Je leest alleen de probleemgevallenTTMJ! schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:29:
Ik wilde mijn spaargeld van een grootbank naar de OpenBank brengen vanwege de 3% actie. Klein spaarpotje (buffer). Maar als ik dit topic bekijk dan lijkt men hier niet al the enthousiast?
Jawel hoor. Het is een bank met een gebruiksaanwijzing maar als je daar rekening mee houdt is het meestal prima. (Bij Advanzia Luxemburg krijg je trouwens 3.4% gegarandeerd voor 6 maanden. Als je puur een spaarrekening zoekt zou ik die eerder aanraden.)TTMJ! schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:29:
Ik wilde mijn spaargeld van een grootbank naar de OpenBank brengen vanwege de 3% actie. Klein spaarpotje (buffer). Maar als ik dit topic bekijk dan lijkt men hier niet al the enthousiast?
Let op je moet hiervoor wel 5000 euro inleggen en na 6 maanden is het als ik het zo lees een rente van 1,61%Pistachenootje schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:39:
[...]
Jawel hoor. Het is een bank met een gebruiksaanwijzing maar als je daar rekening mee houdt is het meestal prima. (Bij Advanzia Luxemburg krijg je trouwens 3.4% gegarandeerd voor 6 maanden. Als je puur een spaarrekening zoekt zou ik die eerder aanraden.)
Persoonlijk heb ik hier weinig over te klagen.TTMJ! schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:29:
Ik gebruik het dan ook enkel om te sparen.
Andere Tweakers gebruiken OB ook om te betalen, daar zijn blijkbaar soms wel wat meer problemen.
OB is een relatief nieuwe bank op de Nederlandse markt en ze willen zich nog bewijzen. Natuurlijk wel gepaard met de nodige problemen.
De klantendienst is dan wel weer zeer behulpzaam (mijn mening). Ze helpen je waar ze kunnen en zijn zeker niet moeilijk.
Ik onderschrijf de eerdere reacties, sparen werkt prima en gebruik het ook als mijn primaire betaalrekening met alle kaarten en Apple Pay. Alles werkt prima en de helpdesk is ook zeer behulpzaam en meestal zeer kundig. Het werkt iets anders dan normaal maar als je daarin kan meegaan geen enkel probleem.TTMJ! schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:29:
Precies dit. Ongeacht welke dag ik die 600 euro van ING naar Open overboek, ik krijg die bonusrente. Heb inmiddels het meeste in deposito’s gestopt, levert toch wat meer op.JohanNL schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:48:
[...]
Het is letterlijk een handeling als €600 overmaken op elke 1e van de maand naar de betaalrekening van OB, die je vervolgens direct weer kunt terugboeken of eventueel op de spaarrekening zet.
Heb zelfs al een keer aardig afgeweken van de initiële datum van de maand, maar alsnog de volledige rente ontvangen.
Sowieso hier nog nooit problemen gehad met hun acties, dus geen idee waarom het bij anderen keer op keer fout blijft gaan.
Eventueel doe je in dit geval zowel een boeking van €600 aan het begin, als aan het eind van de maand.
Als het dan nog steeds fout gaat weet ik het ook niet meer.
Omdat ik van het eerste uur ben levenslang reisvoordeel op de Maestro (helaas niet MasterCard, maar voor tripjes naar VS heb je die paar euro zo terugverdiend). Vorig jaar Kroatië, dit jaar Jordanië… het scheelt zo veel geld. En dat voor een gratis bank. De grootbanken graaien als het om buitenlandse valuta gaat.
Misschien al wel vaker besproken, maar kon ik zo niet vinden. Hebben jullie ook dat overschrijvingen van Openbank naar Nederlandse bank die je in het weekend uit laat voeren pas op dinsdag binnenkomen? Gaat hier specifiek om overschrijving naar ING.
ING wel, Rabo daarentegen slechts een paar seconden.Blik1984 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:16:
Misschien al wel vaker besproken, maar kon ik zo niet vinden. Hebben jullie ook dat overschrijvingen van Openbank naar Nederlandse bank die je in het weekend uit laat voeren pas op dinsdag binnenkomen? Gaat hier specifiek om overschrijving naar ING.
Enig idee waarom? Ik vind het best irritant dat een overschrijving die ik vrijdagavond doe, pas op dinsdagochtend 11:00 binnenkomt.valpa schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:17:
[...]
ING wel, Rabo daarentegen slechts een paar seconden.
Dit is inderdaad standaard van buitenland naar Nederland helaas. Van Nederlandse Rabobank naar Spanje kan inderdaad wel instant.Blik1984 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:16:
De EU is bezig met Instant Transfers tussen Europese banken maar kan nog wel even duren.
Vroeger in Nederland was dit hier ook maar hier hebben ze nu hun eigen implementatie.
Vrije dagen in Spanje zoals feestdagen zullen ze ook niks overboeken
* zucht *
* RobertMe wil een maandje Apple TV nemen.
* RobertMe krijgt foutmelding dat kaartnummer niet geldig is in Nederland.
* RobertMe ziet af van maandje Apple TV.
/rant
/rant
Qua instant payment hebben we juist in Nederland onze eigen implementatie die anders is dan de rest van Europa. Precies daarom werken sommige banken wel (ABN, Rabo) en andere niet (ING). Omdat ze hun integratie met het Europese systeem nog niet op orde hebben.TheSander562 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:23:
[...]
Vroeger in Nederland was dit hier ook maar daar hebben ze hun eigen implementatie.
Wat vooral vreemd is dat ze de transactie bij Openbank dan wel op maandag zetten.Blik1984 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:21:
[...]
Enig idee waarom? Ik vind het best irritant dat een overschrijving die ik vrijdagavond doe, pas op dinsdagochtend 11:00 binnenkomt.
Dus een rentedag blijft het geld bij Openbank staan waarvoor je geen rente krijgt.
In vino veritas, in aqua sanitas
Herkenbaar, Apple ondersteunde geen "buitenlandse" creditcards voor nederlanders. Ook al discussie met Apple gevoerd hierover zinder succes. Als creditcard nummer niet overeenkomt met adres (land) dan is er frauderisico.RobertMe schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:17:
* zucht *
/rant
Het is ook niet alleen Apple. Met F1TV ook al gehad, ook die controleren of land en BIN (/land uit BIN) matcht. En ik vermoed dat dat net zo goed bij een Netflix, Disney+, HBO Max, SkyShowtime etc geldt. Alleen bieden die anderen allemaal wel iDeal aan.richard-5 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:57:
[...]
Herkenbaar, Apple ondersteunde geen "buitenlandse" creditcards voor nederlanders. Ook al discussie met Apple gevoerd hierover zinder succes. Als creditcard nummer niet overeenkomt met adres (land) dan is er frauderisico.
offtopic:
Waarover ik mij sowieso al verbaasde, dat Apple geen iDeal doet.
Voor Netflix, Disney+ en HBO Max werkt het wel met een Duitse N26 kaart. Daar wordt het keurig in verschillende valuta afgeschrevenRobertMe schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:59:
[...]
Het is ook niet alleen Apple. Met F1TV ook al gehad, ook die controleren of land en BIN (/land uit BIN) matcht. En ik vermoed dat dat net zo goed bij een Netflix, Disney+, HBO Max, SkyShowtime etc geldt. Alleen bieden die anderen allemaal wel iDeal aan.offtopic:
Duitse N26 kaart of kaart van Duitse N26?JvdW schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:04:
[...]
Voor Netflix, Disney+ en HBO Max werkt het wel met een Duitse N26 kaart. Daar wordt het keurig in verschillende valuta afgeschreven
Meen eens begrepen te hebben dat Revolut ook prima werkt (met bv F1TV), en dat is ook "buitenlands"? Alleen geven zij kaarten uit met een "Nederlandse BIN". Daar waar die van OB dus allemaal een Spaanse BIN hebben.
Tja, of je ziet dit gewoon als het risico van early adopter zijn van het gebruik maken van Openbank in Nederland, als Nederlander, als primaire rekening.richard-5 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:57:
[...]
Herkenbaar, Apple ondersteunde geen "buitenlandse" creditcards voor nederlanders. Ook al discussie met Apple gevoerd hierover zinder succes. Als creditcard nummer niet overeenkomt met adres (land) dan is er frauderisico.
