt, mag je dan altijd ontladen aan huis? Zo ja, zitten daar grenzen aan? Denk aan: maximaal verbruik per km of een maximaal budget voor laden? Worst case zul je namelijk mensen krijgen die bij de snellader gaan laden, en thuis gaan ontladen omdat het gratis stroom is.
  • Met een eigen auto, mag je dan laden tegen kostprijs (of zelfs gratis) bij het bedrijf, of gaat dat tegen een commercieel tarief? 1100 euro netto verschil is voor veel mensen makkelijk verdiend, en ook voor 660 euro per jaar wil ik best een EVSE installeren die ook ontladen aan kan.
Ik ben ook benieuwd hoe de Belastingdienst dit gaat controleren, want het verschil tussen een thuisbatterij en een EV die ontlaadt is bij de meter niet te zien. :P

[Voor 5% gewijzigd door Krisp op 27-01-2021 10:56]

• migjes
Krisp schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:52:
[...]

Maar dit is natuurlijk wel iets waar de belastingdienst iets van gaat vinden. En dit wordt tzt (en dan praten we over ±2030) een interessante arbeidsvoorwaarde, waarbij er verschillende mogelijkheden zijn:
  • Als je een leaseauto hebt, mag je dan altijd ontladen aan huis? Zo ja, zitten daar grenzen aan? Denk aan: maximaal verbruik per km of een maximaal budget voor laden? Worst case zul je namelijk mensen krijgen die bij de snellader gaan laden, en thuis gaan ontladen omdat het gratis stroom is.
  • Met een eigen auto, mag je dan laden tegen kostprijs (of zelfs gratis) bij het bedrijf, of gaat dat tegen een commercieel tarief? 1100 euro netto verschil is voor veel mensen makkelijk verdiend, en ook voor 660 euro per jaar wil ik best een EVSE installeren die ook ontladen aan kan.
jep, vandaar ook het voorbeeld van de lunch/avondeten/bier er bij gezet.
(als je dan ook nog de 300+ concerten er bij telt, dan was dat veel meer als die miezerige 660€. ;)
lol, voor mij alleen het bier al, dat red ik wel per jaar. >:) )
Ik ben ook benieuwd hoe de Belastingdienst dit gaat controleren, want het verschil tussen een thuisbatterij en een EV die ontlaadt is bij de meter niet te zien. :P
het is wel te zien hoor met een slimmemeter, dat lukt wel als je echt zouden willen. ;)
maar zal toch lastig sluitend te bewijzen zijn dat het ook echt de auto is.

(ach je zou de laptop op de zaak kunnen opladen en thuis weer op het net kunnen zetten.
geen idee hoeveel kWh er in een laptop zal passen?
goedkoop experiment om te doen in ieder geval als je zin heb. ;) )

[Voor 18% gewijzigd door migjes op 27-01-2021 11:08]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

migjes schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:57:
[...]

(ach je zou de laptop op de zaak kunnen opladen en thuis weer op het net kunnen zetten.
geen idee hoeveel kWh er in een laptop zal passen?
goedkoop experiment om te doen in ieder geval als je zin heb. ;) )
Ik zie mensen al rondrijden met een stapel batterijen in de kofferbak die op werk worden opgeladen, en thuis worden ontladen. :P En aangezien je daar 19ct per kWh mee 'verdient', is het nog rendabel ook. 8)7

• migjes
Krisp schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:10:
[...]

Ik zie mensen al rondrijden met een stapel batterijen in de kofferbak die op werk worden opgeladen, en thuis worden ontladen. :P En aangezien je daar 19ct per kWh mee 'verdient', is het nog rendabel ook. 8)7
ik kan wel een 19kilo op mijn rug dragen. (meer word irritant, en daar word ik moe van, en doe ik dus niet. lol.)
geen idee hoeveel accu capaciteit ik dan heb in kWh.

maar of dat rendabel is :?
een accu laden en ontladen is niet oneindig.
stel dat is 1000x, dan is het maar 1000x0,19=190€.
dus 1kWh accu capaciteit moet dan goedkoper zijn als 190€. :?

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

migjes schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:18:
[...]

ik kan wel een 19kilo op mijn rug dragen. (meer word irritant, en daar word ik moe van, en doe ik dus niet. lol.)
geen idee hoeveel accu capaciteit ik dan heb in kWh.

maar of dat rendabel is :?
een accu laden en ontladen is niet oneindig.
stel dat is 1000x, dan is het maar 1000x0,19=190€.
dus 1kWh accu capaciteit moet dan goedkoper zijn als 190€. :?
Een accu is niet een binair ding, dat werkt of niet werkt. Na 1000 cicli neemt de capaciteit af, maar is deze niet nul. Als je in staat bent om ook individuele cellen te vervangen, houdt de accu het nog langer vol. ;)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

migjes schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:43:
[...]

thuis ontladen wat je kan, geeft je op dit moment ongeveer 0,11 per kWh winst.
Ah dit snap ik, inderdaad de delta die je mee pikt.
Alsnog is hier een interessant bruto-netto verhaal.

Als je van je werkgever als particulier 'stroom koopt', moet je werkgever daar eigenlijk BTW over rekenen.
Dat gebeurt in dit geval niet.

Verder inderdaad wat @Krisp zegt. De belastingdienst gaat hier op een gegeven moment wel iets van vinden.
En je werkgever wellicht ook. Als ik in mijn vorige auto de brandstof elk weekend uit de tank zou zuigen om mijn prive auto te vullen, zou ik ook vrij snel een belletje verwachten.

• migjes
JackBol schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:21:
[...]
Ah dit snap ik, inderdaad de delta die je mee pikt.
Alsnog is hier een interessant bruto-netto verhaal.
het verschil is best groot te noemen, loopt nog op als het bedrijf nog groter (meer gebruikt) is.
Als je van je werkgever als particulier 'stroom koopt', moet je werkgever daar eigenlijk BTW over rekenen.
Dat gebeurt in dit geval niet.
ach laten we eerlijk zijn, die BTW kun je gewoon verstoppen in de boeken, geen accountant die dat er uit haalt. ;)
maar als je dat wel wil, dan reken dat uit zou ik zeggen.
Verder inderdaad wat @Krisp zegt. De belastingdienst gaat hier op een gegeven moment wel iets van vinden.
En je werkgever wellicht ook. Als ik in mijn vorige auto de brandstof elk weekend uit de tank zou zuigen om mijn prive auto te vullen, zou ik ook vrij snel een belletje verwachten.
jep, ben ik ook bang voor. (misschien terecht, misschien ook wel niet. ik ben neutraal er tegenover.)

maar daarvoor is dus het eten verhaal er bij gevoegd.
we kregen veel gak(UWV) klanten naar ons gestuurd, zo van: doe maar eens werk ervaring op.
die mochten dan wat ze verdiende gewoon voor 100% weer inleveren, maar het voedsel wat ze kregen was dan weer niet geregistreerd.
dan stond je te minste niet helemaal voor de kat zijn .... te werken. ;)
het heeft veel mensen door moeilijke tijden getrokken, jammer dat het niet meer mag.
( tja werken in de horeca is gelijk aan werken als een gynaecoloog, of te wel: werken op plaatsen waar andere lol maken. het betaald alleen minder goed. ;) )
maar moet je dit ook doen , voor mensen die in een dure leasebak rijden, dus waarschijnlijk ook een aardig salaris hebben?
morele vraag, geen antwoord. ;)

[Voor 5% gewijzigd door migjes op 27-01-2021 13:34]

• IceBlue
JackBol schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:21:
[...]Verder inderdaad wat @Krisp zegt. De belastingdienst gaat hier op een gegeven moment wel iets van vinden.
Zou dit ook gebeuren als de brandstof bij de werkgever gratis uit de grond spuit tss 10u en 16u. En je er als bedrijf zo goed als niets voor terug krijgt als je het op het net zet?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

IceBlue schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:56:
[...]

