DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Ik heb net Welkom Spaarrekening geopend, zit ook bij Rabo en wou eerste transactie maken van Rabo naar Openbank. En dan lees ik dit. Ik zit niet echt op de blokkade te wachten van mijn Rabo rekening. Wat ik vreemd vind is dat ze ook voor E 3000 (relatief klein bedrag) rekening gaan blokkeren.Daniel221 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:52:
Laatste bericht om niet teveel off-topic te gaan hierover.
Inmiddels weer noodnummer van Rabobank gebeld en de rekening is gedeblokkeerd. Blijkbaar is deze afdeling in het weekend dus open, alleen niet meer na 9 uur ‘s avonds. Opgelost in ieder geval.
Ik heb ook Rabobank en nog nooit last gehad met transacties (tot 10k).Harbo schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:59:
[...]
Ik heb net Welkom Spaarrekening geopend, zit ook bij Rabo en wou eerste transactie maken van Rabo naar Openbank. En dan lees ik dit. Ik zit niet echt op de blokkade te wachten van mijn Rabo rekening. Wat ik vreemd vind is dat ze ook voor E 3000 (relatief klein bedrag) rekening gaan blokkeren.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Nee, daar gaat het toch ook over?Harbo schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:49:
Ook niet naar Openbank Spraar / Betaalrekening?
Van en naar Openbank zonder problemen.
Een betaling (auto) van 30.000 via telefoon gedaan, na zelf ontvanger in adresboek te zetten. Binnen 3min geregeld.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Ik eigenlijk ook niet op de eerste euro na die was teruggeboekt, maar vervolgens ook weer uitgevoerd(ik weet niet meer automatisch of dat ik de opdracht nogmaals opgegeven heb).Maarten69 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:33:
[...]
Ik heb ook Rabobank en nog nooit last gehad met transacties (tot 10k).
(daarna nooit last gehad hoogste 50k(maximum bij Rabo).
Overigens ook niet naar andere buitenlandse banken. Wel een keer een email gehad waar ik over periode van rond 1,5 jaar overboekingen naar buitenlandse rekeningen moest verklaren. Meestal dus "jullie geven te weinig rente", op boekingen naar Polen na"onderhoud en bezoek dochter".
Maar ik kan me geen blokkade herinneren.
[ Voor 3% gewijzigd door sipjohn op 22-10-2024 22:31 ]
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Dat is een OB dingetje lijkt het. Hoe ik het zie/vermoed mislukt de Instant Payment, wordt de euro teruggeboekt, en starten ze meteen een traditionele SEPA transactie. Alsof OBs systemen minuten nodig hebben om de IBAN te herkennen (overal) en jij binnen die tijd die euro overmaakt en OBs systemen nog denken dat de IBAN niet bestaat. Vervolgens maakt de verzendende bank een traditionele SEPA transactie aan met uren uitvoer tijd en intussen herkennen alle OB systemen de IBAN wel.sipjohn schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:29:
[...]
Ik eigenlijk ook niet op de eerste euro na die was teruggeboekt, maar vervolgens ook weer uitgevoerd(ik weet niet meer automatisch of dat ik de opdracht nogmaals opgegeven heb).
(Heb mijn tel van de week wel gereset, maar waar kan ik eea weer instellen?)
heb je een andere provider?-Muncky- schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 07:50:
Als ik een overboeking wil doen van Openbank naar ABN krijg ik opeens geen SMS meer met de verificatiecode. Iemand enig idee?
Ik krijg zelf de code altijd als push notificatie via de mobiele app. Dat moet wel ingesteld worden volgens mij, maar misschien komt hij daar nu binnen in plaats van de SMS.-Muncky- schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 07:50:
Als ik een overboeking wil doen van Openbank naar ABN krijg ik opeens geen SMS meer met de verificatiecode. Iemand enig idee?
Aanmelden
Ik heb mij aangemeld voor de Welkom rekening tegen 3,65% rente voor 6 maanden. Aan het begin moet je wat vragen beantwoorden en je ID/paspoort uploaden maar volgens mij is dit vrij standaard bankprocedure. Na dat doorlopen te hebben kun je kiezen om je identiteit te bevestigen via bankoverschrijving of een videogesprek met een medewerker (?). Ik had gekozen voor de bankoverschrijving, hier moet je 1 cent overmaken naar je nieuwe openbank rekening. Dus ik dat meteen gedaan, alleen Rabobank vond het blijkbaar niet zo leuk dat ik een nihil bedrag overmaakte naar een buitenlandse rekening. Die 1 cent werd dus meteen weer teruggestort, maar een minuut later kwam de overboeking er toch doorheen.
Na twee dagen niks gehoord te hebben van Openbank, krijg ik een mailtje van hen dat ik mijn identiteit nog niet bevestigd had door middel van de overschrijving. Dus ik nog maar eens geprobeerd, maar dit keer 1 euro overgemaakt naar mijn nieuwe rekening. Na weer twee dagen niks gehoord te hebben, toch maar proberen in te loggen en dat lukte. Betaalrekening en welkomrekening stonden er al in. Enkele minuten later krijg ik een sms van Openbank dat mijn rekeningen geactiveerd zijn en mijn identiteit bevestigd (beetje achter de feiten aanlopen Openbank, maar oke).
Overmaken/storten
Eerst heb ik wat kleine bedragen geprobeerd te storten naar mijn Openbank rekening. Betaalrekening NL -> betaalrekening OB, Betaalrekening NL -> spaarekening OB en andersom gaat allemaal prima. Alleen Spaarrekening NL -> betaal/spaar OB gaat niet, rabo wil eerst dat je je spaar naar je betaalrekening overboekt. Overboekingen naar Openbank schijnen maar 5-10 minuten te duren, volgens de User Interface tenminste, maar de sms met dat er daadwerkelijk is overgeboekt komt enkele uren later pas. Dus ik denk dat het dan pas echt verwerkt is. Van Openbank terug naar rabo duurde doorgaans een dag.
Uiteraard heb ik dit ook geprobeerd met grotere bedragen. XXX bedrag ging nog prima, maar een XXXX bedrag ging Rabobank een brug te ver en werd mijn rekening geblokkeerd. In de rabo app kreeg ik een bericht dat ze een onderzoek waren gestart en nog niet wisten hoe lang dit ging duren. Ik heb verder geen actie ondernomen, maar na een half uur kreeg ik bericht dat het onderzoek was afgerond en ik weer geld kon storten richting Openbank. Wellicht was bovenstaande te verwachten gezien de eerdere berichten in het topic, Openbank en Rabo schijnen niet de grootste vrienden met elkaar te zijn. Verder heb ik geen problemen meer ondervonden met grote bedragen over te maken naar Openbank.
Tot zover even wat ik heb ondervonden, rentestorting en andere dingen heb ik nog geen ervaring mee maar wanneer dat zo is maak ik wel weer een nieuwe post.
Interessant, dank voor de ervaringen. Soortgelijke ervaringen gehad met activeren via overschrijving. Je €0.01 wordt niet teruggestort omdat Rabo het niet leuk vindt, maar wordt door Openbank teruggestort omdat die het "niet leuk" vinden. Er kunnen twee redenen zijn:Noom schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:14:
Mijn ervaring met Openbank tot dusver (eerste keer buiten nederland sparen):
Aanmelden
Ik heb mij aangemeld voor de Welkom rekening tegen 3,65% rente voor 6 maanden. Aan het begin moet je wat vragen beantwoorden en je ID/paspoort uploaden maar volgens mij is dit vrij standaard bankprocedure. Na dat doorlopen te hebben kun je kiezen om je identiteit te bevestigen via bankoverschrijving of een videogesprek met een medewerker (?). Ik had gekozen voor de bankoverschrijving, hier moet je 1 cent overmaken naar je nieuwe openbank rekening. Dus ik dat meteen gedaan, alleen Rabobank vond het blijkbaar niet zo leuk dat ik een nihil bedrag overmaakte naar een buitenlandse rekening. Die 1 cent werd dus meteen weer teruggestort, maar een minuut later kwam de overboeking er toch doorheen.
