Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
balken07 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:38:
[...]

Is geen bug, maar een ongelukkige design keuze. Zodra je de app in komt rechtsboven op het belletje klikken. Eenmaal in het nieuwe scherm weer terug naar de vorige. Dan de pagina refreshen, en dan zijn je app badge meldingen weer weg.
Cheesy schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:29:
[...]

Bij mij blijft de rode bullit op het iOS app-icoon op 3 notificaties staan. In de app is niets te zien aan ongelezen berichten. Heb je hier ook een fix voor?
Het is een bug, want ik heb geen ongelezen berichten, maar de teller blijft op 24 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-05 18:29
xabre16v schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:10:
Probeerde net even contactloos te betalen met m'n telefoon en met ipv Google Pay dus Openbank Pay.. maar dat lukt niet.. "pas geweigerd". Weet iemand of dit überhaupt aan de praat te krijgen is of werkt enkel Google Pay voor contactloos via de telefoon?

Edit: onder de sectie betaalpassen zie ik nog de optie om Mobiel Betalen in te stellen, dit gedaan. Morgen nog maar eens proberen.
Gisteren lukte het mij ook niet om te contactloos te betalen met de Openbank app. Een maand geleden had ik daar ook last van. Toen heb ik mijn pas opnieuw aangemeld voor mobiel betalen in de app en daarna werkte het weer. Irritant als je dit om de zoveel tijd moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-05 18:12
GioStyle schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:04:
[...]

[...]

Het is een bug, want ik heb geen ongelezen berichten, maar de teller blijft op 24 staan.
Die teller zou op nul moeten staan als je de instructie volgt die ik je meegaf. Gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
balken07 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:00:
[...]

Die teller zou op nul moeten staan als je de instructie volgt die ik je meegaf. Gelukt?
Yes, na een paar keer proberen. De eerste keren gebeurde er namelijk niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
irongalaxy schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:55:
[...]

Gisteren lukte het mij ook niet om te contactloos te betalen met de Openbank app. Een maand geleden had ik daar ook last van. Toen heb ik mijn pas opnieuw aangemeld voor mobiel betalen in de app en daarna werkte het weer. Irritant als je dit om de zoveel tijd moet doen.
Had dat afgelopen keer ook gedaan maar op die dag zelf werkte het nog steeds niet, nu probeer ik het net, had er geen vertrouwen in.. en werkte het ineens wel. Lijkt echt willekeur te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:54
xabre16v schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:20:
[...]

Had dat afgelopen keer ook gedaan maar op die dag zelf werkte het nog steeds niet, nu probeer ik het net, had er geen vertrouwen in.. en werkte het ineens wel. Lijkt echt willekeur te zijn.
Ik heb toevallig zojuist mijn lunch betaald met de mobiele app van OB. Vorige week werkte het niet, maar ik heb de registratie weer vernieuwd en nu werkte het dus weer.

Maar erop vertrouwen is inderdaad lastig, heb altijd wel backup bij de hand.....

• swimfreak
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-05 21:58
Nog geen spaaractie in Februari?

voor mijn gevoel was er de laatste 2 jaar altijd een spaaractie in februari

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
irongalaxy schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:55:
[...]

Ik vind dat je bij dit soort meldingen zou moeten vertellen welke betaalservice je gebruikt (Apple pay, Google pay, Fitbit, Garmin, of Openbank-pay).

[ Voor 4% gewijzigd door Coffeeroam op 14-02-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Coffeeroam schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:20:
[...]

Ik vind dat je bij dit soort meldingen zou moeten vertellen welke betaalservice je gebruikt (Apple pay, Google pay, Fitbit of Garmin), anders hebben we daar niet zoveel aan.
Openbank heeft een eigen betaalservice. het is dus gewoon de Openbank app. maar die werkt dus soms wel / soms niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
Il 2 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:42:
[...]

Openbank heeft een eigen betaalservice. het is dus gewoon de Openbank app. maar die werkt dus soms wel / soms niet.
O ja, dat is dan Openbank-pay. Speciaal voor Android telefoons.

Ik gebruik de pas in de Apple-pay. Nooit problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elponchis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:35
balken07 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Geen iDEAL inderdaad, maar de betaalrekening is dan ook gratis aan te houden. Ik ben zeer tevreden met Openbank en als frequente reiziger waardeer ik geen koersopslag, 5 keer per maand ATM fees vergoeden dan ook zeer. Dankzij Brussel kan ik vanaf 9 oktober 2025 ook instant payments versturen, wat weer een klacht minder is.
Gelukkig wel, ik merk wel dat als je in Spanje betaalt ermee alles gelijk verwerkt is en dat naar Spaanse rekeningen al instant wordt overgemaakt, wordt 9 oktober fijner als dat naar alle eurozone rekeningen is. Ik vind al die acties ook wel leuk met betalen en dan meedoen met een loting, heb al een iPad gewonnen bij ze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:17

BPP

Nvm 🙂

[ Voor 99% gewijzigd door BPP op 18-02-2025 06:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:58
balken07 schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:00:
[...]

Wanneer je Travel+ actief hebt:

Vergoedingen
Er is maar één vergoeding: de eventuele kosten die een geldautomaat rekent voor het opnemen van contant geld. Deze kosten worden tot 5 keer per maand door Openbank vergoed. Openbank rekent zelf überhaupt nooit kosten voor het opnemen van geld, ook niet als je geen Travel+ actief hebt.

Wisselkoersen
Als Travel+ actief is, dan betaal je geen wisselkoersopslag bij het betalen bij betaalautomaten of bij het opnemen van contant geld. Zonder Travel+ betaal je voor beide situaties wel wisselkoersopslag. Het is dus niet een vergoeding, maar een opslag die je wel of niet voor je rekening krijgt, afhankelijk van of Travel+ actief is.
begintmeta schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:48:
[...]

Inderdaad, hierop wilde ik wijzen. Ik nam ook aan dat Openbank dan ook niet de volledige transactiekosten vergoed (inclusief “1”), maar alleen de opnamevergoeding (“3”). Als Jazco2nd" zonder het te beseffen voor DCC zou hebben gekozen, zou dat in dat geval het verschil kunnen verklaren.
Jazco2nd schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:02:
[...]

Nope dat doe ik nooit. Dat deed ik al niet ver voordat Openbank bestond :)
Ik heb vandaag even gebeld. Ook idioot dat je nergens over mag emailen (dat had ik eerder geprobeerd).

Ze hebben het intern geescaleerd, het gaat dan om die CRC 4000 die de ATM in rekening heeft gebracht, €8.

De commissie van 0.28 die ik zie staan in de omschrijving zou normaal zijn. Had ik ook in 2023 in een Afrikaans land. Openbank gaf aan dat dit de commissie is van Mastercard die altijd wordt vermeld. Dat zit reeds in het afgeschreven bedrag in € verwerkt en Openbank heeft hier geen invloed op.
Dit is exact identiek aan de Mastercard Currency Converter die deze commissie ook heeft verwerkt (dus niet de bank kosten, die laat je op 0.0): https://www.mastercard.us...ort/convert-currency.html

Nu dus afwachten.

Maar als dit normaal wordt, dat je altijd moet bellen om je ATM kosten terug te krijgen, heeft Openbank voor mij geen enkele reden meer om nog te gebruiken. Revolut werkt een stuk prettiger, al vind ik de huidige app een stuk slechter dan die van 2 jaar geleden. Het werkt nog altijd beter. En anders heb ik N26 nog, al vind ik hun tarieven minder transparant dan OB en Revolut. Het werkt wel stuk beter dan OB voor buitenland/niet-Euro.

