Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unjooly
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 22:29
Iemand ook net aangemeld voor de spaarrekening 6maanden 3,25%? Gisteren net aangemaakt. Bij het openen van de spaar zag ik nergens optie 3,25%. Gebeld gaven aan dat ik het binnen 24 a 48 uur zou moeten zien. Dit omdat ik net nieuw ben.

Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:08
Unjooly schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:00:
Iemand ook net aangemeld voor de spaarrekening 6maanden 3,25%? Gisteren net aangemaakt. Bij het openen van de spaar zag ik nergens optie 3,25%. Gebeld gaven aan dat ik het binnen 24 a 48 uur zou moeten zien. Dit omdat ik net nieuw ben.

Klopt dit?
Die 3,25% geldt voor de "Welkom Spaarrekening", en bij mijn weten wordt die (nog steeds) met een vertraging van een dag geopend. Dus als je (pas) sinds gisteren de rekening volledig geopend hebt kan het inderdaad kloppen dat je de Welkom Spaarrekening nog niet hebt. Dit zal dan vandaag of morgen wel het geval zijn/worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allemaalbaas
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 12:18
Gebruiken jullie naast de Openbank R42 Mastercard (met Travel+), ook een echte creditcard op reis? Ik ga over 3 weken richting Thailand en vroeg mij af of een debit creditcard nadelen heeft tov een normale creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:01
Allemaalbaas schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:24:
Gebruiken jullie naast de Openbank R42 Mastercard (met Travel+), ook een echte creditcard op reis? Ik ga over 3 weken richting Thailand en vroeg mij af of een debit creditcard nadelen heeft tov een normale creditcard.
Enige nadeel is wellicht bij hotel en autohuur bij mijn weten, daar plaatsen ze vaak een reservering wat bij een normale CC gedekt wordt door je bestedingsruimte.
Een debit CC kan alleen een reservering plaatsen op het daadwerkelijke saldo, dat kan nog wel eens gedoe geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Allemaalbaas schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:24:
Met een debit kaart is borg (hotel, autohuur, ...) foetsie en niet te besteden (totdat die opnieuw wordt bijgeschreven / vrijgegeven), met credit heb je dat niet. Daarnaast zijn er wel/niet hotels/verhuurbedrijven die debit volledig weigeren (ondanks dat het wel werkt).

Als in: als je €100 borg moet betalen moet die bij debit op de betaalrekening staan, wordt die afgeschreven en heb je dus €100 minder op ee rekening staan, en wordt het later weer bijgeschreven. Bij credit heb je bv €2,5k bestedingsruimte en gaat de €100 daar vanaf maar is die nooit van de rekening afgeschreven en dus hoeft die ook niet op de rekening te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Met een debit kaart is borg (hotel, autohuur, ...) foetsie en niet te besteden (totdat die opnieuw wordt bijgeschreven / vrijgegeven), met credit heb je dat niet. Daarnaast zijn er wel/niet hotels/verhuurbedrijven die debit volledig weigeren (ondanks dat het wel werkt).

Als in: als je €100 borg moet betalen moet die bij debit op de betaalrekening staan, wordt die afgeschreven en heb je dus €100 minder op ee rekening staan, en wordt het later weer bijgeschreven. Bij credit heb je bv €2,5k bestedingsruimte en gaat de €100 daar vanaf maar is die nooit van de rekening afgeschreven en dus hoeft die ook niet op de rekening te staan.
Klopt, het garanderen met een borg of een deposit is een daadwerkelijke vermindering van je bestedingssaldo. Daarom gebruik ik bij huurauto's en hotelreserveringen nog steeds een creditcard. Plus: dat die kaart voor die doeleinden veel makkelijk geaccepteerd wordt. Plus, als je betaalruimte "leeg" is op je debetkaart, kun je in noodgevallen altijd nog verder op je creditcard. Ook neem ik graag minimaal 2 betaalmiddelen mee op reis. Als je de ene kwijtraakt (en die heb je dus gauw geblokkeerd) kun je nog wel bestedingen doen met de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allemaalbaas
Coffeeroam schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:31:
[...]

Klopt, het garanderen met een borg of een deposit is een daadwerkelijke vermindering van je bestedingssaldo. Daarom gebruik ik bij huurauto's en hotelreserveringen nog steeds een creditcard. Plus: dat die kaart voor die doeleinden veel makkelijk geaccepteerd wordt. Plus, als je betaalruimte "leeg" is op je debetkaart, kun je in noodgevallen altijd nog verder op je creditcard. Ook neem ik graag minimaal 2 betaalmiddelen mee op reis. Als je de ene kwijtraakt (en die heb je dus gauw geblokkeerd) kun je nog wel bestedingen doen met de andere.
Bedankt Coffeeroam & Robert. Dan ga ik kijken voor een creditcard ernaast. Hebben jullie hiervoor nog tips? Ik heb het buiten deze reis nog nooit nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
Allemaalbaas schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:49:
[...]

Bedankt Coffeeroam & Robert. Dan ga ik kijken voor een creditcard ernaast. Hebben jullie hiervoor nog tips? Ik heb het buiten deze reis nog nooit nodig gehad.
Toen ik overstapte naar Triodos (die geen cc aanbiedt), heb ik gezocht naar de goedkoopste cc voor erbij. Dat was toen anwb Credit Card (Visa), sowieso handig om een Visa kaart te kiezen aangezien Openbank Mastercard is. Dan heb je betere spreiding en kan je overal wel betalen.
Mocht je nog een rekening bij een van de Nederlandse banken hebben, dan kan je daar ook kijken of ze goedkoop een cc aanbieden.

[ Voor 10% gewijzigd door Falco op 21-01-2025 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allemaalbaas
Falco schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:54:
[...]

Toen ik overstapte naar Triodos (die geen cc aanbiedt), heb ik gezocht naar de goedkoopste cc voor erbij. Dat was toen anwb Credit Card (Visa), sowieso handig om een Visa kaart te kiezen aangezien Openbank Mastercard is. Dan heb je betere spreiding en kan je overal wel betalen.
Mocht je nog een rekening bij een van de Nederlandse banken hebben, dan kan je daar ook kijken of ze goedkoop een cc aanbieden.
Super dankjewel. Daarover had ik vanmiddag ook gelezen. Excuses dat ik je niet ook heb bedankt in mijn vorige bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-09 09:00
Er zullen ongetwijfeld veel mensen happy zijn met hun rekening bij een Spaanse bank, maar ik ben blij dat ik geen Spaanse rekening meer heb.

Sinds 2015 had ik een betaalrekening bij Banco Mare Nostrum (BMN). Deze werd circa 2016 overgenomen door Bankia en die ging begin 2021 op in Caixa Bank.
Vanaf het allereerste begin heb ik NOOIT fatsoenlijk kunnen inloggen op mijn rekening. De ellende begon toen een één of ander vernuft het voor elkaar had gekregen om mij een username te geven die al in hun systeem voorkwam. Dat mocht geen andere username zijn, want volgens die amigo kon hij alleen maar cijfers gebruiken en geen letters EN moesten het dezelfde cijfers zijn als van mijn identiteitsbewijs. Het mooiste is nog dat hij daarbij ook nog een invoerfout maakte, dus afwijken van het id-nummer kon wél. :) Ik kan er een paar A4-tjes over volschrijven.
Die puinhoop is nooit opgelost.

