Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• sander36
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 00:41
U123456 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:12:
[...]
Bij rubriek 1 (ongevallen) is in ieder geval wel duidelijk dat je met je Openbank betaalpas betaald moet hebben om gedekt te zijn. Bij de andere rubrieken is dat mij op basis van deze voorwaarden nog niet helemaal helder.
Ja het zal niet anders zijn dan de voorwaarden van mijn mastercard (edit: niet bij Open bank):
"De bank biedt alleen dekking als de reis van tevoren en volledig betaald is met de Card en waarvoor de Card-rekening van de verzekerde is of wordt belast."

Met andere woorden je hebt alleen maar dekking als je een all inclusive reis boekt met openbaar vervoer (..?..) en je dit totaal (..?.) vooraf betaald met je maestro card (niet met je rekening?). Allemaal zeer vaag.

Ik denk niet dat ze veel claims gaan uitbetalen van Nederlanders en zie je 'recht' maar eens te krijgen in Spanje. Voor de zekerheid maar een gewone reisverzekering sluiten voor een paar euro.
Travelplan kan wel voor de gratis opnames, maar daar hadden we de Moneyou maestro-pas al voor (onbeperkt).

• ronstal
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 09-02 04:25
.

ronstal wijzigde deze reactie 08-02-2020 19:43 (99%)

• sander36
Ik heb het ook zwart op wit, ronstal. Er zijn hier posters bij met een kort lontje.
Alle relevante info is welkom.

• ronstal
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 09-02 04:25
E461 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:20:
[...]

Lees alsjeblieft de voorwaarden goed voordat je net zoals de rest foute informatie verspreidt... Dit is echt heel kwalijk, vooral omdat je eigenlijk zegt ‘ik zeg het wel goed’. De maestro is dus gewoon een maestro. En al was het een mastercard, dan was het nog steeds geen creditcard.

zie:

[...]

Je moet tussen 9 december 2019 en 29 februari 2020 een betaalrekening openen bij Openbank.

Activeer de betaalrekening door alle benodigde en ondertekende documentatie op te sturen en uiterlijk 31 maart 2020 minstens € 500 op de betaalrekening te storten.
Ik heb letterlijk de voorwaarden die aan MIJ zijn opgestuurd, hier gepost. Evenals mijn ervaringen.
Maar ik begrijp dat het niet echt gewaardeerd wordt, ik zal ook niet meer posten. Jammer.

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Nu online
Wauw. Ik geloof dat Openbank mensen nog verdeelder maakt dan bunq :D Ligt natuurlijk wel aan Openbank. Die zijn blijkbaar niet zo duidelijk.

• E461
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 12-02 13:54
ronstal schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:44:
[...]

Ik heb letterlijk de voorwaarden die aan MIJ zijn opgestuurd, hier gepost. Evenals mijn ervaringen.
Maar ik begrijp dat het niet echt gewaardeerd wordt, ik zal ook niet meer posten. Jammer.
Oké, dat verklaart waarom meerdere mensen ook die datums noemen. Ik heb dat alleen nergens kunnen vinden. Heb alleen iets in de mails kunnen vinden (heb ze allemaal bewaard).

Ik heb niet een kort lontje, maar ik had vooral het gevoel dat de zoveelste weer dezelfde ‘foute informatie’ die iemand hier ooit geplaatst heeft weer verspreidde.

Als je je persoonlijk aangevallen voelt, dan spijt het me. Alle bijdragen zijn welkom.

Ik zal zelf wel niet meer posten. Openbank zelf geeft blijkbaar allerlei verschillende versies van voorwaarden uit. Ik volg het niet meer, dus ga het niet meer volgen

• versc049
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 15-02 13:58
Ik heb dit topic (ik had tot vandaag nog nooit van Openbank gehoord) met stijgende verbazing gelezen...de ene vraag die steeds bij mij opkomt is....Waarom??
Waarom al die moeite om zo'n (laten we eerlijk zijn) een inheemse bankrekening te openen?

Het is schijnbaar lastig de rekening daadwerkelijk te openen (veel vragen, hoge bewijslast), geen Nederlandse bankrekening (de pinautomaat geeft meldingen terug in het Spaans, geen gebruik kunnen maken van de bijna de facto online betaalstandaard in Nederland 'Ideal').
Niet oneindig gratis gebruik kunnen maken van geldautomaten in Nederland. Onduidelijke voorwaarden en regelingen. En zo te horen een redelijk crappy app (slecht vertaald, onduidelijk, inloggen met paspoort nummer).
Ook lijkt het 'levenslang' gratis gebruik maken van de Meastrocard (travelcard?) op z'n minst wat dubieus...dat soort dingen zijn nooit wat ze zijn (nergens staat wat dat precies is, het woord 'levenslang' heb ik nergens gezien, misschien meer gedurende de geldigheid van de pas?) .

Is dat het allemaal waard ten opzichte van een standaard Nederlandse bankrekening waarbij dit allemaal wel standaard er goed geregeld is? ING € 1,70 per maand, ABNAMRO €1,55 per maand, Rabo € 1,55 per maand, SNS € 2,75 per maand, ASN € 1,65 per maand.
Al deze rekeningen hebben:
- een NL IBAN rekening
- een goed werkende app (ja...smaken verschillen, de ene heeft een betere GUI dan de andere..maar ze zijn allemaal begrijpelijk en veilig)
- muv van SNS/ASN hebben allemaal ApplePay ondersteuning
- Gratis gebruik geldautomaten in Nederland
- je kan (muv ASN) uiteindelijk gewoon langs gaan in een kantoor als laatste redding als er iets mis is
- etc

Is die besparing van nog niets een 1 biertje / kopje koffie / colaatje per maand een avontuur met Openbank (of een ander buitenlandse nieuwe Fin Tech) dit allemaal waard?
Is het echt de verwachting dat deze bedrijven socialer en minder gericht op winst zijn dat de gevestigde Nederlandse banken?

Ik vind het ook leuk om met nieuwe zaken bezig te zijn en nieuwe digitale diensten en producten te ontdekken en uit te proberen. Maar in dit geval zie ik echt de voordelen niet tov de kosten die je in NL nu betaalt voor een bank.

Dus een oprechte vraag...is het echt die kleine € 2,-- per maand die het maakt dat je overstapt naar een dergelijke bank? Of is het (in dit geval) puur en alleen om die € 50,-- te doen?

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
@versc049 puur en alleen voor die 50 euro :p daarna zien we het wel weer of de rekening gebruikt gaat worden of niet.

Hier ondertussen aflevering 3a.

AP gebeld en het verhaal doorgenomen. Na dat gesprek de functionaris persoonsgegevens van Openbank gemaild (privacy at openbank.nl) met het hele verhaal en wacht sinds maandag op een antwoord. Openbank heeft zelf niks meer van zich laten horen deze week.

• Orinoco
  • Registratie: april 2007
  • Niet online

Orinoco

Unter den Linden

@versc049
Even makkelijk €50,00 scoren en weer wegwezen 😀

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 20:50
@versc049 Daarom ook al die cadeau's denk ik.
Maar vergeet ook niet dat je prima een reguliere bank kunt aanhouden naast Openbank, je hoeft echt niet volledig over te stappen naar Openbank.

Overigens is MoneYou + Openbank wel een leuke combinatie mocht je veel functionaliteit willen hebben zonder kosten.

• Dennisweb
  • Nu online
@versc049 Waarom gaan mensen opeens beleggen met Flatex? Heel simpel: omdat er 100 euro welkomstbonus was en wij een stel gierige Nederlanders zijn.

Over een paar weken is Openbank in Nederland 60% van zijn klantenbestand weer kwijt. Dan is het geld binnen en is men weer verdwenen.

• J0kerNL
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 15:31
JohanNL schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:25:
@Dacuuu En is dit dus levenslang gratis voor de eerste 20.000 aanmeldingen?
Valorian schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:25:
[...]

Hoe zie je in de app of je bij de eerste 20000 zit en dus de
“Voor altijd gratis travel opties” hebt?
Zie dit eerder bericht van mij:
J0kerNL schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:50:
[...]

Interessant, bij mij staat er dat ik er altijd gebruik van kan maken: https://prnt.sc/qxkh3q

• Maaark
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 21:13
versc049 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 21:00:
Ik heb dit topic (ik had tot vandaag nog nooit van Openbank gehoord) met stijgende verbazing gelezen...de ene vraag die steeds bij mij opkomt is....Waarom??
Waarom al die moeite om zo'n (laten we eerlijk zijn) een inheemse bankrekening te openen?

