Acties:
  • 0Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:21
NY_Giant schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:17:
[...]

Ja, dat heeft hier prima gewerkt.
Top, dan ga ik dat doen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:03
pdukers schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:06:
[...]

Even een follow-up mbt mijn poging om de automatische incasso voor mijn verzekering aan te passen naar mijn Openbank rekening.

Formulier begin maart via email opgestuurd en na 2 weken(!) bevesting gekregen dat ze het gaan verwerken (met excuses dat het zo lang duurt).

Vandaag een bericht ontvangen dat de incasso niet gelukt is omdat de IBAN en BIC combinatie niet correct is. Ze hebben nu een screentshot van de Openbank bankomgeving van mij gekregen, die combi is toch echt correct. Ze stellen nu zelfs vragen waarom ik een rekening bij een Spaanse bank heb en of ik verhuisd ben naar Spanje. Moet niet gekker worden.

Wordt onderhand een komedie, maar ik hou nog vol :9

Incasso's van andere bedrijven gaan wel goed.
Ik heb het andersom, over geld ontvangen op mijn IBAN. Ze konden alleen naar Nederlandse IBAN overmaken want Nederlands bedrijf. IBAN discriminatie ingevuld, toen hadden ze het zogenaamd gefixed maar 2 maanden later nog steeds niks ontvangen, terwijl iedereen gewoon handmatig naar een willekeurige IBAN geld kan overmaken dus waarom een bedrijf niet? Bij de huur ook eens gehad, allemaal vragen of ik nog wel in Nederland zou wonen want wat moet je anders met een buitenlandse IBAN.

[Voor 4% gewijzigd door Deezers op 07-05-2023 14:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacMiep
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-06 20:05
in alle documentatie (en rekenvoorbeelden) van de verschillende deposito's wordt allen maar gesproken over een bruto rentevergoeding.
Is dat ook het bedrag dat je daadwerkelijk ontvangt aan het einde van de looptijd van een deposito? Of is er nog een netto bedrag (waarbij belasting o.i.d. wordt ingehouden op je bruto bedrag)? Ik kan dit nergens terugvinden. Zou anders niet weten wat het verschil tussen bruto en netto rentevergoeding is.
Heb een deposito van 18maanden voor 3% afgesloten en neem aan dat ik gewoon die 3% krijg van het ingelegde bedrag en er niet nog allemaal inhoudingen vanaf gaan (d.w.z. 0,03 x 1,5 x DEPOSITOinleg)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
MacMiep schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:58:
in alle documentatie (en rekenvoorbeelden) van de verschillende deposito's wordt allen maar gesproken over een bruto rentevergoeding.
Is dat ook het bedrag dat je daadwerkelijk ontvangt aan het einde van de looptijd van een deposito? Of is er nog een netto bedrag (waarbij belasting o.i.d. wordt ingehouden op je bruto bedrag)? Ik kan dit nergens terugvinden. Zou anders niet weten wat het verschil tussen bruto en netto rentevergoeding is.
Heb een deposito van 18maanden voor 3% afgesloten en neem aan dat ik gewoon die 3% krijg van het ingelegde bedrag en er niet nog allemaal inhoudingen vanaf gaan (d.w.z. 0,03 x 1,5 x DEPOSITOinleg)
Heb me niet in de depositos verdiept, maar Spanje heeft wel bronbelasting (wat dus zorgt voor bruto/netto). Echter is dat alleen voor inwoners van Spanje. Op het moment dat je contract aangaat met OpenBank zit daar ook meteen een document bij dat voor de Spaanse belastingdienst is waarin je verklaard "niet in Spanje" / "in Nederland" te wonen, waarna het hele belasting over rente verhaal dus komt te vervallen. Uiteraard wel rekening ermee houden dat Spanje wel bron belast heft.
Maar dit geldt allemaal net zo goed voor de gewone rekeningen. Dus ik heb geen idee waarom ze daar bij depositos dan zo expliciet in zouden zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb zojuist m'n rente gehad, maar de 2,5 procent die in de documentatie krijgt heb ik bij lange na niet gehad. M'n excelsheet-berekening komt bijna precies in de buurt van 2 procent.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
Gunner schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:43:
Ik heb zojuist m'n rente gehad, maar de 2,5 procent die in de documentatie krijgt heb ik bij lange na niet gehad. M'n excelsheet-berekening komt bijna precies in de buurt van 2 procent.
Welkom Spaarrekening geopend toen de 2% de actierente was? Dan klopt het gewoon. OB verhoogt de actierente niet (automatisch*) mee voor bestaande klanten. Maar (vrijwel?) geen enkele bank doet dat nog. Advanzia deed dat wel, maar ook al 2 verhogingen niet meer, VW Bank heeft dat nooit gedaan.

* Als je ze even belt "zetten ze je op een lijst", OB zelf moet dan nog akkoord geven (formaliteit) waarna je wel de 2,5% krijgt vanaf dat moment.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RobertMe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:51:
[...]

Welkom Spaarrekening geopend toen de 2% de actierente was? Dan klopt het gewoon.
In de contractuele documentatie staat vanaf 29 maart 2,5 procent. Maar goed, ik heb eigenlijk niet zo veel zin om daar zoveel moeite voor te doen. Ik stort wel wat extra naar RCI Bank. Daar weet je tenminste altijd zeker wat je krijgt zonder gedoe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

RobertMe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:51:

* Als je ze even belt "zetten ze je op een lijst", OB zelf moet dan nog akkoord geven (formaliteit) waarna je wel de 2,5% krijgt vanaf dat moment.
Gewoon simpel vragen om de hogere rente, is dat het enige?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
Slasher schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:23:
[...]

Gewoon simpel vragen om de hogere rente, is dat het enige?
Ik heb aangegeven dat ik maar 2% rente ontvangen had terwijl ze adverteren met 2,5% inderdaad. Medewerker gaf daarop aan dat ze inderdaad niet de rente voor bestaande klanten verhogen, tenzij de klant er over belt (/klaagt). Dan wordt je op "een lijst" gezet en als OB het goedkeurt krijg je de rente dan wel.

In mijn geval gaf de medewerker aan dat ik teruggebeld zou worden als het geregeld was, en dat zou "snel, maximaal binnen 2 uur" zijn. Niks meer gehoord, week later nog eens gebeld, en toen was het antwoord dat ik inderdaad op de "2,5% rente" lijst stond (incl. excuses dat aangegeven was dat ik teruggebeld zou worden maar dat niet gebeurt was).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:00
Medewerker gaf daarop aan dat ze inderdaad niet de rente voor bestaande klanten verhogen, tenzij de klant er over belt (/klaagt). Dan wordt je op "een lijst" gezet en als OB het goedkeurt krijg je de rente dan wel.
Wat is dit voor amateuristisch gedoe?!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Carfanatic schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:38:
[...]

