Sinds een tijdje gebruik ik Openbank om oa te betalen in de supermarkt (middels Garmin Pay). In de app doet Openbank een leuke poging om mijn betalingen te categoriseren. De transacties bij de Jumbo vallen volgens hen onder de categorie 'Transport en auto-industrie'. Zijn er meer bij wie de app de plank ook zo misslaat?
Ja bizar, en zelfs als het geen Pasen is moet je tot dinsdag wachten om een overboeking van vrijdag-zondag te zien. Ik denk ook niet dat dit gaat verbeteren tenzij ze NL IBAN's gaan aanbieden, zoals bv. Bunq die lokale IBAN's gebruikt, maar dan moeten ze hier eerst registreren als bank.Deezers schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:57:
Overboeking van vrijdagochtend vanaf Openbank is nog steeds niet binnen. Dus zelfs na Pasen nog een volledige werkdag over doen..
Qua informatievoorziening is er nog wel een weg te gaan. Nu met die voorwaarden die gelden voor 2,25% rente is het helemaal vervelend als je er een maand later achterkomt dat je toch niet helemaal voldeed omdat je incasso's bv. net buiten de periode vielen. Helaas ben ik bang dat wij volgen op wat ze in Spanje aanbieden, dus echt veranderingen zullen niet snel komen.Wenzel schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:14:
[...]
Dat is inderdaad jammer. Zit ik ook mee. Wat ik graag zou willen, dat ik de huidige rente ergens kan zien. Nu kun je alleen maar achteraf bekijken wat je gehad hebt.
Ik heb ze net in ieder geval gemaild dat ik de aangepaste rente verwacht per 29 maart omdat ik aan de voorwaarden voldoe.
Maar dat geld is niet ineens *onstaan* op die andere spaarrekening of wel soms? Maar heb je via een andere weg verkregen?Yannes schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:44:
Overigens kreeg ik ook een mailtje van de KYC afdeling over de herkomst van het saldo. Aangezien het overgeheveld is van een andere spaarrekening, valt er niet heel veel documentatie aan te leveren, helemaal omdat de rekening niet meer bestaat. Zijn er meer mensen die zo'n mailtje hebben gehad?
Dat is wat ze willen weten en zodoende achterhalen of het niet met witwassen, financiering terrorisme of andere illegale activiteiten temaken heeft.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik heb gisteren bij KNAB een overboeking ingezet van 600 Eur. Vandaag om 14:29 uur kwam die binnen op mijn betaalrekening bij OB.Deezers schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:57:
Overboeking van vrijdagochtend vanaf Openbank is nog steeds niet binnen. Dus zelfs na Pasen nog een volledige werkdag over doen..
Ik heb het over andersom van mijn OB naar een andere bankWenzel schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:48:
[...]
Ik heb gisteren bij KNAB een overboeking ingezet van 600 Eur. Vandaag om 14:29 uur kwam die binnen op mijn betaalrekening bij OB.
Nee, maar een saldo dat gedurende vele jaren wordt opgebouwd door maandelijkse overboekingen is lastig te onderbouwen. Want zelfs dan zou het gewoon zwart (gestort) geld kunnen zijn dat je weer van een andere rekening overzet. Er is dus geen eenduidige oorsprong behalve een periodieke overboeking... En als consument mag je dus bij elke nieuwe bank gaan bewijzen dat het jouw/legitiem geld is, terwijl het overgeboekt wordt van een andere geregistreerde bank die als het goed is ook KYC checks doet. Het doel is duidelijk, maar de manier waarop is een beetje doorgeslagen.JohanNL schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:43:
[...]
Maar dat geld is niet ineens *onstaan* op die andere spaarrekening of wel soms? Maar heb je via een andere weg verkregen?
Dat is wat ze willen weten en zodoende achterhalen of het niet met witwassen, financiering terrorisme of andere illegale activiteiten temaken heeft.
Duurde hier ook behoorlijk lang, best wel jammer. Maar niet onoverkomelijk.Deezers schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:57:
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Sta er niet van te kijken, toen ik vorig jaar een keer met een medewerker in gesprek was van Openbank gaf hij aan dat feestdagen in spanje heilig zijn. Niks maar dan ook niks (tot het minimum) is dan open. Dus alles is gewoon dicht op de feestdagen en vandaag pas nemen ze je boeking in behandeling.Deezers schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:57:
Hier in Nederland zijn we te verwend met alles snel willen hebben
Van Revolut naar OB is instant. Gebruik die route dan ook regelmatig. Maar idd wel goed te beseffen dat ze de Spaanse feestdagen aanhouden. Zo zat ik ook eens lang te wachten op m'n geld, niet wetende dat er ook nog een of andere Spaanse feestdag was.dutchnltweaker schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:14:
[...]
Sta er niet van te kijken, toen ik vorig jaar een keer met een medewerker in gesprek was van Openbank gaf hij aan dat feestdagen in spanje heilig zijn. Niks maar dan ook niks (tot het minimum) is dan open. Dus alles is gewoon dicht op de feestdagen en vandaag pas nemen ze je boeking in behandeling.
Hier in Nederland zijn we te verwend met alles snel willen hebben. Dat heeft zijn plus en minpunten. Persoonlijk als ik geld wil overschrijven naar Openbank rekening, weet ik dat ik dat het beste kan doen tussen maandag en donderdag. Als je het vrijdag doet kan je er van uit gaan dat het maandag wordt.
Van Rabobank naar Openbank is tegenwoordig ook direct, andersom dan weer niet. Eigenlijk nog geen enkele overboeking vanaf OB met instant gezien…ook niet naar Revolut bijvoorbeeld.
Ik heb recent ook zo’n mailtje ontvangen. Gebeld met OB en een recente loonstrook zou ook voldoende moeten zijn (dit dekt niet het overgeboekte saldo maar geeft denk ik een indicatie dat mijn spaargeld uit legitieme inkomensbronnen is opgebouwd). Geüpload en niks meer gehoord (inmiddels paar weken geleden).Yannes schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:44:
Overigens kreeg ik ook een mailtje van de KYC afdeling over de herkomst van het saldo. Aangezien het overgeheveld is van een andere spaarrekening, valt er niet heel veel documentatie aan te leveren, helemaal omdat de rekening niet meer bestaat. Zijn er meer mensen die zo'n mailtje hebben gehad?
Dat is een dooddoener, geen geldig argument.THE_BASE schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:48:
als de bank je niet bevalt houdt niemand je tegen naar een bank te gaan waar wel alles is zoals je het graag zou zien.
Er is genoeg om kritiek op te hebben, zoals het niet tonen van de actieve spaarrente in de spaarrekening. De rentebijschrijving vermeldt de rente ook niet bij Openbank.