Een ene Apple heeft dan ook best een punt, wat moet jij als ingezetene van Nederland met een Spaanse debit/credit-card?
Er wordt best veel gesjoemeld hiermee en in dergelijke gevallen is het dan ook lastig te achterhalen wie erachter zit, want digitale goederen/diensten hebben geen fysiek of herleidbaar adres nodig om geleverd te worden.
Een kaart van de Duitse N26.RobertMe schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:16:
[...]
Duitse N26 kaart of kaart van Duitse N26?
Meen eens begrepen te hebben dat Revolut ook prima werkt (met bv F1TV), en dat is ook "buitenlands"? Alleen geven zij kaarten uit met een "Nederlandse BIN". Daar waar die van OB dus allemaal een Spaanse BIN hebben.
Volgens de BIN gegevens ook een duitse kaart, tenminste.... multiple country's staat er bij vermeld

[ Voor 25% gewijzigd door JvdW op 24-07-2023 18:39 ]
OB kan natuurlijk wel zorgen dat ze de BINs verdelen over meerdere landen. Ze opereren in een stuk of 5 landen meen ik? Maar hadden wel tientallen BINs. Zorgen dat ze een setje BINs per land hebben i.p.v. alles op Spanje zetten is dan een betere optie.JohanNL schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:28:
[...]
Tja, of je ziet dit gewoon als het risico van early adopter zijn van het gebruik maken van Openbank in Nederland, als Nederlander, als primaire rekening.
Een ene Apple heeft dan ook best een punt, wat moet jij als ingezetene van Nederland met een Spaanse debit/credit-card?
Er wordt best veel gesjoemeld hiermee en in dergelijke gevallen is het dan ook lastig te achterhalen wie erachter zit, want digitale goederen/diensten hebben geen fysiek of herleidbaar adres nodig om geleverd te worden.
Opereren ze daar ook daadwerkelijk, of zijn ze daar puur aanwezig vanuit Spanje?RobertMe schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:03:
[...]
OB kan natuurlijk wel zorgen dat ze de BINs verdelen over meerdere landen. Ze opereren in een stuk of 5 landen meen ik? Maar hadden wel tientallen BINs. Zorgen dat ze een setje BINs per land hebben i.p.v. alles op Spanje zetten is dan een betere optie.
Vooralsnog lijkt dat hun model te zijn, anders hadden ze ook gelijk iDeal en iDin kunnen introduceren.
Maar van wat ik begrepen heb hebben andere fintechs wel (ook) NL BINs, zoals een Revolut. En als ik even Google DuckDuckGo kom ik ook op deze pagina uit: https://bintable.com/issuer/nl/Revolut-Ltd met dus een lijst van BINs van Revolut geregistreerd in Nederland. Waaronder dus ook een aantal Debit passen. Dus het lijkt mij dan toch ook voor OpenBank mogelijk om dit voor elkaar te krijgen.JohanNL schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:34:
[...]
Opereren ze daar ook daadwerkelijk, of zijn ze daar puur aanwezig vanuit Spanje?![]()
Vooralsnog lijkt dat hun model te zijn, anders hadden ze ook gelijk iDeal en iDin kunnen introduceren.
Bedankt allemaal voor de feedback, ik denk dat ik het ga doen met mijn schrale potje al is het maar omdat ik me genaaid voel door ING.
Ik zag wel wat kleine letters:
Is dit alleen het geval wanneer er sprake is van een Open Betaalrekening? Of maken ze die betaalrekening automatisch wanneer ik een spaarrekening krijg?"Na de eerste 6 maanden zal de Welkom Spaarrekening worden omgezet naar een Open
Spaarrekening, en zal de op dat moment geldende jaarlijkse spaarrente worden toegepast. Op
dit moment is deze als volgt:
• Wanneer er op de gekoppelde Open Betaalrekening wordt voldaan aan een van
onderstaande voorwaarden:
i. maandelijks laten bijschrijven van € 600,- (via salaris, een pensioenbetaling, uitkering
of inkomende overboeking); of
ii. elke 2 maanden ten minste 3 automatische incasso’s laten afschrijven,"
Als klant van OpenBank krijg je altijd een betaalrekening (incl. bankpas etc). De spaarrekening is "optioneel" (maar met de Welkom actie krijg je ook die automatisch. Weet alleen niet 100% zeker of je nu via alle "ik wil klant worden" routes mee doet aan de Welkom actie).TTMJ! schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:19:
Bedankt allemaal voor de feedback, ik denk dat ik het ga doen met mijn schrale potje al is het maar omdat ik me genaaid voel door ING.
[...]
Is dit alleen het geval wanneer er sprake is van een Open Betaalrekening? Of maken ze die betaalrekening automatisch wanneer ik een spaarrekening krijg?
Daar heeft het helemaal niet mee te maken. Zij gebruiken het land van een betaalkaart om er voor te zorgen dat ze alleen video's leveren aan mensen die in dat land wonen. De uitzendrechten zijn namelijk per land geregeld en niet Europees.richard-5 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:57:
Als creditcard nummer niet overeenkomt met adres (land) dan is er frauderisico.
Dat staat haaks op de Europese regels mbt tot vrij verkeer van goederen en diensten, maar voor videodiensten zijn er overal en nergens uitzonderingen op die regels zodat zij dit wel mogen.
Alright, helder.RobertMe schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:24:
[...]
Als klant van OpenBank krijg je altijd een betaalrekening (incl. bankpas etc). De spaarrekening is "optioneel" (maar met de Welkom actie krijg je ook die automatisch. Weet alleen niet 100% zeker of je nu via alle "ik wil klant worden" routes mee doet aan de Welkom actie).
Ik zou dus dan (ipv die 600 euro) 3 kleine lullige abonnementen kunnen laten afschrijven van die betaalrekening en dan ben ik er ?
Toen ik daar laatst naar gekeken heb is er niet echt een uitzondering v.w.b. betaalverkeer / kaart restrictie. Kaart(nummer) wordt erkend als een (veel) voorkomende oplossing voor herkennen land van herkomst. Maar formeel mag een klant niet geweigerd worden puur op basis van het kaartnummer. Dan is het aan de (streaming) partij / verkoper om een passend alternatief te bieden. Dat zou dus ook bv op basis van een bankafschrift, energierekening, ... waar adres op staat kunnen zijn of wat dan ook. Uiteraard hoeven niet alle geboden oplossingen daarin gebruikersvriendelijk te zijn (/via website aangeboden te worden), maar de mogelijkheid ertoe zou er wel moeten zijn (telefonisch, per mail, ...).JeroenE schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:07:
[...]
Daar heeft het helemaal niet mee te maken. Zij gebruiken het land van een betaalkaart om er voor te zorgen dat ze alleen video's leveren aan mensen die in dat land wonen. De uitzendrechten zijn namelijk per land geregeld en niet Europees.
Dat staat haaks op de Europese regels mbt tot vrij verkeer van goederen en diensten, maar voor videodiensten zijn er overal en nergens uitzonderingen op die regels zodat zij dit wel mogen.
Ik maak er zelf geen gebruik van (/heb ook nog Welkom). Maar ja, dat is de theorie.TTMJ! schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:23:
[...]
Alright, helder.
Ik zou dus dan (ipv die 600 euro) 3 kleine lullige abonnementen kunnen laten afschrijven van die betaalrekening en dan ben ik er ?
Moet je het wel voor elkaar krijgen om de Spaanse IBAN te gebruiken voor 3 abonnementen

In de meeste gevallen is het wel mogelijk hoor, alleen niet via website ofzo maar moet je even contact opnemen met klantenservice of een ander formulier invullen en dan gaat het meeste gevallen wel goed (laat zelf al mijn incasso’s via Openbank lopen)RobertMe schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:31:
[...]
Ik maak er zelf geen gebruik van (/heb ook nog Welkom). Maar ja, dat is de theorie.
Moet je het wel voor elkaar krijgen om de Spaanse IBAN te gebruiken voor 3 abonnementen. Want vele verkopers / dienstverleners zullen dat niet zomaar accepteren.
Alleen KPN was bij mij een issue - daar moet je voor bellen, dan doen ze het wel.RobertMe schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:31:
[...]
Moet je het wel voor elkaar krijgen om de Spaanse IBAN te gebruiken voor 3 abonnementen. Want vele verkopers / dienstverleners zullen dat niet zomaar accepteren.