Na twee dagen niks gehoord te hebben van Openbank, krijg ik een mailtje van hen dat ik mijn identiteit nog niet bevestigd had door middel van de overschrijving. Dus ik nog maar eens geprobeerd, maar dit keer 1 euro overgemaakt naar mijn nieuwe rekening. Na weer twee dagen niks gehoord te hebben, toch maar proberen in te loggen en dat lukte. Betaalrekening en welkomrekening stonden er al in. Enkele minuten later krijg ik een sms van Openbank dat mijn rekeningen geactiveerd zijn en mijn identiteit bevestigd (beetje achter de feiten aanlopen Openbank, maar oke).
Overmaken/storten
Eerst heb ik wat kleine bedragen geprobeerd te storten naar mijn Openbank rekening. Betaalrekening NL -> betaalrekening OB, Betaalrekening NL -> spaarekening OB en andersom gaat allemaal prima. Alleen Spaarrekening NL -> betaal/spaar OB gaat niet, rabo wil eerst dat je je spaar naar je betaalrekening overboekt. Overboekingen naar Openbank schijnen maar 5-10 minuten te duren, volgens de User Interface tenminste, maar de sms met dat er daadwerkelijk is overgeboekt komt enkele uren later pas. Dus ik denk dat het dan pas echt verwerkt is. Van Openbank terug naar rabo duurde doorgaans een dag.
Uiteraard heb ik dit ook geprobeerd met grotere bedragen. XXX bedrag ging nog prima, maar een XXXX bedrag ging Rabobank een brug te ver en werd mijn rekening geblokkeerd. In de rabo app kreeg ik een bericht dat ze een onderzoek waren gestart en nog niet wisten hoe lang dit ging duren. Ik heb verder geen actie ondernomen, maar na een half uur kreeg ik bericht dat het onderzoek was afgerond en ik weer geld kon storten richting Openbank. Wellicht was bovenstaande te verwachten gezien de eerdere berichten in het topic, Openbank en Rabo schijnen niet de grootste vrienden met elkaar te zijn. Verder heb ik geen problemen meer ondervonden met grote bedragen over te maken naar Openbank.
Tot zover even wat ik heb ondervonden, rentestorting en andere dingen heb ik nog geen ervaring mee maar wanneer dat zo is maak ik wel weer een nieuwe post.
1. Af en toe wordt er een overboeking naar Openbank geweigerd in de aanmeldingsfase omdat Openbank geen instant payment biedt.
2. De tenaamstelling bij Openbank is mogelijk net even anders dan bij je Raborekening. Bijvoorbeeld voornaam voluit in plaats van voorletters.
Een belletje naar de Nederlandse klantenservice zorgt dat dit proces alsnog doorloopt.
Bij buitenlandse rekeningen wordt toch niets gecontroleerd? In elk geval niet door de Rabobank.Coffeeroam schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:20:
[...]
2. De tenaamstelling bij Openbank is mogelijk net even anders dan bij je Raborekening. Bijvoorbeeld voornaam voluit in plaats van voorletters.
Ik vermoed dat jij het over de iban check hebt? Die werkt veelal niet (nooit?) naar het buitenland idd.disheaver schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:22:
[...]
Bij buitenlandse rekeningen wordt toch niets gecontroleerd? In elk geval niet door de Rabobank.
Hierboven gaat het over de anti witwaswet. Daar is het algoritme niet van bekend maar kan er bv naar de verzender en ontvanger naam combinatie gekeken worden. Hierboven wordt er op gedoelt dat door het anders weergeven van dezelfde naam de risico score omhoog gaat en mogelijk daardoor de rek geblokkeerd wordt.
Mij lijkt eerder dat de Rabo of openbank op een grijs lijstje heeft staan of overmaken naar het buitenland. Maar goed. We kunnen alleen gissen. Ze gaan nooit uitleggen waardoor het komt omdat er dan makkelijker de check omzeild kan worden, denken ze. Security through obscurity noemen ze dat.
Openbank controleert of de tenaamstelling van de rekening waar je je mee identificeert gelijk is aan de tenaamstelling van je betaalrekening bij Openbank. Als er ook maar één letter verschillend is dan is er een blokkade in het activeren. Dat kan wel telefonisch opgelost worden.disheaver schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:22:
[...]
Bij buitenlandse rekeningen wordt toch niets gecontroleerd? In elk geval niet door de Rabobank.
je interpretatie van het veslag van @Noom is fout. De RABO deed hier moeilijk doordat daar de 0.01E niet goed ging. Eerder in deze thread werd een mogelijke verklaring gegeven dat Openbank de iban van de nieuwe rekening moglijk nog niet "in alle systemen doorgevoerd heeft" op het moment van overboeken omdat het zo snel na het doorlopen van het aanmelden overgemaakt wordt dmv IP. De sepa overboeking, die meer tijd nodig heeft, doet het namelijk wel. BIj deze sepa is de naam, of het verschil in naam, nog steeds hetzelfde. Die sepa wordt overigens wel automatisch door de RABO geinitieerd na het falen van de IP, volgens dat bericht.Coffeeroam schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:35:
[...]
Openbank controleert of de tenaamstelling van de rekening waar je je mee identificeert gelijk is aan de tenaamstelling van je betaalrekening bij Openbank. Als er ook maar één letter verschillend is dan is er een blokkade in het activeren. Dat kan wel telefonisch opgelost worden.
De uitleg klinkt niet logisch imho omdat er bij andere banken geen berichten van problemen zijn + de sepa werkt later wel.
Even afkloppen: geen enkel van al dit geneuzel bij onze vrienden van de abn + openbank ervaren.
[ Voor 6% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 27-10-2024 09:50 ]
Oh dan had ik de belevenissen verkeerd begrepen. Dan was het de IP die te snel was voor de Openbank, en de Rabo vond dat op zich weer verdacht? Dus deels een probleem van Openbank en deels van Rabo.sjorsjuhmaniac schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:48:
[...]
je interpretatie van het veslag van @Noom is fout. De RABO deed hier moeilijk doordat daar de 0.01E niet goed ging. Eerder in deze thread werd een mogelijke verklaring gegeven dat Openbank de iban van de nieuwe rekening moglijk nog niet "in alle systemen doorgevoerd heeft" op het moment van overboeken omdat het zo snel na het doorlopen van het aanmelden overgemaakt wordt dmv IP. De sepa overboeking, die meer tijd nodig heeft, doet het namelijk wel. BIj deze sepa is de naam, of het verschil in naam, nog steeds hetzelfde. Die sepa wordt overigens wel automatisch door de RABO geinitieerd na het falen van de IP, volgens dat bericht.
De uitleg klinkt niet logisch imho omdat er bij andere banken geen berichten van problemen zijn + de sepa werkt later wel.
Even afkloppen: geen enkel van al dit geneuzel bij onze vrienden van de abn + openbank ervaren.
Wat is dat toch met die Rabobank de laatste tijd? Waarom zijn ze zo panisch geworden. Ben ook blij dat ik daar niet zit.
Exact. Echter zien we nu alleen berichten van de rabo dus ik zou het 'deels' op dit moment weglaten, lijkt echte een rabo dingetje. Ik heb overigens maar 2 berichten gezien, N=2.Coffeeroam schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:20:
[...]