ING doet dat overigens ook, ze denken kennelijk er mee weg te kunnen komen. Ik vind dat geen goede ontwikkeling. Veel andere banken zijn wel open over de spaarrente en de ING was dat voorheen ook.
Geheel persoonlijk dan, ik kan me er echt niet druk over maken. Ik krijg m’n rente en die klopt gewoon elke maand. Natuurlijk zou het fijn zijn als het wel zichtbaar is, maar het is niet zichtbaar en zo is het nu eenmaal.mrmrmr schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:27:
[...]
Dat is een dooddoener, geen geldig argument.
Er is genoeg om kritiek op te hebben, zoals het niet tonen van de actieve spaarrente in de spaarrekening. De rentebijschrijving vermeldt de rente ook niet bij Openbank.
ING doet dat overigens ook, ze denken kennelijk er mee weg te kunnen komen. Ik vind dat geen goede ontwikkeling. Veel andere banken zijn wel open over de spaarrente en de ING was dat voorheen ook.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
En dat zijn meer feestdagen dan bij ons:Nuevocasa schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:35:
Maar idd wel goed te beseffen dat ze de Spaanse feestdagen aanhouden.
Wikipedia: Public holidays in Spain
Bij de spaarrekening kiezen voor 'Afwikkelingen en Uittreksel'. Wanneer je daar klikt op een bijschrijving kan je zien welk rente van toepassing was bij elke afrekening.mrmrmr schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:27:
[...]
Volgens mij is het volgens de regelgeving nalatigheid als de bank vertrouwt op de KYC checks van een andere bank. En zoals we de afgelopen jaren kunnen hebben zien in het nieuws zit dat bij de Nederlandse banken vaak helemaal niet zo snor, zie bijv. ABN AMRO, ING, Rabobank en bunq.Yannes schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:05:
[...]
En als consument mag je dus bij elke nieuwe bank gaan bewijzen dat het jouw/legitiem geld is, terwijl het overgeboekt wordt van een andere geregistreerde bank die als het goed is ook KYC checks doet. Het doel is duidelijk, maar de manier waarop is een beetje doorgeslagen.
Juist omwille van dit soort gedoe mag ik hopen dat de EC en het parlement doorpakken met het verplicht stellen van IP & zonder meerprijs. De EC heeft hiertoe een voorstel ingediend. Ik hoop dat ze die niet kapot laten lobbyen door banken. Met IP maken feestdagen niet meer uit, en zullen Openbank, N26 etc er niet meer onderuit kunnen komen.dutchnltweaker schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:14:
[...]
Sta er niet van te kijken, toen ik vorig jaar een keer met een medewerker in gesprek was van Openbank gaf hij aan dat feestdagen in spanje heilig zijn. Niks maar dan ook niks (tot het minimum) is dan open. Dus alles is gewoon dicht op de feestdagen en vandaag pas nemen ze je boeking in behandeling.
Hier in Nederland zijn we te verwend met alles snel willen hebben. Dat heeft zijn plus en minpunten. Persoonlijk als ik geld wil overschrijven naar Openbank rekening, weet ik dat ik dat het beste kan doen tussen maandag en donderdag. Als je het vrijdag doet kan je er van uit gaan dat het maandag wordt.
Zat hier gisteren nog naar te googlen, naar verwachting zal het eind 2024 moet zijn geïmplementeerd voor eurolanden, non-eurolanden in de SEPA-zone krijgen meer tijd. Ook staat in het voorstel dat de IPs in de toekomst dezelfde kosten moeten hebben als/goedkoper moeten zijn dan normale SEPA overboekingen op dit moment. Staat ook in dat banken de kosten mogen afwentelen op de consument (precies zoals nu al wordt gedaan want een normale overboeking is ook niet kosteloos).balken07 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:57:
[...]
Juist omwille van dit soort gedoe mag ik hopen dat de EC en het parlement doorpakken met het verplicht stellen van IP & zonder meerprijs. De EC heeft hiertoe een voorstel ingediend. Ik hoop dat ze die niet kapot laten lobbyen door banken. Met IP maken feestdagen niet meer uit, en zullen Openbank, N26 etc er niet meer onderuit kunnen komen.
Dit voorstel moet nog door het Europese parlement (cq. gaat waarschijnlijk worden afgezwakt).
Goed gevonden.Elandenmelk schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:46:
Bij de spaarrekening kiezen voor 'Afwikkelingen en Uittreksel'. Wanneer je daar klikt op een bijschrijving kan je zien welk rente van toepassing was bij elke afrekening.
Ook staat in het voorstel dat de IPs in de toekomst dezelfde kosten moeten hebben als/goedkoper moeten zijn dan normale SEPA overboekingen op dit moment.Elandenmelk schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:03:
[...]
Zat hier gisteren nog naar te googlen, naar verwachting zal het eind 2024 moet zijn geïmplementeerd voor eurolanden, non-eurolanden in de SEPA-zone krijgen meer tijd. Ook staat in het voorstel dat de IPs in de toekomst dezelfde kosten moeten hebben als/goedkoper moeten zijn dan normale SEPA overboekingen op dit moment. Staat ook in dat banken de kosten mogen afwentelen op de consument (precies zoals nu al wordt gedaan want een normale overboeking is ook niet kosteloos).
Dit voorstel moet nog door het Europese parlement (cq. gaat waarschijnlijk worden afgezwakt).
Er staat met heel veel woorden dat het dus gratis zal zijn. Overboekingen voor particuliere betaalrekeningen zijn gratis (als je de maandelijkse kosten negeert)
Wat betreft afwentelen: tja dat is logisch. Als dat er niet in zou staan, zou de politiek op de stoel van de ondernemer gaan zitten en moet er een gigantisch apparaat van ambtenaren opgetuigd worden om dat te gaan controleren.
Ik heb zojuist succesvol mijn account kunnen openen bij Openbank.
Ik heb bij de registratie gekozen voor de welkom actie maar ik zie dat ik geen spaarrekening heb.
Wordt dit automatisch aangemaakt of moet ik eerst een open spaarrekening openen die automatisch wordt omgezet?
Anders zal het weer bellen worden vrees ik 🥲
Ik heb bij de registratie gekozen voor de welkom actie maar ik zie dat ik geen spaarrekening heb.
Wordt dit automatisch aangemaakt of moet ik eerst een open spaarrekening openen die automatisch wordt omgezet?
Had ik ook, kan even duren, zie pdukers in "Openbank.NL"Asterion schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:12:
Ik heb zojuist succesvol mijn account kunnen openen bij Openbank.
Geld nog steeds niet binnen. Nu maar op zijn Spaans denken,.opgewaardeerd via de Openbank Mastercard naar Revolut, dat gaat wel instantYannes schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:38:
[...]