Gekozen voor Ziggo, Greenchoice, Waternet en Vitens (1 extra voor de zekerheid) - binnen 10 minuten allemaal online gedaan.
Wat waarschijnlijk veel meer werk is, een Spaanse IBAN gebruiken voor incasso's lijkt namelijk nog wel een traject op zichzelf te zijn ( topic staat er vol mee )TTMJ! schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:23:
[...]
Alright, helder.
€600 heen en weer boeken is simpel en kan ook niet fout gaan, in theorie dan.
En die 600,- kun je vervolgens op de spaarrekening zetten tegen de hogere rente.
Ooit zal ik maandelijks 600 euro opzij kunnen leggen om te sparen, ooitdutchgio schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:05:
En die 600,- kun je vervolgens op de spaarrekening zetten tegen de hogere rente.
Misschien een gekke vraag, maar ik mag een betaalpas uitkiezen. Valt me op dat sommige designs geen metale chip lijken te hebben.. is dat puur qua weergave? In sommige landen kan dat misschien nog een issue zijn toch?
Ik ben ook geen expert, hoor. Maar is wel een uitzondering voor audiovisuele diensten mbt tot geo-blocking. Zij hoeven zich dus niet aan allerlei regels te houden die zeggen dat je geen onderscheid mag maken op basis van "land van herkomst".RobertMe schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:29:
Toen ik daar laatst naar gekeken heb is er niet echt een uitzondering v.w.b. betaalverkeer / kaart restrictie.
Op deze pagina van de Europese commissie kan je een document downloaden in diverse talen. In de Nederlandstalig versie staat op bladzijde 12 in artikel 2.1.4 uitgelegd voor welke sectoren uitgezonderd zijn.
Edit: om het ook op een andere manier relevant te houden: banken vallen ook onder de uitzondering en zijn dus ook niet verplicht alle Europeanen bij hun een rekening te laten openen etc.
[ Voor 10% gewijzigd door JeroenE op 25-07-2023 14:52 ]
Gaat niet om €600 storten om te gaan sparen,, maar gewoon om maandelijks €600 storten.TTMJ! schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:12:
[...]
Ooit zal ik maandelijks 600 euro opzij kunnen leggen om te sparen, ooit![]()
Ik laat een deel van mijn salaris storten - dat dekt mijn incasso's en het sparen.
Anderen maken gewoon zelf geld over en storten het dezelfde/volgende dag weer terug - daar heb je maar één keer €600 voor nodig
Als ik kijk op https://www.openbank.nl/bankpassen zie ik aleen bij de eCommerce-pas geen chip en da's logisch, want dat een virtuele/digitale pas. Bij de rest zit ik toch echt een chip ...Misschien een gekke vraag, maar ik mag een betaalpas uitkiezen. Valt me op dat sommige designs geen metale chip lijken te hebben.. is dat puur qua weergave? In sommige landen kan dat misschien nog een issue zijn toch?
Maar jij hebt het over vrije handel? Ik over vrij betalingsverkeer / IBAN discriminatie. Dus ja, Apple TV mag geoblocking doen, maar dat mag niet exclusief op basis van kaartnummer / IBAN / ..., want dat gaat weer in tegen vrij betalingsverkeer. Officieel moeten ze dus een kaart met Spaanse BIN accepteren (onder vrij betalingsverkeer) en een alternatief geven om te verifiëren dat ik een Nederlander ben / in Nederland woon.JeroenE schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:51:
[...]
Ik ben ook geen expert, hoor. Maar is wel een uitzondering voor audiovisuele diensten mbt tot geo-blocking. Zij hoeven zich dus niet aan allerlei regels te houden die zeggen dat je geen onderscheid mag maken op basis van "land van herkomst".
Op deze pagina van de Europese commissie kan je een document downloaden in diverse talen. In de Nederlandstalig versie staat op bladzijde 12 in artikel 2.1.4 uitgelegd voor welke sectoren uitgezonderd zijn.
Edit: om het ook op een andere manier relevant te houden: banken vallen ook onder de uitzondering en zijn dus ook niet verplicht alle Europeanen bij hun een rekening te laten openen etc.
Dat was toch puur gericht op IBAN's?
Voor de rest hoeven ze volgens mij helemaal niets, ze mogen zelf beslissen welke betaalmethoden ze accepteren.
En uiteindelijk speelt er heel veel ' discriminatie ' hierin, in zijn algemeenheid.
Al gaat het maar om fraudebeleid en bestrijding hiervan.
Om telkens die kaart te spelen is dan ook een beetje flauw en ook totaal onrealistisch, gezien de belangen van de andere partij.
Voor de rest hoeven ze volgens mij helemaal niets, ze mogen zelf beslissen welke betaalmethoden ze accepteren.
En uiteindelijk speelt er heel veel ' discriminatie ' hierin, in zijn algemeenheid.
Om telkens die kaart te spelen is dan ook een beetje flauw en ook totaal onrealistisch, gezien de belangen van de andere partij.
GroteVoet459 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:54:
[...]
Anderen maken gewoon zelf geld over en storten het dezelfde/volgende dag weer terug - daar heb je maar één keer €600 voor nodig
(Maar ok, daar letten ze dus verder niet echt op)
Thx, dan vast een design keuze zijn om het te verbergen op sommige passen.Als ik kijk op https://www.openbank.nl/bankpassen zie ik aleen bij de eCommerce-pas geen chip en da's logisch, want dat een virtuele/digitale pas. Bij de rest zit ik toch echt een chip ...
@RobertMe IBAN discriminatie geldt alleen als je gebruik maakt van een afschrijving of overschrijving van een bankrekening. Een betaalkaart is geen bankrekening. Dus die regels gelden sowieso niet voor betaalkaarten en daarom kan je dus ook hebben dat een bedrijf wel debit kaarten accepteert, maar geen credit kaarten (of juist andersom natuurlijk). Of wel Visa en niet Mastercard en noem maar op.
Juist vanwege het feit dat een audiovisuele dienst wel geo-blocking mogen toepassen kunnen ze dus een Spaanse betaalkaart wel weigeren terwijl ze een Nederlandse betaalkaart wel acccepteren. Een gewone winkel mag dat niet, want die mag dus geen geo-blocking doen en moet (mits van hetzelfde type/merk etc wat zij accepteren) een betaalkaart niet blokkeren aan de hand van het (Europese) land van herkomst van die betaalkaart.
Juist vanwege het feit dat een audiovisuele dienst wel geo-blocking mogen toepassen kunnen ze dus een Spaanse betaalkaart wel weigeren terwijl ze een Nederlandse betaalkaart wel acccepteren. Een gewone winkel mag dat niet, want die mag dus geen geo-blocking doen en moet (mits van hetzelfde type/merk etc wat zij accepteren) een betaalkaart niet blokkeren aan de hand van het (Europese) land van herkomst van die betaalkaart.
IBAN-discriminatie mag trouwens niet volgens de Nederlandsche Bank. DNB heeft hier ook een formulier voor op de website:JohanNL schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:20:
Dat was toch puur gericht op IBAN's?
https://www.dnb.nl/betale...pa-en-iban-discriminatie/
' IBAN-discriminatie mag niet volgens Europese regelgeving. Dit staat vermeld in de SEPA-verordening (EU 260/2012). Als betaler of begunstigde een Nederlandse IBAN accepteert voor overboekingen of automatische incasso’s dan moet de betaler of begunstigde ook IBAN’s uit alle andere landen van de EER accepteren. 'TTMJ! schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:23:
[...]
IBAN-discriminatie mag trouwens niet volgens de Nederlandsche Bank. DNB heeft hier ook een formulier voor op de website:
En dan nu die voor kaartnummers van debit/credit cards, die er niet is volgens mij.
Hebben jullie ervaring met het niet ontvangen van de verificatie sms'jes bij Google pay op een Fitbit? Ik krijg de normale openbank sms'jes wel en de kaart werkt prima op mijn telefoon in Google pay, maar als ik hem aan mijn Fitbit toevoeg krijg ik nooit een SMS voor verificatie.
Ik snap niet waarom mijn vrij perfecte scan van m'n paspoort niet wordt geaccepteerd. Ik zie dat meer mensen in het topic hier last van hebben. Is dit te fixen zonder ze te mailen?
