Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Hoezo niet? Dat iemand garant staat voor je verliezen wil niet zeggen dat dat dan maar allemaal giften zijn geweest.FreakNL schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:00:
[...]
Die 155 miljoen euro uit 2018 is natuurlijk niet echt een schuld.
Klopt*, maar hoe denkt Vitesse de salarissen te gaan betalen als ze op amateurniveau instromen (en niet failliet gaan)? Sinds juni hebben ze 2 nieuwe hoofdsponsoren en het lijkt mij sterk dat die geen clausule hebben met een voorwaarde dat ze wel minimaal kkd spelen. Verschilt nogal qua exposure namelijk. Verder zullen ook de tv gelden wegvallen en zijn ze ook nog steeds gebonden aan het huurcontract met de Gelredome. Al met al kan dat alleen als de sterkhouders bereid zijn om een aantal jaren miljoenen er in te pompen.Player1S schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:36:
[...]
De contracten zijn dus niet zomaar niks meer waard. Pas als de boel failliet verklaard word kunnen ze makkelijkercweg maar zelfs dan zijn ze niet direct vrij om te gaan.
Ook zie ik dat veel spelers pas sinds 2024 in dienst zijn (https://www.transfermarkt...499/saison_id/2025/plus/1); een beetje goede zaakwaarnemer heeft toen ook al clausules laten opnemen om bij verliezen proflicentie het contract ongeldig te laten verklaren.
* Voor de spelers is er nog wel een optie:
bron: https://www.nu.nl/voetbal...b-spelers-en-stadion.htmlSpelers die daar allemaal niet op willen wachten, kunnen een spoedprocedure beginnen bij de arbitragecommissie van de KNVB met het verzoek hun contract te ontbinden. Volgens De Weger is er een goede kans dat de arbitragecommissie dit zal accepteren, omdat "het verlies van de proflicentie een gegronde reden is". "Maar ook dit gebeurt niet de volgende dag."
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Ze verwachten nog steeds dat er 15.000+ man op wedstrijden bij de amateurs af komt als je dit zo leest.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Omroep Gelderland vindt amateurvoetbal zelfs een goudmijn voor Vitesse……Player1S schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:27:
De realiteit is nog steeds ver te zoeken bij Vitesse geloof ik: https://www.gld.nl/sport/...at-de-club-dit-te-wachten
Ze verwachten nog steeds dat er 15.000+ man op wedstrijden bij de amateurs af komt als je dit zo leest.
Als zelfs de pers niet eens meer kritisch kan zijn..
Arme supporters. Hen wordt nog steeds niet het echte verhaal verteld.
Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME
Ik denk eerder dat de journalisten niet eerlijk durven te zijn, omdat er snel een lynchmeute van randdebielensupporters voor hun huis staat.weststar schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:41:
Omroep Gelderland vindt amateurvoetbal zelfs een goudmijn voor Vitesse……
Als zelfs de pers niet eens meer kritisch kan zijn..
Arme supporters. Hen wordt nog steeds niet het echte verhaal verteld.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Als er echt zoveel mee gaan zitten weinig amateurclubs daar op te wachten. Even honderden uit-supporters eventjes ontvangen.
En ze denken ook nog steeds dat ze wel eventjes in de 2e of 3e divisie ingedeeld worden.
Volgens mij is de enige realistische optie om dit seizoen al te spelen om te gaan fuseren met die club die nu in de 4e divisie speelt.
FTFYPlayer1S schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:18:
[...]
Volgens mij is de enige realistische optie om dit seizoen al te spelen om te gaan fuseren met die club die nu in de 4e divisie speelt. een faillissement aanvragen en helemaal opnieuw beginnen, op zijn vroegst in 26/27.

Nou ik denk dat dit wel haalbaar is, echter zal het na een half jaar ook wel doodbloeden.Player1S schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:27:
De realiteit is nog steeds ver te zoeken bij Vitesse geloof ik: https://www.gld.nl/sport/...at-de-club-dit-te-wachten
De leegloop gaat beginnen.
Hoe willen ze nu in vredesnaam volgende week in het amateurvoetbal instromen. Zelfs de jeugd kwam vandaag niet opdagen (slechts 7 jongens stonden op het veld).
Op de diverse fora en X zie ik de trouwe supporters ook de moed in de schoenen zinken. Het lijkt wel of hen nog steeds een worst wordt voorgehouden door de huidige directie (oh, nee. Die hebben ze sinds gisteren niet meer).
Zouden er met een faillissement nog veel meer lijken uit de kast komen? Dat ze dit voor nu nog steeds een rookgordijn ophangen?
Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME
Kortom, wat nu plaatsvindt is in mijn ogen vooral het niet weggooien van je oude versleten schoenen, voordat je nieuwe hebt.
Dan begin je ook onderaan in de voetbalpyramide en dan duurt het jaren voordat je terugbent, als dat al gebeurd. Ik denk dat ze dit momentum (wat er nu nog is) willen gebruiken om zsm terug te komen. Veel zal afhangen met wat er met de KNVB geregeld kan worden.The_Admin schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:51:
Ik snap ook niet dat die investeerders deze boel nog overeind willen houden. De kosten zijn enorm, de baten zijn er niet/amper en is vooral een hoop emotie en maar 'hopen' dat sponsoren en fans blijven komen als je in de Tweede Divisie speelt. Daarnaast inderdaad een hoop onrealitsche verwachtingen, en de put is vrijwel bodemloos, je weet inderdaad nooit hoeveel lijken/facturen/kosten/vage contracten er nog uit een kast komen, dus dit gaat je potentieel miljoenen kosten, and then some. Dan kan je beter de boel failliet laten gaan en onder een licht gewijzigde naam opnieuw starten, dan ben je in ieder geval van de verplichtingen af en begin je met een schone lei. Dan kan je die miljoenen gebruiken voor een locatie en (jeugd)spelers en weer organisch groeien richting profvoetbal.
Dat kan ik begrijpen, maar aan de andere kant zijn de twee niet echt te verenigen toch? De KNVB zal ook niet toestaan dat het huidige Vitesse nu in de Tweede Divisie instroomt, failliet gaat, en een nieuwe organisatie geruisloos de plek van het oude Vitesse inneemt. Dus in die zin denk ik dat het wel redelijk zwart/wit is; je gaat verder met het huidige Vitesse en moet de rekeningen die links en rechts nog tevoorschijn komen oppakken, met het risico dat de boel over een x-periode alsnog klapt omdat de Sterkhouders de hand op een gegeven moment op de knip houden, óf je laat dit nu klappen en begint met een nieuwe organisatie en stroomt dan in waar de KNVB het zinvol acht. De voetbalpiramide mist sowieso het topje, dus je bent altijd overgeleverd aan de grillen van de KNVB voor wat betreft hoe en wanneer je weer betaald voetbal kan spelen.bazzemans schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:59:
Als je het mij vraagt is het niet zo dat de sterkhouders per se de boel overeind willen houden. Dat zou dom zijn. Hun doel is nu een zo goed mogelijke uitgangspositie creëren voor een doorstart, waaronder een zo hoog mogelijk niveau met uitzicht op betaald voetbal binnen een afzienbare tijd. Als het zicht op betaald voetbal namelijk te ver aan de horizon ligt, wordt het steeds moeilijker om die herstart te maken en de weg naar betaald voetbal weer in te zetten. Hoe verder weg, hoe meer mensen afhaken.
Kortom, wat nu plaatsvindt is in mijn ogen vooral het niet weggooien van je oude versleten schoenen, voordat je nieuwe hebt.
Geruisloos niet, maar je kan alles proberen in overleg. Het blijkt ook niet zo zwat-wit te zijn, want de KNVB heeft wel na het wegvallen van RBC de regels verruimt om mogelijkheden te creëren voor BVO's die om niet sportieve redenen wegvallen uit het betaald voetbal, om hoger in de voetbalpiramide weer in te stromen. Voorwaarde daarbij is, hoogstwaarschijnlijk, dat het dan wel dezelfde entiteit is. Er is dus ruimte voor overleg/onderhandeling richting de KNVB, die weleens weg kan zijn of aanzienlijk kleiner als je als entiteit niet meer bestaat.The_Admin schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:04:
[...]
Dat kan ik begrijpen, maar aan de andere kant zijn de twee niet echt te verenigen toch? De KNVB zal ook niet toestaan dat het huidige Vitesse nu in de Tweede Divisie instroomt, failliet gaat, en een nieuwe organisatie geruisloos de plek van het oude Vitesse inneemt. Dus in die zin denk ik dat het wel redelijk zwart/wit is; je gaat verder met het huidige Vitesse en moet de rekeningen die links en rechts nog tevoorschijn komen oppakken, met het risico dat de boel over een x-periode alsnog klapt omdat de Sterkhouders de hand op een gegeven moment op de knip houden, óf je laat dit nu klappen en begint met een nieuwe organisatie en stroomt dan in waar de KNVB het zinvol acht. De voetbalpiramide mist sowieso het topje, dus je bent altijd overgeleverd aan de grillen van de KNVB voor wat betreft hoe en wanneer je weer betaald voetbal kan spelen.
Wat betreft rekeningen die je moet betalen en overeenkomsten die je moet nakomen, is het alleen zwart-wit als de andere partij(en) Vitesse eraan houden. We zitten nu in de fase waarin Vitesse probeert daar nieuwe afspraken over te maken. Als voorbeeld het pleidooi van Theo Janssen richting de stadioneigenaar om af te zien van de huur en die niet op te eisen (want dat zou het faillissement betekenen). Direct een afwijzende reactie van de stadioneigenaar. Is het daarmee klaar of is dat de start van een onderhandeling? Bij een faillissement staat de stadioneigenaar hoogst waarschijnlijk ook met niks namelijk. Zeker als het klopt dat de sterkhouders de trainingslocatie op Papendal als onderpand hebben en daar dus een claim op hebben bij een faillissement.
Het is dus per definitie niet zwart-wit. Hoe zich dit gaat voltrekken, is de vraag. Het is inderdaad een risicovol spel, maar ik kan de keuze wel volgen. Of dat uiteindelijk de juiste gaat blijken, kan je alleen in retroperspectief beoordelen. Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.
Ook Schaay is kennelijk de kartrekker en woordvoerder, maar heeft (samen met anderen) maar 24,9% van de club in handen. De transparantie is nog altijd ver te zoeken.
Het artikel van omroep Gelderland is natuurlijk totaal onrealistisch:
Het wordt tijd dat Vitesse (en omroep Gelderland) de waarheid onder ogen gaat zien en voor een realistische aanpak kiest. Voor zichzelf, de medewerkers, de (jeugd)spelers en de supporters.[...]
inkomsten uit kaartverkoop en sponsoring en wellicht kan de club ook televisiegelden binnenhalen.
[...]
wellicht zouden de clubs door de KNVB en/of Vitesse financieel gecompenseerd kunnen worden voor de extra kosten
[...].
Dus qua recette zal het een goudmijn zijn. En een uitwedstrijd in GelreDome, als daar nog kan worden gespeeld, is voor spelers en supporters uit de tweede divisie ook zeer interessant.
Zijn antwoord lijkt me vrij duidelijk:bazzemans schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:19:
[...]
Als voorbeeld het pleidooi van Theo Janssen richting de stadioneigenaar om af te zien van de huur en die niet op te eisen (want dat zou het faillissement betekenen). Direct een afwijzende reactie van de stadioneigenaar. Is het daarmee klaar of is dat de start van een onderhandeling? Bij een faillissement staat de stadioneigenaar hoogst waarschijnlijk ook met niks namelijk.
De eigenaar van het @GelreDome Michael van der Kuit heeft met verbazing kennis genomen van de uitlatingen van @MijnVitesse icoon #theojanssen Hij zegt: Ik zou volgens hem een geel zwart hart hebben. Geen idee hoe hij dat heeft bedacht. Vitesse heeft mij vanaf 2018 structureel genegeerde en buiten de deur gehouden. Sterkhouders presenteren zich als mannen met hele diepe zakken en wat doen ze, Theo Janssen een huilverhaal laten vertellen in plaats van hun geel zwarte portemonnee te trekken’. @#vitesse #voetbal @vandaaginside
[ Voor 34% gewijzigd door Ruzor op 14-08-2025 17:32 ]
Iedereen heeft zitten slapen, supporters, de club iconen. Dat iedereen nu gaat roepen om mensen met een geel zwart hart die iets moeten gaan doen is rijkelijk laat.
Dan had je op de barricades gemoeten met een ander uitgangspunt, namelijk echt saneren en durven om de boel te redden, en niet blijven hopen en iedere scheet gebakken lucht vieren als de redding.
De Kuit laat het nu vooral op de daden van de Sterkhouders aankomen, die immers met zoveel woorden hebben gezegd Vitesse niet te laten vallen. Ook daar straalt alle ambitie ervanaf de club zo snel mogelijk weer in het betaald voetbal te krijgen, met liefst dit seizoen nog instromen in de tweede divisie. Ik snap dat De Kuit dan boter bij de vis verlangt.bazzemans schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:19:
Als voorbeeld het pleidooi van Theo Janssen richting de stadioneigenaar om af te zien van de huur en die niet op te eisen (want dat zou het faillissement betekenen). Direct een afwijzende reactie van de stadioneigenaar. Is het daarmee klaar of is dat de start van een onderhandeling?
Daarnaast is dit een type dat er volgens mij niet alleen maar zakelijk in zit, zoals hij zelf wel beweert, maar ook nogal rancuneus handelt. Jarenlang naar eigen zeggen door Vitesse buiten de deur gehouden - dan mogen ze ook kapotvallen als ze nu niet het volle pond betalen.
Een faillissement zal hem waarschijnlijk ook weinig opleveren, maar De Kuit is in eerste instantie natuurlijk een vastgoedman. Dan zijn er meerdere opties om iets te doen met het GelreDome, waarbij ook herontwikkeling op termijn een mogelijkheid is om er meer inkomsten uit te halen.
Voor Vitesse zijn de opties qua speellocatie wat beperkter - en eigenlijk zijn er helemaal geen alternatieven op de korte termijn als men inderdaad weer snel in het profvoetbal wil instromen. De Kuit weet dat ook, en wacht nu dus gewoon tot de Sterkhouders de portemonnee trekken.
Veel van wat hier nu voorbij komt is speculatie. Zoals dat Parry nog een vinger in de pap heeft, getuige ook het rondlopen van Braasch nog (die overigens door supporters niet gevonden werd bij het gesprek met de VVCS).Ruzor schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:27:
Eerlijk gezegd denk dat er nog wel meer speelt en dat ze daarom koste wat kost een doorstart willen maken. Ik heb het idee dat Parry nog steeds invloed heeft binnen de club. Daarom loopt die Braasch er nog rond, ondanks dat hij officieel opgestapt zou zijn.
Ook Schaay is kennelijk de kartrekker en woordvoerder, maar heeft (samen met anderen) maar 24,9% van de club in handen. De transparantie is nog altijd ver te zoeken.
Het artikel van omroep Gelderland is natuurlijk totaal onrealistisch:
[...]
Het wordt tijd dat Vitesse (en omroep Gelderland) de waarheid onder ogen gaan zien en voor een realistische aanpak kiezen. Voor zichzelf, de medewerkers, de (jeugd)spelers en de supporters.
[...]
Zijn antwoord lijkt me vrij duidelijk:
[...]
Dat Van de Kuit direct met een duidelijk antwoord kwam, gaf ik ook aan. Of dat ook betekent dat er daarna niet meer verder gesproken/onderhandeld wordt, is slechts speculatie.
Dat talent hebben ze nodig bij de amateurs of levert straks nog inkomsten op.
Als de boel failliet gaat kunnen die jongens allemaal de deur uit lopen.
Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Er zijn regels om ze hoger in te laten stromen blijkbaar maar hoe realistisch is dat voor komend seizoen al?
Ik denk nog steeds dat ze het beste gewoon de plek van dat MAVS in kunnen nemen als ze oprecht doorstart willen maken. Tenminste lijkt mij de meest haalbare oplossing.
Als MASV dat überhaupt wil. Waarom zouden die nu ineens Vitesse 2.0 willen worden? Iedereen die daar al jaren zit wordt er dan binnen de kortste keren uitgedonderd, bestuur, selectiespelers, etc.Player1S schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:26:
Volgens mij wil Vitesse ook koste wat het kost de academy in stand houden. Of tenminste zo goed als mogelijk.
Dat talent hebben ze nodig bij de amateurs of levert straks nog inkomsten op.
Als de boel failliet gaat kunnen die jongens allemaal de deur uit lopen.
Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Er zijn regels om ze hoger in te laten stromen blijkbaar maar hoe realistisch is dat voor komend seizoen al?
Ik denk nog steeds dat ze het beste gewoon de plek van dat MAVS in kunnen nemen als ze oprecht doorstart willen maken. Tenminste lijkt mij de meest haalbare oplossing.
[ Voor 0% gewijzigd door toolkist op 14-08-2025 15:39 . Reden: typo ]
Tja ik weet het niet de voorzitter van MASV is ook niet van onbesproken gedragAlargule2 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:37:
MASV. En ik zie niet in hoe die zitten te wachten om te fuseren met een stuurloze club waarvan niemand lijkt te weten wie daar nu eigenlijk aan de touwtjes trekt.
https://www.gelderlander....len-flinke-borg~aef1103c/
Heb jaren lang in het amateurvoetbal gespeeld in de regio ook tegen MASV was nooit een prettige club om heen te gaan
Maar goed ben negentien jaar geleden gestopt met voetballen kan in de tussentijd anders zijn
Snap ik ook en puur zakelijk bezien, zou het al dom zijn om op basis van een zwart/geel-hart het contract dan maar te verscheuren. Hij zal ook moeten kijken of hij er wat uit kan halen. Hij zou ook heel ongeloofwaardig overkomen met een verzoek richting de gemeente om meer evenementen te organiseren, als hij zonder blikken of blozen het contract verscheurt.Alargule2 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:03:
[...]
De Kuit laat het nu vooral op de daden van de Sterkhouders aankomen, die immers met zoveel woorden hebben gezegd Vitesse niet te laten vallen. Ook daar straalt alle ambitie ervanaf de club zo snel mogelijk weer in het betaald voetbal te krijgen, met liefst dit seizoen nog instromen in de tweede divisie. Ik snap dat De Kuit dan boter bij de vis verlangt.
Helemaal mee eens, de rancune lees je gewoon door zijn berichten heen. Het zint hem niet hij buiten gehouden werd. Vind ik overigens (als het klopt) ook echt een hele domme houding van Vitesse. Het is de eigenaar van je stadion. Ook al heb je een (zakelijk) groot verschil van mening, je bentDaarnaast is dit een type dat er volgens mij niet alleen maar zakelijk in zit, zoals hij zelf wel beweert, maar ook nogal rancuneus handelt. Jarenlang naar eigen zeggen door Vitesse buiten de deur gehouden - dan mogen ze ook kapotvallen als ze nu niet het volle pond betalen.
ermee verbonden en je vangt nu eenmaal meer vliegen met siroop dan met azijn. Het is één van de vele voorbeelden van de handelswijze en houding van Vitesse, die heel kenmerkend is.
Precies en omdat hij een vastgoedondernemer is, zal hij ook weten dat het verstandig is om in een bepaalde fase meerdere ijzers in het vuur te hebben. Op basis van hoe ik hem zie handelen, zou het mij niet verbazen als dat precies is wat hij doet.Een faillissement zal hem waarschijnlijk ook weinig opleveren, maar De Kuit is in eerste instantie natuurlijk een vastgoedman. Dan zijn er meerdere opties om iets te doen met het GelreDome, waarbij ook herontwikkeling op termijn een mogelijkheid is om er meer inkomsten uit te halen.
Mwah. Op zich kunnen ze 'gewoon' op Papendal spelen. Alleen vanuit een gedachte dat er duizenden bezoekers naar Vitesse Amateurs gaan komen kijken, i.c.m. dat het in Natura 2000 gebeid ligt, is dat geen optie. Hoe realistisch is het echter dat Vitesse een seizoen lang duizenden supporters gaat trekken?Voor Vitesse zijn de opties qua speellocatie wat beperkter - en eigenlijk zijn er helemaal geen alternatieven op de korte termijn als men inderdaad weer snel in het profvoetbal wil instromen. De Kuit weet dat ook, en wacht nu dus gewoon tot de Sterkhouders de portemonnee trekken.
Wat dat betreft is het op papier dus een match. MASV wil graag op een hoog (amateur)niveau acteren, maar heeft niet de jeugdopleiding die erbij past. Vitesse wil zo snel mogelijk terug naar het betaalde voetbal en heeft een jeugdopleiding. 1+1=3
Oh ja, en hun complex ligt letterlijk náást het Gelredome. Kunnen ze dus hun wedstrijden met uitzicht op de toekomst* spelen
niet te verwarren met het trainingscomplex van Ajax
[ Voor 9% gewijzigd door bazzemans op 14-08-2025 16:22 ]
Overigens staat in het stuk óók dat Parry op de achtergrond nog bemoeienis heeft. Dit is het gevolg van dat de licentie is ingetrokken, waardoor de overdracht van de aandelen niet door kan gaan. Parry was een partij in die aandelendeal.Hij (Schaay, bazzemans) treedt op namens de aandeelhouders en dat is in lijn met het Nederlands recht. Als er geen directie is, nemen de aandeelhouders de dagelijkse leiding over.
De Sterkhouders bezitten een kwart van de aandelen. Driekwart van de aandelen zijn nog steeds in handen van vier buitenlandse aandeelhouders, die aangevoerd worden door Timo Braasch.
Vorige week tekenden de Sterkhouders en die vier een akkoord over overname van de aandelen. Voorwaarde was wel dat Vitesse de licentie behield. Dat gebeurde niet, waardoor de deal niet doorging. Dat is ook de reden dat Braasch nog steeds op Papendal komt. Hij is immers direct betrokkene als aandeelhouder.
Link: https://www.gelderlander....an-geen-opgeven~aac28b2c/
Fuseren van twee lokale clubs? Veel succes, daar komt meestal zoveel oud zeer naar boven, en het is meestal een overname door de grotere club, waardoor de andere club geen zin heeft en liever dood gaat...Alargule2 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:37:
MASV. En ik zie niet in hoe die zitten te wachten om te fuseren met een stuurloze club waarvan niemand lijkt te weten wie daar nu eigenlijk aan de touwtjes trekt.
Meestal moeten daar een paar oudgedienden overlijden voor het besproken kan worden
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
https://www.gelderlander....-ik-houdini-ben~a456166f/
Schaay vergelijkt zich zelfs zonder ironie met Ayrton Senna en Houdini. Dat zegt mij al heel veel. En iedereen er maar weer achteraan hollen, inclusief de media. Dat zegt me dan eigenlijk nog wel meer.
[ Voor 11% gewijzigd door Alargule2 op 16-08-2025 09:27 ]
Daarnaast trekt hij m.i. een paralel met Houdini's escape-acts. Hiermee probeert hij volgens mij aan te geven dat hij, zolang hij een kans ziet, daarvoor zal blijven vechten ook al weet hij dat het door velen als onmogelijk wordt gezien om aan het onvermijdelijke te ontsnappen.If you no longer go for a gap that exists, you’re no longer a racing driver.’’
Het is ook maar net hoe je het wil lezen denk ik.
Mij verbaast het dat DG - met toch de immer kritische en analyserende Lex Lammers in de gelederen - niet gewoon eens wat meer doorvraagt naar wat toch nog steeds cruciale punten zijn: de betrokkenheid van Coley Parry, de rol van de overgebleven vier van de Big Five, de kansen ten aanzien van De Kuit, die er toch vooral Trumpiaans in staat, de uittocht van spelers, de precaire situatie van de Academie, hoe hij überhaupt denkt de boot drijvende te kunnen houden als je mogelijk jaren in de amateurdivisies ronddwaalt...
En Schaay zelf, tsja. Ik sta er inderdaad gekleurd in, maar alleen al de uitstraling van de man en zijn zakelijke achtergrond maakt me toch wat sceptisch. Jij leest het als inspiratie, ik lees het als heel hoog inzetten en de omstandigheden waarin Vitesse zich bevindt onderschatten, zoals ook wel blijkt uit hoe hij Vitesses kansen inschatte in de rechtszaal.
Iets zegt me dat als volgende week duidelijk wordt dat instromen in de vierde divisie het hoogst haalbare is en De Kuit op 1 oktober gewoon aanklopt om te innen, het schip wel eens heel snel water kan gaan maken en de kapitein wel eens een van de eersten kan zijn die het schip dan verlaat.
Maar inderdaad: ik sta er gekleurd in.
Uit het artikel:bazzemans schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:30:
[...]
Overigens staat in het stuk óók dat Parry op de achtergrond nog bemoeienis heeft. Dit is het gevolg van dat de licentie is ingetrokken, waardoor de overdracht van de aandelen niet door kan gaan. Parry was een partij in die aandelendeal.
Link: https://www.gelderlander....an-geen-opgeven~aac28b2c/
Dus wat jij een paar dagen geleden nog speculatie noemde, én wat bijna iedereen (inclusief de KNVB en van de Kuit) al in de gaten had, is volgens dit artikel duidelijk: Parry heeft nog steeds een vinger in de pap. Terwijl volgens Reijntjes en Schaay hij toch écht weg was:Op de achtergrond speelt ook oud Vitesse-eigenaar Coley Parry nog een rol. Hij gaf vorige week goedkeuring aan de aandelendeal, maar nu die niet doorgegaan is, geldt ook die instemming niet meer. Een nieuwe deal zal ook zijn akkoord moeten krijgen.
13 februari 2025:
https://www.ad.nl/arnhem/...ren-doe-ik-niet~aaa4a558/Kunt u op uw hart zweren dat Parry dan weg is?
,,Parry is weg. Maar aan zweren doe ik niet. Ik lees dat Bryan Mornaghi en Parry bij elkaar in de klas hebben gezeten. Is dat dan bewijs? Ik weet er niets van. Meer kan ik niet zeggen.”
21 juni 2025:
https://www.gld.nl/sport/...-ben-niet-van-het-opgevenSchaay is stellig en fel. "Parry heeft niks met de vijf investeerders te maken. Er is geen enkele invloed van hem. Hoe ik dat weet? Ik weet dat. Anders zou hij mee moeten tekenen. En dat hoeft hij niet. Hij komt echt nergens in voor."
[ Voor 7% gewijzigd door Ruzor op 16-08-2025 11:28 ]
Uiteraard.Alargule2 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:13:
Dat geldt natuurlijk voor ons allebei.
Je vraagt veel van het AD. Allemaal dingen waar ze m.i. nooit in voorop gelopen hebben. Lex Lammers wordt door de één kritisch genoemd en door de ander anti-Vitesse. Daarvan ligt de waarheid denk ik ook in het midden.Mij verbaast het dat DG - met toch de immer kritische en analyserende Lex Lammers in de gelederen - niet gewoon eens wat meer doorvraagt naar wat toch nog steeds cruciale punten zijn: de betrokkenheid van Coley Parry, de rol van de overgebleven vier van de Big Five, de kansen ten aanzien van De Kuit, die er toch vooral Trumpiaans in staat, de uittocht van spelers, de precaire situatie van de Academie, hoe hij überhaupt denkt de boot drijvende te kunnen houden als je mogelijk jaren in de amateurdivisies ronddwaalt...
Tot op zekere hoogte staan we er allemaal gekleurd in. Ik probeer elke situatie op zich weer neutraal te bekijken, zonder gebeurtenissen uit het verleden te vergeten. Van Schaay weet ik wat wat betreft te weinig om überhaupt bevooroordeeld te zijn. Tot noch toe vind ik de stappen die hij zet helemaal niet gek. Hoewel ik zo nu en dan ook een geluid bespeur die past bij waardoor het misging. Maar goed, wil je als bestuurder/eigenaar (of optredende namens) draagvlak creëren dan kan je niet ineens een compleet andere uitstraling communiceren. Dat wordt dan ook niet gepruimd, zeker niet bij de vijfde colonne (die ook bij een BVO aanwezig is en invloed heeft).En Schaay zelf, tsja. Ik sta er inderdaad gekleurd in, maar alleen al de uitstraling van de man en zijn zakelijke achtergrond maakt me toch wat sceptisch. Jij leest het als inspiratie, ik lees het als heel hoog inzetten en de omstandigheden waarin Vitesse zich bevindt onderschatten, zoals ook wel blijkt uit hoe hij Vitesses kansen inschatte in de rechtszaal.
Iets zegt me dat als volgende week duidelijk wordt dat instromen in de vierde divisie het hoogst haalbare is en De Kuit op 1 oktober gewoon aanklopt om te innen, het schip wel eens heel snel water kan gaan maken en de kapitein wel eens een van de eersten kan zijn die het schip dan verlaat.
Maar inderdaad: ik sta er gekleurd in.
Het scenario dat jij schetst zou mij ook niks verbazen. Er zijn nu parallel meerdere spelletjes/onderhandelingen die spelen.
De speculaties bedoelde ik in een grotere context van alles dat nu op de achtergrond speelt. Maar point taken.Ruzor schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:05:
[...]
Dus wat jij een paar dagen geleden nog speculatie noemde, én wat bijna iedereen (inclusief de KNVB en van de Kuit) al in de gaten had, is volgens dit artikel duidelijk: Parry heeft nog steeds een vinger in de pap. Terwijl volgens Reijntjes en Schaay hij toch écht weg was:
13 februari 2025:
[...]
https://www.ad.nl/arnhem/...ren-doe-ik-niet~aaa4a558/
21 juni 2025:
[...]
https://www.gld.nl/sport/...-ben-niet-van-het-opgeven
Wat betreft de rol van Parry nog sinds de de vijf eigenaren, was vooral ook op basis van vermoedens/speculaties en (op dat moment) geen bewijs.
Dat ze dan nu nog steeds blijven zoeken naar mogelijkheden heeft niet zoveel met realisme te maken, dat is gewoon de aard van het beestje.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In de jeugd rommelt het ook. Ik vermoed dat de teams die op basis van prestatie op een bepaald niveau spelen dat in principe kunnen blijven doen. Alleen zijn er ook gesloten BVO-competities. De basis waarop jeugdteams van Vitesse daaraan deelnemen, is weggevallen. Wat doe je daar dan mee? Overall is het zo dat spelers nu ineens bij een jeugdopleiding spelen, waar het perspectief (op korte termijn) op doorstroming naar betaald voetbal bij dezelfde club weg is. Dat is toch één van de pull-factoren om bij een BVO te gaan spelen. Dus daar zijn er ook veel die weg willen en ook daarin moet de KNVB duidelijkheid gaan verschaffen.
Je hoopt dat een bond als de KNVB de scenario's dan min-of-meer panklaar heeft liggen en daar open over communiceert. Daarvan lijkt weinig sprake:
Maar zolang de gesprekken tussen Vitesse en de KNVB gaande zijn, blijft het stil. „We hebben simpelweg de antwoorden nog niet”, aldus de KNVB-woordvoerder.
Uit: https://www.gelderlander....ere-club-kunnen~aa5d2bfd/
[ Voor 8% gewijzigd door bazzemans op 19-08-2025 11:37 ]
Nee, waarom? We hebben in Nederland een gesloten systeem, waarbij het profvoetbal en het amateurvoetbal gescheiden werelden zijn. Verlies van een proflicentie betekent dus niet automatisch terugplaatsing naar een bepaalde amateurdivisie. Daarvoor ligt geen draaiboek met scenario's klaar. Er is ook geen jurisprudentie.bazzemans schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:33:
Je hoopt dat een bond als de KNVB de scenario's dan min-of-meer panklaar heeft liggen en daar open over communiceert. Daarvan lijkt weinig sprake:
Dat kan natuurlijk veranderen met de casus 'Vitesse'. Het valt immers niet uit te sluiten dat in de toekomst nog eens een profclub uit het betaald voetbal verdwijnt omdat de KNVB de licentie intrekt als ultieme sanctie. Voor Vitesse komt dat te laat, maar een toekomstige (ex-)BVO die in eenzelfde situatie belandt, kan dan instromen in een amateurdivisie.
En zelfs al zou zo'n draaiboek er wél zijn geweest, vraag ik me af of de leegloop van nu te stoppen was geweest. De meeste jongens willen gewoon profvoetballer zijn en hebben bij de amateurs dus niks te zoeken. Hetzelfde voor de talenten bij de Academie. Enige positieve verschil zou zijn dat Vitesse mogelijk nog transfersommen zou ontvangen voor spelers die weg willen - mits dat allemaal dus in zo'n draaiboek wordt geregeld.
En dan is er nog de molensteen 'GelreDome' die ook dan om de nek van de club zou hebben gehangen. Het zou de pijn dus hooguit wat verzacht hebben, maar dit Vitesse was denk ik ook als zo'n scenario wél panklaar had gelegen nog lang niet uit de problemen geweest.
Nog even los van de vraag of de gronden waarop Vitesse de proflicentie is kwijtgeraakt niet ook reden zouden zijn geweest de club buiten het amateurvoetbal te houden...
Laten we wel wezen: ook hier geldt weer dat deze discussie niet nodig was geweest als Vitesse gewoon eerder - en op tijd - schoon schip had gemaakt om de proflicentie veilig te stellen. Wijzen naar de KNVB is ook hier weer niet helemaal op zijn plaats.
Volgens mij was het eerste waarnaar ik verwees dat het gescheiden werelden zijn, met uitzondering dus van de gesloten BVO-competities. Voor degenen die het niet kennen, dat zijn competities voor o.a. O12, O14, O16 en O18 waar alléén jeugdteams van BVO's aan deel kunnen nemen. Het zijn van een BVO is dus een voorwaarde, oftewel dáár staat het NIET los van elkaar.Alargule2 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:51:
[...]
Nee, waarom? We hebben in Nederland een gesloten systeem, waarbij het profvoetbal en het amateurvoetbal gescheiden werelden zijn. Verlies van een proflicentie betekent dus niet automatisch terugplaatsing naar een bepaalde amateurdivisie. Daarvoor ligt geen draaiboek met scenario's klaar. Er is ook geen jurisprudentie.
Dat kan natuurlijk veranderen met de casus 'Vitesse'. Het valt immers niet uit te sluiten dat in de toekomst nog eens een profclub uit het betaald voetbal verdwijnt omdat de KNVB de licentie intrekt als ultieme sanctie. Voor Vitesse komt dat te laat, maar een toekomstige (ex-)BVO die in eenzelfde situatie belandt, kan dan instromen in een amateurdivisie.
En zelfs al zou zo'n draaiboek er wél zijn geweest, vraag ik me af of de leegloop van nu te stoppen was geweest. De meeste jongens willen gewoon profvoetballer zijn en hebben bij de amateurs dus niks te zoeken. Hetzelfde voor de talenten bij de Academie. Enige positieve verschil zou zijn dat Vitesse mogelijk nog transfersommen zou ontvangen voor spelers die weg willen - mits dat allemaal dus in zo'n draaiboek wordt geregeld.
En dan is er nog de molensteen 'GelreDome' die ook dan om de nek van de club zou hebben gehangen. Het zou de pijn dus hooguit wat verzacht hebben, maar dit Vitesse was denk ik ook als zo'n scenario wél panklaar had gelegen nog lang niet uit de problemen geweest.
Nog even los van de vraag of de gronden waarop Vitesse de proflicentie is kwijtgeraakt niet ook reden zouden zijn geweest de club buiten het amateurvoetbal te houden...
Laten we wel wezen: ook hier geldt weer dat deze discussie niet nodig was geweest als Vitesse gewoon eerder - en op tijd - schoon schip had gemaakt om de proflicentie veilig te stellen. Wijzen naar de KNVB is ook hier weer niet helemaal op zijn plaats.
Waarom ik hoop dat een grote, professioneel georganiseerde bond als de KNVB al scenario's had klaar liggen? Omdat...
- de KNVB dit ziet aankomen. Regeren is vooruitzien.
- het om kinderen gaat en die moet je in bescherming nemen. Daar heeft de bond een belangrijke verantwoordelijkheid in.
- het organiseren van competitie is de primaire verantwoordelijkheid is.
Dat er geen jurisprudentie of historie is en er nog zaken lopen rondom het Gelredome, vind ik dus minder relevant als het om de jeugd gaat. We doen nu net alsof dit de KNVB ook maar overkomt en dat is niet zo.
Dus ja, ik had verwacht dat ze al méér duidelijkheid hadden voor de jeugd/kinderen. Daar ligt écht een ander belang wat mij betreft. Kinderen/jeugd zijn een kwetsbare doelgroep, waarbij het echt super belangrijk is om een sociale veilige basis te creëren. Dáár vind ik de bond nu in tekort schieten.
Ik durf zelfs zover te gaan dat deze rijke bond, vanaf moment dat duidelijk was dat de licentie werd ingetrokken, ten behoeve van de kinderen financieel garant moet staan om komend seizoen te kunnen voetballen op het niveau waarvoor ze geselecteerd zijn (en dan doel ik op primair kunnen organiseren van trainingen en wedstrijden; niet alle 'extra's' die BVO's organiseren zoals vervoer en onderwijs) . Dan is de basis (het voetbal) geregeld.
En in eerste instantie zouden deze spelertjes ook gewoon mogen vertrekken van Vitesse. Daar kwam men vervolgens echter weer op terug, waardoor ze nu alsnog in onzekerheid zitten.
Ook hier geldt dus toch weer: wijzen naar de KNVB is niet helemaal op zijn plaats. Hooguit zou deze casus kunnen dienen om in voetballand nog eens goed naar de rolverdeling tussen clubs en KNVB te kijken als zo'n situatie als nu zich ooit nog eens voordoet.
PSV heeft Jim Koller binnen. Komt transfervrij over van Vitesse. Contract tot juli 2029 ✅️. pic.twitter.com/DiRtnZVa12
— Rik Elfrink (@RikElfrink) 19 augustus 2025
Of dit de eerste is weet ik niet, maar er is er dus al minimaal een over
https://nos.nl/artikel/25...jeugdspelers-sturen-brief
Terwijl de vraag op tafel ligt of Vitesse een doorstart kan maken als amateurclub na het intrekken van de proflicentie, zijn met Tim van der Leij (naar RKC Waalwijk), Jim Koller (naar PSV) en Irakli Yegoian (naar Excelsior) de eerste spelers al transfervrij vertrokken bij de Arnhemmers. Er zullen er ongetwijfeld meer volgen.
[ Voor 34% gewijzigd door bazzemans op 19-08-2025 13:25 ]
Dat is niet juist, de KNVB had het volgens de richtlijn Betaald Voetbal, moeten regelen voordat de licentie ingetrokken zou worden.Alargule2 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:35:
Een beetje spelen op de emotie, dit (alsjeblieft, denk aan de kinderen!). Die kinderen waren - en zijn - primair de verantwoordelijkheid van Vitesse. Ook daar heeft men de bui al maanden zien hangen, en had men dus al veel eerder actie kunnen en moeten ondernemen om voor de jeugd zoveel mogelijk te regelen, mocht het onverhoopt toch slecht aflopen.
En in eerste instantie zouden deze spelertjes ook gewoon mogen vertrekken van Vitesse. Daar kwam men vervolgens echter weer op terug, waardoor ze nu alsnog in onzekerheid zitten.
Ook hier geldt dus toch weer: wijzen naar de KNVB is niet helemaal op zijn plaats. Hooguit zou deze casus kunnen dienen om in voetballand nog eens goed naar de rolverdeling tussen clubs en KNVB te kijken als zo'n situatie als nu zich ooit nog eens voordoet.
En wat had je van Vitesse verwacht? Dat ze alle talenten voor (uit mijn hoofd) 15 juni, de laatste dag overschrijvingstermijn, uitgeschreven hadden? Vitesse is veel te verwijten maar niet dat ze hier geen scenario voor klaar hadden liggen, ze zitten vast in de regels van de KNVB. Jeugdspelers kunnen simpelweg niet meer overgeschreven worden.REGLEMENTEN BETAALD VOETBAL
Artikel 15.4 De licentiecommissie zal de KNVB licentie niet eerder intrekken dan nadat over de gevolgen hiervan voor de elftallen van de licentiehouder die uitkomen in competities van het amateurvoetbal overleg is gevoerd met het bestuur amateurvoetbal
Je quote gaat over amateurvoetbal:forzav schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:25:
Dat is niet juist, de KNVB had het volgens de richtlijn Betaald Voetbal, moeten regelen voordat de licentie ingetrokken zou worden.
Daar is naar mijn weten geen sprake van bij Vitesse - als ik bazzemans' post correct interpreteer, speelden ook de jeugdteams niet in het amateurvoetbal:REGLEMENTEN BETAALD VOETBAL
Artikel 15.4 De licentiecommissie zal de KNVB licentie niet eerder intrekken dan nadat over de gevolgen hiervan voor de elftallen van de licentiehouder die uitkomen in competities van het amateurvoetbal overleg is gevoerd met het bestuur amateurvoetbal
bazzemans schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:26:
Volgens mij was het eerste waarnaar ik verwees dat het gescheiden werelden zijn, met uitzondering dus van de gesloten BVO-competities. Voor degenen die het niet kennen, dat zijn competities voor o.a. O12, O14, O16 en O18 waar alléén jeugdteams van BVO's aan deel kunnen nemen. Het zijn van een BVO is dus een voorwaarde, oftewel dáár staat het NIET los van elkaar.
Mijn mening is dat de KNVB als bond wel degelijk ook een rol en verantwoordelijkheid heeft t.a.v. kinderen. Dat is niet inspelen op emoties. De afgelopen jaren is er niet voor niets extra aandacht voor een sociaal veilige sport en jeugd/kinderen zijn daar specifiek genoemd als kwetsbare doelgroep. Ik vind (ook beroepsmatig) dat de KNVB daar een grotere rol in zou moeten nemen. De KNVB is daarin jaaaarenlang tekort geschoten.Alargule2 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:35:
Een beetje spelen op de emotie, dit (alsjeblieft, denk aan de kinderen!). Die kinderen waren - en zijn - primair de verantwoordelijkheid van Vitesse. Ook daar heeft men de bui al maanden zien hangen, en had men dus al veel eerder actie kunnen en moeten ondernemen om voor de jeugd zoveel mogelijk te regelen, mocht het onverhoopt toch slecht aflopen.
Jij legt mij nu in de mond dat ik 'wijs' naar de KNVB, alsof ik een supporter ben die de schuld van de Vitesse-misère bij de KNVB neerleg. Dat is echt onzin. Het kan mij geen ruk interesseren dat spelertjes weg moeten bij Vitesse. Op dit moment is het echter hoogst onzeker of spelertjes überhaupt dit jaar nog kunnen spelen. Andere BVO's zitten vol, die hebben namelijk ook geen oneindige capaciteit. Dat zou dus kunnen betekenen dat die spelers (of in ieder geval een groot deel daarvan) een seizoen lang alleen kunnen trainen en oefenwedstrijden kunnen spelen of noodgedwongen op een lager niveau moeten gaan spelen, waar ze niet naartoe overgeschreven kunnen worden omdat de KNVB niets klaar heeft liggen of daar in elk geval heel onduidelijk ove ris. Daarmee doe je die kinderen (want dat zijn het) tekort. Dáár heeft de KNVB m.i. een rol in. Daar kan jij een andere mening over zijn toegedaan (en dat respecteer ik), maar dan moet je mij niet in de mond leggen dat ik 'wijs' naar de KNVB.
[ Voor 4% gewijzigd door bazzemans op 19-08-2025 13:35 ]
Je interpreteert het verkeerd. Een déél van de BVO-teams speelt in een besloten competitie, waardoor het niet geheel los staat van de BVO-status. Dat betekent niet dat het geen onderdeel is van een amateurcompetitie. Dat lijkt mij wél het geval.Alargule2 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:29:
[...]
Je quote gaat over amateurvoetbal:
[...]
Daar is naar mijn weten geen sprake van bij Vitesse - als ik bazzemans' post correct interpreteer, speelden ook de jeugdteams niet in het amateurvoetbal:
[...]
Even gekeken, het lijkt erop dat O21 en O18 onder betaald voetbal vallen:Alargule2 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:29:
[...]
Je quote gaat over amateurvoetbal:
[...]
Daar is naar mijn weten geen sprake van bij Vitesse - als ik bazzemans' post correct interpreteer, speelden ook de jeugdteams niet in het amateurvoetbal:
[...]
De rest valt allemaal echter onder amateur voetbal:Reglement De O21 competitie valt onder de verantwoordelijkheid van het bestuur betaald voetbal. Dit betekent (o.a.) dat de regelgeving van de sectie betaald voetbal van toepassing zal zijn (zoals Reglement Wedstrijden Betaald Voetbal en het Reglement Tuchtrechtspraak Betaald Voetbal).
Reglement De O17 competitie valt onder de verantwoordelijkheid van het bestuur amateurvoetbal. Dit betekent (o.a.) dat de regelgeving van de sectie amateurvoetbal van toepassing zal zijn (zoals Reglement Wedstrijden amateurvoetbal en het Reglement Tuchtrechtspraak amateurvoetbal).
Ik meende gelezen te hebben dat de KNVB na RBC juist een scenario had gemaakt dat als een club een licentie verliest voor iets anders dan faillissement dat ze dan zo hoog mogelijk (lees: Div2, Div3) mogen/kunnen instromen.Alargule2 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:51:
[...]
Nee, waarom? We hebben in Nederland een gesloten systeem, waarbij het profvoetbal en het amateurvoetbal gescheiden werelden zijn. Verlies van een proflicentie betekent dus niet automatisch terugplaatsing naar een bepaalde amateurdivisie. Daarvoor ligt geen draaiboek met scenario's klaar. Er is ook geen jurisprudentie.
Alleen de details zijn bij mij niet bekent. Ook zal dat scenario waarschijnlijk geen rekening hebben gehouden met dat het 1 week voor alles begint zou gebeuren. Dus op zich zou Vitesse kunnen instromen in Div3 maar pas vanaf hat nieuwe seizoen. Dus jaartje wachten.
Van wat ik ervan heb begrepen is inderdaad de timing hetgeen het nu onmogelijk/lastig maakt. Er is geen plek in de 2e/3e divisie, geen rekening mee gehouden en de competitie is al gestart. Dat maakt instromen daar -voor zover ik heb begrepen- niet mogelijk. Vandaar ook de flirt met MASV uit de 4e divisie, omdat die nog niet gestart is.Player1S schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:38:
[...]
Ik meende gelezen te hebben dat de KNVB na RBC juist een scenario had gemaakt dat als een club een licentie verliest voor iets anders dan faillissement dat ze dan zo hoog mogelijk (lees: Div2, Div3) mogen/kunnen instromen.
Alleen de details zijn bij mij niet bekent. Ook zal dat scenario waarschijnlijk geen rekening hebben gehouden met dat het 1 week voor alles begint zou gebeuren. Dus op zich zou Vitesse kunnen instromen in Div3 maar pas vanaf hat nieuwe seizoen. Dus jaartje wachten.
Blij dat je dat respecteert. Maar je wijst wel degelijk naar de KNVB alsof hun het meeste te verwijten valt dat de jeugdteams in onzekerheid terecht zijn gekomen. Ook voor de KNVB is deze situatie zonder precedent. Je kunt veel in regels vatten (en van menig Vitesse-aanhanger heb ik recentelijk het verwijt mogen optekenen dat daarvan té veel sprake zou zijn), maar niet alles. Dat jeugdteams nu ook meegezogen worden in de malaise van de ex-BVO lijkt mij dan ook in eerste instantie een aandachtspunt te zijn geweest van Vitesse.bazzemans schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:31:
Daar kan jij een andere mening over zijn toegedaan (en dat respecteer ik), maar dan moet je mij niet in de mond leggen dat ik 'wijs' naar de KNVB.
Richt in je posts je verontwaardiging dan ook daarop - naast het feit dat ze jarenlang hebben lopen aanklooien en bewust het risico hebben genomen zonder licentie te komen zitten, hebben ze dus ook te weinig oog gehad voor het lot van hun jeugdspelers.
Puur kijkend naar de huidige situatie mag je van de KNVB medewerking verwachten om deze spelers zo goed mogelijk op te vangen. Maar ook hier lijkt het weer Vitesse te zijn dat dwarsligt, omdat men probeert die Academie voort te zetten.
Nu doe je overigens wéér alsof ik Vitesse hiermee vrijpleit van hun rol en het meetrekken van de jeugd in de malaise. Dat beweer ik nergens. Alles is het gevolg van hetgeen Vitesse zelf heeft veroorzaakt. Alleen dat betekent niet dat andere partijen geen rol of verantwoordelijkheid kunnen hebben bij het oplossen van problemen. Het één sluit het ander gewoon niet uit.
De sleutel om ervoor te zorgen dat de jeugdspelers van Vitesse kunnen blijven spelen, ligt simpelweg bij de KNVB en niet bij Vitesse. De overschrijvingstermijn is namelijk verstreken, dus spelers kunnen zonder de KNVB zich niet eens overschrijven. Bovendien spelen die spelers nu op een bepaald niveau, wat voor hun ontwikkeling ook goed is om te handhaven. Ik bekijk dit dus juist vanuit het belang vanuit het kind en ja, daar had ik een grotere en actievere rol van een bond verwacht die anders altijd een erg grote bek heeft over hoe ze e.e.a. organiseren en dat ZIJ daarvan zijn. Ik heb absoluut geen hoge pet op van de organisatie KNVB. Dit is beroepsmatige ervaring en staat volledig los van Vitesse. Met die laatste heb ik namelijk ook niks.
Ik vermoed dat dat ook is waar de gesprekken tussen KNVB en Vitesse momenteel over gaan. Echter:Alargule2 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:59:
Puur kijkend naar de huidige situatie mag je van de KNVB medewerking verwachten om deze spelers zo goed mogelijk op te vangen.
Eerst was het verhaal immers dat ze gewoon mochten vertrekken. Later werd dat toch weer ijlings ingetrokken. En dat was de communicatie vanuit Vitesse. Ik kan me daarom voorstellen dat de KNVB ook hierin enige terughoudendheid betracht, voordat men het verwijt krijgt dat men Vitesse hierin ook weer geen kansen heeft gegeven.Alargule2 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:59:
[...] ook hier lijkt het weer Vitesse te zijn dat dwarsligt, omdat men probeert die Academie voort te zetten.
Laten we daarom even afwachten wat er gecommuniceerd gaat worden. Ook de bond zelf heeft immers geen belang bij talent verkwanselen.
En waarom vind je dat Vitesse dwars ligt? Omdat ze (nog) niet failliet gegaan zijn? Het kan gewoonweg niet binnen de huidige reglementen en die reglementen zijn..... van de KNVB.Alargule2 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:59:
[...]
Blij dat je dat respecteert. Maar je wijst wel degelijk naar de KNVB alsof hun het meeste te verwijten valt dat de jeugdteams in onzekerheid terecht zijn gekomen. Ook voor de KNVB is deze situatie zonder precedent. Je kunt veel in regels vatten (en van menig Vitesse-aanhanger heb ik recentelijk het verwijt mogen optekenen dat daarvan té veel sprake zou zijn), maar niet alles. Dat jeugdteams nu ook meegezogen worden in de malaise van de ex-BVO lijkt mij dan ook in eerste instantie een aandachtspunt te zijn geweest van Vitesse.
Richt in je posts je verontwaardiging dan ook daarop - naast het feit dat ze jarenlang hebben lopen aanklooien en bewust het risico hebben genomen zonder licentie te komen zitten, hebben ze dus ook te weinig oog gehad voor het lot van hun jeugdspelers.
Puur kijkend naar de huidige situatie mag je van de KNVB medewerking verwachten om deze spelers zo goed mogelijk op te vangen. Maar ook hier lijkt het weer Vitesse te zijn dat dwarsligt, omdat men probeert die Academie voort te zetten.
En laten we wel wezen, vooralsnog lijkt er maar weinig te veranderen binnen de jeugd academie. De opleiding blijft op hetzelfde niveau, trainers / faciliteiten / school / competitie zijn nog allemaal in tact tov vorig seizoen. Het enige wat is verdwenen is een mogelijke directe doorstroom naar het betaald voetbal maar je kunt je afvragen hoeveel dat uitmaakt voor de leeftijdscategorie 10 tot 16? En ze zouden anders ook volgend seizoen alsnog over kunnen stappen.
Dat ze mochten vertrekken ging over de contractspelers die geen betaald voetbal meer kunnen spelen bij Vitesse. Dat staat los van de jeugdacademie.Alargule2 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:55:
Dat is in principe ook wat ik al zei:
[...]
Ik vermoed dat dat ook is waar de gesprekken tussen KNVB en Vitesse momenteel over gaan. Echter:
[...]
Eerst was het verhaal immers dat ze gewoon mochten vertrekken. Later werd dat toch weer ijlings ingetrokken. En dat was de communicatie vanuit Vitesse. Ik kan me daarom voorstellen dat de KNVB ook hierin enige terughoudendheid betracht, voordat men het verwijt krijgt dat men Vitesse hierin ook weer geen kansen heeft gegeven.
Laten we daarom even afwachten wat er gecommuniceerd gaat worden. Ook de bond zelf heeft immers geen belang bij talent verkwanselen.
Nee hoor - zie De Gelderlander:bazzemans schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:22:
Dat ze mochten vertrekken ging over de contractspelers die geen betaald voetbal meer kunnen spelen bij Vitesse. Dat staat los van de jeugdacademie.
Volgens de ouders staat dit [dat de trainingen vanaf [afgelopen] donderdag worden hervat - AL2] haaks op eerdere communicatie. Zij wijzen naar een brief die ze op zaterdag 2 augustus ontvangen, een kleine week voor het kort geding in de rechtbank. In deze brief, eveneens in bezit van deze site, schetst Vitesse twee scenario’s met oog op de uitspraak van de rechter.
,,Scenario 1: De rechter geeft Vitesse gelijk. In dat geval kunnen we de activiteiten van de Academie hervatten en starten we het seizoen op’’, schrijft Vitesse.
,,Scenario 2: De rechter geeft Vitesse geen gelijk. Mocht de rechter Vitesse geen gelijk geven, dan betekent dit dat de Vitesse Academie niet opnieuw zal opstarten. Spelers krijgen in dat geval de vrijheid om zich aan te sluiten bij een andere club.’’ Wel vraagt Vitesse de spelers en ouders om terughoudend te zijn bij het benaderen van andere clubs.
Uit datzelfde artikel:
En dat Vitesse haar eigen financiële belangen verdedigt, snap ik maar al te goed - zeker nu. Maar dit laat dus ook zien dat enkel roepen dat het de KNVB is die hier niet over heeft nagedacht wel een wat eenzijdige belichting van deze toch wel complexe kwestie is.De club schrijft ook dat het onderzoekt welke rechten het heeft met betrekking tot de zogenoemde poolvergoedingen. Dit zijn bedragen die BVO’s moeten betalen als een jeugdspeler van de ene naar de andere BVO gaat. Een soort transfersommen voor talenten, gebaseerd op het aantal jaar dat een speler in de opleiding zat.
Volgens deze regeling kan dat bij Vitesse-jeugdspelers oplopen tot 22.500 euro per opleidingsjaar. Oftewel: als een kind vier jaar bij Vitesse heeft gespeeld en bijvoorbeeld naar PSV wil overstappen, moet PSV 90.000 euro betalen. Voor Vitesse staan er kortom honderdduizenden euro’s op het spel. De club heeft een hoog aangeschreven jeugdopleiding, met veel high potentials.
Maar goed, eerlijk gezegd krijg ik ook wel een beetje de indruk dat hier weer een stok is gevonden om de KNVB maar mee te kunnen slaan, nu toch wel steeds duidelijker is geworden dat niet de KNVB, maar vooral Vitesse zelf het jarenlang heeft verbruid en daardoor de licentie kwijt is geraakt.
Edit: hoewel, even mezelf nuanceren. Ik begrijp dat Vitesse wil onderzoeken of ze recht hebben op poolvergoedingen, maar dat is een regeling voor BVO's. Dus daar zou je het dwarsliggen kunnen noemen.
[ Voor 25% gewijzigd door bazzemans op 19-08-2025 16:12 ]
Valt mij vooral dit weer op:
Het komt wel goed, het komt wel goed, het komt wel goed. Nooit eens nadenken over wat als het niet goed komt.Murat is best wel kritisch naar Vitesse. "Ze zijn er heel vaak vanuit gegaan dat het wel goed zou komen. Een scenario B is niet bedacht, omdat ze hier niet op gerekend hadden", vindt de inwoner van Ede. "Ze zijn pas gaan schakelen op het moment dat het doek viel. Toen de licentie er niet meer was."
Vitesse zegt eerst: je bent bij intrekking licentie vrij om te vertrekken. Dan wordt de licentie daadwerkelijk ingetrokken en houdt dat ook stand bij de rechter. Om daarna te melden dat de jeugdspelers niet vrij zijn om te vertrekken. Ongeacht of je nu de academie voort wilt zetten of nog geld voor ze wilt vangen: als je zo makkelijk van gedachten verandert ten nadele van je jeugdspelers, vind ik je wel een dwarsligger. Om op zich begrijpelijke redenen, maar ook hier heeft men duidelijk weer niet over nagedacht, zoals @Player1S ook al aanhaalt.bazzemans schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:06:
Hangt er wat mij betreft vanaf. Als oprecht de intentie is om de jeugdacademie voort te zetten, vind ik het geen dwarsliggen. Als dat niet de intentie is en het is louter om de financiële belangen te beschermen, vind ik het wel dwarsliggen. Wederom bekeken vanuit het belang van de jeugdspeler.
Edit: hoewel, even mezelf nuanceren. Ik begrijp dat Vitesse wil onderzoeken of ze recht hebben op poolvergoedingen, maar dat is een regeling voor BVO's. Dus daar zou je het dwarsliggen kunnen noemen.
Vitesse heeft de boel absoluut niet op orde en er een teringbende van gemaakt. Dat is wat duidelijk is. Ook communicatief gaat dit natuurlijk compleet fout. Ook duidelijk. \
En in dat licht vind ik het momenteel geen pas geven de KNVB het verwijt te maken de zaakjes niet op orde te hebben. Hooguit iets om lering uit te trekken, maar dat geldt denk ik wel voor (veel) meer zaken in de casus Vitesse.
Of dat ook gaat gebeuren en in hoeverre moeten we overigens maar gaan zien - daarbij dicht ik de KNVB overigens veel minder almacht toe dan ik dat sommige Vitessenaren (en algemene anti-KNVB'ers) zie doen. Alleen al dat licentiereglement is in samenspraak met de BVO's zelf totstand gekomen. En ook het huidige gesloten systeem is toch meer een gevolg van de onwil van BVO's om naar de amateurs te kunnen degraderen - en vice versa bij de amateurs om naar het profvoetbal te kunnen/moeten promoveren - dan dat de almachtige KNVB het zo gewild heeft.
Bij voorstellen voor meer regulering in het geval een BVO uit het betaald voetbal wordt gezet zal de discussie dus ook wel weer niet van de lucht zijn, vermoed ik zo.
Wat betreft de almacht van de KNVB heb je groot gelijk. De KNVB is in essentie een democratische organisatie met dito spelregels. De KNVB heeft echter ook een paar vervelende trekjes bij de uitvoering van die democratisch tot stand gekomen spelregels. Daar erger ik mij geregeld aan.
Daarom ook dat ik hoop dat de KNVB de casus Vitesse zal gebruiken om de eigen procedures nog eens goed door te lichten, al heb ik daar weinig hooggespannen verwachtingen bij. Want grote, logge organisatie én het intrekken van een proflicentie blijft (gelukkig) toch iets uitzonderlijks.
En zelfs al zou dit allemaal in regels en regelingen zijn vastgelegd, zul je in praktijk altijd situaties blijven houden die daar niet in in te passen zijn. Het blijft toch ook maatwerk. Daarom dat ik eerder ook zei dat we het beste de uitkomst van de gesprekken kunnen afwachten.
Pfff, probeer eens met een recalcitrante kleuterorganisatie als Vitesse te werken, die nergens positief de gesprekken ingaan en alles proberen te saboteren. Het is aan Vitesse om nu eens positief te zijn, duidelijk te accepteren dat ze het zelf verkloot hebben en geen eisen kunnen stellen, en zich nederig moeten opstellen.bazzemans schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:39:
En daar ben ik het dan dus niet mee eens. Dit komt echt niet uit de lucht vallen. Ook niet voor de KNVB. Regeren is vooruitzien, dus ze hadden gewoon scenario's klaar kunnen hebben liggen (binnen hun eigen spelregels). Het is een grote organisatie, maar niet eentje waar het prettig mee samenwerken is.
Wat betreft de almacht van de KNVB heb je groot gelijk. De KNVB is in essentie een democratische organisatie met dito spelregels. De KNVB heeft echter ook een paar vervelende trekjes bij de uitvoering van die democratisch tot stand gekomen spelregels. Daar erger ik mij geregeld aan.
Waar ter wereld ben jij ooit een 'F.C. Introspectie' tegengekomen?gambieter schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:10:
[...]
Pfff, probeer eens met een recalcitrante kleuterorganisatie als Vitesse te werken, die nergens positief de gesprekken ingaan en alles proberen te saboteren. Het is aan Vitesse om nu eens positief te zijn, duidelijk te accepteren dat ze het zelf verkloot hebben en geen eisen kunnen stellen, en zich nederig moeten opstellen.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Pfff, probeer eens de berichten te lezen voordat je reageert... Ik heb kritiek op de KNVB, omdat ze m.i. een verantwoordelijkheid hebben richting de jeugdspelers. Dat Vitesse een waardeloze organisatie is gebleken, daar heb ik zelf ook wel voldoende ervaring mee (meer dan menigeen hier denk ik). Evenals met de KNVB.gambieter schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:10:
[...]
Pfff, probeer eens met een recalcitrante kleuterorganisatie als Vitesse te werken, die nergens positief de gesprekken ingaan en alles proberen te saboteren. Het is aan Vitesse om nu eens positief te zijn, duidelijk te accepteren dat ze het zelf verkloot hebben en geen eisen kunnen stellen, en zich nederig moeten opstellen.
De KNVB moet zich binnen de eigen regels bewegen. Die kunnen niet zomaar ingrijpen binnen verenigingen. Het is Vitesse die maar eens lief moet zijn naar de jeugdspelers, dat kan de KNVB niet afdwingen.bazzemans schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:29:
Pfff, probeer eens de berichten te lezen voordat je reageert... Ik heb kritiek op de KNVB, omdat ze m.i. een verantwoordelijkheid hebben richting de jeugdspelers. Dat Vitesse een waardeloze organisatie is gebleken, daar heb ik zelf ook wel voldoende ervaring mee (meer dan menigeen hier denk ik). Evenals met de KNVB.
Daarom is het misschien maar het beste als Vitesse volledig verdwijnt en de rechter de jeugdspelers vrij laat zijn. Ja, dat zal zeker het faillisement bespoedigen, maar laten we die staak maar snel slaan door wat er ook voor een hart doorgaat.
[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 19-08-2025 17:41 ]
Dat lijkt inderdaad een voor de hand liggend twistpunt bij eventuele toekomstige aanpassingen van de regels. In hoeverre komen die neer op verruiming van de bevoegdheden van de KNVB? En in hoeverre bieden die de mogelijkheid clubs nog zelfstandig te laten opereren? Daar zal altijd een spanningsveld blijven.gambieter schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:39:
[De KNVB] niet zomaar ingrijpen binnen verenigingen.
Op het moment dat je gaat ingrijpen binnen verenigingen, dan gaat er ook verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid naar de bond, en krijg je conflicts of interest. De bond moet overzien en handhaven, maar niet beslissen over interne zaken.Alargule2 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:43:
Dat lijkt inderdaad een voor de hand liggend twistpunt bij eventuele toekomstige aanpassingen van de regels. In hoeverre komen die neer op verruiming van de bevoegdheden van de KNVB? En in hoeverre bieden die de mogelijkheid clubs nog zelfstandig te laten opereren? Daar zal altijd een spanningsveld blijven.
Je bent erg hard bezig om de schuld elders te leggen ipv waar het hoort: Vitesse. Iets wat al heel lang het probleem is, het is altijd de fout van iemand anders, niet van Vitesse. Dat noem ik kop in het zand.bazzemans schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:09:
Jullie poneren dat als feiten. In werkelijkheid is het jullie mening dat ze dat binnen kaders niet kunnen. De KNVB had als bond wel degelijk 1 of meerdere scenario's klaar kunnen hebben liggen waarmee ze zouden garanderen dat de jeugd op hun niveau kan blijven voetballen. Dat is wel degelijk ook hun verantwoordelijkheid, die leden dragen namelijk contributie aan de bond af. Ze zijn dus ook individueel leden van de bond.
Mijn algemene beeld van de KNVB als het gaat om communicatie, transparantie en vaart van acteren is dat ze daar sowieso slecht in zijn. De opstelling van de KNVB, en dan heb ik het over héél andere situaties dan de situatie van Vitesse, die ik heb meegemaakt is er één van starheid, vinden dat zij ALLE wijsheid m.b.t. voetbal in pacht hebben met een groot "not invented here" syndrome. Dat beeld staat echt volledig los van deze casus en baseer ik op ervaringen met de KNVB vanuit heel veel verschillende rollen, zowel als speler, vrijwilliger als professional.
Vitesse kan ook niets in deze, de jeugdspelers kunnen niet overstappen omdat de overschrijvingstermijn gesloten is, dat geldt gewoon overal.gambieter schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:39:
[...]
De KNVB moet zich binnen de eigen regels bewegen. Die kunnen niet zomaar ingrijpen binnen verenigingen. Het is Vitesse die maar eens lief moet zijn naar de jeugdspelers, dat kan de KNVB niet afdwingen.
Daarom is het misschien maar het beste als Vitesse volledig verdwijnt en de rechter de jeugdspelers vrij laat zijn. Ja, dat zal zeker het faillisement bespoedigen, maar laten we die staak maar snel slaan door wat er ook voor een hart doorgaat.
Dit had vooraf met elkaar afgestemd moeten worden, Vitesse, KNVB betaald voetbal en KNVB amateurvoetbal. Dat is gewoonweg niet gebeurd en nu zitten de spelers gevangen in de reglementen. Vitesse kan niets doen want regels en de KNVB kan niets doen want regels.. Top geregeld! En ook nog eens in strijd met de reglementen Betaald voetbal waarbij dit zelfs expliciet genoemd word als taak voor de Licentie commissie. (Maar dan gelden de regels schijnbaar niet).
En dat is weer omdat Vitesse met kort geding etc bleef vertragen. De kop in het zand, en daar zijn de jeugdspelers de dupe van. Eerder kan de KNVB toch niets? Als die kloothommels van Vitesse nu eens wat minder egoistisch waren geweest...forzav schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:43:
Vitesse kan ook niets in deze, de jeugdspelers kunnen niet overstappen omdat de overschrijvingstermijn gesloten is, dat geldt gewoon overal.
Hoe moet je iets afstemmen met een club die weigert te erkennen dat het eindelijk voorbij is door hun eigen handelen en bedrog? Ook de licentiecommissie kon toch niets doen voor het kort geding?Dit had vooraf met elkaar afgestemd moeten worden, Vitesse, KNVB betaald voetbal en KNVB amateurvoetbal. Dat is gewoonweg niet gebeurd en nu zitten de spelers gevangen in de reglementen. Vitesse kan niets doen want regels en de KNVB kan niets doen want regels.. Top geregeld! En ook nog eens in strijd met de reglementen Betaald voetbal waarbij dit zelfs expliciet genoemd word als taak voor de Licentie commissie. (Maar dan gelden de regels schijnbaar niet).
Het enige wat je de KNVB kan verwijten is dat ze Vitesse niet veel eerder begraven hebben.
Nee. Het is rage tegen de valse beschuldigingen aan het adres van andere partijen dan Vitesse.bazzemans schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:18:
Ah dit is puur rage-bait tegen Vitesse, check. Dan is het wat mij betreft ook wel klaar om erop te reageren.
Maar hoe dan? Je kunt wel blijven zeggen dat ze dat hadden moeten doen, maar hoe dan? Dispensatie breekt de regels en geeft een precedent, als het kort geding was gewonnen door Vitesse hadden die spelers terug gemoeten. De bond kan haar eigen regels niet gaan breken. Zelfde voor de licentiecommissie. Vitesse zou gelijk gaan klagen dat de bond aan het zagen is als ze al met jeugdspelers gaan praten voordat er een uitspraak is van het kort geding.bazzemans schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:38:
Linksom of rechtsom had de KNVB scenario's moeten hebben en deze spelers gerust moeten kunnen stellen dat het geen verloren seizoen zal zijn. Van Vitesse kan je dat, op dit moment en getuige het verleden, nu eenmaal niet verwachten,
Ga nou even voorbij aan je afkeer van de KNVB. Men kan niets doen totdat het proces is afgerond. En dat moet gebeuren, want als je uitzonderingen gaat maken gaat dat de volgende keer problemen geven. Lapmiddeltjes helpen hier niet, die geven later alleen nog maar meer etterende wonden.
De KNVB kon die spelers niet gerust stellen, want dat waren dan valse beloftes geweest. En dan had je daar weer het vuur op de KNVB voor geopend.
Maar ik ga je er toch nog 1 geven, had de KNVB niet gewoon veel eerder de licentie in moeten trekken, juist om deze situatie te voorkomen? Als het hele proces voor half juni afgerond was geweest, hadden jeugdspelers nog 'gewoon' over kunnen stappen. Ze wisten al vanaf zeker februari dat ze dit besluit zouden gaan nemen maar toch hebben ze het einde van de competitie afgewacht... (En nog ver daarna)
[ Voor 13% gewijzigd door forzav op 20-08-2025 00:23 ]
Het blijven doorvechten tegen beter weten in en de jeugdspelers onder de bus gooien? Ja, dat kun je 100% Vitesse verwijten.forzav schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:21:
Dus zijn we het er over eens dat de reglementen niet in deze situatie voorzien? Ik zie niet in wat daar de schuld van Vitesse in is.
En weer krompraten om de schuld elders te leggen... Zorgvuldigheid om Vitesse niet weer de kans te geven zich eruit te draaien.Maar ik ga je er toch nog 1 geven, had de KNVB niet gewoon veel eerder de licentie in moeten trekken, juist om deze situatie te voorkomen? Als het hele proces voor half juni afgerond was geweest, hadden jeugdspelers nog 'gewoon' over kunnen stappen. Ze wisten al vanaf zeker februari dat ze dit besluit zouden gaan nemen maar toch hebben ze het einde van de competitie afgewacht... (En nog ver daarna)
Heel lullig voor de jeugdspelers. Vitesse had ze eerder vrij moeten geven. Maar ik hou er hier mee op, het gezeur gaat toch niet stoppen.
[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 20-08-2025 00:28 ]
Hoe dan? Door gebruik te maken van hun bevoegdheid:gambieter schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:10:
[...]
Maar hoe dan? Je kunt wel blijven zeggen dat ze dat hadden moeten doen, maar hoe dan? Dispensatie breekt de regels en geeft een precedent, als het kort geding was gewonnen door Vitesse hadden die spelers terug gemoeten. De bond kan haar eigen regels niet gaan breken. Zelfde voor de licentiecommissie. Vitesse zou gelijk gaan klagen dat de bond aan het zagen is als ze al met jeugdspelers gaan praten voordat er een uitspraak is van het kort geding.
https://www.knvb.nl/thema.../reglementen-en-besluitenUitvoerings- en/of wijzigingsbesluiten
Het bondsbestuur en de sectiebesturen amateurvoetbal en betaald voetbal zijn bevoegd om in spoedeisende gevallen uitvoerings- en/of wijzigingsbesluiten vast te stellen. Een dergelijk besluit dient aan de eerstvolgende bondsvergadering respectievelijk algemene vergadering amateurvoetbal of algemene vergadering betaald voetbal ter bekrachtiging te worden voorgelegd. Hieronder staan de op dit moment geldende uitvoerings- en/of wijzigingsbesluiten.
Let op, het gaat niet om noodsituaties maar urgente situaties. Dit is wat mij betreft een urgente situatie binnen de context waarvoor de KNVB op aarde is; het faciliteren van competitievoetbal. De urgentie zit hem in de tijdsdruk richting start competitie en dat het jeugdspelers betreft, die (of je het er nu mee eens bent of niet) door Rijksoverheid, NOC*NSF en sportbonden als kwetsbaar worden aangemerkt. Ik vind dat je daarin dan ook een rol moet pakken. Scenario's hadden gewoon klaar kunnen liggen. Met als doel garanties voor de kinderen, niet Vitesse.
Jij bakt ze mooi. Continu alleen reageren vanuit rancune naar Vitesse maar ik moet mijn daadwerkelijk negatieve ervaringen met de KNVB maar parkeren. Beetje speculeren erbij nog over hoe ik hypothetisch zou reageren.Ga nou even voorbij aan je afkeer van de KNVB. Men kan niets doen totdat het proces is afgerond. En dat moet gebeuren, want als je uitzonderingen gaat maken gaat dat de volgende keer problemen geven. Lapmiddeltjes helpen hier niet, die geven later alleen nog maar meer etterende wonden.
De KNVB kon die spelers niet gerust stellen, want dat waren dan valse beloftes geweest. En dan had je daar weer het vuur op de KNVB voor geopend.
Echt bizar dat hier op een tech-forum iemand wordt afgefakkeld, omdat hij van een orgaan verwacht dat die in scenario's denkt. Je zou toch verwachten dat men hier wel gecharmeerd is van een als-dan redenatie.
Edit: maar goed, volgens mij is het moment om te accepteren dat we het niet eens gaan worden al lang bereikt. Ik blijf het gek vinden dat de KNVB in het belang van kinderen meer zou moeten doen. Uitdrukkelijk niet omdat ze schuldig zijn of om Vitesse tegemoet te komen.
[ Voor 4% gewijzigd door bazzemans op 20-08-2025 08:28 ]
Dit is vooral een discussie waarin ik merk dat de emotie snel de overhand kan nemen. Dat ligt nogal voor de hand als je het bekijkt vanuit het perspectief van een Vitessesupporter, maar speelt zo te zien dus ook als mensen negatieve ervaringen met de KNVB in andere opzichten hebben.
De discussie over wat er met de jeugd moet gebeuren doet de naam van dit topic wel heel mooi eer aan, want hoe sneu en vervelend voor deze spelers ook - het zijn wel echt randzaken.
Wellicht dat deze discussie ook zo kan 'opbloeien' omdat iedereen vol ongeduld wacht op uitsluitsel over hoe het nu verder kan met Vitesse.
/metacommentaar
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Al zou de KNVB een scenario klaar hebben liggen, dat kunnen ze nog niet gebruiken omdat onduidelijk is of Vitesse nou doorstart bij de amateurs of niet.bazzemans schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:01:
Echt bizar dat hier op een tech-forum iemand wordt afgefakkeld, omdat hij van een orgaan verwacht dat die in scenario's denkt. Je zou toch verwachten dat men hier wel gecharmeerd is van een als-dan redenatie.
Los daarvan, hoeveel verschillende scenario's wil je dat ze klaar hebben liggen? Want dit is 1 uniek geval, maar zo zijn er nog wel heel wat meer scenario's te bedenken.
- Vitesse blijft bestaan en gaat verder met jeugdopleiding. Kunnen de spelers die toch willen vertrekken dan weg of niet? Kunnen de teams dan in alle competities blijven spelen?
Vitesse blijft bestaan maar gaat verder zonder. Waar kunnen de spelers dan heen?
- Vitesse valt om. Waar kunnen de spelers dan terecht? Zijn er mogelijkheden om ze in competitie te houden en het seizoen af te laten maken?
Scenariodenken is gewoon een methodiek die je kunt toepassen bij onzekere situaties en waarmee je voorbereid bent op meerdere toekomsten. Zo gek is dat niet hoor. Maar goed, dat is misschien te weinig binair voor hier.
Of, zoals een wijsheid uit de oorlogsvoering gaat: alle plannen kunnen bij het eerste contact met de vijand meteen de prullenbak in. Niet dat ik Vitesse en de KNVB in deze zaak nu als elkaars vijanden wil neerzetten (al scheelt het soms niet veel, zou je denken), maar de werkelijkheid is gewoon complexer en onvoorspelbaar, met meerdere partijen die allemaal hun eigen belangen nastreven.
Scenario's of niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Alargule2 op 20-08-2025 13:14 ]
Nog eerder dan 9 juli 2024? Want dat is de datum dat de 1e keer de licentie ingetrokken is, laten we dat niet vergeten. Vitesse heeft meer dan een jaar gehad om alles te regelen, een backup plan te hebben (ook voor de jeugdspelers), in het geval dat het nog een keer mis zou gaan.forzav schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:21:
Maar ik ga je er toch nog 1 geven, had de KNVB niet gewoon veel eerder de licentie in moeten trekken, juist om deze situatie te voorkomen? Als het hele proces voor half juni afgerond was geweest, hadden jeugdspelers nog 'gewoon' over kunnen stappen. Ze wisten al vanaf zeker februari dat ze dit besluit zouden gaan nemen maar toch hebben ze het einde van de competitie afgewacht... (En nog ver daarna)
En de kans dat de licentie nog een keer ingetrokken zou worden, die heeft Vitesse alleen maar zelf vergroot door op dezelfde manier door te gaan.
Feit is dat er nog geen duidelijkheid is over hoe Vitesse verder gaat. Dus allerlei theorien over wel of geen scenarios hebben voor een situatie die nu nog niet geldt is leuk, maar ook niet meer dan dat.bazzemans schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:22:
Het gaat om scenario's voor dit unieke geval. Niet dat ze standaard scenario's op de plank hebben liggen, dat lijkt mij niet haalbaar (tenzij je beschikt over een aantal vaker voorkomende situaties). Hierbij gaat het om vooruitdenken. Je voorziet als KNVB dat Vitesse als BVO ophoudt te bestaan. Vanaf het moment dat de licentiecommissie dit besluit neemt, kan je dus al beginnen met nadenken over een aantal scenario's voor als dat een feit is. Specifiek voor de jeugd hadden ze bijvoorbeeld de volgende scenario's kunnen uitwerken:
- Vitesse blijft bestaan en gaat verder met jeugdopleiding. Kunnen de spelers die toch willen vertrekken dan weg of niet? Kunnen de teams dan in alle competities blijven spelen?
Vitesse blijft bestaan maar gaat verder zonder. Waar kunnen de spelers dan heen?
- Vitesse valt om. Waar kunnen de spelers dan terecht? Zijn er mogelijkheden om ze in competitie te houden en het seizoen af te laten maken?
Scenariodenken is gewoon een methodiek die je kunt toepassen bij onzekere situaties en waarmee je voorbereid bent op meerdere toekomsten. Zo gek is dat niet hoor. Maar goed, dat is misschien te weinig binair voor hier.
Als straks blijkt dat Vitesse ook bij de amateurs niet verder gaat komt er waarschijnlijk echt wel een regeling dat die spelers alsnog over kunnen schrijven.
Jeugdspelers vrijgeven voor de uitspraak is gewoon kapitaal verlies want links of rechts om alles draait om poen in het voetbalRuzor schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:30:
[...]
Nog eerder dan 9 juli 2024? Want dat is de datum dat de 1e keer de licentie ingetrokken is, laten we dat niet vergeten. Vitesse heeft meer dan een jaar gehad om alles te regelen, een backup plan te hebben (ook voor de jeugdspelers), in het geval dat het nog een keer mis zou gaan.
Ja, dat concludeer ik inmiddels ook. Nog dit seizoen instromen in welke competitie dan ook lijkt me vanwege alle praktische horden niet haalbaar meer. Dat komt dus neer op een heel seizoen voetgolfen, zonder dat er noemenswaardige inkomsten tegenover staan.418O2 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:31:
Eigenlijk is het enige realistisch scenario nog dat ze het RBC pad volgen
Ondertussen lopen de kosten gewoon door. En daarbij denk ik dat 'huur Gelredome' wel eens de nekslag kan gaan geven. Voor De Kuit misschien vervelend, want er vallen flink wat inkomsten weg, maar ik zie hem de laatste tijd toch al steeds meer voorsorteren op een toekomst zonder Vitesse. Een faillissement zou hem dan best wel eens goed kunnen uitkomen om eventuele toekomstplannen versneld door te kunnen voeren.
Laat maar. Het wil denk ik niet doordringen dat de KNVB gewoon niet voor haar beurt mag praten.bazzemans schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:29:
Je beschrijft de essentie van scenariodenken. Daar ga je juist uit van verschillende scenario's waarbij feiten, zoals in dit geval onduidelijkheid over of en hoe Vitesse doorgaat, nog niet duidelijk zijn en er dus rekening gehouden worden met verschillende toekomsten.
Ik vind dat niet voor je beurt praten als je voor je leden (want iedere voetballer heeft een KNVB-lidmaatschap) scenario's uitwerkt over hoe om te gaan met de situatie en ervoor te zorgen dat jeugdspelertjes kunnen blijven spelen en geen jaar uit hun ontwikkeling kwijt dreigen te raken. Dat heeft namelijk best wel impact.toolkist schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:59:
[...]
Laat maar. Het wil denk ik niet doordringen dat de KNVB gewoon niet voor haar beurt mag praten.
Zie het somber in voor ze. Dit seizoen nog instromen zal haast een utopie worden. Een jaar geen voetbal betekend faillissement. Ik moet nog maar zien of de sterkhouders dan nog steeds de schouders erin gaan zetten of dan toch eieren voor hun geld gaan kiezen.Snel duidelijkheid Vitesse
Vitesse krijgt nog deze week duidelijkheid van de KNVB over het toekomstperspectief. De spelers zijn daar vanmiddag over ingelicht door de club. Timo Braasch en Michel Schaay deden het woord.
Vorige week dinsdag was er een uitgebreid gesprek tussen een delegatie van de KNVB en Vitesse. Daar werd strikte geheimhouding afgesproken en daar houden beide partijen zich ook aan.
Vitesse wil het liefst doorgaan als amateurclub en zet daarbij hoog in. De KNVB heeft vervolgens de mogelijkheden daartoe onderzocht. Lang niet alle clubs in de tweede en derde divisie zijn enthousiast over Vitesse. Een van de redenen is een mogelijk grote toeloop van supporters.
Een mogelijkheid is ook dat de KNVB besluit dat de Arnhemse club met het eerste een seizoen niet kan voetballen. Ook omdat de competities in het amateurvoetbal al zijn begonnen. Dan zou er wellicht een schorsing komen. De vraag is of Vitesse zichzelf dan overeind kan houden. Dat is nu al bijna onmogelijk. Een faillissement is nog steeds een reële optie.