Ja bizar, en zelfs als het geen Pasen is moet je tot dinsdag wachten om een overboeking van vrijdag-zondag te zien. Ik denk ook niet dat dit gaat verbeteren tenzij ze NL IBAN's gaan aanbieden, zoals bv. Bunq die lokale IBAN's gebruikt, maar dan moeten ze hier eerst registreren als bank.
[...]
Qua informatievoorziening is er nog wel een weg te gaan. Nu met die voorwaarden die gelden voor 2,25% rente is het helemaal vervelend als je er een maand later achterkomt dat je toch niet helemaal voldeed omdat je incasso's bv. net buiten de periode vielen. Helaas ben ik bang dat wij volgen op wat ze in Spanje aanbieden, dus echt veranderingen zullen niet snel komen.
Ik heb ze net in ieder geval gemaild dat ik de aangepaste rente verwacht per 29 maart omdat ik aan de voorwaarden voldoe.
Ik vind het vooral wel weer grappig dat je bij een bank als Openbank verwacht dat ze ook dat gratis moeten doen. Terwijl ze op het gebied van nfc betalen al meer diensten tegelijk aanbieden dan de Nederlandse banken.balken07 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:57:
[...]
Juist omwille van dit soort gedoe mag ik hopen dat de EC en het parlement doorpakken met het verplicht stellen van IP & zonder meerprijs. De EC heeft hiertoe een voorstel ingediend. Ik hoop dat ze die niet kapot laten lobbyen door banken. Met IP maken feestdagen niet meer uit, en zullen Openbank, N26 etc er niet meer onderuit kunnen komen.
Je kunt het lobbyen noemen, maar ook Openbank heeft IT-ers te betalen. Bij IP heb je alleen al meer IT kosten omdat je latency binnen de perken moet blijven anders mislukt de betaling. Ieder bedrijf zal in het verweer komen als ze werk opgelegd krijgen waar ze geen enkele vergoeding voor mogen vragen.
Het is in dit topic al heel wat keren voorbij gekomen dat ze er duidelijk mee bezig zijn. En ik weet dat wij in Nederland alleen al heel lang hebben moeten testen met de diverse banken, voor alles goed ingeregeld was en we 100% live konden. Dat is in internationaal verband waarschijnlijk alleen maar meer.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik heb vanaf OB een overschrijving gedaan naar een turkse rekening afgelopen vrijdag.
Nog niets bij mij afgeschreven of aangekomen op de tegenrekening. Wat een treurige bedoeling. Lijkt wel 1980.
Nog niets bij mij afgeschreven of aangekomen op de tegenrekening. Wat een treurige bedoeling. Lijkt wel 1980.
Turkije is toch geen SEPA-zone + zoals eerder hier gepost dat vrijdag feestdag was in Spanje. Is de overboeking er pas maandag uitgegaan. Geen idee hoe snel jij gewend bent voor een SWIFT-overboeking, maar je zit nu dus op 2 dagen. Lijkt mij vooralsnog niet onredelijk voor non-SEPA.Trank00l schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:09:
Ik heb vanaf OB een overschrijving gedaan naar een turkse rekening afgelopen vrijdag.
Edit: @Elandenmelk heeft het al perfect verwoord.Trank00l schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:09:
[ Voor 11% gewijzigd door balken07 op 12-04-2023 13:56 ]
Ik verwacht het niet. (Want dan zou ik het toch niet mijn primaire bank laten zijn?) Het is een wens van mij. En je kunt ze verdedigen, maar feit is dat IP de toekomst heeft. Banken kunnen sputteren, maar er komt een moment dat ze er niet meer onderuit kunnen. Voor die IT’ers van jou streep ik massa’s kantoorpersoneel als gevolg van digitalisering weg. En als je het nieuws gevolgd had, dan zou je weten dat de EC er mee bezig is om IP te gaan verplichten. Daarnaast lees ik dit topic ook, en daar maak ik niet uit op dat (en ook niet uit eigen ervaring met OB) ze concreet bezig zijn IP aan te gaan bieden. Veel meer dan een trial (als je het al zo mag noemen) met bijvoorbeeld Rabobank lijkt het niet. Verder ook nul communicatie van OB hierover. Daarom ben ik blij als het voorstel van de EC daadwerkelijk ongehavend de eindstreep zal halen. 🤷🏼♂️Mistraller schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:28:
[...]
Ik vind het vooral wel weer grappig dat je bij een bank als Openbank verwacht dat ze ook dat gratis moeten doen. Terwijl ze op het gebied van nfc betalen al meer diensten tegelijk aanbieden dan de Nederlandse banken.
Je kunt het lobbyen noemen, maar ook Openbank heeft IT-ers te betalen. Bij IP heb je alleen al meer IT kosten omdat je latency binnen de perken moet blijven anders mislukt de betaling. Ieder bedrijf zal in het verweer komen als ze werk opgelegd krijgen waar ze geen enkele vergoeding voor mogen vragen.
Het is in dit topic al heel wat keren voorbij gekomen dat ze er duidelijk mee bezig zijn. En ik weet dat wij in Nederland alleen al heel lang hebben moeten testen met de diverse banken, voor alles goed ingeregeld was en we 100% live konden. Dat is in internationaal verband waarschijnlijk alleen maar meer.
Instant Payment is en blijft voorlopig een verdien model binnen Europa en zijn wij met name in Nederland verwend dat wij het al wel hebben én gratis is. Duitse N26 rekent 0,99€ per keer maar bijvoorbeeld kost bij mijn Franse bank IP 1€ per keer.
En Openbank maar liefst 4€ voor Instant Payment tussen Spaanse banken .
En Openbank maar liefst 4€ voor Instant Payment tussen Spaanse banken .
[ Voor 4% gewijzigd door Datisraar op 12-04-2023 15:00 ]
Ik heb de indruk dat er voor elke baliemedewerker die weggaat, een duurdere IT-er of controller bij komt. Ik heb in de afgelopen 25 jaar nog geen seconde de indruk gehad dat ik om mijn baan moest vrezenbalken07 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:06:
[...]
Ik verwacht het niet. (Want dan zou ik het toch niet mijn primaire bank laten zijn?) Het is een wens van mij. En je kunt ze verdedigen, maar feit is dat IP de toekomst heeft. Banken kunnen sputteren, maar er komt een moment dat ze er niet meer onderuit kunnen. Voor die IT’ers van jou streep ik massa’s kantoorpersoneel als gevolg van digitalisering weg. En als je het nieuws gevolgd had, dan zou je weten dat de EC er mee bezig is om IP te gaan verplichten. Daarnaast lees ik dit topic ook, en daar maak ik niet uit op dat (en ook niet uit eigen ervaring met OB) ze concreet bezig zijn IP aan te gaan bieden. Veel meer dan een trial (als je het al zo mag noemen) met bijvoorbeeld Rabobank lijkt het niet. Verder ook nul communicatie van OB hierover. Daarom ben ik blij als het voorstel van de EC daadwerkelijk ongehavend de eindstreep zal halen. 🤷🏼♂️
Tuurlijk heeft IP de toekomst, maar dan vooral omdat niemand achterblijver wil zijn. En zeker hebben banken een zetje nodig, want ze zitten niet te wachten op middelen waarmee mensen snel geld kunnen verplaatsen. a) het verzwakt de concurrentiepositie, maar b) kan ook leiden tot een digitale bankrun.