Waarschijnlijk omdat de beveiligingskenmerken niet zichtbaar zijn? Tijdens de verificaties die ik heb gedaan via een ID service moest het paspoort altijd enkele keren gekanteld worden zodat de beveiligingskenmerken zichtbaar waren.TTMJ! schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:57:
Ik snap niet waarom mijn vrij perfecte scan van m'n paspoort niet wordt geaccepteerd. Ik zie dat meer mensen in het topic hier last van hebben. Is dit te fixen zonder ze te mailen?
hebben meer mensen ook problemen met geld terughalen van openbank. Zit er een limiet aan ofzo? Ik probeer 7k terug over te maken naar nederland, maar het gaat alleen maar gepaard met foutmeldingen, inmiddels is 3k over(een keer 1k, een keer 2k), maar dit is geen werken zo.
Je moet even bellen of ze het limiet willen verhogen.Eddie_V2 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:11:
hebben meer mensen ook problemen met geld terughalen van openbank. Zit er een limiet aan ofzo? Ik probeer 7k terug over te maken naar nederland, maar het gaat alleen maar gepaard met foutmeldingen, inmiddels is 3k over(een keer 1k, een keer 2k), maar dit is geen werken zo.
Zeker voor nieuwe klanten (korter dan 3 maanden meen ik) is er een vrij lage limiet (3K in een keer?). Als je belt kunnen ze wel grotere bedragen voor je over boeken. Houd daarbij wel de elektronische handtekening bij de hand want die hebben ze nodig hiervoor.Eddie_V2 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:11:
Hoe lang ben je al klant? Volgens mij "groeit" de limiet als je langer een account hebt.Eddie_V2 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:11:
Vorige week zonder problem en 10K terug geboekt.
bedankt voor al jullie reacties.
Ik heb gebeld, limiet verhogen gaat niet, maar inderdaad ze kunnen het wel voor me overmaken via de telefoon, dus dat is gelukt.
Ik ben pas 1 maand klant dus dat zou dan overeenkomen met de lage limiet.
Stoorde me er net nog aan, maar gezien de soepelheid van het bellen en de gedachte dat mijn geld daar dus behoorlijk veilig staat vind ik het wel prima zo.
Ik heb gebeld, limiet verhogen gaat niet, maar inderdaad ze kunnen het wel voor me overmaken via de telefoon, dus dat is gelukt.
Ik ben pas 1 maand klant dus dat zou dan overeenkomen met de lage limiet.
Stoorde me er net nog aan, maar gezien de soepelheid van het bellen en de gedachte dat mijn geld daar dus behoorlijk veilig staat vind ik het wel prima zo.
Op zich geen gekke beveiliging, ik moest binnen een paar dagen ook een aanzienlijk bedrag met 4 nullen voor de belastingaanslag hebben (zzp) en wilde het tot de uiterste betaaldatum zo lang mogelijk laten renderen op de Open Spaarrekening.
Dat was ook zo gepiept. Heb wel een hekel aan bellen als echte millenial, maar voor zoiets wel prima.
Dat was ook zo gepiept. Heb wel een hekel aan bellen als echte millenial, maar voor zoiets wel prima.
Alright, heb wat nieuwe foto's gemaakt, zo slordig mogelijk schuin met ook m'n tafel in zicht zodat ze zien dat het legitiem is. Mijn 'standaard scans' waren te netjes denk ik via Office Lens.JvdW schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:44:
[...]
Waarschijnlijk omdat de beveiligingskenmerken niet zichtbaar zijn? Tijdens de verificaties die ik heb gedaan via een ID service moest het paspoort altijd enkele keren gekanteld worden zodat de beveiligingskenmerken zichtbaar waren.
Ik vind het trouwens wel een beetje weird dat ik steeds mijn documentnummer moet gebruiken om in te loggen bij OpenBank. Is dat iets Spaans? Voelt voor mij wat onveiliger dan een gebruikersnaam of mail, of zie ik dat verkeerd?
Ik heb hetzelfde.... en dat Spaanse erfbelasting verhaal zit mij ook niet heel lekker. Verder voor een extra betaalrekening wel fijn (pasje werkt goed) en ook de spaarrente is met 3% voor die Welkomsspaarrekening goed voor elkaar.TTMJ! schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:15:
[...]
Alright, heb wat nieuwe foto's gemaakt, zo slordig mogelijk schuin met ook m'n tafel in zicht zodat ze zien dat het legitiem is. Mijn 'standaard scans' waren te netjes denk ik via Office Lens.
Ik vind het trouwens wel een beetje weird dat ik steeds mijn documentnummer moet gebruiken om in te loggen bij OpenBank. Is dat iets Spaans? Voelt voor mij wat onveiliger dan een gebruikersnaam of mail, of zie ik dat verkeerd?
Er is al het e.e.a. geschreven over de erfbelasting bij Openbank. Ik had er ook het e.e.a over opgezocht, en post hier wat ik gevonden heb. Dit is gedeeltelijk informatie die al eerder is gepost.
https://www.financieelona...itenland-en-erfbelasting/
https://nl.trustpilot.com/reviews/63c5a0b54d0773066a39fe10
https://www.frankrijknota...nederlandse-erfbelasting/
Hier woont de overledene dus in Nederland, heeft geld op een Franse bankrekening, en er moet 45% en 55% erfbelasting betaald worden.
In de eerste link citeert iemand uit een email van Openbank, als antwoord op een vraag wat de procedure bij een overlijden is.
Openbank schrijft in die email:
Belangrijk zich te realiseren dat Openbank zich door het Spaanse erfrecht verplicht ziet de afdracht van successierechten zeker te stellen alvorens over te kunnen gaan tot het ter beschikking van de rechtmatige erfgenamen stellen van de bij Openbank gehouden tegoeden in de nalatenschap.
Voor deze procedure kunt u hulp zoeken van een belastingadviseur (‘representante legal en España para no residentes’ of ‘representante fiscal en España’) of mogelijk kan het Spaanse consulaat / ambassade uitkomst bieden.
Meer informatie van de Spaanse Hacienda: https://sede.agenciatribu...tis-causa-modelo-650.html
Zie ook: https://blog.abacoadvisers.com/inheritance-tax-in-spain-2/
... It’s not only property that’s taxed. Money held in bank accounts, vehicles, deposits and other assets are all taxable too.
... All EU citizens are now taxed in the same way as a resident in Spain according to the regional rules that apply. The differences across regions still apply. However, Spanish inheritance tax for non-residents in Spain who are residents in the EU is now in line with residents in each Spanish region.
Dit geldt dus ook als je niet resident bent in Spanje.
En de eerdere voorbeelden die ik gaf gingen ook over mensen die in Nederland woonachtig waren, en waarbij in Spanje en Frankrijk successierecht moest worden betaald.
https://www.white-baos.co...ts-in-spain-legal-advice/
Hier wordt uitgelegd waarom Spaanse banken de rekening van een overledene bevriezen en pas weer vrijgeven nadat bewijs is overlegd dat de erfbelasting is betaald door alle erfgenamen. Alle erfgenamen moeten apart aangifte doen, en voor elk kan een ander percentage gelden.
Dit komt overeen met de procedure die Sofie beschrijft (https://www.financieelona...itenland-en-erfbelasting/).
De algemene voorwaarden: https://www.openbank.nl/a...ing_aan_particulieren.pdf
Daar staat o.a. (1.1.4 Overlijden):
Zodra het bewijs van overlijden
en van de hoedanigheid van erfgenaam is ontvangen, zal de vrijgave van de liquide middelen en
eventuele effecten van de Klant die in het bezit zijn van Openbank afhankelijk zijn van de naleving
van de geldende wettelijke verplichtingen en, in het bijzonder en indien van toepassing, van de
naleving van de overeenkomstige belastingverplichtingen met betrekking tot de erfbelasting na de
afhandeling van het overeenkomstige overlijdensdossier.
https://www.financieelona...itenland-en-erfbelasting/
https://nl.trustpilot.com/reviews/63c5a0b54d0773066a39fe10
https://www.frankrijknota...nederlandse-erfbelasting/
Hier woont de overledene dus in Nederland, heeft geld op een Franse bankrekening, en er moet 45% en 55% erfbelasting betaald worden.
In de eerste link citeert iemand uit een email van Openbank, als antwoord op een vraag wat de procedure bij een overlijden is.