Alleen al omdat je op vakantie bij Openbank niet goed je afschrijvingen kan controleren. Ik betaal iets in vreemde valuta maar zie alleen Euros. Ja dan kan je naar je Meldingen gaan. Dat vind ik echt armoede, want dan moet ik daarin gaan zoeken alsof ik door 2 Excel sheets een waarde aan het mappen ben. Ik ben toch echt op vakantie.

Nog erger is je saldo informatie die gewoon incorrect is. Saldo is saldo. Dat zou altijd je beschikbare saldo moeten zijn minus reserveringen zoals elke financiele instelling dat interpreteert. Alleen Openbank niet, die zet je daadwerkelijke saldo in kleine letters eronder.

En dat gaat OOK nog eens hopeloos mis. Kijk maar:
[Afbeelding]

Hier klopt natuurlijk geen bal van. Een paar uur later was het gecorrigeerd.
Het is alweer maanden geleden, maar voor wie het wil weten hoe dit afliep: ik had dus weldegelijk gelijk.. het kostte wel een half uur aan de lijn met de klantenservice. 2 weken later heb ik de ATM kosten van 2 verschillende opname acties teruggehad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QE5Vz3lqh7XFK9nvHHzFv-lEYqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PQzTkdTjKI4QFvS9hGKafLtG.png?f=fotoalbum_large

Toch ruim €14! Fijn natuurlijk maar het is wel een flink gedoe zeg! Nog minder motiverend om Openbank überhaupt nog te gebruiken (deed het alleen voor niet-Euro geldopnames).

Echter ze hebben momenteel 1 van de hoogste niet-actie spaarrentes doordat het overal zo gedaald is. Dus mn spaargeld gaat weer naar Openbank.

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:43
Jazco2nd schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:39:
[...]

[...]

[...]

Het is alweer maanden geleden, maar voor wie het wil weten hoe dit afliep: ik had dus weldegelijk gelijk.. het kostte wel een half uur aan de lijn met de klantenservice. 2 weken later heb ik de ATM kosten van 2 verschillende opname acties teruggehad:

[Afbeelding]

Toch ruim €14! Fijn natuurlijk maar het is wel een flink gedoe zeg! Nog minder motiverend om Openbank überhaupt nog te gebruiken (deed het alleen voor niet-Euro geldopnames).

Echter ze hebben momenteel 1 van de hoogste niet-actie spaarrentes doordat het overal zo gedaald is. Dus mn spaargeld gaat weer naar Openbank.
Ik denk dat niemand het wat interesseerde, want wow.. 14 EURO, hoeveel moeite heb je er wel niet voor gedaan?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

-Muncky- schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:37:
[...]

Ik denk dat niemand het wat interesseerde, want wow.. 14 EURO, hoeveel moeite heb je er wel niet voor gedaan?
Een half uurtje aan de lijn zijn met de klantenservice, zoals wat je zelf gequote hebt ;)

Ey!! Macarena \o/

• Jazco2nd
  • Laatst online: 14:58
-Muncky- schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:37:
[...]

De discussie ging over Travel+. Dat het erop leek dat OpenBank de ATM kosten niet meer vergoed. Dat doen ze dus wel, maar niet meer automatisch. In elk geval niet meer altijd.

Als deze feature van Travel+ de moeite die je ervoor moet doen het je niet waard is, is er m.i. ook geen reden meer om Openbank in niet-Eurolanden te gebruiken. Dan zijn er echt veel betere alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik dacht dat betalen met de mobiel niet meer kon met Openbank, maar dat lukt wel gewoon. Meteen Google Wallet verwijderd!

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05 11:33
Ik ben een redelijk noob, maar heb me de laatste tijd al aardig ingelezen. Mijn vraag gaat over het volgende: ik zit nu naar tevredenheid bij ING en wil hier ook blijven voor mijn gebruikelijke bankzaken/betalingen. Voor mijn spaargeld zoek ik echter een andere partij. Open Bank lijkt me hier wel geschikt voor? De rente is vrij hoog. Of zouden jullie alternatieven als Trade Republic of Raisins gaan? Of nog een andere optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:07
mirod schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:04:
Ik ben een redelijk noob, maar heb me de laatste tijd al aardig ingelezen. Mijn vraag gaat over het volgende: ik zit nu naar tevredenheid bij ING en wil hier ook blijven voor mijn gebruikelijke bankzaken/betalingen. Voor mijn spaargeld zoek ik echter een andere partij. Open Bank lijkt me hier wel geschikt voor? De rente is vrij hoog. Of zouden jullie alternatieven als Trade Republic of Raisins gaan? Of nog een andere optie?
Ik verwacht dat je een beter antwoord krijgt in Het spaartopic, maar ik heb al sinds het begin m'n geld bij Openbank staan en zolang ik er niet aan zit geeft dat geen problemen :)

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 16:15
mirod schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:04:
Bigbank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:05
bcome schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:19:
maar ik heb al sinds het begin m'n geld bij Openbank staan en zolang ik er niet aan zit geeft dat geen problemen :)
Laat mij toch direct denken aan:
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/tornadoguard_2x.png
Hopelijk dat je het uiteindelijk dus ook nog kunt opnemen en het niet in een zwart gat verdwijnt ;)

In any case, OpenBank werkt. Maar hetzelfde geldt voor zusje Santander Consumer Bank, die ook nog eens een hogere rente heeft (meen ik, OB 2,5% toch?), buiten eventuele lokkertjes. En doordat dat verloopt via een Belgische vestiging heb je ook te maken met Belgische wetgeving. Dat is waarschijnlijk dan toch iets fijner dan de Spaanse wetgeving.

Maar in het "sparen" topic staan nog veel meer opties, met een hogeree rente dan OpenBank zijn 2,50%. Zoals Santander dus (2,75%), maar bv ook Klarna (ook 2,75%), en nog wat anderen. Uiteraard wel goed inlezen in risico's (Zweedse DGS bij Klarna, Spaanse erfrecht bij OpenBank, ...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
RobertMe schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:53:
[...]

Laat mij toch direct denken aan:
[Afbeelding]
Hopelijk dat je het uiteindelijk dus ook nog kunt opnemen en het niet in een zwart gat verdwijnt ;)

In any case, OpenBank werkt. Maar hetzelfde geldt voor zusje Santander Consumer Bank, die ook nog eens een hogere rente heeft (meen ik, OB 2,5% toch?), buiten eventuele lokkertjes. En doordat dat verloopt via een Belgische vestiging heb je ook te maken met Belgische wetgeving. Dat is waarschijnlijk dan toch iets fijner dan de Spaanse wetgeving.