---------------
Ik zou het waarderen als je mij niet de maat neemt wat betreft het volgen van dit forum. Ik ben OB klant van het eerste uur en heb al die tijd met plezier dit forum gevolgd en in gereageerd. Daarnaast was mijn voorbeeld van Rabobank er een uit de praktijk (dit forum). Ik heb niet gezegd dat ze alleen met Nederlandse banken testen. OB geeft nul informatie nogmaals, dus ga ik af op praktijk info. Daarnaast is audit bij OB verzorgd door Santander. Hét voordeel van het hebben van een dergelijk moederbedrijf. Tot slot is het aantal banen in de financiële sector aantoonbaar lager dan voor de financiële crisis, dus ik heb niet de indruk dat de balie dame en administratie medewerker één op één vervangen is door IT’ers. Ik zeg overigens niet dat dit nooit zal gebeuren, want ik ben niet blind voor de trend bij banken: die zijn door witwas wetgeving en digitalisering steeds meer een IT organisatie aan het worden.Mistraller schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:10:
[...]
Ik heb de indruk dat er voor elke baliemedewerker die weggaat, een duurdere IT-er of controller bij komt. Ik heb in de afgelopen 25 jaar nog geen seconde de indruk gehad dat ik om mijn baan moest vrezen. En als je dit topic écht gelezen had dan was je voldoende posts tegengekomen dat er allang getest wordt. Je kunt op je vingers natellen dat de deur vol opengooien een recept voor falen is, zeker bij een grote jongen als Santander waarvoor openbank maar een klein projectje is. Ze heeft wel even iets meer partners om mee te testen dan ons piepkleine landje; wie weet zijn ze allang klaar met de NL bankentest. Verplichten <> gratis. Ze zijn ook verplicht om fraudedetectie te doen. Ook niet bepaald lucratieve business voor een bank. Kosten moeten wel betaald worden door iemand.
Tuurlijk heeft IP de toekomst, maar dan vooral omdat niemand achterblijver wil zijn. En zeker hebben banken een zetje nodig, want ze zitten niet te wachten op middelen waarmee mensen snel geld kunnen verplaatsen. a) het verzwakt de concurrentiepositie, maar b) kan ook leiden tot een digitale bankrun.
Het is een discussieforum hebalken07 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 02:26:
[...]
Ik zou het waarderen als je mij niet de maat neemt wat betreft het volgen van dit forum. Ik ben OB klant van het eerste uur en heb al die tijd met plezier dit forum gevolgd en in gereageerd. Daarnaast was mijn voorbeeld van Rabobank er een uit de praktijk (dit forum). Ik heb niet gezegd dat ze alleen met Nederlandse banken testen. OB geeft nul informatie nogmaals, dus ga ik af op praktijk info. Daarnaast is audit bij OB verzorgd door Santander. Hét voordeel van het hebben van een dergelijk moederbedrijf. Tot slot is het aantal banen in de financiële sector aantoonbaar lager dan voor de financiële crisis, dus ik heb niet de indruk dat de balie dame en administratie medewerker één op één vervangen is door IT’ers. Ik zeg overigens niet dat dit nooit zal gebeuren, want ik ben niet blind voor de trend bij banken: die zijn door witwas wetgeving en digitalisering steeds meer een IT organisatie aan het worden.
---------------
Fair enough 👍🏻Mistraller schreef op donderdag 13 april 2023 @ 06:52:
[...]
Het is een discussieforum heIk mag alleen geen inhoudelijke meldingen doen van mijn werkgever, dat zal bij OB niet anders zijn. Moet vaak allemaal via woordvoering en officiële communicatie. Daarom klinkt het vaag, maar ik weet in elk geval wel hoe de status inzake IP er ongeveer voor staat bij ons. Vandaar dus gewoon het advies; "afwachten"
Als het voorstel van de EC het daglicht in die hoedanigheid gaat zien, zeg ik mijn Nederlandse rekeningen allemaal op. (Zodra IP bij OB echt operationeel is). Nu vind ik het nog gênant om vrienden na een avondje in de stad te laten wachten op hun geld. Zeker aangezien dit vaak in het weekend is. Dan hebben ze pas dinsdag hun geld, en dan moet er geen feestdag zijn. Mijn Amex en ICS cc lopen al enige tijd via OB. Mijn Nederlandse spaarrekeningen zeg ik gewoon op. Muv Bunq. Die vraagt niet om een (NL) tegenrekening. Alleen identificeren via iDEAL zal dan niet meer gaan, maar dat is dan maar jammer. Voor een normale iDEAL betaling heb ik dan Revolut. iDIN kan ik prima zonder mee leven.
Meer mensen deze mail gehad vandaag?
:fill(white):strip_exif()/f/image/D1If7FuLDhWlzUzff15kJZGH.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/2oTiRHWADtZXsQuyOB0oWZ1w.png?f=user_large)
Alleen deze kleine lettertjes staan er nog bij. Bij de vorige actie heb ik na uitbetaling de rekening meteen weer leeggehaald, en verder nooit meer iets gehoord van Openbank. Ook geen negatief saldo oid.
:fill(white):strip_exif()/f/image/D1If7FuLDhWlzUzff15kJZGH.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/2oTiRHWADtZXsQuyOB0oWZ1w.png?f=user_large)
Alleen deze kleine lettertjes staan er nog bij. Bij de vorige actie heb ik na uitbetaling de rekening meteen weer leeggehaald, en verder nooit meer iets gehoord van Openbank. Ook geen negatief saldo oid.
[ Voor 7% gewijzigd door ZXRY op 13-04-2023 15:14 ]
Bij de SPAREN23 actie waren die kleine letters er wel. Dus het kan nog een paar maand duren dat je daar iets van merkt. Ik zou het nog even checken bij de voorwaarden van die specifieke actie.ZXRY schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:12:
Minstens 50% van dit verhoogd saldo gedurende 6 maanden na de actieperiode aanhouden, m.a.w.
het saldo t/m 30 september 2023 aanhouden. Als de klant, zodra het overeenkomstige bedrag is
betaald, de verbintenis niet nakomt, dan machtigt dit Openbank om het betaalde bedrag van de
betaalrekening af te schrijven. Dit geldt ook als de klant geen controle heeft over de niet-nakoming.