Zou dit ook gebeuren als de brandstof bij de werkgever gratis uit de grond spuit tss 10u en 16u. En je er als bedrijf zo goed als niets voor terug krijgt als je het op het net zet?
Vraag het even aan iemand die bij Shell werkt.

• hcpl
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
Dit is met een Energica elektrische motorfiets. Geen idee of het hier al voorbij kwam. Dit model heeft een 13.4kWh accu wat overeenkomt met veel thuisbatterijen. Wel wat duurder in aankoop met zo'n 15k voor een demo model.

YouTube: Energica Siphon Prototype Overview

• GORby
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:01
IceBlue schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 07:31:
In België wordt de roep naar V2H steeds groter na het wegvallen van de terugdraaiende (salderende) teller. Daardoor worden de gepromote warmte pomp zonnepanelen combinatie nu veel duurder dan bvb gas of mazout verwarming.
Wacht tot dat capaciteitstarief erdoor komt... Aangezien je netkosten zal moeten betalen gebaseerd op je maximale kwartierverbruik (met een minimum van 2,5 kW gemiddeld over een kwartier) op maandbasis, en dat gemiddeld over 12 maanden, zal het interessant worden om ervoor te zorgen dat je kwartiergemiddelde nooit boven de 2,5 kW uitkomt. Daarvoor kan V2G of een thuisbatterij een interessante oplossing zijn, waardoor de terugverdientijd van dit soort dingen een stuk lager kan komen te liggen.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
@IceBlue Ja, daaruit kun je 3.6 kW stroom trekken, zowel op achterbank of laadpoort.
Zie deze post waar ik dat genoemd heb.

Zie deze post, laatste video.

De speciale adapter om 220 volt aan te sluiten aan de laadpoort:

Is wel handig om een caravan op aan te sluiten, hij kan ook tot 1600 kg trekken O-)

[Voor 39% gewijzigd door ZuinigeRijder op 25-02-2021 14:47]

• IceBlue
Het zou leuk zijn als je dan in de nacht je thuis batterij van zeg +/-10kWh kan volladen zodat je bijna volledig onafhankelijk wordt van het net. De wagen kan je dan volladen op het werk.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@IceBlue Dan moet je wel een thuisbatterij hebben die je los van het stroomnet kan laden.

Een batterij heeft een capaciteit die je kan uitdrukken in kWh. De hoeveelheid energie die geleverd kan worden geef je dan aan met kW. Bijvoorbeeld een volle 10kWh accu die 2 kW kan leveren is in 5 uur leeg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:40
ZuinigeRijder schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:41:
@IceBlue Ja, daaruit kun je 3.6 kW stroom trekken, zowel op achterbank of laadpoort.
Zie deze post waar ik dat genoemd heb.

[Afbeelding]

Zie deze post, laatste video.

De speciale adapter om 220 volt aan te sluiten aan de laadpoort:
[YouTube: 2022 Hyundai Ioniq 5 – Full Review / all-electric midsize CUV]

Is wel handig om een caravan op aan te sluiten, hij kan ook tot 1600 kg trekken O-)
1.500kg :Y)

1.600kg inderdaad. Had eerst ergens iets anders gelezen.

[Voor 3% gewijzigd door krizzziz op 26-03-2021 13:35]

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IceBlue

• JeroenE
  • Niet online
@IceBlue Ik ben nog steeds benieuwd wat ze voor zo'n bi-directioneel 22 kW DC laadstation willen gaan vragen. Volgens mij is dat nog steeds niet bekend gemaakt, of heb ik iets gemist?

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Of ze bedoelen alleen een stopcontact output, zoals bij de Ioniq 5. Die heeft ook geen V2G, maar V2L. En dat kun je niet (rechtstreeks) op je huisaansluiting aansluiten.

• JeroenE
  • Niet online
@ZuinigeRijder Nee, ze bedoelen echt aansluiting op de grid, maar dus wel via een CCS stekker en niet op een "gewone" laadpaal.

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
Zag op op YouTube nog wel wat "oplossingen" langs komen waar ze met name vermogen uit het 12V circuit halen.
Hiervoor moet je voor je auto wel goed checken of DC-DC converter blijft werken als je auto aan staat.
Vermogen van deze DC-DC converters lijkt tussen de 1000 en 2000W te liggen.
Als je daadwerkelijk zoveel vermogen wilt trekken dan kan dit uiteraard niet via je sigaret aansluiting maar moet het wat directer op je 12V accu.

Denk dat voor Nederland het voor de meeste mensen al heel fijn zou zijn om in de nacht een paar honderd Watt uit de auto te kunnen, vooral als de saldering regeling te slecht gaat worden.
Meeste YouTube oplossingen gaan meer over noodstroom, dus gebruiken ze een 110/230V volt omvormer om direct apparaten op aan te sluiten.
Maar het lijkt ook prima mogelijk om op de 12V een simpele grid-tie zonnepaneel omvormer aan te sluiten om zo stroom terug te leveren aan het net (de mppt kan hier blijkbaar wel redelijk mee om gaan).

In mijn geval zou ik met 12uur lang ongeveer 200W mijn eigen verbruik al aanzienlijk kunnen optimaliseren.

Of het de extra cycles op je accu waard is valt natuurlijk nog te bezien.

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• jdbiggelaa
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 23:31
ice-T106 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:36:
Zag op op YouTube nog wel wat "oplossingen" langs komen waar ze met name vermogen uit het 12V circuit halen.
Hiervoor moet je voor je auto wel goed checken of DC-DC converter blijft werken als je auto aan staat.
Vermogen van deze DC-DC converters lijkt tussen de 1000 en 2000W te liggen.
Als je daadwerkelijk zoveel vermogen wilt trekken dan kan dit uiteraard niet via je sigaret aansluiting maar moet het wat directer op je 12V accu.