Maar in het "sparen" topic staan nog veel meer opties, met een hogeree rente dan OpenBank zijn 2,50%. Zoals Santander dus (2,75%), maar bv ook Klarna (ook 2,75%), en nog wat anderen. Uiteraard wel goed inlezen in risico's (Zweedse DGS bij Klarna, Spaanse erfrecht bij OpenBank, ...).
Ergens wel logisch dat Santander een hogere rente kan bieden. Het is geen betaalrekening, bij Openbank wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik heb net met de Openbank gebeld met de vraag over erfbelasting. Meneer aan de lijn was zeer expliciet dat hier de Spaanse erfrecht van toepassing is. We zijn getrouwd en hebben een testament in Nederland opegesteld waarin staat dat de Nederlandse recht van toepassing is maar volgens deze meneer dat maakt niet uit. Procedure is volgens hem in geval van overlijden is tweedelig : aan de Openbank nodige documenten opsturen en dan zelf een Spaanse advocaat nemen om daar met de Spaanse belasting af te rekenen. Dit lijkt dus een behoorlijk gedoe. Ook als ik naar de tarieven kijk (onder de DGS) zijn deze progressief terwijl in Nederland een echtenoot zeer hoge vrijstelling heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:41
Harbo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:41:
Ik heb net met de Openbank gebeld met de vraag over erfbelasting. Meneer aan de lijn was zeer expliciet dat hier de Spaanse erfrecht van toepassing is. We zijn getrouwd en hebben een testament in Nederland opegesteld waarin staat dat de Nederlandse recht van toepassing is maar volgens deze meneer dat maakt niet uit. Procedure is volgens hem in geval van overlijden is tweedelig : aan de Openbank nodige documenten opsturen en dan zelf een Spaanse advocaat nemen om daar met de Spaanse belasting af te rekenen. Dit lijkt dus een behoorlijk gedoe. Ook als ik naar de tarieven kijk (onder de DGS) zijn deze progressief terwijl in Nederland een echtenoot zeer hoge vrijstelling heeft.
Hier thuis de afspraak dat het saldo direct wordt opgenomen in geval van overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
Dat heb ik ook in gedachten. Hou even rekening dat jij SMS moet ontvangen dus moet even SIM van je partner / echtgenoot hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:21
Dit is natuurlijk een relevant onderwerp, maar heel belangrijk om te weten:
- wonen en zijn jullie geregistreerd in Nederland?
- heb je andere bezittingen (b.v. onroerend goed) in Spanje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
@Globalcitizen

1. We wonen en zijn geregistreerd in Nederland
2. Behalve Openbank spaarrekening (en Santander ook) hebben we met Spanje niets te maken

[ Voor 7% gewijzigd door Harbo op 21-02-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:21
Dankjewel @Harbo Dat is belangrijke informatie (en anders dan eerdere info, dat het weliswaar wat gedoe zou zijn, maar zonder advocaat, via Nederlandse klantenservice).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
" via Nederlandse klantenservice" - Hiermee bedoel jij Openbank klantenservice? Zo ja informatie over een Spaanse advocaat krijg ik vanochtend juist van hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Niet geheel irrelevant uit jouw link lijkt me:
De hoogte van de tarieven en vrijstellingen van de erfbelasting en schenkbelasting in Spanje voor de hierboven genoemde groepen varieert per regio. Iedere autonome regio in Spanje heeft het recht om eigen vrijstellingen te hanteren. In een aantal autonome regio´s worden zelfs kortingen van 99% van de te berekende erf- of schenkbelasting toegekend.
Het kan dus zelfs ook maar 1% zijn..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-05 19:03
Harbo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:09:
Dat heb ik ook in gedachten. Hou even rekening dat jij SMS moet ontvangen dus moet even SIM van je partner / echtgenoot hebben.
Ik ben niet getrouwd en woon wel samen.
Niks geen Spaanse erfbelasting; wij hebben afgesproken dat als ik mijn laatste zucht hier op deze aarde uitblaas, zij zsm al m’n spaargeld overboekt naar Nederland. Wij kunnen in elkaars telefoon. Gewoon alles in NL afhandelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Datisraar op 21-02-2025 15:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:08
Aangezien Spanje onderdeel is van de EU, is de Europese Erfrechtsverordering van toepassing (sinds 2015 van kracht). Als je in Nederland ingeschreven staat en verder geen onroerende goederen in Spanje hebt, heeft de Spaanse belastingdienst eigenlijk niet zoveel met je te maken.
Wellicht enkel voor het opsturen van de Europese Verklaring van Erfrecht die je ofwel rechtstreeks naar hun stuurt of dat OpenBank dit voor je doet, plus een bewijs dat je ingeschreven staat in Nederland en gekozen hebt voor het Nederlands erfrecht voor je EU bezittingen. Ook een Spaans advocaat is onnodig en brengt alleen maar extra kosten met zich mee. Ik heb het vermoeden dat de juridische afdeling van OpenBank enkel in Spanje zit en de informatie hierover dus vrij beperkt is voor de Nederlands/Vlaams sprekende OpenBank medewerker (al dan niet uitbesteed via een extern Callcenter).

Een in Nederland uitgegeven Europese verklaring van erfrecht (wellicht wel beëdigd vertaald naar het Engels of desnoods Spaans) zou voldoende moeten zijn voor OpenBank/Santander om de rekening vrij te geven en om te zetten in een ‘erven van’ rekening of het saldo te laten overboeken naar een de door executeur opgegeven bankrekening.

Ik ben zelf geen jurist/advocaat of notaris, maar ik denk dat een gemiddeld Nederlands notariskantoor vrij zeker wel ervaring heeft met roerend en wellicht ook onroerend bezit in andere EU landen, en je dus hierover voldoende kan informeren en deze zaken voor je kan afhandelen. Net zoals ze dat kunnen voor een nalatenschap met enkel bezit in Nederland.

Dit is (gelukkig) een van de fijne redenen dat de Europese Unie bestaat, om EU-brede zaken zoals erfenissen gemakkelijker af te handelen. Helaas zijn bedrijven en zelfs (lokale) overheden binnen de EU niet altijd goed op de hoogte van de geldende EU verordeningen en regels. Dan moet je hun hierop wijzen of is het nodig bezwaar in te dienen om hun te corrigeren. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld een flink aantal Nederlandse bedrijven die (tegen EU regels in) enkel NL IBANs accepteren bij automatische incasso’s. En zijn hier ook instanties voor die je (kosteloos) kunt inschakelen om deze bedrijven (melding bij de DNB wat betreft IBAN discriminatie) of (lokale) overheden in de EU te corrigeren (melding doen bij SOLVIT EU).

Uiteraard is je gelijk hebben en je gelijk krijgen niet altijd hetzelfde en kan het soms zeker simpeler zijn om het saldo door de erfgenaam/executeur/langstlevende partner te laten overboeken.
Mocht Santander/OB hier later nog eens over gaan informeren kan je altijd nog deze EU verklaring doorsturen en moet de kous er redelijk snel af zijn. Het geld heb je dan in ieder geval al overgeboekt en daar heb je dan natuurlijk in Nederland netjes aangifte van gedaan en erfbelasting over afgedragen indien van toepassing. :)
En de NL Belastingdienst weet dan ook al lang en breed van je Spaanse OB IBAN af, vanwege CRS. Voor de duidelijkheid die wordt notabene door de Spaanse belastingdienst doorgestuurd naar de Nederlandse, niet door OpenBank zelf, die stuurt dit enkel naar de Spaanse belastingdienst.

Bron

[ Voor 67% gewijzigd door AlesT op 21-02-2025 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Datisraar schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:36:
[...]