Het exacte bedrag van de boete wordt berekend door het bedrag van de vergoeding te
vermenigvuldigen met de resterende dagen tot aan het einde van de minimale contractduur en dit
bedrag te delen door 182 dagen.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
De actie van destijds was van november als ik het goed herinner. Overigens is het natuurlijk ook een kleine moeite om die 1500 euro te laten staan.Gunner schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:31:
[...]
Bij de SPAREN23 actie waren die kleine letters er wel. Dus het kan nog een paar maand duren dat je daar iets van merkt. Ik zou het nog even checken bij de voorwaarden van die specifieke actie.
[...]
Hier de volledige actievoorwaarden voor de liefhebbers: https://www.openbank.nl/a...ccdeliv=NL&segment=client
Ik denk dat het voor 1500 euro (wat je moet laten staan) feitelijk een best aardig rendement is.ZXRY schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:34:
[...]
De actie van destijds was van november als ik het goed herinner. Overigens is het natuurlijk ook een kleine moeite om die 1500 euro te laten staan.
Hier de volledige actievoorwaarden voor de liefhebbers: https://www.openbank.nl/a...ccdeliv=NL&segment=client
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik gok behoorlijk veel mensen, want ik denk dat de meeste Openbank rekeningen in Nederland slapend zijn. Mooie actie, zou ik ook wel willen. 👍🏻ZXRY schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geen idee of ik het als actieve gebruiker ook echt krijg, maar kon me wel aanmelden via https://klanten.openbank....motion?promocode=75ACTIEF.balken07 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:06:
[...]
Ik gok behoorlijk veel mensen, want ik denk dat de meeste Openbank rekeningen in Nederland slapend zijn. Mooie actie, zou ik ook wel willen. 👍🏻
Volgens de actievoorwaarden niet (alleen mensen die de mail persoonlijk hebben ontvangen), maar het is uiteraard het proberen waardbudjepaul schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:14:
[...]
Geen idee of ik het als actieve gebruiker ook echt krijg, maar kon me wel aanmelden via https://klanten.openbank....motion?promocode=75ACTIEF.
Klopt. En ook bij deze actie snap ik het 'doel' niet. Mensen die de rekening nu niet gebruiken, zullen na voldoen aan de actievoorwaarden het geld waarschijnlijk weer weghalen. Het promoot in ieder geval niet actief gebruik van de rekening.balken07 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:06:
[...]
Ik gok behoorlijk veel mensen, want ik denk dat de meeste Openbank rekeningen in Nederland slapend zijn. Mooie actie, zou ik ook wel willen. 👍🏻
Maar ach, als Santander gratis geld wil blijven uitdelen mag dat van mij hoor
Instant payment en iDeal gaat veel meer mensen over de streep trekken voor actief gebruik... Liever dat ze daar dit geld in steken!ZXRY schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:18:
[...]
Klopt. En ook bij deze actie snap ik het 'doel' niet. Mensen die de rekening nu niet gebruiken, zullen na voldoen aan de actievoorwaarden het geld waarschijnlijk weer weghalen. Het promoot in ieder geval niet actief gebruik van de rekening.
Gratis geld bestaat niet, je krijgt betaald voor je betaal data. Op basis daarvan kan Santander bijv. kijken waar meer (of minder) behoefte aan ligt wat betreft functionaliteit.ZXRY schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:18:
[...]
Dat klopt, al gebruik ik Openbank sowieso al niet. Dus aan die info hebben ze niks.geishin schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:37:
[...]
Gratis geld bestaat niet, je krijgt betaald voor je betaal data. Op basis daarvan kan Santander bijv. kijken waar meer (of minder) behoefte aan ligt wat betreft functionaliteit.
Laat ik het dan zo verwoorden: bij veel banken moet je betalen voor een betaalrekening. Bij anderen is het gratis, maar krijg je geen geld toe, zoals N26. Via de Openbank heb ik inmiddels toch al een leuk bedrag aan bonussen ontvangen, voor weinig moeite.
Nog even terugkomend over het limiet van overboekingen, dat is voor online betalingen en pasbetalingen 3000 euro, ongeacht hoe lang je de rekening al hebt. Een IBAN overschrijving van meer dan 3000 euro is wel mogelijk na contact met de klantenservice. Mocht je dus ergens in de winkel iets duurs willen kopen zal je een andere bank moeten gebruiken, of de dag er voor flappen uit de muur moeten trekken en de rest via een pinbetaling doen, aldus de klantenservice.
Ik heb echt al meerdere keren zonder contact, bedragen boven de 3k over gemaakt zonder tussenkomst van wie dan ook. Bij mij is de grens 25k daar boven lukt niet zonder tussenkomst van een medewerker.bcome schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:05:
Nog even terugkomend over het limiet van overboekingen, dat is voor online betalingen en pasbetalingen 3000 euro, ongeacht hoe lang je de rekening al hebt. Een IBAN overschrijving van meer dan 3000 euro is wel mogelijk na contact met de klantenservice. Mocht je dus ergens in de winkel iets duurs willen kopen zal je een andere bank moeten gebruiken, of de dag er voor flappen uit de muur moeten trekken en de rest via een pinbetaling doen, aldus de klantenservice.
Interessant! Zo veel heeft de medewerker me niet kunnen vertellen, uiteindelijk wil ik ook maar een bedrag van 3200 euro betalen, maar die laatste 200 is schijnbaar net te veel voor een internet betalingNuevocasa schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:23:
[...]
Ik heb echt al meerdere keren zonder contact, bedragen boven de 3k over gemaakt zonder tussenkomst van wie dan ook. Bij mij is de grens 25k daar boven lukt niet zonder tussenkomst van een medewerker.

Lekkere omweg weer. Mag niet vanaf andere OB rekening dus van OB naar Rabobank en Rabobank dan direct naar de OB spaarrekening..ZXRY schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb me ook zojuist aangemeld voor die Stort 3k en krijg 75 euro bonus. Geen mail gehad, maar wel de actiecode gewoon ingevoerd, heb bevestiging via de mail binnen, dat zal wel goedkomen.
Moet die 3k op de normale OB rekening blijven staan of zou je die ook mogen overmaken naar de OB spaarrekening?
Dus
Rabo -> Openbank normale rekening -> Openbank spaarrek.
Moet die 3k op de normale OB rekening blijven staan of zou je die ook mogen overmaken naar de OB spaarrekening?
Dus
[ Voor 9% gewijzigd door Dacuuu op 13-04-2023 18:17 ]
In de kleine lettertjes hebben ze het over de rekening, dus dan moet je het waarschijnlijk daar laten staan.