Uiteindelijk heb ik alles, ook automatische afschrijvingen, vanaf mijn Nederlandse ING-rekening kunnen laten lopen. Maar dat ging bij de lokale gemeente ook weer met de nodige ellende gepaard. Mijn advocaat heeft het gelukkig kunnen oplossen, maar dat kostte me ook weer 600 euro.

Moraal van dit verhaal:
Blijf weg van Spaanse instanties. Het zijn knoeiers en het interesseert ze allemaal geen drol.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:52
BBBvB schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:30:
Er zullen ongetwijfeld veel mensen happy zijn met hun rekening bij een Spaanse bank, maar ik ben blij dat ik geen Spaanse rekening meer heb.

Sinds 2015 had ik een betaalrekening bij Banco Mare Nostrum (BMN). Deze werd circa 2016 overgenomen door Bankia en die ging begin 2021 op in Caixa Bank.
Vanaf het allereerste begin heb ik NOOIT fatsoenlijk kunnen inloggen op mijn rekening. De ellende begon toen een één of ander vernuft het voor elkaar had gekregen om mij een username te geven die al in hun systeem voorkwam. Dat mocht geen andere username zijn, want volgens die amigo kon hij alleen maar cijfers gebruiken en geen letters EN moesten het dezelfde cijfers zijn als van mijn identiteitsbewijs. Het mooiste is nog dat hij daarbij ook nog een invoerfout maakte, dus afwijken van het id-nummer kon wél. :) Ik kan er een paar A4-tjes over volschrijven.

Uiteindelijk heb ik alles, ook automatische afschrijvingen, vanaf mijn Nederlandse ING-rekening kunnen laten lopen. Maar dat ging bij de lokale gemeente ook weer met de nodige ellende gepaard. Mijn advocaat heeft het gelukkig kunnen oplossen, maar dat kostte me ook weer 600 euro.

Moraal van dit verhaal:
Blijf weg van Spaanse instanties. Het zijn knoeiers en het interesseert ze allemaal geen drol.
Beetje kort door de bocht om jouw ervaringen bij een Spaanse bank als argument te gebruiken om bij geen enkele Spaanse bank een rekening te openen. Prima als je zelf wegblijft bij Spaanse banken, maar mijn ervaring bij Openbank is toch echt anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Moraal van dit verhaal:
Deze redenatie is hetzelfde als neem geen rekening bij ING want ik heb problemen gehad bij bunq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unjooly
Dus overboeken naar abn moet je optie binnenlandse overboekingen kiezen. En kan 2 werkdagen duren.

Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:37
Unjooly schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:50:
Dus overboeken naar abn moet je optie binnenlandse overboekingen kiezen. En kan 2 werkdagen duren.

Klopt dit?
Maakt niet uit of je internationaal kiest of binnenlands. Ik heb (tenzij je echt laat op de dag boekt) het geld de volgende werkdag op de rekening staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allemaalbaas
Falco schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:54:
[...]

Ik lees nu dat je bij creditcards wel 2% opslag betaald in vreemde valuta. Is er dan nog een truc dat je online in veel gevallen in het buitenland wel in euro's betaald voor hotels of betalen jullie dit gewoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:58
Met CC’s kom je hier niet onderuit helaas. Ik gebruik zelf de debit mastercard van n26 om in andere valuta te betalen tegen wisselkoers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online

Moraal van dit verhaal:
Jouw verhaal is van toepassing op de Caixa Bank en geldt dus niet vanzelf ook voor alle andere Spaanse banken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
Allemaalbaas schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 00:26:
[...]

Ik lees nu dat je bij creditcards wel 2% opslag betaald in vreemde valuta. Is er dan nog een truc dat je online in veel gevallen in het buitenland wel in euro's betaald voor hotels of betalen jullie dit gewoon?
Het is off topic, maar in antwoord hierop is het mijn ervaring met creditcards dat je tijdens betaling mag kiezen of je in euro's betaalt, maar dat je het juist niet moet doen en afrekenen in lokale valuta net iets voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
deejeebv schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:49:
[...]

Beetje kort door de bocht om jouw ervaringen bij een Spaanse bank als argument te gebruiken om bij geen enkele Spaanse bank een rekening te openen. Prima als je zelf wegblijft bij Spaanse banken, maar mijn ervaring bij Openbank is toch echt anders.
Ik had het niet alleen over een Spaanse bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
Coffeeroam schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:14:
[...]

Jouw verhaal is van toepassing op de Caixa Bank en geldt dus niet vanzelf ook voor alle andere Spaanse banken!
Het geldt voor 3 banken en een gemeente.
Ik kan nog meer anecdotes vertellen (ook van anderen bij andere banken), maar heb niet echt het idee dat men hier gevoelig is voor zulke ervaringen.
Ik heb alleen duidelijk gemaakt dat ik (ik dus) ver van Spaanse instanties wegblijf. Ook al heb ik er een 2e huis en een paar auto's.

EN ik heb gezegd dat ik best geloof dat iemand blij kan zijn bij een Spaanse bank. Maar ik (ik dus) niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:33

Hertog

Aut bibat, aut abeat

BBBvB schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:37:
[...]

EN ik heb gezegd dat ik best geloof dat iemand blij kan zijn bij een Spaanse bank. Maar ik (ik dus) niet.
Je sloot af met 'blijf weg' ;) En het is niet echt 3 banken, het is één bank die twee keer is overgenomen, waarschijnlijk met behoud van hetzelfde IT-systeem.

Ik snap het best, hoor. Ik heb momenteel ook 'ruzie' met een bedrijf, waarbij ik het liefst van de daken zou willen schreeuwen 'blijf er weg'. Maar ik heb ook al eens gedoe gehad met een Nederlandse gemeente en een Nederlandse overheidsinstantie, dat laatste liep zelfs meer dan twee jaar. Ik vrees dat slecht ingerichte systemen en slechte klantenservice niet landafhankelijk is :+

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieprutser
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-08 01:01
Heb eindelijk mijn openbank rekening soort van open denk ik. Kan geen transacties zien in de welkom rekening maar het saldo werkt wel :+

Ik snap het gevoel bij "spaanse instanties" wel een beetje. Ik moest er zelf achteraan toen ik de tweede reminder kreeg om mijn aanmelding af te ronden (was al zo'n 2 weken afgerond), en 2 dagen na mijn email begint het te werken. Ik weet niet of ze misschien allerlei extra (wettelijk verplichte) bureaucratie hebben of slechte computersystemen of een combinatie daarvan, maar het is niet iets wat ik in Nederland vaak heb meegemaakt. Ik zou niet zeggen dat ze lui zijn, want als je echt lui bent zorg je ervoor dat zo'n proces vloeiend verloopt zodat er geen emails hoeven te worden beantwoord ;)

De email die ik kreeg dat ze ermee bezig waren was trouwens netjes en redelijk snel beantwoord. Ik had ook begrepen dat telefonische klantenservice goed was dus eigenlijk maak ik me geen zorgen.

Heb ik goed begrepen dat de rente op de welkom spaarrekening nu de komende 6 maanden voor mij vast staat trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:37
deejeebv schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:49:
[...]