Ik ben niet getrouwd en woon wel samen.
Niks geen Spaanse erfbelasting; wij hebben afgesproken dat als ik mijn laatste zucht hier op deze aarde uitblaas, zij zsm al m’n spaargeld overboekt naar Nederland. Wij kunnen in elkaars telefoon. Gewoon alles in NL afhandelen.
Wel rekening er mee houden dat OpenBank een opname limiet heeft. Iets van 10? 15? duizend per dag. Als er meer staat wordt het lastig om dat onmiddellijk op te nemen. Of er moet uiteraard ook al identiteitsfraude aan de telefoon worden gepleegd. Want telefonisch kun je wel meer opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
AlesT schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:22:
Aangezien Spanje onderdeel is van de EU, is de Europese Erfrechtsverordering van toepassing (sinds 2015 van kracht). Als je in Nederland ingeschreven staat en verder geen onroerende goederen in Spanje hebt, heeft de Spaanse belastingdienst eigenlijk niet zoveel met je te maken.
Wellicht enkel voor het opsturen van de Europese Verklaring van Erfrecht die je ofwel rechtstreeks naar hun stuurt of dat OpenBank dit voor je doet, plus een bewijs dat je ingeschreven staat in Nederland en gekozen hebt voor het Nederlands erfrecht voor je EU bezittingen. Ook een Spaans advocaat is onnodig en brengt alleen maar extra kosten met zich mee. Ik heb het vermoeden dat de juridische afdeling van OpenBank enkel in Spanje zit en de informatie hierover dus vrij beperkt is voor de Nederlands/Vlaams sprekende OpenBank medewerker (al dan niet uitbesteed via een extern Callcenter).

Een in Nederland uitgegeven Europese verklaring van erfrecht (wellicht wel beëdigd vertaald naar het Engels of desnoods Spaans) zou voldoende moeten zijn voor OpenBank/Santander om de rekening vrij te geven en om te zetten in een ‘erven van’ rekening of het saldo te laten overboeken naar een de door executeur opgegeven bankrekening.

Ik ben zelf geen jurist/advocaat of notaris, maar ik denk dat een gemiddeld Nederlands notariskantoor vrij zeker wel ervaring heeft met roerend en wellicht ook onroerend bezit in andere EU landen, en je dus hierover voldoende kan informeren en deze zaken voor je kan afhandelen, net zoals iedere andere nalatenschap met enkel bezit in Nederland.

Dit is (gelukkig) een van de fijne redenen dat de Europese Unie bestaat, om EU-brede zaken zoals erfenissen gemakkelijker af te handelen. Helaas zijn bedrijven en zelfs (lokale) overheden binnen de EU niet altijd goed op de hoogte van de geldende EU verordeningen en regels. Dan moet je hun hierop wijzen of is het nodig bezwaar in te dienen om hun te corrigeren. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld een flink aantal Nederlandse bedrijven die (tegen EU regels in) enkel NL IBANs accepteren bij automatische incasso’s. En zijn hier ook instanties voor die je (kosteloos) kunt inschakelen om deze bedrijven (melding bij de DNB wat betreft IBAN discriminatie) of (lokale) overheden in de EU te corrigeren (melding doen bij SOLVIT EU).

Uiteraard is je gelijk hebben en je gelijk krijgen niet altijd hetzelfde en kan het soms zeker simpeler zijn om het saldo door de erfgenaam/executeur/langstlevende partner te laten overboeken.
Mocht Santander/OB hier later nog eens over gaan informeren kan je altijd nog deze EU verklaring doorsturen en moet de kous er redelijk snel af zijn. Het geld heb je dan in ieder geval al overgeboekt en daar heb je dan natuurlijk in Nederland netjes aangifte van gedaan en erfbelasting over afgedragen indien van toepassing. :)
En de NL Belastingdienst weet dan ook al lang en breed van je Spaanse OB IBAN af, vanwege CRS.

Bron
Dank voor je uitgebreide artikel en toelichting.
Helder, het zou ook niet hoeven moeten en is eigenlijk van de zotte om zoals ik eerder schreef een partner of familielid van te voren alles over te laten hevelen, voordat OB in kennis van het overlijden wordt gesteld. Maar ondanks zo’n verklaring wil de Spaanse belasting na een lege spaarrekening, nog wel steeds pecunia ontvangen, en moeten ze het maar met de Nederlandse fiscus regelen. Als het spaargeld dan maar alvast veilig in Nederland is. De nabestaanden hebben al genoeg zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
Volgens mij is het hier uitgelegd hoe dat afgewikkeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
In die link staat dat vrijstellingen afhankelijk zijn van in welke autonome regio het vermogen zich bevindt. Weet iemand in welke autonome regio de bankrekeningen van Openbank zijn gevestigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-05 18:29
Coffeeroam schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:43:
[...]

In die link staat dat vrijstellingen afhankelijk zijn van in welke autonome regio het vermogen zich bevindt. Weet iemand in welke autonome regio de bankrekeningen van Openbank zijn gevestigd?
Op de documenten (bv. bankafschrift) van Openbank staat Madrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
irongalaxy schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:54:
[...]

Op de documenten (bv. bankafschrift) van Openbank staat Madrid.
Volgens deze site

https://www.spanjevandaag...-successierechten-spanje/

is er een vrijstelling van €100.000,- voor echtgenoten in de autonome regio Madrid (stand 2023).
Ik ben nog op zoek naar de meest recente bedragen, maar aangezien Madrid recentelijk allerlei erf- en schenkbelastingen verlaagd heeft verwacht ik niet dat de vrijstelling lager is geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
Heb hem gevonden, een rekenpagina van Madrid, voor de berekening van erfbelasting.
Dat met de vrijstelling van €100.000 is niet helemaal accuraat, maar de vrijstelling en de kortingen zijn in de regio Madrid wel hoog.

Volgens deze site

https://www.comunidad.mad...adora-impuesto-sucesiones

betaalt een echtgenoot die €100000 erft, slechts €98,23 aan Madrid.
Dit komt door 99% korting als verwantschapsbonus (Bonificación por parentesco).

Ook blijkt hier dat er een belastingvrije som is, nl. €16.000.
Dan betaalt de echtgeno(o)t(e) niets.

Als hij/zij €17000 erft, is de belasting €0,77. Dat is precies het tarief (7.65%) maal overgebleven €1000 die belast wordt. Enzovoort.

Natuurlijk moet hij/zij wel de benodigde papieren aanleveren, maar de bedragen vallen dus mee.

Mag aannemen dat dit actueel is, de site is van Madrid zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Coffeeroam op 22-02-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:02
Coffeeroam schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:20:
Natuurlijk moet hij/zij wel de benodigde papieren aanleveren, maar de bedragen vallen dus mee.
Voor erkende inwoners van de autonome regio Madrid wel dus. Mogelijk. Maar hoeveel cliënten uit het doelgebied van Openbank zouden daaronder vallen? Ik bedoel, wat is het je waard om al die rompslomp toe te willen voegen aan iemand die toch al veel emotionele stress moet handelen?

[ Voor 15% gewijzigd door OttiglioM op 22-02-2025 12:56 . Reden: niet compleet ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
OttiglioM schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:52:
[...]

Voor erkende inwoners van de autonome regio Madrid wel dus. Mogelijk. Maar hoeveel cliënten uit het doelgebied van Openbank zouden daaronder vallen? Ik bedoel, wat is het je waard om al die rompslomp toe te willen voegen aan iemand die toch al veel emotionele stress moet handelen?
Ik dacht ook voor niet-ingezetenen, het is voor iedereen gelijk. En Madrid wordt hier aangenomen omdat de Openbank rekeningen daar gevestigd zijn.

Of het de stress waard is? Dat bepaal je zelf. Maar ook in Nederland moet je met je verklaring van erfrecht en eventueel testament bij allerlei instanties gaan zwaaien om dingen te regelen. Natuurlijk is er stress bij een overlijden. Daar komt dan nog een extra bankrekening bij, ja dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:02
Coffeeroam schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:25:
[...]
Ik dacht ook voor niet-ingezetenen, het is voor iedereen gelijk.
Formeel wel. Helaas is er nog een verschil tussen recht hebben en recht krijgen. In Nederland is dat, naar mijn idee, in het proces toch wat overzichtelijker en rechtlijniger. Loopt er ergens in het proces iets vast dan is hulp doorgaans dichtbij. Af te handelen in een taal die iedereen begrijpt.