Het is schijnbaar lastig de rekening daadwerkelijk te openen (veel vragen, hoge bewijslast), geen Nederlandse bankrekening (de pinautomaat geeft meldingen terug in het Spaans, geen gebruik kunnen maken van de bijna de facto online betaalstandaard in Nederland 'Ideal').
Niet oneindig gratis gebruik kunnen maken van geldautomaten in Nederland. Onduidelijke voorwaarden en regelingen. En zo te horen een redelijk crappy app (slecht vertaald, onduidelijk, inloggen met paspoort nummer).
Ook lijkt het 'levenslang' gratis gebruik maken van de Meastrocard (travelcard?) op z'n minst wat dubieus...dat soort dingen zijn nooit wat ze zijn (nergens staat wat dat precies is, het woord 'levenslang' heb ik nergens gezien, misschien meer gedurende de geldigheid van de pas?) .

Is dat het allemaal waard ten opzichte van een standaard Nederlandse bankrekening waarbij dit allemaal wel standaard er goed geregeld is? ING € 1,70 per maand, ABNAMRO €1,55 per maand, Rabo € 1,55 per maand, SNS € 2,75 per maand, ASN € 1,65 per maand.
Al deze rekeningen hebben:
- een NL IBAN rekening
- een goed werkende app (ja...smaken verschillen, de ene heeft een betere GUI dan de andere..maar ze zijn allemaal begrijpelijk en veilig)
- muv van SNS/ASN hebben allemaal ApplePay ondersteuning
- Gratis gebruik geldautomaten in Nederland
- je kan (muv ASN) uiteindelijk gewoon langs gaan in een kantoor als laatste redding als er iets mis is
- etc

Is die besparing van nog niets een 1 biertje / kopje koffie / colaatje per maand een avontuur met Openbank (of een ander buitenlandse nieuwe Fin Tech) dit allemaal waard?
Is het echt de verwachting dat deze bedrijven socialer en minder gericht op winst zijn dat de gevestigde Nederlandse banken?

Ik vindt het ook leuk om met nieuwe zaken bezig te zijn en nieuwe digitale diensten en producten te ontdekken en uit te proberen. Maar in dit geval zie ik echt de voordelen niet tov de kosten die je in NL nu betaalt voor een bank.

Dus een oprechte vraag...is het echt die kleine € 2,-- per maand die het maakt dat je overstapt naar een dergelijke bank? Of is het (in dit geval) puur en alleen om die € 50,-- te doen?
In mijn geval de 50 eu en omdat ze als enige nu gratis google pay in NL aanbieden, ik heb nog een ing rekening maar heb vaak issues met contactloos betalen (het pincode invoer scherm komt niet terwijl de terminal wel aangeeft dat ik dat moet krijgen)

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
J0kerNL schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 21:34:
[...]

[...]

Zie dit eerder bericht van mij:
[...]
Ik begrijp dat jij dat ziet, maar waar vind ik uberhaupt die pagina? Ik kan nergens iets terugvinden of de reisvoordelen aan of uit zetten of zien dat 'dat niet nodg is omdat ik bij eerste 20.000 zit'. Of komt dat omdat mijn pas nog niet geactiveerd is, en kun je pas daarna dat soort info zien?

• sander36
De meeste mensen hier vinden het allemaal ruk. Maar wel 50,-. :+

• JohanNL
@J0kerNL Dit topic is ook zo onduidelijk, dus ik vroeg het voor de zekerheid :)
Maar ook op die printscreen van jou staat eerst '' tot maart 2020 '' waarna het stukje staat dat het voor de eerste 20.000 voor altijd gratis is.

• Valorian
  • Nu online
versc049 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 21:00:
Voor mij gaat het alleen om het hebben van een 2e rekening waar ik geld op kan zetten en vervolgens met Garmin Pay mee kan betalen. Want ING ondersteunt dat niet en het lijkt er ook niet op alsof dat in hun planning zit. Verder zal er nooit heel veel op komen te staan, heb geen behoefte aan pin-automaten (gebruik die overigens nu ook al minder dan 1x per 3 maanden ofzo), verwacht niet ooit een kantoor binnen te hoeven omdat er iets is, etc. dus al die nadelen boeien mij niet zoveel.

En ja, ik had ook als 2e rekening een ABN of Rabo kunnen nemen, en nee die paar tientjes per jaar zou ik niet wakker van liggen.

Maar als het ook gratis kan dan helemaal fijn toch? En zoveel moeite vind ik het ook weer niet, het blijft een bankrekening, geen abonnement op de Donald Duck. Of de rekening inheems is of niet boeit mij overigens ook niet, als ik er maar mee kan betalen.

• versc049
  • Laatst online: 15-02 13:58
Ok, duidelijk. Het gaat (meerdere personen) dus voornamelijk om die € 50,-- Dat is prima, ieder heeft een eigen vrije keus om zijn/haar financiële gegevens toe te vertrouwen aan wie daarom vraagt.

Maar in dit topic gaat het heel vaak over de 'voordelen' van een rekening bij deze bank. Over het dat het zo handig is dat je oneindig kan gebruik maken van geldautomaten in Spanje en dat het goed werkt met ApplePay en dat het helemaal niets kost.
Ik was daardoor in de veronderstelling dat mensen echt het idee hadden dat ze nu een super bank hadden gevonden.
Maar het gaat dus eigenlijk alleen om die € 50,--

• Nuevocasa
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 19:14
versc049 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 22:13:
Ok, duidelijk. Het gaat (meerdere personen) dus voornamelijk om die € 50,-- Dat is prima, ieder heeft een eigen vrije keus om zijn/haar financiële gegevens toe te vertrouwen aan wie daarom vraagt.

Maar in dit topic gaat het heel vaak over de 'voordelen' van een rekening bij deze bank. Over het dat het zo handig is dat je oneindig kan gebruik maken van geldautomaten in Spanje en dat het goed werkt met ApplePay en dat het helemaal niets kost.
Ik was daardoor in de veronderstelling dat mensen echt het idee hadden dat ze nu een super bank hadden gevonden.
Mij met name om gratis google pay, heb ik niet bij Knab en die €50 is leuk meegenomen.
Google pay werkt trouwens top.

• Datisraar
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 17:32

En voor sns’ers zoals ik die bij die bank geen Apple Pay hebben. Dan is de gratis Openbank voor mij een uitkomst die wél Apple Pay heeft met mijn Apple Watch. En het is ook gewoon voor een bank, erbij.

Datisraar wijzigde deze reactie 08-02-2020 22:52 (4%)

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Nuevocasa schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 22:27:
[...]

Mij met name om gratis google pay, heb ik niet bij Knab en die €50 is leuk meegenomen.
Google pay werkt trouwens top.
Hoe kom je dan aan Google pay aangezien die app hier niet werkt?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox

• Nuevocasa
Phusebox schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 22:54:
[...]

Hoe kom je dan aan Google pay aangezien die app hier niet werkt?
Google pay staat standaard op m'n telefoon, staat bij 'geïnstalleerd vanuit pakket installatie' Heb een oneplus 5t met Android 9. In de app kun je je openbank pas toevoegen, ook andere rekeningen en creditcards trouwens. Contactloos betalen werkt binnen google Pay alleen bij m'n OpenBank pas.

• ZXRY
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 18:26
@versc049 Je hoeft toch ook niet je Nederlandse rekening te laten vallen voor een rekening bij Openbank? Ik denk dat vrijwel iedereen het ziet als een aanvulling, en niet als een vervanger. Want daarvoor zitten er teveel haken en ogen aan zoals je aangeeft.

Ik heb zelf een rekening bij zowel de ING als ABN. Die doe ik ook niet weg en als er eentje weg moet, zal het ABN worden. Maar momenteel heb ik geen reden om die rekening te sluiten.

Daarnaast heb ik dus Revolut, N26 en nu Openbank. Voor die 50 euro heb ik geen eens het account geopend bij Openbank, het gaat meer om de travelcard. Het is nog afwachten hoe goed die daadwerkelijk zal zijn natuurlijk.

Elke buitenlandse rekening heeft dus wel een eigen functie. Via N26 heb ik een Mastercard kaart, die ik online als credit card kan gebruiken wat erg fijn is. Daarnaast heb ik bijvoorbeeld mijn Turkse Netflix abonnement lopen via N26, wat aanzienlijk scheelt elke maand t.o.v. een Nederlands abonnement. De rekening bij N26 levert mij dus eigenlijk geld op elke maand. Daarnaast is het gewoon een rekening die volledig gratis is, en onder het depositogarantiestelsel valt.