Ik zeg niet dat het goed is, maar dit doen bijvoobeeld sommige energiemaatschappijen ook om klanten te behouden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
Carfanatic schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:38:
[...]

Hoezo? Er zijn momenteel voldoende spaarbanken die acties hebben voor nieuwe klanten, waarbij een nieuwe actierente alleen geldt voor klanten die zich vanaf dat moment aanmelden. Dus ook daarbij krijg je als klant in de actieperiode niet de nieuwe rente.

En daarnaast wat @mrmrmr aangeeft. Voldoende bedrijven waarbij met een belletje iets te regelen valt. Ziggo kun je elk jaar bellen om voor korting te vragen. Krijg je wel een nieuw jaarcontract, maar krijg je ook een korting varierende tussen de 6 maanden €10 en 9 maanden €20. En zo lukte dat vroeger ook bij de krant, dat je met klagen over de prijs een korting kreeg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:31
Deze actie is zeker niet voorbehouden aan nieuwe klanten.

Je kan niet ergens zien waar de rente op staat klopt dat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
Megalomania schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:15:
Deze actie is zeker niet voorbehouden aan nieuwe klanten.
Maar welke actie heb jij het dan over? Jij hebt het waarschijnlijk over dat je 2,25% kunt krijgen "onder voorwaarden"? Ik heb het namelijk over de Welkom actie met de Welkom Spaarrekening. Als je een rekening opent via die actie (of binnen 6 maanden van openen betaalrekening deze aanvraagt via de helpdesk) krijg je de eerste 6 maanden een Welkom Spaarrekening met (momenteel) actierente van 2,50%. Na de 6 maanden wordt deze dan omgezet naar de normale Open Spaarrekening (met dan 1,75% rente die wel 2,25% kan worden als je aan de voorwaarden voldoet).
Je kan niet ergens zien waar de rente op staat klopt dat?
Daar is de wekelijkse vraag weer... Menu => Documentatie => Rekeningafwikkeling. Uiteraard wel pas te zien nadat de rente is bijgeschreven (en 1 á 2 dagen later dit document is toegevoegd).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ze hebben het ook verdomd goed weten te verstoppen :X , de meest basic info die verborgen staat in allerlei obscure submenutjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:00
RobertMe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:10:
[...]

Hoezo? Er zijn momenteel voldoende spaarbanken die acties hebben voor nieuwe klanten, waarbij een nieuwe actierente alleen geldt voor klanten die zich vanaf dat moment aanmelden. Dus ook daarbij krijg je als klant in de actieperiode niet de nieuwe rente.
Eerst al achter je spaarbonus aan moeten en nu nog achter een hogere rente? Nee, ik ben er wel klaar mee bij Openbank. Zat banken die hun zaken wel voor elkaar hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:18
Carfanatic schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:31:
[...]

Eerst al achter je spaarbonus aan moeten en nu nog achter een hogere rente? Nee, ik ben er wel klaar mee bij Openbank. Zat banken die hun zaken wel voor elkaar hebben.
Maar dit is toch geen rente waar je per definitie recht op hebt? Het is alleen voor ("echt") nieuwe klanten. Je gaat er achteraan bellen omdat je wil dat ze een uitzondering voor je maken.

Dat het uitbetalen van de spaaractie zo lang heeft geduurd is natuurlijk echt belachelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
Carfanatic schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:31:
[...]

Wat @Elandenmelk schrijft dus. Ik ben akkoord gegaan met een aktie waarbij ik 2,00% rente krijg de eerste 6 maanden. Dat ze in die periode verhogen en dat niet voor de lopende (welkom) rekeningen doen is dus best wat voor te zeggen. En zoals ik hier vandaag al meermaals geschreven heb: het Luxemburgse Advanzia deed vroeger / eerder wel de rente verhogen voor bestaande klanten die nog in de actie zaten, maar dus met de nadruk op deed, want die hebben de laatste twee keer ook verhoogd zonder dat de rest mee profiteert. En VW Bank heeft bij mijn weten nooit de verhoogde actierente toegepast. Dat ik bij OP met een belletje wel de verhoogde actierente krijg vind ik dan ook alleen maar positief.
En v.w.b. de sparen23 actie. Tsja, dat die €50 bonus te laat is uitgekeerd kan ik niet perse wakker van liggen.

De rente is voor mij wel een reden om naar OB te gaan, maar staat niet op zichzelf. Via OpenBank Pay kan ik nu ook mobiel betalen zonder dat ik Google Pay hoef te gebruiken. Door de MasterCard Debit pas aan te vragen heb ik geen duurdere creditcard bij de Rabobank meer nodig. En ik heb een backup bank voor als de eerste niet werkt. Dat OpenBank momenteel een leuke rente heeft is zeker mooi meegenomen, maar ook na de actieperiode blijf ik gewoon klant. Of ik het spaargeld er dan laat staan zie ik dan wel weer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 10:23
RobertMe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:52:
[...]

Door de MasterCard Debit pas aan te vragen heb ik geen duurdere creditcard bij de Rabobank meer nodig. En ik heb een backup bank voor als de eerste niet werkt. Dat OpenBank momenteel een leuke rente heeft is zeker mooi meegenomen, maar ook na de actieperiode blijf ik gewoon klant. Of ik het spaargeld er dan laat staan zie ik dan wel weer.
Ik word hier even door getriggerd :)

Mijn use case voor mijn huidige credit card van een NL grootbank (á 25 euro p.j.) is het betalen van hotels en tol gedurende de vakantie Voor het overige ligt die letterlijk in de kast.

Kan ik de Openbank Debit card hiervoor (zorgeloos) gebruiken en de NL grootbank kaart opzeggen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:05
RobertMe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:26:
[...]

[...]

Daar is de wekelijkse vraag weer... Menu => Documentatie => Rekeningafwikkeling. Uiteraard wel pas te zien nadat de rente is bijgeschreven (en 1 á 2 dagen later dit document is toegevoegd).
Bij mij:
Op 4 april rente bijgeschreven, op 6 april rentedocument maar:
Op 3 mei rente bijgeschreven, tot op heden geen rentedocument. :?

komt dat vaker voor ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobertMe
LGU schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:34:
[...]

Ik word hier even door getriggerd :)

Mijn use case voor mijn huidige credit card van een NL grootbank (á 25 euro p.j.) is het betalen van hotels en tol gedurende de vakantie Voor het overige ligt die letterlijk in de kast.