Je bedoelt de betaalrekening.dutchgio schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:58:
In de kleine lettertjes hebben ze het over de rekening, dus dan moet je het waarschijnlijk daar laten staan.
Waar meld je je aan?Dacuuu schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:16:
Ik heb me ook zojuist aangemeld voor die Stort 3k en krijg 75 euro bonus. Geen mail gehad, maar wel de actiecode gewoon ingevoerd, heb bevestiging via de mail binnen, dat zal wel goedkomen.
Dus
Ik had de openbank app geopend, had wat acties staan, zoals de kaartjes van de TT assen. die actie geopend, en al je dan de TTassen actiecode ziet, die heb ik veranderd naar de 75 euro actie code.
Slim om zo te doen, heb het geactiveerd en mail ontvangen. Thanks!Dacuuu schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:25:
[...]
Ik had de openbank app geopend, had wat acties staan, zoals de kaartjes van de TT assen. die actie geopend, en al je dan de TTassen actiecode ziet, die heb ik veranderd naar de 75 euro actie code.
Dat gaat niet werken. Je moet een email van OB hebben ontvangen om deel te kunnen nemen aan de actie. Je zonder die mail aanmelden, ondanks je mailbevestiging daarna, voldoe je niet aan de voorwaarden.THE_BASE schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:31:
[...]
Slim om zo te doen, heb het geactiveerd en mail ontvangen. Thanks!
"de klant moet de berichtgeving over de actie rechtstreeks van Openbank hebben ontvangen."
[ Voor 10% gewijzigd door dwdd op 13-04-2023 21:06 ]
Ah, niet meegekregen. Wie weet komt die nog en 3.000 euro zet ik er zonder gedoe op. Wie weet.dwdd schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:58:
[...]
Dat gaat niet werken. Je moet een email van OB hebben ontvangen om deel te kunnen nemen aan de actie. Je zonder die mail aanmelden, ondanks je mailbevestiging daarna, voldoe je niet aan de voorwaarden.
"de klant moet de berichtgeving over de actie rechtstreeks van Openbank hebben ontvangen."
Nee, heb vandaag gebeld al die acties zijn zowat op uitnodiging. Geen invite = geen bonus.
Zo heb ik ook al eens meegedaan aan een actie, zonder dat ik de mail had, en dan krijg je dus écht geen bonus.dwdd schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:58:
[...]
Dat gaat niet werken. Je moet een email van OB hebben ontvangen om deel te kunnen nemen aan de actie. Je zonder die mail aanmelden, ondanks je mailbevestiging daarna, voldoe je niet aan de voorwaarden.
---------------
Overboekingen en pinbetalingen zijn 2 verschillende zaken wat betreft limieten.Nuevocasa schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:23:
[...]
Ik heb echt al meerdere keren zonder contact, bedragen boven de 3k over gemaakt zonder tussenkomst van wie dan ook. Bij mij is de grens 25k daar boven lukt niet zonder tussenkomst van een medewerker.
Ja dat klopt. Ik reageerde op het gedeelte over overboekingen, niet over pinbetalingen.balken07 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 01:52:
[...]
Overboekingen en pinbetalingen zijn 2 verschillende zaken wat betreft limieten.
* zucht *. Vandaag voor de tweede keer/maand de rente op mijn Welkom Spaarrekening bijgeschreven gekregen. Dat wordt dus even bellen, want het bedrag komt overeen met 31 dagen aan 2,00%. Dus de rekeningafwikkeling hoef ik al niet af te wachten over duidelijkheid of ze zonder "klagen" ook de 2,50% hanteren.
Volgens Yannes in "Openbank.NL" zou het pas de eerstvolgende *hele* maand ingaan.RobertMe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:42:
* zucht *. Vandaag voor de tweede keer/maand de rente op mijn Welkom Spaarrekening bijgeschreven gekregen. Dat wordt dus even bellen, want het bedrag komt overeen met 31 dagen aan 2,00%. Dus de rekeningafwikkeling hoef ik al niet af te wachten over duidelijkheid of ze zonder "klagen" ook de 2,50% hanteren.
Ik wil iemand helpen om klant te worden van Openbank, dien ik bij het aanmeld proces ergens een code in te voeren om ergens een voordeel uit te halen of gaat dat nu allemaal automatisch?
Dat is wel vreemd. dus als je een rekening opende op de 28ste, dan heb je pech, dan krijg je de hele maand later nog 2% terwijl je eigenlijk 1 dag 2% had moeten krijgen, en 29 dagen 2,5%Cheesy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:13:
[...]
Volgens Yannes in "Openbank.NL" zou het pas de eerstvolgende *hele* maand ingaan.

Eerlijk gezegd vind ik die post zo onleesbaar dat ik dat er niet uit kan halenCheesy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:13:
[...]
Volgens Yannes in "Openbank.NL" zou het pas de eerstvolgende *hele* maand ingaan.

Werd hier niet gezegd dat het vanaf de volgende volledige rentemaand start? Dus, ook voor mijzelf, startende vanaf 14 april 2023 met 2,50%?RobertMe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:42:
Oh sorry verkeerd begrepenNuevocasa schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:25:
[...]
Ja dat klopt. Ik reageerde op het gedeelte over overboekingen, niet over pinbetalingen.
Weet iemand hoe lang het duurt voordat je bij openbank een refund op een creditcard betaling op je rekening ziet verschijnen (als in, hoe lang voordat ik de merchant weer lastig ga vallen!)?
Ik neem toch aan dat ze dat soort dingen niet al te uitgebreid mogen uitleggen om de boefjes niet in de kaart te spelen. Mijn ervaring is ook 25K limiet.bcome schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:31:
[...]
Interessant! Zo veel heeft de medewerker me niet kunnen vertellen, uiteindelijk wil ik ook maar een bedrag van 3200 euro betalen, maar die laatste 200 is schijnbaar net te veel voor een internet betaling
Behalve dat je hier niet direct rendement mee kan behalen (enkel indirect / op termijn), moet het saldo op de betaalrekening staan dus betalen ze geen rente uit. Daar pakken ze ook marge.geishin schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:37:
[...]
Gratis geld bestaat niet, je krijgt betaald voor je betaal data. Op basis daarvan kan Santander bijv. kijken waar meer (of minder) behoefte aan ligt wat betreft functionaliteit.
Ik heb 1 keer teruggepind bij de Jumbo en dat was er na 1 of 2 werkdagen volgens mij.iceheart schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:32:
Weet iemand hoe lang het duurt voordat je bij openbank een refund op een creditcard betaling op je rekening ziet verschijnen (als in, hoe lang voordat ik de merchant weer lastig ga vallen!)?
Overigens wel belangrijk detail om te onthouden mocht je ooit om wat voor reden dan ook bij OB weg willen, als je meer dan 25K hebt staan in Spanje moet het dus in etappesElandenmelk schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:36:
[...]