Zodra een van die extra rekeningen geld gaat kosten, sluit ik de rekening.

• Datisraar
ZXRY schreef op zondag 9 februari 2020 @ 01:22:
@versc049 Je hoeft toch ook niet je Nederlandse rekening te laten vallen voor een rekening bij Openbank? Ik denk dat vrijwel iedereen het ziet als een aanvulling, en niet als een vervanger. Want daarvoor zitten er teveel haken en ogen aan zoals je aangeeft.

Ik heb zelf een rekening bij zowel de ING als ABN. Die doe ik ook niet weg en als er eentje weg moet, zal het ABN worden. Maar momenteel heb ik geen reden om die rekening te sluiten.

Daarnaast heb ik dus Revolut, N26 en nu Openbank. Voor die 50 euro heb ik geen eens het account geopend bij Openbank, het gaat meer om de travelcard. Het is nog afwachten hoe goed die daadwerkelijk zal zijn natuurlijk.

Elke buitenlandse rekening heeft dus wel een eigen functie. Via N26 heb ik een Mastercard kaart, die ik online als credit card kan gebruiken wat erg fijn is. Daarnaast heb ik bijvoorbeeld mijn Turkse Netflix abonnement lopen via N26, wat aanzienlijk scheelt elke maand t.o.v. een Nederlands abonnement. De rekening bij N26 levert mij dus eigenlijk geld op elke maand. Daarnaast is het gewoon een rekening die volledig gratis is, en onder het depositogarantiestelsel t valt.

Zodra een van die extra rekeningen geld gaat kosten, sluit ik de rekening.
Precies! Die 50€ straks is mooi meegenomen maar ik zal ook klant bij Openbank blijven (zonder die 50 euro had ik het toch geopend). Openbank is een aanvulling op mijn Nederlandse bankrekening en heb zelf ook nog de gratis Monese en TransferWise account. Vullen elkaar voor mij allemaal mooi aan ! Maar misschien heeft ‘versc049’ zelf maar 1 bankrekening en denkt dat wij allemaal naar Openbank overstappen.

Datisraar wijzigde deze reactie 09-02-2020 08:44 (3%)

• THE_BASE
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Hoop gedoe, terwijl iedereen zo z’n eigen redenen heeft, buiten die 50,- euro.

Ik heb zelf mijn hoofdrekening bij ING, vind het een fijne en innovatieve bank. Zit er al sinds m’n jeugd bij. Blijf er ook bij.

Daarnaast spaar ik via Knab, ooit geopend zonder maandelijkse kosten. Nog steeds actief en ze gaven de hoogste rente. Nog steeds, al is het nu verwaarloosbaar.

Bunq heb ik ook, betaal ik ook niets voor, heb deze geopend toen er op een Black Friday Bunq Promo was. Ik mag 250,- euro per maand uitgeven dus gebruik deze voor alle boodschappen. Daarnaast alle voordelen van Premium. De voordelen van Bunq zijn hier vast wel bekend.

Openbank wil ik gebruiken voor Travelcard. Zal dus niet enorm actief gebruikt worden, maar een prima aanvulling op bovenstaand.

MacBook  iPhone 11 Pro  Apple Watch  Apple TV  AirPods  AirPort Express

• nathalia
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 14-02 14:54
Waarom zien jullie contactloos betalen d.m.v. Google Pay als een voordeel? Je kunt met de app van Openbank toch ook contactloos betalen?

• onetime
  • Niet online
AlbertJP schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:19:
Dat paspoort/id-kaartnummer is iets typisch Spaans inderdaad, meer bedrijven gebruiken dat daar als gebruikersnaam. Je hoeft het i.t.t. ons BSN niet geheim te houden, sterker nog, in Spanje zetten mensen het op hun cv.
Leuk, dus je gebruikersnaam wijzigt iedere vijf jaar? :X :? 8)7 |:( O-) :+
AlbertJP schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:05:
[...] Zoals ik zei, niet in Spanje. Dat dat in NL anders is, moet men blijkbaar nog aan wennen.

[...] Ik heb toevallig in Spanje gewoond en mijn ervaring met de overheid is dat ze van mij als Nederlander ook graag een paspoort i.p.v. ID zagen om iets gedaan te krijgen.
In de EU heb je geen paspoort nodig... dus wat als je die niet hebt?

onetime wijzigde deze reactie 09-02-2020 11:23 (35%)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• AlbertJP
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20:44
Ik zeg ook niet dat je per se een paspoort moet hebben, wel dat officiële zaken makkelijker gaan als je niet hoeft uit te leggen dat je ID binnen heel Europa geldig is. Wat ik ook weer terugzie in dit topic, het lijkt niet onmogelijk maar je moet wel in discussie.

AlbertJP wijzigde deze reactie 09-02-2020 14:20 (22%)

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:11
nathalia schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:06:
Waarom zien jullie contactloos betalen d.m.v. Google Pay als een voordeel? Je kunt met de app van Openbank toch ook contactloos betalen?
En hoe doe je dit met de eigen app? Volgens mij bedoelen ze daarmee gewoon Google Pay.

Dacuuu wijzigde deze reactie 09-02-2020 15:07 (8%)

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Nuevocasa
Dacuuu schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:45:
[...]

En hoe doe je dit met de eigen app? Volgens mij bedoelen ze daarmee gewoon Google Pay.
Bij Android is de NFC chip niet geblokkeerd voor andere apps zoals wel het geval is bij Apple. Alleen via de Openbank app mobiel pinnen zou daarom moeten werken, ook volgens hun site. Bij mij ging het niet goed en heb toen de pas maar bij Android Pay toegevoegd en dat werkt tot nu toe perfect.

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:11
Nuevocasa schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:46:
[...]

Bij Android is de NFC chip niet geblokkeerd voor andere apps zoals wel het geval is bij Apple. Alleen via de Openbank app mobiel pinnen zou daarom moeten werken, ook volgens hun site. Bij mij ging het niet goed en heb toen de pas maar bij Android Pay toegevoegd en dat werkt tot nu toe perfect.
Bij de Rabobank heb je een speciale app voor mobiel betalen, als je die hebt ingesteld, en je kijkt bij je android settings, dan vind je daar de rabo ook terug. In de Openbank app kan ik nergens die instellingen vinden, dus de Openbank app installeren en je telefoon tegen het pin apparaat drukken gaat echt geen zin hebben..

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Netoj
  • Registratie: november 2014
  • Niet online
THE_BASE schreef op zondag 9 februari 2020 @ 09:30:
Hoop gedoe, terwijl iedereen zo z’n eigen redenen heeft, buiten die 50,- euro.

Ik heb zelf mijn hoofdrekening bij ING, vind het een fijne en innovatieve bank. Zit er al sinds m’n jeugd bij. Blijf er ook bij.

Daarnaast spaar ik via Knab, ooit geopend zonder maandelijkse kosten. Nog steeds actief en ze gaven de hoogste rente. Nog steeds, al is het nu verwaarloosbaar.

Bunq heb ik ook, betaal ik ook niets voor, heb deze geopend toen er op een Black Friday Bunq Promo was. Ik mag 250,- euro per maand uitgeven dus gebruik deze voor alle boodschappen. Daarnaast alle voordelen van Premium. De voordelen van Bunq zijn hier vast wel bekend.

Openbank wil ik gebruiken voor Travelcard. Zal dus niet enorm actief gebruikt worden, maar een prima aanvulling op bovenstaand.
Precies dezelfde setup :)

• nathalia
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 14-02 14:54
Nuevocasa schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:46:
[...]

Is het iemand wél gelukt om ZONDER Android Pay met NFC te betalen?

• Nuevocasa
Dacuuu schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:48:
[...]

Bij de Rabobank heb je een speciale app voor mobiel betalen, als je die hebt ingesteld, en je kijkt bij je android settings, dan vind je daar de rabo ook terug. In de Openbank app kan ik nergens die instellingen vinden, dus de Openbank app installeren en je telefoon tegen het pin apparaat drukken gaat echt geen zin hebben..
Klopt je moet het wel activeren in de app. In het menu van de passen op de 3 puntjes rechtsboven klikken. Dan kun je het activeren in de OpenBank app.

• THE_BASE
  • Niet online
Donderdag aangevraagd, nog steeds niets vernomen over activatie.

Kan me voorstellen dat ze niet werken in het weekend. Maar als ik een nieuwe bank heb en moet veel nieuwe klanten verwelkomen, werken we door in het weekend.

