De keren dat ze bij mij aangaven terug te bellen ging dat op afspraak. Een dag later werd ik keurig gebeld, afgesproken tijdstip kan wel iets afwijken. Ik had ook de extra rente niet ontvangen. Geen tijd om te bellen maar gisteren via nabetaling alsnog automatisch ontvangen. Kan dus zijn dat het bij jou ook vanzelf goed komt net als bij andere.Wenzel schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:26:
Vandaag een rente afwikkeling ontvangen. Geen 2,25% maar de standaard 1,5% rente. Terwijl ik al 2x een periodiek van 600 euro laten storten, 11 april en 11 mei.
Half uur aan de telefoon gehangen voor ze het door hadden. Ik wordt teruggebeld.
Weet iemand uit de ervaring wanneer ze terugbellen? Uren, dagen?
Eigenlijk zit te denken daar op te stappen. Al die achterlijke acties die ze niet kunnen beheersen. Toch maar even wachten tot ze bellen?
In https://www.openbank.nl/a...onus-Deposito-2023_NL.pdf staat dat je voor vragen info apending openbank punt com kan mailen.
Heb ik gedaan. Dit was het antwoord:
[edit]
Wut?
Een of andere rare Spaanse wet zeker?
Heb ik gedaan. Dit was het antwoord:
Schiet mij maar lek.Un saludo.
OPENBANK
Con fecha de 15/05/2023 23:18, [mijn naam] escribió:
Caution: This message is from an EXTERNAL sender – be vigilant, particularly with links and attachments. If you suspect it, report it immediately using the phishing button.
[mijn originele bericht]

[edit]
Wut?
Dus als je een deposito van b.v. 1 jaar neemt en dat loopt af, dan kan je geen nieuw deposito afsluiten voor het vrijgekomen bedrag? Of als je geld uitgegeven hebt en minder totaal kapitaal hebt, geen deposito?Maximale inleg voor je spaardeposito: het bedrag waarmee het totaalsaldo van al je betaal- en spaarrekeningen, en deposito's (zichtbaar bij 'Financiële positie') is verhoogd vanaf 28-02-2022.

Een of andere rare Spaanse wet zeker?
[Voor 30% gewijzigd door Mentalist op 17-05-2023 19:08]
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Ik neem aan: je had die €600 gestort op de betaalrekening en niet de spaarrekening?Wenzel schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:26:
Vandaag een rente afwikkeling ontvangen. Geen 2,25% maar de standaard 1,5% rente. Terwijl ik al 2x een periodiek van 600 euro laten storten, 11 april en 11 mei.
Klopt. Periodiek naar betaalrekening en daarna naar spaarrekening.Malarky schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 04:13:
[...]
Ik neem aan: je had die €600 gestort op de betaalrekening en niet de spaarrekening?
Ik moet zeggen dat ik voorlopig weinig problemen heb met OB.
In het begin veel miserie gehad doordat er een fout zat in mijn paspoort nummer. Daardoor heb ik alles opnieuw moeten doorlopen maar nadien geen problemen meer gehad.
Ik heb er enkel mijn geld opstaan voor de 2,5% en verder hou ik me ook niet bezig met de andere acties.
In het begin veel miserie gehad doordat er een fout zat in mijn paspoort nummer. Daardoor heb ik alles opnieuw moeten doorlopen maar nadien geen problemen meer gehad.
Ik heb er enkel mijn geld opstaan voor de 2,5% en verder hou ik me ook niet bezig met de andere acties.
Bij mij gaat het ook goed. Ik weet nog wel dat het acceptatieproces drie jaar geleden wat ouderwetsch aanvoelde in vergelijking tot neobanken als N26 en Revolut. De app is ook een doolhof en de actievoorwaarden een puzzel. Maar daar staat tegenover dat het wel allemaal werkt zoals verwacht en dat OB zich ook aan de actievoorwaarden houdt. Ik had al travel+ op de Maestro vanaf klant worden en sinds kort ook op de Mastercard door de Sparen23 actie. Dat gecombineerd met de spaarrente en daarvoor verplichte € 600 storting maakt Openbank nu mijn meest gebruikte bank. In het buitenland scheelt het een hoop geld met omwisselen van valuta. OB biedt ook als enige het vergoeden van opnamekosten bij geldautomaten (5x per maand) en dat is in sommige landen € 8 per keer.
Ben NIET teruggebeld, maar nabetaling van de rente ontvangen. Hopelijk gaat het volgende maand meteen goed.Wenzel schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:26:
Half uur aan de telefoon gehangen voor ze het door hadden. Ik wordt teruggebeld.
Weet iemand uit de ervaring wanneer ze terugbellen? Uren, dagen?
Eigenlijk zit te denken daar op te stappen. Al die achterlijke acties die ze niet kunnen beheersen. Toch maar even wachten tot ze bellen?
Ik wil overstappen van de Rabobank naar Openbank. De enige vraag die ik heb is of Openbank een makkelijke manier heeft om geld over te maken of te ontvangen? Zoals bijvoorbeeld Tikkie werkt. Ik zag in de Tikkie-app al dat dit alleen werkt met Nederlandse IBAN nummers dus dan valt Openbank af.
Technisch gezien heeft Openbank dit wel, maar dat is alleen in Spanje te gebruiken.SURFivor schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:43:
Ik wil overstappen van de Rabobank naar Openbank. De enige vraag die ik heb is of Openbank een makkelijke manier heeft om geld over te maken of te ontvangen? Zoals bijvoorbeeld Tikkie werkt. Ik zag in de Tikkie-app al dat dit alleen werkt met Nederlandse IBAN nummers dus dan valt Openbank af.
Dus voor ons Nederlandse klanten is er geen alternatief naar mijn weten.
Bizum werkt inderdaad alleen voor Spaanse ingezetenen.
Ja dat was hem inderdaad, ik kreeg hem zo snel niet gevondenjack2 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:06:
Bizum werkt inderdaad alleen voor Spaanse ingezetenen.

Raad sterk af om Rabobank te vervangen voor Openbank. OB is leuk voor er bij maar niet als vervangingSURFivor schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:43:
Ik geef meestal gewoon mijn betaalrekening om het te laten overmaken.Boerenlater schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:15:
Hoe stuur/betaal jij je tikkies?
Makkelijk copy paste via whatsapp namelijk.
Maar waarom zou je? Toch niet om die 2/3€ per maand?Wietsee. schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:47:
Ik raad het sterk aan. Je kan prima zonder Nederlandse bank.
Leuk dat het kán, zonder Nederlandse bankrekening, maar het is super onpraktisch.
Oh ja vast, maar of het handig is? Denk het niet. Het lijkt namelijk meer op vasthouden aan een principe.appie39 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:42:
Er zijn mensen die kunnen leven zonder tikkie en iDeal…
Resultaat is dat je bij sommige (web)winkels niet meer kunt betalen of dit omslachtig wordt, marktplaats aan/verkopen worden lastiger ( succes met je Spaanse IBAN bij online verkopen! ), overheidssites zoals CBR accepteren alleen iDeal in beginsel, werkgever, vrienden, familie etc. uitleggen dat jij enkel een Spaanse IBAN hebt, mensen die vragen jou even een betaalverzoek te sturen heb je ook wat uit te leggen, etc etc etc etc

dat is anno 2023 wel heel omslachtig en dat vind ik echt veel te moeilijk, lang leve de betaalverzoekenTheSander562 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:38:
[...]
Ik geef meestal gewoon mijn betaalrekening om het te laten overmaken.
Makkelijk copy paste via whatsapp namelijk.
.
Ja, ik vergelijk het maar een beetje met afstappen van Meta/Whatsapp etc. Je kunt inderdaad wel zonder, maar handig is anders. En dat houdt mensen dan weer bij dezelfde apps / banken.JohanNL schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:20:
[...]
Maar waarom zou je? Toch niet om die 2/3€ per maand?
Leuk dat het kán, zonder Nederlandse bankrekening, maar het is super onpraktisch.
[...]
Oh ja vast, maar of het handig is? Denk het niet. Het lijkt namelijk meer op vasthouden aan een principe.
Resultaat is dat je bij sommige (web)winkels niet meer kunt betalen of dit omslachtig wordt, marktplaats aan/verkopen worden lastiger ( succes met je Spaanse IBAN bij online verkopen! ), overheidssites zoals CBR accepteren alleen iDeal in beginsel, werkgever, vrienden, familie etc. uitleggen dat jij enkel een Spaanse IBAN hebt, mensen die vragen jou even een betaalverzoek te sturen heb je ook wat uit te leggen, etc etc etc etc
Wietsee. schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:47:

Je bent fan of je bent het niet.
- Zeer omslachtige app, haast met opzet ontworpen om basic instellingen te verstoppen
- af/bij schrijvingen tonen geen tegenrekening. Dit is al een no-go voor je basic administratie. Dit heeft elke andere bankrekening sinds 1800. De workaround? Wachten tot er een afschrift beschikbaar is.