Oh dan had ik de belevenissen verkeerd begrepen. Dan was het de IP die te snel was voor de Openbank, en de Rabo vond dat op zich weer verdacht? Dus deels een probleem van Openbank en deels van Rabo.
Je hebt een Welkom Spaarrekening met een rente van 3,65% en dat heb je een paar maanden terug al, dus moet je al een paar keer rente gekregen hebben want ze betalen dat elke maand uit op je (welkom)spaarrekening.ColeJ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:46:
Wanneer betaald Openbank rente uit? Ik heb daar paar maanden terug wat geld neergezet maar zie nog geen rente bijschrijving. Ik heb dat destijds geopend met de 3,65% actierente. Ik zie wel dat mijn rekening een Open betaalrekening is ipv een spaarrekening?
Ik heb de 25ste de rekening geopend, en krijg elke maand staat de rente gewoon bijgeschreven de 26ste, en dat was in mijn geval dus gisteren
Raar dat jij geen spaarrekening ziet, want die moet je hebben. Ik zou ze nu gewoon even bellen, ze zijn er elke dag tot 22:00 telefonisch bereikbaar
Ey!! Macarena \o/
Op een betaalrekening krijg je geen rente. Op de spaarrekening maandelijks op de dag dat je de rekening hebt geopend, bij mij op de 22e van de maand.ColeJ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:46:
Wanneer betaald Openbank rente uit? Ik heb daar paar maanden terug wat geld neergezet maar zie nog geen rente bijschrijving. Ik heb dat destijds geopend met de 3,65% actierente. Ik zie wel dat mijn rekening een Open betaalrekening is ipv een spaarrekening?
Werkt niet veel anders dan bij letterlijk elke andere bank met een betaal + spaarrekening. Bij je Nederlandse grootbank (naar ik aanneem) krijg je ook 0,00% rente over de betaalrekening en zul je het toch echt op de spaarrekening moeten zetten om nog (een beetje) rente te krijgen.ColeJ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:57:
Lekker dan, al die maanden voor Jan met de Pet "gespaard". Godsamme
Al die maanden naar de verkeerde rekening geld overgemaakt??ColeJ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:57:
Lekker dan, al die maanden voor Jan met de Pet "gespaard". Godsamme
Dit is wat ik zie als ik inlog bij Openbank:

[ Voor 21% gewijzigd door RaZ op 27-10-2024 20:01 ]
Ey!! Macarena \o/
Om de beveiliging van je rekening te garanderen, moet je voor het overboeken van grote bedragen naar de klantenservice bellen. Je kunt deze bereiken op +31 70 7007 516.
Wat is dit voor bank joh
Snap ik. Kan ik er nog wel van balen.RobertMe schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:00:
[...]
Werkt niet veel anders dan bij letterlijk elke andere bank met een betaal + spaarrekening. Bij je Nederlandse grootbank (naar ik aanneem) krijg je ook 0,00% rente over de betaalrekening en zul je het toch echt op de spaarrekening moeten zetten om nog (een beetje) rente te krijgen.
Ga naar overboeken, en kies de optie: overboeken tussen rekeningen, en dan kan je van je betaalrekening, geld overmaken naar je spaarrekening, en dan heb je die controle nietColeJ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:07:
Nou, spaarrekening gemaakt. Wil ik er naar toe overmaken (van Openbank betaal), krijg ik dit:
Om de beveiliging van je rekening te garanderen, moet je voor het overboeken van grote bedragen naar de klantenservice bellen. Je kunt deze bereiken op +31 70 7007 516.
Wat is dit voor bank joh
Ey!! Macarena \o/
Ja, maar ooit moet het terug en dan moet ik blijkbaar een klantenservice gaan bellen...RaZ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:12:
[...]
Ga naar overboeken, en kies de optie: overboeken tussen rekeningen, en dan kan je van je betaalrekening, geld overmaken naar je spaarrekening, en dan heb je die controle niet
Ik hoor het je zeggen.RaZ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:13:
[...]
Volgende keer gewoon even rustig lezen en denken voordat je wat doetEn dat niet alleen met geld
Ja, en dat zal je bij elke bank moeten doen als het om grote bedragen gaat. En niet alleen bij Openbank. Als ik een groot bedrag wil overboeken van m'n ING rekening krijg ik ook die melding dat ik de bank moet bellenColeJ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:14:
[...]
Ja, maar ooit moet het terug en dan moet ik blijkbaar een klantenservice gaan bellen...
Ey!! Macarena \o/
Dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt bij de ING (en ook niet bij Knab). En met regelmaat heb ik transacties die hoger zijn dan wat ik nu in Openbank probeerde over te boeken.RaZ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:17:
[...]
Ja, en dat zal je bij elke bank moeten doen als het om grote bedragen gaat. En niet alleen bij Openbank. Als ik een groot bedrag wil overboeken van m'n ING rekening krijg ik ook die melding dat ik de bank moet bellenDat moet van de EU, en ontkom je niet aan
En om welke bedragen hebben we het dan? Praten we dan over een paar 10k of echt over 100k+?RaZ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:17:
[...]
Ja, en dat zal je bij elke bank moeten doen als het om grote bedragen gaat. En niet alleen bij Openbank. Als ik een groot bedrag wil overboeken van m'n ING rekening krijg ik ook die melding dat ik de bank moet bellenDat moet van de EU, en ontkom je niet aan
ColeJ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:18:
[...]
Dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt bij de ING (en ook niet bij Knab). En met regelmaat heb ik transacties die hoger zijn dan wat ik nu in Openbank probeerde over te boeken.
Als je meer dan 50k wil overboeken vanaf je ING-rekening, zal je naar een ING-kantoor moetenGioStyle schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:20:
[...]
En om welke bedragen hebben we het dan? Praten we dan over een paar 10k of echt over 100k+?
https://www.ing.nl/partic...overschrijven-niet-gelukt
[ Voor 18% gewijzigd door RaZ op 27-10-2024 20:21 ]
Ey!! Macarena \o/
Ja, per dag. Je kunt prima in 4 dagen 200k overmaken. Ik probeerde 25k bij Openbank te boeken en daarvoor moest ik dus al bellen...RaZ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:21:
[...]
[...]
Als je meer dan 50k wil overboeken vanaf je ING-rekening, zal je naar een ING-kantoor moeten
https://www.ing.nl/partic...overschrijven-niet-gelukt
Tjah, dan haal je gewoon al je geld er weg, en zoek je een andere bank als Openbank niet bij je past.ColeJ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:22:
[...]
Ja, per dag. Je kunt prima in 4 dagen 200k overmaken. Ik probeerde 25k bij Openbank te boeken en daarvoor moest ik dus al bellen...
Het bevalt mij dikke prima. Prima rente, en een betaalrekening met betaalpas, he-le-maal gratis \o/
[ Voor 7% gewijzigd door RaZ op 27-10-2024 20:34 ]
Ey!! Macarena \o/
Welke overboeking? Van OB naar Nederland of OB betalen naar OB sparen?ColeJ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:22:
[...]
Ja, per dag. Je kunt prima in 4 dagen 200k overmaken. Ik probeerde 25k bij Openbank te boeken en daarvoor moest ik dus al bellen...
Hij heeft geld naar een betaalrekening overgemaakt, en die wil hij nu naar de spaarrekening overmaken. Als je naar "Overboeken" gaat, dan moet de bank ervanuit gaan dat het geld naar derden gaat, en de bank heeft een zorgplicht, en dus limieten.sjorsjuhmaniac schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:49:
[...]
Welke overboeking? Van OB naar Nederland of OB betalen naar OB sparen?