Maar met Spaans temperament is dat toch weer anders. #tranquilo :)

• Valorian
  • Nu online
THE_BASE schreef op maandag 10 februari 2020 @ 07:56:
Donderdag aangevraagd, nog steeds niets vernomen over activatie.

Kan me voorstellen dat ze niet werken in het weekend. Maar als ik een nieuwe bank heb en moet veel nieuwe klanten verwelkomen, werken we door in het weekend.

Maar met Spaans temperament is dat toch weer anders. #tranquilo :)
Lijkt nogal random te gaan qua volgorde want heb vrijdagavond aangevraagd en kreeg zaterdag een mail mbt activatie. Er wordt naar het lijkt dus wel gewerkt in het weekend, maar niet hard genoeg om alle inschrijvingen per ommegaande te activeren.

• MrJvG13
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 10-02 11:57

Nee hoor het gaat mij niet om die 50 euro. Maar om het feit dat ik kosteloos geld op kan nemen (max 5 keer) en geen koersopslag hierover betaal. Ik kan je verzekeren dat ik daar normaal gesproken wel een paar tientjes per vakantie aan kwijt ben.

• THE_BASE
  • Niet online
Net even gebeld met Openbank: blijkt dat tijdens het registratieproces (per videoverbinding) het paspoort te veel weerspiegelde. Niemand heeft me daar over gemaild of gebeld.

Nu willen ze dat ik een foto van mijn paspoort maak en deze mail naar documenten@openbank.com.

En daar houdt het voor mij op, ik vind het allemaal veel te veel gedoe, zeer omslachtig en heb echt het idee dat het een rommeltje is bij die bank. Daarnaast ben ik ook wat terughoudend met het mailen van een paspoort naar een willekeurig e-mailadres van een bedrijf.

• Freakster86
  • Nu online
THE_BASE schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:39:
[...]
Daarnaast ben ik ook wat terughoudend met het mailen van een paspoort naar een willekeurig e-mailadres van een bedrijf.
En daarom gebruik ik de KopieID app zodat je in ieder geval een watermerk kunt toevoegen aan je kopie. Werkt goe... oh wacht... :+ :X
spoiler:
Wacht nog steeds op een reactie van Openbank en/of de FG van Openbank.

• THE_BASE
  • Niet online
Freakster86 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:03:
[...]

En daarom gebruik ik de KopieID app zodat je in ieder geval een watermerk kunt toevoegen aan je kopie. Werkt goe... oh wacht... :+ :X
spoiler:
Wacht nog steeds op een reactie van Openbank en/of de FG van Openbank.
Is een optie, maar dan nog: het is een rommeltje daar naar mijn idee. Die man aan de telefoon had ook geen idee wat hij aan het doen was volgens mij.

• J0kerNL
JohanNL schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 21:46:
@J0kerNL Dit topic is ook zo onduidelijk, dus ik vroeg het voor de zekerheid :)
Maar ook op die printscreen van jou staat eerst '' tot maart 2020 '' waarna het stukje staat dat het voor de eerste 20.000 voor altijd gratis is.
Ik doelde dan ook op het 'Travel+ is gratis voor jou!' stukje :+ , ik vind het inderdaad ook erg onduidelijk.

• Dennisweb
  • Nu online
THE_BASE schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:39:
Net even gebeld met Openbank: blijkt dat tijdens het registratieproces (per videoverbinding) het paspoort te veel weerspiegelde. Niemand heeft me daar over gemaild of gebeld.

Nu willen ze dat ik een foto van mijn paspoort maak en deze mail naar documenten@openbank.com.

En daar houdt het voor mij op, ik vind het allemaal veel te veel gedoe, zeer omslachtig en heb echt het idee dat het een rommeltje is bij die bank. Daarnaast ben ik ook wat terughoudend met het mailen van een paspoort naar een willekeurig e-mailadres van een bedrijf.
Ik had wel wat kinderziektes verwacht, maar ik vind dit toch wel een beetje veel van het goede. Zeker van een grote bank als Santander mag je beter verwachten.

Ik zou er ook weinig voor voelen om een kopie zomaar even naar een mailadres te sturen.

• THE_BASE
  • Niet online
Dennisweb schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:21:
[...]

Ik had wel wat kinderziektes verwacht, maar ik vind dit toch wel een beetje veel van het goede. Zeker van een grote bank als Santander mag je beter verwachten.

Ik zou er ook weinig voor voelen om een kopie zomaar even naar een mailadres te sturen.
Ik bel ze zo terug om het niet geactiveerde account voor mij en mijn partner weer te sluiten.

Die paar voordelen wegen niet op tegen de nadelen die ik nu ondervind.

• michael4500
  • Registratie: oktober 2016
  • Niet online
Dennisweb schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:21:
[...]

Hoezo niet? Ze sturen je toch ook leuk onbeveiligd een ongeveer 120 pagina’s document vol met al je persoonsgegevens incl. handtekening, geb. datum, paspoortnr, burgerservice-nummer, telefoonnr, beroep, al je namen, adres, ibannr, e-mail adres enz. enz.

Totaal onbeveiligd per e-mail. Alles lekker in 1.

Dus kan dat kopie’tje ID of paspoort er ook nog wel bij hoor….

Veiligheid of identiteitsdiefstel, wat is dat? En dat voor een bank ook nog. Tijdens aanmelden alles over een beveiligde verbinding, dat wel, daarna alles open en bloot via de onbeveiligde mail. Kan ook wel anders toch? Laat mensen dan hun contract/gegevens in een beveiligde omgeving downloaden ofzo. In ieder geval de zwaar privé gegevens. Ziet dit trouwens wel bij meer bedrijven (alles per mail versturen onbeveiligd).

• Dennisweb
  • Nu online
michael4500 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:50:
[...]

Hoezo niet? Ze sturen je toch ook leuk onbeveiligd een ongeveer 120 pagina’s document vol met al je persoonsgegevens incl. handtekening, geb. datum, paspoortnr, burgerservice-nummer, telefoonnr, beroep, al je namen, adres, ibannr, e-mail adres enz. enz.

Veiligheid of identiteitsdiefstel, wat is dat? En dat voor een bank ook nog. Tijdens aanmelden alles over een beveiligde verbinding, dat wel, daarna alles open en bloot via de onbeveiligde mail. Kan ook wel anders toch? Laat mensen dan hun contract/gegevens in een beveiligde omgeving downloaden ofzo. In ieder geval de zwaar privé gegevens. Ziet dit trouwens wel bij meer bedrijven (alles per mail versturen onbeveiligd).
Dat is inderdaad compleet belachelijk. Ik vind zoiets echt niet kunnen. Dan maar niet hip en fintech, maar de ‘traditionele bank’ geeft je tenminste nog een formulier mee met die informatie nadat je bij hen op kantoor bent geweest.

Heel ouderwets, maar ik snap wel waarom men bij fintechs vaak wat meer last van false positives heeft. Er is immers weinig te controleren, behalve een id-kaart en misschien een uitdraai van je inkomsten.

• ZXRY
michael4500 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:50:
[...]

Schandalig inderdaad. Ik heb onlangs een rekening bij de ABN geopend en daar kan je die documenten alleen downloaden wanneer je inlogt op hun site. In de beveiligde omgeving, zoals het hoort. De kans dat Openbank wordt gehackt en alle informatie op straat ligt, acht ik niet groot. De kans dat een persoonlijk mailaccount wordt gehackt is natuurlijk een stuk groter. En een beetje slimme hacker vindt meteen die documenten terug, met alle gevolgen van dien.

Ik heb die bestanden gedownload en lokaal beveiligd opgeslagen. En daarna meteen dat mailtje verwijderd.
Dat het een fintech bank is vind ik geen excuus. N26 en Revolut hebben mij ook niet een mail gestuurd met alle persoonsgegevens.

• michael4500
  • Registratie: oktober 2016
  • Niet online
ZXRY schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:21:
[...]

Schandalig inderdaad. Ik heb onlangs een rekening bij de ABN geopend en daar kan je die documenten alleen downloaden wanneer je inlogt op hun site. In de beveiligde omgeving, zoals het hoort. De kans dat Openbank wordt gehackt en alle informatie op straat ligt, acht ik niet groot. De kans dat een persoonlijk mailaccount wordt gehackt is natuurlijk een stuk groter. En een beetje slimme hacker vindt meteen die documenten terug, met alle gevolgen van dien.

Ik heb die bestanden gedownload en lokaal beveiligd opgeslagen. En daarna meteen dat mailtje verwijderd.
Dat het een fintech bank is vind ik geen excuus. N26 en Revolut hebben mij ook niet een mail gestuurd met alle persoonsgegevens.
Ja ook mijn persoonlijke ervaringen wat bijvoorbeeld ABN maar ook N26 en Revolut betreft. Het hoeft helemaal niet op deze onveilige manier, kan makkelijk anders.