Kan ik de Openbank Debit card hiervoor (zorgeloos) gebruiken en de NL grootbank kaart opzeggen?
Nouja, aangezien Maestro stopt, en V-Pay ook op termijn, kun je intussen net zo goed wachten totdat je een MasterCard of Visa Debit pas krijgt van je Nederlandse bank :p

Zelf gebruik ik mijn MasterCard Debit pas alleen online, en dan werkt het zoals een CC. Enige ding is dat OpenBank alle passen uitgeeft met een kaartnummer dat verwijst naar OpenBank Spanje, dit geeft problemen met geo blokkades, waardoor ik geen abonnement bij F1TV kon afnemen.
Van wat jij benoemd, hotel en tol, kan hotel in ieder geval problemen geven. Bij een creditcard wordt de borg gereserveerd en uiteindelijk niet geclaimd. Bij Debit zal deze daadwerkelijk worden afgeboekt en later teruggestort, en (daardoor?) vaker wel dan niet, geweigerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
dwdd schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:54:
[...]

Bij mij:
Op 4 april rente bijgeschreven, op 6 april rentedocument maar:
Op 3 mei rente bijgeschreven, tot op heden geen rentedocument. :?

komt dat vaker voor ?
Bij mij was het beide keren ook niet op de dag zelf. Maar (bijna) een week is wel een groot verschil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:22
Bij een creditcard zijn je online aankopen 180 dagen gratis verzekerd. Is dit bij de Openbank debit kaart ook het geval?

[Voor 3% gewijzigd door Voggy op 09-05-2023 15:42]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:36
Voggy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:42:
Bij een creditcard zijn je online aankopen 180 dagen gratis verzekerd. Is dit bij de Openbank debit kaart ook het geval?
Dat is niet standaard, debit kaarten kennen dat soort verzekeringen doorgaans helemaal niet.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:26:
[...]

Maar welke actie heb jij het dan over? Jij hebt het waarschijnlijk over dat je 2,25% kunt krijgen "onder voorwaarden"? Ik heb het namelijk over de Welkom actie met de Welkom Spaarrekening. Als je een rekening opent via die actie (of binnen 6 maanden van openen betaalrekening deze aanvraagt via de helpdesk) krijg je de eerste 6 maanden een Welkom Spaarrekening met (momenteel) actierente van 2,50%. Na de 6 maanden wordt deze dan omgezet naar de normale Open Spaarrekening (met dan 1,75% rente die wel 2,25% kan worden als je aan de voorwaarden voldoet).

[...]

Normale spaarrekening heeft geen 1,75%, maar 1,50%

Acties:
  • +2Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En de ellende is nog niet opgelost, betreffende gratis Travel+ bij SPAREN23. Ik kreeg van de week een e-mail met excuses en dat het geactiveerd is. Dezelfde dag gebeld door Karel van Openbank of alles is opgelost. De man kan werkelijk niet anders dan aangegeven dat het vervelend is en er weer achteraan gaan.

Ik heb wederom teruggemaild en krijg weer het verzoek terug te bellen. Ongetwijfeld krijg ik dan weer Karel die niets kan. Schiet totaal niet op. Kortom: bevestiging dat het is geactiveerd, maar dat is het niet. Om moedeloos van te worden.

 MacBook Air M1  iPhone 14 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods Pro 2  AirTag’s  AirPort Express • LG OLED55XB6 • Samsung UHD AU80 • Nintendo Switch OLED

• Obeja
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:46:
En de ellende is nog niet opgelost, betreffende gratis Travel+ bij SPAREN23. Ik kreeg van de week een e-mail met excuses en dat het geactiveerd is. Dezelfde dag gebeld door Karel van Openbank of alles is opgelost. De man kan werkelijk niet anders dan aangegeven dat het vervelend is en er weer achteraan gaan.

Ik heb wederom teruggebeld en krijg weer het verzoek terug te bellen. Ongetwijfeld krijg ik dan weer Karel die niets kan. Schiet totaal niet op. Kortom: bevestiging dat het is geactiveerd, maar dat is het niet. Om moedeloos van te worden.
Bij mij ook nog steeds niet actief, maar wel beloofd dat het geregeld zou worden. Na meerder keren gebeld te hebben had ik het opgegeven. Misschien dat ik volgende week nog een keer ga bellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:39
LGU schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:34:
[...]

Jazeker, is ook een van de redenen dat ik de OB card heb. Werking bij het Hotel is vergelijkbaar met een normale creditcard. Verschil zit hem in het feit dat de reservering direct van je beschikbare saldo gehaald wordt en bij de definitieve verrekening echt verwijderd wordt van je saldo. (dit kan leiden tot valuta verschillen buiten de EU).

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:14
richard-5 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:21:
[...]

Jazeker, is ook een van de redenen dat ik de OB card heb. Werking bij het Hotel is vergelijkbaar met een normale creditcard. Verschil zit hem in het feit dat de reservering direct van je beschikbare saldo gehaald wordt en bij de definitieve verrekening echt verwijderd wordt van je saldo. (dit kan leiden tot valuta verschillen buiten de EU).
Zit het feit ook niet in dat je bij een creditcard beter ''verzekerd'' bent op aankopen etc?

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:59
Heeft iemand de link naar de voorwaarden van de 75,- actie bij 3000,- storting? Kan hem zelf niet vinden.

Edit: ik keek niet goed :) https://www.openbank.nl/a...en_75_euro_maart_2023.pdf

[Voor 37% gewijzigd door Pistachenootje op 11-05-2023 08:35]

• MacMiep
Pistachenootje schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:35:
Heeft iemand de link naar de voorwaarden van de 75,- actie bij 3000,- storting? Kan hem zelf niet vinden.

Edit: ik keek niet goed :) https://www.openbank.nl/a...en_75_euro_maart_2023.pdf
Ze kunnen inmiddels wel een aparte website maken voor alle acties, het is bijna niet meer bij te houden ;-)
Bedankt voor jouw link maar waar op de website is die actie te vinden? Je moet namelijk (volgens het PDF) ergens die code invoeren en instemmen met de voorwaarden maar nergens op de website van OB kan ik die actie vinden (niet met zoeken en ook niet via het tabblad 'acties en kortingen') heel vreemd. En de actie loopt nog wel even: van 29 maart t/m 30 juni en aanmelden uiterlijk 30 juni.
(dus je zou verwachten dat ie nog wel ergens op de site staat)

[Voor 8% gewijzigd door MacMiep op 11-05-2023 15:47]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:49

Get!em

Oh die ja!

MacMiep schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:38:
[...]

Ze kunnen inmiddels wel een aparte website maken voor alle acties, het is bijna niet meer bij te houden ;-)
Bedankt voor jouw link maar waar op de website is die actie te vinden? Je moet namelijk (volgens het PDF) ergens die code invoeren en instemmen met de voorwaarden maar nergens op de website van OB kan ik die actie vinden (niet met zoeken en ook niet via het tabblad 'acties en kortingen') heel vreemd. En de actie loopt nog wel even: van 29 maart t/m 30 juni en aanmelden uiterlijk 30 juni.
Zie laatste punt van de voorwaarden in artikel 2
Klant moet deze actie rechtstreeks van Openbank krijgen ;)

• MacMiep
Get!em schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:57:
[...]