Ik neem toch aan dat ze dat soort dingen niet al te uitgebreid mogen uitleggen om de boefjes niet in de kaart te spelen. Mijn ervaring is ook 25K limiet.
Wat moet ik me daar bij voorstellen?bcome schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:57:
[...]
Overigens wel belangrijk detail om te onthouden mocht je ooit om wat voor reden dan ook bij OB weg willen, als je meer dan 25K hebt staan in Spanje moet het dus in etappes
Dat je niet in één keer meer dan 25K kan overschrijven zonder een belletje naar de klantenservice zo te zien:
Nuevocasa schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:23:
[...]
Hoeft niet, maar dan moet dus een medewerker de opdracht voor je uitvoerenbcome schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:57:
[...]
Overigens wel belangrijk detail om te onthouden mocht je ooit om wat voor reden dan ook bij OB weg willen, als je meer dan 25K hebt staan in Spanje moet het dus in etappes
Ja oké, dus of een medewerker moet het uitvoeren? Of gewoon verschillende opdracht van Max 25k?bcome schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:00:
[...]
Dat je niet in één keer meer dan 25K kan overschrijven zonder een belletje naar de klantenservice zo te zien:
[...]
Ah oké, dan geef ik het nog even. Had het idee dat het er binnen twaalf uur wel moest zijn maar dat is kennelijk toch wat te optimistisch geweestElandenmelk schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:40:
[...]
Ik heb 1 keer teruggepind bij de Jumbo en dat was er na 1 of 2 werkdagen volgens mij.
Mijn ervaring is dat dit vooral afhankelijk is van diegene die de kaart belast heeft. Ik heb same day refunds gehad, en bij andere bedrijven ging er meer tijd overheen.iceheart schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:32:
Oefff, eigen store van een chinese UV-sensitive resin (voor 3d-printen) fabrikant. Kan wel even duren, dusbalken07 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:54:
[...]
Mijn ervaring is dat dit vooral afhankelijk is van diegene die de kaart belast heeft. Ik heb same day refunds gehad, en bij andere bedrijven ging er meer tijd overheen.
Ik had gekozen voor de strawberry bankpas maar heb de groen-blauwe gekregen.
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Weet iemand waar je je huidige rentepercentage kan zien? Ik heb het gevoel dat ik te weinig rente krijg op mijn Welkom Spaarrekening.
Krijg circa 55 euro rente per maand per 50.000 euro. Volgens mij hoort dat meer te zijn..
Krijg circa 55 euro rente per maand per 50.000 euro. Volgens mij hoort dat meer te zijn..
[ Voor 25% gewijzigd door Jdome op 15-04-2023 10:09 ]
1. Niet, maar bij de Documenten (in de app linksboven het hamburgermenu en dan Documentatie) staat de rekeningafwikkeling waarin de rente vermeld staat.Jdome schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:05:
Weet iemand waar je je huidige rentepercentage kan zien? Ik heb het gevoel dat ik te weinig rente krijg op mijn Welkom Spaarrekening.
2. Zie reacties van gisteren. Ik heb nagerekend dat ik nog 2,00% krijg op een Welkom Spaarrekening (rekeningafwikkeling document is er (nog) niet

Ja dit is niet goed. Je krijgt over de eerste 10.000 2% en over die resterende 40,000 1,1%. Dan kom je uit op 53,33 Euro per maand.Jdome schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:05:
Dit zijn de percentages van oude voorwaarden.
Ik denk dat het nu wel duidelijk is waarom Openbank geen actuele rentepercentages bij de rekeningen toont in de app of website. Dit is puur om mensen te misleiden. Ik zou bellen als ik jou was, maar of het zin heeft??? Ik wacht nu zelf ook al 3 weken op activering van gratis travel+. Gebeurt gewoon niets.
Klopt!! Ik heb nu ook iets van een rekeningafwikkeling gevonden op de website en daar vind ik inderdaad deze twee percentages terug. 1,1% is natuurlijk veel te weinig.. zal contact met ze opnemen om het met terugwerkende kracht te corrigeren.Obeja schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:23:
[...]
Ja dit is niet goed. Je krijgt over de eerste 10.000 2% en over die resterende 40,000 1,1%. Dan kom je uit op 53,33 Euro per maand.
Dit zijn de percentages van oude voorwaarden.
Ik denk dat het nu wel duidelijk is waarom Openbank geen actuele rentepercentages bij de rekeningen toont in de app of website. Dit is puur om mensen te misleiden. Ik zou bellen als ik jou was, maar of het zin heeft??? Ik wacht nu zelf ook al 3 weken op activering van gratis travel+. Gebeurt gewoon niets.

Hoezo is het perse veel te weinig? Je bent "akkoord" gegaan met 2,00% tot 10k en daarboven 1,1%? Dat ze intussen de rente voor nieuwe klanten verhoogd hebben staat daar los van en heb je geen recht op. En bij andere banken speelt dat dus ook: VW bank heeft ook een renteverhoging gedaan voor nieuwe klanten, maar bestaande nieuwe klanten (die nog in de actie vallen) krijgen nog het oude rentepercentage, en hetzelfde voor die Luxemburgse bank, waarvan ik de naam nog steeds niet kan onthoudenJdome schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:28:
[...]
Klopt!! Ik heb nu ook iets van een rekeningafwikkeling gevonden op de website en daar vind ik inderdaad deze twee percentages terug. 1,1% is natuurlijk veel te weinig.. zal contact met ze opnemen om het met terugwerkende kracht te corrigeren.

De rente is niet alleen voor nieuwe klanten verhoogd, maar ook voor bestaande klanten. Het lijkt me toch logisch dat je op je "Welkom" spaarrekening minimaal hetzelfde ontvangt als wat je op een gewone "Open" spaarrekening bij OB ontvangt? Lekker klantvriendelijk om je klanten continue nieuwe spaarrekeningen aan te laten maken. Zo ga je niet met (nieuwe!) klanten om.RobertMe schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:38:
[...]
Hoezo is het perse veel te weinig? Je bent "akkoord" gegaan met 2,00% tot 10k en daarboven 1,1%? Dat ze intussen de rente voor nieuwe klanten verhoogd hebben staat daar los van en heb je geen recht op. En bij andere banken speelt dat dus ook: VW bank heeft ook een renteverhoging gedaan voor nieuwe klanten, maar bestaande nieuwe klanten (die nog in de actie vallen) krijgen nog het oude rentepercentage, en hetzelfde voor die Luxemburgse bank, waarvan ik de naam nog steeds niet kan onthoudenheeft hoe ik het begrijp jarenlang wel "bestaande nieuwe klanten" laten meeprofiteren van renteverhogingen binnen de actie, maar doet dat tegenwoordig ook niet meer.