Mijn ervaring met openbank is toch wel vergelijkbaar hoor. Ik wacht al sinds november tot ze mijn nieuwe IDcard hebben verwerkt (tot 2x toe antwoord jaja we hebben de verantwoordelijke afdeling aangespoord het op te pakken) functies in de app die maandenlang stuk zijn, foutmeldingen in het spaans of domweg een rijtje #####
Rentepercentages amper te vinden, teksten in onbegrijpelijk jargon op een manier die in Nederland totaal niet gebruikelijk is, 4 verschillende codes, pin, security, 3D secure, nog een pin....

Het is dat de rekening gratis is, en dat ik hem als gezinsrekening wel zinvol vind doordat de kids het pasje mogen pakken en ik er laag saldo op aanhoud voor een boodschap of de kapper.

Prima om openbank te proberen, maar dan ga je ons Nederlandse bankensysteem wel een stukje meer waarderen O+

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:00
Ja het is toch prima als backup rekening o.i.d.
Alleen als hoofdbank moet je er niet aan gaan beginnen, ze kunnen met zo ontzettend veel acties aankomen je over te halen dat wel te doen, maar begin er niet aan zou ik zeggen.
Jaren geleden werd hier nog geopperd door sommigen dat ze ' even moesten opstarten ' en/of ' het wat kinderziektes zijn ', maar het is inmiddels toch wel duidelijk dat het structureel mis gaat.
Sterker nog, als ik de berichten zo lees wordt het alleen maar erger.
Alhoewel dat deels ook die vervelende Wwft wetgeving is, maar Openbank lijkt hier dan weer hun eigen Spaanse draai aan te geven.
Ik weet niet of het nog speelt, maar aan sommigen werd een belastingaangifte gevraagd, dat vind ik wel aardig onprofessioneel.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unjooly
koffieprutser schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:25:
Heb eindelijk mijn openbank rekening soort van open denk ik. Kan geen transacties zien in de welkom rekening maar het saldo werkt wel :+

Ik snap het gevoel bij "spaanse instanties" wel een beetje. Ik moest er zelf achteraan toen ik de tweede reminder kreeg om mijn aanmelding af te ronden (was al zo'n 2 weken afgerond), en 2 dagen na mijn email begint het te werken. Ik weet niet of ze misschien allerlei extra (wettelijk verplichte) bureaucratie hebben of slechte computersystemen of een combinatie daarvan, maar het is niet iets wat ik in Nederland vaak heb meegemaakt. Ik zou niet zeggen dat ze lui zijn, want als je echt lui bent zorg je ervoor dat zo'n proces vloeiend verloopt zodat er geen emails hoeven te worden beantwoord ;)

De email die ik kreeg dat ze ermee bezig waren was trouwens netjes en redelijk snel beantwoord. Ik had ook begrepen dat telefonische klantenservice goed was dus eigenlijk maak ik me geen zorgen.

Heb ik goed begrepen dat de rente op de welkom spaarrekening nu de komende 6 maanden voor mij vast staat trouwens?
Ik ben ook net lid geworden. Ook nieuw. Rente 3,25% staat 6 maanden vast en je kan altijd opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
Elk bank heeft wel zo zijn onaangenaamheden. Ik heb met ING meer gedonder en gepruts dan met Openbank. Alleen bij sommige pure spaarbanken (ook niet allemaal) gaat alles gesmeerd, maar ja, dat is dan ook een veel simpeler product.

Plus dat je ING, Rabo, etc. moet betalen voor een rekening en dan alsnog veel te weinig rente krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Coffeeroam schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:01:
Elk bank heeft wel zo zijn onaangenaamheden. Ik heb met ING meer gedonder en gepruts dan met Openbank. Alleen bij sommige pure spaarbanken (ook niet allemaal) gaat alles gesmeerd, maar ja, dat is dan ook een veel simpeler product.

Plus dat je ING, Rabo, etc. moet betalen voor een rekening en dan alsnog veel te weinig rente krijgt.
Openbank heeft geen ideal. Daar sparen ze veel mee uit, want een particulier betaalt niet voor betaalverzoekjes en ideal transacties. Maar hangen wel kosten aan voor de bank. Zolang openbank in Nederland echter niet aanhaakt op iDEAL gaat het niks worden. c2c transacties zijn hier één van de grote redenen waarom contant geld verdwijnt. Alles gaat met tikkie's / betaalverzoekjes en dat is allemaal gebaseerd op iDEAL.
Openbank is leuk voor GEA/BEA, maar dat wordt alleen maar minder. Blijft sparen over, maar daarmee win je geen markt.

Santander maakt verlies op Openbank. Maar men wil wel aanwezig zijn op veel markten (FOMO) dus men neemt dat voor lief. Maar door die diverse markten/landen, wordt er ook niet ontwikkeld voor een specifieke markt zoals Nederland.
Bedenk dat het bij Bunq ook 10 jaar duurde voordat er winst geboekt werd.

Mocht je een FD account hebben: https://fd.nl/financiele-...ar-niemand-mee-wil-dansen [paywall]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JohanNL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:51:
Ik weet niet of het nog speelt, maar aan sommigen werd een belastingaangifte gevraagd, dat vind ik wel aardig onprofessioneel.
Grootste minpunt is toch wel de belastingaangifte vooringevuld, zeker als je meegedaan hebt aan de RoboAdvisor actie. Man man man, ik baal nog elk jaar weer dat ik daar jaren geleden een jaar aan heb meegedaan... elk beleggingsfonds dat door RoboAdvisor is aangesproken had zijn eigen onderliggende virtuele rekeningnummer en die zie je allemaal terug bij de belastingdienst, evenals de geldmarkt-rekening en zo verder. Onbegrijpelijke bedragen en afrekeningen daarvan om het juist in te vullen.

Je zult maar de inspecteur langskrijgen en je moet bewijzen wat de waardes zijn van die rekeningen (meer dan 15!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 13:00
Get!em schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:43:
[...]

Grootste minpunt is toch wel de belastingaangifte vooringevuld, zeker als je meegedaan hebt aan de RoboAdvisor actie. Man man man, ik baal nog elk jaar weer dat ik daar jaren geleden een jaar aan heb meegedaan... elk beleggingsfonds dat door RoboAdvisor is aangesproken had zijn eigen onderliggende virtuele rekeningnummer en die zie je allemaal terug bij de belastingdienst, evenals de geldmarkt-rekening en zo verder. Onbegrijpelijke bedragen en afrekeningen daarvan om het juist in te vullen.

Je zult maar de inspecteur langskrijgen en je moet bewijzen wat de waardes zijn van die rekeningen (meer dan 15!)
Oh ja ook zoiets, gelukkig mag je die allemaal verwijderen en vervangen voor een regel die wel te begrijpen is :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balken07
Mistraller schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:42:
[...]

Openbank heeft geen ideal. Daar sparen ze veel mee uit, want een particulier betaalt niet voor betaalverzoekjes en ideal transacties. Maar hangen wel kosten aan voor de bank. Zolang openbank in Nederland echter niet aanhaakt op iDEAL gaat het niks worden. c2c transacties zijn hier één van de grote redenen waarom contant geld verdwijnt. Alles gaat met tikkie's / betaalverzoekjes en dat is allemaal gebaseerd op iDEAL.
Openbank is leuk voor GEA/BEA, maar dat wordt alleen maar minder. Blijft sparen over, maar daarmee win je geen markt.