Openbank schrijft in die email:
Belangrijk zich te realiseren dat Openbank zich door het Spaanse erfrecht verplicht ziet de afdracht van successierechten zeker te stellen alvorens over te kunnen gaan tot het ter beschikking van de rechtmatige erfgenamen stellen van de bij Openbank gehouden tegoeden in de nalatenschap.
Voor deze procedure kunt u hulp zoeken van een belastingadviseur (‘representante legal en España para no residentes’ of ‘representante fiscal en España’) of mogelijk kan het Spaanse consulaat / ambassade uitkomst bieden.
Meer informatie van de Spaanse Hacienda: https://sede.agenciatribu...tis-causa-modelo-650.html
Zie ook: https://blog.abacoadvisers.com/inheritance-tax-in-spain-2/
... It’s not only property that’s taxed. Money held in bank accounts, vehicles, deposits and other assets are all taxable too.
... All EU citizens are now taxed in the same way as a resident in Spain according to the regional rules that apply. The differences across regions still apply. However, Spanish inheritance tax for non-residents in Spain who are residents in the EU is now in line with residents in each Spanish region.
Dit geldt dus ook als je niet resident bent in Spanje.
En de eerdere voorbeelden die ik gaf gingen ook over mensen die in Nederland woonachtig waren, en waarbij in Spanje en Frankrijk successierecht moest worden betaald.
https://www.white-baos.co...ts-in-spain-legal-advice/
Hier wordt uitgelegd waarom Spaanse banken de rekening van een overledene bevriezen en pas weer vrijgeven nadat bewijs is overlegd dat de erfbelasting is betaald door alle erfgenamen. Alle erfgenamen moeten apart aangifte doen, en voor elk kan een ander percentage gelden.
Dit komt overeen met de procedure die Sofie beschrijft (https://www.financieelona...itenland-en-erfbelasting/).
De algemene voorwaarden: https://www.openbank.nl/a...ing_aan_particulieren.pdf
Daar staat o.a. (1.1.4 Overlijden):
Zodra het bewijs van overlijden
en van de hoedanigheid van erfgenaam is ontvangen, zal de vrijgave van de liquide middelen en
eventuele effecten van de Klant die in het bezit zijn van Openbank afhankelijk zijn van de naleving
van de geldende wettelijke verplichtingen en, in het bijzonder en indien van toepassing, van de
naleving van de overeenkomstige belastingverplichtingen met betrekking tot de erfbelasting na de
afhandeling van het overeenkomstige overlijdensdossier.
Ik had idd ook te weinig rente ontvangen. Ik had een automatische overboeking van 600 euro ingesteld. Heb het even afgewacht, en heb toen gebeld. Wat bleek, je krijgt de 2,75% alleen als de 600 euro elke maand op precies dezelfde dag binnenkomt. Maar door weekenden en zo, kan een vaste automatische overboeking op een bepaalde dag van de maand, op verschillende dagen aankomen. Ik zei toen, maar ik voldoe toch aan jullie voorwaarden, ik heb toch een automatische overboeking op mijn rekening. Nadat ik aandrong, zou het met de chef besproken worden, of zoiets, en zou ik teruggebeld worden. Ik werd natuurlijk niet teruggebeld, en heb na een week zelf weer gebeld. Weer hetzelfde, ik zou weer teruggebeld worden, wat weer niet is gebeurd.mrmrmr schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:23:
[...]
...
Ik zie dat er te weinig rente is uitgekeerd (ongeveer 1,479%) over de laatste periode. Dat moet 2,25% zijn.
Ziet iemand ook zo'n niet kloppende rente?
Toen was ik het zat en heb de rekening leeggehaald.
Ik had ook een 'Robo' beleggingsrekening. Daar wilde ik ook mee stoppen. Uiteindelijk heeft het ruim 2 weken geduurd voordat het me gelukt was om die leeg te halen.
Wat een bizar verhaal. Ik maak het "ongeveer' op dezelfde dag over maar ook wel eens eerder of later. Zie dat ik netjes vanaf de 13e al 2,75% krijg. En anderen hier ook op totaal verschillende dagen. Wel maak ik vaak meer over, 750 tot 1000€. Misschien rekenen ze een maandgemiddelde uit en zit je er dan net onder als je precies 600€ overmaakt?Zeerob schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:54:
[...]
Ik had idd ook te weinig rente ontvangen. Ik had een automatische overboeking van 600 euro ingesteld. Heb het even afgewacht, en heb toen gebeld. Wat bleek, je krijgt de 2,75% alleen als de 600 euro elke maand op precies dezelfde dag binnenkomt. Maar door weekenden en zo, kan een vaste automatische overboeking op een bepaalde dag van de maand, op verschillende dagen aankomen. Ik zei toen, maar ik voldoe toch aan jullie voorwaarden, ik heb toch een automatische overboeking op mijn rekening. Nadat ik aandrong, zou het met de chef besproken worden, of zoiets, en zou ik teruggebeld worden. Ik werd natuurlijk niet teruggebeld, en heb na een week zelf weer gebeld. Weer hetzelfde, ik zou weer teruggebeld worden, wat weer niet is gebeurd.
Toen was ik het zat en heb de rekening leeggehaald.
Ik had ook een 'Robo' beleggingsrekening. Daar wilde ik ook mee stoppen. Uiteindelijk heeft het ruim 2 weken geduurd voordat het me gelukt was om die leeg te halen.
Al met al maken ze het veel te ingewikkeld, dat is een ding wat zeker is.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Inderdaad vreemd. Beide keren dat ik gebeld heb kreeg ik te horen dat 'het systeem' kijkt of het bedrag op precies dezelfde dag binnenkomt.page404 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:19:
[...]
Wat een bizar verhaal. Ik maak het "ongeveer' op dezelfde dag over maar ook wel eens eerder of later. Zie dat ik netjes vanaf de 13e al 2,75% krijg. En anderen hier ook op totaal verschillende dagen. Wel maak ik vaak meer over, 750 tot 1000€. Misschien rekenen ze een maandgemiddelde uit en zit je er dan net onder als je precies 600€ overmaakt?
Al met al maken ze het veel te ingewikkeld, dat is een ding wat zeker is.
Vreemd. In Nederland mijn pas in een ATM gestopt en kon met de oude pincode geld afhalen. Nu op reis blijkt dat de pincode veranderd/anders is en lijkt nu geblokkeerd (na 3x verkeerde pincode te gebruikt te hebben) te zijn. Hoe kan ik dat opheffen?
[ Voor 10% gewijzigd door TheRicolaa10 op 29-07-2023 00:51 ]
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Bellen met de klantenservice??TheRicolaa10 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:45:
Vreemd. In Nederland mijn pas in een ATM gestopt en kon met de oude pincode geld afhalen. Nu op reis blijkt dat de pincode veranderd/anders is en lijkt nu geblokkeerd (na 3x verkeerde pincode te gebruikt te hebben) te zijn. Hoe kan ik dat opheffen?
Krijg je echt iets over een foute pincode te zien? Je kan per land in je account aan zetten of de pas daar gebruikt mag worden, heb je daar het land waar je nu bent aan staan?TheRicolaa10 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:45:
Ik heb een automatische overboeken op een vaste datum en omdat in NL de banken in het weekend hun computer uit zetten komt het op verschillende dagen op mijn OB betaalrekening. Tot nu wel altijd de 2.75% rente gehad op mijn OB spaarrekening.Zeerob schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:40:
[...]
Inderdaad vreemd. Beide keren dat ik gebeld heb kreeg ik te horen dat 'het systeem' kijkt of het bedrag op precies dezelfde dag binnenkomt.
Wat ze zeggen en wat ze doen komt dus niet overeen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Zojuist gedaan, kreeg het advies om de pin code te wijzigen. Hopelijk werkt het nu weer..
Ik heb specifiek 3 landen aangezet. In de vorige twee werkte het nog gewoon om contactloos te betalen.Feralz schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:08:
[...]
Krijg je echt iets over een foute pincode te zien? Je kan per land in je account aan zetten of de pas daar gebruikt mag worden, heb je daar het land waar je nu bent aan staan?
Na pincode veranderd te hebben, is de pas nog steeds geblokkeerd.. En Travel+ op de andere Mastercard activeren lukt niet via de app. Wat een drama.
[ Voor 38% gewijzigd door TheRicolaa10 op 29-07-2023 18:15 ]
Komt de (welkom) spaarrekening later? Mijn rekening is net geactiveerd maar ik zie alleen de gewone rekening staan in het overzicht.
