versc049 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 21:00:
Ik heb dit topic (ik had tot vandaag nog nooit van Openbank gehoord) met stijgende verbazing gelezen...de ene vraag die steeds bij mij opkomt is....Waarom??
Waarom al die moeite om zo'n (laten we eerlijk zijn) een inheemse bankrekening te openen?
Het is schijnbaar lastig de rekening daadwerkelijk te openen (veel vragen, hoge bewijslast), geen Nederlandse bankrekening (de pinautomaat geeft meldingen terug in het Spaans, geen gebruik kunnen maken van de bijna de facto online betaalstandaard in Nederland 'Ideal').
Niet oneindig gratis gebruik kunnen maken van geldautomaten in Nederland. Onduidelijke voorwaarden en regelingen. En zo te horen een redelijk crappy app (slecht vertaald, onduidelijk, inloggen met paspoort nummer).
Ook lijkt het 'levenslang' gratis gebruik maken van de Meastrocard (travelcard?) op z'n minst wat dubieus...dat soort dingen zijn nooit wat ze zijn (nergens staat wat dat precies is, het woord 'levenslang' heb ik nergens gezien, misschien meer gedurende de geldigheid van de pas?) .
Is dat het allemaal waard ten opzichte van een standaard Nederlandse bankrekening waarbij dit allemaal wel standaard er goed geregeld is? ING € 1,70 per maand, ABNAMRO €1,55 per maand, Rabo € 1,55 per maand, SNS € 2,75 per maand, ASN € 1,65 per maand.
Al deze rekeningen hebben:
- een NL IBAN rekening
- een goed werkende app (ja...smaken verschillen, de ene heeft een betere GUI dan de andere..maar ze zijn allemaal begrijpelijk en veilig)
- muv van SNS/ASN hebben allemaal ApplePay ondersteuning
- Gratis gebruik geldautomaten in Nederland
- je kan (muv ASN) uiteindelijk gewoon langs gaan in een kantoor als laatste redding als er iets mis is
- etc
Is die besparing van nog niets een 1 biertje / kopje koffie / colaatje per maand een avontuur met Openbank (of een ander buitenlandse nieuwe Fin Tech) dit allemaal waard?
Is het echt de verwachting dat deze bedrijven socialer en minder gericht op winst zijn dat de gevestigde Nederlandse banken?
Ik vindt het ook leuk om met nieuwe zaken bezig te zijn en nieuwe digitale diensten en producten te ontdekken en uit te proberen. Maar in dit geval zie ik echt de voordelen niet tov de kosten die je in NL nu betaalt voor een bank.
Dus een oprechte vraag...is het echt die kleine € 2,-- per maand die het maakt dat je overstapt naar een dergelijke bank? Of is het (in dit geval) puur en alleen om die € 50,-- te doen?