Santander maakt verlies op Openbank. Maar men wil wel aanwezig zijn op veel markten (FOMO) dus men neemt dat voor lief. Maar door die diverse markten/landen, wordt er ook niet ontwikkeld voor een specifieke markt zoals Nederland.
Bedenk dat het bij Bunq ook 10 jaar duurde voordat er winst geboekt werd.

Mocht je een FD account hebben: https://fd.nl/financiele-...ar-niemand-mee-wil-dansen [paywall]
Geen iDEAL inderdaad, maar de betaalrekening is dan ook gratis aan te houden. Ik ben zeer tevreden met Openbank en als frequente reiziger waardeer ik geen koersopslag, 5 keer per maand ATM fees vergoeden dan ook zeer. Dankzij Brussel kan ik vanaf 9 oktober 2025 ook instant payments versturen, wat weer een klacht minder is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:23
Bovendien is de verwachting dat de opvolger van iDEAL - Wero - over een tijdje geïmplementeerd zal worden. Het is wat dat betreft slechts een kwestie van geduld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
balken07 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Geen iDEAL inderdaad, maar de betaalrekening is dan ook gratis aan te houden.
Dat geldt ook voor Revolut en N26. Dat ze gratis zijn, en beiden ondersteunen iDeal. En Revolut heeft zelfs een NL IBAN, en vervolgens werkt Tikkie ook nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
RobertMe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:46:
[...]

Dat geldt ook voor Revolut en N26. Dat ze gratis zijn, en beiden ondersteunen iDeal. En Revolut heeft zelfs een NL IBAN, en vervolgens werkt Tikkie ook nog eens.
Zeker. Ik wilde slechts aangeven dat voor een gratis betaalrekening, het niet gek is als ze iets als iDEAL vermijden. Dat ze zichzelf daarmee (actieve) klanten onthouden is een logische redenering die ik zeker niet in twijfel wil trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
balken07 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:42:
[...]

Zeker. Ik wilde slechts aangeven dat voor een gratis betaalrekening, het niet gek is als ze iets als iDEAL vermijden. Dat ze zichzelf daarmee (actieve) klanten onthouden is een logische redenering die ik zeker niet in twijfel wil trekken.
En ik zou niet weten waar ik IDEAL voor nodig zou moeten hebben. Ik betaal alles, werkelijk ALLES, met de Openbank debetkaart (ook online).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Coffeeroam schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:13:
[...]

En ik zou niet weten waar ik IDEAL voor nodig zou moeten hebben. Ik betaal alles, werkelijk ALLES, met de Openbank debetkaart (ook online).
Omdat de hele online retail op ideal gestoeld is en ook bijna alle c2c transacties over ideal gaan? Het is nou niet dat een jaar bankieren een rib uit je lijf kost bij een nederlandse bank. Bij diverse banken zoals SNS geldt bijv ook een aankoopverzekering als je met iDEAL betaalt. Ook geldig bij bv een failliete webshop.
De gemiddelde Nederlander kiest voor gemak en dus iDEAL. Dat is de enige reden dat het zo succesvol is en dat vele landen jarenlang ontzettend jaloers waren op Nederland.

Maar ik begrijp uiteraard ook dat je er lol van hebt dat je met een gratis product gewoon al je zaken kan regelen hoor :) Mij lijkt het gewoon lastig. Maar goed, ik heb inmiddels bij 5 banken een rekening lopen dus ik ben geen gemiddelde Nederlander 8)7

Het is écht niet anders dan alle andere gratis producten: Waar gratis de norm is, wordt echt op een andere manier aan je verdiend. Ook trachten marktaandeel te winnen is een vorm van winst. Maar daarom is het model van openbank op de langere duur niet houdbaar want met dat marktaandeel schiet het niet op, dat doen de andere partijen beter. Alleen heeft Santander behoorlijk diepe zakken.

Apple pay aanbieden is bijvoorbeeld een serieuze kostenpost en Apple heeft heel wat regeltjes contractueel opgesteld waardoor jij die kosten als gebruiker niet te zien krijgt.

Op bancair gebied ben ik natuurlijk wel een beetje een insider, maar van openbank heeft de Nederlandse bankensector vooralsnog weinig te duchten.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
Mistraller schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Omdat de hele online retail op ideal gestoeld is en ook bijna alle c2c transacties over ideal gaan? Het is nou niet dat een jaar bankieren een rib uit je lijf kost bij een nederlandse bank. Bij diverse banken zoals SNS geldt bijv ook een aankoopverzekering als je met iDEAL betaalt. Ook geldig bij bv een failliete webshop.
De gemiddelde Nederlander kiest voor gemak en dus iDEAL. Dat is de enige reden dat het zo succesvol is en dat vele landen jarenlang ontzettend jaloers waren op Nederland.

Maar ik begrijp uiteraard ook dat je er lol van hebt dat je met een gratis product gewoon al je zaken kan regelen hoor :) Mij lijkt het gewoon lastig. Maar goed, ik heb inmiddels bij 5 banken een rekening lopen dus ik ben geen gemiddelde Nederlander 8)7

Het is écht niet anders dan alle andere gratis producten: Waar gratis de norm is, wordt echt op een andere manier aan je verdiend. Ook trachten marktaandeel te winnen is een vorm van winst. Maar daarom is het model van openbank op de langere duur niet houdbaar want met dat marktaandeel schiet het niet op, dat doen de andere partijen beter. Alleen heeft Santander behoorlijk diepe zakken.

Apple pay aanbieden is bijvoorbeeld een serieuze kostenpost en Apple heeft heel wat regeltjes contractueel opgesteld waardoor jij die kosten als gebruiker niet te zien krijgt.

Op bancair gebied ben ik natuurlijk wel een beetje een insider, maar van openbank heeft de Nederlandse bankensector vooralsnog weinig te duchten.
OK, wat ik wel zie is dat Openbank je probeert te verleiden om te beleggen, of aan bepaalde winacties mee te doen (wat meer transacties oplevert). Kennelijk verdienen ze aan die aspecten. Ze moeten natuurlijk wel érgens aan verdienen.

Ook interessant hoe men in verschillende markten kan zitten. Heb nog nooit ergens niet kunnen betalen online omdat ik geen Ideal gebruik. Ik begrijp wel dat het nodig kan zijn om via marktplaats.nl iets te kopen, maar daar zit ik niet op. In plaats van betaalverzoeken stuur ik een gewoon appje aan de ander.

Ik kan me voorstellen dat Openbank (inderdaad, net zoals Apple) uiteindelijk voor bepaalde diensten een fee gaat vragen. Eens kijken hoelang we het gratis kunnen houden.... Het is ook een beetje een sport om alleen gratis diensten af te nemen en de wat hogere rentes te pakken op de spaarrekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Coffeeroam schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:47:
[...]

OK, wat ik wel zie is dat Openbank je probeert te verleiden om te beleggen, of aan bepaalde winacties mee te doen (wat meer transacties oplevert). Kennelijk verdienen ze aan die aspecten. Ze moeten natuurlijk wel érgens aan verdienen.

Ook interessant hoe men in verschillende markten kan zitten. Heb nog nooit ergens niet kunnen betalen online omdat ik geen Ideal gebruik. Ik begrijp wel dat het nodig kan zijn om via marktplaats.nl iets te kopen, maar daar zit ik niet op. In plaats van betaalverzoeken stuur ik een gewoon appje aan de ander.