Denk dat voor Nederland het voor de meeste mensen al heel fijn zou zijn om in de nacht een paar honderd Watt uit de auto te kunnen, vooral als de saldering regeling te slecht gaat worden.
Meeste YouTube oplossingen gaan meer over noodstroom, dus gebruiken ze een 110/230V volt omvormer om direct apparaten op aan te sluiten.
Maar het lijkt ook prima mogelijk om op de 12V een simpele grid-tie zonnepaneel omvormer aan te sluiten om zo stroom terug te leveren aan het net (de mppt kan hier blijkbaar wel redelijk mee om gaan).

In mijn geval zou ik met 12uur lang ongeveer 200W mijn eigen verbruik al aanzienlijk kunnen optimaliseren.

Of het de extra cycles op je accu waard is valt natuurlijk nog te bezien.
De 12V accu in je EV is een mini-ding, die is zo leeg! De enige manier om veilig en met een behoorlijk vermogen stroom uit de auto te halen is via een V2G-oplossing (Vehicle to Grid). Ik ben opgeleid als elektrotechnicus en raad af met die 12V accu te gaan prutsen en ook ver van de 400V accu vandaan te blijven.

[Voor 4% gewijzigd door jdbiggelaa op 28-04-2021 10:56]

• jdbiggelaa
Krisp schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:38:
[...]

Zoals je zelf al zegt maakt is ChaDeMo vanwege de prijs voor consumenten geen optie. Het zal (dus?) uit CCS moeten komen, maar die standaard ondersteunt dit (nog) niet. Zodra dat er wel is, verwacht ik dat in combinatie met wat inverterlogica in auto's (CCS is immers AC) het wel moet kunnen. Ik verwacht alleen niet dat huidige auto's aangepast kunnen worden.
Volkswagen zegt zoals eerder gemeld dat ze V2G standaard mogelijk maken in alle EV’s in de volgende generatie van het MEB platform. Dat komt volgend jaar. VW werkt ook aan de ontwikkeling van een inverter die je thuis ophangt en tot 22 kW 230 V AC vermogen kan leveren aan het huis vanuit de CCS aansluiting. In Duitsland is daar al een flinke markt voor, omdat ze geen saldering kennen zoals wij.
Dus: overdag je auto laden met zonnestroom en dan ‘s-nachts deels weer leegtrekken om je warmtepomp te laten werken is dan een reële optie!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jdbiggelaa schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:25:
[...]

De 12V accu in je EV is een mini-ding, die is zo leeg!
Die wordt constant bijgeladen. Als de DC-DC converter werkt iig.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:39
Je hebt bij verschillende auto's een soort Camper mode waarbij dit kan.
Dit kost wel aardig wat tijd/gepruts dus of het het waard is buiten wat noodstroom is maar de vraag.
De DC-DC converter is doorgaans watergekoeld dus de continue vermogens kan deze wel aan.

[Voor 20% gewijzigd door Jim423 op 28-04-2021 12:40]

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ice-T106
Jim423 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:26:
Je hebt bij verschillende auto's een soort Camper mode waarbij dit kan.
Dit kost wel aardig wat tijd/gepruts dus of het het waard is buiten wat noodstroom is maar de vraag.
De DC-DC converter is doorgaans watergekoeld dus de continue vermogens kan deze wel aan.
Ja mee eens, zolang het contact aan moet blijven en trucjes moet doen om het sluipverbruik te verlagen dan is de lol (en rendement) er snel vanaf.
Eigenlijk alleen leuk als je een auto hebt die als die uit staat automatisch de 12V op pijl houd zonder veel extra verbruik.

• jdbiggelaa
Maasluip schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:28:
[...]

Die wordt constant bijgeladen. Als de DC-DC converter werkt iig.

[Voor 43% gewijzigd door jdbiggelaa op 28-04-2021 19:28]

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Volgens dit bericht is de Ioniq 5 al geschikt voor bi-directioneel laden:
In eerste instantie werden er Renaults Zoe ingezet, die aangepast waren om ook energie terug te kunnen leveren.

Nu stapt Hyundai in met de levering van Ioniq 5, die standaard is uitgerust met een bidirectioneel laadsysteem.
Het idee is dat de deelauto's tijdens daluren worden opgeladen met zon- en windenergie en die energie tijdens piekuren terug leveren aan het net.

• Batilan
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 00:45
ZuinigeRijder schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:31:
Volgens dit bericht is de Ioniq 5 al geschikt voor bi-directioneel laden:

[...]

[...]
Volgens dit redelijk recente bericht gaat het ontladen dan om "Vehicle-to-Load" met als voorbeeld toepassing: "In the event of a power failure, all a homeowner would need to do is run an extension cord from that outlet near the charging port to the appliance they need juice for.". Dat is dus nog behoorlijk beperkt wat integratie betreft (zeg maar niet bestaand).

Maar goed, dit soort initiatieven zal helpen om echte V2H en V2G integratie dichterbij te brengen. In Utrecht lijkt het dus om een "echte" V2G toepassing te gaan.

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8)

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Batilan dit screenshot suggereert dat de Ioniq 5 ook V2G zou kunnen, naast V2L.

Natuurlijk moet de lader dan wel V2G kunnen.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Nu op de frontpage van tweakers:

Utrechts consortium wil met 150 elektrische deelauto's duurzame energie opslaan
V2G werkt alleen als zowel auto en laadpaal dit ondersteunen.
...
De Hyundai Ioniq 5 is Hyundai's eerste EV met ondersteuning voor V2G en rijdt op het EGMP-platform.
Volgens dit commentaar zou dit de communicatie standaard (ISO 15118) zijn van het open protocol OCCP 2.0.1.

[Voor 28% gewijzigd door ZuinigeRijder op 29-04-2021 15:49]

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ZuinigeRijder schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:57:
@Batilan dit screenshot suggereert dat de Ioniq 5 ook V2G zou kunnen, naast V2L.

[Afbeelding]

Natuurlijk moet de lader dan wel V2G kunnen.
Oeh, dat maakt deze auto wel heel erg interessant om na 2023 aan te schaffen. Dan begint hij gewoon geld op te leveren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
V2H met de Ioniq 5.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Krisp schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:05:
[...]

Oeh, dat maakt deze auto wel heel erg interessant om na 2023 aan te schaffen. Dan begint hij gewoon geld op te leveren.
Wat ook de hele bedoeling is uiteindelijk van het V2G/V2L en afbouwen saldering natuurlijk :)

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Als ik weer even de zuurpruim mag uithangen: dit is nauurlijk gewoon V2L, alleen heeft hij niet direct 1 apparaat aangesloten, maar een heel huis. Dus op maximaal 3,7 kW en maar 1 fase, precies wat je anders ook maximaal zou kunnen gebruiken met de adapter van Hyundai. In principe is het niet veel anders dan wanneer hij gelijk de stofzuiger op zijn auto had aangesloten.

Het grote verschil is dat je nu makkelijk te veel tegelijk kan aanzetten. Ik was wel benieuwd wat de auto dan had gedaan, maar dat is helaas niet getest.