Als je met je eigen geld wil schuiven tussen je eigen rekeningen, is die controle niet nodig. En op de pagina "Overboeken" staat rechts en het rood blauw "Overdracht tussen rekeningen" en dan gaat dat zonder problemen
Ik gebruk de app niet, ik doe dat via de website met m'n laptop, wellicht is het in de app minder duidelijk, i don't know
Ey!! Macarena \o/
Das wel prettiger in dagelijks, actiever gebruik van je OB rekening.
[ Voor 4% gewijzigd door Datisraar op 28-10-2024 14:39 ]
Nou, eindelijk na 2 maanden eindelijk positief nieuws, ik krijg mijn hotel overnachting vergoed.Dacuuu schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:36:
Iemand ervaring met de Travel+ verzekering? Ik heb een klein voorval op vakantie gehad, geen groot probleem als dit niet vergoed wordt door iemand, maar dacht, heb Travel+ bij OB, misschien kunnen hun wat betekenen voor me.
Ik bel OB via het nr op hun website, die persoon gaf me het telefoon nr: 0707006139, dat nr werd opgenomen door een spanjaard, hij vroeg me op een ID ofzo, maar kwam er niet helemaal uit welk ID hij nou bedoelde. Toen gaf die gast weer aan dat ik 913755755 moest bellen, maar ik vroeg of ik niet kon mailen, dat kon. Uiteindelijk kwam ik uit op riimbolsos@zurichasistencia.com , maar die stuurde direct de mail terug, mail adres zal wel niet kloppen dan, google gaf als suggestie reembolsos@zurichasistencia.com Dus heb ik daar mn mail maar naar toegestuurd. Ben benieuwd...
Er zijn wel 30 mails heen en weer gegaan, zelfs soms 2 a 3 mailtjes van mijn kant omdat ik geen reactie meer kreeg.
Ze vroegen ook om een eigenaar bank certificaat, bij Openbank kan je die zo van de website plukken als je ingelogd bent. Maar ik had het hotel niet betaald met openbank. Dus ik moest gaan mailen met de bank waarmee ik betaald had. Uiteindelijk alle zooi opgestuurd, en weer niets van gehoord..
In het proces gaf de dame waarmee ik de hele tijd mailde ook weer opeens een ander mail adres waar ik naar moest mailen, het was een grote clusterfuck.
Gelukkig gaat het bij mij om nog geen €200, maar je zou deze verzekering maar hebben, en echt wat krijgen..
TLDR:
Hotel overnachting moeten boeken omdat mijn vlucht geannuleerd werd.
Hotel NIET betaald met openbank rekening.
2 maanden mailen, bureaucratie, niet terug mailen, boos reageren als ik een korte vraag niet snap. Openbank die je van het kastje naar de muur stuurt, zurich.com die nergens om geeft.
Maar de aanhouder wint
@Wolly @kwon Jullie wilde graag weten hoe dit afliep.
Er werd me aangegeven dat het 2 uur zou duren voordat ik in het systeem kwam te staan en of ik rond 22.00 uur even terug wilde bellen. Ik zou dan een link ontvangen waar ik de aanvraag verder mee kon doorlopen.
Helaas, ook rond 22.00 uur nog geen gegevens van mij bekend. Zojuist weer gebeld en er wordt aangegeven een nieuwe aanvraag te doen. Ik ben benieuwd.....
Edit:
Zo te zien is het nu wel gelukt met de code welkom en kan ik nu inloggen. Momenteel staat er alleen nog een open Betaalrekening en duurt het blijkbaar een dag of 2 voordat de welkom spaarrekening erbij komt te staan.
[ Voor 14% gewijzigd door A3-D op 29-10-2024 11:47 ]
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Volgen een post op deze site wel: https://www.creditcard.nl/aanvragen/openbank-r42Coffeeroam schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:13:
Vraagje: kun je met de Openbank bankpas (debet) betalen aan de Franse tolpoortjes? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ey!! Macarena \o/
Dank je. Ik bedoelde niet de Mastercard van OpenBank maar de debet bankpas.RaZ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:15:
[...]
Volgen een post op deze site wel: https://www.creditcard.nl/aanvragen/openbank-r42
De debit bankpas is een MastercardCoffeeroam schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:12:
[...]
Dank je. Ik bedoelde niet de Mastercard van OpenBank maar de debet bankpas.
Ey!! Macarena \o/
O ja. Dat is dus een debet Mastercard, als die net zo goed wordt geaccepteerd als een Mastercard credit card, dan is dat inderdaad wel op veel plaatsen. We gaan het proberen.
Yup, het geld wat je op je Openbank Betaalrekening zet, kan je met de R42 debit Mastercard uitgeven. Zoals een betaalpas van een Nederlandse betaalrekening ook een debitcard is. Als je geld wil uitgeven wat je niet hebt, zal je een creditcard moeten regelenCoffeeroam schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:42:
[...]
O ja. Dat is dus een debet Mastercard, als die net zo goed wordt geaccepteerd als een Mastercard credit card, dan is dat inderdaad wel op veel plaatsen. We gaan het proberen.
Ey!! Macarena \o/
Nou... Maestro is ook van MasterCard, en V-Pay van Visa (bekend van de Visa creditcard) en die twee zijn toch de twee bekende "pinpassen" in Nederland. En ondanks dat MasterCard juni/juli vorig jaar gestopt is met de uitgifte van Maestro passen (aan banken) zijn er nog steeds Nederlandse banken die ze vrolijk uitgeven.RaZ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:56:
[...]
Yup, het geld wat je op je Openbank Betaalrekening zet, kan je met de R42 debit Mastercard uitgeven. Zoals een betaalpas van een Nederlandse betaalrekening ook een debitcard is. Als je geld wil uitgeven wat je niet hebt, zal je een creditcard moeten regelen
Reden? De acceptatie van de nieuwe Debit MasterCard en Visa Debit passen is nog niet zo goed als de acceptatie van de oude Maestro en V-Pay passen. Intussen is dat wel sterk verbeterd ten opzichte van zomer vorig jaar natuurlijk, maar toch. En internationaal kan de acceptatie dus ook "nog steeds" afwijken waardoor bv een oude Maestro pas wel werkt maar een nieuwe Debit MasterCard niet. Ondanks dat ze beide debit passen zijn van MasterCard.
Theoretisch hoeven de terminals niet geupdate te worden. Met creditcard acceptatie accepteren ze ook de debit cards, alleen dan tegen het veel hogere credit tarief.GioStyle schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:16:
Logisch, de pinterminals in de winkels moeten worden vervangen of geüpdatet om met Mastercard en Visa debetcards overweg te kunnen. Je hebt een soort kip/ei probleem. Dat banken besluiten om alsnog Maestro/Vpay passen uit te delen is vermoed ik meer om oude voorraad op te maken.
En een kip/ei probleem is het natuurlijk ook niet echt. Terminals ondersteunen al jaren zowel de oude als nieuwe passen. Het is niet alsof de terminal pas geupdate kan worden als de passen er zijn en er dus bv lange tijd 2 terminals gebruikt moeten worden voor de oude vs nieuwe passen. En de winkeliers weten vaak van toeten nog blazen, dus doen of geen software updates of in het geval van echt oude terminals vertikken het om deze te vervangen. Waarbij de grootbanken een prima mogelijkheid hebben om de boel te forceren (als een steeds groter deel van die klanten niet meer kan betalen gaan ze echt wel updaten). En de Rabobank, die als eerste grootbank begonnen is met de uitgifte, heeft zelfs een formulier op de website staan waar je kunt aangeven dat je niet kon betalen met ee nieuwe pas. Waarna de bank een brief naar de winkelier stuurt om ze nogmaals direct te wijzen op het belang van het updaten etc.