Zelf woon ik in Italië. Hier is de bureaucratie nog beter geregeld dan in Nederland. Dat betekent dat indien er ook maar iets gebeurt dat buiten de strikt voorgeschreven procedures valt (denk bijv. aan een verkeerd getypte letter in een officieel document; een fout die niet eerder is opgevallen) de behandelend ambtenaar het niet langer kan behandelen. Anders zou die er zelf problemen mee kunnen krijgen. Het is mijn fout niet, het is mijn probleem niet dus zoek het maar uit... Een aanvankelijk nietig lijkend probleem kan aan de basis staan van een horror scenario. Maar mogelijk zijn de Spanjaarden uit beter hout gesneden :)

Ik zou mijn vrouw het risico van toegevoegde ellende niet aan willen doen. Daartoe houd ik maar bescheiden saldo's aan op mijn OB rekening. Zodat ze het, in het ergste geval, als verloren kan beschouwen zonder dat ze er financieel vast mee komt te zitten. Het kan, naar mijn idee, echt wel even wat verder gaan dan "een bankrekening erbij".

Het blijft een persoonlijke afweging. Het genot van een potentieel hogere rente t.o.v. de risico's van rompslomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:43:
[...]

Wel rekening er mee houden dat OpenBank een opname limiet heeft. Iets van 10? 15? duizend per dag. Als er meer staat wordt het lastig om dat onmiddellijk op te nemen. Of er moet uiteraard ook al identiteitsfraude aan de telefoon worden gepleegd. Want telefonisch kun je wel meer opnemen.
Hier is wel iets recent bij gewijzigd, afgelopen week via browser overboeking gemaakt van 10k (naar bekende rekening) en ik moest dit keer 4 cijfers van het 8 cijferige code voor 'telefonisch overboekingen' geven (daarna ook SMS code). Geen idee of bij (nog) hogere bijdragen wel nog steeds telefonisch contact nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
OttiglioM schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:49:
[...]

Formeel wel. Helaas is er nog een verschil tussen recht hebben en recht krijgen. In Nederland is dat, naar mijn idee, in het proces toch wat overzichtelijker en rechtlijniger. Loopt er ergens in het proces iets vast dan is hulp doorgaans dichtbij. Af te handelen in een taal die iedereen begrijpt.

Zelf woon ik in Italië. Hier is de bureaucratie nog beter geregeld dan in Nederland. Dat betekent dat indien er ook maar iets gebeurt dat buiten de strikt voorgeschreven procedures valt (denk bijv. aan een verkeerd getypte letter in een officieel document; een fout die niet eerder is opgevallen) de behandelend ambtenaar het niet langer kan behandelen. Anders zou die er zelf problemen mee kunnen krijgen. Het is mijn fout niet, het is mijn probleem niet dus zoek het maar uit... Een aanvankelijk nietig lijkend probleem kan aan de basis staan van een horror scenario. Maar mogelijk zijn de Spanjaarden uit beter hout gesneden :)

Ik zou mijn vrouw het risico van toegevoegde ellende niet aan willen doen. Daartoe houd ik maar bescheiden saldo's aan op mijn OB rekening. Zodat ze het, in het ergste geval, als verloren kan beschouwen zonder dat ze er financieel vast mee komt te zitten. Het kan, naar mijn idee, echt wel even wat verder gaan dan "een bankrekening erbij".

Het blijft een persoonlijke afweging. Het genot van een potentieel hogere rente t.o.v. de risico's van rompslomp.
Klopt dat het erfrecht in Spanje niet eenvoudig is, met die autonome regio's met hun eigen kortingen en vrijstellingen. Ik laat me maar niet uit of "de Spanjaarden" of "de Italianen" het beter doen. Het gaat erom of de bank die het moet uitvoeren (die de successierechten moet zekerstellen), in dit geval Openbank, het op een voor de erfgenaam eenvoudig te regelen manier doet. Mijn verwachting is dat dat voor bedragen binnen de heffingsvrije grens (€16000) niet al te moeilijk gaat zijn als de erfgenamen kinderen of echtgenoot zijn.
Heb er geen ervaring mee. MIsschien heeft iemand hier het ervaren en kan er iets over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
Jazco2nd schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:39:
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]

Fijn dat je je geld terug hebt gehad, want dat had niet anders mogen zijn conform de voorwaarden. Het wil echter niet zeggen dat de rest hier ongelijk had. Ik heb altijd automatisch mijn geld uiteindelijk wél teruggekregen, na een aanvankelijke inhouding. Dat is dus ook de ervaring die ik gedeeld heb. En dat is wat je conform de voorwaarden had mogen verwachten. Wel ga ik een volgende keer extra opletten om te zien of dit nog steeds zo is. Vervelend dat het voor jou met eigen inzet geregeld moest worden.

Edit:
Ik ben in Nieuw Zeeland momenteel. Cash is hier totaal overbodig. Wellicht toch maar even een klein bedrag opnemen morgen :)

[ Voor 4% gewijzigd door balken07 op 23-02-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:11
disheaver schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:24:
[...]

Hier is wel iets recent bij gewijzigd, afgelopen week via browser overboeking gemaakt van 10k (naar bekende rekening) en ik moest dit keer 4 cijfers van het 8 cijferige code voor 'telefonisch overboekingen' geven (daarna ook SMS code). Geen idee of bij (nog) hogere bijdragen wel nog steeds telefonisch contact nodig is.
Bij mij is het 20000 per dag(daarboven moet telefonisch), dus blijkbaar verschilt het ook nog per rekeninghouder.

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:44
OpenBank heeft de rente op de Welkom Spaarrekening voor nieuwe klanten verlaagd heeft van 3,25% naar 2,75%, is nog wel 6 maanden geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:22
sipjohn schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:50:
[...]

Bij mij is het 20000 per dag(daarboven moet telefonisch), dus blijkbaar verschilt het ook nog per rekeninghouder.
Dat had ik ook, twee weken geleden de hele rekening leeggehaald en overgeheveld naar Santander Consumer Bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:18
Vandaag geld gestort van ING naar Openbank, paar uur later is het er nog niet.

https://www.betaalverenig...ant-payments/verordening/

Op basis van de IP verordening had ik verwacht dat dat verleden tijd zou zijn, aangezien iedere bank sinds januari dit jaar IP betalingen moet ontvangen en vanaf oktober moet versturen.

Dus of ING stuurt het niet als IP of Openbank herkent het (nog) niet als IP.

Bij wie moet ik zijn om dit gefixt te krijgen ?

[ Voor 7% gewijzigd door geishin op 25-02-2025 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:59
geishin schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:45:

Op basis van de IP verordening had ik verwacht dat dat verleden tijd zou zijn, aangezien iedere bank sinds januari dit jaar IP betalingen moet ontvangen en vanaf oktober moet versturen.

Zie bijvoorbeeld:
RobertMe in "Openbank.NL"
Het ligt niet aan OpenBank, maar aan ING.
ING heeft nog tot oktober dus voorlopig valt er niets te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
dutchgio schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:54:
[...]

Zie bijvoorbeeld:
RobertMe in "Openbank.NL"
Het ligt niet aan OpenBank, maar aan ING.
ING heeft nog tot oktober dus voorlopig valt er niets te klagen.
Merci, die had ik niet gezien. Toch gek want ING naar NL banken werkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
geishin schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:29:
[...]