Qua kosten etc rekent hij ook wel erg makkelijk. "Ik heb de auto al gekocht om te rijden, dus de accu is eigenlijk gratis".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jdbiggelaa
JeroenE schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:21:
[...]
Als ik weer even de zuurpruim mag uithangen: dit is nauurlijk gewoon V2L, alleen heeft hij niet direct 1 apparaat aangesloten, maar een heel huis. Dus op maximaal 3,7 kW en maar 1 fase, precies wat je anders ook maximaal zou kunnen gebruiken met de adapter van Hyundai. In principe is het niet veel anders dan wanneer hij gelijk de stofzuiger op zijn auto had aangesloten.

Het grote verschil is dat je nu makkelijk te veel tegelijk kan aanzetten. Ik was wel benieuwd wat de auto dan had gedaan, maar dat is helaas niet getest.

Qua kosten etc rekent hij ook wel erg makkelijk. "Ik heb de auto al gekocht om te rijden, dus de accu is eigenlijk gratis".
“Don’t do this at home” stond er niet voor niets bij. VAG werkt aan een goede V2G oplossing met 22 kW vermogen. Daar is zeker in Duitsland een grote markt voor, want geen saldering. V2G wordt standaard functionaliteit van het MEB platform waarop onze Enyaqs gebouwd worden vanaf de tweede generatie, dus in 2022.
Zie recent artikel hierover voor geïnteresseerden :
https://thedriven.io/2021...in-all-its-electric-cars/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:27

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:21:
[...]

Toch kan dit wel een hele handige functie zijn als je ergens woont met slechte infrastructuur. 3,7kW is meer dan genoeg om je koelkast en ander spul mee te bekrachtigen. Dat je daarvoor een verlengsnoer uit het raam moet doen so be it, beter dan een ontdooide vriezer :P

[Voor 5% gewijzigd door Erasmo op 04-05-2021 11:17]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:08:
“Don’t do this at home” stond er niet voor niets bij.
Snap ik, maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe de auto reageert. Je kan zien dat de auto wel kan meten wat het verbruik is, dus ik neem aan dat ze ook wel iets hebben ingebouwd tegen te veel verbruik. Je kan ook instellen wat de accu minimaal zou mogen worden; dus bijvoorbeeld tot 50% en meer niet.
VAG werkt aan een goede V2G oplossing met 22 kW vermogen.
Ik ben er nog steeds benieuwd naar, zeker naar de prijs.
Erasmo schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:16:
Toch kan dit wel een hele handige functie zijn als je ergens woont met slechte infrastructuur. 3,7kW is meer dan genoeg om je koelkast en ander spul mee te bekrachtigen.
Tuurlijk! Maar ik bedoel: je kan er ook een verlengsnoer aan doen met meer dan 1 aansluiting. Dan kan je er ook 4 (of 6 of 8 of ..) apparaten op aansluiten. Hij doet nu heel spannend dat het hele huis is aangesloten, maar in theorie is dat niets anders dan een langer en groter verlengsnoer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 19:49

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

IceBlue schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:47:
Het zou leuk zijn als je dan in de nacht je thuis batterij van zeg +/-10kWh kan volladen zodat je bijna volledig onafhankelijk wordt van het net. De wagen kan je dan volladen op het werk.
Lijkt me niet dat werkgevers (en mogelijk de belastingdienst) daar (op termijn) in gaan blijven trappen als je op kosten van de baas significant meer laadt dan wat past bij je afgelegde kilometers. Dat is een beetje als de tankpas van je lease-auto gebruiken om ook een aggregaat mee af te tanken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23:21
Orion84 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:28:
[...]

Lijkt me niet dat werkgevers (en mogelijk de belastingdienst) daar (op termijn) in gaan blijven trappen als je op kosten van de baas significant meer laadt dan wat past bij je afgelegde kilometers. Dat is een beetje als de tankpas van je lease-auto gebruiken om ook een aggregaat mee af te tanken.
Verkapt inkomen is idd een probleem wat er aan zit te komen, maar zoals altijd. de eerste schapen profiteren het hards en zodra de kudde het ook wil gaat het hek op de dam. Wat vervelender is dat het door omzet en laad verliezen ook negatief werkt op de milleu ballans.

ik snap hoe dan ook de drang niet om los van het E-net te willen. in nederland hebben we een extreem betrouwbaar net en je wordt er voor betaald om er aan deel te nemen. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jdbiggelaa
twain4me schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:45:
[...]

ik snap hoe dan ook de drang niet om los van het E-net te willen. in nederland hebben we een extreem betrouwbaar net en je wordt er voor betaald om er aan deel te nemen. :+
Dat is niet het punt denk ik. Sprekend voor mijzelf: ik wil mijn CO2 bijdrage minimaliseren. Ik heb daarom afgelopen jaar een hoop spaargeld geïnvesteerd in de verduurzaming van mijn huishouden: 38 zonnepanelen, warmtepomp en recent een elektrische auto. Op jaarbasis ben ik daarmee bijna CO2-neutraal. Maar, dat kan alleen omdat ik in de winter als er geen zon is en de warmtepomp hard draait, (groene!) energie kan afnemen van een goed en betrouwbaar e-net!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
jdbiggelaa schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:51:
[...]

Dat is niet het punt denk ik. Sprekend voor mijzelf: ik wil mijn CO2 bijdrage minimaliseren. Ik heb daarom afgelopen jaar een hoop spaargeld geïnvesteerd in de verduurzaming van mijn huishouden: 38 zonnepanelen, warmtepomp en recent een elektrische auto. Op jaarbasis ben ik daarmee bijna CO2-neutraal. Maar, dat kan alleen omdat ik in de winter als er geen zon is en de warmtepomp hard draait, (groene!) energie kan afnemen van een goed en betrouwbaar e-net!
volgens mij draaid de wp op de groene dan wel grijze, maar waarschijnlijk gratis stroom van de baas in het voorbeeld waar ik op reageer ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IceBlue
twain4me schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:45:
[...]

Verkapt inkomen is idd een probleem wat er aan zit te komen, maar zoals altijd. de eerste schapen profiteren het hards en zodra de kudde het ook wil gaat het hek op de dam. Wat vervelender is dat het door omzet en laad verliezen ook negatief werkt op de milleu ballans.

Misschien omdat op termijn het salderen verdwijnt. Bij ons in BE werd het salderen van de ene op de andere dag door de rechtbank verboden. Als je dan net geïnvesteerd hebt in zonnepanelen en een warmte pomp is dat niet iets waar je blij van wordt. Ik heb zelf een bedrijf met zonnepannelen op het dak en op zonnige dagen "gooien" we veel stroom weg:

De groene lijn is opbrengst uit zonnepanelen en de gele lijn is ons verbruik. Elke parabool is 1 dag (screenshot van vorige week).

Waarom zou ik dit niet in mij wagen mogen steken en thuis opgebruiken? Als bedrijf krijgen we hier niets voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
IceBlue schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:50:
[...]

Waarom zou ik dit niet in mij wagen mogen steken en thuis opgebruiken? Als bedrijf krijgen we hier niets voor.
Ik zeg nergens dat je dat niet mag doen.. maar als je het dan in de avond partikulier verbruikt is het in basis hoe mooi je het ook verkoopt, gewoon verkapt inkomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 19:49

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

[...]