- zeer onduidelijk wanneer je welke rente ontvangt. Stoeien met onduidelijke afschriften.
- 2FA voor de raarste dingen zoals opslaan in telefoonboek. En in hoeverre is dit werkelijk MFA op een trusted device waar de app zelf de code lijkt te genereren?
- Trage overboekingen tussen verschillende banken. Niet allemaal. OB>ING kan in ergste geval 2 werkdagen tussen zitten is mijn ervaring, exclusief feestdagen.
- iDeal is must in NL en ook een zegen. In mijn ervaring is kiezen van een gratis bankrekening boven een betaalde echt niet verstandig. Ik heb dit met Revolut/N26 (combi) in 2014/2015 en daarna met Bunq lifetime free (tot het toch €5/mnd werd én minder functioneel) geprobeerd. Het was altijd een enorm compromis. Tot er iets echt mis ging.
Prima voor erbij voor de Travel+ MasterCard of voor je lange termijn spaarrekening mits je de trage overboekingen en fouten van OB kan verdragen en risico op zomaar geblokkeerd te worden voor lief neemt.
Als je meer dan dat wil, maak je het jezelf graag moeilijk. Maar dat is een bekend menselijk fenomeen.

Ik ben sinds een jaar of twee volledig afgestapt van Nederlandse banken en onpraktisch is het totaal niet in mijn ervaring. Alle webwinkels waar ik gebruik van maak, kan je prima betalen met iets anders dan iDeal. Familie, vrienden en collega’s hebben nog nooit problemen gehad met het overboeken naar mijn iban of ik naar hen. Moeilijker dan een iban toevoegen aan je adresboek is het niet? Sinds ik weg ben bij de Nederlandse banken heb ik bij 2 werkgevers gewerkt, maar bij beiden werd het salaris probleemloos overgemaakt.JohanNL schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:20:
[...]
Maar waarom zou je? Toch niet om die 2/3€ per maand?
[...]
Oh ja vast, maar of het handig is? Denk het niet. Het lijkt namelijk meer op vasthouden aan een principe.
CBR heb ik verder geen recente betaalervaring mee, maar de Belastingdienst kan gewoon de wegenbelasting incasseren van een rekening van Openbank.
Dus ja, in mijn dagelijkse praktijk zijn geen problemen. En ik hoef al helemaal niets uit te leggen. Alleen doorgeven wanneer ik weer eens een nieuw rekeningnummer heb.
Ja, iedereen moet het zelf weten natuurlijk maar ik heb Rabo, Revolut en Openbank al een tijdje maar ik zou zelf niet zonder mijn Rabo kunnen wat OB allemaal niet heeft:fps schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:13:
[...]
Ik ben sinds een jaar of twee volledig afgestapt van Nederlandse banken en onpraktisch is het totaal niet in mijn ervaring. Alle webwinkels waar ik gebruik van maak, kan je prima betalen met iets anders dan iDeal. Familie, vrienden en collega’s hebben nog nooit problemen gehad met het overboeken naar mijn iban of ik naar hen. Moeilijker dan een iban toevoegen aan je adresboek is het niet? Sinds ik weg ben bij de Nederlandse banken heb ik bij 2 werkgevers gewerkt, maar bij beiden werd het salaris probleemloos overgemaakt.
CBR heb ik verder geen recente betaalervaring mee, maar de Belastingdienst kan gewoon de wegenbelasting incasseren van een rekening van Openbank.
Dus ja, in mijn dagelijkse praktijk zijn geen problemen. En ik hoef al helemaal niets uit te leggen. Alleen doorgeven wanneer ik weer eens een nieuw rekeningnummer heb.
- een echte, creditcard met krediet bij Rabo;
- rood kunnen staan bij een NL bank;
- geen Instant Payment overboekingen kunnen doen vanaf OB;
- geen betaal verzoekjes bij OB;
- vindt belangrijk om andere iban nummers te kunnen zien bij overboekingen
- IDeal kunnen betalen bij NL banken;
- rommelige app bij OB met saldo, inhoudingen en beschikbaar.
Let wel, OB is voor mij echt fijn dat het bestaat met de gratis 5 x per maand geldopnames in het buitenland, maar als je woont en werkt in NL echt voor erbij. Moet er niet aan denken om alles op te zeggen en alleen OB te hebben.
Jouw laatste punt is wel valide. De app vind ik niet zozeer rommelig, maar in het saldo-overzicht loopt het beschikbare saldo vaak achter.Datisraar schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:49:
[...]
Ja, iedereen moet het zelf weten natuurlijk maar ik heb Rabo, Revolut en Openbank al een tijdje maar ik zou zelf niet zonder mijn Rabo kunnen wat OB allemaal niet heeft:
- een echte, creditcard met krediet bij Rabo;
- rood kunnen staan bij een NL bank;
- geen Instant Payment overboekingen kunnen doen vanaf OB;
- geen betaal verzoekjes bij OB;
- vindt belangrijk om andere iban nummers te kunnen zien bij overboekingen
- IDeal kunnen betalen bij NL banken;
- rommelige app bij OB met saldo, inhoudingen en beschikbaar.
Let wel, OB is voor mij echt fijn dat het bestaat met de gratis 5 x per maand geldopnames in het buitenland, maar als je woont en werkt in NL echt voor erbij. Moet er niet aan denken om alles op te zeggen en alleen OB te hebben.
Waarom vind je het kunnen zien van ibans belangrijk? Hier kijk ik echt nooit naar, dat deed ik bij mijn Nederlandse banken ook nooit.
Voornaamste reden om voor Openbank te kiezen is voor mij Travel+. Ik zou mijn rekening bij Rabo er niet voor willen opgeven.
DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Je hoeft natuurlijk niet van de ene op de andere dag over. Je kunt de Openbank rekening langzaam gaan gebruiken en de Rabobank afbouwen. Over 3 maanden kijken waarvoor je de Rabo nog gebruikt, als dit geen belangrijke zaken zijn dan kun je de Rabo opzeggen.
Ik heb het 'probleem' dat ik weleens geld ontvang van familieleden (vaak ouderen). Als je ziet hoeveel moeite ze hebben gehad met het updaten van mijn email adres dan wil ik het met de bankrekening niet proberen. Dan maar die paar euro per maand blijven betalen.
OB willen wij gebruiken als gezamenlijke boodschappenrekening/uitgaan/vakantie. Dat lijkt me idd prima.Wietsee. schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:47:
Een tikkie-dienst is wel handig als je geld voorschiet voor vrienden. Een workaround lijkt me om de gewone (persoonlijke) betaalrekening daarvoor te gebruiken. Zal maar een paar keer per jaar voorkomen gok ik.
Jep, zo ben ik ook langzaam overgestapt. Eerst kijken of ik überhaupt aan Openbank kon wennen en daarna alle incasso's en stortingen overhevelen. Mijn Nederlandse bankrekening heb ik vervolgens nog een kalenderjaar aangehouden zodat ik vrijwel zeker wist dat ik niets vergeten was om te zetten.Voggy schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:23:
Je hoeft natuurlijk niet van de ene op de andere dag over. Je kunt de Openbank rekening langzaam gaan gebruiken en de Rabobank afbouwen. Over 3 maanden kijken waarvoor je de Rabo nog gebruikt, als dit geen belangrijke zaken zijn dan kun je de Rabo opzeggen.
Overigens had ik in dezelfde periode als Openbank ook een rekening geopend bij N26. Toch heeft Openbank 'de strijd' bij mij gewonnen om als dagelijkse bankrekening te gebruiken.
Dat is dan een rekening op één naam of ondersteunen ze inmiddels meerdere rekeninghouders?SURFivor schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:29:
[...]
OB willen wij gebruiken als gezamenlijke boodschappenrekening/uitgaan/vakantie. Dat lijkt me idd prima.