Ik kan me voorstellen dat Openbank (inderdaad, net zoals Apple) uiteindelijk voor bepaalde diensten een fee gaat vragen. Eens kijken hoelang we het gratis kunnen houden.... Het is ook een beetje een sport om alleen gratis diensten af te nemen en de wat hogere rentes te pakken op de spaarrekeningen.
Ze mogen geen specifieke fee vragen voor ApplePay. Dat heeft apple volledig juridisch afgedicht.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:21
Mistraller schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Ook al is het gratis bij Openbank; hard zullen ze niet groeien in Nederland. Nederlanders zijn bank honkvast en vinden een 2e rekening elders voor ‘erbij’ laat staan overstappen een beetje (te) spannend. Menigeen heeft niet eens een eigen rekening maar alleen en/of rekening met moeder de vrouw voor alle bankzaken bij een ING bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
Datisraar schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:54:
[...]

Ook al is het gratis bij Openbank; hard zullen ze niet groeien in Nederland. Nederlanders zijn honkvast en vinden een 2e rekening elders voor ‘erbij’ laat staan overstappen een beetje (te) spannend. Menigeen heeft niet eens een eigen rekening maar alleen een en/of rekening met moeder de vrouw voor alle bankzaken bij een ING bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
Overigens kan ik me wel voorstellen dat niet iedereen denkt om alleen een Openbank rekening te hebben. Zelf zou ik het nooit doen. Ik mis dan toch het incidenteel rood kunnen staan, of eens een keertje contant geld storten of een betaalverzoek kunnen doen zoals in NL. En overboeken vanaf Openbank naar een andere bank is ook nog niet Instant. Voor mij is Openbank een leuke vakantie rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Datisraar schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:02:
Overigens kan ik me wel voorstellen dat niet iedereen denkt om alleen een Openbank rekening te hebben. Zelf zou ik het nooit doen. Ik mis dan toch het incidenteel rood kunnen staan, of eens een keertje contant geld storten of een betaalverzoek kunnen doen zoals in NL. En overboeken vanaf Openbank naar een andere bank is ook nog niet Instant. Voor mij is Openbank een leuke vakantie rekening.
Rood staan :N Ik doe niet aan financieel wanbeleid :+

Ik hoef namelijk niet rood te staan bij Openbank, want er staat genoeg geld op de spaarrekening, waar ik in 10 seconden geld heen en weer kan gooien zodat rood staan niet nodig is. Ik heb rood staan bij de ING ook uitgezet ;)

Geld uitgeven doe ik dus van mn Openbank betaalrekening, niet van m'n ING-rekening.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
RaZ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:16:
[...]

Rood staan :N Ik doe niet aan financieel wanbeleid :+

Ik hoef namelijk niet rood te staan bij Openbank, want er staat genoeg geld op de spaarrekening, waar ik in 10 seconden geld heen en weer kan gooien zodat rood staan niet nodig is. Ik heb rood staan bij de ING ook uitgezet ;)

Geld uitgeven doe ik dus van mn Openbank betaalrekening, niet van m'n ING-rekening.
Prima toch? Omdat ik zelf OB voor erbij heb hoef ik daar ook niet rood te staan. Ieder maakt z’n keuzes op bank gebied en altijd interessant om te lezen hier wat de ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Het is natuurlijk niet zo dat Openbank als policy geen iDEAL heeft. Het is een Spaanse bankrekening en in Spanje hebben ze andere vergelijkbare Apps zoals Bizum, wat dan weer niet in NL te gebruiken is.

Dat alles wordt natuurlijk vervangen door Wero binnen redelijke tijd dus hoeven we ons niet druk te maken over dit tijdelijke ongemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
GeEkIe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:21:
Het is natuurlijk niet zo dat Openbank als policy geen iDEAL heeft. Het is een Spaanse bankrekening en in Spanje hebben ze andere vergelijkbare Apps zoals Bizum, wat dan weer niet in NL te gebruiken is.

Dat alles wordt natuurlijk vervangen door Wero binnen redelijke tijd dus hoeven we ons niet druk te maken over dit tijdelijke ongemak.
"redelijk" IP is ook na al die jaren nog niet overal in europa geregeld.

Nou, in stilte hebben ze mijn IDcard verwerkt hoor. "Excuses dat wij u daar geen bericht van hebben verstuurd". Vervolgens kan je niet meer inloggen, de foutmelding is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYsDRn_W0fXc0pkYWAaPxpb7gt8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BQ1plpxMrnt33Szmlgzw1z6e.png?f=user_large

Weer gebeld. Ja u dient uw cookies weg te gooien. (Na een administratieve wijziging 8)7 )
Enfin, dat gedaan, jawel ik kan inloggen. Wat krijg ik; een blanco pagina.

PFFFFFFF

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Mistraller schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:57:
[...]

"redelijk" IP is ook na al die jaren nog niet overal in europa geregeld.
Daarvoor is dan zelfs weer een wettelijke verplichting nodig. Waarvan de "ontvangen" kant deze maand is in gegaan (meen de 9e). En de "verzenden" kant 9 maanden later in gaat (meen dus de 9de, oktober).

Grote vraag is dan alleen... IP wordt verplicht bij SEPA transacties. Maar OpenBank doet ogenschijnlijk de transactie altijd met een dag vertraging uitvoeren. Wel of geen IP doet er dan bij wijze van niwt toe. Enige verschil is dan dat het met IP 24 uur duurt en zonder IP / traditioneel SEPA 25, 26 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
RobertMe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Daarvoor is dan zelfs weer een wettelijke verplichting nodig. Waarvan de "ontvangen" kant deze maand is in gegaan (meen de 9e). En de "verzenden" kant 9 maanden later in gaat (meen dus de 9de, oktober).

Grote vraag is dan alleen... IP wordt verplicht bij SEPA transacties. Maar OpenBank doet ogenschijnlijk de transactie altijd met een dag vertraging uitvoeren. Wel of geen IP doet er dan bij wijze van niwt toe. Enige verschil is dan dat het met IP 24 uur duurt en zonder IP / traditioneel SEPA 25, 26 uur.
Ik weet hoe de techniek van IP in elkaar zit en daarom ook waarom dit zo'n enorme operatie is. Compleet anders dan batchbetalingen.
Als je je bedenkt dat voor IP alleen de banken zelf aan de bak moesten... Bij een opvolger van ideal zullen niet alleen de "issuer" en "acquirer" (bank van de ontvanger en de verzender) aan de bak moeten maar ook de merchants (alle webwinkels die zelf ideal implementeren) en alle PSP's (payment service providers; de mollies, adyen, etc voor kleine partijtjes die zelf geen ideal contract afsluiten).
En dan moeten ook alle betaalverzoekjes, tikkie, en allerlei afgeleide zaken die gebouwd zijn op het platform omgezet worden. Geloof me, dat is een monsterproject wat zomaar 10 jaar kan duren voor het goed werkt en ingeburgerd is.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:03
Datisraar schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:02:
Ik gebruik het enkel en alleen voor op reis, vanwege de goedkope wisselkoers ten opzichte van mijn Rabo rekening. Als enige rekening zie ik het niet zitten, net iets te weinig vertrouwen in.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 19:41
TheRicolaa10 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:24:
[...]