Misschien omdat op termijn het salderen verdwijnt. Bij ons in BE werd het salderen van de ene op de andere dag door de rechtbank verboden. Als je dan net geïnvesteerd hebt in zonnepanelen en een warmte pomp is dat niet iets waar je blij van wordt. Ik heb zelf een bedrijf met zonnepannelen op het dak en op zonnige dagen "gooien" we veel stroom weg:

[Afbeelding]

De groene lijn is opbrengst uit zonnepanelen en de gele lijn is ons verbruik. Elke parabool is 1 dag (screenshot van vorige week).

Als je als bedrijf een dergelijk overschot hebt dan kan je er voor kiezen om dat 'weg te geven' aan je werknemers en het niet erg te vinden dat ze elke dag met een bijna lege EV op kantoor aankomen omdat ze 's nachts met de EV hun huis van stroom voorzien.

Maar de belastingdienst zal dat op een gegeven moment ongetwijfeld gaan zien als loon (in natura) en daar dus belasting over heffen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IceBlue
twain4me schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:56:
[...]

Ik zeg nergens dat je dat niet mag doen.. maar als je het dan in de avond partikulier verbruikt is hoe mooi je het ook verkoopt, gewoon verkapt inkomen.
Als ik (BE) mijn firma wagen thuis laadt en ik heb geen zonnepanelen dan mag ik de kost die ik privé maak terugvragen van de firma. Als ik wel zonnepanelen heb mag ik dit niet. Volgens de fiscus betaal ik dan geen stroom privé en kan ik de stroom die ik aan de firma wagen lever niet als kost terug vragen.

Dit betekent dat mijn firma geen geld mag vragen aan mij privé (of aan mijn werknemers) om de wagen te laden (en om privé te gebruiken). Want mijn firma betaalt niet voor de stroom ;) .

[Voor 3% gewijzigd door IceBlue op 04-05-2021 17:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
Orion84 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:59:

Maar de belastingdienst zal dat op een gegeven moment ongetwijfeld gaan zien als loon (in natura) en daar dus belasting over heffen.
je kan wellicht zelfs nog een stapje veder gaan.
Bedrijven hebben in nederland een andere belasting structuur op energie dan partikulieren, waarschijnlijk is dat in belgie niet anders. Door het bedrijf gekochte stroom op deze manier mee naar huis nemen en privee in het huis gebruiken zou je mogelijk zelfs als belasting ontduiking kunnen zien. Min of meer te vergelijken met de privee auto rode diesel tanken (bestaat hier al even niet meer, maargoed iedereen weet nog wel hoe dat werkte)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
IceBlue schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:04:
[...]

Als ik (BE) mijn firma wagen thuis laadt en ik heb geen zonnepanelen dan mag ik de kost die ik privé maak terugvragen van de firma. Als ik wel zonnepanelen heb mag ik dit niet. Volgens de fiscus betaal ik dan geen stroom privé en kan ik de stroom die ik aan de firma wagen lever niet als kost terug vragen.

Dit betekent dat mijn firma geen geld mag vragen aan mij privé (of aan mijn werknemers) om de wagen te laden (en om privé te gebruiken). Want mijn firma betaalt niet voor de stroom ;) .
Dat maakt het verhaal niet anders. als partikulier krijg je een betaling in natura namelijk de stroom die je in de avond/nacht uit de auto haalt en niet uit het net. Die betaling in natura is onbelast en daar zal de politiek en belastingdienst iets van gaan vinden. Dat heeft tijd nodig dus zijn de eerste altijd het beste uit. Zodra het gemeen goed gaat worden gaan ze er iets van vinden en waarschijnlijk iets aan doen.

[Voor 11% gewijzigd door twain4me op 04-05-2021 17:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IceBlue
twain4me schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:16:
[...]

Dat maakt het verhaal niet anders. als partikulier krijg je een betaling in natura namelijk de stroom die je in de avond/nacht uit de auto haalt en niet uit het net. Die betaling in natura is onbelast en daar zal de politiek en belastingdienst iets van gaan vinden. Dat heeft tijd nodig dus zijn de eerste altijd het beste uit. Zodra het gemeen goed gaat worden gaan ze er iets van vinden en waarschijnlijk iets aan doen.
Ik vraag me dan of hoe ze hier een vergoeding/belasting aan gaan vast hangen?
Stel ik werk bij KLM en ik -50% korting op mijn vliegtickets. Wordt ik hier dan op belast als voordeel in nature?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 22:16

vliegnerd

Nintendo fan.

IceBlue schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:45:
[...]

Stel ik werk bij KLM en ik -50% korting op mijn vliegtickets. Wordt ik hier dan op belast als voordeel in nature?
Jazeker. Maar de KLM heeft een speciale deal met de belastingdienst. Ff googelen voor de details.

Een werknemer van een normaal bedrijf mag maar een heel klein voordeel krijgen zonder loonbelasting.

In principe zou ik natuurlijk willen dat mijn werkgever een deal sluit met AHold dat ik mijn salaris belastingvrij mag uitgeven bij de AH. Maar die vlieger gaat niet op.

Alleen noem je nou net een “bedrijf” (sector) met uitzonderingspositie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jdbiggelaa
[...]

[Afbeelding]

[Voor 2% gewijzigd door jdbiggelaa op 04-05-2021 18:25. Reden: Overbodige toevoeging]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
IceBlue schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:45:
[...]

Daar vinden ze wel een oplossing voor.
In nederland heb je voor de zakelijke lease-auto ook regelingen met bijtelling, km-regestratie etc
de administratie plicht ligt dan bij de gebruiker. dat kan met kWh's ook prima.
Je kan ook ala belgie en de omvormer tax op basis van bv de accu omvang een vast tarief berekenen.
de mogelijkheden zijn eindeloos.

[Voor 9% gewijzigd door twain4me op 05-05-2021 09:19]

• Tubby
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18:07

Tubby

or not to be

Oi oi,

Fijn dat er een topic over is, ik dump even wat relevante info want ik poog al even zo'n paal te vinden voor thuis (huidige laadpaal is een Lolo van NewMotion en heb een Leaf en e-208 staan, maar later als ik groot ben wil ik wel een v2g/v2x achtig iets)

https://www.elaad.nl/news...-with-surprising-results/

Gevonden aanbieders tot nu toe

https://www.venematech.shop/v2g-dc-laadsysteem-10kw.html
https://www.enovates.com/

In de basis geldt hetzelfde als bij "normale" laadpalen, bij AC gebeurt t feestje in de auto (moet je auto dus supporten) en bij DC in de paal, maar DC is een stuk duurder.