Merci, die had ik niet gezien. Toch gek want ING naar NL banken werkt wel.
Niet gek, want ING doet het gewoon niet / zelden naar buitenlandse banken. Ook vrij makkelijk, begint de IBAN met NL dan wel IP proberen en begint de IBAN niet met NL dan geen IP proberen. Andere banken zijn niet zo kleinzerig, en daar werkt IP wel gewoon "altijd" als het bij die andere bank ook werkt.

Hier ligt ook een historie aan onderhevig waar er eerst een Nederlands IP systeem was dat al dan niet later op Europees niveau is uitgerold (het Nederlandse "SurePay" / naam controle gaat nu ook Europa in bv). Waarbij de andere banken wel direct zijn over gestapt, en ING achter is gebleven, want "het werkt toch". Maarja, he, in Nederland werkt het, omdat al die andere NL grootbanken ook nog steeds het achterhaalde systeem ondersteunen. Maar de buitenlandse banken ondersteunen dus niet het oude Nederlandse systeem (doh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Laatst online: 15:35
ING heeft een tijdje IP naar Openbank ondersteunt. Maar daar zijn ze weer mee gestopt (2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:26
geishin schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:45:

Als je in het vervolg een storting doet van ING naar Openbank, dan kun je dat volgens mij het beste doen voor een bepaald tijdstip (ik meen 13.00 uur) om ervoor te zorgen dat de overboeking er ook dezelfde (werk)dag staat.

Vandaag heb ik namelijk ook een behoorlijk bedrag van ING naar Openbank overgemaakt rond 12.30 uur. En het staat nu ook op mijn Welkom spaarrekening (rechtstreekse overboeking naar de Welkom spaarrekening).

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
rechtsherstel schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:02:
ING heeft een tijdje IP naar Openbank ondersteunt. Maar daar zijn ze weer mee gestopt (2022).
ING is niet de enige die niet aan buitenlandse Instant Payment doet: ook Knab niet. Onlangs kwam ik er achter dat Knab naar Openbank ook 1 tot 1,5 dag over doet. En vraag je of het een dezer dagen wel in gaat, dan is de reactie ‘dat weten wij niet’ (ik ondertussen wel dus, oktober 2025).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balken07
Datisraar schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:46:
[...]

ING is niet de enige die niet aan buitenlandse Instant Payment doet: ook Knab niet. Onlangs kwam ik er achter dat Knab naar Openbank ook 1 tot 1,5 dag over doet. En vraag je of het een dezer dagen wel in gaat, dan is de reactie ‘dat weten wij niet’ (ik ondertussen wel dus, oktober 2025).
Ik heb een gruwelijke hekel aan die reacties. Ze weten dondersgoed van die verordening uit Brussel, dus laat dan iig doorschemeren dat het eraan zit te komen.

• Elliott
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-04 23:36
Datisraar schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:46:
[...]

Allicht geen instant payment naar Openbank, maar ik doe jaarlijks wat betalingen naar Oostenrijk (Raffeisenbank) vanaf Knab en dat is wel degelijk een instant payment.

• Datisraar
Elliott schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:52:
[...]

Allicht geen instant payment naar Openbank, maar ik doe jaarlijks wat betalingen naar Oostenrijk (Raffeisenbank) vanaf Knab en dat is wel degelijk een instant payment.
Dat komt wellicht omdat Knab en Raiffeisenbank allebei tot de Oostenrijkse BAWAG bank groep horen. Bij mijn Franse en Duitse IBANs, is Knab echt niet instant.
Het trieste is dat ING en Knab niet eens kunnen aangeven wanneer ze naar (alle) Europese banken instant payment overboeken. Niet alleen naar Openbank dus, maar naar alle Europese banken.

• Elliott
Datisraar schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:20:
[...]

Dat komt wellicht omdat Knab en Raiffeisenbank allebei tot de Oostenrijkse BAWAG bank groep horen. Bij mijn Franse en Duitse IBANs, is Knab echt niet instant.
Het trieste is dat ING en Knab niet eens kunnen aangeven wanneer ze naar (alle) Europese banken instant payment overboeken. Niet alleen naar Openbank dus, maar naar alle Europese banken.
Was ook al instant payment vóór de overname door BAWAG.

Wel weet ik dat er verschillende instant payment netwerken zijn. Niet alle banken zitten op alle netwerken aangesloten. Dus dan kan het dus zijn dat het naar de ene bank wel instant is en naar de andere een conventionele betaling is. https://www.betaalverenig...ents/participating-banks/

Hier kun je dus ook zien dat de ABN de enige NL bank is die op alle 3 "netwerken" aangesloten zit. Alleen als banken beide op dezelfde netwerk zitten kan een instant payment plaats vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Elliott op 27-02-2025 21:55 . Reden: toevoeging ABN ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Elliott schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:48:
Hier kun je dus ook zien dat de ABN de enige NL bank is die op alle 3 "netwerken" aangesloten zit. Alleen als banken beide op dezelfde netwerk zitten kan een instant payment plaats vinden.
Banken hoeven natuurlijk niet op alle drie de netwerken te zitten. Als elke bank bij 2 netwerken is aangesloten (en er zijn er in totaal 3) dan is er dus altijd een "match".

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Elliott schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:48:
[...]

Was ook al instant payment vóór de overname door BAWAG.

Wel weet ik dat er verschillende instant payment netwerken zijn. Niet alle banken zitten op alle netwerken aangesloten. Dus dan kan het dus zijn dat het naar de ene bank wel instant is en naar de andere een conventionele betaling is. https://www.betaalverenig...ents/participating-banks/

Grappige is dat ik als ik geld naar Interactive Brokers overmaak (JP Morgan) het van ABN eerst naar C24 overmaak omdat het van daar wel als IP naar IBKR gaat terwijl ABN er 1 werkdag over doet.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elliott
fsfikke schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:49:
[...]

Grappige is dat ik als ik geld naar Interactive Brokers overmaak (JP Morgan) het van ABN eerst naar C24 overmaak omdat het van daar wel als IP naar IBKR gaat terwijl ABN er 1 werkdag over doet.
Ik heb zelf wel het idee dat er nog andere mechanismen zijn die een betaling “in de wacht” zetten tussen bepaalde banken. Een mooi (andersoortig) voorbeeld daarvan is de Knab rekening die wij hier als en/of rekening gebruiken. Elke 26e van de maand boeken we automatisch over van onze persoonlijke rekening naar deze en/of. Als dat in een weekend valt dan staat het vanaf mijn persoonlijke rekening (ABN) direct op de en/of bij Knab als instant payment. Mijn vriendin haar betaling (ING) staat er pas maandag op als “normale” sepa overboeking. Doet ze echter een handmatige betaling in het weekend dan is het wel direct bijgeschreven als instant payment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:09
Ik heb een saldo van 15 euro op mijn e-commerce card staan volgens OB. Wil ik deze echter ontladen naar mijn rekening staat er dat ik geen saldo heb en ook bij informatie staat 0,00. Toch blijft openbank aangeven dat 'beschikbaar" 15 euro is.. heb de kaart al een tijdje niet meer gebruikt dus er niks meer in behandeling. Probeer ik die 15 euro via revolut van mijn OB kaart af te halen krijg ik melding dat er onvoldoende saldo is. Bug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidvh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-05 07:48
GroteVoet459 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:23:
OpenBank heeft de rente op de Welkom Spaarrekening voor nieuwe klanten verlaagd heeft van 3,25% naar 2,75%, is nog wel 6 maanden geldig.
Is het bekend of die Welkom Spaarrekening rente ook aangepast is voor al bestaande klanten (die dus een rekening hebben geopend vóór deze wijziging)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
davidvh schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:54:
[...]