Als enige rekening zie ik het niet zitten, net iets te weinig vertrouwen in.
Haha, dat laatste argument is zijn echt totaal onderbuikgezever. Nee Rabobank dat is een fijne organisatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Wietsee. op 24-01-2025 20:49 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
Mistraller schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:52:
[...]

Ze mogen geen specifieke fee vragen voor ApplePay. Dat heeft apple volledig juridisch afgedicht.
Ik bedoelde dat Apple ook eerst dingen gratis verschaft en daarna voor bepaalde features wat gaat vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satedly
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-07 16:08
GeEkIe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:21:

Het is de bedoeling om Wero in meer landen uit te rollen. Alleen is dat niet eenvoudig. EPI is al enkele jarenbezig met een eengemaakte betaalapp. De Spaanse banken BBVA en Santander trokken zich terug uit de EPI-alliantie en begonnen samen met anderen een eigen betaalsysteem.
Dat systeem, Bizum, werkt sinds kort ook samen met een Italiaans en een Portugees betalingsbedrijf. Met andere woorden: in Zuid-Europa worden andere allianties gesmeed. Het lijkt er niet op dat er snel een allesoverkoepelend systeem komt.
Bron: https://businessam.be/daa...aalapp-wat-moet-je-weten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
@satedly Interessante informatie. Maar in hetzelfde artikel kan je lezen dat met met Dld, Fr, en Be al 60% van de markt wordt bereikt. Daar komt dan snel NL bij (dan: 64%) en vele andere landen zullen volgen. Dat Zuid-Europese initiatief lijkt mij een doodgeboren kindje.

[ Voor 2% gewijzigd door GeEkIe op 25-01-2025 14:34 . Reden: anvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
En laten we niet vergeten dat EPI/Wero de officieuze ondersteuning van de Europese Commissie en de ECB hebben. Het initiatief is in feite (commercieel) opgezet na grote drang van de EC/ECB op grote commerciële banken om een Europese betalingsmethode op te zetten om zo de strategische autonomiteit van Europa te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
De EU kon/wilde dit zelf niet doen omdat zij het een vrije markt initiatief (van de banken) wilden laten zijn om zo geen conflict met de VS over valse concurrentie met MC/VISA te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capricia
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-04 16:12
Waar in de app kan ik het rentepercentage zien over de spaarrekening? Ik kan het nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

RobertMe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:43:
[...]
Maar OpenBank doet ogenschijnlijk de transactie altijd met een dag vertraging uitvoeren.
Hoe bedoel je dit? Ik zie in dit topic geregeld mensen zeggen dat transacties instant gebeuren. Ik heb Knab (een van de banken waar dit nog niet geregeld is, zie ook Datisraar in "Openbank.NL") en zelfs daar is het meestal 'binnen een paar uur' en niet 'de volgende dag'.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
  • Laatst online: 12:34
Capricia schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:10:
Waar in de app kan ik het rentepercentage zien over de spaarrekening? Ik kan het nergens vinden.
Bekijk de gepinde posts in dit topic even, je vraag is al heel vaak langsgekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hertog schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:16:
[...]

Hoe bedoel je dit? Ik zie in dit topic geregeld mensen zeggen dat transacties instant gebeuren. Ik heb Knab (een van de banken waar dit nog niet geregeld is, zie ook Datisraar in "Openbank.NL") en zelfs daar is het meestal 'binnen een paar uur' en niet 'de volgende dag'.
Overmaken naar OpenBank is instant. Overmaken vanaf OpenBank duurt altijd een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

RobertMe schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:29:
[...]

Overmaken naar OpenBank is instant. Overmaken vanaf OpenBank duurt altijd een dag.
Hmm, zal het eens in de gaten houden.. Bij mijn weten ging dit meestal ook dezelfde dag (mits 's ochtends overgemaakt), maar dit is al weer te lang geleden om het zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capricia
bcome schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:26:
[...]

Bekijk de gepinde posts in dit topic even, je vraag is al heel vaak langsgekomen
Daar had ik al gekeken. Dan kom je bij oude afschriften terecht.

Geen idee hoe ik het huidige rentepercentage (wat onlangs aangepast is) moet zien in de app.
Heb je nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb vrijdagochtend wat overgemaakt vanaf mijn OB, het stond er pas maandagmiddag op bij mijn NL bank... Dat zijn we in NL toch niet gewend, zelfs in het weekend gaat alles gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
Capricia schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:33:
[...]

Daar had ik al gekeken. Dan kom je bij oude afschriften terecht.

Geen idee hoe ik het huidige rentepercentage (wat onlangs aangepast is) moet zien in de app.
Heb je nog een tip?
Je kunt het afschrift downloaden ná een rentebeschrijving, daar staat dan op welke rente je gehad hebt.
Inderdaad, je kunt niet direct in de app zien wat je lopende rente is.

De ervaring is wel, dat je gewoon de rente krijgt zoals die geadverteerd is of de rente die in je contract staat.

De rente van je welkomrekening staat in het contract dat je bij aanvang hebt gekregen.
Mocht je die zijn kwijtgeraakt ga dan naar "documentatie", "geldige contracten" en haal daar het documentje op. Dat kan zowel in de webversie als de app.

Op dit moment is de rente op de Open Spaarrekening 2.75% en per 17 februari 2025 gaat die naar 2.50%.

[ Voor 5% gewijzigd door Coffeeroam op 28-01-2025 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capricia
Coffeeroam schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:57:
[...]

Je kunt het afschrift downloaden ná een rentebeschrijving, daar staat dan op welke rente je gehad hebt.
Inderdaad, je kunt niet direct in de app zien wat je lopende rente is.

De ervaring is wel, dat je gewoon de rente krijgt zoals die geadverteerd is of de rente die in je contract staat.

De rente van je welkomrekening staat in het contract dat je bij aanvang hebt gekregen.
Mocht je die zijn kwijtgeraakt ga dan naar "documentatie", "geldige contracten" en haal daar het documentje op. Dat kan zowel in de webversie als de app.
Thanks voor je antwoord. Dat is me bekend. De Welkomsrente is inmiddels afgelopen bij mij.
Gaat dus om de nieuwe rente.

Maar ik wacht wel een maandje op de nieuwe afschrift. Dit is toch wel minder hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
Il 2 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:34:
Ik heb vrijdagochtend wat overgemaakt vanaf mijn OB, het stond er pas maandagmiddag op bij mijn NL bank... Dat zijn we in NL toch niet gewend, zelfs in het weekend gaat alles gewoon door.
Daarom wacht ik altijd tot maandag met overboeken naar Openbank. Als je het dan vroeg doet (bv. om 8 uur) dan komt het dezelfde dag aan daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
Capricia schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:00:
[...]

Thanks voor je antwoord. Dat is me bekend. De Welkomsrente is inmiddels afgelopen bij mij.
Gaat dus om de nieuwe rente.

Maar ik wacht wel een maandje op de nieuwe afschrift. Dit is toch wel minder hoor.
Na de welkomperiode wordt contract omgezet in de open spaarrekening. Het actuele rentepercentage daarvan staat geadverteerd op https://www.openbank.nl/gratis-spaarrekening
Je hoeft dus geen maandje te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:14
Il 2 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:34:
Ik had dat met Bunq naar ING ook (met bedragen boven de €15k) dus voor een buitenlandse overboeking vind ik dat niet zo spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
Coffeeroam schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Daarom wacht ik altijd tot maandag met overboeken naar Openbank. Als je het dan vroeg doet (bv. om 8 uur) dan komt het dezelfde dag aan daar.
@Il 2 gaf aan vanaf Openbank naar de Nederlandse rekening te overboeken. En dat is altijd +1 werkdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
balken07 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:13:
[...]