Is op 1 naam.Wolly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:50:
[...]
Dat is dan een rekening op één naam of ondersteunen ze inmiddels meerdere rekeninghouders?
Voor zover ik weet niet mogelijk, maar je kan wel een 2e pas (Mastercard, of Metal als dat bij je past) aanvragen, of simpelweg de 1e pas bij allebei in de telefoon zetten.Wolly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:50:
[...]
Dat is dan een rekening op één naam of ondersteunen ze inmiddels meerdere rekeninghouders?
Met de huidige actie wil ik wel een deposito openen bij Openbank. Zaterdag netjes geld overgeboekt, maar toen was het bedrag niet meteen beschikbaar voor het storten op een deposito. Dacht dat het aan het weekend lag, dus heb vandaag afgewacht, maar nu is het nog altijd niet mogelijk. Hoelang ging er bij jullie overheen?
Ik denk dat je dan tegen flink wat regels ingaat als je de persoonlijke pas gaat delen, geen idee wat het risico daarvan is overigens.Elandenmelk schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:56:
[...]
Voor zover ik weet niet mogelijk, maar je kan wel een 2e pas (Mastercard, of Metal als dat bij je past) aanvragen, of simpelweg de 1e pas bij allebei in de telefoon zetten.
1 werkdag, Dus als het goed is staat het er morgen op rond een uur of 11-12.exelletor schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:49:
Met de huidige actie wil ik wel een deposito openen bij Openbank. Zaterdag netjes geld overgeboekt, maar toen was het bedrag niet meteen beschikbaar voor het storten op een deposito. Dacht dat het aan het weekend lag, dus heb vandaag afgewacht, maar nu is het nog altijd niet mogelijk. Hoelang ging er bij jullie overheen?
Gegeven dat alles koek en ei is met je partner, lijkt me het (extra) risico nihil.Wolly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:50:
[...]
Ik denk dat je dan tegen flink wat regels ingaat als je de persoonlijke pas gaat delen, geen idee wat het risico daarvan is overigens.
Wellicht dat het heel strikt genomen niet mag, maar ik koop regelmatig iets online met de mastercard / visa die ik voor handen heb. Als in die webshop bijv. een pas van mijn vriendin staat opgeslagen, vooruit met de geit. Niemand die hier naar kijkt, zelfs de bank niet zolang de pashouder niet aan de bel trekt. Lijkt me een beetje spijkers zoeken op laag water.
Wellicht in een hotel of met autoverhuur, waar ze vaak een credit card eisen die ook op naam staat van de persoon die reservering maakt, etc. Maar dat zijn wel heel specifieke gevallen en niet je dagelijkse boodschappen bij de Albert Heijn of Jumbo.
Ik bedoelde meer dat de bank bijvoorbeeld detecteert dat je de pas (bijna) tegelijkertijd op twee plekken gebruikt wat logischerwijs niet mogelijk is. Ze gaan immers erg ver met fraude detectie tegenwoordig.Elandenmelk schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:49:
[...]
Gegeven dat alles koek en ei is met je partner, lijkt me het (extra) risico nihil.
Wellicht dat het heel strikt genomen niet mag, maar ik koop regelmatig iets online met de mastercard / visa die ik voor handen heb. Als in die webshop bijv. een pas van mijn vriendin staat opgeslagen, vooruit met de geit. Niemand die hier naar kijkt, zelfs de bank niet zolang de pashouder niet aan de bel trekt. Lijkt me een beetje spijkers zoeken op laag water.
Wellicht in een hotel of met autoverhuur, waar ze vaak een credit card eisen die ook op naam staat van de persoon die reservering maakt, etc. Maar dat zijn wel heel specifieke gevallen en niet je dagelijkse boodschappen bij de Albert Heijn of Jumbo.
De enige keer dat Openbank mijn pas preventief blokkeerde wegens verdachte transactie (circa 1.100 euro in een ander land dan normaal), werd ik binnen een paar uur gebeld. Even bevestigen dat ik het was en alles in orde.Wolly schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:53:
[...]
Ik bedoelde meer dat de bank bijvoorbeeld detecteert dat je de pas (bijna) tegelijkertijd op twee plekken gebruikt wat logischerwijs niet mogelijk is. Ze gaan immers erg ver met fraude detectie tegenwoordig.
Ik snap je punt wel hoor, maar ik denk (hoop?) dat zoiets in de praktijk heel erg meevalt. Wij hebben van meerdere banken passen gedeeld en hier in ieder geval (gelukkig) nooit problemen mee ondervonden.
Ik ben juist van OB terug naar een Nederlandse bank als primaire rekening (SNS). Heb nooit problemen ondervonden, maar door het volgen van dit topic wel gezien dat het probleemoplossend vermogen bij OB te wensen overlaat. Daar heb ik geen behoefte aan. OB is dus weer de vakantie rekening en om te sparen.
Alweer te weinig rente ontvangen, 1,5% i.p.v. 2,25%.
Vorige keer ook al te weinig rente gehad, gebeld, en dag later een nabetaling ontvangen.
Vandaag dus weer half uur aan de telefoon gehangen. Schijnbaar hebben ze het in hun systeem niet aangepast dat ik 2,25% hoor te ontvangen.
Knap waardeloos. Als ik elke keer moet bellen, dan hoeft het niet meer en stap ik op.
Vorige keer ook al te weinig rente gehad, gebeld, en dag later een nabetaling ontvangen.
Vandaag dus weer half uur aan de telefoon gehangen. Schijnbaar hebben ze het in hun systeem niet aangepast dat ik 2,25% hoor te ontvangen.
Knap waardeloos. Als ik elke keer moet bellen, dan hoeft het niet meer en stap ik op.
Maak je gebruik van het minimaal 600 euro overschrijven? Ik heb dat gedaan maar zit ook nog op de 1,5% lijkt het. Zijn ze daadwerkelijk zo strikt dat het een periodieke overboeking moet zijn?Wenzel schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:03:
Alweer te weinig rente ontvangen, 1,5% i.p.v. 2,25%.
Volgens de medewerker welke ik sprak wel. Die gaf aan dat het een bedrag op of echt rond dezelfde datum moest zijn. Mijn overboeking die ik de ene keer op de 10e had gedaan en de maand erna op de 17e telde dus helaas niet. Dus hier ook helaas voor de 2e keer maar 1,5% gekregen.bcome schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:11:
[...]
Maak je gebruik van het minimaal 600 euro overschrijven? Ik heb dat gedaan maar zit ook nog op de 1,5% lijkt het. Zijn ze daadwerkelijk zo strikt dat het een periodieke overboeking moet zijn?

Balen, ik heb hem 4 wekelijks staan. Dat zal dan ook wel niet mogelijk zijn.Remigius schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:25:
[...]
Volgens de medewerker welke ik sprak wel. Die gaf aan dat het een bedrag op of echt rond dezelfde datum moest zijn. Mijn overboeking die ik de ene keer op de 10e had gedaan en de maand erna op de 17e telde dus helaas niet. Dus hier ook helaas voor de 2e keer maar 1,5% gekregen.
Hier nog maar 1 keer € 600 euro overgeboekt en toch 2,25% gekregen. Wel via een periodieke overboeking, dat wel.
Dat is wel vreemd, want OB kan toch niet zien of een transactie periodiek is of handmatig overgemaakt als er maar 1 transactie isrechtsherstel schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:35:
Hier nog maar 1 keer € 600 euro overgeboekt en toch 2,25% gekregen. Wel via een periodieke overboeking, dat wel.