Ik heb bij de aanvraag wel de een precontractueel informatiedocument over de Welkom Spaarrekening ontvangen in de mail. Maar ik heb bij de aanvraag nergens de Welkom code ingevuld. Was ook in de veronderstelling dat dat niet hoeft als je bij de aanvraag ziet staan "Gratis startpakket:
Welkom Spaarrekening + Open Betaalrekening + Я42 Betaalpas"
Ik heb bij de aanvraag wel de een precontractueel informatiedocument over de Welkom Spaarrekening ontvangen in de mail. Maar ik heb bij de aanvraag nergens de Welkom code ingevuld. Was ook in de veronderstelling dat dat niet hoeft als je bij de aanvraag ziet staan "Gratis startpakket:
Welkom Spaarrekening + Open Betaalrekening + Я42 Betaalpas"
Komt vanzelf in de komende dagen. Even wachten dus.JvdW schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:08:
Komt de (welkom) spaarrekening later? Mijn rekening is net geactiveerd maar ik zie alleen de gewone rekening staan in het overzicht.
Een tip voor de Openbank gebruikers onder ons.
Als je soms direct geld overgeboekt wilt hebben naar je Nederlandse grootbank, gebruik dan Revolut als tussenbank. Met Apple Pay kan je direct het geld in je Revolut account hebben en daarna met Instant Payment doorsluizen naar je grootbank.
Als je soms direct geld overgeboekt wilt hebben naar je Nederlandse grootbank, gebruik dan Revolut als tussenbank. Met Apple Pay kan je direct het geld in je Revolut account hebben en daarna met Instant Payment doorsluizen naar je grootbank.
[ Voor 5% gewijzigd door goodfella op 31-07-2023 16:23 ]
Slim! Maar hoe zit het met de rentedatum, zetten ze die dan alsnog een dag naar achteren of is dat hiermee dan ook opgelost?goodfella schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:23:
@goodfella Maar als je een gewone dag overboeking doet van Openbank naar Revolut, is dat niet instant.JohanNL schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:53:
[...]
Slim! Maar hoe zit het met de rentedatum, zetten ze die dan alsnog een dag naar achteren of is dat hiermee dan ook opgelost?
Alleen niet te grote bedragen doen. Heb al eens een waarschuwing van Revolut gehad 😅goodfella schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:23:
Je bedoelt, geen gewone overboeking doen vanaf OB, maar ga naar je Revolut app en voeg geld toe met de OB debet MasterCard, en sluis het dan instant door naar een grootbank 🤔?goodfella schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:23:
Dat werkt inderdaad.Datisraar schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:27:
[...]
Je bedoelt, geen gewone overboeking doen vanaf OB, maar ga naar je Revolut app en voeg geld toe met de OB debet MasterCard, en sluis het dan instant door naar een grootbank 🤔?
Naast de €600/maand die moet binnenkomen om voor de hogere rente in aanmerking te komen, kan het natuurlijk ook via de automatische incasso's. Het valt nog vies tegen hoeveel bedrijven er ingericht zijn op het accepteren van niet-Nederlandse IBAN nummers. Slechts bij 3 is dit gelukt: DUO, CZ en Dela accepteerde een IBAN van Openbank. Dus gelukkig voldoe ik nu zo ook. FBTO, NRC, NS, KPN, Centraal Beheer allemaal niet. Dan gaat de bruikbaarheid toch flink omlaag...
NS heb ik succesvol op meerdere manieren zelfs mijn IBAN kunnen gebruiken , met Automatisch laten afschrijven bij OV chipkaart en bij NS abonnementen.Martijn-HK schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:08:
FBTO, NRC, NS, KPN, Centraal Beheer allemaal niet. Dan gaat de bruikbaarheid toch flink omlaag...
Ja je moet er wel voor bellen of een andere formulier invullen dan normaal maar het is mogelijk.
Ze horen dit allemaal te accepteren.Martijn-HK schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:08:
Naast de €600/maand die moet binnenkomen om voor de hogere rente in aanmerking te komen, kan het natuurlijk ook via de automatische incasso's. Het valt nog vies tegen hoeveel bedrijven er ingericht zijn op het accepteren van niet-Nederlandse IBAN nummers. Slechts bij 3 is dit gelukt: DUO, CZ en Dela accepteerde een IBAN van Openbank. Dus gelukkig voldoe ik nu zo ook. FBTO, NRC, NS, KPN, Centraal Beheer allemaal niet. Dan gaat de bruikbaarheid toch flink omlaag...
Meestal lukt het met een belletje of mailtje. Centraal Beheer incasseert bij mij gewoon op Openbank.
Goed te weten! Voor nu gefixed, maar mocht er iets veranderen dan zal ik is bellen.Olifant123 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:15:
[...]
Ze horen dit allemaal te accepteren.
Meestal lukt het met een belletje of mailtje. Centraal Beheer incasseert bij mij gewoon op Openbank.
Zowel NS als NRC worden bij mij afgeschreven van de OB betaalrekening. Misschien is er wat contact via de klantenservice noodzakelijk, maar daarna loopt het wel.Martijn-HK schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:08:
FBTO, NRC, NS, KPN, Centraal Beheer allemaal niet. Dan gaat de bruikbaarheid toch flink omlaag...
Mijn FBTO gaat via Openbank. Je moet hiervoor de chat raadplegen. De website is niet ingericht voor buitenlandse IBAN's.Martijn-HK schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:08:
Melding maken werkt heel goed is mijn ervaring:Martijn-HK schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:25:
[...]
Goed te weten! Voor nu gefixed, maar mocht er iets veranderen dan zal ik eens bellen.
Ze gaan aktief contact zoeken met de andere partij, behalve met overheidsorganisaties als RDW.
Heeft openbank two factor authenticatie en overboeken naar een vaste tegenrekening? Ik vind veiligheid ontzettend belangrijk voor ik deze bank overweeg, ondanks de hoge rente
V.w.b. vaste tegenrekening is die er niet. Maar dat is ook logisch. Het is immers een volwaardige bank, waarbij je altijd een betaalrekening krijgt. Dus in die zin moet je het vergelijken met een Rabo / ING / ABN en die hebben natuurlijk ook geen vaste tegenrekening. Enige afwijkende bij OB is dat je geld rechtstreeks van en naar de spaarrekening kunt overmaken. Dus vanaf de spaarrekening naar elke willekeurige IBAN en vanaf elke willekeurige IBAN naar de spaarrekening. Maar v.w.b. veiligheid maakt dat natuurlijk niet uit. Als het via de betaalrekening zou moeten (zoals in NL gangbaar is) voegt dat geen veiligheid toe want iemand die toegang heeft tot de spaarrekening heeft ook toegang tot de betaalrekening.thatanas schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:54:
Heeft openbank two factor authenticatie en overboeken naar een vaste tegenrekening? Ik vind veiligheid ontzettend belangrijk voor ik deze bank overweeg, ondanks de hoge rente
V.w.b. 2FA doen ze een aantal zaken via SMS (inloggen op een onbekend apparaat en IIRC standaard bij alle transacties, maar kun je die grens wel ophogen).
Je kan ook instellen dat sms/push + de 8-cijferige code is bij sommige acties. Dat heb je in feiten 3FA (inlogcode/vingerafdruk/faceID + sms/push + 8 cijferige code)RobertMe schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:09:
[...]
V.w.b. vaste tegenrekening is die er niet. Maar dat is ook logisch. Het is immers een volwaardige bank, waarbij je altijd een betaalrekening krijgt. Dus in die zin moet je het vergelijken met een Rabo / ING / ABN en die hebben natuurlijk ook geen vaste tegenrekening. Enige afwijkende bij OB is dat je geld rechtstreeks van en naar de spaarrekening kunt overmaken. Dus vanaf de spaarrekening naar elke willekeurige IBAN en vanaf elke willekeurige IBAN naar de spaarrekening. Maar v.w.b. veiligheid maakt dat natuurlijk niet uit. Als het via de betaalrekening zou moeten (zoals in NL gangbaar is) voegt dat geen veiligheid toe want iemand die toegang heeft tot de spaarrekening heeft ook toegang tot de betaalrekening.
V.w.b. 2FA doen ze een aantal zaken via SMS (inloggen op een onbekend apparaat en IIRC standaard bij alle transacties, maar kun je die grens wel ophogen).