Is het bekend of die Welkom Spaarrekening rente ook aangepast is voor al bestaande klanten (die dus een rekening hebben geopend vóór deze wijziging)?
Dat gebeurd niet - je hebt een product geopend in een actie, met een gegarandeerde rente voor een vaste periode. Zo werkt dat met alle nieuwe-klanten aanbiedingen.

Na die periode wordt je Welkom spaarrekening een gewone Open spaarrekening en die gaat uiteraard wel mee met de rentewijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:06
Zojuist mail ontvangen van Openbank:
Beste gerritjan,
De rentetarieven op de financiële markten zijn onlangs gewijzigd. Vandaar verlagen we de rente van je Open Spaarrekening vanaf 5 mei 2025 van 2,50% naar 2,20%

[ Voor 13% gewijzigd door gerritjan op 05-03-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
gerritjan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:35:

[...]
"Onlangs". Is dat niet alweer 1 of 2 maanden geleden? Terwijl er morgen schijnbaar wel weer een ECB vergadering is en iedereen al een verlaging voorspeld. Deze mail hadden ze dus beter morgen of overmorgen kunnen sturen. Dan was het echt "onlangs".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
gerritjan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:35:

[...]
Even afwachten wat andere banken gaan doen, mocht Santander bijv hoger blijven qua rente ga ik daarheen met m'n geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
RobertMe schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:39:
[...]
...
Deze mail hadden ze dus beter morgen of overmorgen kunnen sturen. Dan was het echt "onlangs".
In mij initiële contract staan harde rentepercentages vermeld (Wow: 6 maanden 2,00% tot €5K 8) ).
In principe is een rentewijziging dan een contractwijziging en die kondigen ze 2 maanden van tevoren aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
GroteVoet459 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:07:
[...]

In mij initiële contract staan harde rentepercentages vermeld (Wow: 6 maanden 2,00% tot €5K 8) ).
In principe is een rentewijziging dan een contractwijziging en die kondigen ze 2 maanden van tevoren aan.
Dat verklaard de "vanaf 5 mei".

Maar niet de "onlangs verlaagde ECB...". Want met zeer waarschijnlijk morgen een verlaging, en de vorige verlaging zeker een maand geleden, is het helemaal niet zo "onlangs" dat de ECB de rente verlaagde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

RobertMe schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:16:
[...]

Dat verklaard de "vanaf 5 mei".

Maar niet de "onlangs verlaagde ECB...". Want met zeer waarschijnlijk morgen een verlaging, en de vorige verlaging zeker een maand geleden, is het helemaal niet zo "onlangs" dat de ECB de rente verlaagde.
Dat staat nergens in de mail hoor ;)

Wat er wel staat is:
De rentetarieven op de financiële markten zijn onlangs gewijzigd.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
RaZ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:19:
[...]

Dat staat nergens in de mail hoor ;)

Wat er wel staat is:

[...]
Ah ja woeps, verkeerd onthouden dan.

Maar op de "financiële markten" zal vermoed ik zo eens de rente altijd wijzigen. Het is immers een "markt". En dus handjeklap :p, en een vorm van vraag en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

RobertMe schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:20:
[...]

Ah ja woeps, verkeerd onthouden dan.

Maar op de "financiële markten" zal vermoed ik zo eens de rente altijd wijzigen. Het is immers een "markt". En dus handjeklap :p, en een vorm van vraag en aanbod.
Elke keer dat de ECB de rente verlaagde zag ik dat in het algemene spaartopic terug, en niet hier. De mail dat die 2,5 naar 2,2% gaat heb ik vandaag ook gehad. Staat niks op, dus boeie :P Ik heb daar ook een gepersonaliseerde spaarrekening, en die is bij mij 28 januari van 3,2 naar de 2,75% gegaan, en van die rekening nog geen mail gehad ;)

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 05-03-2025 18:52 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
RaZ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:30:
[...]

Elke keer dat de ECB de rente verlaagde zag ik dat in het algemene spaartopic terug, en niet hier. De mail dat die 2,5 naar 2,2% gaat heb ik vandaag ook gehad. Staat niks op, dus boeie :P Ik heb daar ook een gepersonaliseerde spaarrekening, en die is bij mij 28 januari van 3,2 naar de 2,75% gegaan, en van die rekening nog geen mail gehad ;)
Uiteindelijk was het wellicht wel handig als ik die ook had aangevraagd toen ik er nog geld had staan. Kan nog wel een rekening met 2,75% gebruiken naast Santander & Klarna :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swimfreak
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-05 21:58
Wordt wel steeds minder interessant om bij Openbank te sparen. De 2,2% komt al in de buurt wat de grootbanken bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
swimfreak schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:37:
Wordt wel steeds minder interessant om bij Openbank te sparen. De 2,2% komt al in de buurt wat de grootbanken bieden.
Nederlandse banken hebben de spaarrente lekker laag gehouden om flinke marges te pakken op het geld wat ze uitzetten. Ik gok dat ze echter vanzelf de rente ook naar beneden gaan bijstellen als de marge verder krimpt door ECB rente verlagingen. Waardoor Openbank dan op enige afstand van de grootbanken blijft voorlopig. Puur speculatie van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Wat @balken07 ook aangeeft. Ga er maar vanuit dat de grootbanken tzt ook gaan verlagen. Dus ja, het verschil wordt kleiner, en is niet meer 1,6, 1,7 vs 2,75, maar als de dalingen dit jaar door zetten (en dat is wel de verwachting) zie ik de grootbanken dit jaar nog wel ergens rond de 1% eindigen met een OpenBank en dergelijke ergens rond de 2% (afhankelijk van wat de ECB doet). Echt no way dat de ECB rente aan het eind van het jaar rond de 2% is en de grootbanken nog steeds 1,6%, 1,7% aan rente hebben. Waarbij naar verwachting de ECB rente vandaag naar 2,50% gaat. En ergens in de zomer waarschijnlijk een nieuwe verlaging komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Het verschil in percentage wordt misschien wel minder, maar dat is bij alle banken met een spaaralternatief zo.
De grootbanken hebben niet mee verhoogd en hoeven dan nu ook (nog) niet te verlagen.

T.o.v. de grootbanken blijft OB nog steeds absoluut meer rente uitbetalen (momenteel zo'n 30%) én die rekening is gratis, waardoor je de rente op de eerste €~2,5K elke maand al weer in je zak steekt i.p.v. aan de bank overhandigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Het verschil in percentage wordt misschien wel minder, maar dat is bij alle banken met een spaaralternatief zo.
De grootbanken hebben niet mee verhoogd en hoeven dan nu ook (nog) niet te verlagen.

T.o.v. de grootbanken blijft OB nog steeds absoluut meer rente uitbetalen (momenteel zo'n 30%) én die rekening is gratis, waardoor je de rente op de eerste €~2,5K elke maand al weer in je zak steekt i.p.v. aan de bank overhandigt.
Denk dat de grootbanken wel weer gaan verlagen dadelijk.
Waardoor het verschil met OB nog steeds relatief groot blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-04 16:47
Wilde belastingaangifte doen, maar zie dat het jaaroverzicht pas 13 maart komt.
Heb ik wel twee vragen over:

- De spaarrekening en betaalrekening staan automatisch in je aangifte vooraf ingevuld, maar zonder bedragen. Waar vul je een deposito in? Bij welk kopje?