Ja, en het is een periodiek.bcome schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:11:
[...]
Maak je gebruik van het minimaal 600 euro overschrijven? Ik heb dat gedaan maar zit ook nog op de 1,5% lijkt het. Zijn ze daadwerkelijk zo strikt dat het een periodieke overboeking moet zijn?
Even mijn ervaring delen en aantal zaken die mij opvallen.
Zojuist Openbank gebeld en de opdracht gegeven om een hogere transfer van 3000 uit te laten voeren.
Poging 1:
Bij identificatie vroegen ze om mijn toegangscode in te voeren nadat ik was doorverwezen naar het "bandje"-systeem. Hier gingen mijn alarmbellen al af. Beetje getraind oor kan achterhalen wat mijn toegangscode is.
Enfin, toch gedaan. En nadien werd de verbinding verbroken.
Poging 2:
De telefoniste vroeg de 2e cijfer en 3e cijfer van mijn toegangscode als identificatie.
En na het inplannen van de transactie wat cijfers van mijn digitale handtekening.
Nadien had ik mijn zorgen geuit over de het bandjes systeem. Ze vertelde me dat ze aan hun kant niets kunnen zien. Toch maar even mijn toegangscode veranderd.
Aantal dingen die mij opvielen:
- telefoniste kwam onervaren en niet erg bekwaam over.
- omslachtigheid en foutgevoeligheid.
- voelt als bankieren 1995.
Zojuist Openbank gebeld en de opdracht gegeven om een hogere transfer van 3000 uit te laten voeren.
Poging 1:
Bij identificatie vroegen ze om mijn toegangscode in te voeren nadat ik was doorverwezen naar het "bandje"-systeem. Hier gingen mijn alarmbellen al af. Beetje getraind oor kan achterhalen wat mijn toegangscode is.
Enfin, toch gedaan. En nadien werd de verbinding verbroken.
Poging 2:
De telefoniste vroeg de 2e cijfer en 3e cijfer van mijn toegangscode als identificatie.
En na het inplannen van de transactie wat cijfers van mijn digitale handtekening.
Nadien had ik mijn zorgen geuit over de het bandjes systeem. Ze vertelde me dat ze aan hun kant niets kunnen zien. Toch maar even mijn toegangscode veranderd.
Aantal dingen die mij opvielen:
- telefoniste kwam onervaren en niet erg bekwaam over.
- omslachtigheid en foutgevoeligheid.
- voelt als bankieren 1995.
Waarom heb je het telefonisch gedaan en niet via de website? (of was dit een test?)goodfella schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:11:
Even mijn ervaring delen en aantal zaken die mij opvallen.
De combinatie ING - Openbank begint me wel een beetje te irriteren. Vanmorgen om 7 uur een storting gedaan van ING naar Openbank en het is om 15:00 uur nog niet ontvangen bij Openbank.
Mijn man zit bij Rabobank en daar is het in een flits geregeld.
Mijn man zit bij Rabobank en daar is het in een flits geregeld.
MacBook Air M1 iPhone 14 Pro Apple Watch Series 6 Apple TV 4K AirPods Pro 2 AirTag’s AirPort Express • LG OLED55XB6 • Samsung UHD AU80 • Nintendo Switch OLED
Ik raak nu in de war. Als ik elke maand een handmatige overboeking doe op dezelfde dag van de maand, dan zou dit toch goed moeten gaan? Of moet ik echt een periodieke overboeking instellen (maandelijks op zelfde dag van de maand). Periodieke overboekingen worden als batch betalingen verwerkt. Als ik een handmatige overboeking doe, dan staat het geld direct bij OB. Juist met een periodiek ingestelde overboeking zou de binnenkomst datum dus kunnen verschillen als het op een feestdag of in het weekend valt 

[Voor 31% gewijzigd door balken07 op 23-05-2023 15:22]
In eerste instantie getracht te doen via de OpenBank app. Lukte niet. Na een zoek op deze forum kwam ik tegen dat boven de 3000 binnen je eerste 3 maanden dan moet je het met een telefoniste doen.jeroenkb schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:24:
[...]
Waarom heb je het telefonisch gedaan en niet via de website? (of was dit een test?)
Kunnen ze ook niet, maar ze willen dus een transactie zien die ongeveer op dezelfde dag van de maand wordt bijgeschreven als die van vorige maand.Remigius schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:59:
[...]
Dat is wel vreemd, want OB kan toch niet zien of een transactie periodiek is of handmatig overgemaakt als er maar 1 transactie is
Mijn oplossing hiervoor is - om het meer kans van slagen te geven - om tweemaal per maand €600 over te boeken; eentje begin van de maand en één aan het einde.
Als het dan niet werkt weet ik het ook niet meer en stoppen ze die extra rente maar waar...

Gezien de reacties hier ga ik mij ook niet wagen aan die gebrekkige klantenservice, hopelijk ga ik die dan ook nooit nodig hebben.
Ben eind Maart begonnen met het openen van een rekening bij Openbank om ervoor te zorgen dat mijn buffers op een gespreide plek staan, en ik moet zeggen: Ik krijg steeds meer twijfels om mijn middelen bij dit bedrijf onder te brengen.
Eind maart ga je de molen in om je account te maken, documenten toesturen, paar dagen wachten, contracten tekenen, paar dagen wachten, dan een bedrag sturen naar de rekening (waar ik zelf zo snugger was om vanaf mijn bedrijf rekening een euro te sturen), daarna verificaties op je inkomen of in mijn geval BTW aangifte danwel uittreksel van KvK. Maar elke stap krijg je geen communicatie, geen enkele mail. Ik heb wel 4x een klein bedrag gestuurd en kreeg het iedere keer na 3-4 dagen terug gestort zonder enige melding. Bleek dat ik zelf niet handig was, maarja je hebt geen idee want in die interface zie je niets en een mail krijg je ook niet. Als je belt dan beweren ze bij hoog en laag dat je toch echt een mail krijgt, druk je iets verder dan krijg je alleen een mail als er een probleem is. Maar die kreeg ik dus niet terwijl er wat mis was met de verificatie betaling. Bij elke vervolg stap krijg je een melding op de website: Je bent er bijna! We hebben nu deze gegevens ontvangen en het gaat snel in werking... Om vervolgens na een aantal dagen te checken: Owja een nieuwe actie staat open. Bij KNAB en N26 was dit echt niet het geval. Het geeft geen goed gevoel.
Andere vraag voor mensen in het topic:
Heeft openbank 2FA via hardware auth op de spaar omgeving?
Eind maart ga je de molen in om je account te maken, documenten toesturen, paar dagen wachten, contracten tekenen, paar dagen wachten, dan een bedrag sturen naar de rekening (waar ik zelf zo snugger was om vanaf mijn bedrijf rekening een euro te sturen), daarna verificaties op je inkomen of in mijn geval BTW aangifte danwel uittreksel van KvK. Maar elke stap krijg je geen communicatie, geen enkele mail. Ik heb wel 4x een klein bedrag gestuurd en kreeg het iedere keer na 3-4 dagen terug gestort zonder enige melding. Bleek dat ik zelf niet handig was, maarja je hebt geen idee want in die interface zie je niets en een mail krijg je ook niet. Als je belt dan beweren ze bij hoog en laag dat je toch echt een mail krijgt, druk je iets verder dan krijg je alleen een mail als er een probleem is. Maar die kreeg ik dus niet terwijl er wat mis was met de verificatie betaling. Bij elke vervolg stap krijg je een melding op de website: Je bent er bijna! We hebben nu deze gegevens ontvangen en het gaat snel in werking... Om vervolgens na een aantal dagen te checken: Owja een nieuwe actie staat open. Bij KNAB en N26 was dit echt niet het geval. Het geeft geen goed gevoel.
Wablief? Ik heb rond dezelfde tijd een rekening geopend maar er is nooit iets opgestuurd behalve kopie id.init6 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:04:
daarna verificaties op je inkomen of in mijn geval BTW aangifte danwel uittreksel van KvK.
@init6 Je kunt gelijk geld overboeken van de spaarrekening naar een rekening buiten Open Bank, dat gaat dan zover ik weet enkel via een SMS code bestaande uit 4 cijfers en letters als 2FA.
Goed genoeg wat mij betreft, maar het kan beter natuurlijk.
Maar hardware auth? Is dat niet meer iets voor crypto wallets?
In iedergeval hoef je zoiets niet van Openbank te verwachten.
Waar ik kan zet ik mijn yubi keys op.JohanNL schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:16:
@init6 Je kunt gelijk geld overboeken van de spaarrekening naar een rekening buiten Open Bank, dat gaat dan zover ik weet enkel via een SMS code bestaande uit 4 cijfers en letters als 2FA.
En bij welke bank kun je dan wel met een YubiKey inloggen?
Zelfs de custom hardware token generators stappen banken vanaf (zie Knab). En ik gok zelfs de Rabo de enige is die de Rabo Scanner soms nog vereist (bv beleggen moet alles met de Scanner, maar ook grotere bedragen naar onbekende rekeningen moeten met de Scanner).
bij overboekingen kan een typering meegegeven worden, incasso, periodiek, handmatig overboeking, zelfs salaris en nog een paar ...Remigius schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:59:
[...]
Dat is wel vreemd, want OB kan toch niet zien of een transactie periodiek is of handmatig overgemaakt als er maar 1 transactie is
Dus als het "goed" gedaan wordt is een periodieke overboeking inderdaad als zodanig te herkennen.
Voor wat het waard is: de OB medewerkster aan de telefoon zei dat handmatig of instellen als periodiek maandelijkse overboeking niet uitmaakt. Zolang er elke maand maar minimaal €600 op of rond dezelfde dag van de maand op de OB betaalrekening binnenkomt.
Voor mij is het net zo’n black box als voor jullie, maar ik heb op 3 april eenmalig € 600 overgemaakt en op (en vanaf) 24 april periodiek € 600. Bij de eerstvolgende rentebetaling op 10 mei werd toen die 2,25% toegepast. Dus of het hoeft niet op exact dezelfde datum een maand later, of men leest toch uit de transactie af dat het een periodieke boeking betreft. De transactiecode kan ik niet terugvinden op het rekeningafschrift of in de app, maar zou goed kunnen dat men daarnaar kijkt. Ik weet nog van vroeger de Rabo afschriften dat een salarisbetaling ook een eigen code had.
Bij aanmelden krijg je 3x post van OB, weet iemand wat dat derde is? (1. Betaalpas, 2. Elektronische handtekening, 3. ?) Een week geleden zag ik het in de PostNL app staan, maar het is nog steeds niet aangekomen, dus denk dat ze 'm kwijt zijn.
Ik heb toen ook nog een flink pank aan reclame spul ontvangen.Raymon89 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:32:
Bij aanmelden krijg je 3x post van OB, weet iemand wat dat derde is? (1. Betaalpas, 2. Elektronische handtekening, 3. ?) Een week geleden zag ik het in de PostNL app staan, maar het is nog steeds niet aangekomen, dus denk dat ze 'm kwijt zijn.
Op 8 april OpenBank account geopend. Gisteren een heel pak aan reclame/promotie boekje andwhatnot. Ligt nu bij het oud papier.RobertMe schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:35:
[...]
Ik heb toen ook nog een flink pank aan reclame spul ontvangen.
Zonde van verspilling.
Toch jammer te horen dat ik een medestander heb verlorenbalken07 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:25:
Ik ben juist van OB terug naar een Nederlandse bank als primaire rekening (SNS). Heb nooit problemen ondervonden, maar door het volgen van dit topic wel gezien dat het probleemoplossend vermogen bij OB te wensen overlaat. Daar heb ik geen behoefte aan. OB is dus weer de vakantie rekening en om te sparen.