Ze gebruiken in een nieuw pilot project in Utrecht dus Ioniq 5's icm AC v2g laders 8)
https://twitter.com/030Elektrisch/status/1382030312989941760 (is van https://www.wedrivesolar.nl/ )

[Voor 3% gewijzigd door Tubby op 02-06-2021 10:01]

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• Tubby

Tubby

or not to be

• Mausinho
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 19:12
Voor wie het gemist heeft: meer achtergrond informatie over smart charging en bi-directioneel laden in het algemeen, en de pilot met bi-directionele deelauto's in het bijzonder in de ElaadNL webtalk van 20 mei jl: https://www.youtube.com/watch?v=wL7Sxs9S5P0

• Tiggy80
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 22-06 08:58
jdbiggelaa schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:08:
[...]

“Don’t do this at home” stond er niet voor niets bij. VAG werkt aan een goede V2G oplossing met 22 kW vermogen. Daar is zeker in Duitsland een grote markt voor, want geen saldering. V2G wordt standaard functionaliteit van het MEB platform waarop onze Enyaqs gebouwd worden vanaf de tweede generatie, dus in 2022.
Zie recent artikel hierover voor geïnteresseerden :
https://thedriven.io/2021...in-all-its-electric-cars/
Ik als elektro noob vraag mij alleen af; wat is werkelijk het verschil tussen V2L en V2G? is dat met een software update te schakelen of is hier een hardware aanpassing voor nodig (buiten een bi directionele laadpaal)? heel eerlijk zie ik namelijk niet echt het nut van V2L, ik zie mijzelf namelijk echt niet met een tv en home cinema naar het strand rijden om daar te gaan netflixen.... ik kan mij wel voorstellen dat mijn ioniq 5 het huis voorziet van energie (tot zijn max) en dat alles erboven vanuit het net komt. praktisch gezien, ik kom met mijn PV systeem op een dag ongeveer 5-10kwh tekort (nu maar 1,4kwh nacht verbruik), dit zou ik dan mooi uit de ioniq kunnen halen. en voor de enyaq eigenaren zou het ook wel zuur zijn dat er volgend jaar een enyaq uitkomt die wel V2G heeft......maar goed zoals gezegd duizelt het mij een beetje :o

als ik trouwens naar ons huis verbruik kijk dan gebruik ik zelden meer dan 3kw tegelijk, alleen op de dagen dat er gewassen, gedroogd en ondertussen de 2 ovens aanstaan voor weet ik wat, dan wel (maar dan doen de zonnepanelen ook nog een duit in het zakje), maar doorgaans blijven we ruim onder de 3kw, dus dan zou de ioniq het prima trekken zou ik zeggen

[Voor 10% gewijzigd door Tiggy80 op 12-06-2021 18:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
V2G heeft eigenlijk als extra: meer vermogen (doorgaans), synchronisatie met het stroomnet (dus terugleveren mogelijk) en via de laadpaal (dus geen verlengsnoer) bovenop V2L zoals ik het begrijp.
V2L is eigenlijk alleen interessant als noodstroom of op de camping.

• Tubby

Tubby

or not to be

Het lijkt mij dat je met v2g waarschijnlijk dat met 3fase wilt doen naar je woning.

Maar ik denk dat v2l ook handig kan zijn op de bouw (in je bus; als vervanging van aggregaat), bij de presentatie van de nieuwe elektrische Ford F150 pickup zie je wel wat leuke toepassingen :)

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
V2G is stroom goedkoop kopen(/opwekken) en duur verkopen, noodstroom is weer iets anders (V2Home)?

V2L kan ook interessant op de camping zijn om bijvoorbeeld elektrische te koken of verwarmen terwijl je maar 6A beschikbaar hebt. Of bijvoorbeeld voor een hogedrukspuit of springkussen.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• Tubby

Tubby

or not to be

De noodstroom lijkt mij “gewoon” een bijproduct van t concept dat je stroom kan leveren aan je huis

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Tubby schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:34:
De noodstroom lijkt mij “gewoon” een bijproduct van t concept dat je stroom kan leveren aan je huis
Daar moet de meterkast wel op voorbereid zijn. De omvormer van zonnepanelen gaat ook uit als de netstroom wegvalt omdat ze bij werkzaamheden aan het net er vanuit moeten kunnen gaan dat er geen stroom uit de huizen komt. Een noodaccu moet dus feitelijk volledig tussen het net en je huis staan. Dat wordt erg lastig als je er ook mee wilt rijden ;)

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Ja, klopt, maar als v2g de mogelijkheid bied om stroom terug te leveren aan je huis heb je daar je antwoord.

De omvormer in je auto zal dan tweeweg moeten ondersteunen en de paal op een dusdanige manier aangesloten worden dat dat ook werkt (ik denk dat dat dus alleen werkt als de omvormer 3fase kan leveren, maar daarvoor is mijn electro kennis wat beperkt)

En ja; voor de noodstroom moet je auto thuis zijn, lmfd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tubby schreef op zondag 13 juni 2021 @ 00:41:
(ik denk dat dat dus alleen werkt als de omvormer 3fase kan leveren, maar daarvoor is mijn electro kennis wat beperkt)
Waarom zou het alleen werken met 3-fase?

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ice-T106
Tubby schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:34:
Dat is helaas niet zo simpel:

In het van vehicle to grid zal het grid de frequentie van de stroom bepalen, deze ben je kwijt als de grid weg valt.

Als je het wel voor elkaar krijgt dat je huis in een "eiland" blijft werken dan is het wettelijk verplicht dat de verbinding met het grid niet meer verbonden is. Anders krijgt de monteur die de kabel aan repareren is een schok van jouw huis terwijl die de stroom afgeschakeld heeft voor dat deel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Maasluip schreef op zondag 13 juni 2021 @ 08:41:
[...]

Waarom zou het alleen werken met 3-fase?
Omdat de meeste huisaansluitingen 3-fase zijn voordat ze verdeeld worden in groepen. Zelf heb ik thuis een 3fase 25A aansluiting en dat is/was de default destijds bij bouw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

ice-T106 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:21:
[...]

Dat is helaas niet zo simpel:

In het van vehicle to grid zal het grid de frequentie van de stroom bepalen, deze ben je kwijt als de grid weg valt.

Als je het wel voor elkaar krijgt dat je huis in een "eiland" blijft werken dan is het wettelijk verplicht dat de verbinding met het grid niet meer verbonden is. Anders krijgt de monteur die de kabel aan repareren is een schok van jouw huis terwijl die de stroom afgeschakeld heeft voor dat deel.
Interessant, ben ook heel benieuwd hoe dit gaat werken in de praktijk :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:27

Erasmo

Laadpaaljager

Jim423 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:24:
V2G heeft eigenlijk als extra: meer vermogen (doorgaans), synchronisatie met het stroomnet (dus terugleveren mogelijk) en via de laadpaal (dus geen verlengsnoer) bovenop V2L zoals ik het begrijp.
Eh iets te simpel voor V2L imho. Voor de professionele klusbus is het ideaal want je hebt altijd stroom bij je in de werkplaats op wielen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jdbiggelaa
Tiggy80 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 17:50:
[...]