Zie laatste punt van de voorwaarden in artikel 2
Klant moet deze actie rechtstreeks van Openbank krijgen ;)
Dank, daar heb ik dan weer overheen gelezen 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NY_Giant
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MacMiep schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:38:
[...]

Hier vind je de meeste acties: https://www.openbank.nl/acties. Maar dus ook weer niet allemaal, lijkt het...

• Durpstick
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:44
Bij mij is de 2,5% rente van een Welkom spaarrekening die ik in februari had geopend (nog voor de verhoging dus) nu wel bijgeschreven. Het blijkt voor mij wel te kloppen dat de 2,5% inging na 'de eerste volle maand', zoals mij een paar weken geleden ook aan de telefoon was uitgelegd.

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:39
dutchnltweaker schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:10:
[...]

Zit het feit ook niet in dat je bij een creditcard beter ''verzekerd'' bent op aankopen etc?
Dat ligt aan de voorwaarden, weet niet of het hier zo is. Is ook niet echt een credit card.

• dutchnltweaker
Van openbank naar ING, is dat altijd zo langzaam? 8 uur in de ochtend opdracht gegeven, nu nog steeds niet op de ING rekening.

• Pistachenootje
Pistachenootje schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:35:

Begrijp ik het goed dat je de 3000 moet overmaken en dat je bij wijze van spreken gelijk 1500 mag terugboeken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fps
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-06 10:08
dutchnltweaker schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:26:
Van openbank naar ING, is dat altijd zo langzaam? 8 uur in de ochtend opdracht gegeven, nu nog steeds niet op de ING rekening.
Je moet meestal een werkdag wachten. Andersom, naar OpenBank vanaf een Nederlandse bank, gaat meestal wel op dezelfde werkdag.

• dutchnltweaker
fps schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:29:
[...]

Je moet meestal een werkdag wachten. Andersom, naar OpenBank vanaf een Nederlandse bank, gaat meestal wel op dezelfde werkdag.
Schrok wel een beetje ja, andersom kende ik wel maar dit is niet van Deze tijd. Ach de rekening is dan wel weer gratis.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:13
dutchnltweaker schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:33:
[...]

Schrok wel een beetje ja, andersom kende ik wel maar dit is niet van Deze tijd. Ach de rekening is dan wel weer gratis.
Ing is ook nog niet bij de tijd. Ze kennen daar met 9 miljoen klanten in NL nog geen Instant Payment overboekingen naar Openbank (naar geen enkele buitenlandse bank overigens).

[Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 11-05-2023 19:47]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fps
dutchnltweaker schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:33:
[...]

Schrikken is niet nodig. Bij OpenBank moet je iets meer wachttijd nemen dan je gewend bent, maar tot nog toe heb ik er geen problemen mee. Prima bank voor mijn gebruik. Mijn Nederlandse bankrekening heb ik twee jaar geleden opgezegd. Tot op heden heb ik nog geen problemen gehad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacMiep
Pistachenootje schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:28:
[...]

Begrijp ik het goed dat je de 3000 moet overmaken en dat je bij wijze van spreken gelijk 1500 mag terugboeken?
niet helemaal:
- je moet van die € 3.000(minimaal) €1.500 op de rekening laten staan gedurende 6 opeenvolgende maanden vanaf de betaling van de vergoeding
- de maand nadat aan de actievoorwaarden is voldaan zal OB €75 storten

EDIT: bij nader inzien heb ik het toch nog niet helemaal goed gelezen vrees ik :-(
als ik het nog een keer goed lees lijkt het alsof je alleen moet wachten tot je de bonus hebt (en die krijg je de maand nadat je hebt voldaan, dus dat kan ook minder dan een maand zijn, iig krijg je de bonus niet in dezelfde maand als dat je je storting doet). De tijd tussen voldoen aan de voorwaarden en krijgen van je bonus is een beetje onduidelijk. Dus dat sowieso afwachten. En vervolgens de resterende €1.500 wel laten staan gedurende 6 maanden vanaf je bonusuitkering.

[Voor 36% gewijzigd door MacMiep op 11-05-2023 20:28]

• dutchnltweaker
Datisraar schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:46:
[...]
Ing is ook nog niet bij de tijd. Ze kennen daar met 9 miljoen klanten in NL nog geen Instant Payment overboekingen naar Openbank (naar geen enkele buitenlandse bank overigens).
Ja het is bedroevend, naar N26 kost ook een halve dag bijna..

• dutchnltweaker
fps schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:00:
[...]

Schrikken is niet nodig. Bij OpenBank moet je iets meer wachttijd nemen dan je gewend bent, maar tot nog toe heb ik er geen problemen mee. Prima bank voor mijn gebruik. Mijn Nederlandse bankrekening heb ik twee jaar geleden opgezegd. Tot op heden heb ik nog geen problemen gehad.
Schrok ook niet echt ;).
Dat het niet instant van ING naar openbank was wist ik wel en als je het op vrijdag middag overmaakt komt het pas maandag binnen. Maar vroeg in de ochtend van openbank naar ING en dezelfde dag niet binnen is toch wel.. Tja.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Ene keer van ASN naar OB duurde paar dagen en vorige week was het ineens instant. Dat was wel overdag gedurende een werkdag.

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:53
Boerenlater schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:29:
Ene keer van ASN naar OB duurde paar dagen en vorige week was het ineens instant. Dat was wel overdag gedurende een werkdag.
Hier ook met SNS, net als ASN onderdeel van Volksbank.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Er gaan ook dingen wel goed bij Openbank: vandaag de rente ontvangen die aanzienlijk hoger is dan vorige maand, kan nog geen documentatie zien, maar zal dan toch 2,25% of 2,50% zijn.

 MacBook Air M1  iPhone 14 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods Pro 2  AirTag’s  AirPort Express • LG OLED55XB6 • Samsung UHD AU80 • Nintendo Switch OLED

• THE_BASE
  • Niet online
Datisraar schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:46:
[...]
Dat schijnt wel gewerkt te hebben in het verleden, maar omwille van veiligheid is het SEPA geworden. Heb ik ergens op dit forum gelezen.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 14:24

Mentalist

[avdD]

Met een eCommerce Card betaal je "in elke valuta zonder extra kosten!"

Alleen staat nergens wat de wisselkoers is? :?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:40
Mastercard wisselkoers. Staat als het goed is in de precontractuele info.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:03
Mentalist schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:44:
Met een eCommerce Card betaal je "in elke valuta zonder extra kosten!"