@Il 2 gaf aan vanaf Openbank naar de Nederlandse rekening te overboeken. En dat is altijd +1 werkdag.
O ja, dat klopt ook. Ik had het verkeerdom gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 18:20

BPP

Zijn er nog users die laatste tijd problemen hadden of hebben met inloggen/overboeken? Ik las een paar weken terug dacht ik dat sommigen niet konden inloggen omdat ze geen sms of iets kregen. Of dat er opeens werd gevraagd om een nieuw paspoort(?). Ik heb namelijk sinds 2 weken een account en wil mijn spaargeld daar op zetten. Maar omdat ik bezig ben met een huizenjacht wil ik er ook snel bij kunnen als dat nodig is. De extra 'stress' van geld waar ik niet bij kan zit ik dan niet op te wachten. :P

[ Voor 7% gewijzigd door BPP op 30-01-2025 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@BPP Je geeft eigenlijk zelf al het antwoord. Dit is een onbetrouwbare bank die zomaar toegang tot de bank- of spaarrekening kan blokkeren. Als je nagaat hoe lang het duurt voordat ze iets dat scheef zit weer recht zetten met langdurige procedures waarmee ze zich in een hoekje schilderen, is het een duidelijke zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:03
@BPP ik heb @mrmrmr ‘s beschreven ervaring bij de ABN. In mijn directe omgeving hetzelfde gezien bij ING.

Ik denk dat het verstandigste spreiden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
BPP schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:04:
Zijn er nog users die laatste tijd problemen hadden of hebben met inloggen/overboeken? Ik las een paar weken terug dacht ik dat sommigen niet konden inloggen omdat ze geen sms of iets kregen. Of dat er opeens werd gevraagd om een nieuw paspoort(?). Ik heb namelijk sinds 2 weken een account en wil mijn spaargeld daar op zetten. Maar omdat ik bezig ben met een huizenjacht wil ik er ook snel bij kunnen als dat nodig is. De extra 'stress' van geld waar ik niet bij kan zit ik dan niet op te wachten. :P
De problemen met sms ziet op mensen met Odido. Een nieuw paspoort verlangen ze van je als je ook daadwerkelijk een nieuw paspoort hebt. Dus die kun je zien aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
mrmrmr schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:27:
@BPP Je geeft eigenlijk zelf al het antwoord. Dit is een onbetrouwbare bank die zomaar toegang tot de bank- of spaarrekening kan blokkeren. Als je nagaat hoe lang het duurt voordat ze iets dat scheef zit weer recht zetten met langdurige procedures waarmee ze zich in een hoekje schilderen, is het een duidelijke zaak.
Jouw mening. Voor mij zijn ze helemaal niet onbetrouwbaar. Iedere bank kan overigens je toegang blokkeren, want ze hebben zich allemaal aan de wet te houden. Het is mij nog niet overkomen met Openbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
  • Laatst online: 17-09 18:20

BPP

balken07 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:03:
[...]

De problemen met sms ziet op mensen met Odido. Een nieuw paspoort verlangen ze van je als je ook daadwerkelijk een nieuw paspoort hebt. Dus die kun je zien aankomen.
Ik zei het verkeerd. De problemen met dat paspoort ging meer over dat het uploaden niet lukte of iets.

Ik heb overigens Odido. Weet men of dit nog veel speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSander562
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-08 16:52
BPP schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:18:
[...]

Ik zei het verkeerd. De problemen met dat paspoort ging meer over dat het uploaden niet lukte of iets.

Ik heb overigens Odido. Weet men of dit nog veel speelt?
Ik heb zelf IPhone en Odido en nooit last gehad van SMS issues of notificatie issues zelf.

Inloggen vereist soms wel een captcha wat vreemd is maar nooit echt problemen mee gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 16:59
BPP schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:04:
In zo'n situatie zou ik als ik jou was altijd het geld op een Nederlandse rekening houden. Zoals vaker besproken is OpenBank voor erbij, niet als primaire bank. Dit geldt in ieder geval voor mij.
Daarvoor mist het net teveel functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid, bijv: Ideal, IP etc.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 16:31
Ik heb ook recent een huis gekocht. En heb wel eerder het geld naar ING gehaald voor de zekerheid, omdat die dagen ervoor wat problemen zouden zijn volgens andere tweakers. Met de odido problemen uiteindelijk binnen 4 uur een oplossing gehad van openbank. Hoewel niemand zit te wachten op problemen, heb je bij het kopen van het huis wel extra stress. Maak afwegingen en spreid over 2 a 3 banken :). Zelf heb ik uiteindelijk besloten 1,5 week minder rente te krijgen maar het geld op tijd bij mijn huis bank te hebben. Ook de notaris heb ik 3 dagen eerder overgemaakt. Je wilt die stress niet voor een paar euro :) athans ik niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 15:21
Ik gebruik Openbank gewoon als solide, 'ouderwetse' bankrekeningen met de basisvoorzieningen zoals we die in NL ooit gewend waren, maar dan gratis. En Revolut als moderne tussen-/transportrekening met NL-IBAN voor Instant Payments, online iDEAL transacties en iDEAL betaalverzoeken (inkomend en m.b.v. Tikkie inmiddels ook uitgaand). Dit werkt prima.

Ik heb eerder mijn rekeningen bij ING, ABN en Rabo al opgezegd om bij knab, met gratis AMEX Green card, en zelfs 5 betaal- & 5 spaarrekeningen in totaal goedkoper uit te zijn en toch nog NL IBANs te houden. Maar ook knab heb ik inmiddels opgezegd. Ik mis volgens mij alleen nog iDIN support, maar dat had ik bij knab toch ook al niet meer

Als perpetual traveler zag ik inmiddels wel kans om een gratis Schwab One International Brokerage rekening te openen met gratis Schwab One VISA debit card, waarmee ik wereldwijd kan betalen en bij ATM's contanten opnemen zonder wisselkoersopslag. Net als Openbank, met als 'early adopter' Travel+ op alle MasterCards, restitueert Schwab door lokale ATM operators berekende kosten volledig; en in tegenstelling tot Openbank, niet maar 5 keer/maand, maar onbeperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:02
Ik heb last van een irritante bug. Het aantal meldingen staat op 24 op zowel de website als in de app. Hoe krijg ik dit weg? Ik heb alle meldingen al 'bekeken'. Iemand hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
*knip* reviews over andere banken horen hier niet thuis

[ Voor 99% gewijzigd door Zr40 op 04-02-2025 09:18 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mistraller
|:(
ER WACHT EEN BERICHT OP JE!

We sturen je deze e-mail omdat we belangrijke informatie voor je hebben. Bekijk het bericht alsjeblieft door in te loggen op je account en naar Je profiel > Documentatie > Fiscale Informatie te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcpbCxaoJvbi_FNN-ZoPmlH4yeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1sSaM07CCuoFXU4juGDWlBY0.png?f=fotoalbum_large
En het "filter" staat op 'alle'.