En als je een mail onversleuteld verstuurt, kan die wel over 10 servers wereldwijd gaan in binnen en buitenland, + ook buiten de EU. Daarbij kan deze opgeslagen/onderschept/gekopieerd/gedupliceerd/verkeerd bezorgd enz. worden. Zul je (waarschijnlijk) nooit weten, tenzij er ooit met je gegevens gerotzooid gaat worden en dan hebben ze in het geval van OpenBank ook meteen alles zo ongeveer. Geen fijne gedachte en een onnodig risico.

• THE_BASE
  • Niet online
Zojuist opgezegd, kon direct telefonisch. Had het meisje aan de lijn, Sophie, die vrijdag ook zeer vriendelijk was.

Ze kon zich voorstellen dat ik mijn ID niet per e-mail wilde doorgeven en ging mijn feedback doorgeven.

• theonlymarco83
  • Laatst online: 15-02 01:13
Idem hier...ook teveel rompslomp met onduidelijke voorwaarden en dus mijn niet geactiveerde account maar opgezegd. Dame aan de telefoon leek niet helemaal op de hoogte "hoe dat zou moeten", maar als het goed is, is het inmiddels gelukt. Jammer...leek een mooi initiatief met die travelpas. Maar eens op zoek naar een alternatief voor op reis. Ergens een duidelijke vergelijking van bunq, knab, moneyou go, revolut en n26? Vriendin zit bij DKB (ze is duits), erg goede voorwaarden daar, dus op zoek naar iets soortgelijks...

• Datisraar
theonlymarco83 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:47:
Idem hier...ook teveel rompslomp met onduidelijke voorwaarden en dus mijn niet geactiveerde account maar opgezegd. Dame aan de telefoon leek niet helemaal op de hoogte "hoe dat zou moeten", maar als het goed is, is het inmiddels gelukt. Jammer...leek een mooi initiatief met die travelpas. Maar eens op zoek naar een alternatief voor op reis. Ergens een duidelijke vergelijking van bunq, knab, moneyou go, revolut en n26? Vriendin zit bij DKB (ze is duits), erg goede voorwaarden daar, dus op zoek naar iets soortgelijks...
Misschien dat je ze allemaal een tijdje uitprobeert? DKB kunnen we hier in NL niet aanvragen. Deze topic gaat over Openbank, vergelijking/ervaringen met de andere Fin techs vind je op een ander tweakers draadje. En als je ze opgoogelt vind je sowieso vergelijkingen tussen N26 en rivaal Revolut.

• JohanNL
ZXRY schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:21:
[...]

Dus ervoor zorgen dat je eigen mailaccount goed beveiligd is met bij voorkeur 2FA en het liefst gebruik je ook een speciaal mailadres voor al en enkel je bankzaken ( met 2FA erop ).
Als je dat allemaal mooi voor elkaar hebt zou ik mij niet zo druk maken.
Het zijn juist degenen die dit niet op orde hebben en uiteindelijk de consequenties mogen ervaren, als dat gebeurd ben je ook niet meer '' veilig '' bij de ABN of welke andere bank dan ook.

Ander verhaal is dat je kunt inloggen met je documentnummer en dat ditzelfde nummer wordt verstuurd bij overboekingen ( niet altijd zichtbaar, maar toch )
Dit deugd gewoon niet en is wat mij betreft wel een valide reden om Openbank op dit moment niet als serieuze bank te gebruiken.

• THE_BASE
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 01:11:
[...]

Dus ervoor zorgen dat je eigen mailaccount goed beveiligd is met bij voorkeur 2FA en het liefst gebruik je ook een speciaal mailadres voor al en enkel je bankzaken ( met 2FA erop ).
Het zijn juist degenen die dit niet op orde hebben en uiteindelijk de consequenties mogen ervaren, als dat gebeurd ben je ook niet meer '' veilig '' bij de ABN of welke andere bank dan ook.
Ik snap goed wat je bedoelt. Maar je kunt niet van de niet-tweaker/gemiddelde mens verwachten dat ze een tweede account met 2FA gaan aanmaken voor veiliger bankzaken.

Veilig zaken doen moet in beginsel van de bank komen, de gemiddelde consument lijkt mij niet echt bedacht op bovenstaande handelingen.

• 49euro
  • Nu online
Heeft iemand al beoordeeld hoe het zit met de password kluis van open bank? Hoe zit het met de versleuteling ed? Bij het openen krijg je een document met aanzienlijk wat voorwaarden voor je neus maar heb dit nog niet uitgeplozen

• Homeland
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
Heb die kluis even ingesteld, ziet er als een vrij nutteloze functie uit, veelste omslachtig en gebruiksonvriendelijk.

• atlas1302
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 09:21
Heb mij ook aangemeld in Nederland, de laatste stap documenten aanleveren heb ik even in de wacht gehouden.
Ik wil weten of de pas ook opgestuurd kan worden naar Portugal, ik heb gemaild maar zit nog steeds te wachten op antwoord.

Weet iemand of het opstuuradres gewijzigd kan worden na aanmelding?

• Datisraar
JohanNL schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 01:11:
[...]

Ander verhaal is dat je kunt inloggen met je documentnummer en dat ditzelfde nummer wordt verstuurd bij overboekingen ( niet altijd zichtbaar, maar toch )
Dit deugd gewoon niet en is wat mij betreft wel een valide reden om Openbank op dit moment niet als serieuze bank te gebruiken.
Inloggen gaat bij mij alleen met een 4 cijferige code.
En bij je iPhone alleen een vingerafdruk om in te loggen.

Ik heb al over en weer tussen Openbank, en Rabo, SNS en Bunq overboekingen gedaan maar nergens een paspoort nummer bij verzenden of ontvangen.
Bij welke bank heb jij dat dan??

Datisraar wijzigde deze reactie 11-02-2020 12:27 (4%)

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:13
theonlymarco83 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:47:
Ergens een duidelijke vergelijking van bunq, knab, moneyou go, revolut en n26?
offtopic:
Moneyou GO: app ligt er helft v/d tijd uit + je moet je oude NLse rekening aanhouden voor als je de app eens opnieuw wil installeren.
Knab: prima website en app.
Bunq: enkel via app, die wel uitstekend is.
N26: prima website en app. Met debit CC!
ING LU: overboekingen duren 48 uur...
Openbank (tot dusver): app is meh (kan niet overboeken), website doet het prima, wel veel doorklikken en IBANs houden ze goed verborgen itt je documentnummer :+

Voor DKB was ik te laat, en Revolut en bankgaranties gaan nog niet samen dus brand me er niet aan. Fidor ken ik ook nog maar weet niet of die te openen is hier.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• JohanNL
Datisraar schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:24:
[...]

Inloggen gaat bij mij alleen met een 4 cijferige code.
En bij je iPhone alleen een vingerafdruk om in te loggen.
Dat zijn dus slechts 10.000 verschillende combinaties om in te loggen.
Er zit vast wel een beveiliging op ( mag ik hopen! ) dat als er te vaak met een verkeerde code wordt ingelogd, dat de boel dan op slot gaat en je contact moet opnemen met Openbank.
Maar zoals het eruit ziet behoud je dan alsnog dezelfde login naam; je documentnummer.
De aanvaller kan dan opnieuw proberen in te loggen wat weer resulteert in dat je account op slot gaat, of hij komt er daadwerkelijk in want slechts 10.000 mogelijkheden.
Datisraar schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:24:
[...]

Ik heb al over en weer tussen Openbank, en Rabo, SNS en Bunq overboekingen gedaan maar nergens een paspoort nummer bij verzenden of ontvangen.
Bij welke bank heb jij dat dan??
Iemand anders claimde hier dat het altijd werd meegestuurd, maar het is niet altijd zichtbaar voor de ontvanger.
THE_BASE schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 07:57:
[...]

Veilig zaken doen moet in beginsel van de bank komen, de gemiddelde consument lijkt mij niet echt bedacht op bovenstaande handelingen.
Ik zou zeggen dat het van beide kanten moet komen.
Je kunt niet de bank overal voor laten opdraaien, alhoewel ze dat wel vaak doen zoals met phising.