Alleen staat nergens wat de wisselkoers is? :?
Mastercard wisselkoers en 1,5% opslag in niet-euro aankopen. Of gratis wanneer je travel+ hebt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Raymon89
Deezers schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:47:
[...]

Mastercard wisselkoers en 1,5% opslag in niet-euro aankopen. Of gratis wanneer je travel+ hebt.
Dat geldt voor de Meastro en Mastercard debit kaarten. Bij de e-commerce card heb je nooit een opslag.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Raymon89 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:03:
Mastercard wisselkoers. Staat als het goed is in de precontractuele info.
https://www.openbank.nl/a...rmatie_eCommerce_Card.pdf

Waar dan? Ik kijk er overheen zeker..

En wat is de Mastercard wisselkoers dan? Mastercard.nl is lijkt WIP (moet je https://www.mastercard.nl...mastercard-aanvragen.html zien, "undefinedBanken en kaartuitgevende instanties:" en vervolgens niets. En dat "undefined" is "<span class="dxp-sr-only">undefined</span>" in de HTML wat 1px breed is gemaakt met CSS. Wisselkoersinfo zie ik nergens.

Zoekmachine dan maar, kom ik op de MasterCard Wisselkoersinformatietool: https://www.mastercard.com/currencyconversion/nl.html

..die niet werkt door JS errors. 8)7
Deezers schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:47:
[...]

Ik heb Travel+ op mijn betaalpas maar niet op de fysieke creditcard. Op de eCommerce Card kan geen Travel+.
Raymon89 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:10:
[...]

Dat geldt voor de Meastro en Mastercard debit kaarten. Bij de e-commerce card heb je nooit een opslag.
Daartussen is ook nog een verschil? Goed om te weten!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Die werkt wel! 1 USD = 0,921368 EUR.

Bij Amazon US kan je kiezen tussen afrekenen in USD of EUR. De wisselkoers van Amazon is ongeveer 1 USD = 1 EUR dus je kan beter afrekenen in USD. Gemeen ook, je zou denken dat als je af kan rekenen in je eigen valuta dat dat goedkoper is. Mooi niet dus.

Mijn "waar dan?" was trouwens in reactie op de precontractruele info waarin ik geen wisselkoers info zie.

[Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 13-05-2023 19:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheSander562
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:06
Mentalist schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:28:
[...]

Mijn "waar dan?" was trouwens in reactie op de precontractruele info waarin ik geen wisselkoers info zie.
Dat klopt inderdaad. In het contract staat niks in tegenstelling tot het contract van de fysieke kaarten waar wel een schema in staat.

De informatie van geen commissie is terug te vinden op de site zelf: https://www.openbank.nl/prepaid-betaalpas

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
10 april mijn eerste automatische overboeking van 600,- gedaan. Helaas over 12 april - 12 mei toch maar 1.5% rente gekregen. Ik zal ze maandag maar weer eens bellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:36:
10 april mijn eerste automatische overboeking van 600,- gedaan. Helaas over 12 april - 12 mei toch maar 1.5% rente gekregen. Ik zal ze maandag maar weer eens bellen.
Je kunt die *bank* ook op zondag bellen. Dan krijg je inhuurkrachten aan de lijn die niets weten en het doorzetten naar een collega. Vervolgens hoor je niets....jij weer bellen....dan gaan ze je beloven dat het met de volgende rentebetaling wordt gecorrigeerd. Jij weer een maandje koest, maar dan blijkt het weer niet te kloppen...Jij weer bellen en dan gaan ze zeggen dat je wordt teruggebeld door de manager...en die belt dan niet....

[Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 14-05-2023 12:18. Reden: Taalgebruik]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

TheSander562 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 00:50:
[...]

Dat klopt inderdaad. In het contract staat niks in tegenstelling tot het contract van de fysieke kaarten waar wel een schema in staat.

De informatie van geen commissie is terug te vinden op de site zelf: https://www.openbank.nl/prepaid-betaalpas

[Afbeelding]
Daar staat geen commissie (wat ik al wist), maar niet wat de wisselkoers is.

Ik neem aan dat het toch de Mastercard wisselkoers is, maar het staat er niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheSander562
Mentalist schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:31:
[...]

Daar staat geen commissie (wat ik al wist), maar niet wat de wisselkoers is.

Ik neem aan dat het toch de Mastercard wisselkoers is, maar het staat er niet.
Klopt de wisselkoers staat alleen in de precontractuele informatie van de fysieke pas onder het schema.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
Obeja schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Je kunt die bank ook op zondag bellen. Dan krijg je inhuurkrachten aan de lijn die niets weten en het doorzetten naar een collega. Vervolgens hoor je niets....jij weer bellen....dan gaan ze je beloven dat het met de volgende rentebetaling wordt gecorrigeerd. Jij weer een maandje koest, maar dan blijkt het weer niet te kloppen...Jij weer bellen en dan gaan ze zeggen dat je wordt teruggebeld door de manager...en die belt dan niet....
Zo zeg, goedemorgen :)

[Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 14-05-2023 22:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

TheSander562 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:37:
[...]

Klopt de wisselkoers staat alleen in de precontractuele informatie van de fysieke pas onder het schema.
Maar dat is een ander product. En IIRC kan je de eCommerce Card ook zonder fysieke R42 Mastercard aanvragen.

Het ligt wel voor de hand dat de eCommerce card ook de Mastercard wisselkoers gebruikt, maar ze zouden daar in theorie een aparte wisselkoers voor aan kunnen houden.

Ik zal er iig op letten volgende keer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymon89
Klopt, dat mogen ze inderdaad wel ergens aangeven. Maar uit eigen ervaring kan ik met 100% zekerheid zeggen dat het de Mastercard wisselkoers is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pistachenootje
Net gebeld. Er schijnt een probleem te zijn met de rente berekening waardoor meer mensen 1.5% hebben gehad i.p.v. 2.25%. Hier wordt aan gewerkt. En er komt waarschijnlijk op korte termijn een renteverhoging aan, aldus de medewerker.

[Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 15-05-2023 08:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:43
Die 2,25% heb ik deze maand voor het eerst gehad na vorige maand zelf een periodieke overboeking van € 600 te hebben gedaan. De rente werd niet als één betaling gedaan. Eerst is een bedrag gestort waarbij de 1,5% rente vermeld staat en later die dag kwam precies de helft van dat bedrag erbij onder vermelding van ‘wijziging afrekening contract’. Waarschijnlijk is dat dan ook vanwege die fout dat het in twee betalingen is gedaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
areyouben schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:33:
Die 2,25% heb ik deze maand voor het eerst gehad na vorige maand zelf een periodieke overboeking van € 600 te hebben gedaan. De rente werd niet als één betaling gedaan. Eerst is een bedrag gestort waarbij de 1,5% rente vermeld staat en later die dag kwam precies de helft van dat bedrag erbij onder vermelding van ‘wijziging afrekening contract’. Waarschijnlijk is dat dan ook vanwege die fout dat het in twee betalingen is gedaan.
Zojuist een berekening gedaan met 2,25% en 2,50% en ik heb volgens mij de laatste gehad. Ik kan de documentatie nog niet inzien, die staat er nog niet. Ik heb inmiddels drie maanden de zorg laten afschrijven, dus het lijkt goed te zijn gegaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• areyouben
THE_BASE schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Zojuist een berekening gedaan met 2,25% en 2,50% en ik heb volgens mij de laatste gehad. Ik kan de documentatie nog niet inzien, die staat er nog niet. Ik heb inmiddels drie maanden de zorg laten afschrijven, dus het lijkt goed te zijn gegaan.
Wellicht lukt het wel via de onderstaande stappen om de rente te bekijken van het bijgestorte bedrag. Die 2,5% is toch alleen bij de Welkom spaarrekening? Kan dat je die hebt hoor, maar daarvoor is volgens mij geen bijboeking of incasso vereist maar moet je nieuwe klant zijn en aangemeld hebben met de welkom code.
geishin schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:56:
[...]

Alternatief /controle om te checken of je inderdaad het rente percentage krijgt dat je verwacht:

inloggen in website -> klik op rekeningen -> klik op open spaarrekening -> klik op meer opties (naast rekeningsaldo) -> afwikkelingen en uittreksels -> klik op laatst bijgeschreven rente bedrag -> Column Tarief staat het rente percentage waar mee gerekend wordt

[Voor 18% gewijzigd door areyouben op 15-05-2023 10:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
areyouben schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:46:
[...]

Wellicht lukt het wel via de onderstaande stappen om de rente te bekijken van het bijgestorte bedrag. Die 2,5% is toch alleen bij de Welkom spaarrekening? Kan dat je die hebt hoor, maar daarvoor is volgens mij geen bijboeking of incasso vereist maar moet je nieuwe klant zijn en aangemeld hebben met de welkom code.

[...]
Ah, dan doe ik het voor de 2,25% zodra WELKOM is afgelopen. Het werkt in elk geval prima om dat bedrag van Openbank te laten afschrijven.

En bedankt, daar zie ik inderdaad 2,5% staan. :)

[Voor 4% gewijzigd door THE_BASE op 15-05-2023 12:07]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TheSander562
Ik wil mijn ervaring ook delen met betrekking tot de rente.

Ik heb nooit gebeld en geen contact gehad met Openbank. Heb al jaren mijn salaris hier op gekregen een meerdere periodieke afschrijvingen.

Vandaag kan ik ook zien dat ik de 2,25% rente heb ontvangen op mijn normale Openbank spaarrekening.

Maar dat is mijn ervaring :)

[Voor 3% gewijzigd door TheSander562 op 15-05-2023 18:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Openbank vraagt een volledige aangifte inkomstenbelasting zonder opgaaf van reden. Wat accepteren ze daar dat niet zo'n enorme inbreuk is op privacy?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
mrmrmr schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:53:
Openbank vraagt een volledige aangifte inkomstenbelasting zonder opgaaf van reden. Wat accepteren ze daar dat niet zo'n enorme inbreuk is op privacy?
En wat als je dat niet doet? Lijkt me niet iets wat relevant is voor een bank om te vragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:32:
En wat als je dat niet doet? Lijkt me niet iets wat relevant is voor een bank om te vragen.
Ze staan bijstorten niet toe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:15:
[...]

Ze staan bijstorten niet toe.
Ik vraag mij toch af hoe je jezelf zo in de kijker speelt. Gebruik je de rekening zeer actief met storten en vervolgens opnemen? Trek je veel geld uit de muur (of stort je veel)?

Of gaat het om grotere bedragen, misschien dat ze een limiet hanteren vanaf waar er vragen gesteld gaan worden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Wolly Ik gebruikte de spaarrekening voor minder dan 100k aan spaargeld. Verder niets, geen mutaties.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat het een willekeurige actie is vanuit Openbank ( en misschien ism de belastingdienst? ) om te controleren of klanten hun belastingaangifte wel juist hebben ingevuld.
Kunnen ook weer van die 'Spaanse taferelen' zijn natuurlijk.
Maarja, speculatie...

Ik zou ze zelf eerst vragen waarom ze deze informatie willen hebben.
Tenslotte zou ik hier persoonlijk niet aan meewerken als ik zo'n verzoek zou krijgen, er zijn grenzen voor alles.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik kreeg geen inhoudelijk antwoord op de vraag waarom ze een complete aangifte willen hebben.

[Voor 29% gewijzigd door mrmrmr op 15-05-2023 22:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elandenmelk
mrmrmr schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:53:
Inbreuk lijkt mij relatief. Als hun privacybeleid in orde is, kunnen ze om een hoop vragen. Uiteraard kan jij het vervolgens nog wel als een inbreuk op je privacy ervaren.

Maar waarschijnlijk voor KYC, grote bedragen ontvangen op je rekening (desnoods van andere rekeningen op jouw naam)? In het geval van KYC mogen ze amper tot geen uitleg geven volgens precies diezelfde wetgeving die ons als klanten zo graag zit te pesten.

Ik kreeg het na het ontvangen van een grote gift van familieleden. Heb toen wat documenten van de notaris aangeleverd en alles in orde.

[Voor 16% gewijzigd door Elandenmelk op 16-05-2023 09:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matthijs.koster
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:01
Hoe is jullie ervaring met de app van Openbank? Wij zitten nu bij NIBC, maar daar is gewoon niet mee te werken. De app van NIBC geeft constant foutmeldingen en is erg langzaam, dus ik zoek in ieder geval iets waar beter mee te werken is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
matthijs.koster schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:48:
Hoe is jullie ervaring met de app van Openbank? Wij zitten nu bij NIBC, maar daar is gewoon niet mee te werken. De app van NIBC geeft constant foutmeldingen en is erg langzaam, dus ik zoek in ieder geval iets waar beter mee te werken is.
App en website is prima mee te werken. Alleen is er een woud aan acties en allerlei medewerkers met vaak weinig kennis. Ik vind Openbank geen hele sterke indruk maken.

Wat zoek je precies? Spaarrekening?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fps
De app voldoet prima voor mijn gebruik. Foutmeldingen ben ik volgens mij nog niet tegenaan gelopen. De snelheid heb ik ook geen problemen mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matthijs.koster
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:01
Pistachenootje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:53:
[...]

App en website is prima mee te werken. Alleen is er een woud aan acties en allerlei medewerkers met vaak weinig kennis. Ik vind Openbank geen hele sterke indruk maken.