Ik als elektro noob vraag mij alleen af; wat is werkelijk het verschil tussen V2L en V2G? is dat met een software update te schakelen of is hier een hardware aanpassing voor nodig (buiten een bi directionele laadpaal)? heel eerlijk zie ik namelijk niet echt het nut van V2L, ik zie mijzelf namelijk echt niet met een tv en home cinema naar het strand rijden om daar te gaan netflixen.... ik kan mij wel voorstellen dat mijn ioniq 5 het huis voorziet van energie (tot zijn max) en dat alles erboven vanuit het net komt. praktisch gezien, ik kom met mijn PV systeem op een dag ongeveer 5-10kwh tekort (nu maar 1,4kwh nacht verbruik), dit zou ik dan mooi uit de ioniq kunnen halen. en voor de enyaq eigenaren zou het ook wel zuur zijn dat er volgend jaar een enyaq uitkomt die wel V2G heeft......maar goed zoals gezegd duizelt het mij een beetje :o

als ik trouwens naar ons huis verbruik kijk dan gebruik ik zelden meer dan 3kw tegelijk, alleen op de dagen dat er gewassen, gedroogd en ondertussen de 2 ovens aanstaan voor weet ik wat, dan wel (maar dan doen de zonnepanelen ook nog een duit in het zakje), maar doorgaans blijven we ruim onder de 3kw, dus dan zou de ioniq het prima trekken zou ik zeggen
V2L en V2G zijn technisch heel verschillend. Aan V2G worden geheel andere eisen gesteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Tubby schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:53:
[...]

De laadpaal+auto moet communiceren met je ''slimme'' groepenkast. Je groepenkast zal schakelen (d.m.v. een gateway of iets anders) tussen net/paal of beide. Het is niet mogelijk dit te doen zonder aanpassing aan je groepenkast omdat (zoals reeds gezegd) er een scheiding moet plaatsvinden in eilandbedrijf. Fully charged heeft hier nog een filmpje over alleen die duikt niet heel diep in de techniek helaas.
Erasmo schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:47:
[...]

Eh iets te simpel voor V2L imho. Voor de professionele klusbus is het ideaal want je hebt altijd stroom bij je in de werkplaats op wielen.
Ik praat even over consumenten: voor utiliteitstoepassingen is altijd nog wel iets te bedenken.
jdbiggelaa schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:59:
[...]

V2L en V2G zijn technisch heel verschillend. Aan V2G worden geheel andere eisen gesteld.
Misschien ook leuk als je dan nog iets uitlegt?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:57

Proton_

Team Welles

Jim423 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:03:
[...]
Misschien ook leuk als je dan nog iets uitlegt?
V2G maakt gebruik van het bestaande netwerk met bestaande waveform.
Dit heeft als voordeel dat er geen rekening gehouden hoeft te worden met overbelasting, startende motoren, starten onder belasting, load dumps, slechte power factor etc.
Bij wat voor storing dan ook (onder/overspanning, frequentie) is uitvallen altijd een veilige optie.
Technisch regel je op uitgangsstroom en neem je de resulterende spanning voor lief.
Het enige nadeel is dat je moet synchroniseren en je je aan goed gereguleerde grid parameters moet houden (grotendeels een software probleem).

V2L moet zelf een grid maken.
Je hebt dus veel minder te maken met regelgeving, maar moet met elke belasting kunnen omgaan (al dan niet door uitvallen :)).
Startende koelkasten bijvoorbeeld zijn berucht.
Technisch regel je de uitgangsspanning volgens een mooie sinus en neem je de resulterende stroom voor lief.

Of dezelfde hardware allebei kan is dus afhankelijk van de mogelijke metingen aan uitgangsspanning en -stroom (en daarmee frequentie, netimpedantie, dc-lekstroom etc.)

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Tubby schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:53:
[...]

Het lijkt me net als met zonnepanelen. Als de verbinding met het net verloren gaat, stoppen de omvormers met energie leveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tubby schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:51:
[...]

Omdat de meeste huisaansluitingen 3-fase zijn voordat ze verdeeld worden in groepen. Zelf heb ik thuis een 3fase 25A aansluiting en dat is/was de default destijds bij bouw
Maar dat heeft er toch helemaal niks mee te maken of het wel of niet op 1 fase werkt of niet? Ik zie geen reden waarom V2G niet op 1 fase zou werken.

Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jdbiggelaa
Maasluip schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:45:
[...]

Maar dat heeft er toch helemaal niks mee te maken of het wel of niet op 1 fase werkt of niet? Ik zie geen reden waarom V2G niet op 1 fase zou werken.
Dat kan ook prima, mits je een 1-fase installatie hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:57

Proton_

Team Welles

Als je een driefase installatie hebt, werkt 1fase terugleveren ook prima hoor.
* Proton_ heeft twee éénfase PV-omvormers op een driefase aansluiting

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
Het enige wat je niet werkend zou krijgen is noodstroom voor het hele huis ivm de nul. (V2X)
Je zou wel meerfasige apparaten (krachtgroepen) kunnen buitensluiten en het zo werkend kunnen maken maar V2G werkt inderdaad prima met het intern salderen op de meter via 1 of 2 fases van de 3.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Hier ook wat interessante informatie over V2G van Hyundai gepost op een Duits forum.

Hyundai Motor Company Planning to Launch Vehicle to Grid Electric Vehicles
Initially, Hyundai was planning to apply the V2G technology to its first next-generation electric vehicle “NE” that will be launched next year.
NE is de IONIQ 5.
The technology developed by Hyundai Motor is designed so that it can charge and discharge electricity up to 10kW based on American standards. On-board charger is improved so that DC (Direct Current) and AC (Alternating Current) are changed into bi-directional currents, and bi-directional electricity control circuits such as “AC-DC converter” and boost and buck converter are applied in order to be synchronized to electrical grids such as voltage and power frequency. Also, bi-directional meter that is the size of an adult’s fist is attached to V2G charging cable so that it can perform a stable measurement on charge and discharge.
V2G Wiki:
In 2017, Hyundai Mobis developed a device 'two-way charger' required for V2G technology. Bi-directional power control circuits such as alternating current (AC) ↔ direct current (DC) converter and step-up/down converter are applied to the two-way charger. It is similar in size to the existing one-way charger of the IONIQ, but with increased energy efficiency. In addition, both charging and discharging outputs realized a 6.6kW class suitable for electric vehicles.
In 2020, Hyundai Motor Company developed V2L, a technology that can draw power from batteries installed in electric vehicles to the outside.
Hyundai auto group to demonstrate vehicle-to-grid using new EVs in Jeju

SEOUL -- To enhance competitiveness in the electric vehicle market, South Korea's Hyundai auto group will demonstrate vehicle-to-grid technology on the southern resort island of Jeju. A V2G system draws electricity from a car's battery to power a home grid. It can simply save electricity costs and is used in disastrous situations such as a power cut induced by a heavy snowstorm.
Dit zal ook in Utrecht gedaan gaan worden met een IONIQ 5 vloot van 150 voertuigen.