• Datisraar
Brent schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:30:
[...]

offtopic:
Moneyou GO: app ligt er helft v/d tijd uit + je moet je oude NLse rekening aanhouden voor als je de app eens opnieuw wil installeren.
Openbank (tot dusver): app is meh (kan niet overboeken), website doet het prima, wel veel doorklikken en IBANs houden ze goed verborgen itt je documentnummer :+

Voor DKB was ik te laat, en Revolut en bankgaranties gaan nog niet samen dus brand me er niet aan. Fidor ken ik ook nog maar weet niet of die te openen is hier.
Van mij dan ook een keertje Off topic:
nog eentje om uit te testen: Bnc10 app. Daar krijg je automatisch notificaties bij overboekingen. Basic app, maar qua look and feel ziet er wel goed uit.

• Datisraar
JohanNL schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:44:
[...]

Dat zijn dus slechts 10.000 verschillende combinaties om in te loggen.
Er zit vast wel een beveiliging op ( mag ik hopen! ) dat als er te vaak met een verkeerde code wordt ingelogd, dat de boel dan op slot gaat en je contact moet opnemen met Openbank.
Maar zoals het eruit ziet behoud je dan alsnog dezelfde login naam; je documentnummer.
De aanvaller kan dan opnieuw proberen in te loggen wat weer resulteert in dat je account op slot gaat, of hij komt er daadwerkelijk in want slechts 10.000 mogelijkheden.

[...]

Iemand anders claimde hier dat het altijd werd meegestuurd, maar het is niet altijd zichtbaar voor de ontvanger.

[...]

Ik zou zeggen dat het van beide kanten moet komen.
Je kunt niet de bank overal voor laten opdraaien, alhoewel ze dat wel vaak doen zoals met phising.
Ja hoor, iPhone is beveiligd.

En ik heb al vele malen overgeboekt en geen paspoort nummer als ontvanger gezien.
Kan diegene zich melden bij welke bank het wel gebeurde?

• JohanNL
Datisraar schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:47:
[...]

Ja hoor, iPhone is beveiligd.

En ik heb al vele malen overgeboekt en geen paspoort nummer als ontvanger gezien.
Kan diegene zich melden bij welke bank het wel gebeurde?
Volgens @E461 in E461 in "Openbank.NL" bij de ABN AMRO wel.

• Datisraar
Probleem is dan wel bij ABN amro als dat echt zo kan, en ik kan niet zien of de ontvangende partij een paspoortnummer mee krijgt. Bij bunq, sns, Rabo en ing in ieder geval niet.

• E461
Datisraar schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:08:
[...]

Probleem is dan wel bij ABN amro als dat echt zo kan, en ik kan niet zien of de ontvangende partij een paspoortnummer mee krijgt. Bij bunq, sns, Rabo en ing in ieder geval niet.
het probleem is dat jij de berichten in dit topic maar half leest, de zoekfunctie niet gebruikt en vervolgens stomme vragen stelt.

Openbank stuurt het altijd mee. Ongeacht welke bank. De ontvangende bank bepaalt wat wordt weergegeven. Zo geeft bunq meestal veel te weinig weer en andere banken geven weer willekeurige gegevens weer.

Probleem is dus Openbank. Als jij het niet gelooft dat documentnummer wordt meegestuurd dan moet je dat vooral blijven geloven.

• Datisraar
E461 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:39:
[...]

het probleem is dat jij de berichten in dit topic maar half leest, de zoekfunctie niet gebruikt en vervolgens stomme vragen stelt.

Openbank stuurt het altijd mee. Ongeacht welke bank. De ontvangende bank bepaalt wat wordt weergegeven. Zo geeft bunq meestal veel te weinig weer en andere banken geven weer willekeurige gegevens weer.

Probleem is dus Openbank. Als jij het niet gelooft dat documentnummer wordt meegestuurd dan moet je dat vooral blijven geloven.
Ja hoor E461. Ik stel geen vragen, maar constateer alleen maar.
PS. Zullen we het een beetjes netjes houden hier op tweakers? En als je Openbank niets vindt dan moet je vooral daar geen rekening aanhouden. Succes met alles!

• atlas1302
Jongens geen geruzie, nergens voor nodig. Houdt het neutraal, er zijn genoeg vragen die Openbank ons nog bezig houdt? Laten we ons daarop concentreren.

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:00

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

E461 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:39:
[...]

Wil je ook een normale bijdrage doen ipv iemand affakkelen?

LinkedIn | Tweakers Gallery | Spotify!

• atlas1302
We hebben Open bank nog maar eens een mail gestuurd, ze reageren gewoon niet. Ik wil weten of mijn verzendadres veranderd kan worden i.v.m. opsturen van de kaart.

Stel...je bent op vakantie of gewoon voor een tijdje in het buitenland (EU), je verliest de pas of wordt geleend zonder te vragen. Je hebt de pas nodig dus een nieuwe opsturen zou toch op z`n minst mogelijk moeten zijn.

Zo`n moeilijke vraag is het toch niet? Misschien moet Openbank zich ook gaan inlezen op het forum om onduidelijkheden transparant te maken.

• E461
Commentaar op moderatie mag via de juiste kanalen: DM aan mod zelf of de admin, of via het feedback-topic.

Ardana wijzigde deze reactie 12-02-2020 14:49 (85%)

• Brent
Quote en reactie verwijderd.

Ardana wijzigde deze reactie 12-02-2020 14:50 (88%)

• JohanNL
In principe had de post van @atlas1302 alles al keurig verwoord, begrijp niet zo goed waarom @Outerspace dik 5 uur later er nog een draai aan moet geven.
Laten we het vooral gezellig houden en weer on-topic gaan :)

• 49euro
  • Nu online
atlas1302 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:08:
We hebben Open bank nog maar eens een mail gestuurd, ze reageren gewoon niet. Ik wil weten of mijn verzendadres veranderd kan worden i.v.m. opsturen van de kaart.

Stel...je bent op vakantie of gewoon voor een tijdje in het buitenland (EU), je verliest de pas of wordt geleend zonder te vragen. Je hebt de pas nodig dus een nieuwe opsturen zou toch op z`n minst mogelijk moeten zijn.

Zo`n moeilijke vraag is het toch niet? Misschien moet Openbank zich ook gaan inlezen op het forum om onduidelijkheden transparant te maken.
Ik ken geen enkele traditionele bank die een nieuwe pas stuurt naar je vakantie adres. Het lijkt me logisch dat dit niet mogelijk is.

• atlas1302
In dit geval zou het Portugal zijn, omdat Openbank ook daar zit zou het in principe toch mogelijk moeten zijn.

Woonadres hoeft per definitie geen verzendadres te zijn. Maar goed dit zou ik graag van Openbank zelf willen horen, het gaat er mij ook om de communicatie....als dat niet vlot, dan vind ik dat niet fijn.

Niet zo lang geleden heeft Revolut mij een nieuwe kaart opgestuurd zelfs naar Kaapverdië, perfect en in een rap tempo. Kost een beetje, maar dat maakt niet uit.

N26 stuurt ook een nieuwe Kaarten op naar Portugal.

• SuperPoekie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 15-02 23:08

SuperPoekie

Super Furry Animal

Ik kan me wel voorstellen dat de eerste keer dat je een pas opgestuurd krijgt, dit alleen naar een Nederlands adres kan, om fraude te voorkomen. Ik kan anders ook wel elk adres in Nederland opgeven en dan vervolgens zeggen nee stuur maar hierheen.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• atlas1302
Daar heb je gelijk in, in feite is het ook zo. Het is een adres van mijn moeder waar ook ik ingeschreven stond, helaas is dat vergane glorie tijd. Kan natuurlijk de nieuwe bewoners contacten, ze kunnen toch weinig met de kaart.

In Portugal heb ik ook een corr. adres maar geen woonadres. Buiten EU sturen ze helemaal niets, nada op. Dus ook een beetje jammer.

• J0kerNL
Brent schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:30:
[...]

offtopic:

Beetje offtopic, maar wat zijn bijvoorbeeld de voordelen van ING LU t.o.v. ING NL :D

• ZXRY
Ik heb 10 cent overgemaakt vanaf Openbank naar ABN Amro om te kijken of het documentnummer nu wel of niet wordt meegestuurd. Bij een overschrijving vanuit Openbank wordt inderdaad een 'ID debiteur' meegestuurd die niet bij andere overschrijvingen wordt getoond. Echter is dit zover ik weet een random nummer. Ik kan de lange reeks getallen en letters niet herleiden naar een documentnummer o.i.d. van mijzelf.

• brijn
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
De site is verwarrend. In de 'Precontractuele informatie' wordt een ander, hoger, tarief voor de voor de 'voordelen' genoemd en wordt er een mastercard pas vermeld, die je voor €1.99 kunt aanvragen.