En ik geloof echt niks ervan dat ABN & ING een voorraad voor (ruim) 1,5 jaar aan passen op de plank hadden liggen. Da's dood geld dat zo lang niks oplevert. Als ze die stapel al hebben hebben ze die bewust voor de deadline ingekocht. Maar kans lijkt mij groter dat MC ze nof steeds uitgeeft (of in ieder geval nog een deel van de tijd, nu wellicht niet meer).
Tuurlijk wel. Ik weet nog goed van de tijd dat ik een rekening heb geopend bij N26 en Revolut en dat ik in verschillende winkels niet mee kon betalen. De Nederlandse winkeliers accepteerden voornamelijk Maestro en V Pay pinpassen. Winkeliers moesten hun betaalterminals updaten of vervangen.RobertMe schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:33:
Theoretisch hoeven de terminals niet geupdate te worden. Met creditcard acceptatie accepteren ze ook de debit cards, alleen dan tegen het veel hogere credit tarief.
Of je nu een onwetende winkelier hebt of een oude betaalterminal: als je in de winkel staat en je kan niet betalen met je Mastercard debitcard of Visa, dan is het dat enorm vervelend. Je verwacht dat het werkt. Als het om wat voor reden dan niet werkt, dan heb je dus een probleem. Of de winkelier loopt achter of jij loopt voor: een kip/ei probleem.En een kip/ei probleem is het natuurlijk ook niet echt. Terminals ondersteunen al jaren zowel de oude als nieuwe passen. Het is niet alsof de terminal pas geupdate kan worden als de passen er zijn en er dus bv lange tijd 2 terminals gebruikt moeten worden voor de oude vs nieuwe passen. En de winkeliers weten vaak van toeten nog blazen, dus doen of geen software updates of in het geval van echt oude terminals vertikken het om deze te vervangen. Waarbij de grootbanken een prima mogelijkheid hebben om de boel te forceren (als een steeds groter deel van die klanten niet meer kan betalen gaan ze echt wel updaten). En de Rabobank, die als eerste grootbank begonnen is met de uitgifte, heeft zelfs een formulier op de website staan waar je kunt aangeven dat je niet kon betalen met ee nieuwe pas. Waarna de bank een brief naar de winkelier stuurt om ze nogmaals direct te wijzen op het belang van het updaten etc.
Mastercard verdient meer met Mastercard betalingen dan met Maestro betalingen. Ik zou werkelijk waar geen reden kunnen bedenken waarom Mastercard nog steeds Maestro kaarten zou uitgeven, terwijl ze hebben aangekondigd dat de uitgifte stopt. Het staat nota bene op hun website:En ik geloof echt niks ervan dat ABN & ING een voorraad voor (ruim) 1,5 jaar aan passen op de plank hadden liggen. Da's dood geld dat zo lang niks oplevert. Als ze die stapel al hebben hebben ze die bewust voor de deadline ingekocht. Maar kans lijkt mij groter dat MC ze nof steeds uitgeeft (of in ieder geval nog een deel van de tijd, nu wellicht niet meer).
Bron: https://www.mastercard.nl...20tot%20hun%20vervaldatum.Na 1 juli 2023 worden Maestro betaalpassen op hun vervaldatum vervangen door de nieuwe Debit Mastercard. Nieuwe Maestro betaalpassen worden níét meer uitgegeven. Bestaande betaalpassen werken nog wél tot hun vervaldatum. Hetzelfde geldt in geval van verlies, diefstal of vernietiging van Maestro betaalpassen.
Ook op de website van ING staat:
Bron: https://www.ing.nl/partic...sa-debit-debit-mastercardWanneer krijg ik een Debit Mastercard of Visa Debit Betaalpas van ING?
We verwachten dat we deze passen in de loop van dit jaar gaan uitgeven. We maken eerst onze huidige voorraad Maestro en V PAY betaalpassen op. Heb je recht op een nieuwe betaalpas, bijvoorbeeld omdat je huidige betaalpas verloopt, dan krijg je je nieuwe Betaalpas automatisch thuis gestuurd. Wij bepalen welke pas je krijgt.
Het is op dit moment nog niet mogelijk om de Debit Mastercard of Visa Debit Betaalpas aan te vragen.
Ik vermoed dat de banken een stapel voorraad hebben ingeslagen om situaties zoals ik beschrijf te voorkomen. Liever een klant die altijd kan betalen, dan een klant die mogelijk in een situatie komt waar ie niet kan betalen.
Maar ik moet zeggen dat tegenwoordig waar ik ook kom mijn Mastercard debitkaarten gewoon worden geaccepteerd.
Nee. Met creditcard acceptatie aan werken de debit kaarten ook. "Creditcard acceptatie" is dus meer een "accepteer alles van MasterCard, onafhankelijk van type". Echter wordt dan mogelijk wel tegen het hoge creditcard tarief afgerekend. Maar dit werkt ook op de oide terminals die vervangen moeten worden.GioStyle schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:26:
[...]
Tuurlijk wel. Ik weet nog goed van de tijd dat ik een rekening heb geopend bij N26 en Revolut en dat ik in verschillende winkels niet mee kon betalen. De Nederlandse winkeliers accepteerden voornamelijk Maestro en V Pay pinpassen. Winkeliers moesten hun betaalterminals updaten of vervangen.
De update is nodig om ervoor te zorgen dat de Debit MasterCard passen hetzelfde verwerkt worden als de Maestro passen.
Nee. MasterCard wilt meer verdienen aan Dedit MasterCard dan aan de Maestro. Echter... heeft de EU geeist dat de verwerking van Debit MasterCard (en Visa Debit kaarten) via hetzelfde tarief gaat dan de oude Maestro en V-Pay kaarten. De betalingen blijven dus net zo duur. Tenzij je als winkelier creditcard betalingen accepteert én de terminal de Debit variant niet herkent. Dan verloopt de betaling wel via het dure creditcard tarief. En dan heb je nog banken als Triodos die hun betaalpassen aan zakelijke klanten hebben uitgegeven met het "vinkje" dat het een "commercial card" is, dat is voor de "premium" creditcards. Die worden dus ook via het creditcard tarief verwerkt. En zij gaan AFAIK intussen alweer alle passen vervangen.Mastercard verdient meer met Mastercard betalingen dan met Maestro betalingen.
To be fair: Meestal gelden dit soort verzekeringen (ik denk aan creditcards) alleen als je met die pas betaalt.Dacuuu schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:25:
[...]
Nou, eindelijk na 2 maanden eindelijk positief nieuws, ik krijg mijn hotel overnachting vergoed.
Er zijn wel 30 mails heen en weer gegaan, zelfs soms 2 a 3 mailtjes van mijn kant omdat ik geen reactie meer kreeg.
Ze vroegen ook om een eigenaar bank certificaat, bij Openbank kan je die zo van de website plukken als je ingelogd bent. Maar ik had het hotel niet betaald met openbank. Dus ik moest gaan mailen met de bank waarmee ik betaald had. Uiteindelijk alle zooi opgestuurd, en weer niets van gehoord..
In het proces gaf de dame waarmee ik de hele tijd mailde ook weer opeens een ander mail adres waar ik naar moest mailen, het was een grote clusterfuck.
Gelukkig gaat het bij mij om nog geen €200, maar je zou deze verzekering maar hebben, en echt wat krijgen..![]()
TLDR:
Hotel overnachting moeten boeken omdat mijn vlucht geannuleerd werd.
Hotel NIET betaald met openbank rekening.
2 maanden mailen, bureaucratie, niet terug mailen, boos reageren als ik een korte vraag niet snap. Openbank die je van het kastje naar de muur stuurt, zurich.com die nergens om geeft.
Maar de aanhouder wintBinnen 10 dagen moet het geld op mijn rekening staan.
@Wolly @kwon Jullie wilde graag weten hoe dit afliep.