Zelf blijf ik heel tevreden met gebruik en ook gelijk prima die 2,25% ontvangen.
Ook zonde dat als je de commentaren hier leest dat de klantenservice blijkbaar zo achteruit is gegaan. Voordat het hele rentegebeuren begon vond ik dit toch wel een USP. Mijn ervaring is toch altijd erg positief geweest (geen wachttijd, zeer vriendelijk, behulpzaam, snel, etc.), maar de algemene consensus lijkt het tegen te gaan.
Ik denk vooral door het hele 'de ene klant is wat gelijker dan de andere' aan de helpdesk.
de ene krijgt wel de renteverhoging, de andere niet, de ene wel die travel+ pas, de andere niet etc. met name door de vage actievoorwaarden die ze zelf stellen en daar ook geen eenduidige grens/beleid in voeren.
de ene krijgt wel de renteverhoging, de andere niet, de ene wel die travel+ pas, de andere niet etc. met name door de vage actievoorwaarden die ze zelf stellen en daar ook geen eenduidige grens/beleid in voeren.
[Voor 7% gewijzigd door Il 2 op 24-05-2023 16:07]
Haha ben nog steeds erg tevreden, maar wil gedoe voor zijn. SNS vinkt van de Nederlandse banken voor mij veel af.Elandenmelk schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:08:
[...]
Toch jammer te horen dat ik een medestander heb verloren![]()
Zelf blijf ik heel tevreden met gebruik en ook gelijk prima die 2,25% ontvangen.
Ook zonde dat als je de commentaren hier leest dat de klantenservice blijkbaar zo achteruit is gegaan. Voordat het hele rentegebeuren begon vond ik dit toch wel een USP. Mijn ervaring is toch altijd erg positief geweest (geen wachttijd, zeer vriendelijk, behulpzaam, snel, etc.), maar de algemene consensus lijkt het tegen te gaan.
Ik vind die verhogingen op de Welkom alleen voor nieuwe klanten best redelijk. Is ook zeker niet heel vreemd, als je het Spaartopic er op na leest passen momenteel eigenlijk alle banken (Concors, Advanzia, Volkswagen) die een vergelijkbare actie hebben voor nieuwe klanten de verhogingen niet met terugwerkende kracht toe. Volgens mij is Openbank vervolgens best coulant geweest met (bijna) iedereen een uitzondering te geven die hier even over belde.Il 2 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:06:
Ik denk vooral door het hele 'de ene klant is wat gelijker dan de andere' aan de helpdesk.
Ik heb Travel+ gratis vanaf het begin en geen problemen mee gehad. Lijkt mij dat de voorwaarden daar vrij helder zijn.
Ik vind het vooral opvallend dat je hier berichten in het topic voorbij zien komen, dat mensen doen alsof ze overal recht op hebben terwijl ze in het moment van het contract afsluiten voorwaarden X hebben afgesloten. Vervolgens besluit de bank te verhogen naar Y, maar alleen voor nieuwe klanten. Dat X nog steeds beter is dan wat het gros van de banken aanbiedt, is dan blijkbaar niet meer relevant. Enkel de drogreden "maar zij hebben Y gekregen."
Wel helemaal eens dat de spaaracties beetje vaag zijn, en het houdt ook een keer op met alsmaar je saldi verhogen. Klanten zullen toch tegen een maximum van hun kapitaal gaan aanhikken, dan wel de 100.000 euro van het DGS die ze niet willen overschrijden.
Prima als de nieuwe voorwaarden alleen voor nieuwe klanten gelden, je tekent immers voor een bepaalde periode en dat staat dan vast. Maar dan vind ik het vreemd dat als mensen bellen je op een 'lijst' kan komen waardoor het voor pietje wel aangepast wordt en voor jantje niet, dat zorgt voor scheve gezichten.Elandenmelk schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:18:
[...]
Ik vind die verhogingen op de Welkom alleen voor nieuwe klanten best redelijk. Is ook zeker niet heel vreemd, als je het Spaartopic er op na leest passen momenteel eigenlijk alle banken (Concors, Advanzia, Volkswagen) die een vergelijkbare actie hebben voor nieuwe klanten de verhogingen niet met terugwerkende kracht toe. Volgens mij is Openbank vervolgens best coulant geweest met (bijna) iedereen een uitzondering te geven die hier even over belde.
Ik heb Travel+ gratis vanaf het begin en geen problemen mee gehad. Lijkt mij dat de voorwaarden daar vrij helder zijn.
Ik vind het vooral opvallend dat je hier berichten in het topic voorbij zien komen, dat mensen doen alsof ze overal recht op hebben terwijl ze in het moment van het contract afsluiten voorwaarden X hebben afgesloten. Vervolgens besluit de bank te verhogen naar Y, maar alleen voor nieuwe klanten. Dat X nog steeds beter is dan wat het gros van de banken aanbiedt, is dan blijkbaar niet meer relevant. Enkel de drogreden "maar zij hebben Y gekregen."
Wel helemaal eens dat de spaaracties beetje vaag zijn, en het houdt ook een keer op met alsmaar je saldi verhogen. Klanten zullen toch tegen een maximum van hun kapitaal gaan aanhikken, dan wel de 100.000 euro van het DGS die ze niet willen overschrijden.
en er zullen ook genoeg mensen zijn die niet in deze topics komen en dit dus niet eens weten. maar ook in dit topic wel voorbeelden van mensen die erom gevraagd hebben en een 'nee' kregen of een 'ik weet het niet' en vervolgens niets meer horen.
Een ING, RABO of ABN Amro ziet je aankomen met een vraag als 'mag ik op een lijst voor een hoger rentepercentage op mijn spaarrekening'. ze lachen je vierkant uit. En terecht, dat hoort niet.
Al die verschillende rentepercentages en voorwaarden waren voor mij eigenlijk de reden om al m'n spaargeld maar naar bunq te verplaatsen. Totdat ik zag dat ik vorige maand toch al 2,25% rente heb gehad, zonder aan die voorwaarden te voldoen.. het is een puinhoop daar, maar op deze manier blijf ik nog wel even 