Zelfde hier maar dat klopt ook gewoon, je krijgt alleen 2,75% als je aan de voorwaarden voldoet:Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:08:
Ik zit nog steeds op 2 %.
(en die 600 moet dan blijkbaar ook nog op eenzelfde dag o.i.d, lees eerder posts hier)Wanneer je maandelijks € 600 laat bijschrijven (via salaris, een pensioenbetaling, uitkering of inkomende overboeking) op de gekoppelde Open Betaalrekening, of elke 2 maanden ten minste 3 verschillende automatische incasso’s van deze betaalrekening laat afschrijven, dan zal een jaarlijkse spaarrente van 2,75% worden uitgekeerd. Wanneer je niet voldoet aan deze voorwaarden is de rente 2,00%.
Ik zelf ben klaar met al die voorwaarden en stap over naar Advanzia waar ik momenteel 3,66% kan krijgen, openbank ben ik klaar mee.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Gewoon €600 overmaken op de 1e van de maand naar de Open betaalrekening
Zo moeilijk is dat niet en het heeft hier tot nu toe altijd gewerkt.
Maar dat aanbod van Advanzia is inderdaad ook erg interessant, alleen enkel eenmalig te gebruiken voor de hoogste rente, voor een half jaar, zover ik heb begrepen.
Dus ik wacht liever nog even af tot begin volgend jaar
Zo moeilijk is dat niet en het heeft hier tot nu toe altijd gewerkt.
Maar dat aanbod van Advanzia is inderdaad ook erg interessant, alleen enkel eenmalig te gebruiken voor de hoogste rente, voor een half jaar, zover ik heb begrepen.
Dus ik wacht liever nog even af tot begin volgend jaar
Als je elke 2 maanden ten minste 3 verschillende automatische incasso’s laat afboeken van de gewone rekening ben je er ook, misschien makkelijker dan de 600,- elke keer op de juiste datum moet overboeken.Team-RiNo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:13:
[...]
Zelfde hier maar dat klopt ook gewoon, je krijgt alleen 2,75% als je aan de voorwaarden voldoet:
[...]
(en die 600 moet dan blijkbaar ook nog op eenzelfde dag o.i.d, lees eerder posts hier)
Ik zelf ben klaar met al die voorwaarden en stap over naar Advanzia waar ik momenteel 3,66% kan krijgen, openbank ben ik klaar mee.
Advanzia, ook daar heb je voorwaarden:
* The special effective interest rate of 3.66% p.a. (nominal interest rate 3.60% p.a.) is valid as of the first payment into the deposit account and for a period of six months. This special interest is granted to new customers and to all customers who have not yet made any deposits. The campaign ends on August 31, 2023. Interests will only be credited for a minimum deposit amount of €5,000.
Changes to the special interest rate are possible. The standard effective rate, which is currently at 1.61% p.a., will apply for existing customers and for all other customers after the campaign ends.
[ Voor 9% gewijzigd door JvdW op 01-08-2023 16:48 ]
Ik heb ze vanochtend maar weer eens gebeld. Ik vind het op zich een fijne bank, met over het algemeen een vriendelijke en behulpzame klantenservice, maar man ik heb nog nooit zo vaak een bedrijf hoeven bellen om iets te fixen. 😂
Ik had eerder een Mastercard betaalpas aangevraagd omdat Maestro niet meer wordt uitgegeven, kon toch gratis. Daar stond geen gratis Travel+ op, dus had zaterdag gebeld of het mogelijk was om het op die betaalpas te krijgen. Lijkt me toch iets makkelijker in het buitenland dan Maestro.
Nee, dat kon op zich niet want het gratis plan was gebonden aan de Maestro, maar wat ze wel konden doen was de Maestro deactiveren, dan zou ik vanzelf een vervangende gratis Mastercard krijgen met daarop mijn gratis Travel+. Heb ik eigenlijk wel voor niets die eerste kaart aangevraagd, maar goed, kon ik ook niet weten.
Enkele werkdagen later en hoewel de Maestropas direct verwijderd was uit mijn pasjesoverzicht, kwam er alsmaar geen nieuwe Mastercard tevoorschijn. Vond ik vreemd, want toen ik de eerste Mastercard aanvroeg was die gelijk zichtbaar.
Net dus gebeld, kreeg de medewerker die ik de allereerste keer ook had weer aan de lijn (die toen dus verkeerde informatie gaf, maar goed, nieuwe ronden nieuwe kansen). "Ja die vervangende kaart moet je nog zelf aanvragen." Ik zei huh, er was gezegd dat die vervangende pas automatisch gestuurd zou worden. "Ja als je de Maestro blokkeert gebeurt dat idd automatisch" maar... dat is al gebeurd, de pas is uit mijn overzicht, dus hoe zou ik dat dan moeten doen? Dat heeft je collega als het goed is al gedaan?
Ging overleggen met een collega, uitkomst: er heeft een "incident" plaatsgevonden maar hij heeft het direct geëscaleerd, omdat het handiger voor iedereen was zouden ze niet nog een Mastercard opsturen maar de Travel+ op de Mastercard zetten die ik nu al in mijn bezit heb.
- Het zou Openbank niet zijn als er wat misging in hun systeem (ik vermoed omdat ik dus al een Mastercard heb dat er daardoor iets geclasht heeft, kan gebeuren)
- Blijkbaar kan het tóch wel om het gratis plan op een andere kaart te krijgen (terwijl dat éigenlijk contractgebonden is)
Travel+ zou snel zichtbaar moeten worden. Ik wacht het af. Anders maar weer bellen.
Ik had eerder een Mastercard betaalpas aangevraagd omdat Maestro niet meer wordt uitgegeven, kon toch gratis. Daar stond geen gratis Travel+ op, dus had zaterdag gebeld of het mogelijk was om het op die betaalpas te krijgen. Lijkt me toch iets makkelijker in het buitenland dan Maestro.
Nee, dat kon op zich niet want het gratis plan was gebonden aan de Maestro, maar wat ze wel konden doen was de Maestro deactiveren, dan zou ik vanzelf een vervangende gratis Mastercard krijgen met daarop mijn gratis Travel+. Heb ik eigenlijk wel voor niets die eerste kaart aangevraagd, maar goed, kon ik ook niet weten.
Enkele werkdagen later en hoewel de Maestropas direct verwijderd was uit mijn pasjesoverzicht, kwam er alsmaar geen nieuwe Mastercard tevoorschijn. Vond ik vreemd, want toen ik de eerste Mastercard aanvroeg was die gelijk zichtbaar.
Net dus gebeld, kreeg de medewerker die ik de allereerste keer ook had weer aan de lijn (die toen dus verkeerde informatie gaf, maar goed, nieuwe ronden nieuwe kansen). "Ja die vervangende kaart moet je nog zelf aanvragen." Ik zei huh, er was gezegd dat die vervangende pas automatisch gestuurd zou worden. "Ja als je de Maestro blokkeert gebeurt dat idd automatisch" maar... dat is al gebeurd, de pas is uit mijn overzicht, dus hoe zou ik dat dan moeten doen? Dat heeft je collega als het goed is al gedaan?
Ging overleggen met een collega, uitkomst: er heeft een "incident" plaatsgevonden maar hij heeft het direct geëscaleerd, omdat het handiger voor iedereen was zouden ze niet nog een Mastercard opsturen maar de Travel+ op de Mastercard zetten die ik nu al in mijn bezit heb.
- Het zou Openbank niet zijn als er wat misging in hun systeem (ik vermoed omdat ik dus al een Mastercard heb dat er daardoor iets geclasht heeft, kan gebeuren)
- Blijkbaar kan het tóch wel om het gratis plan op een andere kaart te krijgen (terwijl dat éigenlijk contractgebonden is)

Travel+ zou snel zichtbaar moeten worden. Ik wacht het af. Anders maar weer bellen.
Bij KPN, NS en Centraal Beheer heb ik uit eigen ervaring mijn Openbank IBAN geaccepteerd gekregen voor de incasso. Vaak moet je er voor bellen. Bedrijven die ook dan weigeren overtreden de wet.Martijn-HK schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:08:
Ik heb hetzelfde gezeik.Feralz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:28:
Ik heb ze vanochtend maar weer eens gebeld. Ik vind het op zich een fijne bank, met over het algemeen een vriendelijke en behulpzame klantenservice, maar man ik heb nog nooit zo vaak een bedrijf hoeven bellen om iets te fixen. 😂
.....