Ik vind het dus al heel wat dat de OB travel+ vergoedt terwijl je met een andere bank betaalt. Zal vast zo in de voorwaarden staan, maar dan zijn die voorwaarden dus wel gunstiger dan elders in de mark.
Ik heb de voorwaarde doorgenomen, maar kan nergens duidelijk uithalen dat je met de OB pas moet betalen. Misschien heb ik er overheen gelezen hoor, ik laat me graag corrigeren.geishin schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:44:
[...]
To be fair: Meestal gelden dit soort verzekeringen (ik denk aan creditcards) alleen als je met die pas betaalt.
Ik vind het dus al heel wat dat de OB travel+ vergoedt terwijl je met een andere bank betaalt. Zal vast zo in de voorwaarden staan, maar dan zijn die voorwaarden dus wel gunstiger dan elders in de mark.
Maar de communicatie met OB en met Zürich was echt super slecht. Nogmaals, voor nog geen €200 zat ik er niet zo mee. Maar je zou maar een claim hebben liggen van €15k ofzo, ziekenhuis opname in het buiteland, dan zit je daar zo aan.
Lekker emailen in het Engels, of via de telefoon met een tolk praten, omdat de medewerkers alleen Spaans kunnen.
Nee travel+ is een leuke gimmick, geen verzekering waarop je kan vernieuwen.
Ik probeerde in onze kantine te betalen, maar helaas. Kreeg de melding dat er geen kaart gekoppeld zou zijn.
In de app is er wel een kaart gekoppeld, en die verloopt wel eens. Maar dan kan je heel snel opnieuw koppelen.
Helaas werkte dat nu gewoon niet. Kan de kaart niet aanklikken of veranderen of iets....
Iemand eenzelfde ervaring en wellicht een oplossing gevonden?
Krijg je geen foutmelding?
Iemand gaf onlangs aan dat dat compleet gestopt zou zijn: jack2 in "Mobiel betalen (NFC) zonder Google Pay, welke bank?"
Mijn oplossing: Garmin Pay.
Huh, gisteren werkte het nog in de plaatselijke supermarkt....Albert_x schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:10:
@Falco
Krijg je geen foutmelding?
Iemand gaf onlangs aan dat dat compleet gestopt zou zijn: jack2 in "Mobiel betalen (NFC) zonder Google Pay, welke bank?"
Mijn oplossing: Garmin Pay.
Ik zag de post van @Albert_x maar mijn Spaans is wat roestig.... Garmin Pay kan helaas niet op een telefoon, dan is er effectief dus geen bank meer waar je mobiel kan betalen zonder Google Pay. En gezien de voorwaarden van Google Pay, komt dat er dus niet in
Heb soms nog bij oude terminals dat Openbank/ Apple Pay niet mag/kan. Maar dan werkt Rabo Apple Pay wel.
Beetje gek, beide zijn al de Mastercard debit versie.
Op Android hebben ze naast Google Pay ook een eigen oplossing voor mobiel betalen dat dus via hunzelf verloopt i.p.v. via big tech. En die laatste lijkt? schijnt? dus niet meer te werken. * RobertMe heeft al maanden niet meer betaald via OB Pay dus geen idee of het nog werktGet!em schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:20:
Dinsdag en woensdag prima betaald met Apple Pay, of bedoel je een Android versie van mobiel betalen?
Ik bedoel inderdaad de Android versie van de app, waarbij je kon betalen zonder Google Pay.Get!em schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:20:
Dinsdag en woensdag prima betaald met Apple Pay, of bedoel je een Android versie van mobiel betalen?
Heb soms nog bij oude terminals dat Openbank/ Apple Pay niet mag/kan. Maar dan werkt Rabo Apple Pay wel.
Beetje gek, beide zijn al de Mastercard debit versie.
En het werkt ineens niet meer op terminals waar het voorheen prima ging. Blijkbaar zonder bericht naar de klant gecanceld deze functionaliteit....
Dit is echt al meermaals besproken en al minstens een half jaar bekend. Dat je teleurgesteld bent dat de functionaliteit weg is kan ik nog in komen, maar verbazing? Echt "ineens" is het nl allemaal niet.Falco schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:03:
[...]
Ik bedoel inderdaad de Android versie van de app, waarbij je kon betalen zonder Google Pay.
En het werkt ineens niet meer op terminals waar het voorheen prima ging. Blijkbaar zonder bericht naar de klant gecanceld deze functionaliteit....
OK, dat heb ik hier totaal gemist dan, ik kan me sowieso niet herinneren dat ik hierover geinformeerd ben door OB.geishin schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:37:
[...]
Dit is echt al meermaals besproken en al minstens een half jaar bekend. Dat je teleurgesteld bent dat de functionaliteit weg is kan ik nog in komen, maar verbazing? Echt "ineens" is het nl allemaal niet.
Wel erg jammer, effectief betekent dat voor mij het einde van betalen met mijn mobiel en daarbij het gebruik van OB in z'n geheel...

Informatievoorziening over Google Pay kan zeker beter. Consumentenbond heeft daar iets meer dan een maand geleden ook zijn bevindingen over gedeeldFalco schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:04:
[...]
OK, dat heb ik hier totaal gemist dan, ik kan me sowieso niet herinneren dat ik hierover geinformeerd ben door OB.
Wel erg jammer, effectief betekent dat voor mij het einde van betalen met mijn mobiel en daarbij het gebruik van OB in z'n geheel...
https://www.consumentenbo...-over-aan-techreus-google
Iemand ervaring hoe dit op te lossen?
Het is zojuist wel gelukt mijn kaart als betaalmethode aan een bekende streamingdienst te koppelen.
OpenBank geeft alle passen uit met een BIN die geregistreerd staat onder "OpenBank Spanje". Vervolgens probeer je als Nederlander / inwoner van Nederland / gebruiker van de Nederlandse store deze kaart te gebruiken. En dan vindt Apple dat dat niet mag door de landen mismatch.Yaay schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:32:
Ik probeer mijn Openbank betaalpas (debit card) als betaalmethode in mijn Apple account in te stellen (om daarmee automatische de maandelijkse kosten voor iCloud te voldoen). Echter krijg ik de foutmelding: je betaal methode is ongeldig in in deze store. Voer een nieuwe betaalmethode in.
Iemand ervaring hoe dit op te lossen?
Het is zojuist wel gelukt mijn kaart als betaalmethode aan een bekende streamingdienst te koppelen.
Toen ik AppleTV+ wilde afnemen hetzelfde euvel. Op internet waren IIRC meerdere soortgelijke ervaringen te vinden. Maanden later een Visa Debit kaart ontvangen van mijn Nederlandse grootbank, en zelfs die werkte niet. Daarna een rekening bij Revolut geopend, en dat werkte dan weer wel. Vervolgens nog wat gedoe met AppleTV+ (geen profielen, maar alleen een Family gebeuren?! En dan ook nog eens alleen in te stellen via een Apple apparaat?!) en toen heb ik alweer opgezegd voordat ook maar één euro afgeschreven zou worden.
man man manRobertMe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:01:
[...]
OpenBank geeft alle passen uit met een BIN die geregistreerd staat onder "OpenBank Spanje". Vervolgens probeer je als Nederlander / inwoner van Nederland / gebruiker van de Nederlandse store deze kaart te gebruiken. En dan vindt Apple dat dat niet mag door de landen mismatch.

ik heb eenzelfde soort euvel met pakketjes bestellen en laten leveren wanneer ik in het buitenland ben. Heb bij diverse grote webshops een account met mijn NL tel nr als verificatie. als je dan in bv in de grote-maar-locale-FR-shop wat besteld en op een FR-adres laat afleveren kan je alleen maar een FR tel nummer opgeven

Dat is wat anders dan je pas koppelen aan je App Store accountCoffeeroam schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:15:
Hier geen enkel probleem gehad met het op nemen van de Openbank pas in Apple Pay. In Wallet op de + klikken en toevoegen maar!
