Hier is het vervolg op
deel 1, mijn ervaring met Openbank.
Eerst nog even een kleine samenvatting van deel 1: Ik ben een nieuwe klant bij Openbank en heb een depositorekening geopend. Mijn verhaal bij deel 1 eindige bij dat mijn account was geactiveerd, betaalrekening was zichtbaar maar mijn depositorekening was nog niet zichtbaar in het rekeningoverzicht. Ik had al wel een symbolisch bedrag van 0,01 cent overgemaakt naar mijn betaalrekening, dit was inderdaad ook zichtbaar in het overzicht. Het geld naar mijn Depositorekening moest ik nog overmaken.
Afijn, een aantal dagen nadat mijn account geactiveerd was ontving ik een welkomspakket thuis. Een brievenbuspakketje met daarin enkele informatieboekjes over wie Openbank is en hoe alles werkt, volledig in het Nederlands (+ nog een A4 met Openbank stickers erop

). Weer enkele dagen later ontving ik nog een brievenbuspakketje met daarin de gratis Openbank Я42 Betaalpas. Beetje jammer dat de betaalpas van (hard) karton is, dit voelt goedkoop aan en ook fragiel. Ik ben een stevige plastic kaart gewend van een Nederlandse bank. Desalniettemin staat mijn naam wel mooi ingegraveerd op de kaart. Echter zal ik deze pas niet gebruiken want ik kom alleen maar voor de Deposito, dus of de betaalpas ook daadwerkelijk werkt in de lokale supermarkt heb ik niet getest.
Dan nu terug naar de Depositorekening. Op een maandag morgen heb ik zo'n 30.000 euro overgemaakt van een Nederlandse bank naar mijn Openbank Betaalrekening. Binnen 6 uur stond het volledige bedrag al op mijn Openbank Betaalrekening. Maar nu moet het geld van de Betaalrekening natuurlijk naar de Depositorekening. Dit gebeurt automatisch door middel van een "Cronjob" die ergens midden in de nacht draait.
Dus de volgende morgen was mijn Depositorekening geopend en was het volledige bedrag automatisch van mijn Openbank Betaalrekening naar mijn Depositorekening overgemaakt. Dit is het moment dat de Depositorekening in het overzicht zichtbaar is en hierbij krijg je gelijk ook het rentepercentage te zien. Let wel, tussen het overmaken van het bedrag naar mijn Openbank Betaalrekening was het rentepercentage gedaald maar dat heeft geen invloed gehad: Met andere woorden, het rentepercentage waarvoor je het contract hebt getekend geldt, ongeacht of de rente erna daalt/stijgt. Tevens zie je de start- en einddatum van de Deposito-looptijd. Wanneer de looptijd afloopt wordt automatisch het inleg-bedrag + rente overgeboekt op je Openbank Betaalrekening.
Mijn (voorlopige) conclusie is daarom ook best wel positief. Alles is in 1 keer goed gegaan, geen problemen tegengekomen. Wel waren er een aantal dingen zeer onduidelijk dus heb enkele keren de Nederlandse klantenservice moeten bellen. De informatie die ik hiervan heb vergaard heb ik met jullie gedeeld in dit bericht en in mijn vorige bericht.
En ja, ook ik vind de beveilig maar niks; Het intoetsen/inspreken van de volledige pincode of elke keer opnieuw enkele cijfers benoemen van de elektronische handtekening waardoor in feite na enkele keren bellen iemand op die manier de volledige elektronische handtekening zou kunnen bemachtigen. Mijn tip is daarom dan ook elke keer wanneer je belt naar de klantenservice, je pincode + elektronische handtekening veranderen.
Voor nu tevreden met Openbank en mochten er toch nog dingen gebeuren laat ik dat uiteraard weten.
PS: Handig om te weten, in eerdere berichten die ik hier las werd de elektronische handtekening per post verstuurd. Dit lijkt te zijn aangepast want je kan online je eigen elektronische handtekening (8 cijfers) kiezen.