Dat is hoe klantenwerving werkt, dat zie je ook bij internetproviders etc. Met acties en kortingen om nieuwe klanten binnen te halen.
[ Voor 28% gewijzigd door dutchgio op 15-04-2023 11:56 ]
Klopt hoor. Laat je niet van de wijs brengen. Ik heb veel helpdeskmedewerkers gesproken en de rente van de welkom spaarrekening verandert mee met de meest actuele rente in het voordeel van de klant. Alleen gebeurt dit volkomen willekeurig, automatisch/handmatig door elkaar bij het WELKOM-product.Jdome schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:44:
[...]
De rente is niet alleen voor nieuwe klanten verhoogd, maar ook voor bestaande klanten. Het lijkt me toch logisch dat je op je "Welkom" spaarrekening minimaal hetzelfde ontvangt als wat je op een gewone "Open" spaarrekening bij OB ontvangt? Lekker klantvriendelijk om je klanten continue nieuwe spaarrekeningen aan te laten maken. Zo ga je niet met (nieuwe!) klanten om.
Dat snap iedereen, maar het moet natuurlijk wel zo zijn dat als je meedoet aan een kortingsactie je uiteindelijk wel voordeel moet hebben tov de reguliere tarieven. En dat is dus nu niet meer zo.dutchgio schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:56:
Dat is hoe klantenwerving werkt, dat zie je ook bij internetproviders etc. Met acties en kortingen om nieuwe klanten binnen te halen.
Als je bij ziggo 10 euro korting krijgt op een abo van 50 euro per maand en ze verlagen de prijs naar 30 euro voor iedere klant behalve voor jou, dan voel je je toch genaaid of niet soms?
Ik heb gisteren een Openbank rekening geopend met de "Welkom" actie.
Vannacht de goedkeuring gekregen en ik kan inloggen, er is een betaalrekening en met bunq inmiddels 2 cent overgemaakt.
Echter zie ik nog geen spaarrekening. Duurt dit nog een paar dagen of zou dit per direct ook beschikbaar moeten zijn?
Vannacht de goedkeuring gekregen en ik kan inloggen, er is een betaalrekening en met bunq inmiddels 2 cent overgemaakt.
Echter zie ik nog geen spaarrekening. Duurt dit nog een paar dagen of zou dit per direct ook beschikbaar moeten zijn?
Gaat inderdaad even overheen. Meen een dagje of zo.goodfella schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:18:
Ik heb gisteren een Openbank rekening geopend met de "Welkom" actie.
Niet helemaal mee eens, bij andere banken zoals Leaseplan Bank en Renault bank gaan klanten netjes mee met renteverhogingen.dutchgio schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:56:
Dat gezegd hebbende waar blijft OpenBank met de uitbetaling van de SPAREN23 bonus.
[ Voor 10% gewijzigd door Slasher op 15-04-2023 13:35 ]
Elect a clown, expect a circus.
Scheve vergelijking. Wat jij noemt zijn gewone spaarrekeningen. Bij OpenBank Welkom Spaarrekening is een actie waardoor je de eerste 6 maanden x% rente krijgt. Na die 6 maanden wordt die wel om gezet naar een Open Spaarrekening en doe je wel mee in de normale rentewijzigingen.Slasher schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:31:
[...]
Niet helemaal mee eens, bij andere banken zoals Leaseplan Bank en Renault bank gaan klanten netjes mee met renteverhogingen
meen dat ze zeiden dat ergens rond de 20e uit te betalen.Slasher schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:31:
[...]
Niet helemaal mee eens, bij andere banken zoals Leaseplan Bank en Renault bank gaan klanten netjes mee met renteverhogingen.
Dat gezegd hebbende waar blijft OpenBank met de uitbetaling van de SPAREN23 bonus.
Of er is hetzelfde gebeurt als bij mij. Ik heb een welkomspaarrekening geopend in maart 2023 toen de voorwaarden reeds 2% rente over het gehele saldo t/m € 200.000,- was voor een periode van 6 maanden.RobertMe schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:38:
[...]
Hoezo is het perse veel te weinig? Je bent "akkoord" gegaan met 2,00% tot 10k en daarboven 1,1%? Dat ze intussen de rente voor nieuwe klanten verhoogd hebben staat daar los van en heb je geen recht op. En bij andere banken speelt dat dus ook: VW bank heeft ook een renteverhoging gedaan voor nieuwe klanten, maar bestaande nieuwe klanten (die nog in de actie vallen) krijgen nog het oude rentepercentage, en hetzelfde voor die Luxemburgse bank, waarvan ik de naam nog steeds niet kan onthoudenheeft hoe ik het begrijp jarenlang wel "bestaande nieuwe klanten" laten meeprofiteren van renteverhogingen binnen de actie, maar doet dat tegenwoordig ook niet meer.
Echter tijdens de renteafwikkeling is gebleken dat men heeft gerekend met 2% t/m € 10.000,- en 1,1% rente voor het bedrag daarboven.
Ik heb erover gebeld. Men heeft aangegeven dit te gaan uitzoeken.
Ik heb vandaag ook de rente ontvangen op m’n Welkom Spaarrekening. Een groter bedrag dan de vorige keer over hetzelfde saldo. Ik moet het nog narekenen maar lijkt op 2,5 procent vanaf 1 april.
Het afschrift-briefje is namelijk nog niet te downloaden.
Dit dus in tegenstelling tot (mijn) vorige berichten in dit topic over volle maanden.
Dit dus in tegenstelling tot (mijn) vorige berichten in dit topic over volle maanden.
[ Voor 11% gewijzigd door Cheesy op 17-04-2023 11:14 ]
Is het niet meer omdat het een langere maand was? Bij mij is het ook €10 meer. Maar als ik nareken, xK * 0,02 / 365 * 31, klopt het tot op de cent. En idem dito voor februari als ik dan * 28 doe, dus daar zit dat tientje in naar mijn idee.Cheesy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:29:
Ik heb vandaag ook de rente ontvangen op m’n Welkom Spaarrekening. Een groter bedrag dan de vorige keer over hetzelfde saldo. Ik moet het nog narekenen maar lijkt op 2,5 procent vanaf 1 april.
Ah, inderdaad. Ik zie nu ook dat het gestorte saldo een datum van paar dagen later heeft en dat scheelt ook een paar dagen (zonder) rente. Dat verschil bij elkaar is zo’n beetje die 0,5 procentpunt.RobertMe schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:43:
[...]
Is het niet meer omdat het een langere maand was? Bij mij is het ook €10 meer. Maar als ik nareken, xK * 0,02 / 365 * 31, klopt het tot op de cent. En idem dito voor februari als ik dan * 28 doe, dus daar zit dat tientje in naar mijn idee.