Ik zie nu dat de 'Precontractuele informatie' die je bij aanvraag moet aanvaarden anders is. Deze vermeldt het juiste maandtarief voor de 'voordelen', maar heeft ook een aantal zeer slordige fouten, zoals 'Geldig vanaf 12-12-2020' voor de tarieven, terwijl het contract zelf vanaf 12-12-2019 geldig is.
Ook hier wordt een mastercard vermeld a €1.99. Ik neem aan dat dit een debit card is want bij 'Credit card' staat 'Service niet beschikbaar'. Zoals ik al schreef is de site (zeer) verwarrend.

Betalingen doen tegen mastercard wisseltarieven, zonder verdere opslagen, klinkt heel goed, maar zonder debit mastercard heb ik daar helaas niets aan. In het land waard ik met de kaart zou willen betalen worden maestro betalingen niet geaccepteerd, opnames bij geldautomaten wel, maar die kosten omgerekend bijna 4 euro per opname, ongeacht de grootte van de opname.

brijn wijzigde deze reactie 13-02-2020 02:15 (58%)

• AlbertJP
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20:44
Die koersen gelden voor Maestro net zo goed omdat dat ook een merk van Mastercard is. Als je bij een NL-bank kijkt zie je dat betalingen in vreemde valuta met een Maestro-kaart daar ook voor de "Mastercard-koers plus €x of x%" gaan. Met de N26 Maestro geldt dat overigens ook.

• brijn
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Ik was vergeten te vermelden dat in het land waarin ik de kaart zou willen gebruiken, maestro passen niet worden geaccepteerd. Hopelijk is het aanvragen van een mastercard pas toch mogelijk, we zullen zien.
Ik vermoed dat ze een maestro kaart uitgeven omdat in Nederland (debit) mastercard passen vaak niet worden geaccepteerd.

• Brent
J0kerNL schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:01:
[...]

Beetje offtopic, maar wat zijn bijvoorbeeld de voordelen van ING LU t.o.v. ING NL :D
Gratis, kunt verhuizen tussen landen, virtuele CC. Beter dan NLse, behalve de overboektijd dus.

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
OpenBank is tot nu toe in alles trager dan N26, account goedkeuring (36u vs 1u), pas ontvangen (7+ dagen vs 3 dagen). Vraag me af of ik het "gratis travel card plan" überhaupt ga krijgen want ook daar zie of hoor ik niks van. Ik heb verder geen enkele post of mail van ze ontvangen buiten "je rekening is geactiveerd".

En dan nog de half kapotte website, slechte vertalingen etc.

Beetje pover allemaal. Maar ja het is gratis dus zo bekeken viel er ook niet veel te verwachten natuurlijk.

Phusebox wijzigde deze reactie 13-02-2020 10:36 (8%)

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox

• J0kerNL
Brent schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:23:
[...]

Gratis, kunt verhuizen tussen landen, virtuele CC. Beter dan NLse, behalve de overboektijd dus.
Aha, bedankt, ik zie dat je minimaal 2000 EUR op je spaarrekening moet hebben, of 1000 EUR per maand minimaal binnen moet komen. Ik zie ook: In line with the current rules in terms of money laundering and with a view to validating your identification, you must send us a copy of your currently valid identification document and make a transfer of EUR 100 from an account you already hold in one of the following countries: Luxembourg, Belgium, France or Germany., ben benieuwd in elk geval, ik ga wel proberen het te openen, ik neem aan dat je deze in Nederland hebt geopend online?

• ZXRY
Ik heb vandaag mijn Openbank pas ontvangen. Ook hier is een beetje een knullige fout gemaakt. Ik heb een trema in mijn voornaam, gevolg is dat die letter is weggevallen en er nu een spatie midden in mijn voornaam staat op de pas.

Op mijn Revolut en N26 passen staat ook mijn voornaam, alleen hebben ze daar gewoon de trema weggehaald. Wat dus een veel betere oplossing is dan gewoon de letter compleet weg te laten.

Nu maakt het vrij weinig uit, ik draag sowieso alleen mijn Nederlandse pasjes op zak. De buitenlandse pasjes zitten in de Apple Wallet en de fysieke pasjes daarvan liggen in een laatje. Maar knullig is het wel.
Brent schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:23:
[...]

Valt mij op dat de buitenlandse ING apps/rekeningen vaak meer features hebben. Zo kan je bij de Duitse ING credit cards toevoegen aan Apple Pay. Daarnaast heb je daar al tijden de mogelijkheid om rekeningen van externe banken toe te voegen aan de app. Iets wat nog steeds niet kan in de Nederlandse versie.

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Ik heb mijn aanmelding maar gestaakt. Ze willen inderdaad geen ID met een watermerk of bepaalde details blurred. Een medewerker van Openbank belde op waarom ik de registratie niet had afgemaakt. Heel verhaal over Spaanse wetgeving en het standaard “wordt met de meest innovatieve bescherming opgeslagen” riedeltje, maar ik zie het niet zo zitten; vooral omdat de rest van de procedure wat leip was en hoe ze de documenten verstuurden.

Heb er nog over nagedacht om wijzigingen aan te brengen die je met het blote oog niet ziet maar bij diefstal makkelijk naar voren zou kunnen halen, maar ik weet niet of dat onder vervalsing zou vallen - dus ik ga ‘t maar niet riskeren. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Brent
J0kerNL schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:29:
[...]

ik neem aan dat je deze in Nederland hebt geopend online?
Nope, geopend toen ik in FR woonde, maar zonder problemen mee naar NL genomen. Echter opgezegd omdat SEPA instant niet op de agenda bij ze staat en overboekingen dus ~48hr duren.
ZXRY schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:33:
Valt mij op dat de buitenlandse ING apps/rekeningen vaak meer features hebben. Zo kan je bij de Duitse ING credit cards toevoegen aan Apple Pay. Daarnaast heb je daar al tijden de mogelijkheid om rekeningen van externe banken toe te voegen aan de app. Iets wat nog steeds niet kan in de Nederlandse versie.
Heb ING in NL, PL, FR en LU gehad, en idd, hier is het het karigst + het duurst.

• Nickk93
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 12:26
Ik heb net betaling gedaan met mijn Openbank pas in Google Pay bij de Action. Dat was de eerste betaling van meer dan 25 euro. Ik had mijn telefoon ontgrendeld, maar werd toch gevraagd mijn pincode in te voeren op het pinapparaat.

Ik kan me niet herinneren dat ik eerder tegen dit probleem aangelopen ben bij de Action, maar het zou zomaar kunnen dat ik nog niet eerder voor meer dan 25 euro heb afgerekend met Google Pay. Ik heb dit tot nu toe een keer eerder meegemaakt met mijn KBC debit Mastercard in Google Pay. Dat was in Griekenland, maar daar lag het duidelijk aan het pinapparaat, aangezien ik verder nergens om een pincode werd gevraagd.

Het lijkt er dus op dat Openbank in Google Pay geen CDCVM (Consumer Device Cardholder Verification Method) ondersteunt, in tegenstelling tot onder andere KBC Ireland en bunq. Dat zou wel erg jammer zijn, want dat is juist een van de features van Google Pay die ik heel erg fijn vind, dat zodra je scherm aanstaat je tot 25 euro en als je telefoon ontgrendeld is, je tot je paslimiet kan betalen zonder pincode op het toestel of het pinapparaat in te hoeven toetsen.

Heeft iemand anders hier toevallig al ervaringen mee?

• Pimirene
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15-02 16:21
Iemand al in het beleggingssysteem van Openbank gedoken? En wat vond je ervan?

• JohanNL
Pimirene schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:14:
Iemand al in het beleggingssysteem van Openbank gedoken? En wat vond je ervan?
Toevallig gisteren even naar gekeken en ik haak al gelijk af omdat de kosten veel te hoog zijn.
Voor saldi lager dan € 25.000 is de commissie 1,03%,
Voor saldi gelijk aan of hoger dan € 25.000 en lager dan € 100.000 is de commissie 0,79%,
Voor saldi gelijk aan of hoger dan € 100.000 en lager dan € 500.000 is de commissie 0,67%,
Voor saldi gelijk aan of hoger dan € 500.000 en lager dan € 1.000.000 is de commissie 0,54%,
Voor saldi gelijk aan of hoger dan € 1.000.000 is de commissie 0,42%.
Maar dit moet dus wel zo'n beetje het verdienmodel worden; bankrekening krijg je gratis en hopelijk hecht je je daar aan, maar wil je dan extra diensten afnemen, dan betaal je aardig wat kosten.