Wat zoek je precies? Spaarrekening?
Ja, gewoon een simpele spaarrekening met een goede rente waar we af en toe wat geld op kunnen storten (bonus / kinderbijslag / etc.). Het liefst ook met "potjes" zodat we ook wat spaardoelen aan kunnen maken. Als ik het goed begrijp mist OpenBank deze optie ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
matthijs.koster schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:09:
[...]

Ja, gewoon een simpele spaarrekening met een goede rente waar we af en toe wat geld op kunnen storten (bonus / kinderbijslag / etc.).
Aan Openbank heb je zeker geen slechte. Met de acties krijg je volgens mij 2.5% rente en nog een gratis reisverzekering (?). Ik zou hem gewoon nemen en kijken hoe het bevalt.
Het liefst ook met "potjes" zodat we ook wat spaardoelen aan kunnen maken. Als ik het goed begrijp mist OpenBank deze optie ook.
Dat weet ik niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
Puur voor de rente ( en af en toe wat acties die deze effectief nog hoger maken ) is Openbank prima.
Maar je moet niet met allemaal extra eisen aan komen zoals spaarpotjes, want dat hebben ze niet.
Daarnaast wat ' Spaanse taferelen ' zoals inloggen/verificatie dat net wat anders werkt, uitgaande overboekingen die altijd een rentedag bij Openbank blijven staan, een klantenservice die matig lijkt te zijn etc.
Dat moet je voor lief nemen, of je blijft bij je huisbank die deze functionaliteit wel heeft en gewoon vertrouwd functioneert.

Wat nog wel een écht minpunt lijkt te zijn is de afhandeling van overlijden/overdracht aan erfgenamen en erfbelasting.
Dit lijkt allemaal op de ' Spaanse manier ' te gaan en is aldus de reviews die je online kunt vinden één groot drama.
Dus als het voor jou belangrijk is dat jouw erfgenamen makkelijk bij je geld kunnen in een geval van overlijden, dan is Openbank wat mij betreft echt een no-go.
@matthijs.koster

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
Volgens mij is iets als een spaarpotje iets dat je uberhaupt niet veel ziet (bij spaarbanken). LeasePlan Bank heeft ze ook niet, Lloyds meen ik ook niet. NIBC Direct kan het mogelijk door meerdere losse rekeningen aan te maken, Raisin kan het niet (bij mijn weten, zou dan potentieel ook afhankelijk zijn van de partnerbank).

En persoonlijk lijkt het mij iets dat je net zo makkelijk buiten de bank administratief kunt bijhouden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Datisraar
JohanNL schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:04:
Puur voor de rente ( en af en toe wat acties die deze effectief nog hoger maken ) is Openbank prima.
Maar je moet niet met allemaal extra eisen aan komen zoals spaarpotjes, want dat hebben ze niet.
Daarnaast wat ' Spaanse taferelen ' zoals inloggen/verificatie dat net wat anders werkt, uitgaande overboekingen die altijd een rentedag bij Openbank blijven staan, een klantenservice die matig lijkt te zijn etc.
Dat moet je voor lief nemen, of je blijft bij je huisbank die deze functionaliteit wel heeft en gewoon vertrouwd functioneert.

Wat nog wel een écht minpunt lijkt te zijn is de afhandeling van overlijden/overdracht aan erfgenamen en erfbelasting.
Dit lijkt allemaal op de ' Spaanse manier ' te gaan en is aldus de reviews die je online kunt vinden één groot drama.
Dus als het voor jou belangrijk is dat jouw erfgenamen makkelijk bij je geld kunnen in een geval van overlijden, dan is Openbank wat mij betreft echt een no-go.
@matthijs.koster
Precies, als je spaarrekening hebt bij OB, is het een must dat je jouw bank of app codes aan je naasten beschikbaar stelt, zodat zij bij overlijden het spaargeld van de overledene, zelf snel naar Nederland terug over kunnen boeken. Scheelt een hoop tijd qua afhandeling en de erfbelasting die Open bank anders inhoudt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
Datisraar schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:14:
[...]

Precies, als je spaarrekening hebt bij OB, is het een must dat je jouw bank of app codes aan je naasten beschikbaar stelt, zodat zij bij overlijden het spaargeld van de overledene, zelf snel naar Nederland terug over kunnen boeken. Scheelt een hoop tijd qua afhandeling en de erfbelasting die Open bank anders inhoudt.
En dat is weer illegaal volgens mij, dus eigenlijk ook geen optie.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Elandenmelk
[...]
Het liefst ook met "potjes" zodat we ook wat spaardoelen aan kunnen maken. Als ik het goed begrijp mist OpenBank deze optie ook.
Je kunt meerdere spaarrekeningen aanmaken en ze een naam geven. Het heet geen potjes, maar werkt in feite wel zo.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TheSander562
Elandenmelk schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:30:
[...]

Je kunt meerdere spaarrekeningen aanmaken en ze een naam geven. Het heet geen potjes, maar werkt in feite wel zo.
Exact dit wilde ik net ook zeggen.
Ik heb ook verschillende "potjes" (spaarrekeningen) en heb ze allemaal de naam van het doel gegeven.

Het mooie hier aan is dat je gelijk vanuit je Nederlandse bank bijvoorbeeld geld kan overmaken naar die spaarrekening. Of andersom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

JohanNL schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:36:
[...]

En dat is weer illegaal volgens mij, dus eigenlijk ook geen optie.
Waarom is dat illegaal? Mijn (fiscaal) partner is ook eigenaar van dat geld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:39
[...]

Ja, gewoon een simpele spaarrekening met een goede rente waar we af en toe wat geld op kunnen storten (bonus / kinderbijslag / etc.). Het liefst ook met "potjes" zodat we ook wat spaardoelen aan kunnen maken. Als ik het goed begrijp mist OpenBank deze optie ook.
Lease Plan Bank heeft sindskort ook spaarpotjes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
Gunner schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:58:
[...]

Waarom is dat illegaal? Mijn (fiscaal) partner is ook eigenaar van dat geld.
Je zult ook een overlijdensakte bij OpenBank moeten indienen om de rekening te sluiten en/of ze worden automatisch uit Nederland geïnformeerd. Beetje raar als er dan transacties zijn van na de overlijdensdatum. En vervolgens zal het vast onder belastingontduiking geschaard worden omdat je op deze manier de Spaanse belastingregels omzeilt hebt.

Edit:
Overigens is er denk ik concreet geen echte jurisprudentie over? Er zijn voornamelijk reviews dat het hele proces een grote puinzooi is. Maar er zijn geen(?) fiscalisten / juristen / ... die hier zonder case hun vingers aan hebben durven branden om op te kunnen helderen hoe het nu exact zit.
Maar er zou ook gewerkt worden aan een nieuw belastingverdrag tussen Nederland en Spanje om o.a. de erfbelasting kwestie op te lossen (lees: geen erfbelasting in Spanje betalen voor Nederlanders met een Spaanse rekening). Net zoals Nederlanders dus geen Spaanse inkomsten/vermogens belasting betalen over het spaargeld dat in Spanje staat (wat dan in het huidige belastingverdrag staat).