Ik heb deze maand 0% rente ontvangen... Gebeld met de klantenservice en ze zeggen dat het deze week rechtgezet zou moeten worden. Heb er niet zo veel vertrouwen in
Hoe bereken je het, gewoon het ontvangenpercentage en dan maal twaalf om op de (jaar)rente te komen?Tommert38 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:06:
Totdat ik zag dat ik vorige maand toch al 2,25% rente heb gehad, zonder aan die voorwaarden te voldoen..
Als je een constant saldo hebt kun je saldo * 0,0225 / 365 * <aantal dagen in afgelopen maand> doen. Klopte bij mij die drie maanden tot op de cent (alleen dan met 0,02 en 0,025 van Welkom).anandus schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:46:
[...]
Hoe bereken je het, gewoon het ontvangenpercentage en dan maal twaalf om op de (jaar)rente te komen?
Rente wordt dus echt per dag berekend en dus niet een (fictief) bedrag op jaarbasis en vervolgens delen door 12 voor elke maand.
Hier nu ook slechts 1,5% rente ontvangen, terwijl ik al sinds begin april een echte periodieke overboeking van €700 per maand heb lopen. Vanmiddag maar eens bellen ...
Wow! Je hebt een bijzonder passende avatar gekozenTommert38 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:06:
...... Totdat ik zag dat ik vorige maand toch al 2,25% rente heb gehad, zonder aan die voorwaarden te voldoen.. ......

@Donenzone Die 0%, hoe moet ik die interpreteren? Is de gebruikelijke bijschrijving op de vaste datum uitgebleven? Dat is bij mij ook het geval. Ik wacht nog wel even met bellen. Daar krijg ik namelijk een punthoofd van. Ik ga er van uit dat die pannenkoeken van OB vroeg of laat toch wel moeten betalen

Er heeft inderdaad geen bijschrijving op de vaste datum plaatsgevonden. Ook zie ik bij "Afwikkelingen en uittreksels" over de afgelopen periode 0 euro staan als kredietbedrag.OttiglioM schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:12:
[...]
Wow! Je hebt een bijzonder passende avatar gekozen![]()
@Donenzone Die 0%, hoe moet ik die interpreteren? Is de gebruikelijke bijschrijving op de vaste datum uitgebleven? Dat is bij mij ook het geval. Ik wacht nog wel even met bellen. Daar krijg ik namelijk een punthoofd van. Ik ga er van uit dat die pannenkoeken van OB vroeg of laat toch wel moeten betalen
Even een paar dagen wachten, hier komt de rentebetaling ook niet elke maand op dezelfde dag van de maand.
O.b.v. de documentatie 'renteafwikkeling' doe ik de aanname dat Openbank werkt met een gemiddelde. Er staat namelijk letterlijk: 'gemiddelde saldo in de periode limiet' met daarachter een bedrag dat ik niet kan herleiden naar een begin of eindstand.RobertMe schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:12:
[...]
Als je een constant saldo hebt kun je saldo * 0,0225 / 365 * <aantal dagen in afgelopen maand> doen. Klopte bij mij die drie maanden tot op de cent (alleen dan met 0,02 en 0,025 van Welkom).
Rente wordt dus echt per dag berekend en dus niet een (fictief) bedrag op jaarbasis en vervolgens delen door 12 voor elke maand.
Mogelijk dat het (bij mij?) er mee te maken heeft dat mijn saldo op de spaarrekening bjina dagelijks verschilt omdat ik het gebruik als verkapte betaalrekening doordat ik een minimaal saldo aan hou op de daadwerkelijke betaalrekening en dagelijkse gedurende de maand kleine bedragen over hevelen om na de salaris uitbetaling weer alles direct over te maken terug op de spaarrekening.
Als je een continu wisselend saldo hebt zal de berekening sowieso lastiger zijn. In mijn geval is de enige transactie elke maand de rente bijschrijving. Heb na openen een X bedrag er op gezet en verder doe ik er niks mee. Gebruik de betaalrekening wel ook, maar die vul ik aan vanaf mijn huisbank.LGU schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:56:
[...]
O.b.v. de documentatie 'renteafwikkeling' doe ik de aanname dat Openbank werkt met een gemiddelde. Er staat namelijk letterlijk: 'gemiddelde saldo in de periode limiet' met daarachter een bedrag dat ik niet kan herleiden naar een begin of eindstand.
Mogelijk dat het (bij mij?) er mee te maken heeft dat mijn saldo op de spaarrekening bjina dagelijks verschilt omdat ik het gebruik als verkapte betaalrekening doordat ik een minimaal saldo aan hou op de daadwerkelijke betaalrekening en dagelijkse gedurende de maand kleine bedragen over hevelen om na de salaris uitbetaling weer alles direct over te maken terug op de spaarrekening.
@anandus
Tommert38 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:58:
Ter aanvulling op mijn vorige post; op de website kan je per renteperiode ook nog zien hoe veel rente je ontvangen hebt en tegen welk percentage.
Ga hier voor naar Rekeningen > *vouw je spaarrekening uit* > Bekijk rekeninggegevens > Meer opties > Afwikkelingen en uittreksels > *klik op een periode* > *aanschouw het rentepercentage en ontvangen rente*
Mijn periode loopt van de 28e tot de 28e.
[Afbeelding]
Hier exact hetzelfde. Voldoe niet en heb ook een grote som verplaatst richting Bunq.Tommert38 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:06:
Al die verschillende rentepercentages en voorwaarden waren voor mij eigenlijk de reden om al m'n spaargeld maar naar bunq te verplaatsen. Totdat ik zag dat ik vorige maand toch al 2,25% rente heb gehad, zonder aan die voorwaarden te voldoen.. het is een puinhoop daar, maar op deze manier blijf ik nog wel even
Wellicht willen ze hen die (vanwege de hogere rente) richting Bunq vertrekken zo ook nog een beetje tegemoetkomen paaien?
Je hoort mij i.i.g. niet klagen wat betreft het restant wat er is blijven staan