7 keer zelf OpenBank gebeld.
4 keer teruggebeld door OpenBank.
Tot 3 maal toe opnieuw een Mastercard aangevraagd. Via de app, en telefonisch.
Vervangende pas werd maar niet aangemaakt of verzonden.
Nu vandaag lijkt het beter te gaan. Na inderdaad ook een verhaal over een 'incident', krijg ik een contract voor een nieuwe pas in de mail. Dat ziet eruit alsof er iets getriggerd is.
Ik heb nu al met 3 medewerkers gesproken over het omzetten van travel+ naar de MasterCard die ik al heb. Alle 3 geescaleerd naar hun leidinggevende. Maar dat lukt echt niet zeggen ze. Benieuwd of het bij jou dan wél kan....
De klantenservice is - op een enkel nors geval na die vroeger waarschijnlijk bij Dirk Scheringa werkte - meestal wel vriendelijk en welwillend, maar ik heb het idee dat de achterliggende systemen een teringzooi zijn. En dat ze zelf heel beperkt zijn in wat ze kunnen en mogen. Want dit is niet mijn eerste issue. Ik heb al 20+ keer contact met ze gehad sinds april en eigenlijk standaard moeten zaken bij 'de meerdere' gelegd worden....
[ Voor 13% gewijzigd door jeppiepruts op 02-08-2023 15:48 ]
Wat een toestand ! Je hebt er wel een dagtaak aan…….jeppiepruts schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:45:
[...]
Ik heb hetzelfde gezeik.
Nu vandaag lijkt het beter te gaan. Na inderdaad ook een verhaal over een 'incident', krijg ik een contract voor een nieuwe pas in de mail. Dat ziet eruit alsof er iets getriggerd is.
Ik heb nu al met 3 medewerkers gesproken over het omzetten van travel+ naar de MasterCard die ik al heb. Alle 3 geescaleerd naar hun leidinggevende. Maar dat lukt echt niet zeggen ze. Benieuwd of het bij jou dan wél kan....
De klantenservice is - op een enkel nors geval na die vroeger waarschijnlijk bij Dirk Scheringa werkte - meestal wel vriendelijk en welwillend, maar ik heb het idee dat de achterliggende systemen een teringzooi zijn. En dat ze zelf heel beperkt zijn in wat ze kunnen en mogen. Want dit is niet mijn eerste issue. Ik heb al 20+ keer contact met ze gehad sinds april en eigenlijk standaard moeten zaken bij 'de meerdere' gelegd worden....
Nu slaan de twijfels weer toe.jeppiepruts schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:45:
[...]
Ik heb hetzelfde gezeik.
Travel+ nog niet zichtbaar op de pas. Zou ook wel snel zijn. Ik had met de pas mogelijk mijn vliegticket voor mijn aankomende reis willen aanschaffen. Inmiddels heb ik die maar op een andere manier betaald omdat ik de huidige prijzen niet kon laten schieten. Maar goed, dan maar gebruiken voor het geld opnemen over de grens.
Wel is eindelijk de ene euro die ik als test naar mijn nieuwe Advanzia rekening geboekt heb na 29 uur eindelijk geconsolideerd.
Bij mij duurde het uiteindelijk een dag of 3-4 voordat Travel+ op mijn Mastercard stond, nadat het geëscaleerd was naar een "coördinator". Werd toen 3x gebeld door Openbank en kreeg via de mail nog een terugbelverzoek, maar zag in mijn omgeving dat gratis Travel+ aan stond dus heb dat gewoon genegeerd.Feralz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:38:
[...]
Nu slaan de twijfels weer toe.Deze medewerker had tijdens mijn eerste keer contact ook al gezegd iets geëscaleerd te hebben (dat ik gratis Travel+ kreeg omdat ik voor die toevoeging al aan de voorwaarden had voldaan) wat uiteindelijk maanden en hoofdpijn gekost heeft om voor elkaar te krijgen.
Travel+ nog niet zichtbaar op de pas. Zou ook wel snel zijn. Ik had met de pas mogelijk mijn vliegticket voor mijn aankomende reis willen aanschaffen. Inmiddels heb ik die maar op een andere manier betaald omdat ik de huidige prijzen niet kon laten schieten. Maar goed, dan maar gebruiken voor het geld opnemen over de grens.
Wel is eindelijk de ene euro die ik als test naar mijn nieuwe Advanzia rekening geboekt heb na 29 uur eindelijk geconsolideerd.
En een paar jaar geleden is uit coulance ook nogal eens Travel+ van Maestro naar een legacy Mastercard (die waar je 2 euro voor betaalde) omgezet, dus technisch gezien moet het mogelijk zijn lijkt me.
Dit is precies de reden dat ik al mijn spaargeld weggehaald heb bij Openbank. Veel beloven, weinig geven...jeppiepruts schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:45:
[...]
Ik heb hetzelfde gezeik.
Nu staat alles in Luxemburg bij Advanzia. Ik heb nog wel de betaalrekening (meastro+mastercard) met een paar honderd euro erop, dat is alles wat ik met Openbank doe. Adios!
Bestaat er een manier op voor mijn minderjarige dochter een welkom spaarrekening te openen op haar naam?
2de vraag, de rekeningen bij openbank staan op mijn naam. Ik ben wel getrouwd (gemeenschap van goederen).
Ik neem aan dat dat geld automatisch ook van haar is en de spaanse erf belasting niet van toepassing is??
2de vraag, de rekeningen bij openbank staan op mijn naam. Ik ben wel getrouwd (gemeenschap van goederen).
Ik neem aan dat dat geld automatisch ook van haar is en de spaanse erf belasting niet van toepassing is??
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Waar heb jij vandaan dat N26 iDeal support heeft, alleen top ups lees ik, daar heb ik als ik wil betalen weinig aan.menzo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:55:
Ik hoop dat OpenBank snel N26 gaat volgen met iDeal ondersteunen.
Wat Openbank gelukkig wel heeft is dat ik kan betalen met Klarna/Sofort. Een soort iDeal alternatief waar meer Europese landen aan meedoen.
Niet heel veel webshops ondersteunen Sofort maar dat gaat denk ik nog wel komen aangezien alle (grote) Nederlandse banken wel Sofort ondersteunen
[ Voor 6% gewijzigd door TheSander562 op 03-08-2023 18:03 ]
Het kan sinds gister.TheSander562 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:56:
[...]
Waar heb jij vandaan dat N26 iDeal support heeft, alleen top ups lees ik, daar heb ik als ik wil betalen weinig aan.
Wat Openbank gelukkig wel heeft is dat ik kan betalen met Klarna/Sofort. Een soort iDeal alternatief waar meer Europese landen aan meedoen.
Niet heel veel webshops ondersteunen Sofort maar dat gaat denk ik nog wel komen aangezien alle (grote) Nederlandse banken wel Sofort ondersteunen
https://support.n26.com/e...hopping-online-with-ideal
https://www.pay.nl/actueel/n26-nu-ook-beschikbaar-via-ideal
Bij mij is de Travel+ inmiddels zichtbaar op de pas! Hopelijk is het bij jou ook gauw opgelost.jeppiepruts schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:45:
[...]
Ik heb hetzelfde gezeik.
*knip*, geen suggesties om fraude te plegen graag.Maarten69 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:43:
Bestaat er een manier op voor mijn minderjarige dochter een welkom spaarrekening te openen op haar naam?
[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 05-08-2023 21:11 ]
Er is inmiddels 4 keer een pas aangevraagd. Maar lukt niet.Feralz schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:09:
[...]
Bij mij is de Travel+ inmiddels zichtbaar op de pas! Hopelijk is het bij jou ook gauw opgelost.
(Ook niemand die dan de moeite neemt om dat even te monitoren ofzo als je weet dat het al 2 of 3 keer mislukt is....)
Nadat ik 'boos' werd vanochtend is mij net beloofd om de travel+ op mijn bestaande Mastercard te zetten in plaats van een nieuwe te sturen.
'Supervisor' was er mee bezig toen ik medewerker aan de lijn had. Vooralsnog is 2 uur later in de app nog niets te zien...Ik ben benieuwd. En anders ga ik @Obeja achterna na alle loze beloftes. Dan is het adios Openbank.
[ Voor 3% gewijzigd door jeppiepruts op 04-08-2023 12:29 ]