• bilgy_no1
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22:29
Jim423 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:24:

- Nespresso en/of waterkoker mee om tijdens het laden een lekker kopje koffie te kunnen nemen voor minder geld
- Kruimeldief in de auto mee en kunnen opladen
- je laptop onderweg met stekker gebruiken
-...

Zomaar wat zaken die dagelijks wel handig zijn

• JackBol
  • Niet online

JackBol

bilgy_no1 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 07:43:
[...]

- Nespresso en/of waterkoker mee om tijdens het laden een lekker kopje koffie te kunnen nemen voor minder geld
- Kruimeldief in de auto mee en kunnen opladen
- je laptop onderweg met stekker gebruiken
-...

Zomaar wat zaken die dagelijks wel handig zijn
Die dingen bestaan nu ook al. Heb je geen V2L voor nodig.

Volgens mij is V2L vooral interessant voor plekken waar je nu een 3kW generatortje mee zou nemen.

[Voor 10% gewijzigd door JackBol op 14-06-2021 07:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bilgy_no1
JackBol schreef op maandag 14 juni 2021 @ 07:49:
[...]

Die dingen bestaan nu ook al. Heb je geen V2L voor nodig.

Volgens mij is V2L vooral interessant voor plekken waar je nu een 3kW generatortje mee zou nemen.
Hoe dan, als je anders geen standaard contactdoos hebt? Dan moet je met een 12V-230V DC > AC omvormer gaan werken.

En ja, sommige auto's hebben al een contactdoos, maar vermogen is ook een dingetje. Bij de Enyaq is het geloof ik maximaal 120W of zo, dus het zit achter een 10A zekering op de 12V batterij. Maar zelfs als je een 25A zekering hebt achter je 12V aansluiting kun je maximaal maar 300W trekken. Daar kun je echt geen espressomachine op aansluiten, want een kleintje trekt al 1200W (weliswaar kortstondig, maar toch). Dan is die 250V/16A (= 4 kW) contactdoos in de auto toch wel een heel ander verhaal.

En het gemak van een vaste contactdoos gewoon de onder de achterbank is veel groter (en waarschijnlijk ook veiliger) dan lopen klooien met omvormers en adapters. En dan heeft de Ioniq 5 met V2L ook nog eens 4 kW uit het laadpunt. Bij elkaar dus 8 kW wat je zou kunnen gebruiken.

En het feit dat de V2L de energie uit de hoogvoltage batterij haalt en niet uit de 12V hulpbatterij maakt niet alleen het hogere vermogens mogelijk, maar betekent ook dat je veel meer capaciteit beschikbaar hebt.

Ik denk dat we nog zo moeten wennen aan de mogelijkheden die dit biedt, dat we nog heel wat creatieve ideeën langs zullen zien komen...

[Voor 21% gewijzigd door bilgy_no1 op 14-06-2021 12:19]

• Tiggy80
bilgy_no1 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:11:
[...]

En het gemak van een vaste contactdoos gewoon de onder de achterbank is veel groter (en waarschijnlijk ook veiliger) dan lopen klooien met omvormers en adapters. En dan heeft de Ioniq 5 met V2L ook nog eens 4 kW uit het laadpunt. Bij elkaar dus 8 kW wat je zou kunnen gebruiken.
Is het niet 3600w max totaal? is toch niet 3600w op de binnen aansluiting en 3600w op de externe aansluiting??

• bilgy_no1
Tiggy80 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:14:
[...]

Is het niet 3600w max totaal? is toch niet 3600w op de binnen aansluiting en 3600w op de externe aansluiting??
Op het contactdoosje van de Ioniq 5 staat 250V - 16 A, dus dat is 4000 W. Ik ben ervan uitgegaan dat dit hetzelfde is op de adapter voor de laadpoort.

Anyway, al is het 230 V bij 16A, dan hebben we het nog steeds over 3680 W.

En ja, ik vermoed dat ze wel tegelijkertijd kunnen worden gebruikt. Anders zou er niet expliciet die specificatie op die contactdoos staan. Maar dat is wel iets om te checken en dat zal ik zeker doen wanneer mijn auto er is...

[Voor 20% gewijzigd door bilgy_no1 op 14-06-2021 15:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tiggy80
Ik heb trouwens nagevraagd bij we drive solar over het v2g, zij geven aan dat hun ioniqs zijn aangepast voor het bidirectioneel laden, dat is dus wel jammer aangezien er in het nieuws artikel werd beweerd dat de ioniq 5 dit standaard zou kunnen.

de vraag is natuurlijk wat er dan zou zijn aangepast, want dat blijkt dus wel mogelijk....

Aanvullende reactie:
"Het is geen ingrijpende aanpassing. Mogelijk wordt die vrijgegeven op alle (Connect en hoger) voertuigen in de loop van 2022

Met vriendelijke groeten,"

[Voor 37% gewijzigd door Tiggy80 op 14-06-2021 16:17]

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 19-06 10:50
Wat is er precies aangepast?
Hardware? Software? De bijgeleverde adapter?

• Tiggy80
Yoade75 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:32:
Wat is er precies aangepast?
Hardware? Software? De bijgeleverde adapter?
dat verteld het verhaal helaas niet, en het is voor mij voldoende info. met een kleine aanpassing is het mogelijk; dat is voor mij genoeg geruststelling :P om ze nog verder te verhoren vind ik niet nodig, dat komt later wel weer bij hyundai. het proeft naar een software update (en uiteraard een laadpaal update)

[Voor 7% gewijzigd door Tiggy80 op 15-06-2021 07:50]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Maar even over de terminologie (hoe ik t interpreteer)

V2L is "gewoon" een stopcontact 230/16A in je auto waarop je apparatuur kan aansluiten

V2G heeft eigenlijk grofweg een tweesplitsing
- terugleveren (kan vanaf enkelfase in de frequentie van het grid, vergelijkbaar als je zonnepanelen omvormer)
- off-grid modus waarbij de hele aansluiting wordt gevoed (losgekoppeld en met eigen frequentie)

Het eerste V2G is relatief makkelijk in een bestaande situatie te integreren (bestaande laadpalen hebben al een eigen groep), het tweede vergt echt een aanpassing in de groepenkast omdat je dus in dat scenario helemaal moet afkoppelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Tubby schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:58:
Maar even over de terminologie (hoe ik t interpreteer)

V2L is "gewoon" een stopcontact 230/16A in je auto waarop je apparatuur kan aansluiten

V2G heeft eigenlijk grofweg een tweesplitsing
- terugleveren (kan vanaf enkelfase in de frequentie van het grid, vergelijkbaar als je zonnepanelen omvormer)
- off-grid modus waarbij de hele aansluiting wordt gevoed (losgekoppeld en met eigen frequentie)

Het eerste V2G is relatief makkelijk in een bestaande situatie te integreren (bestaande laadpalen hebben al een eigen groep), het tweede vergt echt een aanpassing in de groepenkast omdat je dus in dat scenario helemaal moet afkoppelen.
Ander onderscheid is dat in V2G er een frequentie synchronisatie zal moeten plaats vinden, welke bij V2L niet nodig is.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True