[Voor 3% gewijzigd door pieturp op 25-05-2023 23:32]
... en etcetera en zo
FYI,
Inmiddels een IBAN-discriminatie melding gedaan bij de DNB voor HBO.
Na contact met support was het niet mogelijk om mijn Openbank rekening te gebruiken.
De melding was 1 minuut werk.
edit:
Ter aanvulling: tijdens het gesprek heb ik direct een link toegedaan en screenshot van de DNB. De medewerker onmiddelijk dat het serieus is.
Dus gebruik vooral ook screenshot en verwijzingen naar de DNB. Ik heb expliciet gevraagd om dit bij de juiste afdeling te escaleren. Ik zou hier een bevestigingsmail van krijgen als het goed is.
Na contact met support was het niet mogelijk om mijn Openbank rekening te gebruiken.
edit:
Ter aanvulling: tijdens het gesprek heb ik direct een link toegedaan en screenshot van de DNB. De medewerker onmiddelijk dat het serieus is.
Dus gebruik vooral ook screenshot en verwijzingen naar de DNB. Ik heb expliciet gevraagd om dit bij de juiste afdeling te escaleren. Ik zou hier een bevestigingsmail van krijgen als het goed is.
[Voor 51% gewijzigd door goodfella op 26-05-2023 11:58]
Ik heb OV-chipkaart een keert aangegeven hierover. Extra belachelijk dat het nog een quasi-overheidsinstatie is ook. Kreeg in ieder geval van hen zelf wat kosten gecompenseerd en achter de schermen hebben ze het geregeld. Nooit opnieuw hoeven te proberen, dus geen idee of het echt is opgelost aan de voorkant.JohanNL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:42:
Heeft iemand al eens wat gehoord van zo'n melding van IBAN discriminatie?
HBO Max? Die bieden toch geen automatische incasso als betaalmethode? Je kiest daar voor iDEAL als betaalmethode. In dat geval is het begrijpelijk dat dat via Openbank niet gaat. Revolut staat bijvoorbeeld wel netjes in het lijstje. Ik neem aan dat je de Mastercard van Openbank wel probleemloos op kunt geven als betaalmiddel.goodfella schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:46:
FYI,
edit:
[Voor 4% gewijzigd door NY_Giant op 26-05-2023 12:46]
Beetje offtopic, maar ik neem aan dat het om automatisch opladen ging? Lang geleden was dit al gewoon mogelijk bij OV-chipkaart en nu nog steeds:Elandenmelk schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:28:
[...]
Ik heb OV-chipkaart een keert aangegeven hierover. Extra belachelijk dat het nog een quasi-overheidsinstatie is ook. Kreeg in ieder geval van hen zelf wat kosten gecompenseerd en achter de schermen hebben ze het geregeld. Nooit opnieuw hoeven te proberen, dus geen idee of het echt is opgelost aan de voorkant.
Die eerste iDeal betaling is volgens mij puur om de eerste keer toestemming te geven voor de incasso, de abonnementskosten voor de volgende maand worden daarna gewoon per automatische incasso afgeboekt. Het probleem is dus de manier waarop je bij bepaalde bedrijven toestemming geeft voor de incasso: dit kan in theorie ook gewoon op een ondertekend formulier met IBAN, maar veel aanbieders en consumenten vinden dat te lastig. Vandaar de populariteit van iDeal. Maar technisch gezien is de betaalmethode na de initiële betaling gelijk aan een automatische incasso? En zouden deze aanbieders dus geen klanten met een buitenlandse IBAN mogen weigeren.NY_Giant schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:44:
[...]
HBO Max? Die bieden toch geen automatische incasso als betaalmethode? Je kiest daar voor iDEAL als betaalmethode. In dat geval is het begrijpelijk dat dat via Openbank niet gaat. Revolut staat bijvoorbeeld wel netjes in het lijstje. Ik neem aan dat je de Mastercard van Openbank wel probleemloos op kunt geven als betaalmiddel.
Mastercard en Masetro worden niet gepakt, heb zowel de Maestro als Mastercard geprobeert.NY_Giant schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:44:
[...]
HBO Max? Die bieden toch geen automatische incasso als betaalmethode? Je kiest daar voor iDEAL als betaalmethode. In dat geval is het begrijpelijk dat dat via Openbank niet gaat. Revolut staat bijvoorbeeld wel netjes in het lijstje. Ik neem aan dat je de Mastercard van Openbank wel probleemloos op kunt geven als betaalmiddel.
Dat snap ik. Maar op deze wijze is er volgens mij geen sprake van IBAN-discriminatie. HBO heeft het puur over iDEAL en rept met geen woord over automatische incasso (ook al wordt het dat uiteindelijk wel). Het is anders als 'automatische incasso' expliciet wordt vermeld als betaalmethode, waarbij de eerste verificatie plaatsvindt door een iDEAL-betaling van een cent.kareltjekat schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:32:
[...]
Die eerste iDeal betaling is volgens mij puur om de eerste keer toestemming te geven voor de incasso, de abonnementskosten voor de volgende maand worden daarna gewoon per automatische incasso afgeboekt.
Desalniettemin goed om hier een melding van te maken. Dan kunnen we zien hoe hiermee om wordt gegaan. Het zou mooi zijn als @goodfella uiteindelijk gewoon zijn IBAN van Openbank kan gebruiken.
[Voor 5% gewijzigd door NY_Giant op 26-05-2023 14:04]
Goede discussie. Wellicht heb je gelijk. Ik ben geen jurist maar een simpele consument.NY_Giant schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:03:
[...]
Dat snap ik. Maar op deze wijze is er volgens mij geen sprake van IBAN-discriminatie. HBO heeft het puur over iDEAL en rept met geen woord over automatische incasso (ook al wordt het dat uiteindelijk wel). Het is anders als 'automatische incasso' expliciet wordt vermeld als betaalmethode, waarbij de eerste verificatie plaatsvindt door een iDEAL-betaling van een cent.
Desalniettemin goed om hier een melding van te maken. Dan kunnen we zien hoe hiermee om wordt gegaan. Het zou mooi zijn als @goodfella uiteindelijk gewoon zijn IBAN van Openbank kan gebruiken.
Videoland lost het wel goed op. Initieel doen ze het ook via een iDeal betaling.
Maar bij Videoland heb ik het kunnen wijzigen, het moest idd via een manuele handeling en een 1 cent overboeking.
[Voor 4% gewijzigd door goodfella op 26-05-2023 14:56]
Ik heb de DNB gebruikt tegen een drinkwaterbedrijf. 3 maanden later was het geregeld. Top dus.JohanNL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:42:
Dat heeft niet zozeer te maken met IBAN discriminatie (we hebben het over een betaalkaart, niet een incasso) maar over het feit dat OB zijn betaalkaarten onder Spaanse vlag uitgeeft. Hierdoor is ie geweigerd bij HBO. De Apple Store van Apple accepteert em daarom ook niet. Alleen kaarten onder Nederlandse vlag worden gepakt. De Google Play Store doet daarentegen niet moeilijk, volstrekt willekeurig beleid dusgoodfella schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:43:
[...]
Mastercard en Masetro worden niet gepakt, heb zowel de Maestro als Mastercard geprobeert.