"De eerste zes maanden krijg je 3,65% rente over je saldo tot en met € 1.000.000. Voor saldi boven € 1.000.000 is de rente 0,00%. Je ontvangt het rendement elke maand op je Welkom Spaarrekening. Vanaf de zevende maand wordt je Welkom Spaarrekening automatisch een Open Spaarrekening."
Elke maand op de dag van openen. Dus als de rekening op de 20e geopend is krijg je elke maand de 20e de rente.Harbo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:03:
Wanneer worden rente op Welkom spaarrekening bijgeschreven? Dit is wat ik lees maar ik zie nog niets bijgeschreven.
"De eerste zes maanden krijg je 3,65% rente over je saldo tot en met € 1.000.000. Voor saldi boven € 1.000.000 is de rente 0,00%. Je ontvangt het rendement elke maand op je Welkom Spaarrekening. Vanaf de zevende maand wordt je Welkom Spaarrekening automatisch een Open Spaarrekening."
Ah, oke, verkeerd begrepen. Heb niet geprobeerd te koppelen aan de Apple app store. Moet dat misschien een credit card zijn?sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:35:
[...]
Dat is wat anders dan je pas koppelen aan je App Store account
Ik zie dat er €98.20 is afgeschreven. Er staat bij "0.28 commissie".
Ik moet dus nog zeker €7 terugkrijgen van Openbank. Maar een vorige keer dat ik in een niet-EU land geld opnam, was in een Afrikaans land en was het na een paar dagen al gecorrigeerd door Openbank. Nu dus niet. Hoe zit dat?
En waarom rekenen ze ook een commissie nu?
Lijkt erop dat de voordelen van Travel+ beetje weg zijn..
Lijkt me dat de klantenservice je hier wel mee kan helpen. Als ik de openbank website er bij pak staat er niks over commissie vermeld bij Travel+, dus dan klinkt het bijna alsof het uit staat/je al meer dan 5 keer per maand geld uit de muur hebt getrokken, maar dat zal het ook niet zijn.Jazco2nd schreef op maandag 11 november 2024 @ 04:13:
Ik heb Travel+ lifetime, heb op 28 oktober in Costa Rica CRC 50.000 (ongeveer €90) opgenomen bij een ATM op het vliegveld. Die rekende CRC 4000 fee. Dat is omgerekend ongeveer €7.
Ik moet dus nog zeker €7 terugkrijgen van Openbank. Maar een vorige keer dat ik in een niet-EU land geld opnam, was in een Afrikaans land en was het na een paar dagen al gecorrigeerd door Openbank. Nu dus niet. Hoe zit dat?
Bij mij stond er laatst ook dat ik commissie zou betalen. Toen ik echter de Mastercard currency converter gebruikte kwam ik - zonder commissie - op hetzelfde bedrag uit. Gok dat het in de app fout staat aangegeven maar niet berekend wordt.Jazco2nd schreef op maandag 11 november 2024 @ 04:13:
Ik heb Travel+ lifetime, heb op 28 oktober in Costa Rica CRC 50.000 (ongeveer €90) opgenomen bij een ATM op het vliegveld. Die rekende CRC 4000 fee. Dat is omgerekend ongeveer €7.
Er wordt altijd 'commissie' gerekend, maar volgens mij ziet dit niet toe op wat jij als klant aan Openbank moet betalen. Volgens mij is het de vergoeding die Openbank betaalt aan de andere bank. In Spanje zie je als je contant geld opneemt ook altijd in beeld wat de 'commissie' is, maar die betaal je dus niet.Jazco2nd schreef op maandag 11 november 2024 @ 04:13:
Die 7 euro zijn commissie van de bank / betaalmachine provider ter plekke, die krijg je niet terug.Jazco2nd schreef op maandag 11 november 2024 @ 04:13:
Ik zou niet op zo'n stellige manier misinformatie verspreiden. Als je Travel+ hebt dan neemt Openbank dat tot maximaal 5 keer per maand voor hun rekening.raven22 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:58:
[...]
Die 7 euro zijn commissie van de bank / betaalmachine provider ter plekke, die krijg je niet terug.
Zoals @kwon al aangaf, wat je zegt is feitelijk onjuist.raven22 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:58:
[...]
Die 7 euro zijn commissie van de bank / betaalmachine provider ter plekke, die krijg je niet terug.
Dank dan voor de heads up. Ik heb een mailtje naar OB gestuurd aangezien ik dit nog nooit vergoed heb gekregen. En wel al vanaf het begin Travel+ op mijn kaart heb.balken07 schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:45:
[...]
Zoals @kwon al aangaf, wat je zegt is feitelijk onjuist.
Antwoord van OBraven22 schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:38:
[...]
Dank dan voor de heads up. Ik heb een mailtje naar OB gestuurd aangezien ik dit nog nooit vergoed heb gekregen. En wel al vanaf het begin Travel+ op mijn kaart heb.
Uit de informatie blijkt dat het bedrag van 50.000 Sri Lakaanse Rupeeh exact overeenkomt met € 153.58.
Dit is ook het bedrag dat in rekening gebracht is, zoals je in het screenshot hebt laten zien.
Het commissiebedrag is niet in rekening gebracht, temeer omdat Openbank de commissiebedragen apart zou afhouden in twee transacties bestaande uit de hoofdsom en een aparte transactie voor de commissiekosten.
De eerste 5 geldopnamen per maand worden door Openbank voor haar rekening genomen, maar wel vermeld. Na 5 geldopnamen wordt ook de commissie apart doorberekend. Alleen omwisselcommissies blijven niet van toepassing wegens het aan hebben staan van Travel+.
De commisie staat dus wel vermeld op de afschrift bij de transactie, vandaar dat ik dacht dat je de kosten van de andere bank wel moest betalen. Echter deze wordt dus de eerste 5x niet in rekening gebracht.
Onze app krijgt een makeover!
Adv: In de komende dagen krijg je onze app in een heel ander jasje te zien. Zo zorgen we voor een snellere en eenvoudigere manier om je bankzaken te regelen. Kijk dus uit voor de nieuwe versie! Stop adv: 08000292008
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Ik vind het wat vaag verwoord overigens. Voor zover ik weet kan sprake zijn van vier verschillende vergoedingen bij het geld opnemen.:raven22 schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:10:
...
De commisie staat dus wel vermeld op de afschrift bij de transactie, vandaar dat ik dacht dat je de kosten van de andere bank wel moest betalen. Echter deze wordt dus de eerste 5x niet in rekening gebracht.
1. valutawisselvergoeding van de instelling van de geldautomaat
2. valutawisselvergoeding van de insteling van de bankpas
3. vergoeding geldopname van de instelling van de geldautomaat
4. vergoeding geldopname van de instelling van de bankpas.
Als ik de informatie goed begrijp (op pagina's 2 & 3): "Gratis opname van contant geld: Wereldwijd: 5 geldopnames per maand" met als toelichting "Geldopname: Nadat het gratis aantal opnames zoals vermeld in bovenstaande tabel is overschreden, kunnen er kosten in rekening worden gebracht voor de toeslag die geheven wordt door de instelling van de geldautomaat (dit geldt niet voor Santander Group, S.A. geldautomaten wereldwijd). Als er bovendien een valutawissel plaatsvindt, dan zullen er ook kosten in rekening
worden gebracht volgens bovenstaande alinea (valutawisselkosten voor transacties met een
Betaalpas)", zouden zowel 1 als 3 in principe in rekening kunnen worden gebracht, als al meer dan 5 keer geld is opgenomen. (1 wordt in principe alleen in rekening gebracht als je in het menu van de geldautomaat kiest voor conversie naar €, in plaats van behouden van de locale valuta, waardoor de conversie naar de bankpas-instelling wordt verplaatst natuurlijk)
[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 11-11-2024 17:49 ]
Wanneer je Travel+ actief hebt:begintmeta schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:45:
[...]