- En er wordt over 'Buitenlandse bronbelasting over de rente' gesproken. Wat vul je hier dan in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
NicoleB78 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:49:
Wilde belastingaangifte doen, maar zie dat het jaaroverzicht pas 13 maart komt.
...
- En er wordt over 'Buitenlandse bronbelasting over de rente' gesproken. Wat vul je hier dan in?
Voor OpenBank niets, want die betaal je daar als NL-er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:56:
[...]

Voor OpenBank niets, want die betaal je daar als NL-er niet.
Tenzij je hebt afgezien van de vrijstelling omdat je geen "verklaring fiscaal inwonerschap" hebt gedaan of omdat je niet in in NL woont (ook al ben je NL-er).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoleB78
Dat vermoeden had ik al.
En onder welk kopje vul je je deposito in?
Want die is niet automatisch vooraf ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
NicoleB78 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:14:
Dat vermoeden had ik al.
Je kunt toch gewoon zelf een regel invullen / toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
Dat kan zeker, maar je doelt dan op toevoegen van een bankrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:36

Hertog

Aut bibat, aut abeat

NicoHF schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:45:
[...]

Denk dat de grootbanken wel weer gaan verlagen dadelijk.
Waardoor het verschil met OB nog steeds relatief groot blijft.
Met daarbij nog dat OB de rentewijzigingen 2 maanden van te voren aankondigt, terwijl grootbanken dat prima voor een week later kunnen doen. Dat er bij andere banken nog verlagingen komen de komende 2 maanden lijkt me bijna een zekerheid.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albert_x
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
NicoleB78 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:14:
Dat vermoeden had ik al.
Vul je wel de juiste gegevens in? Op de aangifte over 2024 moet je de bedragen van 1 januari 2024 gebruiken. Die staan in de jaaropgave die je vorig jaar in maart al hebt gekregen.
Deposito's die ik in 2023 had geopend staan bij mij al ingevuld in de aangifte over 2024. Ik hoefde alleen de bedragen in te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
NicoleB78 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:17:
Dat kan zeker, maar je doelt dan op toevoegen van een bankrekening?
Spaardeposito's horen bij de bankrekeningen. Als je aangifte doet voor 2024 heb je de bedragen van 1-1-2024 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
In de jaaropgave van 2023 staat het saldo aan het begin van het jaar (2023 in dat geval!) en het eindejaarssaldo. Daar staat natuurlijk niet het bedrag van 1 januari 2024 in. Dat krijg je 13 maart pas dat overzicht. Je kan in een belastingopgave 2024 geen bedragen halen uit een jaaroverzicht van 2023...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert_x
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
@NicoleB78 In mijn jaaropgave 2023 (die ik in 2024 heb gekregen) staat toch echt "Eindejaarssaldo" vermeld voor betaalrekening, spaarrekening en deposito's. Sterker nog, op 1 januari 2023 had ik nog geen rekeningen bij Openbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
Idem dito hier. Had in 2023 ook pas geopend en nog geen deposito. Dus snap je punt, de 31e is eindejaars en daarmee ook meteen 1 januari 2024... Logisch. Maar heb dit jaar wel deposito's gehad, vorig jaar niet en die moeten dan ook op het jaaroverzicht vermeld staan neem ik aan. Ik wacht het wel even af tot 13 maart om te zien hoe dat overzicht eruit ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
NicoleB78 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:54:
Idem dito hier. Had in 2023 ook pas geopend en nog geen deposito. Dus snap je punt, de 31e is eindejaars en daarmee ook meteen 1 januari 2024... Logisch. Maar heb dit jaar wel deposito's gehad, vorig jaar niet en die moeten dan ook op het jaaroverzicht vermeld staan neem ik aan. Ik wacht het wel even af tot 13 maart om te zien hoe dat overzicht eruit ziet...
Als je in 2024 deposito's hebt geopend zijn die in ieder geval dus niet relevant voor de belastingaangifte van 2024. Want op 1-1-2024 had je ze nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:06
NicoleB78 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:54:
Maar heb dit jaar wel deposito's gehad, vorig jaar niet en die moeten dan ook op het jaaroverzicht vermeld staan neem ik aan. Ik wacht het wel even af tot 13 maart om te zien hoe dat overzicht eruit ziet...
Je hebt de saldo's van 1-1-2024 nodig. Wat je in de rest van het jaar afgesloten hebt is voor deze aangifte niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoleB78
Maar een deposito van zeg 3 maanden geeft ook rendement; dit zal ook ingevuld moeten worden uiteindelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Laatst online: 15:35
Niet als die op de peildatum niet meer bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Laatst online: 13:41

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Weten jullie hoe lang een overboeking duurt van Openbank naar bijv. ABN? Heb gisteren een overboeking gedaan, maar het staat er nog steeds niet op. Krijg weer 20ste eeuw vibes er van lol

[ Voor 3% gewijzigd door Yzord op 06-03-2025 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Yzord schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:30:
Weten jullie hoe lang een overboeking duurt van Openbank naar bijv. ABN? Heb gisteren een overboeking gedaan, maar het staat er nog steeds niet op. Krijg weer 20ste eeuw vibes er van lol
Minimaal een dag. OpenBank houd het altijd "een dag achter". Wachten op 9 oktober dus. Dan moeten ze op zijn minst betaalrekening naar betaalrekening Instant Payments ondersteunen (aan dezelfde kosten als traditionele SEPA transacties, gratis dus).,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
NicoleB78 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:17:
Maar een deposito van zeg 3 maanden geeft ook rendement; dit zal ook ingevuld moeten worden uiteindelijk?
Een deposito dat binnen het kalenderjaar begint én weer eindigt meldt je niet op het aangifteformulier.

Maar als je (later) bij herstel gebruik wil maken van opgaaf werkelijk rendement, via het OWR formulier, dan moet je het rendement over dat soort kort lopende deposito's wél melden. Maar dat is nu niet aan de orde, en werkelijk rendement geef je uiteindelijk natuurlijk alleen door als het minder is dan het forfaitaire rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 19:01
De rentetarieven op de financiële markten zijn onlangs gewijzigd. Vandaar verlagen we de rente van je Open Spaarrekening vanaf 5 mei 2025 van 2,50% naar 2,20%. Vanaf januari 28 januari 2025 van 3,01% naar 2,75% naar 2,5% naar 2,2% op 5 mei 2025. Ik krijg meer e-mail met renteverlagingen dan afschriften met bijschrijvingen. Maar eens een nieuw plan maken met dit geld.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Jumpman schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:02:
De rentetarieven op de financiële markten zijn onlangs gewijzigd. Vandaar verlagen we de rente van je Open Spaarrekening vanaf 5 mei 2025 van 2,50% naar 2,20%. Vanaf januari 28 januari van 3,01% naar 2,75% naar 2,5% naar 2,2% op 5 mei 2024. Ik krijg meer e-mail met renteverlagingen dan afschriften met bijschrijvingen. Maar eens een nieuw plan maken met dit geld.
Dat geldt natuurlijk voor alle banken. Immers is dit ook al de tweede renteverlaging van de ECB dit jaar. Eerst van 3,00 naar 2,75 in februari(?) en deze week van 2,75 naar 2,50. Waarbij OpenBank ook nog redelijk laat reageert en 2 maanden voor de wijziging de aankondiging doet. Dus relatief gezien valt het nog wel mee.
Pagina: 1 ... 87 ... 89 Laatste