Mijn openbank avontuur gaat hier nu stoppen.init6 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:04:
Ben eind Maart begonnen met het openen van een rekening bij Openbank om ervoor te zorgen dat mijn buffers op een gespreide plek staan, en ik moet zeggen: Ik krijg steeds meer twijfels om mijn middelen bij dit bedrijf onder te brengen.
Ben sinds Maart bezig met het aanmelden. Iedere keer waren er acties die gedaan moesten worden.
Nu moest ik bewijs sturen van werkzaamheden. Nu heeft mijn accountant door drukte mijn aangifte nog niet gedaan en uitstel aangevraagd. Heb dit ook gecommuniceerd naar de medewerker. Dat was geen probleem! Ze konden ook een bewijs van BTW aangifte of een kvk uittreksel ontvangen.
Nu kost een kvk uittreksel geld en ben ik een cheap bastard. Alleen btw aangifte gaat voor ondernemer niet via de belastingdienst website maar via je boekhouding. Dus via Exact een document uitgedraaid met laatste BTW aangifte. Had nog wel twijfels gezien ik vermoede dat ze een officieel document willen zien. Binnen een dag het verzoek andere documenten aan te leveren, zonder uitleg waarom. Dus dan toch maar kvk uittreksel, 9 euro betaald.
En nu stopt het verhaal:
Heb ze maar gemaild dat we het proces gaan stoppen. Ze hebben mij klaarblijkelijk niet nodig als klant, alles schreeuwt dat ze mij niet willen. En ik wil mijn buffers graag op een plek hebben staan dat als het mis gaat een keer ik gewoon goede hulp ga krijgen.Wij mailen je in verband met de Open Betaalrekening die je onlangs opende. Deze is nog niet geactiveerd.
Om de rekening te activeren hebben wij een bewijs van je professionele activiteit nodig met het originele logo van de belastingdienst.
Nu nog even zoeken naar waar ik rente kan mee pakken.
Allemaal heel vervelend maar ik heb het gevoel dat jij wel een andere route bent ingeslagen dan andere mensen?init6 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:02:
[...]
Mijn openbank avontuur gaat hier nu stoppen.
Ben sinds Maart bezig met het aanmelden. Iedere keer waren er acties die gedaan moesten worden.
Nu moest ik bewijs sturen van werkzaamheden. Nu heeft mijn accountant door drukte mijn aangifte nog niet gedaan en uitstel aangevraagd. Heb dit ook gecommuniceerd naar de medewerker. Dat was geen probleem! Ze konden ook een bewijs van BTW aangifte of een kvk uittreksel ontvangen.
Nu kost een kvk uittreksel geld en ben ik een cheap bastard. Alleen btw aangifte gaat voor ondernemer niet via de belastingdienst website maar via je boekhouding. Dus via Exact een document uitgedraaid met laatste BTW aangifte. Had nog wel twijfels gezien ik vermoede dat ze een officieel document willen zien. Binnen een dag het verzoek andere documenten aan te leveren, zonder uitleg waarom. Dus dan toch maar kvk uittreksel, 9 euro betaald.
En nu stopt het verhaal:
[...]
Heb ze maar gemaild dat we het proces gaan stoppen. Ze hebben mij klaarblijkelijk niet nodig als klant, alles schreeuwt dat ze mij niet willen. En ik wil mijn buffers graag op een plek hebben staan dat als het mis gaat een keer ik gewoon goede hulp ga krijgen.
Nu nog even zoeken naar waar ik rente kan mee pakken.
Zo heb ik nooit iets van inkomensgegevens moeten laten zien en is mijn rekening geopend rond dezelfde tijd. Waarom is er bij jou sprake van KvK gegevens en BTW aangiftes? Is het een zakelijke rekening? Sta je al ergens in een bestand waar een signalering mee gemoeid is?
Nee bedrag vanuit je persoonlijke rekening overmaken, de enige fout die ik gemaakt heb is dat ik het verificatie bedrag vanaf mijn zakelijke rekening probeerde te sturen. En denk nu dat daarom ik in een andere queue terecht ben gekomen. Deed de overboeking ook met idee om te zien of KNAB dit snel genoeg deed, als ik 10k+ overboek elke keer ben ik erg zenuwachtig als ik dat niet snel op de andere rekening zie. Dus dacht: ow mooi even vanuit KNAB overboeken om te zien hoe snel dit gaat, helemaal overheen gelezen dat dit van mijn eigen rekening moest. Dat overmaken van een euro heb ik 4x gedaan vanuit zakelijke rekening omdat ik geen enkele melding kreeg dat dit van een rekening die op mijn eigen naam moest staan. Dus 5e keer maar eens gebeld, oops oh shit momentje gehad en ING overboeking gedaan en daar ging ik de molen in.Wolly schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:24:
[...]
Allemaal heel vervelend maar ik heb het gevoel dat jij wel een andere route bent ingeslagen dan andere mensen?
Zo heb ik nooit iets van inkomensgegevens moeten laten zien en is mijn rekening geopend rond dezelfde tijd. Waarom is er bij jou sprake van KvK gegevens en BTW aangiftes? Is het een zakelijke rekening? Sta je al ergens in een bestand waar een signalering mee gemoeid is?
Geen enkele signaleringen oid, sta niet rood, heb geen creditcard op eigen naam. Heb recent een N26 rekening geopend om geld te spreiden, dat was binnen een dag geregeld.
Zo Bunq rekening geopend, 5 minuten na openen van rekening kon er al geld overgemaakt worden door een face, audio, email en paspoort check. Ik ga weer uit dit topic, maar iedereen die zijn geld hier neerzet zou ik goed nadenken: wat als deze partij het druk krijgt. Want communicatie is niet hun sterkste kant zeg maar.
- 28 mei update: Kreeg mail dat ze nogmaals mijn KvK uittreksel konden evalueren. Heb aangegeven dat het voor mij stopt.
[Voor 18% gewijzigd door init6 op 28-05-2023 13:55]
Ik heb meerdere keren een klacht ingediend, en volgens mij zijn ze wel pro-actief.JohanNL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:42:
Maar er wordt blijkbaar geen druk uitgeoefend of beboet, anders zouden overheidsinstellingen als RDW wel actiever zijn.
- verzekeringsmaatschappij, is meteen opgelost door actie
-Zekur.nl, is helaas niet opgelost. Nog steeds zijn er extra acties nodig die overbodig zouden moeten zijn, en die mij teveel tijd hebben gekost.
- RDW, alleen betaling met ideal mogelijk, is niet opgelost:
- Clearing House Apothekers, te lang geleden, kan niet meer zien of dit is opgelost.
- Vrumona inzake cash-back actie: Schreven n.a.v. de melding terug dat ze ten onrechte vermeld hadden dat alleen nederlandse bankrekeningen zouden werken. Ik was echter toch al te laat, dus heb het niet getest.
Daar ben ik weer! En nu hopelijk de laatste keer...
Goed, gisteren dus aangegeven: stop maar, heb geen vertrouwen meer in Openbank.
En ja hoor paar uur later:
Echt, zelfs annuleren kunnen ze al niet...Nu begint het echte feest! Je kunt nu inloggen op openbank.nl en op de Openbank-app met je toegangscode. Heb je de app nog niet gedownload? Download hem hier gratis als je een Android smartphone hebt en hier voor iPhone
Nee, was het bij aanvragen van een nieuwe OV-chipkaart via de website.budjepaul schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:48:
[...]
Beetje offtopic, maar ik neem aan dat het om automatisch opladen ging? Lang geleden was dit al gewoon mogelijk bij OV-chipkaart en nu nog steeds:
[Afbeelding]
init6 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:15:
Daar ben ik weer! En nu hopelijk de laatste keer...
[...]
Echt, zelfs annuleren kunnen ze al niet...

Ik denk dat één van jullie een soort Google translate gebruikt

Update vanuit Openbank betreffende de rente:
Beste...,
Grenzen zijn er om te verleggen! En nu twee keer zo snel.
Per 24 mei 2023 hebben we de spaarlimiet van je Welkom Spaarrekening verhoogd van € 200.000 naar € 300.000. Daarnaast krijg je per 24 mei de eerste 6 maanden van het contract 2,50%* rente over je saldo van € 100.000 t/m € 300.000. Over de eerste € 100.000 blijft de rente natuurlijk ook gewoon 2,50%.
En het beste van alles? Je hoeft er helemaal niets voor te doen. De voorwaarden van je Welkom Spaarrekening veranderen automatisch.
Als we niets van je horen, dan beschouwen we de nieuwe voorwaarden als aanvaard. Mocht je niet akkoord zijn, dan kun je de rekening makkelijk en gratis opzeggen. Bel ons daarvoor op +31 70 7007 516. Wij zijn beschikbaar van maandag t/m zondag, tussen 8.00 en 22.00 uur.
Bedankt voor het vertrouwen in Openbank
Beste...,
Grenzen zijn er om te verleggen! En nu twee keer zo snel.
Per 24 mei 2023 hebben we de spaarlimiet van je Welkom Spaarrekening verhoogd van € 200.000 naar € 300.000. Daarnaast krijg je per 24 mei de eerste 6 maanden van het contract 2,50%* rente over je saldo van € 100.000 t/m € 300.000. Over de eerste € 100.000 blijft de rente natuurlijk ook gewoon 2,50%.
En het beste van alles? Je hoeft er helemaal niets voor te doen. De voorwaarden van je Welkom Spaarrekening veranderen automatisch.
Als we niets van je horen, dan beschouwen we de nieuwe voorwaarden als aanvaard. Mocht je niet akkoord zijn, dan kun je de rekening makkelijk en gratis opzeggen. Bel ons daarvoor op +31 70 7007 516. Wij zijn beschikbaar van maandag t/m zondag, tussen 8.00 en 22.00 uur.
Bedankt voor het vertrouwen in Openbank
MacBook Air M1 iPhone 14 Pro Apple Watch Series 6 Apple TV 4K AirPods Pro 2 AirTag’s AirPort Express • LG OLED55XB6 • Samsung UHD AU80 • Nintendo Switch OLED
Iemand ook een (reclame) mail gehad van beleggingen@openbank.com? Of ik mis iets, of heeft hun beleggingsproduct en hoge kosten en in de afgelopen jaren geen hoog rendement behaald?