Ik probeer de belastingaangifte in te vullen maar het is voor mij één grote bende.
Op 1 januari 2024 had ik bij Openbank:
- 1 betaalrekening
- 2 spaarrekeningen
- 1 beleggingsrekening d.m.v de Robo Advisor
Probleem 1: Al deze rekeningen staan bij de Belastingaangifte ingevuld als zijnde Beleggingsrekeningen, wat dus grotendeels niet klopt, en nu snap ik niet wat ik hiermee aan moet.
In de belastingaangifte zelf kan ik geen extra betaal/spaarrekeningen kan toevoegen, het vinkje wat er staat is locked en dus kan ik geen wijzigingen aanbrengen daarin.
Moet ik dan maar de betaal/spaarrekeningen onder beleggingsrekeningen laten staan zodat ze in elk geval in de aangifte staan? Moet ik dan maar het saldo op 1 januari 2024 invullen als de waarde, ook al is het geen belegging?
Probleem 2: Om de één of andere redenen zijn er naast bovenstaande rekeningen echter nóg véél meer Openbank-rekeningnummers automatisch ingevuld als zijnde beleggingsrekeningen. Mijn enige logische verklaring zou zijn dat een deel hiervan aangemaakte en later weer opgeheven Welkom Spaarrekeningen zouden zijn geweest. Door de bekende 'beltruc' kon je een nieuwe Welkom Spaarrekening krijgen als de rente weer verhoogd was, Openbank opende dan een nieuwe Welkom Spaarrekening voor je, zette het saldo van je 'oude' spaarrekening met lagere rente over op de nieuwe, en vervolgens hief Openbank de oude spaarrekening op. De eerste keer ging dit half mis waardoor ik ineens 2 spaarrekeningen had, en sindsdien werden beide spaarrekeningen steeds omgezet naar nieuwe Welkom Spaarrekeningen met hogere rente elke keer als ik belde. Ik denk dat ik in totaal 3 of 4 keer d.m.v. de 'beltruc' een nieuwe rekening heb gekregen.
Echter staan er dus in totaal... 28(!) zogenaamde beleggingsrekeningen vooraf ingevuld in mijn belastingaangifte. Zoveel dat ik het gewoon totaal niet meer kan plaatsen, want in mijn ogen heb ik dus maar 4 actieve rekeningen en is slechts 1 een beleggingsrekening, en dus niet 28
Ik wacht maar even de jaaropgave van Openbank af want in die van vorig jaar staan ook maar 4 rekeningen genoemd, maar ik betwijfel of ik met die jaaropgave op zak er dan wél uit ga komen
Hebben andere mensen die hun Welkom Spaarrekening wel eens vernieuwd hebben ook zoveel rekeningnummers in hun aangifte staan? En/of staat jouw Openbank betaalrekening ook als beleggingsrekening aangemerkt en zo ja, hoe heb jij dit opgelost? Ik ben echt compleet clueless op het moment.