[Voor 39% gewijzigd door RobertMe op 16-05-2023 14:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

RobertMe schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:25:
[...]

Je zult ook een overlijdensakte bij OpenBank moeten indienen om de rekening te sluiten en/of ze worden automatisch uit Nederland geïnformeerd. Beetje raar als er dan transacties zijn van na de overlijdensdatum. En vervolgens zal het vast onder belastingontduiking geschaard worden omdat je op deze manier de Spaanse belastingregels omzeilt hebt.

Edit:
Overigens is er denk ik concreet geen echte jurisprudentie over? Er zijn voornamelijk reviews dat het hele proces een grote puinzooi is. Maar er zijn geen(?) fiscalisten / juristen / ... die hier zonder case hun vingers aan hebben durven branden om op te kunnen helderen hoe het nu exact zit.
Maar er zou ook gewerkt worden aan een nieuw belastingverdrag tussen Nederland en Spanje om o.a. de erfbelasting kwestie op te lossen (lees: geen erfbelasting in Spanje betalen voor Nederlanders met een Spaanse rekening). Net zoals Nederlanders dus geen Spaanse inkomsten/vermogens belasting betalen over het spaargeld dat in Spanje staat (wat dan in het huidige belastingverdrag staat).
Nooit geweten, vaag zeg.

Betaal je dan 2x erfbelasting?

Vraagje over https://www.openbank.nl/spaarbonus-60-euro-spaardeposito:
Je moet minstens 50% van dit verhoogd saldo gedurende 6 maanden na de actieperiode aanhouden, m.a.w. t/m 30 november 2023.
Dus je moet minimaal een deposito voor 12 maanden afsluiten?

Er staat wat over in https://www.openbank.nl/a...onus-Deposito-2023_NL.pdf maar het is een onduidelijk verhaal. "als de klant de verbintenis niet nakomt, dan machtigt dit Openbank om het betaalde bedrag van de betaalrekening af te schrijven (..) het exacte bedrag van de boete wordt berekend door het bedrag van de prijs te vermenigvuldigen met de resterende dagen tot aan het einde van de minimale contractduur en dit bedrag te delen door 182 dagen".

Als je een deposito voor 6 maanden afsluit haal je nooit tot en met 30 november denk ik, want als je het op 31 mei afsluit loopt het 30 november af denk ik.

Dus stel je sluit vandaag een deposito voor 6 maanden af met de actie, dan krijg je in Juli €30 of €60 en midden November schrijft Openbank dat bedrag weer van je rekening af en krijg je een boete van een paar Euro? :? :S

En stel je zou een deposito voor €50.000,- openen voor 12 maanden en een deposito voor €5.000.000,- voor 3 maanden, dan krijg je ook niks? Waren dit niet de voorwaarden voor een andere actie met een saldo op spaarrekeningen?

[Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 16-05-2023 15:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Datisraar
RobertMe schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:25:
[...]

Edit:
Maar de erfgenamen kunnen toch de rekening bij OB leeg trekken, saldo op 0€ laten staan en het verder zo laten, dus niet opzeggen. Gaat de Nederlandse belastingdienst een overlijden aan de Spaanse belastingdienst doorgeven en die weer aan OB 🤔? Ik betwijfel het.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
pdukers schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:06:
[...]

Even een follow-up mbt mijn poging om de automatische incasso voor mijn verzekering aan te passen naar mijn Openbank rekening.

Formulier begin maart via email opgestuurd en na 2 weken(!) bevesting gekregen dat ze het gaan verwerken (met excuses dat het zo lang duurt).

Vandaag een bericht ontvangen dat de incasso niet gelukt is omdat de IBAN en BIC combinatie niet correct is. Ze hebben nu een screentshot van de Openbank bankomgeving van mij gekregen, die combi is toch echt correct. Ze stellen nu zelfs vragen waarom ik een rekening bij een Spaanse bank heb en of ik verhuisd ben naar Spanje. Moet niet gekker worden.

Wordt onderhand een komedie, maar ik hou nog vol :9

Incasso's van andere bedrijven gaan wel goed.
En als afsluiter van deze saga .... ik krijg vandaag een melding van Openbank dat de incasso gaat plaatsvinden door mijn verzekeraar _/-\o_

Dat het zo lang heeft geduurd is vervelend. Maar ik ben toch wel tevreden qua communicatie en dat men het gefixed heeft. Soms moet je realistisch zijn met verwachtingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• areyouben
Datisraar schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:07:
[...]

Maar de erfgenamen kunnen toch de rekening bij OB leeg trekken, saldo op 0€ laten staan en het verder zo laten, dus niet opzeggen. Gaat de Nederlandse belastingdienst een overlijden aan de Spaanse belastingdienst doorgeven en die weer aan OB 🤔? Ik betwijfel het.
Dat laatste betwijfel ik ook. Wat is er nodig om een rekening te sluiten? Als dat gewoon met de code en elektronische handtekening kan…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:35
pdukers schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:40:
[...]

En als afsluiter van deze saga .... ik krijg vandaag een melding van Openbank dat de incasso gaat plaatsvinden door mijn verzekeraar _/-\o_

Dat het zo lang heeft geduurd is vervelend. Maar ik ben toch wel tevreden qua communicatie en dat men het gefixed heeft. Soms moet je realistisch zijn met verwachtingen.
FYI. Videoland van RTL vroeg 1 cent overmaken naar een NL16DEUT t.n.v. Videoland door Buckaroo. Hopelijk gaat dit ook goed.

Greenchoice ging meteen goed.

• Willemhubers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-06 12:16
Vandaag weer rente ontvangen maar geloof niet dat ik meer dan 2% krijg met m'n welkom spaarrekening nu, toch raar dat die nu juist ongunstig is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pistachenootje
Ah kijk gisteren dan toch een extra rente betaling gekregen onder vermelding "wijziging afrekening contract". Precies de helft van de vorige rente betaling, ofwel 1.5% is nu 2.25% geworden.

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:39
Vandaag een rente afwikkeling ontvangen. Geen 2,25% maar de standaard 1,5% rente. Terwijl ik al 2x een periodiek van 600 euro laten storten, 11 april en 11 mei.

Half uur aan de telefoon gehangen voor ze het door hadden. Ik wordt teruggebeld.

Weet iemand uit de ervaring wanneer ze terugbellen? Uren, dagen?

Eigenlijk zit te denken daar op te stappen. Al die achterlijke acties die ze niet kunnen beheersen. Toch maar even wachten tot ze bellen?
Pagina: 1 ... 59 60 61 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee