Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:23
@balken07 Ik ben het grotendeels met je een wat je schrijft, ik heb naast een rekening bij die genoemde Fin techs, ook een OB rekening en bevalt prima. Heb echter wel mijn salaris rekening bij Rabobank aangehouden. Geld storten, af en toe rood kunnen staan, met IDeal rekeningen betalen, telefonische bereikbaarheid in het Nederlands, maakt dat Rabo wel aangehouden wordt.
Prima, dat ze er zijn maar jij beschrijft precies waarom je N26 en Revolut voor ‘erbij’ moet hebben. Zo heb ik een zakelijke en een privé telefoon. Maar ik kan de apps niet tegelijkertijd gebruiken op mijn telefoons. En als er eventueel problemen zijn, moet ik in het Engels gaan chatten. Meer interessant voor mij als vakantie rekeningen, waarbij ze zeer zeker hun nut op dat moment bewijzen.

Ik heb bijna al mijn spaargeld bij Openbank gezet voor 0,20%. Krijg je toch nog een heel klein beetje rente bij je gratis OB bankrekening.
Hopenlijk kun je snel een MasterCard aanvragen. Ik had het geluk dat dit eerder dit jaar tijdelijk opengesteld was op hun site. OB moet nog wel wat doorontwikkeling hier en daar maken, maar ze zijn op de goede weg naar mijn bescheiden mening. Betalen met Apple Pay en Maestro gaat goed.

[ Voor 36% gewijzigd door Datisraar op 06-09-2020 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:00
Datisraar schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:55:
@balken07 Ik ben het grotendeels met je een wat je schrijft, ik heb naast een rekening bij die genoemde Fin techs, ook een OB rekening en bevalt prima. Heb echter wel mijn salaris rekening bij Rabobank aangehouden. Geld storten, af en toe rood kunnen staan, met IDeal rekeningen betalen, telefonische bereikbaarheid in het Nederlands, maakt dat Rabo wel aangehouden wordt.
Prima, dat ze er zijn maar jij beschrijft precies waarom je N26 en Revolut voor ‘erbij’ moet hebben. Zo heb ik een zakelijke en een privé telefoon. Maar ik kan de apps niet tegelijkertijd gebruiken op mijn telefoons. En als er eventueel problemen zijn, moet ik in het Engels gaan chatten. Meer interessant voor mij als vakantie rekeningen, waarbij ze zeer zeker hun nut op dat moment bewijzen.

Ik heb bijna al mijn spaargeld bij Openbank gezet voor 0,20%. Krijg je toch nog een heel klein beetje rente bij je gratis OB bankrekening.
Hopenlijk kun je snel een MasterCard aanvragen. Ik had het geluk dat dit eerder dit jaar tijdelijk opengesteld was op hun site. OB moet nog wel wat doorontwikkeling hier en daar maken, maar ze zijn op de goede weg naar mijn bescheiden mening. Betalen met Apple Pay en Maestro gaat goed.
Idd idd :) Tot Openbank mij de mogelijkheid voor het aanvragen van een Mastercard geeft, gebruik ik standaard gewoon maar die Bunq Travel Card wanneer ik op vakantie ben. Voorlopig kom ik de EU überhaupt niet uit ben ik bang. Overigens vind ik de telefonische bereikbaarheid van Openbank, én in het Nederlands juist een moverende reden om naar hen toe te verhuizen. Wat je bij de Nederlandse banken idd ook aantreft, maar de bereikbaarheid laat te wensen over vind ik.

Ik heb mijn spaargeld vorige week ook bij Openbank geparkeerd. Mijn vorige spaarrekening liet enkel NL IBAN's toe als tegenrekening. Ik vond het een gedoe om uit te zoeken welke partij die actief is op de NL'se markt wél een buitenlandse IBAN toelaat als tegenrekening. Daarom gewoon voor gemak gekozen en een spaarrekening bij Openbank geopend.

M.b.t. de Mastercard: Ik had beter moeten opletten eerder dit jaar.. jammer ;) Top voor jou!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-06 23:05
balken07 schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:19:
Er is geen overstapservice wegens het buitenlandse IBAN verhaal, dus alle incasso's moet ik één voor één overzetten.
Ik heb het probleem dat sommige bedrijven (tegen de wet in) een Nederlands IBAN vragen voor incasso's maar daar heb jij dus geen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
dirk_mec schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:52:
[...]

Ik heb het probleem dat sommige bedrijven (tegen de wet in) een Nederlands IBAN vragen voor incasso's maar daar heb jij dus geen last van?
Helaas wel, maar tot dusver betreft dat alleen Oasen (drinkwater leverancier). Ik heb nog niet alle incasso's overgezet, maar het gros wel. Mijn energieleverancier liet het mij niet online invoeren, maar na een telefoontje was dit alsnog geregeld. Oasen was hetzelfde verhaal, maar gaf mij aan de telefoon echter aan dat de administratie dit (buitenlandse IBAN) niet kan verwerken. Ik heb ze vriendelijk gewezen op het feit dat dit in strijd is met de wet. Ze vroegen mij vervolgens een mail te sturen, met mijn verzoek zwart op wit. Dit zou dan 'Intern doorgezet worden'. Ik heb die e-mail inmiddels gestuurd, maar ben nog in afwachting van het antwoord. Ik heb zowel tijdens het telefoongesprek als in de e-mail aangegeven dat hoe dan ook er een oplossing gevonden zal moeten worden. IBAN discriminatie ziet namelijk niet alleen op betalingen per bankoverschrijving, maar ook op het wel/niet accepteren van automatische incasso's. Om hen dit te verduidelijken heb ik een link van de DNB toegevoegd.

Als je het mij vraagt is het niet zozeer onwil, maar betreft het een organisatie die beheerd is door grijze muizen. Ik keek vandaag toevallig eens mijn afschriften van Oasen door, en iedere maand schrijven ze in een totaal andere periode geld af. Ik ben geen expert, maar het komt op mij over dat de administratie daar geen hoog automatiseringsgehalte heeft.

Ik wacht het antwoord dus af :) Ik ben zeer benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-06 14:16
balken07 schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:58:
[...]

Helaas wel, maar tot dusver betreft dat alleen Oasen (drinkwater leverancier). Ik heb nog niet alle incasso's overgezet, maar het gros wel. Mijn energieleverancier liet het mij niet online invoeren, maar na een telefoontje was dit alsnog geregeld. Oasen was hetzelfde verhaal, maar gaf mij aan de telefoon echter aan dat de administratie dit (buitenlandse IBAN) niet kan verwerken. Ik heb ze vriendelijk gewezen op het feit dat dit in strijd is met de wet. Ze vroegen mij vervolgens een mail te sturen, met mijn verzoek zwart op wit. Dit zou dan 'Intern doorgezet worden'. Ik heb die e-mail inmiddels gestuurd, maar ben nog in afwachting van het antwoord. Ik heb zowel tijdens het telefoongesprek als in de e-mail aangegeven dat hoe dan ook er een oplossing gevonden zal moeten worden. IBAN discriminatie ziet namelijk niet alleen op betalingen per bankoverschrijving, maar ook op het wel/niet accepteren van automatische incasso's. Om hen dit te verduidelijken heb ik een link van de DNB toegevoegd.

Als je het mij vraagt is het niet zozeer onwil, maar betreft het een organisatie die beheerd is door grijze muizen. Ik keek vandaag toevallig eens mijn afschriften van Oasen door, en iedere maand schrijven ze in een totaal andere periode geld af. Ik ben geen expert, maar het komt op mij over dat de administratie daar geen hoog automatiseringsgehalte heeft.

Ik wacht het antwoord dus af :) Ik ben zeer benieuwd.
Heb zelf ooit SEPA DD ingericht in een ERP systeem. In principe zou het echt niet spannend moeten zijn om een bank toe te voegen in je systeem. Of ze moeten een maatwerk systeem uit de steentijd hebben, maar in principe is het allemaal volgens standaarden en zou het vrij simpel moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
Update: de verhuurder van mijn woning geeft per e-mail aan dat
“Wij kunnen uw huur alléén afschrijven van een IBAN-rekeningnummer. Het door u opgegeven rekeningnummer kunnen wij niet doorvoeren.”

Ik heb gelijk maar even een certificaat van eigendom vanuit de OB app teruggestuurd. Wordt vervolgd 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:46
balken07 schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:53:
Update: de verhuurder van mijn woning geeft per e-mail aan dat
“Wij kunnen uw huur alléén afschrijven van een IBAN-rekeningnummer. Het door u opgegeven rekeningnummer kunnen wij niet doorvoeren.”

Ik heb gelijk maar even een certificaat van eigendom vanuit de OB app teruggestuurd. Wordt vervolgd 😂
Volgens mij is het niet de onwil van de bedrijven waar het niet kan, maar puur de software die ze gebruiken. Ik constateer dat mijn ABN IBAN veel minder cijfers bevat dan de openbank rekening. Ik vermoed dat het een behoorlijk gedoe is om software bij bepaalde bedrijven en instellingen te verbouwen om meer digits toe te staan.

[ Voor 0% gewijzigd door glatuin op 07-09-2020 20:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgevol
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-06 23:39
Ik wacht ook nog op de mogelijkheid om een creditcard aan te vragen. Op mijn maestro kaart is travel plan wel gratis geactiveerd, hierdoor betaal ik dus gratis in vreemde valuta, net als de cc. Wat is dan nog het voordeel van de cc vergeleken met de betaalpas met travel plan? Alleen meer acceptatie met Mastercard dan Maestro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
glatuin schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:56:
[...]

Volgens mij is het niet de onwil van de bedrijven waar het niet kan, maar puur de software die ze gebruiken. Ik constateer dat mijn ABN IBAN veel minder cijfers bevat dan de openbank rekening. Ik vermoed dat het een behoorlijk gedoe is om software bij bepaalde bedrijven en instellingen te verbouwen om meer digits toe te staan.
Elk land heeft een andere opbouw van het IBAN nummer. Met de overgang van het oude rekeningnummer naar IBAN zou de software aangepast moeten zijn. Ze moeten waarschijnlijk de bankcode van Openbank nog toevoegen, veel meer zou het niet moeten/hoeven te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Hopelijk komen ze ooit met Nederlandse IBAN's. Worden best mooie IBAN's denk ik: NL41OPEN1234567890

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
glatuin schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:56:
[...]

Dat vermoed ik ook. Echter is dat niet mijn probleem, en is het iets wat organisaties al op orde hadden moeten hebben (sinds februari 2014) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
kgevol schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:14:
Ik wacht ook nog op de mogelijkheid om een creditcard aan te vragen. Op mijn maestro kaart is travel plan wel gratis geactiveerd, hierdoor betaal ik dus gratis in vreemde valuta, net als de cc. Wat is dan nog het voordeel van de cc vergeleken met de betaalpas met travel plan? Alleen meer acceptatie met Mastercard dan Maestro?
Dat denk ik ook. Wereldwijd kun je een Mastercard zonder zorgen gebruiken. Een Maestro helaas niet. Daarnaast is het wegens het gemis van IDEAL ook handig die Mastercard te hebben, zodat je een alternatief hebt om mee te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgevol
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-06 23:39
balken07 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:29:
[...]

Dat denk ik ook. Wereldwijd kun je een Mastercard zonder zorgen gebruiken. Een Maestro helaas niet. Daarnaast is het wegens het gemis van IDEAL ook handig die Mastercard te hebben, zodat je een alternatief hebt om mee te betalen.
Voor online betalingen heb ik de Ecommerce card, al een paar keer succesvol gebruikt. Opladen gaat direct en acceptatie is volgens mij hetzelfde als mastercard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
balken07 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:57:
[...]

Dat vermoed ik ook. Echter is dat niet mijn probleem, en is het iets wat organisaties al op orde hadden moeten hebben (sinds februari 2014) ;)
Wat ik al aan gaf. Dit hadden ze idd bij de inrichting van SEPA al geregeld moeten hebben. Elk land heeft een eigen sjabloon voor de opbouw van het IBAN. Daarnaast hebben ze de bankcode nodig. Kan me voorstellen dat ze niet standaard alle Spaanse banken hebben ingeladen in hun systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
Nuevocasa schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:58:
[...]

Wat ik al aan gaf. Dit hadden ze idd bij de inrichting van SEPA al geregeld moeten hebben. Elk land heeft een eigen sjabloon voor de opbouw van het IBAN. Daarnaast hebben ze de bankcode nodig. Kan me voorstellen dat ze niet standaard alle Spaanse banken hebben ingeladen in hun systeem.
Ik ben benieuwd naar het antwoord in ieder geval. Ik hoop op een soepele afwikkeling, maar ik ga het idee om over te stappen niet opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38
In de CRUD-IT is de veiligste aanname dat het absoluut minimale gedaan wordt, en dat is een veld-grootte van len(NL IBAN). Evt een BIC lookup voor uiteraard alleen Nederlandse banken. Het is alsof men de I in IBAN over het hoofd ziet ;) Echter, als klant is dat niet jouw probleem. Ik heb bij meerdere bedrijven het opgelost door mij zelf het bedrag te laten overmaken, omdat men het systeem uiteraard niet kon of wilde updaten. Dat is wat mij betreft nog de beste oplossing eigenlijk, je hebt dan meer controle dan met een auto-incasso.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidesnl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 13:29
Ik merk dat niet alle onbemande tankstations de bankpas accepteren. Meerdere mensen dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
Fidesnl schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:44:
Ik merk dat niet alle onbemande tankstations de bankpas accepteren. Meerdere mensen dit probleem?
Welke pas gebruik je, Maestro? Een aantal hier hebben ook een debit MasterCard. Dus even afhankelijk welke kaart je gebruikt.

Ik heb zelf geen probleem, maar had je al contact opgenomen met de telefonische helpdesk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
Brent schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:40:
In de CRUD-IT is de veiligste aanname dat het absoluut minimale gedaan wordt, en dat is een veld-grootte van len(NL IBAN). Evt een BIC lookup voor uiteraard alleen Nederlandse banken. Het is alsof men de I in IBAN over het hoofd ziet ;) Echter, als klant is dat niet jouw probleem. Ik heb bij meerdere bedrijven het opgelost door mij zelf het bedrag te laten overmaken, omdat men het systeem uiteraard niet kon of wilde updaten. Dat is wat mij betreft nog de beste oplossing eigenlijk, je hebt dan meer controle dan met een auto-incasso.
Dat is een zeer mooie suggestie inderdaad! Ik ga dit zeker voorstellen in het geval de administratie niet overweg kan met mijn OB IBAN. Dankjewel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
Inmiddels heeft de verhuurder gewoon mijn nieuwe IBAN opgenomen. Van Oasen nog geen reactie gehad.

[ Voor 20% gewijzigd door balken07 op 08-09-2020 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fidesnl
Datisraar schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:20:
[...]

Welke pas gebruik je, Maestro? Een aantal hier hebben ook een debit MasterCard. Dus even afhankelijk welke kaart je gebruikt.

Ik heb zelf geen probleem, maar had je al contact opgenomen met de telefonische helpdesk ?
De Maestro pas inderdaad. Ik heb voorlopig nog een ING Vpay kaart voor geval van nood.

Ik stuur inderdaad de helpdesk eens een berichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okmulgee
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-10-2020
Hoe krijg je contact met die reisverzekeringsmaatschappij "Zurich" voor het Openbank Travelplan over verloren reisbaggage?

[ Voor 14% gewijzigd door Okmulgee op 09-09-2020 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-06 21:21
Okmulgee schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:01:
Hoe krijg je contact met die reisverzekeringsmaatschappij "Zurich" voor het Openbank Travelplan over verloren reisbaggage?
+31 (0)70 7006 139

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nuevocasa schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:58:
Wat ik al aan gaf. Dit hadden ze idd bij de inrichting van SEPA al geregeld moeten hebben. Elk land heeft een eigen sjabloon voor de opbouw van het IBAN. Daarnaast hebben ze de bankcode nodig.
Voor een SEPA incasso heb je geen bankcode nodig. Vaak wordt er wel om gevraagd, maar in principe is dat optioneel voor het kunnen maken van een incasso.

Bij het invoeren van de IBAN was het nog niet verplicht om gelijk bankrekeningen uit heel de SEPA te accepteren. Dat is pas relatief kort geleden, al was het natuurlijk wel al langer bekend dat het verplicht zou worden.

Soms is het ook knullig geïmplementeerd, bijvoorbeeld partijen die denken dat een Nederlandse IBAN na de 4 letters van de bank altijd een 0 hebben. Dat was ooit (toevallig) wel zo, maar nu al lang niet meer. Maar aangezien dit bij heel veel banken nog steeds zo is is het niet overal goed aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
JeroenE schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:47:
[...]
Voor een SEPA incasso heb je geen bankcode nodig. Vaak wordt er wel om gevraagd, maar in principe is dat optioneel voor het kunnen maken van een incasso.

Bij het invoeren van de IBAN was het nog niet verplicht om gelijk bankrekeningen uit heel de SEPA te accepteren. Dat is pas relatief kort geleden, al was het natuurlijk wel al langer bekend dat het verplicht zou worden.

Soms is het ook knullig geïmplementeerd, bijvoorbeeld partijen die denken dat een Nederlandse IBAN na de 4 letters van de bank altijd een 0 hebben. Dat was ooit (toevallig) wel zo, maar nu al lang niet meer. Maar aangezien dit bij heel veel banken nog steeds zo is is het niet overal goed aangepast.
Heb het in 2012 ingericht, wat er precies verplicht was weet ik niet meer. Wat ik wel weet is dat het bij ons iig niet werkte zonder de bankcode. Er was toen een IBAN service en daar kregen we volgens mij de banken lijst ook van. Uiteraard alle Nederlandse banken en een paar Duitse, Belgische en Spaanse banken toe moeten voegen. Een beetje fatsoenlijk pakket heeft voor de IBAN gewoon alle sjablonen van alle landen beschikbaar. Alle sjablonen waren voor 2012 al bekend, wel erg amateuristisch dat er blijkbaar bedrijven zijn die zelf wat gaan zitten verzinnen. Daarnaast berekende ons pakket op basis van de bankcode en het oude rekeningnummer automatisch de IBAN. Daar had je de bankcode wel voor nodig. Vooral de beginperiode toen men niet gewend was aan de IBAN was dit erg handig.

Edit: op de site van de Consumentenbond staat dat vanaf 2016 de BIC niet meer nodig is... Bij de inrichting was het dus nog wel zo :+ :)
Voor een Europese overboeking is er naast de IBAN een zogenoemde BIC-code nodig. De BIC-code (Bank Indentifier Code) is een code van de bank waar de rekening van de begunstigde loopt. Per 1 augustus 2014 is voor een Europese overboeking binnen Nederland alleen nog de IBAN nodig. Per 1 februari 2016 geldt dat voor alle Europese overboekingen.
Dat is dus geen reden meer om Openbank te weigeren :+

[ Voor 15% gewijzigd door Nuevocasa op 09-09-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Ging wat fout. In één keer een dubbele post.

[ Voor 96% gewijzigd door Nuevocasa op 09-09-2020 21:51 ]

• kwon
Heb een paar dagen geleden geleden Tsjechische kronen opgenomen in Praag, helaas kwam er toch een toeslag van 90 CZK bij en die is ook niet verrekend bij de afschrijving. Dit terwijl ik het travel card plan heb waarbij 5 gratis opnames wereldwijd inbegrepen zijn.

Het was wel zo'n ubertoeristische ATM, dus misschien kon je er écht niet omheen. Maar toch jammer wel...

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
kwon schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:18:
Heb een paar dagen geleden geleden Tsjechische kronen opgenomen in Praag, helaas kwam er toch een toeslag van 90 CZK bij en die is ook niet verrekend bij de afschrijving. Dit terwijl ik het travel card plan heb waarbij 5 gratis opnames wereldwijd inbegrepen zijn.

Het was wel zo'n ubertoeristische ATM, dus misschien kon je er écht niet omheen. Maar toch jammer wel...
Ik denk dan inderdaad dat het de ATM zelf was, net zoals dat veel van die ATM's vragen of je hun wisselkoers wilt gebruiken (ipv die van je bank), waarbij je ter plekke genaaid wordt.

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-06 16:00
Staat tegenwoordig het originele bedrag in lokale valuta al bij de transactie, naast het omgerekende bedrag in euro?

• kwon
Tommert38 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:55:
Staat tegenwoordig het originele bedrag in lokale valuta al bij de transactie, naast het omgerekende bedrag in euro?
Nee, helaas niet. Het vreemde is dat het originele bedrag in lokale valuta wél zichtbaar is in de pushmelding die je bij elke betaling krijgt. Maar voor zover ik weet nergens anders.

• Tommert38
Dan hebben ze daar na een half jaar dus nog steeds niks op gevonden. Op deze manier kom ik er nooit zelf achter of er, bij bepaalde geldopnames in het buitenland, automaatkosten zijn doorberekend.

• Datisraar
Tommert38 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:04:
Dan hebben ze daar na een half jaar dus nog steeds niks op gevonden. Op deze manier kom ik er nooit zelf achter of er, bij bepaalde geldopnames in het buitenland, automaatkosten zijn doorberekend.
Ik denk dat ook nog eens daarnaast als automaten in de wereld zelf geld vragen voor opnames, dat nooit gratis is bij OB. In New York bijvoorbeeld moet je meestal 3 dollar opnamekosten betalen bij een ATM. De opname met je OB pas zelf zal gratis zijn, maar die 3 dollar niet vergoed worden. Als je maar wel profiteert van een gunstige wisselkoers met het travel plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidesnl
Maar als een geldautomaat een vergoeding vraagt, dan moet / krijg je hier bij het eerste scherm al een melding van normaal gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Fidesnl schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:09:
Maar als een geldautomaat een vergoeding vraagt, dan moet / krijg je hier bij het eerste scherm al een melding van normaal gesproken.
Dat is één oplossing, maar een prijstabel in de buurt van de automaat mag ook. Op een Euronet-automaat dan vaak aan de linkerkant in hele kleine lettertjes, bij een Duitse bank vaak bij de ingang van zo'n hokje dat ze hebben met alle pin- en bankautomaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Had wel interesse in de 2% voor 6 mnd en daarna zie ik wel, dus een Welkom-rekening geopend. Ging niet in 1x goed want het invoerveld voor voornamen was te klein dus heb alleen voorletters in kunnen voeren. In plaats van dat ze dit euvel mbt naamgeving duidelijk aangeven krijg je dan mails of je wilt bellen of tijd geeft om terug te bellen (ik ben niet zo van het bellen, mijn probleem verder :P). Kreeg later een nieuw verzoek om de boel in te dienen en toen had ik zelf de connectie gelegd met de voornamen en na een mail heen en weer (ze reageren snel) kreeg ik een nieuw contract met de juiste namen en all good.

Vervolgens moet je dan eerst nog een paar dagen wachten tot de Welkom spaarrekening verschijnt, dit had ik gemist / staat niet duidelijk aangegeven. Uiteindelijk is ie nu netjes zichtbaar en had ik wat testoverboekingen gedaan die de volgende dag of idem dag (mits voor 13:00, ING) netjes aanwaaiden.

+ snelle communicatie per mail
+ aanmeldproces langdradig maar helder met goed leesbare productinfo
+ sms-bevestiging voor inloggen / transactiebevestiging per sms
+ betaalrekening + spaarrekening + maestro-pas met Apple Pay voor nop

- inloggen met je docnr/paspoortnr:weird. bij bankieren verwacht je eerder een random gebruikersnaam
- interface website niet denderend, niet goed vertaald ook :P
- app matig qua interface (geen echte app maar wrapper voor site)

[ Voor 9% gewijzigd door 2Dutch op 11-09-2020 18:33 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
Fidesnl schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:09:
Klopt, en kun je de transactie eventueel voortijdig stoppen. Maar een opname in niet-EUR is met een OB bankpas toch voordeliger in kosten dan een ING of Rabo pas? Als ik met mijn Rabo pas geld opneem in de USA moet ik en de Rabo een paar euro betalen per opname en ook de opnamen kosten bij een ATM, dubbel dus, wat volgens mij dan niet dubbel met de OB Travelplan is. En ook geen opslag op de dollar koers. Klopt dat zo wat ik schrijf? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Datisraar schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:26:
[...]

Klopt, en kun je de transactie eventueel voortijdig stoppen. Maar een opname in niet-EUR is met een OB bankpas toch voordeliger in kosten dan een ING of Rabo pas? Als ik met mijn Rabo pas geld opneem in de USA moet ik en de Rabo een paar euro betalen per opname en ook de opnamen kosten bij een ATM, dubbel dus, wat volgens mij dan niet dubbel met de OB Travelplan is. En ook geen opslag op de dollar koers. Klopt dat zo wat ik schrijf? 🤔
Klopt. Ik zit zelf ook bij KNAB, daar betaal je alleen 0,5% opslag buiten de EU. OB is dan net voordeliger. Bij ATMs in winkels is de kans groter op extra kosten en idd worden die kosten 9 van de 10x op het scherm aangegeven. 1x in Oostenrijk meegemaakt dat dit niet zo was, rekenden ze gewoon €5 bij de raifaisenbank zonder duidelijk aan te geven, dat was meer mensen overkomen. Bij die bank pinnen we dus ook nooit meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommert38
Datisraar schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:52:
[...]

Ik denk dat ook nog eens daarnaast als automaten in de wereld zelf geld vragen voor opnames, dat nooit gratis is bij OB. In New York bijvoorbeeld moet je meestal 3 dollar opnamekosten betalen bij een ATM. De opname met je OB pas zelf zal gratis zijn, maar die 3 dollar niet vergoed worden. Als je maar wel profiteert van een gunstige wisselkoers met het travel plan.
Dat betwijfel ik dus. Na onze vakantie in Midden-Amerika heb ik een overzicht gemaakt van alle uitgaven met bijbehorende wisselkoersen, waarbij ik N26 heb gebruikt voor betaalautomaten en Openbank voor ATM-opnames. Als ik de wisselkoers van de ATM-opnames vergelijk (met en zonder fee) met N26-betalingen op dezelfde dag, dan komt de wisselkoers zonder fees dus overeen met die van N26 (en de officiële Mastercard Exchange Rate).

Bijvoorbeeld 2 ATM-opnames in Guatemala (ik heb de bonnetjes bewaard :P):
  • 2000 quetzales gekozen
  • Fee van 31,20 quetzales
BankVreemde valutaEuro1 EUR = ?
OpenbankGTQ 2031,20EUR 239,28GTQ 8,4888
OpenbankGTQ 2000,-EUR 239,28GTQ 8,3584
N26GTQ 394,-EUR 47,14GTQ 8,3581
MastercardExchangeRateGTQ 8,36
#
OpenbankGTQ 2031,20EUR 241,40GTQ 8,4143
OpenbankGTQ 2000,-EUR 241,40GTQ 8,2850
N26GTQ 105,-EUR 12,67GTQ 8,2873
MastercardExchangeRateGTQ 8,29

Dat zou betekenen dat Openbank dus ook de fees voor haar rekening neemt. _/-\o_
Echter, om dit 100,0% zeker te weten, moet ik het originele bedrag in GTQ dus eerst ergens kunnen vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwon
Tommert38 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:56:
Echter, om dit 100,0% zeker te weten, moet ik het originele bedrag in GTQ dus eerst ergens kunnen vinden..
Staat dit niet gewoon bij de 'inbox'/meldingen in de app? Bij mij ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://esum.nl/img/Screenshot_20200912-153251_Openbank.jpg

Die onderste betreft een opname van 1600 CZK maar er kwam een toeslag van 125 CZK bij. In euro's is er € 65,13 afgeschreven en dat komt 'helaas' wel overeen met 1725 CZK.

[ Voor 43% gewijzigd door kwon op 12-09-2020 15:58 ]

• ivanwmc
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:43
kwon schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:39:
[...]

Staat dit niet gewoon bij de 'inbox'/meldingen in de app? Bij mij ziet het er zo uit:

[Afbeelding]

Die onderste betreft een opname van 1600 CZK maar er kwam een toeslag van 125 CZK bij. In euro's is er € 65,13 afgeschreven en dat komt 'helaas' wel overeen met 1725 CZK.
Was de opname van 1600 CZK 1 van de eerste 5 gratis opnamen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwon
@ivanwmc Yup. Het was de tweede opname. Bij de eerste opname is het precies hetzelfde gegaan. Travel card plan staat uiteraard aan.

Ik zal Openbank volgende week eens mailen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivanwmc
kwon schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:02:
@ivanwmc Yup. Het was de tweede opname. Bij de eerste opname is het precies hetzelfde gegaan. Travel card plan staat uiteraard aan.

Hou ons op de hoogte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommert38
kwon schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:39:
[...]

[Afbeelding]

Nope, in februari waren er helaas nog geen meldingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:39
Het staat inderdaad echt in de voorwaarden:
Geldopname: er kunnen kosten in rekening worden gebracht voor de toeslag die geheven wordt door de instelling die de geldautomaat bezit nadat het gratis aantal opnames zoals vermeld in bovenstaande tabel is overschreden (dit geldt niet voor geldautomaten van Santander Group, S.A. wereldwijd).
Volgens die regel zijn eventuele kosten bij de eerste 5 geldopnames voor rekening van Openbank, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Vandaag de papierhandel binnengekregen met de pas van openbank. Heb hem niet direct nodig, maar toch maar ff geactiveerd en in Apple Pay gezet zodat ik er altijd wat geld op kan bonjouren.

Ze hebben het in een sms en in de documentatie (korte handleiding) over een handtekeningsleutel van 8 cijfers, die ik echter niet terugzie ergens. Ik vermoed dat deze is komen te vervallen maar dat nog niet is verwerkt in de automatische sms'jes/welkomstpapieren? Ik bevestig of met een 4 cijferige pincode, of een code die via sms aanwaait.

Het is best apart hoe de bank zowel een zeer nette indruk achterlaat, als een zeer rommelige :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
2Dutch schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:32:
Vandaag de papierhandel binnengekregen met de pas van openbank. Heb hem niet direct nodig, maar toch maar ff geactiveerd en in Apple Pay gezet zodat ik er altijd wat geld op kan bonjouren.

Ze hebben het in een sms en in de documentatie (korte handleiding) over een handtekeningsleutel van 8 cijfers, die ik echter niet terugzie ergens. Ik vermoed dat deze is komen te vervallen maar dat nog niet is verwerkt in de automatische sms'jes/welkomstpapieren. Ik bevestig of met een 4 cijferige pincode, of een code die via sms aanwaait.

Het is best apart hoe de bank zowel een zeer nette indruk achterlaat, als een zeer rommelige :P
Deze komt later nog via de post. Deze code is nodig voor het doen van sommige handelingen via de telefoon etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

bcome schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:12:
[...]

Deze komt later nog via de post. Deze code is nodig voor het doen van sommige handelingen via de telefoon etc.
Ah, toch. Nou dan zal het tzt wel in de brievenbus landen. Dacht dat de pas + welkomstpakket alles bevatte, zou imho logischer zijn geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
2Dutch schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:24:
[...]

Ah, toch. Nou dan zal het tzt wel in de brievenbus landen. Dacht dat de pas + welkomstpakket alles bevatte, zou imho logischer zijn geweest :)
Het viel mij ook al op dat Openbank schijnbaar geen paperless office voert :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

bcome schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:01:
[...]

Het viel mij ook al op dat Openbank schijnbaar geen paperless office voert :X
Voor een 'volledige online bank' zagen ze wel erg veel bomen om ja ;) Goedbedoeld, maar niet echt meer van deze tijd. Kan ook gerust in 10x zo weinig papier worden uitgelegd zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Naja, die tokencode via een ander kanaal is gewoon veiligheid. Ik heb t liever zo dan alles in 1 pakket wat onderschept kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
Inmiddels heb ik alle incasso’s over, behalve Oasen. Ik heb geen reactie van ze gekregen, daarom gisteren teruggebeld. Antwoord is dat ze “er voor gekozen hebben alleen Nederlandse IBANs te ondersteunen”. Bedroevende houding naar mijn mening. Ik ga dus bij de DNB via het meldpunt melding maken van IBAN discriminatie. Ik heb de incasso van Oasen bij mijn ING wel direct laten intrekken.

• glatuin
balken07 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:49:
Inmiddels heb ik alle incasso’s over, behalve Oasen. Ik heb geen reactie van ze gekregen, daarom gisteren teruggebeld. Antwoord is dat ze “er voor gekozen hebben alleen Nederlandse IBANs te ondersteunen”. Bedroevende houding naar mijn mening. Ik ga dus bij de DNB via het meldpunt melding maken van IBAN discriminatie. Ik heb de incasso van ING wel direct laten intrekken.
Dat is natuurlijk de enige manier om er mee omgaan, incasso intrekken, zij ondersteunen alleen NL IBAN, prima dan maak je het voortaan over, kun je gemakkelijk automatisch instellen. Nadeel is dat sommige partijen een korting verlenen bij incasso en die ben je dan kwijt. Wellicht dat je toch nog de incasso korting kan krijgen omdat hun systeem zo belabberd is dat ze het niet kunnen innen.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-06 12:41
Hoe is jullie ervaring met openbank als 'spaarrekening'? Ik zoek eigenlijk een potje (rekening) waar de drempel hoger is om even snel wat over te boeken (spaargeld terugboeken naar betaal), maar waar het geld wel veilig staat voor meerdere jaren. Het gaat niet om belachelijke bedragen, maar meer een potje om te sparen voor een auto van een paar k.

Heb een main rekening bij de ABN amro, maar wil niet nog een rekening bij die bank omdat ik te snel geld terugboek binnen de rekeningen en de extra kosten die het met zich meebrengt :)

[ Voor 3% gewijzigd door spokje op 16-09-2020 11:00 ]

• balken07
glatuin schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:52:
[...]

Dat is natuurlijk de enige manier om er mee omgaan, incasso intrekken, zij ondersteunen alleen NL IBAN, prima dan maak je het voortaan over, kun je gemakkelijk automatisch instellen. Nadeel is dat sommige partijen een korting verlenen bij incasso en die ben je dan kwijt. Wellicht dat je toch nog de incasso korting kan krijgen omdat hun systeem zo belabberd is dat ze het niet kunnen innen.
Klopt. Ik heb afgesproken op kwartaalbasis te gaan betalen (handmatig dus). Maandelijks vind ik teveel gedoe. Als ik met één betalingskenmerk bij omschrijving kan betalen, maakt de periode waarover ik betaal mij alsnog niets uit uiteraard. Incasso in laten trekken heb ik meer uit voorzorg gedaan. Geen gedonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balken07
spokje schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:59:
Hoe is jullie ervaring met openbank als 'spaarrekening'? Ik zoek eigenlijk een potje (rekening) waar de drempel hoger is om even snel wat over te boeken (spaargeld terugboeken naar betaal), maar waar het geld wel veilig staat voor meerdere jaren. Het gaat niet om belachelijke bedragen, maar meer een potje om te sparen voor een auto van een paar k.

Heb een main rekening bij de ABN amro, maar wil niet nog een rekening bij die bank omdat ik te snel geld terugboek binnen de rekeningen en de extra kosten die het met zich meebrengt :)
Ik ben tevreden over de spaarrekening. De rente is met 0,20% erg goed (voor de tijd waarin we leven) en ik heb extra vertrouwen in Openbank omdat het moederbedrijf de grote bank Santander is. Openbank heeft overigens gewoon zijn eigen Europese bankvergunning. Ik zou zeggen: doen!

• balken07
Misschien is dit hier al eens aan bod gekomen, maar heeft iemand een idee of er een tijdspad is voor instant payments bij Openbank?

• ivanwmc
balken07 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:49:
Inmiddels heb ik alle incasso’s over, behalve Oasen. Ik heb geen reactie van ze gekregen, daarom gisteren teruggebeld. Antwoord is dat ze “er voor gekozen hebben alleen Nederlandse IBANs te ondersteunen”. Bedroevende houding naar mijn mening. Ik ga dus bij de DNB via het meldpunt melding maken van IBAN discriminatie. Ik heb de incasso van Oasen bij mijn ING wel direct laten intrekken.
Het is echt ongelofelijk, dat er nog steeds bedrijven zijn die niet-NL IBAN's weigeren. Ik gebruik bijna geen automatische incasso's. Die van Ditzo zorgverzekering werd zonder enige problemen overgezet naar mijn Openbank ES IBAN. Op de website van FBTO werd vermeld, dat ik moest bellen om mijn automatische incasso's om te zetten naar een niet-NL IBAN. Ik heb echter via Whatsapp contact opgenomen.

Zogenaamd kan het niet, omdat het systeem nog niet aangepast is. Ik heb een link gestuurd naar de DNB site over IBAN-discriminatie en daaruit geciteerd. Na wat discussie kreeg ik de info waar ik een klacht kan indienen. Ik heb ze erop gewezen, dat ik zowel bij hen een klacht zal indienen als bij DNB melding maken. Verder heb ik geciteerd, dat DNB sinds 20 januari 2020 sancties kan opleggen, waaronder boetes en dwangsommen.

Opeens kon mijn doorlopende reis- en aansprakelijkheidsverzekering omgezet worden naar een nieuw systeem, waarmee automatische incasso's van niet-NL IBAN's wel mogelijk is. Bovendien bleek de premie voor beide verzekeringen dan ook lager uit te pakken.

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@balken07 ik ook al mijn spaargeld nu bij Openbank. Overboeken in het weekend ging wel traag, terug naar ING op zondag geboekt, kwam dinsdag pas binnen. Maarja, ik houd op ING vanaf nu maar ook een goede buffer aan. Zat even zonder geld, dus toen maar snel naar m'n Openbank betaalrekening overgemaakt en daarmee betaald bij Appie.

Verder hoop ik ook echt op Instant Payments, zou toch geweldig zijn om geen verwerkingstijd met in ieder geval ABN Amro meer te hebben (waar ik ook zit).

Overigens tip voor nieuwe gebruikers: maak je spaarrekening aan op de 1e van de maand, zodat je de rente ook op de 1e van alle volgende maanden krijgt bijgeschreven. Voor iemand die al z'n rekeningen graag op/rond de 1e betaalt, is dit een uitkomst!

• Fidesnl
Bij EnergieDirect.nl accepteerden ze alleen IBAN van Nederland, Duitsland, België en nog een land.
Een linkje gestuurd van de DNB met betrekking tot de IBAN-discriminatie en de notitie erbij dat ze dwangsommen kunnen opleggen en plots “ondersteunen ze sinds kort alle Europese IBANs”. Twee dagen later is het ook correct gewijzigd.

• balken07
JDFS schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:38:
@balken07 ik ook al mijn spaargeld nu bij Openbank. Overboeken in het weekend ging wel traag, terug naar ING op zondag geboekt, kwam dinsdag pas binnen. Maarja, ik houd op ING vanaf nu maar ook een goede buffer aan. Zat even zonder geld, dus toen maar snel naar m'n Openbank betaalrekening overgemaakt en daarmee betaald bij Appie.

Verder hoop ik ook echt op Instant Payments, zou toch geweldig zijn om geen verwerkingstijd met in ieder geval ABN Amro meer te hebben (waar ik ook zit).

Overigens tip voor nieuwe gebruikers: maak je spaarrekening aan op de 1e van de maand, zodat je de rente ook op de 1e van alle volgende maanden krijgt bijgeschreven. Voor iemand die al z'n rekeningen graag op/rond de 1e betaalt, is dit een uitkomst!
Ah, ja dat is wel vervelend. Voor mij is dit geen probleem, aangezien ik Openbank als mijn primaire betaalrekening gebruik nu. Tussen OB spaar en betaalrekening is het oversluizen instant :) AANVULLING: het lijkt er op (ik heb dit niet geprobeerd) dat je vanuit de OB spaarrekening direct naar je ING kan boeken. Heb jij dat op deze wijze gedaan? Het zou misschien de reden kunnen zijn waarom het zo lang heeft geduurd bij jou. Ik boek het altijd eerst intern naar de betaalrekening om het vervolgens naar een externe rekening te boeken.

Overigens heb ik om Tikkie en IDEAL te kunnen blijven gebruiken afgelopen weekend een Knab rekening geopend (gelijk omgezet naar basis). Ook heb ik hiermee een Nederlandse tegenrekening aangezien veel online spaarrekening aanbieders een Nederlandse tegenrekening eisen. Maargoed dit is off topic :P

[ Voor 23% gewijzigd door balken07 op 16-09-2020 12:06 ]

• Fidesnl
Ik ben ook langzaam alles aan het overzetten van ING naar OpenBank. Zat wel een beetje te dubben met de kredietkaart, maar zag dat de ANWB er ook een heeft en zelfs €2 goedkoper dan ING. Dus mogelijk dat ik daar naar ga overstappen. Iemand daar ervaring mee (of is dit off-topic)?

• balken07
Fidesnl schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:57:
Ik ben ook langzaam alles aan het overzetten van ING naar OpenBank. Zat wel een beetje te dubben met de kredietkaart, maar zag dat de ANWB er ook een heeft en zelfs €2 goedkoper dan ING. Dus mogelijk dat ik daar naar ga overstappen. Iemand daar ervaring mee (of is dit off-topic)?
Ik zat ook te dubben welke ‘echte’ creditcard ik er evt naast zou nemen. Wat ik mij nu echter bedenk, is of ICS etc een buitenlandse IBAN accepteert als gekoppelde rekening. Ik heb heb antwoord daarop nog niet kunnen vinden. Ik denk dat dit inderdaad off topic is ja :)

• balken07
ivanwmc schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:36:
[...]

Het is echt ongelofelijk, dat er nog steeds bedrijven zijn die niet-NL IBAN's weigeren. Ik gebruik bijna geen automatische incasso's. Die van Ditzo zorgverzekering werd zonder enige problemen overgezet naar mijn Openbank ES IBAN. Op de website van FBTO werd vermeld, dat ik moest bellen om mijn automatische incasso's om te zetten naar een niet-NL IBAN. Ik heb echter via Whatsapp contact opgenomen.

Zogenaamd kan het niet, omdat het systeem nog niet aangepast is. Ik heb een link gestuurd naar de DNB site over IBAN-discriminatie en daaruit geciteerd. Na wat discussie kreeg ik de info waar ik een klacht kan indienen. Ik heb ze erop gewezen, dat ik zowel bij hen een klacht zal indienen als bij DNB melding maken. Verder heb ik geciteerd, dat DNB sinds 20 januari 2020 sancties kan opleggen, waaronder boetes en dwangsommen.

Opeens kon mijn doorlopende reis- en aansprakelijkheidsverzekering omgezet worden naar een nieuw systeem, waarmee automatische incasso's van niet-NL IBAN's wel mogelijk is. Bovendien bleek de premie voor beide verzekeringen dan ook lager uit te pakken.
Ja het is triest dat organisaties zo laks zijn. Ik had in mijn e-mail aangegeven dat deze opstelling in strijd is met de wet, en ook de link van de DNB bijgevoegd. Verder niet geciteerd. Misschien had ik dat beter wel kunnen doen.

Ik moet wel zeggen dat het mij is meegevallen dat uiteindelijk één organisatie onvermurwbaar blijkt. Ik had vooraf een beetje de vrees dat ik met meerdere partijen zou gaan moeten worstelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
Endelijk in de gelegenheid geweest om bij de AH Google Pay met Openbank Maestro te testen. En het werkt! Ik heb diverse Google accounts, de Britse had ik aanvankelijk Openbank aan toegevoegd en vervolgens aan een NL account. Deze laatste blijkt het helemaal te doen. Erg fijn! Ik heb een Garmin watch met Garmin Pay waar Openbank al op werkte, echter heb af en toe ook een mechanish horloge om en dan heb ik nu dus een werkende Google pay optie. Openbank is de enige Maestro kaart die ik werkend heb gekregen in Google Pay. ABN/N26 werkt niet.

• balken07
@glatuin dat is wel nice! Ik gebruik zelf iPhone, maar ik begrijp niet waarom Google Pay nog niet officieel beschikbaar is. Werkt vast een stuk vlotter dan zo’n bank app oplossing.

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:05
Die fysieke debit MasterCard die een aantal mensen op dit forum hebben, kan die ook worden gebruikt voor het huren van een auto?

Mazda MX-30

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-06 12:56

Flappiewappie

Hier nog meer

nathalia schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:05:
Die fysieke debit MasterCard die een aantal mensen op dit forum hebben, kan die ook worden gebruikt voor het huren van een auto?
Dat ligt niet aan de pas maar aan het verhuurbedrijf, verder geen ervaring in de praktijk maar volgende lijst kwam ik tegen;

Which car rental companies accept debit cards for payment?
Dollar | Debit Card Payments. ...
Enterprise | Debit Card Payments. ...
Budget | Debit Card Payments. ...
Hertz | Debit Card Payments. ...
Avis | Debit Card Payments. ...
Alamo | Debit Card Payments. ...
National | Debit Card Payments.

Hier staat wat

• glatuin
balken07 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:51:
@glatuin dat is wel nice! Ik gebruik zelf iPhone, maar ik begrijp niet waarom Google Pay nog niet officieel beschikbaar is. Werkt vast een stuk vlotter dan zo’n bank app oplossing.
De OpenBank App heeft ook NFC, dat is de volgende test. Ik begreep eerder in dit forum dat het dan als een soort mastercard werd gezien? We zullen het zien.

• U123456
Flappiewappie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:08:
[...]

Dat ligt niet aan de pas maar aan het verhuurbedrijf, verder geen ervaring in de praktijk maar volgende lijst kwam ik tegen;

Which car rental companies accept debit cards for payment?
Voor Payment, maar niet altijd voor Reservation .....

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:05
Openbank zegt zelf dat autohuur mogelijk is met de R42 Mastercard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ckb9qXxemX8P-PBIaPKgT-6K9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pM3z9IGABbae8qiZOHnz3owS.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaar eigenlijk mijn vraag.

Kortom, afwachten op de R42 Mastercard óf toch maar een Bunq Travel Card voor eenmalig € 9,99 waarmee het sowieso mogelijk is om een auto te huren (met deposit).

Mazda MX-30

• JeroenE
  • Niet online
nathalia schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:15:
Kortom, afwachten op de R42 Mastercard óf toch maar een Bunq Travel Card voor eenmalig € 9,99 waarmee het sowieso mogelijk is om een auto te huren (met deposit).
Wat ik er van lees is dat het nogal afhankelijk is van de autoverhuurder danwel de medewerker achter de balie. Er schijnen plekken te zijn waarbij de bunq Travel Card niet word geaccepteerd enkel omdat die geen "doordruk" cijfers heeft. De R42 Mastercard van Openbank heeft die wel.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik heb altijd een 'echte' credit card gebruikt bij huren op vakantie. Zelfs dat is heel veel jaren geleden. In Nederland gebruik ik gewoon een Maestro kaart.

• glatuin

[Afbeelding]

In dat geval is een echte credit card wellicht betere keus, je hebt ze al voor 15 per jaar en dan heb je geen gedoe met autohuur. De 'gratis' banken hebben zogenaamde mooie premium oplossingen maar de echte credit cards bieden vaak net zo veel of zelfs meer dan de premium versies. En zijn stuk goedkoper 15/jaar ipv 10/maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balken07

[Afbeelding]

Mijn advies is om voor dit soort zaken gewoon een creditcard met ‘credit’ te nemen. Ik vind het namelijk hoogst irritant zaken als borg bij het huren van een auto of bij het inchecken in een hotel te moeten voorschieten. Het kan erg lang duren voor ze dit weer hebben teruggestort. Op een echte creditcard reserveren ze alleen dit bedrag. Dat heeft mijn voorkeur.

Als je toch voor een non credit creditcard wilt gaan voor autohuur, dan zou ik inderdaad een Bunq travel card erbij nemen. Het BIN nummer zegt de verkopende partij immers dat het om een creditcard gaat (terwijl het echt als een debet kaart werkt). Dan vang je vliegen qua acceptatie meestal al af. Ik denk overigens dat je met een debet MasterCard (zoals die van OB en N26) bij de grote verhuurbedrijven wel goed zit. Maar zoals anderen hier op het forum al hebben aangegeven, kan dit soms neerkomen op een kwestie van wie je voor je hebt staan aan de balie. Vakantie is voor mij zorgeloos op reis willen zijn, dus daarom vermijd ik dit liever en gebruik een echte creditcard :)

[ Voor 5% gewijzigd door balken07 op 17-09-2020 08:32 ]

• balken07
Ik begrijp trouwens niet waarom Openbank zo treuzelt met het beschikbaar stellen van een MasterCard. Ik ben benieuwd welke overweging daar achter zit. Het kan in ieder geval geen hogere wiskunde zijn. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:52
Fidesnl schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:57:
Ik ben nu een tevreden ING MasterCard gebruiker en heb in het verleden de ANWB creditcard gehad uitgegeven door ICS. Ik kan je een ding vertellen als je de ING MasterCard gewend bent dan is een ICS creditcard kwa service een echte achteruitgang. Hun online overzicht is onduidelijk, wordt niet altijd real time bijgewerkt en ze zijn slecht benaderbaar. Wat mij betreft is dit die ING MasterCard die 2 euro extra meer dan waard geweest om over te stappen. Dit is voor mij zelfs de reden waarom ik ING momenteel blijf gebruiken naast mijn Openbank rekening.

• Nuevocasa
49euro schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:45:
[...]

Ik ben nu een tevreden ING MasterCard gebruiker en heb in het verleden de ANWB creditcard gehad uitgegeven door ICS. Ik kan je een ding vertellen als je de ING MasterCard gewend bent dan is een ICS creditcard kwa service een echte achteruitgang. Hun online overzicht is onduidelijk, wordt niet altijd real time bijgewerkt en ze zijn slecht benaderbaar. Wat mij betreft is dit die ING MasterCard die 2 euro extra meer dan waard geweest om over te stappen. Dit is voor mij zelfs de reden waarom ik ING momenteel blijf gebruiken naast mijn Openbank rekening.
ICS niet altijd realtime? Heb dat nog nooit meegemaakt.
Zit zelf ook nog bij KNAB en hou dit ook nog aan ivm iDeal/ betaalverzoeken en de "gratis" Creditcard (van ICS) Verder bevalt Openbank mij erg goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@49euro ik snap even niet wat je met realtime bedoelt? Ik heb 5 jaar lang een ING MasterCard gehad en sinds kort overgestapt naar ICS via ABN Amro. Bij mij is het altijd realtime en een valutaresultaat wikkelt zich heel snel af. Sterker nog, ik vind het fijner om mijn CC af te lossen via iDEAL dan via het "Extra aflossen" bij ING. Als ik via iDEAL betaal, staat het geld er direct op en is mijn saldo precies zoals ik het hebben wil (meestal 0 uitstaand). Bij ING gaat hier soms 2 dagen overheen voordat het saldo is bijgewerkt... Heb hier wel eens bij het einde van de maand leuk een dubbele aflossing gezien omdat ING niet op tijd mijn saldo had bijgewerkt.

Dus in die zin is ICS juist realtime en ING niet ;)

Dus ik snap even niet wat jouw ervaring wat dit betreft is, let me know.

• Datisraar
Ja, begrijp ik ook niet. Ik heb een Visa creditcard (met krediet) bij ICS en worden betalingen real time direct verwerkt. Ben zeer tevreden met ICS. Ik ben benieuwd wat er bedoeld wordt door @49euro
Overigens gebruik ik voor hotels en auto huur altijd een creditcard met krediet (tenzij je daar niet voor in aanmerking komt en je een debit MasterCard of debit Visa moet gebruiken, dan is het niet anders).

Overigens bevalt OB prima, en heb ik geluk gehad een debit MasterCard eerder dit jaar te kunnen bestellen. Dat mogen ze inderdaad nu wel voor iedereen open gaan stellen.

[ Voor 61% gewijzigd door Datisraar op 17-09-2020 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Datisraar schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:13:
Overigens bevalt OB prima, en heb ik geluk gehad een debit MasterCard eerder dit jaar te kunnen bestellen. Dat mogen ze inderdaad nu wel voor iedereen open gaan stellen.
Lucky you indeed! Mij lukte het meermaals niet, zit 'opgescheept' met de Debit Maestro. Wel Curve gekoppeld aan mijn eCommerce Openbank, wat in principe het zelfde doet. Toch zou een apart pasje wel handig zijn voor het geval Curve het in het buitenland niet zou doen.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:52
Mijn IDEAL betalingen werden niet real time verwerkt in mijn overzicht. Reserveringen werden niet meegeteld in mijn totaal telling. Dit was bij mij zo, ongeveer 5 jaar geleden. Hoor verder om mij heen nog steeds regelmatig mensen met frustratie rondlopen over de online portal.

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:41
glatuin schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:17:
[...]

In dat geval is een echte credit card wellicht betere keus, je hebt ze al voor 15 per jaar en dan heb je geen gedoe met autohuur. De 'gratis' banken hebben zogenaamde mooie premium oplossingen maar de echte credit cards bieden vaak net zo veel of zelfs meer dan de premium versies. En zijn stuk goedkoper 15/jaar ipv 10/maand.
Ben wel benieuwd bij wie de creditkaart voor 15 euro per jaar te verkrijgen is heb 20 euro gevonden tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Wingie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:02:
[...]

Ben wel benieuwd bij wie de creditkaart voor 15 euro per jaar te verkrijgen is heb 20 euro gevonden tot nu toe.
Euroclix MasterCard is 15 euro per jaar, anwb Visa card is 16 euro per jaar

• glatuin
Wingie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:02:
[...]

Wordt wel erg off topic zo. ANWB/Bijenkorf is goedkoopste (normale) met 16.50 per jaar.
xabre16v schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:09:
[...]

Euroclix MasterCard is 15 euro per jaar, anwb Visa card is 16 euro per jaar
Euroclix zal iets met je data doen volgens mij (weggeven aan derden), is niet helemaal hetzelfde als de andere kaarten, echter wel de goedkoopste "echte" CC.

[ Voor 18% gewijzigd door glatuin op 17-09-2020 12:13 ]

• glatuin
49euro schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:55:
Mijn IDEAL betalingen werden niet real time verwerkt in mijn overzicht. Reserveringen werden niet meegeteld in mijn totaal telling. Dit was bij mij zo, ongeveer 5 jaar geleden. Hoor verder om mij heen nog steeds regelmatig mensen met frustratie rondlopen over de online portal.
Openbank heb ik een overboeking meestal de volgende ochtend binnen. Niet ideaal, soms wil je snel over geld kunnen beschikken.
Stel dat je via overboeking een groter bedrag wilt betalen aan particulier (bijv. een auto oid/marktplaats), dan is het handig dat het direct beschikbaar is ipv dat je dag van te voren moet over maken. Alleen al vanwege de fraude gevoeligheid van zulke auto/marktplaats handel.

ICS heeft soms vertraging maar niet heel vaak. De Apps van ICS hebben best vaak rare errors met inloggen. Heb er nu tijdelijk twee, 1 via ABN (opgezegd wegens grote prijsverhoging) en 1 van ICS zelf (mastercard Gold).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
iets te snel gepost

[ Voor 89% gewijzigd door kwon op 21-09-2020 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:49
En verder bijenkorfcard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• balken07
Ik bedacht me vandaag dat ik nergens een incasso overzicht kon vinden in de OB app of de online omgeving. Een telefoontje leerde mij (ze moesten het ook even uitzoeken) dat dit nog ingebouwd moet worden voor NL'se rekeninghouders. Spaanse rekeninghouders kunnen dit zowel in de app als via de online omgeving gewoon inzien. Het gaat wel absoluut ingebouwd worden, zo verzekerde hij mij. In de tussentijd kunnen NL'se rekeninghouders de klantenservice bellen indien er een incasso machtiging ingetrokken moet worden. Handige informatie om te delen lijkt mij.

Daarnaast wilde de betreffende medewerker loslaten dat hij voor het eind van het jaar (voor wat het waard is) verwacht dat de Mastercard beschikbaar is. Er schijnt ook een wachtlijst voor te zijn "voor de eerste batch". Hij heeft mij op deze lijst geplaatst. Nog iets wat ik niet wist. FYI dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
balken07 schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:31:
Ik bedacht me vandaag dat ik nergens een incasso overzicht kon vinden in de OB app of de online omgeving. Een telefoontje leerde mij (ze moesten het ook even uitzoeken) dat dit nog ingebouwd moet worden voor NL'se rekeninghouders. Spaanse rekeninghouders kunnen dit zowel in de app als via de online omgeving gewoon inzien. Het gaat wel absoluut ingebouwd worden, zo verzekerde hij mij. In de tussentijd kunnen NL'se rekeninghouders de klantenservice bellen indien er een incasso machtiging ingetrokken moet worden. Handige informatie om te delen lijkt mij.

Daarnaast wilde de betreffende medewerker loslaten dat hij voor het eind van het jaar (voor wat het waard is) verwacht dat de Mastercard beschikbaar is. Er schijnt ook een wachtlijst voor te zijn "voor de eerste batch". Hij heeft mij op deze lijst geplaatst. Nog iets wat ik niet wist. FYI dus :)
Voor mij een reden om nog even bij de abn te blijven. Ik vind het erg prettig als er een overzicht is.

Ik zag overigens op de Spaanse site dat ze daar ook instant payments hebben dat is nieuw en kost 2 euro per transactie. Dat bedrag vragen in NL hoeven ze hier niet te proberen, de andere banken doen dit tenslotte gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
glatuin schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:44:
[...]

Voor mij een reden om nog even bij de abn te blijven. Ik vind het erg prettig als er een overzicht is.

Ik zag overigens op de Spaanse site dat ze daar ook instant payments hebben dat is nieuw en kost 2 euro per transactie. Dat bedrag vragen in NL hoeven ze hier niet te proberen, de andere banken doen dit tenslotte gratis.
Ik hoop inderdaad dat ze het snel implementeren voor Nederland. Omdat ik het via de telefoon alsnog kan intrekken, ben ik voor nu tevreden. Ik vind het eigenlijk wel iets wat bij de start al beschikbaar had moeten zijn. Ik heb echter geen idee wat er bij het opstarten van bank dienstverlening in een ander land komt kijken :)

M.b.t. Instant payments: eens. Een Nederlander gaat daar geen geld voor uittrekken. Gezien het bedrag lijkt het er zelfs op dat Openbank er een ‘on demand’ product van maakt, wat gezien de kosten echt incidenteel gebruik beoogt. Jammer. Kost een instant payment een bank meer geld? (Nadat de investeringen om de techniek werkend te krijgen zijn gedaan). Ik hoop dat Openbank ooit gewoon net als N26 en ABN dit Europees uitrolt zonder meerprijs. Mijn ING is helaas ook nog niet instant zodra het een buitenlandse IBAN betreft. ABN wel, dat doen ze goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwon
kwon schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:02:

Ze vroegen om de bonnetjes, maar die heb ik helaas niet bewaard. Het gaat om zo'n klein bedrag dat ik het er verder bij laat zitten. Maar ik sluit niet uit dat als een en ander aangetoond kan worden, de kosten worden vergoed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kwon
kwon schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:12:
[...]

Ze vroegen om de bonnetjes, maar die heb ik helaas niet bewaard. Het gaat om zo'n klein bedrag dat ik het er verder bij laat zitten. Maar ik sluit niet uit dat als een en ander aangetoond kan worden, de kosten worden vergoed.
Dit betrof een mail van vandaag 9.05 uur, die ik niet beantwoordde. Daarna volgde om 13.49 uur een mail met de volgende tekst:
Goedemiddag Voornaam,

De bonnetjes zijn niet meer nodig. Zojuist heb ik vernomen dat de commissie voor de opnamen teruggestort zullen gaan worden op je rekening. De aanvraag daarvoor is ingediend.

Mocht je verder nog vragen hebben, dan kan je mailen naar info@openbank.com of bellen naar +31 (0) 70 7007 516.

Wij staan 365 dagen per jaar van 08.00 tot 22.00 uur voor je klaar.

Nog een fijne dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:09
Recent ook een Welkom Spaarrekening geopend. Nou ben ik gewend van andere banken met maandelijkse uitbetaling dat de rente op de 1e van de nieuwe maand op de rekening staat. Bij OpenBank nog niet voor mij. Andere hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• U123456
coop schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:35:
Recent ook een Welkom Spaarrekening geopend. Nou ben ik gewend van andere banken met maandelijkse uitbetaling dat de rente op de 1e van de nieuwe maand op de rekening staat. Bij OpenBank nog niet voor mij. Andere hier ervaring mee?
Zie hier:
de rente wordt uitgekeerd op de dag dat je de rekening geopend hebt. Dus bij mij: geopend op 23 juli, rente werd bijgeschreven met rentedatum 23 augustus.
Anoniem: 567735 in "Openbank.NL"

[ Voor 17% gewijzigd door U123456 op 02-10-2020 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:09
Dank je! Ik had Rente Openbank gezocht, maar daar kwam dit bericht niet naar voren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• balken07
Vandaag van de DNB bericht ontvangen mbt IBAN discriminatie:

We willen u hierbij informeren dat wij van u voldoende informatie hebben ontvangen om uw klacht over IBAN-discriminatie te behandelen.

We zullen contact opgenomen met Oasen om hen in de gelegenheid te stellen op uw klacht te reageren. Dit kan enkele weken tot enkele maanden duren.

Mooie taalfout, maar ben benieuwd naar het verdere verloop 🤔 Mbt Openbank rekening zelf, kan ik gelukkig zeggen dat alle incasso’s correct zijn afgeschreven. Salaris ook netjes op beoogde datum bijgeschreven. Overstap is geslaagd dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
balken07 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:11:
Vandaag van de DNB bericht ontvangen mbt IBAN discriminatie:

We willen u hierbij informeren dat wij van u voldoende informatie hebben ontvangen om uw klacht over IBAN-discriminatie te behandelen.

We zullen contact opgenomen met Oasen om hen in de gelegenheid te stellen op uw klacht te reageren. Dit kan enkele weken tot enkele maanden duren.

Mooie taalfout, maar ben benieuwd naar het verdere verloop 🤔 Mbt Openbank rekening zelf, kan ik gelukkig zeggen dat alle incasso’s correct zijn afgeschreven. Salaris ook netjes op beoogde datum bijgeschreven. Overstap is geslaagd dus :)
Okay, goed om te horen. Is OB dan je enige bank, of gebruik je toch nog andere banken ernaast? Zo ja, welke? Ik vind de combi OB en een Nederlandse bank ernaast toch erg prettig. Maar misschien denk jij daar anders over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:44:
Ze hebben eea nagekeken en alles was in principe goed gegaan (ze hebben bijvoorbeeld nagekeken of ik niet had meegedaan aan de spaarrekening actie). Deze maand zou het geld gestort moeten worden maar de precieze datum wisten ze niet te vertellen.
Het storten in mei is niet gelukt. Ik heb er nog 6 keer achteraan moeten bellen, maar gisteren is dan eindelijk de 50 euro gestort. Persoonlijk vind ik het wel een beetje een slecht begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
Datisraar schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:03:
[...]

Okay, goed om te horen. Is OB dan je enige bank, of gebruik je toch nog andere banken ernaast? Zo ja, welke? Ik vind de combi OB en een Nederlandse bank ernaast toch erg prettig. Maar misschien denk jij daar anders over.
Ik heb een Knab Basis rekening voor IDEAL en het versturen van betaalverzoeken. (Ik heb ook tikkie aan deze rekening gekoppeld). Knab is ook mijn 2e spaarrekening. Het gros van mijn spaargeld staat bij Openbank. Daarnaast lopen een paar afschrijvingen (Spotify etc) via N26 omdat ik nog steeds geen Openbank Mastercard kan aanvragen :(

All in all ben ik fully covered op deze manier, en gratis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
JeroenE schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:12:
[...]
Het storten in mei is niet gelukt. Ik heb er nog 6 keer achteraan moeten bellen, maar gisteren is dan eindelijk de 50 euro gestort. Persoonlijk vind ik het wel een beetje een slecht begin.
Balen zeg. Ik heb 5 februari die €500 gestort en ik kreeg op 27 februari €50 bijgeschreven. Ook het überhaupt openen van de rekening ging bij mij vlekkeloos. Als ik de reacties in dit forum teruglees, is dat helaas niet voor iedereen zo gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
Ik vraag me af... als het aanvragen van een Mastercard eindelijk wordt opengesteld, geldt het travel card plan dan automatisch ook voor die kaart als je hem al op een bestaande Maestro-kaart hebt lopen?
Pagina: 1 ... 18 ... 89 Laatste