JohanNL wijzigde deze reactie 14-02-2020 12:45 (11%)

• Pimirene
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15-02 16:21
Inderdaad duur. Ik vond deze vergelijking qua kosten

Categorie 1: je belegt in actief beheerde beleggingsfondsen met wereldwijde effecten:

1. DeGiro – totale kosten 0,60%
2. Fitvermogen.nl – totale kosten 0,73%
3. ABN Amro Zelf beleggen basis – totale kosten 0,80%

Duurste onderzochte aanbieder: Triodos Duurzaam beleggen – totale kosten 1,84%

Categorie 2: je belegt in passief beheerde, wereldwijde indexfondsen (ETF's):

1. DeGiro – totale kosten 0,20%
2. Lynx – totale kosten 0,34%
3. ING Zelf op de beurs – totale kosten 0,47%

Duurste onderzochte aanbieder: Meesman Indexbeleggen – totale kosten 0,75%

Categorie 3: je koopt en verkoopt zelf aandelen, in Nederland genoteerd:

1. DeGiro – totale kosten 0,05%
2. Tradersonly – totale kosten 0,09%
3. Lynx – totale kosten 0,14%

• JohanNL
Pimirene schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:25:
Inderdaad duur. Ik vond deze vergelijking qua kosten

Categorie 1: je belegt in actief beheerde beleggingsfondsen met wereldwijde effecten:

1. DeGiro – totale kosten 0,60%
2. Fitvermogen.nl – totale kosten 0,73%
3. ABN Amro Zelf beleggen basis – totale kosten 0,80%

Duurste onderzochte aanbieder: Triodos Duurzaam beleggen – totale kosten 1,84%

Categorie 2: je belegt in passief beheerde, wereldwijde indexfondsen (ETF's):

1. DeGiro – totale kosten 0,20%
2. Lynx – totale kosten 0,34%
3. ING Zelf op de beurs – totale kosten 0,47%

Duurste onderzochte aanbieder: Meesman Indexbeleggen – totale kosten 0,75%

Categorie 3: je koopt en verkoopt zelf aandelen, in Nederland genoteerd:

1. DeGiro – totale kosten 0,05%
2. Tradersonly – totale kosten 0,09%
3. Lynx – totale kosten 0,14%
Inderdaad, maar bij categorie 2 heb je hoogstwaarschijnlijk een zogenaamd dividendlek vergeleken met de meeste opties die onder categorie 1 zouden vallen.
Bij categorie 3 moet je alles zelf regelen dus die is ook niet helemaal relevant.

Wat tot nu toe het voordeligste is qua aandelen en obligatie -beleggingsfondsen is bij Centraal beheer met 0,22-0,28% lopende kosten en eenmalig 0,3%
Dus na 10 jaar beleggen is dat gemiddeld zo'n 0,25-0,31%
En dit betreft ook een manier van beleggen die je onder categorie 1 kunt schuiven

Ik weet niet hoe het bij Openbank zit ook qua dividendlek.
Zit er dik in dat zij dit niet voor ons als Nederlands goed geregeld hebben en je naast de hoge kosten daarop ook nog eens rendement misloopt.

JohanNL wijzigde deze reactie 14-02-2020 13:53 (6%)

• continue12345
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 13:49
Levenslange gratis reisverzekering is alleen al de moeite om de rekening aan te houden.

• Datisraar
continue12345 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 08:38:
Levenslange gratis reisberzekering is alleen al de moeite om de rekening aan te houden.
Klopt, mits je tot de 1e 20.000 klanten in Nederland behoort en de vakantie of reis betaald is vanaf je Openbank rekening. Aangezien ze (nog) geen iDeal of debit MasterCard hebben moet de reissom van te voren overgemaakt worden of pinnen bij een reisbureau.

Datisraar wijzigde deze reactie 15-02-2020 10:39 (10%)

• Brent
Datisraar schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:20:
[...]

Klopt, mits je tot de 1e 20.000 klanten in Nederland behoort en de vakantie of reis betaald is vanaf je Openbank rekening.
Aangezien dat bericht nog steeds op openbank.nl te zien is, kun je het dus nog steeds krijgen. Wel vervelend dat dat nergens bevestigd wordt op papier (of op de website).

• continue12345
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 13:49
Ik heb gebeld zit bij de eerste 20000. Ideal komt vast wel vind het fantastisch:)

• JohanNL
Ik denk dat de 20.000 nog lang niet gehaald is.
Toen met Flatex duurde het zelfs maanden en die hadden een betere bonus + maakten reclame op tv en later online ( en ging het ook vanzelf d.m.v. sites zoals Pepper.com )
Bij Openbank lukt dat allemaal niet zo goed.
Ze zijn één keer in het nieuws ( NOS, RTL(Z) ) terecht gekomen waarbij ze zich hebben kunnen presenteren en de bonus ( 2% max 5K 6 maanden ) hebben kunnen uitleggen.
Maar helemaal niets over die reisverzekering, dus zowat niemand weet dat je die gratis kunt krijgen.

• SuperPoekie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 15-02 23:08

SuperPoekie

Super Furry Animal

Ik heb m'n pas inmiddels ontvangen en in de envelop zat een kaartje over travel plan met 'profiteer er gratis van tot en met 30/04/20’, in de app staat dan weer in één scherm 'het is voor jou gratis', 'gratis tot maart 2020' en 'gratis voor de eerste 20.000 klanten die zich aanmelden voor 31/05/2020'.

Ik ga toch ook even bellen - het heeft alle schijn dat ik bij die eerste 20000 zit maar je ziet het nergens duidelijk bevestigd.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Ivic
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 17:33
WhatsappHack schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:41:
Ik heb mijn aanmelding maar gestaakt. Ze willen inderdaad geen ID met een watermerk of bepaalde details blurred. Een medewerker van Openbank belde op waarom ik de registratie niet had afgemaakt. Heel verhaal over Spaanse wetgeving en het standaard “wordt met de meest innovatieve bescherming opgeslagen” riedeltje, maar ik zie het niet zo zitten; vooral omdat de rest van de procedure wat leip was en hoe ze de documenten verstuurden.

Heb er nog over nagedacht om wijzigingen aan te brengen die je met het blote oog niet ziet maar bij diefstal makkelijk naar voren zou kunnen halen, maar ik weet niet of dat onder vervalsing zou vallen - dus ik ga ‘t maar niet riskeren. :P
Herkenbaar. Had hetzelfde gedaan met de ID app van de overheid. Ook teruggefloten door Openbank. “Per email toezenden”. Ik ben wel gek. Ze vragen nog net niet om er een grote zak met geld achteraan te sturen naar een vaag adres.

Vind de hele Openbank gang van zaken zoals de app, website en aanmeldprocedure slecht ontwikkeld en er zeer amateuristisch uitzien.

Het geeft mij geen vertrouwen.

• JohanNL
Ivic schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:57:
[...]

Herkenbaar. Had hetzelfde gedaan met de ID app van de overheid. Ook teruggefloten door Openbank. “Per email toezenden”. Ik ben wel gek. Ze vragen nog net niet om er een grote zak met geld achteraan te sturen naar een vaag adres.

Vind de hele Openbank gang van zaken zoals de app, website en aanmeldprocedure slecht ontwikkeld en er zeer amateuristisch uitzien.

Het geeft mij geen vertrouwen.
Het is best gangbaar - dat als het niet via de normale weg lukt - dat je dan je kopie paspoort/id moet mailen.

• Datisraar
Waar Openbank ook nog wel reclame over mag maken is over de 4% cash back als je bij booking.com reserveert vanaf je open bank. Heb een hotelkamer gereserveerd bij booking.com en krijg 7€ cashback na de overnachting.

Datisraar wijzigde deze reactie 15-02-2020 16:19 (6%)

• JohanNL
Datisraar schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:18:
Waar Openbank ook nog wel reclame over mag maken is over de 4% cash back als je bij booking.com reserveert vanaf je open bank. Heb een hotelkamer gereserveerd bij booking.com en krijg 7€ cashback na de overnachting.
Dat gaat gewoon via affiliate netwerken en is niet iets '' speciaals '' van Openbank.
Sterker nog, ze maken ook nog winst op jou op deze manier want Booking.com betaald een veel hoger percentage aan het affiliate netwerk die dan weer een groot gedeelte van de opbrengst aan Openbank geeft, waarvan Openbank dan weer een gedeelte aan jou geeft.
Alternatieven: https://www.cashbacksvergelijken.nl/korting/booking-com
Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True