Ik vind het wat vaag verwoord overigens. Voor zover ik weet kan sprake zijn van vier verschillende vergoedingen bij het geld opnemen.:
1. valutawisselvergoeding van de instelling van de geldautomaat
2. valutawisselvergoeding van de insteling van de bankpas
3. vergoeding geldopname van de instelling van de geldautomaat
4. vergoeding geldopname van de instelling van de bankpas.
Als ik de informatie goed begrijp (op pagina's 2 & 3): "Gratis opname van contant geld: Wereldwijd: 5 geldopnames per maand" met als toelichting "Geldopname: Nadat het gratis aantal opnames zoals vermeld in bovenstaande tabel is overschreden, kunnen er kosten in rekening worden gebracht voor de toeslag die geheven wordt door de instelling van de geldautomaat (dit geldt niet voor Santander Group, S.A. geldautomaten wereldwijd). Als er bovendien een valutawissel plaatsvindt, dan zullen er ook kosten in rekening
worden gebracht volgens bovenstaande alinea (valutawisselkosten voor transacties met een
Betaalpas)", zouden zowel 1 als 3 in principe in rekening kunnen worden gebracht, als al meer dan 5 keer geld is opgenomen. (1 wordt in principe alleen in rekening gebracht als je in het menu van de geldautomaat kiest voor conversie naar €, in plaats van behouden van de locale valuta, waardoor de conversie naar de bankpas-instelling wordt verplaatst natuurlijk)
Vergoedingen
Er is maar één vergoeding: de eventuele kosten die een geldautomaat rekent voor het opnemen van contant geld. Deze kosten worden tot 5 keer per maand door Openbank vergoed. Openbank rekent zelf überhaupt nooit kosten voor het opnemen van geld, ook niet als je geen Travel+ actief hebt.
Wisselkoersen
Als Travel+ actief is, dan betaal je geen wisselkoersopslag bij het betalen bij betaalautomaten of bij het opnemen van contant geld. Zonder Travel+ betaal je voor beide situaties wel wisselkoersopslag. Het is dus niet een vergoeding, maar een opslag die je wel of niet voor je rekening krijgt, afhankelijk van of Travel+ actief is.
Ah, dus 1 en 3 zijn dan vermoedelijk inderdaad samengevat vanuit het perspectief van openbank. Ik vroeg het me af omdat je vaak een keuze kan maken bij een betaalautomaat, tussen opname met of zonder geldomwisseling (zoals ook bijvoorbeeld Revolutsite of hier beschreven is): om ofwel (eventueel tegen een vergoeding) locale valuta op te nemen, of om tegen een (doorgaans extra) vergoeding locale valuta op te nemen, waarbij de automaat zelf dit naar € omzet en in rekening brengt bij de pas.balken07 schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:00:
...
Er is maar één vergoeding: de eventuele kosten die een geldautomaat rekent voor het opnemen van contant geld. Deze kosten worden tot 5 keer per maand door Openbank vergoed. Openbank rekent zelf überhaupt nooit kosten voor het opnemen van geld, ook niet als je geen Travel+ actief hebt.
...
[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 11-11-2024 18:21 ]
De situatie die je hier schetst betreft DCC (Dynamic Currency Conversion). Dit is een verdienmodel van de instantie waar de geldautomaat toe behoort. Als je kiest voor het opnemen van geld op basis van het weergegeven bedrag in Euro’s, dan neem je je geld op met een zeer ongunstige wisselkoers. Het verschil met de echte wisselkoers steekt die bank in de eigen zak. Daarom altijd kiezen (waar dan ook ter wereld) voor lokale valuta. Indien je voor lokale valuta kiest, dan zal de omwisseling plaatsvinden op basis van de voorwaarden van de betaalkaart die je bij je eigen bank hebt. In dit geval dus Openbank. Dit is altijd goedkoper.begintmeta schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:17:
[...]
Ah, dus 1 en 3 zijn dan vermoedelijk inderdaad samengevat vanuit het perspectief van openbank. Ik vroeg het me af omdat je vaak een keuze kan maken bij een betaalautomaat, tussen opname met of zonder geldomwisseling (zoals ook bijvoorbeeld Revolutsite of hier beschreven is): om ofwel (eventueel tegen een vergoeding) locale valuta op te nemen, of om tegen een (doorgaans extra) vergoeding locale valuta op te nemen, waarbij de automaat zelf dit naar € omzet en in rekening brengt bij de pas.
Dat is een heel goede tip.balken07 schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:30:
[...]
De situatie die je hier schetst betreft DCC (Dynamic Currency Conversion). Dit is een verdienmodel van de instantie waar de geldautomaat toe behoort. Als je kiest voor het opnemen van geld op basis van het weergegeven bedrag in Euro’s, dan neem je je geld op met een zeer ongunstige wisselkoers. Het verschil met de echte wisselkoers steekt die bank in de eigen zak. Daarom altijd kiezen (waar dan ook ter wereld) voor lokale valuta. Indien je voor lokale valuta kiest, dan zal de omwisseling plaatsvinden op basis van de voorwaarden van de betaalkaart die je bij je eigen bank hebt. In dit geval dus Openbank. Dit is altijd goedkoper.
Inderdaad, hierop wilde ik wijzen. Ik nam ook aan dat Openbank dan ook niet de volledige transactiekosten vergoed (inclusief “1”), maar alleen de opnamevergoeding (“3”). Als Jazco2nd" zonder het te beseffen voor DCC zou hebben gekozen, zou dat in dat geval het verschil kunnen verklaren.
[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 11-11-2024 18:53 ]
Die heb ik zelf nog niet gehad. Ik ben er ook heel benieuwd naar. Laat het vooral weten als je nieuws hebt! 👌🏻TheRicolaa10 schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:37:
Ik kreeg zojuist deze notificatie, ik ben benieuwd!
[...]
Dus ja...het ziet er wel leuk maar het is ook weer niet een complete overhaul
Ik dacht ook…..nu gaat het gebeuren.maarud schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:32:
De update staat nu in de App Store. Op het eerste gezicht is alleen het startscherm (rekeningoverzicht) compleet veranderd. De rest van de schermen (zodra je op een rekening klikt, of een overboeking wil doen) is het nog hetzelfde. Ook het oude startscherm is nog aanwezig als menu-item in het onderste menu.
Maar het is alleen het openings/begin scherm inderdaad.
Op dit forum lees ik dat het wel kon met de 'oude' Maestro kaart.
Iemand anders er ervaring mee?
Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Ik doe bij Albert Heijn koopzegels retour pinnen en dan met Apple Pay gekoppeld aan de Mastercard Debit van OB.Nico Klus schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:38:
Gisteren voor het eerst een retour pinnen gedaan bij de Jumbo, maar dat werkte niet met mijn OB Debit MasterCard.
Op dit forum lees ik dat het wel kon met de 'oude' Maestro kaart.
Iemand anders er ervaring mee?
Dit heeft laatste keer (14 juli) nog gewerkt.
Donker app icon in dark mode!maarud schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:32:
De update staat nu in de App Store. Op het eerste gezicht is alleen het startscherm (rekeningoverzicht) compleet veranderd. De rest van de schermen (zodra je op een rekening klikt, of een overboeking wil doen) is het nog hetzelfde. Ook het oude startscherm is nog aanwezig als menu-item in het onderste menu.