Manman wat een flutbank is het toch.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remigius
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05:52
Had ik ook. Document staat niet in de app, alleen op de website leesbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mistraller schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:05:

We sturen je deze e-mail omdat we belangrijke informatie voor je hebben. Bekijk het bericht alsjeblieft door in te loggen op je account en naar Je profiel > Documentatie > Fiscale Informatie te gaan.

[Afbeelding]

Die mail ook net gehad, en ook bij mij "information de nada" :P Maar boeie, we kunnen pas vanaf 1 maart aangifte doen. En een flutbank vind ik het ook weer niet, want ik ga niet van bank switchen omdat er een document niet online waarvan de mail zegt dat het er wel staat :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
zie DM

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 15-02-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
Werd er bij jullie ook gevraagd de paspoort informatie (fotos) opnieuw te uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Remigius schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:46:
zowel niet in app als op website. Is bekend bij openbank, over 2 dagen nogmaals kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert_x
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Bij mij stond het document niet onder profiel > Documentatie > Fiscale Informatie, maar wel onder profiel > Documentatie > Alle groepen (op de website).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
GioStyle schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:24:
Ik heb last van een irritante bug. Het aantal meldingen staat op 24 op zowel de website als in de app. Hoe krijg ik dit weg? Ik heb alle meldingen al 'bekeken'. Iemand hier ook last van?
Is geen bug, maar een ongelukkige design keuze. Zodra je de app in komt rechtsboven op het belletje klikken. Eenmaal in het nieuwe scherm weer terug naar de vorige. Dan de pagina refreshen, en dan zijn je app badge meldingen weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Remigius schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:46:
Zoals je ziet IS de screenshot van de website. ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
RaZ schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:55:
[...]

Die mail ook net gehad, en ook bij mij "information de nada" :P Maar boeie, we kunnen pas vanaf 1 maart aangifte doen. En een flutbank vind ik het ook weer niet, want ik ga niet van bank switchen omdat er een document niet online waarvan de mail zegt dat het er wel staat :P
Snap ik, maar dat het communiceren richting klanten ernstig tekort schiet is wel een rode draad bij openbank. Ik ben echt al zo vaak tegen dergelijke dingetjes aangelopen.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mistraller schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:03:
[...]

Snap ik, maar dat het communiceren richting klanten ernstig tekort schiet is wel een rode draad bij openbank. Ik ben echt al zo vaak tegen dergelijke dingetjes aangelopen.
Ik natuurlijk ook, dat hele idiote saldo vs beschikbaar saldo stond ik ook zonder boodschappen buiten. Dat gebeurt mij dus nooit meer :P

En zolang het bij "dingetjes" blijft, en niet zoiets als: "Wij blokkeren je rekeningen, want [..] " vind ik het allemaal wel meevallen. En ja, je hebt gelijk dat het allemaal wel beter zou kunnen. Ik trek alleen niet de zelfde conclusie ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-09 21:26

[Afbeelding]

Bij mij staat hij er ook niet, ook niet onder 'Alle groepen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

[Afbeelding]

Inderdaad in koeienletters ER WACHT EEN BERICHT OP JE 8)7

Ik dacht eerst dat het spam was, of phising, en daarna misschien dat er iets met mijn account was (geblokkeerd, whatever). Echt, Openbank mag echt wat aan de communicatie doen want een 1e jaars student communicatie kan bedenken dat dit niet handig (en klantvriendelijk) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
balken07 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:38:
[...]

Is geen bug, maar een ongelukkige design keuze. Zodra je de app in komt rechtsboven op het belletje klikken. Eenmaal in het nieuwe scherm weer terug naar de vorige. Dan de pagina refreshen, en dan zijn je app badge meldingen weer weg.
Bij mij blijft de rode bullit op het iOS app-icoon op 3 notificaties staan. In de app is niets te zien aan ongelezen berichten. Heb je hier ook een fix voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:10
RaZ schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:55:
[...]

Het document dat er per 31-Jan staat is helemaal niet je jaaropgaaf.

Ht gaat om de KENNISGEVING CRS_FATCA-VERKLARING - een overzicht van wat er over jou als klant is doorgegeven aan de spaanse overheid en dat je zelf verantwoordelijk bent die gegevens te controleren en eventueel aan te laten passen.

Het gaat wel over fiscaliteit, maar is niet waar de meeste NL-ers op hopen ...
Vorig jaar kwam de jaaropgaaf pas eind maart beschikbar (26 vs 29, voor rekeningen en beleggingen apart)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
GroteVoet459 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:59:
[...]

Het document dat er per 31-Jan staat is helemaal niet je jaaropgaaf.

Ht gaat om de KENNISGEVING CRS_FATCA-VERKLARING - een overzicht van wat er over jou als klant is doorgegeven aan de spaanse overheid en dat je zelf verantwoordelijk bent die gegevens te controleren en eventueel aan te laten passen.

Het gaat wel over fiscaliteit, maar is niet waar de meeste NL-ers op hopen ...
Vorig jaar kwam de jaaropgaaf pas eind maart beschikbar (26 vs 29, voor rekeningen en beleggingen apart)
Precies weer zo'n dingetje waar je je klanten best wat beter aan de hand mag meenemen. Je opent een bank in Nederland. Openbank, zorg dan dat je communicatie, beleid, vormgeving en taalgebruik past bij Nederland. Alles staat werkelijk stijf van bankjargon en moeilijk taalgebruik, en ik ben daar persoonlijk goed in thuis, maar het is algemeen bekend dat veel Nederlanders moeite hebben met begrijpend lezen.
In de jaren dat ik openbank nu heb is daar werkelijk niets in verbeterd. Is overigens al veel vaker in dit topic besproken ook.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:02
Mijn Welkom spaarrekening is geopend per 30-9-2024 met 3.65%.

Betekent dit dat ik tot 30-3-2025 de 3.65% krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
Pistachenootje schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 06:52:
Mijn Welkom spaarrekening is geopend per 30-9-2024 met 3.65%.

Betekent dit dat ik tot 30-3-2025 de 3.65% krijg?
Ja. Ik denk wel dat het tot of zelfs tot en met 31-3 2025 blijft gelden. Dat had ik ook, omdat de einddatum op een zondag viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Klopt het dat je geen pushmeldingen ergens kan instellen voor inkomende betalingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Nu online
xabre16v schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:41:
Klopt het dat je geen pushmeldingen ergens kan instellen voor inkomende betalingen?
Ik krijg van alle mutaties op de rekening pushmeldingen, dus ook inkomende betalingen, maar kan me niet herinneren dat ik dat ooit ingesteld heb. Je zou kunnen proberen onder "account", communicatie-instellingen, toestemmingen wijzigen en daar de sms/push aanzetten. Misschien werkt het, maar misschien krijg je dan wel meer pushmeldingen dan je zou willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Probeerde net even contactloos te betalen met m'n telefoon en met ipv Google Pay dus Openbank Pay.. maar dat lukt niet.. "pas geweigerd". Weet iemand of dit überhaupt aan de praat te krijgen is of werkt enkel Google Pay voor contactloos via de telefoon?

Edit: onder de sectie betaalpassen zie ik nog de optie om Mobiel Betalen in te stellen, dit gedaan. Morgen nog maar eens proberen.

[ Voor 20% gewijzigd door xabre16v op 07-02-2025 18:36 ]

Pagina: 1 ... 86 ... 90 Laatste